• Bestuur
  • Commissiestukken Bouwvergunningsvrije en licht-vergunningplichtige bouwwerken

Commissiestukken Bouwvergunningsvrije en licht-vergunningplichtige bouwwerken

Documentdatum 21-01-2003
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Bouwvergunn'ingsvrije en mogen worden als de afstand tussen het bijgebouw of de overkapping en het burenerf meer

dan i meter is. Dit geldt ook voor aan- en uitbouwen die aan een zijge.vel worden gebouwd.

11'cht-vergunningplichtïge Bouwvergunningsvrij bouwen ontslaat de bouwer zeker niet van de verplichting om rekening

te houden met de buren. Zo is het zonder meer wenselijk dat burgers elkaar van tevoren

bouwwerken informeren over hun bouwvoornemens. Dat geldt voor zowel bouwvergunningsvrije als

bouwvergunningplichtige bouwwerken.

De lijst met bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken is een

landelijk uniforme lijst, die limitatief en uitputtend is. Dat wil zeggen dat iedere gemeente Het bureurecht is in het Burgerlijk Wetboek "geregeld en heeft onder meer betrekking op een

zich aan deze lijst moet houden. Geen enkele gemeente mag regels uit deze lijst schrappen, aantal bouwwerken. Zo bepaalt het burenrecht dat voor bepaalde bouwwerken, zoals een schut-

er van afwijken- of er eigen regels aan toevoegen. ting op een erfgrens, met deburen overlegd moet worden. Ook over balkons en ramen doet

Welk bouwvergunnfngsregime geldt hangt af van een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden het Burgerlijk Wetboek uitspraken. Het deel van het Burgerlijk Wetboek dat van toepassing is,

zijn gedetailleerd beschreven in het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunning- kunt u vinden op wwwvrom.nl/woningwet.

plichtige bouwwerken. Op hoofdlijnen hebben die voorwaarden te maken met:

i. de afmetingen en de plaats waar het bouwwerk moet komen, bijvoorbeeld wáár op het erf of Specifieke regime voor recreatiewoningen, woonwagens en tijdelijke bouwwerken

op het dakvlak. Dit speelt een rol uit het oogpunt van planologie, stedenbouw, welstand én het Bij recreatiewoningen, woonwagens en tijdelijke bouwwerken zoals een tijdelijke woonkeet

belang van de buren. Het zijn ruimtelijke aspecten die nader zijn uitgewerkt in: mogen geen bouwvergunningsvrije aan- en uitbouwen worden gebouwd. Dat geldt ook voor

a. de voor- en achterkant-beiladering, bijgebouwen, overkappingen en dakkapellen. Het gaat immers niet voor niets om recreatief,

b. een anti-cumulatieregeling, verplaatsbaar en tijdelijk gebruik. Met dit soort 'verbouwingen zonder bouw-vergunning' zou

c. een regeling ter bescherming van de buren, een langduriger gebruik en zelfs illegale permanente bewoning ongemerkt in de hand kunnen

z. of de aanvraag om bouwvergunning betrekking heeft op woningen en woongebouwen of worden gewerkt. Vandaar dat er in deze gevallen een lichte bouwvergunningplicht geldt.

op andere bouwwerken,

3- of de aanvraag om bouwvergunning betrekldng heeft op monumenten of bouwwerken Monumenten en beschermde stads- en dorpsgezichten nooit bouwvergunningsvrij

in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- en dorpsgezicht, Een belangrijke uitzondering op bouwvergunningsvrij bouwen is het bouwen in, op, aan of

4. een specifiek regime ten aanzien van recreatiewoningen, woonwagens en tijdelijke bij een monument of in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- of dorpsgezicht.

bouwwerken. Dit is altijd ten minste licht-vergunningplichtig. Om precies te zijn gaat het om:

0 bouwen in, op, aan of bij een monument als bedoeld in de Monumentenwet i988

Voor- en achterkant-benadering (Rijksmonument) of in een provinciale of gemeentelijke monumentenverordening, en

De voor- en achterkant-benadering is uit het oogpunt van welstand en stedenbouw ingesteld. 0 bouwen in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- of dorpsgezichten volgens

Het bouwen aan de voorkant van een gebouw heeft nu eenmaal meer invloed op de kwaliteit dezelfde Monumentenwet i988.

van de leefomgeving dan bouwen aan de achterkant. Daarom geldt als uitgangspunt dat op

plaatsen die grenzen aan het openbaar groen en de openbare weg in beginsel niet zo snel Woningen en woongebouwen versus overige gebouwen

bouwvergunningsvrij mag worden gebouwd. Op pagina I3 in deze brochure wordt dit nader Uit het oogpunt van brandveiligheid is bepaald dat aan- of uitbouwen, bijgebouwen en

toegelicht. overkappingen en kozijn- en gevelwijzigingen alleen bij woningen en woongebouwen bouwver-

gunningsvrij of licht-vergunningplichtig kunnen zijn. In andere gevallen, zoals bij bedrijven,

Anti-cumulatieregeling zouden deze bouwwerken, alleen al door hun gebruik, tot risico's voor de brandveiligheid

Het is niet de bedoeling dat zij- en achtererven helemaal dichtslibben met bouwvergunnings- kunnen leiden. Vandaar dat deze bouwwerken, als het niet om woningbouw gaat, altijd

vrije bouwwerken. De anti-cumulatieregeling bij bouwvergunningsvrij bouwen voorkomt regulier bouwvergunningplichtig zijn. De overige voorwaarden voor bouwvergunningsvnl

dit door te stellen dat alle vergunningsvrije gebouwde aan- en uitbouwen, bijgebouwen en bouwen gelden zowel voor woningen als voor niet-woningen.

overkappingen tezamen niet meer dan 5o% van het zij- of achtererf in beslag mogen nemen.

Bovendien mag niet meer dan 3 0 m' van het totale erf bebouwd worden met bouwvergun- Altijd aan bouwtechnische regels houden

ningsvrije bijgebouwen en overkappingen. Ook al is geen bouwvergunning nodig of geldt slechts een lichte bouwvergunningplicht, bij het

bouwen zal men altijd moeten voldoen aan de minimumeisen op bouwtechnisch gebied van

Burgerlijk Wetboek en Woningwet beschermen buren het Bouwbesluit. Dus ook al wordt er niet of slechts in beperkte mate preventief getoetst, alle

Bij het opstellen van de categorie bouwvergunningsvrije bouwwerken is rekening gehouden Bouwbesluitvoorschriften zijn altijd van toepassing.

met de belangen van de buren. Zo is onder meer bepaald dat grotere bijgebouwen en over-

kappingen (met een oppervlakte van meer dan io m') alleen bouwvergunningsvrij gebouwd

10 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 11

Rekening houden met bestemmingsplan Figuur 3: Overzicht toetspunten

In het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken zijn bij

bepaalde type bouwwerken ook gebruikseisen opgenomen waaraan moet worden voldaan.

Zo is bij. aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen de eis opgenomen dat het bouw-

werk 'moet strekken ter vergroting van het woongenot'. Dat betekent dat het moet gaan om

een aan de woning gerelateerd gebruik en dat er niet zomaar een winkel, kapsalon e.d. in kan Bestemmingsplan Bestemmingsplan

worden gevestigd.

Ook bij antenne-installaties is bijvoorbeeld aangegeven voor welk doel de antenne-installatie Welstandsnota - Welstandsnota -

dient, bijvoorbeeld voor mobiele telecommunicatie. Zo'n antenne-installatie kan dus worden welstandsadvisering facultatief welstandsadvisering verplicht

gebruikt voor mobiele telefonie, ook als deze is geplaatst op een woongebouw met een woon-

bestemming. Gemeentelijke bouwverordening Gemeentelijl(e bouwverordening

(alleen de stedenbouwi overige onderwerpen

Besluit, gelden de gebruiksvoorschriften van het bestemmingsplan. Dat geldt ook voor bouw-

werken waarvoor in het Besluit helemaal geen gebruikseis is opgenomen. Als bijvoorbeeld een Bouwbesluit (alleen de Bouwbesluit

bouwvergunningsvrij bijgebouw bij een woning wordt gebruikt als winkel, dan strekt dit dus constructieve voorschriften

niet ter vergroting van het woongenot. In zo'n geval kan de gemeente hiertegen handhavend

daaruit)

optreden op grond van het bestemmingsplan, voor zover het bestemmingsplan dat gebruik

niet toestaat. Monumentenvergunning Monumentenvergunning

Excessenregeling

Bouwvergunningsvrije bouwwerken worden niet preventief getoetst aan redelijke eisen van

welstand. Voor uitzonderingsgevallen is echter een excessenregeling ingesteld, want men kan BIBOB, een integriteitinstrument voor het openbaar bestuur

bouwsels maken die 'in ernstige mate in strijd zijn met redelijke eisen van welstand' en wel Indien ernstig gevaar bestaat dat criminele activiteiten door het verlenen van een bouw

zodanig dat de gemeente zich genoodzaakt voelt in te grijpen. De eigenaar wordt dan verzocht vergunning mogelijk worden gemaakt geeft de Wet BIBOB (Bevordering

het bouwsel aan te passen, ondanks het feit dat het bouwvergunningsvrij is. De buurman kan Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) een specifieke bevoegdheid om een

overigens ook degene zijn die de gemeente verzoekt op te treden in het kader van de excessen- bouwvergunning te kunnen weigeren. Deze wet is per i september 2002 in werking getreden.

regeling. Degene die van plan is bouwvergunningsvrij te gaan bouwen doet er daarom goed Bij het toepassen van de wet kunnen burgemeester en wethouders een beroep doen op het

aan om van te voren te informeren naar de eisen uit de welstandsnota die voor het bouwwerk Bureau BIBOB, een onderdeel van het ministerie van justitie. Dit bureau stelt dan een

gelden. onderzoek in naar de aanvrager van de bouwvergunning. De uitkomsten van het onderzoek

worden verwoord in een advies over het gevaar dat criminele activiteiten worden gefaciliteerd.

Bezwaar maken Gemeenten zijn verplicht beleidslijnen op te stellen over de gevallen waarin het Bureau

Bij een licht-vergunningplichtig en een regulier-vergunningplichtig bouwwerk kunnen belang- BIBOB wordt ingeschakeld. Dit om een eenduidige beoordeling van de feiten en omstandig-

hebbenden zoals buren en andere omwonenden bezwaar maken en daarna eventueel ook nog heden te stimuleren.

beroep aantekenen tegen de beslissing van de gemeente over het wel of niet verlenen van een

(lichte) bouwvergunning. Meer informatie over de wet BIBOB staat op de internetsite van het Ministerie van justitie,

Bij bouwvergunningsvrij bouwen is er geen besluit waartegen bezwaar of beroep kan worden www.minjus.nl/b-organ/dbz/bibob. Voor vragen over deze wet kunt u terecht bij het Bureau

aangetekend. Maar als de buurman vermoedt dat er niet wordt gebouwd volgens de voorwaar- BIBOB (bibob@best-dep.minjus.nl).

den voor vergunningsvrij bouwen en/of de voorschriften uit het Bouwbesluit, kan hij aan bur-

gemeester en wethouders vragen om te onderzoeken of er is voldaan aan de voorschriften en

vragen om zonodig op te treden.

Tegen de beslissingen die burgemeester en wethouders op dit punt nemen is altijd rechtsbe-

scherming mogelijk op grond van de normale bezwaar- en beroepsprocedure uit de Algemene

wet bestuursrecht. Dat geldt zowel voor de persoon die wordt aangesproken op het bouwen in

strijd met regels uit de AMVB of het Bouwbesluit als voor 'derden belanghebbenden' zoals de

buurman, bijvoorbeeld omdat diens verzoek om gemeentelijk optreden is afgewezen door de

gemeente.

i2 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 9

Figuur 2: Termijnen bouwvergunningsprocedures Voor- en achterkant-benader'ing'

Maximale behandelingstermijn door burgemeester Voor een aantal bouwvergunningsvrije bouwwerken maakt het uit of ze aan de voorkant of aan

en wethouders: 6 weken. de achterkant van een gebouw worden gebouwd. Aan de voorkant is een bouwwerk minder

Een verdagingsmogelijkheid is er niet, dus als snel bouwvergunningsvrij en wordt meer preventief toezicht gehouden dan aan de achterkant.

burgemeester en wethouders na 6 weken nog geen Dit heeft te m'al(en met het bewaken van een goede opbouw van de omgeving met groen,

uitsluitsel hebben gegeven, mag de aanvrager de bestrating en bebouwing (stedenbouwkundige redenen) en het uiterlijk van het bouwwerk

lichte bouwvergunning als verleend beschouwen.

(welstandsaspect).

Het gaat om de volgende bouwwerken:

aan- en uitbouwen (zoa s serres),

bijgebouwen en over ppingen (zoa s sc uurtjes, garages, carports),

kozijn- en gevelwijzigingen,

dakkapellen en

erf- of perceelafscheidingen hoger dan i meter.

D nities

Wat 'de voorkant' en 'het erf' precies inhouden volgt uit het Besluit bouwvergunningsvrije en

licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken:

Defi"iitie 'voorl

De voorgevel, het voorerf en het dakvlak aan de voorzijde van een gebouw en de zijgevel,

Zowel de eerste als de tweede fase kan dus met 6 het zijerf en het dalaan de zijkant van een gebouw voor zover die zi;de (zijdelings)

weken verlengd worden, Tezamen wordt het dan gel

maximaal 24 weken (het waren er 26).

Dei'initie 'erf':

De gestelde termijnen zijn 'fataal', dat wil zeggen dat als burgemeester en wethouders binnen Het al dan niet bebouwde perceel, of een gedeelte daarvan, dat direct is gelegen bij een

deze termijnen nog geen beslissing hebben genomen op de aanvraag, de bouwvergunning als gebouw en dat in feitelijl< opzicht is ingericht ',en dienste van het gebruik van dat gebouw,

verleend mag worden beschouwd. Overigens gelden de beslistermijnen niet als het bouwplan en, voorzover een bestemmingsplan van toepassing is, de besternrriing deze inrichting niet

in'strijd is met het bestemmingsplan. In dat geval geeft de Woningwet in artikel 49 pas weer verbiedt.

fatale termijnen zodra de vrijstelling is verleend.

Figuur 4 op de volgende pagina legt in grote lijnen uit wat de voor- en achterkant-benadering

Toetspunten bouwvergunning betekent voor de bovengenoemde bouwwerken. Alleen bijgebouwen en overkappingen kleiner

Een aanvraag om een lichte bouwvergunning wordt in principe alleen getoetst op stedenbouw- dan io m@ mogen wel bouwvergunningsvrij tegen de grens mei het burenerf worden gebouwd.

kundige voorschriften uit de bouwverordening, bestemmingsplan, welstand, monumenten-

vergunningsvereiste en de voorschriften inzake constructieve veiligheid uit het Bouwbesluit.

Voor de welstandsbeoordeling kunnen burgemeester en wethouders advies vragen aan de

welstandscommissie. Een aanvraag om een reguliere bouwvergunning wordt integraal getoetst

aan het bestemmingsplan en alle aspecten uit de bouwverordening en het Bouwbesluit.

Daarnaast is een advies van de welstandscommissie of stadsbouwmeester verplicht.

Overigens geldt dat er voor het betreffende gebied dan wel welstandscriteria moeten zijn

opgesteld in de welstandsnota (waarover op pagina 17 meer). In figuur 3 staan de toetspunten

bij de lichte en de reguliere bouwvergunning op een rij.

8 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 13

Figuur 4: Voor- en achterkant-benadering De bouwvergunningplichtige bouwwerken zijn nu wel verder opgedeeld in bouwwerken waar-

bij kan worden volstaan met een lichte bouwvergunning en bouwwerken waarvoor de reguliere

bou@vvergunningplicht geldt.

De meldingplicht is afgeschaft. De voorheen meldingplichtige bouwwerken zijn voor een groot

deel bouwvergunningsvrij geworden. Denk daarbij onder meer aan aan- en uitbouwen (serres),

bijgebouwen (schuurtjes, garages, tuinhuisjes) en dakkapellen aan de achterkant van een

woning.

De volgende figuur geeft de belangrijkste wijzigingen schematisch weer.

Figuur i: Verandering categorie-indeling bouwwerken

Bouwen binnen me

de grens privé -

licht vergunningplicht@g. Nieuw: vanaf i januari 9003

Bou nbinnenlmetervandegren Uitgewerkt in het Besluit bouwvergunningsvri'je

we

.t het burenerf. en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken

licht vergunningplichn.

Bouwen aan de voorkant

of een naar de weg of

openbaar groen gekeerde zijde:

licht vergunningprichtig.

In zijn algemeenheid geldt dat aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen, dakkapel-

len, kozijn- en gevelwijzigingen en erfafscheidingen tussen i en ?- meter hoogte, alleen

bouwvergunningsvrij gebouwd mogen worden in de achtertuin, aan de achtergevel of op het

achterdakvlak. Ook mag bouwvergunningsvrij gebouwd worden in een zijtuin, aan een zijgevel

of op het zijdakvlak als die maar niet is gekeerd naar de straat of het openbaar groen.

Bij hoekwoningen geldt de zijkant dus eigenlijk als voorkant.

Voorgevel bepalend Nieuwe procedures bouwvergunningplicht

Als we weten wat de voorgevel is, dan is het geen probleem om de zijgevels en achtergevel aan In figuur 2 staan de nieuwe afhandelingstermijnen bij de verschillende bouwvergunnings-

te wijzen. Er is overigens altijd maar één voorgevel, dus ook bij hoel<:woningen. Bij de meeste procedures. Bij een reguliere bouwvergunning kan ook om een gefaseerde behandeling

gebouwen is het duidelijk wat de voorgevel is. Is dat niet het geval dan geldt dat aan de hand worden gevraagd. Op basis van beperkte gegevens (geveltekeningen en een plattegrond) zal de

van de officiële voorgevelrooilijn uit het bestemmingsplan of de bouwverordening afgeleid kan eerste fase een voor een bezwaar- en beroep vatbaar besluit opleveren over de planologische

worden wat de voorgevel is. Mocht ook dit nog geen eenduidig antwoord opleveren, dan moet aanvaardbaarheid van het bouwplan. In de tweede fase zal een beoordeling plaatsvinden van de

per locatie worden bezien welke gevel als voorgevel aangemerkt moet worden. Daarbij is de bouwtechnische aspecten van het bouwplan. Deze gefaseerde behandeling heeft voor de aan-

plaats van het huisnummer en de brievenbus (waar bevindt zich het adres van het perceel), vrager het (financiële) voordeel dat hij het plan pas bouwtechnisch hoeft uit te werken als

de hoofdingang van het gebouw en de hoofdontsluiting van het perceel doorslaggevend. onherroepelijk vaststaat dat het niet op ruimtelijke aspecten wordt afgewezen.

In verband met de beperkte reikwijdte van de preventieve gemeentelijke toets kan een lichte

bouwvergunning niet in fasen worden verleend.

14 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 7

Bo u wvergu n ni n,gpl'i c ht Figuur 5 maakt de bepaling van het voor-, zij- en achtererf duidelijk. Zo blijkt bijvoorbeeld dat

de zijstroken op het erf aan de voorkant zowel zijerf als voorerf zijn. In deze overlapgebieden

anders geregeld gelden de voorwaarden voor zowel het voorerf als het zijerf. De zwaarste eis is dan doorslagge-

vend.

Bouwvergunningplicht staat voorop

De hoofdregel is dat er in principe pas gebouwd mag worden als er een bouwvergunning is Figuur 5: Visualisatie erfbenadering

verleend. Die regel blijft ook in de gewijzigde Woningwet gehandhaafd. Daarbij geldt de gewo-

ne ('reguliere') bouwvergunningsprocedure en mag de bouwer niet afwijken van de verleende

bouwvergunning.

Drie uitzonderingen op bouwvergunningplicht

Op de bouwvergunningplicht bestaan drie soorten uitzonderingen:

Een aantal bouwwerken mag volgens de nieuwe lijst bouwvergunningsvrije bouwwerken

onder bepaalde voorwaarden zonder,bouwvergunning worden gebouwd.

Bij een aanschrijving door burgemeester en wethouders is.geen bouwvergunning nodig.

Hierbij geeft de gemeente toch al precies aan op welke punten een eigenaar zijn bouwwerk

moet aanpassen of zelfs afbreken, bijvoorbeeld uit veiligheidsoverwegingen.

Bij het plegen van gewoon onderhoud is geen bouwvergunning nodig.

voo

Bij bouwen in, op, aan of bij een monument en in een door het Rijk aangewezen beschermd

stads- of dorpsgezicht geldt overigens altijd de bouwvergunningplicht. achtererf

Nieuw: Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige

bouwwerken perceel (geen erf zijnde)

In een nieuwe algemene maatregel van bestuur, het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-

bouwvergunningplichtige bouwwerken, staat precies welke'(kleinere) bouwwerken in welke

gevallen bouwvergunningsvrij dan wel licht-vergunningplichtig zijn. Hiervoor zijn een aantal

voorwaarden opgesteld. Verderop in deze brochure leest u daar meer over. (pagina io)

Wat is bouwvergunningsvrij bouwen?

Als bouwplannen voldoen aan de voorwaarden voor bouwvergunningsvrij bouwen mag zonder

bouwvergunning worden gebouwd. De voorwaarden in het bestemmingsplan, de gemeentelijke

bouwverordening en in principe ook de gemeentelijke welstandseisen zijn in dat geval niet van

toepassing. De regels uit het Bouwbesluit, met betrekking tot onder meer veiligheid en

gezondheid, en het burenrecht zoals vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek gelden echter wel.

De eigenaar van het bouwwerk is zelf verantwoordelijk voor het naleven hiervan.

Nieuwe indeling bouwwerken

De komst van de lijst bouwvergunningsvrije en licht-vergunningplichtige bouwwerken bete-

kent het verdwijnen van de driedeling bouwvergunningsvrije, meldingplichtige en bouwver-

gunningplichtige bouwwerken. Voortaan geldt een tweedeling: bouwvergunningsvrije en bouw-

vergunningplichtige bouwwerken.

6 Gewijzigde Woningwet

Gewijzigde Woningwet iS

Landel-1j-ke 'Ind-ieningsvereisten Overgangsrecht

Aanvragen om bouwvergunning en meldingen die voor i januari 2003 zijn ingediend worden

De gewijzigde Woningwet schrijft landelijke indieningsvereisten voor bij zowel de lichte als in principe afgehandeld en gebouwd conform het oude recht. Het oude recht blijft ook van

de reguliere bouwvergunningsprocedure. Daarmee staat vast welke gegevens en stukken een toepassing op aanschrijvingen die zijn gedaan voor i januari 2003. Als vóór i januari 2003 is

gemeente maximaal mag vragen bij een bouwvergunningaanvraag. Van de inhoud van deze begonnen met de bouw van bijvoorbeeld een bouwvergunni,ngsvrije carport, dan mag deze

lijst mag niet worden afgeweken. Aanvullende of andere eisen op dit gebied kunnen gemeen- volgens het overgangsrecht volgens het oude regime worden afgebouwd, ook al is deze volgens

ten dus niet stellen. Om welke stukken en gegevens het precies gaat staat in detail in het de nieuwe regelgeving bouwvergunningplichtig geworden.

Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning.

Een overgangsregeling geldt ook voor de aanvragen om bouwvergunning en meldingen van

Later aanieveren van gegevens en bescheiden bouwvoornemens die per i januari 2003 bouwvergunningsvrij zijn geworden. Als de aanvraag

Op dit moment worden bouwvergunningen in de pral?,tijk vaak verleend onder de voorwaarde of melding op i januari 2003 nog in behandeling is ]jij de gemeente, is het nieuwe recht van

dat bepaalde gegevens en bescheiden later worden aangeleverd. Met de inwerkingtreding van toepassing. De aanvraag of melding moet worden geretourneerd met de mededeling dat het

het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning wordt ook dit landelijk uniform bouwwerk bouwvergunningvrij is geworden en dat er dus geen bouwvergunning of melding

geregeld. meer nodig is. Het zal overigens van de gemeentelijke legesverordening afhangen of en in

Bij de aanvraag om een bouwvergunning moet de aanvrager aangeven welke uitgangspunten hoeverre er in dat geval leges verschuldigd zijn.

worden gehanteerd bij de constructie en de toegepaste installaties. Detailberekeningen en

-tekeningen ten behoeve van de uitvoering mogen later worden aangeleverd.

Indien burgemeester en wethouders hiermee instemmen mogen ook andere gegevens en Nieuw in de Woningwet per i januari 2003

bescheiden, die bij aanvraag om bouwvergunning nog niet bekend zijn, later worden aangele-

verd. Deze bevoegdheid is in het Besluit opgenomen om bijvoorbeeld cascobouw mogelijk te

maken. Het kan hier gaan om gegevens met betrekking tot de welstandstoets, de voorschriften

van het Bouwbesluit (met uitzondering van constructieve veiligheid en brandveiligheid) en de

voorschriften uit de bouwverordening (met uitzondering van de stedenbouwkundige voor-

schriften).

De gegevens en bescheiden moeten uiterlijk drie weken voor aanvang van de betreffende

bouwwerkzaamheden aangeleverd zijn. Welke gegevens en bescheiden het betreft en wanneer

deze moeten worden aangeleverd zullen burgemeester en wethouder in de bouwvergunning

kenbaar maken. @vv0j@ l(Mi@ waarvoor vinkrid@@

Landelijk uniform aanvraagformuiier

Met de landelijke indieningsvereisten doet ook een landelijk uniform aanvraagformulier zijn ~ëk

intrede. De minister van VROM heeft dit formulier vastgesteld en het Besluit indieningsvereis-

ten aanvraag bouwvergunning schrijft het gebruik ervan voor. Gemeenten stellen dit formulier

ter beschikking en mogen het formulier inhoudelijk niet wijzigen. Het formulier kan ook

@@iitdëä @bäét@äii faäd«k Ubi e

gedownload worden van de internetsite van VROM (wwwvrom.nl/woningwet).

in i@6)

Ook digitaal indienen D 1e aanvraag wo n op ëë@ lär@del't'k unifbrii@ aanvdägfb"öb@t 1g'

Als de gemeente dat goed vindt, kan een aantal bij de aanvraag om bouwvergunning behoren-

de gegevens en bescheiden ook digitaal worden ingediend. In (de bijlage bij) het Besluit 0 Wäii@eer'de oemeente uitbë@,e@ë@ is de kirn@@rit&ääd

indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning staat precies aangegeven welke typen digitale vor044t @ë@ W@l@@ilds"tä Watt te Dëië ni@@t U"ëbjk i8 Mää"ën na

@ö@4@ b këhdiëmääkt iijn,

bestanden mogen worden aangeleverd. 't@"@ktbät@ëdlnk @äh de OWI@iigd@ dü@ op i jül

fn de welstandsno@a moeten bove"ldien uiterlijk i juli 2-oo4 voor een aantal bouwwerken

(Irt een licht-vergunningplichtige situatie) gedetailleerde 'lo@,etcriteria' worden gegeven.

De criteria moeten zodanig geformuleerd zijn, dat de aanvrager vooraf precies weet hoe

te bouwen om aan de welstands@eiseri te voldoen. (pagina i8)

i6 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 5

Meer vr'lj'heden, nieuwe procedures Wels,tand doorzichtiger en

Per i januari 2003 wijzigt de Woningwet. Daarmee vervalt de meldingplicht en neemt de ob'ecti'ever

mogelijkheid om bouwvergunningsvrij te bouwen toe. De lichte bouwvergunningplicht doet

zijn intrede, afhandelingstermijnen van bouwvergunningsaanvragen zijn korter en de indie- Met de wijziging van de Woningwet wordt gestreefd naar een objectiever en inzichte r

ningsvereisten bij een bouwvergunningsaanvraag zijn voortaan in alle gemeenten hetzelfde. welstandsbeleid. Daarnaast wordt ook de politieke verantwoordelijkheid van het gemeente-

De nieuwe Woningwet zorgt bovendien voor een doorzichtiger en objectiever welstandsbeleid. bestuur voor het welstandstoezicht versterkt. Daarmee is antwoord gegeven op een groeiende

Deze brochure gaat over de belangrijkste veranderingen als gevolg van de gewijzigde kritiek op het functioneren van welstandscommissies.

Woningwet en is bedoeld voor zowel de toetsers van bouwplannen als de (in)direct

professioneel betrokkenen bij de indiening van een bouwvergunningsaanvraag. Welstandsnota verplicht

Om welstandstoezicht te kunnen blijven uitoefenen moet de gemeenteraad voortaan een

Achtergrond welstandsnota opstellen. Met zo'n welstandsnota 'bekent de gemeente vóóraf kleur' en weet

'De vergunningprocedures zouden eenvoudiger moeten, terwijl het Bouwbesluit toegankelijker de burger beter dan voorheen waaraan hij zich met zijn bouwplan heeft te houden. Het mag

kan worden met minder regels.' Dit zijn in grote lijnen de belangrijkste wensen uit de bouw- dus niet zo zijn dat pas over welstand wordt nagedacht op het moment dat een bouwplan

praktijk die werden opgetekend in onder meer de 'Evaluatie van het Bouwbesluit en de wordt voorgelegd.

Woningwet' (i996) en het rapport 'Bouwregelgeving' (i997) van de projectgroep Markt- Een welstandsnota mag niet volstaan met algemene, globaal geformuleerde welstandscriteria.

werking, Deregulering en Wetgevingskwaliteit (MDW). Het ministerie van VROM is hiermee Deze moeten zo concreet en objectief mogelijk en zo veel mogelijk toegesneden zijn op de

aan de slag gegaan, in nauwe samenwerking met de diverse bouwpartners. Het resultaat is een verschillende soorten bouwwerken. Daarbij kunnen de criteria voor hetzelfde soort of type

wijziging van de Woningwet met twee nieuwe algemene maatregelen van bestuur (AMvB's): bouwwerk verschillen, afhankelijk van de plaats waar het bouwwerk wordt gerealiseerd.

Besluit bouwvergutiningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bot:twwerken; Overgangsbepaling tot i juli 2004

Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning. Volgens een overgangsbepaling moeten de gemeenten binnen ig maanden na inwerking-

treding van de gewijzigde Woningwet hun welstandsnota opgesteld en bekend gemaakt hebben

De gewijzigde Woningwet (Staatsblad 2ooi, 5i8) en de twee nieuwe AMvB's (Staatsblad 2oo2, (dus voor i juli 2004). De inwoners en andere belanghebbenden moeten via een inspraak-

409 en 4Io) hebben betrekking op alle bouwwerken (zowel woningen en woongebouwen als procedure vooraf de gelegenheid hebben gekregen om op de inhoud van dit beleidsvoorstel

andere gebouwen en bouwwerken geen gebouw zijnde). De overige twee AMvB's die zijn te reageren.

gebaseerd op de Woningwet, te weten het Bouwbesluit en het Asbestverwijderingsbesluit, Gedurende de periode dat de gemeente ná die datum nog geen welstandsnota heeft, mag de

worden in deze brochure niet inhoudelijk besproken. Meer informatie over het Bouwbesluit, gemeente ingediende bouwplannen niet aan 'redelijke eisen van welstand' toetsen. 0 ok geldt

dat overigens ook per i januari 2003 wijzigt, vindt u op de website van VROM in zo'n geval het repressieve welstandstoezicht niet.

(www.vrom.nl/bouwbesluit). De belangrijkste wijzigingen in de Woningwet staan op pagina 5 In de overgangsperiode (totdat de welstandsnota bekend is gemaakt) worden de welstands-

op een rij en worden verderop in deze brochure toegelicht. aspecten van bouwwerken op de nu gebruikelijke wijze door de welstandscommissie

behandeld.

Wanneer gaat de gewijzigde Woningwet in?

De gewijzigde Woningwet treedt per i januari 2003 in werlring. Vanaf die datum gelden de Stadsbouwmeester of welstandscommissie

nieuwe bouwvergunningsprocedures en de nieuwe, landelijk uniforme indieningsvereisten. De welstandscommissie of stadábouwmeester ('i-persoons welstandscommissie') neemt de

Dit betekent dat tot en met 3i december 2oo2 bouwaanvragen volgens de 'oude' Woningwet welstandsnota als uitgangspunt voor het beoordelen van ingediende bouwplannen. In de

(en Bouwbesluit) kunnen worden ingediend. Deze aanvragen worden volgens het oude regime welstandscommissie kunnen overigens ook'leken'worden benoemd.

afgehandeld en uitgevoerd, tenzij het overgangsrecht van toepassing is. Vanaf i januari 2003 geldt dat de adviezen van de welstandscommissie of stadsbouwmeester

Voor de verplicht gestelde gemeentelijke welstandsnota geldt een overgangstermijn van goed gemotiveerd, schriftelijk en openbaar moeten zijn. Vanaf diezelfde datum legt de wel-

i8 maanden, wat neerkomt op vaststelling en publicatie ervan op uiterlijk i juli 2004. standscommissie of de stadsbouwmeester ook eenmaal per jaar schriftelijk verantwoording af

vooruitlopend op deze nieuwe wetgeving zijn de bepalingen inzake de vergunningsvrije aan de gemeenteraad over het toepassen van het welstandsbeleid in de praldijk. Hetzelfde

antenne-installaties voor mobiele telecommunicaties (GSM-antennes) en de C-2ooo antenne- geldt voor burgemeester en wethouders, die jaarlijks schriftelijk verantwoording afleggen aan

opstelpunten ten behoeve van de communicatie van hulpverleningsdiensten al per i5 augustus de gemeenteraad over eventuele aanschrijvingen en over de mate waarin ze de welstands-

2oo2 in werking getreden (Staatsblad 2002, 4II). commissie of de stadsbouwmeester hebben ingeschakeld. Daarbij wordt ook aangegeven in

hoeverre de gevraagde adviezen zijn opgevolgd.

4 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 17

Zittingsduur welstandscommissie veranderd Inhoud

De zittingsduur voor de voorzitter en de leden van de welstandscommissie is op maximaal

drie jaar gesteld, met een verlengingsmogelijkheid van nog eens drie jaar. Ook een stadsbouw- Meer vrijheden, nieuwe procedures 4

meester kan maximaal twee keer drie jaar aanblijven. De voorzitter en leden van de welstands- Achtergrond

commissie worden benoemd door de gemeenteraad. Wanneer gaat de gewijzigde Woningwet in?

Voor zittende leden vangt deze drie jaar aan op het tijdstip van inwerkingtreding van de Overgangsrecht

gewijzigde Woningwet. Het overgangsrecht bepaalt dat het lidmaatschap van leden die op

moment van inwerkingtreding van de wet al meer dan drie jaar lid zijn van de welstands- Bouwvergunningplicht anders geregeld 6

commissie, daarna niet meer kan worden verlengd. Bouwvergunningplicht staat voorop

Drie uitzonderingen op bouwvergunningsplicht

Loketcriteria Nieuw: Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken

In artikel 2 van het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouw- Wat is bouwvergunningsvrij bouwen?

werken staat een aantal type bouwwerken die in principe bouwvergunningsvrij zijn, maar Nieuwe indeling bouwwerken

waarvoor de voor- en achterkant-benadering geldt. Dat betekent dat ze licht-vergunningplichtig Nieuwe procedures bouwvergunningplicht

zijn op het moment dat er aan de voorkant wordt gebouwd. In zo'n geval wordt er onder Toetspunten bouwvergunning

andere op welstand getoetst. Het gaat om bouwwerken als een dakkapel, aan- of uitbouw, BIBOB, een integriteitinstrument voor het openbaar bestuur

bijgebouw of overkapping, kozijn- of gevelwijziging en een erfafscheiding die hoger is dan

i meter. Bouwvergunningsvrije en licht-vergunningplichtige bouwwerken 10

om het de aanvrager van een bouwvergunning zo makkelijk mogelijk te maken is de gemeente Voor- en achterkant-benadering

verplicht om in de welstandsnota precies aan te geven hoe deze bouwwerken er in die 'voor- Anti-cumulatiere

geling

kantsituatie' moeten uitzien om aan de welstandseisen te voldoen. Die beschrijving mag niet Burgerlijk Wetboek en Woningwet beschermen buren

voor meerdere uitleg vatbaar zijn en mag uitsluitend betreldcing hebben op de plaatsing Specifieke regime voor recreatiewoningen, woonwagens en tijdelijke bouwwerken

(de plaats op bijvoorbeeld het dakvlak, niet of het wel of niet mag), de vorm, de maatvoering, Monumenten en beschermde stads- en dorpsgezichten nooit bouwvergunningsvrij

het materiaalgebruik en de kleur van het bouwwerk. Woningen en woongebouwen versus overige gebouwen

Altijd aan bouwtechnische regels houden

Dit type welstandscriteria wordt ook wel 'loketcriteria' genoemd. Het idee erachter is dat een Rekening houden met bestemmingsplan

aspirant-bouwer vooraf zelf al kan zien of zijn' bouwplan voldoet aan de welstandscriteria. Excessenregeling

Er mag worden aangenomen dat bouwplannen die aan de loketcriteria voldoen snel kunnen Bezwaar maken

worden afgehandeld door de gemeente. Het ligt daarbij voor de hand dat burgemeester en

wethouders niet om een welstandsadvies zullen vragen. De gemeente is verplicht om deze Voor- en achterkant-benadering 13

loketcriteria op te nemen in de welstandsnota. Definities

Voorgevel bepalend

Gebiedsgericht differentiëren

Bij het opstellen van de welstandscriteria staat het de gemeente vrij om: Landelijke indieningsvereisten i6

* desgewenst gebiedsgericht (bijvoorbeeld per wijk) te variëren, rekening houdend met Later aanleveren van gegevens en bescheiden

de specifieke beeldbepalende karakteristieken van de verschillende gebieden; Landelijk uniform aanvraagformulier

* aan te geven dat er voor bepaalde gebieden of voor bepaalde bouwwerken geen welstandseisen Ook digitaal indienen

gelden. Bouwwerken in zo'n gebied ondergaan dus nooit een welstandstoets;

* binnen een bepaald gebied verschillende criteria te hanteren, bijvoorbeeld door geen of Welstand doorzichtiger en objectiever 17

minder strenge welstandscriteria vast te stellen voor bepaalde type bouwwerken of voor Welstandsnota verplicht

bouwwerken in achteraf gelegen straten. Strengere criteria kunnen dan gelden voor Overgangsbepaling tot i juli 2004

bouwwerken langs doorgaande wegen. Stadsbouwmeester of welstandscommissie

Zittingsduur welstandscommissie veranderd

Loketcriteria

Gebiedsgericht differentiëren

Afwijken van welstandscriteria en welstandsnota

Meer informatie 20

ig Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 3

Afwijken van welstandscriteria en welstandsnota

Een bouwplan moet in principe altijd voldoen aan de criteria uit de welstandsnota. Bij strijd

met de welstandsnota kan het echter voorkomen dat de welstandscommissie toch tot een

positief oordeel komt. Zo'n situatie kan voorkomen bij architectonisch unieke bouwwerken.

Het is dus mogelijk dat een bouwplan weliswaar in strijd is met de geformuleerde welstands-

criteria, maar toch voldoet aan redelijke eisen van welstand. De gemeente kan voor zo'n

bouwplan dan toch een bouwvergunning verlenen. Ook kunnen zich omstandigheden

voordoen waarbij het welstandsvereiste ondergeschikt is aan een ander belang. In dat geval

kunnen burgemeester en wethouders de bouwvergunning verlenen, ondanks het feit dat het

bouwplan niet voldoet aan de eisen voor welstand.

,W,9"

2 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet iq

Meer 'Informatie Gewl'J'z'lgde Won'ingwet

Helpdesk Bouwregelgeving

Het ministerie van VROM heeft diverse voorlich- Vanaf i maart 2002 is de Helpdesk Bouwregel- MEER VRIJHEDEN, NIEUWE PROCEDURES

tingsmiddelen gemaakt over de gewijzigde geving operationeel om de nieuwe bouwregelgeving

Woningwet, zowel voor de professional als de uit te leggen en vragen te beantwoorden. Vragen

(niet-professionele) burger. over concrete bouwplannen worden niet door de Brochure voor Professionals

Helpdesk beantwoord. De Helpdesk is bereikbaar

Op wwwvrom.nl/woningwet staan de volgende te -via mail: wwwvrom.nl/bouwregelgeving,

downloaden documenten: daarna doorklikken naar mailformulier,

- wettekst van de'per i januari 2003 gewijzigde -via fax: oi5 276344o en

Woningwet, -per post: Helpdesk Bouwregelgeving,

-de twee algemene maatregelen van bestuur, Postbus 6OOI, 26oo JA Delft.

-de tekst van deze brochure,

-een algemene publieksbrochure naar aanleiding Vragen over welstand

van de gewijzigde Woningwet, Vragen over de vernieuwing van het welstands-

-acht specifieke publieksinformatiebladen over toezicht en het ontwildcelen van een welstandsnota

de regels voor de meest gangbare bouwwerken: kunnen worden voorgelegd aan het projectbureau

dakkapellen; dakramen; aan- en uitbouwen; Welstand op een nieuwe leest, via

bijgebouwen en overkappingen; (schotel)anten- info@welstand.org. Op wwwwelstand.org staat

nes; zonnecollectoren en zonnepanelen; erf- en onder meer informatie over voorlichtingsactiviteiten

perceelafscheidingen; kozijn- en gevelwijzigingen, en wordt een databank opgebouwd met voorbeelden

- het landelijk aanvraagformulier voor aanvragen van welstandsbeleid.

om bouwvergunning.

Vragen over antennebeleid

Daarnaast vindt u op de site een hulpmiddel waar- Voor vragen over GSM- en C2ooo-antennes, kunt u

mee snel en eenvoudig kan worden vastgesteld of en terecht bij het Nationaal Antennebureau. Dit is hét

zo ja, welke bouwvergunning nodig is. införmatieloket en kenniscentrum voor antennes.

Het Nationaal Antennebureau is op werkdagen van

Op www.vrom.nl/bouwregelgeving vindt u boven- 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar via ogoo-ANTENNE

dien ook informatie over onder andere het Bouw- (c?goo-z683663, E o,i5 per minuut) en via de mail

besluit. (antennebureau@ivw.nl). Op de internetsite

www.antennebureau.nl vindt u meer informatie over

Praktijkboek het Nationaal Antennebureau en krijgt u een ant-

Voor professionals is het praktijkboek gewijzigde woord op veel vragen over antennes.

Woningwet ontwikkeld. Een praktische handleiding

over de nieuwe en gewijzigde procedures. Aan de teksten in deze brochure kunnen geen

Het praktijkboek is naar verwachting vanaf oktober rechten worden ontleend. De inhoud geeft een

2oo2 verkrijgbaar en gaat E i5,5o kosten. algemeen beeld van wat er in de Woningwet is

gewijzigd en wat dit in de praktijk betekent.

Schriftelijk bestellen van publicaties

De genoemde brochures en informatiebladen,

alsook het praktijkboek kunt u bij het ministerie

bestellen, telefoon ogoo-8o52.

2o Gewijzigde Woningwet

h o e n n n

Er zijn legio bouwactiviteiten, waarbij u wellicht aanneemt dat ze bouwvergunningsvrij mogen Aanbouwen van serre, berging e.d. Kozijn- en gevelwijzigingen

worden uitgevoerd. Hieronder volgt een aantal voorbeelden van bouwwerken met een globale Wilt u een serre, bijkeuken, berging of garage aan uw Stel, u wilt uw l(ozijnen vervangen en daarbij bijvoor-

beschrijving van de randvoorwaarden. Voor gedetailleerde informatie zult u altijd uw licht bij woning bouwen? Onder bepaalde voorwaarden mag beeld twee openslaande deuren vervangen door een

de gemeente moeten opsteken of de aparte folders moeten raadplegen. Deze geven een dit zonder bouwvergunning. De aan- of uitbouw mag schuifpui. Een dergelijke activiteit wordt niet tot het

gedetailleerde uitleg over de meest gangbare kleine Bouwwerken (zie achterin deze brochure in ieder geval nooit hoger zijn dan é,-@n bouwlaag en norr.-,aa! gerekend en mag dus a]leen

bij meer informatie). moet op de grond staan (u'mag dus geen bouw- onder bepaalde voorwaarden zonder bouwvergunning

vergunningsvrije aanbouw bovenop een al bestaande worden uitgevoerd. Dat geldt ook voor het aanpassen

Dakkapellen en dakramen Antenne plaatsen aanbouw bouwen). Verder moet zo'n bouwwerk aan van uw gevel, bijvoorbeëid als u een andere gevel-

Als u een dal(kapel wilt plaatsen aan de achterkant Als u een schotelantenne wilt plaatsen mag dat in de verschillende andere ioorwagrden voldoen voordat bel(leding wilt toepassen. U mag deze activiteiten

van uw woning dan mag dat bouwvergunnihgsvrij. meeste gevallen zonder bouwvergunning. Alleen als u bouwvergunningsvrij mag worden gebouwd. bouwvergunningsvrij uitvoeren als de bestaande

Ook het plaatsen van een dakraam aan de achterkant een schotelantenne aan de voorl

mag zonder bouwvergunning. De dakkapel en het (aan de gevel of in de tuin) wilt plaatsen heeft u hier- gen van het bouwwerk, maar ook met de situering Daarnaast is de zogenaamde voor- en achterkant-

dakraam moeten in dat geval echter wel voldoen aan voor een bouwvergunning nodig. Een bouwvergun- ten opzichte van de openbare ruimte (de voor- en benadering van toepassing. Ter bescherming van de

een aantal eisen met betrekking tot de afstand tot de ningsvrije antenne mag daarnaast maximaal 3 meter achterkant-benadering) en de buren, terwijl er bij een openbare ruimte mogen kozijn- en gevelwijzigingen

randen van het dak (deze moet tenminste 0,5 meter hoog zijn (inclusief de voet of drager) en geen grotere tijdelijk bouwwerk ook beperlRaadpleeg alleen aan de achterzijde bouwvergunningsvrij worden

zijn) en de hoogte (een dakimeter hebben. hierover de aparte folder 'aan- en uitbouwen, wanneer toegepast of aan de zijkant als deze niet gericht is

1,5 meter hoog zijn). bouwvergunningsvrij, wanneer een bouwvergunning naar de weg of het openbaar groen. Voor I nodig?'. gevelwijzigingen die direct zichtbaar zijn vanuit de

achterkant-benadering. Voor het plaatsen van een mogen onder bepaalde voorwaarden ook zonder openbare ruimte (de voorkant en in sommige geval-

dakkapel aan de voorzijde van uw woning of aan de bouwvergunning gebouwd worden. De voorwaarden len de zijkant) heeft u dus een bouwvergunning

zijldeze naar de weg of het openbaar groen is zijn er op gericht dat de antennes zo min mogeliji< nodig.

gekeerd) heeft u een bouwvergunning nodig. opvallen in het stadsbeeld of in de open ruimte.

Raadpleeg de aparte folders hierover: 'dakramen, In de aparte folder 'kozijn- en gevelwijzigingen@

wanneer bouwvergunningsvrij, wanneer een bouw- Meer informatie over de voorwaarden voor het bouw- wanneer bouwvergunningsvrij, wanneer een bouw-

vergunning nodig>' en 'daiwanneer bouw- vergunningsvrij bouwen van antennes leest u in de vergunning nodig?' leest u meer over de voorwaarden

vergunningsvrij, wanneer een bouwvergunning folder 'antennes, wanneer bouwvergunningsvrij, wan- om dit bouwvergunningsvri) te mogen doen.

nodig?'. neer een bouwvergunning nodig?'.

h2>0,5

Aan. en uitbouwen (serre, bijkeuken e.d.) op een achter rf

moeten (bouwvergunningsvrij) op minimaal i meter van de

weg of het openbaar groen worden gebouwd. op het voorerf

mag zo'n bouwwerk nooit bouwvergunningsvrij worden

geplaatst. Kozijn- en gevelwijzigingen zijn bouwvergunningsvrij als ze

aan de achterkant van de woning worden uitgevoerd en als

daarbij de afmetingen van de gevelopeningen niet veranderen.

Een dakraam plaatsen? Dat mag bouwvergunningsvrij of het nu aan de voor., Een schotelantenne aan de voorkant van uw woning mag

zij.of achterkant van uw woning is. U mag het dakvlak echter niet geheel u nooit houwvergunningsvrij plaatsen. U moet een schotel-

volbouwen met dakramen. antenne altijd achter het voorerf plaatsen

8 Gewi)zigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 9

Carport o f vrijstaand bijgebouwtje Bij het bouwvergunningsvrij (verbouwen in, op, aan Aan- en uitbouwen aan de woning mogen bijvoor-

Wilt u een schuur of garage in uw tuin zetten, lo.s van of bij uw woning geldt een aantal regels: beeld alleen bouwvergunningsvrij worden gebouwd

uw woning, dan wordt dit als een bijgebouw gezien. als deze bestemd zijn 'ter vergroting van het woon-

Dit soort bouwwerken mag, afhani Als u in deze aanbouw een winkeltje wilt

andere de oppervlakte en de plaats waarop het wordt Uw zij- of achtererf mag niet voor meer dan de helft beginnen moet u een bouwvergunning aanvragen.

gebouwd (de voor- en achterkant-benadering), bouw-

bebouwd zijn. Als dit wel het geval is, zult u een Bij de bouwvergunningsprocedure wordt ook getoetst

vergunningsvrij worden gebouwd. Dat geldt oal< voor bouwvergunning moeten aanvragen. Deze regel aan het bestemmingsplan.

een overkapping, zoals een carport die als een open voorkomt dat binnenterreinen worden volgebouwd

constructie los van of tegen de woning wordt en geldt voor: Redelijke eisen van welstand

gebouwd. - aan- en uitbouwen zoals een serre, berging, garage, Een bouwvergunningsvrij bouwwerk wordt vooraf niet

Een voorwaarde voor bouwvergunninsgvrij bouwen is bijkeuken, aan welstandseisen getoetst. Toch zijn er grenzen aan

dat de overkapping of het bijgebouw slechts uit één -vrijstaande bijgebouwen zoals een schuur, garage, wat u mag bouwen. Als u een bouwwerk maal(t dat 'in

bouwlaag bestaat en dat het bouwwerk op de grond kweeki(as, tuinhuisje, ernstige mate in strijd is met redelijl(e eisen van wel-

staat. Verder moet het bouwwerk aan nog een aantal overl stand', dan kan de gemeente ingrijpen. Daarvoor is

andere voorwaarden voldoen om bouwvergunningsvrij

een zogenoemde excessenregeling ingesteld. Op

gebouwd te mogen worden. Het gaat dan met name Bij het plaatsen van een dai meter tot de daidat ernstig uit de toon valt' aan

de openbare ruimte en het erf van de buren. Als het

den worden vrijgehouden. te passen. Het kan zijn dat uw buren de gemeente

bijgebouw of de overkapping deel gaat uitmal(en van op zo'n exces wijzen en vragen die regeling toe te

een tijdeiiji< bouwwerk, zoals een woonkeet, een Bouwbesluit: hoe te bouwen passen. Maar ook het gemeentelijk bouwtoezicht zéif

recreatiewoning of een woonwagen, dan is dat nooit Een bouwvergunningsvri)e vrijstaande berging of garage met Als u gaat bouwen moet u altijd aan het Bouwbesluit Icontrole van uw

bouwvergunningsvrij. Raadpleeg voor meer informatie een bruto-oppervlakte van meer dan lo m- moet tot het (wettelijl< vastgelegde technische rninimumeisen) vol- bouwwerl(. Het is daarom verstandig de gemeente

over het bouwvergunningsvrij bouwen van een bijge- naburige erf meer dan 1 meter afstand bewaren. doen, ook als vooraf geen bouwvergunning nodig is. vooraf naar de welstandseisen te vragen.

bouw of overl Als u hier niet aan voldoet kunnen burgemeester en

en overkappingen, wanneer bouwvergunningsvrij . wethouders u dwingen het bouwwerk zodanig aan te Buren

wanneer een bouwvergunning nodig?'.

passen dat het geen gevaar meer oplevert of het zelfs Behalve de diverse wettelijl Uw bouwadviseur l(an u meer vertellen zorgen dat er verantwoord wordt gebouwd en ver-

over het Bouwbesluit (meer informatie over het bouwd, bestaat ook het burenrecht. Dit is opgenomen

Bouwbesluit vindt u op wwwvrom.ni/bouwbesluit).

in het Burgerlijk Wetboek en regelt de gewenste

omgangsvormen. Meer hierover leest u verderop

Bestemmingsplan aanhouden in de brochure (pagina 15).

In de voorwaarden voor bouwvergunningsvrij bouwen

worden voor een aantal bouwwerken ook voorwaarden

genoemd die een relatie hebben met het gebruik van

dat bouwwerk. Wordt het bouwwerk ergens anders

voor gebruil(t, dan moet een bouwvergunning worden

aangevraagd.

10 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 7

Normaal onderhoud aan uw woning Recreatiewoningen, woonwagens en

bouwvergunningsvrij tijdelijke bouwwerken

Vervangt u een aantal dakpannen, uw goot of l(ozijn, Bij recreatiewoningen waarin niet permanent mag

of schildert u 'de buitenboel', dan valt dit onder het worden gewoond, woonwagens of tijdelijke bouwwer- De gemeente toetst bouwplannen voor licht-vergun- De welstandstoets

normaal onderhoudswerk. Dit kan'bouwvergunnings- ken zoals een woonkeet, mag u geen aan- of uitbouw ningplichtige en regulier bouwvergunningplichtige Als uw bouwplan de lichte bouwvergunnings-

vrij worden uitgevoerd, mits u dezelfde afmetingen en plaatsen zonder bouwvergunning. Denk aan een bouwwerken van te voren op een aantal aspecten. procedure doorloopt, mag de gemeente uw plan

indeling aanhoudt. serre, berging, garage of bijkeuken. Dat geldt ook

zelf op welstand beoordelen of aan de welstands-

voor dal(kapellen, bijgebouwen (zoals een aparte Het bestemmingsplan commissie of stadsbouwmeester voorleggen.

Aanschrijving door de gemeente schuur, tuinhuisje e.d.) en overkappingen (carport, In het bestemmingsplan staat precies welke bestem- Bij een reguliere vergunningsprocedure is een advies

Als u een verbouwing uitvoert naar aanleiding van een houtopslag e.d.). Het gaat immers niet voor niets om ming je grond heeft, bijvoorbeeld woningbouw, van de welstandscommissie of de stadsbouwmeester

aanschrijving van de gemeente hoeft u daar geen recreatief en tijdelijk gebruik of een verplaatsbaar industrie, winkels, recreatie of kantoren. Die verschil- verplicht. Als uw plan op het punt van welstand

bouwvergunning voor aan te vragen. Dit is een bevel bouwwerk. (Ver)bouwen zonder bouwvergunning zou lende bestemmingen staan op een kaart aangegeven. wordt afgewezen, dan Ibijvoorbeeld omdat er ongemerkt langdurig en permanent gebruil< en dus Het plan beschrijft ook de voorschriften die bij die uitleg. Vergaderingen van de welstandscommissie

een gevaarlijl(e situatie is ontstaan. Hierbij geeft de illegale bewoning in de hand kunnen werken. Vandaar verschillende bestemmingen horen. zijn overigens openbaar.

gemeente toch al precies aan op welke punten er op dat in dit soort gevallen een (lichte) bouwvergunning- Is uw bouwplan 'strijdig' met wat in het bestem-

well(e manier iets moet veranderen. plicht geldt. mingsplan staat, dan wordt automatisch aangenomen De gewijzigde Woningwet verplicht gemeenten een

dat u vrijstelling vraagt, opdat u toch kunt bouwen. welstandsnota op te stellen. Daarin moet voor ieder

Woningen en woongebouwen Zelf uitzoeken via internet Als uw bouwplan past binnen de mogeliji vindt,

Aan- en uitbouwen, bijgebouwen, overkappingen en Als u gebruik maakt van internet kunt u op een gemeentelijk vrijstellingsbeleid zal de gemeente zo concreet mogelijk aangegeven worden wat de

ook kozijn- en gevelwijzigingen mogen alleen in de wwwvrom.ni/wohingwet eenvoudig met een program- mogelijk vrijstelling verlenen. Wat in zo'n geval de welstandseisen zijn. Bij een aantal licht-vergunning-

woningbouw bouwvergijnningsvrij of licht-vergun- ma achterhalen of in uw geval een bouwvergunning is procedure is, kan uw gemeente u verder uitleggen. plichtige bouwwerken moeten die welstandseisen zo

ningpi'ichtig worden gebouwd. in andersoortige vereist. Met dit handige hulpmiddel beantwoordt u gedetailleerd zijn, dat er geen enkel misverstand over

gebouwen is altijd een reguliere bouwvergunning ver- een paar vragen, waarna wordt aangegeven of en zo Het Bouwbesluit IDit worden 'loketcriteria' genoemd.

plicht. Dit heeft te maken met de risico's voor de ja, welke bouwvergunning u moet aanvragen. Op de De minimale technische eisen waaraan bouwwerken Die criteria maken een snelle bouwvergunningsproce-

brandveiligheid, die door hun gebruil< in dit soort internetsite kunt u overigens ook de volledige wets- tenminste moeten voldoen staan in het Bouwbesluit. dure mogelijk. De loketcriteria moeten in ieder geval

,gebouwen groter zijn (deni< bijvoorbeeld aan een tel De regels daarin staan garant voor uw veiligheid en worden opgesteld voor de volgende bouwwerl gezondheid en houden rekening met het milieu, wanneer die (icht-vergunningplichtig zijn:

Al begonnen voor i januari 2003? energiezuinigheid en het gebruiiZe gelden aan- en uitbouwen zoals een serre, berging, garage

Monumenten nooit bouwvergunningsvrij Bent u voor i januari 2003 al met (verbouwen begon- voor heel Nederland en voor alle bouwwerken. of bijkeuken;

Bouwen of verbouwen in, op, aan of bij een (Rijks-, nen? Dan kunt u gewoon de regels van vóór die Ook het Bouwbesluit is, net als de Woningwet, per bijgebouwen en overkappingen zoals een schuur,

provinciaal of gemeentelijk) monument mag NOOIT datum aanhouden. Stel dat u reeds gestart bent met i januari 2003 vernieuwd. Uw bouwadviseur kan u kweekltuinhuisje en carport;

bouwvergunningsvrij. Dat geldt ook voor gebouwen de bouw van een - volgens de oude regels - bouw- hier meer over vertellen. veranderen van kozijnen, vensters, ramen, deuren

die liggen in een door het Rijk aangewezen beschermd vergunningsvrije carport, dan mag u die bouwvergun- Meer informatie over he't Bouwbesluit I

stads- of dorpsgezicht. Ook als de verbouwing door de ningsvrij afbouwen, ook al is deze volgens de nieuwe op www.vrom.ni/bouwbesluit. dakkapellen;

gemeente is opgelegd (aanschrijving) of bij het plegen regels in uw geval bouw.vergunningplichtig. erf- en perceelafscheidingen hoger dan 1 meter

van normaal onderhoud moet u in deze gevallen een De gemeentelijke bouwverordening zoals een schutting.

bouwvergunning aanvragen. Als de gemeente uw bouwvergunningplichtig of mei- in deze verordening staan onder andere de voor-

dingplichtig bouwwerl< in behandeling heeft genomen schriften met betrekl januari 2003 en dit bouwwerk volgens de gewij- huis op het gemeenteriooi en aan de openbare nuts-

zigde Woningwet bouwvergunningsvrij is geworden, voorzieningen (gas, water, eiel(tra). Ook staat hierin

dan zal de gemeente de behandeling van uw aanvraag een aantal stedenbouwkundige voorschriften, zoals de

staken en kunt u zonder toestemming gaan bouwen, afstand die bij het bouwen tot de weg moet worden

mits u zich daarbij aan de voorwaarden voor bouw- bewaard.

vergunningsvrij bouwen houdt.

6 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet ii

Voor- en achterkant-benadering Voorgevel bepalend

Belangrijk is WAAR u gaat (ver)bouwen. In de regel Als we weten wat de voorgevel is, dan is het geen

geldt dat bouwen aan de voorkant en bij hoekwonin- probleem om de zijgevel en achtergevel aan te wijzen.

Bouwaanvraag indienen Als de gemeente daar toestemming voor heeft gege- gen ook aan de zijkant van een woning, meer invloed Het kan overigens altijd maar om één voorgevel gaan,

Als u een (licht-)bouwvergunningplichtig bouwwerk ven, mag u de bij een aanvraag voor een bouwvergtin- heeft op de kwaliteit van de leefomgeving dan bou- dus ook bij hoekwoningen. Bij de meeste gebouwen

wilt gaan bouwen dan moet u een aanvraag voor een ning behorende gegevens ook digitaal aanieveren. wen aan de achterkant. Op die plaatsen mag er dus is het duidelijk wat de voorgevel is. Is dat niet het

bouwvergunning indienen bij de burgemeester en niet zo snel bouwvergun ningsvrij worden gebouwd. geval dan geldt in eerste instantie de officiële voor-

wethouders van uw gemeente. Daarvoor bestaat een Behandeling van de bouwaanvraag Dit wordt de voor- en achterkant-benadering gevelrooilijn uit het bestemmingsplan of de bouw-

landelijl( standaard formulier, dat u bij uw gemeente Als uw plan geheel volgens de regels is ingediend, genoemd. Die is van toepassing op: verordening. Mocht dit nog geen eenduidig antwoord

kunt afhalen of van internet kunt downioaden gaan de wettelijk vastgestelde behandelingstermijnen - aan- of uitbouwen aan de woning zoals een serre, opleveren, dan wordt er per locatie beslist, mede op

(www.vrom.ni/woningwet). in. Deze zijn met de wijziging van de Woningwet kor- bijkeulgarage of berging; grond van jurisprudentie zoals over de plek van het

ter geworden: - (vrijstaande) bijgebouwen zoals een schuur of huisnummer, de hoofdingang, de brievenbus en de

lndieningsvereisten garage, en overkappingen zoals een carport; hoofdontsluiting.

Hoe u de aanvraag vervolgens indient is ook weer aan - kozijn- en gevelwijzigingen;

landelijl(e regels gebonden, volgens de zogeheten Lichte procedure: . daki Figuur 2 maakt duidelijk wat het voor-, zij- en achter-

indieningsvereisten. Daarbij is wettelijk vastgelegd - erf- en perceelafscheidingen hoger dan i meter erf is. Daarnaast laat figuur 2 zien, dat bijvoorbeeld

weil(e stukken (zoals een bouwtekening) en gegevens zoals een schutting. de zijstroken op het erf aan de voorkant zowel zijerf

u precies moet aanieveren. De gemeente mag niet om als voorerf zijn. In deze overlapgebieden gelden de

méér of om andere dingen vragen. ]n de bijlage bij Figuur 1 legt in grote lijnen uit wat de voor- en achter- voorwaarden voor zowel het voorerf als het zijerf. In

het aanvraagformulier voor een bouwvergunning Reguliere procedure: kant-benadering betekent voor de bovengenoemde die gevallen geldt de zwaarste eis.

staat well(e gegevens u voor welke bouwvergunnings- bouwwerken.

procedure moet aanieveren,

Figuur 2 Uitleg voor-, zij- en achterkant van een woning

Wanneer uw aanvraag voor een bouwvergunning door

burgemeester en wethouders is ontvangen zal eerst

worden beoordeeld of deze volledig is. Als niet alle

vereiste tel Gefaseerde reguliere ns

kunnen burgemeester en wethouders u binnen vier procedure:

weken na ontvangst van de aanvraag in de gelegen- De reguliere bouwvergunning kan ook in twee fasen

heid stellen om alsnog de ontbrekende gegevens te worden aangevraagd.

overleggen. Burgemeester en wethouders mogen u 90

hiervoor maximaal een periode van vier weken gun- Was' ï tüim«"

nen. Indien u geen gehoor geeft aan het verzoek tot

mi dit @ï

aanvulling van de gegevens kunnen burgemeester d@

en wethouders beslissen om uw aanvraag niet in n z

behandeling te nemen. die mi6wmiäkt b oëh 6"m* @ö~ 4N

voorer

01 ëëb g#fäs~ di

"Mëihti l@ iwëm fä@ë van zes

achtererf

perceel (geen erf zijnde)

12 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 5

n

Toch langere behandelingstermijn Leges

De maximale termijn van zes (lichte procedure), acht- Voor het in behandeling nemen van een aanvraag

Lijst De situatie is bepalend tien (reguliere procedure) of vierentwintig (gefaseerde voor een bouwvergunning mag de gemeente ieges

Welke bouwwerken bouwvergunningsvrij zijn of Welk bouwvergunningsregime geldt, hangt af van een reguliere procedure) weken I(án langer gaan duren, heffen. De gemeente stelt het bedrag veelal vast als

slechts een lichte bouwvergunningsprocedure doorlo- aantal voorwaarden. Deze voorwaarden hebben onder maar dan heeft het bijvoorbeeld te maken met het een percentage van de bouwkosten. De l(osten kun-

pen staat in het 'Besluit bouwvergunningsvrije en meer te maken met de afmetingen en plaats van het tevens verkrijgen van een vergunning op grond van de nen per gemeente verschillen. Informeer hiervoor bij

licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken'. Dat is bouwwerk en de aard van het gebouw waarbij Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer uw gemeente.

een officieel, wettelijk document dat bij de Woningwet gebouwd wordt. Voor een aantal veelvoorkomende of de Monumentenwet. Of uw voorgestelde plan kan

hoort. Niemand mag van die lijst afwijken; de bouwwerken heeft het ministerie van VROM aparte bijvoorbeeld niet passen binnen de regels van het An ere vergunningen

gemeente mag er dus ook geen bouwwerken aan folders gemaakt (zie achterin deze folder bij meer bestemmingsplan. Wilt u toch bouwen, dan volgt een Naast een bouwvergunning Iver) bou-

toevoegen of afhalen of extra regels stellen. informatie). Als u twijfelt of u bouwvergunningsvrij verzoek om vrijstelling van het bestemmingsplan. wen van uw woning ook te maken krijgen met andere

Vanaf i januari 2003 is er overigens geen melding- mag bouwen is het raadzaam even bij uw gemeente Deze procedure neemt meer tijd in beslag omdat het vergunningen. Zo heeft u wellicht geen bouwvergun-

plicht meer. Deze gold voor een aantal kleinere te informeren. Zo voorkomt u dat u bouwt in strijd plan ter inzage wordt gelegd. De gemeente kan u ning nodig, maar bijvoorbeeld wél een milieuvergun-

bouwwerken. Een deel van deze bouwwerken is met de regels. daarover meer vertellen. ning, een uitritvergunning, een kapvergunning of een

bouwvergunningsvrij geworden en een deel is sloopvergunning. Het is daarom verstandig bij ieder

licht-vergunningplichtig geworden. Fictieve vergunning bouwplan contact op te nemen met de gemeente.

Als een gemeente binnen de officiële behandelings-

Figuur i Voor- en achterkant-benadering termijnen niets van zich heeft laten horen of te laat is, Sloopwerkzaamheden

mag u de aangevraagde bouwvergunning in principe Aan de (ver)bouw kunnen sloopwerkzaamhedén voor-

als verleend beschouwen en is er sprake van een afgaan. Als u voorziet dat de hoeveelheid sloopafval

'fictieve toestemming'. U mag dan gaan bouwen meer dan 10 M3 is of asbest bevat, moet u gelijl(tijdig

ondanl(s het feit dat de gemeente geen beslissing met de aanvraag voor een bouwvergunning een sloop-

heeft genomen op uw aanvraag voor een bouw- vergunning aanvragen. Een aanvraagformulier voor

vergunning. een sloopvergunning is via de gemeente te verkrijgen.

lui Van zo'n 'fictieve vergunning' IVraag uw gemeente ernaar.

bestemmingsplan en er dus langer an e zes,

------1 achttien respectievelijk vierentwintig weken gewacht

1 130

9 de moet worden op een bouwvergunning. Het is dus

va

al niet verstandig er zonder meer van uit te gaan dat

de bouwvergunning inderdaad verleend zal worden.

Bouwen binnen 1 meter vä@i

de grens pflvé - openbaar groe 70# w

licht vergunningplichtig.

Bouwen binnen 1 meter van de grens

met het burenerf,.

licht vergunningplichtig.

Bouwen aan de voorkant

of een naar de weg of

openbaar groen gekeerde zijde:

Ellicht vergunningplichtig.

4 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 13

e n

Al beginnen of nog even wachten? bezwaar en beroep kunt afwachten voordat u met de

In principe kunt u aan de slag zodra u een bouwver- bouw start. Als er ti dens uw bouwaanvraag al klach-

gunning heeft. Het is echter raadzaam om - zel(er bij ten zijn geuit, dan is de kans op eventuele bezwaar-

een bouwwerk dat 'in uw buurt gevoelig ligt' - eerst de schriften groter. U l(unt de gemeente overigens niet Bouwvergunningsvrije bouwwerken

ofï'iciële bezwaartermijn af te wachten. Omwonenden aansprakelijk stellen als bliji tot zes gestart met de bouw. Vandaar dat het altijd verstandig

wel(en na de bekendmaking van de bouwvergunning is om vooraf met uw buren te overleggen. Dat l(an

(of na uw fictieve bouwvergunning) bezwaar aanteke- een hoop kou uit de lucht nemen.

nen bij de gemeente. Aansluitend kan een beroeps-

procedure aanhangig worden gemaakt bij de recht- Geldigheid bouwvergunning

bank, waarna ook nog hoger beroep mogelijk is bij de De verstrekte bouwvergunning kan worden ingetrol<-

Raad van State. Onder bekendmal(ing wordt verstaan ken als niet binnen 26 weken na verlening daarvan is

de dag waarop het besluit om de bouwvergunning te gestart met de bouw. Ook als de bouw meer dan 26

verlenen aan de aanvrager bekend is gemaakt. weken stil ligt kan de verleende bouwvergunning wor-

Wordt na heroverweging door de gemeente of door den ingetrokken.

een uitspraak van de rechtbank de bouwvergunning

vernietigd, dan mag u niet meer bouwen. U moet zelf Licht-vergunningplichtige bouwwerken

inschatten of u beter deze periode van (mogelijl()

o e

bd

@@,@touw ntngen en Eb

Tijdens de bouw l(an een inspecteur van bouw- en Als blijkt dat wordt gebouwd zonder de vereiste @ffii@ijb" ök hit

woningtoezicht komen controleren of wordt gebouwd bouwvergunning of in afwijiDe gemeente

gunning. Er wordt daarbij vooral gelet op de kwaliteit geeft aan wanneer de bouw hervat mag worden.

van het gebouwde en op de veiligheid op de bouw-

plaats en de omgeving tijdens de bouw.

Regulier-vergunningplichtige bouwwerken

fö m@wi Ook fi@te@ Wdfflt hk

de

ë@ dë üii de

iëffië@ënwiike h6ü@(@roMe@iing V@@rt@ bë@äömeilt de

g@effi@@te het olan vooraf ö@ alle üit hef

14 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet 3

@nn

W

g e

Volgens de Wonin'gwet per i januari 2003

Een goede buur is beter dan een verre Erfafscheidingen samen delen

De één wil een carport, de ander bouwt een serre aan zijn huis, plaatst een dakkapel of vriend U mag uw erf afbakenen of zelfs afsluiten met bij-

zet een nieuwe schutting in de tuin. Iedereen heeft zo zijn wensen, maar mag dat allemaal Als u geen problemen met uw buren heeft, dan wordt voorbeeld een schutting of hekwerk. U mag deze

zo maar? De ruimte in Nederland is schaars, daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. u het bij de meeste kleinere verbouwingen of aanpas- desgewenst pal op de erfgrens plaatsen, waarbij een

De overheid heeft daarom in de Woningwet vastgelegd wanneer u wel of geen böuwver- singen wel met elkaar eens. U kunt ongenoegen voor maximale hoogte van 1 meter nooit een probleem is.

gunning nodig heeft en aan well(e regels u zich daarbij moet houden. zijn door buren en omwonenden bij uw plannen te Willen de buren geen erfafscheiding direct op e er

Vanaf 1 januari 2003 zijn deze spelregels vernieuwd. In deze brochure worden de nieuwe betrekken. Wellicht kunt u dan met een kleine aanpas- grens, dan kunt u via de burgerlijk rechter vorderen

regels voor bouwen en verbouwen op hoofdlijnen uitgelegd. Voor meer informatie kunt sing veel onnodige problemen voorkomen. dat zij daaraan meewerl(en. Zo'n afscheiding komt

u altijd contact opnemen met uw gemeente. En vergeet ook uw buren niet te informeren Maar er kunnen zich situaties voordoen waarbij u dan met de ene helft op het ene terrein en met de

voordat u begint! samen niet zo makkelijk tot overeenstemming l(omt. andere helft op het andere terrein te staan. U kunt de

Dan is er het Burgerlijk Wetboek, dat in een aantal I omdat de

gevallen uitsluitsel l(an geven, omdat daarin 'de afscheiding gezamenlijl< eigendom is geworden.

Bouwvergunning, ja of nee? Wat is bouwvergunningsvrij bouwen? gebruikelijke omgangsvormen' zijn vastgelegd. Op de Uiteraard heeft u dan van te voren wel overlegd over

Als u gaat verbouwen moet u daar meestal een bouw- Als uw bouwplan voldoet aan alle voorwaarden voor, internetsite van VROM (wwwvrom.ni/woningwet) de aard van de afscheiding. Als uw erf grenst aan een

vergunning van de gemeente voor hebben. Voor een bouwvergunningsvrij bouwen, dan mag u zonder kunt u de betreffende artikelen uit het Burgerlijl< openbare weg of een openbaar water en de gemeente

aantal bouwwerken is geen bouwvergunning nodig, bouwvergunning bouwen (deze voorwaarden staan Wetboek nalezen. Het algemene uitgangspunt is dat u of een andere overheidsinstelling dus uw buurman is,

mits u aan bepaalde voorwaarden voldoet. Alle andere in een landelijk besluit op grond van de Woningwet). uw buren geen hinder mag toebrengen. U I

(ver)bouwplannen moeten worden voorgelegd aan de De regels in het bestemmingsplan, de gemeentelijke denken aan het wegnemen van licht of lucht en het Over bovenstaande zaken kan uw gemeente in haar

gemeente. Deze toetst ze dan vooraf op een aantal bouwverordening en in principe ook de gemeentelijl(e verspreiden van stanl< of trillingen. verordeningen andere regels met betrel(king tot

door de wet voorgeschreven punten. Sommige welstandseisen zijn in dat geval niet van toepassing. de wijze of hoogte van de afscheiding hebben vast-

(Ibouwwerl bouw- De regels met betrekking tot onder meer veiligheid Steigerrecht gelegd. Informeer hiernaar voordat u een dergelijke

vergunningsprocedure en ondergaan daarbij een en gezondheid uit het Bouwbesluit en het burenrecht, Het IAls u niet precies weet waar

minder uitgebreide toets dan bouwwerken die aan zoals vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek, gelden omdat zij anders bepaalde werl de erfgrens loopt, kunt u het l(adaster in uw regio

een 'reguliere' bouwvergunningsprocedure worden echter wel. Als u gaat (verbouwen moet u er zelf nen uitvoeren aan hun huis. U mag hen de toegang raadplegen.

onderworpen. voor zorgen dat u aan deze regels voldoet. daartoe niet weigeren, tenzij daarvoor heel belangrijl(e

redenen zijn. Uw buren rrioeten dit wel eerst fatsoen- Een balkon of kozijn op de grens met

De regels verschillen per bouwwerk en per situatie. Woningwet voor alle bouwwerken liji< aan u melden en als er schade door ontstaat, bij- de buren

Ze schrijven bepaalde voorwaarden voor waaraan De Woningwet geldt voor alle bouwwerken: woningen, voorbeeld door het plaatsen van een steiger, dan zul- Als u een balkon aan uw huis maal winkels, maar ook pergola's, zonweringen, len zij dat moeten vergoeden. opening maal Als uw bouwwerk aan één van deze rolluiken, (schotel)antennes en schuttingen. in deze buren. Als het ball op het erf

v1oorwaarden niet voldoet, dan geldt de vergunnings- brochure gaat het met name om woningen en daar- van uw buren moet u een afstand van 2meter ten

vrijheid niet meer. Het is daarom niet mogelijl< u een aan gerelateerde bouwwerl opzichte van de erfgrens aanhouden. Als de afstand

kort lijstje van bouwwerken te presenteren die ofwel tot het erf van uw buren kleiner is dan 2meter moet

bouwvergunningsvrij ofwel licht-vergunningplichtig u hen vooraf toestemming vragen. Indien het naast-

zijn. gelegen erf een openbare weg of openbaar water is,

is bovenstaande regel niet van toepassing.

2 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet iS

Ie

Uw gemeente is het aangewezen adres om uw licht Meer achtergrondinformatie is te vinden op Spelregels voor bouwen en verbouwen 4

op te steken wanneer u plannen hebt om te (ver)bou- www.vrom.ni/woningwet. Op deze site vindt u,

wen. Wij raden u aan om dat vooraf te doen, zeker als naast het aanvraagformulier voor een bouwvergun- De Woningwet kent drie categorieën bouwwerken 5

u ook maar enigszins twijfelt of u bouwvergunnings- ning en de brochures, een programma waarmee u

vrij mag bouwen. snel en eenvoudig kunt nagaan of en zo ja, welke Bouwvergunningsvrij'of iicht-vergunningplichtig? 6

bouwvergunning u nodig heeft.

Meer informatieve folders Regels bij bouwvergunningsvrij bouwen 9

Het ministerie van VROM heeft naast deze brochure Verder heeft VROM ook diverse publicäties uitgege-

ook nog een serie gratis folders gemaakt over veel ven over de overige bouwregelgeving. Van schilderwerk tot schotelantenne 10

voorkomende bouwwerken. U kunt ze aan uw Op www.vrom.ni/bouwregelgeving vindt u hier meer

gemeente vragen, bij het ministerie van VROM 'telefo- informatie over. Toetsen van bouwplannen 13

nisch bestellen 0900-8052 (E 0,20 per minuut) of van

de van de VROM-site downioaden Aan de teksten in deze brochure kunt u geen rechten Procedures 14

(www.vrom.ni/woningwet). Het gaat om de volgende ontlenen. De inhoud geeft een algemeen beeld van

folders: wat er in de Woningwet is gewijzigd en wat dit in de Bouwvergunning verleend 16

- Aan- en uitbouwen (232751211) pral(tijk betekent.

- Bijgebouwen en overkappingen (23276/211) Toezicht tijdens de bouw i6

- Dal(kapellen (23322/211)

. Dakramen (23274/211) Rekening houden met de buren 17

- Erf- en perceelafscheidingen (23277/211)

. l(ozijn- en gevelwijzigingen (23278/211) Meer informatie 20

- (Schotel)antennes (23279/211)

- Zonnecollectoren en zonnepanelen (23280/211)

16 Gewijzigde Woningwet Gewijzigde Woningwet i

Uw Reactie
Uw Reactie