• Bestuur
  • Commissiestukken Voortgang Steenwegkwartier

Commissiestukken Voortgang Steenwegkwartier

Documentdatum 09-09-2003
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Behoort bij agenda nr. I ~

datum vergadering 0(

-' . t3 .0 ~

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van:

Onderwerp: Voortgang Steenweg kwartier (zaal Traverse)

Inhoud: N.a.v. de commissievergadering van 24 juni 2003 zal wethouder Van Heugten gevraagd worden

toelichting te geven op de voortgang van de Steenweg.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

Het college van B en W verzoekt:

030825 - cie format steenweg

Pagina 1 van 2

<~

T.F'h~ g "'~'"

i b i"'i (\E ~"~ f\ i ~~; ~ 'L':.~ /; c

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 15 juli 2003

Onderwerp: Project Steenweg kwartier

Inhoud: Hierbij informeren wij u over de stand van zaken rond het project Steenwegkwartier. Op 18 februari

2003 heeft het college van B&W besloten de directuer S&B te belasten met de verdere uitwerking van mt

project. Concreet is gevraagd een projectorganisatie op te zetten en een integrale plan van aanpak te

maken. De afgelopen periode is tevens besloten te onderzoeken of het KCH valt in te passen in het

Steenweg kwartier en is meer duidelijkheid verkregen over o.a. het exacte programma van het KCH en de

staat van de zaal Traverse (onderzoek heeft aangetoond dat sloop nodig is). Op basis hiervan is een plan

van aanpak opgesteld. Een van de onderdelen van het plan van aanpak is het inschakelen van bureau

VB& T om een haalbaarheidsstudie te laten verrichten naar het combineren van het programma van Bavaria

en die van het KCH. Inmiddels heeft het college van B&W hiermee ingestemd. In het najaar zal het college u

informeren over de resultaten.

Met dit verzoek mee te zenden stukken: plan van aanpak project Steenwegkwartier

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie RF op 9 september 2003 met als doel: ter kennisname

Gemeente Helmond cie steenweg

Pagina 1 van 2

VOORSTEL E.PERSAUD D.D. 26 JUNI 2003 AANGEPAST N.A.V. REGIEGROEP VAN 27

JUNI 2003

PLAN VAN AANPAK PROJECT STEENWEGKWARTIER

Recente voorgeschiedenis

Op 18-2-2003 is door B& W besloten in te stemmen met variant B. Dit betekent realisatie van een

integraal plan, in samenwerking met Bavaria en S+K:

Fase 1: Renovatie zaal Traverse en Scala;

Fase 2: Uitbreiding West-Ende Steenweg 3 en 5;

Fase 3: Bouw woningen en commerciële ruimten;

Besloten binnenterrein.

Fase 1 en 2 kan binnen het bestemmingsplan worden gerealiseerd (realisatie zou dan worden voorjaar

2005) en fase 3 niet. Fase 3 betekent ook verwerving en ontwikkeling van een functioneel programma.

Inmiddels zijn er nieuwe feiten (periode februari 2003 - juni 2003):

-in maart 2003 is besloten te onderzoeken of het KCH er kan komen in het steenwegkwartier;

-in begin mei 2003 is duidelijk geworden dat de Zaal Traverse moet worden gesloopt;

-duidelijk is dat verwerving van drie panden alleen mogelijk is middels onteigening;

-op 12 mei 2003 is middels de bespreking van de notitie van L. van de Hoeven nog bevestigd om met

het onderzoek naar inpassing KCH door te gaan en een integrale ontwikkeling voor te staan; Ook is

gevraagd snel duidelijkheid te krijgen over het programma van het KCH;

-S+K is gelet op het gewijzigde programma voorlopig niet meer in beeld.

-op 16 juni 2003 heeft Giel Keulen verteld dat het programma van het KCH op ongeveer 3000 m2 zal

komen (maar nog geen PvE) en dat er contacten zijn geweest met een bureau VB&T die mogelijk een

rol kan spelen.

Knelpunten:

-tijdsaspecten fase I: toevoeging KCH betekent aanpassing bestemmingsplan;

-verwervingen fase I; de twee panden op de hoek;

-verwervingen fase 2 (Bavaria heeft op 26 juni 2003 gemeld dat zij Steenweg 5 niet kunnen

verwerven).

Wat nu?

Hieronder doe ik een voorstel middels een Plan van Aanpak over hoe we, gelet op de nieuwe feiten,

het project met de nodige snelheid tot een goed einde kunnen brengen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ----- ---- ------ -- - ---- ----- ----- ------ -- --- ---- ---- - - -- -- -----

Welke Fase?

Het project bevindt zich in de definitiefase. Dat wil zeggen dat er nog niet alle randvoorwaarden en

eisen hard zijn, waardoor er nog verschillende ontwerpmogelijkheden openstaan. Belangrijkste is nog

steeds antwoord geven op de vraag of het KCH binnen het project Steenwegkwartier mogelijk is. Het

antwoord heeft de volgende dimensies:

-programmatisch (inclusief combinatie met Bavaria);

-financieel;

-tijd (wanneer is realisatie mogelijk);

-ruimtelijk.

Aan deze opdracht wordt door wethouder Tielemans grote prioriteit toegekend.

Wat zijn uite:ane:spunten. randvoorwaarden en eisen?

. U itgangspunt: Integrale gebiedsontwikkeling;

. Planning: Bavaria wil in 2004 gerealiseerd hebben (maar 2005 is ook mogelijk) en het KCH in

2006;

. Randvoorwaarden: Nota van randvoorwaarden uit 200 I;

CT

/'"

.

Voorstel Bavaria van zalencomplex d.d. 16 juni 2003;

Voorlopig programma van 3000 m2 KCH;

Financieel: dekking IVP.

.

.

Wat moet er nu 2ebeuren?

Er moet op korte termijn een studie gedaan worden om te bezien of de programma's van het KCH en

Bavaria mogelijk zijn binnen de vastgestelde randvoorwaarden en eisen. Hieraan vooraf moet met een

korte actie bekeken worden of de nota van randvoorwaarden uit 2001 nog actueel is of dat deze op

onderdelen moet worden aangepast. De studie (kan een extern bureau doen bv. VB&T) moet worden

gedaan in opdracht van de projectleider en moet worden begeleid door de projectgroep. De, resultaten~

van de studie moeten eerst worden voorgelegd de regiegroep Steenwegkwartier en vervolgens aan

B&W ter besluitvorming. Er zijn dan twee scenario's denkbaar:

1. Doorgaan met het KCH;

2. Doorgaan met het oorspronkelijke plan B.

Hoe or2aniseren we dat?

Om slagvaardig te kunnen werken is een compact projectteam nodig dat wordt voorgezeten door een

projectleider. In dit team moeten de verschillende disciplines en belangen vertegenwoordigd zijn.

Mijn voorstel is als volgt:

"Regiegroep -projectgroep" model (zie pagina hierachter).

Toelichtin2 OP schema Project en deelprojecten

Om misverstanden te voorkomen en de gewenste integraliteit waar te maken is het goed de

verschillende rollen van mensen helder te definiëren:

Er is één projectleider voor het integrale project (opdrachtnemer) en één opdrachtgever (directeur S&B

en S&E bespreken nog nader wie dit wordt). De projectleider informeert de opdrachtgever en de

regiegroep over de voortgang.

Binnen het integrale project zijn verschillende deelprojecten te onderscheiden. Zo ligt het voor de hand

om vanuit de dienst Kunst en Cultuur een medewerker deelprojectleider te maken die verantwoordelijk

is voor de realisatie van het KCH gebouw (tijd, geld, PVE etc). Deze (deel)projectleider zorgt voor de

inbreng en afstemming in het integrale project. Dit geldt overigens ook voor de realisatie van het

'Bavaria' gebouw. Voor de uitbreiding van Hotel West-Ende is dat ook mogelijk.

Voorbeelden van deelprojecten: .

-KCH

-Bavaria "Traverse"

-Hotel West-Ende

-Randvoorwaarden;

-Openbaar gebied.

Deze werkwijze is ook toegepast bij Boscotondo en volgens de projectleider naars ieders tevredenheid.

Op tekening zien de deelprojecten we als volgt uit:

Traverse IA

Hotel IB

KCH

2

"'"

)f

Schematische weergave projectorganisatie versie d.d. 26 juni 2003

Regiegroep Steenwegkwartier

Wethouders

Bavaria / dir.K&C/SO&B

Programmamanager Centrum

Projectleider + assistent

Evt. externe

adviseurs

Projectgroep

Steenwegkwartier

(intern/extern)

KCH

PvE

Bavaria "Plan

Traverse"

PvE

Herijking Nota v

Randvoorwaarden

w

Formulerio2 opdracht VB&T:

Bezien vanuit het oogpunt van de opgave zou in mijn ogen VB&T (gezien hebbende hun offerte van

17 juni 2003) het volgende moeten doen:

-in opdracht van één partij, tw. de gemeente in de persoon van de projectleider;

-het verrichten van een haalbaarheidsonderzoek met betrekking tot fase 1 (waarbij de aspecten

programma, functionaliteit, tijd, en ruimte aanwezig zijn); door de stedenbouwkundige is de

opmerking gemaakt dat VB&T een architect "het tekenwerk" zou moeten verrichten in opdracht van

VB&T.

-met een duidelijk afgesproken planning.

Afgesproken moet worden wie de opdracht betaald.

In de regiegroep is afgesproken dat de projectleider aan VB&Tde opmerkingen bespreekt en

doorgeeft en aan het werk zet De conclusies van de regiegroep van 27 junijl. zijn hierbij bijgevoegd.

Uw Reactie
Uw Reactie