• Bestuur
  • Nota Beleidsverslag ABW IOAW IOAZ 2003

Nota Beleidsverslag ABW IOAW IOAZ 2003

Documentdatum 07-12-2004
Bestuursorgaan Gemeenteraad
Documentsoort Nota
Samenvatting

Gemeente' Helmond

DIENST SAMENLEVING EN ECONOMIE

eoCtc1 '

=1 eh CQNvL bC1L

?-O°Lt

Beleidsverslag Abw, Ioaw, loaz

Artikel 118 Abw en art. 42 Ioaw Iloaz

Periode 01-01-2003 tot en met 31-12-2003

september 2004

:':~.: :::~:"~':::':;:":':;,':";~;;l~:;,,~,~:',j..:,,' ,

" . BéleidsiieiSlag Abw, Ioaw en loaz, periode 1 januari 2003 tofeif fnëf31 'ëlé:cérnbet 2003. '

>;'."':>;,:".::",;,':';;;"'::;,::';L:...,.:~',:,::.:,:".:::.",.::""';.i.,-, ,

,:::,-",.-""""":<;"':,';':,,,,""':"':<'--':;"':"-'.,;'.;'",,;:,'.

"""""""""':"1"'?""""':"'<":"""::'

""-""'~"'"

, ;'~~:\'iY!k.. ' " -~,.

,""","",;'":,~,,,',;-.~,!,',:,',',',',',,',!,{,",',',',;,:,;,,',l,',;,',.', '. . .,

, ,. " .. ,;,,;;i;\;,_,;':-~;\::";,';~i>'~;;'

',::i':'Cf:~/~'_~;:: ::';(i}:'~;:~~:::.;f~~:J~:~t;-" :;;,,'

, ,:i""'~i~~;gUri$6~~67;.~É

Hierbij doen wij u toekomen beleidsverslag Abw, Ioaw en loaz van de Dienst Samenleving

en Economie, welke betrekking heeft op de periode 01-01-2003 tot en met 31-12-2003.

Het beleidsverslag is als volgt opgebouwd:

1

INLEID IN G . .... . . ....... ................... .. ... . """'" ........... .. ........... """""""""" ............ . ..,.. ........................., . .. .... .....4

2 GEGEVENSVERSTREKKING EN BEWIJSSTUKKEN [[[5

2.1 GEGEVENSVERSTREKKING EN BEWIJSSTUKKEN BIJ AANVRAAG, MUTATIE EN HERONDERZOEK ................5

3 VERIFI CA TIE ...... """""""""""" """"""""""""" .............. ............... ...... .........,............ .............................. 6

3.1 INFORMATIEVERSTREKKING EN VERIFICATIE [[[6

4

5

6

7

8

9

HER 0 ND ERZO EK...... .......... . """"""" .. ............ """"""""'" """"""""""""""""""'" ........, ............... .. ...... 7

4.1

0 ND ERZO EK NAAR ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF ..... ................. ....."......... ................., ..............8

5.1

5.2

5.3

5.4

5.5

5.6

5.7

5.8

GEGEVENSUITWISSELINGMET D ERD EN [[[11

6.1

6.2

HERONDERZOEKEN [[[""""""""""""""""""""""""""""""".............. 7

ONDERZOEK NAAR ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF [[[8

VAN INSPANNINGSVERPLICHTING NAAR RESULTAATVERPLICHTING[[[8

BESTANDSANALYSE UITKERINGEN """"""""""""""""""""""""""""""""""""""".............................8

AGENDA VAN DE TOEKOMST """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""'".................................9

INTENSIVERING VANCASEMANAGEMENT. ... .......... ..............., ...... ................ ....... .............. ......... ............ ...9

GESUBSIDIEERDE ARBEID [[["""""""""""""""""""""""""""'"......9

PROJECT VLUCHTELINGENVROUWEN. [[[10

STARTENDE ONDERNEMERS (REGIONAAL SAMENWERKINGSVERBAND) ..................................................10

GEGEVENS UITWISSELING MET DERDEN INSTANTIES [[[11

INFORMATIE DERDEN INSTANTIES[[[11

CONTROLE OP NALEVING VERPLICHTING (ART. 65 LID 1 ABW)............................................12

7.1

AFDOENING GECONSTATEERDE FRAUDE EN PREVENTIEF BELEID.....................................13

8.1

8.2

SAMENWERKING MET D ERD EN ORGANISA TIES[[[ 14

9.1

9.2

9.3

9.4

9.5

INFORMATIEPLICHT """"""""" ...... ......... ................. """"""" ............. ....................... ........................... .12

BESTANDSVERGELijKING GEGEVENS VAN HET INLICHTINGEN BUREAU EN DE BELASTINGDIENST .........13

TEAM SOCIALE RECHERCHE ........"......... ........ ............... ..... ..... ......... ..................... ................... ......." .....13

CONTRACT IN HET KADER VAN HELMOND ACTIEF MET KLIQ [[[14

CENTRUM VOOR WERK EN INKOMEN (CWI) [[[14

CONTRACT STICHTING MAATSCHAPPELIJKE OPVANG (SMO) [[[15

CONTRACT ATLANT GROEP """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..............................15

CONTRACT VRIJWILLIGERS CENTRALE """"""""""""""""""""""""""""'".........................................15

1 0 CLIENTENP AR TI CIP ATlE """""""""""""" ........ [[[ ....16

10.1 CLIÊNTENP ARTICIP A TIE AFDELING WIZ """"""""""""".....................

", ,.

16

"',, ,

..,

.,'" '.

.,:.,

,..

. .

. ":'

. , ..

."

15.1

15.2

15.3

. . . '. '. .,.

V OORLICHTJNG ............ ,.............................................~[[[~..............21

ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN WERK EN INKOMEN[[[21

BEDRlJFSVERZAMELGEBOUW SUWI' [[[21

LIJST VAN AFKO R TIN GEN "" ...................... ........

" ,

" '

1

INLEIDING

Hierbij wordt u het beleidsverslag Abw, Ioaw en loaz, periode 1 januari 2003 tot en met 31

december 2003 aangeboden. Het beleidsverslag is een verantwoording voor het door de

Dienst Samenleving en Economie gevoerde beleid 'gericht op de bevordering van een

rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wet, de bevordering van een zelfstandige

bestaansvoorziening door middel van inschakeling van arbeid in dienstbetrekking en de

realisatie en de vormgeving van de cliëntenparticipatie (art. 118 Abw en art. 42 Ioaw Iloaz).

Gelet op het feit dat het beleidsverslag voor wat betreft de uitvoering van de Algemene

bijstandswet (Abw) wordt aangemerkt als een verantwoording van het gevoerde beleid op

grond van het beleidsplan (ex artikel 118 Abw en artikel 42 Ioaw Iloaz) zijn in dit

beleidsverslag verwijzingen opgenomen naar het beleidsplan. ,

De verwijzingen zijn duidelijk herkenbaar opgenomen conform onderstaand voorbeeld.

~

':'.,-','~ "',;,":' Beleidsv~rslag-Abw;loaw ehloaz;periode 1 januari 2003tot'eri met 31'december2003,"" "" 'u'

',",""~'----"',' "4";::,:::"'i:":--":",,:e:,~:'~;'"

..'>

I

2

GEGEVENSVERSTREKKING EN BEWIJSSTUKKEN

2.1 Gegevensverstrekking en bewijsstukken bij aanvraag, mutatie en heronderzoek

In de gemeente wordt het casemanagement model gehanteerd waarbij de casemanager

- verantwoordelijk is voor een vast aantal cliënten.

De aanvrager I cliënt moet diverse gegevens en bewijsstukken overleggen, die van belang

zijn voor de beoordeling van het recht op bijstand. Een en ander is in de gemeente geregeld

door gebruikmaking van standaardformulieren bij aanvragen, mutaties, heronderzoeken en

statusformulieren. Per half jaar wordt aan iedere uitkeringsgerechtigde een Statusformulier

toegezonden waarop de gegevens voorkomen zoals die bij de afdeling Werk, Inkomen &

Zorg bekend zijn. De uitkeringsgerechtigden moet reageren en aangeven of de gegevens

juist zijn.

De casemanager controleert steeds of de gevraagde gegevens beschikbaar zijn. Indien dit

niet het geval is zorgt de casemanager ervoor dat de aanvrager I cliënt benaderd wordt om

de ontbrekende gegevens alsnog aan te leveren. De casemanager hanteert maximaal de

wettelijk vastgestelde termijnen als tijdruimte voor het door de aanvrager! cliënt kunnen -

inleveren van de diverse gegevens en bewijsstukken. De (wettelijk) vereiste bewijsstukken

worden opgenomen in het dossier van de desbetreffende cliënt.

Bij het in gebreke blijven van de aanvrager I cliënt wordt de zaak afgehandeld met

gebruikmaking van de daartoe bestaande wettelijke mogelijkheden.

De casemanager krijgt naast de aanvraag I mutatie lijstwerk van de openstaande zaken, zijn

cliëntenbestand betreffende, via de procesmanager. De casemanager hanteert bij de

afwerking de termijnen waarbinnen de aanvraag I mutatie afgewerkt dient te zijn.

Door de procesmanager wordt wekelijks gecontroleerd of voldoende voortgang plaats vindt

en of de aanvraag I mutatie tijdig worden afgewerkt.

Tijdens de afwerking van de aanvraag I mutatie wordt door de casemanager aandacht

besteed aan onder andere gegevensverstrekking, bewijsstukken, verificatie en uit eigener

beweging verstrekte informatie.

w----~.-,-...,.-", ..

- - . - -.- BëleidsverslagAbW,'loawenloaz; periodet januari 2003'fot'ëiirhet3t'dëcei'nbét 2003;'-' -'-

- '.'-"""."'--_._"'-":-5'<:'.~;-:~,J:::"'-'.;;_.;:;'::.

3 ,VERIFICATIE

3.1 Informatieverstrekking en verificatie

De door de aanvrager I cliënt verstrekte gegevens en bewijsstukken worden door de

casemanager gecontroleerd op juistheid en volledigheid. Er vindt (o.a.) verificatie met het

GBA plaats en de gegevens worden opgenomen in het persoonsdossier van de aanvrager I

cliënt.' De casemanager controleert steeds of de gevraagde gegevens beschikbaar zijn. Zijn

de gegevens (vermoedelijk) onjuist en I of onvolledig, dan wordt de aanvrager I cliënt daarop

benaderd om de juiste gegevens in te leveren en of aan te vullen. Bij het in gebreke blijven

van de aanvrager I cliënt wordt de zaak afgehandeld met gebruikmaking van de daartoe

bestaande wettelijke mogelijkheden. '

Verificatie en informatie bij derden instanties vindt plaats indien daartoe aanleiding bestaat

en of indien het uit een verplichting van enigerlei regelgeving voortvloeit en of dit voor het

kunnen vaststellen van het recht op uitkering van belang is. Middels de door de cliënt I

aanvrager aangeleverde gegevens en verificatie van gegevens bij onder andere derden

instanties wordt nagegaan of voldaan is aan de verplichting om op verzoek of uit eigen

beweging onverwijld mededeling is gedaan van al hetgeen dat van belang is voor de

verlening van bijstand of de voortzetting daarvan.

"',""""""""',,',,, ,..

, ' " ,"" Belëidsvei'sla'gAbw; IO8vïen'loa2:, periode 1 januari 2003'tot"en'm'et31 dëcëri1bet2003." '.,",

", ,

".",'.0"'.", "'""",, ','"

", ,- ".."," ""'6"""" '0'0,"'","" ,,""

'-

'.

J.

4

HERONDERZOEK

4.1

Heronderzoeken

In het jaar 2003 zijn de heronderzoeken als gevolg van de implementatie van het

geïntegreerd welzijnssysteem (GWS) niet tijdig afgewerkt. Opgemerkt zij dat ingevolge een

wijziging van de Regeling administratieve uitvoeringsv90rschriften een onderzoeksplan niet

meer -zoals voorheen- jaarlijks hoeft te worden vastgesteld. Voor 2003 wordt er nog voor

gekozen om het Onderzoeksplan gelijk op te laten gaan met het jaarlijkse Beleidsplan.

~

In de gemeente wordt in beginsel geen onderscheidt gemaakt in rechtmatigheids- en

doelmatigheidsheronderzoeken. De heronderzoeken worden per maand centraal opgeboekt

door een administratieve kracht die tevens zorg draagt dat de heronderzoekformulieren

verzonden worden naar de desbetreffende cliënten. Tevens wordt centraal door de

administratieve kracht voor complementering van het heronderzoek, met door de cliënt aan

te leveren bewijsstukken, zorg gedragen. Indien de heronderzoeken compleet zijn worden de

heronderzoeken aangeleverd bij de casemanager. De casemanager is verantwoordelijk voor

de afwerking van het heronderzoek. Door de procesmanager vindt controle plaats op tijdige

afwerking van de heronderzoeken.

'"""","'"'~<",~.'~,,,,<,

, " -"Beleidsverslág'Abw;16aw e'n'lbáz, periode 1 januari 2003"tÓfëri'met31 decërtlbet2003:' ,'- ~ "

,,' "',,"" """"""""""7';':""':';';-:"'::\\:'-':"',,;';

"

c.

5

ONDERZOEK 'NAAR ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF

5.1

Onderzoek naar arbeidsmarktperspectief

Op Cliëntniveau vindt via de poortwachterfunctie een terughoudend opname beleid plaats

middels het principe 'werk gaat voor inkomen'. In eerste instantie vindt bij het indienen van

de aanvraag bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI-Peelland) verwijzing c.q.

bemiddeling plaats naar openstaande vacatures. Bij aanvragers I cliënten die niet direct

terug geleid kunnen worden naar de arbeidsmarkt, wordt via casemanagement de ,

maatwerkmethode toegepast en een passend traject gezocht. De casemanager beoordeelt

in samenwerking met een arbeidsmarktbemiddelaar van het CWI of de Atlant-groep

(reintegratiebedrijf) wat voor de individuele cliënt de meest aangewezen weg is naar

(reguliere) arbeid. De casemanager past daarbij de wettelijk toegestane mogelijkheden toe

en draagt zorg dat termijnen gehandhaafd worden.

Scholing en training kunnen van het traject onderdeel zijn. Werkervaring en begeleiding kan

eventueel plaatsvinden via Kringloopwinkel, Vrijwilligerscentrale en Stichting

Maatschappelijke Opvang. Loonkostensubsidie en Kinderopvang kunnen daarbij

ondersteunend werken. Het doel is de uitstroom naar regulier werk dat kan gaan via

gesubsidieerd werk. Uitgangspunt is dat een ieder binnen zijn mogelijkheden een passend

(niet vrijblijvend) aanbod wordt gedaan.

Onderzoek naar arbeidsmarktperspectief vindt in beginsel bij elk regulier heronderzoek

plaats. Indien de situatie van de cliënt daartoe aanleiding geeft, gelet op bijvoorbeeld

activiteiten van de cliënt, leefsituatie, leeftijd o.i.d., vindt een tussentijds heronderzoek

afwijkend van het onderzoeksplan plaats specifiek gericht op arbeidsmarktperspectief.

5.2

Van inspanningsverplichting naar resultaatverplichting

~

5.3 Bestandsanalyse uitkeringen

Als vervolg op de eerste bestandsanalyse zal de volgende analyse verder uitgediept worden

om het inzicht in het bestand te vergroten. Een verdere verdieping van de analyse moet er

toe bijdragen dat een beter inzicht wordt verkregen" in de situatie van de cliënt en hoe het

arbeidsmarktperspectief voor die cliënt verbeterd kan worden. Uiteraard is een en ander

afhankelijk van de mogelijkheden van het systeem en de ingebrachte gegevens. "

a) Om een effectief uitstroombeleid te kunnen voeren is een bestandsanalyse meer dan

noodzakelijk. Omdat de gemeente de cliënten in het uitkeringssysteem onvoldoende kan

volgen qua samenstelling (gelet op de beperkte mogelijkheden van het ,"" ' , ' '

uitkeringssysteem) en het onvoldoende kunnen volgen van cliënten middels,de

verschillende zelfgebouwde databases is in 2002 een cli,entvolgsysteem " '

ge"fmplementeerdgenaamdINWIN. .;:, :.~':'~::'::"":"'" ,,',:: ",,:',:;

" " '

, ",

"",'-V',",,',,"'.,""<'

, , .".' Beleidsvemilag'Abw,Joaw êif Ibaz,' periode 1 januari 20031oCerl'met 31'c:lêcelTibet2003:H, , ., ..

'",'~""'.'.,.,"'< "',-',',',,"

, "," 0" " "'" """S',"";""'" ,..' '.'. ," ;-.,::

5.4

~

5.5

.~

5.6

~

..

J.

Agenda van de Toekomst

Intensivering van casemanagement

Gesubsidieerde arbeid

..'.-"-".'..'.""'.""'9.,':;rr::r?,~,:;::':"".;:~:.

.""",-,.".,~...,.....",.. .

, ... ""Beléidsvétslag Abw. loaw:ërilóaz,'periode 1 januari 2003toterimet3-1-'dëëël'nber'2003;'.."

5.7

~

5.8

~

-

Project vluchtelingenvrouwen.

Startende ondernemers (regionaal samenwerkingsverband)

...."....,..,.,.~ '."

.. ... . BeleidsvërslagAbw, loaw'eri'loat;periode 1 januari 2003tofeh'ri1et31de~mber'2003:"""'"

.""""'..-. "",.-~'.""",,_...,

. '-'..'.' '.- . . oh," "'.',' .,,~,.' ,10',""""".- ..c.,'.....'..:. '. .,"".

-J..

6

GEGEVENS UITWISSELING MET DERDEN

6.1

Gegevensuitwisseling met derden instanties

Gegevensuitwisseling met derden instanties (zoals Atlant Groep, KUQ, VWC, SMO en

UWV) wordt uitgevoerd op zowel cliëntniveau als op managementniveau.

Gegevensuitwisseling wordt zowel schriftelijk als digitaal uitgevoerd. Per kwartaal wordt

middels het door Atlant Groep en KLlQ aangeleverde kwartaalverslag overleg gevoerd en

vindt zonodig bijsturing en nader werkoverleg plaats.

Periodiek wordt overleg gevoerd over het aantal gerealiseerde trajecten, kwaliteit van de

daartoe strekkende trajectplannen en worden zonodig nadere werkafspraken gemaakt.

Door Atlant Groep respectievelijk KLlQ worden reïntegratie trajecten gericht op uitstroom van

(langdurig) werklozen (fase 2, 3 en 4) uitgevoerd. De trajecten worden ingezet voor, in

beginsel, alle werkloze werknemers, waaronder (zeer) langdurig werklozen, die worden

teruggeleid naar de (reguliere) arbeidsmarkt. Die weg kan gaan via vrijwilligerswerk,

werkervaringsplaatsen en gesubsidieerde arbeid. Jaarlijks wordt daartoe een contract

afgesloten met de afzonderlijke aanbieders I uitvoerders waarin onder andere de taakstelling

is opgenomen. .

In het kader van de uitvoering wordt regelmatig overleg gevoerd en vindt gegevens

uitwisseling plaats, zowel schriftelijk als digitaal.

De Atlant Groep voert in opdracht van de gemeente de Wiw uit. Tussen Atlant Groep en de

UWV zijn overeenkomsten alsmede schriftelijk procedures en afspraken vastgelegd, ten

aanzien van Wiw plaatsen voor UWV gerechtigden. Gegevensuitwisseling maakt integraal

deel uit van de gemaakte procedures en afspraken.

6.2 Informatie derden instanties

Verificatie en informatie bij derden instanties vindt plaats indien daartoe aanleiding bestaat

en of indien het uit een verplichting van enigerlei regelgeving voortvloeit en of dit voor het

kunnen vaststellen van het recht op uitkering van belang is, Middels de door de cliënt I

aanvrager aangeleverde gegevens en verificatie van gegevens bij onder andere derden

instanties wordt nagegaan of voldaan is aan de verplichting om op verzoek of uit eigen

beweging onverwijld mededeling is gedaan van al hetgeen dat van belang is voor de

verlening van bijstand of de voortzetting daarvan.

""",. "',..,..,. ".,.. .

. . .... . Beleidsverslag Abw; Ioaw eïilo~lz.periode 1janoari 2003lotéli met'3'1'de.:;E!li'lber 2003:'" .' .

.... "'"

."~"._",.,<~...,>'......"...".

""")-"""""""'11"""'-';"" "",~,~,"""

7

CONTROLE OP NALEVING VERPLICHTING (Art. 65 lid 1 Abw)

7.1 Informatieplicht

De aanvrager I cliënt moet diverse gegevens en bewijsstukken overleggen, die van belang

zijn voor de beoordeling van het recht op bijstand. E.e.a. is in de gemeente geregeld door

gebruikmaking van standaardformulieren bij aanvragen, mutaties, heronderzoeken,

statusformulier en het mutatieverwerkingsformulier.

De casemanager controleert steeds of de gevraagde gegevens beschikbaar zijn. Indien dit

niet het geval is zorgt de casemanager ervoor dat de aanvrager I cliënt benaderd wordt om

de ontbrekende gegevens alsnog aan te leveren. De casemanager hanteert maximaal de

wettelijk vastgestelde termijnen als tijdruimte voor het door de aanvrager I cliënt kunnen

inleveren van de diverse gegevens en bewijsstukken.

Bij het in gebreke blijven van de aanvrager I cliënt wordt de zaak afgehandeld met

gebruikmaking van de daartoe pestaande wettelijke mogelijkheden.

Indien daartoe aanleiding bestaat wordt door de casemanager derden instanties benaderd

om nader onderzoek te doen of de cliënt ook alle feiten en omstandigheden die van invloed

kunnen zijn op zijn recht op bijstand. Daarbij kan de Sociale Recherche ondersteuning

bieden dan wel het onderzoek geheel of gedeeltelijk overnemen.

""""'~"'""'."",,"",,.' .

, , "'Beleidsve'fslag'Abw;loávlên tO'ai; periode'1-jailLJari 2003tolel1 met'31' d~cémber:2003;-' ,.,,'," :,-, ,'. . ,

, """," ",-',' """12.-'~.;:::;:;'o:::~,~';}t':;:":',

J.

8

AFDOENING GECONSTATEERDE FRAUDE EN PREVENTIEF BELEID

Door de casemanager wordt bij geconstateerde fraude de relevante wetgeving en landelijke

richtlijnen toegepast. (o.a. Wet Boete en Maatregelen). In het Arrondissement Den Bosch,

waaronder de gemeente valt, zijn in aanvulling daarop nog afspraken tussen o.a. het

Openbaar Ministerie en de gemeenten van toepassing.

In de gemeentelijke richtlijnen zijn procedures opgenomen, afgeleid van de wettelijke

mogelijkheden en bevoegdheden, ten aanzien van de interne verwerking van de wijze van

afdoening van geconstateerde fraude. Door een systeem van interne controle wordt

gecontroleerd of de daarvoor geldende procedures en termijnen zorgvuldig zijn gehanteerd.

8.1 Bestandsvergelijking met de gegevens van het Inlichtingen Bureau en de

Belastingdienst

Per 1 februari 2002 is er een bestandskoppeling met het Inlichtingenbureau (IB). Deze

bestandsvergelijking vervangt daarmee de bestandsvergelijking met de gegevens van het

Centraal Ziekenfonds (CZ). Het IB levert actuele gegevens uit meerdere bronnen, namelijk

de UWV, de Informatiebeheergroep en de Belastingdienst. In deze vorm wordt de

fraudebestrijding sneller, directer en efficiënter en er gaat een sterke preventieve werking

vanuit. Bestandsvergelijking met de belastingdienst vindt jaarlijks plaats, die met het IB

maandelijks.

De bestandsvergelijking door middel van het inlichtingenbureau heeft in het tweede kwartaal

van 2003 vertraging opgelopen omdat er technische problemen waren met het

softwarepakket FRIS. Deze problemen zijn inmiddels opgelost en de afhandeling van de

signalen wordt aangepakt.

8.2 Team Sociale Recherche

Het bureau Sociale Recherche van de gemeente Helmond werkt ook voor de

Peellandgemeenten Deurne, Asten, Someren, Mierio, laarbeek en Gemert-Bakel.

~

. "" "" "--""".,,,. ,.. ,

, ,,' ,', "Beleidsvefslag AbiN,loaw'eri lóaz'; periode l' januari 2003 lót-erimet 31'de~mbet 2003:' - ',," " ,

""""""""'-"--1'3'C;";,~"',:':",-:-:":::,~,,,,:,:---;,~;~

",

9

SAMENWERKING MET DERDEN ORGANISATIES

Door de gemeente wordt naast de Atlantgroep en KUO met diverse andere organisaties

samengewerkt om de inschakeling van bijstandsgerechtigden in het arbeidsproces te

bevorderen. Daartoe worden trajecten ingekocht variërend van trajecten voor fase 2 tot fase

4 en van vrijwilligerswerk tot dagopvang. Bij dagopvang is er sprake van cliënten met een

zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt waar regelmaat en het opdoen van werkervaring

voorop staat. .

9.1

Contract in het kader van Helmond Actief met Kliq

De gemeente heeft tot taak te bevorderen dat uitkeringsgerechtigden gebruik maken van

voorzieningen die bijdragen aan hun zelfstandige bestaansvoorziening. Per 1 januari 2002

heeft de gemeente deze taak tevens ten aanzien van niet-uitkeringsgerechtigde en

uitkeringsgerichtigden o.g.v. de Algemene nabestaandenwet (Anw-ers). De

reintegratietrajecten worden op basis van ingezette producten afgerekend.

Een product kan worden ingezet nadat door de gemeente toestemming is verleend. Doel is

optimalisering van de uitstroom door gericht producten in te zetten op cliënten en middels

casemanagement een optimale benutting van de beschikbare middelen realiseren.

Per 1 januari 2003 is met Kliq een nieuw contract gesloten in het kader van voortzetting en

continuering van het project Helmond Actief. Het doel is zoals eerder aangegeven inwoners

van de Binnenstad Oost aan het werk te helpen. Daarbij worden werklozen (fase 2, 3 en 4),

eventueel via de weg van gesubsidieerde arbeid, teruggeleid naar de reguliere arbeidsmarkt.

Voorts is het doel een integrale aanpak van alle bewoners, ongeacht inkomstenbron of

thuissituatie.

9.2

Centrum voor werk en inkomen (CWI)

Op grond van artikel 8 van de Wet SUWI hebben gemeenten, CWI (en UWV) een

samenwerkingsverplichting. Het serviceniveau is op hoofdlijnen bij wet- en regelgeving

bepaald in het takenpakket van het CWI en de eisen die daaraan gesteld worden. Het CWI

heeft dit vertaald in een referentiewerkproces en een bedrijfsplan. Dat Iaat onverlet dat

gemeenten afhankelijk zijn van de uitkomsten van de werkprocessen van het CWI. Om die

reden worden daaroverin de SNO nadere afspraken gemaakt. Per 1 januari 2003 is de

Service Niveau Overeenkomst met het CWI verlengd. De volgende zaken worden in de

SNO geregeld waaronder:

.

De kwaliteit van de dienstverlening in de aanvulling op de wet- en regelgeving

De aansluiting van de dienstverleningsprocessen tussen gemeenten en CWI

Lokaal maatwerk

.

.

De kwaliteit van bovengenoemde aandachtspunten wordt telkenmale gecontroleerd door de

gemeente. .

_0"", """"""">-'..-.

.' , , Beleiidsvefi"Slag AbW;'loaw'é'ó loaz;'periode 1 januari 2003'torenmet-3:1 deiCél'nber2003;"" ':' "'"

,'.' """'--',~'" ,'-1'r"~'~;:':,'>~';~';:-~:"":X"

",

9.3

Contract Stichting maatschappelijke opvang (SMD)

Voor het jaar 2003 heeft het College besloten om het inkoopcontract van activeringsplaatsen

(25) over de periode 1 januari 2003 tot en met 31 december 2003 met de Stichting .

Maatschappelijke Opvang te verlengen met optie tot verlenging van een jaar. De bedoelde

activeringsplaatsen worden afgerekend op basis van gerealiseerde jaarplaatsen.

De werkwijze van de Stichting Maatschappelijke Opvang verschilt niet van de werkwijze

ten opzichte van eerdere jaren. Het af te sluiten contract heeft betrekking op fase 4

kandidaten.

De kandidaten worden door de gemeente, respectievelijk reïntegratiebedrijven, aangeleverd

bij de Stichting Maatschappelijke Opvang waarmee het contract gesloten is.

9.4

Contract Atlant Groep

Aanbestedinq:

Het contract voor inkoop van reïntegratietrajecten met de Atlant Groep is tot de periode 1

januari 2003 tot en met 31 december 2003 verlengd. Het contract geldt voor de inkoop van

reïntegratietrajecten ten behoeve van de in het bestek omschreven doelgroep

(uitkeringsgerechtigden fase 2,3 en 4 alsmede niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-ers).

Contract inzake uitvoerinG Wiw

Het College heeft de overeenkomst voor de uitvoering van de Wet inschakeling

werkzoekenden (Wiw) met de Atlantgroep voor de periode 1 januari 2003 tot en met 31

december 2003 vastgesteld. In het contract is de dienstverlening, financiering en

verantwoording opgenomen, alsmede een taakstelling van aantallen dienstbetrekkingen en

werkervaringsplaatsen. Voorts is de wijze van rapportage en terugkoppeling vastgelegd.

Eens per kwartaal wordt aan de gemeente gerapporteerd.

Contract in het kader van Direct Werk

Direct Werk is een project waarbij nieuwe uitkeringsgerechtigden van de afdeling WIZ in het

kader van de sluitende aanpak direct in een werkomgeving geplaatst worden. Gezien de

resultaten over het jaar 2002 is het contract verlengd tot 31 december 2003.

9.5

Contract Vrijwilligerscentrale

Door de gemeente wordt uitvoering gegeven aan de projecten 'Helmonders werken voor

Helmond' en 'Activering andere minima'. Het doel is om (niet-) cliënten van de gemeente,

met name uit de aandachtsgebieden van het Grote Stedenbeleid, middels vrijwilligerswerk

sociaal te activeren. De resultaten die tot op heden met de projecten behaald worden zijn

zeer positief en geconstateerd moet worden dat er steeds meer uitstroom richting

arbeidsmarkt ontstaat. Hoewel dit in de oorspronkelijke opzet van het project geen

doelstelling is, kan gesteld worden dat dit wel een gunstig positief effect is en daarmee niet

alleen als middel naar maatschappelijke participatie I sociale activering functioneert maar

ook als uitstroommiddelnaar de (reguliere) arbeidsmarkt.

Het College heeft besloten om het inkoopcontract van activeringsplaatsen

over de periode 1 januari 2003 tot en met 31 december 2003 met de vrijwilligerscentrale te

verlengen.

.," "',"-~""" .". .

: :. ".'.'. BeleidsverslagAbw, loaweiflóiïz,periode 1 ji:muari 2003 toten met"3l'de'cêl'riber2003." ,- '- , , , '.

. ,....__.,.._..':-:t5,):,-;.:~.c:l:':;:.'":i:':".,':':::':~

.

10 CLlENTENPARTICIPATIE

Vanaf 1 juli 1998 is in de gemeente een Commissie Beleid Sociale Zaken operationeel

waarin de gemeente en diverse (publieke) belangenorganisaties participeren. De Commissie

komt periodiek bijeen en heeft een adviserende taak. Door de belangenorganisaties en door

de gemeente kunnen onderwerpen worden ingebracht ter bespreking. De commissie

bespreekt echter alleen algemene onderwerpen en er vindt geen casusbehandeling van

individuen plaats. Van de vergaderingen wordt verslaglegging gedaan. De commissie staat

onder voorzitterschap van de wethouder Maatschappelijke Dienstverlening en Sociale

Zaken. Afhankelijk van de te behandelen onderwerpen vindt ambtelijke ondersteuning plaats.

10.1 Cliëntenparticipatie afdeling WIZ

~

.-...- . ...."'" '."" """-

"Beleidsvérslag AbW; loaWêll'loai,perióde 1 januari 2003tcit'eri ri1ët"3'1' decëri1béi'2003.. ',:,. u .

','-""'. ,.-.., -'16':';:;:;'-":"~":"::";"'::'<~~';'~{:

".

11 TOESLAGENVERORDENING

In de gemeente is een Toeslagenverordening vastgesteld door de raad. Bij de

Toeslagenverordening is uitgegaan van de wettelijke mogelijkheden en bevoegdheden. De

verordening is overeenkomstig door de gemeente I casemanager uitgevoerd. De

verordening is naar regelgeving eenvoudig gehouden maar zodanig dat recht kan worden

gedaan aan de persoonlijke omstandigheden. Individuele afstemming kan plaats vinden op

grond van art. 13 Abw. De verordening voldoet aan de gestelde eisen inzake de vast te

stellen categorieën en de vast te stellen criteria. De verordening is in overeenstemming met'

de wettelijke bepalingen. "

In het Richtlijnenboek van de gemeente is voor de praktische uitvoering een nadere uitleg

gegeven voor de dagelijkse praktijk van de casemanager. Door de kwaliteitsmedewerker en

intern controleur is aandacht voor een correcte uitvoering en toepassing van de regelgeving.

,"" "'-'-~.."-,,,-,',' ,

, , ' ,- BeleidsvetslagAbw,'loav/elf1oaz,pe'riodé1januari2003tótMri1et'31>déCër'nber2003."--" - ';" <

, ',- ..",',..- 1-1~,,~;:-;;\'?'::::'~-~"".':;~:7!:~

12 TERMIJNEN

12.1 Tijdigheid

Aanvraaq I mutatie:

De aanvrager krijgt bij het doen van de aanvraag I mutatie een set formulieren ter invulling

uitgereikt. Na invulling wordt een afspraak met de intaker I casemanager gemaakt die de

aanvraag in behandeling neemt respectievelijk tot wiens (vaste) cliëntenbestand de

aanvrager behoort. De casemanager krijgt naast de aanvraag I mutatie lijstwerk van de door

hem van zijn cliëntenbestand af te werken aanvragen I mutaties, via de procesmanager,

aangereikt. De casemanager hanteert bij de afwerking de termijnen waarbinnen aanvraag I

mutatie afgewerkt dient te zijn zoals aangegeven in wettelijke bepalingen en het

onderzoeksplan.

Heronderzoek: .

De heronderzoeken worden middels een administratief proces voorbereid zodat de

casemanager een 'compleet onderzoek' aangeleverd krijgt. De casemanager krijgt naast de

heronderzoeken lijstwerk van de door hem van zijn cliëntenbestand uit te voeren

heronderzoeken, via de procesmanager, aangereikt. De casemanager hanteert bij de

afwerking de termijnen waarbinnen het heronderzoek afgewerkt dient te zijn zoals

aangegeven in wettelijke bepalingen en het onderzoeksplan.

Bewakinq termijnen:

Door de procesmanager wordt wekelijks gecontroleerd of voldoende voortgang plaats vindt

en of de aanvragen, mutaties of heronderzoeken tijdig worden afgewerkt. Zonodig vindt

bijsturing plaats.

Tijdens de afwerking van de aanvragen I mutaties I heronderzoeken wordt door de

casemanager aandacht besteed aan onder andere gegevensverstrekking, bewijsstukken,

verificatie en uit eigener beweging verstrekte informatie.

.., . '0...'........"......

. BeleidsvëtSla~rAbw; IbaW~lnóaz;perióde 1 januari 2003toten ri1et3n:lëcember2003:'~"."

. .,..u '",~""'.~'.'"-'" <'0"'.

:'" '18.' ""'," ':.'.,' ..' ,. ..'"

".

'" ,

13 DEBITEUREN

De debiteurenadministratie wordt overeenkomstig de geldende regelgeving en

administratieve vereisten uitgevoerd in een geautomatiseerd systeem.

13.1 Debiteurenstatistiek

Het Centraal Bureau voor de Statistiek wil op een andere wijze informatie over de

debiteuren. Programmatuur en de administratieve inrichting zijn daarop aangepast.

~":":""' ",,:" Beleiasverstag Abw;loavlerfloaz~ periode 1 januari 2003 "tbteri met 31'êleêëmbet2003:"""

'-,,"">'>"',""","",....w:~

, :,' , ,',:" ','" ,":", ':"'19" ... '--":', ',', ..,', , >

14 BIJZONDERE BIJSTAND

Door de gemeente is op diverse fronten aandacht besteed aan inkomensondersteuning.

Bijzondere bijstand en gemeentelijk minima beleid zijn een belangrijk instrument bij de

armoedebestrijding.

De bijzondere bijstand is verstrekt indien bijzondere omstandigheden in het individuele geval

leiden tot noodzakelijke bestaanskosten waarin de algemene bijstand niet voorziet en die de

aanwezige draagkracht te boven gaan. In het Richtlijnenboek van de gemeente is daar'

nadere invulling aan gegeven.

Door de gemeente wordt categoriale bijzondere bijstand verstrekt. Dit betreft de categoriale

voorzieningen voor witgoed en bijkomende kosten van overgang naar de middelbare school.

De wettelijke vereisten die ten grondslag liggen aan het mogen toepassen van categoriale

bijstand worden overeenkomstig toegepast.

<" , N,' '" -r,' , , '

,.. ',- ";-'BeleidsverslagAbw;loawehloaz,pericide1januari2003tot'enmef31'decér'ilber2003.-":"" ',,','" -,,',',-"-",

"-"'_.",*,',-""""~-- """',>

" '20"'- "-,,"'- ",-,.,'", :" ~,;

.~

15 ALGEMENE ONDERWERPEN

In dit hoofdstuk zijn een aantal algemene onderwerpen opgenomen die op verschillende

hoofdstukken van toepassing zijn.

15.1 Voorlichting

~

Informatiemateriaal

Verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de diverse formulieren blijft steeds een aandachtspunt.

15.2 Ontwikkelingen op het gebied van werk en inkomen.

~

15.3 Bedrijfsverzamelgebouw SUWI

~

.-,-<:--_: --:"--EleleidsverslagAbw;lbaw'erl1baz;periode1 januari 2003 toten met31d~cei'nl:ief2003:-' 0 '-' ,., :,. ,- :

"-".." "",_."-,-"".",,-,,

,'--""":"-.."'-- .. -21""-" "',..'.".-...,. -

16 LIJST VAN AFKORTINGEN

PbN

Arbvo

CVI/I

Ioaw

loaz

Lisv

RaF

SMO

STAP

GBA

GWS

VI/IZ

Algemene bijstandswet

Arbeidsvoorziening (tegenwoordig KLIQ)

Centrum voor Werk en Inkomen

Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers

Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen

Recht matigheid sonde rz oe ks f 0 rm u I i er

Stichting Maatschappelijke Opvang

Stichting Arbeidsplaatsen (tegenwoordig onderdeel Atlant Groep met voormalige Helso)

Gemeentelijke BasisAdministratie

Geintegreerd WelzijnsSysteem

Werk Inkomen en Zorg

"0""""""-""-' ,'..

"BeleidsverSlag Abw, loaweii'lóaz, periode 1 januari 200'3 toren ri1et'31d~cërnber 20'0'3:"" " .

",- ".' '

, - -, '. 22,'"~':'i"'"~";':','-:;':,'::-,.::; ,;--;

Uw Reactie
Uw Reactie