• Bestuur
  • Commissiestukken Overeenkomst integrale schuldhulpverlening

Commissiestukken Overeenkomst integrale schuldhulpverlening

Documentdatum 12-09-2005
Bestuursorgaan Commissie Samenleving
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Gemeen te H

Behoort bij agenda nr. C;:SI

datum vergadering ..

\ 1.- Ij - '2.cos-

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 23 augustus 2005

Onderwerp: "Overeenkomst inzake integrale schuld hulpverlening ten behoeve van inwoners van de

gemeente laarbeek door de Budgetwinkel van de gemeente Helmond plus inzet middelen

Inhoud:

Inleiding en Beleidsmatige context

Gezamenlijk hebben de gemeenten Helmond, Gemert-Bakel en laarbeek nadere vormen van

samenwerking op verschillende gebieden van de sociale zekerheidswetgeving verkend. Na een aantal

bijeenkomsten met partijen is een Kadernotitie Samenwerking gemeenten laarbeek, Helmond en Gemert-

Bakel geconcipieerd. Hierin worden een 14-tal gebieden van samenwerking benoemd. Een van deze

samenwerkingsgebieden is de schuld hulpverlening. Bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst wordt

gesloten met de gemeente laarbeek. De gemeente Gemert-Bakel gaat voor wat betreft de

schuld hulpverlening een zelfstandig traject in.

Argumenten

Het voorstel past in het ingezette beleid. De gemeente Helmond heeft als centrumgemeente in de regio een

verantwoordelijkheidsfunctie naar de omliggende kleinere gemeenten. Zij probeert deze rol middels

genoemde samenwerking gestalte te geven.

Financiën

De volgende afspraken zijn met de gemeente laarbeek gemaakt

. Jaarlijks wordt door de gemeente laarbeek voor 25 cliënten een bedrag van ad. ¿ 37.000,- (exclusief

BTW) beschikbaar gesteld voor uitvoering van de integrale schuldhulpverlening door de Budgetwinkel

Helmond of een bedrag naar rato van de periode van het jaar waarin gebruik zal worden gemaakt van de

genoemde dienst. Het bedrag wordt beschikbaar gesteld ongeacht het aantal cliënten < 25. Een cliënt wordt

geteld vanaf het moment dat er een aanvraag tot integrale schuld hulpverlening wordt ingediend.

. De jaarlijkse kosten van een budgetrekening en de openingskasten van deze rekening komen ten laste van

de gemeente Helmond.

. Gemeente laarbeek betaalt voor 1 januari en voor 1 juli van het geldende contract jaar een bedrag van

¿ 18.500,- aan de gemeente Helmond. Totaal ¿ 37.000,- per jaar.

Financiële aspecten en dekking:

T.b.v. uitvoering werkzaamheden gemeente laarbeek dient voor inzet personeel een bedrag te worden

opgenomen in de begroting van ¿ 33.812,80 en voor exploitatielasten Budgetwinkel een bedrag van ¿

3187.20. Dekking middels een financiële bijdrage door de gemeente laarbeek ter hoogte van ¿ 37.000,- per

jaar.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

"Overeenkomst inzake integrale schuldhulpverlening ten behoeve van inwoners van de gemeente Laarbeek

door de Budgetwinkel van de gemeente Helmond

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie MO&E op 15 september 2005 en commissie S op 12 september 2005 met als doel: ter

kennisname

Schuldhulpverlening laarbeek4.doc

Pagina 1 van 2

,

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

.

Voor elke extra klant zal de gemeente Laarbeek een bedrag beschikbaar stellen en betalen aan de

gemeente Helmond van ¿ 1.500,-.

De uitvoering en kosten van bezwaar- en beroepschriften geschiedt door de gemeente Laarbeek. De

kosten budgetbegeleiding uitgevoerd door SMDH-de Peelzoom namens de gemeente Helmond en de

kosten voor producten die worden afgenomen van de Stadsbank Midden Nederland komen ten laste van

de gemeente Laarbeek.

De kosten die door de Stadsbank Midden Nederland in rekening worden gebracht ten behoeve van

cliënten van de gemeente Laarbeek worden rechtstreeks tussen de Stadsbank Midden Nederland en de

gemeente Laarbeek afgerekend.

Na accordering van de gemeente Laarbeek bedragen de kosten voor budgetbegeleiding voor de eerste

tien gesprekken ¿ 1050,- Indien na accordering van de gemeente Laarbeek toestemming wordt verleend

voor een vervolg van vijf gesprekken wordt ¿ 525,- in rekening gebracht door de gemeente Helmond.

.

.

.

De vergoeding die door gemeente Laarbeek wordt betaald zal worden ingezet voor personeelslasten en

overige kosten Budgetwinkel. Voor de berekening van inzet uren is uitgegaan van normtijden die door

Stimulans worden gehanteerd. Ten behoeve van het traject schuldhulpverlening wordt uitgegaan van

maximaal 25 aanvragen een inzet van 19 uur per aanvraag. Ten behoeve van Budgetbeheer wordt

uitgegaan van 12 rekeningen en een inzet van 6 uur per cliënt. Omgerekend komt dit op basis van 1400 uur

per jaar neer op een inzet van 0,4 fte per jaar, schaal 9/10.

Productkosten Budgetwinkel Inzet uren Uurtarief Kosten per Aantal Totale kosten

product aanvragen excl. BTW

Inzet 0,4 fte o.b.v. 1400 uur per jaar 560 60,38 33.812,80

Openen rekening budgetbeheer 42,00 12 504,00

Kosten rekening Rabobank 108,96 12 1.307,52

35.624,32

Gezien het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat binnen het contract bedrag ¿ 37.000,- (ex. btw)

dekking aanwezig is. Het voorstel is om de nog niet aangewende middelen (verschil ¿ 37.000,- en

salariskosten) toe te voegen aan de exploitatielasten Budgetwinkel.

Personeel en organisatie

Gezien de hoge nood in de gemeente Laarbeek is in overleg met de directeur SE, gemeentesecretaris en

wethouder Economische Zaken, Sociale Zaken en Centrumontwikkeling besloten gemeente Laarbeek de

helpende hand te bieden voordat het e.e.a. contractueel en personeel technisch is afgewikkeld.

Voor de inzet van de werkzaamheden gemeente Laarbeek wordt uitgegaan van een inzet van 0,4 fte. Voor

dit moment is 0,2 fte vrijgemaakt bij één van de casemanagers WIZ.

Vanuit het beschikbare budget ¿ 37.000,- (contract Laarbeek) wordt nu voorgesteld 0,4 fte beschikbaar te

stellen voor de Budgetwinkel. Gezien de specifieke kennis die noodzakelijk is bij de Budgetwinkel is binnen

afdeling WIZ gevraagd wie interesse heeft voor deze werkzaamheden. Een medewerker van team West

heeft zich bereid verklaard en is inmiddels begonnen met een inwerk programma. Formeel dient het e.e.a.

nog te worden afgewikkeld. Doordat de medewerker team West nu voor 0,2 fte werkzaam is bij de

Budgetwinkel wordt een gat getrokken bij het casemanagement Wil. Deze ontbrekende formatie dient zo

snel mogelijk te worden ingevuld.

Jurid~checonsequenties

Het contract is door de afdeling BJZ gescreend. Deze is akkoord bevonden.

Het college van B&W heeft besloten:

1. Akkoord te gaan met de "Overeenkomst inzake integrale schuld hulpverlening ten behoeve van inwoners

van de gemeente Laarbeek door de Budgetwinkel van de gemeente Helmond

2. Akkoord te gaan met het aanstellen van een casemanager schuldhulpverlening voor 0,4 fte dekking ten

laste van de financiële bijdrage gemeente Laarbeek.

3. Akkoord te gaan om de nog niet aangewende middelen (verschil ¿ 37.000,- -/- salariskosten) toe te

voegen aan de exploitatielasten Budgetwinkel.

Schuldhulpverlening Laarbeek4.doc

Pagina 2 van 2

OVEREENKOMST

inzake integrale schuldhulpverlening ten behoeve van inwoners van de gemeente

laarbeek door de Budgetwinkel van de gemeente Helmond.

Partijen

1. Gemeente Helmond ingevolge artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de

burgemeester drs. A.A.J. Jacobs, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en

wethouders d.d.......

en

2. Gemeente laarbeek, ingevolge artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de

burgemeester Dr. J.J.P.M. Gillisen, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester

en wethouders d.d...,...

OverweQende dat:

Een samenwerkingsovereenkomst aangaande de integrale schuldhulpverlening tussen de gemeente

laarbeek en de gemeente Helmond tot stand dient te komen.

Ziin het navolqende overeenqekomen:

1. Begripsbepalingen

1.1 Budgetwinkel: afdeling van de Dienst Samenleving en Economie gemeente Helmond

welke zorg draagt voor de integrale schuld hulpverlening van zowel de gemeente

Helmond als de gemeente laarbeek

1.2. Integrale schuldhulpverlening: het geheel van activiteiten in het kader van het regelen

van schulden. Integrale schuldhulpverlening omvat niet alleen materiële (het treffen van

een schuldenregeling of het verzorgen van budgetbeheer), maar ook de immateriële

hulpverlening (budgetbegeleiding).

1.3. Schuldregeling: het geheel van financiële activiteiten in het kader van het regelen van

(problematische) schulden.

1.4. Budgetbeheer: het bieden van hulp in de vorm van een budgetbeheerrekening aan

personen die in een (problematische) schuldensituatie dreigen te geraken (preventief) of

verkeren (curatief). Budgetbeheer is gericht op het na verloop van tijd weer zelfstandig

kunnen beheren van de financiën.

1.5. Budgetbegeleiding: het geheel van activiteiten gericht op de gedragsverandering van de

cliënt waardoor hij/zij daadwerkelijk in staat is tot een verantwoord financieel beheer.

1.6. Cursus "Omgaan met geld": in deze cursus wordt aandacht besteed aan het maken van

keuzes v.w.b. inkomen en uitgaven; het rondkomen met het inkomen; het opzetten van

een eigen financiële administratie enz....

1. 7. Wachtlijstbegeleiding: gedurende de tijd dat een cliënt op de wachtlijst staat, kan hij/zij

een beroep doen op de maatschappelijk werker die bij de Budgetwinkel als

budgetbegeleider werkzaam is, om te voorkomen dat de zaak verder escaleert.

1.8. Desintegratiekosten: onder desintegratiekosten wordt verstaan kosten, die vallen buiten

de reguliere werkgeverskosten, zoals kosten voortvloeiend uit

ziekte/arbeidsongeschiktheid, wachtgeld, Vut, Pensionering, herplaatsing inkrimping van

de formatie, opzegging van de overeenkomst etc....

2. Ingangsdatum, duur en opzegging van de overeenkomst

Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de periode 1 juni 2005 tot en met 31

december 2005. Deze overeenkomst zal steeds stilzwijgend worden verlengd voor de

periode van 1 kalenderjaar tenzij een der partijen met inachtneming van een

opzegtermijn van 6 maanden vóór het verstrijken van de verlengingstermijn heeft

opgezegd. Opzegging van de overeenkomst geschiedt middels aangetekend schrijven.

3. Wijzigingen

1

I,.

Wijzigingen in het kader van wet- en regelgeving en de inhoudelijke consequenties hiervan

zijn van toepassing op deze overeenkomst.

4. Samenwerking

Onder de naam Budgetwinkel dragen gemeenten Helmond en het SMDH-de Peelzoom zorg

voor de integrale schuldhulpverlening aan inwoners van de gemeente Helmond en

Laarbeek.

5. Taakverdeling

4.1. Preventie problematische schuldensituaties:

- algemene en specifieke voorlichting

- uitbouwen onderhoud netwerk

gemeente Helmond en SM DH-de

Peelzoom

gemeente Helmond

4.2. Budgetadvisering

gemeente en SMDH-de Peelzoom

4.3. Schuldenregeling

gemeente

4.4. Budgetbeheer

(AMW in het kader van budgetbegeleiding)

4.S. Budgetbegeleiding

gemeente en SMDH-de Peelzoom

SM DH-de Peelzoom

4.6. Voorlichting WSNP

gemeente

4.7. Front-office SMN

gemeente

6. Huisvesting en Personeel

De gemeente Helmond draagt zorg voor huisvesting en personele inzet.

7. Verantwoordelijkheid/kwaliteit

6.1. De gemeente Helmond is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de te leveren producten

en de continuïteit van de dienstverlening met uitzondering van het product

budgetbegeleiding waarvoor de SMDH-de Peelzoom expliciet verantwoordelijk is voor

kwaliteit en continuïteit.

6.2. De SMDH-de Peelzoom is verantwoordelijk voor de selectie van de in te zetten

medewerker, waarbij binnen de grenzen van de eigen verantwoordelijkheid van de

SMDH-de Peelzoom rekening gehouden zal worden met de wensen van de gemeente.

6.3. De co6rdinator Budgetwinkel is het eerste aanspreekpunt voor de uitvoering.

6.4. Zowel naar de zijde van de cliënt(en) als naar de gemeente Helmond als ook de

maatschappelijk werkende worden kwaliteitswaarborgen gehanteerd.

De SMDH-de Peelzoom hanteert hiertoe de navolgende instrumenten voor de normering,

bevordering en bewaking van de hulp- en dienstverlening.

» de kwaliteitsnormen maatschappelijk werk, uitgave VOG sectie SMDH-de Peelzoom

» het beroepsprofiel Maatschappelijk Werk waarin opgenomen de beroepscode voor de

maatschappelijk werker

» het privacy- en klachtrechtreglement van het SMDH-de Peelzoom

» functioneringsgesprekken (jaarlijks) en werkbegeleiding

» dossiervorming conform de interne richtlijnen.

6.S.Ingeval van klachten betreffende inwoners van de gemeente Helmond met betrekking tot

de kwaliteit van de dienstverlening is voor de medewerkers van de gemeente de

klachten procedure uitkeringsgerichte taken Dienst Samenleving en Economie van

toepassing en voor de medewerker van de SMDH-de Peelzoom de klachten procedure van

de SMDH-de Peelzoom. Voor inwoners van de gemeente Laarbeek is voor bemiddeling de

co6rdinator van de Budgetwinkel de eerst verantwoordelijke. Indien en voor zover er een

klacht blijft bestaan is de klachtenregeling van gemeente Laarbeek van toepassing.

Uitvoering geschiedt door de gemeente Laarbeek.

6.6.Ten aanzien van bezwaar en beroep is voor inwoners van de gemeente Laarbeek de

gemeente Laarbeek verantwoordelijk. Uitspraken van de bezwaren commissie welke in

strijd zijn met de uitgangspunten van de Budgetwinkel dienen binnen de gemeente

Laarbeek te worden uitgevoerd.

2

8. Contract met Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Helmond-Peelzoom

8.1. Het product budgetbegeleiding wordt na accordering van de gemeente Laarbeek ingezet.

De kosten voor Budgetbegeleiding worden apart in rekening gebracht door de gemeente

Helmond.

8.3. Indien de gemeente Laarbeek het product budgetbegeleiding van de Budgetwinkel

afneemt zal de gemeente Laarbeek zich conformeren aan de overeenkomst die de

gemeente Helmond met de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Helmond-Peelzoom

heeft gesloten. Zie bijlage 1.

9. Contract Stadsbank Midden Nederland

De gemeente Laarbeek conformeert zich aan de overeenkomst die de gemeente Helmond

met de Stadsbank Midden Nederland sluit.

10. Omvang van de dienstverlening

De Budgetwinkel Helmond zal zorg dragen voor de gehele integrale schuldhulpverlening

zoals beschreven in artikel 1 één en ander conform de taakomschrijving zoals beschreven

in artikel 5.

11. Wachtlijst Budgetwinkel

De gemeente Laarbeek conformeert zich aan de wijze van aanpak van de Budgetwinkel

voor wat betreft opname en aanpak wachtlijst. Op grond van evenredigheid zullen de

klanten van beide gemeenten worden geholpen. Bij spoed zal voorrang worden geboden

een en ander ter beoordeling aan de coordinator van de Budgetwinkel.

12. Managementinformatie

De Budgetwinkel Helmond zorgt per kwartaal ten behoeve van gemeente Laarbeek voor

managementinformatie conform bijlage 2.

13. Financiële aspecten

13.1 Jaarlijks wordt door de gemeente Laarbeek voor 25 cliënten een bedrag van ad. ¿ 37.000,-

(exclusief BTW) beschikbaar gesteld voor uitvoering van de integrale schuldhulpverlening

door de Budgetwinkel Helmond of een bedrag naar rato van de periode van het jaar waarin

gebruik zal worden gemaakt van de genoemde dienst. Het bedrag wordt beschikbaar

gesteld

ongeacht het aantal cliënten < 25. Een cliënt wordt geteld vanaf het moment dat er een

aanvraag tot integrale schuld hulpverlening wordt ingediend.

13.2 De jaarlijkse kosten van een budgetrekening en de openingskosten van deze rekening

komen ten laste van de gemeente Helmond.

13.3 Gemeente Laarbeek betaalt voor 1 januari en voor 1 juli van het geldende contract jaar een

bedrag van ¿ 18.500,- aan de gemeente Helmond. Totaal ¿ 37.000,- per jaar.

13.4 Voor elke extra klant zal de gemeente Laarbeek een bedrag beschikbaar stellen en betalen

aan de gemeente Helmond van ¿ 1.500,-.

13.5 De uitvoering en kosten van bezwaar- en beroepschriften geschiedt door de gemeente

Laarbeek. De kosten budgetbegeleiding uitgevoerd door SMDH-de Peelzoom namens de

gemeente Helmond en de kosten voor producten die worden afgenomen van de Stadsbank

Midden Nederland komen ten laste van de gemeente Laarbeek.

13.6 De kosten die door de Stadsbank Midden Nederland in rekening worden gebracht ten

behoeve van cliënten van de gemeente Laarbeek worden rechtstreeks tussen de Stadsbank

Midden Nederland en de gemeente Laarbeek afgerekend.

13.7 Na accordering van de gemeente Laarbeek bedragen de kosten voor budgetbegeleiding

voor de eerste tien gesprekken ¿ 1050,- Indien na accordering van de gemeente Laarbeek

toestemming wordt verleend voor een vervolg van vijf gesprekken wordt

¿ 525,- in rekening gebracht door de gemeente Helmond.

Werkafspraken met SM DH-de Peelzoom

. Het aantal cliëntgesprekken is genormeerd op tien van elk 1,5 uur met dien

verstande dat na vijf gesprekken een voortgangsbespreking plaatsvindt.

Na overleg met de coordinator van de Budgetwinkel kan het aantal gesprekken per

cliënt uitgebreid worden naar vijftien.

.

13.8

Na accordering van de gemeente Laarbeek kan het product zijnde de cursus "omgaan met

geld" worden ingezet De kosten zijn ¿ 1050,- per deelnemer.

3

/

\

13.9

De tarieven worden per kalenderjaar aangepast met een inflatiecorrectie conform de

consumentenprijsindex (CPI) van het CBS danwel aangepast a'an contractafspraken die de

gemeente Helmond heeft gesloten in het kader van Schuldhulpverlening.

Desintegratiekosten, die voortvloeien uit eenzijdige opzegging van de overeenkomst komen

ten laste van de betreffende opzeggende gemeente. Er geldt een gezamenlijke

inspanningsverplichting om genoemde kosten te voorkomen of te beperken.

13.10

14. Mandaat

Het afdelingshoofd van de Budgetwinkel of diens formele plaatsvervanger wordt bij

schriftelijke overeenkomst door de gemeente Laarbeek gemandateerd om besluiten te

nemen inzake integrale schuldhulpverlening voor de gemeente Laarbeek.

15. Overleg

Gemeente Helmond en de gemeente Laarbeek voeren periodiek overleg over de

algemene gang van zaken met betrekking tot de uitvoering.

16. Geschillen

In niet bij deze overeenkomst voorziene gevallen en bij geschillen over de toepassing

enjof uitleg van deze overeenkomst treden beide partijen met elkaar in overleg om tot

nadere afspraken c.q. oplossingen te komen.

17. Evaluatie

Jaarlijks zal de samenwerking worden geëvalueerd en zonodig zullen aanvullende

afspraken worden gemaakt.

Aldus overeengekomen te Helmond, d.d.

Gemeente Helmond

Burgemeester gemeente Laarbeek

de heer drs. A.A.M. Jacobs

Dr. J.J.P.M. Gilissen

4

Uw Reactie
Uw Reactie