- Bestuur
- Commissiestukken Terrassenplan 2003
Commissiestukken Terrassenplan 2003
Documentdatum | 09-09-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
~ TER KENNISNAME Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 15 juli 2003 Onderwerp: Terrassenplan 2003 Inhoud: Enkele jaren geleden is het Terrassenplan 2000 voor de gemeente Helmond vastgesteld. In 2001 is hier een supplement aan toegevoegd. Doordat er zich allerlei nieuwe ontwikkelingen voordoen blijkt eert nieuwe herijking van het terrassenplan en supplement noodzakelijk. Te denken valt hierbij aan de winterterrassen, de opslag van het meubilair en de evenementenregeling. Alleen die zaken die gewijzigd zijn ten opzichte van de hiervoor genoemde documenten zijn verwoord in het document Herziening Terrassenplan. Vervolgens zijn alle 3 de documenten samengevoegd tot een nieuw Terrassenplan 2003. Met dit verzoek mee te zenden stukken: Herziening Terrassenplan Terrassenplan 2003 Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie RF op 09 september 2003 met als doel: ter kennisname 026 Terrassenplan 2003 cieformat Pagina 1 van 2 Herziening Terrassenplan 1. Inleiding Enkele jaren geleden is het Terrassenplan voor de gemeente Helmond vastgesteld. Binnen afzienbare tijd is hier reeds een supplement aan toegevoegd. Doordat er zich allerlei nieuwe ontwikkelingen voordoen blijkt een nieuwe herijking van het terrassen plan en supplement noodzakelijk1. Te denken valt hierbij aan de winterterrassen, de opslag van het meubilair en de evenementenregeling. In de volgende paragrafen zal op de te wijzigen onderdelen worden ingegaan. 2. Opslag terrasmeubilair In het supplement Terrassenplan staat hierover het volgende: "Uitgangspunt is dat de opslag van meubilair primair de verantwoordelijkheid is van de terrashouder' en dient te geschieden in eigen depot" 2. 1 Winteropslag Uitgangspunt van de gemeente is dat de winteropslag geheel de verantwoordelijkheid is van de terrashouder. 2.2 Tijdelijke opslag (dagelijks) Het uitgangspunt is dat opslag dient te geschieden in de horecagelegenheid. Het terrasmeubilair behoort immers tot dE' inrichting. Indien dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld te weinig ruimte) zijn de gemeente en overige instanties (politie en brandweer) wel bereid om mee te denken2, echter wel onder bepaalde voorwaarden: . Vergunning Er dient een vergunning te worden aangevraagd bij het team Vergunningen van de afdeling Bouwen en Wonen. Hoewel een aparte vergunning voor opslag meubilair op de openbare weg benodigd is, kan een ondernemer deze via hetzelfde aanvraagformulier als voor een terrasvergunning aanvragen. . Brandveiligheid: geen opslag tegen de gevel. De brandweer heeft als richtlijn: brandbare materialen moeten minimaal 5 meter uit de gevel worden geplaatst Dit i.v.m. de stralingswarmte en het gevaar dat de brand overslaat op het pand3. Op openbaar terrein is hiervoor een vergunning noodzakelijk. Op eigen terrein, bijvoorbeeld achter, niet. . Overzichtelijkheid en doorzichtigheid voor de politie is: lage en kleine stapels, eventueel afgedekt met zeil (circa 2 x 5 x 1,5 meter hoog). Of men dit nog wil is onduidelijk. De politie heeft nog geen reactie gegeven op deze vraag. . Voorts zal de gemeente ook kijken naar overige visuele aspecten bij de beoordeling van de vergunningaanvraag voor opslag op openbaar terrein. De meeste zaken hiervan zijn terug te vinden in de vergunning (bijvoorbeeld vrije doorgang, etc). Verboden is en blijft het de terrassen gedurende de nacht te laten staan. Zowel het college van B&W als de brandweer geven aan dit ongewenst te vinden. . De visuele aspecten hebben veel te maken met een kwaliteitstoets in het kader van de openbare ruimte. Momenteel zal hier op ad hoc basis invulling aan gegeven moeten worden. Op langere termijn overweegt de gemeente een Kwaliteitsgroep Openbare Ruimte te vormen, met hierin mensen uit de verschillende betrokken disciplines. Tijdelijke opslag brengt problemen met zich mee als de sluitingstijd van het terras vroeger is dan die van de zaak. Tijdelijke oplag kan dan buiten plaats vinden conform hetgeen in de vorige bolletjes gesteld. , Het gaat hier m.n. om het horecaconcentratiegebied , Onlangs is hiervoor bijvoorbeeld contact geweest met Obragas Zij zijn niet bereidt ruimte hiervoor ter beschikking te stellen. gezien de ~roblemen met de beveiliging en bewaking van hun terrein. Dit kan een gemeente alleen eisen op openbaar terrein in het kader van de vergunning. Op het eigen terrein kan een gemeente dit niet eisen. Permanente oplossing Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zou het wellicht mogelijk zijn om nog alternatieve opslag mogelijkheden te creëren. . 2.3 Locatieplan De omgeving kan zeer bepalend zijn voor de mogelijkheden van de opslag van het terrasmeubilair. Vergelijk de Steenweg met het Havenplein. Per gebied zal aangegeven worden hoe met de opslag om dient te worden gegaan. De volgende gebieden worden vooralsnog onderscheiden: 1. Havenplein Uitgangspunt is opslag .binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Dit laatste omdat er veel terras is in verhouding met de binnenruimte van de horeca. . .: Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair. . 2. Steenweg Alles binnen opslaan gezien de zeer bescheiden buitenruimte. 3. Markt 4. Elzaspassage Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair. 5. Overig Alles binnen opslaan. Voorstel . Bij de opslag van terrasmeubilair een zonering op te stellen. Voor elke zone kunnen dan eigen eisen, mede afhankelijk van de omgeving, worden opgesteld. . De zonering vast te stellen zoals die in ~ 2.3 zijn opgesteld. 3. Vergunningsduur In het huidige terrassen plan staat hierover: de gemeente verstrekt een terrasvergunning voor de duur van 1 kalenderjaar en deze is persoonsgebonden. De aanvrager kan de vergunning, alleen indien deze onaewiiziad bliift, uiterlijk 2 maanden voor 1 januari van het volgende kalende~aar verlengen, door middel van het insturen van een meldingsformulier, zonder dat hiervoor opnieuw leges verschuldigd is. Bij de eerste vergunning aanvraag zal de gemeente voor de legeskosten en precario tegelijk een rekening sturen. Na een verlengingsmelding stuurt de gemeente alleen nog de jaarlijkse rekening voor de verschuldigde precario en uiteraard een nieuwe vergunning. Door zowel de horeca, als de afdeling Bouwen en Wonen en BJZ is aangeven dat men dit ietwat omslachtig vindt. In gezamenlijkheid stelt men voor: De gemeente verstrekt een terrasvergunning voor de duur van 3 kalenderjaren (in het belang van de bedrijfszekerheid), tenzij de gemeente na een jaar, respectievelijk 2 jaar, aanleiding ziet tot herziening van de vergunning. De terrasvergunning is persoonsgebonden. Na deze 3 jaren dient een nieuwe terrasvergunning te worden aangevraagd. Bij de vergunningaanvraag zal de gemeente voor de legeskosten en precario tegelijk een rekening sturen. Voorstel Vergunningsduur van een terrasvergunning verruimen naar 3 jaar. 4. Tijdelijke bouwsels Juridisch dient tijdelijk te worden beschouwd als maximaal 31 dagen. Dit betekent voor de volgende categorieën: .. Tenten Bouwverordening: na 31 dagen moet men hieraan voldoen. Brandbeveiligingsverordening: hieraan moet men voldoen. Milieunormen: hieraan moet men voldoen .. Aanbouwsels (door 3 vaste wanden omsloten) Bouwverordening: dienen te allen tijde te voldoen aan de bouwverordening. Brandbeveiligingsverordening: hieraan moet men voldoen. Milieunormen: hieraan moet men voldoen. 2 Milieuvoorschriften mogen niet worden vergeten. Het gaat hierbij dan met name over hinder4 en wel de productie van geluid. Een en ander betekent bijvoorbeeld dat er geen geluidsdragers mogen zijn in de tent. Praktisch gezien is met name de onderlinge brandwerendheid van de bouwsels vaak een probleem. Indien twee tijdelijk bouwsels tegen elkaar worden gezet dient er een brandvertraging te zijn van 30 minuten. Hierbij is er een gedeelde verantwoordelijkheid (rechtsgelijkheidsbeginsel). Allebei de bouwsels moeten de helft van de brandwerendheid leveren. Of men moet 1 hele grote tent te bouwen die open is, maar dan moeten de gevels van alle afzonderlijke panden voldoende brandvertragend zijn. ~omffil .. Om dit goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat de aanvragen tijdig worden ingediend. Omdat de tijdelijke bouwsels meestal worden gerealiseerd rond de Kerst en met de Carnaval wordt voorgesteld de aanvraagtermijn vast te stellen op: 1 september tot 1 november. 5. Subsidieverlening terrasmeubilair In het huidige terrassenplan is een mogelijkheid opgenomen om subsidie te krijgen op het vervangen van terrasmeubilair. Dit was opgenomen om de kwaliteitsinhaalslag te vergemakkelijken. In praktijk is gebleken dat hiervan geen gebruik is gemaakt. Aangezien de inhaalslag reeds gemaakt is, is deze paragraaf in het terrassen plan overbodig geworden. Voorstel. Voorgesteld wordt de: subsidiemogelijkheden die in het Terrassenplan 2000 staan te laten vervallen. 6. Evenementenregeling terrassen In het supplement staat hierover: "Voor de grootschalige evenementen Jazz, viering Koninginnedag en maximaal nog drie andere door het college per jaar aan te wijzen evenementen (zijnde niet de markten en kermissen) en op maximaal nog vijftien andere door het college aan te wijzen dagen, mag in het, door het college te bepalen gebied waar de festiviteit plaatsvindt, van de reguliere vergunning geen gebruik worden gemaakt... . Het college kan daarnaast dan nog gedurende het jaar nog 15 dagen aanwijzen waarvoor deze constructie geldt. Voor 2001 zijn door het college gelijktijdig met het vaststellen van dit supplement de evenementen Koninginnedag en Jazz aangewezen, waarvoor de beschreven constructie geldt. Daarnaast kan het college dus nog maximaal 15 dagen aanwijzen in 2001 waarvoor deze constructie zou gelden. In praktijk wordt hiervan alleen door de Jazzdagen gebruik van gemaakt. Geen van de andere organiserende verenigingen van evenementen maakt of wil gebruik maken van deze regeling. De situatie zou zo moeten zijn dat de terrasvergunning het gehele jaar geldig is, behalve op die dagen dat een evenement (tijdig) aangeeft van de regeling gebruik te willen maken. In de vergunning zal als voorwaarden worden opgenomen dat de organisatie die gebruik maakt van de evenementenregeling aan de gemeente doorgeeft welke terrassen zijn vergund. Dit in het kader van een adequate handhaving op de uitstaande terrassen. De aanvraagtermijn voor evenementen inzake de evenementenregeling is minimaal 9 weken voor het evenement. Indien een evenement er voor kiest gebruik te maken van de evenementenregeling zal de gemeente de vergunninghouders in het evenementengebied minimaal 4 weken van te voren hiervan op de hoogte brengen. Voorstel Voorgesteld wordt de evenementen regeling te verruimen. Het uitgangspunt is: "Binnen het evenementen gebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig tenzij de organisatie van een evenement tijdig aangeeft van de evenementenregeling gebruik te willen maken. Buiten het evenementengebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig". , Hier is artikel 7.3.2.b van de bouwverordening van toepassing 3 , .- 7. Handhaving I vergunningverlening In het huidige terrassen plan staat hierover het volgende: "Het toezicht op naleving van de terrasvergunningsvereisten wordt door of vanwege de gemeente uitgeoefend. Voor toezicht op en handhaving van aspecten van openbare orde en veiligheid. brandveiligheid en milieu inzake terrassen zijn de instanties genoemd in hetgeen beschreven staat onder handhavingsinstanties van het terrassenplan verantwoordelijk." Bij d~ vergunningverlening rekening houden met het (overblijvende) kavel van het langs liggende pand. Geen verbrede terrasvergunning verlenen als dat voor een aangrenzend pand ligt. Het principe is hier dat alleen ter breedte van het pand vergunning wordt verstrekt. Is er geen aangrenzend pand dan kan per vergunning worden bezien of dit wel mogelijk is.' Toegevoegd wordt in het Terrassenplan 2003: Voorts controleert de gemeente op: . Verlichting . Hekwerk . Planten in de openbare ruimte . Illegale stroomaftapping . Voorwaarden uit de vergunning (vrije doorgang, etc) . Kabels, leidingen (bijvoorbeeld uit tijdelijke bouwsels) Naar aanleiding van de handhaving! vergunningverlening zullen geen noemenswaardige veranderingen worden doorgevoerd in het Terrassenplan 2003. De mutaties die worden doorgevoerd zijn zuiver tekstueel van aard. 8. Tijdelijke overdekking van terrassen, zogenaamde Winterterrassen Met betrekking tot de onderwerp zijn de volgende richtlijnen opgesteld: A. Een aanvrager van een tijdelijke overkapping van een terras dient daarvoor bij de gemeente een bouwvergunning aan te vragen. Daartoe dienen de volgende gegevens! bescheiden te worden overlegd: 1. Een duidelijke bouwtekening van het terras, inclusief de overkapping op schaal; 2. Een duidelijke plattegrond van het betreffende pand met daarop aangegeven de bestaande vluchtwegen en brandveiligheidsvoorzieningen; 3. Een duidelijke situatietekening op schaal; 4. Foto' s van de gevels van het bestaande pand in relatie tot zijn omgeving; 5. Een omschrijving van gebruikte materialen (in verband met de brandveiligheid); 6. Een omschrijving van de geplande kleuren; 7. Een omschrijving van een eventuele aanwezige terrasverwarming; 8. Een omschrijving en tekening van een eventueel gewenste reclame-uitingen; 9. Een opgave van het geluidsniveau dat kan ontstaan op het terras; 10. Constructiegegevens waaruit blijkt dat sprake is van een stabiele constructie; 11. Ingevulde bouwaanvraagformulieren. B. De tijdelijke overdekking moet voldoen aan de volgende voorwaarden: 1. Een overkapping mag niet breder zijn dan het bestaande pand; 2. de hoogte ter plaatse van de gevel van de horecagelegenheid mag niet hoger zijn dan maximaal 3.50 meter; dan wel de maximale hoogte van de eventueel aanwezige luifels; 3. de diepte mag niet meer als de bestaande uitvaldiepte van zonneluifels, sowieso met een maximum van 3,00 meter; 4. De zijwanden (ook ter plaatse van een eventuele luifel) moeten een brandwerendheid hebben van minimaal 30 minuten. Ter plaatse van de luifel kan eventueel gebruik gemaakt worden van brandwerend glas voor extra licht; 5. Er mag geen conflict ontstaan met de brandveiligheids voorschriften. De aanvraag zal daar op worden beoordeeld (ook de lengte van de ontstane vluchtwegen); 6. Het geluidsniveau op het winterterras mag het voor het pand toegestane maximum niveau niet overschrijden. Dit betekent dat de toegangsdeuren naar de horecagelegenheid gesloten moeten blijven bij een te hoge geluidsbelasting. 4 C. Aaneen gebouwde combinaties van een tijdelijke bouwsels (bijvoorbeeld met carnaval) en een tijdelijke overkapping van een terras worden niet toegestaan. Dit uit oogpunt van brandveiligheid. D. Alvorens de gemeente tot behandeling van de aanvraag van een tijdelijke overdekking van een terrasvergunning kan overgaan, dient de aanvrager de noodzakelijke enJof wettelijk vereiste vergunningen, inclusief de vereisten op basis van de milieuwetgeving, voor zover de gemeente bevoegd gezag is, te kunnen overleggen. E. De gemeente verstrekt een vergunning voor de duur van drie jaar is voor het tijdelijk mogen overdekken van een terras tijdens de periode 1 oktober tot 1 april. De aanvrager kan de vergunning niet verlengen middels een meldingsformulier. ~ Bij de vergunningaanvraag zal de gemeente voor de leges kosten en precario tegelijk eÊm rekening sturen. . Voorstel De richtlijnen m.b.t. de winterterrassen zoals gesteld in deze paragraaf vast te leggen. 9. Samenvatting voorstellen Enkele jaren geleden is het Terrassenplan voor de gemeente Helmond vastgesteld. Binnen afzienbare tijd is hier reeds een supplement aan toegevoegd. Doordat er zich allerlei nieuwe ontwikkelingen voordoen blijkt een nieuwe herijking van het terrassenplan en supplement noodzakelijk. Te denken valt hierbij aan de winterterrassen, de opslag van het meubilair en de evenementenregeling. In dit document is op te wijzigen onderdelen ingegaan. De zaken die gewijzigd worden ten opzichte van de hiervoor genoemde documenten zijn verwoord in de volgende voorstellen: 1. Opslag terrasmeubilair Voorgesteld wordt bij de opslag van terrasmeubilair een zonering op te stellen. Voor elke zone kunnen dan eigen eisen, mede afhankelijk van de omgeving, worden opgesteld. De volgende gebieden worden vooralsnog onderscheiden: a. Havenplein Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Dit laatste omdat er veel terras is in verhouding met de binnenruimte van de horeca. Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair. b. Steenweg Alles binnen opslaan gezien de zeer bescheiden buitenruimte. c. Markt Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. d. Elzaspassage Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasrheubilair. e. Overig Alles binnen opslaan. 2. Vergunningsduur Voorgesteld wordt de vergunningsduur van een terrasvergunning verruimen naar 3 jaar. 3. Tijdelijke bouwsels Om dit goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat de aanvragen tijdig worden ingediend. Omdat de tijdelijke bouwsels meestal worden gerealiseerd rond de Kerst en met de Carnaval wordt voorgesteld de aanvraagtermijn vast te stellen op: 1 september tot 1 november. 4. Subsidieverlening terrasmeubilair Voorgesteld wordt de subsidiemogelijkheden die in het Terrassenplan 2000 staan te laten vervallen. 5. Evenementenregeling terrassen Voorgesteld wordt de evenementenregeling te verruimen. Het uitgangspunt is: "Binnen het evenementengebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig tenzij de organisatie van een evenement tijdig aangeeft van de evenementen regeling gebruik te willen maken. Buiten het evenementengebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig". 6. Handhaving Naar aanleiding van de handhaving! vergunningverlening zullen geen noemenswaardige 5 , . , ,\ veranderingen worden doorgevoerd in het Terrassenplan 2003. De mutaties die worden doorgevoerd zijn zuiver tekstueel van aard. Geen nadere voorstellen zullen worden gedaan. 7. Winterterrassen . De richtlijnen m.b.t. de winterterrassen zoals gesteld in paragraaf 8 vast te leggen. 6 TERRASSEN PLAN 2003 GEMEENTE HELMOND INHOUDSOPGAVE 1. Inleiding 2. Verguhningsvoorwaarden en uitzonderingsvoorwaarden 3. Inrichtingsvereisten terrassen 4. Situeringvereisten terrassen 5. Tijdelijke bouwsels 6. Tijdelijke overdekking van terrassen, zogenaamde Winterterrassen 7. Handhaving 8. Financiële aspecten 9. Communicatie 1. Inleiding 1.1 Aanleiding Een beeld bepalend element van de horeca in Helmond en vooral in het Centrum vormen volgens de bezoekers van het Centrum de terrassen, zo blijkt uit de inventarisatie voor het Horecabeleidsplan van de gemeente Helmond "De smaak te pakken". Terrassen geven het Centrum gezelligheid en uitstraling. Door enkele partijen die te maken hebben met terrasvergunningen is gepleit voor een aaAtal wijzigingen en verduidelijkingen in het terrassen plan 2000 inclusief het supplement terrassen plan uit 2001. Met terrassen worden in dit plan alleen bedoeld de terrassen waarvoor een terrasvergunning vereist is. Dit zijn de (semi-) permanente terrassen en de terrassen zoals aanwezig tijdens evenementen en niet de terrassen waarvoor een bouwvergunning nodig is (de zogenaamde 'nagelvaste' terrassen). Ook voor terrassen die geplaatst worden op eigen grond maar op de weg zijn gelegen, maar die niet- 'nagelvast' zijn, is een terrasvergunning, inclusief leges vereist en de verder in dit plan beschreven verplichtingen. Precario-belasting is echter niet vereist, aangezien het geen openbare grond is. Voor de definitie van 'weg' geldt de omschrijving zoals opgenomen in de Algemene Politie Verordening Helmond 1978 (bijlage 2). 1.2 Doelstellingen terrassenplan Het terrassen plan is gebaseerd op de doelstellingen en beleidskeuzen van "De smaak te pakken" - Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010", het supplement terrassen plan en de notitie "Herziening Terrassenplan 2003". De doelstellingen voor het terrassen plan zijn: . Een goede kwalitatieve uitstraling van terrassen. . De situering van terrassen goed afstemmen met de ruimte benodigd voor winkelend publiek en andere (centrum)activiteiten, waaronder evenementen en met de ruimte benodigd voor wegwerkzaamheden en hulpdiensten. . De duidelijkheid over vergunningsvereisten voor terrassen vergroten, opdat handhaving hiervan vergemakkelijkt wordt. 1.3 Opzet en ge volde werkwijze van dit plan Het terrassenplan is verdeeld in zes deelonderwerpen: vergunnings- en uitzonderingsvoorwaarden, situeringsvereisten terrassen, inrichtingvereisten terrassen, Winterterrassen, handhaving en financiele Aspecten. De gevolgde werkwijze is als volgt: 1. Inventarisatie wensen en benodigde aanpassingen n.a.v. Terr~ssenplan 2000 en het Supplement Terrassenplan 2001 2. Opstellen Herziening Terrassenplan. Hierin staan alle wijzigingen en toevoegingen t.o.v. het oude plan en het supplement. 3. Bespreken Herziening Terrassenplan met betrokkenen, waaronder de behandeling in de Kerngroep Integraal Horecabeleid. 4. Aanpassen Herziening Terrassenplan n.a.v. van reacties betrokkenen. 5. Schrijven Terrassenplan 2003. Dit is een samenvoeging van het Terrassenplan 2000, het Supplement Terrassenplan 2001 en de conclusies uit het document Herziening Terrassenplan. 6. Aanbieden aan het College van B&W 7. Ter kennisname sturen aan de Commissie Ruimtelijk Fysiek. 8. Communicatie definitief met de horeca en andere belanghebbenden. 2. Veraunninasvoorwaarden en uitzonderinasvoorwaarden 2. 1 Algemeen Alvorens de gemeente tot behandeling van de aanvraag van een terrasvergunning over gaat dient de aanvrager de noodzakelijke entof wettelijk vereiste vergunningen, inclusief de vereisten op basis van de Milieuwetgeving, voor zover de gemeente bevoegd gezag is, te kunnen overleggen. 2 2.2 Voorwaarden A. Vergunningsduur De gemeente verstrekt een terrasvergunning voor de duur van 3 kalenderjaren (in het belang van de bedrijfszekerheid), tenzij de gemeente na een jaar, respectievelijk 2 jaar, aanleiding ziet tot herziening van de vergunning. De terrasvergunning is persoonsgebonden. Na deze 3 jaren dient een nieuwe terrasvergunning te worden aangevraagd. Bij de vergunningaanvraag zal de gemeente voor de legeskosten en precario tegelijk een rekening sturen. B. Terraszoneringskaart De gemeente zal, in samenspraak met de horeca en overige belanghebbenden, per kalenderjaar de terrassituatie actualiseren en weergeven in een terraszoneringskaart. De terraszoneringskaart wordt (schriftelijk) voorgelegd aan de Kemgroep Integraal Horecabeleid, waarop binnen 10 dagen gereageerd kan worden. Vervolgens wordt die door het college vastgesteld, met het doel dat die per 1 januari van het volgend jaar gehanteerd kan worden voor de vergunningverlening. C. Locatie, oppervlakte en precario 1. De gemeente geeft middels arcering in een bij de vergunning gevoegde tekening aan waar. een terras opgesteld mag worden. 2. Bij de vergunningverlening rekening houden met het (overblijvende) kavel van het langs liggende pand. Geen verbrede terrasvergunning verlenen als dat voor een aangrenzend pand ligt. Het principe is hier dat alleen ter breedte van het pand vergunning wordt verstrekt. Is er geen aangrenzend pand dan kan per vergunning worden bezien of dit wel mogelijk is. 3. Indien er voor het pand een vlonder aanwezig is geldt de gevelbreedtetoedeling tot en met de vlonder. 4. Op basis van de onder C1 vermelde oppervlakte in m2 zal in de vergunning worden opgenomen. 5. Op basis van het in de vergunning vermelde aantal m2 zal precario worden geheven. D. Nadere inrichtingseisen Er gelden nadere inrichtings- en situeringvereisten waaraan een aanvraag wordt getoetst. Deze en overige vereisten worden breed bekend gemaakt bij de horecaondernemers in Helmond. Ten behoeve hiervan dienen kleurenfoto's van de inrichting, een keuringsrapport van de eventuele terrasverwarming en schetsen van de situering bij de aanvraag te worden gevoegd. Zie verder onder paragraaf 3. en 4. E. Openingstijden terras 1. Het terras mag niet worden geplaatst en geopend zijn voor 08.00 uur. Hier geldt een uitzondering voor de onder F aangegeven gebieden. 2. Het terras dient gesloten te zijn om 1.30 uur, dat wil zeggen dat er van 1.00 uur geen bediening meer mag plaatsvinden. Een half uur voor sluitingstijd van de inrichting dient het terras te zijn opgeruimd. F. Opslag te"asmeubilair Uitgangspunt is dat de opslag van meubilair primair de verantwoordelijkheid is van de terras houder en dient te geschieden in eigen depot (uitzonderi!lgen hierop staan in het locatieplan). Locatieplan: De omgeving kan zeer bepalend zijn voor de mogelijkheden van de opslag van het terrasmeubilair. Vergelijk de Steenweg met het Havenplein. Per gebied zal aangegeven worden hoe met de opslag om dient te worden gegaan. De volgende gebieden worden vooralsnog onderscheiden: 1. Havenplein Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Dit laatste omdat er veel terras is in verhouding met de binnenruimte van de horeca. Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair. 2. Steenweg Alles binnen opslaan gezien de zeer bescheiden buitenruimte. 3. Markt Uitgangspunt is opslag binnen, maar wel opslag buiten mogelijk met vergunning. Met het nieuwe bouwplan en de herinrichting van het centrum zeggen wij nu toe serieus te kijken naar een gezamenlijke oplossing voor de opslag van het terrasmeubilair. 4. Elzaspassage Alles binnen opslaan gezien de zeer bescheiden buitenruimte. 3 , - Terrasvergunning is nodig, omdat wordt gezien als openbaar terrein op grond van de APV. Precariorechten kunnen er niet worden geheven aangezien het geen gebruik behelst van gemeente grond. Overig Alles binnen opslaan. 5. Bij opslag binnen dient de terrasinrichting binnenin of op een niet voor het publiek toegankelijk gedeelte van de horeca-inrichting te worden opgeslagen. Indien opslag buiten mogelijk is zijn de gemeente en overige instanties (politie en brandweer) bereid om mee te denken met ondememers indien opslag van meubilair een probleem blijkt. Indien een ondernemer toch meubilair op openbaar terrein wenst op te slaan dan dient hij hiervoor een ~ vergunning aan te vragen (via het aanvraagformulier). Toetsing voor opslag op de openbare weg vindt plaats aan de hand van openbare orde- en brandveiligheidsaspecten en kwaliteitseisen t.a.v. de openbare ruimte, te weten; . Er dient een vergunning te worden aangevraagd bij het team Vergunningen van de afdeling Bouwen en Wonen. Hoewel een aparte vergunning voor opslag meubilair op de openbare weg benodigd is, kan een ondernemer deze via hetzelfde aanvraagformulier als voor een terrasvergunning aanvragen. Deze vergunning dient apart van de terrasvergunning of tegelijk met de terrasvergunning te worden aangevraagd voor het eerste kalenderjaar en voor verdere jaren volstaat een melding indien de situatie ongewijzigd blijft. . Uitgangspunten zijn hierbij in verband met brandveiligheid: geen opslag tegen de gevel: brandbare materialen moeten minimaal 5 meter uit de gevel worden geplaatst. . Uitgangspunt in verband met overzichtelijkheid en doorzichtigheid voor de politie is: lage en kleine stapels, eventueel afgedekt met zeil (circa 2 x 5 x 1,5 meter hoog). . Voorts zal de gemeente ook kijken naar overige visuele aspecten bij de beoordeling van de vergunning aanvraag voor opslag op openbaar terrein. G. Reiniging De ondernemer draagt zelf zorg voor de reiniging van de openbare ruimte waarop zijn terras is geplaatst en voor de ruimte binnen een nader te bepalen straal om het terras. Dit dient te geschieden alvorens de straten namens de gemeente (machinaal) worden gereinigd. H. Luiffels en zonneschermen Niet-vaste luifels en zonneschermen zijn licht vergunningplichtig, voor vlonders geldt een aparte vergunningsplicht op basis van de APV en voor vaste luifels is een reguliere bouwvergunning nodig, naast de terrasvergunning. Voor reclame op deze elementen, gelden de voorwaarden zoals beschreven onder paragraaf 3. Inrichtingseisen. I. Relatie Drank- en Horecawet Op basis van de nieuwe Drank- en Horecawet moet de ondernemer die een nieuwe terrasvergunning aanvraagt (dus geen verlengingsmelding), dit ook laten veranderen op de Drank- en Horecawetvergunning. Hiervoor hoeven ondernemers niet een nieuwe vergunning Drank- en Horecawet aan te vragen want de gemeente stuurt in zo'n geval automatisch een gewijzigde vergunning Drank- en Horecawet zonder kosten toe. J. Incidentele belastbare feiten Incidentele belastbare feiten (bijv. incidentele extra m2 terras die worden aangevraagd voor de kermis), worden wel zo snel mogelijk afgewerkt(en niet opgespaard tot september! oktober). Voor precario geldt dat, indien een reguliere terrashouder incidenteel meer m2 aanvraagt bijvoorbeeld tijdens de kermis, slechts voor die extra m2 extra precario verschuldigd is voor de aangevraagde periode. Indien het terras incidenteel kleiner is (bijvoorbeeld door wegwerkzaam- heden [indien deze meer dan drie weken duren], kan de ondernemer hiervoor bij het college teruggave van precario aanvragen voor die vierkante meters voor het aantal dagen na 3 weken. K. Aanwijzingen en bevelen Alle aanwijzingen en bevelen gegeven door of namens het afdelingshoofd van de politie, de directeur stadsbeheer van de gemeente, de commandant van de brandweer en andere hulpdiensten dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd. L. Wettelijke aansprakelijkheid Tegen wettelijke aansprakelijkheid dient een genoegzame verzekering te worden afgesloten. 2.2 Markten, evenementen, kermissen en terrasvergunningen Voorheen (tot 2001) golden reguliere terras vergunningen niet tijdens markten, kermissen en evenementen. Gezien de beperkingen, onzekerheden en onduidelijkheden die dit voor de horecaondernemer meebrengt, wordt nu de volgende regeling voorgesteld. 4 '. 2.2.1 Markten Tijdens markten gelden de reguliere terrasvergunningen wel maar de marktmeester bepaalt in hoeverre van het totale terras gebruik gemaakt kan worden in verband met benodigde ruimte voor de markt. Voor de m2 die standaard niet gebruikt kunnen worden tijdens de zaterdag en/of woensdag markten krijgt de betreffende terrashouder restitutie van precario, berekend op basis van het jaartarief dat betaald is, in mindering gebracht op de precario-aanslag. Omwille van duidelijkheid en handhaafbaarheid wordt uitgegaan van 52 zaterdagen en voor sommige ondernemers ook 52 woensdagen (die markt heeft ander plaatsbeslag dan de zaterdag). . 2.2.2 Kermissen .' : Tijdens kermissen gelden de reguliere terrasvergunningen eveneens, maar de kermiscOOrdinator van~ de gemeente en de city-opzichter bepalen na de kermisverpachting in hoeverre van het totale terras gebruik gemaakt kan worden in verband met de benodigde ruimte voor de kermis. Voor de m2 die niet gebruikt kunnen worden tijdens kermissen kan de terrashouder restitutie van precario aanvragen bij het college. Eventuele extra m2 dienen te worden aangevraagd en extra precario is dan verschuldigd, voor de periode dat extra m2 terras worden uitgezet. Doordat ieder jaar de plaatsing van attracties anders is, is niet op voorhand aan te geven in hoeverre stukken terras niet gebruikt kunnen worden. Ook het aantal extra m2 dat aangevraagd wordt is niet in te schatten, maar de totale verwachting op basis van voorafgaande jaren is dat dit met elkaar ongeveer in evenwicht is. 2.2.3 Evenementenregeling terrassen In het oude supplement stond hierover: "Voor de grootschalige evenementen Jazz, viering Koninginnedag en maximaal nog drie andere door het college per jaar aan te wijzen evenementen (zijnde nietde markten en kermissen) en op maximaal nog vijftien andere door het college aan te wijzen dagen, mag in het, door het college te bepalen gebied waar de festiviteit plaatsvindt, van de reguliere vergunning geen gebruik worden gemaakt". Uitgangspunten bij evenementen blijven dat aan de ene kant de mogelijkheid om evenementen te organiseren met bijbehorende speciale evenementsterrassen en bijbehorende evenementsdeelname- geiden niet beperkt worden maar dat toch enige grenzen gesteld worden (benoemen soorten evenementen en maximum aantal dagen en het gebied waarop en waarbinnen de reguliere vergunning niet geldt). In praktijk wordt hiervan alleen door de Jazzdagen gebruik van gemaakt. Geen van de andere organiserende verenigingen van evenementen maakt of wil gebruik maken van deze regeling. Daarom wordt de evenementen regeling verruimd. Het uitgangspunt is: Binnen het evenementengebied is een terrasvergunning het gehele jaar geldig tenzij de organisatie van een evenement tijdig1 aangeeft van de evenementenregeling gebruik te willen maken. Buiten het evenementengebied is een terras vergunning het gehele jaar geldig. De aanvraagtermijn voor evenementen inzake de evenementenregeling is minimaal 9 weken voor het evenement. Indien een evenement er voor kiest gebruik te maken van de evenementenregeling terrassen zal de gemeente de vergunninghouders in het evenementengebied minimaal 4 weken van te voren hiervan op de hoogte brengen. De ondernemer dient in overleg met de evenementenorganisatie te bezien of toch een terras kan worden ingenomen. Tijdens het evenement zal door of namens de gemeente gecontroleerd worden op het hierboven beschreven beleid, met als uiterste handhavingsinstrumenten, bestuursdwang, dwangsommen entof intrekking van de vergunning. In de vergunning zal als voorwaarde worden opgenomen dat de organisatie die gebruik maakt van de evenementen regeling aan de gemeente doorgeeft welke terrassen zijn vergund. Dit in het kader van een adequate handhaving op de uitstaande terrassen tijdens evenementen waarbij de evenementenregeling terrassen van toepassing is. Het college van B&W heeft in de evenementen nota bepaald dat er een maximum aantal bestaat van evenementen dat gebruik kan maken van de evenementenregeling. 1 De periode zoals die in de evenementennota is aangegeven, doch minimaal 7 weken van te voren. 5 2.3 Uitzonderingsvoorwaarden Een terrasvergunning geldt in principe niet voor de periode dat er wegwerkzaamheden plaats vinden (herinrichting, bestrating, rioolvervanging). De gemeente streeft ernaar om dergelijke werkzaamheden echter zoveel mogelijk buiten de maanden dat terrassen het vaakst worden uitgezet te plannen (dat wil zeggen maart tot en met oktober). Indien het toch noodzakelijk blijkt wegwerkzaamheden op reguliere terraslocaties uit te voeren binnen het terrasseizoen, dan kan de gemeente voor het aantal dagen dat deze uitgevoerd worden een evenredige vergoeding geven ter hoogte van de door de terrasexploitant betaalde precarioheffing voor die dagen. Teruggave precario vindt plaats als het terras méér dan drie weken niet geplaatst kan worden vanwege werkzaamheden. Tijdens wegwerkzaamheden op deze terraslocaties kan de gemeente ook in overleg treden met de terrashouder of een tijdelijke (gedeeltelijke) verplaatsing van het terras mogelijk is. In dat geval wordt. geen vergoeding gegeven. . , Tijdens wegwerkzaamheden op deze terraslocaties kan de gemeente ook in overleg treden met de terrashouder of een tijdelijke (gedeeltelijke) verplaatsing van het terras mogelijk is. In dat geval is geen vergoeding zoals hierboven genoemd mogelijk. Voor terrassen gelegen op een van de weg niet zichtbaar, afgesloten terrein, zijn de voorwaarden zoals in dit plan vermeld niet van toepassing. Voor terrassen zichtbaar vanaf de openbare weg, al dan niet op eigen grond, wél. 3. InrichtinQvereisten terrassen 3.1 Meubilair Rotan meubilair is niet verplicht maar hoogwaardige kwaliteit is vereist. Om de kwaliteitstoets ("wat is hoogwaardige kwaliteit"?) te kunnen uitvoeren was een nadere beschrijving van hoogwaardige kwaliteit noodzakelijk2. Over deze bepaling en te hanteren uitgangspunten is advies gevraagd aan de Welstandscommissie van de gemeente Helmond. Het advies van de Welstandscommissie van 19 januari 2001 wordt grotendeels overgenomen. Dit houdt in dat voortaan een onderscheid gemaakt wordt tussen "Welstandseisen terrasmeubilair buiten Centrum", "Welstandseisen terrasmeubilair binnen Centrum" en "Twijfelgevallen". . Welstandseisen terrasmeubilair buiten Centrum (CentrumQebied vo/Qens biilaQe 3.) Een grotere vrijheid van vorm en materiaal is toegestaan dan in het Centrumgebied, waarbij uitvoeringsmaterialen zijn: rotan, kunststof-rotan, hout of metaal of een combinatie hiervan. Ook hoogwaardige kunststof is denkbaar mits voor wat betreft de vormgeving aanvaardbaar. De materiaalkeuze dient zoveel mogelijk aan te sluiten bij de diversiteit van horecaondernemingen. . Welstandseisen terrasmeubilair binnen Centrum fCentrumaebied volaens biilaae 3,) Voor terrasmeubilair binnen Centrum dient gestreefd te worden naar meer eenheid in materiaal en vormgeving dan buiten het Centrum, waarbij de kleur, ondank~ een eventueel gewenst onderscheid t.O.v. belendende situaties, terughoudend dient te zijn. . Voor de stoelen wordt uitgegaan van (imitatie) rotan conform de (standaard) modellen "Neptune" en "Portofino" uit de voorbeeldenset (zie biilaQe 4. voorbeeldenset terrasmeubilair) Hiervan afgeleide combinaties van metaal met (imitatie) rotan zoals bijvoorbeeld de modellen "Florence" en "Acapulco" uit de voorbeeldenset (zie biilaQe 4. voorbeelden set terrasmeubilair) zijn eveneens toepasbaar. . Voor de tafels wordt eveneens uitgegaan van naturelkleurige modellen in hout of rotan eventueel met metalen onderbouw zoals bijvoorbeeld de modellen "Annapart", "Gerona 3" en "Lion 3 en 5". (zie biilaqe 4 voorbeeldenset terrasmeubilair) 3.2 Terrasschotten Terrasschotten zijn toegestaan maar moeten wegneembaar zijn enlof verplaatsbaar zijn. Gevelterrassschotten: mogen maximaal 180 cm hoog zijn, waarvan minimaal 60 cm volledig transparant moet zijn aan de bovenzijde. Eilandterrasschotten: mogen maximaal 120 cm hoog zijn, waarvan minimaal 60 cm volledig transparant. , Hoogwaardig betekent in ieder geval dat plastic kuipstoeltjes en bijbehorende tafels niet toegestaan zijn. 6 Daarbij dienen de materialen van terrasschotten voor wat betreft de bijdrage tot brandvoortplanting te voldoen aan Brandklasse 11., bepaald volgens NEN 6065. Terrasschotten zijn bouwvergunningplichtig. In de vergunningaanvraag zal dit worden verwerkt, zodat men dit ook hierin kan aanvragen. 3.3 Parasols Parasols zijn toegestaan waarbij de voorkeur uitgaat naar natuurlijke en rustige kleurstellingen. Vaste verankering in gemeentegrond is alleen toegestaan met aparte toestemming van de gemeente. Parasols moeten binnen het terrasgebied blijven in verband met de doorloophoogte voor het passerend publiek. 3.4 Luifels / zonneschermen .. Niet vaste luifels en zonneschermen zijn licht vergunningplichtig. De gemeente toetst bij melding onder andere op kleurstelling (rustig), doorloophoogte en breedte. Voor vaste luifels dient een aparte. bouwvergunning te worden aangevraagd. 3.5 Reclame op terrasinrichting De reclame moet verband houden met de aard van het bedrijf. Geen merkreclame. - Op terrasschotten (inclusief het transparante gedeelte) maximaal 10 % van het niet transparante gedeelte. - Op transparante gedeelte geen reclame. - Op parasols maximaal 1 0 % van de oppervlakte of alleen de volant. - Op Luifels mag maximaal 10 % van de oppervlakte bestrijken of alleen op de volant. ~. 6 Vlonders Voor vlonders3 dient een aparte vergunning te worden aangevraagd. Vlonders mogen nooit aard- of nagelvast zijn en nooit boven brandkranen gelegen zijn. 3.7 Losse elementen, mobiele tappunten en terrasverwarming Losse elementen mogen alleen binnen de grenzen van een terras worden opgesteld. Met losse elementen wordt bijvoorbeeld bedoeld: menu-borden of bestek- en serveerkasten. Hiervoor geldt: alleen in huisstijl en geen reclame. Er mogen geen attributen zoals buisjes, haken of scheerlijnen in de bestrating worden aangebracht. Bij beschadiging van de bestrating door losse elementen zal de gemeente een schadevergoeding van de terrasvergunninghouder eisen. Indien op een terras een mobiel tappunt is geplaatst dient een duidelijke verwijzing aanwezig te zijn naar de mogelijkheid om gebruik te maken van de toiletten in het pand of elders (bij een terras op een speciale evenementlocatie). Het mobiele tappunt mag nooit boven een brandkraan gelegen zijn. Terrasverwarming moet voldoen aan apparaatkeuringsvereisten en worden aangelegd door een erkende installateur. . 3.8 Sanitaire voorzieningen Iedere exploitant dient te beschikken over adequate sanitaire voorzieningen voor de terrasbezoeker. 3.9 Beoordeling Inrichtingseisen De aanvrager van een terrasvergunning dient bij de vergunning kleurenfoto's te voegen van: 1. terrasmeubilair 2. terrasschotten (incl. afmetingen) 3. parasols (incl. afmetingen) 4. losse elementen (incl. afmetingen, excl. tappunten) 5. Indien melding van niet vaste luifels/ zonneschermen wordt gedaan, dan dient bij die melding ook een kleurenfoto bijgevoegd te worden inclusief afmetingen. De criteria voor vormgeving/ stijl van terrassen worden aan de hand van de inrichtingfoto's door de Welstandscommissie of mogelijk door een op ad hoc basis vastgestelde Kwaliteitsgroep openbare ruimte of een afgevaardigde namens de groep, getoetst. Veiligheidsaspecten waaronder . verkeersveiligheid van terrassen, brandveiligheid en overige aspecten die betrekking hebben op de openbare orde vallen onder de terrasvergunning. 3 Niet te verwarren met de nagelvaste vlonders aan het kanaal bij het Havenplein. 7 . . 3. 10 Twijfelgevallen Bij twijfelgevallen dient nader advies van de welstandscommissie dan wel een nader te vormen orgaan m.b.t. de kwaliteitsbeoordeling van de openbare ruimte te worden ingewonnen. 4. Situerinavereisten terrassen 4. 1 Opstelling terras Het terras moet opgesteld worden binnen de op de vergunning aangegeven arcering en moet minstens 50 cm afstand houden van bomen en beplantingen. 4.2 Doorgang voetgangers '. Een ongehinderde doorgang voor voetgangers dient te worden gewaarborgd. De breedte van de doorgang is afhankelijk van de situatie ter plaatse maar minimaal 1 ,2 meter (voor trottoirvrije gebieden zal maatwerk moeten worden geleverd). 4.3 Doorgang hulpdiensten Er moet vrije doorgang voor hulpdiensten (brandweer, ambulance, politie) zijn, te weten 3,5 meter. Brandkranen moeten vrij toegankelijk zijn voor de brandweer. 5. Tijdelijke bouwsels 5.1 Algemeen Als verduidelijking van de inrichting- en situeringvereisten dient duidelijk te zijn dat voor tijdelijke bouwsels (alle soorten) en bijbehorende inrichting inclusief vlonders e.d. te plaatsen op een regulier terras een aparte vergunning (valt onder evenementenvergunningen) aangevraagd dient te worden bij het college van B & W met bijbehorende leges en precario. Dit onder andere om toetsing en advisering door politie, brandweer en andere instanties mogelijk te maken. Dit houdt dus in dat deze tenten gekoppeld zijn aan de evenementen! periode waarvoor zij zijn aangevraagd en dat ze dus niet een semi-permanent karakter kunnen hebben. Dit staat los van een eventuele vergunning voor een evenementterras aan te vragen bij het organiserend comité van een evenement, voor een door het College van B & Waan te wijzen gebied, op dagen dat de reguliere terrasvergunning niet geldt. Juridisch dient tijdelijk te worden beschouwd als maximaal 31 dagen. Dit betekent voor de volgende categorieên: . Tenten Bouwverordening: na 31 dagen moet men hieraan voldoen. Brandbeveiligingsverordening: hieraan moet men voldoen. Milieunormen: hieraan moet men voldoen . Aanbouwsels (door 3 vaste wanden omsloten) Bouwverordening: dienen te allen tijde te voldoen aan de bouwverordening. Brandbeveiligingsverordening: hieraan moet men voldoen. Milieunormen: hieraan moet men voldoen. 5.2 Milieuvoorschriften Milieuvoorschriften mogen niet worden vergeten. Het gaat hierbij dan met name over hinder4 en wel de productie van geluid. Een en ander betekent bijvoorbeeld dat er geen geluidsdragers mogen zijn in de tent. 5.3 Brandwerendheid Praktisch gezien is met name de onderlinge brandwerendheid van de bouwsels vaak een probleem. Indien twee tijdelijk bouwsels tegen elkaar worden gezet dient er een brandvertraging te zijn van 30 minuten. Hierbij is er een gedeelde verantwoordelijkheid (rechtsgelijkheidsbeginsel). Allebei de bouwsels moeten de helft van de brandwerendheid leveren. Of men moet 1 hele grote tent te bouwen d!~ open is, maar dan moeten de gevels van alle afzonderlijke panden voldoende brandvertragend zIJn. 4 Hier is artikel 7.3.2.b van de bouwverordening van toepassing 8 5.4 Aanvraagtermijn Om dit goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat de aanvragen tijdig worden ingediend. Omdat de tijdelijke bouwsels meestal worden gerealiseerd rond de Kerst en met de Carnaval wordt voorgesteld de aanvraagtermijn vast te stellen op: 1 september tot 1 november. 6. Tijdelijke overdekkina van terrassen. zoaenaamde Winterterrassen Een aanvrager van een tijdelijke overkapping van een terras dient daarvoor bij de gemeente een bouwvergunning aan te vragen. A. Daartoe dienen de volgende gegevens! bescheiden te worden overlegd: 1. Een duidelijke bouwtekening van het terras, inclusief de overkapping op schaal; 2. Een duidelijke plattegrond van het betreffende pand met daarop aangegeven de bestaande vluchtwegen en brandveiligheidsvoorzieningen; 3. Een duidelijke situatietekening op schaal; 4. Foto' s van de gevels van het bestaande pand in relatie tot zijn omgeving; 5. Een omschrijving van gebruikte materialen (in verband met de brandveiligheid); 6. Een omschrijving van de geplande kleuren; 7. Een omschrijving van een eventuele aanwezige terrasverwarming; 8. Een omschrijving en tekening van een eventueel gewenste reclame-uitingen; 9. Een opgave van het geluidsniveau dat kan ontstaan op het terras; 10. Constructiegegevens waaruit blijkt dat sprake is van een stabiele constructie; 11. Ingevulde bouwaanvraagformulieren. B. De tijdelijke overdekking moet voldoen aan de volgende voorwaarden: 1. Een overkapping mag niet breder zijn dan het bestaande pand; 2. de hoogte ter plaatse van de gevel van de horecagelegenheid mag niet hoger zijn dan maximaal 3.50 meter; dan wel de maximale hoogte van de eventueel aanwezige luifels; 3. de diepte mag niet meer als de bestaande uitvaldiepte van zonneluifels, sowieso met een maximum van 3,00 meter; 4. De zijwanden (ook ter plaatse van een eventuele luifel) moeten een brandwerendheid hebben van minimaal 30 minuten. Ter plaatse van de luifel kan eventueel gebruik gemaakt worden van brandwerend glas voor extra licht; 5. Er mag geen conflict ontstaan met de brandveiligheids voorschriften. De aanvraag zal daar op worden beoordeeld (ook de lengte van de ontstane vluchtwegen); 6. Het geluidsniveau op het winterterras mag het voor het pand toegestane maximum niveau niet overschrijden. Dit betekent dat de toegangsdeuren naar de horecagelegenheid gesloten moeten blijven bij een te hoge geluidsbelasting. C. Aaneen gebouwde combinaties van een tijdelijke bouwsels (bijvoorbeeld met carnaval) en een tijdelijke overkapping van een terras worden niet toegestaan. Dit uit oogpunt van brandveiligheid. D. Alvorens de gemeente tot behandeling van de aanvraag van een tijdelijke overdekking van een terrasvergunning kan overgaan, dient de aanvrager de noodzakelijke en!of wettelijk vereiste vergunningen, inclusief de vereisten op basis van de milieuwetgeving, voor zover de gemeente bevoegd gezag is, te kunnen overleggen. E. De gemeente verstrekt een vergunning voor de duur van drie jaar is voor het tijdelijk mogen overdekken van een terras tijdens de periode 1 oktober tot 1 april. De aanvrager kan de vergunning niet verlengen middels een meldingsformulier. Bij de vergunningaanvraag zal de gemeente voor de leges kosten en precario tegelijk een rekening sturen. 9 ft . 7. HandhavinQ Het toezicht op naleving van de terrasvergunningsvereisten wordt door of vanwege de gemeente uitgeoefend. Als uiterste instrumenten voor het handhaven van vergunningsvereisten worden zonodig bestuursdwang, dwangsommen dan wel intrekking van vergunningen gehanteerd. Handha vingsinstan ties Aangezien dit plan een uitbreiding en verscherping van terrasvereisten inhoudt, is handhaving nog meer van belang dan tot op heden. Handhaving van vergunningsvereisten, van oudsher een politietaak, gaat meer en meer een taak van de gemeente worden. Hiet:bij zijn de Dienst Stedelijke. ontwikkeling en beheer (ruimtelijk aspecten) en de Bestuursdienst (bestuursrechtelijke handhaving' en~ financiën [Ieges- en precarioheffing]) verantwoordelijk. . Daarnaast vindt handhaving voor wat betreft milieuvereisten door de Regionale Milieudienst, vestiging Helmond plaats. Handhaving openbare orde en veiligheid vindt door de politie en handhaving brandveiligheid door de brandweer plaats. Aparte handhavingsmaatregelen voor terrassen worden niet voorgesteld, aangezien die deel uit gaan maken van nog nader te bepalen handhavingsmaatregelen ruimtelijke kwaliteit in het Centrum in het algemeen. Overige handhavingsaspecten De terrasvergunning, inclusief de arceringen waarbinnen het terras opgesteld moet worden, dient altijd in de horeca-inrichting of bij de terrasexploitant in geval van een evenement of kermis aanwezig te zijn om de controle te vergemakkelijken. . De hierboven genoemde handhavingsinstanties zullen in principe trachten in overleg met de exploitant te bewerkstelligen dat bij niet voldoen aan de terrasvergunningsvereisten of bij het ontbreken van een terrasvergunning deze mankementen zo spoedig mogelijk verholpen worden. Indien de terrasexploitant niet binnen redelijke termijn alsnog aan de vergunningsvoorwaarden gaat voldoen, zal, afhankelijk van de zwaarte van de overtreding, de gemeente de nodige bestuursrechtelijke stappen nemen, met als uiterste sanctie intrekking van de vergunning. Handhavingsinstanties moeten hiervoor een stappenplan opstellen. Als veiligheid en openbare orde ernstig in het geding zijn of komen kan het college van burgemeester en wethouders ten alle tijden gelasten tot onmiddellijk intrekken van de terrasvergunning. De aanwijzingen en bevelen door of namens de politiechef of commandant van de brandweer of de directeur van de Dienst Stadsbeheer gegeven dienen onmiddellijk te worden opgevolgd. In het uiterste geval kan dit leiden tot volledige verwijdering van het terras. Naast het hierboven genoemde en de vergunningsvoorwaarden controleert de gemeente ook op: . Verlichting . Hekwerk . Planten in de openbare ruimte . Illegale stroomaftapping . Voorwaarden uit de vergunning (vrije doorgang, etc) . Kabels, leidingen (bijvoorbeeld uit tijdelijke bouwsels) Hardheidsclausule Indien de toepassing van deze paragraaf zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van de bepalingen in dit supplement. 10 " " ,," 8. Financiële aspecten. Algemeen In het algemeen worden door de horeca de tarieven voor leges en vooral ook voor precarioheffing te hoog gevonden. Ook al, omdat de horeca met vele vergunningen te maken heeft. Eén van de doelstellingen van het gemeentelijk horecabeleid is zodanige maatregelen te treffen dat ontplooiingskansen van de horeca bevorderd worden en daarmee de bijdrage van de horeca aan met name het Centrum verbeterd wordt. Differentiatie precarioheffing voor terrassen naar stadsdeel blijft gehandhaafd. Centrumdefinitie blijft ~ zoals in het kaartje in bijlage 2 is verwoord. Dit wordt Ook reeds in de precarioverordening toegepast. . Vanwege het gelijkheidsbeginsel is binnen de gemeentelijke belastingswetgeving slechts deze beperkte tariefdifferentiatie van maximaal 20 % mogelijk (op basis van vastgelegd beleid). De tarieven precario terrassen worden jaarlijks geIndexeerd conform begrotingsrichtlijnen (= met het landelijke inflatiepercentage). Dit betekent dus geen incidentele extra verhogingen die dit percentage te boven gaan. Naast het hierboven genoemde zijn er geen financiêle consequenties. 9. Communicatie Terrassenplan 2003 Nadat het beleid is vastgesteld zal dit worden gecommuniceerd met de betrokkenen. Aangezien de vaststelling een bevoegdheid is van het college zal het Terrassenplan 2003 alleen ter kennisname worden gezonden aan de commissie Ruimtelijk Fysiek. Helmond, 15 juli 2003 Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, De secretaris, 11 sA Biilaae 1: Overzichtskaart Centrum en Aandachtsgebieden Helmond, grenzen zoals gehanteerd in "De smaak te pakken", Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010, vastgesteld door de gemeenteraad op 4 april 2000. 12 , ,# Biilaae 2 1. Omschrijving Centrumgebied (=A) en daarbuiten (=B) algemeen in het kader van precario Centrum (A) omvat het gebied van de gemeente Helmond gelegen binnen of aan het Oostende, Noordende, Binderseind, Zuideinde, Kasteeltraverse, de spoorlijn Eindhoven - Venlo tussen Burg. Van Houtlaan en Kanaaldijk N.W., Kanaaldijk N. W., Eikendreef, Kromme Steenweg, Steenweg en Kanaaldijk tot aan het Oostende. Onder het gebied B (Buiten Centrum) wordt begrepen het gebied van de gemeente Helmond niet vallende onder A. Deze grenzen zijn vastgesteld in het Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010, op 4 april 2000 door de gemeenteraad van Helmond. 2. Onder de "weg" verstaat de Algemene Politieverordening Helmond 1978, herziene tekstuitgave nr. 33 d.d. 5 september 2000: a. wegen paden of trottoirs, welke voor openbaar verkeer openstaan, alsmede daarin gelegen bruggen en duikers, tot die wegen behorende bermen en zijkanten, de stroken tussen verkeersbanen, op- en afritten, glooiingen. bermsloten met hun taluds alsmede bebakeningen en andere van de weg deel uitmakende of daarmee rechtstreeks verbonden werken. b. Parken, plantsoenen, pleinen en open plaatsen, welke, al dan niet met enige beperking voor publiek toegankelijk zijn. c. Voor publiek toegankelijke stoepen, trappen, portieken. gangen, passages, galerijen en openbare urinoirs 13 |