• Bestuur
  • Commissiestukken Overeenkomst billboards

Commissiestukken Overeenkomst billboards

Documentdatum 21-01-2003
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Behoort bij agenda nr.

datum vergadering

Zi- 1-2,00,3

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van : 29 oktober 2002

Onderwerp: Overeenkomst biliboards

Inhoud: de huidige overeenkomst biliboards, in 1992 afgesloten met Airecon, zal@ per 31 december 2002

expireren. Om te komen tot een nieuwe overeenkomst zijn bij meerdere exploitanten aanbiedingen

opgevraagd.

De portefeuitiehouder alsmede de directeur Stedelijke ontwikkeling en beheer worden gemachtigd de

meeijarenovereenkomst binnen de vastgestelde randvoorwaarden en condities af te sluiten met de

exploitant die de meest gunstige aanbieding doet.

Met dit verzoek mee te zenden stukken: notitie beleid t.b.v. buitenreklame.

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie RF op 12 november 2002 met als doel: ter kennisname

Documentg

Pagina 1 van 2

Gemeente HELMOND

INKOOPMANAGEMENT

14 augustus 2002

Beleid t.a.v. buitenreciame

Buitenreciame heeft zich de laatste decennia sterk ontwikkeld, zowel in uitingsvormen als in gebruik

van verschillende media. Verwacht mag worden dat deze ontwikkeling zich voortzet in de toekomst.

Hierbij zullen wij vroeger of late r geconfronteerd worden met de grenzen van de groei. Voor een

evenwichtige ontwikkeling is het dan ook gewenst om als Gemeente een visie te ontwikkelen op het

toekomstig reciamebeleid als onderdeel van de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. De

leiddraad daarbij zou wel eens beheersing door beperking kunnen zijn.

In de huidige situatie zijn er reclame media in de openbare ruimte waarop de Gemeente direct invloed

heeft zoals b.v. Driehoeksborden. Maar er zijn ook andere vormen en media waarvoor nog instru-

mentarium ontwikkeld zal moeten worden. Voor gevelreciame is een ontwikkeling gaande in de grote

gemeentes. Reclame op bussen en treinen, die wel het stadsbeeld mede bepalen, ligt verder weg.

Belangrijke vormen van buitenreciame zijn op dit moment:

> Geveireciame

> Reclame op eigen grond

> Reclame in de openbare ruimte

> Contractreciame

Belangrijke wettelijke kaders waarmee reclame-uitingen dienen te sporen zijn:

> APV

> Bouwvergunningen

> Milieuvergunningen

> Monumentenvergunning

> Provinciale Landschapsverordening

> Welstandsbeleid in het kader van de nieuwe Woonwet

De materie als geheel is complex en vraagt een integrale en goed gecoördineerde aanpak om regel-

geving en handhaving te kunnen beheersen. Enkele grotere steden waaronder Amsterdam en Eind-

hoven lopen voorop in deze ontwikkeling en hebben in de afgelopen jaren een samenhangend beleid

ontwikkeld en geïmplementeerd.

Om een indruk te geven van de organisatie die ermee is gemoeid: In Eindhoven wordt het beheer van

vergunningverlening t/m handhaving gevoerd door 2 fte's + 0.25 manager van "Binnenstad Manage-

ment'. De commerciële opbrengst is meer dan EUR 0.5 min.

Op dit moment is er geen nota bij de Gemeente Heimond waarin het reciamebeleid als geheel is ge-

formuleerd en waarvan het te voeren beleid op deelgebieden zou kunnen worden afgeleid. Het is

wenselijk om dit in de naaste toekomst ter hand te nemen.

Voor het schrijven van zo'n nota kan gebruik worden gemaakt van de diensten van experts. De heer

Drs.H.F.L. Wals, procesmanager van de Gemeente Amsterdam, biedt dit vrijblijvend aan á raison van

250 manuur tegen een tarief van EUR 130.

Beleid in Heimond ( 80.000 inw.) t.a.v. Contractreciame

De Gemeente Heimond voert een beleid dat erop gericht is om een aantal doelgroepen in staat te

stellen om buitenreciame te maken. Dit met inachtneming van de specifieke kenmerken en financiële

mogelijkheden van die doelgroepen en van de door de Gemeente gestelde randvoorwaarden.

In de uitwerking van dit beleid is gekozen om een duidelijke en heldere scheiding tussen de doelgroe-

pen aan te brengen door een reciamemedium exclusief te koppelen aan een doelgroep.

Deze indeling is als onderstaand:

114

Weg op deii Heuvel '.15 Postbijs 950 5700 AZ Helmoiid Tel. 0492-587377 Fax 0492-587170 E-mail: I.kruijk@lielmond,ni

Gemeente HELMOND

INKOOPMANAGEMENT

Driehoeksborden t.b.v. Pubiieksevenementen

> Lichtmast reclame 1 00x1 00 t.b.v. Locale bedrijven (adres, richtingwijzer,

> Plattegrondkasten t.b.v. Informatie Gemeente

> Abri's t.b.v. Commerciële doelstelling Gemeente

> Europanels 125x1 70 t. b.v. Commerciële doelstelling Gemeente

> Biliboards t.b.v. Commerciële doelstelling Gemeente

> Vrije plakplaatsen in het kader van de vigerende wetgeving

Contracten en status

Vriwe plakplaatsen

In de grondwet is het recht op vrije meningsuiting vastgelegd. Dit kan conflicteren met de wens van

gemeentes om met derden overeenkomsten aan te gaan voor het recht exclusieve recht op reclame

uitingen. Volgens de geldende jurisprudentie kan dit ondervangen door een aantal vrije plakplaatsen

te creëren. In Heimond waren zulke vrije plakplaatsen niet aanwezig. Zij worden nu opgenomen

in het nieuwe contract met de exploitant van de Driehoeksborden.

Driehoeksborden

De exploitatie van dit medium is uitbesteed

Een nieuwe overeenkomst is in voorbereiding, ingaande 01-08-2002, looptijd 5 jaar.

Daarbij mogen 300 borden worden geplaatst, bevestigd aan lantaarnpalen.

De meest aantrekkelijke bieder is DAZOE met EUR 45.000 per jaar excl. btw.

Het Speelhuis mag daarbij op max. 60 borden tegelijk adverteren voor EUR 1.-lbord/dag excl. btw

Een optie is om op de Driehoeksborden ook reclame toe te staan voor uitverkopen en kortingsacties.

Deze doelgroep van reclame-uitingen is tot nu toe niet voorzien op een van de reciamemedia. Indien

besloten wordt deze doelgroep toe te laten dan zijn de Driehoeksborden daarvoor het meest geëigen-

de medium. Door toelating kan het ook beter beheerst worden.

Bijkomend voordeel vormen de additionele inkomsten uit reclame van ca. EUR 7.000 per jaar.

Lichtmastreciame

De exploitatie van dit medium wordt door de Gemeente zelf verzorgd.

Er hangen 208 bakken aan de lichtmasten, daaronder liggen 86 contracten.

De looptijd van eik individueel contract is 5 jaar. Elke expiratie datum verschilt.

De inkomsten bedragen EUR 500 per bak per jaar incl. btw ( In 2002 om te zetten in excl. btw

De externe kosten voor onderhoud en stroom bedragen EUR 70 per bak per jaar

Totale revenuen ca. EUR 90.000 perjaar

Piattegrondkasten

Er zijn thans 34 kasten geplaatst. De exploitatie is uitbesteed aan Suurland

Het huidige contract is na een looptijd van 1 0 jaar geëxpireerd per 31-5-2002. Een nieuwe overeen-

komst wordt voorbereid, met een tweetal gegadigden worden verkennende besprekingen gevoerd.

De exploitant mag de randen en het reciamepaneel boven op de kast exploiteren.

De kasten zijn eigendom van de gemeente. De externe kosten voor onderhoud zijn voor rekening van

de exploitant. De kosten van stroom zijn voor rekening van de Gemeente.

De inkomsten voor de Gemeente bedroegen tot nu toe EUR nihil per kast.

Abri's en Europanels (of Muppies)

De exploitatie is de laatste 1 0 jaar in handen geweest van Viacom en haar voorganger Airecon.

Een nieuwe overeenkomst is recentelijk afgesloten, ingaande 01 -07-2002, looptijd 1 0 jaar.

Daarbij worden 75 abri's en 16 Europanels geplaatst en onderhouden.

De inkomsten bedragen EUR 340 per abri en EUR 500 per Europanel per jaar excl. btw.

De externe kosten voor onderhoud bedragen naar schatting EU R 1800 per jaar

Totale revenuen ca. EUR 31.000 perjaar

Biliboards

Voor de exploitatie van 19 biliboards is een contract met Viacom dat expireert per 31-12-2002

Een nieuwe overeenkomst dient tijdig te worden voorbereid en uiterlijk op 1 oktober 2002 te worden

gesloten. Voor het voorbereiden van de locaties is naar schatting 3 maanden nodig.

214

Weg op d eii Heuvel 35 Po"tb us 950 5700AZ hie li nond Tel. 0492-587377 Fax 0492-587'170 E-rp ai[ @ 1,1@ruijk@ helm o nd, nl

Gemeente HELMOND

INKOOPMANAGEMENT

inkomsten in het huidige contract bedragen EUR 1350 per jaar per zijde, prijsbasis 1992, de prij-

zen zijn geïndexeerd. Totale revenuen bedroegen in 2001 ca. EUR 31.000 excl. btw

Benchmarks met andere Gemeentes

De situatie in Hetmond is getoetst aan een aantal hierna genoemde gemeentes. De gegevens hiervan

zijn zeer vertrouwelijk en aanwezig bij lnkoopmanagement.

Gemeente Alphen afd Rijn - 70.000 inw.

Gemeente Apeldoorn - 155.000 inw.

Gemeente Breda - 160.000 inw.

Gemeente Delft - 95.000 inw.

Gemeente Eindhoven - 200.000 inw.

Kenmerken van de markt

Er zijn een aantal grote internationale spelers op de markt. Daarnaast zijn er ondernemingen die lan-

delijk opereren en lokaal zijn er ook nog diverse kleinere marktpartijen.

Gezien de kenmerken van de markt mag verwacht worden dat elke geïnteresseerde onderneming

zich bij de Gemeente zal melden en dat de Gemeente niet of nauwelijks op zoek zal hoeven te gaan

naar voor haar onbekende marktpartijen.

De vergoedingen die de Gemeente ontvangt kunnen per gemeente nogal verschillen. Belangrijke

factoren hierin zijn, naast de professionaliteit van de gemeentelijke inkoop, de commerciële tarieven

die de uitbater aan zijn klanten in rekening kan brengen. Hiertoe bestaat een nationaal classificatie

systeem dat de aantrekkelijkheid aangeeft van elke locatie.

De Gemeente, die inkomsten verwerft met de verkoop van rechten middels een private overeenkomst,

acteert commercieel gezien eigenlijk aan de inkoopzijde.

De private marktpartijen zullen naar alle waarschijnlijkheid een product/prijs structuur volgen die is af-

gestemd op de individuele Gemeente. Daar zou de Gemeente zich op moeten concentreren.

Enkele grote internationale spelers met een ruim assortiment zijn:

> Publex, onderdeel van het Franse Decaux, met 44 Gemeentes als klant voor'stadsmeubilair'

waaronder Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Groningen, Breda, Apeldoorn en Nijmegen.

(www.Publex.ni).

> Viacom, onderdeel van Viacom USA, met dochterondernemingen enlof merknamen TDI en Via-

com Outdoor in Europa en lnfinity Outdoor in de USA. Met de overname van Airecon door TDI

claimt zij 30% van de Nederlandse buitenreciame markt in handen te hebben. Daarin zit'streetfur-

niture'zoals telefoonkiosken, city panels, super city panels, en abri's. (www.viacom.com)

> Wall, onderdeel van het Duitse Wal], met een zevental grotere gemeentes als klant voor abri's en

biliboards (www.walf.ni). Op deze site staan ook hun commerciële tarieven. Een overzicht van de

markt van 100.000+ gemeentes, stellen zij beschikbaar middels www.buitenreciame.nl.

> Hillenaar, onderdeel van Clear Channel USA. Leverancier van o.a. Biliboards, "Street furniture" en

Baliboards. Zij claimen tot de top drie van Nederland te behoren. (http:llwww.hillenaar.nil). Bij de

door mij uitgevoerde beperkte benchmark ben ik hen niet tegengekomen.

Enkele Nederlandse onderneming die landelijk opereren met een beperkt assortiment:

> G&D , te Wormerveer, gespecialiseerd in driehoeksborden en borden metrostations. Grote klanten

zijn Amsterdam, Den Haag, Zaanstad en Dordrecht. (www.qdpromotions.ni)

> Suurland, onderdeel van Wegener, gespecialiseerd in kleuren plattegronden, bewegwijzering en

plattegrond informatiekasten. Zij claimen 300 Nederlandse gemeentes als klant te hebben.

(www.suurland.ni).

> Nederland Publiciteit Bureau NPB, gespecialiseerd in lichtmastreciames. Tel 023 538 4844, nog

geen website.

314

Weg c)p deii Heuvel 35 Postbus 950 5700 AZ Heii-)ciid -Fel, 0492-587377 Fax 0492-587170 E-rnail@ I.kruijk@lielmorid.nl

Gemeente HELMOND

INKOOPMANAGEMENT

Commerciële impressie van de markt, en eerste aanbevelingen

Uit de beperkte benchmark leid ik een aantal hypotheses af, die weliswaar een richting aangeven,

maar zeker op bepaalde aspecten nog nader onderzocht zouden moeten worden:

> De materie wordt snel complexer en vraagt om een gecoördineerd beleid van de Gemeente. Het

verdient aanbeveling alle beheersactiviteiten bij één afdeling onder te brengen.

> Een groot deel van de markt komt in handen van slechts enkele, gespecialiseerde, bedrijven.

> Tussen de verschillende Gemeentes bestaan grote verschillen in opbrengsten. Ook in contracten

met dezelfde exploitant. De opbrengsten voor de Gemeentes zijn in het algemeen hoger naarmate

het contract jonger is. Dit zou kunnen betekenen dat de inkomsten uit reclame voor de exploitant

sneller groeien dan dat de uitgaven aan de Gemeentes stijgen op grond van indexafie.

> De mate van professionaliteit van de Gemeentelijke "Inkoop" speelt een belangrijke rol in het be-

haalde resultaat.

> De meest gewenste looptijd van een contract is 3 jaar met een optie van twee maal één jaar. Con-

tracten met een looptijd van 1 0 jaar of langer zullen naar alle waarschijnlijkheid op zeker moment

worden achterhaald door de ontwikkelingen en kunnen zo tot een blok aan het been worden.

> Het zou wenselijk zijn om een percentage van de opbrengst uit exploitatie te ontvangen met een

CBS-indexering als ondergrens.

> In de loop van 2002 expireren de contracten van Stadsplattegronden en Biliboards. Het verdient

aanbeveling om ten aanzien hiervan tijdig een stukje beleid te formuleren en verder marktonder-

zoek te doen. Dit als basis voor een professionele "Inkoop".

> De netto opbrengsten uit Lichtmastreciame lijken in Heimond laag te liggen t.o.v. de benchmark.

De bruto opbrengsten liggen in lijn maar Heimond verzorgt de exploitatie in eigen beheer waar

andere gemeentes dit hebben uitbesteed.

> Heimond dient een aantal vrije plakplaatsen te creëren om in lijn te blijven met de vigerende wet-

geving. Dit is inmiddels voorzien in het contract van de driehoeksborden.

4/4

\Neg c)p deti Heuvel 35 Postbus 950 5t-@00 AZ I-Ieliyiorid l'el, 0492-58737-@ F@,)x 0492-58,-,170 E-mail: 1.1eimond.nl

Uw Reactie
Uw Reactie