- Bestuur
- Commissiestukken Intentieovereenkomst Gemert Bakel, Laarbeek
Commissiestukken Intentieovereenkomst Gemert Bakel, Laarbeek
Documentdatum | 24-05-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. daturn vergadering'?,(, Gemeente H Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van : 27 april 2004 Onderwerp: lnténtieovereenkomst samenwerking met gemeenten Gemert-Bakel, Laarbeek. Concept Kadernotitie Samenwerking Peellandgemeenten en aanvraag Tijdelijke stimuleringsregeling. Inhoud: Gezamenlijk hebben de gemeenten Heimond, Gemert-Bakel en Laarbeek nadere vormen van samenwerking op verschillende gebieden van de sociale zekerheidswetgeving verkend. Na een aantal bijeenkomsten met partijen is een Concept Kadernotitie Samenwerking Peellandgemeenten geconcipieerd (zie bijlage). Hierin worden een 14-tal gebieden van samenwerking benoemd. Het betreft samenwerking op de volgende gebieden: 1) Beleidsontwikkeling 2) ICT/Applicatiebeheer 3) Uitvoering regeling zelfstandigen 4) uitvoering VVVG 5) Schuldhulpverlening 6) administratie VMB 7) Inkoop reïntegratietrajecten 8) Casemanagement 9) Uitvoering VMB (Zie verder bladzijde 3) Met dit verzoek mee te zenden stukken: -Concept Kadernotitie Samenwerking Peellandgemeenten -Tijdelijke Stimuleringsregeling samenwerkingsverband Wet Werk en Bijstand -intentieovereenkomst samenwerking met de gemeenten Laarbeek en Gemert-Bakel Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie S op 24 mei 2004 met als doel: ter kennisname Commissieformat samenwerking Pagina 1 van 2 Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: 1 0) Verantwoording verslaglegging VMB 1 1) Hoogwaardige Handhaving 12) Sociale Recherche 13) CWI 14) Bedrijfsverzamelgebouw Het doel van de samenwerking van genoemde gemeenten is te komen tot een optimale c.q. verbetering van de dienstverlening naar de cliënt op het gebied van de sociale zekerheidswetgeving en reïntegratie. Gezamenlijk belang is het bieden van een helpende hand aan de mensen in onze samenleving die het op eigen kracht niet redden. Dat is het gezamenlijk doel van politici en uitvoerders. Hoe en in welke vorm deze samenwerking gestalte gaat krijgen wordt nog nader uitgewerkt. Hierbij moet men o.a. denken aan de juridische vorm van samenwerking etc.. Regionale samenwerking op het gebied van de Wet Werk en Bijstand wordt door het Ministerie gestimuleerd middels een Tijdelijke Stimuleringsregeling samenwerkingsverband VVWB (Wet Werk en Bijstand/zie bijlage). Deze tijdelijke stimuleringsregeling biedt gemeenten de mogelijkheid een financiële tegemoetkoming te ontvangen voor de eenmalige kosten in verband met de totstandkoming van samenwerkingsverbanden in het kader van de WWB. De subsidie bestaat uit 2 delen. Het eerste gedeelte van de subsidie betreft een vaste vergoeding van E 20.000,- voor de eerste (verkennende) fase in het proces. Indien deze (verkennings-) fase bij de colleges van de gemeenten Heimond, Gemert-Bakel en Laarbeek heeft geleid tot overeenstemming om gezamenlijk de WWB uit te gaan voeren kan subsidie worden de d, aangevraagd met betrekking tot de in de implementatiefase (2 fase) voordoende kosten. In deze 2 fase kan op basis van onder meer een projectplan en een beschrijving van de beoogde werkwijze van het samenwerkingsverband VMB een vaste vergoeding verstrekt worden afhankelijk van het aantal betrokken gemeenten en het aantal uitkeringen. Het betreft hier een bedrag ad E 125.000,-. Middels dit voorstel wordt accoord gevraagd voor de eerste (verkennende) fase. Commissieformat samenwerking Pagina 2 van 2 KADERNOTITIE SAMENWERKING PEELLANDGEMEENTEN Gemeente Heimond Gemeente Gemert-Bakel Gemeente Laarbeek Januari 2004 Versie 2 A. INLEIDING [[[3 B. HET DOEL VAN SAMENWERKING [[[3 C. UITGANGSPUNTEN SAMENWERKING [[[3 D. GEBIEDEN VAN SAMENWERKING [[[3 1 BELEIDSONTWIKKELING [[[4 2. ICT/APPLICATIEBEHEER [[[4 3. UITVOERING REGELING ZELFSTANDIGEN [[[4 4. UITVOERING WVG [[[4 5. SCHULDHULPVERLENING [[[4 6. ADmiNISTRATIE WVIB [[[4 7. INKOOP REINTEGRATIETRAJECTEN [[[5 8. CASEMANAGEMENT [[[5 9. UITVOERING WWB [[[5 10. VERANTWOORDING VERSLAGLEGGING [[[5 11. HOOGWAARDIGE HANDHAVING [[[ A. Inleiding Middels de laatste bijeenkomst gemeentelijke samenwerking tussen de gemeenten Laarbeek, Gemert-Bakel en Heimond is afgesproken dat er een kadernotitie wordt geschreven die ter accordering zal worden voorgelegd aan het bestuur en ambtelijke top van elke deelnemende gemeente. Deze kadernotitie geeft aan op welke gebieden samenwerking mogelijk en wenselijk is wil het in de totale context voor alle betrokken gemeenten leiden tot een meerwaarde v.w.b. effectiviteit en efficiency. Opgemerkt zij dat deze notitie als discussiestuk dient te worden gezien. B. Het doel van samenwerking Het doel van de samenwerking van genoemde gemeenten is te komen tot een optimale c.q. verbetering van de dienstverlening naar de cliënt op het gebied van de sociale zekerheidswetgeving en reïhtegratie. Gezamenlijk belang is het bieden van een helpende hand aan de mensen in onze samenleving die het op eigen kracht niet redden. Dat is het gemeenschappelijke doel van politici en uitvoerders. C. Uitgan spunten samenwerking - g Deze kadernotitie gaat uit van de volgende uitgangspunten van samenwerking: m Klantgerichtheid (De klant staat centraal) R Tegengaan van kwetsbaarheid administratie m Tegengaan van kwetsbaarheid ICT ¿ Efficiency (reductie van uitvoeringskosten) m Effectiviteit (zoveel mogelijk uitstroom en passende zorg) m Behoud eigen autonomie ¿ Adequate inkomensvoorziening voor diegene die dit nodig hebben D. Gebieden van samenwerking In eerste instantie zijn gebieden verkend waar samenwerking mogelijk is. Het betrof hier: 1 .Beleidsontwikkeling 2. ICT/Applicatiebeheer 3. Uitvoering regeling zelfstandigen 4. Uitvoering WVG 5. Schuldhulpverlening 6., Administratie WWB 7. Inkoop reïntegratietrajecten 8. Casemanagement 9. Uitvoering VMB 10.Verantwoording verslaglegging VMB 1 1. Hoogwaardige Handhaving 12. Sociale Recherche 13. CWI Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 3 14. Bedrijfsverzamelgebouw De 14 punten worden hieronder nader toegelicht. 1. Beleidsontwikkeling De genoemde gemeenten hebben een start gemaakt met beleidsmatige samenwerking. Echter zij hebben de ambitie om de gezamenlijke beleidsontwikkeling een meer structureel karakter te geven. Het grote voordeel van gezamenlijke beleidsontwikkeling is dat er niet telkenmale hetzelfde wiel hoeft te worden uitgevonden. Hierdoor kan sneller op nieuwe ontwikkelingen worden ingespeeld of op veranderingen in rijksbeleid worden geanticipeerd. 2. ICT/Applicatiebeheer Door het benutten van automatiseringssystemen (bv. GWS, IMWIN, etc..) van de gemeente Heimond kunnen de gemeenten Laarbeek en Gemert zowel loonkosten als onderhoudskosten (denk aan applicatie- systeem en netwerkbeheer) besparen. Ook de kwetsbaarheid van de functie applicatiebeheerder kan door samenwerking worden ondervangen. 3. Uitvoering regeling zelfstandigen Deze taken zijn te incidenteel van karakter om er een ervaringskennis en een werkroutine in op te bouwen. Gezien het beperkt aantal aanvragen bij de omliggende gemeenten en de uitvoeringskosten wordt voorgesteld deze te laten uitvoeren door de gemeente Heimond. 4. Uitvoering WVG Hierbij kan gedacht worden aan een gezamenlijke uitvoer van de WVG. Wel dient gezamenlijke afstemming plaats te vinden van beleidsregels. 5. Schuldhulpverlening Aanvragen schuldhulpverlening etc. kunnen worden uitgevoerd door de casemanagers schuldhulpverlening van de budgetwinkel te Heimond. Ook hier levert dit een besparing op van uitvoerings- en overheadkosten. 6. Administratie WWB De administratie van de deelnemende gemeenten kan verzorgd worden door de back-office van de gemeente Heimond. Het gaat dan om de maandelijkse betaalbaarstelling van de uitkering. Gezien de schaalgrote van de omliggende gemeenten kan middels dit voorstel de kwetsbaarheid van de eigen organisatie worden tegengegaan. Deze is namelijk groter naarmate de afdeling in formatie kleiner is. Uitval van medewerkers drukt dan extra zwaar op de uit te voeren taken c.q. werkprocessen. Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 4 7. Inkoop re7integratietrajecten Gemeenten die gezamenlijk inkopen kunnen een betere prijs-kwaliteitverhouding bedingen bij een opdrachtnemer (schaalvoordelen, lagere kostprijs per product). 8. Casemanagement Voorgesteld wordt om tot een gezamenlijk concept van casemanagement te komen. Gebruik kan al worden gemaakt van de ervaringen van een afzonderlijke gemeente die al casemanagement in de organisatie heeft toegepast. Voor toepassing van bovenstaand concept dient een infrastructuur te worden ontwikkeld. Rekening houdend met de autonomie van elke afzonderlijke gemeente kan het dienstverleningsconcept in stand worden gehouden door het handhaven van een loket op tocatie. Opgemerkt zij dat het bovenstaande concept van casemanagement ook geldt voor inburgering. 9. Uitvoering WWB De drie gemeenten willen gezamenlijk de WWB uitvoeren. D.w.z. het gehele proces van aanvraagafhandeling, beëindiging, voorschotverstrekking etc.. Als werkwijze c.q. organiseerprincipe wordt aansluiting gezocht met het concept van casemanagement. 10.Verantwoording verslaglegging Het betreft hier het gezamenlijk,vormgeven en onderhouden van verantwoordingsprotocollen. Tevens kan worden gedacht aan een gezamenlijke accountant in het kader van de uitvoering van de controle- en rapportageprotocollen die voorzien dienen te zijn van een accountantsverklaring (externe controlfunctie). Hetzelfde geldt voor een gezamelijke uitvoer van de interne controlefunctie bijvoorbeeld de VODU (interne controlfunctie). Ook hier geldt weer als argument kostenbesparing. 11. Hoogwaardige Handhaving Als men als gezamenlijk belang heeft om mensen in de samenleving te helpen die het op eigen kracht niet redden, dan dient men ook te zorgen dat de uitkering bij diegene komt die het nodig hebben. M.a.w. fraude wordt niet getolereerd! Het doel van handhaving in de sociale zekerheid is de spontane nalevingbereidheid van uitkeringsgerechtigden te bevorderen en het bewerkstelligen dat aan de juiste personen de juiste uitkeringen worden verstrekt. De afzonderlijke gemeenten willen door middel van Hoogwaardig Handhaven de uitvoering van handhaving op een hoger plan krijgen en het onderwerp handhaving in samenhang brengen met de overige gezamenlijke doelstellingen van de organisaties. Het plan kan dan ook worden opgevat om een evenwichtig en transparant handhavingsbeleid, het zgn. concept Hoogwaardig Handhaven vorm te gaan geven. Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 5 Kern van dit handhavingsbeleid wordt gevormd door vier samenhangende beleidslijnen: (1) Vroegtijdig informeren van cliënten; (2) Optimaliseren van de dienstverlening; (3) Vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen; (4) In geval van geconstateerde fraude daadwerkelijk te sanctioneren. De instrumenten om te komen tot een effectief en efficiënt handhavingsbeleid zijn o.a. risico- en signaalsturing. Een gezamenlijke aanpak heeft voordelen voor elke afzonderlijke gemeente. 12. Sociale Recherche Regionale samenwerking is reeds contractueel geregeld. Als aangesloten wordt op het concept van casemanagement in relatie met de uitgangspunten van "Hoogwaardig Handhaven" kan ondersteuning naar de medewerkers effectiever en efficiënter worden ingezet. 1 3. CWI Elke gemeente heeft afzonderlijk een "Service Niveau Overeenkomst (SNO) met het CWI. Hier kan gedacht worden aan een gezamenlijke SNO die leidt tot een uniforme kwaliteitsverbetering van de dienstverlening op de wet- en regelgeving vanuit het cwi. Kwaliteitsverbetering kan o.a. tot stand worden gebracht door: ¿ Gezamenlijk aanvullende afspraken maken tussen gemeenten, CWI en UVVV over de kwaliteit en tijdigheid van de uitkeringsintake ¿ Komen tot regionaal maatwerk ¿ Gezamenlijke afspraken over verwijtbaar gedrag etc..(denk aan gezamenlijk concept van Hoogwaardig Handhaven) ¿ Afspraken over vereiste kwaliteit poortwachterfunctie van CWI 14. Bedrijfsverzamelgebouw Wie vroeger dacht aan de sociale dienst, dacht aan geld. Wie tegenwoordig aan de sociale dienst denkt, denkt aan sollicitatieplicht, heronderzoeken, scholing, bemiddeling naar werk etc.. De sociale dienst is in enkele jaren uit zijn jasje van uitkeringsinstantie gegroeid. In ruil daarvoor kwam een maatpak dat gericht is op de terreinen van werk, inkomen en zorg. Het takenpakket is omgebouwd tot een breed dienstenpakket. Maar deze diensten kan de sociale dienst niet allemaal meer zelf verzorgen. Er zijn veel taken uitbesteed aan scholingsinstituten, reïntegratiebedrijven, kinderopvang en hulpverlening. Allemaal ondersteunen ze 1 doel: zorgen dat zo veel mogelijk mensen zelfstandig voorzien in hun inkomen. Een BVG biedt een vast punt. Hier kunnen partijen vraag en aanbod van werk op elkaar afstemmen, reïntegratietrajecten uitstippelen, en coördineren, scholing Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 6 aanbieden, kinderopvang regelen etc.. M.a.w. een gemeenschappelijk concept van ketendienstverlening kan met een BVG worden geconcretiseerd. Het totale instrumentarium van de participanten (Gemeenten/CWI/UWV etc..) kan worden gekoppeld tot een samenhangend geheel. Dit kan dan vervolgens worden aangeboden aan de gezamenlijke klanten op basis van maatwerk (De klant centraal). Meerwaarde voor het opzetten van een bedrijfsverzametgebouw is o.a.; 0 Klantgerichtheid Dit betekent dat de klant zo weinig mogelijk aanspreekpunten heeft en dat de klant een beroep kan doen op een geïntegreerd aanbod van werk, inkomen en (zorg)voorzieningen. Bij binnenkomst moet de cliënt in een oogopslag duidelijk kunnen zien wat het BVG hem of haar aan mogelijkheden biedt en waar hij welke instanties kan vinden. M.a.w. de klant staat centraal. Efficiency Dit houdt in lage uitvoeringskosten, gestroomlijnde werkprocessen en zo weinig mogelijk overdrachtsmomenten in het proces. E. Juridische vormen van samenwerking Welke juridische vorm van samenwerking? Er zijn verschillende juridische vormen waarin gemeenten kunnen samenwerken voor de uitvoering van taken op het gebied van sociale zekerheid: 1 .Op basis van de WGR ziin er verschillende vormen; a) WGR met een openbaar lichaam; Definitie: een publiekrechtelijke vorm van samenwerking geregeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Het openbaar lichaam heeft de status van .rechtspersoon. Het bestuur kan zelfstandig deelnemen aan het rechtsverkeer en bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten. Voordeel.- alle taken en bevoegdheden kunnen worden overgedragen. Nadeel; te zwaar, verlies van gemeentelijke autonomie. b) WGR met een gemeenschappelijk orgaan; Definitie: Gemeenschappelijke regeling met een gemeenschappelijk orgaan zonder rechtspersoonlijkheid. Een gemeenschappelijk orgaan kan dus geen overeenkomsten en dergelijke sluiten. Voordeel. lichtere vorm, slechts 1 bestuursorgaan namelijk het gemeenschappelijk orgaan; Nadeel. minder overdracht van bevoegdheden naar orgaan (niet bevoegd om verordeningen te maken). Tevens geen rechtspersoonlijkheid (kan bv. geen personeel in eigen dienst hebben). Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 7 c) WGR met een centrumgemeenteconstructie; Definitie: overdracht van taken en bevoegdheden aan 1 afdeling sociale zaken als uitvoeringsorganisatie van het gemeenschappelijk orgaan. Voordeel. geschikte samenwerkingsvorm in die situatie dat de betrokken gemeenten t. z. t. worden samengevoegd en vooruitlopend hierop de afdelingen sociale zaken bij elkaar worden gevoegd (denk aan B VG). Nadeel. geen sprake van gelijkwaardige verhoudingen. 2. op basis van een contract Contract (eventueel aangevuld met een mandaat (voor de uitoefening van publiekrechtelijke bevoegdheden); Definitie: alle afspraken tussen gemeenten die betrekking hebben op het leveren van concrete diensten of prestaties door de ene gemeente t. b.v. de andere gemeente(n). Nadeel.- overdracht van publiekrechtelijke bevoegdheden is niet mogelijk (wel op basis van contract feitelijke werkzaamheden overdragen aan een andere gemeente b.v. de uitketingsadministratie Voordeel. het contract kent geen vormvereisten (vrij om zelf te bepalen over welke onderwerpen ze afspraken willen maken). 0 Bestuursovereenkomst. Definitie: alle al dan niet-juridisch bindende afspraken tussen gemeenten over de wijze waarop ze samenwerken of willen gaan samenwerken. Voordeel.- idem als contract. Nadeel. idem als contract 3. Mandatering Definitie: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (art. 10:1 Awb). Voordeel. geen autonomieverlies, bij mandaat aan ambtenaren van een andere gemeente is er geen sprake van overdracht van bevoegdheden. De mandaatgever blijft verantwoordelijk voor de wijze van uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden, hij kan ook zelf de gemandateerde bevoegdheid blijven uitoefenen. Nadeel.- geen bevoegdheid tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, beslissingen inzake beroep en bezwaarschriften. Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 8 Het bovenstaande is in onderstaand schema weergegeven: rgemeentelijk 9 Gemeenschappelijke regeling met een openbaar lichaam. 0 Gemeertschappelijke regeling met een gemee schappelijk orgaan. Publieke uitbesteding van taken en 0 Gemeenschappelijke regeling met bevoegdheden. een centrumgemeenteconstructie. 0 Contract (eventueel aangevuld met mandaat (voor de uitoefening van publiekrechtelijke bevoegdheden). Een gezamenlijke 0 Bestuursovereenkomst. uitvoeringsorganisatie. Samenwerking op ad hoc basis. 0 Bestuursovereenkomst. F. Tiideli"ke stimuleringsregeling samenwerkingsverband VMB Voor bovengenoemde samenwerking is een rijkssubsidie beschikbaar. De aanvraag hiervoor dient vóór 1 mei 2004 te worden ingediend. Voor de oriënterende fase kan een bedrag ad E 20.000,- worden verkregen. Voorwaarden zijn een door B&W van de afzonderlijke gemeenten getekende intentieverklaring van samenwerking. Voor de tweede fase kan er onder voorwaarden een subsidie verkregen worden van E 125.000,-. Hiervoor dient een projectplan, een beschrijving van de beoogde werkwijze en een afschrift van de overeenkomst te worden ingediend bij het ministerie. Cruciaal bij toekenning van de subsidie is dat de samenwerking in eerste instantie moet zijn gericht op een gezamenlijke uitvoer van de Wet Werk en Bijstand. Als door de betreffende gemeentebesturen wordt beslist niet over te gaan tot gezamenlijke uitvoer van de WWB (zie punt 7) bestaat er dus ook geen recht op de subsidie. G. Financiën De bijbehorende financiële paragraaf wordt middels een voorbespreking van de gezamenlijke gemeenten met de heer J. Vos van ATOS/KPMG nog inhoudelijk nader vormgegeven. Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 9 H. Tot slot De hierboven genoemde gemeenten zijn ervan overtuigd dat het gestelde doel van optimalisering van de dienstverlening in de regio behaald zal worden middels de hier benoemde 14 gebieden van samenwerking. 1. Tiodspad * 28 januari 2004 Aanieveren concept Kadernotitie 0 30 januari 2004 Reageren op concept Kadernotitie * 6 februari 2004 Definitieve versie Kadernotitie inclusief intensie-overeenkomst * Voorgesprek met Jan Vos van ATOS/KPMG i.h.k.v. de presentatie inclusief financiële paragraaf 9 Week 1 0 van 2004 Powerpointpresentatie Samenwerking Gemeenten door Jan Vos voor politiek en ambtelijke top Kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten 1 0 szw Tijdelijke stimuleringsregeling samenwerkingsverband Abw Besluit van de Staatssecretaris van start van een tot stand te brengen 1 mei 2004 de subsidicaanvraag voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid, samenwerkingsverband Abw worden de eerste fase. M. Rutte, van 21 mei 2003, 2003, gemaakt; Directie Bijstand en Gemeentelijk g. Centrum voor werk en inkomen: een Artikel 6 Subsidicaanvraag tweede Activeringsbeleid, nr. vestiging van de Centrale organisatie fase B&GAIBR&1103133932 tot het vers- werk en inkomen, als bedoeld in arti- 1. Uiterlijk 1 november 2005 ont- trekken van subsidie ter stimulering kel 24, eerste lid, van de Wet struc- vangt de minister voor de subsidie van de totstandkoming van samenwer- tuur uitvoeringsorganisatie werk en voor de tweede fase van de subsidie- kingsverbanden op het gebied van de inkomen; aanvrager: uitvoering van de Algemene bijstands- h. de minister: de Minister van a. een projectplan met betrekking tot wet (Tijdelijke stimuleringsregeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid. de totstandbrenging van een samen- samenwerkingsverbandabw) werkingsverband Abw; Artikel 2 Subsidie samenwerkingsver- b. een beschrijving van de beoogde De Staatssecretaris van Sociale Zaken bandabw werkwijze van het samenwerkingsver- en Werkgelegenheid, M. Rutte, De minister kan op aanvraag subsidie band Abw; Gelet op artikel 3, eerste lid, en arti- verstrekken ter stimulering van de c. een afschrift van de overeenkomst; kel 5 van de Kaderwet SZW-subsi- totstandkoming van een samenwer- en dies; kingsverband Abw. d. indien de subsidieaanvraag uitslui- tend betrekking heeft op de kosten, Besluit: Artikel 3 Subsidieplafond bedoeld in artikel 7, tweede lid, een Het subsidieplafond bedraagt door de colleges van burgemeester en Artikel 1 Begripsbepalingen IE 17.000.000,-. wethouders van de gemeenten die In deze regeling wordt verstaan betrokken zijn bij de overeenkomst onder: Artikel 4 Subsidieaanvrager ondertekend document, waaruit blijkt a. Abw: Algemene bijstandswet; 1. De subsidie wordt aangevraagd dat de rechtspersoon die de subsidie b. samenwerkingsverbandabw: een door een rechtspersoon, die daartoe aanvraagt, daartoe door hen is aange- organisatorisch verband waarin colle- door de colleges van burgemeester en wezen. ges van burgemeester en wethouders wethouders van de gemeenten die 2. Subsidie voor de tweede fase kan van twee of meer gemeenten op basis betrokken zijn bij de intentieverkla- ook worden aangevraagd, indien geen van de Wet gemeenschappelijke rege- ring, is aangewezen. subsidieaanvraag voor de eerste fase lingen, dan wel op basis van een 2. Indien de aanvraag uitsluitend is of wordt gedaan. samenwerkingsovereenkomst, de Abw betrekking heeft op de kosten, gezamenlijk uitvoeren; bedoeld in artikel 7, tweede lid, wordt Artikel 7 Subsidiabele kosten c. samenwerkingsovereenkomst: een de subsidie aangevraagd door een 1. Voor subsidie kosten samenwer- overeenkomst waarin de gezamenlijke rechtspersoon, die daartoe door de kingsverband Abw kunnen voor de uitvoering van de Abw, anders dan colleges van burgemeester en wethou- eerste fase in aanmerking worden op basis van de Wet gemeenschappe- ders van de gemeenten die betrokken gebracht kosten met betrekking tot lijke regelingen, binnen een organisa- zijn bij de overeenkomst, is aangewe- de verkenning van de mogelijkheden torisch verband door colleges van zen. om tot een samenwerkingsverband burgemeester en wethouders van twee 3. De subsidie wordt verstrekt aan de Abw te komen. of meer gemeenten is geregeld; subsidieaanvrager. 2. Voor subsidie kosten samenwer- d. intentieverklaring: een geschrift kingsverband Abw kunnen voor de waaruit blijkt dat colleges van burge- Artikel 5 Subsidieaanvraag eersiefase tweede fase in aanmerking worden meesters en wethouders van twee of 1. Bij de subsidieaanvraag voor de gebracht kosten met betrekking tot meer gemeenten de mogelijkheden om eerste fase wordt overgelegd: de daadwerkelijke totstandbrenging een samenwerkingsverband Abw tot a. een door de colleges van burge- van een samenwerkingsverband Abw. stand te brengen, verkennen; meester en wethouders van de e. overeenkomst: een geschrift waaruit gemeenten die betrokken zijn bij de Artikel 8 Omvang subsidie blijkt dat tussen colleges van burge- intentieverklaring ondertekend docu- 1. In afwijking van artikel 3, eerste meester en wethouders van twee of ment, waaruit blijkt dat de rechtsper- lid, van de Algemene Regeling SZW- meer gemeenten overeenstemming soon die de subsidie aanvraagt, daar- subsidies bedraagt de subsidie voor bestaat dat een samenwerkingsver- toe door hen is aangewezen, en de kosten, bedoeld in artikel 7, eerste band Abw tot stand wordt gebracht; b. een afschrift van de intentieverkla- lid, £ 20.000,-. f. kosten samenwerkingsverband A bw: ring. 2. In afwijking van artikel 3, eerste eenmalige kosten, die in de periode 2. De minister ontvangt uiterlijk lid, van de Algemene Regeling SZW- voorafgaande aan de operationele subsidies bedraagt de subsidie voor Uit., Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021pag. 25 de kosten, bedoeld in artikel 7, twee- b. het aantal uitkeringen dat op ten, bedoeld in artikel 7, tweede lid, de lid, e 25.000,- per bij de overeen- 31 december 2002 op grond van de vast. De artikelen 14 tot en met 17 komst betrokken college van burge- Abw wordt verstrekt in de gemeenten van de Algemene Regeling SZW-sub- meester en wethouders, oplopend tot waarvan de colleges van burgemeester sidies zijn niet van toepassing. een maximum van e 250.000,- bij 10 en wethouders bij de overeenkomst of meer bij de overeenkomst betrok- betrokken zijn minder dan 1 00 Artikel 12 Evaluatie ken colleges van burgemeester en wet- bedraagt. De subsidicontvanger verleent op ver- houders. 2. Subsidie voor de kosten, bedoeld zoek van de minister alle medewer- 3. De subsidie, bedoeld in het tweede in artikel 7, tweede lid wordt gewei- king aan een door de minister inge- lid, wordt verhoogd met: gerd, indien bij de verantwoording steld evaluatieonderzoek, bedoeld om a. £ 50.000,-, indien het aantal uitke- geen afschrift wordt overgelegd van te beoordelen in welke mate de subsi- ringen dat op 31 december 2002 op de op 31 december 2006 van kracht dieontvanger met het tot stand bren- grond van de Abw wordt verstrekt in zijnde regeling, bedoeld in de Wet gen van een samenwerkingsverband de gemeenten waarvan de colleges gemeenschappelijke regelingen, dan Abw een bijdrage heeft geleverd aan van burgemeester en wethouders bij wel van de op 31 december 2006 van de verhoging van de kwaliteit van de de overeenkomst zijn betrokken, meer kracht zijnde samenwerkingsovereen- uitvoering van de Abw. dan 500, doch minder dan 1000 komst. bedraagt; 3. Het eerste lid, onderdeel a, is niet Artikel 13 Inwerkingtreding b. 9 75.000,-, indien het aantal uitke- van toepassing indien het naar het 1. Deze regeling treedt in werking ringen dat op 31 december 2002 op oordeel van de minister onvermijde- met ingang van de tweede dag na de grond van de Abw wordt verstrekt in lijk is, dan wel vanuit een oogmerk dagtekening van de Staatscourant de gemeenten waarvan de colleges van doelmatigheid en doeltreffend- waarin zij wordt geplaatst en vervalt van burgemeester en wethouders bij heid geboden is dat het samenwer- met ingang van 1 juli 2007. de overeenkomst zijn betrokken, meer kingsverband Abw werkzaam is in 2. De regeling, zoals die voor de dan 1 000, doch minder dan 1500 een gebied dat de grenzen van een datum waarop deze vervalt geldt, bedraagt; werkgebied van een Centrum voor blijft van toepassing op de afwikke- e. £ 100.000,-, indien het aantal uitke- Werk en inkomen, overschrijdt. ling van de subsidie, bedoeld in arti- ringen dat op 31 december 2002 op kel 2. grond van de Abw wordt verstrekt in Artikel 10 Subsidievaststelling, subsi- de gemeenten waarvan de colleges dieverlening Artikel 14 Citeertitel van burgemeester en wethouders bij 1. Na ontvangst, binnen de daartoe Deze regeling wordt aangehaald als: de overeenkomst zijn betrokken, meer gestelde termijn, van de subsidieaan- Tijdelijke stimuleringsregeling samen- dan 1500, doch minder dan 2000 vraag en de documenten, bedoeld in werkingsverband Abw. bedraagt; of artikel 5, eerste lid, stelt de minister d. e 125.000,-, indien het aantal uit- de subsidie voor de kosten, bedoeld Deze regeling zal met de toelichting keringen dat op 31 december 2002 op in artikel 7, eerste lid, vast. in de Staatscourant worden geplaatst. grond van de Abw wordt verstrekt in 2. Na ontvangst, binnen de daartoe de gemeenten waarvan de colleges gestelde termijn, van de documenten, 's-Gravenhage, 21 mei 2003. van burgemeester en wethouders bij bedoeld in artikel 6, zendt de minister De Staatssecretaris van Sociale Zaken de overeenkomst zijn betrokken, meer met betrekking tot de kosten, bedoeld en Werkgelegenheid, dan 2000 bedraagt. in artikel 7, tweede lid, aan de subsi- M. Rutte. 4. De omvang van het aantal uitke- dieaanvrager een beschikking tot sub- ringen, bedoeld in het derde lid, sidieverlening met een voorschotverle- Toelichting wordt vastgesteld op grond van de ning van 80% van de subsidie, kwartaaldeclaratie, bedoeld in artikel bedoeld in artikel 8, tweede en derde Algemeen 2, tweede lid, van de Regeling finan- lid. ciering en verantwoording Abw, In de bestuurlijke afspraken in het IOAW en IOAZ over het vierde Artikel 11 Verantwoording kader van de Agenda voor de kwartaal van 2002. 1. De minister ontvangt uiterlijk Toekomst hebben de Minister van 1 april 2007 van de subsidieontvanger Sociale Zaken en Werkgelegenheid Artikel 9 Weigering subsidie een verantwoording. Bij deze verant- (SZW) en de Vereniging van 1. De minister weigert de subsidie, woording wordt een afschrift overge- Nederlandse Gemeenten (VNG) afge- indien: legd van de op 31 december 2006 van sproken om vanuit ieders onderschei- a. het samenwerkingsverband Abw kracht zijnde regeling, als bedoeld in den verantwoordelijkheid bij te dra- werkzaam is in een gebied dat de de Wet gemeenschappelijke regelin- gen aan innovaties op het terrein van grenzen van een werkgebied van een gen, dan wel van de op 31 december de beleidsontwikkeling en- uitvoering Centrum voor Werk en inkomen, 2006 van kracht zijnde samenwer- van de Algemene bijstandswet (Abw). bedoeld in bijlage 1 van het Besluit kingsovereenkomst. Met deze bestuurlijke afspraak wordt werkgebieden CWI van de Centrale 2. Na ontvangst, binnen de daartoe onderschreven dat versterking van de organisatie werk en inkomen, gestelde termijn, van de regeling, dan gemeentelijke regiefunctie noodzake- genoemd in hoofdstuk 4 van de Wet wel van de samenwerkingsovereen- lijk is. De Minister van SZW heeft in structuur uitvoeringsorganisatie werk komst, bedoeld in het eerste lid, stelt dit kader toegezegd inspanningen te en inkomen, overschrijdt; de minister de subsidie voor de kos- verrichten om de regiefunctie van Uit. Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021 pag. 25 2 gemeenten te versterken door o.a. de verschuiving van administratief en van de Abw wordt verstrekt in de (tijdelijke) facilitering van regionale uitvoerend gerichte taken naar de gemeenten waarvan de colleges van platforms, stimulering en facilitering regie- en beleidsfunctie des te belang- burgemeester en wethouders bij de gemeentelijke samenwerking bij rijker. Dit is ook een impuls voor de overeenkomst zijn betrokken. dienstverlening aan zelfstandigen en samenwerking binnen de SUWI- Hiervoor is gekozen aangezien een facilitering gemeentelijke samenwer- keten. groter aantal betrokken gemeenten king bij uitvoering van de Abw. De Tegen deze achtergrond ligt het het samenwerkingsproces complexer Minister van SZW heeft hiertoe reeds ook in de rede dat de vorming van maakt en een hoger aantal uitkerin- stimuleringsregelingen voor samenwerkingsverbanden Abw finan- gen grotere investeringen rechtvaar- Bedrijfsverzamelgebouwen (welke cieel wordt ondersteund. De stimule- digt. inmiddels is geëxpireerd), Regionale ringsregeling is bedoeld als tegemoet- In deze (implementatie)fase wordt - Arbeidsmarkt Platforms, koming in de kosten bij het gaan in de lijn van de Agenda voor de Hoogwaardig Handhaven en samenwerken van gemeenten. In ses- Toekomst - van de betrokken Opsporingssamenwerkingsverbanden sies met gemeenten is gebleken dat gemeenten een substantiële prestatie gepubliceerd. Ten tijde van deze sti- een dergelijke regeling een extra sti- voor de ter beschikking gestelde mid- muleringsregeling is ook de stimule- mulans kan zijn voor gemeenten om delen verwacht: een organisatorisch ringsregeling voor regionalisering de Abw gezamenlijk uit te voeren. verband waarin de Abw gezamenlijk Besluit bijstandsverlening zelfstandi- Met deze regeling wil de minister een wordt uitgevoerd. gen (Bbz) en Wet inkomensvoorzie- proces in gang zetten waarin gemeen- De subsidieregeling voorziet in een ning oudere en gedeeltelijk arbeidson- ten gezamenlijk het initiatief nemen te tegemoetkoming in de kosten met geschikte gewezen zelfstandigen onderzoeken of en in welke vorm betrekking tot de daadwerkelijke tot- (IOAZ) (Tijdelijke stimuleringsrege- samenwerking in het publieke domein standbrenging van het samenwer- ling samenwerkingsverband Bbz en voor de uitvoering van de Abw gere- kingsverband Abw. Hiertoe behoren IOAZ) gepubliceerd. aliseerd kan worden. in ieder geval kosten die verband Het doel van de stimulering en Deze tijdelijke stimuleringsregeling houden met improductiviteit van per- financiële ondersteuning van gemeen- biedt gemeenten de mogelijkheid een soneel dat ingezet wordt om imple- telijke samenwerking is tweeledig. financiële tegemoetkoming te ontvan- mentatiewerkzaamheden te verrich- Een eerste doel is een optimale gen voor de eenmalige kosten in ver- ten, verhuiskosten, inrichtingskosten dienstverlening op lokaal niveau voor band met de totstandkoming van van de vestigingslocatie en kosten de burger te waarborgen door het samenwerkingsverbanden Abw. De voor aanpassing van de automatise- verkleinen van de kwetsbaarheid van subsidie bestaat uit twee delen. Het ring. Uit ervaringsgegevens van reeds kleine(re) gemeenten. Deze wordt eerste gedeelte van de subsidie betreft operationele samenwerkingsverban- door kleine(re) gemeenten vooral een vaste vergoeding van £ 20.000 den en een specifieke inventarisatie ervaren door de toenemende com- voor de eerste (verkennings)fase in van StimulanSZ is vast te stellen dat plexiteit van de uitvoering van de het proces. De subsidie kan gebruikt de werkelijke kosten altijd en onder Abw en de zelf ervaren smalle basis worden voor het inhuren van een alle omstandigheden hoger zijn dan voor een gedegen bedrijfsvoering. De procesbegeleider, het (doen) opstellen de financiële tegemoetkoming die in behoefte aan vorming van een (regio- van een projectplan, etc. Gemeenten het kader van deze regeling voor de naal) samenwerkingsverband voor de kunnen zich op deze wijze oriënteren desbetreffende kosten wordt verstrekt. uitvoering is groeiende. Regionale op de gewenste samenwerking en ver- De subsidie is dan ook slechts een samenwerking geeft meer mogelijkhe- kennen wie daarin partners kunnen vaste tegemoetkoming in de werkelijk den de kwaliteit en continuïteit van zijn. te maken kosten. de dienstverlening te waarborgen. Indien deze (verkennings-)fase bij Om de initiatieven en ontwikkelin- Hier komt bij dat de mogelijkheden de betrokken colleges van burgemees- gen door gemeenten niet te doorkrui- de uitvoering aan private partijen uit ter en wethouders tot overeenstem- sen wordt in deze regeling geen stren- te besteden beperkt zijn. (Zie hiervoor ming heeft geleid om de Abw geza- ge voorwaarde gesteld aan de de circulaire van de Minister van menlijk uit te gaan voeren kan juridische vormgeving van het samen- SZW van 27 december 2001, kenmerk subsidie worden aangevraagd met werkingsverband Abw. Dit sluit aan BZ/BU/01179288.) De ondersteuning betrekking tot de in de implementa- op de huidige verschillen in juridische vanuit SZW biedt een extra impuls te tiefase voordoende kosten. Op basis vormgeving van bestaande samenwer- komen tot samenwerking in het van onder meer een projectplan en kingsverbanden op het terrein van de publieke domein. een beschrijving van de beoogde Abw. Ten aanzien van overdracht Een tweede doel is gericht op een toe- werkwijze van het samenwerkingsver- van bevoegdheden worden voor het name van beleidsmogelijkheden van band Abw zal een vaste vergoeding in aanmerking komen van subsidie op individuele gemeenten en de verster- verstrekt worden, afhankelijk van het grond van deze stimuleringsregeling king van de regionale regiefunctie. aantal betrokken gemeenten en het geen eisen gesteld. Het staat gemeen- Door een efficiëntere uitvoering ont- aantal uitkeringen Abw. Voor de ten uiteraard vrij tot een verdergaan- staat voor gemeenten meer ruimte de vaststelling van de hoogte van de de samenwerking over te gaan waar- (boven)lokale beleidsfunctie zelf in te subsidie voor de samenwerkingsver- bij ook (delen van) de bevoegdheden vullen, dan wel de kennis over beleid banden is een indeling gemaakt aan het samenwerkingsverband Abw te bundelen en te delen met andere afhankelijk van het aantal betrokken worden overgedragen. Hetzelfde geldt gemeenten. Met het oog op de voor- gemeenten en het aantal uitkeringen voor het gezamenlijk invullen van ziene Wet werk en bijstand, wordt de dat op 31 december 2002 op grond beleidsfuncties, dan wel het uitvoeren Uit.@ Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021pag. 25 3 gi @,6cd1j01 'ju 'Eooj!aw 8,7 jueinoosjeelS.-j!n -uuq-aq UOPIOM U02tJAULIE@ip!sqns op -s2iui@Igmu@mus l@11 u!juum osui op -s2uijoinwijs 212!Duuu!J Oz@P ISEEN ]up agw qoiz IQ>W Iguajq 's! áuissed@ol UQ 'PUUqIOASOUI@ïlaA',U@WUS pf-.@@IS02 iuuq3i!qasaq 000-000-L 1 3 ULIA so!P!Sqns-MZS 2uiloSo.T ououi221V JOTI U72A u22uaiq puuis'lol 113C101 Ui ST 2UT[2221 OP IOOA OP 'ST UD@IDA'LQSJU ULIA ja!oildxo ULIB iplom i3i-i@mo2 2uissilsaq-,o2, mqV l'.@lu uoiapiopuo a3log!o2ds do jeep op uuA sisuq do uiluum OSUJ Op (Z op UEA 2U1120AI!n op IOW ISIBIgq 'Slop .IDAOZIOOOA '2U11@22.I 021AUTI.TOPU0 !,OUTSSI Is@)q-o2-ou lo o2, @>ptuiauu -noijl@A', ua j@lsaouiaginq ufiz.Suijn29.T Op do iep 11@>j l-@@H -IL'eq)I!qos2q -o2oz uon ui puopuowl!n 'uog@A" poog @OIAL'q12PUO op UBA UOIUL'SSQJPV u2ofl!lu LI 3 -.@4s200q u@@4 2uiloo@l (SUDO áou) 3lf!1u2wuz22 S,BIIUOO u@ -ipu!AsiLeld uapoiq-a2>liom 2Z2P UEA IOPI?@L ]Qq UI ST DOIJOIH 'U@U s,oid Opl@@ISIDPUOIOOA Op U@ UOIIOZ 01 -IMD OPU@11!110SIDA ]!n Uoluaow02 -@IJOA orp!sqns )IOOZIOA Pug@13121]S 201 do puuqi@A )lf!122.Igp u@D tuo u@qqoq uossnl 2ui3liomuowus oluuoi29i Iep -jeep uoo do joisiuiiu op uu31 'uawo@l O!IUOIUI OP UDIUDDW@2 @PUOII!QDSIOA pua)loidsjI2ZUEA 3100 UBP lgq ST JEA22 puleis lol mqV uopuuqjoAs2ut3liom ULA SJ@pnOT44'.IM UD JOISODWO2 IEP UI 'UOPU!ASJEEld p@iqo231.iam-1Alt0 -UOWUS Iep UOIQPIOAOQ al @pu!oual -inq UCA S0201103 UIJE13M OSUJ UDO Op loq uz>I!nq o!I!ugap jod'2uMiamu2wes .fapaami 2vvjtuvva!pisqng -ufiz luolloz ol do mqV puLqj@AS2UI@ï @leuoiggi Inz liooq@>q oluaam22 uga 9 ua agvfalsiao 2vvietuLvaipisqnE -JOMUDWI3S U@Q MO U@@T.UDU.IOOA laq 1 s4qoz>ls oolinem p2!qo231.iam-IMD uaa Iia2vituL7va@ip!sqng :Ug]DA', UUA SI 23juids julm ii3u(j -sj lopp!w p 'puofvldazplgqng g ',KqVpuvqiat ol luop!@)qosiopuo uopiom uipc4 -dinq ua2 mnoq9210UIUZIOASJ@ijpoq uaa -.92ui amuatuvs alplsqng - uala-V!IiV @lip uouun:1 uauio31 ol puuqlQASSUI)l ULIA SUIUUOA op f!qiuum p@)!qo2)jiom -inmuawes uo-a lol wo s2ooid l@q UI -imi uoo uouuiq 2ui@ligmuowus do -mqV pucqjQASSUI@119MUDWES ]Dq -U0120AI!n 3lf!l olluulsul ojsjoo ui qo!z lqoti 2u1311@m UUA -jilul!oldxn osnf!ljuuf op ui u@w -uamuzo2 mqV op lismO@IUOOI@AOS2UI:I -UDWLS az@(1 -ua.@jomuowes ugl@>ow -o312nioj (uouun@1) 12!U f!Z Iep -3A1Eq -JJMUDWIRS UQO UEA sisuq do lam uup IMD uQ>f!Iii3duala)l Op low AMfl u -'OP 1P122 u@ISO)f DzgP TOOA 'l@lutw22 'u92uil92-.)i a)lf!lodduqosu@@wa2 l@M UDIU2@)LU@2 IEP (Imfls-12m) UOWO)IU! udpiom mqV pui?qi@As2uMiomuowus op UBA sisuq do uoluo2w@2.iogwjo UO JIJ@M OIJES!UU210S2U11@OAI!n innl un2ua.iq @l puLIs 101 Ugg UI2A PUIS OOM] ULA Si@pnotliQ)m ua jals@2m92inq --anijs loM op UEA 2UIU1031puelslol Op olduorlei-ado Op UU]g 2PUBE2J19.100A UBA S@201103 UI.TUUM PUUqI2A ijOSTJOJES spu!s 1p192 u@luootuos uassni 2ui)ji2m @POTiod Op ui aip uolso)i ogijlwuoo op -!uugjo uoo opuf!z lmqv puuqigAS2U1)1 -uawus UL'A U21@jnwijs loiq ISBUN ,uLL,@s.iaA 2uil@29i oz@p ui ipiom mqV -igmuowus UQ>2 ui UDgrij3t O] Z)JIEISD2 WLeqoll iLlaqu0do uao Igw 2uil puuq.ioAs2ui3li@muawus u2@soXi2puo luaip gui31.xamu@mus oiCI -(mqV) -og@j o)lf!jaddtqz>suaaw@2i ugo do j-a@u .MqV pUUqJ@AS2U13110A',U@ML'S j@T4 Jomspuulsfiq QuownS1V op ULIA 2UIJ ijp 1-o@l )lf!4,-lüjd op ui -u2puoAag UBA 2UIM031PUBISJOI UI3A QSL'J Op UBA -OOA@!n op UBA pjiqaw loq do ua)ii-.)m -sietald ljootl UDP@>Mp200AQ>q uo u-@)lui st mqV puuqjOASOUT)j.IZM -UOUIUS UQIUOOU102 ULIA S.I@pnOqIOA', UUA lq'DUIP.I@AO 221p2110A UQ]U22W92 -U'AUILIS UOISO)L Op JOOA oip!sqns o(1 ua jo4s@ouia2inq iep uaioploaaq @>i ua)Mojloq Op loop ULE.ILEM uriz loom -ploS@io2 si mqV Op @@0412 1)j211S 2U1122@l 221A2410pU0 2(I uoosi2ds@ijn-.@j uaa puuqi@>AS2UI@IIOA', U-CA UDIUOOM@2 .1aOW JO OOM] UI3A S.TOP U32uilvdaqg£@i-i2.,g [ 1-,-yil-iV -U0W73S 12q 'OTIUSIUBSIOS2U1100A1@n ugg -notilom u@) jalso@)uioájnq UUA S022j103 SIE UOUI031 I!m oui)fi@U.IULB ui l@ls!U!Ul joop puLqiDA qgSljOlUSIUUOIO UOD U@U 2u4 qa!lgoj azfimaos19311:@IV op @Iq SUIPIOOMIUUJQA Olg!DUUU!j -uiq 'uaguil222i -a31filodduqosuooiuag Op IOOA flZ uaipu! Iep uf!zal isnmoq lam Op utA sisuq do uup siopuu -st j92uot]Ljodo guiunols qo!z ingniauunorp!sqns op Tulp putq MqV Op ULIA 2U1100AI!ng3lf!luomuzag -iopuo @z@p IDOUUBM U2 13122U122 UOP -.TOA ]!p Ui DPOK -uamou uu@l u21!nlsoq Op U!IUUM ISIUO)IU0210A0 UOO UOIDM -.IOM UU)l UEA il!ruqog ietp @oq 'poq Iep uuuojosinnis@q )lf!l@luoow-ag 211ISWO)IUO@1,9AOSSUI3J1DMU2UJCS UQD -UB13 O)Iag!z>ods I!p ULIA ST UO)JUZ UI3A -JOJUT UO@ UCA u23lDjqluo loq st isulo)l ui lam ucp 'ua2uil22oj 931f11@dduq3s PUB4S op lum U212m10ju! u@IUODW22 -UODJGAO(sinnisoq) uaa uuA PU012 -unouio.á laM op ui ploop2q slu '2uil op jo4sruim op jcz )19!po!jod -131j9mog d0 WUMI@MUQWIZS UBA F@OPUN 'Puuq -@)2@J u@2 ui plo@silemiojo2 £ @suj uo -I!n japuu poquLigsBuiunoisj@puo 1!p -.IOASZU!)Iiomu2wus loq do 2joiiuon o)l lqoujqoo ipiom puels lol mqV puuq UBA OUTIQOAI!N Op ipiom l@)o1u2woN -o!lilod op U@ Ugpgqp2@)OA@q UD UO)IL'L -i@AS2UI)j.IDMUOU-ILIS uoo Iep junisoq 'UDIOOAI!N U@)111M )lf!IUOWUZQO UUA'U219201 ]Dq IOOA )JOO JUL'W 'W.IOA 2UTWMOISU201@)AO U@1U02M@2.102WJO A"qV op UBA WUIIOOAI!N -.>19q92 Op -2i1i3stuegio Op lol 2ut)M211@q low 22M] UCA si@pnotllgm uo joisa@wo2inq l@lu (áou) IUL'W u031j0mugwes UEU2 UDSTO UQ)QII13 321U IJOIS.IOM 2(1 -mqV ULIA SQOQIIOD u@>ssni iep j)lf!lq ijnjuua, Ugll!M A,qV op UBA Ug)ilgl OIDPI@@W JO puuqlOAS2U1)j12MUZWLS U-a2 UCA UOI IJ!IqgS02 U@O -3pUftZ 'ISWO31U9012A0 uaQ> jooa orp u91u29w22 uuu uopoqag -qoiido loq f!q (i2iM) uo2uTlo2oj 2)j@ij ugo ui Ploosilt!uljoja2 Z "uj luouu@)1 3100 Su@21J2A0 IP.IOM 2uiun@lsiopuo -odduqosua2mo2 19M Op UBA 311n1q92 -1@A U..)j1az ol do MqV pUüqIOASOUI)i azo(I -uowo)l sud ULA OUT)l10MUQWES lgq UI!A UDIQPIOOA op do JDáü.IA -IDA',UDUIES UOD UIO UQPZ>"@Tl@20w U19A s@ooid loq f@q 9!p u@@3npoid UUA -unuaip!sqns op isfim i-.)is!u!w o(I op UOIUDOWQ)2 l@21U JO D2A',] UEA 2U11231)1!A',IUO(100p) UD 2U1)j1gA,UgWUS -uuuodo (I!n1s2q-(II)uQ)u siopnoqlam ua si21"omo2inq ueA s92 op UCA pnoqu! Op .12A0 UOIOSIAPL' UU)f -uqwooiisioop ug -u! 1!nlsga loq uo -olloo iep 1)j@rlq i!tui?tm ij!.iqoso2 uag unjuagw@2 IEP W"jliadxo U@D UBA (VjM) ZVOI uo MVOI IA"QV 2uilotz) :UQIOM 01 'SUIJCI)l.IQAQ!]U2JUI Ugg Ui 4@ZUI Op '@UOUdME9S2UTIqg!I.IOOA QAQ!S -UUUU ]2M Op '(MIM) UDPU23120Z)IIDM plo@siluuiioj@2 1 @sizj iplom OZ -uol -ualu! uoo l@n llztis@q iep pl@)M!mluo 2ui1231eqosui i-áM lmqv Op u!iuum -01s2sUL,ü utptis a)l@ilol!,gj @!jp ozgp do poquer uoo ipiom jE[ -sonoidsgui:1 PUB sfrq ua 3110M ]OM 2UO!ZIOOA Op 4 .. UIZ 'JIQU.IIOJ Ui lp.TOAIL 2UI12221 OZ@p UI -.IOMTIQWUS ]2T4 UBA 2UIA@)SU-UOA DQOSIJ do 200 l@@TI l@w owuu IDW 11(1 -uaw IqDL,.Tq22 -)luid Op f!q upungisj@puo ualu:@gwo2 -0@JUI U@) @L.IOM UEA uroii@l laq do mqV sl puuls lol 12@wioj puuqi@A MZS ULA IDISTUIK Op IEZ SUIJD201 Op ULIA '.@)Tp UEP U@)ILI OIOPUB U9A deld volgens het systeem: 'wie het zoek aangepast kunnen worden in het beschikbaar voor kosten met betrek- eerst komt, het eerst maalt'. De subsi- geval er zich wijzigingen hebben king tot het daadwerkelijk tot stand dieaanvraag voor de eerste fase, de voorgedaan in de (aantallen) betrok- brengen van een samenwerkingsver- verkenning van de pro's en contra's, ken gemeenten. Op deze herziene sub- band Abw. Uit ervaringsgegevens van dient uiterlijk 1 mei 2004 door de sidieverzoeken is artikel 3 van de reeds operationele samenwerkingsver- minister ontvangen te zijn. regeling onverminderd van toepas- banden en een specifieke inventarisa- De subsidie wordt aangevraagd door sing. In het kader van het systeem tie van StimulanSZ is vast te stellen en verstrekt aan de subsidieaanvra- 'wie het eerst komt, het eerst maalt' dat de werkelijke kosten verbonden ger, zijnde een rechtspersoon, die geldt bij het bepalen van de rangorde aan de totstandkoming van een daartoe door de colleges van burge- dan uiteraard de datum waarop de samenwerkingsverband weliswaar zeer meester en wethouders van de nieuwe subsidicaanvraag is ontvan- verschillend van aard zijn, maar, gemeenten die betrokken zijn bij de gen. Indien positief wordt beslist op ongeacht die verschillen, altijd hoger intentieverklaring of de overeen- het nieuwe verzoek wordt bij de nieu- zijn dan de in het kader van deze komst, is aangewezen. Die rechtsper- we bevoorscho'tting vanzelfsprekend regeling toe te kennen vaste subsidie- soon zal doorgaans een van de rekening gehouden met het reeds eer- bedragen. De kosten lopen uiteen gemeenten zijn die bij de intentiever- der verleende voorschot. vanwege de verschillende toerekening klaring of de overeenkomst is betrok- Bij de aanvraag voor de tweede fase van kosten aan het samenwerkings- ken. Denkbaar is ook, hoewel in de dient te worden overgelegd: een pro- proces; vooral de personele kosten praktijk hoogst uitzonderlijk, dat col- jectplan met betrekking tot de tot- worden vaak niet direct toegerekend leges van burgemeester en wethouders standbrenging van een samenwer- aan de kosten van de totstandkoming speciaal voor dit doel een rechtsper- kingsverband Abw, een beschrijving van het samenwerkingsverband. soon oprichten. van de beoogde werkwijze van het In het kader van deze regeling wor- Om vast te kunnen stellen dat de samenwerkingsverband Abw en een den in ieder geval tot de kosten ver- rechtspersoon die de subsidie aan- afschrift van de overeenkomst. Indien bonden aan de totstandbrenging van vraagt daadwerkelijk gemachtigd is de subsidieaanvraag uitsluitend het samenwerkingsverband gerekend: om namens de andere betrokkenen betrekking heeft op de kosten, proces- en integratiekosten, zijnde de bij de intentieverklaring of de over- bedoeld in artikel 7, tweede lid, is onlosmakelijk aan de totstandkoming eenkomst (in en buiten rechte) op te nog geen document overgelegd waar- van een samenwerkingsverband Abw treden, dient bij de subsidieaanvraag uit blijkt dat de rechtspersoon die de verbonden personele kosten (kosten in ieder geval overgelegd te worden subsidie aanvraagt, daartoe is aange- van improductiviteit van personeel, een document, waaruit blijkt dat de wezen door de colleges van burge- omdat personeel in plaats van het rechtspersoon die de subsidie aan- meester en wethouders die betrokken verrichten van reguliere werkzaamhe- vraagt door de colleges van burge- zijn bij (in dit geval:) de overeen- den, tijdelijk geheel of gedeeltelijk meester en wethouders die bij de komst en dient uiteraard een dergelijk wordt ingezet om het proces van tot- intentieverklaring of de overeenkomst document eveneens overgelegd te standkoming van een samenwerkings- zijn betrokken, is aangewezen. Tegen worden. verband te begeleiden, kosten verbon- de achtergrond van het feit dat de den aan het inhuren van extra subsidie wordt toegekend aan de sub- Artikelen 7 Subsidiabele kosten en 8 personeel, kosten die voortvloeien uit sidieaanvrager wordt overigens in de Omvang subsidie specifieke om- en bijscholing van per- praktijk in het verlengde van het In het kader van deze regeling kun- soneel), verhuiskosten in verband met, document waarbij de nen onder meer voor subsidie in aan- het overbrengen van de uitvoering rechtspersoon/subsidieaanvrager merking worden gebracht kosten met van de Abw naar de vestigingslocatie, wordt aangewezen, vaak nog een betrekking tot de verkenning van de inrichtingskosten van de vestigingslo- ander document opgesteld, waarin de mogelijkheden om tot een samenwer- catie en de kosten voor aanpassing wijze van doorsluizen van subsidiegel- kingsverband te komen. Tot deze van de automatisering. De verhuis- den naar de diverse bij de intentiever- kosten kunnen gerekend worden de kosten die voortvloeien uit het eentre- klaring of de overeenkomst betrokken kosten verbonden aan overleg, kosten ren van bepaalde uitvoeringstaken op partijen is geregeld. Dit document voor het inhuren van een procesbege- één locatie en de inrichtingkosten van betreft echter bij uitstek de relatie leider, kosten voor het (doen) opstel- die locatie kunnen trouwens zowel tussen partijen bij de intentieverkla- len van een projectplan, enz.. Voor de betrekking hebben op het overbren- ring of de overeenkomst en valt als kosten die in de eerste fase, de ver- gen van activiteiten naar een andere zodanig geheel buiten het bestek van kenningsfase, worden gemaakt, is in gemeente, of naar een ander gebouw deze regeling. afwijking van artikel 3, eerste lid, van binnen een gemeente (externe verhui- Uiterlijk 1 november 2005, ontvangt de Algemene Regeling SZW-subsi- zing), als op het overbrengen naar de minister - al dan niet in het ver- dies, waarin is vastgelegd dat subsi- een centrale locatie binnen een en lengde van de subsidieaanvraag voor dieverstrekking slechts plaats vindt hetzelfde gebouw (interne verhuizing). de eerste fase - de subsidicaanvraag voor zover het betreft werkelijk Voor de kosten met betrekking tot de voor de tweede fase, te weten: het gemaakte kosten ter uitvoering van totstandbrenging van een samenwer- daadwerkelijk tot stand brengen van subsidiabele activiteiten, een vast kingsverband Abw geldt dat de subsi- een samenwerkingsverband Abw. Dit bedrag van e 20.000,- beschikbaar. die hiervoor een vast bedrag is dat is overigens ook de uiterste datum Eveneens in afwijking van artikel 3, varieert van IE 50.000,- tot en met dat reeds ingediende en toegekende eerste lid, van de Algemene Regeling e 250.000,- afhankelijk van het aantal subsidies met een herzien subsidiever- SZW-subsidies, zijn vaste bedragen colleges van burgemeester en wethou- Uit. Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021pag. 25 5 ders dat bij de overeenkomst is Artikel 9 Weigering subsidie ken van dit verantwoordingsstuk betrokken. Dit vaste bedrag wordt Gelet op het belang dat het samen- moet namelijk afgeleid worden dat vervolgens verhoogd met een subsidie werkingsverband Abw werkzaam is in het samenwerkingsverband Abw niet van onderscheidenlijk e 50.000,-, een gebied dat de grenzen van een (tijdig) tot stand is gekomen. e 75.000,-, C 1 00.000,- of C 125.000,- werkgebied van een Centrum voor afhankelijk van het aantal uitkeringen Werk en inkomen, bedoeld in bijlage Artikelen 10 Subsidievaststelling, sub- dat op 31 december 2002 op grond 1 van het Besluit werkgebieden CWI sidieverlening, 11 Verantwoordingen van de Abw wordt verstrekt in de van de Centrale organisatie werk en 12 Evaluatie gemeenten waarvan de colleges van inkomen, genoemd in hoofdstuk 4 De subsidieverlening en -vaststelling burgemeester en wethouders bij de van de Wet structuur uitvoeringsor- volgen de drie stadia die, in het proces overeenkomst zijn betrokken. Dit sys- ganisatie werk en inkomen, niet over- om tot een samenwerkingsverband te teem brengt derhalve met zich mee schrijdt, wordt de subsidie in beginsel komen, onderscheiden kunnen worden. dat indien bijvoorbeeld vijf colleges geweigerd, indien een dergelijke over- Zo wordt na tijdige ontvangst van de bij de overeenkomst zijn betrokken schrijding van het CWI-werkgebied subsidieaanvraag voor de eerste fase, de subsidie IE 125.000,- bedraagt (5 zich voordoet. In aanmerking nemen- het afschrift van de intentieverklaring, maal E 25.000,- artikel 8, tweede lid); de dat zich situaties voor kunnen en het document, waaruit blijkt dat de dit bedrag wordt vervolgens, indien doen waarbij overschrijding van een subsidieaanvrager als zodanig is aange- het aantal uitkeringen dat op CWI-werkgebied onvermijdelijk is, wezen door de colleges van burgemees- 31 december 2002 op grond van de dan wel het vanuit een oogmerk van ter en wethouders van de gemeenten Abw gezamenlijk wordt verstrekt in doelmatigheid en doeltreffendheid die zijn betrokken bij de intentieverkla- de gemeenten waarvan de colleges geboden is, is er in de regeling in ring, de subsidie á raison van van burgemeester en wethouders bij voorzien dat de minister in die situ- e 20.000,- voor de kosten met betrek- de overeenkomst zijn betrokken, meer aties deze weigeringsgrond niet toe- king tot de verkenning van de moge- dan 5 00, doch minder dan 1 000 past. Een voorbeeld van onvermijde- lijkheden om tot een samenwerkings- bedraagt, verhoogd met e 50.000,- lijke overschrijding vormen de verband Abw te komen, vastgesteld. (artikel 8, derde lid, onderdeel a) zogenaamde 'éénpitters' zoals Na (tijdige) ontvangst van het project- zodat in casu aan de subsidieaanvra- Kerkrade, Breda, Zoetermeer, plan, het afschrift van de overeenkomst ger E I 25.000,- +E 50.000,- = Lelystad, Spijkenisse, Den Haag en en de beschrijving van de beoogde E 175.000,- subsidie verstrekt kan Oostburg. Deze gemeenten kunnen werkwijze van het samenwerkingsver- worden. Zou in dit voorbeeld het slechts een samenwerkingsverband band Abw en eventueel het document aantal uitkeringen dat op 31 decem- aangaan in meer dan één CWI- waarbij de subsidieaanvrager door de ber 2002 op grond van de Abw geza- gebied. andere betrokkenen bij het tot stand te menlijk wordt verstrekt in de gemeen- Subsidie op grond van deze regeling brengen samenwerkingsverband wordt ten waarvan de colleges van wordt in ieder geval geweigerd, indien aangewezen, wordt vervolgens een burgemeester en wethouders bij de het aantal uitkeringen dat op beschikking tot subsidieverlening afge- overeenkomst zijn betrokken, meer 3 I december 2002 op grond van de geven met een bevoorschotting van dan 2000 bedragen, dan zou de subsi- Abw wordt verstrekt in de gemeenten 80% van de subsidie. dieaanvrager iE 250.000,- (e 125.000,- waarvan de colleges van burgemeester De verantwoording dient uiterlijk + e 125.000,-) aan subsidie kunnen en wethouders bij de overeenkomst 1 april 2007 in het bezit van de ontvangen. zijn betrokken minder dan 100 Minister te zijn. Bij de verantwoor- De omvang van het aantal uitkerin- bedraagt. Deze minimumgrens van ding wordt overgelegd een afschrift gen, dat op 31 december 2002 op 100 uitkeringen is opgenomen, omdat van de op 31 december 2006 van grond van de Abw wordt verstrekt, tegenover de investering in een kracht zijnde regeling, bedoeld in de wordt vastgesteld op grond van de samenwerkingverband Abw uiteraard Wet gemeenschappelijke regelingen, kwartaaldeclaratie, bedoeld in artikel ook een redelijk te verwachten rende- dan wel van de op die datum van 2, tweede lid, van de Regeling finan- ment dient te staan. Indien de hier- kracht zijnde samenwerkingsovereen- ciering en verantwoording Abw, voor bedoelde investering slechts een komst. Wordt één van deze beschei- IOAW en IOAZ over het vierde gering aantal uitkeringen zou regar- den overgelegd dan wordt de subsidie kwartaal van 2002. deren, zou een evenwichtige verhou- voor de kosten, bedoeld in artikel 7, Daartoe worden de aantallen in de ding tussen de investering en het te tweede lid, vastgesteld, overeenkom- navolgende codes, vermeld op de verwachten rendement ontbreken en stig artikel 8, tweede en derde lid. modeldeelaratie (formuliercode ligt het niet in de rede om middels Ontbreekt bij de verantwoording ech- 30101900200221), bij elkaar opgeteld: subsidiëring dit onevenwichtige resul- ter vorenbedoelde regeling of samen- taat financieel mede te ondersteunen. werkingsovereenkomst, dan wordt Abw Indien bij de verantwoording geen met toepassing van artikel 9, tweede afschrift wordt overgelegd van de tot lid, de subsidie geweigerd. 101 Bob stand gebrachte, op 31 december In de onderhavige regeling is tot slot 301 Normbijstandjonger dan 21 jaar 2006 van kracht zijnde regeling, voorzien in een medewerkingverplich- 302 Normbijstand 21 tot 65jaar bedoeld in de Wet gemeenschappelij- ting van de subsidieontvanger aan 303 Normbijstand 65 jaar en ouder ke regelingen, dan wel van de op die een door de minister ingesteld evalu- 304 Personen in een inrichting datum van kracht zijnde samenwer- atieonderzoek, bedoeld om te beoor- kingsovereenkomst wordt de subsidie delen in welke mate de subsidieont- eveneens geweigerd. Uit het ontbre- vanger met het tot stand brengen van Uit. Staatscourant 28 mei 2003, nr. 102 lpag. 25 6 een samenwerkingsverband Abw een bijdrage heeft geleverd aan de verho- ging van de kwaliteit van de uitvoe- ring van de Abw. De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, M. Rutte. Uit.@ Staatscourant 28 mei 2003, nr. 1021pag. 25 7 INTENTIEOVEREENKOMST SAMENWERKING PEELLANDGEMEENTEN Partiien: 1. gemeente Hetmond, krachtens artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders van Helmond, hierna te noemen: de gemeente Helmond; 2. gemeente Gemert-Bakel, krachtens artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel, hierna te noemen: de gemeente Gemert-Bakel; 3 gemeente Laarbeek, krachtens artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders van Laarbeek, hierna te noemen: de gemeente Laarbeek; In overweging nemende: dat partijen samenwerking zoeken om te komen tot een optimale c.q. verbetering van de dienstverlening naar de cliënt op het gebied van de sociale zekerheidswetgeving en reïntegratie. dat partijen dit initiatief hebben vertaald in een concept kader notitie genaamd: samenwerking peellandgemeenten. Dat de bovengenoemde kadernotitie uitgaat van de volgende uitgangspunten van samenwerking: ¿ klantgerichtheid ¿ tegengaan van kwetsbaarheid administratie tegengaan kwetsbaarheid ICT efficiency effectiviteit behoud eigen autonomie adequate inkomensvoorziening voor diegene die dit nodig hebben dat de gebieden waarop de samenwerking mogelijk is verkend zijn en uitgewerkt zijn in de concept kadernotitie. In de concept kademotitie worden deze punten nader toegelicht. dat de volgende regelgeving bij de uitvoering van het project aan de orde is: -Algemene Wet Bestuursrecht -Wet, Werk en Bijstand -Bijstandsbesluit Zelfstandigen -Wet op de Rijksbelastingen -Wet Schuldsanering Natuurlijke personen -Wet Voorziening Gehandicapten dat partijen nog de juridische vorm van de samenwerking moeten bepalen. In de kadernotitie zijn de verschillende juridische vormen waarin gemeenten kunnen samenwerken voor de uitvoeringen van taken op het gebied van sociale zekerheid nader uitgewerkt. Dat voor bovengenoemde samenwerking een rijkssubsidie beschikbaar is, waarvoor de aanvraag voor 1 mei 2004 moet worden ingediend. Dat de voorwaarden om voor die subsidie in aanmerking te komen; een door B&W van de afzonderlijke gemeenten een getekende intentieverklaring van samenwerking noodzakelijk is. Dat partijen onder meer hiervoor deze overeenkomst opstellen. Een door B&W van de gemeenten die betrokken zijn bij de intentieverklaring ondertekend document, waaruit blijkt dat de rechtspersoon die de subsidie aanvraagt daartoe door hen is aangewezen. Komen het navolgende overeen: Artikel 1 Partijen spreken de intentie uit om te gaan samenwerken op een gezamenlijke uitvoer van de Wet Werk en Bijstand. Partijen hebben deze samenwerking verder uitgewerkt in de concept kadernotitie samenwerking Peellandgemeenten, dat als bijlage bij deze overeenkomst is gevoegd en een integraal onderdeel vormt van deze overeenkomst. Artikel 2 Partijen komen overeen dat ze de uitgangspunten van de concept kadernotitie nader met elkaar zullen uitwerken in de vonn van een projectplan. Dit projectplan is noodzakelijk voor de aanvraag van een tweede subsidie. Artikel 3 Partijen zullen met elkaar in overleg treden over de juridische vorm van de samenwerking. Artikel 4 Partijen dragen ieder hun eigen kosten. Als er kosten gemaakt worden in de oriënterende (verkennende) fase en de implementatiefase dan zullen die kosten gelijkelijk over partijen verdeeld worden. Artikel 5 Partijen zullen voor 1 mei 2004 een aanvraag indienen voor een rijkssubsidie die voor bovengenoemde samenwerking beschikbaar is gesteld. Artikel 6 Ten behoeve van de tweede subsidie - £ 125.000,-- dient een projectplan, een beschrijving van de beoogde werkwijze en een afschrift van de overeenkomst te worden ingediend bij het ministerie. Partijen spreken de intentie uit deze stukken nader uit te werken. Artikel 7 Partijen verplichten zich met elkaar in overleg te treden indien zich onverhoopt onverwachte of onvoorziene gebeurtenissen voordoen. Partijen streven ernaar in die gevallen consensus te bereiken en zoveel mogelijk in de geest van deze intentieovereenkomst gezamenlijke oplossingen te realiseren. Artikel 8 Deze overeenkomst treedt in werking op de dag van ondertekening door de drie partijen en eindigt per 1 november 2005. Het college van de Het college van de Het college van de Gemeente Helmond, gemeente Laarbeek gemeente Gemert-Bakel 2 De burgemeester, De burgemeester, De burgemeester, De secretaris, De secretaris, De secretaris, |