- Bestuur
- Commissiestukken Project arbeidsmakelaar en Partnerschap gemeentebedrijven
Commissiestukken Project arbeidsmakelaar en Partnerschap gemeentebedrijven
Documentdatum | 14-07-2005 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Middelen Ondersteuning en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
tommisst~~, cLd.: - agendapunt~ -J,e,/ hnn;J"/}a~e Oe... Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 21 juni 2005 Onderwerp: Ter informatie - het project arbeidsmakelaar en het project Partnerschap Gemeente-Bedrijven. Inhoud: Helmond en Weert hebben een gemeenschappelijk project ingediend met als doelstelling: versterking van het partnerschap tussen gemeenten en bedrijven ten aanzien van reïntegratie van werkenden en uitkeringsgerechtigden. Beide gemeenten zijn ieder afzonderlijk verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan binnen de eigen gemeente, werken op een aantal onderdelen samen om te kunnen Ieren van wederzijdse ervaringen hetgeen extra meerwaarde biedt aan dit project. Aanleiding Dit project is gericht op de innovatie van beleid en uitvoeringspraktijk voor de reïntegratie van de onderkant van het klantenbestand van de gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Wet "Werk en Bijstand". De vernieuwing wordt gezocht in het intensiveren van de samenwerking met bedrijven voor het effectief reïntegreren van werkzoekenden en werknemers die door personele reorganisatie met ontslag worden bedreigd. In de recente praktijk is het grootste deel van de inspanningen voor reïntegratie en outplacement voor laaggekwalificeerde werknemers en uitkeringsgerechtigden gericht op het versterken van het aanbod zonder concrete afstemming met bedrijven: extra scholing en training, individuele begeleiding en bemiddeling van werkzoekenden voor vacatures die beschikbaar zijn of zullen komen. Dit project heeft tot doel een betere afstemming tussen de arbeidsmogelijkheden van werknemers en uitkeringsgerechtigden enerzijds en de uiteenlopende vraag naar arbeid anderzijds te beïnvloeden. Het genereren van (laaggeschoolde) arbeid zal met name moeten komen vanuit het bedrijfsleven. Dit betekent dat veel directer moet worden aangesloten op de ontwikkelingen aan de vraagkant van de arbeidsmarkt. Door de vraag van het bedrijfsleven voorop te stellen zullen zij intensiever betrokken worden bij de aanpak van reïntegratie van het klantenbestand van gemeenten. Tachtig procent van het klantenbestand in de gemeenten Weert en Helmond heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 3,4). Voor die klanten die (gedeeltelijk) kunnen werken is reïntegreren in een bedrijfsmatige omgeving het meest effectief. Verder: zie ruimte voor eventueel vervolq inhoud Financiële aspecten en dekking: Helmond en Weert hebben een gemeenschappelijk project ingediend bij het ministerie in het kader van het. Innovatieprogramma Werk en Bijstand (IPW). Dit programma heeft als doel om beleidsinnovatie rond de WWB te stimuleren. Helmond en Weert hebben samen een subsidie toegekend gekregen van ¿ 323.964, ieder¿ 162.000. Een belangrijk onderdeel van het Innovatieprogramma is ook de verspreiding van kennis en ervaring onder gemeenten. Daarvoor hebben de gemeenten ¿ 25.000,-- ontvangen. Met dit verzoek mee te zenden stukken: Arbeidsmakelaar.doc Pagina 1 van 4 Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie MO&E op 14 juli 2005 met als doel: ter kennisname Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: Inzet 1. Het instellen van een functie "arbeidsmakelaar" die via verkennend onderzoek, bemiddeling en ondersteuning bij bedrijven, de basis legt voor de realisatie van deze collectieve reïntegratieprojecten. 2. Het realiseren van collectieve reïntegratieprojecten: bedrijven die een contractcompliance overeenkomst aangaan (wederzijdse overeenkomst tussen gemeente en een (of meerdere) bedrijven) gericht op de effectieve integratie van moeilijk plaatsbare werkzoekenden; 3. Het geheel wordt ondersteund met verkennend en evaluatief onderzoek gericht op beleidsvernieuwing zowel bij de betrokken gemeenten als bij andere gemeenten. 4. Gemeenten willen naast de genoemde elementen, in het verlengde van dit project, een werkleernetwerk realiseren in samenwerking met bedrijven en opleidingsinstituten. Ad 1 De beide gemeenten willen de arbeidsmakelaar tijdens de projecttermijn zo onafhankelijk mogelijk positioneren. De positie van de arbeidsmakelaar is gebaseerd op het vertrouwen dat de werkgevers hierin zullen moeten krijgen en de neutraliteit van de in te nemen positie. Vanuit die positie wordt informatie ingewonnen over strategische beslissingen van bedrijven zoals uitbreiding of inkrimping van personeel. Voor adviezen en oplossingsrichtingen functioneert de arbeidsmakelaar tussen de bestaande dienstverleningsorganisaties vanuit de volgende taakopvatting . Aantrekken (bemiddelen) van "moeilijk bemiddelbare" werkzoekenden op beschikbare vacatures, vanuit de positie van de werkgever; . . herprofilering van bestaande en nieuwe functies bij bedrijven, in functie van reïnteg ratiedoelstellingen; . Onderhandelen van reïntegratiedoelstellingen bij het uitbesteden van werk van gemeenten naar het bedrijfsleven; . Leveren van personeelsadviesdiensten aan werkgevers bij het realiseren van reïntegratie van werkenden; . Projectontwikkeling voor middelgrote bedrijven en samenwerkende werkgeversorganisaties gericht op reïntegratiedoelstellingen. De beoogde makelaarsfunctie heeft een ketengerichte oriëntatie. Hij stemt zijn activiteiten af op de "oriëntaties" van o.a. het CWI, de Kamer van Koophandel, het UWV, de Gemeente en de Sector Fondsen et cetera. In zowel Helmond als Weert worden in de toekomst de makelaar(s) en supportfunctie gepositioneerd in het Bedrijfsverzamelgebouw (BVG). In beide gemeenten wordt een BVG ontwikkeld. Ad2 Contractcompliance: Het door de gemeente aangaan van contracten enl of het stellen van aanvullende voorwaarden bij aanbestedingen, het verlenen van vergunningen of subsidies met als doel regionale werkgelegenheid te bevorderen en I of uitkeringsgerechtigden aan het werk( met of zonder scholing) te helpen. . Onderzoeken van de mogelijkheden binnen het aanbestedingsbeleid en vestigingsbeleid van de gemeente op basis waarvan een aantal pilots kunnen worden gestart. Het project groen in Weert kan als eerste pilot dienen en in Helmond het convenant leerlingbouwplaatsen welke onlangs is afgesloten met de bouwsector en woningcorporaties. . Vaststellen van de voorwaarden waaronder contractcompliance effectief is . Op basis daarvan inbedden in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk . Onderzoeken in hoeverre andere keten partners CWI en UWV ook dergelijk beleid willen en kunnen operationaliseren Arbeidsmakelaar.doc Pagina 2 van 4 Het afgesproken resultaat voor de projectperiode: Per gemeente: 30 werkzoekenden, opgenomen in collectieve reïntegratieprojecten op basis van "contractcompliance". Ad3 De gemeente Helmond en Weert dienen de opgedane expertise transferabel te maken voor andere gemeente door het beschrijven . van een competentie- en functie profiel van de arbeidsmakelaar: . van de toegepaste methodieken: contractcompliance, jobhunting, vraag articulatie en jobdevelopment; . het beschrijven van de supportfunctie; . . het beschrijven van de noodzakelijke implementatievoorwaarden aan de hand van succes en verbeterfactoren ten behoeve van makelaars- en supportfunctie waarbij extra aandacht wordt besteed aan de afstemming tussen alle ketenactore;. . een concreet plan van aanpak (draaiboek) voor gemeenten om effectief gebruik te maken van contractcompliance voor het reïntegreren van uitkeringsgerechtigden. Ad4 De gemeente Weert werkt dit onderdeel uit in het kader van dit project inclusief verantwoording aan het ministerie. Gemeenten Helmond zal in het kader van haar eigen beleidsontwikkeling aandacht voor dit aspect hebben. In concrete bedrijven werk leermogelijkheden ontwikkelen voor: . Werkenden die scholing nodig hebben voor het adequaat uitoefenen van hun functie; . Werkenden die gereïntegreerd dienen te worden; . Uitkeringsgerechtigden. Belangrijk hierbij is dat de doorstroom van werknemers naar hogere opleidingsniveaus worden vergroot, terwijl tegelijkertijd aan niet werkenden de inzet van scholing liefst in combinatie met werk versterkt moet worden. Hoewel in het algemeen weliswaar veel werknemers deelnemen aan scholingsactiviteiten maken juist de lager opgeleide en oudere werknemers weinig gebruik van de bestaande scholingsmogelijkheden. Het is paradoxaal dat het minst aan scholing wordt deelgenomen door de mensen die hier juist het meeste belang bij hebben. Een belangrijk probleem hierbij is dat scholing van werklozen steeds meer verdwijnt waardoor de talenten van niet-werkenden onvoldoende worden benut De scholing van niet-werkenden is de laatste jaren tot een geringe omvang teruggelopen. Dit is een landelijk bestaand beeld dat mede veroorzaakt wordt door de wijze waarop reïntegratie onderhevig is aan marktwerking. Inmiddels leeft een breed gedragen opvatting dat op zichzelf staande scholing slechts matig bijdraagt aan een succesvolle reïntegratie op de arbeidsmarkt. Scholingsvormen die nog voldeden in de traditionele situatie - namelijk "een jaar lang scholen en dan terug naar het arbeidsbureau"- werken nu belemmerend. Er is dan ook behoefte aan nieuwe scholingsvormen, die aansluiten op de veranderingen in de sociale zekerheid en mogelijkheden van mensen. Er zal nu worden gezocht naar nieuwe mogelijkheden om de veelal laag opgeleide niet-werkenden sneller aan werk te helpen. Als dit werk gecombineerd kan worden met scholing, zal het perspectief voor de betrokkenen op de arbeidsmarkt sterk verbeteren. Het is niet de bedoeling een nieuw scholingsinstituut op te richten, maar juist naar win win situaties te zoeken in en met concrete bedrijven en scholingsinstituten. Met één bedrijf wordt al werkende weg een model ontwikkeld dat ook aangeboden wordt aan andere bedrijven. Kern is dat als werkenden geschoold worden, uitkeringsgerechtigden het werk overnemen en werkervaring opdoen en als de werkenden weer aan het werk zijn uitkeringsgerechtigden geschoold worden. Waar mogelijk gericht op het behalen van kwalificaties, het kan ook gaan om een betere uitvoering van de bezette of gewenste functie. De gemeente als werkgever kan hier ook in participeren door werkervarings- en leerplekken aan te bieden. Tot slot De bovenstaande 4 opdrachten overlappen elkaar en worden in verbinding met elkaar ontwikkeld. Looptijd project Startdatum einddatum en doorlooptijd; Voorbereidingsperiode: januari - april 2005 Start: 1 mei 2005 Einddatum: 30 juni 2006 Doorlooptijd: 18 maanden, aangevuld met tijd voor verdere implementatie Arbeidsmakelaar.doc Pagina 3 van 4 SamenstellinQ proiectQroep . Sjak Vrieswijk - Hoofd afd. Werk, Inkomen & Zorg . Henk Kielenstein - beleidsadviseur Economische Zaken . Gerrit Wunderink - beleidsmedewerker afd. Werk, Inkomen & Zorg . Rene Kersten - projectleider Helmond Actief . Carola van Loon - CWI Communicatie - Een gezamenlijk persbericht met beide gemeenten - Voorlichting aan relevante partners Arbeidsmakelaar. doc Pagina 4 van 4 |