Beoordelingskader subsidies evenementen Helmond

Onderdeel van Subsidieregeling evenementen Helmond

1. Het versterken van het vestigingsklimaat van Helmond

Evenementen vergroten de levendigheid en de aantrekkelijkheid van de stad. Ze versterken het vrijetijdsaanbod en daarmee het vestigingsklimaat in de stad. Hiermee dragen evenementen indirect bij aan het versterken van de economische positie van Helmond. In meer directe zin versterken evenementen de economie doordat organisatoren producten en diensten afnemen van ondernemers en doordat bezoekers geld uitgeven. Hoe meer bezoekers het evenement bezoeken, hoe beter dat is voor de lokale economie, zeker als deze bezoekers een toeristisch verblijf boeken. Organisatoren steunen de lokale economie ook door zoveel mogelijk lokaal producten en diensten af te nemen en zo mogelijk productmarktcombinaties te ontwikkelen in samenwerking met lokale bedrijven (bijvoorbeeld kortingsacties of verblijfsarrangementen).

 a. Bezoekersaantallen (opgeteld) (exclusief deelnemers/participanten)

  • 25.000 of meer – 11-20
  • 15.000 tot 25.000 – 6-10
  • 5.000 tot 15.000 – 1-5
  • Minder dan 5.000 – 0

 b. Economische spin-off door samenwerking met Helmondse ondernemers

  • Zeer veel – 11-20
  • Veel – 6-10
  • Een beetje – 1-5
  • Niet – 0

 c. Evenement nodigt uit tot meerdaags verblijf in Helmond (minimaal 1 toeristische overnachting)

  • Zeer veel – 11-20
  • Veel – 6-10
  • Een beetje – 1-5
  • Niet – 0

 

2. Het verbeteren van het imago van Helmond

 Evenementen dragen in meerdere of mindere mate bij aan een positieve uitstraling van Helmond naar buiten toe en zorgen voor een verdere verbetering van het imago van onze stad. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers die Helmond nog niet kenden, positiever over onze stad gaan denken. We hebben dus belang bij bezoekers van buiten de gemeentegrenzen. Ook vinden we het belangrijk dat Helmond voldoende vertier te bieden heeft voor onze jeugd en jongeren. We willen hen binden aan Helmond, zodat ze -eenmaal volwassen- positief praten over Helmond, Helmond blijven bezoeken of -nog liever- Helmond kiezen als woonplaats.

a. Herkomst bezoekers (groot aantal bezoekers afkomstig uit) (exclusief deelnemers/participanten)

  • (Bovenregionaal (alles meer dan regionaal) – 11-20
  • Regionaal (Peel en Stedelijk Gebied Eindhoven) – 6-10
  • Lokaal (Helmond breed) – 1-5
  • Wijk – 0

 b. Evenement draagt (boven)regionaal bij aan een positieve uitstraling van de stad Helmond

  • Zeer veel – 11-20
  • Veel – 6-10
  • Een beetje – 1-5
  • Niet – 0

 c. Evenement richt zich op de bezoekersdoelgroep jeugd en/of jongeren

  • Zeer veel – 11-20
  • Veel – 6-10
  • Een beetje – 1-5
  • Niet – 0

 

3. Het vergroten van de sociale cohesie

 Evenementen kunnen bijdragen aan het vergroten van de maatschappelijke verbondenheid binnen en met Helmond. Vrijwilligerswerk speelt een belangrijke rol bij deze verbondenheid, tussen Helmonders onderling en met de stad. En: zonder vrijwilligers geen evenementen! Evenementen zijn er uiteraard voor iedereen. Ook bijvoorbeeld voor personen voor wie het bezoeken van een evenement niet altijd vanzelfsprekend is, zoals mensen met een lichamelijke of geestelijke handicap. Maar we willen ook simpelweg kleinere evenementen met een wat meer ‘volks’ karakter (bron: Ambitieakkoord Helmond 2022-2026; een sterker Helmond voor iedereen). We willen een inclusieve samenleving zijn en vinden het belangrijk dat alle Helmonders zich welkom voelen bij de Helmondse evenementen.

 a. Evenement betrekt lokale vrijwilligers (opgeteld)

  1. Zeer veel – 11-20
  2. Veel – 6-10
  3. Een beetje – 1-5
  4. Niet – 0

 b. Evenement heeft aandacht voor inclusieve samenleving

  1. Zeer veel – 11-20
  2. Veel – 6-10
  3. Een beetje – 1-5
  4. Niet – 0

 c. Evenement is kleinschalig en heeft een volkskarakter

  1. Zeer veel – 11-20
  2. Veel –6-10
  3. Een beetje – 1-5
  4. Niet – 0

 

4. Algemene indruk evenement en projectplan

 We vinden het belangrijk dat nieuwe evenementen kans maken op subsidie. Omdat het voor nieuwe evenementen moeilijk is om direct al een voldoende hoge score te halen om voor subsidie in aanmerking te komen, geven we hen een kickstart. Maar we vinden het ook belangrijk dat bestaande evenementen ervoor zorgen dat ze blijven vernieuwen, om zo aantrekkelijk te blijven of nog aantrekkelijker worden voor hun publiek. Welke maatregelen nemen organisatoren om te voorkomen dat ze over de top van hun levenscyclus geraken en zo te maken krijgen met afnemende belangstelling? Welke vernieuwingen voert de organisatie door? Voor het overige hechten we veel waarde aan een helder projectplan en een complete, transparante, reële en robuuste begroting. Via onze website geven we hier richtlijnen voor.

 a. Nieuw evenement in en voor Helmond

  • Ja – 11-20
  • Nee – 0

 b. Initiatieven om evenement aantrekkelijk te houden/aantrekkelijker te maken

  • Zeer veel – 11-20
  • Veel – 6-10
  • Een beetje – 1-5
  • Niet – 0

 c. Kwaliteit van de bij de aanvraag ingediende documenten

  • Zeer goed – 11-20
  • Goed – 6-10
  • Matig – 1-5
  • Slecht – 0
Uw Reactie
Uw Reactie