• Bestuur
  • Commissiestukken Cameratoezicht

Commissiestukken Cameratoezicht

Documentdatum 10-10-2003
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

~

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: ó' juli 2...c.o :c~

Onderwerp: Cameratoezicht J

Inhoud: In het actieprogramma IVB 2003 staat de realisatie van cameratoezicht in het horeca-

concentratiegebied genoemd.

;.

-

.

In de bijlage is het project kort beschreven.

-

.

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Nota cameratoezicht in Helmond

.

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie ABA op met als doel de commissie op de hoogte te houden van de voortgang en instemming

met de ingezette lijn.

----~-

advies ABA

Pagina 1 van 2

CII AllA

. .'. I.. Bij~ge:

Cameratoezichtin Helmond'" '.1'0 $&..4UIU;;t,.... .",,~

. I. I '~,.4l'". ... .:

ORIËNTATIE:

Inleiding:

Met het vaststellen van het actieprogramma Integraal veiligheidsbeleid 2003 sprak de raad van de

gemeente Helmond zich ook uit voor het uitvoeren van het actiepunt cameratoezicht in het

actieprogramma.

Aanleiding:

Helmond kent een integrale vorm van toezicht in het horecaconcentratiegebied op vastgestelde tijden.

De politie heeft dan een vast team van medewerkers in het horecagebied op straat dat opvallend

openbare orde toezicht houdt. De horeca-uitbaters houden toezicht in het eigen horecabedrijf en

huren daarvoor een beveiligingsbedrijf in.

Als aanvullend toezicht op de al getroffen maatregelen lijkt cameratoezicht een zeer geschikt middel.

Daarbij komt dat in het nationale veiligheidsprogramma "naar een veiliger samenleving"

cameratoezicht expliciet wordt genoemd als een van de maatregelen om veiligheid naar een hoger

plan te tillen.

Het doel:

Het cameratoezicht heeft als doel de veiligheid binnen het horecagebied te verhogen door:

. Een direct overall toezicht met behulp van camera's waarvan de beelden op een centrale

plaats door een "openbare orde regisseur" worden uitgekeken waarbij deze vervolgens met de

informatie die hij via de camera's krijgt de openbare orde surveillance rechtstreeks kan sturen

naar incidenten. Op deze wijze kan hij ook anticiperen op dreigende verstoringen van de

openbare orde. Op verzoek van de openbare orde teams kan hij gericht beelden laten

opnemen.

. Het verkrijgen van bewijsmateriaal bij strafbare feiten. Doordat het camerasysteem de

bewegingen en handelingen in het horecagebied vastlegt zullen daders van strafbare feiten

makkelijker herkend en daardoor kunnen worden opgespoord en zal de bewijsvoering

eenvoudiger zijn

. De veiligheidsbeleving positief te beïnvloeden. De verwachting is dat de goedwillende

uitgaanders in het Helmondse uitgaansgebied zich veiliger zullen voelen als ze weten dat de

gedragingen van de goedwillenden maar vooral van de kwaadwillenden worden meegekeken

en geregistreerd.

. Afschrikken kwaadwillenden. Het weten dat wangedrag wordt vastgelegd werpt een extra

drempel op tegen misdragingen.

.

Draagvlak:

Zoals eerder aangegeven heeft de gemeenteraad van Helmond ingestemd met het uitvoeren van het

project cameratoezicht horecagebeid Havenplein en Steenweg. De betrokken horecaondernemers, de

politie, SSH en de beveiligingsorganisaties zijn allen bereid mee te werken aan de uitvoering van het

project.

Kosten:

Het project omvat de totale hardware en software voor een camerasysteem, inclusief regiekamer,

montage, afstelling, bekabeling en bijbehorende werkzaamheden. Aan het eind van het traject dient er

dus een volledig operationeel systeem te zijn. Deze kosten worden gedekt vanuit het budget integraal

veiligheidsbeleid.

Tijdpad:

Vooralsnog wordt er van uit gegaan dat het plan van aanpak akkoord is. De aanbesteding en

uitvoering van de werkzaamheden vinden plaats na de zomervakantie. Het systeem kan operationeel

zijn in kwartaal IV 2003. Kink in de kabel kan de bekabeling zijn als we niet op het "glasnet" kunnen.

S&B is met een onderzoek naar de huidige ligging van de "spaghetti" ondergronds bezig.

Cameratoezicht Helmond versie 1.1

20030717

Pagina 1

Extra belasting p~rsoneel diverse diensten:

Bij het gaan functioneren van het systeem neemt de politie de regisseursfunctie op zich. Deze

regisseursfunctie past in het toekomstbeeld van de Helmondse politie waarin ook in de avonduren

weer een wachtcommandant op het politiebureau aanwezig zal zijn.

De politie kan zich bij het live uitkijken van camerabeelden bedienen van toezichtcapaciteit die de

stichting stadswacht Helmond heeft gereserveerd voor toezicht in het citygebied.

Eindverantwoordel ij kheid:

Projectleider ambtelijk is de co6rdinator integraal veiligheidsbeleid.

Bestuurlijk is de portefeuillehouder integraal veiligheidsbeleid, i.c. de burgemeester, verantwoordelijk.

UITWERKING

De projectgroep

Met het opstellen van het projectplan en de begeleiding van het project is een projectgroep in het

leven geroepen.

De projectgroep bestaat uit de netwerkinspecteur van de politie, een medewerker bestuursjuridische

zaken, een medewerker van de dienst Stedelijke ontwikkeling en beheer en een vertegenwoordiger

van de horeca. De projectgroep wordt geleid door de ambtelijk projectleider, de CIVB.

Van elk projectgroeplid wordt verwacht dat hij de eigen achterban waar nodig bijpraat en waar nodig

ter assistentie roept.

Voor wat betreft de vertegenwoordiger van de horeca geldt de beperking dat hij wel inhoudelijk zaken

mag en moet aandragen maar dat hij zich niet met het "zakelijke" gedeelte van het project mag

bemoeien.

Juridische kaders

Alle geldende en toekomstige regels rondom privacywetgeving zullen in het traject worden

geëerbiedigd.

Voor het camerasysteem zal een apart privacyreglement worden geschreven.

Vanuit de horecaondernemers is aangegeven dat extra aandacht dient te worden besteed aan de

privacy van de ondernemers die in het gebeid wonen en aan het feit dat de beelden niet worden

gebruikt voor andere doelen dan veiligheid en openbare orde toezicht.

Voor wat betreft de aanbesteding en inkoop gelden de voor Helmond gebruikelijke richtlijnen en

voorschriften.

OPERATIONELE EISEN:

De hoofdlijnen:

Het camerasysteem zal primair dienen ter aanvulling van het reguliere toezicht in het horecagebied.

Vereisten:

.. Het gehele horeca-concentratiegebied Kanaalzone wordt door cameratoezicht afgedekt

.. Het systeem kan live worden uitgekeken in een goede beeldkwaliteit; de "regiekamer hoort bij het

project.

.. Het systeem is betrouwbaar

.. Het systeem is storingsongevoelig

.. Het systeem is onderhoudsvrij / onderhoudsarm

.. Er kan ingezoomd op "crisishaardjes".

.. Gezichtsherkenning is mogelijk; ingaande en uitkomende personen in het gebied komen in beeld

e Opslagcapaciteit beelden; ten behoeve van bewijsvoering blijven beelden van tenminste 4

etmalen bewaard.

e Privacy-garanties voor bewoners van het gebied

Cameratoezicht Helmond versie 1.1

20030717

Pagina 2

Verdere details:

. Het camerasysteem is bedoeld voor aanvullend toezicht in het horecagebied Steenweg-

Havenplein. Ook de taxistandplaats moet worden geobserveerd. Optioneel is een uitbreiding

van toegevoegde hardware in het winkelgebied Veestraat, een gedeelte Markt, de

Elzaspassage en de winkels Veestraat. Nog optioneler is een aansluiting van eventuele

camerabeveiliging (omgeving) kasteel en To Holscherhof. Voor deze opties gelden andere

criteria 1.

. Het camerasysteem is bedoeld voor het registreren van verstoringen van openbare orde en

het vastleggen van strafbare feiten. Naast het snel kunnen reageren op incidenten dient een

mogelijkheid tot herkennen en identificeren van daders aanwezig te zijn.

. Het camerasysteem zal live worden uitgekeken op de momenten dat aanvullend toezicht in -

het horecagebied van de politie aanwezig is. Als de bedrijfskosten en de levensduur daar niet

al te zeer van lijden zullen de camera's voortdurend opnamen maken en zullen deze worden

vastgelegd. Als de optie winkelgebied wordt uitgevoerd zullen de camera's in het winkelgebied

operationeel kunnen zijn tijdens winkeltijden.

. Er wordt uitgegaan van een dubbele uitkijkfunctie. Door een toezichthouder worden alle

camera's tegelijkertijd uitgekeken. Hiertoe zal een uitkijkruimte worden gecreëerd. Op diens

aanwijzing moet kunnen worden doorgeschakeld naar de hoofdregisseur bij de politie.

. Vooralsnog wordt uitgegaan van een mobiele commandopost die in de weekenden en bij

evenementen wordt opgesteld in het horecagebied.

. Is deze optie te duur dan wordt de tweede optie een uitkijkruimte in het politiebureau in de

directe nabijheid van de wachtcommandant.

. De beelden worden opgenomen met statische en doomcamera's (met zoommogelijkheden).

. In principe zal een toezichthouder (SSH) de beelden uitkijken. Bij incidenten waarschuwt hij

de wachtcommandant die als regisseur overneemt en waar nodig ingrijpt.

. Bij daderherkenning en identificatie ligt de verantwoordelijkheid voor het terugkijken van

beelden bij het hoofd van de recherche.

. De camera's worden zoveel mogelijk opgehangen aan bestaande panden en voorzieningen.

Bij het aanpassen van de verlichting op het Havenplein wordt rekening gehouden met de

mogelijkheid tot het ophangen van camera's.

. Zoveel mogelijk zal gebruik worden gemaakt van de bestaande infrastructuur. Een eerste

verkenning is uitgevoerd. In het gebied ligt een glasvezel net. KPN is gepolst over

mogelijkheden2.

. Vooralsnog wordt er van uit gegaan dat de bestaande verlichting volstaat. Eventueel

aanpassen van de verlichting op het moment dat dat nodig is voor cameratoezicht zal dat

dienen te geschieden uit het voor het cameratoezicht beschikbare budget.

. De autorisatie voor het bekijken van beelden zal samen met een privacyreglement in een i"

apart protocol worden vastgelegd waarbij speciale aandacht is voor de privacy van inwoners

van het "cameragebied".

. Met het OM zullen afspraken worden gemaakt over het gebruik van het camerasysteem ten

behoeve van de opsporing en vervolging van daders.

1 Het toezicht zal minder gedetailleerd en soberder kunnen zijn. Er wordt gebruik gemaakt van de uitkijklocaties

en opnameapparatuur die al voorhanden zijn vanuit het horecagebied. Er is niet constant toezicht aanwezig in het

optiegebied. Vooralsnog wordt gedacht aan dome-camera's op kruisingen in het winkelgebied ~n hofjes.

Eventuele bekostiging van dit gedeelte van het camera-toezicht vergt aanvullende subsidiering.

2 Vanaf het hoofdpostkantoor Helmond kan elke overheidslocatie met glasvezel worden bereikt.

Cameratoezicht Helmond versie 1.1

20030717

Pagina 3

DE UITVOERING

Ervaring leert dat de aanbieders van cameratoezicht hun vak verstaan.

Daarom wordt geen bestek op detail geschreven van gemeentewege maar wordt aan aanbieders

gevraagd hun visie van aanpak op hoofdlijnen kenbaar te maken.

De kaders waarbinnen gewerkt dient te worden en de eisen aan het systeem zijn op de

voorgaande bladzijden samengevat.

Naar aanleiding van de publicaties rondom veiligheidsbeleid hebben een aantal aanbieders zich

gemeld. Een eerste screening leert dat bij de aan melders voldoende kwaliteit zit.

Aan deze aan melders wordt gevraagd een offerte op hoofdlijnen aan te reiken.

Op basis van deze aanbiedingen worden de drie beste aanbieders geselecteerd voor een

uitvoeriger kennismaking met de mogelijkheid het aanbod toe te lichten.

Na deze kennismaking worden de aanbiedingen gewogen en wordt de beste aanbieding (prijs /

kwaliteitsverhouding) geselecteerd.

De genomineerde aanbieder levert een werkend systeem op. Hij verzorgt dus een totaal pakket.

Op het moment dat het aanbrengen van de camera's een aanvang neemt wordt gestart met een

communicatieproces zowel extern voor bezoekers als intern voor zowel ambtelijk als anderszins

betrokkenen.

De vorm van de aanbesteding is onder voorbehoud van de regelgeving die de gemeente Helmond

hieromtrent in acht dient te nemen.

Aandachtspunten:

. De aanvraag van eventuele gemeentelijke vergunningen en

. De inpassing beeldkwaliteit Kanaalzone.

Evaluatie

Er wordt geen nul meting gehouden.

Er is voldoende reguliere informatie voorhanden om door vergelijking van cijfers voor en na de

introductie van het cameratoezicht een inschatting te maken van het effect.

TW 2003-07-18

I

Cameratoezicht Helmond versie 1.1

20030717

Pagina 4

Uw Reactie
Uw Reactie