- Bestuur
- Commissiestukken Evaluatie werkwijze klankbordgroepen
Commissiestukken Evaluatie werkwijze klankbordgroepen
Documentdatum | 19-04-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van : 2 maart 2004 Onderwerp: Evaluatie werkwijze klankbordgroepen Inhoud: ]n 2002 is een nieuwe werkwijze met betrekking tot de klankbordgroepen vastgesteld na overleg met de wijkorganen . Daarbij is aangegeven dat begin 2004 een evaluatie zal plaatsvinden. In deze evaluatie wordt ingegaan op de belangrijkste veranderingen en wordt in algemeenheid gekeken naar het functioneren van de klankbordgroepen. Een eerste (gemeentelijke) evaluatie is in december 2003 voorgelegd aan de wijkorganen met het verzoek daarop te reageren middels het invullen van een vragenlijst. Het blijkt dat er een breed draagvlak bestaat voor de werkwijze en de voorgestelde aandachtspunten. De eerste evaluatie is naar aanleiding van de binnengekomen reacties op enkele punten aangepast. Bijgaand treft u de evaluatie aan. In bijlage 1 zijn de inspraakreacties inzichtelijk weergegeven en van een gemeentelijke reactie voorzien. Met dit verzoek mee te zenden stukken: 1. Evaluatie werkwijze klankbordgroepen 2. Bijlage 1: Vragenlijst; overzicht van binnengekomen reacties Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie ABA op 15 maart 2004 met als doel: overleg cie format evaluatie werkwijze klankbordgroepe febr 2004 Pagina 1 van 2 Evaluatie werkwijze klankbordgroepen: 1. Inleiding. In 2002 is een nieuwe werkwijze met betrekking tot de klankbordgroepen vastgesteld na overleg met de wijkorganen Daarbij is aangegeven dat begin 2004 een evaluatie zal plaatsvinden. In deze evaluatie wordt ingegaan op de belangrijkste veranderingen en wordt in algemeenheid gekeken naar het functioneren van de klankbordgroepen. 2. Een gezamenlijke evaluatie. ,Een eerste (gemeentelijke) versie van de evaluatie is voorgelegd aan de wijkorganen in de vorm van een vragenlijst. Op basis van de binnengekomen reacties is een aantal kleine wijzigingen aangebracht. Gesteld kan worden dat de voorliggende evaluatie (en de daaraan gekoppelde aandachtspunten) breed wordt gedragen. In de vragenlijst was de mogelijkheid geboden om suggesties aan te geven. Een overzicht van de mening van de wijkorganen op de diverse stellingen en diverse suggesties zijn in de vorm van een bijlage bijgevoegd bij deze evaluatie. 3.1. Klankbordgroep is één vorm van participatie. In de notitie "werkwijze klankbordgroepen" vastgesteld op 5 november 2002, is gesteld dat participatie meer is dan de alleen de klankbordgroep. Naar aanleiding van een agendapunt in de klankbordgroep of ter voorbereiding op een bijeenkomst van de kiankbordgroep kunnen er overleggen plaatsvinden tussen de wijkorganen, de werkgroepen die vanuit de wijkorganen functioneren en de betreffende ambtenaren. Gebleken is dat deze vorm van participatie in de praktijk goed kan functioneren en geleidelijk aan vaker wordt toegepast. Hiermee wordt het werken met "korte lijnen" bevorderd. Naast de klankbordgroep zijn er per wijk ook bijeenkomsten van wijkorganen op wijkniveau waar concrete onderwerpen kunnen worden besproken. In principe bezoekt de wijkopzichter namens de gemeente deze bijeenkomst. Ook vanuit andere instellingen (SWH, politie, corporaties, stadswacht) wordt er geparticipeerd in dit wijkoverleg. Bij het opstellen van communicatie- en inspraakinstrumenten bij stedelijke beleidsnota's worden de (leden van de) klankbordgroepen nog niet betrokken. Dit instrument verdient nog extra aandacht om zo af en toe te gebruiken . Hoewel de klankbordgroep zich beperkt tot wijkgebonden onderwerpen, is er wel de interesse én (wijkgebonden) informatie beschikbaar die benut kan worden. Voorbeeld.@ In w@ken wordt vaak gesproken over de vergrijzing van de wijkbevolking en de maatregelen die dat vraagt. Wanneer er een seniorennota in concept gereed is, zou dit concept kunnen worden voorgelegd aan een panel bestaande uit o.a. leden van klankbordgroepen, alvorens de nota vast te stellen. 3.2. Gedeelde verantwoordelijkheid: agenda en afsprakenlijst Inmiddels hebben we een jaar ervaring op kunnen doen met "de secretaris uit de wijk". Samen met de voorzitter ( één van de leden van het college van B&W) wordt de agenda bepaald. De secretaris zorgt voor het verzenden van de vergaderstukken, het opstellen van de afsprakenlijst waarin de afspraken die zijn gemaakt worden vastgelegd en het opsturen van deze afsprakenlijst. De adviseur wijk- en buurtorganisaties vervult in deze samenwerking een coördinerende rol. Het organiseren van de klankbordgroep in de wijk is tevens een zaak van de secretaris. In de praktijk blijkt dat dit goed gebeurd en dat uit de ervaring lering wordt getrokken om het nog beter te doen. Het vergaderen in de wijk zelf wordt als bijzonder positief ervaren, dat blijkt ook uit de toenemende belangstelling van bewoners voor de bijeenkomsten, hoewel dat van wijk tot wijk behoorlijk verschilt. De ene duo (voorzitterlsecretaris) kiest voor een mondeling vooroverleg, in het andere geval wordt via e-mail de agenda bepaald. Gesteld kan worden dat de samenstelling van de agenda in goed overleg plaatsvindt. 1 Wijkorganen is de verzamelnaam van de verschillende projectgroepen, wijkraden en verenigingen die van de gemeente jaarlijks een buurtbudget ontvangen en onze partners zijn bij o.a. het organiseren van de klankbordgroepbijeenkomsten. In de meeste wijken wordt in het wijkblad en in de bijeenkomsten van de wijkorganen gevraagd om agendapunten voor de klankbordgroep. Daarmee wordt getracht er ook daadwerkelijk een "agenda van de wijk" van te maken. Elke wijk is er in geslaagd om een secretaris te benoemen. Het werken met de afsprakenlijsten wordt als positief beoordeeld omdat op die manier voor iedereen (wijk én gemeente) te volgen is welke zaken zijn afgewerkt en welke zaken nog vragen om aandacht. Soms is het lastig om binnen redelijke termijn (in de werkwijze is een periode van 2 weken genoemd) de afsprakenlijst gereed te hebben. Dat heeft alles te maken met het feit dat de meeste secretarissen ook nog andere taken vervullen in de wijk of het wijkorgaan. Dit is wel een aandachtspunt, omdat naar aanleiding van de afsprakenlijst de wenselijke acties daadwerkelijk goed kunnen worden gevolgd. Sinds juli 2003 staan de afsprakenlijsten ook op de gemeentelijke website. 3.3. Voltallig college of brede vertegenwoordiging? In het collegeprogramma heeft het college zich uitgesproken om een keer per jaar met het gehele college aanwezig te zijn bij de klankbordgroep. Aangezien het vergaderschema voor een heel jaar wordt vastgesteld blijkt dat het in de praktijk niet altijd lukt dat alle leden van het college ook daadwerkelijk aanwezig kunnen zijn. In het kader van het motto "afspraak = afspraak" is in het vergaderschema 2004 aangegeven dat een "brede vertegenwoordiging van het college" aanwezig is. Daarmee is de intentie van het college overigens niet veranderd. Het werken met de klankbordgroepen blijft een speerpunt van collegebeleid. In 2004 is in het vergaderschema van de raad en de raadscommissies tevens het vergaderschema van de klankbordgroepen opgenomen. Daarmee wordt voorkomen dat bij het verzetten van een vergadering vergissingen worden gemaakt. 3.4. Inhoudelijke kaders De klankbordgroep is niet bedoeld om persoonlijke belangen te bespreken of kleine concrete ergernissen te bespreken. Het dient te gaan om meer inhoudelijke zaken die op wijkniveau spelen. Grootschalige plannen, verkeerssituaties, activiteitenbeleid, accommodatieproblemen, onderhoudsregime, wijkveiligheidsplannen, etc. zijn daarvan voorbeelden. In de praktijk blijkt dat het soms moeilijk is om niet af te dwalen naar de kleine ergernis. Hierin hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zowel de voorzitter als de leden van de klankbordgroep dienen elkaar daarop te corrigeren. 3.5. Samenstelling klankbordgroep De samenstelling van de klankbordgroep is een zaak van de wijk waarbij het wijkorgaan een bepalende rol vervuld. Vanuit de gedachte dat het om wijkbelangen gaat is het logisch en wenselijk dat leden van de klankbordgroep een groep vertegenwoordigen (vereniging, instelling, club, jongerengroep, buurt, straat,....). De gemeente praat in de klankbordgroep met de leden van de klankbordgroep. Dat heeft in de praktijk wel eens tot onduidelijke situaties geleid, zeker wanneer bewoners voor de eerste keer interesse tonen voor de klankbordgroep en zich met de discussie willen bemoeien. Aan de ene kant willen we de interesse belonen en zeker niet frustreren. Aan de andere kant is het onwenselijk dat de vergadering bepaalt gaat worden door ad hoc leden die zo af en toe een keer komen meepraten en de procedure van de agendavorming op die manier omzeilen. Dit vraagt om een nader voorstel waarbij aan beide aspecten recht wordt gedaan. Voorgesteld wordt om het laatste kwartier van de bijeenkomst te besteden aan een rondvraag voor de wijk. Daarbij zal eerst geïnventariseerd moeten worden wie er iets voor de rondvraag heeft waarna de voorzitter de tijd eerlijk in de gaten kan houden zodat iedereen aan bod kan komen. Per vraag wordt bezien: ¿ of het met een eenvoudig antwoord kan worden afgedaan; ¿ of er wordt verwezen naar het bureau klanteninformatie; ¿ of het door het wijkorgaan wordt meegenomen in hun bijeenkomst om het nader te bespreken; ¿ of het door de gemeente wordt beantwoord op een later moment; ¿ of het een volgende keer kan worden geagendeerd Daarmee blijft het een vergadering van de leden van de klankbordgroep met de gemeente, waarbij agendapunten vooraf moeten worden vastgesteld zodat een goede voorbereiding mogelijk is. Het communiceren van de wijze van agendavorming blijft een belangrijke taak voor de wijkorganen. 2 3.6. Hoe vaak komen de klankbordgroepen bij elkaar Een aantal wijken (Binnenstad Oost, West, Noord, Rijpelberg en Brandevoort) vergaderden 4 keer per jaar. Gebleken is dat, o.a. door de nieuwe werkwijze, deze frequentie te hoog is. Daarom is in overleg met deze wijken afgesproken in 2004 met 3 vergaderingen te volstaan om daarmee ook elke keer een interessante agenda te kunnen maken. Voorgesteld wordt om dit ook na 2004 deze frequentie aan te houden. In de andere wijken (Brouwhuis, Dierdonk, Oost, Centrum, 't Hout en Stiphout) wordt 2 keer per jaar vergaderd. Deze frequentie voldoet. In uitzonderlijke situaties kan in onderlinge samenspraak besloten worden een extra vergadering uit te schrijven. Daarnaast bieden de korte lijnen die er zijn tussen wijk en gemeente (bestuurlijk en ambtelijk) altijd de mogelijkheid om problemen op korte termijn te bespreken. 3.7. Verloop van de klankbordgroep en de gemeentelijke ondersteuning Zowel vanuit de wijkorganen als vanuit het college van B&W wordt positief geoordeeld over het nut van de klankbordgroep. Daarnaast verlopen deze vergaderingen over het algemeen in een redelijk tot goede sfeer. Middels de afsprakenlijst wordt duidelijk welke actie er door wie moet worden ondernomen en binnen welke termijn. De tevredenheid over het nakomen van de afspraken door de gemeente én de wijkorganen zelf wordt wisselend ervaren. Het nakomen van afspraken blijft een belangrijk aandachtspunt. De ondersteuning van de adviseur wijk- en buurtorganisaties aan de klankbordgroep, de secretaris van de klankbordgroep en de besturen van de wijkorganen wordt eveneens door de meeste wijken positief beoordeeld. In bijlage 1 is inzichtelijk gemaakt hoe de diverse wijkorganen aankijken tegen de afzonderlijke items. Op de gemaakte opmerkingen is een gemeentelijke reactie gegeven. 4. Samengevat, belangrijkste aandachtspunten op een rijtje ¿ Overleggen tussen werkgroepen vanuit de wijk en gemeente verder stimuleren. Daarbij is het van belang dat in de klankbordgroep verslag wordt gedaan van de dergelijke besprekingen; ¿ Bij het opstellen van communicatieparagrafen bij (stedelijke) beleidsstukken de mogelijkheid overwegen om de. leden van klankbordgroepen, als panel, te vragen om hun mening voordat het beleid wordt vastgesteld; ¿ Overleg zo veel mogelijk in de wijk laten plaatsvinden; ¿ Het wijkorgaan zorg laten (blijven) dragen voor communicatie met de wijk door bijvoorbeeld gebruik te maken van het wijkblad; ¿ De afsprakenlijsten blijven hanteren en deze proberen binnen 4 weken gereed te hebben voor verspreiding voor belanghebbenden en via de gemeentelijke website; ¿ Gezamenlijk blijven waken voor het bespreken van onderwerpen op hoofdlijnen; ¿ De gemeente spreekt met de leden van de klankbordgroep. Het is aan het wijkorgaan om te bepalen wie lid is van de klankbordgroep. Daarbij is het van belang dat leden een vertegenwoordigende rol vervullen. ¿ Het introduceren van de rondvraag voor de wijk en daarvoor maximaal een kwartier uit te trekken. Hierbij per vraag direct aangeven hoe met de vraag zal worden omgegaan; ¿ De frequentie van de bijeenkomsten Binnenstad Oost, West, Noord, Rijpelberg en Brandevoort terugbrengen tot 3 keer per jaar; ¿ Het college blijft met een brede vertegenwoordiging één keer per jaar de klankbordgroep bezoeken. 2 maart 2004, college van burgemeester en wethouders 3 Bijlage 1 Vragenlijst: Overzicht van de binnengekomen reacties Heimond Noord = HN Dierdonk = DD Brouwhuis = BH Mierlo-Hout = MH Brandevoort = BV Binnenstad = BS Rijpelberg = RB Stiphout = SH Heimond West = HW Heimond Oost= HO Nr Uitspraak Eens Oneens Evt. opmerkingen Reactie gemeente 1 Overleggen tussen werkgroepen vanuit de BV BH HW RB RB: Het is op zich goed dat het overleg tussen Bedoeld wordt dat er een wijk en gemeente verder stimuleren. SH MH HN BS werkgroepen en gemeente verder wordt duidelijke koppeling blijft bestaan Daarbij is het van belang dat in de HO DD gestimuleerd. Echter deze werkgroepen moeten tussen werkgroepen en klankbordgroep verslag wordt gedaan van niet te ver afstaan van de leden van de klankbordgroepen. Een vast de ontwikkelingen klankbordgroep. Beter is om mensen uit deze agendapunt van de werkgroepen direct te betrekken bij de klankbordgroep kan zijn: klankbordgroep. Het alleen ontvangen van een "terugkoppeling vanuit de verslag is onvoldoende, zeker als het om werkgroepen" onderwerpen gaat, waarover de mening tussen klankbordgroep en werkgroep niet gelijk lopen. Het gaat om werkgroepen vanuit BS: Contacten dienen via het wijkbeheer te lopen het buurtbeheer (zie 3.1) HO: De gemeente moet veel meer zaken bespreekbaar maken via enlof in samenwerking Het wijkorgaan is zelf in de met de wijkraad/het wijkorgaan gelegenheid om de agenda Er moet vaker overleg zijn tussen de (dagelijkse) mede te bepalen. Het is SLHO besturen van de wijkraden en de gemeentelijke bekend dat de gemeente zich overheid graag laat uitnodigen. Het zou een goede ontwikkeling zijn als er een periodiek overleg kwam tussen de gezamenlijke Hiertoe zal, in eerste instantie DB-en van de w,ijkorganen en ambtelijk, het initiatief genomen beslissingsbevoegde bestuurders & ambtenaren worden door de adviseur wijk- en buurtorganisaties. 2 Bij het opstellen van BV BH HW HN:,graag terugkoppelen wanneer iets wordt Bij gebruik van een panel is het communicatieparagrafen bij (stedelijke) SH MH HN afgewezen serieus nemen van het panel en beleidsstukken de mogelijkheid overwegen RB BS HO RB: het is natuurlijk wel afhankelijk van het het terugkoppelen altijd om de leden van klankbordgroepen, als DD onderwerp belangrijk panel, te vragen om hun mening voordat DD: met de kanttekening dat daar ook werkelijk het beleid wordt vastgesteld aandacht aan wordt besteed HO, D -n is het van belang de status van de Het betreft hier een nieuwe vorm 4 Nr Uitspraak Eens Oneens Evt. opmerkingen Reactie gemeente klankbordgroepen opnieuw te formuleren. Is dit van participatie waarbij het niet een open podium voor wijkbewoners of een meer nodig is de status van de selectief podium waarbij de wijkraad resp. de klankbordgroep te herformuleren. stichtinglorganisatie die zich daarvoor De klahkbordgroep bestaat uit verantwoordelijk heeft gemaakt het eerste leden die een achterban aanspreekpunt is vertegenwoordigen (buurt / straat Zoals eerder al aangegeven staat de SLHO op / vereniging ... ). Het is bij een het standpunt dat de wijk al tijdens het panel de bedoeling dat juist ook ontwikkelen van beleid betrokken moet worden ;die mensen worden betrokken en als meedenkend klankbord. Betrokkenheid moet niet uitsluitend bestuursleden van niet pas ontstaan na vaststelling van het beleid een wijkorgaan. om vervolgens wél de communicatie daarover te Verder wordt verwezen naar 3. 1. ondersteunen 3 Overleg zo veel mogelijk in de wijk laten BV BH HW RB: Biedt de mogelijkheid om ook situaties ter Inderdaad plaatsvinden SH MH HN plekke te bekijken, hetgeen zeer wordt RB BS HO gewaardeerd. DD 4 Het wijkorgaan zorg laten (blijven) dragen BV HW SH BH: n.v.t. want het is interne aangelegenheid Terugkoppeling van de resultaten voor communicatie met de wijk door MH HN RB HN: ook gemeente moet actie ondernemen van de klankbordgroep is een bijvoorbeeld gebruik te maken van het BS HO DD RB: Ja, maar daar zijn natuurlijk ook kosten aan taak van wijkorgaan. wijkblad verbonden. Zeker in geval van Rijpelberg waar het wijkblad zonder enige vorm van subsidie zelf Gezien de hoogte van het de eindjes aan elkaar moet knopen. Wanneer in buurtbudget en de dit soort gevallen de gemeente voor de onkostenvergoeding voor de communicatie zorgt draagt, zijn de kosten ook klankbordgroep lijkt ons dit geen voor de gemeente. Tevens zien we dat de probleem te zijn. gemeente zelf geen enkele poging doet het Het benutten van de wijkbladen wijkblad mee in stand te houden. De gemeente bij gemeentelijke campagnes zal maakt wel reclame via dure borden langs de nog eens worden doorgegeven weg, maar vergeet in haar campagnes altijd de aan de afdeling communicatie wijkbladen. HO: In dat kader zouden goede (gemeentelijke) De gemeentepagina zou afspraken met lokale media als Traverse, inderdaad ook benut kunnen Trompetter, Zondagsnieuws en Stads- radio, TV worden. Daarnaast is het wijk- en Kabelkrant Heimond een belangrijke blad een prachtig podium voor ondersteuning zijn. Nu is plaatsing uitsluitend wijkinformatie die voor andere afhankelijk van beslissingen door de redactie. wijken minder interessant is. 5 De afsprakenlijsten blijven hanteren en BV BH HW e vraag is wel, wat is redelijk. Het gaat om In de evaluatie wordt nu 5 Nr Uitspraak Eens 0 Evt. opmerkingen Reactie gemeente deze proberen op redelijke termijn gereed SH MH RB vrijwilligerswerk gesproken van "4 weken" te hebben voor verspreiding voor BS HN HO HO: Het'sjabloon'van de afsprakenlijst kan wat belanghebbenden en via de gemeentelijke DD gemakkelijker gemaakt worden. Suggesties voor verbeteringen website De presentatie op de gemeentelijke website vergt zijn altijd welkom een op internet gebaseerde opzet 6 Gezamenlijk blijven waken voor het BV BH HW RB: In principe op hoofdlijnen blijven. Echter ook Voor dit soort incidentele bespreken van onderwerpen op SH HN MH ruimte laten voor het individuele gevallen die in gevallen vinden we altijd wel een hoofdlijnen RB BS HO de contacten met de gemeente "aan het lijntje" oplossing in of na afloop van de DD worden gehouden. klankbordgroep vergadering 7 De gemeente blijft praten met de leden van BV HW SH RB: Een probleem v.w.b. de leden van de Het gesprek in de wijk over dit de klankbordgroep. Het is aan het MH RB BS klankbordgroep betreft het afleggen van onderwerp wachten we verder af. wijkorgaan om te bepalen wie lid is van de HO DD verantwoording aan de wijk. Het zou beter zijn, klankbordgroep. Daarbij is het van belang als zowel v.w.b. beleid als v.w.b. de financiën als dat leden een vertegenwoordigende rol er ook verantwoording werd afgelegd aan de vervullen wijkbewoners. Voor Rijpelberg zou dat kunnen inhouden, dat bepaalde delen van de WVR samen zouden moeten gaan met de SWBR. HO: In principe mee eens, maar wenselijkheid en Dat verdient dan de komende tijd realiseerbaarheid lopen hier uiteen. de nodige aandacht. Het streven dat eik lid van de wijkraad een .1 achterban" vertegenwoordigd komt althans in Heimond Oost noq niet uit de verf. 8 Het introduceren van de rondvraag voor de BV HW SH HO BV: worden de vragen dan voorafgaand aan de De vragen worden voorafgaand wijk en daarvoor maximaal een kwartier uit MH HN BH rondvraag geïnventariseerd? aan de rondvraag te trekken. Hierbij per vraag direct BS RB DD RB: In Rijpelberg is er nooit een probleem geïnventariseerd om de tijd aangeven wat ermee gedaan gaat worden ontstaan hierover. eerlijk te verdelen. Dat hoeft niet en wie daar een rol in heeft BS: indien schriftelijk ingediend voor de schriftelijk om onnodige vergadering bureaucratie te voorkomen HO: Tijdens de klankbordgroepvergadering Het is niet de bedoeling van elke moeten "rondvragen" verzameld worden en dat vraag een agendapunt te maken. kost tijd. 15 minuten is voor een serieuze Zie verder 3.5. rondvraag veel te kort 9 De frequentie van de bijeenkomsten HN DD RB BV: mogelijkheid 4@ keer openhouden Deze mogelijkheden zijn expliciet Binnenstad , West, Noord, Rijpelberg en HW BS RB: graag de mogelijkheid blijven behouden voor opgenomen in de evaluatie n.a.v. Brandevoort terugbrengen tot 3 keer per tussentijds ambtelijk of bestuurlijk overleg deze reacties jaar HO: Onze visie is dat de frequentie van het over- De omvang van het aantal 6 Nr Uitspraak Eens Oneens Evt. opmerkingen Reactie gemeente leg moet afhangen van de dynamiek en ingediende agendapunten, het problematiek in de wijk. nakomen van de afspraken door Grote bewegingen als ingrijpende renovaties, de gemeente en de mogelijkheid grote veranderingen in de gebruik te maken van korte bewonerssamensteilingen of ernstige lijnen, liggen ten grondslag aan leefbaarheidproblemen moeten de frequentie van dit voorstel. Zo is er in Heimond de overleggen bepalen. Oost in 2003 maar één Haalbaarheid terugbrengen aantal KBG- klankbordgroep vergadering overleggen van 4 x per jaar naar 3 x per jaar doorgegaan wegens gebrek aan gebleken in de nieuwe werkwijze ? agendapunten. Waaruit is dit gebleken? Wie bepaalt dat Heimond Oost aan 2 KBG- overleggen genoeg heeft en op basis waarvan wordt dit geconcludeerd ? 1 0 Het college blijft met een brede BV HW SH Hd- RB: Het is zonder meer goed, dat alle leden van We zijn gezamenlijk vertegenwoordiging één keer per jaar de MH BH HN de klankbordgroep eenmaal per jaar ook contact verantwoordelijk voor de klankbordgroep bezoeken RB BS DD hebben met de overige bestuurders. Deze agendering van de vergadering zou eigelijk wat Rijpelberg betreft klankbordgroep. De gemeente ook wel iets anders van opzet mogen zijn. Te staat open voor dit soort denken valt hier bijvoorbeeld aan een schouw suggesties. van een stukje wijk, als daar aanleiding voor is. Dat maakt de bestuurder meer betrokken en geeft de burgers meer mogelijkheden een bestuurder rechtstreeks aan te spreken. HO: Als de Klankbordgroep het gewicht Een brede vertegenwoordiging heeft/moet houden dat wij tot nu toe gehoord doet geen afbreuk aan de status hebben én daaraan gegeven hebben is het van de klankbordgroep. noodzakelijk dat zoveel mogelijk het voltallige Aangezien de afspraak is dat het college aanwezig is. college van B&W de voorzitter Het doet o.i. rechtaan 'het wijkorgaan' als de levert, zal vervanging binnen het KBG-vergadering een eerste en een tweede college worden geregeld. voorzitter heeft waarbij de tweede voorzitter uit Overigens is de voorzitter altijd het wijkorgaan komt. aanwezig geweest in Heimond Oost. Zie verder 3.3. 7 Helemaal Nr. Stelling Helemaal mee Enigszins -óeen@me@ning Enigszins eens mee eens mee oneens mee oneens 1 1 De klankbordgroep is een zinvolle manier van overleg tussen de wijk BV BH HW HO BS en de gemeente SH MH HN RB DD 12 De verdeling van de verantwoordelijkheid tussen de wijk (sécretaris) BV BH HW SH --HN DD HO en de gemeente (voorzitter) werkt in de praktiik goed MH RB BS 13 De bijeenkomsten van de klankbordgroep verlopen in een goede sfeer BV BH HW SH HN DD MH RB HO BS 14 Afspraken worden nagekomen door de gemeente HW BV BH MH SH HN HO RB DD BS 15 Afspraken worden nagekomen door de wijkorganen HW BV BV BH Si4- HN HO BS MH RB DD 16 De adviseur wijk- en buurtorganisaties geeft goede ondersteuning aan BV HW MH SH RB BS BH de klankbordgroepen HN DD HO 17 De adviseur wijk- en buurtorgan@isatjes geeft goede ondersteuning aan BV HW SH BH HN RB HO de secretaris van de klankbord_qroep MH DD BS 1 8 De adviseur wijk- en buurtorganisaties geeft goede ondersteuning aan BV HW SH RB BS BH HO het bestuur van het wijkorgaan MH HN DD Nr. Vraag Antwoord Gemeentelijke reactie 19 Hebt u suggesties ter verbetering van het 0 BV: Graag tussentijdse terugkoppeling over 0 Deze wederzijdse afspraak is vaak al verloop van de klankbordgroep gemaakte afspraken praktijk, maar kan altijd verder worden ¿ HW: Mogelijkheid openhouden voor extra verbeterd bijeenkomst 0 In onderlinge samenspraak is dat ¿ SH: Voor elke aanwezige moet de mogelijkheid mogelijk bestaan voor de rondvraag 0 Ja, zie stelling 8. ¿ HN: collegeleden moeten meer betrokken zijn bij * Beide punten nemen we ter harte de vergadering ¿ HN: betere voorbereiding 1 inschatting van de agendapunten 0 Zie ook reactie op stelling 4. ¿ RB: Medewerking verlenen aan een vorm van Inhoudelijke bijdrage kan onderwerp zijn afleqqen van verantwoording aan de wijk van nader gesprek. 8 Nr. Vraag Antwoord Gemeentelijke reactie ¿ RB: Meer informatie tijdig verstrekken 0 Het is altijd de vraag welk niveau van informatieverstrekking wenselijk en haalbaar is. O.a. via de ambtelijke aanspreekpunten doen we ons best. ¿ RB: Afspraken beter nakomen 0 Laten we elkaar daar op blijven aanspreken ¿ BS: Onderwerpen die de wijk aangaan moeten 0 Dit nemen we ter harte inhoudelijk beter behandeld kunnen worden en niet 4 keer hetzelfde onderwerp ¿ HO: De vergaderingen duren te kort. Van 13.30 0 De ervaring leert dat effectief uur tot 16.00 uur is inclusief opening, rook- & plas- vergaderen geen 2,5 uur hoeft te duren pauze en afsluiting te kort, zeker als een wanneer de agenda ook echt wordt belangrijk deel in beslag wordt genomen door aangehouden. Voorzitter en secretaris presentaties van gemeentelijke voorstellen. Een hebben overleg over de agenda en KBG/vergadering moet een effectieve vergadertijd kunnen ook samen evalueren hebben van tenminste 2 Y2uur, gevolgd door tenminste een kwartier informeel napraten met de aanwezige bestuurders ¿ HO: Beslissingsbevoegde bestuurders & 4 Deze opmerking kunnen we in het ambtenaren, in de zin dat ze concrete geheel niet plaatsen. De afsprakenlijst is toezeggingen moeten kunnen doen, moeten op bedoeld afspraken vast te leggen. de KBG aanwezig zijn. ¿ HO: Bij de vaststelling van de agenda krijgen 0 De agenda wordt gezamenlijk gemaakt. punten vanuit de wijk aangedragen prioriteit We hebben niet de indruk dat de wijk boven de wens van de gemeente om grote daarin te kort wordt gedaan. nieuwe plannen te presenteren. ¿ HO: Presentatie van voornemens en 0 Een goede presentatie is afgestemd op beleidsnotities moeten zodanig zijn dat de de doelgroep. Dat krijgt de aandacht. toehoorders niet ten ondergaan in een stortvloed We hebben niet de indruk dat vragen van informatie die zij voor het eerst horen, de niet serieus worden beantwoord. aanwezigen voldoende gelegenheid krijgen om vragen te stellen, kritiek te uiten en reacties van aanwezigen niet met dooddoeners of nog erger worden gepareerd maar serieus worden beantwoord. 9 Nr. Vraag Antwoord Gemeentelijke reactie ¿ DD: De gemeente moet niet op het laatste In een enkel geval is dit het laatste jaar moment met documenten op de proppen komen niet gelukt. We proberen dat zo veel ter bespreking waardoor de leden van de mogelijk te voorkomen. klankbordgroep zich niet goed kunnen 1 voorbereiden 20. Wat wilt u nog kwijt 0 HW: Het streven om stedelijk de wijkorganen bij De adviseur wijk- en buurtorganisaties elkaar te roepen moet verstevigd worden zal, in eerste instantie ambtelijk, voor de ¿ HO Het zou een goede ontwikkeling zijn als er zomer 2004 het initiatief hiertoe nemen. een periodiek overleg kwam tussen de gezamenlijke DB-en van de wijkorganen en beslissingsbevoegde bestuurders & ambtenaren. ¿ HO: De gemeente veroorzaakt soms het gevoel De Stichting Leefbaarheid Heimond dat ze er eigenlijk niet omheen kunnen de KBG- Oost is het laatste jaar vooral met vergadering of meepratende zichzelf bezig geweest waardoor de wijkraden/buurtbeheren in te schakelen. contacten over de wijk met de gemeente Niet alleen op 'cruciale momenten' maar ook door te beperkt zijn geweest. Het aanbod van het jaar heen dient er tijd voor frequent contact te de gemeente om het bestuur ter zijde te zijn. Uiteindelijk worden de wijkorganen gedragen staan heeft nog niet geleid tot nadere door vrijwilligers die belangeloos tijd, onkosten en afspraken. energie steken in de leefbaarheid van de wijk. ¿ HO: De bezoekers van de KBG-en bestaan uit Juist om die reden is de "rondvraag voor vertegenwoordigers van groeperingen en de wijk" bedacht. Dit soort vragen organisaties maar ook uit individuele kunnen dan worden doorgesluisd naar belangstellenden die vaak om één bepaalde zorg bijvoorbeeld de wijkraadvergadering bespreekbaar te maken op de open uitnodiging ingaan. Voor deze laatste categorie zou, o. I.v. het wijkorgaan, periodiek een soort van inspraakavond georganiseerd moeten worden. ¿ HO: Er moet vaker overleg zijn tussen de (dagelijkse) besturen van de wijkraden en de gemeentelijke overheid. ¿ HO: Een evenredige verdeling/toewijzing van de De adviseur wijk- en buurtorganisaties is beschikbare capaciteit aan professionele ondersteunen en vraagbaak voor het ondersteuning vanuit de gemeente maar met wijkorgaan en niet de SWH. name vanuit de SWH ontbreekt. (Wellicht tengevolge van onze onbekendheid met de van toepassing zijnde procedures.). 1 0 Nr. Vraag Antwoord Gemeentelijke reactie ¿ HO: Een contactavond/dankjewel-avond is fijn. Deze suggestie zal ook worden Helaas zijn deze avonden vaak eenzijdig voorgelegd aan de andere wijkorganen vastgesteld. Wij stellen voor om een budget beschikbaar te stellen en een of een paar wijkraden/buurtbeheren per toerbeurt, in overleg/samenwerking met de gemeente, zo'n gemeentelijke contactavond te laten organiseren ¿ DD: De wijkraad Dierdonk is zeer tevreden met de Het is prettig om dat te vernemen. aanstelling van de adviseur wijk- en buurtorganisaties. Sinds zijn komst lopen tal van zaken vlot en gestructureerd. |