- Bestuur
- Commissiestukken Risicoanalyse
Commissiestukken Risicoanalyse
Documentdatum | 17-03-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Middelen en Ondersteuning |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
lso 9001 ILITE MILIEUDIENST KEMA REGIO EENDHOVEN RAAD VOOR ACCREDITATIE Postbus 726 5700 AS Heimond u Gemeente Heimond T.a.v. de heer A.G.W.M. Kamp, Postbus 950 5700 AZ HELMOND Uil uw kenmerk uw brief van ons kenmerk datum Hmd/02.1912/AJ/LR 13 november 2002 onderwerp projectnummer doorkiesnummer Risicoanalyse 0492-587065 Geachte heer Kamp, Bijgaand treft u een plan van aanpak aan met een offerte voor het maken van een risicoanalyse ten behoeve van milieutaken in de gemeente Heimond. De kosten voor de fasen 1, 2 en 3 van het project worden geraamd op E 36.000,- , exclusief B.T.W. en de kosten van gemeentelijke afdelingen en diensten. Afrekening zal plaatsvinden aan de hand van de werkelijk gemaakte kosten. Voor de kosten van de verdere fasen zal een offerte worden uitgebracht na gereedkomen van het implementatieplan. Op de genoemde werkzaamheden zijn bijgevoegde leveringsvoorwaarden van toepassing. De werkzaamheden worden uitgevoerd vanuit de Afdeling Advies in Eindhoven. Voor nadere informatie kunt u zonodig contact opnemen met Mw. T. de Zoete (telefoon 040-2594651, e-mail t.zoete@milieudienst.sre.ni) of Dhr. A. Jonkers van de afdeling Heimond (0492-587065, e-mail a.jonkers@milieudienst.sre.ni) Hoogachtend, Afdeti nager Heimond Vincent Verhoeven Bezoekadres: Zuid Koninginnewal 2, 5701 NT Heimond, telefoon: 0492-587060, telefax: 0492-587078 MILIEUDIENST ILITE REGIO EINDHOVEN Afdeling Heimond PLAN VAN AANPAK MET OFFERTE TEN BEHOEVE VAN EEN RISICOANALYSE EN PROCEDURE- BESCHRIJVING MET BORGING VOOR MILIEUTAKEN IN DE GEMEENTE HELMOND. De gemeente maakt inrichtingsplannen, bestemmingsplannen, ontwikkelt bedrijventerreinen en woonlocaties en voert talrijke andere grote en kostbare projecten uit. Dergelijke projecten zijn doorgaans zeer risicovol voor een gemeente. Niet alleen omdat er veel geld mee gemoeid is, maar ook omdat rekening gehouden moet worden met talloze wettelijke regelingen, verdeeld over ver- schillende gemeentelijke disciplines, waaronder milieu. Zo kan bijvoorbeeld het niet, of te laat aanvragen van een vergunning een project ernstig vertragen, met alle gevolgen van dien. In het slechtste geval kan het betekenen dat de gemeente negatief in de publiciteit komt. Bovenstaande processen kunnen, sterk vereenvoudigd, als volgt worden weergegeven: 1 . Planfase (ontwikkelfase) 2. Voorbereidingsfase (opstellen bestek/programma van eisen) 3. Realisatiefase (uitvoering) 4. Handhaving (controle en bijsturen) Om de risico's in deze processen te kunnen beheersen is het belangrijk om per processtap zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen welke risico's kunnen optreden. Hiertoe moet een risico- inventarisatie worden uitgevoerd. Daarbij wordt tevens g6fnventariseerd op welke wijze de benoemde risico's op dit moment wor- den beheerst. Risicobeheersing kan plaatsvinden door middel van technische voorzieningen, op- leidingen, het vastleggen van verantwoordelijkheden en bevoegdheden, door metingen en keurin- gen, registraties en door middel van procedures of instructies. Ook wordt de van toepassing zijn- de wet- en regelgeving in kaart gebracht. Al deze gegevens kunnen worden verzameld op één overzichtelijk schema. Een voorbeeld van een dergelijk schema is opgenomen als bijlage 1 . Alle risico's die onvoldoende worden beheerst leveren een verbeterpunt op. Deze verbeterpunten vormen het uitgangspunt voor een verbeterplan. Door middel van audits wordt de werkwijze op twee manieren structureel getoetst en verbeterd: - Toetsen en verbeteren van de afzonderlijke werkprocessen - Toetsen en verbeteren van het systeem Ook wordt de risico-inventarisatie jaarlijks geactualiseerd. Hierdoor ontstaan ook nieuwe verbe- terpunten die in het verbeterplan kunnen worden opgenomen. Op deze manier ontstaat spelenderwijs een lerende organisatie. De opstap naar een kwaliteits- en/of milieumanagementsysteem volgens de internationale normen ISO 9001 en ISO 14001 is vanuit dit stadium relatief eenvoudig. In bijlage 2 wordt een schematisch overzicht gegeven van de te doorlopen processtappen binnen dit project. Voor de werkzaamheden van de MDRE is daarbij een raming gemaakt van de noodza- kelijke uren. Daarin zijn de uren van de verschillende gemeentelijke afdelingen niet betrokken. De urenraming beslaat uitsluitend de fasen 1, 2 en 3. De kosten van overige fasen zijn afhankelijk van de conclusies in het implementatieplan. De kosten van de fase 1 t/m 3 worden geraamd op E 36.000,- MDRE/HMD/TdZ/AJ 07-11-2002 Bijlagen: 1: Overzicht beheersmiddelen 2: Kostenraming MDRE 3: Schematisch overzicht risico's en beheersmiddelen BIJLAGE 1: OVERZICHT BEHEERSMIDDELEN Overzicht beheersmiddelen' Risico's Beleid/wet Technische Taken, verant- Opleiding en Procedure/ in- Meting, keu- Registraties Verbeter- voorziening woordelijkhe- training structie ring, onder- punten den houd Risico-inventarisatie Beleidscyclus Checklist Personeels- Opleidingsplan Proces- Onderhouds- Overzi'cht re- Verbetercy- technische dossier beschrijvingen plan gistraties clus voorziening en audits indien verbetermogelijkheden gezien worden of milieurisico's onvoldoende worden beheerst treedt de verbetercyclus in werking. BIJLAGE 2 KOSTENRAMING E 90,00 E 70,00 Activiteit Uren MDRE Kosten Senior-adviseur adviseur (euro) Fase 1 Voorbereiding Voorbereiding, opstellen projectplan 30 2.700 Kick-off bijeenkomst 50 20 5.900 Totaal Fase 1 8.600 Fase 2 Risico-inventarisatie Interviews: ruimtelijke ordening 1 6 1 6 2.560 economische zaken 1 6 1 6 2.560 grondzaken 16 16 2.560 milieu 16 16 2.560 bouwzaken 16 16 2.560 IBH 16 16 2.560 overige afdelingen? p.m. p.m. Rapportage 40 20 5.000 Presentatie resultaten aan management 8 8 1.280 Totaal Fase 2 20.360 Fase 3 Opsl.eiten '-.riplementatieplan Opstellen verbeterprogramma (management- workshop) -40 20 5.000 ------ Opstellen implementatieplan 16 2.000-- Totaal Fase 3 7.000 Fase 4 -,---,--Uitvoeren implementatieplan ------ opstellen checklist technische voorzieningen, onderhoudsplan, overzicht registraties maken van handboeken procesbeschrijvingen en instructies begeleiding en voorlichting bij implementatie training interne auditors aud-i-tplan opstellen Totaal Fase 4 P.M. Fase 5 Begeleiding bij uitvoeren van l e audits managementreview aanpassen projectresuitaten Totaal Fase 5 P.M. afronding TOTAAL 36.000 Risico's Beheersmiddelen Planning - milieuaspecten vergeten - checklist milieuaspecten - periodiek overleg PBH - milieu, BWT - milieu en ... ? Voorbereiding - niet op tijd juiste vergunningen - checklist vergunningen - niet op tijd juiste onderzoeken - checklist onderzoeken - KAM~systeem MDRE Realisatie - niet in overeenstemming met - verantwoordelijkheid project- eisen vergunning leider - resultaten onderzoeken werken vertragend - verantwoordelijkheid coördina- tor handhaving - geen tijdige vervoigcontroles - procedure handhavingstappen- Handhaving - maatregelen worden niet uit- plan gevoerd 1 L |