• Bestuur
  • Vergaderstukken behorende bij de commissieagenda Actieprogramma IVB 2004

Vergaderstukken behorende bij de commissieagenda Actieprogramma IVB 2004

Documentdatum 11-03-2004
Bestuursorgaan Commissie Middelen en Ondersteuning
Documentsoort Vergaderstukken behorende bij de commissieagenda
Samenvatting

[t

i>qmmissie: In 0

d.d.: iJ- ~ - OL.I

agendapunt;. I ~

Gemeente Helmond

Com missie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 3 februari 2004

Onderwerp: Actieprogramma IVB 2004

Inhoud: Conform de afspraken in het Masterplan IVB gemeente Helmond wordt jaarlijks een

actieprogramma vastgesteld.

Bijgevoegd het actieprogramma IVB 2004.

In te stemmen met het actieprogramma integraal veiligheidsbeleid 2004

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Actieprogramma IVB 2004

Het college van Ben W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie ABA op 16 februari 2004 met als doel: ter kennisname

de commissie MO op 11 maart 2004: advies begrotingswijziging 44

gemeenteraad 6 april 2004 vaststelling begrotingswijziging 44.

integraal veilgheid

Pagina 1 van 1

1

Inleiding:

1.1

Algemeen:

Helmond heeft een pittig veiligheidsjaar achter de rug.

Naast het stevige actieprogramma heeft nog een aantal zaken. nadrukkelijk aandacht gevraagd van de

veiligheidspartners.

. Een aantal zware delicten is opgelost.

. Het kabinetsbeleid doorkruiste de in Helmond ingeslagen weg op het gebied van stadstoezicht.

Door het schrappen van de ID-banen-regeling viel een van de pijlers onder de opzet van de

stichting stadstoezicht weg.

. Diezelfde tijd moest, als uitvloeisel van de aanbevelingen uit "slagen voor veiligheid" meer

aandacht worden besteed aan handhaving.

. Vermeldenswaard het feit dat Helmond in landelijk verband een behoorlijke inbreng had bij het tot

stand komen van de GSB-nota die moet leiden tot de landelijke veiligheidspijler.

. De politiecijfers laten een gematigd positief beeld zien. De geweldsincidenten nemen echter wel

toe.

. Het beeld van de ontwikkeling van het veiligheidsgevoel is op hoofdlijnen beschikbaar. Het beeld

is licht negatief.

1.2

Voortgang actieprogramma:

Veel punten uit het actieprogramma zijn geheel of gedeeltelijk gerealiseerd. Een overzicht is

opgenomen.

Wat nog steeds opbreekt is dat uitvoeringsinspanningen op het gebied van veiligheidsbeleid in de

gemeente Helmond gerealiseerd moet worden binnen de bestaande sterkte van het ambtelijk

apparaat. Het veiligheidsbeleid moet dus zijn plaats verwerven ten koste van andere werkzaamheden

binnen de diensten en afdelingen en dat kost energie en tijd.

Dat het de goede richting uitgaat met die inspanningen blijkt uit het feit dat de meeste van de

voorgenomen acties zijn of worden gehaald binnen de looptijd van het masterplan IVB.

Slechts een paar acties moeten worden afgevoerd omdat ze in de praktijk niet haalbaar bleken.

Verwacht wordt dat in het eerste kwartaal een beeld van de ontwikkeling kan worden gegeven.

1.3 Intensivering veiligheidsaanpak

2004 Is het derde en laatste jaar waarin een actie programma Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) voor de

gemeente wordt opgesteld conform de afspraken en binnen de kaders zoals die zijn verwoord in het

Masterplan rVB 2001 - 2004.

De benoemde aandachtspunten blijven dan ook gehandhaafd:

. Minder overlast

. Minder inbraak, fietsendiefstal en vernieling

. Minder geweld

. Minder verkeersongevallen

. Minder gevoelens van onveiligheid

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 1

In het veiligheidsbeleid voor de periode 2005 - 2009 verschuiven de accenten.

Het Masterplan handhaving en integraal veiligheidsbeleid 2005-2009 zal vooral aangeven hoe het

veiligheidsbeleid moet worden ingebed en verankerd binnen de bestaande werkzaamheden van de

gemeente en de door haar aangestuurde instellingen. Er zal vervolgens sprake zijn van benadrukken

van handhaving met een duidelijke versterking van de handhavingscapaciteit.

Landelijk zijn speerpunten van beleid aangegeven waarop we als GSB-stad worden aangesproken.

Het gaat dan onder andere over de aanpak veelplegers en het opzetten van een netwerk voor de

aanpak huiselijk geweld.

Daarbij is medio december 2003 aan Helmond voor 2004 een stimuleringssubsidie (ruim ¿ 400.000,-)

voor het vergoten van betrokkenheid van bewoners op veiligheidsgebied toegekend. In het voorjaar

zullen de plannen voor vergroten van bewonersparticipatie worden gepresenteerd.

De laatste ontwikkeling is dat ook de provincie geld voor sociale veiligheid ter beschikking stelt. Over

de voorwaarden en de exacte bedragen wordt op korte termijn besluitvorming verwacht.

1.4 Leeswijzer

Al lezend door )let document komt u achtereenvolgens tegen:

. De voortgang van de voor 2003 benoemde actiepunten met de stand van zaken

. De matrix met daarin de actiepunten voor 2004 .

. De uitwerking van de nieuwe actiepunten op hoofdlijnen.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 2

2

Voortgang intensivering veiligheidsaanpak.

2.1

De stand van zaken van de actiepunten 2003:

Vermindering van overlast

Actie 1: Verbeteren afhandeling overlastmeldingen.

1.Eenduidige gesloten keten van registratie en afhandeling

De actie is gestart. Binnen de gemeentelijke organisatie zijn de werkprotocollen gereed. Invoering ka

plaatsvinden in het voorjaar 2004 als een aantal benodigde upgrades in het gemeentelijke

computersysteem zijn gerealiseerd.

2. Meldpunt voor drugsoverlast

Actie is uitgevoerd. Helmondse bevolking heeft de mogelijkheid om (desnoods anoniem) meldingen

via een rechtsreeks nummer door te geven aan de politie. In 2003 werd 37 maal gebruik gemaakt van

de mogelijkheid om drugsoverlast rechtstreeks te melden.

Actie 2.Verbeteren aangiftemogelijkheid

1. Mogelijkheid elektronische aangifte

De regiopolitie heeft de mogelijkheid tot aangifte veel voorkomende feiten (diefstal voertuigen en

vernieling) met behulp van Internet gerealiseerd.

Actie 3. Algehele plantoetsing aan veiligheidsaspecten

1.Algemeen te gebruiken veiligheidschecklist

2. Workshop

3. Gesanctioneerd gebruik checklist

Binnen de dienst S&B is het voortraject om te komen tot een gesanctioneerd gebruik van de

veiligheidscheeklist afgerond. In 2004 wordt verder gewerkt aan de invoer.

Binnen het kader van het project Slagen voor veiligheid is afgesproken dat alle aan veiligheid

gerelateerde diensten structureel afstemmingsoverleg hebben om elkaar op de hoogte te stellen van

planvorming op het gebied van openbare ruimte.

Binnen de afdeling ruimtelijke ordening en verkeer heeft een eerste veiligheidsplantoetsing

speelvoorzieningen plaatsgevonden.

Er is geen workshop gehouden.

Actie 4.Uitbreiding strafrechtelijke opvang verslaafden

1.Plan van aanpak

2. Onderlinge afstemming in alle lopende projecten

3. Verzorgen woonruimte aan einde traject.

De gemeente heeft samen met openbaar ministerie en politie deelgenomen aan diverse regionale en

arrondissementale besprekingen over het onderwerp. Steeds is het aanbod geweest om het

reintegratie-traject in de diverse projecten mee uit te voeren. Er zijn diverse pogingen geweest

pilotprojecten te starten. De diverse partners zijn in 2003 tot overeenstemming gekomen dat in 2004 in

het project veel plegers dit actiepunt wordt overgenomen.

Namens de gemeente Helmond is aangegeven dat voor wat betreft de invulling van het project alleen

nog wordt aangehaakt voor veel plegers die via de Helmondse vestigingen van openbaar ministerie en

politie worden aangereikt. Op Helmonds niveau wordt afgestemd.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 3

ActieS. Bevordering keten informatie tussen preventief, repressief en nazorg

1. Structuur sociaal maatschappelijk overleg

2. Centrale afstemming en coaching projecten

3. Registratie in de vorm van jeugdvolgsysteem

Op uitvoerend niveau is doorgegaan met het afstemmen van projecten binnen de bestaande structuur

met voor ieder project een eigen aansturingstructuur.

De opzet voor een registratie in de vorm van een jeugdvolgsysteem is op hoofdlijnen afgerond. De in

Helmond uitgevoerde pilot is als regionaal systeem gekozen. Daar waar de diverse betrokken partijen

uitgingen van een bruikbaar systeem in 2006 heeft Helmond geregeld dat door het versneld gebruiken

van bestaande gegevens in 2004 een jeugdvolgsysteem voor Helmond operationeel kan zijn.

Actie 6.Structurele aandacht onveilige gebieden

1. Voortgang Binnenstad-oost

2. Veiligheidsplan Helmond - West

3. Gestructureerde handhaving Helmond-west

De geplande extra aandacht voor Binnenstad Oost is uitgevoerd.

Voor Helmond - west is met het project social quality matters een quick-scan veiligheid uitgevoerd en

tegelijkertijd gekeken naar een vernieuwende aanpak van veiligheid door toepassing van informatie-

communicatie technologie (ICT).

De bevindingen uit de quickscan worden voor 2004 omgezet in een actiepunt. In dat actiepuntzal ook

de gestructureerde handhaving op basis van de onderzoeksresultaten nader worden ingevuld.

Actie 7.Vestigen gebruikers ruimte

De plannen voor een gebruikersruimte in "De Oversteek" zijn klaar en worden op korte termijn aan de

raad voorgelegd.

Actie 8. Bestrijding voetbalvandalisme

1.Aandacht supportersvereniging

2. Opstellen veiligheidsplan Helmond-sport

In een afstemmingsoverleg met het bestuur van de supportersvereniging Helmond sport is

aangegeven hoe de gemeente wil omgaan met de raakvlakken veiligheid en voetbalsupporters. Het

veiligheidsplan Helmond-Sport is conform de richtlijnen van de KNVB uitgewerkt en ondertekend. (De

supportersvereniging heeft daarin als partners meegedaan).

Actie 9. Aanscherpen beleid coffeeshops en huisteelt nederwiet

1. Coffeeshopbeleid

2.Bestendigen verhoogd toezicht en handhaving

3. BIBOB

Het coffeeshopbeleid wordt heroverwogen.

Het verhoogde toezicht op de hennepteelt is vastgehouden in 2003. Het convenant bestrijding

hennepteelt is geëvalueerd. De partners zetten het afgesproken beleid voort.

Actie 10.Uitbreiden inzet particuliere beveiliging, boa en SSH

1. Veiligheid bij evenementen

2.Betere (toezicht-) kwaliteit

3. Meer publiek private samenwerking

PM. Invoeren bestuurlijke boete

De evenementen nota met een nieuwe opzet voor veiligheid en vergunningverlening bij evenementen

is aangeboden aan de raad. De raad heeft ingestemd met de nieuwe opzet me uitzondering van de

voorgestelde uitbreiding van formatie om de voorgestelde uitvoering. te kunnen effectueren.

Het verbeteren van de toezichtkwaliteit heeft en andere invulling gekregen; n.a.v. het regeringsbesluit

de structurele inzet van JO-ers niet langer te subsidiëren is een nieuw voorstel toezicht en handhaving

aangereikt. In 2004 worden de concepten verder uitgewerkt.

De publiek private samenwerking op veiligheidsgebied is verder gepromoot.

Zowel met horecaondernemers, de cityondernemers, de ondernemers op bedrijventerreinen, Helmond

Sport en diverse belangenverenigingen zijn samenwerkingsafspraken verbeterd.

De bestuurlijke boete is door het uitblijven van landelijk beleid (nog) niet ingevoerd.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 4

Actie 11.0pzetten integraal veiligheidsbeleid scholencampus Helmond Noord

1. Veiligheidsanalyse,

2.lntegraal veiligheidsplan

3.Een fte politietoezicht door vaste medewerker

De veiligheidsanalyse is niet uitgevoerd. (Het beschikbare bedrag was ontoereikend.). Daardoor is

ook geen sprake van een integraal veiligheidsplan. (Voorstel aanvullende financiering en

veiligheidsplan 2004).

Het invoeren van de schoolagent op ROC Ter Aa en TKC is wel uitgevoerd. Twee vaste medewerkers

van de politie werken elk voor de helft van hun tijd als schoolagent. De eerste ervaringen worden door

de betrokken partijen als positief bestempeld.

Actie 12. Helmregels

1.Plan van aanpak normen en waarden

Door het opzetten van een communicatietraject met nadrukkelijke vermelding in de klankbordgroepen

zijn honderden voorstellen voor helmregels verzameld. Deze voorstellen zijn gebundeld in 20

voorstellen. Op 6 januari 2004 werden uit deze 20 voorstellen de 10 regels gekozen. In het

actieprogramma 2004 worden voorstellen voor het vervolg opgenomen.

Actie 13. Woonoverlast

1. Invoering in binnenstad-oost,

2.lnvoering Helmond breed

De aanpak woonoverlast is in binnenstad-oost gestructureerd. Begin 2004 wordt de aanpak

stadsbreed uitgezet. De opstart vindt plaats met de uitwisseling van ervaringen van Helmondse

professionals waarna in Helmond voor het Centrum, in Oost en in West elk een team actief met de

werkwijze start.

Vermindering van inbraak, fietsendiefstal, diefstal uit auto's en v~rnieling

Actie 14. Opzetten van bestrijdingsplan fietsendiefstal

1. Plan van aanpak .

2. Significante teruggang aantal fietsendieftallen

Het aantal aangiften fietsendiefstal in 2003 is in vergelijking met de voorgaande jaren gestegen.

Halverwege het jaar kwam het aanbod van de Nederlandse fietsersbond om actief mee te werken aan

een plan van aanpak. ~ .

Op dit aanbod is ingegaan. Er is een convenant ondertekend inhouden de dat politie, gemeente en

fietsersbond verder samenwerken aan een integraal plan van aanpak dat de periode tot 2006 beslaat.

Actie 15. Opzetten van bestrijdingsplan diefstal uit auto's

1.Plan van aanpak

2.Significante teruggang aantal diefstallen uit auto's

Door de actiehouder is projectmatig aandacht aan het fenomeen besteed.

In 2003 is het aantal aangiften diefstallen uit auto's in vergelijking met 2002 gedaald.

Minder geweld

Actie 16. Invoeren landelijk model aanpak straatroof

1.Plan van aanpak

2.Een stijgende aangiftebereidheid

3. Minimaal 1 0 verdachten straatroof naar OM

4. Creëren veilige routes

Door de actiehouder is projectmatig aandacht aan het fenomeen besteed. In hoeverre de

aangiftebereidheid op dit punt gestegen is, is (nog) niet bekend.

Het aantal aangiften straatroof lijkt in vergelijking met 2002 iets terug te lopen.

De politie heeft in totaal 19 daders in 2003 aangehouden.

Aan diverse ondernemers zijn adviezen gegeven voor het veilig transporteren van kasgeld en daarbij

te gebruiken routes en methodieken.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 5

Actie 17. Gemeentelijk cameratoezichtl pasjesregeling

1. Plan van aanpak

Pm. Cameratoezicht

3. Pasjesregeling

Het plan van aanpak cameratoezicht is besproken in de commissie ABA en geaccordeerd. Half

november is aan drie aanbieders gevraagd een offerte voor een camerasysteem uit te brengen. De

drie offertes zijn binnen. In januari '04 wordt vastgesteld welke aanbieder de klus kan gaan klaren.

Het pasjessysteem in het horecaconcentratiegebied is niet gerealiseerd. Door een misverstand over

de pasjesregeling in combinatie me de jeugddisco's is het pasjesproject niet doorontwikkeld.

Actie 18. Huiselijk geweld

1. Opzetten meldpunt voor slachtoffers

2. Structurele aanpak inclusief kostenbegroting

Binnen de regionaal afgesproken kaders is het projectplan opgezet. Het actieplan voor Helmond is

gereed. In de subregio Peelland is het Algemeen Maatschappelijk Werk Helmond kartrekker. De

subregionale afstemming in Peelland is onvoldoende van de grond gekomen. Met name de

gemeenschappelijke financiering van een subregionaal meldpunt is een struikelblok.

Minder verkeersongevallen

Actie 19. Herijken gemeentelijk verkeersveiligheidsplan

1.Herijkt VVP

2.Uitvoeren 2 geprioriteerde acties

3. Minisymposium verkeersveiligheid

De opdracht tot het herijken van het gemeentelijke verkeersveiligheidsplan is in het najaar 2003

uitgezet. Na het bekend worden van de resultaten zullen in 2004 aanpassingen plaatsvinden.

Het minisymposium verkeersveiligheid met als doel te toetsen of het verkeersplatform bijstelling

behoefde heeft plaatsgevonden.

Door het symposiummeije lijkt het platform weer nieuwe energie gekregen te hebben. Er zijn nieuwe

werkafspraken gemaakt en het platform zal nadrukkelijker van zich doen spreken. Ook zal gekeken

worden naar een vorm van een meer wijkgerichte manier van werken.

Minder onveiligheidsgevoelens

Actie 20. De wijk meer aan het woord

1. Veiligheidsrapportage per wijk,

2. Themabijeenkomst klankbordgroep

3. Uitvoeren ten minste een maatregel

De veiligheidsrapportages per wijk zijn af en voor een groot gedeelte besproken in de

klankbordgroepen. In de klankbordgroepen is de gelegenheid geboden om te reageren om de

bevindingen. Vervolgens is aan de leden van de klankbordgroepen gevraagd aan te geven welke

zaken in aanmerking komen voor verbetering.

De eerste maatregelen op aangeven van de inwoners zijn inmiddels genomen om de

veiligheidsgevoelens te verbeteren. In Dierdonk is de overlast van scooters bij het wijkcentrum

aangepakt. In het centrum zijn een aantaloverlastgevende doorgangen afgesloten.

Actie 21. Helmond Lichtstad; In publiek private samenwerking het uitlichten van alle donkere

plekken in woonwijken.

1.plan van aanpak pilot betere verlichting Helmond-west

2. uitvoering plan van aanpak

3.evaluatie en beslissing voortgang overige delen van de stad

Pm aanpak totale stad

Actieprogramma!YB gemeente Hehnond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 6

In Helmond west is in november gestart met de uitvoering van het project. Ruim 200 mensen hebben

zich aangemeld. Begin 2004 zal worden bezien of ook de uitvoering voor de rest van de stad mogelijk

is.

Organisatorische randvoorwaarden

Actie 22. Lokale veiligheidswensen in regionale beleidsplannen politie

1.Plan van aanpak met tijdlijn

2. Ih gezamenlijke 2-daagse opgesteld actieprogramma 2004

3.Actieprogramma aangeleverd aan korpsbeheerder

De gemeente heeft de uitvoering van het veiligheidsbeleid inzichtelijk gemaakt met een jaarlijks

actieplan. Een voorverkenning voor de behoefte aan een gemeenschappelijke tweedaagse gaf aan

dat er weinig behoefte was.

De politieafdelingen Helmond zijn door een landelijk en daarvan afgeleide regionale convenant

gebonden aan inspanningsverplichtingen van het regiokorps Brabant-Zuidoost. Over het algemeen

zijn de Helmondse" noden inpasbaar binnen die afspraken.

De welzijnsinstellingen stemmen jaarlijks af welke taken door hen worden uitgevoerd. "Veiligheids"-

aspecten worden meegenomen.

Om nog beter lijn te brengen in handhaving en integraal veiligheidsbeleid zal de stuurgroep IVB

worden omgebouwd naar en stuurgroep handhaving en IVB waarin het college, het managementteam

van de gemeente en de belangrijkste externe veiligheidspartners periodiek de uitvoering van het

Helmondse veiligheidsbeleid volgen en nieuwe ontwikkelingen in beleidsvoorbereidende sfeer

bespreken.

Actie 23. Opzetten professionele gemeentelijke handhavingorganisatie

1.lnventarisatie handhavingprioriteiten,

2. Vaststellen gewenst handhavingniveau

Pm. Uitbreiden aantal handhavers

De handhavingprioriteiten en het gewenste niveau van handhaving zijn vastgelegd. Het betreffende

document is in de raad vastgesteld.

Vooruitlopend op het verder professionaliseren van de handhavingcapaciteiten is toestemming

gevraagd om op korte termijn 1 fte handhaving (Bouwen en Wonen) en 0,5 fte preventie (brandweer)

in te kunnen vullen. Daarnaast zijn met gebruikmaking van een landelijke subsidieregeling 6 bijzonder

opsporingsambtenaren aangesteld.

Last Minute

Cellencomplex

Veilig ondernemen

Onvoorzien

. Het cellencomplex van 10 cellen van de politie Helmond wordt (tijdelijk) opnieuw in gebruik

genomen.

. Wat betreft veilig ondernemen zijn verkenningen uitgevoerd. Zowel de citymanager als de

coordinator IVB is van mening dat het keurmerk veilig ondernemen teveel een papieren tijger

is; m.a.w. om aan het keurmerk te kunnen voldoen wordt zoveel papierwerk gevraagd dat het

ten koste zal gaan van uitvoering van maatregelen. In het actieprogramma 2004 het voorstel

om heel pragmatisch te gaan bezien hoe we de standaard voor het keurmerk qua uitvoerende

maatregelen kunnen evenaren zonder allerlei administratieve verplichtingen daaraan te

verbinden. Dat we daarmee formeel geen Keurmerk kunnen krijgen is jammer.

. Onvoorzien zijn de diverse kleine projecten. Het politieleerprogramma Nick en Linda is

ondersteund, er is geparticipeerd in de politiehandhavingsdag, er is een tegel zinloos geweld

geschonken.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 7

3

Hoofdlijnen actieprogramma 2004

3.1

Algemeen:

Uit het voorgaande overzicht blijkt dat het in 2003 niet is gelukt alle actiepunten uit te voeren.

Daarom wordt de lijn van uitvoering doorgetrokken naar 2004 en aangevuld met (wat minder extra)

activiteiten die in het kader van landelijke maatregelen worden opgelegd.

De acties voortkomend uit het lopende Masterplan IVB worden binnen de plan periode afgerond.

3.2

GSB afspraken:

Op basis van afspraken binnen het grote steden beleid (GSB) zal uitvoering moeten worden geven

aan de daarin genoemde punten.

Dit zijn:

1. Het verminderen van commune criminaliteit door:

. Meerjarige convenanten tussen alle bij de nazorg betrokken lokale partijen

2. Het verminderen van overlast op straat veroorzaakt door personen alsook gericht op de omgeving

. Registratiesysteem van overlastgevende personen en meldingen overlast

. Registratiesysteem zorgmijders

3. Het verminderen van commune criminaliteit in risicogebieden

. Het gericht inzetten van toezicht dmv toezichthouders en camera's

. Optimaal benutten mogelijkheden APV .

. Plan van aanpak over samenwerking tussen bijv. winkelcentra, scholen stations etc.

4. Het verminderen van (herhaling) van huiselijk geweld

. Handelingsprotocol betrokken instellingen

. Afspraken 24-uurs meldstructuur

. Aparte beschrijving voor dader, slachtoffer en gezinsleden

. Beschrijving informatie-uitwisseling partijen

. Programma voor deskundigheidsbevordering

5. Een veiligheidsprogramma gericht op het bedrijfsleven

Half december is door de regering aan Helmond voor 2004 een bedrag van ruim ¿ 400.000,- ter

beschikking gesteld om de burgerparticipatie bij het thema veiligheid te vergroten.

3.3 Aansturing

In de aansturing en voortgangsbewaking van handhaving en integraal veiligheidsbeleid treedt een

verandering op. .

In een periodiek stuurgroepoverleg worden de hoofdlijnen van beleid besproken.

In een aan de stuurgroep gekoppelde werkgroep worden de inhoudelijke aspecten van veiligheid en

handhaving uitgewerkt en uitgezet.

3.4 Financiën

Door het niet tijdig uitvoeren van een aantal maatregelen zijn budgetten niet binnen het begrotingsjaar

besteed. Bij de vermelding van de budgetten in het actieprogramma 2004 zijn alleen de nieuw vereiste

bedragen opgenomen. Er wordt dus van uit gegaan dat de voor 2003 begrootte bedragen voorhanden

blijven voor de acties die alsnog in 2004 worden uitgevoerd.

Niet alle actiebudgetten worden volledig benut. Bij het aanbieden van de begrotingswijziging zullen de

vrijvallende financiën worden aangegeven.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 8

4 OVERZICHT VAN DE ACTIEPUNTEN UIT HET ACTIEPROGRAMMA 2004

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 9

Actieprogramma NB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 10

4.1 Acties binnen de beJeidsprioriteiten:

Bij elke beleidsprioriteit wordt kort ingegaan op de tot nu toe bekende ontwikkelingen. Vervolgens

worden de acties voor 2004 aangegeven.

Minder overlast.

Aanvullende diagnose t.o.v. 2003:

Op basis van politiecijfers 1 lijkt de beleving van overlast af te nemen.

(bron: GIDS politie)

De in 2003 genoemde oorzaken zijn nog voor een deel nog aanwezig. Er treedt wel verbetering op.

- Betrokkenheid bewoners wordt beter.

Het hernieuwde gebruik van de klankbordgroepen en het feit dat elk lid van het college een of

meer wijken heeft geadopteerd geeft nieuwe impulsen voor veiligheid. Vooral de bespreking van

de veiligheidsrapportages in de klankbordgroepen werkte positief.

- De aanpak van overlastproblematiek verbetert.

De afstemming van de informatiesystemen kan worden uitgevoerd na een aanpassing van het

gemeentelijk computersysteem in het voorjaar van 2004. De aanpak van de overlastmeldingen

kan dan eenvormig en gestructureerd worden uitgevoerd.

-In Helmond zijn veel organisaties (in-)direct met veiligheid bezig.

In heel veel overlegsituaties blijkt dat nagenoeg dezelfde mensen elkaar treffen maar dat voor elk

onderwerp een nieuw gestructureerd overleg wordt belegd. Daarnaast houdt elke organisatie een

eigen gegevensbestand bij dat vaak dezelfde doelgroep bevat als een zusterorganisatie die net op

een iets andere wijze met het probleem bezig is. Door uitwisseling van gegevens kan overbodig

werk voorkomen worden en kan beter klantgericht gewerkt worden.

I De cijfers zijn gebaseerd op de gegevens als bekend op 18 januari 2004.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 12

De actiepunten ter vermindering van overlast:

Actie 1: Verbeteren afhandeling overlast

De afhandeling van overlastmeldingen moet worden verbeterd. In 2004 wordt in Helmond een situatie

gecreëerd waarbij stadsbreed inzichtelijk is waar welke incidenten plaatsvinden, of de oorzaak is

verholpen en of de toegezegde inspanningen inderdaad zijn uitgevoerd. Het meldpunt drugsoverlast

wordt gecontinueerd.

Actie 2: Algehele plantoetsing aan veiligheidsaspecten

Voor de gemeente Helmond dient een veiligheidschecklist te worden ontwikkeld die in een vroegtijdig

stadium integraal wordt nagelopen bij elk relevant project waar veiligheid in het geding kan zijn. Bij

relevante voorstellen die het college passeren dient de toetsing aan de veiligheidschecklist te zijn

geschied. In 2004 worden de checklisten opgesteld en wordt in de vorm van een workshop

voorlichting gegeven aan het ambtelijke apparaat.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 13

Actie 3: Aanpak Veelplegers

Onder regionale politieregie en arrondissementale OM regie is voor de Helmondse politieafdelingen

een prioriteiten lijst opgesteld. Vanuit de lijst worden voor Helmond een aantal veelplegers

geselecteerd. Deze groep wordt strak in de gaten gehouden.

Voor een aantal veelplegers zal gelden dat voor hen een zwaar begeleid her-socialisatieprogramma

wordt opgezet. Bijzondere aandacht vraagt dan werk dan wel uitkering, mogelijk schuldsanering en

uiteraard het voorzien in woonruimte voor deze dan uit detentie terugkerende Helmonders.

Onder regie van het openbaar ministerie wordt een convenant opgesteld waarin de rollen en taken

van de diverse partijen worden opgenomen.

De categorie veelplegers waarvoor de inschatting luidt dat resocialisatie tot mislukking gedoemd is,

zal streng repressief worden aangepakt.

-

.11J11~1f;tliJI~£1;1~JEI~!~fJl~1l1J!~~ttIl~jmlmjl(ml~~{¥t~l\I~!~!~*lg;j:1~i;ll~~i,~l~1i£~4J1J~~f~I;~t;ii~~¥i~J1t;[f*,~~~~~r~f!~tJ~j

Actie 4: Bevordering keteninformatie tussen preventief, repressief en nazorg

De overlegstructuur waarin zowel stedelijk op (sub)directieniveau als uitvoerend op wijkniveau wordt

afgestemd wordt als voorbeeld genomen en uitgebreid. Er komt een centraal stedelijk (sub-

)directeurenoverleg waarin de diverse wijkgerichte uitvoeringsgroep worden gemonitord en

bijgestuurd. Naast het project woon overlast zal ook het project huiselijk geweld in deze structuur

worden ingepast. Ook andere projecten kunnen in deze structuur worden ingepast.

Een bijzondere plaats gaat de pilot jeugdvolgsysteem innemen. In dit project wordt onder

. gemeentelijke regie een centraal beheerd informatiesysteem opgezet en onderhouden. Doelgroep is

jongeren die veiligheidsgerelateerde zorg nodig hebben. De pilot heeft een looptijd van 2 jaar.

Voor de gegevensuitwisseling worden werkafspraken tussen de diverse organisaties vastgelegd en

worden de nodige privacy-convenanten opgesteld.

Inmiddels is de politiepilot afgerond.

In het voorjaar wordt gestart met de versnelde invoer van jeugdigen in het systeem.

Daarnaast wordt een registratiesysteem voor veelplegers, zorgmijders en overlast gevende personen

opgezet.

Periodiek wordt aandacht besteed aan de registraties door het driehoeksoverleg.

In verband met het ontbreken van afstemmingsoverleg wordt in het voorjaar 2004 een

stadssymposium gehouden voor bij de aanpak van drugsverslaafden betrokken partijen. Op dit

symposium worden de knelpunten in de afstemming in beeld gebracht en wordt zonodig een lijn voor

afstemmingsoverleg naar de toekomst neergezet.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 14

Actie 5: De uitdaging

In 2003 is onder regie van de medewerker jeugd en veiligheid het pilotproject de uitdaging uitgevoerd

in Helmond-west.

Gelet op het succes van de actie wordt de actie stadsbreed neergezet. Projectformat is bijgevoegd.

-

~\I~f~~~~I(~1~~lm1ji~~~~IiiHI~JI~:;~£Iil~1i1Jtt~II.Jl~1~~i~~~1{~1j;i~~~I1!~~Th~jJt~h~~v'~i~~gvf%}~";iii]r+'~;!\Ê!i:';&;;iq[~rtf!~:f~~~;~;~~~#~y~:

~JlI'B~I1;tjilm~f;i;Ji~ÉjH~~~~Jj~i-ti«];~t~f~~~(%~~'t;{~~~~i~fiJt~f{~~1;~DjPt3;1~lfI,[I~~i1if~I\Y~~i'~~+ji;\~'!fgf~:;1\~i~;w,i;1~fitli~~~~

-

~1'pJl~.7IItjlilglf4it~j!flflJl"~J!lJf4~'!b~~~flif.~~~~Wd~1~~?tiJf{f}:f{;;i«f;;;~1~illii/ji1ffi':I\t1J{~~~f$j;~1~?J{:Wr~)J(}1~~1~~Yfi,~i~~tEf?

-

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004

CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 15

Actie 6: Structurele aandacht onveilige gebieden

Het in Binnenstad-oost in gang gezette handhaving plan wordt voortgezet.

Voor Helmond west wordt een dergelijk plan opgezet waarbij nadrukkelijk gekeken wordt naar de

aanbevelingen uit de S(ocial) (Q)uality (M)atters - analyse. (Bijgevoegd)

In Helmond - West wordt daarom in het tweede kwartaal visueel voor en door de professionals in

kaart gebracht hoe de wijk West in elkaar steekt en waar knelpunten op diverse terreinen elkaar

raken.

:~ ~~l'iL~llrtfJil~l'tttlJriiJJ;T\~)?ii ~~rf:iillgtii 'ffil;';)il ~ ;!i:;~l\~":!:! ;,~!,: l~:t;~ [FiFA ~g&;~j ~ ~;)~1;} ;f(ta\~~t~~;f)iK{~~t~J~?; ~ ;';~: Ji\?:~;D'~:7; '{~~Z';~~~ï,m{Jl1)t~!1~Ay~

Actie 7: Verbeteren aangiftemogelijkheid winkeldiefstal

Bij het doen van aangifte winkeldiefstal zijn winkeliers nog steeds verplicht aangifteformulieren uit het

pre-digitale tijdperk te gebruiken. In de elektronische aangiftemogelijkheden is het feit winkeldiefstal

niet opgenomen. Door deze eenmalige investering wordt een digitaal te bewerken formulier

aangeleverd waarmee digitaal aangifte kan worden gedaan. (inclusief elektronische handtekening)

-

l'i~flnt!l!lilJj,~jl~1~~>~r~tlW*;:itÁ?f~r ~:~iiimJ~m~J~Ifiii}~ff,~~1f~fff$ pt~j~( Ii~W{{fjJ¥m1.~r~flX'; g{;; 'X,,; W t~r~ ;,':]'7'j:;i!f ~(~~!i~;1IG1~~~JF!t~Jht~~: .

-

~i'qfJlti'fi~~lJiriliJ)}jlJJ3b~i~~~r'fiJlfl"~lf!flf!flJjJIi~ltjg~Jj}~:Wl;;;;w.frRii,lf#Jdll(l~~t;?;tr;s~t'!kJQ~lkg1K~:~;if;i,~ij~\;!:,~,~,)'ii;;$1:'!;~~Y1]fft¥fl!llf&~'l~¥~~~lY~

-

tfl1IJ1fJjl1!)1!1~11111~i~ifi~~H~I~I'»jtJl¥,jl~I~I~~~~;~irJ:kJt!g~mi~~I:;p;{~j1~~~!~\'t~~~it~:Ë~~~j)i~rX2i;1~Q;{{!~:~;;[t*~f~f~iïE~tl~~I~~1~~~i~

-

!if,,;rlibSIJI&.~1r:ll~~f~iiJ~ftY!~{1jii{Ji~~}~i,\~f?:1~li~~Wjj~~tij~:t,;~W:~?il~&ff)W(~J!3*~'fJj;WrI41IJ;{i;~~ii;;~t~~~f%~~~~~1~~71f~if;j1~~I~~JI~fJi

- .

Actieprogramma IyB gemeente Helmond 2004

CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 16

Actie 8: Veilig ondernemen

Binnen het overleg cityondernemers - politie - gemeente is voorgesteld niet in te zetten op het

Keurmerk Veilig Ondernemen. Daarvoor in de plaats zal aan een HEAO student de opdracht

worden gegeven de in Helmond genomen maatregelen af te zetten tegen de in het Keurmerk vereiste

maatregelen. Aan de hand van de inventarisatie wordt gekeken waar verbeteringen noodzakelijk zijn.

Kleine aanvullende maatregelen worden uitgevoerd.

De administratieve rompslomp die bij het officieel aanvragen van het Keurmerk hoort wordt niet

uitgevoerd.

--

;t~lf~1!JJ1tt,W{~~~i.£: :;J~~~:'~ ~~j;ti:)Ui: ;; ~ltY1!i~li;~ ¿i iJ~:~~:; ~ftf&gp~lTi~1J;~~l~ {ja'Jt&gg~t~1/;~á~~;!lktt£~¥!f;; Wi'ti;:;foX 2; ;~{ii':: ,V:;. :j; (V %; ;~;r:':;j ~ #

(f&JiZRfif{ijili:j,}i!.ijftU~ffl~tgt~fftt~¥,I~m~Wfd'iiJtJ~ï~~fij;g,'f~t~{fJ,~,t'r!fli1J:\'I!lfAlltlfiI(~@'~.:~~~~~i*~~~~llj~ylr)~l~f,~\Jtii)~;i:;~:t)JX?"~f;:;;~;;;;;;!}~[~~;:;1~~;

--

Actie 9: Bestrijding voetbalvandalisme

Helmond Sport wordt gevraagd een eigen veiligheidsprogramma op te stellen waarbij het

uitgangspunt is dat inzet van politie zoveel mogelijk wordt gereduceerd.

De ontwikkelingen bij de supportersvereniging Helmond Sport worden gevolgd.

.:;: : .;,~; \< ;;;;';W?;::;\:)?':;;;::~~t\~:O/{:::(j)hjJ;:!%:~;~t~;{f~fJtl&;;fY:f~'(;;X;~;j{i;~;:i;;YY;k::~:; ;'S;;~:'~;:i

:}];i11;If.!2~%1;v.~1;fJi*~ ::,:~~;.!l;~ t;~;~ ::~~J~f£;~)11;tt~~;\; W:~~;it Hi~g;: ?i;]~

Actieprogramma IYB gemeente Hehnond 2004

CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 17

Actie 10: Voortzetting handhavingsbeleid coffeeshops en huisteelt nederwiet

De aanpak hennepteelt in woonhuizen blijft gehandhaafd.

Door de burgemeester wordt met klem aan het OoM gevraagd de aanpak van de organisatoren achter

de huisteelt van hennepteelt te prioriteren.

De bestrijding van overlastveroorzakende handel in softdrugs vanuit de woonwijken wordt bestreden.

De bepalingen uit het Helmondse coffeeshopbeleid worden naar de letter toegepast.

Het feit dat er onvoldoende verkooppunten softdrugs zijn leidt tot ongecontroleerde handel. Daarom

zullen er inspanningen worden gedaan om ruimte te krijgen voor een pilotproject waarin deze

problematiek vernieuwend wordt opgepakt.

--

Ylifl~1h~rfil(ll~~~~~~¥jil;r!Jt1~~t\1~nl!lIflItJtJij,~l1Jfl/JIIJlIl~ltftt~KQ~~'f~1if~lflilifJJ~'Jl~~~I~I~I!J~(llll:li~~~E1)~;!&,~!!!,~h~~f~~rt!{f,1

Actie 11: Projectmatige ondersteuning SSH

In de overgangssituatie oud SSH naar nieuw heeft de directeur SSH behoefte aan ondersteuning in

de bedrijfsvoering.

--

. ,~~fi~ IJ ~ P fJ,~p ~~~t ~;;: f6:*;j;~~,~ ~7fi~lttlfk~tjJ?i~'?r£; ;:;F'Y,\~ ~;}t';f:( ~X7:,'g: :Z7:i~;~ ~;:';E ;~:::: ;t; I~ ~*1~1~ l&.~1'gVJ'~ j\~~\Z6:j{J~~at;l~ih1~~ ~:i,;~}~;ff1~ ;i[~';i:l~j~~~[!~h ~

--

!Kl;jfif~qj8,lt;f!;J!@'fJlllfl~~lW!iJt;Hi~1Itl~'f}?jJrr!l!;iiftJ~,1J1t~1t:~11ttJJf1;"ixiI;~,%j:f;~:~~~~~JiWll~~ffrJq}]%;X]~jifri;~rJI/!!fJ~t~~v~'~~2111Jt;i~~~mJ~fJ:i~}%~jj

--

Wl~1~'¥im'l~Jlz;£i~~~;,~t~iijff~{11~t~fUli~£i~}~16jP:~T~Pï~~~J2;~~~~~;,!;2,f;:~~~~t~1~;!~fl!fJ~~~ff'Jt!~~f_lllti~~iï~~YN_~~i~il~;Bf~1~~~I~~

-

~jf#.v;~tii~ltf!i~'Jftjll~t~11rl1'J~j

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004

CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 18

Actie 11: Voortzetten integraal veiligheidsbeleid scholencampus Helmond Noord

Samen met de directies van de scholencampus in Helmond Noord wordt een veiligheidsanalyse van

de school en haar omgeving gemaakt. Aan de hand van dat plan zal een integraal actieprogramma

veiligheid worden opgesteld en uiteraard uitgevoerd. Aandachtpunten zijn omgeving,

verkeersveiligheid en schoolverzuim. Gekeken wordt ook naar bredere bruikbaarheid van de analyse

op andere scholen.

Het experiment schoolbrigadier wordt voortgezet Aanvullende financiering voor extra politietoezicht

voor de 2 scholencomplexen (Ter Aa en Knippenbergcollege) waarbij 3/4 fte uit reguliere sterkte komt

en een 1/4 fte vanuit IVB wordt gefinancierd.

Actie 12: Helmregels

Aan de raad worden ter informatie de 10 helmregels voorgelegd. Drie Helmregels worden in 2004

nadrukkelijk onder de aandacht van het publiek gebracht. Daarvoor geëigende normen (denk aan

omgaan met afval) worden met sancties ondersteund.

Eind 2004 vindt een evaluatie-manifestatie plaats waarbij ook gevraagd. Bewonersparticipatie wordt

aangemoedigd.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 19

Minder inbraak, fietsendiefstal, diefstal uit auto's' en vernieling

Aanvullende diagnose t.o.V. 2003:

. Woninginbraken

Het aantal woning inbraken in Helmond is stabiel. In 2002 nam het aantal inbraken weer toe. In

2003 trad gelukkig weer een daling in. Het onderwerp blijft aandacht houden.

. Fietsendiefstal

Ook fietsendiefstal blijft aandacht vragen. Het lijkt nog steeds een gegeven dat een gestalde fiets

"vogelvrij" is. Het aantal fietsendiefstallen is weer gestegen. Dit jaar wordt de analyse in

samenwerking met de fietsersbond uitgevoerd. N.a.v de analyse wordt een plan van aanpak

geschreven. Tenminste één aanbevolen maatregel wordt uitgevoerd.

. Diefstal uit auto's

De aangiftecijfers van de politie lieten jaren een stijgende lijn zien. In 2003 lijkt een kentering te

zijn opgetreden.

. Vernieling:

Het aantal aangiften vernieling loopt gestaag terug.

-----

" ' , ' , , ,"

-----

(bron: GIDS politie)

Stelselmatig zal aandacht moeten worden gegeven aan veel plegers. Deze categorie daders pleegt de

in dit hoofdstuk vermelde feiten aan de lopende band. Door een gerichte aanpak van justitie kan ook

deze dadergroep langer van de straat worden gehouden. (Actie 3) ,

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 20

Actiepunten minder inbraak, fietsendiefstal, diefstal uit auto's2 en vernieling

Actiepunt 13: Opzetten bestrijdingsplan fietsendiefstal

Om het aantal fietsendiefstallen daadwerkelijk terug te dringen wordt allereerst een analyse gemaakt

van het fenomeen naar plaats en tijdstip. Vooralsnog worden hierbij de aangiften van diefstal

gehanteerd.

Vervolgens wordt voor in principe de hoogst scorende locatie een plan van aanpak uitgewerkt waarbij

de insteek preventie zal zijn.

-,

:!¥~ tlifl@~» 1l ~ ~i/Iz! yi;;f j{: ~i ;;£~~' ~~fi{ltlfJ}~Fdgt&~l;$}J~fi"?; )~!~;1tt;~ '\ii~ffi!; ~t'; :; ];.;:Z;( IF1t:;;;~;:f~;;iti~~~;~~t~~f&ê~E)!~1\~¥i;j~I~;1~~tt ~ii ~$.}j2

Actiepunt 14: Opzetten bestrijdingsplan diefstal uit auto's

Om het aantal diefstallen uit auto's daadwerkelijk terug te dringen wordt allereerst een analyse

gemaakt van het fenomeen naar plaats, mogelijke dader(groep) en tijdstip. Vooralsnog worden hierbij

de aangiften van diefstal gehanteerd.

Voor het inzetten van camerabewaking op plaatsen die als diefstalgevoelig uit de analyse naar voren

komen wordt een budget aan de politie toegekend.

-

:zltfll*1ijj~~f!£;fl;Wt~:;;,;:;;:I;:*;~(;j;:; :!1!!Qljft@W;;~,:;.r;'!"):':';~z',K;;,g!. (:',,;;. ,I,!;;;:,';;"." ,.;" ;'.', f ;;I{~.i~~jB~iJh~ft~J~~~wlAi1tM.1\1'1~I~J&~~~~~~i~:M;iA~'&~ï~~~~1~B?f~j

Actieprogramma NB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 21

Vermindering geweld

Aanvullende diagnose t.o.v. 2003:

.

Het aantal geweldsincidenten neemt nog steeds toe. In het publieke domein gaat het dan vaak om

incidenten tijdens uitgaansavonden. Niet duidelijk is of het aantal geweldplegingen daadwerkelijk

is toegenomen.

Het aantal aangiften van straatroven lijkt na een plotselinge stijging in 2002 weer wat stabiel. Het

zijn niet de spectaculaire berovingen van geldlopers maar vaak betreft het beroving van gsm, geld

dan wel andere kleine snel weg te nemen goederen. Het gebruik van geweld wordt daarbij niet

geschuwd.

, Na een eenmalige daling in 2000 lijkt het aantal mishandelingen weer te stijgen.

In de privé-sfeer vraagt het fenomeen huiselijk geweld om aanpak. Huiselijk geweld is geweld dat

door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd. In dit verband betekent geweld

aantasting van de persoonlijke integriteit, waarbij we een onderscheid maken tussen geestelijk

geweld en lichamelijk geweld, waaronder seksueel geweld. Uit onderzoek is gebleken dat

kinderen die slachtoffer worden of getuige zijn van huiselijk geweld een grote kans lopen om later

opnieuw zelf slachtoffer te worden. Ook is de drempel lager om later zelf geweld te plegen.

.

.

.

-----

i~~t~~~,~~~ ~ ~~~ ~ ~JfiwJ', 5 J :.,j . il~)i~;;Wj%f~!B;j;t;((&i!;~IMf;~r)t.t (ri~~.~~'~~1~~~I~~~fi1{t;1ff~~i ~'~~~f~t;~f?i\iilirf~1~f~t~f£flm~ rÊ[~T~;~~~;!it~b5~l~T~;f~~i~;ji

-----

. (bron: GIDS politie)

Actiepunten ter vermindering van geweld

'Actiepunt 15: Pasjessysteem

Om het bestaande toezicht in het uitgaansgebied verder te verbeteren zal een proef met in het

horecagebied geldende toegangspasjes worden opgezet.

In het horecagebied wordt gezocht naar een pasjessysteem waarmee het mogelijk wordt een

gereguleerde toegang tot horecagelegenheden te krijgen. Het pasjessysteem wordt gekoppeld aan

een algemene toegangsregeling.

Principe is dat iedereen een pasje krijgt die in de doelgroep past tenzij. Het tenzij wordt bepaald door

eerdere misdragingen.

Bijkomend is de mogelijkheid tot het terugdringen van discriminatie.

Belangrijkste actoren zijn de horecaondernemers in het gebied.

Financiering geschiedt op basis contrafinanciering horecaondernemers.

:If,~fl~~;~1i£ifi~f:;{1;L!:3;'!j~';!;M:;HI1~~i~i1jJ~fI"lif4ft~lIiiX~lfilll:1f1t't~J~1?111~!~f~1[itiïi~1Yiir~r~~if'Jii{~~~2i~~~

-

-

~!limlfr~~1ilj?I~JR\1J;&~:ft~r1~~~III)Jj~11~l8IlIlli~'l!~}~11~1lII1111I_41~t~~I\~~tJ,..I"f'A1.Ji

-

!jJt~t"lfflllll~~!'ll.'HIIII.~.!It:~~IJrfl&~tli'I".III:...»"..1111111\.-

-

-

Actieprogramma NB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 22

Actiepunt 16: Huiselijk geweld

In 2003 is gewerkt met een gestructureerde aanpak huiselijk geweld.

Voor 2004 is voorzien in het oprichten van een meldpunt huiselijk geweld bij het AMW in Helmond.

Voor extra kosten wordt eenmalig ¿ 35.000,- gevraagd door AMW Helmond. Voor volgende jaren

dienen de werkzaamheden te worden ingebed in de reguliere werkzaamheden.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 23

Minder verkeersongevallen

Aanvullende diagnose 2003

In onderstaand overzicht is het verloop van het aantal ongevallen3 te zien. Het lijkt dat 2003 een goed

"verkeersjaar" is geworden.

(bron: GIDS politie)

Actiepunten minder verkeersongevallen

Actie 17: Verkeersveiligheidsplan plus

Aan de hand van de aangereikte analyse voor het herijken van het verkeersveiligheidsplan werken

aan aanpassingen in de uitvoering met als doel het afgesproken terugdringen van verkeersongevallen

en verkeersslachtoffers alsnog te behalen. Daarnaast de mogelijkheid bezien omhlet weinig middelen

twee knelpunten aan te pakken.

~f~tl'J ~ lj~bh;ffi~1J fJj ~}'ijt}~'" i:', i~~J~Jii~~ fJ1fi/ hl ftlm@}Jft~m l~QIli~ t ~~jJJ~~?~~lr6f{l[~~ll j:igf:~ iJ ~ p~ f1, ~~:g qJ~llt @ê;;;;; éZ:, :~~:(; {2::i

-

3 Let op het gegeven dat hier nog na-ijl effect kan optreden.

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 24

Minder onveiligheidsgevoelens

Aanvullende diagnose t.o.V. 2002 :

Ondanks heft feit dat de politiecijfers een daling van criminaliteit te zien geven neemt het

onveiligheidsgevoel niet af. In hoeverre met name de geweldsmisdrijven de lichte stijging veroorzaken

is nog niet geanalyseerd. .

Vooralsnog lijkt de ingeslagen weg waarbij binnen de klankbordgroepen veiligheid aandacht krijgt en

waar ook daadwerkelijk inwonersbetrokkenheid gevraagd wordt een middel dat op termijn kan leiden

tot een verhoging van het veiligheidsgevoel.

Door het kabinet is eenmalig een bedrag van ruim ¿ 400.000,- ter beschikking gesteld om de inwoners

van helmond meer te betrekken bij veiligheid.

Actiepunten minder onveiligheidsgevoelens

Actie 20: De wijk meer aan het woord

Aan de hand van een inventarisatie van gegevens over feiten en gevoelens is voor elke wijk een

wijkrapportage veiligheid opgemaakt.

Aan de hand van de wijkrapportage heeft in de klankbordgroepen overleg plaatsgevonden.

Door de bewoners aangedragen (on-)veiligheidsonderwerpen worden aangepakt.

Er wordt een integrale werkgroep ingesteld die in de eerste twee kwartalen van 2004 een werkplan

opstelt ter bevordering en verdere verbetering van bewonersparticipatie op veiligheidsgebied in 2004.

Door de rijksoverheid is een subsidie ter grootte van ruim ¿ 400.000,- ter beschikking gesteld.

Actieprogramma NB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 25

Actie 21: Terugdringen donkere plekken

Bij toename van het lichtniveau wordt het veiligheidsgevoel groter.

Gebaseerd op de bevindingen in Helmond west wordt het verbeteren van verlichting door het

verstrekken van buitenverlichting aan bewoners voor de rest van de stad uitgevoerd.

--

~t!tllfl~:gi~~IW1~~r~I~112[!t~J~~%;:Rt~;~%Wi{1%~1i~Y~~!~\~fC:~1~)?1tiJ,i!RJif£~f;I);!ii!!~~ï~~~~{it[i1l{É~g~i~)\i);[~~[~t~~M#1:UJi~Ugti(fJ21~i,:):tEn\~~!~'~~irv;~::;~i~\\,1;)\:,

--

(f$~'I11IIft~;~:~mli'Pif1lriJII1fii.gJtJ~.rii¥lcg'l~~fif;;J~:~$;f!~;*%f;;,if;if%)i~1ik~$iI~idj~:;?Kwl:uThxJrfJl;;;~~Wtiffli:f~~;1@~I)\i~I~~5J;;:~;*;'~;1ifi~;~;@~!:~it;!1:}~:i~fi!lf~1t~J~[{'f1f~

--

Actie 20: Handhaving

Het handhavingsbeleid wordt verder uitgewerkt.

Een Masterplan handhaving en integraal veiligheidsbeleid met daarin opgenomen alle onderwerpen

die te maken met Veiligheid en handhaving, moet het resultaat zijn.

Eind van het jaar wordt weer een actiedag integrale handhaving gepland.

1~~(drt~!l1~~jfiWtJj~~~:~K~~,:i:\n~1J~i:wtlft1fJJ~ijj~~lli5;gJtii1Jfl~J~itjjJ~1i~~11:~11~JJfi1~l$J1tl~c~j~J1~~"lh.M~Z1á~I~1.~1t~Jfl~:ij.m

--

. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 26

Actie 21: Cameratoezicht

Het in 2003 opgestarte traject wordt afgerond. Er dient rekening te worden gehouden met

kabelhuur.

Y}'i,:;';} . . . .::' "'Scj},itH,.;" <;ih:~;:i~~~~~~~j~~£~i~~~

',C' '" ';"\:~<{~S;,)~ii;;;Q:l;~;~¥fj~ii;iii:i~;~!;~;;rn;~~Lt~j~i~i~&~~il~

5.1 Onvoorzien

Voor de post onvoorzien ware ¿ 6.000 euro te begroten.

Helmond,

2004-01-08

CIVB

Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004

CONCEPT versie 1.0 2004-02-04

Blad 27

Uw Reactie
Uw Reactie