• Bestuur
  • Commissiestukken Intentieovereenkomst Gemert Bakel, Laarbeek

Commissiestukken Intentieovereenkomst Gemert Bakel, Laarbeek

Documentdatum 24-05-2004
Bestuursorgaan Commissie Samenleving
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Behoort bij agenda nr.

daturn vergadering'?,(,

Gemeente H

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van : 27 april 2004

Onderwerp: lnténtieovereenkomst samenwerking met gemeenten Gemert-Bakel, Laarbeek. Concept

Kadernotitie Samenwerking Peellandgemeenten en aanvraag Tijdelijke stimuleringsregeling.

Inhoud: Gezamenlijk hebben de gemeenten Heimond, Gemert-Bakel en Laarbeek nadere vormen van

samenwerking op verschillende gebieden van de sociale zekerheidswetgeving verkend. Na een aantal

bijeenkomsten met partijen is een Concept Kadernotitie Samenwerking Peellandgemeenten geconcipieerd

(zie bijlage). Hierin worden een 14-tal gebieden van samenwerking benoemd. Het betreft samenwerking op

de volgende gebieden:

1) Beleidsontwikkeling

2) ICT/Applicatiebeheer

3) Uitvoering regeling zelfstandigen

4) uitvoering VVVG

5) Schuldhulpverlening

6) administratie VMB

7) Inkoop reïntegratietrajecten

8) Casemanagement

9) Uitvoering VMB

(Zie verder bladzijde 3)

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

-Concept Kadernotitie Samenwerking Peellandgemeenten

-Tijdelijke Stimuleringsregeling samenwerkingsverband Wet Werk en Bijstand

-intentieovereenkomst samenwerking met de gemeenten Laarbeek en Gemert-Bakel

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie S op 24 mei 2004 met als doel: ter kennisname

Commissieformat samenwerking

Pagina 1 van 2

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

1 0) Verantwoording verslaglegging VMB

1 1) Hoogwaardige Handhaving

12) Sociale Recherche

13) CWI

14) Bedrijfsverzamelgebouw

Het doel van de samenwerking van genoemde gemeenten is te komen tot een optimale c.q. verbetering van

de dienstverlening naar de cliënt op het gebied van de sociale zekerheidswetgeving en reïntegratie.

Gezamenlijk belang is het bieden van een helpende hand aan de mensen in onze samenleving die het op

eigen kracht niet redden. Dat is het gezamenlijk doel van politici en uitvoerders. Hoe en in welke vorm deze

samenwerking gestalte gaat krijgen wordt nog nader uitgewerkt. Hierbij moet men o.a. denken aan de

juridische vorm van samenwerking etc.. Regionale samenwerking op het gebied van de Wet Werk en

Bijstand wordt door het Ministerie gestimuleerd middels een Tijdelijke Stimuleringsregeling

samenwerkingsverband VVWB (Wet Werk en Bijstand/zie bijlage). Deze tijdelijke stimuleringsregeling biedt

gemeenten de mogelijkheid een financiële tegemoetkoming te ontvangen voor de eenmalige kosten in

verband met de totstandkoming van samenwerkingsverbanden in het kader van de WWB. De subsidie

bestaat uit 2 delen. Het eerste gedeelte van de subsidie betreft een vaste vergoeding van E 20.000,- voor de

eerste (verkennende) fase in het proces.

Indien deze (verkennings-) fase bij de colleges van de gemeenten Heimond, Gemert-Bakel en Laarbeek

heeft geleid tot overeenstemming om gezamenlijk de WWB uit te gaan voeren kan subsidie worden

de d,

aangevraagd met betrekking tot de in de implementatiefase (2 fase) voordoende kosten. In deze 2 fase

kan

op basis van onder meer een projectplan en een beschrijving van de beoogde werkwijze van het

samenwerkingsverband VMB een vaste vergoeding verstrekt worden afhankelijk van het aantal betrokken

gemeenten en het aantal uitkeringen. Het betreft hier een bedrag ad E 125.000,-. Middels dit voorstel wordt

accoord gevraagd voor de eerste (verkennende) fase.

Commissieformat samenwerking

Pagina 2 van 2

KADERNOTITIE SAMENWERKING

PEELLANDGEMEENTEN

Gemeente Heimond

Gemeente Gemert-Bakel

Gemeente Laarbeek

Januari 2004 Versie 2

A. INLEIDING [[[3

B. HET DOEL VAN SAMENWERKING [[[3

C. UITGANGSPUNTEN SAMENWERKING [[[3

D. GEBIEDEN VAN SAMENWERKING [[[3

1 BELEIDSONTWIKKELING [[[4

2. ICT/APPLICATIEBEHEER [[[4

3. UITVOERING REGELING ZELFSTANDIGEN [[[4

4. UITVOERING WVG [[[4

5. SCHULDHULPVERLENING [[[4

6. ADmiNISTRATIE WVIB [[[4

7. INKOOP REINTEGRATIETRAJECTEN [[[5

8. CASEMANAGEMENT [[[5

9. UITVOERING WWB [[[5

10. VERANTWOORDING VERSLAGLEGGING [[[5

11. HOOGWAARDIGE HANDHAVING [[[

A. Inleiding

Middels de laatste bijeenkomst gemeentelijke samenwerking tussen de gemeenten

Laarbeek, Gemert-Bakel en Heimond is afgesproken dat er een kadernotitie wordt

geschreven die ter accordering zal worden voorgelegd aan het bestuur en ambtelijke

top van elke deelnemende gemeente. Deze kadernotitie geeft aan op welke

gebieden samenwerking mogelijk en wenselijk is wil het in de totale context voor alle

betrokken gemeenten leiden tot een meerwaarde v.w.b. effectiviteit en efficiency.

Opgemerkt zij dat deze notitie als discussiestuk dient te worden gezien.

B. Het doel van samenwerking

Het doel van de samenwerking van genoemde gemeenten is te komen tot een

optimale c.q. verbetering van de dienstverlening naar de cliënt op het gebied van de

sociale zekerheidswetgeving en reïhtegratie. Gezamenlijk belang is het bieden van

een helpende hand aan de mensen in onze samenleving die het op eigen kracht niet

redden. Dat is het gemeenschappelijke doel van politici en uitvoerders.

C. Uitgan spunten samenwerking

- g

Deze kadernotitie gaat uit van de volgende uitgangspunten van samenwerking:

m Klantgerichtheid (De klant staat centraal)

R Tegengaan van kwetsbaarheid administratie

m Tegengaan van kwetsbaarheid ICT

¿ Efficiency (reductie van uitvoeringskosten)

m Effectiviteit (zoveel mogelijk uitstroom en passende zorg)

m Behoud eigen autonomie

¿ Adequate inkomensvoorziening voor diegene die dit nodig hebben

D. Gebieden van samenwerking

In eerste instantie zijn gebieden verkend waar samenwerking mogelijk is. Het betrof

hier:

1 .Beleidsontwikkeling

2. ICT/Applicatiebeheer

3. Uitvoering regeling zelfstandigen

4. Uitvoering WVG

5. Schuldhulpverlening

6., Administratie WWB

7. Inkoop reïntegratietrajecten

8. Casemanagement

9. Uitvoering VMB

10.Verantwoording verslaglegging VMB

1 1. Hoogwaardige Handhaving

12. Sociale Recherche

13. CWI

Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 3

14. Bedrijfsverzamelgebouw

De 14 punten worden hieronder nader toegelicht.

1. Beleidsontwikkeling

De genoemde gemeenten hebben een start gemaakt met beleidsmatige

samenwerking. Echter zij hebben de ambitie om de gezamenlijke beleidsontwikkeling

een meer structureel karakter te geven. Het grote voordeel van gezamenlijke

beleidsontwikkeling is dat er niet telkenmale hetzelfde wiel hoeft te worden

uitgevonden. Hierdoor kan sneller op nieuwe ontwikkelingen worden ingespeeld of

op veranderingen in rijksbeleid worden geanticipeerd.

2. ICT/Applicatiebeheer

Door het benutten van automatiseringssystemen (bv. GWS, IMWIN, etc..) van de

gemeente Heimond kunnen de gemeenten Laarbeek en Gemert zowel loonkosten

als onderhoudskosten (denk aan applicatie- systeem en netwerkbeheer) besparen.

Ook de kwetsbaarheid van de functie applicatiebeheerder kan door samenwerking

worden ondervangen.

3. Uitvoering regeling zelfstandigen

Deze taken zijn te incidenteel van karakter om er een ervaringskennis en een

werkroutine in op te bouwen. Gezien het beperkt aantal aanvragen bij de

omliggende gemeenten en de uitvoeringskosten wordt voorgesteld deze te laten

uitvoeren door de gemeente Heimond.

4. Uitvoering WVG

Hierbij kan gedacht worden aan een gezamenlijke uitvoer van de WVG. Wel dient

gezamenlijke afstemming plaats te vinden van beleidsregels.

5. Schuldhulpverlening

Aanvragen schuldhulpverlening etc. kunnen worden uitgevoerd door de

casemanagers schuldhulpverlening van de budgetwinkel te Heimond. Ook hier levert

dit een besparing op van uitvoerings- en overheadkosten.

6. Administratie WWB

De administratie van de deelnemende gemeenten kan verzorgd worden door de

back-office van de gemeente Heimond. Het gaat dan om de maandelijkse

betaalbaarstelling van de uitkering. Gezien de schaalgrote van de omliggende

gemeenten kan middels dit voorstel de kwetsbaarheid van de eigen organisatie

worden tegengegaan. Deze is namelijk groter naarmate de afdeling in formatie

kleiner is. Uitval van medewerkers drukt dan extra zwaar op de uit te voeren taken

c.q. werkprocessen.

Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 4

7. Inkoop re7integratietrajecten

Gemeenten die gezamenlijk inkopen kunnen een betere prijs-kwaliteitverhouding

bedingen bij een opdrachtnemer (schaalvoordelen, lagere kostprijs per product).

8. Casemanagement

Voorgesteld wordt om tot een gezamenlijk concept van casemanagement te komen.

Gebruik kan al worden gemaakt van de ervaringen van een afzonderlijke gemeente

die al casemanagement in de organisatie heeft toegepast. Voor toepassing van

bovenstaand concept dient een infrastructuur te worden ontwikkeld. Rekening

houdend met de autonomie van elke afzonderlijke gemeente kan het

dienstverleningsconcept in stand worden gehouden door het handhaven van een

loket op tocatie. Opgemerkt zij dat het bovenstaande concept van casemanagement

ook geldt voor inburgering.

9. Uitvoering WWB

De drie gemeenten willen gezamenlijk de WWB uitvoeren. D.w.z. het gehele proces

van aanvraagafhandeling, beëindiging, voorschotverstrekking etc.. Als werkwijze c.q.

organiseerprincipe wordt aansluiting gezocht met het concept van casemanagement.

10.Verantwoording verslaglegging

Het betreft hier het gezamenlijk,vormgeven en onderhouden van

verantwoordingsprotocollen. Tevens kan worden gedacht aan een gezamenlijke

accountant in het kader van de uitvoering van de controle- en rapportageprotocollen

die voorzien dienen te zijn van een accountantsverklaring (externe controlfunctie).

Hetzelfde geldt voor een gezamelijke uitvoer van de interne controlefunctie

bijvoorbeeld de VODU (interne controlfunctie). Ook hier geldt weer als argument

kostenbesparing.

11. Hoogwaardige Handhaving

Als men als gezamenlijk belang heeft om mensen in de samenleving te helpen die

het op eigen kracht niet redden, dan dient men ook te zorgen dat de uitkering bij

diegene komt die het nodig hebben. M.a.w. fraude wordt niet getolereerd!

Het doel van handhaving in de sociale zekerheid is de spontane nalevingbereidheid

van uitkeringsgerechtigden te bevorderen en het bewerkstelligen dat aan de juiste

personen de juiste uitkeringen worden verstrekt.

De afzonderlijke gemeenten willen door middel van Hoogwaardig Handhaven de

uitvoering van handhaving op een hoger plan krijgen en het onderwerp handhaving

in samenhang brengen met de overige gezamenlijke doelstellingen van de

organisaties. Het plan kan dan ook worden opgevat om een evenwichtig en

transparant handhavingsbeleid, het zgn. concept Hoogwaardig Handhaven vorm te

gaan geven.

Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 5

Kern van dit handhavingsbeleid wordt gevormd door vier samenhangende

beleidslijnen:

(1) Vroegtijdig informeren van cliënten;

(2) Optimaliseren van de dienstverlening;

(3) Vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen;

(4) In geval van geconstateerde fraude daadwerkelijk te sanctioneren.

De instrumenten om te komen tot een effectief en efficiënt handhavingsbeleid zijn

o.a. risico- en signaalsturing.

Een gezamenlijke aanpak heeft voordelen voor elke afzonderlijke gemeente.

12. Sociale Recherche

Regionale samenwerking is reeds contractueel geregeld. Als aangesloten wordt op

het concept van casemanagement in relatie met de uitgangspunten van

"Hoogwaardig Handhaven" kan ondersteuning naar de medewerkers effectiever en

efficiënter worden ingezet.

1 3. CWI

Elke gemeente heeft afzonderlijk een "Service Niveau Overeenkomst (SNO) met het

CWI. Hier kan gedacht worden aan een gezamenlijke SNO die leidt tot een uniforme

kwaliteitsverbetering van de dienstverlening op de wet- en regelgeving vanuit het

cwi.

Kwaliteitsverbetering kan o.a. tot stand worden gebracht door:

¿ Gezamenlijk aanvullende afspraken maken tussen gemeenten, CWI en UVVV

over de kwaliteit en tijdigheid van de uitkeringsintake

¿ Komen tot regionaal maatwerk

¿ Gezamenlijke afspraken over verwijtbaar gedrag etc..(denk aan gezamenlijk

concept van Hoogwaardig Handhaven)

¿ Afspraken over vereiste kwaliteit poortwachterfunctie van CWI

14. Bedrijfsverzamelgebouw

Wie vroeger dacht aan de sociale dienst, dacht aan geld. Wie tegenwoordig aan de

sociale dienst denkt, denkt aan sollicitatieplicht, heronderzoeken, scholing,

bemiddeling naar werk etc.. De sociale dienst is in enkele jaren uit zijn jasje van

uitkeringsinstantie gegroeid. In ruil daarvoor kwam een maatpak dat gericht is op de

terreinen van werk, inkomen en zorg. Het takenpakket is omgebouwd tot een breed

dienstenpakket. Maar deze diensten kan de sociale dienst niet allemaal meer zelf

verzorgen. Er zijn veel taken uitbesteed aan scholingsinstituten,

reïntegratiebedrijven, kinderopvang en hulpverlening. Allemaal ondersteunen ze 1

doel: zorgen dat zo veel mogelijk mensen zelfstandig voorzien in hun inkomen.

Een BVG biedt een vast punt. Hier kunnen partijen vraag en aanbod van werk op

elkaar afstemmen, reïntegratietrajecten uitstippelen, en coördineren, scholing

Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 6

aanbieden, kinderopvang regelen etc.. M.a.w. een gemeenschappelijk concept van

ketendienstverlening kan met een BVG worden geconcretiseerd. Het totale

instrumentarium van de participanten (Gemeenten/CWI/UWV etc..) kan worden

gekoppeld tot een samenhangend geheel. Dit kan dan vervolgens worden

aangeboden aan de gezamenlijke klanten op basis van maatwerk (De klant centraal).

Meerwaarde voor het opzetten van een bedrijfsverzametgebouw is o.a.;

0 Klantgerichtheid

Dit betekent dat de klant zo weinig mogelijk aanspreekpunten heeft en dat de klant

een beroep kan doen op een geïntegreerd aanbod van werk, inkomen en

(zorg)voorzieningen.

Bij binnenkomst moet de cliënt in een oogopslag duidelijk kunnen zien wat het BVG

hem of haar aan mogelijkheden biedt en waar hij welke instanties kan vinden. M.a.w.

de klant staat centraal.

Efficiency

Dit houdt in lage uitvoeringskosten, gestroomlijnde werkprocessen en zo weinig

mogelijk overdrachtsmomenten in het proces.

E. Juridische vormen van samenwerking

Welke juridische vorm van samenwerking?

Er zijn verschillende juridische vormen waarin gemeenten kunnen samenwerken

voor de uitvoering van taken op het gebied van sociale zekerheid:

1 .Op basis van de WGR ziin er verschillende vormen;

a) WGR met een openbaar lichaam;

Definitie: een publiekrechtelijke vorm van samenwerking geregeld in de Wet

Gemeenschappelijke Regelingen. Het openbaar lichaam heeft de status van

.rechtspersoon. Het bestuur kan zelfstandig deelnemen aan het rechtsverkeer en

bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten.

Voordeel.- alle taken en bevoegdheden kunnen worden overgedragen.

Nadeel; te zwaar, verlies van gemeentelijke autonomie.

b) WGR met een gemeenschappelijk orgaan;

Definitie: Gemeenschappelijke regeling met een gemeenschappelijk orgaan

zonder rechtspersoonlijkheid. Een gemeenschappelijk orgaan kan dus geen

overeenkomsten en dergelijke sluiten.

Voordeel. lichtere vorm, slechts 1 bestuursorgaan namelijk het

gemeenschappelijk orgaan;

Nadeel. minder overdracht van bevoegdheden naar orgaan (niet bevoegd om

verordeningen te maken). Tevens geen rechtspersoonlijkheid (kan bv. geen

personeel in eigen dienst hebben).

Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 7

c) WGR met een centrumgemeenteconstructie;

Definitie: overdracht van taken en bevoegdheden aan 1 afdeling sociale zaken als

uitvoeringsorganisatie van het gemeenschappelijk orgaan.

Voordeel. geschikte samenwerkingsvorm in die situatie dat de betrokken

gemeenten t. z. t. worden samengevoegd en vooruitlopend hierop de afdelingen

sociale zaken bij elkaar worden gevoegd (denk aan B VG).

Nadeel. geen sprake van gelijkwaardige verhoudingen.

2. op basis van een contract

Contract (eventueel aangevuld met een mandaat (voor de uitoefening

van publiekrechtelijke bevoegdheden);

Definitie: alle afspraken tussen gemeenten die betrekking hebben op het leveren

van concrete diensten of prestaties door de ene gemeente t. b.v. de andere

gemeente(n).

Nadeel.- overdracht van publiekrechtelijke bevoegdheden is niet mogelijk (wel op

basis van contract feitelijke werkzaamheden overdragen aan een andere

gemeente b.v. de uitketingsadministratie

Voordeel. het contract kent geen vormvereisten (vrij om zelf te bepalen over

welke onderwerpen ze afspraken willen maken).

0 Bestuursovereenkomst.

Definitie: alle al dan niet-juridisch bindende afspraken tussen gemeenten over de

wijze waarop ze samenwerken of willen gaan samenwerken.

Voordeel.- idem als contract.

Nadeel. idem als contract

3. Mandatering

Definitie: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen

(art. 10:1 Awb).

Voordeel. geen autonomieverlies, bij mandaat aan ambtenaren van een andere

gemeente is er geen sprake van overdracht van bevoegdheden. De mandaatgever

blijft verantwoordelijk voor de wijze van uitoefening van de gemandateerde

bevoegdheden, hij kan ook zelf de gemandateerde bevoegdheid blijven uitoefenen.

Nadeel.- geen bevoegdheid tot het vaststellen van algemeen verbindende

voorschriften, beslissingen inzake beroep en bezwaarschriften.

Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 8

Het bovenstaande is in onderstaand schema weergegeven:

rgemeentelijk 9 Gemeenschappelijke regeling met

een openbaar lichaam.

0 Gemeertschappelijke regeling met

een gemee schappelijk orgaan.

Publieke uitbesteding van taken en 0 Gemeenschappelijke regeling met

bevoegdheden. een centrumgemeenteconstructie.

0 Contract (eventueel aangevuld met

mandaat (voor de uitoefening van

publiekrechtelijke bevoegdheden).

Een gezamenlijke 0 Bestuursovereenkomst.

uitvoeringsorganisatie.

Samenwerking op ad hoc basis. 0 Bestuursovereenkomst.

F. Tiideli"ke stimuleringsregeling samenwerkingsverband VMB

Voor bovengenoemde samenwerking is een rijkssubsidie beschikbaar. De aanvraag

hiervoor dient vóór 1 mei 2004 te worden ingediend. Voor de oriënterende fase kan

een bedrag ad E 20.000,- worden verkregen. Voorwaarden zijn een door B&W van

de afzonderlijke gemeenten getekende intentieverklaring van samenwerking. Voor de

tweede fase kan er onder voorwaarden een subsidie verkregen worden van

E 125.000,-. Hiervoor dient een projectplan, een beschrijving van de beoogde

werkwijze en een afschrift van de overeenkomst te worden ingediend bij het

ministerie.

Cruciaal bij toekenning van de subsidie is dat de samenwerking in eerste instantie

moet zijn gericht op een gezamenlijke uitvoer van de Wet Werk en Bijstand. Als door

de betreffende gemeentebesturen wordt beslist niet over te gaan tot gezamenlijke

uitvoer van de WWB (zie punt 7) bestaat er dus ook geen recht op de subsidie.

G. Financiën

De bijbehorende financiële paragraaf wordt middels een voorbespreking van de

gezamenlijke gemeenten met de heer J. Vos van ATOS/KPMG nog inhoudelijk nader

vormgegeven.

Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 9

H. Tot slot

De hierboven genoemde gemeenten zijn ervan overtuigd dat het gestelde doel van

optimalisering van de dienstverlening in de regio behaald zal worden middels de hier

benoemde 14 gebieden van samenwerking.

1. Tiodspad

* 28 januari 2004 Aanieveren concept Kadernotitie

0 30 januari 2004 Reageren op concept Kadernotitie

* 6 februari 2004 Definitieve versie Kadernotitie inclusief intensie-overeenkomst

* Voorgesprek met Jan Vos van ATOS/KPMG i.h.k.v. de presentatie inclusief

financiële paragraaf

9 Week 1 0 van 2004 Powerpointpresentatie Samenwerking Gemeenten door Jan

Vos voor politiek en ambtelijke top

Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 1 0

szw

Tijdelijke stimuleringsregeling samenwerkingsverband Abw

Besluit van de Staatssecretaris van start van een tot stand te brengen 1 mei 2004 de subsidicaanvraag voor

Sociale Zaken en Werkgelegenheid, samenwerkingsverband Abw worden de eerste fase.

M. Rutte, van 21 mei 2003, 2003, gemaakt;

Directie Bijstand en Gemeentelijk g. Centrum voor werk en inkomen: een Artikel 6 Subsidicaanvraag tweede

Activeringsbeleid, nr. vestiging van de Centrale organisatie fase

B&GAIBR&1103133932 tot het vers- werk en inkomen, als bedoeld in arti- 1. Uiterlijk 1 november 2005 ont-

trekken van subsidie ter stimulering kel 24, eerste lid, van de Wet struc- vangt de minister voor de subsidie

van de totstandkoming van samenwer- tuur uitvoeringsorganisatie werk en voor de tweede fase van de subsidie-

kingsverbanden op het gebied van de inkomen; aanvrager:

uitvoering van de Algemene bijstands- h. de minister: de Minister van a. een projectplan met betrekking tot

wet (Tijdelijke stimuleringsregeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid. de totstandbrenging van een samen-

samenwerkingsverbandabw) werkingsverband Abw;

Artikel 2 Subsidie samenwerkingsver- b. een beschrijving van de beoogde

De Staatssecretaris van Sociale Zaken bandabw werkwijze van het samenwerkingsver-

en Werkgelegenheid, M. Rutte, De minister kan op aanvraag subsidie band Abw;

Gelet op artikel 3, eerste lid, en arti- verstrekken ter stimulering van de c. een afschrift van de overeenkomst;

kel 5 van de Kaderwet SZW-subsi- totstandkoming van een samenwer- en

dies; kingsverband Abw. d. indien de subsidieaanvraag uitslui-

tend betrekking heeft op de kosten,

Besluit: Artikel 3 Subsidieplafond bedoeld in artikel 7, tweede lid, een

Het subsidieplafond bedraagt door de colleges van burgemeester en

Artikel 1 Begripsbepalingen IE 17.000.000,-. wethouders van de gemeenten die

In deze regeling wordt verstaan betrokken zijn bij de overeenkomst

onder: Artikel 4 Subsidieaanvrager ondertekend document, waaruit blijkt

a. Abw: Algemene bijstandswet; 1. De subsidie wordt aangevraagd dat de rechtspersoon die de subsidie

b. samenwerkingsverbandabw: een door een rechtspersoon, die daartoe aanvraagt, daartoe door hen is aange-

organisatorisch verband waarin colle- door de colleges van burgemeester en wezen.

ges van burgemeester en wethouders wethouders van de gemeenten die 2. Subsidie voor de tweede fase kan

van twee of meer gemeenten op basis betrokken zijn bij de intentieverkla- ook worden aangevraagd, indien geen

van de Wet gemeenschappelijke rege- ring, is aangewezen. subsidieaanvraag voor de eerste fase

lingen, dan wel op basis van een 2. Indien de aanvraag uitsluitend is of wordt gedaan.

samenwerkingsovereenkomst, de Abw betrekking heeft op de kosten,

gezamenlijk uitvoeren; bedoeld in artikel 7, tweede lid, wordt Artikel 7 Subsidiabele kosten

c. samenwerkingsovereenkomst: een de subsidie aangevraagd door een 1. Voor subsidie kosten samenwer-

overeenkomst waarin de gezamenlijke rechtspersoon, die daartoe door de kingsverband Abw kunnen voor de

uitvoering van de Abw, anders dan colleges van burgemeester en wethou- eerste fase in aanmerking worden

op basis van de Wet gemeenschappe- ders van de gemeenten die betrokken gebracht kosten met betrekking tot

lijke regelingen, binnen een organisa- zijn bij de overeenkomst, is aangewe- de verkenning van de mogelijkheden

torisch verband door colleges van zen. om tot een samenwerkingsverband

burgemeester en wethouders van twee 3. De subsidie wordt verstrekt aan de Abw te komen.

of meer gemeenten is geregeld; subsidieaanvrager. 2. Voor subsidie kosten samenwer-

d. intentieverklaring: een geschrift kingsverband Abw kunnen voor de

waaruit blijkt dat colleges van burge- Artikel 5 Subsidieaanvraag eersiefase tweede fase in aanmerking worden

meesters en wethouders van twee of 1. Bij de subsidieaanvraag voor de gebracht kosten met betrekking tot

meer gemeenten de mogelijkheden om eerste fase wordt overgelegd: de daadwerkelijke totstandbrenging

een samenwerkingsverband Abw tot a. een door de colleges van burge- van een samenwerkingsverband Abw.

stand te brengen, verkennen; meester en wethouders van de

e. overeenkomst: een geschrift waaruit gemeenten die betrokken zijn bij de Artikel 8 Omvang subsidie

blijkt dat tussen colleges van burge- intentieverklaring ondertekend docu- 1. In afwijking van artikel 3, eerste

meester en wethouders van twee of ment, waaruit blijkt dat de rechtsper- lid, van de Algemene Regeling SZW-

meer gemeenten overeenstemming soon die de subsidie aanvraagt, daar- subsidies bedraagt de subsidie voor

bestaat dat een samenwerkingsver- toe door hen is aangewezen, en de kosten, bedoeld in artikel 7, eerste

band Abw tot stand wordt gebracht; b. een afschrift van de intentieverkla- lid, £ 20.000,-.

f. kosten samenwerkingsverband A bw: ring. 2. In afwijking van artikel 3, eerste

eenmalige kosten, die in de periode 2. De minister ontvangt uiterlijk lid, van de Algemene Regeling SZW-

voorafgaande aan de operationele subsidies bedraagt de subsidie voor

Uit., Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021pag. 25

de kosten, bedoeld in artikel 7, twee- b. het aantal uitkeringen dat op ten, bedoeld in artikel 7, tweede lid,

de lid, e 25.000,- per bij de overeen- 31 december 2002 op grond van de vast. De artikelen 14 tot en met 17

komst betrokken college van burge- Abw wordt verstrekt in de gemeenten van de Algemene Regeling SZW-sub-

meester en wethouders, oplopend tot waarvan de colleges van burgemeester sidies zijn niet van toepassing.

een maximum van e 250.000,- bij 10 en wethouders bij de overeenkomst

of meer bij de overeenkomst betrok- betrokken zijn minder dan 1 00 Artikel 12 Evaluatie

ken colleges van burgemeester en wet- bedraagt. De subsidicontvanger verleent op ver-

houders. 2. Subsidie voor de kosten, bedoeld zoek van de minister alle medewer-

3. De subsidie, bedoeld in het tweede in artikel 7, tweede lid wordt gewei- king aan een door de minister inge-

lid, wordt verhoogd met: gerd, indien bij de verantwoording steld evaluatieonderzoek, bedoeld om

a. £ 50.000,-, indien het aantal uitke- geen afschrift wordt overgelegd van te beoordelen in welke mate de subsi-

ringen dat op 31 december 2002 op de op 31 december 2006 van kracht dieontvanger met het tot stand bren-

grond van de Abw wordt verstrekt in zijnde regeling, bedoeld in de Wet gen van een samenwerkingsverband

de gemeenten waarvan de colleges gemeenschappelijke regelingen, dan Abw een bijdrage heeft geleverd aan

van burgemeester en wethouders bij wel van de op 31 december 2006 van de verhoging van de kwaliteit van de

de overeenkomst zijn betrokken, meer kracht zijnde samenwerkingsovereen- uitvoering van de Abw.

dan 500, doch minder dan 1000 komst.

bedraagt; 3. Het eerste lid, onderdeel a, is niet Artikel 13 Inwerkingtreding

b. 9 75.000,-, indien het aantal uitke- van toepassing indien het naar het 1. Deze regeling treedt in werking

ringen dat op 31 december 2002 op oordeel van de minister onvermijde- met ingang van de tweede dag na de

grond van de Abw wordt verstrekt in lijk is, dan wel vanuit een oogmerk dagtekening van de Staatscourant

de gemeenten waarvan de colleges van doelmatigheid en doeltreffend- waarin zij wordt geplaatst en vervalt

van burgemeester en wethouders bij heid geboden is dat het samenwer- met ingang van 1 juli 2007.

de overeenkomst zijn betrokken, meer kingsverband Abw werkzaam is in 2. De regeling, zoals die voor de

dan 1 000, doch minder dan 1500 een gebied dat de grenzen van een datum waarop deze vervalt geldt,

bedraagt; werkgebied van een Centrum voor blijft van toepassing op de afwikke-

e. £ 100.000,-, indien het aantal uitke- Werk en inkomen, overschrijdt. ling van de subsidie, bedoeld in arti-

ringen dat op 31 december 2002 op kel 2.

grond van de Abw wordt verstrekt in Artikel 10 Subsidievaststelling, subsi-

de gemeenten waarvan de colleges dieverlening Artikel 14 Citeertitel

van burgemeester en wethouders bij 1. Na ontvangst, binnen de daartoe Deze regeling wordt aangehaald als:

de overeenkomst zijn betrokken, meer gestelde termijn, van de subsidieaan- Tijdelijke stimuleringsregeling samen-

dan 1500, doch minder dan 2000 vraag en de documenten, bedoeld in werkingsverband Abw.

bedraagt; of artikel 5, eerste lid, stelt de minister

d. e 125.000,-, indien het aantal uit- de subsidie voor de kosten, bedoeld Deze regeling zal met de toelichting

keringen dat op 31 december 2002 op in artikel 7, eerste lid, vast. in de Staatscourant worden geplaatst.

grond van de Abw wordt verstrekt in 2. Na ontvangst, binnen de daartoe

de gemeenten waarvan de colleges gestelde termijn, van de documenten, 's-Gravenhage, 21 mei 2003.

van burgemeester en wethouders bij bedoeld in artikel 6, zendt de minister De Staatssecretaris van Sociale Zaken

de overeenkomst zijn betrokken, meer met betrekking tot de kosten, bedoeld en Werkgelegenheid,

dan 2000 bedraagt. in artikel 7, tweede lid, aan de subsi- M. Rutte.

4. De omvang van het aantal uitke- dieaanvrager een beschikking tot sub-

ringen, bedoeld in het derde lid, sidieverlening met een voorschotverle- Toelichting

wordt vastgesteld op grond van de ning van 80% van de subsidie,

kwartaaldeclaratie, bedoeld in artikel bedoeld in artikel 8, tweede en derde Algemeen

2, tweede lid, van de Regeling finan- lid.

ciering en verantwoording Abw, In de bestuurlijke afspraken in het

IOAW en IOAZ over het vierde Artikel 11 Verantwoording kader van de Agenda voor de

kwartaal van 2002. 1. De minister ontvangt uiterlijk Toekomst hebben de Minister van

1 april 2007 van de subsidieontvanger Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Artikel 9 Weigering subsidie een verantwoording. Bij deze verant- (SZW) en de Vereniging van

1. De minister weigert de subsidie, woording wordt een afschrift overge- Nederlandse Gemeenten (VNG) afge-

indien: legd van de op 31 december 2006 van sproken om vanuit ieders onderschei-

a. het samenwerkingsverband Abw kracht zijnde regeling, als bedoeld in den verantwoordelijkheid bij te dra-

werkzaam is in een gebied dat de de Wet gemeenschappelijke regelin- gen aan innovaties op het terrein van

grenzen van een werkgebied van een gen, dan wel van de op 31 december de beleidsontwikkeling en- uitvoering

Centrum voor Werk en inkomen, 2006 van kracht zijnde samenwer- van de Algemene bijstandswet (Abw).

bedoeld in bijlage 1 van het Besluit kingsovereenkomst. Met deze bestuurlijke afspraak wordt

werkgebieden CWI van de Centrale 2. Na ontvangst, binnen de daartoe onderschreven dat versterking van de

organisatie werk en inkomen, gestelde termijn, van de regeling, dan gemeentelijke regiefunctie noodzake-

genoemd in hoofdstuk 4 van de Wet wel van de samenwerkingsovereen- lijk is. De Minister van SZW heeft in

structuur uitvoeringsorganisatie werk komst, bedoeld in het eerste lid, stelt dit kader toegezegd inspanningen te

en inkomen, overschrijdt; de minister de subsidie voor de kos- verrichten om de regiefunctie van

Uit. Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021 pag. 25 2

gemeenten te versterken door o.a. de verschuiving van administratief en van de Abw wordt verstrekt in de

(tijdelijke) facilitering van regionale uitvoerend gerichte taken naar de gemeenten waarvan de colleges van

platforms, stimulering en facilitering regie- en beleidsfunctie des te belang- burgemeester en wethouders bij de

gemeentelijke samenwerking bij rijker. Dit is ook een impuls voor de overeenkomst zijn betrokken.

dienstverlening aan zelfstandigen en samenwerking binnen de SUWI- Hiervoor is gekozen aangezien een

facilitering gemeentelijke samenwer- keten. groter aantal betrokken gemeenten

king bij uitvoering van de Abw. De Tegen deze achtergrond ligt het het samenwerkingsproces complexer

Minister van SZW heeft hiertoe reeds ook in de rede dat de vorming van maakt en een hoger aantal uitkerin-

stimuleringsregelingen voor samenwerkingsverbanden Abw finan- gen grotere investeringen rechtvaar-

Bedrijfsverzamelgebouwen (welke cieel wordt ondersteund. De stimule- digt.

inmiddels is geëxpireerd), Regionale ringsregeling is bedoeld als tegemoet- In deze (implementatie)fase wordt -

Arbeidsmarkt Platforms, koming in de kosten bij het gaan in de lijn van de Agenda voor de

Hoogwaardig Handhaven en samenwerken van gemeenten. In ses- Toekomst - van de betrokken

Opsporingssamenwerkingsverbanden sies met gemeenten is gebleken dat gemeenten een substantiële prestatie

gepubliceerd. Ten tijde van deze sti- een dergelijke regeling een extra sti- voor de ter beschikking gestelde mid-

muleringsregeling is ook de stimule- mulans kan zijn voor gemeenten om delen verwacht: een organisatorisch

ringsregeling voor regionalisering de Abw gezamenlijk uit te voeren. verband waarin de Abw gezamenlijk

Besluit bijstandsverlening zelfstandi- Met deze regeling wil de minister een wordt uitgevoerd.

gen (Bbz) en Wet inkomensvoorzie- proces in gang zetten waarin gemeen- De subsidieregeling voorziet in een

ning oudere en gedeeltelijk arbeidson- ten gezamenlijk het initiatief nemen te tegemoetkoming in de kosten met

geschikte gewezen zelfstandigen onderzoeken of en in welke vorm betrekking tot de daadwerkelijke tot-

(IOAZ) (Tijdelijke stimuleringsrege- samenwerking in het publieke domein standbrenging van het samenwer-

ling samenwerkingsverband Bbz en voor de uitvoering van de Abw gere- kingsverband Abw. Hiertoe behoren

IOAZ) gepubliceerd. aliseerd kan worden. in ieder geval kosten die verband

Het doel van de stimulering en Deze tijdelijke stimuleringsregeling houden met improductiviteit van per-

financiële ondersteuning van gemeen- biedt gemeenten de mogelijkheid een soneel dat ingezet wordt om imple-

telijke samenwerking is tweeledig. financiële tegemoetkoming te ontvan- mentatiewerkzaamheden te verrich-

Een eerste doel is een optimale gen voor de eenmalige kosten in ver- ten, verhuiskosten, inrichtingskosten

dienstverlening op lokaal niveau voor band met de totstandkoming van van de vestigingslocatie en kosten

de burger te waarborgen door het samenwerkingsverbanden Abw. De voor aanpassing van de automatise-

verkleinen van de kwetsbaarheid van subsidie bestaat uit twee delen. Het ring. Uit ervaringsgegevens van reeds

kleine(re) gemeenten. Deze wordt eerste gedeelte van de subsidie betreft operationele samenwerkingsverban-

door kleine(re) gemeenten vooral een vaste vergoeding van £ 20.000 den en een specifieke inventarisatie

ervaren door de toenemende com- voor de eerste (verkennings)fase in van StimulanSZ is vast te stellen dat

plexiteit van de uitvoering van de het proces. De subsidie kan gebruikt de werkelijke kosten altijd en onder

Abw en de zelf ervaren smalle basis worden voor het inhuren van een alle omstandigheden hoger zijn dan

voor een gedegen bedrijfsvoering. De procesbegeleider, het (doen) opstellen de financiële tegemoetkoming die in

behoefte aan vorming van een (regio- van een projectplan, etc. Gemeenten het kader van deze regeling voor de

naal) samenwerkingsverband voor de kunnen zich op deze wijze oriënteren desbetreffende kosten wordt verstrekt.

uitvoering is groeiende. Regionale op de gewenste samenwerking en ver- De subsidie is dan ook slechts een

samenwerking geeft meer mogelijkhe- kennen wie daarin partners kunnen vaste tegemoetkoming in de werkelijk

den de kwaliteit en continuïteit van zijn. te maken kosten.

de dienstverlening te waarborgen. Indien deze (verkennings-)fase bij Om de initiatieven en ontwikkelin-

Hier komt bij dat de mogelijkheden de betrokken colleges van burgemees- gen door gemeenten niet te doorkrui-

de uitvoering aan private partijen uit ter en wethouders tot overeenstem- sen wordt in deze regeling geen stren-

te besteden beperkt zijn. (Zie hiervoor ming heeft geleid om de Abw geza- ge voorwaarde gesteld aan de

de circulaire van de Minister van menlijk uit te gaan voeren kan juridische vormgeving van het samen-

SZW van 27 december 2001, kenmerk subsidie worden aangevraagd met werkingsverband Abw. Dit sluit aan

BZ/BU/01179288.) De ondersteuning betrekking tot de in de implementa- op de huidige verschillen in juridische

vanuit SZW biedt een extra impuls te tiefase voordoende kosten. Op basis vormgeving van bestaande samenwer-

komen tot samenwerking in het van onder meer een projectplan en kingsverbanden op het terrein van de

publieke domein. een beschrijving van de beoogde Abw. Ten aanzien van overdracht

Een tweede doel is gericht op een toe- werkwijze van het samenwerkingsver- van bevoegdheden worden voor het

name van beleidsmogelijkheden van band Abw zal een vaste vergoeding in aanmerking komen van subsidie op

individuele gemeenten en de verster- verstrekt worden, afhankelijk van het grond van deze stimuleringsregeling

king van de regionale regiefunctie. aantal betrokken gemeenten en het geen eisen gesteld. Het staat gemeen-

Door een efficiëntere uitvoering ont- aantal uitkeringen Abw. Voor de ten uiteraard vrij tot een verdergaan-

staat voor gemeenten meer ruimte de vaststelling van de hoogte van de de samenwerking over te gaan waar-

(boven)lokale beleidsfunctie zelf in te subsidie voor de samenwerkingsver- bij ook (delen van) de bevoegdheden

vullen, dan wel de kennis over beleid banden is een indeling gemaakt aan het samenwerkingsverband Abw

te bundelen en te delen met andere afhankelijk van het aantal betrokken worden overgedragen. Hetzelfde geldt

gemeenten. Met het oog op de voor- gemeenten en het aantal uitkeringen voor het gezamenlijk invullen van

ziene Wet werk en bijstand, wordt de dat op 31 december 2002 op grond beleidsfuncties, dan wel het uitvoeren

Uit.@ Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021pag. 25 3

gi @,6cd1j01 'ju 'Eooj!aw 8,7 jueinoosjeelS.-j!n

-uuq-aq UOPIOM U02tJAULIE@ip!sqns op -s2iui@Igmu@mus l@11 u!juum osui op -s2uijoinwijs 212!Duuu!J Oz@P ISEEN

]up agw qoiz IQ>W Iguajq 's! áuissed@ol UQ 'PUUqIOASOUI@ïlaA',U@WUS pf-.@@IS02 iuuq3i!qasaq 000-000-L 1 3

ULIA so!P!Sqns-MZS 2uiloSo.T ououi221V JOTI U72A u22uaiq puuis'lol 113C101 Ui ST 2UT[2221 OP IOOA

OP 'ST UD@IDA'LQSJU ULIA ja!oildxo ULIB iplom i3i-i@mo2 2uissilsaq-,o2, mqV

l'.@lu uoiapiopuo a3log!o2ds do jeep op uuA sisuq do uiluum OSUJ Op (Z op UEA 2U1120AI!n op IOW ISIBIgq 'Slop

.IDAOZIOOOA '2U11@22.I 021AUTI.TOPU0 !,OUTSSI

Is@)q-o2-ou lo o2, @>ptuiauu -noijl@A', ua j@lsaouiaginq ufiz.Suijn29.T

Op do iep 11@>j l-@@H -IL'eq)I!qos2q -o2oz uon ui puopuowl!n 'uog@A" poog @OIAL'q12PUO op UBA UOIUL'SSQJPV

u2ofl!lu LI 3 -.@4s200q u@@4 2uiloo@l (SUDO áou) 3lf!1u2wuz22 S,BIIUOO u@ -ipu!AsiLeld uapoiq-a2>liom

2Z2P UEA IOPI?@L ]Qq UI ST DOIJOIH 'U@U s,oid Opl@@ISIDPUOIOOA Op U@ UOIIOZ 01 -IMD OPU@11!110SIDA ]!n Uoluaow02

-@IJOA orp!sqns )IOOZIOA Pug@13121]S 201 do puuqi@A )lf!122.Igp u@D tuo u@qqoq uossnl 2ui3liomuowus oluuoi29i Iep

-jeep uoo do joisiuiiu op uu31 'uawo@l O!IUOIUI OP UDIUDDW@2 @PUOII!QDSIOA pua)loidsjI2ZUEA 3100 UBP lgq ST JEA22

puleis lol mqV uopuuqjoAs2ut3liom ULA SJ@pnOT44'.IM UD JOISODWO2 IEP UI 'UOPU!ASJEEld p@iqo231.iam-1Alt0

-UOWUS Iep UOIQPIOAOQ al @pu!oual -inq UCA S0201103 UIJE13M OSUJ UDO Op loq uz>I!nq o!I!ugap jod'2uMiamu2wes

.fapaami 2vvjtuvva!pisqng -ufiz luolloz ol do mqV puLqj@AS2UI@ï @leuoiggi Inz liooq@>q oluaam22 uga

9 ua agvfalsiao 2vvietuLvaipisqnE -JOMUDWI3S U@Q MO U@@T.UDU.IOOA laq 1 s4qoz>ls oolinem p2!qo231.iam-IMD uaa

Iia2vituL7va@ip!sqng :Ug]DA', UUA SI 23juids julm ii3u(j -sj lopp!w

p 'puofvldazplgqng g ',KqVpuvqiat ol luop!@)qosiopuo uopiom uipc4 -dinq ua2 mnoq9210UIUZIOASJ@ijpoq uaa

-.92ui amuatuvs alplsqng - uala-V!IiV @lip uouun:1 uauio31 ol puuqlQASSUI)l ULIA SUIUUOA op f!qiuum p@)!qo2)jiom

-inmuawes uo-a lol wo s2ooid l@q UI -imi uoo uouuiq 2ui@ligmuowus do

-mqV pucqjQASSUI@119MUDWES ]Dq -U0120AI!n 3lf!l olluulsul ojsjoo ui qo!z lqoti 2u1311@m

UUA -jilul!oldxn osnf!ljuuf op ui u@w -uamuzo2 mqV op lismO@IUOOI@AOS2UI:I -UDWLS az@(1 -ua.@jomuowes ugl@>ow

-o312nioj (uouun@1) 12!U f!Z Iep -3A1Eq -JJMUDWIRS UQO UEA sisuq do lam uup IMD uQ>f!Iii3duala)l Op low

AMfl u

-'OP 1P122 u@ISO)f DzgP TOOA 'l@lutw22 'u92uil92-.)i a)lf!lodduqosu@@wa2 l@M UDIU2@)LU@2 IEP (Imfls-12m) UOWO)IU!

udpiom mqV pui?qi@As2uMiomuowus op UBA sisuq do uoluo2w@2.iogwjo UO JIJ@M OIJES!UU210S2U11@OAI!n innl

un2ua.iq @l puLIs 101 Ugg UI2A PUIS OOM] ULA Si@pnotliQ)m ua jals@2m92inq --anijs loM op UEA 2UIU1031puelslol Op

olduorlei-ado Op UU]g 2PUBE2J19.100A UBA S@201103 UI.TUUM PUUqI2A ijOSTJOJES spu!s 1p192 u@luootuos uassni 2ui)ji2m

@POTiod Op ui aip uolso)i ogijlwuoo op -!uugjo uoo opuf!z lmqv puuqigAS2U1)1 -uawus UL'A U21@jnwijs loiq ISBUN

,uLL,@s.iaA 2uil@29i oz@p ui ipiom mqV -igmuowus UQ>2 ui UDgrij3t O] Z)JIEISD2 WLeqoll iLlaqu0do uao Igw 2uil

puuq.ioAs2ui3li@muawus u2@soXi2puo luaip gui31.xamu@mus oiCI -(mqV) -og@j o)lf!jaddtqz>suaaw@2i ugo do j-a@u

.MqV pUUqJ@AS2U13110A',U@ML'S j@T4 Jomspuulsfiq QuownS1V op ULIA 2UIJ ijp 1-o@l )lf!4,-lüjd op ui -u2puoAag

UBA 2UIM031PUBISJOI UI3A QSL'J Op UBA -OOA@!n op UBA pjiqaw loq do ua)ii-.)m -sietald ljootl UDP@>Mp200AQ>q uo u-@)lui

st mqV puuqjOASOUT)j.IZM -UOUIUS UQIUOOU102 ULIA S.I@pnOqIOA', UUA lq'DUIP.I@AO 221p2110A UQ]U22W92

-U'AUILIS UOISO)L Op JOOA oip!sqns o(1 ua jo4s@ouia2inq iep uaioploaaq @>i ua)Mojloq Op loop ULE.ILEM uriz loom

-ploS@io2 si mqV Op @@0412 1)j211S 2U1122@l 221A2410pU0 2(I uoosi2ds@ijn-.@j uaa puuqi@>AS2UI@IIOA',

U-CA UDIUOOM@2 .1aOW JO OOM] UI3A S.TOP U32uilvdaqg£@i-i2.,g [ 1-,-yil-iV -U0W73S 12q 'OTIUSIUBSIOS2U1100A1@n ugg

-notilom u@) jalso@)uioájnq UUA S022j103 SIE UOUI031 I!m oui)fi@U.IULB ui l@ls!U!Ul

joop puLqiDA qgSljOlUSIUUOIO UOD U@U 2u4

qa!lgoj azfimaos19311:@IV op @Iq SUIPIOOMIUUJQA Olg!DUUU!j

-uiq 'uaguil222i -a31filodduqosuooiuag Op IOOA flZ uaipu! Iep uf!zal isnmoq

lam Op utA sisuq do uup siopuu -st j92uot]Ljodo guiunols qo!z ingniauunorp!sqns op Tulp putq

MqV Op ULIA 2U1100AI!ng3lf!luomuzag -iopuo @z@p IDOUUBM U2 13122U122 UOP -.TOA ]!p Ui DPOK -uamou uu@l u21!nlsoq

Op U!IUUM ISIUO)IU0210A0 UOO UOIDM -.IOM UU)l UEA il!ruqog ietp @oq 'poq Iep uuuojosinnis@q )lf!l@luoow-ag

211ISWO)IUO@1,9AOSSUI3J1DMU2UJCS UQD -UB13 O)Iag!z>ods I!p ULIA ST UO)JUZ UI3A -JOJUT UO@ UCA u23lDjqluo loq st isulo)l

ui lam ucp 'ua2uil22oj 931f11@dduq3s PUB4S op lum U212m10ju! u@IUODW22 -UODJGAO(sinnisoq) uaa uuA PU012

-unouio.á laM op ui ploop2q slu '2uil op jo4sruim op jcz )19!po!jod -131j9mog d0 WUMI@MUQWIZS UBA F@OPUN 'Puuq

-@)2@J u@2 ui plo@silemiojo2 £ @suj uo -I!n japuu poquLigsBuiunoisj@puo 1!p -.IOASZU!)Iiomu2wus loq do 2joiiuon o)l

lqoujqoo ipiom puels lol mqV puuq UBA OUTIQOAI!N Op ipiom l@)o1u2woN -o!lilod op U@ Ugpgqp2@)OA@q UD UO)IL'L

-i@AS2UI)j.IDMUOU-ILIS uoo Iep junisoq 'UDIOOAI!N U@)111M )lf!IUOWUZQO UUA'U219201 ]Dq IOOA )JOO JUL'W 'W.IOA

2UTWMOISU201@)AO U@1U02M@2.102WJO A"qV op UBA WUIIOOAI!N -.>19q92 Op -2i1i3stuegio Op lol 2ut)M211@q low

22M] UCA si@pnotllgm uo joisa@wo2inq l@lu (áou) IUL'W u031j0mugwes UEU2 UDSTO UQ)QII13 321U IJOIS.IOM 2(1 -mqV

ULIA SQOQIIOD u@>ssni iep j)lf!lq ijnjuua, Ugll!M A,qV op UBA Ug)ilgl OIDPI@@W JO puuqlOAS2U1)j12MUZWLS U-a2 UCA UOI

IJ!IqgS02 U@O -3pUftZ 'ISWO31U9012A0 uaQ> jooa orp u91u29w22 uuu uopoqag -qoiido loq f!q (i2iM) uo2uTlo2oj 2)j@ij

ugo ui Ploosilt!uljoja2 Z "uj luouu@)1 3100 Su@21J2A0 IP.IOM 2uiun@lsiopuo -odduqosua2mo2 19M Op UBA 311n1q92

-1@A U..)j1az ol do MqV pUüqIOASOUI)i azo(I -uowo)l sud ULA OUT)l10MUQWES lgq UI!A UDIQPIOOA op do JDáü.IA

-IDA',UDUIES UOD UIO UQPZ>"@Tl@20w U19A s@ooid loq f@q 9!p u@@3npoid UUA -unuaip!sqns op isfim i-.)is!u!w o(I

op UOIUDOWQ)2 l@21U JO D2A',] UEA 2U11231)1!A',IUO(100p) UD 2U1)j1gA,UgWUS -uuuodo (I!n1s2q-(II)uQ)u

siopnoqlam ua si21"omo2inq ueA s92 op UCA pnoqu! Op .12A0 UOIOSIAPL' UU)f -uqwooiisioop ug -u! 1!nlsga loq uo

-olloo iep 1)j@rlq i!tui?tm ij!.iqoso2 uag unjuagw@2 IEP W"jliadxo U@D UBA (VjM) ZVOI uo MVOI IA"QV 2uilotz)

:UQIOM 01 'SUIJCI)l.IQAQ!]U2JUI Ugg Ui 4@ZUI Op '@UOUdME9S2UTIqg!I.IOOA QAQ!S -UUUU ]2M Op '(MIM) UDPU23120Z)IIDM

plo@siluuiioj@2 1 @sizj iplom OZ -uol -ualu! uoo l@n llztis@q iep pl@)M!mluo 2ui1231eqosui i-áM lmqv Op u!iuum

-01s2sUL,ü utptis a)l@ilol!,gj @!jp ozgp do poquer uoo ipiom jE[ -sonoidsgui:1 PUB sfrq ua 3110M ]OM 2UO!ZIOOA Op

4 ..

UIZ 'JIQU.IIOJ Ui lp.TOAIL 2UI12221 OZ@p UI -.IOMTIQWUS ]2T4 UBA 2UIA@)SU-UOA DQOSIJ do 200 l@@TI l@w owuu IDW 11(1 -uaw

IqDL,.Tq22 -)luid Op f!q upungisj@puo ualu:@gwo2 -0@JUI U@) @L.IOM UEA uroii@l laq do mqV

sl puuls lol 12@wioj puuqi@A MZS ULA IDISTUIK Op IEZ SUIJD201 Op ULIA '.@)Tp UEP U@)ILI OIOPUB U9A

deld volgens het systeem: 'wie het zoek aangepast kunnen worden in het beschikbaar voor kosten met betrek-

eerst komt, het eerst maalt'. De subsi- geval er zich wijzigingen hebben king tot het daadwerkelijk tot stand

dieaanvraag voor de eerste fase, de voorgedaan in de (aantallen) betrok- brengen van een samenwerkingsver-

verkenning van de pro's en contra's, ken gemeenten. Op deze herziene sub- band Abw. Uit ervaringsgegevens van

dient uiterlijk 1 mei 2004 door de sidieverzoeken is artikel 3 van de reeds operationele samenwerkingsver-

minister ontvangen te zijn. regeling onverminderd van toepas- banden en een specifieke inventarisa-

De subsidie wordt aangevraagd door sing. In het kader van het systeem tie van StimulanSZ is vast te stellen

en verstrekt aan de subsidieaanvra- 'wie het eerst komt, het eerst maalt' dat de werkelijke kosten verbonden

ger, zijnde een rechtspersoon, die geldt bij het bepalen van de rangorde aan de totstandkoming van een

daartoe door de colleges van burge- dan uiteraard de datum waarop de samenwerkingsverband weliswaar zeer

meester en wethouders van de nieuwe subsidicaanvraag is ontvan- verschillend van aard zijn, maar,

gemeenten die betrokken zijn bij de gen. Indien positief wordt beslist op ongeacht die verschillen, altijd hoger

intentieverklaring of de overeen- het nieuwe verzoek wordt bij de nieu- zijn dan de in het kader van deze

komst, is aangewezen. Die rechtsper- we bevoorscho'tting vanzelfsprekend regeling toe te kennen vaste subsidie-

soon zal doorgaans een van de rekening gehouden met het reeds eer- bedragen. De kosten lopen uiteen

gemeenten zijn die bij de intentiever- der verleende voorschot. vanwege de verschillende toerekening

klaring of de overeenkomst is betrok- Bij de aanvraag voor de tweede fase van kosten aan het samenwerkings-

ken. Denkbaar is ook, hoewel in de dient te worden overgelegd: een pro- proces; vooral de personele kosten

praktijk hoogst uitzonderlijk, dat col- jectplan met betrekking tot de tot- worden vaak niet direct toegerekend

leges van burgemeester en wethouders standbrenging van een samenwer- aan de kosten van de totstandkoming

speciaal voor dit doel een rechtsper- kingsverband Abw, een beschrijving van het samenwerkingsverband.

soon oprichten. van de beoogde werkwijze van het In het kader van deze regeling wor-

Om vast te kunnen stellen dat de samenwerkingsverband Abw en een den in ieder geval tot de kosten ver-

rechtspersoon die de subsidie aan- afschrift van de overeenkomst. Indien bonden aan de totstandbrenging van

vraagt daadwerkelijk gemachtigd is de subsidieaanvraag uitsluitend het samenwerkingsverband gerekend:

om namens de andere betrokkenen betrekking heeft op de kosten, proces- en integratiekosten, zijnde de

bij de intentieverklaring of de over- bedoeld in artikel 7, tweede lid, is onlosmakelijk aan de totstandkoming

eenkomst (in en buiten rechte) op te nog geen document overgelegd waar- van een samenwerkingsverband Abw

treden, dient bij de subsidieaanvraag uit blijkt dat de rechtspersoon die de verbonden personele kosten (kosten

in ieder geval overgelegd te worden subsidie aanvraagt, daartoe is aange- van improductiviteit van personeel,

een document, waaruit blijkt dat de wezen door de colleges van burge- omdat personeel in plaats van het

rechtspersoon die de subsidie aan- meester en wethouders die betrokken verrichten van reguliere werkzaamhe-

vraagt door de colleges van burge- zijn bij (in dit geval:) de overeen- den, tijdelijk geheel of gedeeltelijk

meester en wethouders die bij de komst en dient uiteraard een dergelijk wordt ingezet om het proces van tot-

intentieverklaring of de overeenkomst document eveneens overgelegd te standkoming van een samenwerkings-

zijn betrokken, is aangewezen. Tegen worden. verband te begeleiden, kosten verbon-

de achtergrond van het feit dat de den aan het inhuren van extra

subsidie wordt toegekend aan de sub- Artikelen 7 Subsidiabele kosten en 8 personeel, kosten die voortvloeien uit

sidieaanvrager wordt overigens in de Omvang subsidie specifieke om- en bijscholing van per-

praktijk in het verlengde van het In het kader van deze regeling kun- soneel), verhuiskosten in verband met,

document waarbij de nen onder meer voor subsidie in aan- het overbrengen van de uitvoering

rechtspersoon/subsidieaanvrager merking worden gebracht kosten met van de Abw naar de vestigingslocatie,

wordt aangewezen, vaak nog een betrekking tot de verkenning van de inrichtingskosten van de vestigingslo-

ander document opgesteld, waarin de mogelijkheden om tot een samenwer- catie en de kosten voor aanpassing

wijze van doorsluizen van subsidiegel- kingsverband te komen. Tot deze van de automatisering. De verhuis-

den naar de diverse bij de intentiever- kosten kunnen gerekend worden de kosten die voortvloeien uit het eentre-

klaring of de overeenkomst betrokken kosten verbonden aan overleg, kosten ren van bepaalde uitvoeringstaken op

partijen is geregeld. Dit document voor het inhuren van een procesbege- één locatie en de inrichtingkosten van

betreft echter bij uitstek de relatie leider, kosten voor het (doen) opstel- die locatie kunnen trouwens zowel

tussen partijen bij de intentieverkla- len van een projectplan, enz.. Voor de betrekking hebben op het overbren-

ring of de overeenkomst en valt als kosten die in de eerste fase, de ver- gen van activiteiten naar een andere

zodanig geheel buiten het bestek van kenningsfase, worden gemaakt, is in gemeente, of naar een ander gebouw

deze regeling. afwijking van artikel 3, eerste lid, van binnen een gemeente (externe verhui-

Uiterlijk 1 november 2005, ontvangt de Algemene Regeling SZW-subsi- zing), als op het overbrengen naar

de minister - al dan niet in het ver- dies, waarin is vastgelegd dat subsi- een centrale locatie binnen een en

lengde van de subsidieaanvraag voor dieverstrekking slechts plaats vindt hetzelfde gebouw (interne verhuizing).

de eerste fase - de subsidicaanvraag voor zover het betreft werkelijk Voor de kosten met betrekking tot de

voor de tweede fase, te weten: het gemaakte kosten ter uitvoering van totstandbrenging van een samenwer-

daadwerkelijk tot stand brengen van subsidiabele activiteiten, een vast kingsverband Abw geldt dat de subsi-

een samenwerkingsverband Abw. Dit bedrag van e 20.000,- beschikbaar. die hiervoor een vast bedrag is dat

is overigens ook de uiterste datum Eveneens in afwijking van artikel 3, varieert van IE 50.000,- tot en met

dat reeds ingediende en toegekende eerste lid, van de Algemene Regeling e 250.000,- afhankelijk van het aantal

subsidies met een herzien subsidiever- SZW-subsidies, zijn vaste bedragen colleges van burgemeester en wethou-

Uit. Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021pag. 25 5

ders dat bij de overeenkomst is Artikel 9 Weigering subsidie ken van dit verantwoordingsstuk

betrokken. Dit vaste bedrag wordt Gelet op het belang dat het samen- moet namelijk afgeleid worden dat

vervolgens verhoogd met een subsidie werkingsverband Abw werkzaam is in het samenwerkingsverband Abw niet

van onderscheidenlijk e 50.000,-, een gebied dat de grenzen van een (tijdig) tot stand is gekomen.

e 75.000,-, C 1 00.000,- of C 125.000,- werkgebied van een Centrum voor

afhankelijk van het aantal uitkeringen Werk en inkomen, bedoeld in bijlage Artikelen 10 Subsidievaststelling, sub-

dat op 31 december 2002 op grond 1 van het Besluit werkgebieden CWI sidieverlening, 11 Verantwoordingen

van de Abw wordt verstrekt in de van de Centrale organisatie werk en 12 Evaluatie

gemeenten waarvan de colleges van inkomen, genoemd in hoofdstuk 4 De subsidieverlening en -vaststelling

burgemeester en wethouders bij de van de Wet structuur uitvoeringsor- volgen de drie stadia die, in het proces

overeenkomst zijn betrokken. Dit sys- ganisatie werk en inkomen, niet over- om tot een samenwerkingsverband te

teem brengt derhalve met zich mee schrijdt, wordt de subsidie in beginsel komen, onderscheiden kunnen worden.

dat indien bijvoorbeeld vijf colleges geweigerd, indien een dergelijke over- Zo wordt na tijdige ontvangst van de

bij de overeenkomst zijn betrokken schrijding van het CWI-werkgebied subsidieaanvraag voor de eerste fase,

de subsidie IE 125.000,- bedraagt (5 zich voordoet. In aanmerking nemen- het afschrift van de intentieverklaring,

maal E 25.000,- artikel 8, tweede lid); de dat zich situaties voor kunnen en het document, waaruit blijkt dat de

dit bedrag wordt vervolgens, indien doen waarbij overschrijding van een subsidieaanvrager als zodanig is aange-

het aantal uitkeringen dat op CWI-werkgebied onvermijdelijk is, wezen door de colleges van burgemees-

31 december 2002 op grond van de dan wel het vanuit een oogmerk van ter en wethouders van de gemeenten

Abw gezamenlijk wordt verstrekt in doelmatigheid en doeltreffendheid die zijn betrokken bij de intentieverkla-

de gemeenten waarvan de colleges geboden is, is er in de regeling in ring, de subsidie á raison van

van burgemeester en wethouders bij voorzien dat de minister in die situ- e 20.000,- voor de kosten met betrek-

de overeenkomst zijn betrokken, meer aties deze weigeringsgrond niet toe- king tot de verkenning van de moge-

dan 5 00, doch minder dan 1 000 past. Een voorbeeld van onvermijde- lijkheden om tot een samenwerkings-

bedraagt, verhoogd met e 50.000,- lijke overschrijding vormen de verband Abw te komen, vastgesteld.

(artikel 8, derde lid, onderdeel a) zogenaamde 'éénpitters' zoals Na (tijdige) ontvangst van het project-

zodat in casu aan de subsidieaanvra- Kerkrade, Breda, Zoetermeer, plan, het afschrift van de overeenkomst

ger E I 25.000,- +E 50.000,- = Lelystad, Spijkenisse, Den Haag en en de beschrijving van de beoogde

E 175.000,- subsidie verstrekt kan Oostburg. Deze gemeenten kunnen werkwijze van het samenwerkingsver-

worden. Zou in dit voorbeeld het slechts een samenwerkingsverband band Abw en eventueel het document

aantal uitkeringen dat op 31 decem- aangaan in meer dan één CWI- waarbij de subsidieaanvrager door de

ber 2002 op grond van de Abw geza- gebied. andere betrokkenen bij het tot stand te

menlijk wordt verstrekt in de gemeen- Subsidie op grond van deze regeling brengen samenwerkingsverband wordt

ten waarvan de colleges van wordt in ieder geval geweigerd, indien aangewezen, wordt vervolgens een

burgemeester en wethouders bij de het aantal uitkeringen dat op beschikking tot subsidieverlening afge-

overeenkomst zijn betrokken, meer 3 I december 2002 op grond van de geven met een bevoorschotting van

dan 2000 bedragen, dan zou de subsi- Abw wordt verstrekt in de gemeenten 80% van de subsidie.

dieaanvrager iE 250.000,- (e 125.000,- waarvan de colleges van burgemeester De verantwoording dient uiterlijk

+ e 125.000,-) aan subsidie kunnen en wethouders bij de overeenkomst 1 april 2007 in het bezit van de

ontvangen. zijn betrokken minder dan 100 Minister te zijn. Bij de verantwoor-

De omvang van het aantal uitkerin- bedraagt. Deze minimumgrens van ding wordt overgelegd een afschrift

gen, dat op 31 december 2002 op 100 uitkeringen is opgenomen, omdat van de op 31 december 2006 van

grond van de Abw wordt verstrekt, tegenover de investering in een kracht zijnde regeling, bedoeld in de

wordt vastgesteld op grond van de samenwerkingverband Abw uiteraard Wet gemeenschappelijke regelingen,

kwartaaldeclaratie, bedoeld in artikel ook een redelijk te verwachten rende- dan wel van de op die datum van

2, tweede lid, van de Regeling finan- ment dient te staan. Indien de hier- kracht zijnde samenwerkingsovereen-

ciering en verantwoording Abw, voor bedoelde investering slechts een komst. Wordt één van deze beschei-

IOAW en IOAZ over het vierde gering aantal uitkeringen zou regar- den overgelegd dan wordt de subsidie

kwartaal van 2002. deren, zou een evenwichtige verhou- voor de kosten, bedoeld in artikel 7,

Daartoe worden de aantallen in de ding tussen de investering en het te tweede lid, vastgesteld, overeenkom-

navolgende codes, vermeld op de verwachten rendement ontbreken en stig artikel 8, tweede en derde lid.

modeldeelaratie (formuliercode ligt het niet in de rede om middels Ontbreekt bij de verantwoording ech-

30101900200221), bij elkaar opgeteld: subsidiëring dit onevenwichtige resul- ter vorenbedoelde regeling of samen-

taat financieel mede te ondersteunen. werkingsovereenkomst, dan wordt

Abw Indien bij de verantwoording geen met toepassing van artikel 9, tweede

afschrift wordt overgelegd van de tot lid, de subsidie geweigerd.

101 Bob stand gebrachte, op 31 december In de onderhavige regeling is tot slot

301 Normbijstandjonger dan 21 jaar 2006 van kracht zijnde regeling, voorzien in een medewerkingverplich-

302 Normbijstand 21 tot 65jaar bedoeld in de Wet gemeenschappelij- ting van de subsidieontvanger aan

303 Normbijstand 65 jaar en ouder ke regelingen, dan wel van de op die een door de minister ingesteld evalu-

304 Personen in een inrichting datum van kracht zijnde samenwer- atieonderzoek, bedoeld om te beoor-

kingsovereenkomst wordt de subsidie delen in welke mate de subsidieont-

eveneens geweigerd. Uit het ontbre- vanger met het tot stand brengen van

Uit. Staatscourant 28 mei 2003, nr. 102 lpag. 25 6

een samenwerkingsverband Abw een

bijdrage heeft geleverd aan de verho-

ging van de kwaliteit van de uitvoe-

ring van de Abw.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken

en Werkgelegenheid,

M. Rutte.

Uit.@ Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021pag. 25 7

INTENTIEOVEREENKOMST SAMENWERKING PEELLANDGEMEENTEN

Partiien:

1. gemeente Hetmond, krachtens artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de

burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders van

Helmond, hierna te noemen: de gemeente Helmond;

2. gemeente Gemert-Bakel, krachtens artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de

burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders van

Gemert-Bakel, hierna te noemen: de gemeente Gemert-Bakel;

3 gemeente Laarbeek, krachtens artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de

burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders van

Laarbeek, hierna te noemen: de gemeente Laarbeek;

In overweging nemende:

dat partijen samenwerking zoeken om te komen tot een optimale c.q. verbetering van de

dienstverlening naar de cliënt op het gebied van de sociale zekerheidswetgeving en reïntegratie.

dat partijen dit initiatief hebben vertaald in een concept kader notitie genaamd: samenwerking

peellandgemeenten.

Dat de bovengenoemde kadernotitie uitgaat van de volgende uitgangspunten van samenwerking:

¿ klantgerichtheid

¿ tegengaan van kwetsbaarheid administratie

tegengaan kwetsbaarheid ICT

efficiency

effectiviteit

behoud eigen autonomie

adequate inkomensvoorziening voor diegene die dit nodig hebben

dat de gebieden waarop de samenwerking mogelijk is verkend zijn en uitgewerkt zijn in de concept

kadernotitie. In de concept kademotitie worden deze punten nader toegelicht.

dat de volgende regelgeving bij de uitvoering van het project aan de orde is:

-Algemene Wet Bestuursrecht

-Wet, Werk en Bijstand

-Bijstandsbesluit Zelfstandigen

-Wet op de Rijksbelastingen

-Wet Schuldsanering Natuurlijke personen

-Wet Voorziening Gehandicapten

dat partijen nog de juridische vorm van de samenwerking moeten bepalen. In de kadernotitie zijn de

verschillende juridische vormen waarin gemeenten kunnen samenwerken voor de uitvoeringen van

taken op het gebied van sociale zekerheid nader uitgewerkt.

Dat voor bovengenoemde samenwerking een rijkssubsidie beschikbaar is, waarvoor de aanvraag voor

1 mei 2004 moet worden ingediend. Dat de voorwaarden om voor die subsidie in aanmerking te

komen;

een door B&W van de afzonderlijke gemeenten een getekende intentieverklaring van

samenwerking noodzakelijk is. Dat partijen onder meer hiervoor deze overeenkomst opstellen.

Een door B&W van de gemeenten die betrokken zijn bij de intentieverklaring ondertekend

document, waaruit blijkt dat de rechtspersoon die de subsidie aanvraagt daartoe door hen is

aangewezen.

Komen het navolgende overeen:

Artikel 1

Partijen spreken de intentie uit om te gaan samenwerken op een gezamenlijke uitvoer van de Wet

Werk en Bijstand. Partijen hebben deze samenwerking verder uitgewerkt in de concept kadernotitie

samenwerking Peellandgemeenten, dat als bijlage bij deze overeenkomst is gevoegd en een integraal

onderdeel vormt van deze overeenkomst.

Artikel 2

Partijen komen overeen dat ze de uitgangspunten van de concept kadernotitie nader met elkaar zullen

uitwerken in de vonn van een projectplan. Dit projectplan is noodzakelijk voor de aanvraag van een

tweede subsidie.

Artikel 3

Partijen zullen met elkaar in overleg treden over de juridische vorm van de samenwerking.

Artikel 4

Partijen dragen ieder hun eigen kosten. Als er kosten gemaakt worden in de oriënterende

(verkennende) fase en de implementatiefase dan zullen die kosten gelijkelijk over partijen verdeeld

worden.

Artikel 5

Partijen zullen voor 1 mei 2004 een aanvraag indienen voor een rijkssubsidie die voor bovengenoemde

samenwerking beschikbaar is gesteld.

Artikel 6

Ten behoeve van de tweede subsidie - £ 125.000,-- dient een projectplan, een beschrijving van de

beoogde werkwijze en een afschrift van de overeenkomst te worden ingediend bij het ministerie.

Partijen spreken de intentie uit deze stukken nader uit te werken.

Artikel 7

Partijen verplichten zich met elkaar in overleg te treden indien zich onverhoopt onverwachte of

onvoorziene gebeurtenissen voordoen. Partijen streven ernaar in die gevallen consensus te bereiken en

zoveel mogelijk in de geest van deze intentieovereenkomst gezamenlijke oplossingen te realiseren.

Artikel 8

Deze overeenkomst treedt in werking op de dag van ondertekening door de drie partijen en eindigt per

1 november 2005.

Het college van de Het college van de Het college van de

Gemeente Helmond, gemeente Laarbeek gemeente Gemert-Bakel

2

De burgemeester, De burgemeester, De burgemeester,

De secretaris, De secretaris, De secretaris,

Uw Reactie
Uw Reactie