Commissienotulen

Documentdatum 11-10-2004
Bestuursorgaan Commissie Samenleving
Documentsoort Commissienotulen
Samenvatting

Gemeente Helmond

SAMENLEVING

Commissie S

Notulen vergadering: 11 oktober 2004,19.30 uur, Boscotondo

Aanwezig:

Voorzitter:

Cie. griffier:

Leden:

AF.H. Wijnen

C.G.H.J. Dahmen

L.HA van Aerle (HSP), L. den Breejen (PVDA), J.F.C. Damen (WD), H.M.J.M. van

Dijk (SDOH), P.L.H. van Duppen (SDOH), J.L. Henraat (SDOH), EAH. van Kilsdonk

(HB/LH), mevr. M.M. de Leeuw (CDA), ER. Luyben (CDA), C. Verijken (HB/LH),

mevr. MAJ. Mattheij (CDA), mevr. A Meinardi (GUD66), S. Mokadim (CDA), M.

Naoum (FMN), L.JA Ristenpatt (WD), A Spruijt (SP), P.H;C. Streed er (WD), M.A

Tijani (PVDA), mevr. JAB. Zoll (HA)

Portefeuille:

Adviseurs:

C.J. Bethlehem

P. van Gennip, P. Boselie

Notuliste:

mevr. A van Rooij

Afwezig:

L.JA Ristenpatt (WD), A Spruijt (SP)

1.

Opening en mededelingen

De voorzitter opent de vergadering en heet allen welkom.

De heren Ristenpatt en Spruijt zijn verhinderd. De heer Vereijken vervangt mevrouw Maas.

Ter kennisname is toegestuurd het voorstel GSB 2004. De voorzitter verzoekt hierin de volgende

wijzigingen aan te brengen: de looptijd is 1 jaar, dus alleen voor 2005, en de kosten worden dan ook

gehalveerd naar¿ 16.000,=.

2.

Goedkeuring van de notulen van de vergadering d.d. 27 september 2004

De notulen worden ongewijzigd goedgekeurd.

3.

Programma Welzijn 2005

De heer L. Elmas, voorzitter van de Molukse Welzijnsstichting Lodar EI, maakt gebruik van het

spreekrecht. Het betoog is als bijlage aan de notulen toegevoegd.

De heer Mokadim merkt op dat de heer Elmas spreekt over dansactiviteiten. Hij vraagt of Lodar EI

ook educatieve activiteiten organiseert.

Volgens de heer Elmas vindt men de educatieve activiteiten terug in dans en zang. Daarnaast is

voorlichting aan jongeren een aandachtspunt in de komende periode.

Mevrouw Zoll begrijpt dat de stichting zich richt op het verbeteren van knelpunten in de Molukse

gemeenschap. Hierop vraagt zij enige toelichting.

De heer Elmas antwoordt dat onder de Molukkers ook hangjongeren zitten. Als de buurt klaagt, wil de

stichting ingrijpen.

Mevrouw Mattheij wil weten wat de stichting doet aan de 3de generatie Molukkers.

Volgens de heer Elmas wil de stichting de jeugd problematiek aanpakken. Zij willen dit doen via de

deskundigheid van Palet en het volgen van studiedagen.

Ook mevrouw M. van Eijndhoven, directeur Maatschappelijke Dienstverlening Helmond-de

Peelzoom, maakt gebruik van het spreekrecht. Haar brief is als bijlage bij de notulen gevoegd.

Notulen Commissie Samenleving

blz. 1

Mevrouw van Eijndhoven heeft echter alleen gesproken over punt 2: "korting op het product sociaal

raadslieden".

Mevrouw de Leeuw gaat er van uit dat een deel van de taak van de sociaal raadslieden overgenomen

wordt door inburgering.

Mevrouw van Eijndhoven beaamt dit. Echter een aantal cliënten valt niet onder inburgering en er blijft

voor die cliënten relatief weinig geld over.

De heer Naoum wil weten hoeveel raadslieden in dienst zijn en hoe het afsprakensysteem geregeld

is.

Mevrouw van Eijndhoven antwoordt dat er 4 raadslieden plus een stagiaire in dienst zijn. 4

Ochtenden is er open spreekuur en de rest van de dagen kan men alleen op afspraak terecht.

De heer Mokadim begrijpt dat er een toename is van cliënten. Hij vraagt zich af hoe dat komt

De sociaal raadslieden hebben inderdaad te maken met een toename van cliënten. Mevrouw van

Eijndhoven stelt dat als een cliënt meer problemen heeft, die ook meer te maken krijgt met instanties.

De heer Tijani wijst er op dat het rijk met ingang van 2005 gaat korten op de budgetten inburgering en

educatie. Hij is van mening dat de gemeente daar ook oog voor moet hebben.

Eerste instantie bespreking programma Welzijn 2005

De heer Streeder vindt het programma duidelijk. Er is 9 miljoen euro beschikbaar. Echter een groot

deel van de organisaties is teleurgesteld. Zij krijgen minder dan gevraagd.

Er moet echter door de gemeente 10 miljoen euro bezuinigd worden en dus moeten er keuzes

gemaakt worden. De WD is hier niet blij mee.

Wat betreft Lodar EI merkt hij op dat de stichting te Iaat subsidie aangevraagd heeft. Het gevolg is dat

ze geen subsidie krijgen. Daar is de WD het mee eens. Hij adviseert Lodar EI om voor 2006 wel op

tijd subsidie aan te vragen.

Hij heeft geconstateerd dat de bezuinigingen op de huisvestingssubsidies in 2005 nog niet

doorgevoerd zijn. Hij vraagt naar de stand van zaken van de Senioren raad, die per 1 januari 2005

opgericht zou moeten zijn.

Verder merkt hij op dat de Vrouwenraad en het Vrouwencentrum samen in een accommodatie zitten.

Hij is teleurgesteld dat het Buitenlands Vrouwencentrum nog steeds een aparte accommodatie heeft.

Dit is niet bevorderlijk voor de integratie. De WD is van mening dat daaraan iets gedaan moet

worden.

Ook vraagt hij waarom de Stichting Homobelangen Helmond nog steeds subsidie krijgt. Homofilie is

toch algemeen geaccepteerd. Verder wil hij weten wat de oorzaak is van de terugloop van leden bij

JOC Leonardus en de Jonge Onderzoekers. Als het subsidie daarvan omlaag kan, wil hij dat geld

bestemmen voor het bureau Jeugdzorg.

Op 8 oktober heeft hij een brief ontvangen van de SWH met een bezwaar tegen de bezuinigingen. Hij

heeft daar begrip voor, maar merkt op dat de SWH niet de enige organisatie is die moet bezuinigen.

De SWOH heeft laten weten de bezuinigingen op de efficiency te accepteren, maar waarschuwt voor

de gevolgen in 2006. Dienaangaande vraagt hij of er zicht al is op de consequenties van de Wet

Maatschappelijke Opvang.

Het tekort genoemd in de brief van de Stichting HOP kan hij niet thuisbrengen.

Zeer belangrijk noemt hij het bureau Jeugdzorg/JPP. Hij is dan ook van mening dat getracht moet

worden het uiteindelijke tekort van ¿ 7.898,= beschikbaar te stellen.

De heer Henraat merkt op dat bezuinigingen uitvoeren niet leuk is. Voor 2006 zal dit zeker gevolgen

hebben en ontslagen zijn niet uitgesloten. Hij gaat er van uit dat het college eventuele problemen

meteen oppikt en serieus behandelt.

Hij is van mening dat de subsidie aan Lodar EI voortgezet moet worden en wel met hetzelfde bedrag

als in 2004.

Hij vraagt om het programma welzijn 2006, vrijwilligersdeel gelijktijdig naar de organisaties en de

commissie te sturen, zodat er voldoende tijd is om het te bestuderen.

Hij vindt dat de vrijwilligerspas er moet komen. Beloofd is beloofd.

Hij gaat akkoord met de bezuinigingen op de vrouwenorganisaties

De stichting Jeugdwerk Binnenstad heeft geen subsidie aangevraagd. Hij vraagt of de stichting nog

bestaat. Ook merkt hij op het zorgelijk te vinden dat het ledenaantal bij jeugdverenigingen in grote

getale is afgenomen. Hij vindt dat daar naar gekeken moet worden.

Opmerkelijk noemt hij het dat Kinderboerderij de Veldhoeve meer subsidie krijgt dan ze vragen.

Verder vraagt de heer Henraat waarom het subsidie aan de GOH niet structureel is en waarom het

subsidie aan de ORO vastgesteld is op ¿ 15.500,=. ;

Hij constateert enerzijds een toename van buurtverenigingen en anderzijds heffen buurtverenigingen

zich op. Hij is van mening dat eens naar de criteria gekeken moet worden.

Hij kent wel meer buurten die activiteiten organiseren en geen subsidie ontvangen

Notulen Commissie Samenleving

blz. 2

In 2005 zal de Brede School gereedkomen. Oude welzijnslocaties worden verkocht en de organisaties

worden ondergebracht in de Brede School. Echter voor de biljarters in wijkhuis 't Huukske is nog

steeds geen oplossing gevonden, omdat zij niet naar de Brede School kunnen.

Hij verzoekt om duidelijkheid in deze kwestie.

Het verbaast hem dat een verzorgingshuis een volledige verdieping onttrekt aan het doel waarvoor het

verzorgingshuis werd gebouwd.

Tenslotte vraagt hij naar de stand van zaken Seniorenraad.

Mevrouw Meinardi merkt op dat het welzijnsprogramma in grote lijnen het sociale gezicht van de stad

bepaalt. Er zijn een aantal beleidsnota's in de maak, maar vooruitlopend hierop wordt flink bezuinigd.

Zij stelt dat de vertraging van de nota's geen rem mag zijn op het beleid.

Nader informatie vraagt zij over Orion en de jongeren op 't Hout.

Wat betreft de vrouwenorganisaties staat zij achter het beleid van veralgemenisering. Echter wat hier

gebeurt, lijkt op schrappen en niet op nieuw beleid.

Het stoort haar dat op activiteiten wordt bezuinig en niet op huisvestingskosten.

Er zit geen structuur in. Echter wachten op de nota's schaadt de procesgang.

Zij heeft hierbij een aantal vragen:

Wanneer worden de eerste stappen gezet voor algemeen gebruik van de accommodaties en

welke accommodaties worden afgestoten.

Welke criteria worden gehanteerd voor subsidiering van activiteiten

Hoe gaat het verder met BVC nu de beroepskracht weg is.

Wanneer worden afspraken gemaakt met de o.a. BVC, Lodar EI en ICT over de bezuinigingen

Wat betreft het professioneel welzijnswerk wil zij weten of het woonwagenwerk overgenomen wordt en

door wie.

Ook maakt zij zich zorgen over wat de aanvullende bezuinigingen in 2006 zullen aanrichten. Verder

vraagt zij naar de argumentatie waarom het aRa minder subsidie krijgt. Vreemd vindt zij het dat de

Jonge onderzoekers met slechts 17 leden een bedrag van ¿ 7.000,= krijgen.

Het peuterspeelzaalwerk is aan verandering toe. Nog steeds ontbreekt een concreet plan voor de

toekomst.

Zij wil weten waarom kan het subsidieverzoek van Homestart niet gehonoreerd worden.

Wat betreft het AMW merkt zij op dat er een cursus zelfredzaamheid is voor allochtonen. Hier zouden

de autochtonen toch ook aan mee kunnen doen. Ook vraagt zij zich af of de gemeente niet kan helpen

met het invullen van de formulieren

Zij geeft aan een voorbehoud te maken.

De heer van Kilsdonk stelt dat in helmond de klappen vallen in het welzijnsveld. Dat is zijns inziens

niet terecht. Bezuinigingen moeten met meer beleid en evenwichtig uitgevoerd worden. Kunnen de 2

ton die bezuinigd moeten worden niet bij andere sectoren weggehaald worden, bijvoorbeeld in de

huizenbouw. Daar zit het geld. Hij stelt voor dat de wethouder hierover met de collega wethouders

gaat overleggen.

Lodar EI heeft het subsidieverzoek te Iaat ingediend. Hij vindt het een rare constructie om dan meteen

de subsidie stop te zetten.

De heer den Breejen heeft bij behandeling van de voorjaarsnota de bezuinigingen op welzijn meteen

afgewezen. Het valt hem op dat het college niet naar inhoudelijke argumenten luistert.

De portefeuille welzijn wordt volgens hem stelselmatig uitgekleed.

Nogmaals merkt hij op dit beleid totaal af te wijzen. Als de city sporthal goedkoper of niet verplaatst

wordt, kan een gigantisch bedrag bespaard worden. Het gaat er om hoe je het beleid uitvoert.

Het doelgroepen beleid wordt uitgevoerd zonder inhoudelijke motivering.

De subsidiestop van Lodar EI vindt hij buiten alle proporties.

Hij vraagt of het woonwagenwerk nog ergens opgevangen wordt.

Alle bezuinigingen op de vrouwenorganisaties en minderheden wijst hij af en ook het terugbrengen

van de subsidie voor Lev/Eva naar O.

Korten op deze organisaties mag, maar er ligt geen enkele inhoudelijke motivatie onder.

Als gekort wordt op het product sociale raadslieden, levert dat langere wachtlijsten op.

Al jaren wordt gepraat over professionalisering van het peuterspeelzaalwerk. Ook hier liggen geen

inhoudelijke argumenten onder de bezuiniging

De heer Naoum sluit zich aan bij de woorden van de heer den Breejen. Tevens doet hij een dringend

beroep op het college om de subsidie aan Lodar EI te herzien.

Notulen Commissie Samenleving

blz. 3

Mevrouw de Leeuw merkt op dat de efficiency besparing waarmee de professionele instellingen

worden geconfronteerd niet eenvoudig zullen zijn, maar in het licht van de bezuinigingen die de eigen

gemeentelijke organisatie voor haar rekening neemt, is dit voor het CDA acceptabel.

Tijdens de begrotingsbehandeling najaar 2004 heeft het CDA een middels een. motie opdracht

gegeven de verdeling van de subsidies te verankeren in transparant beleid.

Zij constateert dat de discussie over het doelgroepen beleid verzand in de discussie wat enwie nu een

doelgroep is.

Doelgroepindelingen als jeugd, gehandicapten, senioren etc. zijn noodzakelijk om een goed

doeltreffend beleid te maken. Wel vindt zij dat het beleid geëvalueerd moet worden.

Na vele jaren blijkt dat specifiek doelgroepenbeleid gericht op etnische afkomst en sekse niet de

beoogde integratie heeft opgeleverd. Zij vindt dat iedereen het recht heeft om elkaar in eigen kring te

ontmoeten, maar dat houdt niet automatisch in dat de gemeente deze accommodaties moet

faciliteren.

Een transparant beleid ten aanzien van de verdeling van de subsidies vindt ze moeilijk terug in de

begroting. De ingeslagen lijn richt zich op de afbouw van de accommodaties en een

activiteitensubsidie die gekoppeld wordt aan criteria.

Zij wil het standpunt weten van de andere fracties inzake het volgende:

Vanuit die visie op het specifiek minderhedenbeleid zou het pand van de Stichting Intercultureel

centrum Helmond en van de stichting Lodar EI moeten worden gesloten en vanuit die visie zouden de

vrouwenorganisaties en de stichting Homobelangen geen subsidie meer voor huisvestingskosten

ontvangen. Op deze vragen moet een antwoord komen. Zij geeft aan dat het CDA een voorstander is

van de geleidelijke afbouw van eigen accommodaties. Deze organisaties moeten wel terecht kunnen

in algemeen toegankelijke accommodaties.

Mevrouw de Leeuw merkt op dat het grootse aandeel van het budget minderhedenorganisaties naar

de Stichting Intercultureel Trefpunt Helmond gaat. Zij vraagt hoe komt het dat ondanks het hoge

bedrag wat naar deze stichting gaat, het beoordelen en controleren van de activiteitendoelstellingen

beperkt wordt uitgevoerd.

Tevens vraagt zij naar de financiële consequenties van een subsidiestop bij de Stichting Lodar EI.

Wat betreft het BVC wil zij weten wat er gebeurt met de beroepskracht en wat de gevolgen zijn voor

het beheer van de middelen nu de beroepskracht wegvalt. De Jonge Onderzoekers krijgen ondanks

een lager ledenaantal opnieuw ¿ 7.000,= subsidie, zij vraagt zich af of dat logisch is.

Vervolgens vraagt zij wat het stoppen van het activiteitenbudget van de SWH voor consequenties

heeft voor de wijkkranten in Helmond-Noord en Helmond-West.

Het CDA vindt het een goede zaak dat het aandeel preventie binnen het verslavingsbeleid is

toegenomen naar 10%. De voorlichting op scholen betreft slechts 10% van dit budget en zij pleit voor

een wezenlijk groter aandeel. Een arbeidsinzet van 125 uur op jaarbasis is te weinig voor een stad als

Helmond.

Zij kan zich vinden in het voorstel om het restantbedrag ad ¿ 7.898,= in te zetten voor het knelpunt

bureau Jeugdzorg.

Mevrouw Zoll deelt de bezorgdheid van Helmondse belangen en PvdA. Er is veel bezuinigd op de

Helmondse Welzijnsinstellingen. Zij pleit voor handhaving van de subsidie aan Lodar EI. Zij stelt voor

dat de gemeente eens kijkt naar de ingewikkeldheid van de formulieren. Dat vergemakkelijkt wellicht

de taak van de sociaal raadslieden.

Zij maakt een voorbehoud ten aan zien van het programma welzijn.

Wethouder Bethlehem is het met de sprekers eens dat bezuinigen niet prettig is. Er is twee keer

bezuinigd. Met de voorjaarsnota en vervolgens nog een keer. Zeker op het terrein van welzijn is het

lastig, omdat het betrekking heeft op mensen.

Na de voorjaarsnota heeft hij een aantal gesprekken gevoerd met de getroffen instanties en na de

begrotingsbehandeling zullen er weer gesprekken gevoerd worden.

De voorjaarsnota is de start geweest van de bezuinigingen zoals die nu zijn toegepast op de

minderhedenorganisaties en vrouwenorganisaties. De voorkeur van de raad gaat uit naar het

verstrekken van activiteitensubsidie in plaats van huisvestingssubsidies Grote bedragen gaan echter

op aan huisvesting. De commissie heeft onlangs een overzicht gehad van de verstrekte

huisvestingssubsidies. .

Hij kan stichtingen echter niet naar een ander gebouw dwingen. Het is lastig om zaken die historisch

zo gegroeid zijn van vandaag op morgen stop te zetten.

Hij zegt toe dat op korte termijn een discussie hierover in de commissie gevoerd zal worden.

Wat betreft Lodar EI is de wethouder heel stellig, noch hij, noch zijn ambtenaren hebben een

toezegging gedaan over voortzetting van de subsidie. Wel zijn er contacten geweest met de stichting

en regelmatig is er op gewezen dat de aanvraagformulieren tijdig opgestuurd moesten worden. Het is

lastig voor een bestuurder als de organisaties niet met afgesproken data's rekening houden.

Notulen Commissie Samenleving

blz. 4

De subsidieaanvraag is niet in behandeling genomen, vandaar dat geen subsidie wordt toegekend. Hij

begrijpt dat er vanuit de commissie een voorkeur is om toch een subsidie te verstrekken aan Lodar EI.

Hij zal het terugkoppelen naar het College. Het probleem is dat aan de bezuinigingen wordt

vastgehouden. Binnen de sector welzijn moet het bezuinigingsbedrag gehaald worden, dus bij een

subsidietoekenning aan Lodar EI wordt een wissel getrokken op andere organisaties.

Verder deelt de wethouder mede dat bepaalde organisaties een subsidie per deelnemer krijgen en

anderen een waarderingssubsidie.

De Jonge Onderzoekers krijgen een waarderingssubsidie. Hij zegt toe met de Jonge Onderzoekers te

gaan praten over het teruggelopen ledenaantal en zal bekijken of hier wellicht een andere

subsidiesystematiek toegepast kan worden.

Wat betreft de buurtverenigingen is hij het eens met de heer Henraat. Hij zegt toe de criteria voor het

oprichten van een buurtvereniging tegen het licht te zullen houden. Er zal onder andere gekeken

worden naar de omvang van de buurt en naar het aantal leden.

Op het BVC is inderdaad twee keer bezuinig. Eerst bij de voorjaarsnota en de tweede keer via de

bezuiniging op de professionele organisatie, waardoor de professionele ondersteuning vervalt. De

bedoeling is dat de professionele kracht ingezet wordt op inburgering. Een probleem daarbij is dat ze

nu een vast contract heeft en via inburgering kan geen vast contract aangeboden worden.

In de eigen organisatie is ook bezuinigd. Geprobeerd wordt hetzelfde te doen met minder geld. Dat

wordt ook gevraagd van de professionele instellingen.

In principe zal de Seniorenraad, 1 januari 2005 van start gaan. Hij gaat er vanuit dat die er dan ook is.

De kortingen werken door, dus zoals de SWOH meldt, zijn die ook in 2006 voelbaar. Het is een

structurele korting.

De Wet Maatschappelijke Opvang is lastig. Zeker is dat het consequenties heeft voor de gemeente.

De wet moet echter nog behandeld worden in de 2de Kamer, dus op dit moment zijn de gevolgen nog

niet te overzien.

De wethouder dankt de commissie dat zij het belang van het bureau Jeugdzorg inzien en akkoord

gaat om het restantbedrag daar naar door te sluizen.

Als aan Homestart een structurele subsidie verstrekt wordt, zal dat bedrag op bestaand beleid gekort

moeten worden.

't Huukske gaat in elk geval dicht. Het is inderdaad lastig om de biljarters te herhuisvesten. De

gemeente is er mee bezig. Zodra er meer duidelijkheid is, zal dit de commissie medegedeeld worden.

Wat betreft het ontmantelen van bejaardenhuizen wijst de wethouder er op dat het in de bedoeling ligt

om ouderen met lichte zorg zolang mogelijk in de wijk te laten wonen. Het is hem bekend dat de

psychiatrische inrichting in Boekelontmanteld wordt. Daarvoor wordt ruimte vrij gemaakt in het

verzorgingshuis. Het verzorgingshuis is vrij dat te doen. De gemeente moet zorgen dat de ouderen in

de wijk goed kunnen functioneren en dat er een vangnet is om die mensen op te vangen.

Inzake Orion deelt hij mede dat er een proefperiode is. Als het lukt om de jongen daar op te vangen

wordt een nieuw gebouw neergezet. Lukt het niet dan is het einde oefening.

De jongeren van Orion onderbrengen in 't Zulderke is geen optie. Hij gaat geen groepen verplicht

samenbrengen.

Het woonwagenwerk wordt niet overgenomen. Dat is ook doelgroepen beleid en dat houdt op. De

subsidie wordt in 2 jaar afgebouwd.

De stichting ORO ontvang subsidie per inwoner. Dat is vanuit het verleden ontstaan. Van de subsidie

worden vrijetijds activiteiten gesubsidieerd. De gemeente stopt hiermee, omdat men van mening is dat

ORO voor deze activiteiten zelf middelen moet zien te vinden.

De heer van Gennip gaat in op de voortgang van het peuterspeelzaalwerk. Er is een bedrag

beschikbaar gesteld voor professioneel peuterspeelzaalwerk. Er komt een stappenplan inzake de

invulling van dit bedrag.

Vervolgens merkt wethouder Bethlehem op dat al een discussie is gevoerd over aandachtswijken.

Omdat Helmond-Noord en Helmond-West hier buiten vallen komt de noemer waarop zij subsidie

ontvangen voor wijkkranten te vervallen. Zij zijn doorverwezen naar de wijkraden.

In de nota lokaal sociaal beleid wordt het sociale beleid van de gemeente beschreven. Het wordt een

algemene nota.

Uit de discussie heeft de wethouder begrepen dat de commissie er behoefte aan heeft dat dieper

ingegaan wordt op het doelgroepen beleid. Dat gemotiveerd wordt waarom bezuinigd wordt op de

doelgroepen. Ook proeft hij dat de commissie subsidie wil verstrekken die meer gericht is op integratie

en liever geen subsidie voor huisvesting wil verstrekken.

Zelf heeft hij daar ook moeite mee. De huisvestingssubsidie is een grote post.

Nogmaals zegt hij toe dat het in de bedoeling ligt hierover met de commissie in discussie te gaan.

Notulen Commissie Samenleving

blz. 5

De heer Tijani vindt dat de relatie met het MOP en GSB hierbij betrokken moeten worden.

De heer den Breejen gaat in op het doelgroepen beleid. Hij merkt op niet gelukkig te zijn met de

ontwikkelingen.

Wat Lodar EI betreft stelt hij op dat de wethouder een halve toezegging heeft gedaan en vervolgens

terugverwijst naar de Raad.

Hij is het er mee eens om de subsidie aan de buurtverenigingen eens kritisch te bekijken. Een

mogelijkheid zou zijn om een structureel bedrag toe te voegen aan de wijkraden ten behoeve van

buurtverenigingen.

De herhuisvesting van de biljarters uit 't Huukske is een knelpunt. Ze kunnen in elk geval niet naar het

wijkhuis Brede School. Waar het hem om gaat is dat dit wel vaak gezegd wordt over allochtone

organisaties, bijvoorbeeld dat Lodar EI wel naar wijkhuis de Lier kan. Maar dat is niet zo. De Lier is vol

Hij vindt dat de PvdA inhoudelijke niets is opgeschoten met de discussie.

Hierna ontstaat een politieke discussie tussen de heren Damen, den Breejen, van Kilsdonk en

mevrouw Mattheij over de bezuinigingen en opmerkingen die gemaakt zijn bij de behandeling van de

voorjaarsnota.

Mevrouw de Leeuw geeft aan met belangstelling de lange termijn visie af te wachten.

Mevrouw Meinardi gaat nogmaals in op het doelgroepen beleid. Ook merkt zij op dat als er een

stappenplan komt voor de invoering van professioneel peuterspeelzaalwerk bij de eerst stap de

korting er al af gaat die nu opgelegd wordt.

De heer Henraat komt terug op de vrijwilligerspas, de subsidie aan kinderboerderij de Veldhoeve en

de terugloop bij de jeugdverenigingen. Nogmaals vraagt hij om het concept welzijnsprogramma 2006

gelijktijdig met de organisaties toegestuurd te krijgen en wijst hij er op dat in deze commissie

afgesproken is het woord "minderheden" niet meer te gebruiken.

Verder gaat hij er vanuit dat Lodar EI geholpen wordt. Hij wil het restantbedrag ad ¿6.080,= daarvoor

oormerken.

De heer van Kilsdonk vindt dat bij het jongerenwerk gekeken moet worden naar de efficiency van de

ureninzet van de jongerenwerkers.

De heer van Aerle deelt mede dat hij lid is van een kleine fractie en dat de andere fractie leden druk

zijn met de commissie Ruimtelijk Fysiek en ABBA en dat hij derhalve niets voor heeft kunnen

bespreken.

Wethouder Bethlehem wil er op wijzen dat het de vraag is in hoeverre de gemeente moet voorzien in

de dure huisvestingskosten. Verder antwoordt hij dat de subsidie aan de Veldhoeve rechtgetrokken

zal worden. Zij krijgen niet meer als ze gevraagd hebben.

De vrijwilligerspas is een onderdeel van de vrijwilligersnota. Deze nota wordt binnenkort in de

commissie behandeld. Het is niet zo eenvoudig, omdat gebleken is dat de vrijwilligerspas heel veel

geld gaat kosten.

Tenslotte merkt de wethouder op dat hij geen lijn kan ontdekken in de terugloop van het aantal leden

bij jongerenorganisaties.

De voorzitter concludeert dat alle partijen een voorbehoud gemaakt hebben.

De commissie geeft, na inzage van de stukken en gehoord de gegeven toelichting, een algemeen

voorbehoud inzake deze voorstellen. Dit in verband met de integrale behandeling in het kader van de

begroting 2005.

Voorstel kennis te nemen van:

a. GSB 2004

De commissie neemt deze voorstellen voor kennisgeving aan, maar behoudt zich het recht voor deze

onderwerpen eventueel in een later stadium, via het daarvoor verstrekte commissie-format, te

Iaatsen 0 de a enda van de commissie.

De voorzitter sluit de vergadering om 22.20 uur.

Notulen Commissie Samenleving

blz. 6

Stichting I Yayasan

..,4..~... ét"

Helmond

Bezwaarschrift van de Stichting Lodar EL inzake afwijzing subsidieaanvraag 2005

Het bestuur van de Molukse stichting Lodar EL in Helmond betreurt en verontschuldigt zich

voor de late indiening van de subsidieaanvraag 2005. Zonder ons hiervan vrij te pleiten, .

willen wij de omstandigheden schetsen waardoor dat gebeurd is en welke stappen

ondernomen zijn. Wij, het huidige bestuur, zijn nieuw en nog vrij onervaren. Door het

overlijden van de vader van de penningmeester in Indonesië heeft de afwikkeling van de

jaarafrekening 2003 vertraging opgelopen. Pas na zijn terugkomst in Nederland kon op basis

van deze jaarrekening een definitieve begroting voor 2005 opgesteld worden. Via mw E. vld

Reek en mw A. van Rooij is de gemeente Helmond en de afdeling Welzijn in het bijzonder

hiervan telefonisch op de hoogte gesteld. Daarnaast is dit probleem aangekaart bij wethouder

c.J. Bethlehem (in het klankbordoverleg Helmond Oost en in het bestuurlijk overleg van 28

april 2004). Er is afgesproken om de subsidieaanvraag 2005 voor 15 mei 2004 in te dienen.

Dat is gebeurd. Door de vakantie van de ambtenaar, mw. E. vld Reek, zijn er geen notulen

gemaakt van het overleg met de wethouder.

De afwijzing - op procedurele gronden - is een zware domper voor de Helmondse Molukkers,

die op 28 en 29 augustus jongstleden hebben herdacht dat ze 40 jaar geleden door de

Nederlandse overheid vanuit kamp DonzeI in Nistelrode overgeplaatst werden naar een open

woonwijk aan de toenmalige rand van Helmond. Na enkele moeizame jaren zit de Molukse

stichting weer in de lift Er zijn volop activiteiten, die gedragen worden door een vijftigtal

vrijwilligers. De stichting is naast een plek van ontmoeting en cultuuroverdracht gericht op

verbetering van knelpunten waar de Molukse gemeenschap mee kampt De Helmondse

Molukkers zijn niet naar binnen gekeerd, maar willen samenwerken met andere groepen in de

samenleving. De activiteiten zoals traditionele dans,zang en tifa workshop van de stichting

staan ook open voor anderen. Als voorbeeld kan genoemd worden de jongerendisco, waarbij

naast Molukse jongerên ook veel andere Helmondse jongeren gebruik maken. Verder neemt

Lodar EL deel aan het Klankbordoverleg Helmond Oosten Oosterburen festival.

Het gevraagde subsidiebedrag voor 2005 wordt grotendeels aangewend voor het betalen van

huur aan de gemeente en voor vaste lasten (gas/water en licht). Voor activiteiten blijft slechts

een gering bedrag over. Het bestuur van Lodar EL begrijpt dat de gemeente Helmond door de

opgelegde bezuinigingen van het Rijk het een en ander moet doorberekenen naar de

verschillende instellingen. Door het te laat indienen van het subsidieverzoek 2005 wordt

echter de helft van de bezuiniging op het vrijwilligers deel in het concept programma Welzijn

2005 afgewenteld op de Stichting Lodar EL. Vooruitlopend op goedkeuring door de Raad van

het advies van B & W is de bezuiniging neergelegd bij Lodar EL en hoeven de andere

organisaties samen slechts een gelijk bedrag in te leveren. Verder vindt Lodar EL dat de

gemeente Helmond het doelgroepenbeleid kritisch mag bekijken en bespreekbaar maken.

Helaas, wordt afschaffing van doelgroepenbeleid niet gestaafd met inhoudelijke argumenten,

maar wordt het ingegeven doQr een boekhoudkundige rekensom. Heeft de gemeente Helmond

voldoende zicht op de positie van Helmondse Molukkers? Waar staan deze Helmonders nu?

Is de gemeente bereid om een nulmeting te verrichten? Wat gaat er goed en waar is nog

specifieke aandacht (maatwerk) nodig?

Verder wordt tevens voorbij gegaan aan het specifieke karakter van de komst en verblijf van

Molukkers in Nederland en de gevoeligheden die daarbij een rol spelen. Het hebben van een

eigen gebouw moet in dat licht gezien worden. Dit is rijksbeleid geweest Het gebouw staat

symbool voor herkenning voor Molukkers in Helmond (identiteitsbeleving) en wordt gezien

als een erkenning door de overheid. Bij de decentralisatie van de landelijke overheid naar de

gemeente zijn de middelen voor Molukkers in de brede doeluitkering ondergebracht. In de

afgelopen jaren heeft er al een sterke afbouw plaatsgevonden van de ondersteuning van

Molukkers in Helmond. Het opbouwwerk voor Molukkers is via de productafspraken van de

gemeente met Stichting Welzijnsbevordering Helmond (SWH) in urenaantal sterk

gereduceerd. Door de bezuiniging die de gemeente Helmond oplegt aan SWH voor

ondersteuning doelgroepen wordt de Molukse gemeenschap geconfronteerd met een tweede

bezuiniging. De succesvolle ondersteuning van de derde generatie Molukkers vervalt

hierdoor. Wederom niet op inhoudelijke gronden. Langs de andere kant laat de gemeente

weten dat ze extra inzet wil plegen voor jongeren in het algemeen.

Het bestuur van Lodar EL vraagt begrip voor de omstandigheden die geleid hebben tot

vertraging bij de indiening van de begroting 2005 én hoopt dat de Raadscommissie Welzijn

het subsidieverzoek in heroverweging wil nemen. Lodar El wil graag in dialoog treden met de

gemeente over beleidsvoornemens en de toekomst van Molukkers in Helmond. Deze

gesprekken moeten gevoerd worden op basis van inhoudelijke argumenten, waarna .

weloverwogen keuzes gemaakt kunnen worden, die zowel in het belang zijn van de gemeente

als de Helmondse Molukkers. Vooral de jongeren van de derde generatie moeten hun stem

laten horen: Wat willen zij nu en in de toekomst? In dit verband wil het bestuur van Lodar El

graag verwijzen naar convenanten die andere Brabantse gemeenten (Breda, Tilburg en

binnenkort Bernheze) met hun Molukse stichtingen hebben afgesloten.

Resumerend:

1. Stichting Lodar El heeft door omstandigheden de subsidieaanvraag 2005 later

ingediend.

2. Dit probleem is besproKen met de ambtenaren van de afdeling Welzijn en met de

Vérantwoordelijke wethouder;

3. Uit deze gesprekken is niet gebleken door verlate indiening de subsidieaanvraag niet

in behandeling zou worden genomen.

4. Wij maken hiertegen bezwaar.

5. Wij kunnen ons voorstellen dat eventuele bezuinigingen in vergelijkbare verhouding

met andere groepen doorgevoerd zouden kunnen worden.

6. Het Bestuur van. Lodar EL vraagt hierbij om een heroverweging van het verzoek.

Helmond, 7 oktober 2004

Met vriendelijke groeten,

Laurens.D.Elmas

GoJIy Renwarin

Chris Rahael

Johnny Diumilah

2e Secretaris.

Susan Fautngiljanan Ulahayanan Wild .Pastorani

ST I C In 1r1 G '" l 0 D Af? El *

V.SPEYKlAAN65 HELMOfJD

tiraJxt leL OH111.7'dIO[J

'"

College van Burgemeester en Wethouders

Gemeenteraad gemeente Helmond

Postbus 950

5700 AZ Helmond

Onderwerp: begroting 2005, uw brief dd. 24 september 2004;

concept welzijns programma 2005

Helmond, 9 oktober '04

Geacht college, geachte raadsleden,

In bovengenoemde brief kondigt u een bezuiniging aan van ¿ 22.306, "efficiencykorting" genoemd.

Daarnaast wordt in het concept welzijnsprogramma een korting van ¿ 61.863 aangekondigd op het

product sociaal raadsliedenwerk.

Wij maken hiertegen bezwaar op de volgende gronden:

1. de efficiencykorting

Dit is naar onze mening geen efficiencykorting maar het bevriezen van de integrale kostprijs van

2005 op het niveau van 2004.

In de huidige systematiek van integrale kostprijzen, offertes en afname van producten, hoort o.i.

de vaststelling dat wanneer er bezuinigd gaat worden dit betekent dat of de kostprijs van het

voorafgaande jaar niet of minder geïndexeerd wordt of dat er minder producten afgenomen

worden.

Gezien het huidige rijksbeleid inzake financiën waren we voorbereid op een korting.

Gezien de hoogte van de zgn. efficiency korting (2,08261 %) en in het licht van het

bovengenoemde stellen we u dan ook voor dit geen efficiency korting te noemen maar het

handhaven van de nullijn inzake de integrale kostprijs 2005, dan wel het hanteren van de kostprijs

2004 ten behoeve van het welzijnsprogramma 2005.

Wil de gemeente Helmond blijven beschikken over gezonde welzijnsinstellingen zal deze

bezuiniging beperkt moeten blijven tot een eenmalige korting.

2. korting op het product sociaal raadslieden.

Opnieuw wordt voor 2005 voorgesteld het product onder de kostprijs af te nemen en betekent dit

een korting van ¿ 61.863, =, waarbij nog maar ¿ 63.260, = beschikbaar is voor autochtone en

allochtone cliënten. Voor de doelgroepen die onder inburgering vallen reserveert men een bedrag

van ¿ 119.275, =. .

De achterliggende redenering is dat de sociaal juridische dienstverlening enkel beschikbaar dient

te zijn voor die cliënten die niet zelfredzaam kunnen worden. De motivatie in het concept

welzijnsprogramma geeft als redenen voor deze geringe zelfredzaamheid het gebrek aan taal

en/of onbekendheid met de voorzieningen.

Hiermee gaat men voorbij aan de realiteit voor veel cliënten; vooral de ingewikkelde regelgeving

en de eindeloze formulierenstroom beperken die zelfredzaamheid. ( Voor enkele reacties uit het

veld zie bijlage). .

Hierdoor is administratieve zelfredzaamheid voor veel cliënten, allochtoon of autochtoon niet

weggelegd.

, ,

We vrezen dan ook dat minder sociaal juridische dienstverlening leidt tot meer aanmeldingen bij

het algemeen maatschappelijk Werk, langere wachtlijsten, en het daardoor onnodig oplopen van

de problemen van cliënten, denk daarbij aan financiële problemen, huisvestingsproblemen,

werkeloosheid en reïntegratie trajecten.

Uitgangspunt in onze dienstverlening is de laagdrempeligheid, deze komt door deze bezuiniging

gevaar, juist voor cjie cliënten die ondersteuning het hardste nodig hebben.

, /~.ï ~?

I~ A ~~

Marleen vanf.ij ~ ,4~~n, directeJ

Máatscha, ;pr/ï, .~i~,erlenin9/HelmOndj_~peelzoom

j/I/ I / ~

j . > i' / //

\~/ .

I.

v

Bijlage: reacties van verwijzers

.

Gebeld met Koendi Biharie van de info balie WWIWAO.

" Op dit moment worden alle cliënten die zich melden bij de balie van het UWV direct doorverwezen

naar de sociaalraadslieden. Ook bij het UWV staan grote bezuinigingen op stapel. Voor Helmond

betekent dat de balie functie alsmede de (telefonische) informatiebalie verdwijnen. Als wij de cliënten

dan moeten verwijzen en dat kan niet meer naar de raadslieden dan verwacht ik een toename van

agressie.

Ik kan me voorstellen dat we de cliënt gaan verwijzen naar het maatschappelijk werk maar ook dat zal

problemen gaan opleveren, vanwege een toename in de werkdruk en de wachtlijsten".

.

Centrum voor Werk en Inkomen: dhr. M. Swinkels, teamleider.

" Ik ben bang dat hierdoor cliënten een stuk hulp en begeleiding mislopen. Ik vind deze bezuiniging

dan ook een zeer kwade ontwikkeling en hoopt dat meer instellingen dit signaal af willen geven."

.

Buro voor Rechtshulp: mw. F. Geeris.

" Per 1 januari wordt het Buro voor Rechtshulp een regulier advocaten kantoor. Vragen waarmee

mensen bij ons kwamen worden niet altijd meer door ons behandeld. Een klein gedeelte van deze

vragen verwachten wij door te kunnen verwijzen naar het juridisch loket, dit heeft echter alleen een

informatieve functie. Cliënten met uitgebreidere hulpvragen hopen we in de toekomst naar jullie door

te verwijzen. Wanneer de sociaal raadslieden taken afstoten moeten wij vaker nee verkopen en

kunnen we minder goed doorverwijzen." .

Buitenlands Vrouwen Centrum:

.

" Door de te verwachten wijzigingen in de bezetting zal men genoodzaakt zijn meer vragen van

cliënten naar de sociaal raadslieden te verwijzen. Als de sociaal raadslieden dan ook nog taken gaan

afstoten dan zal een groep cliënten niet meer geholpen kunnen worden."

Uw Reactie
Uw Reactie