- Bestuur
- Commissiestukken Vervolgonderzoek verbod vrachtverkeer Eikendreef
Commissiestukken Vervolgonderzoek verbod vrachtverkeer Eikendreef
Documentdatum | 12-02-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Middelen en Ondersteuning |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
commissi~: m 0 d.d.: ;2. - Á- 0 '-'J agendapunt A V / Gemeen te Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 2 februari 2004 Onderwerp: vervolgonderzoek verbod vrachtverkeer Eikendreef . Inhoud: In de vergadering van de commissie RF 14 oktober 2003, en nadien in de commissie RF van 11 november 2003, is door het college in een beknopte presentatie ingegaan op het initiatiefvoorstel van de PvdA "terugdringing van vrachtverkeer op de Kanaaldijk NW (tussen Heeklaan en Julianalaan) en de Eikendreef'. Als voorlopig standpunt was aangegeven dat het college vooralsnog geen voorstander is van het initiatiefvoorstel. Het college heeft vervolgens voorgesteld om op 3 sporen verder te gaan: 1. Voortgang overleg bewoners Eikendreef 2. Kentekenonderzoek of verkeersenquete om herkomst en bestemming van het vrachtverkeer te bepalen. 3. uitwerken van het initiatiefvoorstel op het onderdeel "nachtverbod vrachtverkeer Eikendreef'. Het overleg met de bewoners van de Eikendreefzal\.strJJcturl3el voortgezet worden. Daarnaast zijn de onderdelen 2 en 3 nader onderzocht. .-. . - . Ad2. Voor het onderzoek naar herkomst en bestemming van het vrachtverkeer komen twee typen onderzoek in aanmerking; een kentekenonderzoek of een verkeersenquete. Gezien de gewenste resultaten is een kenteken onderzoek het meest geschikt. De kosten van het onderzoek naar doorgaand verkeersrelaties en specifiek het vrachtverkeer op Eikendreef en Kanaaldijk NWkost EUR 16.500,- Dekkingsvoorstel: EUR 9.250,- Implementatie centrum (conform toezegging programmamanager centrum) EUR 7.250,- Pijlerreserve Ruimtelijk Fysiek Ad3. Onderzoek met behulp van tellingen en het verkeersmodel wijzen uit dat het instellen van een nachtverbod op de Eikendreef leidt tot verplaatsing van het vrachtverkeer. Hiermee wordt slechts een gedeelte van het probleem opgelost. Immers vermindering vanyrachtverkeerop de Eikendreef leidt tot een (ongewenste) toename op het omliggende wegennet. Op structurele handhaving kan niet gerekend worden. Voorgesteld wordt dan ook om een beperkt ~?~htverbiod in te voeren van 22:00u tot 7:00u. Met dit verzoek mee te zenden stukken: ....' . Onderzoek nachtverbod vrachtverkeer Eikendreet:e'::~ e'.ti, i,;;..>";, . . . " Het college van B en W verzoekt: om behandeling in de raad op 2 maart 2004 waarbij (êk~ll.ing gehouden dient te worden met de adviezen van: ". . ,,"'.'" . de commissie RF op 1 0 februari 2004 de commissie MO: op 12 februari 2004 .. ..' Eikendreef Pagina 1 van 2 GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vergadering 2 maart 2004, agendapunt Onderwerp : Vervolgonderzoek verbod vrachtverkeer Eikendreef Bijlage B&W vergadering Dienst I afdeling : 53 : 3 februari 2004 : SB.ROV Aan de gemeenteraad, In de vergadering van de commissie RF van 14 oktober 2003 en vervolgens in de commisie RF van 11 november 2003, is door ons college in een beknopte presentatie ingegaan op het initiatiefvoorstel van de PvdA "terugdringing van vrachtverkeer op de Kanaaldijk NW (tussen julianalaan en Heeklaan) en de Eikendreef'. Als voorlopig standpunt was aangegeven dat wij vooralsnog geen voorstander zijn van het initiatiefvoorstel. Vervolgens hebben wij voorgesteld om op 3 sporen verder te gaan: 1. Voortgang overleg bewoners Eikendreef. 2. Kentekenonderzoek of verkeersenquete om herkomst en bestemming van het vrachtverkeer te bepalen. 3. Uitwerken van het initiatiefvoorstel op het onderdeel "nachtverbod vrachtverkeer Eikendreef'. Het overleg met de bewoners van de Eikendreef zal structureel worden voortgezet. De onderdelen 2. en 3. Zijn nader onderzocht. dO"";",,' Ad 2. Voor het onderzoek naar herkomst en bestemming van het vrachtverkeer komen twee typen onderzoek in aanmerking: een kentekenonderzoek of een verkeersenquete. Gezien de gewenste resultaten is een kentekenonderzoek het meest geschikt. De kosten van het onderzoek naar doorgaand verkeersrelaties en specifiek het vrachtverkeer op Eikendreef en Kanaaldijk NW bedragen EUR 16.500,-. Dekking hiervan wordt gevonden in : EUR 9.250,- Implementatie centrum EUR 7.250,- Pijlerreserve Ruimtelijk Fysiek. Ad 3. Nachtverbod voor vrachtauto's op de Eikendreef leidt tot een verplaatsing van dat verkeer. Hiermee wordt slechts een gedeelte van het probleem opgelost.hrimers vermindering van het vrachtverkeer op de Eikendreef leidt tot een toename op het omliggende wegennet. Op structurele handhaving kan niet gerekend worden. Voorgesteld wordt dan ook om een beperkt nachtverbod in te voeren op de Eikendreef tussen 22:00u en 7:00u. d' Wij stellen u voor: 1. Een krediet van ¿ 16.500,-- ter beschikking te stellen voor uitvoering van een volledig kentekenonderzoek.(begrotingswijziging 45). ' 2. Een nachtverbod voor vrachtverkeer op de Eikendreef tussen 22:00u en 7:00u in te stellen. Het advies van de commissie ruimtelijk fysiek'~I'1"~'~Cadyies van de commissie middelen en ondersteuning zal, na ontvangst, voor u ter inzage\Nord'en gelegd. Burgemeester en wethouders van Helmond, : De burgemeester, Drs. AAM. Jacobs. De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. , , ,i'. i> < " ~ Y" , Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 53 blz. 1 ~ BESLUIT ,",..:',.. " '-~, Bijlage: 53 Raadsvergadering d.d.: 2 maart 2004 De raad van de gemeente Helmond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 februari 2004. gelet op de bepalingen van de Gemeentwet; besluit: 1. Een krediet van ¿ 16.500,-- ter beschikking te stellen voor uitvoering van een volledig kentekenonderzoek. ' . 2. Een nachtverbod voor vrachtverkeer op de tikendreef tussen 22:00u en 7:00u in te stellen. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 maart 2004, bijlage 53. De raad voornoemd, De voorzitter, De griffier, ..",L ',t;" '-": . , .. .,.,:-: "',.0'..",,, ,;:. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 53 blz. 2 .' . Onderzoek vrachtverkeer Eikendreef + Kanaaldijk NW Inleiding Om te kunnen bepalen of en welk type maatregelen het meest geschikt zijn om de hoeveelheid vrachtverkeer op de Eikendreef en Kanaaldijk NW (centrumdeel) verder terug te dringen, is inzicht nodig in de routes die het vrachtverkeer volgt. Dit inzicht is tevens nodig om de effecten van maatregelen, zoals een verbod voor vrachtverkeer, beter in te kunnen schatten. Het gaat hierbij om inzicht in het aandeel doorgaand vrachtverkeer en in grote lijnen de herkomsten of bestemmingen van het vrachtverkeer. Twee typen onderzoeken komen in aanmerking om dit inzicht te verkrijgen: een kentekenonderzoek of een verkeersenquête. Kentekenonderzoek Het doel van een kentekenonderzoek is het in beeld brengen van de verkeersstromen door bv een straat, wijk of een stad. Dit wordt gedaan door op een aantal vast te stellen kordonpunten kentekens van het passerende verkeer te noteren. De kentekens van de verschillende locaties zullen vervolgens met elkaar worden vergeleken, waardoor de volgende relaties kunnen worden onderscheiden: . het doorgaande verkeer; . het herkomst verkeer; . het bestemmingsverkeer; . het interne verkeer. ~ buiten kordon Figuur 1: overzicht relaties In de specifieke relatie voor de gemeente Helmond spelen twee belangrijke onderdelen een rol. Enerzijds dient in kaart te worden gebracht welk deel van het verkeer een herkomst of een bestemming heeft in Helmond en anderzijds dienen de doorgaande verkeersstromen in kaart te worden gebracht. Omdat met name de herkomsten en bestemmingen in het centrumgebied een rol spelen (vanwege het mogelijk instellen van een vrachtverkeerverbod) zal het onderzoek uit twee delen bestaan: 1. het in kaart brengen van het doorgaande (vracht)verkeer door de kern Helmond; 2. het in kaart brengen van het herkomst- en bestemmingsverkeer ten opzichte van het doorgaande vrachtverkeer door het centrumgebied van Helmond. In het eerste deel van het onderzoek wordt al het gemotoriseerde verkeer (personenauto's en vrachtwagens) onderzocht. Hiervoor is weliswaar meer personele inzet voor het uitvoeren van het onderzoek noodzakelijk, het resultaat biedt daarentegen een beter inzicht in de belangrijkste verkeersstromen door de kern. In het tweede deel van het onderzoek wordt primair gericht op de hoeveelheid vrachtverkeer dat door het centrumgebied rijdt, hiervoor wordt een binnenkordon ingesteld. Door de kentekens op een binnenkordon te noteren kunnen namelijk routes worden bepaald van het doorgaande verkeer en van het herkomst- en bestemmingsverkeer dat op het centrumgebied is gericht. Voorgesteld wordt om in de perioden van 07:00 tot 09:00 uur en van 16:00 tot 18:30 uur het onderzoek te laten plaatsvinden. Op deze tijdstippen passert het meeste verkeer de kordonpunten passeert, waaronder het woon-werk verkeer dat naar verwachting een groot gedeelte van met name het doorgaande verkeer uitmaakt. Samenvatting: een kentekenonderzoek kan de doorgaand verkeersstromen van zowel het vrachtverkeer als het overige gemotoriseerde verkeer in kaart brengen; een kenteken onderzoek kan specifiek op de vraag omtrent de Eikendreef en de Kanaaldijk ingaan; een kentekenonderzoek kan doorgaand verkeersroutes in kaart brengen; een kentekenonderzoek kan routes van het herkomst- en bestemmingsverkeer dat op het centrumgebiedis gericht in kaart brengen; een kentekenonderzoek is niet afhankelijk van medewerking van de chauffeurs; een kentekenonderzoek uitsluitend gericht op het vrachtverkeer Eikendreef kost . 1 ¿ 6.800,- (ex BTW) ; een volledig kentekenonderzoek zoals hiervoor omschrewt:mwordtgeraamdop ¿ 16.5000,- (ex BTW). . Enquête vrachtverkeer Als alternatief voor de uitvoering van het kentekenonderzoek kan overwogen worden om het vrachtverkeer op de doorgaande routes, zowel noord-zuid als oost-west, middels een enquête te vragen naar herkomst en bestemming. Het aantal enquêtes met respons dient voldoende groot te zijn om een representatief beeld te kunnen geven. In het geval dat er realtief weinig vrachtverkeer passert betekent dit dat de onderzoeksduur langer moet worden. Voordeel van een enquête, ten opzichte van een kentekenonderzoek, is dat over een aantal onderwerpen kan worden doorgevraagd. Omwille van de medewerking is het aan te raden een enquête kort te houden. Een nadeel is dat het vrachtverkeer staande moet worden gehouden. Hiervoor is ruimte nodig om dit vlot en veilig te kunnen laten verlopen. De benodigde opstelruimte is, gezien de afmetingen van vrachtwagens niet overal eenvoudig te realiseren. Naast voldoende opstelruimte is tevens de medewerking van de politie noodzakelijk. Het is onbekend of de politie hieraan medewerking wil verlenen. Bij een enquête ten behoeve van het vrachtverkeer Eikendreef en Kanaaldijk NW wordt uitgegaan van 4 enquêteurs. De locaties waarop het afnemen van de enquêtes gebeurd hoeven niet noodzakelijk op dezelfde locaties als de kordonpunten plaats te vinden. Het meest strategische punt is de Kanaaldijk NW tussen de Eikendreef en de spoorwegovergang. Echter de ruimte die hier of op alternatieve locaties aanwezig is zo beperkt dat een veilige en vlotte afhandeling van de enquetes in het geding is.. De kosten zijn bepaald zonder rekening te houden met eventuele kosten die gemaakt dienen te worden voor de medewerking van de politie en voor het creëren van een veilige afzetting voor het parkeren van het vrachtverkeer. Daarnaast bestaat het risico dat er onvoldoende aanbod van vrachtverkeer en weigering tot meewerken door de chauffeurs, waardoor de periode waarop enquêtes dienen te worden afgenomen langer kan worden. De hierna genoemde kostenraming voor een enquete is dan ook minder hard dan de kosten voor een kentekenonderzoek. een grootschaliger onderzoek is in verhouding goedkoper, doordat efficiënter gewerkt kan worden. i Samenvatting: . i - bij een enquête kan op bepaalde onderwerpen worden doorgevraagd; . , de informatie per vrachtwagen is nauwkeuriger dan bijeenkentekenonderzoek; . - maar niet van iedere vrachtwagen wordt informatie verkregen; er zijn geschikte opstelplaatsen noodzakelijk, die voldoende groot dienen te zijn, dit zal niet altijd eenvoudig te realiseren zijn; .. er is rtiedeWerkingvandepclitienÓdig.. Hetisonb$kêhd of de politie bereid is deze medewerking te verlenen; afhankelijk van voldoende aanbod; ..... . veiligheid enquêteurs eh overig verkeer moeilijk te garanderen; . een enquête zoals hiervoor omschreven wordtgeráamdop ¿ 9.000,c. (ex BTW), exclusief de kosten voor politie~inzet en wegafzettirigem. Afweging kentekenonderzoek of verkeersenquete Betreffende de afWeging voor een besluit omtrent de keuze voor een kentekenonderzoek of enquête wordt gebruik gemaakt van de onderstaande tabel. Met een plus en een min is aangegeven welk onderzoek beter of slechter is op dat aspect dan het andere onderzoek. Aspect Kentekenonderzoek Enquête doorgaand verkeersstromen in kaart brengen + - doorgaand verkeersstromen vrachtverkeer Eikendreef + - routes van de verkeersstromen bepalen + - doorvragen op bepaalde onderwerpen - + nauwkeurigheid informatie - + volledigheid informatie + - realiseerbaarheid opstel punten onderzoekers + - veiligheid onderzoekers + overig verkeer + - uitvoerbaarheid (politie medewerking). + - Kosten + - Aantal malen "+" 8 2 Uit de tabel kan opgemaakt worden dat een kentekenonderzoek in deze situatie de voorkeur heeft boven een verkeersenquete. Door het kentekenonderzoek ruimer van opzet te maken kunnen aanzienlijk meer inzicht worden verkregen over de doorgaand verkeer relaties op de oost-west as en de Kanaaldijk NW. Gezien de problematiek op deze routes, de discussies daarover en de concrete plannen ( zoals herinrichting Kanaaldijk NW, Masterplan Centumplanen stduie Hoofdwegenstructuur) betekent uitbreiding een forse meerwaarde. Het betekent ook dat de kosten hoger zijn dan alleen het onderzoek naar vrachtverkeer op de Eikendreef en Kanaaldijk NW. Daartegenover staat dat een ruimer onderzoek nu goedkoper is dan verschillende deelonderzoeken. Kosten onderzoek en kostendekking Onderzoek kosten Alleen vrachtverkeer Eikendreef en Kanaaldiik NW ¿ 6.800 Doorgaand verkeer incl vrachtverkeer op oost-west ¿ 16.500 en noord zuid relatie door het centrum Voorgesteld wordt om kostendekking voor de onderzoeken te vinden in de posten: . centrum: implementatieplan centrum ¿ 9.250 . pijlerreserve Ruimtelijk Fysiek ¿ 7.250 Doorlooptijd en onderzoeksperiode De totale doorlooptijd van het kentekenonderzoek (dus inclusief voorbereiding en verwerking van de gegevens) bedraagt ongeveer 5 weken. De onderzoeksperiode wordt mede bepaald door vakantie- en feestdagen en door werkzaamheden in de stad. Hierbij gaat het niet alleen om werkzaamheden op de te onderzoeken routes (bv herinrichting Kanaaldijk NW). Ook werkzaamheden op andere wegen kunnen van invloed zijn omdat hierdoor andere verkeersstromen in de stad kunnen ontstaan (bv werkzaamheden op de Heeklaan of het Oostende. In overleg met betreffende uitvoerende afdelingen zal een definitieve onderzoeksdag worden vastgesteld. Er wordt nu van uit gegaan dat dat plaats vindt voorafgaand aan de herinrichting van de Kanaaldijk NW. |