• Bestuur
  • Commissiestukken Terrassenplan 2003

Commissiestukken Terrassenplan 2003

Documentdatum 09-09-2003
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

~

TER KENNISNAME

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 15 juli 2003

Onderwerp: Terrassenplan 2003

Inhoud: Enkele jaren geleden is het Terrassenplan 2000 voor de gemeente Helmond vastgesteld. In 2001 is

hier een supplement aan toegevoegd. Doordat er zich allerlei nieuwe ontwikkelingen voordoen blijkt eert

nieuwe herijking van het terrassenplan en supplement noodzakelijk. Te denken valt hierbij aan de

winterterrassen, de opslag van het meubilair en de evenementenregeling.

Alleen die zaken die gewijzigd zijn ten opzichte van de hiervoor genoemde documenten zijn verwoord in het

document Herziening Terrassenplan.

Vervolgens zijn alle 3 de documenten samengevoegd tot een nieuw Terrassenplan 2003.

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Herziening Terrassenplan

Terrassenplan 2003

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie RF op 09 september 2003 met als doel: ter kennisname

026 Terrassenplan 2003 cieformat

Pagina 1 van 2

Herziening Terrassenplan

1. Inleiding

Enkele jaren geleden is het Terrassenplan voor de gemeente Helmond vastgesteld. Binnen afzienbare

tijd is hier reeds een supplement aan toegevoegd. Doordat er zich allerlei nieuwe ontwikkelingen

voordoen blijkt een nieuwe herijking van het terrassen plan en supplement noodzakelijk1. Te denken

valt hierbij aan de winterterrassen, de opslag van het meubilair en de evenementenregeling.

In de volgende paragrafen zal op de te wijzigen onderdelen worden ingegaan.

2. Opslag terrasmeubilair

In het supplement Terrassenplan staat hierover het volgende:

"Uitgangspunt is dat de opslag van meubilair primair de verantwoordelijkheid is van de terrashouder'

en dient te geschieden in eigen depot"

2. 1 Winteropslag

Uitgangspunt van de gemeente is dat de winteropslag geheel de verantwoordelijkheid is van de

terrashouder.

2.2 Tijdelijke opslag (dagelijks)

Het uitgangspunt is dat opslag dient te geschieden in de horecagelegenheid. Het terrasmeubilair

behoort immers tot dE' inrichting. Indien dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld te weinig ruimte) zijn de

gemeente en overige instanties (politie en brandweer) wel bereid om mee te denken2, echter wel

onder bepaalde voorwaarden:

. Vergunning

Er dient een vergunning te worden aangevraagd bij het team Vergunningen van de afdeling

Bouwen en Wonen. Hoewel een aparte vergunning voor opslag meubilair op de openbare weg

benodigd is, kan een ondernemer deze via hetzelfde aanvraagformulier als voor een

terrasvergunning aanvragen.

. Brandveiligheid: geen opslag tegen de gevel.

De brandweer heeft als richtlijn: brandbare materialen moeten minimaal 5 meter uit de gevel

worden geplaatst Dit i.v.m. de stralingswarmte en het gevaar dat de brand overslaat op het pand3.

Op openbaar terrein is hiervoor een vergunning noodzakelijk. Op eigen terrein, bijvoorbeeld

achter, niet.

. Overzichtelijkheid en doorzichtigheid voor de politie is: lage en kleine stapels, eventueel

afgedekt met zeil (circa 2 x 5 x 1,5 meter hoog). Of men dit nog wil is onduidelijk. De politie heeft

nog geen reactie gegeven op deze vraag.

. Voorts zal de gemeente ook kijken naar overige visuele aspecten bij de beoordeling van de

vergunningaanvraag voor opslag op openbaar terrein. De meeste zaken hiervan zijn terug te

vinden in de vergunning (bijvoorbeeld vrije doorgang, etc). Verboden is en blijft het de terrassen

gedurende de nacht te laten staan. Zowel het college van B&W als de brandweer geven aan dit

ongewenst te vinden.

.

De visuele aspecten hebben veel te maken met een kwaliteitstoets in het kader van de openbare

ruimte. Momenteel zal hier op ad hoc basis invulling aan gegeven moeten worden. Op langere

termijn overweegt de gemeente een Kwaliteitsgroep Openbare Ruimte te vormen, met hierin

mensen uit de verschillende betrokken disciplines.

Tijdelijke opslag brengt problemen met zich mee als de sluitingstijd van het terras vroeger is dan

die van de zaak. Tijdelijke oplag kan dan buiten plaats vinden conform hetgeen in de vorige

bolletjes gesteld.

, Het gaat hier m.n. om het horecaconcentratiegebied

, Onlangs is hiervoor bijvoorbeeld contact geweest met Obragas Zij zijn niet bereidt ruimte hiervoor ter beschikking te stellen. gezien de

~roblemen met de beveiliging en bewaking van hun terrein.

Dit kan een gemeente alleen eisen op openbaar terrein in het kader van de vergunning. Op het eigen terrein kan een gemeente dit niet eisen.

Permanente oplossing

Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zou het wellicht mogelijk zijn om nog

alternatieve opslag mogelijkheden te creëren. .

2.3 Locatieplan

De omgeving kan zeer bepalend zijn voor de mogelijkheden van de opslag van het terrasmeubilair.

Vergelijk de Steenweg met het Havenplein. Per gebied zal aangegeven worden hoe met de opslag om

dient te worden gegaan. De volgende gebieden worden vooralsnog onderscheiden:

1. Havenplein

Uitgangspunt is opslag .binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Dit laatste omdat

er veel terras is in verhouding met de binnenruimte van de horeca. . .:

Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken

naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair. .

2. Steenweg

Alles binnen opslaan gezien de zeer bescheiden buitenruimte.

3. Markt

4. Elzaspassage

Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Met het nieuwe

bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar een

gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair.

5. Overig

Alles binnen opslaan.

Voorstel

. Bij de opslag van terrasmeubilair een zonering op te stellen. Voor elke zone kunnen dan eigen

eisen, mede afhankelijk van de omgeving, worden opgesteld.

. De zonering vast te stellen zoals die in ~ 2.3 zijn opgesteld.

3. Vergunningsduur

In het huidige terrassen plan staat hierover:

de gemeente verstrekt een terrasvergunning voor de duur van 1 kalenderjaar en deze is

persoonsgebonden. De aanvrager kan de vergunning, alleen indien deze onaewiiziad bliift, uiterlijk 2

maanden voor 1 januari van het volgende kalende~aar verlengen, door middel van het insturen van

een meldingsformulier, zonder dat hiervoor opnieuw leges verschuldigd is. Bij de eerste

vergunning aanvraag zal de gemeente voor de legeskosten en precario tegelijk een rekening sturen.

Na een verlengingsmelding stuurt de gemeente alleen nog de jaarlijkse rekening voor de

verschuldigde precario en uiteraard een nieuwe vergunning.

Door zowel de horeca, als de afdeling Bouwen en Wonen en BJZ is aangeven dat men dit ietwat

omslachtig vindt. In gezamenlijkheid stelt men voor:

De gemeente verstrekt een terrasvergunning voor de duur van 3 kalenderjaren (in het belang van de

bedrijfszekerheid), tenzij de gemeente na een jaar, respectievelijk 2 jaar, aanleiding ziet tot herziening

van de vergunning. De terrasvergunning is persoonsgebonden. Na deze 3 jaren dient een nieuwe

terrasvergunning te worden aangevraagd. Bij de vergunningaanvraag zal de gemeente voor de

legeskosten en precario tegelijk een rekening sturen.

Voorstel

Vergunningsduur van een terrasvergunning verruimen naar 3 jaar.

4. Tijdelijke bouwsels

Juridisch dient tijdelijk te worden beschouwd als maximaal 31 dagen. Dit betekent voor de volgende

categorieën:

.. Tenten

Bouwverordening: na 31 dagen moet men hieraan voldoen.

Brandbeveiligingsverordening: hieraan moet men voldoen.

Milieunormen: hieraan moet men voldoen

.. Aanbouwsels (door 3 vaste wanden omsloten)

Bouwverordening: dienen te allen tijde te voldoen aan de bouwverordening.

Brandbeveiligingsverordening: hieraan moet men voldoen.

Milieunormen: hieraan moet men voldoen.

2

Milieuvoorschriften mogen niet worden vergeten. Het gaat hierbij dan met name over hinder4 en wel

de productie van geluid. Een en ander betekent bijvoorbeeld dat er geen geluidsdragers mogen zijn in

de tent.

Praktisch gezien is met name de onderlinge brandwerendheid van de bouwsels vaak een probleem.

Indien twee tijdelijk bouwsels tegen elkaar worden gezet dient er een brandvertraging te zijn van 30

minuten. Hierbij is er een gedeelde verantwoordelijkheid (rechtsgelijkheidsbeginsel). Allebei de

bouwsels moeten de helft van de brandwerendheid leveren. Of men moet 1 hele grote tent te bouwen

die open is, maar dan moeten de gevels van alle afzonderlijke panden voldoende brandvertragend

zijn.

~omffil ..

Om dit goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat de aanvragen tijdig worden ingediend. Omdat

de tijdelijke bouwsels meestal worden gerealiseerd rond de Kerst en met de Carnaval wordt

voorgesteld de aanvraagtermijn vast te stellen op: 1 september tot 1 november.

5. Subsidieverlening terrasmeubilair

In het huidige terrassenplan is een mogelijkheid opgenomen om subsidie te krijgen op het vervangen

van terrasmeubilair. Dit was opgenomen om de kwaliteitsinhaalslag te vergemakkelijken. In praktijk is

gebleken dat hiervan geen gebruik is gemaakt. Aangezien de inhaalslag reeds gemaakt is, is deze

paragraaf in het terrassen plan overbodig geworden.

Voorstel.

Voorgesteld wordt de: subsidiemogelijkheden die in het Terrassenplan 2000 staan te laten vervallen.

6. Evenementenregeling terrassen

In het supplement staat hierover:

"Voor de grootschalige evenementen Jazz, viering Koninginnedag en maximaal nog drie andere door

het college per jaar aan te wijzen evenementen (zijnde niet de markten en kermissen) en op maximaal

nog vijftien andere door het college aan te wijzen dagen, mag in het, door het college te bepalen

gebied waar de festiviteit plaatsvindt, van de reguliere vergunning geen gebruik worden gemaakt... .

Het college kan daarnaast dan nog gedurende het jaar nog 15 dagen aanwijzen waarvoor deze

constructie geldt. Voor 2001 zijn door het college gelijktijdig met het vaststellen van dit supplement de

evenementen Koninginnedag en Jazz aangewezen, waarvoor de beschreven constructie geldt.

Daarnaast kan het college dus nog maximaal 15 dagen aanwijzen in 2001 waarvoor deze constructie

zou gelden.

In praktijk wordt hiervan alleen door de Jazzdagen gebruik van gemaakt. Geen van de andere

organiserende verenigingen van evenementen maakt of wil gebruik maken van deze regeling. De

situatie zou zo moeten zijn dat de terrasvergunning het gehele jaar geldig is, behalve op die dagen dat

een evenement (tijdig) aangeeft van de regeling gebruik te willen maken.

In de vergunning zal als voorwaarden worden opgenomen dat de organisatie die gebruik maakt van

de evenementenregeling aan de gemeente doorgeeft welke terrassen zijn vergund. Dit in het kader

van een adequate handhaving op de uitstaande terrassen.

De aanvraagtermijn voor evenementen inzake de evenementenregeling is minimaal 9 weken voor het

evenement. Indien een evenement er voor kiest gebruik te maken van de evenementenregeling zal de

gemeente de vergunninghouders in het evenementengebied minimaal 4 weken van te voren hiervan

op de hoogte brengen.

Voorstel

Voorgesteld wordt de evenementen regeling te verruimen. Het uitgangspunt is:

"Binnen het evenementen gebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig tenzij de organisatie

van een evenement tijdig aangeeft van de evenementenregeling gebruik te willen maken. Buiten het

evenementengebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig".

, Hier is artikel 7.3.2.b van de bouwverordening van toepassing

3

, .-

7. Handhaving I vergunningverlening

In het huidige terrassen plan staat hierover het volgende:

"Het toezicht op naleving van de terrasvergunningsvereisten wordt door of vanwege de gemeente

uitgeoefend. Voor toezicht op en handhaving van aspecten van openbare orde en veiligheid.

brandveiligheid en milieu inzake terrassen zijn de instanties genoemd in hetgeen beschreven staat

onder handhavingsinstanties van het terrassenplan verantwoordelijk."

Bij d~ vergunningverlening rekening houden met het (overblijvende) kavel van het langs liggende

pand. Geen verbrede terrasvergunning verlenen als dat voor een aangrenzend pand ligt. Het principe

is hier dat alleen ter breedte van het pand vergunning wordt verstrekt.

Is er geen aangrenzend pand dan kan per vergunning worden bezien of dit wel mogelijk is.'

Toegevoegd wordt in het Terrassenplan 2003:

Voorts controleert de gemeente op:

. Verlichting

. Hekwerk

. Planten in de openbare ruimte

. Illegale stroomaftapping

. Voorwaarden uit de vergunning (vrije doorgang, etc)

. Kabels, leidingen (bijvoorbeeld uit tijdelijke bouwsels)

Naar aanleiding van de handhaving! vergunningverlening zullen geen noemenswaardige

veranderingen worden doorgevoerd in het Terrassenplan 2003. De mutaties die worden doorgevoerd

zijn zuiver tekstueel van aard.

8. Tijdelijke overdekking van terrassen, zogenaamde Winterterrassen

Met betrekking tot de onderwerp zijn de volgende richtlijnen opgesteld:

A. Een aanvrager van een tijdelijke overkapping van een terras dient daarvoor bij de gemeente een

bouwvergunning aan te vragen. Daartoe dienen de volgende gegevens! bescheiden te worden

overlegd:

1. Een duidelijke bouwtekening van het terras, inclusief de overkapping op schaal;

2. Een duidelijke plattegrond van het betreffende pand met daarop aangegeven de bestaande

vluchtwegen en brandveiligheidsvoorzieningen;

3. Een duidelijke situatietekening op schaal;

4. Foto' s van de gevels van het bestaande pand in relatie tot zijn omgeving;

5. Een omschrijving van gebruikte materialen (in verband met de brandveiligheid);

6. Een omschrijving van de geplande kleuren;

7. Een omschrijving van een eventuele aanwezige terrasverwarming;

8. Een omschrijving en tekening van een eventueel gewenste reclame-uitingen;

9. Een opgave van het geluidsniveau dat kan ontstaan op het terras;

10. Constructiegegevens waaruit blijkt dat sprake is van een stabiele constructie;

11. Ingevulde bouwaanvraagformulieren.

B. De tijdelijke overdekking moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

1. Een overkapping mag niet breder zijn dan het bestaande pand;

2. de hoogte ter plaatse van de gevel van de horecagelegenheid mag niet hoger zijn dan

maximaal 3.50 meter; dan wel de maximale hoogte van de eventueel aanwezige luifels;

3. de diepte mag niet meer als de bestaande uitvaldiepte van zonneluifels, sowieso met een

maximum van 3,00 meter;

4. De zijwanden (ook ter plaatse van een eventuele luifel) moeten een brandwerendheid hebben

van minimaal 30 minuten. Ter plaatse van de luifel kan eventueel gebruik gemaakt worden

van brandwerend glas voor extra licht;

5. Er mag geen conflict ontstaan met de brandveiligheids voorschriften. De aanvraag zal daar op

worden beoordeeld (ook de lengte van de ontstane vluchtwegen);

6. Het geluidsniveau op het winterterras mag het voor het pand toegestane maximum niveau niet

overschrijden. Dit betekent dat de toegangsdeuren naar de horecagelegenheid gesloten

moeten blijven bij een te hoge geluidsbelasting.

4

C. Aaneen gebouwde combinaties van een tijdelijke bouwsels (bijvoorbeeld met carnaval) en een

tijdelijke overkapping van een terras worden niet toegestaan. Dit uit oogpunt van brandveiligheid.

D. Alvorens de gemeente tot behandeling van de aanvraag van een tijdelijke overdekking van een

terrasvergunning kan overgaan, dient de aanvrager de noodzakelijke enJof wettelijk vereiste

vergunningen, inclusief de vereisten op basis van de milieuwetgeving, voor zover de gemeente

bevoegd gezag is, te kunnen overleggen.

E. De gemeente verstrekt een vergunning voor de duur van drie jaar is voor het tijdelijk mogen

overdekken van een terras tijdens de periode 1 oktober tot 1 april. De aanvrager kan de

vergunning niet verlengen middels een meldingsformulier. ~

Bij de vergunningaanvraag zal de gemeente voor de leges kosten en precario tegelijk eÊm rekening

sturen. .

Voorstel

De richtlijnen m.b.t. de winterterrassen zoals gesteld in deze paragraaf vast te leggen.

9. Samenvatting voorstellen

Enkele jaren geleden is het Terrassenplan voor de gemeente Helmond vastgesteld. Binnen afzienbare

tijd is hier reeds een supplement aan toegevoegd. Doordat er zich allerlei nieuwe ontwikkelingen

voordoen blijkt een nieuwe herijking van het terrassenplan en supplement noodzakelijk. Te denken

valt hierbij aan de winterterrassen, de opslag van het meubilair en de evenementenregeling. In dit

document is op te wijzigen onderdelen ingegaan. De zaken die gewijzigd worden ten opzichte van de

hiervoor genoemde documenten zijn verwoord in de volgende voorstellen:

1. Opslag terrasmeubilair

Voorgesteld wordt bij de opslag van terrasmeubilair een zonering op te stellen. Voor elke zone

kunnen dan eigen eisen, mede afhankelijk van de omgeving, worden opgesteld.

De volgende gebieden worden vooralsnog onderscheiden:

a. Havenplein

Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Dit laatste

omdat er veel terras is in verhouding met de binnenruimte van de horeca.

Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te

kijken naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair.

b. Steenweg

Alles binnen opslaan gezien de zeer bescheiden buitenruimte.

c. Markt

Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning.

d. Elzaspassage

Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Met het

nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar

een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasrheubilair.

e. Overig

Alles binnen opslaan.

2. Vergunningsduur

Voorgesteld wordt de vergunningsduur van een terrasvergunning verruimen naar 3 jaar.

3. Tijdelijke bouwsels

Om dit goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat de aanvragen tijdig worden ingediend.

Omdat de tijdelijke bouwsels meestal worden gerealiseerd rond de Kerst en met de Carnaval

wordt voorgesteld de aanvraagtermijn vast te stellen op: 1 september tot 1 november.

4. Subsidieverlening terrasmeubilair

Voorgesteld wordt de subsidiemogelijkheden die in het Terrassenplan 2000 staan te laten

vervallen.

5. Evenementenregeling terrassen

Voorgesteld wordt de evenementenregeling te verruimen. Het uitgangspunt is:

"Binnen het evenementengebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig tenzij de

organisatie van een evenement tijdig aangeeft van de evenementen regeling gebruik te willen

maken. Buiten het evenementengebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig".

6. Handhaving

Naar aanleiding van de handhaving! vergunningverlening zullen geen noemenswaardige

5

, .

, ,\

veranderingen worden doorgevoerd in het Terrassenplan 2003. De mutaties die worden

doorgevoerd zijn zuiver tekstueel van aard. Geen nadere voorstellen zullen worden gedaan.

7. Winterterrassen .

De richtlijnen m.b.t. de winterterrassen zoals gesteld in paragraaf 8 vast te leggen.

6

TERRASSEN PLAN 2003

GEMEENTE HELMOND

INHOUDSOPGAVE

1. Inleiding

2. Verguhningsvoorwaarden en uitzonderingsvoorwaarden

3. Inrichtingsvereisten terrassen

4. Situeringvereisten terrassen

5. Tijdelijke bouwsels

6. Tijdelijke overdekking van terrassen, zogenaamde Winterterrassen

7. Handhaving

8. Financiële aspecten

9. Communicatie

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

Een beeld bepalend element van de horeca in Helmond en vooral in het Centrum vormen volgens de

bezoekers van het Centrum de terrassen, zo blijkt uit de inventarisatie voor het Horecabeleidsplan van

de gemeente Helmond "De smaak te pakken". Terrassen geven het Centrum gezelligheid en

uitstraling. Door enkele partijen die te maken hebben met terrasvergunningen is gepleit voor een

aaAtal wijzigingen en verduidelijkingen in het terrassen plan 2000 inclusief het supplement

terrassen plan uit 2001.

Met terrassen worden in dit plan alleen bedoeld de terrassen waarvoor een terrasvergunning vereist

is. Dit zijn de (semi-) permanente terrassen en de terrassen zoals aanwezig tijdens evenementen en

niet de terrassen waarvoor een bouwvergunning nodig is (de zogenaamde 'nagelvaste' terrassen).

Ook voor terrassen die geplaatst worden op eigen grond maar op de weg zijn gelegen, maar die niet-

'nagelvast' zijn, is een terrasvergunning, inclusief leges vereist en de verder in dit plan beschreven

verplichtingen. Precario-belasting is echter niet vereist, aangezien het geen openbare grond is. Voor

de definitie van 'weg' geldt de omschrijving zoals opgenomen in de Algemene Politie Verordening

Helmond 1978 (bijlage 2).

1.2 Doelstellingen terrassenplan

Het terrassen plan is gebaseerd op de doelstellingen en beleidskeuzen van "De smaak te pakken" -

Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010", het supplement terrassen plan en de notitie "Herziening

Terrassenplan 2003".

De doelstellingen voor het terrassen plan zijn:

. Een goede kwalitatieve uitstraling van terrassen.

. De situering van terrassen goed afstemmen met de ruimte benodigd voor winkelend publiek en

andere (centrum)activiteiten, waaronder evenementen en met de ruimte benodigd voor

wegwerkzaamheden en hulpdiensten.

. De duidelijkheid over vergunningsvereisten voor terrassen vergroten, opdat handhaving hiervan

vergemakkelijkt wordt.

1.3 Opzet en ge volde werkwijze van dit plan

Het terrassenplan is verdeeld in zes deelonderwerpen: vergunnings- en uitzonderingsvoorwaarden,

situeringsvereisten terrassen, inrichtingvereisten terrassen, Winterterrassen, handhaving en financiele

Aspecten.

De gevolgde werkwijze is als volgt:

1. Inventarisatie wensen en benodigde aanpassingen n.a.v. Terr~ssenplan 2000 en het Supplement

Terrassenplan 2001

2. Opstellen Herziening Terrassenplan. Hierin staan alle wijzigingen en toevoegingen t.o.v. het oude

plan en het supplement.

3. Bespreken Herziening Terrassenplan met betrokkenen, waaronder de behandeling in de

Kerngroep Integraal Horecabeleid.

4. Aanpassen Herziening Terrassenplan n.a.v. van reacties betrokkenen.

5. Schrijven Terrassenplan 2003. Dit is een samenvoeging van het Terrassenplan 2000, het

Supplement Terrassenplan 2001 en de conclusies uit het document Herziening Terrassenplan.

6. Aanbieden aan het College van B&W

7. Ter kennisname sturen aan de Commissie Ruimtelijk Fysiek.

8. Communicatie definitief met de horeca en andere belanghebbenden.

2. Veraunninasvoorwaarden en uitzonderinasvoorwaarden

2. 1 Algemeen

Alvorens de gemeente tot behandeling van de aanvraag van een terrasvergunning over gaat dient de

aanvrager de noodzakelijke entof wettelijk vereiste vergunningen, inclusief de vereisten op basis van

de Milieuwetgeving, voor zover de gemeente bevoegd gezag is, te kunnen overleggen.

2

2.2 Voorwaarden

A. Vergunningsduur

De gemeente verstrekt een terrasvergunning voor de duur van 3 kalenderjaren (in het belang van

de bedrijfszekerheid), tenzij de gemeente na een jaar, respectievelijk 2 jaar, aanleiding ziet tot

herziening van de vergunning. De terrasvergunning is persoonsgebonden. Na deze 3 jaren dient

een nieuwe terrasvergunning te worden aangevraagd. Bij de vergunningaanvraag zal de

gemeente voor de legeskosten en precario tegelijk een rekening sturen.

B. Terraszoneringskaart

De gemeente zal, in samenspraak met de horeca en overige belanghebbenden, per kalenderjaar

de terrassituatie actualiseren en weergeven in een terraszoneringskaart. De terraszoneringskaart

wordt (schriftelijk) voorgelegd aan de Kemgroep Integraal Horecabeleid, waarop binnen 10 dagen

gereageerd kan worden. Vervolgens wordt die door het college vastgesteld, met het doel dat die

per 1 januari van het volgend jaar gehanteerd kan worden voor de vergunningverlening.

C. Locatie, oppervlakte en precario

1. De gemeente geeft middels arcering in een bij de vergunning gevoegde tekening aan waar.

een terras opgesteld mag worden.

2. Bij de vergunningverlening rekening houden met het (overblijvende) kavel van het langs

liggende pand. Geen verbrede terrasvergunning verlenen als dat voor een aangrenzend pand

ligt. Het principe is hier dat alleen ter breedte van het pand vergunning wordt verstrekt.

Is er geen aangrenzend pand dan kan per vergunning worden bezien of dit wel mogelijk is.

3. Indien er voor het pand een vlonder aanwezig is geldt de gevelbreedtetoedeling tot en met de

vlonder.

4. Op basis van de onder C1 vermelde oppervlakte in m2 zal in de vergunning worden

opgenomen.

5. Op basis van het in de vergunning vermelde aantal m2 zal precario worden geheven.

D. Nadere inrichtingseisen

Er gelden nadere inrichtings- en situeringvereisten waaraan een aanvraag wordt getoetst. Deze en

overige vereisten worden breed bekend gemaakt bij de horecaondernemers in Helmond. Ten

behoeve hiervan dienen kleurenfoto's van de inrichting, een keuringsrapport van de eventuele

terrasverwarming en schetsen van de situering bij de aanvraag te worden gevoegd. Zie verder

onder paragraaf 3. en 4.

E. Openingstijden terras

1. Het terras mag niet worden geplaatst en geopend zijn voor 08.00 uur. Hier geldt een

uitzondering voor de onder F aangegeven gebieden.

2. Het terras dient gesloten te zijn om 1.30 uur, dat wil zeggen dat er van 1.00 uur geen

bediening meer mag plaatsvinden. Een half uur voor sluitingstijd van de inrichting dient het

terras te zijn opgeruimd.

F. Opslag te"asmeubilair

Uitgangspunt is dat de opslag van meubilair primair de verantwoordelijkheid is van de

terras houder en dient te geschieden in eigen depot (uitzonderi!lgen hierop staan in het

locatieplan).

Locatieplan:

De omgeving kan zeer bepalend zijn voor de mogelijkheden van de opslag van het

terrasmeubilair. Vergelijk de Steenweg met het Havenplein. Per gebied zal aangegeven worden

hoe met de opslag om dient te worden gegaan. De volgende gebieden worden vooralsnog

onderscheiden:

1. Havenplein

Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Dit laatste

omdat er veel terras is in verhouding met de binnenruimte van de horeca.

Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te

kijken naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair.

2. Steenweg

Alles binnen opslaan gezien de zeer bescheiden buitenruimte.

3. Markt

Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Met het

nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar

een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair.

4. Elzaspassage

Alles binnen opslaan gezien de zeer bescheiden buitenruimte.

3

, -

Terrasvergunning is nodig, omdat wordt gezien als openbaar terrein op grond van de APV.

Precariorechten kunnen er niet worden geheven aangezien het geen gebruik behelst van

gemeente grond.

Overig

Alles binnen opslaan.

5.

Bij opslag binnen dient de terrasinrichting binnenin of op een niet voor het publiek toegankelijk

gedeelte van de horeca-inrichting te worden opgeslagen.

Indien opslag buiten mogelijk is zijn de gemeente en overige instanties (politie en brandweer)

bereid om mee te denken met ondememers indien opslag van meubilair een probleem blijkt. Indien

een ondernemer toch meubilair op openbaar terrein wenst op te slaan dan dient hij hiervoor een ~

vergunning aan te vragen (via het aanvraagformulier). Toetsing voor opslag op de openbare weg

vindt plaats aan de hand van openbare orde- en brandveiligheidsaspecten en kwaliteitseisen t.a.v.

de openbare ruimte, te weten;

. Er dient een vergunning te worden aangevraagd bij het team Vergunningen van de afdeling

Bouwen en Wonen. Hoewel een aparte vergunning voor opslag meubilair op de openbare

weg benodigd is, kan een ondernemer deze via hetzelfde aanvraagformulier als voor een

terrasvergunning aanvragen. Deze vergunning dient apart van de terrasvergunning of tegelijk

met de terrasvergunning te worden aangevraagd voor het eerste kalenderjaar en voor verdere

jaren volstaat een melding indien de situatie ongewijzigd blijft.

. Uitgangspunten zijn hierbij in verband met brandveiligheid: geen opslag tegen de gevel:

brandbare materialen moeten minimaal 5 meter uit de gevel worden geplaatst.

. Uitgangspunt in verband met overzichtelijkheid en doorzichtigheid voor de politie is: lage en

kleine stapels, eventueel afgedekt met zeil (circa 2 x 5 x 1,5 meter hoog).

. Voorts zal de gemeente ook kijken naar overige visuele aspecten bij de beoordeling van de

vergunning aanvraag voor opslag op openbaar terrein.

G. Reiniging

De ondernemer draagt zelf zorg voor de reiniging van de openbare ruimte waarop zijn terras is

geplaatst en voor de ruimte binnen een nader te bepalen straal om het terras. Dit dient te

geschieden alvorens de straten namens de gemeente (machinaal) worden gereinigd.

H. Luiffels en zonneschermen

Niet-vaste luifels en zonneschermen zijn licht vergunningplichtig, voor vlonders geldt een aparte

vergunningsplicht op basis van de APV en voor vaste luifels is een reguliere bouwvergunning

nodig, naast de terrasvergunning. Voor reclame op deze elementen, gelden de voorwaarden zoals

beschreven onder paragraaf 3. Inrichtingseisen.

I. Relatie Drank- en Horecawet

Op basis van de nieuwe Drank- en Horecawet moet de ondernemer die een nieuwe

terrasvergunning aanvraagt (dus geen verlengingsmelding), dit ook laten veranderen op de Drank-

en Horecawetvergunning. Hiervoor hoeven ondernemers niet een nieuwe vergunning Drank- en

Horecawet aan te vragen want de gemeente stuurt in zo'n geval automatisch een gewijzigde

vergunning Drank- en Horecawet zonder kosten toe.

J. Incidentele belastbare feiten

Incidentele belastbare feiten (bijv. incidentele extra m2 terras die worden aangevraagd voor de

kermis), worden wel zo snel mogelijk afgewerkt(en niet opgespaard tot september! oktober).

Voor precario geldt dat, indien een reguliere terrashouder incidenteel meer m2 aanvraagt

bijvoorbeeld tijdens de kermis, slechts voor die extra m2 extra precario verschuldigd is voor de

aangevraagde periode. Indien het terras incidenteel kleiner is (bijvoorbeeld door wegwerkzaam-

heden [indien deze meer dan drie weken duren], kan de ondernemer hiervoor bij het college

teruggave van precario aanvragen voor die vierkante meters voor het aantal dagen na 3 weken.

K. Aanwijzingen en bevelen

Alle aanwijzingen en bevelen gegeven door of namens het afdelingshoofd van de politie, de

directeur stadsbeheer van de gemeente, de commandant van de brandweer en andere

hulpdiensten dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

L. Wettelijke aansprakelijkheid

Tegen wettelijke aansprakelijkheid dient een genoegzame verzekering te worden afgesloten.

2.2 Markten, evenementen, kermissen en terrasvergunningen

Voorheen (tot 2001) golden reguliere terras vergunningen niet tijdens markten, kermissen en

evenementen. Gezien de beperkingen, onzekerheden en onduidelijkheden die dit voor de

horecaondernemer meebrengt, wordt nu de volgende regeling voorgesteld.

4

'.

2.2.1 Markten

Tijdens markten gelden de reguliere terrasvergunningen wel maar de marktmeester bepaalt in

hoeverre van het totale terras gebruik gemaakt kan worden in verband met benodigde ruimte voor de

markt. Voor de m2 die standaard niet gebruikt kunnen worden tijdens de zaterdag en/of

woensdag markten krijgt de betreffende terrashouder restitutie van precario, berekend op basis van

het jaartarief dat betaald is, in mindering gebracht op de precario-aanslag. Omwille van duidelijkheid

en handhaafbaarheid wordt uitgegaan van 52 zaterdagen en voor sommige ondernemers ook 52

woensdagen (die markt heeft ander plaatsbeslag dan de zaterdag).

. 2.2.2 Kermissen .' :

Tijdens kermissen gelden de reguliere terrasvergunningen eveneens, maar de kermiscOOrdinator van~

de gemeente en de city-opzichter bepalen na de kermisverpachting in hoeverre van het totale terras

gebruik gemaakt kan worden in verband met de benodigde ruimte voor de kermis. Voor de m2 die niet

gebruikt kunnen worden tijdens kermissen kan de terrashouder restitutie van precario aanvragen bij

het college. Eventuele extra m2 dienen te worden aangevraagd en extra precario is dan verschuldigd,

voor de periode dat extra m2 terras worden uitgezet. Doordat ieder jaar de plaatsing van attracties

anders is, is niet op voorhand aan te geven in hoeverre stukken terras niet gebruikt kunnen worden.

Ook het aantal extra m2 dat aangevraagd wordt is niet in te schatten, maar de totale verwachting op

basis van voorafgaande jaren is dat dit met elkaar ongeveer in evenwicht is.

2.2.3 Evenementenregeling terrassen

In het oude supplement stond hierover: "Voor de grootschalige evenementen Jazz, viering

Koninginnedag en maximaal nog drie andere door het college per jaar aan te wijzen evenementen

(zijnde nietde markten en kermissen) en op maximaal nog vijftien andere door het college aan te

wijzen dagen, mag in het, door het college te bepalen gebied waar de festiviteit plaatsvindt, van de

reguliere vergunning geen gebruik worden gemaakt".

Uitgangspunten bij evenementen blijven dat aan de ene kant de mogelijkheid om evenementen te

organiseren met bijbehorende speciale evenementsterrassen en bijbehorende evenementsdeelname-

geiden niet beperkt worden maar dat toch enige grenzen gesteld worden (benoemen soorten

evenementen en maximum aantal dagen en het gebied waarop en waarbinnen de reguliere

vergunning niet geldt).

In praktijk wordt hiervan alleen door de Jazzdagen gebruik van gemaakt. Geen van de andere

organiserende verenigingen van evenementen maakt of wil gebruik maken van deze regeling. Daarom

wordt de evenementen regeling verruimd. Het uitgangspunt is:

Binnen het evenementengebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig tenzij de

organisatie van een evenement tijdig1 aangeeft van de evenementenregeling gebruik te willen

maken. Buiten het evenementengebied is een terras vergunning het gehele jaar geldig.

De aanvraagtermijn voor evenementen inzake de evenementenregeling is minimaal 9 weken voor het

evenement. Indien een evenement er voor kiest gebruik te maken van de evenementenregeling

terrassen zal de gemeente de vergunninghouders in het evenementengebied minimaal 4 weken van

te voren hiervan op de hoogte brengen. De ondernemer dient in overleg met de

evenementenorganisatie te bezien of toch een terras kan worden ingenomen. Tijdens het evenement

zal door of namens de gemeente gecontroleerd worden op het hierboven beschreven beleid, met als

uiterste handhavingsinstrumenten, bestuursdwang, dwangsommen entof intrekking van de

vergunning.

In de vergunning zal als voorwaarde worden opgenomen dat de organisatie die gebruik maakt van de

evenementen regeling aan de gemeente doorgeeft welke terrassen zijn vergund. Dit in het kader van

een adequate handhaving op de uitstaande terrassen tijdens evenementen waarbij de

evenementenregeling terrassen van toepassing is.

Het college van B&W heeft in de evenementen nota bepaald dat er een maximum aantal bestaat van

evenementen dat gebruik kan maken van de evenementenregeling.

1 De periode zoals die in de evenementennota is aangegeven, doch minimaal 7 weken van te voren.

5

2.3 Uitzonderingsvoorwaarden

Een terrasvergunning geldt in principe niet voor de periode dat er wegwerkzaamheden plaats vinden

(herinrichting, bestrating, rioolvervanging). De gemeente streeft ernaar om dergelijke werkzaamheden

echter zoveel mogelijk buiten de maanden dat terrassen het vaakst worden uitgezet te plannen (dat

wil zeggen maart tot en met oktober). Indien het toch noodzakelijk blijkt wegwerkzaamheden op

reguliere terraslocaties uit te voeren binnen het terrasseizoen, dan kan de gemeente voor het aantal

dagen dat deze uitgevoerd worden een evenredige vergoeding geven ter hoogte van de door de

terrasexploitant betaalde precarioheffing voor die dagen. Teruggave precario vindt plaats als het

terras méér dan drie weken niet geplaatst kan worden vanwege werkzaamheden. Tijdens

wegwerkzaamheden op deze terraslocaties kan de gemeente ook in overleg treden met de

terrashouder of een tijdelijke (gedeeltelijke) verplaatsing van het terras mogelijk is. In dat geval wordt.

geen vergoeding gegeven. . ,

Tijdens wegwerkzaamheden op deze terraslocaties kan de gemeente ook in overleg treden met de

terrashouder of een tijdelijke (gedeeltelijke) verplaatsing van het terras mogelijk is. In dat geval is geen

vergoeding zoals hierboven genoemd mogelijk.

Voor terrassen gelegen op een van de weg niet zichtbaar, afgesloten terrein, zijn de voorwaarden

zoals in dit plan vermeld niet van toepassing. Voor terrassen zichtbaar vanaf de openbare weg, al dan

niet op eigen grond, wél.

3. InrichtinQvereisten terrassen

3.1 Meubilair

Rotan meubilair is niet verplicht maar hoogwaardige kwaliteit is vereist. Om de kwaliteitstoets ("wat is

hoogwaardige kwaliteit"?) te kunnen uitvoeren was een nadere beschrijving van hoogwaardige

kwaliteit noodzakelijk2. Over deze bepaling en te hanteren uitgangspunten is advies gevraagd aan de

Welstandscommissie van de gemeente Helmond. Het advies van de Welstandscommissie van 19

januari 2001 wordt grotendeels overgenomen. Dit houdt in dat voortaan een onderscheid gemaakt

wordt tussen "Welstandseisen terrasmeubilair buiten Centrum", "Welstandseisen terrasmeubilair

binnen Centrum" en "Twijfelgevallen".

. Welstandseisen terrasmeubilair buiten Centrum (CentrumQebied vo/Qens biilaQe 3.)

Een grotere vrijheid van vorm en materiaal is toegestaan dan in het Centrumgebied, waarbij

uitvoeringsmaterialen zijn: rotan, kunststof-rotan, hout of metaal of een combinatie hiervan. Ook

hoogwaardige kunststof is denkbaar mits voor wat betreft de vormgeving aanvaardbaar. De

materiaalkeuze dient zoveel mogelijk aan te sluiten bij de diversiteit van horecaondernemingen.

. Welstandseisen terrasmeubilair binnen Centrum fCentrumaebied volaens biilaae 3,)

Voor terrasmeubilair binnen Centrum dient gestreefd te worden naar meer eenheid in materiaal en

vormgeving dan buiten het Centrum, waarbij de kleur, ondank~ een eventueel gewenst

onderscheid t.O.v. belendende situaties, terughoudend dient te zijn.

. Voor de stoelen wordt uitgegaan van (imitatie) rotan conform de (standaard) modellen

"Neptune" en "Portofino" uit de voorbeeldenset (zie biilaQe 4. voorbeeldenset terrasmeubilair)

Hiervan afgeleide combinaties van metaal met (imitatie) rotan zoals bijvoorbeeld de modellen

"Florence" en "Acapulco" uit de voorbeeldenset (zie biilaQe 4. voorbeelden set terrasmeubilair)

zijn eveneens toepasbaar.

. Voor de tafels wordt eveneens uitgegaan van naturelkleurige modellen in hout of rotan

eventueel met metalen onderbouw zoals bijvoorbeeld de modellen "Annapart", "Gerona 3" en

"Lion 3 en 5". (zie biilaqe 4 voorbeeldenset terrasmeubilair)

3.2 Terrasschotten

Terrasschotten zijn toegestaan maar moeten wegneembaar zijn enlof verplaatsbaar zijn.

Gevelterrassschotten: mogen maximaal 180 cm hoog zijn, waarvan minimaal 60 cm volledig

transparant moet zijn aan de bovenzijde.

Eilandterrasschotten: mogen maximaal 120 cm hoog zijn, waarvan minimaal 60 cm volledig

transparant.

, Hoogwaardig betekent in ieder geval dat plastic kuipstoeltjes en bijbehorende tafels niet toegestaan zijn.

6

Daarbij dienen de materialen van terrasschotten voor wat betreft de bijdrage tot brandvoortplanting te

voldoen aan Brandklasse 11., bepaald volgens NEN 6065.

Terrasschotten zijn bouwvergunningplichtig. In de vergunningaanvraag zal dit worden verwerkt, zodat

men dit ook hierin kan aanvragen.

3.3 Parasols

Parasols zijn toegestaan waarbij de voorkeur uitgaat naar natuurlijke en rustige kleurstellingen. Vaste

verankering in gemeentegrond is alleen toegestaan met aparte toestemming van de gemeente.

Parasols moeten binnen het terrasgebied blijven in verband met de doorloophoogte voor het

passerend publiek.

3.4 Luifels / zonneschermen ..

Niet vaste luifels en zonneschermen zijn licht vergunningplichtig. De gemeente toetst bij melding

onder andere op kleurstelling (rustig), doorloophoogte en breedte. Voor vaste luifels dient een aparte.

bouwvergunning te worden aangevraagd.

3.5 Reclame op terrasinrichting

De reclame moet verband houden met de aard van het bedrijf. Geen merkreclame.

- Op terrasschotten (inclusief het transparante gedeelte) maximaal 10 % van het niet transparante

gedeelte.

- Op transparante gedeelte geen reclame.

- Op parasols maximaal 1 0 % van de oppervlakte of alleen de volant.

- Op Luifels mag maximaal 10 % van de oppervlakte bestrijken of alleen op de volant.

~. 6 Vlonders

Voor vlonders3 dient een aparte vergunning te worden aangevraagd. Vlonders mogen nooit aard- of

nagelvast zijn en nooit boven brandkranen gelegen zijn.

3.7 Losse elementen, mobiele tappunten en terrasverwarming

Losse elementen mogen alleen binnen de grenzen van een terras worden opgesteld.

Met losse elementen wordt bijvoorbeeld bedoeld: menu-borden of bestek- en serveerkasten. Hiervoor

geldt: alleen in huisstijl en geen reclame.

Er mogen geen attributen zoals buisjes, haken of scheerlijnen in de bestrating worden aangebracht.

Bij beschadiging van de bestrating door losse elementen zal de gemeente een schadevergoeding van

de terrasvergunninghouder eisen.

Indien op een terras een mobiel tappunt is geplaatst dient een duidelijke verwijzing aanwezig te zijn

naar de mogelijkheid om gebruik te maken van de toiletten in het pand of elders (bij een terras op een

speciale evenementlocatie). Het mobiele tappunt mag nooit boven een brandkraan gelegen zijn.

Terrasverwarming moet voldoen aan apparaatkeuringsvereisten en worden aangelegd door een

erkende installateur. .

3.8 Sanitaire voorzieningen

Iedere exploitant dient te beschikken over adequate sanitaire voorzieningen voor de terrasbezoeker.

3.9 Beoordeling Inrichtingseisen

De aanvrager van een terrasvergunning dient bij de vergunning kleurenfoto's te voegen van:

1. terrasmeubilair

2. terrasschotten (incl. afmetingen)

3. parasols (incl. afmetingen)

4. losse elementen (incl. afmetingen, excl. tappunten)

5. Indien melding van niet vaste luifels/ zonneschermen wordt gedaan, dan dient bij die melding ook

een kleurenfoto bijgevoegd te worden inclusief afmetingen.

De criteria voor vormgeving/ stijl van terrassen worden aan de hand van de inrichtingfoto's door de

Welstandscommissie of mogelijk door een op ad hoc basis vastgestelde Kwaliteitsgroep openbare

ruimte of een afgevaardigde namens de groep, getoetst. Veiligheidsaspecten waaronder .

verkeersveiligheid van terrassen, brandveiligheid en overige aspecten die betrekking hebben op de

openbare orde vallen onder de terrasvergunning.

3 Niet te verwarren met de nagelvaste vlonders aan het kanaal bij het Havenplein.

7

. .

3. 10 Twijfelgevallen

Bij twijfelgevallen dient nader advies van de welstandscommissie dan wel een nader te vormen

orgaan m.b.t. de kwaliteitsbeoordeling van de openbare ruimte te worden ingewonnen.

4. Situerinavereisten terrassen

4. 1 Opstelling terras

Het terras moet opgesteld worden binnen de op de vergunning aangegeven arcering en moet

minstens 50 cm afstand houden van bomen en beplantingen.

4.2 Doorgang voetgangers '.

Een ongehinderde doorgang voor voetgangers dient te worden gewaarborgd. De breedte van de

doorgang is afhankelijk van de situatie ter plaatse maar minimaal 1 ,2 meter (voor trottoirvrije gebieden

zal maatwerk moeten worden geleverd).

4.3 Doorgang hulpdiensten

Er moet vrije doorgang voor hulpdiensten (brandweer, ambulance, politie) zijn, te weten 3,5 meter.

Brandkranen moeten vrij toegankelijk zijn voor de brandweer.

5. Tijdelijke bouwsels

5.1 Algemeen

Als verduidelijking van de inrichting- en situeringvereisten dient duidelijk te zijn dat voor tijdelijke

bouwsels (alle soorten) en bijbehorende inrichting inclusief vlonders e.d. te plaatsen op een regulier

terras een aparte vergunning (valt onder evenementenvergunningen) aangevraagd dient te worden bij

het college van B & W met bijbehorende leges en precario. Dit onder andere om toetsing en

advisering door politie, brandweer en andere instanties mogelijk te maken.

Dit houdt dus in dat deze tenten gekoppeld zijn aan de evenementen! periode waarvoor zij zijn

aangevraagd en dat ze dus niet een semi-permanent karakter kunnen hebben. Dit staat los van een

eventuele vergunning voor een evenementterras aan te vragen bij het organiserend comité van een

evenement, voor een door het College van B & Waan te wijzen gebied, op dagen dat de reguliere

terrasvergunning niet geldt.

Juridisch dient tijdelijk te worden beschouwd als maximaal 31 dagen. Dit betekent voor de volgende

categorieên:

. Tenten

Bouwverordening: na 31 dagen moet men hieraan voldoen.

Brandbeveiligingsverordening: hieraan moet men voldoen.

Milieunormen: hieraan moet men voldoen

. Aanbouwsels (door 3 vaste wanden omsloten)

Bouwverordening: dienen te allen tijde te voldoen aan de bouwverordening.

Brandbeveiligingsverordening: hieraan moet men voldoen.

Milieunormen: hieraan moet men voldoen.

5.2 Milieuvoorschriften

Milieuvoorschriften mogen niet worden vergeten. Het gaat hierbij dan met name over hinder4 en wel

de productie van geluid. Een en ander betekent bijvoorbeeld dat er geen geluidsdragers mogen zijn in

de tent.

5.3 Brandwerendheid

Praktisch gezien is met name de onderlinge brandwerendheid van de bouwsels vaak een probleem.

Indien twee tijdelijk bouwsels tegen elkaar worden gezet dient er een brandvertraging te zijn van 30

minuten. Hierbij is er een gedeelde verantwoordelijkheid (rechtsgelijkheidsbeginsel). Allebei de

bouwsels moeten de helft van de brandwerendheid leveren. Of men moet 1 hele grote tent te bouwen

d!~ open is, maar dan moeten de gevels van alle afzonderlijke panden voldoende brandvertragend

zIJn.

4 Hier is artikel 7.3.2.b van de bouwverordening van toepassing

8

5.4 Aanvraagtermijn

Om dit goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat de aanvragen tijdig worden ingediend. Omdat

de tijdelijke bouwsels meestal worden gerealiseerd rond de Kerst en met de Carnaval wordt

voorgesteld de aanvraagtermijn vast te stellen op: 1 september tot 1 november.

6. Tijdelijke overdekkina van terrassen. zoaenaamde Winterterrassen

Een aanvrager van een tijdelijke overkapping van een terras dient daarvoor bij de gemeente een

bouwvergunning aan te vragen.

A. Daartoe dienen de volgende gegevens! bescheiden te worden overlegd:

1. Een duidelijke bouwtekening van het terras, inclusief de overkapping op schaal;

2. Een duidelijke plattegrond van het betreffende pand met daarop aangegeven de bestaande

vluchtwegen en brandveiligheidsvoorzieningen;

3. Een duidelijke situatietekening op schaal;

4. Foto' s van de gevels van het bestaande pand in relatie tot zijn omgeving;

5. Een omschrijving van gebruikte materialen (in verband met de brandveiligheid);

6. Een omschrijving van de geplande kleuren;

7. Een omschrijving van een eventuele aanwezige terrasverwarming;

8. Een omschrijving en tekening van een eventueel gewenste reclame-uitingen;

9. Een opgave van het geluidsniveau dat kan ontstaan op het terras;

10. Constructiegegevens waaruit blijkt dat sprake is van een stabiele constructie;

11. Ingevulde bouwaanvraagformulieren.

B. De tijdelijke overdekking moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

1. Een overkapping mag niet breder zijn dan het bestaande pand;

2. de hoogte ter plaatse van de gevel van de horecagelegenheid mag niet hoger zijn dan

maximaal 3.50 meter; dan wel de maximale hoogte van de eventueel aanwezige luifels;

3. de diepte mag niet meer als de bestaande uitvaldiepte van zonneluifels, sowieso met een

maximum van 3,00 meter;

4. De zijwanden (ook ter plaatse van een eventuele luifel) moeten een brandwerendheid hebben

van minimaal 30 minuten. Ter plaatse van de luifel kan eventueel gebruik gemaakt worden

van brandwerend glas voor extra licht;

5. Er mag geen conflict ontstaan met de brandveiligheids voorschriften. De aanvraag zal daar op

worden beoordeeld (ook de lengte van de ontstane vluchtwegen);

6. Het geluidsniveau op het winterterras mag het voor het pand toegestane maximum niveau niet

overschrijden. Dit betekent dat de toegangsdeuren naar de horecagelegenheid gesloten

moeten blijven bij een te hoge geluidsbelasting.

C. Aaneen gebouwde combinaties van een tijdelijke bouwsels (bijvoorbeeld met carnaval) en een

tijdelijke overkapping van een terras worden niet toegestaan. Dit uit oogpunt van brandveiligheid.

D. Alvorens de gemeente tot behandeling van de aanvraag van een tijdelijke overdekking van een

terrasvergunning kan overgaan, dient de aanvrager de noodzakelijke en!of wettelijk vereiste

vergunningen, inclusief de vereisten op basis van de milieuwetgeving, voor zover de gemeente

bevoegd gezag is, te kunnen overleggen.

E. De gemeente verstrekt een vergunning voor de duur van drie jaar is voor het tijdelijk mogen

overdekken van een terras tijdens de periode 1 oktober tot 1 april. De aanvrager kan de

vergunning niet verlengen middels een meldingsformulier.

Bij de vergunningaanvraag zal de gemeente voor de leges kosten en precario tegelijk een rekening

sturen.

9

ft .

7. HandhavinQ

Het toezicht op naleving van de terrasvergunningsvereisten wordt door of vanwege de gemeente

uitgeoefend. Als uiterste instrumenten voor het handhaven van vergunningsvereisten worden zonodig

bestuursdwang, dwangsommen dan wel intrekking van vergunningen gehanteerd.

Handha vingsinstan ties

Aangezien dit plan een uitbreiding en verscherping van terrasvereisten inhoudt, is handhaving nog

meer van belang dan tot op heden. Handhaving van vergunningsvereisten, van oudsher een

politietaak, gaat meer en meer een taak van de gemeente worden. Hiet:bij zijn de Dienst Stedelijke.

ontwikkeling en beheer (ruimtelijk aspecten) en de Bestuursdienst (bestuursrechtelijke handhaving' en~

financiën [Ieges- en precarioheffing]) verantwoordelijk. .

Daarnaast vindt handhaving voor wat betreft milieuvereisten door de Regionale Milieudienst, vestiging

Helmond plaats. Handhaving openbare orde en veiligheid vindt door de politie en handhaving

brandveiligheid door de brandweer plaats.

Aparte handhavingsmaatregelen voor terrassen worden niet voorgesteld, aangezien die deel uit gaan

maken van nog nader te bepalen handhavingsmaatregelen ruimtelijke kwaliteit in het Centrum in het

algemeen.

Overige handhavingsaspecten

De terrasvergunning, inclusief de arceringen waarbinnen het terras opgesteld moet worden, dient altijd

in de horeca-inrichting of bij de terrasexploitant in geval van een evenement of kermis aanwezig te zijn

om de controle te vergemakkelijken. .

De hierboven genoemde handhavingsinstanties zullen in principe trachten in overleg met de exploitant

te bewerkstelligen dat bij niet voldoen aan de terrasvergunningsvereisten of bij het ontbreken van een

terrasvergunning deze mankementen zo spoedig mogelijk verholpen worden.

Indien de terrasexploitant niet binnen redelijke termijn alsnog aan de vergunningsvoorwaarden gaat

voldoen, zal, afhankelijk van de zwaarte van de overtreding, de gemeente de nodige

bestuursrechtelijke stappen nemen, met als uiterste sanctie intrekking van de vergunning.

Handhavingsinstanties moeten hiervoor een stappenplan opstellen.

Als veiligheid en openbare orde ernstig in het geding zijn of komen kan het college van burgemeester

en wethouders ten alle tijden gelasten tot onmiddellijk intrekken van de terrasvergunning. De

aanwijzingen en bevelen door of namens de politiechef of commandant van de brandweer of de

directeur van de Dienst Stadsbeheer gegeven dienen onmiddellijk te worden opgevolgd. In het uiterste

geval kan dit leiden tot volledige verwijdering van het terras.

Naast het hierboven genoemde en de vergunningsvoorwaarden controleert de gemeente ook op:

. Verlichting

. Hekwerk

. Planten in de openbare ruimte

. Illegale stroomaftapping

. Voorwaarden uit de vergunning (vrije doorgang, etc)

. Kabels, leidingen (bijvoorbeeld uit tijdelijke bouwsels)

Hardheidsclausule

Indien de toepassing van deze paragraaf zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kunnen

burgemeester en wethouders afwijken van de bepalingen in dit supplement.

10

"

"

,,"

8.

Financiële aspecten.

Algemeen

In het algemeen worden door de horeca de tarieven voor leges en vooral ook voor precarioheffing te

hoog gevonden. Ook al, omdat de horeca met vele vergunningen te maken heeft. Eén van de

doelstellingen van het gemeentelijk horecabeleid is zodanige maatregelen te treffen dat

ontplooiingskansen van de horeca bevorderd worden en daarmee de bijdrage van de horeca aan met

name het Centrum verbeterd wordt.

Differentiatie precarioheffing voor terrassen naar stadsdeel blijft gehandhaafd. Centrumdefinitie blijft ~

zoals in het kaartje in bijlage 2 is verwoord. Dit wordt Ook reeds in de precarioverordening toegepast. .

Vanwege het gelijkheidsbeginsel is binnen de gemeentelijke belastingswetgeving slechts deze

beperkte tariefdifferentiatie van maximaal 20 % mogelijk (op basis van vastgelegd beleid).

De tarieven precario terrassen worden jaarlijks geIndexeerd conform begrotingsrichtlijnen (= met het

landelijke inflatiepercentage). Dit betekent dus geen incidentele extra verhogingen die dit percentage

te boven gaan.

Naast het hierboven genoemde zijn er geen financiêle consequenties.

9. Communicatie Terrassenplan 2003

Nadat het beleid is vastgesteld zal dit worden gecommuniceerd met de betrokkenen. Aangezien de

vaststelling een bevoegdheid is van het college zal het Terrassenplan 2003 alleen ter kennisname

worden gezonden aan de commissie Ruimtelijk Fysiek.

Helmond, 15 juli 2003

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

De secretaris,

11

sA

Biilaae 1:

Overzichtskaart Centrum en Aandachtsgebieden Helmond, grenzen zoals gehanteerd in "De smaak te

pakken", Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010, vastgesteld door de gemeenteraad op 4 april 2000.

12

,

,#

Biilaae 2

1. Omschrijving Centrumgebied (=A) en daarbuiten (=B) algemeen in het kader van precario

Centrum (A) omvat het gebied van de gemeente Helmond gelegen binnen of aan het Oostende,

Noordende, Binderseind, Zuideinde, Kasteeltraverse, de spoorlijn Eindhoven - Venlo tussen Burg. Van

Houtlaan en Kanaaldijk N.W., Kanaaldijk N. W., Eikendreef, Kromme Steenweg, Steenweg en

Kanaaldijk tot aan het Oostende.

Onder het gebied B (Buiten Centrum) wordt begrepen het gebied van de gemeente Helmond niet

vallende onder A.

Deze grenzen zijn vastgesteld in het Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010, op 4 april 2000 door de

gemeenteraad van Helmond.

2. Onder de "weg" verstaat de Algemene Politieverordening Helmond 1978, herziene

tekstuitgave nr. 33 d.d. 5 september 2000:

a. wegen paden of trottoirs, welke voor openbaar verkeer openstaan, alsmede daarin gelegen

bruggen en duikers, tot die wegen behorende bermen en zijkanten, de stroken tussen

verkeersbanen, op- en afritten, glooiingen. bermsloten met hun taluds alsmede bebakeningen en

andere van de weg deel uitmakende of daarmee rechtstreeks verbonden werken.

b. Parken, plantsoenen, pleinen en open plaatsen, welke, al dan niet met enige beperking voor

publiek toegankelijk zijn.

c. Voor publiek toegankelijke stoepen, trappen, portieken. gangen, passages, galerijen en openbare

urinoirs

13

Uw Reactie
Uw Reactie