• Bestuur
  • Commissiestukken Project arbeidsmakelaar en Partnerschap gemeentebedrijven

Commissiestukken Project arbeidsmakelaar en Partnerschap gemeentebedrijven

Documentdatum 14-07-2005
Bestuursorgaan Commissie Middelen Ondersteuning en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

tommisst~~,

cLd.: -

agendapunt~ -J,e,/ hnn;J"/}a~e Oe...

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 21 juni 2005

Onderwerp: Ter informatie - het project arbeidsmakelaar en het project Partnerschap Gemeente-Bedrijven.

Inhoud:

Helmond en Weert hebben een gemeenschappelijk project ingediend met als doelstelling: versterking van

het partnerschap tussen gemeenten en bedrijven ten aanzien van reïntegratie van werkenden en

uitkeringsgerechtigden. Beide gemeenten zijn ieder afzonderlijk verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan

binnen de eigen gemeente, werken op een aantal onderdelen samen om te kunnen Ieren van wederzijdse

ervaringen hetgeen extra meerwaarde biedt aan dit project.

Aanleiding

Dit project is gericht op de innovatie van beleid en uitvoeringspraktijk voor de reïntegratie van de onderkant

van het klantenbestand van de gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Wet "Werk en

Bijstand". De vernieuwing wordt gezocht in het intensiveren van de samenwerking met bedrijven voor het

effectief reïntegreren van werkzoekenden en werknemers die door personele reorganisatie met ontslag

worden bedreigd.

In de recente praktijk is het grootste deel van de inspanningen voor reïntegratie en outplacement voor

laaggekwalificeerde werknemers en uitkeringsgerechtigden gericht op het versterken van het aanbod zonder

concrete afstemming met bedrijven: extra scholing en training, individuele begeleiding en bemiddeling van

werkzoekenden voor vacatures die beschikbaar zijn of zullen komen.

Dit project heeft tot doel een betere afstemming tussen de arbeidsmogelijkheden van werknemers en

uitkeringsgerechtigden enerzijds en de uiteenlopende vraag naar arbeid anderzijds te beïnvloeden. Het

genereren van (laaggeschoolde) arbeid zal met name moeten komen vanuit het bedrijfsleven. Dit betekent

dat veel directer moet worden aangesloten op de ontwikkelingen aan de vraagkant van de arbeidsmarkt.

Door de vraag van het bedrijfsleven voorop te stellen zullen zij intensiever betrokken worden bij de aanpak

van reïntegratie van het klantenbestand van gemeenten. Tachtig procent van het klantenbestand in de

gemeenten Weert en Helmond heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 3,4). Voor die klanten die

(gedeeltelijk) kunnen werken is reïntegreren in een bedrijfsmatige omgeving het meest effectief.

Verder: zie ruimte voor eventueel vervolq inhoud

Financiële aspecten en dekking:

Helmond en Weert hebben een gemeenschappelijk project ingediend bij het ministerie in het kader van het.

Innovatieprogramma Werk en Bijstand (IPW). Dit programma heeft als doel om beleidsinnovatie rond de

WWB te stimuleren. Helmond en Weert hebben samen een subsidie toegekend gekregen van ¿ 323.964,

ieder¿ 162.000.

Een belangrijk onderdeel van het Innovatieprogramma is ook de verspreiding van kennis en ervaring onder

gemeenten. Daarvoor hebben de gemeenten ¿ 25.000,-- ontvangen.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

Arbeidsmakelaar.doc

Pagina 1 van 4

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie MO&E op 14 juli 2005 met als doel: ter kennisname

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

Inzet

1. Het instellen van een functie "arbeidsmakelaar" die via verkennend onderzoek, bemiddeling en

ondersteuning bij bedrijven, de basis legt voor de realisatie van deze collectieve reïntegratieprojecten.

2. Het realiseren van collectieve reïntegratieprojecten: bedrijven die een contractcompliance overeenkomst

aangaan (wederzijdse overeenkomst tussen gemeente en een (of meerdere) bedrijven) gericht op de

effectieve integratie van moeilijk plaatsbare werkzoekenden;

3. Het geheel wordt ondersteund met verkennend en evaluatief onderzoek gericht op beleidsvernieuwing

zowel bij de betrokken gemeenten als bij andere gemeenten.

4. Gemeenten willen naast de genoemde elementen, in het verlengde van dit project, een werkleernetwerk

realiseren in samenwerking met bedrijven en opleidingsinstituten.

Ad 1

De beide gemeenten willen de arbeidsmakelaar tijdens de projecttermijn zo onafhankelijk mogelijk

positioneren. De positie van de arbeidsmakelaar is gebaseerd op het vertrouwen dat de werkgevers hierin

zullen moeten krijgen en de neutraliteit van de in te nemen positie. Vanuit die positie wordt informatie

ingewonnen over strategische beslissingen van bedrijven zoals uitbreiding of inkrimping van personeel. Voor

adviezen en oplossingsrichtingen functioneert de arbeidsmakelaar tussen de bestaande

dienstverleningsorganisaties vanuit de volgende taakopvatting

. Aantrekken (bemiddelen) van "moeilijk bemiddelbare" werkzoekenden op beschikbare vacatures,

vanuit de positie van de werkgever; .

. herprofilering van bestaande en nieuwe functies bij bedrijven, in functie van

reïnteg ratiedoelstellingen;

. Onderhandelen van reïntegratiedoelstellingen bij het uitbesteden van werk van gemeenten naar het

bedrijfsleven;

. Leveren van personeelsadviesdiensten aan werkgevers bij het realiseren van reïntegratie van

werkenden;

. Projectontwikkeling voor middelgrote bedrijven en samenwerkende werkgeversorganisaties gericht

op reïntegratiedoelstellingen.

De beoogde makelaarsfunctie heeft een ketengerichte oriëntatie. Hij stemt zijn activiteiten af op de

"oriëntaties" van o.a. het CWI, de Kamer van Koophandel, het UWV, de Gemeente en de Sector Fondsen et

cetera. In zowel Helmond als Weert worden in de toekomst de makelaar(s) en supportfunctie gepositioneerd

in het Bedrijfsverzamelgebouw (BVG). In beide gemeenten wordt een BVG ontwikkeld.

Ad2

Contractcompliance:

Het door de gemeente aangaan van contracten enl of het stellen van aanvullende voorwaarden bij

aanbestedingen, het verlenen van vergunningen of subsidies met als doel regionale werkgelegenheid te

bevorderen en I of uitkeringsgerechtigden aan het werk( met of zonder scholing) te helpen.

. Onderzoeken van de mogelijkheden binnen het aanbestedingsbeleid en vestigingsbeleid van de

gemeente op basis waarvan een aantal pilots kunnen worden gestart. Het project groen in Weert

kan als eerste pilot dienen en in Helmond het convenant leerlingbouwplaatsen welke onlangs is

afgesloten met de bouwsector en woningcorporaties.

. Vaststellen van de voorwaarden waaronder contractcompliance effectief is

. Op basis daarvan inbedden in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk

. Onderzoeken in hoeverre andere keten partners CWI en UWV ook dergelijk beleid willen en kunnen

operationaliseren

Arbeidsmakelaar.doc

Pagina 2 van 4

Het afgesproken resultaat voor de projectperiode: Per gemeente: 30 werkzoekenden, opgenomen in

collectieve reïntegratieprojecten op basis van "contractcompliance".

Ad3

De gemeente Helmond en Weert dienen de opgedane expertise transferabel te maken voor andere

gemeente door het beschrijven

. van een competentie- en functie profiel van de arbeidsmakelaar:

. van de toegepaste methodieken: contractcompliance, jobhunting, vraag articulatie en

jobdevelopment;

. het beschrijven van de supportfunctie; .

. het beschrijven van de noodzakelijke implementatievoorwaarden aan de hand van succes en

verbeterfactoren ten behoeve van makelaars- en supportfunctie waarbij extra aandacht wordt

besteed aan de afstemming tussen alle ketenactore;.

. een concreet plan van aanpak (draaiboek) voor gemeenten om effectief gebruik te maken van

contractcompliance voor het reïntegreren van uitkeringsgerechtigden.

Ad4

De gemeente Weert werkt dit onderdeel uit in het kader van dit project inclusief verantwoording aan het

ministerie. Gemeenten Helmond zal in het kader van haar eigen beleidsontwikkeling aandacht voor dit

aspect hebben.

In concrete bedrijven werk leermogelijkheden ontwikkelen voor:

. Werkenden die scholing nodig hebben voor het adequaat uitoefenen van hun functie;

. Werkenden die gereïntegreerd dienen te worden;

. Uitkeringsgerechtigden.

Belangrijk hierbij is dat de doorstroom van werknemers naar hogere opleidingsniveaus worden vergroot,

terwijl tegelijkertijd aan niet werkenden de inzet van scholing liefst in combinatie met werk versterkt moet

worden. Hoewel in het algemeen weliswaar veel werknemers deelnemen aan scholingsactiviteiten maken

juist de lager opgeleide en oudere werknemers weinig gebruik van de bestaande scholingsmogelijkheden.

Het is paradoxaal dat het minst aan scholing wordt deelgenomen door de mensen die hier juist het meeste

belang bij hebben. Een belangrijk probleem hierbij is dat scholing van werklozen steeds meer verdwijnt

waardoor de talenten van niet-werkenden onvoldoende worden benut

De scholing van niet-werkenden is de laatste jaren tot een geringe omvang teruggelopen. Dit is een landelijk

bestaand beeld dat mede veroorzaakt wordt door de wijze waarop reïntegratie onderhevig is aan

marktwerking. Inmiddels leeft een breed gedragen opvatting dat op zichzelf staande scholing slechts matig

bijdraagt aan een succesvolle reïntegratie op de arbeidsmarkt. Scholingsvormen die nog voldeden in de

traditionele situatie - namelijk "een jaar lang scholen en dan terug naar het arbeidsbureau"- werken nu

belemmerend. Er is dan ook behoefte aan nieuwe scholingsvormen, die aansluiten op de veranderingen in

de sociale zekerheid en mogelijkheden van mensen. Er zal nu worden gezocht naar nieuwe mogelijkheden

om de veelal laag opgeleide niet-werkenden sneller aan werk te helpen. Als dit werk gecombineerd kan

worden met scholing, zal het perspectief voor de betrokkenen op de arbeidsmarkt sterk verbeteren.

Het is niet de bedoeling een nieuw scholingsinstituut op te richten, maar juist naar win win situaties te

zoeken in en met concrete bedrijven en scholingsinstituten. Met één bedrijf wordt al werkende weg een

model ontwikkeld dat ook aangeboden wordt aan andere bedrijven. Kern is dat als werkenden geschoold

worden, uitkeringsgerechtigden het werk overnemen en werkervaring opdoen en als de werkenden weer aan

het werk zijn uitkeringsgerechtigden geschoold worden. Waar mogelijk gericht op het behalen van

kwalificaties, het kan ook gaan om een betere uitvoering van de bezette of gewenste functie.

De gemeente als werkgever kan hier ook in participeren door werkervarings- en leerplekken aan te bieden.

Tot slot

De bovenstaande 4 opdrachten overlappen elkaar en worden in verbinding met elkaar ontwikkeld.

Looptijd project

Startdatum einddatum en doorlooptijd;

Voorbereidingsperiode: januari - april 2005

Start: 1 mei 2005

Einddatum: 30 juni 2006

Doorlooptijd: 18 maanden, aangevuld met tijd voor verdere implementatie

Arbeidsmakelaar.doc

Pagina 3 van 4

SamenstellinQ proiectQroep

. Sjak Vrieswijk - Hoofd afd. Werk, Inkomen & Zorg

. Henk Kielenstein - beleidsadviseur Economische Zaken

. Gerrit Wunderink - beleidsmedewerker afd. Werk, Inkomen & Zorg

. Rene Kersten - projectleider Helmond Actief

. Carola van Loon - CWI

Communicatie

- Een gezamenlijk persbericht met beide gemeenten

- Voorlichting aan relevante partners

Arbeidsmakelaar. doc

Pagina 4 van 4

Uw Reactie
Uw Reactie