• Bestuur
  • Commissiestukken Stappenplan woningsluiting

Commissiestukken Stappenplan woningsluiting

Documentdatum 29-06-2004
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

3 UeA @ L-U16ed

6uil!n1s6uiuom

aweusiuue@ ja@:loop sle law t70OZ!unf @Z do V9V eissiwwoo ap

:uee U05691 g; JOOA

:;)JOOZJOA M UO 9 UCA 0r301103 IGH

5uil!n1s6uiuom uL-lduaddelS :ua)I>in;S UGPU OZ 0; GOW 3IGOZJOA ]!p ;GJN

-uepiom al lueip plapueq96

ja,goq ua 6uil!nis6uiuom lol Uee696J9A0 IPJOM J@ J@GUUBM U@AgJqoseq 6uiiinAUISP!E)laq gspuO'w1,9H GP @00

einpaooid @P6@1e64SeA l@IJE)l19M ap ]SEEU IPJOM ueldueddels ;aq ui -6elieAos@90q9iJp laq Ui PJ9,9PJOOOC96

si uelduaddels 19H -U96U161U9J9Amnoq6uiuom a@f!iuaweze6 ua E)il!iod law 6E)lieAO Ui U9WO@@i5 Si PUEIS

10; E)@IOM PIGIS961SL-A uelduaddels uee si 6uil!n1s6uiuom lol einpeooid 95ipinA6J0Z U09 101 U9WO@ el Wo

-16uejqa,gw QOIZ IOW U9PU,9UOMWO UL-A P!gqPUOZ96 U@ P!9q611!9A Op UBA 6U14SEJUBC apuejnPPOOA

UE)e E)ip 'Opio ejequgdo Op UEA 6UIJOISJeA,961]SUJ@ Ug,9 UeA ufiz @@eids je ;E)ow uce6 E')} JGAO 6uil!nis jo; wo

'(1q0gJIL-J;S JO ISWO@UaGJgAojnnq 6uipuiq@uo L-IA -Aq) uE)Iaiq,96 ufiz pug@!giaol ]Giu uelapp!w

ajapue ue)ipui ;sede5,go; uepiom wnipawei wnwilin siL- ue@ P!E)qp690Aaq a@f!1,9;;am aze(] -(jampuoi!D 0 @ :pe)

ig,ajSSU@Agl E)@@iiuoosiad.ap uCA 6U161' gq do @najqui aewjeiq l@eew P!gqJgAO 9(]

paiqjaa do;qoaj

'japp!w puedfii6ui jgez uee st 6uiuom uee ueA 6uil!nlS -opio E)jequedo ap UeA 6UIACqpUeq 10@ @eB] uliz I!nUeA

U,96UIUOIIA UCA ua;!nis IE)q lol P6E)OAE)q ja;seewo6inq ap si ;,gmelueewe!D e.@,L@ laatje ueA siseq do :pnoqui

6uil!n1s6uiuom ueldugddels :dionuepuo

17003!E)W £3 :do jalseewebinq OP JOOP PIGISGB]suA

-Builopucijaqaissiwwoo JOOA M UG E3 UCA 0601j0t) 3100zieA

4ewjol-,91ssiwwoo

Pu0tuIJH Jlua3lu@)D

Gemeente Helmond

DIENST MIDDELEN EN ONDERSTEUNING

Stappenplan procedure tot sluiting woning

Betreft: Stappenplan sluiting woning

ex art. 174A Gemeentewet

Vastgesteld door de burgemeester d.d.:

Besluitdatum:

Datum inwerkingtreding:

Gepubliceerd in:

Datum publicatie:

1. Aanleiding en doel beleid

Vanuit de politie is op 18 september 2003 verzocht tot het sluiten van een woning ex

art. 174a Gemeentewet (Wet Victoria). De gemeente kon hier niet aan meewerken daar

er onvoldoende voorbereiding had plaatsgevonden. In het politiechefsoverleg van 19

september 2003 is vervolgens de aanzet gegeven tot een gestructureerd beleid en

inbedding van dit beleid de Heimondse situatie. Dit betekent een nauwe samenwerking

tussen gemeente, politie en woningbouwverenigingen om overlastsituaties vanuit en

rond woningen binnen Heimond tegen te gaan.

Doel beleid Overeenkomstig het doel dat de wetgever nastreefde bij opstellen van de "Wet Victoria"

gemeente beoogt gemeente Heimond met dit beleid terugdringing van overlast als gevolg van

Heimond handel in drugs, de handhaving van de openbare orde en bescherming van het woon-

en leefklimaat rondom de betreffende woning.

Daarnaast wordt met de vastiegging van het beleid beoogd in een beleid(sregel)

kenbaar te maken hoe het bevoegde bestuursorgaan (in casu de burgemeester)

omgaat met de discretionaire (elementen van de) bevoegdheid zoals deze is

neergelegd in artikel 174a Gemeentewet.

2. Reikwijdte artikel 174A Gemeentewet

Artikel 174a Gemeentewet luidt als volgt:

Stappenplan procedure sluiting woning ex art. 174a GW, gemeente Helmond, pagina 117

Artikel 174A Gemeentewet is in 1997 toegevoegd om een handvat te geven om overlast

van drugsverkoop vanuit woningen tegen te gaan. Het artikel is echter ruimer

geredigeerd dan alleen drugsoverlast; het artikel spreekt over verstoring van de

openbare orde in het algemeen. Op basis van dit aftikel heeft de burgemeester vanuit

zijn taak tot handhaving van de openbare orde rechtstreeks de bevoegdheid om

woningen te sluiten. Sluiting van een woning is een zeer ingrijpend middel. De overheid

maakt hiermee inbreuk op het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer

Uitimum

remedie bij (art. 10 Grondwet). Deze wettelijke bevoegdheid kan als uitimum remedium worden

verstoring toegepast indien andere middelen niet toereikend zijn gebleken (bv. via ontbinding

openbare orde huurovereenkomst of strafrecht).

Om tot sluiting over te gaan moet er sprake zijn van een ernstige verstoring van de

openbare orde, die een voortdurende aantasting van de veiligheid en gezondheid van

omwonenden met zich brengt.

Het besluit moet deugdelijk gemotiveerd zijn en is een besluit in de zin van de

Algemene wet bestuursrecht. Tegen het besluit kan derhalve bezwaar en beroep

worden aangetekend.

Artikel 174a Gemeentewet is niet een nieuw soort bestuursdwang, maar dit artikel regelt

een aparte bevoegdheid van de burgemeester die alleen betrekking heeft op het sluiten

van een woning. Daarom zijn niet alle bepalingen van bestuursdwang uit de Algemene

wet bestuursrecht toepasselijk (enkel 5:25 tot en met 5:28).

Discretionaire De burgemeester is het bestuursorgaan dat op grond van artikel 174 a Gemeentewet

bevoegdheid bevoegd is om te besluiten tot sluiting van de woning. Mandatering van deze

burgemeester bevoegdheid is niet mogelijk. Uit het feit dat in het eerste lid staat dat "de burgemeester

kan besluiten" blijkt dat het hier een discretionaire bevoegdheid betreft. De

burgemeester is derhalve niet verplicht te besluiten om tot sluiting over te gaan indien

aan de criteria als genoemd in het eerste lid wordt voldaan. Ook de gemeenteraad heeft

in het kader van de sluitingsbevoegdheid een belangrijke taak. De regering wijst erop

dat de gemeenteraad op grond van artikel 182 Gemeentewet de burgemeester altijd

achteraf ter verantwoording kan roepen over de wijze waarop deze de

sluitingsbevoegdheid heeft uitgeoefend.

De bevoegdheid in dit artikel betreft de sluiting van een "woning", "niet voor het publiek

Begrip woning toegankelijk lokaal" enlof "daarbij behorende erven".

en erf Het begrip "woning' is in de wetgeving niet nader gedefinieerd. Volgens vaste

jurisprudentie is een woning een ruimte die feitelijk als zodanig in gebruik is. Ook

andersoortige ruimten (bijvoorbeeld: woonwagen, woonschip, tent, caravan, keet of

barak) kunnen dus ais woning in gebruik zijn. In de Memorie van Toelichting wordt het

begrip woning gekarakteriseerd als: een van de buitenwereld afgesloten plaats waar

iemand - eventueel in een gemeenschappelijke huishouding met andere personen -

zijn privaat huiselijk leven leidt of pleegt te leiden. Er dient "de facto" en "de animo"

gewoond te worden."

Het begrip "erf' is ontleend aan artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht. Bij het

begrip "daarbij behorende erven' moet onder andere worden gedacht aan een tuin of

aan een binnenplaats van een flatgebouw.

Onder de term "niet voorpubliek toegankelijke lokaal'moet (bijvoorbeeld) worden

begrepen:

- een hotelkamer, voor zover dit niet onder het begrip "woning" valt;

- een lokaal uitsluitend toegankelijk voor leden van een vereniging of een bepaald

gezelschap;

- ook kantoor- en bedrijfsruimten kunnen onder dit begrip vallen.

In verschillende artikelen in vakbladen is de vraag gesteld wat de term "sluiten" precies

Sluiten:

beperkte duur betekent. In Rotterdam wordt de term heel letterlijk opgevat: de woning moet feitelijk

worden afgesloten, en wel zodanig dat het een ieder onmogelijk is de woning te

betrekken.

Ingevolge het artikel 174a Gemeentewet bepaalt de burgemeester in het besluit, alle

relevante omstandigheden in aanmerking nemende, de duur van de sluiting. Op grond

van het proportionaliteitsvereiste van artikel 1 0 van de Grondwet en artikel 8 EVRM

dient de duur van de sluiting beperkt te zijn tot een periode waarin de openstelling van

Stappenplan procedure sluiting woning ex art. 174a GW, gemeente Heimond, pagina 217

de woning, het lokaal of het erf daadwerkelijk een bedreiging vormt voor de openbare

orde. Een sluiting gedurende een periode van zes maanden wordt in de jurisprudentie

toegelaten. De gemeente Heimond zal in beginsel een woning sluiten voor de duur van

6 maanden, tenzij van te voren al duidelijk is dat volstaan kan worden met een kortere

sluitingsduur. Indien de termijn van 6 maanden te kort blijkt, kan de burgemeester deze

termijn verlengen.

Met de gezamenlijke woningcorporaties, te weten Wocom, Woonpartners, Volksbelang

en Compaen is overeengekomen -dat de sluiting wordt opgeheven op het moment dat

het huurcontract met de overlastveroorzakende huurder is ontbonden, opdat de woning

beschikbaar wordt voor andere woningzoekenden.

Verstoring van Uitdrukkelijk is aan een objectieve redactie van het artikel de voorkeur gegeven boven

de openbare een subjectieve redactie die tot uitdrukking zou brengen dat het van het oordeel van de

orde. burgemeester afhangt of zich een ernstige verstoring van de openbare orde voordoet.

Concreet houdt deze objectieve redactie in dat de burgemeester slechts op grond van

objectieve maatstaven mag beoordelen of van een ernstige verstoring van de openbare

orde sprake is. De Memorie van Toelichting zegt hierover: "Eik besluit tot sluiting zal

deugdelijk moeten worden gemotiveerd. Deze motivering zal gegrond moeten zijn op

bewijsstukken waaruit duidelijk en overtuigend blijkt dal er van een verstoring van de

openbare orde sprake is. Als bewijsstukken kunnen dienen politierapporten en

processen-verbaal."

De criteria die leiden in de gemeente Heimond tot het siüiten van een woning zijn:

¿ concrete aanwijzingen dat de woning gebruikt wordt

als drugspand/gebruikerspand, of

wapenhandel, prostitutie, geweidsdelicten, burengerucht of andere illegale dan

wel overlastveroorzakende activiteiten

¿ er moet sprake zijn van overlast. Uit de feiten moet blijken dat er al langdurige

vormen van overlast zijn. Hieronder wordt ondermeer verstaan: openlijk gebruik en

handel, intimiderend groepsgedrag, bedreigingen van passanten en omwonenden,

geluidsoverlast door komende en gaande voertuigen, de aanwezigheid van

runners, gedragingen die risico's voor de gezondheid opleveren, lawaai en heling.

Voor het kunnen hanteren van de sluitingsbevoegdheid als genoemd in het eerste lid

van artikel 174a Gemeentewet is het niet voldoende dat er slechts vrees voor het

ontstaan van een verstoring van de openbare orde bestaat. Er zal sprake moeten zijn

van een situatie waarin de openbare orde daadwerkelijk wordt verstoord en wel in

zodanige mate dat een sluiting te rechtvaardigen is. Deze voorwaarden vloeien voort uit

de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit waaraan iedere beperking van

grondrechten en derhalve ook de onderhavige moet voldoen. Het enkele feit dat er

sprake is van een strafbaar feit is een onvoldoende grond om de beperking van het

recht op de persoonlijke levenssfeer, die in de sluiting van de woning is gelegen, te

kunnen rechtvaardigen.

3. Stappenplan

Voordat de burgemeester een woning kan sluiten dient de onderstaande procedure te

worden doorlopen.

Voorbereiding

De formele procedure vangt aan met een verzoek aan de burgemeester tot sluiting over

te gaan. In Heimond zal dit verzoek in behandeling worden genomen op de afdeling

Bestuurs- en Juridische Zaken (hierna te noemen: BJZ). Het verzoek wordt inn beginsel

ingediend door de politie. Voorafgaand aan een verzoek dient door de politie al dan niet

in overleg met de afdeling BJZ te worden overwogen of er andere middelen ingezet

kunnen worden. Hierbij kan gedacht worden aan een civielrechtelijke procedure tot

ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming van de woning. Indien er sprake is

van een woning van één van de Heimondse woningcorporaties vindt er vooroverleg

Stappenplan procedure sluiting woning ex art. 174a GW, gemeente Heimond, pagina 317

plaats tussen gemeente, politie en verhuurder. In het kader van de subsidiariteitseis

heeft het de voorkeur om het strafrecht en/of het huurrecht toe te passen voordat wordt

overgegaan tot sluiting van de woning.

E.e.a. betekent ook dat de situatie bekend is in bij de woningoverlastteams in Helmond

en vanuit hier al de nodige stappen zijn ondernomen.

Het besluit tot toepassing van de woningsluiting moet zorgvuldig worden voorbereid

(artikel 3:2 Awb).

Zodra de burgemeester besluit tot het starten van de stappenprocedure woningsluiting

zal hij hiervan schriftelijk de officier van justitie in kennis stellen.

Om tot sluiting van een woning te komen moet aan de hand van objectieve maatstaven

kunnen worden geoordeeld dat er sprake is van een ernstige aantasting van de

openbare orde rond de woning, die zich niet met andere middelen laat weren.

Een gedegen dossieropbouw is een noodzakelijke voorwaarde. Het dossier wordt

opgebouwd door de medewerker van BJZ met informatie van politie,

woningbouwverenigingen, gemeente en mogelijke andere instellingen. Een besluit tot

sluiting mag niet worden genomen op louter mondelinge klachten. Deze klachten

kunnen wel aanleiding zijn tot nader onderzoek. De burgemeester verzoekt het

openbaar ministerie om een afschrift van het volledige proces-verbaal.

Waarschuwing

Tot de voorbereiding of dossiervorming kan ook behoren dat, afhankelijk van de ernst

van de overtredingen eerst een waarschuwing wordt gegeven. In de Awb is niet de

verplichting tot het vooraf waarschuwen opgenomen. Toch wordt zo'n

waarschuwingsplicht aangenomen als het bestuur voornemens is een maatregel te

treffen die de burger kan schaden en de burger zelf de noodzaak tot het treffen van zo'n

maatregel kan wegnemen.

De gemeente Heimond zal behoudens spoedeisende uitzonderingen eerst een

waarschuwing verzenden tot het doen eindigen van de overlast. Deze waarschuwing

zal in het geval de overlast door huurders wordt veroorzaakt ook aan de eigenaar van

de woning worden verzonden.

3J Controle op de voortduring van de overlast

Nadat de waarschuwing is gegeven zal er op verzoek van de afdeling BJZ door politie

gecontroleerd worden op overlast. Tevens zullen nieuwe overlast meldingen bij politie,

woningbouwverenigingen en gemeente door de medewerker BJZ worden verzameld.

Vooraankondiging van 'voornemen besluit'.

Indien de overlast blijft aanhouden kan de burgemeester overgaan tot het daadwerkelijk

toepassen van zijn sluitingsbevoegdheid. Naast de bewoner wordt ook de eigenaar van

het pand schriftelijk in kennis gesteld. De vooraankondiging wordt aangetekend in

persoon verzonden, of middels deurwaardersexploot worden uitgereikt. In de

vooraankondiging wordt ook de duur van de voorgenomen sluiting vermeld.

Horen

In de vooraankondiging'voornemen besluit'worden de belanghebbenden ingevolge

artikel 4:8 Awb, in de gelegenheid gesteld om hun zienswijze naar voren te brengen.

Hiertoe wordt in het stadskantoor een hoorzitting georganiseerd. Belanghebbenden

mogen er ook voor kiezen hun zienswijzen schriftelijk in te dienen.

Stappenplan procedure sluiting woning ex art. 174a GW, gemeente Heimond, pagina 417

----- --- ------1----

Bij de hoorzitting is aanwezig de burgemeester, een ambtenaar van de afdeling

Bestuurs- en Juridische Zaken en een notulist. Van de hoorzitting wordt een schriftelijk

verslag gemaakt. De bijeenkomst is niet openbaar.

Naast de bewoner(s) en eigenaar wordt uitgenodigd een vertegenwoordiger van de

politie.

In de hoorzitting staan twee vragen centraal:

- Wat is de reactie van de belanghebbende op het voornemen van de burgemeester?

- Zijn er nog feiten of omstandigheden in relatie tot de onderhavige zaak waarvan de

burgemeester kennis dient te nemen, alvorens hij een besluit neemt?

In spoedeisende gevallen kan op grond van artikel 4:11 Awb worden afgezien van

horen of kan er telefonisch worden gehoord.

Het bestuursrecht schrijft voor dat er -uitgezonderd spoedgevallen- in ieder geval een

redelijke termijn tussen de uitnodiging en de hoorzitting gelegen moet zijn. In Heimond

zal zoveel mogelijk een termijn van ten minste 7 dagen (een week) gehanteerd worden.

Het verslag vormt een bijlage bij het besluit dat aan de belanghebbenden (eigenaar en

bewoners) wordt overhandigd.

Controle op de voortduring van de overlast

Nadat de waarschuwing is gegeven zal er op verzoek van de afdeling BJZ door politie

gecontroleerd worden op overlast. Tevens zullen nieuwe overlast meldingen bij politie,

woningbouwverenigingen en gemeente door de medewerker BJZ worden verzameld.

Besluit

Wanneer ook het horen van belanghebbenden geen resultaat heeft, kan de

burgemeester overgaan tot sluiting van het pand op grond van artikel 174a

Gemeentewet. Het sluitingsbevel wordt op schrift gesteld en aangetekend in persoon

verzonden of middels deurwaardersexploot uitgereikt. In het besluit worden de volgende

elementen opgenomen:

- Sluiting op grond van art. 174a Gw;

- Omschrijving pand;

- Waarom tot sluiting is overgegaan (subsidiariteit, proportionaliteit);

- Reactie op zienswijzen

- De termijn van de sluiting;

- De begunstigingstermijn (terme de grace)

- Welke dwangmiddelen zullen worden toegepast;

- Rechtsmiddelen clausule

In Heimond zal een begunstigingstermijn worden opgenomen van 48 uur. De termijn

van 48 uur geldt niet in zeer spoedeisende gevallen.

De begunstigingstermijn houdt in dat de eigenaar/bewoner zelf maatregelen kan treffen

om 'rustig' het pand te ontruimen. In het besluit wordt aangegeven welke maatregelen

nodig zijn (leeg halen woning, evt. ontsmetten), voorzover nodig alle leidingen af te

sluiten, alle deuren en ramen van het pand af te sluiten etc. Indien er niet wordt voldaan

aan het zelf uitvoeren van de maatregelen, dan worden deze op kosten van de

belanghebbende uitgevoerd. Verhaal van kosten is mogelijk op grond van artikel 5:25

Awb.

De begunstigingstermijn is niet bedoeld om de daadwerkelijke sluiting te kunnen

voorkomen. Ook al wordt de overlast na het besluit onmiddellijk gestaakt, dan wordt er

toch overgegaan tot sluiting conform de inhoud van het besluit. De overlastveroorzaker

heeft inmiddels voldoende tijd en gelegenheid gehad om in het voortraject al een einde

te kunnen maken aan de overlast.

Tegen het besluit kunnen rechtsmiddelen worden aangewend. Het indienen van een

bezwaarschrift heeft geen schorsende werking en kan daarmee de woningsluiting niet

voorkomen of uitstellen.

Stappenplan procedure sluiting woning ex art. 174a GW, gemeente Heimond, pagina 517

Daadwer elijke sluiting

Op het moment dat de begunstigingstermijn is verstreken, wordt de sluiting

geëffectueerd. Daartoe hebben personen, die zijn aangewezen door de burgemeester,

toegang tot elke plaats voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak

noodzakelijk is (artikel 5:27 Awb). De sluiting geschiedt onder leiding van de

medewerker van BJZ. De burgemeester verleent de benodigde machtiging tot

binnentreden aan een ambtenaar van de gemeente enlof een politieambtenaar. Deze

gemachtigde ambtenaar maakt de sluiting van de woning bekend. Dat gebeurt door het

bekendmakingsbesluit aan te plakken op de (afgesloten) toegang tot het pand.

Bij de daadwerkelijke sluiting kunnen worden ingeschakeld:

- Politie

- Reinigingsdienst (ontruiming en zonodig ontsmetting)

- Energiebedrijf

- Aannemer tot fysiek afsluiten pand

Op het pand wordt duidelijk zichtbaar een bekendmaking aangebracht. Daarnaast wordt

het pand verzegeld (zie ook stap 12: handhaving).

Sluiting inschrijven in openbare registers

Met het inwerkingtreden van de wet Victor is een bepaling toegevoegd aan artikel 174a

Gemeentewet. Sluiting van een pand op grond van dit a@ikel moet zo spoedig mogelijk

worden ingeschreven in de openbare registers, conform artikel 3:16 van het Burgerlijk

Wetboek.

Artikel 3:24 Burgerlijk Wetboek, waarin de koper beschermd wordt tegen onvolledigheid

in de registers, is echter niet van toepassing.

Ook als verder geen gebruik zal worden gemaakt van het instrumentarium van de wet

Victor, moeten sluitingen dus wel worden ingeschreven in de registers.

In het Burgerlijk Wetboek is tevens een bepaling opgenomen op basis waarvan een

huurovereenkomst ontbonden kan worden, wanneer een pand gesloten is geweest op

grond van 174a Gemeentewet.

Gevolgen sluiting

Het sluitingsbevel maakt de burgemeester geenszins partij in de overeenkomst tussen

huurder en verhuurder. Dit is anders indien er bewoners door de sluiting getroffen

worden die niet met de overlastgevende situatie in en rond het pand te maken hebben.

Aan een 'onschuldige' bewoner moet door de gemeente vervangende woonruimte

worden aangeboden.

Indien betreden van de gesloten woning noodzakelijk is, dan kan door de burgemeester

een machtiging tot binnentreden worden afgegeven.

De wet Victor geeft de gemeente handreikingen om maatregelen te treffen nadat de

woning is gesloten.

De wet Victor regelt het natraject van een sluiting op grond van Opiumwet artikel 13b of

Gemeentewet artikel 174a. Leegstaande panden kunnen aantasting van de

leefbaarheid in de omgeving veroorzaken. De wet Victor biedt mogelijkheden hier tegen

op te treden.

Het college kan na sluiting van het pand het aanschrijvingsinstrument uit de Woningwet

hanteren en de eigenaar onder meer aanschrijven over de beslissing van het college

dat het pand in gebruik wordt gegeven aan een andere persoon of instelling. Dit kan

een persoon of instelling zijn die werkzaam is op het terrein van huisvesting. Het college

kan de eigenaar daarbij verplichten om het pand op te knappen of nog andere

voorwaarden stellen en in verhuur te geven aan een bonafide huurder. Indien de

eigenaar geen gehoor geeft aan de aanschrijving, kan een dwangsom worden

opgelegd. Hiertoe is de Woningwet aangepast. In het uiterste geval, als de overlast

rond het (leegstaande) pand niet duurzaam vermindert of de verkoop van drugs niet

langdurig achterwege blijft, kan het college tot onteigening van het gesloten pand

Stappenplan procedure sluiting woning ex art. 174a GW, gemeente Helmond, pagina 617

overgaan. Hiertoe is de Onteigeningswet aangepast. De gemeente verkoopt vervolgens

het pand of verhuurt het via een woningcorporatie.

Er worden geen beleidsregels vastgelegd voor het natraject. Welke stappen in het

natraject plaats zullen vinden zal afhangen van de specifieke situatie. De medewerker

BJZ heeft de leiding over het natraject. Deze medewerker zal hierbij nauwe contacten

onderhouden met politie en woningbouwvereniging.

L!@P" Informeren raad

De burgemeester informeert de raad zodra er een woningsluiting heeft plaatsgevonden

conform het gestelde in artikel 180 gemeentewet.

Handhaving

Bij een woningsiuiting zijn de artikelen 5:25 tot en met 5:28 van de Algemene wet

bestuursrecht van toepassing.

Art. 5:28 Awb geeft aan dat tot de bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang

behoort het verzegelen van gebouwen, terreinen en hetgeen zich daarin of daarop

bevindt. Verbreking van het zegel is als misdrijf strafbaar gesteld in art. 199 van het

Wetboek van Strafrecht. Hierop staat een maximale straf van ten hoogste 2 jaar

gevangenisstraf of een geldboete van de vierde categorie. Indien er daarnaast ook nog

sprake is van toegang verschaffen door middel van braak, verbreking of inklimming,

valse sleutels etc. kan de straf met ten hoogste een jaar gevangenisstraf worden

verhoogd.

De verzegeling is geen besluit als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.

Stappenplan procedure sluiting woning ex art. 174a GW, gemeente Heimond, pagina 717

Uw Reactie
Uw Reactie