- Bestuur
- Commissiestukken Aanpassingen kasteel
Commissiestukken Aanpassingen kasteel
Documentdatum | 08-09-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
..~ Gemeente He Behoort bij agenda nr. SE: ~ . datum vergadering cP-9- 0] . I . . Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 15 juli 2003 Onderwerp: Aanpassingen kasteel Inhoud: In 1999 werd de nota 'Het kasteel van Helmond. Herinrichting in relatie tot het kunsthal project' opgesteld. De nota gaat nader in op de voorwaarden waaraan voldaan zou moeten worden, om het kasteel een sterke positie in te laten nemen binnen het Helmondse culturele veld. Met het gereedkomen van de Boscotondo-hal en het overhevelen van een aantal functies werd een start gemaakt met de nadere uitwerking en invulling van de nota. In bijgevoegde nota worden een aantal voorstellen gedaan voor deze uitwerking en invulling. De notitie omvat drie onderdelen Herinrichting kasteel (herinrichting entreeruimten, horecavoorziening, beveiliging, trouwzalen, onderhoud e.d.; Herinrichting permanente tentoonstelling Mens en Werk; Arbo maatregelen. Voor de verdere uitwerking van de plannen, de financiale onderbouwing en de uiteindelijke voorstellen verwijzen wij u naar bijgevoegde notitie. Daarnaast willen wij nog opmerken dat is onderzocht of de werkzaamheden in het kasteel Europees moeten worden aanbesteed. Dit is niet het geval. De bedragen van de verschillende onderdelen hoeven niet te worden opgeteld omdat de onderdelen veelal toevallig samenkomen en niet één achterliggend doel hebben. Verder gaat het om werkzaamheden en diensten op het gebied van cultuur. Deze vallen buiten de regeling. Met dit verzoek mee te zenden stukken: Notitie "Voorstel aanpassingen kasteel" Het college van B en W verzoekt: om behandeling in de raad op 30 september 2003 waarbij rekening gehouden dient te worden met de adviezen van: de commissie SE op 8 september 2003 en de commissie MO op 11 september 2003 kasteel Pagina 1 van 2 GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vergadering 30 september 2003, agendapunt Onderwerp : krediet ten behoeve van de herinrichting van het Kasteel Bijlage B&W vergadering Dienst I afdeling : 148 : 15 juli 2003 : SEKC Aan de gemeenteraad, In 1999 is door uw raad de nota 'Het kasteel van Helmond. Herinrichting in relatie tot het kunsthalproject' vastgesteld. De nota gaat nader in op de voorwaarden waaraan voldaan zou moeten worden om het kasteel een sterke positie in te laten nemen binnen het Helmondse culturele veld. Met het gereedkomen van de Boscotondo-hal en het overhevelen van een aantal functies van het kasteel naar de Boscotondo-hal werd een start gemaakt met de nadere uitwerking en invulling van de nota. Bijgaand treft u aan de notitie "Voorstel aanpassingen kasteel". Deze nota omvat verschillende onderdelen en subonderdelen: 1. Herinrichting kasteel Herinrichting (entreeruimten, kelder, beveiliging, horecavoorziening, trouwzalen) Algemene en onderhoudswerkzaamheden binnenzijde kasteel 2. Herinrichting permanente tentoonstelling Mens en Werk 3. Arbo maatregelen. Voor de verdere inhoud van de voorstellen verwijzen wij u de genoemde notitie. Wij stellen u voor te besluiten conform bijgaand besluit (begrotingswijziging 105). Het advies van de commissies samenleving en economie en het advies van de commissie middelen en ondersteuning zullen, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Helmond De burgemeester mr. AAM. Jacobs. De secretaris, mr. AC.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 148 blz. 1 >, ' BESLUIT Bijlage: 148 Raadsvergadering d.d.: 30 september 2003 De raad van de gemeente Helmond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 juli 2003. gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: 1. Akkoord te gaan met de inhoud van bijgevoegde notitie "Voorstel aanpassingen kasteel". 2. In te stemmen met het beschikbaar stellen van de volgende kredieten: Ten behoeve van de herinrichting kasteel een bedrag van ¿ 723.864,-; Ten behoeve van de herinrichting van de permanente tentoonstelling Mens en Werk een bedrag van ¿ 192.856,-; Ten behoeve van aanpassingen in het kader van Arbo-richtlijnen een bedrag van ¿ 170.123,-. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 30 september 2003, bijlage 148. De raad voornoemd, De voorzitter, De griffier, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 148 blz. 2 Gemeente Helmond Voorstel aanpassingen kasteel Afdeling Kunst & Cultuur Afdeling Vastgoed 3 juli 2003 INHOUD 1 2 3 4 5 6 7 Inleiding Herinrichting kasteel Herinrichting permanente tentoonstelling Mens en Werk Arbo maatregelen Groot onderhoud (buitenzijde) kasteel Planning Financiële consequenties samengevat Bijlagen: tekeningen 2 1 INLEIDING Aanleiding In 1999 werd de nota 'Het kasteel van Helmond. Herinrichting in relatie tot het kunsthalproject' opgesteld. De nota gaat nader in op de voorwaarden waaraan voldaan zou moeten worden, om het kasteel een sterke positie in te laten nemen binnen het Helmondse culturele veld. Met het gereedkomen van de Boscotondo-hal en het overhevelen van een aantal functies van het kasteel naar de Boscotondo-hal werd een start gemaakt met de nadere uitwerking en invulling van de nota. Voortgang tot nu toe Het beoogde herinrichtingstraject is vervolgens echter door een onderzoek in het kader van Arbo-voorschriften vertraagd. Er is een Arbo-onderzoek uitgevoerd dat heeft geresulteerd in een aantal voorstellen, met name gericht op verbetering van de klimatologische omstandigheden voor de medewerkers van het kasteel. Omdat het Arbo onderzoek is afgerond kan nu een doorstart worden gemaakt met de herinrichting van het kasteel. Inmiddels is geïnventariseerd welke eisen en wensen er zijn en zijn deze begroot. Daarnaast is een separaat traject de herinrichting van de permanente tentoonstelling Mens en Werk. In 2002 heeft de gemeenteraad hiertoe een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van ¿ 34.034,-. Inmiddels is een inhoudelijk concept geschreven en is een vormgever geselecteerd. Tenslotte zal in afstemming met de totale herinrichting ook groot onderhoud aan de buitenzijde van het kasteel plaatsvinden. Inhoud nota De herinrichting omvat verschillende onderdelen en subonderdelen. 1. Herinrichting kasteel volgens oorspronkelijke opdracht gemeenteraad Herinrichting (entreeruimten, kelder, beveiliging, horecavoorziening, trouwzalen) Algemene en onderhoudswerkzaamheden binnenzijde kasteel 2. Herinrichting permanente tentoonstelling Mens en Werk 3. Arbo maatregelen Daarnaast zal er groot onderhoud plaats vinden aan vooral de buitenzijde van het kasteel. Hierover wordt separaat een voorstel geformuleerd. 3 2 HERINRICHTING KASTEEL In grote lijnen is al door de gemeenteraad bepaald welke onderdelen bij de herinrichting betrokken dienen te worden, dan wel te worden onderzocht. De herinrichting bestaat uit twee onderdelen: a. Herinrichting kasteel, met uitzondering van de permanente tentoonstelling Mens en Werk b. (Achterstallig) onderhoud en algemene werkzaamheden Ten behoeve van de herinrichting is in de raadsvergadering van 1 april jl. besloten een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van ¿ 72.050,-. Het bedrag wordt besteed aan een binnenhuisarchitect/vormgever, advieskosten, een aanpassingskosten ruimte boven de poort. In nauwe samenwerking met de directeur en teamleider van het Gemeentemuseum is door de werkgroep Herinrichting een voorstel uitgewerkt. In de werkgroep nemen vertegenwoordigers zitting de afdeling Kunst en cultuur, afdeling Vastgoed en het Gemeentemuseum. Op onderdelen is samen gewerkt met Interne Diensten, Bodedienst, Ambtenaren Burgerlijke Stand. a. Herinrichting De herinrichting omvat verschillende onderdelen. In het volgende wordt hiervan een opsomming gegeven. Aanpassingen kelder De huidige entree van het museum is gevestigd in de kelder. In opdracht van de gemeenteraad is de mogelijkheid bekeken om de entree te verplaatsen naar de hoofdingang van het kasteel. Echter vanuit logistiek, bouwkundig en museum-technisch oogpunt is dit geen logische keuze. Gelet op het grote aantal huwelijken enerzijds en recepties, ontvangsten en feesten anderzijds zullen de verschillende gebruikers elkaar regelmatig in de weglopen. Daarnaast zullen (bouwkundige) voorzieningen moeten worden aangebracht bij de entree ten behoeve van het museum, welke vanuit monumentaal-oogpunt ongewenst zijn. Ook sluit de entree niet aan op de ruimten van het museum. Daarom wordt voorgesteld de entree op de huidige locatie te handhaven en de entreevoorzieningen op te waarderen. In grote lijnen zal de herinrichting van de kelder er als volgt uitzien: Entree Museum Ook de buitenzijde van de entree maakt onderdeel uit van de herinrichting. De entree van het Museum heeft weinig uitstraling, zeker in verhouding tot de hoofdentree van het kasteel. Middels vormgeving dient de entree meer uitstraling te krijgen, waarbij deze vormgeving wel moet aansluiten bij het karakter van het kasteel. Daarbij wordt ook de informatievoorziening aan de buitenzijde van het kasteel betrokken (informatieborden). Ook de interne informatievoorziening en bewegwijzering zal moeten worden herzien. 4 Ontvangstruimten De balieruimte blijft op de huidige locatie gevestigd. De balie wordt ruimer opgezet en aangepast aan Arbo-voorschriften (zie hiervoor ook verder in de nota). De balie moet als volwaardige werkplek gebruikt kunnen worden en heeft de benodigde inrichting en voorzieningen (data- en telefoonaansluitingen, bedieningspaneel installaties, opberg- en kastruimte en mogelijkheden voor het uitstallen van documentatiemateriaal). Verder zal er een ruimte worden ingericht ten behoeve van een garderobevoorziening. Momenteel is daar geen mogelijkheid voor. Daarbij wordt rekening gehouden met volwassenen, gehandicapten en kinderen. Naast kapstokken zullen ook lockers worden geplaatst. De vroegere werkplaats kan hier voor worden ingezet. Dit vraagt wel een aantal werkzaamheden, zoals het isoleren en opknappen van de ruimte. Ook zal de huidige winkelvoorziening enigszins worden uitgebreid, waarbij ook afsluitbare (display)voorzieningen gewenst zijn. Daarnaast zal ten behoeve van de museumbezoekers een kleine horecavoorziening (koffiekamer) worden ingericht. Oorspronkelijk was het idee om een horecavoorziening op de bel-etage in te richten voor alle bezoekers (museumbezoekers, recepties en feesten e.d.). Echter in dit voorstel wordt hier niet meer vanuit gegaan. Reden hiervoor is dat er logistieke problemen zullen ontstaan, omdat er verschillende gebruikers gebruik zullen maken van de voorziening. Daarbij zou een voorziening op de bel-etage ook betekenen dat er ook toezicht in deze ruimte nodig is, omdat er verder op deze verdieping geen algemeen toegankelijke ruimte voor het Museum is. Indien er een koffiekamer wordt ingericht bij de entreeruimten, dan kan het toezicht plaatsvinden vanuit de balie. Uitgegaan wordt van een luxe zelfbedienings-koffieautomaat. Bij de horecavoorziening wordt ook betrokken de aansluitende torenkamer, welke op dit moment nog in gebruik is als kluisruimte. Het voorgestelde plan betekent dat de genoemde toren kamer wordt toegevoegd aan de ruimten van het museum. Momenteel is de ruimte in gebruik als kluis. In de kluis worden bonnen opgeslagen voor het geval er een oorlog uit zou breken. Het in de kluis resterende materiaal is minimaal. Er staan slechts enkele dozen met bonnen. De inrichting van de koffiekamer omvat onder andere nieuw meubilair, verlichting, koffieautomaat, kleine afsluitbare koelkast. Invalidenentree Het kasteel is onvoldoende toegankelijk voor minder validen. Nu wordt een rolstoel via de laadruimte naar binnen gereden. Echter de hellingsbaan is gevaarlijk stijl. De laadruimte zal middels een lift je worden aangepast. Toiletvoorziening Voor museum bezoekers is er alleen de mogelijkheid om op de verdieping gebruik te maken van het toilet. Gewenst is een toiletvoorziening nabij de entree. De enige mogelijkheid om een toiletvoorziening te realiseren is in de huidige boekenkelder. Algemeen Doordat de huidige balie zal verdwijnen, zal ook de vloer in de balieruimte moeten worden vernieuwd. Verder is er in de kluis en de werkplaats een betonnen ondergrond. Ook hier moet de vloer worden aangepast. Voorgesteld wordt om in de entreeruimten te kiezen voor één soort vloerafwerking, bij voorkeur van natuurlijk materiaal. Daarnaast zal ook de verlichting in de entreeruimten worden aangepast. 5 Binnenhuisarchitect Voor de entreeruimten en de horecavoorziening zal een binnenhuisarchitect worden ingeschakeld. Hierover is al bij het voorbereidingskrediet een besluit genomen. Herinrichting stadshistorische collectie De overige ruimten zijn momenteel en ook na de herinrichting in gebruik ten behoeve van de collectie van het Museum. De gemeenteraad heeft aangegeven het kasteel meer te willen benadrukken als object. De ruimten in de kelder zijn hiervoor bij uitstek geschikt. Het idee is om het concept meer te richten op de doelgroep gezinnen met kinderen en toeristen en het kasteel hier meer naar voren te laten komen. Momenteel wordt gewerkt aan het concept dat uitgaat van een verhalende lijn. De 'Heren van Helmond' vertellen het verhaal van het kasteel, waarbij veelvuldig gebruik zal worden gemaakt van anekdotes. In de bijlagen is een tekening opgenomen van de plannen voor de kelder. Aanpassingen Bel-etage Op de bel-etage zijn verschillende functies ondergebracht. Op de bel-etage gaat het om de volgende werkzaamheden: Trouwzalen Naast enkele algemene (onderhouds)werkzaamheden zal vooral worden gekeken naar de inrichting. Het meubilair en de stoffering moeten respectievelijk opnieuw worden bekleed en worden vervangen. De gordijnen en een groot deel van de stoelen (met name de bekleding) zijn in zeer slechte staat. Feitelijk betreft het regulier, dan wel achterstallig onderhoud ofwel vervang i ngsi nvesteringen. In de prijsvorming is uitgegaan van een met de huidige bekleding vergelijkbare stof (qua kwaliteit, niet qua vormgeving). Maria van Brabantzaal De werkzaamheden liggen vooral op het gebied van onderhoud (vloeren, wanden). Verder gaat het om (flexibele) inrichting van de zaal ten behoeve van diverse bijeenkomsten, zoals lezingen, ontvangsten, voorstellingen. Horecavoorziening De raad heeft de wens uitgesproken om te onderzoeken of een horecagelegenheid in het kasteel kan worden ondergebracht. Het gaat daarbij niet om een zelfstandige horeca, maar een beperkte, flexibel in te zetten voorziening. Zoals al eerder aangegeven is in eerste instantie onderzocht of een horecavoorziening voor recepties en representatieve activiteiten van het gemeentebestuur, feesten en voor museumbezoekers te combineren was. Echter dit geeft logistiek veel problemen. De feesten en recepties vinden regelmatig plaats. Dit vergt veel voorbereiding, waardoor de horecagelegenheid gesloten zal zijn voor museumbezoekers. Verder bevindt zich de horecavoorziening op de bel-etage, welke niet door individuele museum bezoekers kan worden bezocht. Als deze gelegenheid opengesteld is voor museum bezoekers zal er een extra suppoost of cateringmedewerker moeten worden aangetrokken, om de ruimte in het oog te houden. Om deze reden is er voor gekozen voorlopig uit te gaan van een koffiekamer voor museumbezoekers in de kelder. Deze kan worden voorzien van een (luxe) koffieautomaat en valt onder de hoede van de baliemedewerk(st)er. 6 Bij de horecavoorziening wordt uitgegaan van de Joost van Cortenbachzaal (voormalige commissiekamer / aula), en de twee aangrenzende ruimten (toren kamer en voorruimte). In deze laatste twee ruimten worden keuken voorzieningen opgenomen, zoals een spoelmachine, koelkast, eenvoudige kookvoorziening (ten behoeve van de laatste bereiding), oven om op te warmen). Het gaat alleen om voorzieningen voor de laatste bereiding, niet om uitgebreid te koken. Bij feesten vindt het koken plaats bij de cateraar zelf, en de laatste bereidingen in het kasteel. Daarom is ook gekozen voor een eenvoudige inrichting. De Joost van Cortenbachzaal wordt ingericht als publieksgedeelte. De ruimte kan worden gebruikt voor recepties, feesten en ontvangsten van het gemeentebestuur, en door het museum (lezingen, workshops, ontvangsten). De ruimte wordt ingericht naar de sfeer van het kasteel. Dit laatste betekent nieuw meubilair en mogelijk stoffering. Werkplekken Omdat twee werkplekken op de bel-etage wegvallen, zullen op een andere plek in het kasteel twee nieuwe werkplekken moeten worden gecreëerd. Dit kan worden opgelost middels aanpassing van de ruimte boven de poort. Hierover is al bij het voorbereidingskrediet een beslissing genomen. In de bijlagen is een tekening opgenomen van de plannen voor de bel-etage. 7 Aanpassingen verdieping Naast de algemene werkzaamheden zijn de aanpassingen op de verdieping minimaal. Mogelijk moeten er in het kader van de voorschriften van de brandweer enkele wijzigingen plaatsvinden in de draai richting van deuren. Verder vindt in een separaat traject de herinrichting van de vaste collectie rond het thema Mens en Werk plaats. Hierover is een apart hoofdstuk in deze nota opgenomen. In de bijlagen is een tekening opgenomen van de plannen voor de verdieping. b. Algemene werkzaamheden en (achterstallig) onderhoud binnenzijde In het kasteel is op diverse plaatsen behoefte aan ingrijpend onderhoud, in sommige gevallen regulier (preventief) en in andere gevallen als gevolg van achterstallig onderhoud. Verder moet er ook een aantal algemene werkzaamheden worden verricht. Puntsgewijs gaat het om het volgende: Onderhoud en renovatieve werkzaamheden binnenzijde kasteel Schilder- en stucwerk diverse ruimten en gangen Herstelwerkzaamheden vloeren Opknappen sanitaire voorzieningen Trouwzalen (al eerder genoemd) Opnieuw bekleden / herstellen stoelen en tafels Herstellen dan wel vervangen tafel- en vloerkleden Vervangen gordijnen Brandpreventieve maatregelen Aanpassingen vluchtgangen Verouderde installaties aanpassen aan huidige wetgeving Beveiliging Door de firma MuSeCo, gespecialiseerd in beveiliging van musea, is onderzocht welke beveiligingsmaatregelen wenselijk en nodig zijn. Het advies van MuSeCo luidt dat uitbreiding van de beveiliging nodig is. Het gaat daarbij voor objectbeveiliging van bijvoorbeeld schilderen en vitrines middels detectoren. Verder is wenselijk het scheiden van functies in het kasteel. Nu komt het vaak voor dat bruiloftsgasten naar binnen lopen in de naast de trouwzalen gelegen kantoren of snel even naar boven lopen om wat van het museum te zien. Ook is dit mogelijk bij feesten en recepties. Hetzelfde geldt voor museum bezoekers die de neiging niet kunnen weerstaan om te kijken in ruimten die niet algemeen toegankelijk zijn. Uiteraard is er een suppoost in het museum en een bode in geval van huwelijken ofwel recepties aanwezig. Maar deze kan niet overal tegelijk aanwezig zijn. Voorgesteld wordt om de verschillende functies te scheiden middels elektronische sloten op de deuren (pasjes of codesloten). Verder wordt door MuSeCo geadviseerd elektronische signalering te installeren. MuSeCo stelt dat het gaat om een bedrag van minimaal ¿ 50.000,-. In het Gemeentemuseum, en met name op de verdieping is wel beveiliging aanwezig, in de vorm van bewegingssignalering. Verder is er ook een gecompartimenteerde alarminstallatie. 8 In de praktijk blijkt dat er weinig incidenten zijn. Op zich biedt het gebouw doordat het een waterburcht is al een goede bescherming tegen inbraak buiten openingstijden. Gezien het beperkte budget voor de herinrichting wordt voorgesteld om de beveiliging beperkt uit te breiden en het te beperken tot absoluut noodzakelijke basisvoorzieningen. Het gaat dan om beveiliging van enkele topstukken en het afsluiten van een aantal ruimten (scheiden van functies). Voorgesteld wordt om een taakstellend budget op te nemen van ¿ 12.500,- ten behoeve van de meest noodzakelijke beveiligingsmaatregelen. Beveiligingsmaatregelen in het kader van brandveiligheid zijn reeds genoemd. Financieel Uitgaande van volledige vrijstelling van BIW is het eindbedrag van de begroting Herinrichting ¿ 795.915,-. Uitgesplitst naar hoofdcategorieën ziet de begroting er als volgt uit: Samenvatting herinrichting 1 Herinrichting tentoonstelling kelder 2 Herinrichting entreeruimten 3 Horecavoorziening 4 Trouwzalen 5 Beveiliging 6 Aanpassing tbv toegankelijkheid invaliden 7 Algemeen / onderhoud Onvoorzien (10%) 100.000 141.715 51.760 69.657 79.500 34.600 191.782 66.901 BTW BGG 151.224 60.000 Totaal 947.139 Totaal uitgaande van BTW vrijstelling 795.915 Om een goed totaaloverzicht te krijgen is in het totaalbedrag ook opgenomen de onderdelen waarvoor al goedkeuring is verleend in het voorbereidingskrediet. Het betrof de kosten voor de binnenhuisarchitect (ontwerp entreeruimten), advieskosten (bouwhistorisch, veiligheid, horeca, afd. Vastgoed), onvoorzien en aanpassing ruimte boven de poort voor een bedrag van ¿ 72.050,-. Naast de bovenstaande indeling is ook een verdeling te maken naar algemene herinrichtingselementen (kelderruimten, entreeruimten, horeca, trouwzalen, delen beveiliging, invalidenvoorzieningen en algemene werkzaamheden) en (achterstallig) onderhoud. 9 Herinrichting - (Achterstallig) onderhoud - Overige elementen herinrichting 292.939 502.976 795.915 In de oorspronkelijke inventarisatie van wensen en eisen waren er meer gewenste elementen. Om het kasteel meer te benadrukken als object werd in eerste instantie uitgegaan van het vervangen van de tegelvloer in de gehele kelder. Omdat dit niet strikt noodzakelijk is, is dit onderdeel vervallen. Al eerder is aangegeven dat ook aan beveiliging geen prioriteit is gegeven en wordt uitgegaan van de meest noodzakelijke voorzieningen. Daarnaast lag er de wens om de kelderverdieping volledig her in te richten met inschakeling van een professionele vormgever. Dit vraagt om een aanzienlijke investering. Gelet op het totaal budget wordt voorgesteld de werkzaamheden zo veel mogelijk in eigen hand te houden, waardoor het benodigde budget aanzienlijk afneemt. Op onderdelen zal wellicht wel een vormgever worden ingeschakeld. Bovendien zal worden onderzocht of nog alternatieve subsidiebronnen kunnen worden aangesproken. Dekking Dekking vindt plaats door middel van de volgende bedragen. In totaal is een bedrag beschikbaar voor de herinrichting van ¿ 795.914,-. Zoals al aangegeven is van dit bedrag al een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van ¿ 72.050,-. Benodigd is dus nog een bedrag van ¿ 723.864,- Dit bedrag is als volgt opgebouwd: Meerjaren Investeringsprogramma 2002-2005 - Overige investeringen aanpassingen kasteel (001/001) Meerjaren Investeringsprogramma 2002-2005 - Cultuur en recreatie - Herinrichting kasteel (500/51510A) Stimulussubsidie - Herinrichting kasteel I museum IVP 2003-2006 Herinrichting kasteel I museum (515.1 OA) Combivisie-reserve Totaal 181.512,- 181.512,- 181.512,- 45.378,- 206.000,- 795.914,_1 Het onderdeel (achterstallig) onderhoud komt zo veel mogelijk ten laste van de Combivisie- reserve. Daarnaast zal worden getracht middelen te genereren voor (onderdelen van) de herinrichting middels subsidie en sponsoring. Het gaat daarbij hoofdzakelijk om de inrichting van de museumafdeling in de kelder en invalidevoorzieningen. 1 Als gevolg van afrondingen en percentages is er een verschil van ¿ 1,- tussen beschikbaar en begroot bedrag. 10 3 HERINRICHTING PERMANENTE TENTOONSTELLING MENS EN WERK Na vaststelling van de nota "Het kasteel van Helmond, herinrichting in relatie tot het kunsthalprojecf' is gestart met de voorbereidingen van de herinrichting van de permanente tentoonstelling Mens en Werk. Inmiddels is een inhoudelijk concept geschreven voor de herinrichting. Globaal komt het neer op het volgende. De focus ligt op de periode van circa 1850 tot heden. De periode ervoor wordt globaal weergegeven. De kunstwerken en de voor die periode kenmerkende stromingen staan centraal. Er wordt daarbij een koppeling gelegd tussen het direct visueel waarneembare op de kunstwerken en de relatie tot de kunstgeschiedenis en geschiedenis. De nieuwe opzet Iaat chronologisch zien hoe beeldende kunstenaars in de 1ge en 20e eeuw reageerden op met name de industrialisatie en de maatschappelijke ontwikkelingen die daaruit voortvloeiden. Ten behoeve van de ontwikkeling van een vormgevingsconcept heeft het college van burgemeester en wethouders besloten een vormgever in te schakelen, gespecialiseerd in tentoonstellingsconcepten voor musea. In samenwerking met de conservator en medewerkers van het Gemeentemuseum en de afdeling Kunst & Cultuur wordt momenteel gewerkt aan dit concept. Voor de herinrichting is in totaal ¿ 226.890,- (f 500.000,-) beschikbaar, beschikbaar gesteld door de provincie in het kader van het Grotestedenbeleid. Hieruit is reeds door de gemeenteraad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van ¿ 34.034,- (f 75.000,-). Aan de subsidie is als voorwaarde verbonden dat een link wordt gelegd met een of meerdere andere culturele functies, zoals bijvoorbeeld het Kunstencentrum of de Bibliotheek. Het grootste gedeelte van het budget zal worden besteed aan de inrichting van de tentoonstelling. Begroting Ontwikkeling inhoudelijk concept Ontwikkeling ruimtelijk concept (schetsontwerp) Inrichting tentoonstelling * Uitvoering vormgever ruimtelijk concept * Vitrines * Aanpassing verlichting * Aanpassing (tussen) wanden * Schilderwerk * Ontwikkeling film Heijenbrock * Vormgevingselementen * ICT elementen Leggen link met andere culturele functie Middelen p.r. Overige onvoorziene uitgaven (10%) 3.230 13.000 170.471 7.500 10.000 22.689 226.890 11 Hoe de verdeling zal zijn van de post Inrichting Tentoonstelling zal pas duidelijk zijn als het ruimtelijk concept is ontwikkeld. Van dit bedrag is door de raad al een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van ¿ 34.034,- vooral ten behoeve van de ontwikkeling van een concept en voorbereidende werkzaamheden. Van dit bedrag is een bedrag van ¿ 16.230,- inmiddels benut, ten behoeve van de eerste twee in het overzicht genoemde posten (ontwikkeling inhoudelijk en ruimtelijk concept). Voorgesteld wordt het restant van het bedrag van ¿ 226.890,-, te weten ¿ 192.856,- beschikbaar te stellen ten behoeve van de verdere werkzaamheden ten behoeve van de herinrichting van Mens en Werk. 12 4 ARBO MAATREGELEN Aanleiding Een aantal jaren geleden werden door enkele medewerkers van het museum klachten geuit over de werkomstandigheden. Het betrof vooral lichamelijke klachten. Naar aanleiding van de klachten besloot het college van burgemeester en wethouders een onderzoek in te stellen en hiervoor een krediet beschikbaar te stellen. Arbo-onderzoek Het onderzoek werd uitgevoerd door de Arbo Unie. Verder is een nader onderzoek uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf naar mogelijke schimmelvorming in het kasteel. De belangrijkste bevindingen waren: . CO2 overschot. In verschillende ruimten werd een CO2 overschot geconstateerd, waardoor klachten als dufheid kunnen ontstaan. . Er zijn in het kasteel grote temperatuurverschillen tussen ruimten. . Door slechte regulatie van het vochtgehalte is er een droge lucht en aan de andere kant tocht het in verschillende werkkamers. . In de kelders en enkele werkkamers zijn schimmels aangetroffen. Voorstel maatregelen Naar aanleiding van het Klimaatonderzoekrapport van de Arbo Unie d.d. augustus 2000 en het klimaatonderzoek van Sweegers en de Bruijn b.v d.d. november 2001 wordt voorgesteld het volgend pakket aan maatregelen met als doel het dusdanig verbeteren van het binnenklimaat ter plaatse van de werkplekken dat dit voldoet aan de Arbo-eisen. De te nemen maatregelen zijn; 1. Cv installatie wordt aangepast op de volgende onderdelen; In alle ruimten worden thermosstatische radiatorventielen geplaatst De cv-installatie wordt van een nieuwe weersafhankelijke digitale regeling voorzien. 2. Alle kantoorruimten inclusief de balieruimte worden voorzien van mechanische ventilatie. Hiervoor worden op de zolder ventilatiesystemen geïnstalleerd (1 installatie per ruimte) met luchtkanalen naar de diverse kantoorruimten en naar de balieruimte. De installaties zijn voorzien van Hoog Rendement ventilatie-unit met warmteterugwinning, een elektrische naverwarmer en een luchtfilter. 3. Ter plaatse van de balie wordt een glazen ruimte gecreëerd waarin 2 werkplekken zijn voorzien. Als voorbeeld voor de uitvoeringswijze verwijzen wij naar de recentelijk gerealiseerde balie van fase 3 van het stadskantoor. Uiteraard zal het ontwerp en de uitvoering anders zijn maar het principe is gelijk. Deze balieruimte wordt aangesloten op een ventilatiesysteem zodat deze werkplekken continu worden voorzien van verwarmde buitenlucht. De luchtkwaliteit in het souterrain is daardoor dan ook niet van invloed is op de luchtkwaliteit ter plaatse van de werkplekken achter de balie. Wel zal nog de mogelijkheid worden bezien om enkele entreeruimten af te zonderen en hierop een klimaatinstallatie aan te sluiten zodat een glazen ruimte niet nodig is. 4. Ten behoeve van alle kantoren inclusief de balieruimte wordt voorzien in het plaatsen van een aan de wand gemonteerde stoom bevochtiger per ruimte. (Uitgangspunten; ruimtetemperatuur 20 0 C bij 45 % relatieve vochtigheid) 13 5. Het grondig schoonmaken van het gehele souterrain en daar waar nodig het chemisch reinigen enjof mechanisch verwijderen van plekken met schimmels enjof bacteriegroei. Deze grondige schoonmaak is eenmalig en zal door een gespecialiseerde firma worden verricht. Vervolgens zal de schoonmaak van de kelder en ook de werkruimten van de medewerkers van het museum structureel worden aangepakt. 6. Het schilderen van alle wanden en plafonds van het souterrain. Op vochtgevoelige plekken wordt vochtwerend /vochtbestendig schilderwerk aangebracht. Het deskundig repareren j herstellen van het stukadoorswerk daar waar nodig. Omdat er in de kelder deels ook sprake is van achterstallig onderhoud voor wat betreft het schilder- en stucwerk, is voor de kelder een kostenverdeling gemaakt. De helft is opgenomen in het algemene herinrichtingsbudget en de helft bij het arbo- budget. 7. Tussen de trouwzalen en de kamers van de werknemers wordt een glazen tochtdeur geplaatst. Met de deur kunnen de klachten van tocht, vooral bij huwelijken en recepties worden voorkomen. Uitgangpunt daarbij is dat zal worden gezocht naar een esthetisch verantwoorde oplossing. De voorstellen zijn besproken tijdens een bijeenkomst met de medewerkers van het museum op 16 oktober jl 2002. Tijdens de bijeenkomst verklaarden de medewerkers zich akkoord met de voorstellen. Vervolgens is het voorstel achtereenvolgens behandeld door de Arbo-werkgroep, het MT en de Commissie VGWM. Algemeen werd geconcludeerd dat men inhoudelijk akkoord ging met de voorstellen. Financiële gevolgen In totaal gaat het om een investeringsbedrag van ¿ 202.447,-. Bij vrijstelling van BTW wordt totaalbedrag ¿ 170.123,-. Een deel van de werkzaamheden vallen samen met reguliere werkzaamheden van de afdeling Vastgoed. Hiervoor is al budget beschikbaar. Deze bedragen zijn in het totaal niet meegenomen. Het gaat daarbij om onderdelen van schilderwerk en stucwerk. In overleg met de beleidsafdeling Financiën en de afdeling Interne Diensten wordt voorgesteld het bedrag ten laste te brengen van de post Egalisatiereserve Arbo Concern. 14 6 PLANNING Op de volgende pagina treft u aan de planning. Uitgangspunt is een raadsbesluit in september. De planning is, naast andere factoren, vooral afhankelijk van het advies van de Rijksdienst voor Monumentenzorg. Hoewel beperkt zal aan de Rijksdienst advies moeten worden aangevraagd, omdat het immers een rijksmonument betreft. Formeel heeft de Rijksdienst het recht om hiervoor een periode van 6 maanden te gebruiken. De praktijk leert dat het verkrijgen van een advies ongeveer 2 ft 3 maanden in beslag neemt. Om zo veel mogelijk tijd te besparen zullen zowel de externe Monumentencommissie en de Rijksdienst zo vroeg mogelijk betrokken worden bij de plannen. Wellicht kan de planning daardoor nog worden ingekort. 15 project: verbouwingen kasteel 2003 12004 verbouwing stedskentoor juli augustus se tember oktober november december januari februari maart april mei uni uil au ustus se tember 2627 28 29 30 31 3233 34 35 38 37 38 39 40 41 4243 4445 46 47 48 49 50 51 52 1 2 3 4 5 6 7 8 910 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 36 36 37 38 39 Indienen raadsvoorstel I) i besluit architectenselectIe uitwerken Plannen I comlssle Me I SE raadsbesluit kredietvoorstellen -I- I voorove~ea monumentencommissie IJ IJR monumentencommissie I ~Iksdlenst I~ aanbestedingen I I werkvoorbereidina I I I I uitvoe~na werkzaamheden I I I I I I I I I opgesteld door. Eric Lenders S&B/GZNA 20-8-03 7 FINANCIËLE CONSEQUENTIES SAMENGEVAT Samenvattend zien de financiële consequenties met bijbehorende dekkingsvoorstel er als volgt uit: Herinrichting Investeringsbedrag (totaal, incl. voorbereidingskrediet van ¿ 72.050,-) 795.915,- Investeringsbedrag na aftrek reeds toegekend voorbereidingkrediet 723.864,- Dekking Meerjaren Investeringsprogramma 2002-2005 - Overige investeringen aanpassingen kasteel (001/001) Meerjaren Investeringsprogramma 2002-2005 - Cultuur en recreatie - Herinrichting kasteel (500/515 10A) Stimulussubsidie - Herinrichting kasteel/museum IVP 2003-2006 Herinrichting kasteel/museum (515.1 OA) Combivisie-reserve Totaal 181.512,- 181.512,- 181.512,- 45.378,- 206.000,- 795.914,_2 11 Herinrichting Mens en Werk Investeringsbedrag (totaal, incl. voorbereidingskrediet van ¿ 34.034,-) 226.890,- Investeringsbedrag na aftrek reeds toegekend voorbereidingkrediet uit onder genoemde dekking 192.856,- Dekking Middelen provincie in het kader van het Grotestedenbeleid 226.890,- 111 Arbo maatregelen Investeringsbedrag 170.123,- Dekking Egalisatiereserve Arbo Concern 170.123,- 2 Als gevolg van afrondingen en percentages is er een verschil van ¿ 1,- tussen beschikbaar en begroot bedrag. 17 ! .1 ,. I, , ~I ~r -, < 0' 0 'JBOO '.\[JO '.100 "00 '.IDa 6000 '550 ;"'1 0000 '300 expo.'ili, "Ol' "DO "00 6700 2800 72D0 "'0 .1750 "so "'50 KELDER ----4 I ~I T ! ~I I .I- , i i ~ ~t I I : I ~i i I ~I I I I I I I ~ --.; oi ~I 'JOOD ----~-- 'JOO 5200 'JOO 6900 "'0 ,9501 '000 'JOO ~; ~i Ol ~I -I i I T ~! u, ~I ~ 'JOU 000 SlOO 5100 2800 7200 '2'0 )750 )750 '3250 BELETACE ----- '380e 000 'JDO 'JOO 5200 '300 6900 0, 0 -- .. 8 ;;, j- m ~: 3 hu/oor " 0 'JOO '300 5200 ;'00 5100 '-mD VERDIEPING' '550 19501 9000 0 31 Ol 31 0 a " 6000 5150 J750 J7SD |