- Bestuur
- Commissiestukken Intrekken heronderzoeksplan afdeling WIZ
Commissiestukken Intrekken heronderzoeksplan afdeling WIZ
Documentdatum | 08-12-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
00 Behoort bij agenda nr. se /b datum vergadering cP - 1'2 - 0] Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 25 november 2003 Onderwerp: Intrekken heronderzoeksplan afdeling Wil Inhoud: In de Algemene bijstandswet (Abw), Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), is de (her)onderzoeksverplichting opgenomen. Nadere regels met betrekking tot de onderzoekstermijnen zijn gesteld in het ministerieel besluit Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften Abw, Ioaw en loaz (Rau). Met de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) per 1 januari 2004 vervalt de Rau. Het heronderzoeksplan was een van de onderwerpen waarop verantwoording naar het Rijk diende plaats te vinden. De gemeente hoeft dus geen verantwoording middels een heronderzoeksplan meer af te leggen voor wat betreft de Abw. Het heronderzoeksplan wat betreft de IOAW en IOAl dient in stand te blijven. Hoogwaardig Handhaven en de invoering WWB per 1 januari 2004 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Middels intrekking van het huidige heronderzoekplan door uw college zou er geen controle op doel- en rechtmatigheid van verstrekte uitkeringen meer plaatsvinden. Middels het project Hoogwaardig Handhaven wordt er een nieuwe controlesystematiek ingevoerd die het huidige heronderzoekplan dient te vervangen. De gemeente Helmond is in het kader van de stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven met de voorbereiding van een aantal activiteiten uit het activiteiten plan gestart. Een belangrijk onderdeel hiervan is het controle op maat- plan. In het kader van Hoogwaardig Handhaven willen de afdelingen Wil en O+C een controle op maat- systematiek invoeren gebaseerd op signaal- en risicosturing. Wat houdt controle op maat nu precies in? Binnen het onderdeel controle op maat wordt Hoogwaardige Handhaven verankerd in de werkprocessen van de organisatie. Deze verankering vindt plaats door middel van signaal- en risicosturing. Signaal- en risicosturing is de tegenhanger van periodieke algemene controles voor iedereen. Er wordt bij signaalsturing in het kader van een vroegtijdige detectie van (fraude)signalen gestreefd naar een gerichte inzet van de beperkte controlecapaciteit, zodat efficiencywinst ontstaat. T.a.v. vorm en inhoud van deze aanpak wordt u tegen 2004 op de hoogte gesteld. Met dit verzoek mee te zenden stukken: Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie SE op 8 december 2003 met als doel: ter kennisname Comm.format intrekking heronderzoeksplan Pagina 1 van 2 Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: In 2001 heeft de gemeente Helmond de maandelijkse rechtmatigheidformulieren (ROF-jes) afgeschaft en vervangen door mutatie- en statusformulieren. De invoering van signaalsturing (thema- en risicocontroles) is hierbij een duidelijke vervolgstap, waarmee controle op maat in zijn volle omvang zal zijn ingevoerd. Het overgangsjaar 2004 Zoals gezegd wordt per 1 januari 2004 de Wet werk en bijstand ingevoerd. Aangezien de Regeling Administratieve Uitvoeringsvoorschriften (Rau) gekoppeld is aan de Abw komt deze te vervallen. De gemeente hoeft dus geen heronderzoeksplan meer op te stellen. M.a.w. er hoeft in de vorm van uitgevoerde controle geen verantwoording meer naar het Rijk te worden uitgevoerd. Wel dient -naast het uitvoeringsverslag WWB en voorlopig Verslag WWB- nog verantwoording te worden afgelegd aan het Rijk wanneer de gemeente een tekort heeft op het inkomensdeel wat meer bedraagt dan 10%. Er dient dan verantwoording te worden afgelegd in hoeverre de gemeente de rechtmatigheid van de verstrekte uitkeringen heeft gecontroleerd. De genoemde afdelingen grijpen dan ook de WWB aan om op het inkomensdeel met name een nieuw controleplan te ontwikkelen (lees Hoogwaardig Handhaven). Gezien de invoering van de Wet Werk en Bijstand per 1 januari 2004 dienen de rechten en de plichten van alle bestaande cliënten opnieuw te worden vastgesteld. Voorstel is om dit middels een heronderzoek per cliënt te doen. Gezien het bijstandsvolume betreft het hier plusminus 2800 heronderzoeken uit te voeren in het jaar 2004. De overgangstermijn loopt tot uiterlijk 2 jaar na de datum van inwerkingtreding van de WWB. De rechten en plichten van de cliënt worden vastgelegd in een nieuw op te stellen beschikking, die de oude beschikking vervangt. Deze nieuwe beschikking dient te worden opgesteld op basis van de gemeentelijke verordeningen (zoals Afstemmings- Reïntegratie en toeslagenverordening) en dient zo specifiek mogelijk de concrete, individuele rechten en plichten van de cliënt te omschrijven. Opgemerkt zij dat de genoemde verordeningen zo spoedig mogelijk aan uw college ter besluitvorming zullen worden voorgelegd. Gezien het bovenstaande is het voorstel dan ook om het onderzoeksplan m.b.t. uit te voeren heronderzoeken -zoals deze als laatst middels het beleidsplan Abw, IOAW en IOAl 2003 door u is vastgesteld- per 1 januari 2004 in te trekken. Daarvoor in de plaats wordt het jaar 2004 gebruikt als overgangsjaar om de heronderzoeken om te zetten naar de Wet Werk en Bijstand. Tevens worden de producten uit het activiteiten plan Hoogwaardig Handhaven geleidelijk ingevoerd ter vervanging van de controlesystematiek die op grond van de Abw gold. De tijd die vrijkomt omdat het aantal geplande heronderzoeken o.b.v. heronderzoeksplan 2003 voor genoemd jaar hoger liggen, wordt gecompenseerd met o.a. het productieverlies als gevolg van opleidingen en invoeringsactiviteiten ten behoeve van de WWB. Comm.format intrekking heronderzoeksplan Pagina 2 van 2 |