- Bestuur
- Commissiestukken Techniekeducatiebeleid
Commissiestukken Techniekeducatiebeleid
Documentdatum | 15-11-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
'S' GtQ.- . Behoort bij agenda nr. c. datum vergadering \ 'S - r 1- olt Gemeente H Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 9 november 2004 Onderwerp: Techniekeducatiebeleid Inhoud: In onze collegevergadering d.d. 17 februari 2004 (A-5-SE/WOS) hebben wij onder meer de volgende besluiten genomen in het kader van de voorgenomen opheffing stichting Relatie Onderwijs Bedrijfsleven (ROB) en onder gelijktijdige doorstart van gemeentelijke activiteiten Techniekeducatie tb.v. het basisonderwijs: 0 De herbestemming van GSB-middelen ad maximaal ¿ 107.243,00 in 2004 conform de eerdere doelstellingen ter bevordering van techniekpromotie en techniekeducatie in het primair onderwijs. 0 Het initiatief nemen om met de gemeente Eindhoven, Horizon (SRE-projectorganisatie) in overleg te treden met de Provincie Noord-Brabant over mogelijkheden tot verkrijging van financiële steun voor techniekeducatie op schaal Zuidoost Brabant. 0 De stg. ROB te verzoeken voor 1 april 2004 de financiële en inhoudelijke verantwoording van de stichting over de periode 2000-2003, alsmede de financiële en inhoudelijke verantwoording van het project Kansrijk Vakmanschap toe te sturen. Door ons is op 9 november jl. een besluit genomen over de volgende documenten ter concretisering van techniekeducatie-beleid: een beleidsplan "Techniekeducatie, Vaart achter Techniek", periode schooljaren 2004-2007; de notitie Planning van de uitvoering voor schooljaar 2004-2005 met bijbehorende meerjarenbegroting 2004-2007 en een concrete uitvoeringsbegroting 2004-2005. Wij vragen uw raad in te stemmen met: 1. Het driejaren beleidsplan "Techniekeducatie; Vaart achter techniek", 2004-2007. 2. De koppeling van het techniekeducatiebeleid aan het beleid inzake De Ondernemende Stad; en de stuurgroep op ad hoc basis uit te breiden met een vertegenwoordiger namens het OCGH. 3. Het adviseurschap van weth. v.d. Heuvel in de Stg Techniekeducatie en Promotie (STEP). 4. De aanwending van de volgende gemeentelijke middelen tb.v. techniekeducatiebeleid: 0 GSB-middelen 2000-2003: ¿ 107.243 0 (Terug) te ontvangen middelen die resteren uit opheffing stg. ROB: ¿ 36.400 5. De indicatieve meerjarenbegroting Vaart achter techniek 2004-2007. 6. De gefaseerde uitvoeringsbegroting Vaart achter techniek schooljaar 2004-2005 Financiële aspecten en dekking: I Wat betreft de aanwending van gemeentelijke middelen tb.v. techniekeducatiebeleid, het volgende: 0 GSB-middelen 2000-2003 ad ¿ 107.243. Deze middelen zullen in verband met GSB-verantwoording in 2004 worden besteed en worden verantwoord op basis van resultaten/prestaties geleverd in 2004. 0 (Terug) te ontvangen middelen die resteren uit opheffing stg. ROB ¿ 36.400. Deze middelen zullen met name in beide laatste scholen worden ingezet De Helmondse middelen bedragen 26% van de indicatieve meerjarenbegroting die voor Techniekeducatie is opgesteld. De overige middelen worden door meerdere partners bijgedragen, te weten: STEP 34%, REAP 7%, regiogemeenten, onderwijs en bedrijfsleven, ieder voor 11 %. Het betreft een driejarenbegroting, waarin voor het eerste schooljaar extra middelen zijn voorzien in verband met de ontwikkeling van activiteiten (ca. ¿95.000). In het kader van beleidsontwikkeling zijn middelen bestemd voor het beleidsplan Vaart achter Techniek; een brochure (populaire versie van het beleid); oriëntatiecursus techniekeducatie voor docenten bao; twee activiteiten waarbij direct bedrijven en scholen zijn betrokken: techniek in-en-om de hoek en bekijk een bedrijf; een techniektoets; een techniekwedstrijd voor basisscholen; en lesbrieven bij gastlessen en practica. De uitgaven m.b.t de uitvoering nemen in de loop van de drie jaren licht toe, omdat een groei van deelname vanuit het onderwijs wordt verwacht Tot deze jaarlijkse activiteiten worden gerekend: cursus oriëntatie techniekeducatie voor docenten bao; techniek in-en-om de hoek; bekijk een bedrijf; een techniektoets; de techniekwedstrijd voor basisscholen; de gastlessen en practica; de techniekcoërdinator op basisscholen; en Ieskisten. Daarnaast zijn nog bescheiden bedragen bestemd voor ondersteuning en projectbeheer door Syncope en OCGH. T ech n ieked ucatiebeleid Pagina 1 van 2 "4 Omdat het project zich in het beginstadium bevindt, en ook nog niet alle middelen beschikbaar zijn, worden met de meeste uitvoeringspartners eerst in de komende maanden uitvoeringsafspraken gemaakt. Met het OCGH, als hoofdaannemer, en Syncope, als adviseur, worden/zijn reeds gesprekken gevoerd over middelen en uitvoering. Op dit moment nemen 12 Helmondse en 8 basisscholen uit de regio deel aan het techniekproject. Daarenboven hebben alle openbare basisscholen in Helmond aangegeven aan de techniekwedstrijd in februari 2005 te zullen deelnemen. Met dit verzoek mee te zenden stukken: Beleidsplan Techniekeducatie 2 Begrotingsoverzichten: schooljaar 2004-2005 en projectbegroting schooljaren 2004-2007 notitie Planning uitvoering TE schooljaar 2004-2005 Het college van B en W verzoekt: Om behandeling in de raad van 7 december 2004, waarbij rekening dient te worden gehouden met de adviezen van: - de commissie S van 15 november 2004 met als doel: ter kennisname - de commissi.e MO&E van 18 november 2004 Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: Techniekeducatiebeleid Pagina 2 van 2 29-10-2004 Begroting Techniekeducatie versie 3 " ",J", ." I ' , , .. " .. ., . 11',<, ,~ j , ~~, . >. , ' I Gemeente Helmond 107.243 16.400 20.000 143.643 Reqiogemeenten 20.000 20.000 20.000 60.000 Deelnemende basisscholen 20.000 20.000 20.000 60.000 Bedrijfsleven 20.000 20.000 20.000 60.000 Reap 38.000 - - 38.000 Subsidie Technific (Stg. TE&Promotie) 30.000 77.500 87.500 195.000 Subsidie via VTB PM PM PM .. "' ; B .~ ." .. Beleidsplan Vaart achter techniek 25.054 25.054 Communicatie: Brochure e.d. 15.862 15.862 Cursus techniekeducatie 10.000 10.000 Techniek in-en-om de hoek 8.000 8.000 Techniekexcursies: bekijk een bedrijf 9.600 9.600 Techniektoets 4.000 4.000 T ech niekwedstrijd 5.000 5.000 lesbrieven gastlessen 8.400 8.400 Practica en lesbrieven 10.000 10.000 ~ 2.178 2.178 ~ 10.000 10.000 Cursus Techniekeducatie 25.000 12.500 12.500 50.000 Techniek in-en-om de hoek 5.000 5.000 5.000 15.000 Techniekexcursies: bekijk een bedrijf 10.000 10.000 10.000 30.000 Techniektoets 4.000 15.000 15.000 34.000 Techniekwedstrijd 10.500 10.500 10.500 31.500 Gastlessen en practica (VTB) 14.955 15.000 15.000 44.955 Techniekcoërdinator (VTB) 30.000 40.000 40.000 110.000 Masterclass/ Techniekkisten (VTB) 15.000 30.000 45.000 90.000 Projectondersteuninq Syncope 4.000 8.000 8.000 20.000 Projectbeheer/ coërdinatie/ OCGH 6.000 4.000 4.000 14.000 Onvoorzien Overige kosten 2.694 3.900 2.500 9.094 >, , .. w 235.243 235.243 153.900 153.900 167.500 167.500 556.643 556.643 ". Periode schooljaren 2004-2007 bijlage 1. BenW-voorstel 29-10-04 t.b.v. uitvoering schooljaar 2004-2005 lino 1.708 3.355 . 3.202 2.126 995 2.373 13.759 2.483 4.877 4.654 3.090 1.446 3.449 20.000 10.000 15.000 5.000 10.000 3.000 1.000 3.000 3.000 2.000 1.000 1.500 (VTB) n.v.!. n.v.!. 8.580 6.375 107.243 20.000 20.000 20.000 38.000 30.000 PM 235.243 25.054 15.862 10.000 8.000 9.600 4.000 5.000 8.400 10.000 2.178 10.000 25.000 5.000 10.000 4.000 10.500 14.955 30.000 15.000 4.000 6.000 2.694 235.243 42.496 192.746 OCGH Svncope 10.000 15.054 10.000 8.000 1.600 4.000 5.000 8.400 1.500 10.000 2.000 3.000 1.000 3.000 6.000 73.500 9.500 64.000 4.000 1.095 28.148 19.955 16.149 12.000 19.955 Begroting Techniekeducatie STP 8.000 5.000 8.580 6.375 Jeugd&Beroep 15.000 15.000 15.000 De Kempel 5.000 5.000 5.000 BIZ-world 10.000 10.000 10.000 . Chr. ganders 15.862 15.862 15.862 0 Scholen 15.000 2.500 3.000 2.000 1.000 1.500 30.000 443 55.443 43 55.400 Bedrijven 10.500 10.500 2.500 8.000 Gemeente . 678 313 991 943 48 versie 2 Onbestemd 844 844 235.243 42.496 192.747k Gemeente Helmond Regiogemeenten: Asten Deurne Gemert-Bakel laarbeek Geldrop-Mierlo (Mierio) Someren Totaal regiogemeenten Deelnemende basisscholen Bedrijfsleven Reap Subsidie Technific (Stg. TE&Promotie) Subsidie via VTB !Iiiy?~IWlW.nl~_itmg}m'iiJI!~~iffiij;1\>1,~ltijj!f~~~ii ~~~J$ Beleidsplan Vaart achter techniek Communicatie: Brochure e.d. Cursus techniekeducatie Techniek in-en-om de hoek Techniekexcursies: bekijk een bedrijf Techniektoets Techniekwedstrijd lesbrieven Qastlessen Practica en lesbrieven ..ij£~.o.t:g~J .~." _.. ':'" '], f;,1iJf~~~:m ~.ijf:fm Minisymposium Opstart Project BIZworld ~J!'.c!'i'~Jmg~!in!!,t~Ii!flê~,;>¥,,~~-,'!jt!ff'.~~~,;. f~~g Cursus Techniekeducatie uitvoerinq lessen/intake 2x1 0 scholen bonus deelname 2x 10 scholen Techniek in-en-om de hoek bonus 10 koppels scholen/bedrijven Techniekexcursies: bekijk een bedrijf drukkosten brochure bedrijven drukkosten verwerkinqsboekie OCGH Techniektoets uitvoering pilot 19r. van 30 lIno overige kosten Techniekwedstrijd orqanisatie, uitvoerinq, product ie prils 2e prijs 3e prijs 4e Um 10e prijs 6x¿ 250 Gastlessen en practica gastlessen metaletro H.v.Oosterhout gastles chemie J.v.Berkum Helm+laarb Qastlessen 44 a ¿ 195 eig. bijdr. ¿ 45 practica 25 a ¿ 255 eiQ. bijdr. ¿ 75 Techniekcoërdinator eiq. bijdr. 50% (VTB) Masterclass/ Techniekkisten (VTB) Projectondersteuning Syncope Proiectbeheer/ coërdinatie/ OCGH Onvoorzien Overiqe kosten '.. :""'."l~~~~~' Reeds betaald Nog te bestemmen 844 Biilaae 2. BenW-voor!\tel Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 Techniekeducatiebeleid "Vaart achter Techniek" Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 Inleiding In deze notitie leggen we u ter besluitvorming onze plannen voor op het terrein van techniekeducatiebeleid. Eerst geven we u een kort overzicht van de snelle ontwikkelingen op dit nieuwe gemeentelijke beleidsveld. Vervolgens zullen we ingaan op de stand van zaken t.a.v. de meerjarenbegroting voor "Techniekeducatie; Vaart achter techniek" en met name de harde toezeggingen van co- financiers. Daarna zullen we aan de hand van de begroting voor het schooljaar 2004-2005 kort de te realiseren inhoudelijke producten en activiteiten, waaronder het beleidsplan "Techniekeducatie; Vaart achter Techniek", kort toelichten. Deze notitie sluiten we af met beslispunten.,Deze notitie is voorzien van een tweetal financiële bijlagen. Wat vooraf ging In uw collegevergadering d.d. 17 februari 2004 (A-5-SEIWOS) heeft u onder meer de volgende besluiten genomen in het kader van de opheffing stichting Relatie Onderwijs Bedrijfsleven (ROB) onder gelijktijdige doorstart van gemeentelijke activiteiten Techniekeducatie t.b.v. het basisonderwijs: . De herbestemming van GSB-middelen ad maximaal ¿ 107.243,00 in 2004 conform de eerdere doelstellingen ter bevordering van techniekpromotie en techniekeducatie in het primair onderwijs. . Het initiatief nemen om met de gemeente Eindhoven, Horizon (SRE-projectorganisatie) in overleg te treden met de Provincie Noord-Brabant over mogelijkheden tot verkrijging van financiële steun voor techniekeducatie op schaal Zuidoost Brabant. . De stg. ROB te verzoeken voor 1 april 2004 de financiële en inhoudelijke verantwoording van de stichting over de periode 2000-2003, alsmede de financiële en inhoudelijke verantwoording van het project Kansrijk Vakmanschap toe te sturen. Op 15 maart 2004 heeft u in een overleg met Horizon, d.m.v. de wethouders Houthooft en van den Heuvel, lokale initiatieven afgestemd met regionale Horizon-plannen. Afgesproken is om gezamenlijk met de gemeente Eindhoven de Provincie Noord-Brabant bereid te vinden techniekeducatiebeleid op SRE-schaal te ondersteunen. Op 18 mei 2004 heeft u, in de persoon van vakwethouder dhr. J. van den Heuvel, in een volle raadszaal met vertegenwoordigers van Onderwijs, Ondernemingen en Overheid ("triple helix"), tijdens een geslaagd mini-symposium Techniekeducatie d.m.v. de presentatie van het beleidsplan "Techniekeducatie; Vaart achter Techniek", het startsein gegeven voor techniekeducatiebeleid in Helmond en de Peellandgemeenten. Op 17 juni 2004 heeft de Provincie Noord-Brabant, in de persoon van de commissaris van de koningin mevr. H. Maij-Weggen, tijdens de Horizon seminar over Jeugd en Techniek, aangegeven ¿ 600.000,00 voor drie jaren ter beschikking te willen stellen voor Techniekeducatiebeleid op de schaal van Zuidoost Brabant. Tevens zijn daar de Stichting Techniekeducatie en Promotie (STEP) met hun service-bureau Technific gepresenteerd. Zij nemen het stokje van Horizon over. Op 16 april 2004 en 14 juli 2004 heeft u, d.m.v. de wethouders van den Heuvel en Bethlehem, tijdens regionale overleggen van portefeuillehouders met ondere andere Onderwijs, de Helmondse plannen toegelicht. De regio-portefeuillehouders hebben hun interesse voor dit beleid uitgesproken. In september jl. heeft het SRE aangegeven ¿ 900.000,00 voor drie jaren aan STEP ter beschikking te willen stellen voor Techniekeducatiebeleid op de schaal van Zuidoost Brabant. 29-10-2004, versie 3 1 \; Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 Waar we nu staan We hebben inmiddels een periode afgesloten, waarin we van een idee naar een concreet concept zijn gekomen. Het fundament voor techniekeducatiebeleid is gelegd. Nu staan we voor de opgave "Vaart achter techniek" in de steigers te gaan zetten. Dit is de meest kritische fase van het beleid, zowel in Helmond als ook voor de regio's Peelland en Zuidoost-Brabant. Dit moet dan ook zorgvuldig gebeuren. In goed onderling overleg met het OCGH, dat de dagelijkse uitvoering van het project in de regio Helmond gaat coërdineren, bureau Syncope, dat ondersteunt en adviseert met hun expertise op het terrein van Beroep en Techniek, alsmede met het regionale service-bureau Technific van de Stichting Techniekeducatie en Promotie i.s.n. (voorheen Horizon), is navolgend voorstel ontwikkeld hoe invulling gegeven aan het randvoorwaardelijke en inhoudelijke proces van implementatie van techniekeducatiebeleid. Nieuw gemeentelijk techniekeducatiebeleid Reqievoerinq vanuit De Ondernemende Stad Vanuit haar positie als lokale belangen behartiger van het onderwijs neemt de gemeente Helmond de rol van regievoerder. De Ondernemende Stad is daarbij het gremium waarin overheid, ondernemingen en onderwijs sturing geven aan dit beleidsveld. Vanuit de positie van centrumgemeente voor de regio Peelland heeft de gemeente Helmond de verantwoordelijkheid genomen om het techniekeducatiebeleid zo te ontwikkelen dat andere gemeenten naadloos kunnen aansluiten. Ten behoeve van afstemming en samenwerking op schaal van Zuidoost Brabant is met het Helmondse beleid aansluiting gezocht bij Stichting Techniekeducatie en Promotie (STEP). Samen met andere partijen, die op basis van de eigen kern kwaliteit ieder voor zich een meerwaarde op het terrein van techniekeducatie hebben, wordt een keten geformeerd. Binnen deze keten fungeert het OCGH als hoofdaannemer. Dit leidt tot de volgende rol- en taakverdeling: Voor alle ketenpartners (zoals qemeenten. OCGH. De Kempel. Syncope. Stichtinq Techniekpromotie. het onderwijs en het bedrijfsleven -BZW en VICH-) . Vanuit kerntaak als instituut, organisatie of bedrijf de structurele inbedding van techniek- educatie in Helmondse onderwijs c.q. in het onderwijs in de regio Peelland bevorderen. . Samenwerking en samenhang in de lokale en regionale techniekeducatieketen bevorderen . Bijdrage leveren in beleidsontwikkeling, in ontwikkeling van activiteiten en producten. . Resultaatverplichting aangaan op te leveren producten en activiteiten . Faciliteren en stimuleren van samenwerking tussen lokale scholen en bedrijven . Faciliteren en stimuleren van medewerkers, leraren en leerlingen om deel te nemen aan techniek-activiteiten . Bijdragen aan positieve beeldvorming m.b.t. techniek, vakmanschap en beroepsopleiding. . Eigen bijdrage, in de vorm van expertise, leveren aan techniekeducatiebeleid. Gemeente Helmond . Regievoerder (sturing geven aan lokale processen; bijdragen aan boven lokale samenhang, stimuleren en initiëren) . Opdrachtgever (Inkoop van activiteiten; regulier ambtelijk en bestuurlijk overleg met keten) . Facilitator (wat betreft; middelen, diensten, makelen van partijen) . OCGH . Actief inhoud geven aan rol van hoofduitvoerder Helmondse techniekeducatieketen . Trekkersrol in beleidsontwikkeling en-implementatie . Projectorganisatie: uitvoering coërdineren en organiseren; Incidentele zaken . Heeft regulier ambtelijk en bestuurlijk overleg met opdrachtgever . Participeert op ad hoc basis in bestuurlijk overleg van De Ondernemende Stad . Draagt zorg voor Inhoudelijke en financiële verantwoording/rapportages. 29-10-2004, versie 3 2 Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 Syncope . Bijdrage leveren in de vorm van advisering en begeleiding ta.v. lokale/regionale processen van afstemming en cobrdinatie op het terrein van techniekeducatiebeleid. ReGionale koefJel: StichtinG Techniekeducatie en Promotie (STEP / voorheen Horizon) Voor de brede ontwikkeling en verankering van het techniekeducatiebeleid op de schaal van Zuid-Oost Brabant is het Helmondse c.q. Peellandse techniekeducatiebeleid verbonden met regionale plannen van de Stichting Techniekeducatie en Promotie. Op dit niveau kunnen onder meer boven lokale projecten en initiatieven worden gerealiseerd. Uitgangspunt daarbij is: Het structureel verbeteren en versterken van techniek en technologie in onderwijsprogramma's en daarmee samenhangende buitenschoolse activiteiten waardoor meer jongeren zich interesseren en kiezen voor een studie en loopbaan in de techniek en de afstemming van het onderwijs met de (toekomstige) arbeidsmarkt wordt verbeterd. Op deze wijze ontstaat: . Een onafhankelijke integrator; . Één aanspreekpunt voor bedrijfsleven en onderwijs; . Bundeling van initiatieven; . Een Clitvoeringskader voor projecten die door de markt (onderwijs en bedrijfsleven) zijn ontwikkeld en worden uitgevoerd; . Één aanpak voor de gehele onderwijsketen; . Centrale marketing en promotie; . Een continuum met zowel korte- als lange termijndoelstellingen en resultaten; . Monitoring ten behoeve van resultaatmeting en bijsturing. De koepelorganisatie bestaat uit vier onderdelen: een stichting Techniekeducatie en Promotie (in oprichting) (koepel van 3 O's); een service-bureau Technific; een participantenoverleg; en vier jongeren panels. De stichting stuurt het service-bureau Technific aan. Ondersteuning vanuit het service-bureau is gericht op: . Advisering van bestuurderen en de uitvoeringspraktijk. . Organisatie van een participantenoverleg (bij de uitvoeringspraktijk betrokkenen) . Aanjagen van bestaande en mee ontwikkelen van nieuwe events en projecten . Afstemmen en faciliteren van diverse service georiënteerde diensten tb.v. onderwijs . Functioneren als een schakelfunctie tussen bedrijfsleven en onderwijs. . Verzorgen van marketing, communicatie en promotie voor techniekeducatie-activiteiten. VerteGenwoordiGers in STEP namens de 30's uit deelreGio Helmond In het bestuur van deze regionale koepelorganisatie zijn drie plaatsen voor de regio Peelland. Vanuit het basisonderwijs heeft dhr. J. Bouwmans zitting in het STEP-bestuur; vanuit het bedrijfsleven is dat dhr. W. Kuijpers; en vanuit de overheid is wethouder J. van den Heuvel adviseur. Benodigde en beschikbare middelen Bijgevoegd treft u aan bijlage 1. Begroting Vaart achter Techniek voor de periode van 3 schooljaren 2004-2007. Deze indicatieve begroting betreft een totaal van ¿ 556.643 aan benodigde middelen. Jaarlijks zal voorafgaand aan het nieuwe schooljaar, op basis van harde toezeggingen, een concrete begroting tb.v. het nieuwe uitvoeringsjaar worden opgesteld. De provinciale en SRE-middelen respectievelijk ad ¿ 600.000 en ¿ 900.000 voor drie jaar en voor Zuidoost Brabant zijn toegekend aan Stg. Techniekeducatie en Promotie / Technific, onder de randvoorwaarde dat de co-financiers beschikkingen afgeven op de eerder gedane indicatieve toezeggingen. "Vaart achter techniek" heeft integraal onderdeel uitgemaakt van de Technific-aanvrage. Het ligt in de rede dat de middelen voor de driejarige periode tb.v. regio Peelland ad ¿ 195.000 vanuit Technific op basis van een aanvrage van de centrumgemeente Helmond gefaseerd beschikbaar zullen komen. Ambtelijk bestaat hierover zowel bij Technific als bij de gemeente Helmond geen verschil van inzicht In de begroting van STEP voor 2004 heeft Technific reeds het voor "Vaart achter techniek" geplande bedrag ad ¿ 30.000 opgenomen. 29-10-2004, versie 3 3 Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 \; Vaart achter Techniek 2004-2007 111 Gemeente Helmond 11 Regiogemeenten 0 Deelnemende basisscholen 0 Bedrijfsleven 111 Reap 111 Subsidie Technific (Stg. TE&Promotie) Wat betreft de gemeente Helmond zijn de volgende middelen ad ¿ 143.643 beschikbaar: . Voor 2004-2005: ¿ 107.243 t.l.v. GSB-oud: middelen zijn beschikbaar . Voor 2005-2006: ¿ 16.400 dienen beschikbaar te komen uit het batige saldo bij de opheffing van de stg. ROB. Op 14 oktober jl. heeft het bestuur van de Stg. ROB, op basis van de concrete TE-plannen voor het basisonderwijs, aangegeven dat in het kader van de financiële afwikkeling van de stichting op korte termijn ¿ 36.400 aan de gemeente Helmond zullen worden overgemaakt. In afwachting van de formele bevestiging van de stichting, gaan wij uit van voldoende dekking voor dit bedrag. . Voor 2006-2007: ¿ 20.000 t.l.v. hierboven genoemde middelen ad ¿ 36.400 die heringezet worden uit afwikkeling Stg. ROB. Wat betreft Regiogemeenten: ¿ 60.000: geen harde toezegging omtrent middelen: . De regiogemeenten hebben d.m.v. een indicatief bedrag hun belangstelling voor dit beleidsveld duidelijk gemaakt, alsmede de bereidheid om regionaal samen op te trekken. . Afgesproken is (14-7-2004, PoHo VE&I) dat Technific en gemeente Helmond in oktober de gemeenten zullen bezoeken. Inmiddels is overlegd met de DAS-gemeenten (Deurne, Asten en Someren) en met Gemert-Bakel. Dit heeft nog niet geleid tot harde toezeggingen. Op 12 november a.s. wordt een regionaal PoHo Onderwijs belegd om concrete afspraken omtrent gemeentelijke bijdragen en daarvoor af te nemen producten/activiteiten te verkrijgen. Wat betreft onderwijsinstellingen en bedrijfsleven: voor iedere partij ¿ 60.000: geen harde toezegging omtrent middelen: . Het onderwijs en het bedrijfsleven dragen dit beleid een warm hard toe. Deze partners zullen hun bijdragen leveren in de vorm van co-financiering van producten/activiteiten. In termen van hardheid zijn deze bedragen nog zacht. . Begin november komen BZW en VICH in vergadering bijeen. Zij zullen dan afspreken in welke mate zij financieel zullen bijdragen in dit project. Wat betreft subsidie Reap: ¿ 38.000; beschikking door Reap afgegeven. . Reap ondersteunt nieuwe activiteiten op het terrein van arbeidsmarktbeleid. De middelen zijn beschikbaar gesteld onder de voorwaarde dat ze gekoppeld worden aan innovatieve, initiële activiteiten. Aan deze voorwaarde is tegemoet gekomen door de relatie te leggen met de ontwikkeling van het Beleidsplan en de Brochure. Betreffende middelen kunnen reeds volledig worden verantwoord. Verder zijn er initiatieven om bij het landelijke VTB-project (Verbreding Techniek Basisonderwijs) een gezamenlijke subsidieaanvrage op Zuidoost-Brabantse schaal te doen. Mogelijk dat deze aanvrage resulteert in toekenning van middelen. Mogelijk dat dan in co- financieringsverplichtin-gen van partners (onderwijs/bedrijfsleven/regiogemeenten) kan worden voldaan, dan wel extra aanbod kan worden gerealiseerd. 29-10-2004, versie 3 4 Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 In de begroting voor Techniekeducatiebeleid was eveneens een Helmonds bedrag van ¿ 40.000 voorzien, dat t.l.v. het GSB-budget voor arbeidsmarktbeleid gebracht zou worden. Echter onlangs is met het Ministerie van Economische Zaken een akkoord bereikt over de te financieren activiteiten in het kader van de BDU economie (zie MOP onderdeel economie). Dit impliceert ondermeer dat een project als techniekeducatie basisonderwijs niet langer meer gefinancierd kan worden -zoals voorgenomen- uit de BDU economie. Deze beslissing heeft consequenties voor de uitvoering van de laatste twee kalenderjaren. Daar zijn de indicatieve bedragen voor techniekcoordinator met ¿ 20.000 teruggebracht tot een benodigd bedrag van ¿ 40.000. Er is voor gekozen deze budgetvermindering ten laste van de post techniekcoordinator door te voeren, omdat bij mogelijke honorering van de Zuidoost Brabantse VTB-aanvrage een deel van de subsidie bestemd zal zijn voor bijdragen in de kosten van techniekcoordinatoren. Deze beleidswijziging kwam binnen op een moment dat de 650 beleidsplannen reeds bij de drukker lagen. In dit beleidsplan is nog een financieel meerjarenoverzicht opgenomen, waarin deze additionele ¿ 40.000 is meegenomen. Conclusies: . Van dit dfiejarenplan wordt in 78% van de middelen voorzien door overheden. 22% Is afkomstig van bijdragen vanuit Onderwijs en Ondernemingen. In relatie tot de start van dit beleid is deze scheve verhouding in publiek-private samenwerking nog acceptabel. Bij eventuele continuering van dit beleid na 2007 zullen de bijdragen van scholen en bedrijven aanmerkelijk hoger moeten zijn. . In beginsel hebben regiogemeenten en bedrijven positieve grondhoudingen ta.v. "Vaart achter Techniek". In verband met de uitvoering van projectactiviteiten dient op korte termijn duidelijkheid over financiële toezeggingen van regiogemeenten en bedrijfsleven m.b.t Vaart achter Techniek te worden verkregen. . Voor het schooljaar 2004-2005 zijn de middelen van gemeente Helmond, Reap en Technific, in totaal ¿ 175.243 snel beschikbaar. De overige ¿ 60.000 van regiogemeenten, onderwijs en bedrijfsleven zijn nog onzeker wat betreft hoogte en tijdstip van beschikbaarheid. . Bij het begin van het schooljaar 2004-2005 is gestart met de uitvoering en uitbouw van techniekeducatiebeleid. Op basis van beschikbare middelen worden deelprojecten/activiteiten in uitvoering genomen. Voorgesteld wordt om drie VTB-projecten, in totaal ca. ¿60.000 op te starten bij beschikbaar komen van middelen. Beleid en activiteiten schooljaar 2004-2005 "Vaart achter techniek" kent een driedeling in beleid en activiteiten: . Initieel. Omdat techniekeducatie een nieuw werkveld is, vraagt dit om relatief veel initiële activiteiten in de sfeer van ontwikkeling van cursussen en activiteiten, gebruiks- en verbru iksmaterialen. . Incidenteel. Introductie van nieuw beleid kent ook incidentele of eenmalige activiteiten, zoals het Mini- symposium. . Structureel Techniekeducatiebeleid zet als veranderingsproces in op blijvende verankering in het beleid van scholen en bedrijven. De meeste activiteiten die we in het kader van techniekeducatie ondernemen dragen dan een structureel karakter, dit wil zeggen staan in elk uitvoeringsjaar op het programma. Het betreft hier de kern van het techniekeducatiebeleid: aanbieden van begeleiding en activiteiten die bijdragen aan duurzame inbedding van techniekeducatie in het reguliere beleid van scholen en bedrijven. In bijlage 2. Begroting Vaart achter Techniek 2004/2005, die is bijgevoegd, treft u een overzicht aan van de beleidsvoornemens die voor komend schooljaar op de rol staan. In deze notitie zullen we ze van een korte beschrijving voorzien. Voor een deel sluit dit aan bij de tekst in het beleidsplan, paragraaf 3.4. Uitvoerings- en begeleidingsactiviteiten, en met bijlage 1. 29-10-2004, versie 3 5 Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 \ Activiteiten "Vaart achter techniek", schooljaar 2004-2005 Beleidsplan "Vaart achter techniek" In nauwe samenwerking tussen Gemeente Helmond, OCGH en bureau Syncope, bijgestaan door adviseurs vanuit onderwijs en bedrijfsleven, is het beleidsplan Techniekeducatie; Vaart achter Techniek in een kort tijdsbestek tot stand gekomen. Partijen zijn erin geslaagd om het beleidsplan tijdig voor scholen beschikbaar te hebben. Dit i.v.m. de planning van activiteiten voor het nieuwe schooljaar. Het beleidsplan zal in een definitieve versie (oplage 650) in okber vergezeld van bijlagen i.v.m. het uitvoeringsjaar 2004/2005 worden toegezonden aan alle betrokkenen ("triple helix") in de regio Peelland. De definitieve versie kent een tweetal aanpassingen in de financiële paragraaf (2.2.3 Randvoorwaarden) en in de boven lokale structuur (2.3.2 Bovenlokale samenwer- king in Zuidoost Brabant). Voor de inhoud van het beleidsplan verwijzen naar separaat bijgevoegd document. Product: 650 beleidsplannen. Communicatie: Brochure e.d. T.b.v. een breed publiek, leerkrachten, ouders, medewerkers van bedrijven) is een populaire, aantrekkelijke brochure gemaakt. Hierin staat in toegankelijke taal de essentie van de beleidsvoornêmens in het beleidsplan vermeld. Naast een breed publiek informeren, is ook het enthousiasmeren en motiveren om met techniek in school en bedrijf aan de slag te gaan een belangrijke doelstelling van de brochure. De brochure, ontwikkeld door bureau Christel Sanders, met een oplage van 3.000, is na het mini-symposium door medewerkers van het OCGH op iedere school in regio onder leerkrachten verspreid. Bedrijven en overheden zullen de brochure gelijktijdig met de definitieve versie van het beleidsplan medio oktober krijgen toegezonden. Product: 3.000 brochures. Cursus techniekeducatie In trod uctieb ijee n komst De introductiebijeenkomst is voor alle Helmondse scholen op 19 januari 2005. Het OCGH en De Kempel bieden de scholen deze conferentie aan. Deze bijeenkomst is de "smaakmaker" voor het gaan deelnemen aan het project "Vaart achter techniek". In deze bijeenkomst in workshopstijl moet er voor leerkrachten de volle gelegenheid zijn om te ervaren dat techniek uitdagend, leuk en niet moeilijk is. Oriëntatiecursus In deze cursus zal in enkele bijeenkomsten aandacht besteed worden aan het vergroten van de eigen competentie, gekoppeld aan uitvoeren in de eigen groep. Verder vinden er twee bijeenkomsten schoolspecifiek plaats. Deze momenten zijn dus vraaggestuurd, afgestemd op de plannen van de school, dit in verband met de techniekparagraaf in het schoolwerkplan. Het OCGH zal deze cursussen ontwikkelen en uitvoeren. In het schooljaar 2004-2005 zal deze cursus voor 2 maal 10 scholen worden uitgevoerd. Iedere deelnemende school ontvangt een bonus van ¿ 750,00 ter besteding aan techniekmateriaal /techniekactiviteiten voor in de leerlingen. Product: Cursusmap. Techniek in-en-om de hoek Dit project is ontwikkeld en beproefd door de Andreasschool in Tilburg. Met dit project kan een basisschool een netwerk ontwikkelen met bedrijven om de school, en leer- lingen met behulp van een les kist, ontwikkeld o.a. in samenwerking met het desbetreffende bedrijf, praktische ervaring opdoen, zowel in de klas als in het bedrijf. Uit de oriëntatiecursus komen scholen naar voren die dit project verder vorm gaan geven. In de cursusbijeenkomst wordt het concept al een keer schoolspecifiek toegepast. Vandaar gaan we verder met de scholen die dit door de gehele school als project willen oppakken. Het OCGH zal deze activiteit op 10 scholen begeleiden. Hiervoor is voor iedere school 2 maal 4 uur ter beschikking. De begeleiding betreft o.m. het opstellen van een brief voor ouders c.q. bedrijven. De selectie van bedrijven. Het gezamenlijk met school en bedrijf ontwikkelen van een Ieskist. En het organiseren van wederzijdse bezoeken tussen school en bedrijf. leder(e) school en bedrijf ontvangt een bonus van ¿ 250,00 als bijdrage in de kosten van mensen en materialen. Product: Projectmap. 29-10-2004, versie 3 6 Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 Techniekexcursies: bekijk een bedrijf Bekijk een bedrijf is een initiatief ontwikkeld en beproefd door het Platform Promotie Techniek te Tilburg. Doelstelling is: het realiseren van imagoverbetering van "techniek" en "technische beroepen" en daarmee ook indirect het beeld van "technisch onderwijs". Bekijk een bedrijf is gericht op ouders/verzorgers en de basisschool kinderen. Bedrijven geven ouders en kinderen de gelegenheid om samen een bedrijf te bezoeken. Ondernemingen zullen hun bedrijf presenteren in een brochure; een boekwerkje dat tevens dient ter voorbereiding in de deelnemende scholen. Uitgangspunt is: Binnen drie jaar in de 8 onderscheiden branches, telkens 3 bedrijven bereid te vinden deel te nemen. In 2004-2005 zal met minimaal 8 bedrijven worden gestart. Dit project zal op schaal Peelland worden ontwikkeld door bureau Syncope met ondersteuning van het OCGH. De organisatie van de uitvoering ligt bij het OCGH. Syncope en OCGH zullen in onderlinge taakverdeling afspraken maken over werving van bedrijven, samenstellen brochure en verwerkingsboekje, planning/organisatie van bezoeken. Product: 1.000 Brochures (incl. aanmeldingsformulier / bezoekschema) en verwerkingsboekjes. Techniektoets In overleg met de andere educatieve partners in Zuidoost-Brabant wordt door het OCGH gekeken naar de mogelijkheid van het invoeren van een techniektoets in het basisonderwijs. Deze is er op gericht om de latente mogelijkheden van kinderen m.b.t. aanleg en interesse voor vakmanschap in kaart te brengen en deze mogelijkheden mee te nemen in adviesprocedure voortgezet onderwijs. Verder worden de materialen vanuit VTB ingezet. Dit alles gaat in nauw overleg met de basisscholen. De ambitie op het punt van monitoring van technische ontwikkeling van kinderen is erg hoog, terwijl beschikbaarheid toets, de inrichting van het onderwijsproces op scholen m.b.t. techniekeducatie, vaardigheden docenten daarbij achterblijven. Het is raadzaam de invoering van de toets op Zuidoost-Brabantse schaal voor te bereiden en in de vorm van een experimentele pilot op een beperkt aantal scholen uit te voeren (10 scholen met in totaal 300 IIn.). De OCGH-rol is drieledig in deze. . Met de regio de mogelijkheden verkennen, draagvlak creëren en tot ontwikkeling komen van een product waar we een pilot mee kunnen starten. . Verder een advies rapportage waarin aangegeven wat de meerwaarde voor scholen zijn en op welke wijze deze toets geimplementeerd kan worden in het onderwijs en meegenomen kan worden in de adviesprocedure voor het voortgezet onderwijs. . In het schooljaar 2005/2006 en 2006/2007 worden pilots uitgevoerd Product: Voor 1 oktober 2005 wordt door het OCGH een adviesrapportage aangeleverd, met daarin een advies over de meest geschikte toets, alsmede een rapportage van bevinden m.b.t. de uitvoering van de pilot. Techniekwedstriid Het deelnemen van Helmondse basisscholen aan de wedstrijd "Techniek is gaaf', die januari/februari 2005 wordt uitgevoerd. Scholen dienen hierbij een overdraagbaar onderwijsproject (projectmap en tentoonstelling) rondom techniekeducatie in, met een duur van twee weken. Dit project moet overdraagbaar, integraal en presentabel zijn. De algehele organisatie en uitvoering is in handen van het OCGH. Het beoordelen en beprijzen van de onderwijsprojecten ligt in handen van een jury van vertegenwoordigers namens Ondernemers, Overheid en Onderwijs. De winnaars van de wedstrijden krijgen middelen voor de aanschaf van techniekmaterialen of t.b.v. techniekactiviteiten. Product: 250 exemplaren wedstrijdboekje; 250 exemplaren reader winnende projecten; Ipresentatie/tentoonstelling; beoordeling / prijsuitreiking door jury. Gastlessen en practica (VTB) Gastlessen Gedurende een uur komt een gastdocent op de basisschool een gastles geven. Deze les zal als onderwerp een actueel, maatschappelijk relevant technisch onderwerp hebben. Natuurlijk wordt de les aangevuld met de nodige demonstraties en activiteiten van en voor kinderen. Inpassing in een Iespakket of een vervolg in de vorm van een practicum zijn goede combinaties met een gastles. Een Iespakket kan erg goed aansluiten op een gastles. Zo worden de kinderen en leerkracht eerst ge"inspireerd door de gastles en uiteindelijk gestimuleerd door het Iespakket. In overleg kan ook ondersteuning in de klas worden verzorgd. Voor de uitvoering van gastlessen kan gebruik gemaakt worden van voormalige ROB-gastdocenten (chemie en meten), van bedrijfstakadviseurs (o.a. metalektro) en van de diensten van Stichting Techniekpromotie (STP). 29-10-2004, versie 3 7 Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 " Practica Twee studenten geven voor de klas een show waarin veel interactie met de klas mogelijk is. Het karakter van de show is gevarieerd en bevindt zich tussen een practicum, demonstratie of kleine scienceshow. Aan dit practicum zitten weer mogelijkheden om met les pakketten verder te gaan. STP en Pabo De Kempel krijgen de opdracht pabo-studenten toe te rusten voor de uitvoering van practica. Het streven is erop gericht deze practica vanaf het voorjaar 2005 te kunnen uitvoeren. Lesbrieven Het OCGH ontwikkelt in afstemming met betrokken gastdocenten, stichting techniekpromotie en Pabo De Kempellesbrieven voor onder-, midden- en bovenbouw van de basisschool behorende bij de de respectievelijke gastlessen en/of practica. Het OCGH verzorgt de algehele coordinatie m.b.t. gastlessen en practica. Product: Het OCGH levert 72Iesbrievenm.b.t. gastlessen en practica t.b.v. onder-, midden- en bovenbouw van de basisschool. De Kempel en STP leveren tenminste 5 koppels van getrainde pabostudenten t.b. v. practica. Minisvmposium Startbijeenkomst met 3 O's: onderwijs, ondernemers en overheid, op 18 mei 2004, in de Raadszaal van het bestuurscentrum Boscotondo, waar beleidsvoornemens zijn gepresenteerd. Het is de"kick oft" voor de beleidsuitvoering. Opdracht aan OCGH om de startbijeenkomst voor te bereiden en te organiseren. Product: 500 uitnodigingen; video- en power point presentatie; 150 concept-beleidsplannen techniekeducatie. Opstart Project BIZworld Het project beoogt een brug te slaan tussen school en bedrijf. Het is erop gericht leerlingen te laten kennismaken met aspecten als bedrijfsorganisatie, productontwikkeling en economische kanten van inkoop en verkoop. Naast bezoek aan het bedrijf, komt er ook een vertegenwoordiger van het bedrijf 4 maal een dagdeel in de klas om een bedrijfssimulatie te spelen met de kinderen. De uitvoering van het project ligt in handen van BIZworld. Product: 10 uitgevoerde projecten in de regio Peelland. Techniekcoordinator (VTB) De techniekcoordinator kan een opleiding volgen en verder wordt er een netwerk van coordinato- ren vorm gegeven. Deze cursus is een vervolg op de oriëntatiecursus. Zaak is nu om het techniek- onderwijs nog meer in te voeren in de dagelijkse onderwijspraktijk en te structureren. Dit is voor ie- dere school anders. De vervolgcursus zal dus voor een gedeelte vraag gestuurd moeten werken. Daarnaast zal in een vast gedeelte het schoolwerkplan een plek kunnen krijgen en coaching van de leerkrachten die met techniek bezig zijn om hun eigen competenties te vergroten. Gedacht kan ook worden aan eventueel een "opleiding" tot techniekcoordinator binnen het team. De uitvoering in de regio Peelland ligt in handen van OCGH, dat hierbij nauw samenwerkt met De Kempel. Product: Maximaal 1 0 techniekcoordinatoren die, vanaf de 2e helft van schooljaar, 1 dagdeel per week ingezet worden t.b. v. techniekeducatiebeleid op hun school. Cursusmap/coachingstraject. Masterclass! Techniekkisten (VTB) De expertise in Eindhoven en Helmond worden gekoppeld in een masterclass. Hier worden de vol- gende activiteiten verder ontwikkeld. Dit gebeurt samen met het onderwijs. Activiteiten die hier een plek krijgen en waar scholen gebruik van kunnen maken staan hieronder beschreven. In de masterclass worden materialen ontwikkeld die de mogelijkheid geven voor het ontstaan van een betere doorgaande lijn op het gebied van techniekeducatie, zowel binnen het basisonderwijs, als ook in de aansluiting van basisonderwijs op voortgezet onderwijs. Aandacht zal verder uitgaan naar ontwikkeling en aanbieden van leermaterialen. Leskisten en lesbrieven gekoppeld aan vragen van scholen en bedrijven. In dit project werken Op schaal Zuidoost-Brabant nauw samen: de 3 OBD-en, de 2 Pabo's en Stichting J~ugd en Beroep. Bureau Syncope is door de samenwerkende partners gevraagd hen te ondersteunen. Product: In de tweede helft van het schooljaar 2004-2005 kunnen maximaal 10 scholen deelnemen aan een Ieskistenprogramma van de Stichting Jeugd en Beroep. 29-10-2004, versie 3 8 Planning uitvoering schooljaar 2004-2005 Proiectondersteunina Syncope Ontwikkeling van techniekeducatie zal in de nabije toekomst veel tijd en aandacht vragen. Het vraagt om fundamentele veranderingsprocessen bij scholen en bedrijven. Het bureau Syncope beschikt over inhoudelijke competenties op het snijvlak van bedrijfsleven en onderwijs, alsmede over een uitgebreid netwerk. Syncope kan een faciliterende rol spelen in samenwerking met onderwijs, het OCGH en bedrijfsleven, de BZW en het VICH. Technific zal initiatief nemen om in overleg met gemeenten Eindhoven en Helmond en de drie OBD-en de mogelijkheden te onderzoeken om de expertise van Syncope voor de duur van dit project te verbinden met de regionale ambities op het terrein van Techniekeducatie. Product: 40 uur ondersteuning tb. v. lokale/regionale afstemming techniekeducatiebeleid Proiectbeheerl coordinatiel OCGH Het OCGH is door de gemeente verzocht actief inhoud te geven aan de rol van hoofduitvoerder in de Helmondse c.q. regionale techniekeducatieketen. Dit impliceert vorm en inhoud geven aan de dagelijkse praktijk van techniekeducatiebeleid. Naast stimuleren en trekken van beleidsontwikkeling en -implementatie, participeren in overlegvormen, ligt er een belangrijke taak m.b.t projectbeheer en -coërdinatie. Product: Inzichtelijke en heldere (financiële) projectadministratie; tijdig aanleveren rapportages; organisatie/advisering van regulier ambtelijk/bestuurlijk overleg Beslispunten Uw college wordt geadviseerd: 1. In te stemmen met het driejaren beleidsplan "Techniekeducatie; Vaart achter techniek", periode schooljaren 2004-2007. 2. In te stemmen met koppeling van het techniekeducatiebeleid aan het beleid inzake De Ondernemende Stad; en de stuurgroep op ad hoc basis uit te breiden met een vertegenwoordiger namens het OCGH. 3. Instemmen met het adviseurschap van wethouder van den Heuvel in de Stichting Techniekeducatie en Promotie. 4. In te stemmen met de aanwending van de volgende gemeentelijke middelen tb.v. techniekeducatiebeleid: . GSB-middelen 2000-2003: ¿ 107.243 . (Terug) te ontvangen middelen die resteren uit opheffing stg. ROB: ¿ 36.400 5. In te stemmen met de indicatieve meerjarenbegroting Vaart achter techniek 2004-2007. 6. In te stemmen met de gefaseerde uitvoeringsbegroting Vaart achter techniek schooljaar 2004-2005; om de drie VTB-projecten (ad ¿60.000) eerst op te starten als ook de harde toezegging van scholen, bedrijven en regiogemeenten (eveneens ¿60.000) ontvangen is. 7. Opdracht te geven met ketenpartners te komen tot bovengenoemde productafspraken voor het uitvoeringsjaar 2004-2005. D.d. 29-10-2004, Helmond, SE/WOS-BE, BV. 29-10-2004, versie 3 9 |