- Bestuur
- Nota Beleidsverslag ABW IOAW IOAZ 2003
Nota Beleidsverslag ABW IOAW IOAZ 2003
Documentdatum | 07-12-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Nota |
Samenvatting |
Gemeente' Helmond DIENST SAMENLEVING EN ECONOMIE eoCtc1 ' =1 eh CQNvL bC1L ?-O°Lt Beleidsverslag Abw, Ioaw, loaz Artikel 118 Abw en art. 42 Ioaw Iloaz Periode 01-01-2003 tot en met 31-12-2003 september 2004 :':~.: :::~:"~':::':;:":':;,':";~;;l~:;,,~,~:',j..:,,' , " . BéleidsiieiSlag Abw, Ioaw en loaz, periode 1 januari 2003 tofeif fnëf31 'ëlé:cérnbet 2003. ' >;'."':>;,:".::",;,':';;;"'::;,::';L:...,.:~',:,::.:,:".:::.",.::""';.i.,-, , ,:::,-",.-""""":<;"':,';':,,,,""':"':<'--':;"':"-'.,;'.;'",,;:,'. """""""""':"1"'?""""':"'<":"""::' ""-""'~"'" , ;'~~:\'iY!k.. ' " -~,. ,""","",;'":,~,,,',;-.~,!,',:,',',',',',,',!,{,",',',',;,:,;,,',l,',;,',.', '. . ., , ,. " .. ,;,,;;i;\;,_,;':-~;\::";,';~i>'~;;' ',::i':'Cf:~/~'_~;:: ::';(i}:'~;:~~:::.;f~~:J~:~t;-" :;;,,' , ,:i""'~i~~;gUri$6~~67;.~É Hierbij doen wij u toekomen beleidsverslag Abw, Ioaw en loaz van de Dienst Samenleving en Economie, welke betrekking heeft op de periode 01-01-2003 tot en met 31-12-2003. Het beleidsverslag is als volgt opgebouwd: 1 INLEID IN G . .... . . ....... ................... .. ... . """'" ........... .. ........... """""""""" ............ . ..,.. ........................., . .. .... .....4 2 GEGEVENSVERSTREKKING EN BEWIJSSTUKKEN [[[5 2.1 GEGEVENSVERSTREKKING EN BEWIJSSTUKKEN BIJ AANVRAAG, MUTATIE EN HERONDERZOEK ................5 3 VERIFI CA TIE ...... """""""""""" """"""""""""" .............. ............... ...... .........,............ .............................. 6 3.1 INFORMATIEVERSTREKKING EN VERIFICATIE [[[6 4 5 6 7 8 9 HER 0 ND ERZO EK...... .......... . """"""" .. ............ """"""""'" """"""""""""""""""'" ........, ............... .. ...... 7 4.1 0 ND ERZO EK NAAR ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF ..... ................. ....."......... ................., ..............8 5.1 5.2 5.3 5.4 5.5 5.6 5.7 5.8 GEGEVENSUITWISSELINGMET D ERD EN [[[11 6.1 6.2 HERONDERZOEKEN [[[""""""""""""""""""""""""""""""".............. 7 ONDERZOEK NAAR ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF [[[8 VAN INSPANNINGSVERPLICHTING NAAR RESULTAATVERPLICHTING[[[8 BESTANDSANALYSE UITKERINGEN """"""""""""""""""""""""""""""""""""""".............................8 AGENDA VAN DE TOEKOMST """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""'".................................9 INTENSIVERING VANCASEMANAGEMENT. ... .......... ..............., ...... ................ ....... .............. ......... ............ ...9 GESUBSIDIEERDE ARBEID [[["""""""""""""""""""""""""""'"......9 PROJECT VLUCHTELINGENVROUWEN. [[[10 STARTENDE ONDERNEMERS (REGIONAAL SAMENWERKINGSVERBAND) ..................................................10 GEGEVENS UITWISSELING MET DERDEN INSTANTIES [[[11 INFORMATIE DERDEN INSTANTIES[[[11 CONTROLE OP NALEVING VERPLICHTING (ART. 65 LID 1 ABW)............................................12 7.1 AFDOENING GECONSTATEERDE FRAUDE EN PREVENTIEF BELEID.....................................13 8.1 8.2 SAMENWERKING MET D ERD EN ORGANISA TIES[[[ 14 9.1 9.2 9.3 9.4 9.5 INFORMATIEPLICHT """"""""" ...... ......... ................. """"""" ............. ....................... ........................... .12 BESTANDSVERGELijKING GEGEVENS VAN HET INLICHTINGEN BUREAU EN DE BELASTINGDIENST .........13 TEAM SOCIALE RECHERCHE ........"......... ........ ............... ..... ..... ......... ..................... ................... ......." .....13 CONTRACT IN HET KADER VAN HELMOND ACTIEF MET KLIQ [[[14 CENTRUM VOOR WERK EN INKOMEN (CWI) [[[14 CONTRACT STICHTING MAATSCHAPPELIJKE OPVANG (SMO) [[[15 CONTRACT ATLANT GROEP """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..............................15 CONTRACT VRIJWILLIGERS CENTRALE """"""""""""""""""""""""""""'".........................................15 1 0 CLIENTENP AR TI CIP ATlE """""""""""""" ........ [[[ ....16 10.1 CLIÊNTENP ARTICIP A TIE AFDELING WIZ """""""""""""..................... ", ,. 16 "',, , .., .,'" '. .,:., ,.. . . . ":' . , .. ." 15.1 15.2 15.3 . . . '. '. .,. V OORLICHTJNG ............ ,.............................................~[[[~..............21 ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN WERK EN INKOMEN[[[21 BEDRlJFSVERZAMELGEBOUW SUWI' [[[21 LIJST VAN AFKO R TIN GEN "" ...................... ........ " , " ' 1 INLEIDING Hierbij wordt u het beleidsverslag Abw, Ioaw en loaz, periode 1 januari 2003 tot en met 31 december 2003 aangeboden. Het beleidsverslag is een verantwoording voor het door de Dienst Samenleving en Economie gevoerde beleid 'gericht op de bevordering van een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wet, de bevordering van een zelfstandige bestaansvoorziening door middel van inschakeling van arbeid in dienstbetrekking en de realisatie en de vormgeving van de cliëntenparticipatie (art. 118 Abw en art. 42 Ioaw Iloaz). Gelet op het feit dat het beleidsverslag voor wat betreft de uitvoering van de Algemene bijstandswet (Abw) wordt aangemerkt als een verantwoording van het gevoerde beleid op grond van het beleidsplan (ex artikel 118 Abw en artikel 42 Ioaw Iloaz) zijn in dit beleidsverslag verwijzingen opgenomen naar het beleidsplan. , De verwijzingen zijn duidelijk herkenbaar opgenomen conform onderstaand voorbeeld. ~ ':'.,-','~ "',;,":' Beleidsv~rslag-Abw;loaw ehloaz;periode 1 januari 2003tot'eri met 31'december2003,"" "" 'u' ',",""~'----"',' "4";::,:::"'i:":--":",,:e:,~:'~;'" ..'> I 2 GEGEVENSVERSTREKKING EN BEWIJSSTUKKEN 2.1 Gegevensverstrekking en bewijsstukken bij aanvraag, mutatie en heronderzoek In de gemeente wordt het casemanagement model gehanteerd waarbij de casemanager - verantwoordelijk is voor een vast aantal cliënten. De aanvrager I cliënt moet diverse gegevens en bewijsstukken overleggen, die van belang zijn voor de beoordeling van het recht op bijstand. Een en ander is in de gemeente geregeld door gebruikmaking van standaardformulieren bij aanvragen, mutaties, heronderzoeken en statusformulieren. Per half jaar wordt aan iedere uitkeringsgerechtigde een Statusformulier toegezonden waarop de gegevens voorkomen zoals die bij de afdeling Werk, Inkomen & Zorg bekend zijn. De uitkeringsgerechtigden moet reageren en aangeven of de gegevens juist zijn. De casemanager controleert steeds of de gevraagde gegevens beschikbaar zijn. Indien dit niet het geval is zorgt de casemanager ervoor dat de aanvrager I cliënt benaderd wordt om de ontbrekende gegevens alsnog aan te leveren. De casemanager hanteert maximaal de wettelijk vastgestelde termijnen als tijdruimte voor het door de aanvrager! cliënt kunnen - inleveren van de diverse gegevens en bewijsstukken. De (wettelijk) vereiste bewijsstukken worden opgenomen in het dossier van de desbetreffende cliënt. Bij het in gebreke blijven van de aanvrager I cliënt wordt de zaak afgehandeld met gebruikmaking van de daartoe bestaande wettelijke mogelijkheden. De casemanager krijgt naast de aanvraag I mutatie lijstwerk van de openstaande zaken, zijn cliëntenbestand betreffende, via de procesmanager. De casemanager hanteert bij de afwerking de termijnen waarbinnen de aanvraag I mutatie afgewerkt dient te zijn. Door de procesmanager wordt wekelijks gecontroleerd of voldoende voortgang plaats vindt en of de aanvraag I mutatie tijdig worden afgewerkt. Tijdens de afwerking van de aanvraag I mutatie wordt door de casemanager aandacht besteed aan onder andere gegevensverstrekking, bewijsstukken, verificatie en uit eigener beweging verstrekte informatie. w----~.-,-...,.-", .. - - . - -.- BëleidsverslagAbW,'loawenloaz; periodet januari 2003'fot'ëiirhet3t'dëcei'nbét 2003;'-' -'- - '.'-"""."'--_._"'-":-5'<:'.~;-:~,J:::"'-'.;;_.;:;'::. 3 ,VERIFICATIE 3.1 Informatieverstrekking en verificatie De door de aanvrager I cliënt verstrekte gegevens en bewijsstukken worden door de casemanager gecontroleerd op juistheid en volledigheid. Er vindt (o.a.) verificatie met het GBA plaats en de gegevens worden opgenomen in het persoonsdossier van de aanvrager I cliënt.' De casemanager controleert steeds of de gevraagde gegevens beschikbaar zijn. Zijn de gegevens (vermoedelijk) onjuist en I of onvolledig, dan wordt de aanvrager I cliënt daarop benaderd om de juiste gegevens in te leveren en of aan te vullen. Bij het in gebreke blijven van de aanvrager I cliënt wordt de zaak afgehandeld met gebruikmaking van de daartoe bestaande wettelijke mogelijkheden. ' Verificatie en informatie bij derden instanties vindt plaats indien daartoe aanleiding bestaat en of indien het uit een verplichting van enigerlei regelgeving voortvloeit en of dit voor het kunnen vaststellen van het recht op uitkering van belang is. Middels de door de cliënt I aanvrager aangeleverde gegevens en verificatie van gegevens bij onder andere derden instanties wordt nagegaan of voldaan is aan de verplichting om op verzoek of uit eigen beweging onverwijld mededeling is gedaan van al hetgeen dat van belang is voor de verlening van bijstand of de voortzetting daarvan. "',""""""""',,',,, ,.. , ' " ,"" Belëidsvei'sla'gAbw; IO8vïen'loa2:, periode 1 januari 2003'tot"en'm'et31 dëcëri1bet2003." '.,", ", , ".",'.0"'.", "'""",, ','" ", ,- ".."," ""'6"""" '0'0,"'","" ,,"" '- '. J. 4 HERONDERZOEK 4.1 Heronderzoeken In het jaar 2003 zijn de heronderzoeken als gevolg van de implementatie van het geïntegreerd welzijnssysteem (GWS) niet tijdig afgewerkt. Opgemerkt zij dat ingevolge een wijziging van de Regeling administratieve uitvoeringsv90rschriften een onderzoeksplan niet meer -zoals voorheen- jaarlijks hoeft te worden vastgesteld. Voor 2003 wordt er nog voor gekozen om het Onderzoeksplan gelijk op te laten gaan met het jaarlijkse Beleidsplan. ~ In de gemeente wordt in beginsel geen onderscheidt gemaakt in rechtmatigheids- en doelmatigheidsheronderzoeken. De heronderzoeken worden per maand centraal opgeboekt door een administratieve kracht die tevens zorg draagt dat de heronderzoekformulieren verzonden worden naar de desbetreffende cliënten. Tevens wordt centraal door de administratieve kracht voor complementering van het heronderzoek, met door de cliënt aan te leveren bewijsstukken, zorg gedragen. Indien de heronderzoeken compleet zijn worden de heronderzoeken aangeleverd bij de casemanager. De casemanager is verantwoordelijk voor de afwerking van het heronderzoek. Door de procesmanager vindt controle plaats op tijdige afwerking van de heronderzoeken. '"""","'"'~<",~.'~,,,,<, , " -"Beleidsverslág'Abw;16aw e'n'lbáz, periode 1 januari 2003"tÓfëri'met31 decërtlbet2003:' ,'- ~ " ,,' "',,"" """"""""""7';':""':';';-:"'::\\:'-':"',,;'; " c. 5 ONDERZOEK 'NAAR ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF 5.1 Onderzoek naar arbeidsmarktperspectief Op Cliëntniveau vindt via de poortwachterfunctie een terughoudend opname beleid plaats middels het principe 'werk gaat voor inkomen'. In eerste instantie vindt bij het indienen van de aanvraag bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI-Peelland) verwijzing c.q. bemiddeling plaats naar openstaande vacatures. Bij aanvragers I cliënten die niet direct terug geleid kunnen worden naar de arbeidsmarkt, wordt via casemanagement de , maatwerkmethode toegepast en een passend traject gezocht. De casemanager beoordeelt in samenwerking met een arbeidsmarktbemiddelaar van het CWI of de Atlant-groep (reintegratiebedrijf) wat voor de individuele cliënt de meest aangewezen weg is naar (reguliere) arbeid. De casemanager past daarbij de wettelijk toegestane mogelijkheden toe en draagt zorg dat termijnen gehandhaafd worden. Scholing en training kunnen van het traject onderdeel zijn. Werkervaring en begeleiding kan eventueel plaatsvinden via Kringloopwinkel, Vrijwilligerscentrale en Stichting Maatschappelijke Opvang. Loonkostensubsidie en Kinderopvang kunnen daarbij ondersteunend werken. Het doel is de uitstroom naar regulier werk dat kan gaan via gesubsidieerd werk. Uitgangspunt is dat een ieder binnen zijn mogelijkheden een passend (niet vrijblijvend) aanbod wordt gedaan. Onderzoek naar arbeidsmarktperspectief vindt in beginsel bij elk regulier heronderzoek plaats. Indien de situatie van de cliënt daartoe aanleiding geeft, gelet op bijvoorbeeld activiteiten van de cliënt, leefsituatie, leeftijd o.i.d., vindt een tussentijds heronderzoek afwijkend van het onderzoeksplan plaats specifiek gericht op arbeidsmarktperspectief. 5.2 Van inspanningsverplichting naar resultaatverplichting ~ 5.3 Bestandsanalyse uitkeringen Als vervolg op de eerste bestandsanalyse zal de volgende analyse verder uitgediept worden om het inzicht in het bestand te vergroten. Een verdere verdieping van de analyse moet er toe bijdragen dat een beter inzicht wordt verkregen" in de situatie van de cliënt en hoe het arbeidsmarktperspectief voor die cliënt verbeterd kan worden. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de mogelijkheden van het systeem en de ingebrachte gegevens. " a) Om een effectief uitstroombeleid te kunnen voeren is een bestandsanalyse meer dan noodzakelijk. Omdat de gemeente de cliënten in het uitkeringssysteem onvoldoende kan volgen qua samenstelling (gelet op de beperkte mogelijkheden van het ,"" ' , ' ' uitkeringssysteem) en het onvoldoende kunnen volgen van cliënten middels,de verschillende zelfgebouwde databases is in 2002 een cli,entvolgsysteem " ' ge"fmplementeerdgenaamdINWIN. .;:, :.~':'~::'::"":"'" ,,',:: ",,:',:; " " ' , ", "",'-V',",,',,"'.,""<' , , .".' Beleidsvemilag'Abw,Joaw êif Ibaz,' periode 1 januari 20031oCerl'met 31'c:lêcelTibet2003:H, , ., .. '",'~""'.'.,.,"'< "',-',',',," , "," 0" " "'" """S',"";""'" ,..' '.'. ," ;-.,:: 5.4 ~ 5.5 .~ 5.6 ~ .. J. Agenda van de Toekomst Intensivering van casemanagement Gesubsidieerde arbeid ..'.-"-".'..'.""'.""'9.,':;rr::r?,~,:;::':"".;:~:. .""",-,.".,~...,.....",.. . , ... ""Beléidsvétslag Abw. loaw:ërilóaz,'periode 1 januari 2003toterimet3-1-'dëëël'nber'2003;'.." 5.7 ~ 5.8 ~ - Project vluchtelingenvrouwen. Startende ondernemers (regionaal samenwerkingsverband) ...."....,..,.,.~ '." .. ... . BeleidsvërslagAbw, loaw'eri'loat;periode 1 januari 2003tofeh'ri1et31de~mber'2003:"""'" .""""'..-. "",.-~'.""",,_..., . '-'..'.' '.- . . oh," "'.',' .,,~,.' ,10',""""".- ..c.,'.....'..:. '. .,"". -J.. 6 GEGEVENS UITWISSELING MET DERDEN 6.1 Gegevensuitwisseling met derden instanties Gegevensuitwisseling met derden instanties (zoals Atlant Groep, KUQ, VWC, SMO en UWV) wordt uitgevoerd op zowel cliëntniveau als op managementniveau. Gegevensuitwisseling wordt zowel schriftelijk als digitaal uitgevoerd. Per kwartaal wordt middels het door Atlant Groep en KLlQ aangeleverde kwartaalverslag overleg gevoerd en vindt zonodig bijsturing en nader werkoverleg plaats. Periodiek wordt overleg gevoerd over het aantal gerealiseerde trajecten, kwaliteit van de daartoe strekkende trajectplannen en worden zonodig nadere werkafspraken gemaakt. Door Atlant Groep respectievelijk KLlQ worden reïntegratie trajecten gericht op uitstroom van (langdurig) werklozen (fase 2, 3 en 4) uitgevoerd. De trajecten worden ingezet voor, in beginsel, alle werkloze werknemers, waaronder (zeer) langdurig werklozen, die worden teruggeleid naar de (reguliere) arbeidsmarkt. Die weg kan gaan via vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en gesubsidieerde arbeid. Jaarlijks wordt daartoe een contract afgesloten met de afzonderlijke aanbieders I uitvoerders waarin onder andere de taakstelling is opgenomen. . In het kader van de uitvoering wordt regelmatig overleg gevoerd en vindt gegevens uitwisseling plaats, zowel schriftelijk als digitaal. De Atlant Groep voert in opdracht van de gemeente de Wiw uit. Tussen Atlant Groep en de UWV zijn overeenkomsten alsmede schriftelijk procedures en afspraken vastgelegd, ten aanzien van Wiw plaatsen voor UWV gerechtigden. Gegevensuitwisseling maakt integraal deel uit van de gemaakte procedures en afspraken. 6.2 Informatie derden instanties Verificatie en informatie bij derden instanties vindt plaats indien daartoe aanleiding bestaat en of indien het uit een verplichting van enigerlei regelgeving voortvloeit en of dit voor het kunnen vaststellen van het recht op uitkering van belang is, Middels de door de cliënt I aanvrager aangeleverde gegevens en verificatie van gegevens bij onder andere derden instanties wordt nagegaan of voldaan is aan de verplichting om op verzoek of uit eigen beweging onverwijld mededeling is gedaan van al hetgeen dat van belang is voor de verlening van bijstand of de voortzetting daarvan. """,. "',..,..,. ".,.. . . . .... . Beleidsverslag Abw; Ioaw eïilo~lz.periode 1janoari 2003lotéli met'3'1'de.:;E!li'lber 2003:'" .' . .... "'" ."~"._",.,<~...,>'......"...". """)-"""""""'11"""'-';"" "",~,~,""" 7 CONTROLE OP NALEVING VERPLICHTING (Art. 65 lid 1 Abw) 7.1 Informatieplicht De aanvrager I cliënt moet diverse gegevens en bewijsstukken overleggen, die van belang zijn voor de beoordeling van het recht op bijstand. E.e.a. is in de gemeente geregeld door gebruikmaking van standaardformulieren bij aanvragen, mutaties, heronderzoeken, statusformulier en het mutatieverwerkingsformulier. De casemanager controleert steeds of de gevraagde gegevens beschikbaar zijn. Indien dit niet het geval is zorgt de casemanager ervoor dat de aanvrager I cliënt benaderd wordt om de ontbrekende gegevens alsnog aan te leveren. De casemanager hanteert maximaal de wettelijk vastgestelde termijnen als tijdruimte voor het door de aanvrager I cliënt kunnen inleveren van de diverse gegevens en bewijsstukken. Bij het in gebreke blijven van de aanvrager I cliënt wordt de zaak afgehandeld met gebruikmaking van de daartoe pestaande wettelijke mogelijkheden. Indien daartoe aanleiding bestaat wordt door de casemanager derden instanties benaderd om nader onderzoek te doen of de cliënt ook alle feiten en omstandigheden die van invloed kunnen zijn op zijn recht op bijstand. Daarbij kan de Sociale Recherche ondersteuning bieden dan wel het onderzoek geheel of gedeeltelijk overnemen. """"'~"'""'."",,"",,.' . , , "'Beleidsve'fslag'Abw;loávlên tO'ai; periode'1-jailLJari 2003tolel1 met'31' d~cémber:2003;-' ,.,,'," :,-, ,'. . , , """," ",-',' """12.-'~.;:::;:;'o:::~,~';}t':;:":', J. 8 AFDOENING GECONSTATEERDE FRAUDE EN PREVENTIEF BELEID Door de casemanager wordt bij geconstateerde fraude de relevante wetgeving en landelijke richtlijnen toegepast. (o.a. Wet Boete en Maatregelen). In het Arrondissement Den Bosch, waaronder de gemeente valt, zijn in aanvulling daarop nog afspraken tussen o.a. het Openbaar Ministerie en de gemeenten van toepassing. In de gemeentelijke richtlijnen zijn procedures opgenomen, afgeleid van de wettelijke mogelijkheden en bevoegdheden, ten aanzien van de interne verwerking van de wijze van afdoening van geconstateerde fraude. Door een systeem van interne controle wordt gecontroleerd of de daarvoor geldende procedures en termijnen zorgvuldig zijn gehanteerd. 8.1 Bestandsvergelijking met de gegevens van het Inlichtingen Bureau en de Belastingdienst Per 1 februari 2002 is er een bestandskoppeling met het Inlichtingenbureau (IB). Deze bestandsvergelijking vervangt daarmee de bestandsvergelijking met de gegevens van het Centraal Ziekenfonds (CZ). Het IB levert actuele gegevens uit meerdere bronnen, namelijk de UWV, de Informatiebeheergroep en de Belastingdienst. In deze vorm wordt de fraudebestrijding sneller, directer en efficiënter en er gaat een sterke preventieve werking vanuit. Bestandsvergelijking met de belastingdienst vindt jaarlijks plaats, die met het IB maandelijks. De bestandsvergelijking door middel van het inlichtingenbureau heeft in het tweede kwartaal van 2003 vertraging opgelopen omdat er technische problemen waren met het softwarepakket FRIS. Deze problemen zijn inmiddels opgelost en de afhandeling van de signalen wordt aangepakt. 8.2 Team Sociale Recherche Het bureau Sociale Recherche van de gemeente Helmond werkt ook voor de Peellandgemeenten Deurne, Asten, Someren, Mierio, laarbeek en Gemert-Bakel. ~ . "" "" "--""".,,,. ,.. , , ,,' ,', "Beleidsvefslag AbiN,loaw'eri lóaz'; periode l' januari 2003 lót-erimet 31'de~mbet 2003:' - ',," " , """"""""'-"--1'3'C;";,~"',:':",-:-:":::,~,,,,:,:---;,~;~ ", 9 SAMENWERKING MET DERDEN ORGANISATIES Door de gemeente wordt naast de Atlantgroep en KUO met diverse andere organisaties samengewerkt om de inschakeling van bijstandsgerechtigden in het arbeidsproces te bevorderen. Daartoe worden trajecten ingekocht variërend van trajecten voor fase 2 tot fase 4 en van vrijwilligerswerk tot dagopvang. Bij dagopvang is er sprake van cliënten met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt waar regelmaat en het opdoen van werkervaring voorop staat. . 9.1 Contract in het kader van Helmond Actief met Kliq De gemeente heeft tot taak te bevorderen dat uitkeringsgerechtigden gebruik maken van voorzieningen die bijdragen aan hun zelfstandige bestaansvoorziening. Per 1 januari 2002 heeft de gemeente deze taak tevens ten aanzien van niet-uitkeringsgerechtigde en uitkeringsgerichtigden o.g.v. de Algemene nabestaandenwet (Anw-ers). De reintegratietrajecten worden op basis van ingezette producten afgerekend. Een product kan worden ingezet nadat door de gemeente toestemming is verleend. Doel is optimalisering van de uitstroom door gericht producten in te zetten op cliënten en middels casemanagement een optimale benutting van de beschikbare middelen realiseren. Per 1 januari 2003 is met Kliq een nieuw contract gesloten in het kader van voortzetting en continuering van het project Helmond Actief. Het doel is zoals eerder aangegeven inwoners van de Binnenstad Oost aan het werk te helpen. Daarbij worden werklozen (fase 2, 3 en 4), eventueel via de weg van gesubsidieerde arbeid, teruggeleid naar de reguliere arbeidsmarkt. Voorts is het doel een integrale aanpak van alle bewoners, ongeacht inkomstenbron of thuissituatie. 9.2 Centrum voor werk en inkomen (CWI) Op grond van artikel 8 van de Wet SUWI hebben gemeenten, CWI (en UWV) een samenwerkingsverplichting. Het serviceniveau is op hoofdlijnen bij wet- en regelgeving bepaald in het takenpakket van het CWI en de eisen die daaraan gesteld worden. Het CWI heeft dit vertaald in een referentiewerkproces en een bedrijfsplan. Dat Iaat onverlet dat gemeenten afhankelijk zijn van de uitkomsten van de werkprocessen van het CWI. Om die reden worden daaroverin de SNO nadere afspraken gemaakt. Per 1 januari 2003 is de Service Niveau Overeenkomst met het CWI verlengd. De volgende zaken worden in de SNO geregeld waaronder: . De kwaliteit van de dienstverlening in de aanvulling op de wet- en regelgeving De aansluiting van de dienstverleningsprocessen tussen gemeenten en CWI Lokaal maatwerk . . De kwaliteit van bovengenoemde aandachtspunten wordt telkenmale gecontroleerd door de gemeente. . _0"", """"""">-'..-. .' , , Beleiidsvefi"Slag AbW;'loaw'é'ó loaz;'periode 1 januari 2003'torenmet-3:1 deiCél'nber2003;"" ':' "'" ,'.' """'--',~'" ,'-1'r"~'~;:':,'>~';~';:-~:"":X" ", 9.3 Contract Stichting maatschappelijke opvang (SMD) Voor het jaar 2003 heeft het College besloten om het inkoopcontract van activeringsplaatsen (25) over de periode 1 januari 2003 tot en met 31 december 2003 met de Stichting . Maatschappelijke Opvang te verlengen met optie tot verlenging van een jaar. De bedoelde activeringsplaatsen worden afgerekend op basis van gerealiseerde jaarplaatsen. De werkwijze van de Stichting Maatschappelijke Opvang verschilt niet van de werkwijze ten opzichte van eerdere jaren. Het af te sluiten contract heeft betrekking op fase 4 kandidaten. De kandidaten worden door de gemeente, respectievelijk reïntegratiebedrijven, aangeleverd bij de Stichting Maatschappelijke Opvang waarmee het contract gesloten is. 9.4 Contract Atlant Groep Aanbestedinq: Het contract voor inkoop van reïntegratietrajecten met de Atlant Groep is tot de periode 1 januari 2003 tot en met 31 december 2003 verlengd. Het contract geldt voor de inkoop van reïntegratietrajecten ten behoeve van de in het bestek omschreven doelgroep (uitkeringsgerechtigden fase 2,3 en 4 alsmede niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-ers). Contract inzake uitvoerinG Wiw Het College heeft de overeenkomst voor de uitvoering van de Wet inschakeling werkzoekenden (Wiw) met de Atlantgroep voor de periode 1 januari 2003 tot en met 31 december 2003 vastgesteld. In het contract is de dienstverlening, financiering en verantwoording opgenomen, alsmede een taakstelling van aantallen dienstbetrekkingen en werkervaringsplaatsen. Voorts is de wijze van rapportage en terugkoppeling vastgelegd. Eens per kwartaal wordt aan de gemeente gerapporteerd. Contract in het kader van Direct Werk Direct Werk is een project waarbij nieuwe uitkeringsgerechtigden van de afdeling WIZ in het kader van de sluitende aanpak direct in een werkomgeving geplaatst worden. Gezien de resultaten over het jaar 2002 is het contract verlengd tot 31 december 2003. 9.5 Contract Vrijwilligerscentrale Door de gemeente wordt uitvoering gegeven aan de projecten 'Helmonders werken voor Helmond' en 'Activering andere minima'. Het doel is om (niet-) cliënten van de gemeente, met name uit de aandachtsgebieden van het Grote Stedenbeleid, middels vrijwilligerswerk sociaal te activeren. De resultaten die tot op heden met de projecten behaald worden zijn zeer positief en geconstateerd moet worden dat er steeds meer uitstroom richting arbeidsmarkt ontstaat. Hoewel dit in de oorspronkelijke opzet van het project geen doelstelling is, kan gesteld worden dat dit wel een gunstig positief effect is en daarmee niet alleen als middel naar maatschappelijke participatie I sociale activering functioneert maar ook als uitstroommiddelnaar de (reguliere) arbeidsmarkt. Het College heeft besloten om het inkoopcontract van activeringsplaatsen over de periode 1 januari 2003 tot en met 31 december 2003 met de vrijwilligerscentrale te verlengen. .," "',"-~""" .". . : :. ".'.'. BeleidsverslagAbw, loaweiflóiïz,periode 1 ji:muari 2003 toten met"3l'de'cêl'riber2003." ,- '- , , , '. . ,....__.,.._..':-:t5,):,-;.:~.c:l:':;:.'":i:':".,':':::':~ . 10 CLlENTENPARTICIPATIE Vanaf 1 juli 1998 is in de gemeente een Commissie Beleid Sociale Zaken operationeel waarin de gemeente en diverse (publieke) belangenorganisaties participeren. De Commissie komt periodiek bijeen en heeft een adviserende taak. Door de belangenorganisaties en door de gemeente kunnen onderwerpen worden ingebracht ter bespreking. De commissie bespreekt echter alleen algemene onderwerpen en er vindt geen casusbehandeling van individuen plaats. Van de vergaderingen wordt verslaglegging gedaan. De commissie staat onder voorzitterschap van de wethouder Maatschappelijke Dienstverlening en Sociale Zaken. Afhankelijk van de te behandelen onderwerpen vindt ambtelijke ondersteuning plaats. 10.1 Cliëntenparticipatie afdeling WIZ ~ .-...- . ...."'" '."" """- "Beleidsvérslag AbW; loaWêll'loai,perióde 1 januari 2003tcit'eri ri1ët"3'1' decëri1béi'2003.. ',:,. u . ','-""'. ,.-.., -'16':';:;:;'-":"~":"::";"'::'<~~';'~{: ". 11 TOESLAGENVERORDENING In de gemeente is een Toeslagenverordening vastgesteld door de raad. Bij de Toeslagenverordening is uitgegaan van de wettelijke mogelijkheden en bevoegdheden. De verordening is overeenkomstig door de gemeente I casemanager uitgevoerd. De verordening is naar regelgeving eenvoudig gehouden maar zodanig dat recht kan worden gedaan aan de persoonlijke omstandigheden. Individuele afstemming kan plaats vinden op grond van art. 13 Abw. De verordening voldoet aan de gestelde eisen inzake de vast te stellen categorieën en de vast te stellen criteria. De verordening is in overeenstemming met' de wettelijke bepalingen. " In het Richtlijnenboek van de gemeente is voor de praktische uitvoering een nadere uitleg gegeven voor de dagelijkse praktijk van de casemanager. Door de kwaliteitsmedewerker en intern controleur is aandacht voor een correcte uitvoering en toepassing van de regelgeving. ,"" "'-'-~.."-,,,-,',' , , , ' ,- BeleidsvetslagAbw,'loav/elf1oaz,pe'riodé1januari2003tótMri1et'31>déCër'nber2003."--" - ';" < , ',- ..",',..- 1-1~,,~;:-;;\'?'::::'~-~"".':;~:7!:~ 12 TERMIJNEN 12.1 Tijdigheid Aanvraaq I mutatie: De aanvrager krijgt bij het doen van de aanvraag I mutatie een set formulieren ter invulling uitgereikt. Na invulling wordt een afspraak met de intaker I casemanager gemaakt die de aanvraag in behandeling neemt respectievelijk tot wiens (vaste) cliëntenbestand de aanvrager behoort. De casemanager krijgt naast de aanvraag I mutatie lijstwerk van de door hem van zijn cliëntenbestand af te werken aanvragen I mutaties, via de procesmanager, aangereikt. De casemanager hanteert bij de afwerking de termijnen waarbinnen aanvraag I mutatie afgewerkt dient te zijn zoals aangegeven in wettelijke bepalingen en het onderzoeksplan. Heronderzoek: . De heronderzoeken worden middels een administratief proces voorbereid zodat de casemanager een 'compleet onderzoek' aangeleverd krijgt. De casemanager krijgt naast de heronderzoeken lijstwerk van de door hem van zijn cliëntenbestand uit te voeren heronderzoeken, via de procesmanager, aangereikt. De casemanager hanteert bij de afwerking de termijnen waarbinnen het heronderzoek afgewerkt dient te zijn zoals aangegeven in wettelijke bepalingen en het onderzoeksplan. Bewakinq termijnen: Door de procesmanager wordt wekelijks gecontroleerd of voldoende voortgang plaats vindt en of de aanvragen, mutaties of heronderzoeken tijdig worden afgewerkt. Zonodig vindt bijsturing plaats. Tijdens de afwerking van de aanvragen I mutaties I heronderzoeken wordt door de casemanager aandacht besteed aan onder andere gegevensverstrekking, bewijsstukken, verificatie en uit eigener beweging verstrekte informatie. .., . '0...'........"...... . BeleidsvëtSla~rAbw; IbaW~lnóaz;perióde 1 januari 2003toten ri1et3n:lëcember2003:'~"." . .,..u '",~""'.~'.'"-'" <'0"'. :'" '18.' ""'," ':.'.,' ..' ,. ..'" ". '" , 13 DEBITEUREN De debiteurenadministratie wordt overeenkomstig de geldende regelgeving en administratieve vereisten uitgevoerd in een geautomatiseerd systeem. 13.1 Debiteurenstatistiek Het Centraal Bureau voor de Statistiek wil op een andere wijze informatie over de debiteuren. Programmatuur en de administratieve inrichting zijn daarop aangepast. ~":":""' ",,:" Beleiasverstag Abw;loavlerfloaz~ periode 1 januari 2003 "tbteri met 31'êleêëmbet2003:""" '-,,"">'>"',""","",....w:~ , :,' , ,',:" ','" ,":", ':"'19" ... '--":', ',', ..,', , > 14 BIJZONDERE BIJSTAND Door de gemeente is op diverse fronten aandacht besteed aan inkomensondersteuning. Bijzondere bijstand en gemeentelijk minima beleid zijn een belangrijk instrument bij de armoedebestrijding. De bijzondere bijstand is verstrekt indien bijzondere omstandigheden in het individuele geval leiden tot noodzakelijke bestaanskosten waarin de algemene bijstand niet voorziet en die de aanwezige draagkracht te boven gaan. In het Richtlijnenboek van de gemeente is daar' nadere invulling aan gegeven. Door de gemeente wordt categoriale bijzondere bijstand verstrekt. Dit betreft de categoriale voorzieningen voor witgoed en bijkomende kosten van overgang naar de middelbare school. De wettelijke vereisten die ten grondslag liggen aan het mogen toepassen van categoriale bijstand worden overeenkomstig toegepast. <" , N,' '" -r,' , , ' ,.. ',- ";-'BeleidsverslagAbw;loawehloaz,pericide1januari2003tot'enmef31'decér'ilber2003.-":"" ',,','" -,,',',-"-", "-"'_.",*,',-""""~-- """',> " '20"'- "-,,"'- ",-,.,'", :" ~,; .~ 15 ALGEMENE ONDERWERPEN In dit hoofdstuk zijn een aantal algemene onderwerpen opgenomen die op verschillende hoofdstukken van toepassing zijn. 15.1 Voorlichting ~ Informatiemateriaal Verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de diverse formulieren blijft steeds een aandachtspunt. 15.2 Ontwikkelingen op het gebied van werk en inkomen. ~ 15.3 Bedrijfsverzamelgebouw SUWI ~ .-,-<:--_: --:"--EleleidsverslagAbw;lbaw'erl1baz;periode1 januari 2003 toten met31d~cei'nl:ief2003:-' 0 '-' ,., :,. ,- : "-".." "",_."-,-"".",,-,, ,'--""":"-.."'-- .. -21""-" "',..'.".-...,. - 16 LIJST VAN AFKORTINGEN PbN Arbvo CVI/I Ioaw loaz Lisv RaF SMO STAP GBA GWS VI/IZ Algemene bijstandswet Arbeidsvoorziening (tegenwoordig KLIQ) Centrum voor Werk en Inkomen Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen Recht matigheid sonde rz oe ks f 0 rm u I i er Stichting Maatschappelijke Opvang Stichting Arbeidsplaatsen (tegenwoordig onderdeel Atlant Groep met voormalige Helso) Gemeentelijke BasisAdministratie Geintegreerd WelzijnsSysteem Werk Inkomen en Zorg "0""""""-""-' ,'.. "BeleidsverSlag Abw, loaweii'lóaz, periode 1 januari 200'3 toren ri1et'31d~cërnber 20'0'3:"" " . ",- ".' ' , - -, '. 22,'"~':'i"'"~";':','-:;':,'::-,.::; ,;--; |