- Bestuur
- Commissiestukken Subsidie aanvraag Design Connection Eindhoven
Commissiestukken Subsidie aanvraag Design Connection Eindhoven
Documentdatum | 17-02-2005 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Middelen Ondersteuning en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
commissie: hl) 0 ~ ~ . d.d.: i} - 2. - <:::7 S-' agendapunt: ~ A Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 25 januari 2005 Onderwerp: Subsidieaanvraag Design Connection Eindhoven (DCE) Inhoud: Achtergrond In een brief dd 7 december 2004 is door de programmadirecteur Horizon gevraagd een cofinancieringsbijdrage van 105.000 euro beschikbaar te stellen ten behoeve van een projectontwikkelingsorganisatie 'Design Connection Eindhoven' met drie kopgroepprojecten (Design incubator, Internationale positionering, Materialenbibliotheek). In een gesprek met de aanvragers en de daarop volgende contacten is aangedrongen op meer inzicht in concrete te verwachten acties. In reactie hierop heeft is een tweede brief gestuurd dd 4 januari 2005 (zie bijlage). In deze brief wordt voorgesteld op korte termijn een bijeenkomst te beleggen in Helmond met de bedoeling Helmondse ondernemingen, organisaties en opleidingsinstellingen te laten participeren in de kopgroepprojecten. Daarnaast zal worden verkend of draagvlak aanwezig is voor nieuwe initiatieven die in een latere fase door DCE ontwikkeld kunnen worden. Doelstelling De belangrijkste doelstelling / ambitie van het project is een verbindingscentrum voor de Design Community in Zuidoost Nederland te zijn. Een brug te slaan tussen design en technologie. Hetgeen moet resulteren in een meer herkenbare positie van onze regio op het gebied van design, nieuwe bedrijvigheid en nieuwe producten door betere benutting van ons aanwezig designtalent. U wordt verzocht de gemeenteraad te adviseren een bedrag van ¿ 105.000,-- beschikbaar te stellen. Financiële aspecten en dekking: Conform gestelde gedragsregels wordt voorgesteld pijlerreserve Economie aan te wenden voor dekking. Met dit verzoek mee te zenden stukken: - Brieven dd 7-12-04, dd 04-01-05 - Projectplan 'Kicking oft the design connection Eindhoven' - Raadsbijlage Het college van B en W verzoekt Om behandeling in de raad op 1 maart 2005, waarbij rekening dient te worden gehouden met het advies van de commissie middelen, ondersteuning en economie van 17 februari 2005. Design Connection Eindhoven.doc Pagina 1 van 2 mOG \ 1---Z-0\ 20-- \".4i ..11 m "" "" .,> ;~ "'- ;;>. I! i t~;;:--, '" I GEi\.1EENTE !-iEJMOi\iD I ~--' I ':'-'----:------'---'--':---1 IJ .or.. I Fi{"c.'1' I I Datum: - 9 Or,', f)r,r'I'\ \fi:~~"'I!-'----JI C\JCV1j.t ;-"-' '...L______-- t~;~=f~+-=-'==:r~~F:~ ) ., J HORI-ZONEE Zuidoost-Nederland Kennispoort John F. Kennedylaan 2 NL-5612 AB Eindhoven Postbus 91 7 NL-5600 AX Eindhoven ~----_._- GemeenteJielmond --) t.a.v. !Jë(College van BurgE;rrfeester en Wethouders Postbu~__950 . -----_// 5700 Az'.--Heimuno-/ T F E W +31 (0)40 - 264 9990 +31 (0)40.. 2649999 info@programmohorizon.nl www.programmohorizon.nl Eindhoven, 7 december-2004 Betreft: Design Connection Eindhoven -- DCE Geacht College, Hierbij ontvangt u het projectplan Design Connection Eindhoven 2005-2006 dat is opgesteld onder meer ten behoeve van het programma Innovatieve Acties Brabant-2 (IAB-2). Design Connection Eindhoven heeft de ambitie hét verbindingscentrum voor de Design Community in Zuidoost-Nederland te zijn en een brug tussen slaan tussen design en technologie met als direct resultaat een versterkt designklimaat resulterend in new business ontwikkeling - innovatie - voor zowel de design omgeving als maakindustrie. Benutting van het in de Regio Eindhoven ruim beschikbare design talent kan leiden tot meer (design georiënteerde) startende ondernemingen en een internationale uitstraling en positionering van Noord-Brabant (en daarmee ook Nederland) als topdesign omgeving. In lokaal en regionaal economisch beleid wordt design als een belangrijke economische sector van de regio Nederland onderkend. Design Connection Eindhoven sluit aan op nationale beleidskaders zoals de nota Ruimte van VROM (Brainport Eindhoven) en Pieken in de Delta van EZ (Toptechnologie regio Zuidoost-Nederland) en de voorstellen van het Innovatieplatform over Sleutelgebieden. Het Innovatieplatform onderscheidt vier gebieden als sleutelgebied van de Nederlandse economie, de creatieve industrie is één van de speerpunten. Met name het (te ontwikkelen) economisch potentieel langs de as Amsterdam - Eindhoven (waarbij ook steden als Tilburg en Breda worden genoemd) wordt uitgelicht. Ook grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van Design wordt gezocht, inspelend op Europese middelen die ter beschikking worden gesteld voor projecten in samenwerking tussen Aken - Leuven - Eindhoven (Interreg 3b) DCE biedt een aantal concrete projecten en aanknopingspunten die aansluiten op het recent door de staatssecretaris OC&W bekend gemaakte beleidsinstrumentarium en bij behorende middelen (in totaal 8 miljoen Euro) voor de 'creatieve economie' (onder andere door aansluiting productontwikkeling en creatieve innovatie, initiatieven creatieve industrie). Als lid van de regiegroep toptechnologie regio Zuidoost-Nederland (Ministerie van Economische Zaken) wordt het voortouw genomen bij het ontwikkelen van de economische kansen die de combinatie van design en technologie biedt in een gebied waarin het accent verschuift van maken naar ontwerpen. De regio maakt werk van design en technologie! Het starten met (en de investering in) DCE op basis van 3 concrete projecten onderstreept, ook richting rijksoverheid, de regionale slagkracht c.q. het belang dat de regio hecht aan het ontwikkelen van dit economisch potentieel. Dit projectplan vormt de basis (aanpak, structuur en projectlijnen) voor c.q. is een belangrijke schakel en eerste stap op weg naar een brede en intensieve aanpak voor de periode 2005 -- 2010 zoals die door de heer Sakkers begin volgend jaar als lid van de regiegroep toptechnologie regio Zuidoost-Nederland aan deze regiegroep (Ministerie van Economische Zaken) zal worden voorgelegd. , , " -~ H 0 R IZO N.-""'~O~" :;;i~~t:: ,,~O..,', luidoost--Nederland Het comité van Toezicht van het IAB-2 programma heeft op 29 november jl. de gevraag"de IAB- 2 support van ¿ 400.000,- toegekend. Door dit financieel commitment kan DCE starten op basis van de drie _kopgroepprojecten: 1. 'Design Incubator': een project gericht op (door-)startend design based ondernemerschap. 2. Internationale positionering: invulling van de samenwerking met o.a. Stockholm, St. Etienne, Milaan, Kopenhagen en Antwerpen op basis van deelprojecten zoals: "2006 Eindhoven European Design Capital en de Eindhoven Industry & Design Award. 3. Materialenbibliotheek: een joint venture van TNO Industrie, Philips Design, TUle en de Design Academy Eindhoven (founding members) gericht op het ontwikkelen van een gemeenschappelijk voor (MKB) ondernemingen en individuele ontwerpers, toegankelijk " kennisbank m.b.t. gebruik en toepasbaarheid van materialen. Alsmede de activiteiten en draagvlak rond het Design Platform Eindhoven. Vooruitlopend op het inrichten van de organisatie van DCE is NV REDE bereid gevonden vooralsnog de kwartiermakerrol voor DCE te vervul/en, enerzijds door de opzet en uitvoering van de Design Incubator en anderzijds inspelend op en gebruik makend van het momentum in de markt. Met het Design Platform Eindhoven (DPE) o.a. verantwoordelijk voor het (inter)nationale evenement de Week van het Ontwerp (70 activiteiten en meer dan 15.000 bezoekers), zijn verkenningen uitgevoerd met betrekking tot migratie van DPE naar DCE. Het DPE staat hier positief tegenover. De voor de drie kopgroepprojecten toegekende IAB-2 middelen (ad ¿ 400.000,--) betreft de periode 1 november 2004 tot en met 30 november 2006. De totale projectkosten van zowel het project Design Incubator als het project Internationale Positionering in deze periode bedragen ¿ 300.000,--. Om de toegezegde IAB-2 middelen zeker te stel/en is regionale cofinanciering noodzakelijk. In het projectplan is het volgende dekkingsvoorstelopgenomen. "" ", " "" ':()e~kl/i Incubator' "" thtern~tioi1al~ PQ:$i,tiOJi,éH.i1t! " ", ," Kosten C 300.000,- C 300.000,- Eindhoven ¿ 75.000,- ¿ 60.000,- Helmond ¿ 75.000,- ¿ 30.000,- IAB-2 ¿ 150.000 - ¿ 210.000,- Aan de Gemeente Helmond wordt derhalve ter cofinanciering van de projecten Design Incubator en Internationale Positionering in de periode 1 november 2004 t(m 30 november 2006 een bijdrage gevraagd van ¿ 105.000,- Op 16 december aanstaande zullen de Horizon projectleider DCE - Robert Jan Marringa en ikzelf de (economische) kansen voor de Gemeente Helmond en de regio bespreken met de wethouders Houthoofd-Stockx en Tielemans alsmede de heren Swinkels en Kielenstijn. Hoogachtend,,_--_---- ---~ "r---- 7- "'. ,:':;: Drs. E.P.J. Lemkes-Straver Programmadirecteur Horizon cc. Mevrouw T Houthoofd-Stockx De heer P.G.M. Tielemans !\tOE; I GEMEENTE HF~IIIOOIIII~~~~~~~mlmlll, 'f -l-OlCl.nr.: -1'~.2Pr.1 =r. ~P(}?$9 -I='. 'A'd"uO5 ',1/6... 1 Datum: v IJ I 'I i. "..... I-----i 0- .. "-'--'0;;L I 1- ._.-J. Pf.\<~._-).~~~ . , , , , " D I ft'" IP-UI"'-'lS-'" ! ' l I (,.Or IE \.-':::::':~"""~r--_.-t----+-""-"-'I -.-.........-, , I . . I Pc.luod I I I _.....L.-...L--- HORIZ-~ON""""~t. ~> """"'-"~,. Zuidoost-Nederland Gemeente Helmond t.a.v. het College van Burgemeester en Wethouders Postbus 950 5700 AZ Helmond Kenn ispoort John F. Kennedylaan 2 NL-5612 AB Eindhoven Postbus 91 7 NL-5600 AA Eindhoven Eindhoven, 4 januari 2005 T F E W +31 (0)40.. 264 99 90 +31 (0)40.. 264 99 99 i nfo@programmahorizon_nl www-programmahorizon.nl Betreft: Design Connection Eindhoven - DCE Geacht College, iJ In aansluiting op onze brief van 7 d~ier jl. en het daar op volgende plezierige en constructieve gesprek van 16 december met de wethouders mevrouw Houthooft-Stockx en de heer Tielemans alsmede de heren SwinkeJs en Kielenstijn het volgende: '-" DCE start op basis van drie concrete (kop)groepprojecten (Design Incubator, Internationale Positionering en de Materialenbibliotheek) die in de looptijd van de IAB-2 subsidie (tot 1 december 2006) gestalte zullen krijgen. Tevens kunnen in deze periode mogelijkheden voor nieuwe initiatieven worden verkend. Voor de inhoud en aanpak van de initiatieven en projecten is commitment van bedrijven en organisaties in design en technologie van groot belang. DCE wil zoveel mogelijk inspelen op de kansen en potenties die de regio biedt. Zo zal DCE in de eerste helft van dit jaar, in overleg met uw gemeente, het initiatief nemen voor een bijeenkomst in Helmond met een aantal beeldbepalende ondernemingen in design/technologie (bijvoorbeeld Vlisco, GBO, Benteler en Van Rijsingen) waarbij enerzijds de participatie van Helmondse ondernemingen, organisaties en opleidingsinstellingen ih de drie kopgroepprojecten vorm krijgt, maar waar eveneens ruimte is Voor het verkennen van nieuwe initiatieven die door DCE in een latere fase verder ontwikkeld zouden kunnen worden. Als uitgangspunt wordt overwogen de eerste sessie te focussen op de in het sociaal- economisch beleid van Helmond geïdentificeerde kansrijke clusters: agro-food, textiel en automotive. Het is uiteraard ook mogelijk een sessie voor een bredere doelgroep te organisé!ren. Design biedt nieuwe economische kansen voor bestaande en nieuwe ondernemingen in clusters van bedrijvigheid waar Helmond zich onderscheidt en die speerpunt van verdere economische ontwikkeling is. DCE wil faci/iteren bij het onder de aandacht brengen van design als instrument bij het ontwikkelen van onderscheidende producten met een hoge toegevoegde waarde, kortom het benutten van de mogelijkheden op het snijvlak van design en technologie. i!"! ~" Op basis van de toegezegde IAB-2 subsidie en de cofinanciering door de Gemeente Helmond en de Gemeente Eindhoven kan DCE in januari 2005 van start. Het College van Ben W van de Gemeente Eindhoven heeft op 21 december 2004 de gevraagde cofinanciering ad ¿ 135.000,- beschikbaar gesteld. ;,';! '~1 Zoals reeds in de brief van 7 december 2004 aangegeven wordt aan de Gemeente Helmond ter cofinanciering van de projecten Design Incubator en Internationale Positionering in de periode 1 november 2004 tlm 30 november 2006 een bijdrage gevraagd van ¿ 105.000,- '" Vertrouwend op een positief besluit uwerzijds verblijf ik, ," hooga.chtend, -_.t~_..._... ..,. Drs. E.P.J. Lemkes-Straver Programmadirecteur Horizon ;<;!. " i!! cc. Mevrouw T. Houthooft-Stockx De heer P.G.M. Tielemans De heer W.Th.M. Swinkels De heer H.J. Kielenstijn " ,; - mOG l1-2-0~ 'L- OL- Kicking off the Design Connection Eindhoven Connecting peop/e - bridging design and techno/agv Projectplan Design Connection Eindhoven 2005 - 2006 ten behoeve van het programma Innovatieve Acties Brabant-2 Eindhoven 19 november 2004 - Inhoudsopgave: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Achterg rondschets Doel en resultaat Doelgroep Taak en scope De drie kopgroep projecten M~erwaarde en onderscheidend vermogen Organisatie opzet Randvoorwaarde voor succes The roadmap and timing Budget Bijlage 1: IAB-2 subsidie-aanvraag Design Connection Eindhoven Bijlage 2: Project 1 Design Incubator - Kostprijsspecificatie per startende ondernemer N404VRO5 2 1. - Achtergrondschets Programma Horizon, economische actieprogramma richt zich op economische structuurversterking met de regio (Brainport) Eindhoven als kern van de toptechnologie regio Zuidoost':'Nederland. Horizon ontwikkelt projecten die een structurele versterking (en diversificatie) van de regionale economie tot effect hebben. Binnen de programmalijn Technologie werkt Horizon samen met de belangrijkste stakeholders aan Design Connection Eindhoven 'connecting people - bridging design and technology'. Design Connection Eindhoven DCE heeft de ambitie hét verbindingscentrum voor de Design Community in Zuidoost-Nederland te zijn en een brug te slaan tussen design en technologie met als direct resultaat een versterkt designklimaat resulterend in new business ontwikkeling - innovatie - voor zowel de design omgeving als maakindustrie. Benutting van het in de Noord-Brabant en meer specifiek Regio Eindhoven ruim beschikbare design talent kan leiden tot meer (design georiënteerde) startende ondernemingen en een internationale uitstraling en positionering van Noord-Brabant (en daarmee ook Nederland) als topdesign omgeving. In lokaal en regionaal economisch beleid wordt design als een belangrijke economische sector voor Nederland onderkend. Design Connection Eindhoven sluit aan op nationale beleidskaders zoals de nota Ruimte van VROM (Brainport Eindhoven) en Pieken in de Delta van EZ (Toptechnologie regio Zuidoost- Nederland) en de voorstellen van het Innovatieplatform over Sleutelgebieden. Het Innovatieplatform onderscheidt vier gebieden als sleutelgebied van de Nederlandse economie, de creatieve industrie is één van de speerpunten. Met name het (te ontwikkelen) economisch potentieel langs de as Amsterdam - Eindhoven (waarbij ook steden als Tilburg en Breda worden genoemd) wordt uitgelicht. Ook grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van Design wordt gezocht, inspelend op Europese middelen die ter beschikking worden gesteld voor projecten in samenwerking tussen Aken - Leuven - Eindhoven (Interreg 3b) DCE biedt een aantal concrete projecten en aanknopingspunten die aansluiten op het recent door de staatssecretaris OC&W bekend gemaakte beleidsinstrumentarium en bij behorende middelen (in totaal 8 miljoen Euro) voor de 'creatieve economie' (onder andere door aansluiting productontwikkeling en creatieve innovatie, initiatieven creatieve industrie). De heer Sakkers, burgemeester van Eindhoven, voorzitter van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en lid van de regiegroep toptechnologie regio Zuidoost-Nederland neemt het voortouw bij het ontwikkelen van de economische kansen die de combinatie van design en technologie biedt in een gebied waarin het accent verschuift van maken naar ontwerpen. De regio maakt werk van design en technologie! Het starten met (en de investering in) DCE op basis van 3 concrete projecten onderstreept, ook richting rijksoverheid, de regionale slagkracht c.q. het belang dat de regio hecht aan het ontwikkelen van dit economisch potentieel. Dit projectplan vormt de basis (aanpak, structuur en projectlijnen) voor c.q. is een belangrijke schakel en eerste stap op weg naar een brede en intensieve aanpak voor de periode 2005 - 2010 zoals die door de heer Sakkers begin volgend jaar aan de regiegroep (Ministerie van Economische Zaken) zal worden voorgelegd. N404VROS 3 - Design Connection Eindhoven is een projectontwikkelorganisatie die: 0 zich primair richt op het (pro-actief) bij elkaar brengen, inspireren en faciliteren, van alle actoren binnen de kerndoelgroep design en (maak)industrie in de regio Zuidoost-Nederland en 0 focus heeft op het slaan van een brug tussen design en technologie o.a. gericht op (new) business development. Het concept Design Connection Eindhoven is nieuw en niet concurrerend maar legt de verbinding tussen en is aanvullend ten opzichte van de bestaande (internationaal opererende) organisaties zoals Design Academy Eindhoven, Tu/e- faculteit Industrial Design, TNO Industrie, NV REDE, Syntens, Design Platform Eindhoven (week van het ontwerp), de Stichting Alice, alle in Eindhoven, de Stichting Premsela en BNO, beide gevestigd in Amsterdam alsmede de Limburgse Design Associate (LDA) in Maastricht en initiatieven in Tilburg, Den Bosch en Breda (onderdeel van BrabantStad). Met Alice worden, gelet op de gedeeltelijke overlap tussen de doelgroepen, van de design community (DCE) en de creatieve industrie (Alice), afstemmingsafspraken gemaakt. De Gemeente Eindhoven heeft de ambitie een groot deel van het (voormalig) Philips terrein Strijp S in te richten als 'creatieve zone'. Wonen en werken in een inspirerend creatief episch centrum 'de creatieve stad'. Deze plannen zullen de komende 2 jaar ontwikkeld worden waarbij DCE een belangrijke rol kan vervullen. De economische effecten van DCE zijn meetbaar in 4 hoofdcriteria: 1. Meer design talent. 2. Meer design gerelateerde (innovatieve) business. 3. Design als belangrijke regionale vestigingsfactor expliciet gemaakt zodat: 4. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern) als (dé) internationale design regio op de Europese kaart. In nauwe samenwerking met de belangrijkste stakeholders is door Horizon gewerkt aan het in kaart brengen van het (inter- )nationale speelveld en zijn de contouren en ontwikkelingsrichting van DCE bepaald. De periode van verkenningen (haalbaarheids)onderzoek is afgerond. Het is nu noodzakelijk op basis van draagvlak, momentum en direct beschikbare expertise en faciliteiten, concrete invulling te geven aan DCE. DCE kan een vliegende start maken op basis van (de kopgroep) projecten: 1. 'Design Incubator': een project gericht op (door- )startend design based ondernemerschap. 2. Internationale positionering: invulling van de samenwerking met o.a. Stockholm, St. Etienne, Milaan, Kopenhagen en Antwerpen op basis van deelprojecten zoals: 2006 Eindhoven European Design Capital en de Eindhoven Industry & Design Award. 3. Materialenbibliotheek: een joint venture van TNO Industrie, Philips Design, TUle en de Design Academy Eindhoven (founding members) gericht op het ontwikkelen van een gemeenschappelijk voor (MKB) ondernemingen en individuele ontwerpers, toegankelijk kennisbank m.b.t. gebruik en toepasbaarheid van materialen. Alsmede op basis van de activiteiten en draagvlak rond het Design Platform Eindhoven. Vooruitlopend op het inrichten van de organisatie van DCE is NV REDE bereid gevonden vooralsnog de kwartiermakerrol voor DCE te vervullen, enerzijds door de opzet en uitvoering van de Design Incubator en anderzijds inspelend op en N404VRO5 4 gebruik makend van het momentum in de markt. Met het Design Platform Eindhoven (DPE) o.a. verantwoordelijk voor het (inter)nationale evenement de Week van het Ontwerp (70 activiteiten en meer dan 15.000 bezoekers), zijn verkenningen uitgevoerd met betrekking tot migratie van DPE naar DCE. Het DPE staat hier positief tegenover. N404VRO5 5 2. Doel en resultaat Doel: . Op korte termijn (2005): 0 Realiseren van design based (door)starters faciliteiten op basis van bestaande kennis, competenties en organisaties - 'de Design Incubator'. 0 Starten met Internationale Positionering. 0 Realiseren van de Materialenbibliotheek. 0 Starten met het inrichten van de operationele (faciliterende) organisatie Design Connection Eindhoven. Zodat op: . Middellange termijn (2006+): - Deze faciliteiten en projecten kunnen worden opgenomen c.q. de basis kunnen vormen van het structurele regionale (Brabant brede) innovatie instrumentarium. - DCE van blijvende meerwaarde is voor de doelgroep. Resulterend in een sterke (grotendeels kwantitatief meetbare) bijdrage aan: 1. Meer design talent. - Groei aantal design studenten. - Groei aantal design bureaus. - Groei aantal design awards. 2. Meer design gerelateerde (innovatieve) business: - Nieuw ondernemerschap én - Omzet (in de vorm van) nieuwe product/markt combinaties. - Design(ers) maken gebruik van c.q. passen de nieuwste technologieën toe. - Design als meetbare én ervaren concurrentiefactor voor regionale (technologische) ondernemingen. - Raakvlak met de techniek zichtbaar door versterking van design disciplines die een sterke(re) affiniteit met technologie hebben. 3. Design als belangrijke regionale vestigingsfactor expliciet gemaakt door: - Top tech bedrijven blijven én - Top tech bedrijven komen. 4. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern) als (dé) internationale design regio op de Europese kaart. N404VRO5 6 3. 4. Doelgroep Design Connection Eindhoven richt zich op 4 partijen: 1. De Design Community 2. Het bedrijfsleven (Technology . Ontwerpers. Community) . Studenten. . Regionaal. . Docenten. . Nationaal. . Design bureaus. . Internationaal. . Onderzoekers. . Consumenten. . Media 3. Kennis- en opleidingsinstituten . Design Academy Eindhoven. . TUle - Industrial Design. . TUle andere faculteiten. . Fontys. . ROe. . TNO - industrie. . European Design Center. . Syntens. 4. Overheden (o.a.) . Gemeente Eindhoven. . Gemeente Helmond. . Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). . EU (o.a regions of Excellence, Interreg 3b, ALE Aken - Leuven - Eindhoven). . Provincie Noord-Brabant. . Ministeries van OC&W en EZ. DCE legt verbindingen tussen de vier doelgroepen maar ook binnen deze doelgroepen. Binnen de design community zijn daar in eerste instantie het Vormgevers Overleg Eindhoven (VOE) en later door het Design Platform Eindhoven DPE verbindingsactiviteiten ontplooid waarbij DPE zich op dit moment richt op een lezingencyclus en de Week van het Ontwerp. De Week van het Ontwerp is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal topevenement met meer dan 70 activiteiten (workshops, lezingen etc.) in een tijdsbestek van 10 dagen en meer dan 15.000 participanten. Deze activiteiten vormen de basis voor de reeds ontwikkelde platformfunctie binnen de design community en zullen vanuit DCE verder ontwikkeld kunnen worden. Taak en scope Design Connection Eindhoven is een projectontwikkelingsorganisatie die: . Zich primair richt op het (pro-actief) bij elkaar brengen, inspireren en faciliteren, van alle actoren binnen de doelgroep in de regio Zuidoost Nederland. en . Focus heeft op het slaan van een brug tussen design en technologie. Design Connection Eindhoven heeft twee kerntaken: 1. Het ontwikkelen van design georiënteerde economisch structuurversterkende projecten. én 2. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern) (inter)nationaal als design regio op de kaart zetten. N404VRO5 7 s. De drie kopgroep projecten DCE start op basis van drie concrete projecten. Projecten die op basis van bestaande organisaties en structuren direct kunnen worden gestart en waar het voortouw (championship) wordt genomen door toporganisaties en personen: 0 Design Incubator - NV REDE 0 Internationale Positionering - o.a. Design Academy Eindhoven - Li Edelkoort 0 Materialenbibliotheek - Design Platform Eindhoven in samenwerking met TNO Industrie, TUle Industrial Design, Philips Design, Design Academy Eindhoven. De operationele, faciliterende projectontwikkelingsorganisatie - Connection Office - wordt (mede) aan de hand van de ontwikkeling van deze drie kopgroep projecten vorm gegeven en zal door middel van de inzet van het Inspiration and Acceleration Fund in 2005 en de eerste helft van 2006 circa 7 nieuwe projecten ontwikkelen. Het Inspiration and Acceleration Fund is een fonds bedoeld om projecten in de initiatie- en ontwikkelingsfase met beperkte middelen (max. ¿. 50.000,-- per project) op 100% financieringsbasis een versnellingsimpuis te geven. Passing van de kopgroep projecten, het Inspiration and Acceleration Fund en de Connection Office binnen de 4 economische kerndoelen (de pijlers) van het DCE zet de volgende accenten: Kopgroep projecten QJ m ci$ I~ C IQ C C QJ c.2 c c.- 0 0 "- QJ QJ 0"" ..., QJ .- QJ jij.c: '- IQ "C ..., C ..., "- c U U .-..., QJIi: IQ 0 "- 0 E..!::s EE QJ.- C"" ..., - .- QJ u. cO QJ I/) 1Q;9 c.u 0 I/) u ..., 0 X.o .5<1: u c C. 1-1 . "- cB mlQ .- .0 I/) ::s QJ u C C 1-1 Kerndoel (pijler) 1. Meer design talent 2. Meer design gerelateerde nieuwe business 3. Design als expliciete vestig i ngsfactor 4. Profilering van Noord-Brabant in (inter-) nationaal perspectief Project 1: Design Incubator (NV REDE) De regio Eindhoven heeft met de Design Academy Eindhoven (650 studenten) en TUle Industrial Design (320 studenten) twee top opleidingsinstituten die uniek zijn in Nederland. Jaarlijks studeren circa 120 studenten af aan deze instituten (Design Academy Eindhoven 80 studenten en TUle Industrial Design 40 studenten, groeiend naar circa 80). Een aantal van deze jonge mensen (schatting :I:: 20%) kiest direct of na een paar jaar voor het ondernemerschap. Uit ronde tafelgesprekken (waarbij op 6 september 2004 Karien van Gennip, staatsecretaris EZ aanwezig was) met designers die een eigen onderneming zijn gestart, blijkt dat de weg naar succes een zware tocht is. Het gaat doorgaans om jonge mensen met beperkte praktijkervaring. Het starten van een nieuwe onderneming en het ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe producten vraagt om investeringen die de financiële spankracht van deze jonge (talentvolle) mensen te boven gaat. Banken zijn zeer terughoudend bij het beschikbaar stellen van financieringsmiddelen. Een inspirerende werkomgeving is niet beschikbaar of te kostbaar. N404VROS 8 Advies en coaching zijn moeilijk bereikbaar, onvoldoende toegesneden op de materie en vaak niet betaalbaar. Starten als (design) ondernemer is vaak een moeilijke weg. De inhoudelijke en financiële barrieres zorgen ervoor dat potentiële starters afhaken of al snel het ondernemerschap opgeven. Hierdoor komen veel minder nieuwe design ondernemingen van de grond dan vanuit economisch perspectief gewenst wordt geacht en waarvoor potentie aanwezig is. Succesvolle ondernemers geven aan dat met support zoals met de Design Incubator wordt beoogd, de ontwikkeling van hun onderneming in een vroegtijdige fase een versnelling had kunnen (of nog steeds kan) krijgen. Deze support moet naar de mening van de beoogde doelgroep zich richten op: 0 Faciliteiten: . Huisvesting (design clustering - Ieren van I samenwerken met elkaar). . Coaching (focus op bedrijfsvoering). 0 Financiering (max C 25.000,--) voor: . Marktonderzoek (voor beoogd product I concept) . Investeringen in CAD hard- en software . Productontwikkeling, prototype bouwen octrooien . Marktintroductie ( o.a. website, beurspresentaties, brochures) 0 Business contacten met: . Maakbedrijven. . Distributie (verkoop)bedrijven. . Andere design ondernemingen. . (Semi- )overheden - o.a. launching customer. De integrale kosten per starter I deelnemer aan het programma zijn begroot op ¿. 25.000,-- per jaar. In bijlage 1 is een uitgebreide kostenspecificatie opgenomen. De integrale kostprijs is gelijk aan de integrale kostprijs (out-of-pocket + kapitaliseren van uren) van Incubator 3+. Een deelnemer kan maximaal 3 jaar in het incubator programma worden opgenomen. Met het (door lAB-support tot ontwikkeling gekomen) Incubator 3+ project (gericht op techno-start ups) is aangetoond dat een formule met deze supportcomponenten effect sorteert in de vorm van geslaagde (techno)start-ups. NV REDE 'de uitvoerende organisatie' heeft bovendien de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met begeleiding van starters waaronder diverse design (gerelateerde) ondernemingen. Uiteraard zal worden aangesloten op de aanwezige (Brabant-brede) expertise. Met Incubator 3+ en de technostartersco6rdinator van de Provincie Noord-Brabant is reeds contact gelegd. Vastgesteld is dat in circa 30 tot 40% van de technostarter-businesscases de toevoeging van design de marktkansen van het technologie gebaseerde concept of product aanzienlijk kan vergroten. De technostarter en de designstarter zullen door Incubator 3+ en Design Incubator bij elkaar worden gebracht en het samenwerkingsproces zal (in de beginfase) worden begeleid. De primaire doelgroep wordt gevormd door mensen (MBO+-niveau) die een onderneming willen starten waar het kern proces het ontwerpen van nieuwe producten (fysiek en/of elektronisch) is. Individuen die zich na 1 januari 2003 hebben ingeschreven bij de KvK maar naast deze activiteiten nog studeren of in loondienst werken worden eveneens tot de doelgroep gerekend. De doelgroep wordt gevormd door: 0 Studenten . Design Academy Eindhoven. . TUle Industrial Design. . ROC - grafische opleiding. . Andere (regionale) opleidingsinstituten. N404VRO5 9 0 Ontwerpers (binnen en buiten de regio Eindhoven) die nu nog in loondienst werken bij: . Design bureaus. . Opleidingsinstituten. . Industriële ondernemingen. 0 Jonge bestaande bedrijven (max. 3 jaar oud). De secundaire doelgroep zijn regionale industriële ondernemingen met excellente en onderscheidende maakvaardigheden. Deze ondernemingen worden gevonden binnen o.a. de metalektro en kunststofverwerkende industrie en hebben een ideale schaalgrootte van 5 tot 50 werknemers en zijn in staat om in openheid en op basis van wederzijds vertrouwen (designer-maakbedrijf) waarde te kunnen toevoegen in de engineersfase van het productontwikkelingsproces. Design Incubator leidt direct tot meer design gerelateerde (innovatieve) business; Meetbaar in de volgende indicatoren: . 25 (door)startende ondernemingen resulterend in minimaal 15 nieuwe design based ondernemingen na 5 jaar. In de IAB-2 periode zullen 9 tot 15 starters tot het Design Incubator programma worden toegelaten. . samenwerkingsprojecten (concrete business) tussen designers en maakbedrijven (derhalve nieuwe omzet in maakindustrie). De Design Incubator zal leiden tot meer design based starters die sneller en met succes hun plannen zullen realiseren. De facilitaire steun moet de starter door de kritische opstartfase heen helpen en derhalve tijdelijk van aard zijn. Gelet op specifieke marktkarakteristieken, de beoogde verbinding ontwerp - maak - verkoopvaardigheden alsmede de daarvoor benodigde én voortkomende netwerkvorming maakt een sector specifieke aanpak noodzakelijk. Voor de uitvoering van dit project wordt gebruik gemaakt van de reeds in de regio aanwezige expertise en faciliteiten zodat een maximaal investeringsrendement kan worden verkregen (geen overhead). Met betrekking tot de volgende aspecten zal NV REDE samenwerken met onder andere: 0 Startend ondernemerschap o.a.: . Incubator 3+. . TUle Innovation Lab. . Syntens. . Regionale ontwikkelingsmaatschappijen (BOM - LIOF - REWIN). 0 Acquisitie en begeleiding van (project)deelnemers o.a.: . Design Academy Eindhoven. . TUle Industrial Design. . Design Platform Eindhoven. . Syntens. 0 Opzet van netwerk van maakbedrijven o.a.: . Phoenix Metaalwarenfabriek. . Metaalhuis. Daarnaast wordt operationele samenwerking gezocht met het Pressure Cooker project (Syntens - DPE). N404VRO5 10 Project 2: Internationale positionering In de snel veranderende geïndustrialiseerde wereld ontwikkelt zich een klimaat waarin de designfunctie als cruciale succesfactor bij innovatie essentieel is. Innovatie draait niet op technologie alleen, maar wordt steeds meer afhankelijk van slimme combinaties van technologie en de toepassing van niet-technologische, ergonomische en emotionele factoren. Zoals onder meer: gebruiksgemak, totale productbeleving, identiteit, branding, identificatie van afnemers met geleverde producten of diensten en positionering. Goed design is vaak het geheim achter het (inter- )nationale commerciële succes van tal van producten en diensten. Op designgebied spelen Noordwest Europa en in het bijzonder Nederland in de afgelopen in het afgelopen decennia wereldwijd een voorbeeld rol. De positie van Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland en met name de regio Eindhoven wordt op nationaal niveau door alle actoren als leidend gezien. Maar met het verplaatsen van (delen van) de maakindustrie dreigt ook design als bedrijfstak onder druk te komen. Desondanks Ieren de voorbeelden van Japan en Korea dat een land of regio zich in vrij korte tijd een zelfstandige positie kan verwerven. Europees Design zal zich moeten concentreren op nieuwe richtingen. Met de wereldwijd erkende kwaliteit en ervaring in strategische designprocessen, zullen de Scandinavische landen en landen als Nederland, Engeland en Duitsland een leidende rol op zich moeten nemen. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland en met name de Regio Eindhoven heeft een bruisende Design community met ongeveer 3.000 mensen. Instellingen en organisaties als de Design Academy Eindhoven, TUle Industrial Design, TNO Industrie, Philips Design en het European Design Centre vormen het kloppende hart van deze design regio. Gezamenlijke activiteiten zijn gericht op het aanboren van hedendaagse trends en ontwikkelingen, etaleren en toelichten vanuit de filosofie dat design bijdraagt aan de humanisering van de technologie in de overtuiging dat in design de schakel ligt naar economische groei en een omgeving die beter op de mens is afgestemd. De vele nationale en internationale projecten die de zes genoemde organisaties jaarlijks tot uitvoering brengen, vormen op zich al een potentieel dat op wereldschaal uniek te noemen is. Denk daarbij onder meer aan de Graduation Show van de Design Academy Eindhoven, de vele (inter)nationale onderzoeksprojecten van TNO en TUle Industrial Design, de gerenommeerde activiteiten van het grootste designbureau ter wereld Philips Design en de Europese onderzoeksprojecten van European Design Centre. De Week van het Ontwerp, georganiseerd door Design Platform Eindhoven, telde dit jaar meer dan 70 evenementen en werd bezocht door 15.000 bezoekers. Het is noodzakelijk werk te maken van het bevestigen en verder vorm geven van de (inter-)nationale toppositie. Concreet wordt op dit moment (november 2004) gewerkt aan: 1. Opvolging en intensivering van de (in augustus 2004 - Stockholm reis, Brabantse Innovatieraad en lAB) gelegde contacten met Stockholm, resulterend in samenwerking m.b.t.: 0 Stockholm 2005 Year of Design 0 2006 Eindhoven European Design Capita! 0 Eindhoven Industry & Design Award. 2. Grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten Aken - Leuven - Eindhoven waarvoor vanuit een gehonoreerde (Interreg 3b aanvraag) middelen beschikbaar kunnen komen. Ervaring is reeds opgedaan door de Design Academy Eindhoven in een project met DSM en het design opleidingsinstituut in Aken. N404VRO5 11 3. Inventarisatie en uitbouw van de inmiddels gelegde contacten tussen organisaties enjof projecten zoals tussen: Singapore - TUle Industrial Design, Kopenhagen - DPE, Milaan - DPE, Antwerpen - DPE. Belangrijk is op basis van reeds bestaande contacten van de internationale top- spelers (Philips Design - TNO - Design Academy Eindhoven - TUle Industrial Design en een aantalontwerpbureaus zoals Van Berlo en GBO) samenwerkingsafspraken te maken op organisatie-, steden- én regioniveau. 4. Internationaal positioneringsprogramma. De eerste lijnen hiervoor zijn uitgezet op aangeven van en in nauwe samenwerking met de voorzitster van de Design Academy Eindhoven, mevrouw U Edelkoort die met haar internationale statuur (visie, kennis, kunde en netwerk) in dit verband een cruciale rol kan vervullen en in principe bereid is medewerking te verlenen en het voortouw te nemen (tezamen met een aantal voorhoede spelers) in het maatschappelijk veld (in-) direct gerelateerd aan design (visionary board). Gedacht wordt o.a. aan samenwerking met runner up designsteden als St. Etienne, Ulle, G6teborg, Kaapstad, Turijn. Organisatie van een internationaal topdesign event eenmaal in de 3 tot 5 jaar; het aanstellen van 'ambassadors' in de persoon van buitenlandse designers die in Nederland werken enlof wonen (ambassador board). Project 3: Materialenbibliotheek (Design Platform Eindhoven) De vraag: nieuwe materialen en nieuwe materiaaltoepassingen zijn een wezenlijk onderdeel van een innovatief product-creatieproces. Ook de consequenties van nieuwe materialen aan het eind van een product-lifecycle is een steeds belangrijker wordend kwaliteitsaspect. Design zoekt en beoordeelt materialen meer op de zintuiglijke ervaringen zoals tast, kleur, gewicht, geur enz. De industrie beoordeelt op basis van produceerbaarheid, kostprijs, levensduur enz. In de kennisinstituten in deze regio worden regelmatig nieuwe materialen ontwikkeld waarbij een grote behoefte bestaat alternatieve toepassingen te bedenken en te onderzoeken. Het aanbod: de Materialenbibliotheek verzamelt de gegevens van materialen, maakt deze kennis toegankelijk d.m.v. het internet, samenwerkingsprojecten, consultancy (niet concurrerend met de marktpartijen), ook via het geven van lezingen, de organisatie van symposia, tentoonstellingen, het schrijven van artikelen, boeken en een online nieuwsbrief. Een voorbeeld: Eindhoven vormt in 2005 voor de zevende maal het decor van de succesvolle tweejaarlijkse beurs 'Materials Engineering', 'Material Sense' een spraakmakende tentoonstelling over de sensorische kwaliteiten van materialen die is ontstaan door interactie tussen TUle en Design Academy Eindhoven. De Materialenbibliotheek is gespecialiseerd in het scouten van nieuwe, innovatieve materialen voor de industrie, design en architectuur. De Materialenbibliotheek zal een database opzetten waar al deze kennis via internet toegankelijk wordt, met zoekcriteria speciaal voor de ontwerpende en producerende disciplines. De Materialenbibliotheek adviseert (niet concurrerend met marktpartijen) architecten, studenten, ontwerpers en industrie over projectgebonden en projectongebonden materiaal- en productontwikkeling. De Materialenbibliotheek kan adviseren over technische mogelijkheden en realisering van projecten en industrie adviseren over trendontwikkeling, marketing en productie. Het kennisdomein dient gestructureerd en op de breedst mogelijke wijze te worden ontsloten. Er is niet alleen aandacht voor sensorische eigenschappen van bestaande materialen en finishings maar ook voor biopolymeren, functionele polymeren, hu man tissue design, thinking en smart materials, nanotechnologie etc. Veel aandacht zal worden besteed aan de ontwikkeling van een 'eerstelijns' functie, een (elektronische) helpdesk die niet alleen antwoorden kan geven op concrete vragen maar ook via een N404VRO5 12 postordersysteem binnen twee werkdagen samples kan leveren. Via gestructureerde productpresentaties worden fabrikanten en toeleveranciers in de gelegenheid gesteld met de doelgroep te communiceren. De Materialenbibliotheek bezoekt (doorgaans online) internationale beurzen, pleegt research in vakliteratuur. Criteria om materialen te selecteren berusten op technische, esthetische en sensorische aspecten. Partners in de opzet van de Materialenbibliotheek zijn TUle, de Design Academy Eindhoven, Philips Design en TNO Industrie. Promotie en acquisitie: het concept van Materialenbibliotheek is nieuw voor de regio. Dat vraagt een bijzondere inspanning bij het goed voor het voetlicht krijgen van het concept, wat is het wel en wat niet. Promotie en acquisitie zal zich ontwikkelen via drie lijnen: 0 Lezingen, symposia en artikelen in vakbladen 0 Abonnementen 0 Samenwerking verder uitbouwen, gebaseerd op het samenwerkingsverband Philips Design, TNO-Industrie, Design Academy Eindhoven en TUle De organisatie: de Materialenbibliotheek is een versterking en verbreding van de al aanwezige activiteiten bij de TUle, Design Academy Eindhoven, TNO-Industrie en Philips Design en gebaseerd op parttime medewerkers van genoemde organisaties. In de voorbereidende gesprekken hebben directievertegenwoordigers van boven genoemde partijen reeds aangegeven plaats te willen nemen in een initiatief - stuurgroep. Gezocht wordt naar internationale partners, zoals het Danish Design Centre en Metropolis in St. Etienne. De implementatie: in de eerste helft van 2005 moet een gezamenlijke materialenbibliotheek tot stand komen tussen de partners TUle-faculteit Industrial Design, Design Academy Eindhoven, TNO-Industrie en Philips Design. Medio 2005 moet de fysieke verzameling (ook) in het instituut aanwezig zijn. Het streven is dat in de tweede helft van 2005 deze webbased benaderbaar zal zijn. In datzelfde jaar zullen concrete afspraken gemaakt worden met een beperkt aantal buitenlandse design instellingen, voor de verdere ontwikkeling van deze materialenbibliotheek. Een koppeling met instellingen als het Dutch Polymer Institute (Eindhoven), het Netherlands Institute for Metals Research (Delft) en het Aluminium Centrum (Houten) ligt voor de hand. In 2005 moet de materialen bibliotheek toegankelijk worden voor anderen: designers, industrie, onderzoekers en andere belangstellenden. Hiervoor zal aan hen een nog vast te stellen (prijselasticiteit) financiële vergoeding worden gevraagd. De verwachting is dat er aan het einde van 2005 (betalende) abonnementhouders zijn en dat er een even groot aantal personen in dat jaar hebben deelgenomen aan lezingen, workshops en trainingen op het gebied van (innovatieve) materialen. Vanuit dit project zijn mogelijk concrete verbindingen te leggen met het Make It programma (BOM - LIOF). N404VRO5 13 6. Meerwaarde en onderscheidend vermogen Design Connection Eindhoven, het concept en de operationele organisatie zijn nieuw voor de regio en voor Nederland. Competitie maar vooral samenwerking wordt gezocht in internationaal verband (Stockholm, St. Etienne, Stuttgart, Kopenhagen, MOnchen, Milaan). Design Connection Eindhoven onderscheidt zich onder meer door: 0 Integrale aanpak: op basis van de reeds regionaal verregaande samenwerking tussen onderstaande actoren op regionaal economisch gebied. Design Community Technology Community Kennis- en opleidings- instellingen Overheden 0 Aanwezigheid van: - Philips Design - Design Academy Eindhoven - TUle Industrial Design - TNO Industrie - Circa 1200 design gerelateerde bedrijven (groot en klein) - Circa 570 industriële ondernemingen met meer dan 5 werknemers - Pro-actieve regionale overheid 0 Ondersteuning van (inter- )nationale organisaties zoals: - BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers) - Stichting Premsela - Danish Design Centre - NV Rede - Syntens - ICSID (International Council of Societies of Industrial Design) - BEDA (The Bureau of European Designers Associations) N404VRO5 14 7. 8. 9. Organisatie opzet Design Connection Eindhoven start als operationele organisatie met inrichting van de Connection Office. Vooruitlopend op de juridische verankering bij een nog op te richten rechtspersoon Design Connection Eindhoven zal NV REDE - economische ontwikkelings-maatschappij voor de Regio Eindhoven - juridisch en financieel verantwoordelijk zijn voor DCE én daarnaast de operationele basis leggen (kwartiermaken) op basis van de drie kopgroepprojecten, de concretisering van de internationale ambitie en (circa) 7 nieuw te initiëren en te ontwikkelen projecten. De formele organisatiestructuur rond Design Connection Eindhoven en de (mogelijke) vervlechting met DPE, zal 'werkende weg' worden ontwikkeld. De operationele organisatie (de mensen die invulling geven aan het uitvoeren van de feitelijke activiteiten) het initiëren, ontwikkelen en faciliteren van projecten en doet dit onder meer door opportunity scouting, good practice search, makelen en schakelen, keten complementeren (partner search) business (project)plan beoordeling, zoeken van financiering (subsidies etc.). Deze (mean and lean) organisatie bestaat in 2006 (eindsituatie) uit: - 1,0 fte programmadirecteur / projectontwikkelaar. - 1,0 fte projectontwikkelaar. - 1,0 fte communicatie/secretariaat. Randvoorwaarden voor succes 9 Mensfactor: goede energieke mensen - doeners met een voldoende dosis strategische bagage die aangesproken willen en kunnen worden op door hen bereikte resultaten. D Concrete en op resultaat meetbare projecten. D Projecten ontwikkelen vanuit de vraag kant (de doelgroep) top-down maar vooral bottom-up - band met de werkvloer versterken. D Helder projectenkader op basis van breed gedragen en inspirerende jaarplannen waarin duidelijke doelen worden gesteld - waar resultaat telt en een heldere focus is aangebracht, wat doe je wel en wat doe je niet. D Verankering van opgebouwde kennis binnen de organisatie. D Een goede fysieke plek (het visitekaartje van DCE) waar je kunt laten zien wie je bent en wat je doet. D Actieve participatie van industriële ondernemingen. D Voldoende middelen (¿.) om snel en zelfstandig projecten te initiëren en te ontwikkelen. D Goede (marketing) communicatie ten aanzien van positionering DCE en de behaalde resultaten. The roadmap and timing Oktober 2004: - Blauwdruk (plan van aanpak) gereed. - Kopgroep projecten gedefinieerd. November 2004: - Financiering rond. - Inrichten operationele organisatie. Nov.jdec. 2004: - Operationele start DCE op basis van de drie kopgroep Projecten. N404VROS 15 10. Budget Het benodigde budget in de IAB-2 projectperiode (1-11-2004 tjm 30-11-2006) bestaat uit drie componenten: 1. De kopgroep projecten 2. De operationele organisatie - Connection Office (inclusief beperkt budget voor promotie) Kosten op jaarbasis in 2006 (in 2005 is sprake van een aanloopfase) bestaan uit: - projectontwikkeling - kantoorfaciliteiten - communicatie en promotie ¿. ¿. ¿ 250.000,-- 50.000,-- 50.000,-- totaal ¿. 350.000,-- ----- ----- 3. Het Inspiration and Acceleration fund, een fonds om projecten in de initiatie- en ontwikkelingsfase met beperkte middelen (max. ¿. 50.000,-- per project) op 100% financieringsbasis een versnellingsimpuis te geven. Maximaal 10 projecten per jaar (in 2006 en daarna), derhalve maximaal ¿. 500.000,-- op jaarbasis. Ambitie is binnen de IAB-2 projectperiode 7 nieuwe projecten te initiëren. Voor het implementeren van deze 7 projecten zal een beroep worden gedaan op nationale middelen van het Ministerie van OC&W (¿. 8.000.000,- voor creatieve industrie zoals aangekondigd door Medy van der Laan) en het Ministerie van Economische Zaken met name de budgetten die in het kader van de regio groep Zuidoost-Nederland beschikbaar worden gesteld in 2005 en 2006. Financiële support vanuit Innovatieve Acties wordt gevraagd voor: 0 de periode 1 november 2004 tot en met 30 november 2006 en in die periode voor: 0 de drie kopgroep projecten 1. Design Incubator 2. Internationale Positionering 3. Materialenbibliotheek ¿. 150.000,--1) ¿. 210.000,-- ¿. 40.000,-- -- Totaal gevraagde IAB-2 support ¿. 400.000,-- -- -- Totaal 4. Connection Office 5. Inspiration & Acceleration fund Totaal 175 250 700 325 350 1.350 150 100 650 Noot: het grijs gearceerde deel betreft de IAB-2 aanvraag. 1) waarvan mogelijk ¿.75.000,- via het TPZjIncubator3+ programma zal lopen 2) 50% van de op dit moment door DPE begrote out-of-pocket kosten. De feitelijke exploitatiekosten bedragen circa ¿. 250.000,-- per jaar maar zijn buiten deze begroting gehouden. N404VRO5 16 4 *) 5 *) Totaal 100 150 385 25 100 230 200 100 300 25 10 400 350 1.350 325 1*) Design Incubator 2*) Internatonale positionering 3*) Materialenbibliotheek 4*) Operationele organisatie 5*) Inspiration & Acceleration Fund 1) IAB-2 bijdrage voor 2005 ad. ¿. 75.000,- loopt mogelijk via het TechnoPartner Zuid- Nederland/Incubator 3+ programma. N404VR05 17 Bijlage 1 Su bsid ieaa nvraaQfo rm u lie r I. Projectnaam Design Connection Eindhoven connecting people - bridging design and technology 11. GeQevens van de DroiectDartiien 1. Naam projectverantwoordelijke organisatie: Naam organisatie: Rechtspersoon Design Connection Eindhoven Lo. voorlopig voor deze: NV REDE Drs. Elies Lemkes-Straver Postbus 2009 5600 CA Eindhoven Ten Hagestraat 8 5611 EG Eindhoven 040-2444010 Contactpersoon (inhoudelijk) Postadres: Postcode en plaats: Bezoekadres: Postcode en plaats: Telefoon: Mobiele telefoon: Fax: Email: 040-2444065 lemkes@rede.nl/ lemkes@programmahorizon.nl Contactpersoon (financieel) Telefoon: Email: Rob Verbakei 040-2444010 verbakel@rede.nl Bank/giro nr: t.a.v.: NV REDE Wordt de administratie in eigen beheer {van de eind begunstigde) uitgevoerd? (Gaarne aankruisen) rg Ja Nee N404VRO5 18 2. Heeft uw organisatie recht op aftrek BTW? Ja 3. Overige projectpartners Naam organisatie: Contactpersoon: Postadres: Postcode en plaats: Bezoekadres: Postcode en plaats: Telefoon: Mobiele telefoon: Fax: E-mail: Design Platform Eindhoven John Lippinkhof en Berry Eggen Postbus 8043 5601 KA Eindhoven Clausplein 10 Eindhoven 040-2961150 040-2650185 info@dpe.nl Naam organisatie: Contactpersoon: Postadres: Postcode en plaats: Bezoekadres: Postcode en plaats: Telefoon: Mobiele telefoon: Fax: E-mail: Design Academy Eindhoven Li Edelkoort en Tet Reuver Postbus 2125 5600 CC Eindhoven Emmasingel 14 Eindhoven 040-2393939 040-2393940 info@designacademy.nl N404VROS 19 111. Proiectomschrijving 4. Doelstelling van het project Ambitie Design Connection Eindhoven (DCE) heeft de ambitie hét verbindingscentrum voor de Design Community in Zuidoost-Nederland te zijn en een brug te slaan tussen design en technologie met als direct resultaat een versterkt designklimaat resulterend in new business ontwikkeling - innovatie - voor zowel de design omgeving als maakindustrie. Benutting van het in Noord-Brabant en meer specifiek in de Regio Eindhoven ruim beschikbare design talent kan leiden tot meer (design georiënteerde) startende ondernemingen en een internationCjle uitstraling en positionering van de regio (en daarmee ook Nederland) als topdesign omgeving. Taak en scope Design Connection Eindhoven is een projectontwikkelingsorganisatie die: . Zich primair richt op het (pro-actief) bij elkaar brengen, inspireren en faciliteren, van alle actoren binnen de doelgroep in de regio Zuidoost Nederland. en . Focus heeft op het slaan van een brug tussen design en technologie. Design Connection Eindhoven heeft twee kerntaken: 1. Het ontwikkelen van design georiënteerde economisch structuurversterkende projecten. én 2. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern) (inter)nationaal als designregio op de kaart zetten. Doel: . Op korte termijn (2005): 0 Realiseren van design based (door)starters faciliteiten op basis van bestaande kennis, competenties en organisaties - 'de Design Incubator'. 0 Starten met Internationale Positionering. 0 Realiseren van de Materialenbibliotheek. 0 Starten met het inrichten van de operationele (faciliterende) organisatie Design Connection Eindhoven. Zodat op: . Middellange termijn (2006+): - Deze faciliteiten en projecten kunnen worden opgenomen c.q. de basis kunnen vormen van het structurele regionale (Brabant brede) innovatie instrumentarium. - DCE van blijvende meerwaarde is voor de doelgroep. N404VROS 20 Resulterend in een sterke (grotendeels kwantitatief meetbare) bijdrage aan: 1. Meer design talent. - Groei aantal design studenten. - Groei aantal design bureaus. - Groei aantal design awards. 2. Meer design gerelateerde (innovatieve) business: - Nieuw ondernemerschap én - Omzet (in de vorm van) nieuwe product/markt combinaties. - Design{ers) maken gebruik van c.q. passen de nieuwste technologieën toe. - Design als meetbare én ervaren concurrentiefactor voor regionale (technologische) ondernemingen. - Raakvlak met de techniek zichtbaar door versterking van design disciplines die een sterke{re) affiniteit met technologie hebben. 3. Design als belangrijke regionale vestigingsfactor expliciet gemaakt door: - Top tech bedrijven blijven én - Top tech bedrijven komen. 4. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern) als (dé) internationale design regio op de Europese kaart. N404VROS 21 S. Korte omschrijving van het project. Programma Horizon, economische actieprogramma richt zich op economische structuurversterking met de regio (Brainport) Eindhoven als kern van de toptechnologie regio Zuidoost-Nederland. Horizon ontwikkelt projecten die een structurele versterking (en diversificatie) van de regionale economie tot effect hebben. Binnen de programmalijn Technologie werkt Horizon samen met de belangrijkste stakeholders aan Design Connection Eindhoven 'connecting people - bridging design and technology' . Design Connection Eindhoven DCE heeft de ambitie hét verbindingscentrum voor de Design Community in Zuidoost-Nederland te zijn en een brug tussen slaan tussen design en technologie met als direct resultaat een versterkt designklimaat resulterend in new business ontwikkeling - innovatie - voor zowel de design omgeving als maakindustrie. Benutting van het in de Noord-Brabant en meer specifiek Regio Eindhoven ruim beschikbare design talent kan leiden tot meer (design georiënteerde) startende ondernemingen en een internationale uitstraling en positionering van Noord-Brabant (en daarmee ook Nederland) als topdesign omgeving. In lokaal en regionaal economisch beleid wordt design als een belangrijke economische sector van de regio Nederland onderkend. Design Connection Eindhoven sluit aan op nationale beleidskaders zoals de nota Ruimte van VROM (Brainport Eindhoven) en Pieken in de Delta van EZ (Toptechnologie regio Zuidoost-Nederland) en de voorstellen van het Innovatieplatform over Sleutelgebieden. Het Innovatieplatform onderscheidt vier gebieden als sleutelgebied van de Nederlandse economie, de creatieve industrie is één van de speerpunten. Met name het (te ontwikkelen) economisch potentieel langs de as Amsterdam - Eindhoven (waarbij ook steden als Tilburg en Breda worden genoemd) wordt uitgelicht. Ook grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van Design wordt gezocht, inspelend op Europese middelen die ter beschikking worden gesteld voor projecten in samenwerking tussen Aken - Leuven - Eindhoven (Interreg 3b) DCE biedt een aantal concrete projecten en aanknopingspunten die aansluiten op het recent door de staatssecretaris OC&W bekend gemaakte beleidsinstrumentarium en bij behorende middelen (in totaal 8 miljoen Euro) voor de 'creatieve economie' (onder andere door aansluiting productontwikkeling en creatieve innovatie, initiatieven creatieve industrie). In nauwe samenwerking met de belangrijkste stakeholders is door Horizon gewerkt aan het in kaart brengen van het (inter- )nationale speelveld en zijn de contouren en ontwikkelingsrichting van DCE bepaald. De periode van verkenningen (haalbaarheids)onderzoek is afgerond. Het is nu noodzakelijk op basis van draagvlak, momentum en direct beschikbare expertise en faciliteiten, concrete invulling te geven aan DCE. DCE kan een vliegende start maken, op basis van de in dit lAB 2-programma ingebrachte concrete kopgroep projecten. Projecten die op basis van bestaande organisaties en structuren direct kunnen worden gestart en waar het voortouw (championship) wordt genomen door toporganisaties en personen. Kopgroep projecten zijn: 1. 'Design Incubator': een project gericht op (door-)startend design based ondernemerschap. Projectchampion is NV REDE. 2. Internationale positionering: invulling van de samenwerking met o.a. Stockholm, St. Etienne, Milaan, Kopenhagen en Antwerpen op basis van deelprojecten zoals: 2006 Eindhoven European Design Capital en de Eindhoven Industry & Design Award. Projectchampion is o.a. Design Academy Eindhoven - Mw. Li Edelkoort. N404VROS 22 3. Materialenbibliotheek: een joint venture van TNO Industrie, Philips Design, TUle en de Design Academy Eindhoven (founding members) gericht op het ontwikkelen van een gemeenschappelijk voor (MKB) ondernemingen en individuele ontwerpers, toegankelijk kennisbank m.b.t. gebruik en toepasbaarheid van materialen. Projectchampion is Design Platform Eindhoven in samenwerking met TNO Industrie, TUle Industrial Design, Philips Design en Design Academy Eindhoven. Daarnaast kan DCE starten op basis van de activiteiten en draagvlak rond het Design Platform Eindhoven. Vooruitlopend op het inrichten van de organisatie van DCE is NV REDE bereid gevonden vooralsnog de kwartiermakerrol voor DCE te vervullen, enerzijds door de opzet en uitvoering van de Design Incubator en anderzijds inspelend op en gebruik makend van het momentum in de markt. Met het Design Platform Eindhoven (DPE) o.a. verantwoordelijk voor het (inter)nationale evenement de Week van het Ontwerp (70 activiteiten en meer dan 15.000 bezoekers), zijn verkenningen uitgevoerd met betrekking tot migratie van DPE naar DCE. Het DPE staat hier positief tegenover. De operationele, faciliterende projectontwikkelingsorganisatie - Connection Office - wordt (mede) aan de hand van de in het lAB-programma ingebrachte kopgroep projecten vorm gegeven en zal door middel van de inzet van het Inspiration and Acceleration Fund in 2005 en de eerste helft van 2006 circa 7 nieuwe projecten ontwikkelen. Het Inspiration and Acceleration Fund is een fonds bedoeld om projecten in de initiatie- en ontwikkelingsfase met beperkte middelen (max. ¿. 50.000,-- per project) op 100% financieringsbasis een versnellingsimpuis te geven. Passing van de kopgroep projecten, het Inspiration and Acceleration en de Connection Office binnen de 4 economische kerndoelen (de pijlers) van het DCE zet de volgende accenten: Kopgroep projecten ~ 10. £:.8 C'l1O .- .c \I) :I cu u C £: I-t cu C'I ~ £: 10 £: I~ £:.2 £: £:'- £: cu 0 0 10. cu cu .2 tij 'ti .... cu .- cu jij.s:: u u .... £: .-.... "" 10. £: CUli: 10 0 10. 0 E.!:I EE cu.- £:"" ....- .- cu U. £:0 cu \I) 1O:e c.u 0 \I) u .... 0 ::E.c SeC u £: C. I-t Kerndoel (pijler) 1. Meer design talent 2. Meer design gerelateerde nieuwe business 3. Design als expliciete vestigingsfactor 4. Profilering van Noord-Brabant in (inter-) nationaal perspectief N404VRO5 23 Design Connection Eindhoven richt zich op 4 partijen: 1. De Design Community 2. Het bedrijfsleven (Technology . Ontwerpers. Community) . Studenten. . Regionaal. . Docenten. . Nationaal. . Design bureaus. . Internationaal. . Onderzoekers. . Consumenten. . Media 3. Kennis- en opleidingsinstituten . Design Academy Eindhoven. . TUle - Industrial Design. . TUle andere faculteiten. . Fontys. . ROe. . TNO - industrie. . European Design Center. . Syntens. 4. Overheden (o.a.) . Gemeente Eindhoven. . Gemeente Helmond. . Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). . EU (o.a regions of Excellence, Intereg 3b, ALE Aken - Leuven - Eindhoven). . Provincie Noord-Brabant. . Ministeries van OC&W en EZ. DCE legt verbindingen tussen de vier doelgroepen maar ook binnen deze doelgroepen. N404VRO5 24 6. Welke resultaten worden beoogd Doel: Korte termijn (2005): 0 Realiseren van design based (door)starters faciliteiten op basis van bestaande kennis, competenties en organisaties - 'de Design Incubator' (realisatie 9 tot 15 design-based starters). 0 Starten met Internationale Positionering. 0 Realiseren van de Materialenbibliotheek. 0 Starten met het inrichten van de operationele (faciliterende) organisatie Design Connection Eindhoven (realisatie van minimaal 7 nieuwe projecten). Middellange termijn uiterlijk resulterend in een sterke (grotendeels kwantitatief meetbare) bijdrage aan: 1. Meer design talent. - Groei aantal design studenten. - Groei aantal design bureaus. - Groei aantal design awards. 2. Meer design gerelateerde (innovatieve) business: - Nieuw ondernemerschap én - Omzet (in de vorm van) nieuwe product/markt combinaties. - Design(ers) maken gebruik van c.q. passen de nieuwste technologieën toe. - Design als meetbare én ervaren concurrentiefactor voor regionale (technologische) ondernemingen. - Raakvlak met de techniek zichtbaar door versterking van design disciplines die een sterke(re) affiniteit met technologie hebben. 3. Design als belangrijke regionale vestigingsfactor expliciet gemaakt door: - Top tech bedrijven blijven én - Top tech bedrijven komen. 4. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern) als (dé) internationale design regio op de Europese kaart. 7. Startdatum en einddatum van het project DCE Kopgroep projecten planning: Startdatum: 1 november 2004 Einddatum: 30 november 2006 N404VRO5 25 8. Uit welke concrete werkzaamheden I activiteiten bestaat het project, binnen welke kwartalen vinden deze plaats en worden deze intern of extern uitgevoerd? Activiteit '04 I '05 I '06 Uitvoering Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Intern Extern 1 Design Incubator X X X X X X X X X X 2 Internationale X X X X X X X X X X positionering 13 Materialen-bibliotheek X X X X X X X X X X * u dient slechts aan te kruisen, binnen welk kwartaal een activiteit plaatsvindt, en of het intern dan wel extern wordt uitgevoerd 9. Op welke manier wordt continuïteit van de samenwerking vorm gegeven (na de lAB-ondersteuning) Design Connection Eindhoven start als operationele organisatie met de Connection Office. Vooruitlopend op de juridische verankering bij een nog op te richten rechtspersoon Design Connection Eindhoven Lo zal NV REDE economische ontwikkelingsmaatschappij voor de Regio Eindhoven juridisch en financieel verantwoordelijk zijn voor DCE én daarnaast de operationele basis leggen (kwartiermaken) op basis van de drie kopgroep projecten, de concretisering van de internationale ambitie en (circa) 7 nieuw te initiëren en te ontwikkelen projecten. De formele organisatiestructuur rond Design Connection Eindhoven en de operationele organisatie zullen 'werkende weg' worden ontwikkeld. De operationele organisatie, d.w.z. de mensen die invulling geven aan het uitvoeren van de feitelijke activiteiten, het initiëren, ontwikkelen en faciliteren van projecten in initiatiefnemers o.a. door opportunity security, good practice search, makelen en schakelen. Keten complementeren (partner search) business projectplan beoordeling. Zoeken van financiering (subsidies etc.). Dit is een (mean and lean) organisatie in 2006 (eindsituatie) bestaande uit: 1,0 fte programmadirecteur / projectontwikkelaar. 1,0 fte projectontwikkelaar. 1,0 fte communicatie/secretariaat. 10. Wat zijn de geplande activiteiten in het kader van promotie en voorlichting? Aangeven via een verplicht communicatieplan. Een integraal communicatieplan voor DCE en projecten zal begin 2005 worden ontwikkeld. Communicatie richt zich op drie speerpunten: . de projecten; . de internationale profilering; . de lancering van Design Connection Eindhoven. De projecten Rond de start van de Design Incubator zal een brede (free publicity) campagne worden opgezet. Intentie is de opening te laten verrichten door Karien van Gennip (staatssecretaris EZ) en op datzelfde moment de eerste design start-up te verwelkomen. De lancering van de Materialenbibliotheek zal in vakbladen onder de aandacht worden gebracht. N404VRO5 26 Verwacht wordt de Materialenbibliotheek op de beurs Materials Engineering - Material Sense te kunnen presenteren. Binnen de nog uit te werken lijnen en activiteiten van Internationale positionering zal rond de beoogde samenwerking met Stockholm binnen de driehoek Aken-leuven-Eindhoven een communicatieplan worden ontwikkeld. De internationale profilering Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern) (intern)nationaal als designregio op de kaart zetten is één van de twee kerntaken van Design Connection Eindhoven. Deze taak wordt geconcretiseerd op basis van de actielijnen zoals in ontwikkeling binnen het project Internationale positionering alsmede de visie van de nog aan te trekken programmadirecteur DCE. De lancering van Design Connection Eindhoven Design Connection Eindhoven en met name de faciliteiten die Connection Office voor de doelgroep kan bieden, zullen via een gerichte campagne (mailing-website-free publicity) onder de aandacht van de doelgroep worden gebracht. De lancering van DCE zal gekoppeld worden aan één van de projectevents. 11. Worden door (onderdelen van) het project inkomsten gegenereerd? Nee N404VRO5 27 OCR fout (C:\Program Files\ZyLAB\ZyIMAGE\Jobroot\0000018O\tiff\0000156D.tif): Onverwachte fout 14. Specificatie tarieven (externe) adviseurs en eigen inzet: NV REDE ¿ 100,:- 15. Overzicht van de financiële dekking Organisatie Bedrag % - Eigen inzet * In qeld In natura - Provinciale bijdraqe via lAB ¿ 400.000,- 59,26 - Overiqe publieke bijdrage ¿ 265.000,- 39,26 - Private bijdrage ¿ 10.000,- 1,48 * specificatie in een aparte begroting 16. Financiële periodeplanning (4 maanden perioden) (hier per 3mnd weergegeven) Perioden (looptijd project) deel van verwachte totale uitgaven dat in deze periode wordt gepland (in hele euro) 2004 - Q4 2005 - Ql 2005 - Q2 2005 - Q3 2005 - Q4 2006 - Ql 2006 - Q2 2006 - Q3 2006 - Q4 N404VRO5 29 V. Voorwaarden voor oroiecten Innovatieve acties Brabant 17. Rapportageplicht De projectleider dient het programmamanagement periodiek op de hoogte te stellen van de voortgang van het project, zowel inhoudelijk als financieel. Hiervoor maakt de eindbegunstigde gebruik van het door het programmamanagement toegezonden voortgangsrapportageformulier. De eindbegunstigde moet rapporteren volgens het volgende schema: Voor 15 mei over de periode 1 januari - 30 april; Voor 15 september over de periode 1 mei - 31 augustus; Voor 15 januari over de periode 1 september - 31 december. De financiële rapportages moeten vergezeld qaan met een door het proqrammamanagement voorqeschreven betaallijst. (factuurlisting). Op deze betaallijst moeten alle uitgaven en inkomsten die voortkomen op het voortgangsrapportageformulier worden verantwoord, met per betaling/ontvangst: de datum van betaling/ontvangst, het bedrag en de naam van de begunstigde/betalende partij. Betalingen dienen gegroepeerd te worden naar het begrotingsonderdeel van de subsidieaanvraag waar deze betrekking op hebben. Het programma management heeft het recht om bij de eindbegunstigde additionele bescheiden op te vragen die meer inzicht geven in de voortgang van het project en waarin de reguliere voortgangsrapportage niet voorziet. 18. Voorschotverlening Een eerste voorschot van 30% van de toegekende subsidie zal worden uitgekeerd na ontvangst door het programma management van de retour gezonden en voor akkoord ondertekende toekenningsbeschikking. Een volgend voorschot zal automatisch geschieden aan de hand van de verplichte 3 informatiemomenten zoals opgenomen onder het kopje rapportageplicht van deze bijlage. Het bedrag van de bevoorschotting dient minimaal een bedrag van ¿ 4.500,- te belopen. De maximale bevoorschotting bedraagt 80%. De laatste 20% wordt pas betaald na beëindiging van het project en na voorlopig definitieve afrekening. De uitbetaling kan evenwel worden aangepast aan het tijdstip van ontvangst van financiële middelen vanwege de (co)financiers. De uitbetaling van de middelen geschiedt in euro's. De uitbetaling geschiedt aan de eindbegunstigde. 19. Wijzigingen Wijzigingen met betrekking tot het project, zowel inhoudelijk, financieel als de looptijd, dienen door de eindbegunstigde schriftelijk aan het programmamanagement ter beoordeling te worden voorgelegd. Het programma management stelt de eindbegunstigde schriftelijk op de hoogte van het besluit omtrent de voorgestelde wijziging. N404VROS 30 20. Administratief De eindbegunstigde is verplicht een deugdelijke projectadministratie te voeren. Als hulpmiddel kunt u hierbij gebruik maken van de leidraad "projectadministratie" (bijlage ..). Het verdient aanbevelinq bil de start van het proleet hierover met uw accountant overleq te pleqen. De projectadministratie, alsmede bewijsstukken inzake betalingen en inkomsten, dienen tot uiterlijk eind 2012 te worden bewaard. Vertegenwoordigers van controlerende instanties die in dit kader daartoe bevoegd zijn, dienen toegang te hebben tot de administratie. 21. Eindafrekening De voorlopig definitieve vaststelling van de hoogte van het subsidie zal plaatsvinden op basis van een door u in te dienen verzoek tot eindafrekening. Dit verzoek dient uiterlijk 2 maanden na afloop van de looptijd van het project te zijn ingediend bij het programmamanagement. Dit verzoek dient de volgende elementen te bevatten: een overzicht van alle werkelijke projectkosten gerubriceerd conform de goedgekeurde begroting; het voorgeschreven model accountantsverklaring (bijlage 6); de verklaring dient te worden afgegeven door een registeraccountant dan wel een accountant-administratieconsulent. Deze dient hierbij het bijgevoegde accountantsprotocol (bijlage 9 ) in acht te nemen; een eindrapportagefresultaatmeting. Deze dient een inhoudelijke evaluatie te bevatten waarbij duidelijk zal moeten worden aangegeven of en in welke mate gestelde doelen zijn gerealiseerd, zowel kwantitatief als kwalitatief. Indien u niet of niet tijdig het verzoek tot eindafrekening indient, zal de subsidie definitief worden vastgesteld op basis van de op dat moment beschikbare gegevens. Reeds betaalde voorschotten kunnen in dat geval worden teruggevorderd. De definitieve subsidie kan niet meer bedragen dan het in de beschikking maximaal toegekende bedrag. Indien de werkelijke kosten lager uitkomen dan de geraamde kosten, zal het subsidiebedrag naar evenredigheid worden verlaagd. Overheidsmiddelen verkregen uit andere bronnen, welke vooraf onvermeld zijn gebleven, zullen in mindering worden gebracht op het toegekende bedrag. Eventueel kan dit leiden tot intrekking van de gedane committering respectievelijk tot terugvordering van de reeds verstrekte voorschotten. De beslissing tot vaststelling van de definitieve bijdrage wordt opgeschort vanaf het moment waarop een verzoek tot verlening van surseance van betaling c.q. faillietverklaring van uw instelling of persoon bij .de rechtbank is ingediend tot het moment dat op het verzoek afwijzend is beschikt of tot het moment dat een maand is verstreken na de intrekking van de surseance. Indien de instellingfprojecthouder failliet is verklaard voordat de bijdrage definitief is vastgesteld wordt de definitieve bijdrage op nihil vastgesteld. Reeds toegekende bedragen en voorschotten worden niet meer uitgekeerd en reeds uitgekeerde bedragen zijn terstond en zonder enige ingebrekestelling opeisbaar. N404VROS 31 U dient onverwijld nadat een verzoek tot verlening van surseance van betaling aan of faillietverklaring van uw instelling of persoon bij de Rechtbank is ingediend daarvan mededeling te doen aan het IAB-programmamanagement. 22. Aanbesteding Er dient voldaan te worden aan de Europese regelgeving en nationale wetgeving. Bij opdrachten boven de <:20.000 die niet door een projectpartner worden uitgevoerd, dient u minstens 3 offertes te kunnen overleggen. VI. Ondertekenina door subsidieaanvraaer: Eindhoven, 17-11-2004 ........ ............ ........ ............... .................. . Drs. Elies Lemkes-Straver Adjunct-directeur NV REDE N404VRO5 32 Bijlage 2 Project 1 Design Incubator Kostprijsspecificatie per startende ondernemer 0 Projectkosten per deelnemer voor het volledige driejarige traject: . Startfinanciering ¿. 25.000,-- . Coachbegeleiding (¿.7.500,-- p.j.) - Jaar 1 100% ¿ 7.500,-- - Jaar 2 50% ¿ 3.750,-- - Jaar 3 25% ¿ 1.875 . Huurkorting Gilde / Carré (50 m2 atelierruimte) Twinning Centre (25 m2 kantoorruimte) (huurprijs ca. ¿ 9.000,-- per jaar) - Jaar 1 30% ¿ 2.700,-- - Jaar 2 20% ¿ 1.800,-- - Jaar 3 10% ¿ 900,-- . Individuele en matchmaking project- begeleiding NV REDE 180 uur voor 3 jaar a ¿ 100,-- per uur . Scouting DCE 90 uur a ¿. 100,-- . Projectmanagement DCE 40 uur a ¿. 100,-- . Diversen - onvoorzien Totale kosten per startende onder- neming voor de periode van 3 jaar: ¿. 13.125,-- ¿ 5.400,-- ¿ 18.000,-- ¿ 9.000,-- ¿. ¿. 4.000,-- 475,-- ¿. 75.000,-- ----- ----- (Kosten per jaar per starter C 75.000/3= C 25.000,--) N404VRO5 33 |