- Bestuur
- Raadsvoorstellen RV 164 Controleverordening 2004 en programma van eisen Accountantsdiensten 2004-2008
Raadsvoorstellen RV 164 Controleverordening 2004 en programma van eisen Accountantsdiensten 2004-2008
Documentdatum | 30-09-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Raadsvoorstellen |
Samenvatting |
GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vergadering 30 september 2003, agendapunt 23 Bijlage B&W vergadering Dienst I afdeling : controleverordening Helmond 2004 en programma van eisen voor de Accountantsdiensten 2004-2008 : 164 : 19 augustus 2003 : MO.FBL Onderwerp Aan de gemeenteraad, I. Controleverordening Helmond 2004-2008 Ingevolgde artikel 213 van de gemeentewet moet er voor 15 november 2003 een nieuwe controleverordening worden vastgesteld, regelende de accountantscontrole van de jaarrekening inclusief de rechtmatigheidcontrole voor de jaren 2004 en later. De controleverordening biedt tevens een basis voor het programma van eisen tb.v. de aanbesteding van de accountantswerkzaamheden waarin opgenomen de criteria die de Raad wil hanteren. In de bijgaande notitie wordt het hoe en waarom van de nieuwe verordening uitgelegd. De verordening is gebaseerd op de modelverordening van de VNG. Wij stellen u voor om de controleverordening Helmond 2004 en de artikelsgewijze toelichting vast te stellen conform besluit I. 11. Programma van eisen voor de Accontantsdiensten 2004-2008 De gemeente Helmond wenst een overeenkomst af te sluiten met een gerenommeerd kantoor voor het verrichten van haar accountantsdiensten voor de komende 5 jaar (boekjaren 2004-2008). Tot de accountantsdiensten behoren naast de wettelijk vereiste controles ook de werkzaamheden die voortvloeien uit de natuurlijke adviesfunctie van de accountant gerelateerd aan de certificerende functie en activiteiten gericht op de ondersteuning van de bestuurlijke/ambtelijke organisatie. Gedurende de looptijd van de overeenkomst kunnen werkzaamheden wijzigen naar aard en omvang als gevolg van politieke en wettelijke ontwikkelingen. Opdrachtnemer dient hier ervaring mee te hebben en in staat te zijn om hier op een flexibele wijze mee om te gaan. De overeenkomst betreft een aantal vaste elementen, welke exclusief door opdrachtnemer zullen worden uitgevoerd. Daartoe behoren onder andere: . De controle van de jaarstukken van de gemeente Helmond als bedoeld in artikel 197 van de gemeentewet, met inachtneming van artikel 213 van de Gemeentewet, het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, het Besluit accountantscontrole gemeenten en de controleverordening gemeente Helmond 2004. . Een aantal jaarlijks terugkerende accountantverklaringen gericht op specifieke uitkeringen. Het betreft hier onder andere de volgende jaarlijkse verklaringen (geen uitputtende opsomming): . GSB verklaringen volgens bijlage 3. . Overige verklaringen sociale uitkeringen . Verklaringen die worden gevraagd op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en de Ministeriële regeling informatie voor derden. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 1 . Werkzaamheden die voortvloeien uit de natuurlijke adviesfunctie van de accountant gerelateerd aan de certificerende functie en activiteiten gericht op de ondersteuning van de bestuurlijke I ambtelijke organisatie. Voor advieswerk van grotere omvang en/of van meer specialistische aard geldt de overeenkomst als een niet exclusieve mantelovereenkomst voor zowel de eigen organisatie van de gemeente Helmond als voor de aan haar organisatie gelieerde instellingen. De gemeente Helmond heeft hiertoe het navolgende aanbestedingsdocument met geïntegreerde con- dities opgesteld, waarop de leverancier te allen tijde de aanbieding dient te baseren. Wij stellen u voor het programma van eisen voor de Accountantsdiensten 2004-2008 vast te stellen conform besluit 11. Het advies van de Rekeningcommissie is verwerkt in de voorliggende stukken. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, Drs. AAM. Jacobs. De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 2 BESLUIT I Bijlage: 164 Raadsvergadering d.d.: 30 september 2003 De raad van de gemeente Helmond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 augustus 2003. gelet op de bepalingen van artikel 213 van de Gemeentewet; besluit: vast te stellen de: Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Helmond. Artikel 1. Definities In deze verordening wordt verstaan onder: a. accountant een door de raad benoemde: registeraccountant of accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in het derde lid van artikel 36, Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening. accountantscontrole de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van: het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen; het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties; het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoelt in artikel 186 Gemeentewet; de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken; waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen. rechtmatiaheid in het kader van de accountantscontrole het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten. . . . b. . . . . c. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 3 d. deelverantwoordinq een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening. Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole 1. De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant. De benoeming van de accountant geschiedt voor een periode van 5 jaar. Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor: De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen: de toe te passen goedkeuringstoleranties en rapporteringstoleranties bij de controle van de jaarrekening; de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen; de frequentie en inrichtingseisen van de rapportering: de posten van de jaarrekening met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden; de gemeentelijke producten en of organisatieonderdelen met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden. In afwijking van het gestelde in lid 3, letters d en e kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren. In geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole stelt de raad voor de selectie van de accountant de selectiecriteria vast en per selectiecriterium de bijbehorende weging vast. 2. 3. a. b. c. d. e. 4 5. Artikel 3. Informatieverstrekking door college 1. Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne - en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle. Het college draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota's, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn. Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt. Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen voor uiterlijk 1 juli aan de raad. Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld. 2. 3. 4. 5. Artikel 4. Inrichting accountantscontrole 1. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 4 2. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en de rekeningcommissie (dan wel de eventueel daarvoor in de plaats komende rekenkamer), de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de concerncontroller en de dienstcontrollers. 3. ArtikelS. Toegang tot informatie 1. De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente. De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen. Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie. 2. 3. Artikel 6. Overige controles en opdrachten 1. Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten. Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is. Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is. 2. 3. Artikel 7. Rapportering 1. Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college. In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde controles verslag uit over zijn bevindingen van niet bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie 2. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 5 3. en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de dienst waar de ambtenaar werkzaam is, de (concern-)controller dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren. Voordat de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen aan de raad worden voorgelegd verifieert de accountant de geconstateerde feiten bij het college. Het college ontvangt een afschrift van de aan de raad toegezonden verklaring en het verslag van bevindingen. De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met de rekeningcommissie (of de eventueel daarvoor in de plaats komende rekenkamer). 4. Artikel 8. Inwerkingtreding Deze verordening treedt in werking per 15 november 2003, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening van het verslagjaar 2004 en later en op de aanbesteding van de accountantscontrole voor 2004 en later. Artikel 9. Citeertitel Deze verordening kan worden aangehaald als "Controleverordening gemeente Helmond 2004". Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 30 september 2003, bijlage 164. De raad voornoemd, De voorzitter, de griffier, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 6 Toelichting op de artikelen Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole Na afloop van ieder begrotingsjaar moet het college verantwoording afleggen aan de raad over het gevoerde bestuur door overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag (artikel 197, lid 1 Gemeentewet). Voor het overleggen van deze stukken aan de raad moeten de jaarrekening door een bevoegd accountant zijn gecontroleerd (artikel 197, lid 2 Gemeentewet). De accountant controleert de jaarrekening in opdracht van de raad. Het is dan ook de raad, die de accountant aanwijst (artikel 213, lid 2 Gemeentewet). De raad is echter niet het bestuursorgaan, dat de overeenkomst met de accountant ondertekent. Het is de burgemeester, die de overeenkomst voor de accountantscontrole met de accountant moet sluiten. De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in en buiten rechte, luidt het eerste lid van artikel 171 Gemeentewet. Een bevoegd accountant voor de controle van de gemeentelijke jaarrekening is een registeraccountant, een accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in het derde lid van artikel 36 Wet op de Accountant- Administratieconsulenten of een organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken. Het zevende lid van artikel 213 Gemeentewet zegt, dat de bevoegde accountant in gemeentelijke dienst kan worden aangesteld. Wel dient dan de benoeming, schorsing en het ontslag van de accountant door de raad te geschieden. Artikel 2 van de verordening regelt de opdrachtverlening van de accountantscontrole van de gemeentelijke jaarrekening. Het eerste lid legt de periode van de verbintenis met de accountant voor de controle van de jaarrekening vast. Het tweede lid regelt dat het college verantwoordelijk is voor de uitvoering van de aanbesteding van de accountantscontrole van de jaarrekening. De periode van de verbintenis met de accountant uit het eerste lid impliceert niet dat daarna van accountant wordt gewisseld. De accountant maakt bij de nieuwe aanbesteding wederom kans op de opdracht. Een raad die per periode wil wisselen van controlerend accountant zal hierbij met de aanbesteding rekening moeten houden, door de controlerend accountant van de afgelopen periode uit te sluiten. Voor de accountantscontrole geldt het Besluit accountantscontrole gemeenten dat krachtens het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet door de minister is vastgesteld. Het Besluit accountantscontrole gemeenten bevat onder andere regels voor de omvangsbases en goedkeuringstoleranties voor de accountantsverklaring en de rapporteringstoleranties voor het verslag van bevindingen. Voor de begrippen goedkeuringstolerantie en rapporteringstolerantie en de mogelijkheden die de raad daarmee heeft wordt hier verwezen naar de inleiding bij het raadsvoorstel. In het derde lid van artikel 2 wordt invulling gegeven aan het gebruik van de mogelijkheden van de raad met betrekking tot de nadere bepaling van de toleranties. Ze moeten al bij de aanbesteding van de accountantscontrole worden bepaald en zodoende worden opgenomen in het programma van eisen. Een aanscherping van de eisen door de raad zal in veel gevallen leiden tot een hogere prijsstelling door de accountant(s). Daarnaast zijn onder dit lid aanvullende zaken opgenomen over eisen die de raad kan stellen aan de werkzaamheden van de accountant, zoals aanvullende inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen en aanvullende extra rapportages en controles. Mogelijk zal de raad de onderdelen van de jaarrekening, de onderdelen van deelverantwoordingen en gemeentelijke organisatieonderdelen jaar op jaar willen vaststellen. Dit daar de raad dan rekening kan houden met gewijzigde politieke omstandigheden. Hierin voorziet het vierde lid van artikel 2. Hierover worden bepalingen in het programma van eisen bij de aanbesteding en opdrachtverlening opgenomen. Bij veel grote gemeenten is het bedrag dat is gemoeid met de accountantscontrole van de jaarrekening zo hoog, dat de accountantscontrole Europees moet worden aanbesteed. Dit hangt natuurlijk ook af van de contractsduur, die met de accountant wordt aangegaan. Bij een langere contractsduur zal de prijs van het contract eveneens hoger zijn. Bij Europese aanbesteding zijn het de selectiecriteria en de bijbehorende wegingsfactoren, die uiteindelijk de selectie van de accountant voor de controle van jaarrekening bepalen. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 7 De raad is het bestuursorgaan, dat de accountant aanwijst en dat dus de selectiecriteria en de bijbehorende wegingsfactoren moet vaststellen. Dit wordt geregeld in het vijfde lid van artikel 2. Artikel 3. Informatieverstrekking door college In de nieuwe gedualiseerde verhoudingen is het college verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening en het jaarverslag. Ten opzichte van de raad is het college ook verantwoordelijk voor de samenstelling van eventuele door de raad geëiste deelverantwoordingen. Artikel 3 van de verordening regelt de verplichtingen van het college voor de verstrekking van de achterliggende informatie aan de accountant. Voor de controle van de jaarrekening doet de accountant onderzoek naar de achterliggende bescheiden. Het tweede lid draagt aan het college op deze achterliggende bescheiden goed toegankelijk ter inzage aan de accountant beschikbaar te stellen. Het derde lid is een optioneel lid. Het verplicht het college een verklaring af te geven aan de accountant, waarin het college verklaart geen informatie die van belang is voor de beoordeling van de jaarrekening, te hebben achtergehouden. De verklaring wordt ook wel een LOR (Letter Of Representation) genoemd. Hoewel het een algemeen gebruik is, is het geen wettelijke verplichting, dat het college een dergelijke verklaring verstrekt. In het vierde lid wordt een uiterlijke datum aan het college gesteld voor de overlegging van de gecontroleerde jaarrekening aan de raad. De jaarrekening moet namelijk binnen twee weken na vaststelling, maar in elk geval voor 15 juli worden toegezonden aan gedeputeerde staten (artikel 200 Gemeentewet). Voor deze datum, 1 juli, moet de jaarrekening door de raad zijn behandelt en moet een eventuele erop volgende indemniteitsprocedure (artikel 198 Gemeentewet) zijn doorlopen en de jaarrekening wel of niet zijn vastgesteld. De accountant verzendt de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen rechtstreeks aan de raad. Het tweede lid van artikel 197 Gemeentewet bepaalt echter, dat het college bij de overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag aan de raad daarbij moet toevoegen de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen. Het vijfde lid van het artikel gebiedt het college alle informatie die van invloed is op het beeld van de jaarrekening en pas na de afgifte van de accountantsverklaring, maar voor de vaststelling van de jaarrekening door de raad aan het college bekend is geworden, terstond te melden aan de raad en de accountant. Het sluit verrassingen tijdens de raadsbehandeling uit. Artikel 4. Uitvoering controle Artikel 4 van de verordening regelt de bevoegdheidsverdeling tussen de accountant en het college ten aanzien van de inrichting van de accountantscontrole. De accountant is leidend ten aanzien van de inrichting van de accountantscontrole. Hij mag zelfs onaangekondigd controles uitvoeren. Het college is hierin volgend. Wel moet er ter bevordering van een soepele accountantscontrole periodiek overleg worden gevoerd tussen de accountant en de verschillende vertegenwoordigers van de gemeente. Ook is uitwisseling van informatie gewenst over specifieke aandachtsgebieden bij de accountantscontrole. Artikel 5. Toegang tot informatie In het vorige artikel hebben we gezien dat de accountant leidend is voor wat betreft de inrichting van de accountantscontrole. Om een goede controle uit te voeren moet hij echter ook onbelemmerd Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 8 onderzoek kunnen doen. Artikel 5 van de verordening kent de bevoegdheid om onbelemmerd onderzoek te doen toe aan de accountant. Dit natuurlijk met in achtneming van de afspraken met de raad, zoals neergelegd in het programma van eisen bij de aanbesteding. Het artikel legt aan het college de plicht op om er voor te zorgen, dat de accountant een onbelemmerde toegang heeft tot alle burelen van de gemeente en de ambtenaren van de gemeente volledig meewerken aan de accountantscontrole. Artikel 6. Overige controles en opdrachten Naast de controle van de jaarrekening zijn er meer werkzaamheden binnen de gemeente die de inzet van een accountant (kunnen) vereisen. Zo eisen ministeries voor de verantwoording over de uitvoering van de medebewindstaken door gemeenten (specifieke uitkeringen) vaak een aparte accountantsverklaring. De aanwijzing van de accountant voor onder andere dit soort accountantscontroles is een bevoegdheid van het college. Ook kan het college besluiten om advieswerkzaamheden uit te besteden aan de door de raad benoemde accountant. Het betreft hier vanzelfsprekend advieswerkzaamheden die samenhangen met de natuurlijke adviesfunctie van de accountant die de onafhankelijkheid van de accountant niet in gevaar brengen. Het eerste lid van artikel 6 van de verordening regelt hoe het college moet omgaan met de uitbesteding van "advieswerkzaamheden" zoals de verbetering van de administratieve organisatie, aan de door de raad benoemde accountant. Door deze werkzaamheden te gunnen aan de door de raad benoemde accountant kan de onafhankelijkheid en daarmee de integriteit van de accountant ten aanzien van zijn controlewerkzaamheden voor de raad in het geding komen. Op de loer liggende belangenverstrengeling tussen college en accountant kan mogelijk een weerslag hebben op de kwaliteit van de controle van de jaarrekening. Hetzelfde geldt voor die gevallen waarbij de accountant bij de accountantscontrole zijn eigen werk moet controleren. Het lid bepaalt, dat het college voor advieswerkzaamheden, zoals bijvoorbeeld op het gebied van de bestuurlijke informatieverzorging of de rechtmatigheid, de door de raad benoemde accountant kan inschakelen. Indien het college dit voornemen heeft, dient hij de raad hier vooraf over te informeren. Dit biedt de raad de mogelijkheid om over de desbetreffende uitbesteding van werkzaamheden zijn oordeel te vormen en zijn bedenkingen aan het college kenbaar te maken. Overigens wordt de accountantswetgeving op het gebied van dit soort advieswerkzaamheden de komende jaren aangescherpt. Het tweede en het derde lid regelen, dat het college voor de overige controlewerkzaamheden in het algemeen de door de raad benoemde accountant inschakelt. Het college mag hiervan afwijken indien dit in het belang van de gemeente is. De accountant die de jaarrekening controleert, is vaak beter bekend met de gemeentelijke administraties. Daarbij kunnen controles van de jaarrekening en controles van medebewindstaken tegelijkertijd door één accountant worden uitgevoerd (single audit). Dit levert een aanzienlijke besparing op. In bepaalde gevallen is inschakeling van een andere accountant raadzaam en soms zelfs onoverkomelijk. De reden hiervoor kan van prijstechnische aard zijn, maar ook van bijvoorbeeld organisatorische aard (zo kunnen de controlewerkzaamheden gemeenschappelijke activiteiten met een andere gemeente betreffen en de accountantscontrole hiervan door de accountant van de andere gemeente worden uitgevoerd). De verordening regelt dat het college in deze gevallen vrij is in de keuze van de accountant. Artikel 7. Rapportering Het derde en vierde lid van artikel 213 Gemeentewet regelt de rapportering en de inhoud daarvan van de accountant aan de raad en het college. Aanvullend daarop kan de raad in zijn programma van eisen bij de aanbesteding aanvullende inhoudelijke eisen stellen, maar ook aanvullende rapporteringen van de accountant verlangen (artikel 2, lid 3 van deze verordening). Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 9 Artikel 7 regelt aanvullende zaken aangaande de rapportering op grond van de door de accountant uitgevoerde controles. Zaken die dan natuurlijk wel in het programma van eisen bij de aanbesteding moeten worden geregeld. Naast de uiteindelijke eindcontrole van de jaarrekening verricht de accountant meestal meerdere controles. Dit kunnen door de raad in het programma van eisen van de aanbesteding opgenomen tussentijdse controles (interim-controles) zijn. Het eerste lid van artikel 7 regelt, dat het college in elk geval bij geconstateerde afwijkingen door de accountant die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring bij de jaarrekening, een afschrift krijgt van de schriftelijke mededeling hierover aan de raad. Dit opdat het college (in overleg met de raad en de accountant) mogelijk nog tijdig maatregelen tot herstel kan treffen. Het tweede lid van artikel 7 regelt, dat het management een rapportage krijgt van de door de accountant uitgevoerde (deel)controles. In deze rapportage worden kleine afwijkingen en tekortkomingen die niet leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring en niet van bestuurlijk belang zijn, aan het management meegedeeld. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld opmerkingen over (kleine) rubriceringfouten en (kleine) onvolkomenheden in de administratieve organisatie, welke eenvoudig in onderling overleg met het management van de gemeente kunnen worden opgelost. Het management kan op grond van de rapportage actie ondernemen voor herstel van de afwijkingen en onvolkomenheden. Voorts is in het artikel een lid opgenomen voor de procedure van hoor en wederhoor. De accountant is onder meer op grond van zijn gedrags- en beroepsregels verplicht om zijn feitelijke constateringen te verifiëren bij B&W alvorens ze op te nemen in een rapportage aan de raad. Het blijft overigens de zelfstandige en onafhankelijke verantwoordelijkheid van de accountant om te bepalen wat hij rapporteert aan de raad. Van de definitieve rapportages ontvangt B&W een afschrift opdat B&W een reactie op de rapportages kan voorleggen aan de raad. Tot slot in het vierde lid van dit artikel opgenomen, dat de accountant zijn verslag van bevindingen aan de raad mondeling toelicht. Artikel 8. Inwerkingtreding Deze verordening treedt in de plaats van de vorige op grond van artikel 213 Gemeentewet (oud) opgestelde verordening. De wetgever heeft bepaald dat het nieuwe artikel 213 Gemeentewet bij alle gemeenten op het verslagjaar 2004 van toepassing is. De oude verordening blijft dus nog van kracht op de jaarrekening van 2003. De wetgever heeft bepaald, dat de nieuwe verordening 213 Gemeentewet samen met de nieuwe verordening 212 Gemeentewet voor 15 november 2003 moet zijn vastgesteld. De nieuwe verordening 213 Gemeentewet moet binnen twee weken na vaststelling door het college naar gedeputeerde staten worden verzonden (artikel 214 Gemeentewet). Artikel 9. Citeertitel In dit artikel wordt de naam gegeven waarmee in gemeentelijke stukken naar deze verordening kan worden verwezen. Vaststelling De ondertekening van uitgaande stukken van de raad door de burgemeester is in het nieuwe duale bestel gehandhaafd (artikel 75, lid 1 Gemeentewet). Door de komst van de griffier zijn de taken van de gemeentesecretaris gewijzigd. De secretaris hoeft niet meer aanwezig te zijn bij de Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 10 vergaderingen van de raad. Deze taak wordt overgenomen door de griffier (artikel 107b Gemeentewet). Door deze wijziging is het niet meer de secretaris, die alle uitgaande stukken van de raad mede ondertekent. De griffier moet de uitgaande stukken van de raadsvergaderingen medeondertekenen (artikel 1 07c Gemeentewet). Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 11 BESLUIT 11 Bijlage: 164 Raadsvergadering d.d.: 30 september 2003 De raad van de gemeente Helmond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 augustus 2003. gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: vast te stellen het programma van eisen voor de Accountantsdiensten 2004-2008. 1.1. Richtlijn, procedure van aanbesteding en gunningcriterium De aanbesteding geschiedt op basis van de Europese Richtlijn voor Overheidsopdrachten inzake Diensten, (93/50/EEG, waarin opgenomen Richtlijn 97/52/EEG, hierna te noemen 'Richtlijn'). Op de onderhavige aanbesteding is de openbare procedure van toepassing. Bij de beoordeling geldt het gunningcriterium van de economisch meest voordelige aanbieding. Gunning zal niet plaatsvinden indien er door geen enkele inschrijver in voldoende mate wordt voldaan aan de eisen en wensen zoals omschreven in dit bestek. 1.2. Van toepassing zijnde voorwaarden Op de te sluiten overeenkomst zullen de navolgende voorwaarden van toepassing zijn, waaraan de aanbieder zich automatisch conformeert door het uitbrengen van een offerte: 1. De "Inkoopvoorwaarden van de Gemeente Helmond in het kader van een overeenkomst voor dienstverlening en/of leveringen" van november 2002. 2. Dit door de Gemeente uitgebrachte aanbestedingsdocument. 3. De door leverancier uitgebrachte offerte. 4. Bepalingen uit de te sluiten overeenkomst zullen prevaleren boven achtereenvolgens de bepalingen van de hiervoor genoemde Inkoopvoorwaarden, het genoemde aanbestedingsdocument en de genoemde offerte. 5. De "Verkoopvoorwaarden" en "Algemene voorwaarden" van leverancier zijn niet van toepassing. 1.3. Aanbestedende dienst De aanbestedende dienst is de gemeente Helmond, hierna te noemen opdrachtgever. 1.4. Planning en Data 20 augustus 2003: 13 oktober 2003: Verzenden Enunatieve Aankondiging Publicatieblad van de EG. Verzenden Aankondiging Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen. Uiterste inleverdatum vragen informatiefase. Uiterste verzenddatum antwoorden op vragen uit de informatiefase. Uiterste termijn indienen offertes Inwinnen nadere informatie, eventueel presentatie door de beste aanbieders 30 oktober 2003: 10 november 2003: 20 november 2003: week 48-50 2003: Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 12 week 1 2004: week 2 2004: januari 2004: Verificatie vergadering Ondertekenen contract Ingang dienstverlening 2. Omschrijving van de opdracht De visie van de Gemeente Helmond op de verschillende functie die deel uitmaken van de opdracht is hierna weergegeven. 2.1. De certificerende functie 2.1.1. Jaarrekeninqcontrole De certificerende functie is vastgelegd in het Besluit accountantscontrole gemeenten en in de controleverordening gemeente Helmond 2004. De accountantscontrole is gericht op de jaarrekening van de gemeente Helmond en moet jaarlijks resulteren in: accountantsverklaring als bedoeld in artikel 4 Besluit accountantscontrole gemeenten verslag van bevindingen als bedoeld in artikel 5 Besluit accountantscontrole gemeenten managementletters per gemeentelijke dienst t.b.v. B&W en de Rekeningcommissie. rapport inzake bevindingen van het specifieke deel van de controle, als bedoeld in artikel 2 lid 4 van de Controleverordening gemeente Helmond 2004. En 2 keer per jaar in: De eventuele melding als bedoeld in artikel 7 lid 1 resp. de verslagen als bedoeld in artikel 7 lid 2 van de Controleverordening gemeente Helmond 2004. Rapportering In het rapport van bevindinqen besteedt de accountant, naast de te rapporteren fouten en onzekerheden, in ieder geval aandacht aan de bevindingen over het financieel beheer, de geautomatiseerde gegevensverwerking en de "planning en control" - instrumenten, echter slechts indien en voor zover deze bevindingen van bestuurlijke betekenis zijn. Het rapport moet in de Nederlandse taal zijn gesteld. In de manaqementletters, die eveneens in de Nederlandse taal moeten zijn gesteld, besteedt de accountant per dienst aandacht aan: De verbeterpunten in de opzet en werking van het financieel beheer (inclusief budget- en kredietbewaking) , de geautomatiseerde gegevensverwerking, de "planning en control" - instrumenten en het risicomanagement, echter slechts indien en voor zover de accountantscontrole daartoe aanleiding geeft (natuurlijke adviesfunctie). De overige verbeterpunten in de bedrijfsvoering, eveneens indien en voor zover de accountantscontrole daartoe aanleiding geeft (natuurlijke adviesfunctie). Goedkeu ringstoleranties Als standaard bedragen de goedkeuringstoleranties voor de jaarrekening voor fouten 1 % van het totaal der lasten en voor onzekerheden 3% van het totaal der lasten. De gemeente kan echter besluiten om voor enig jaar de goedkeuringstoleranties te verscherpen voor fouten tot 0.5% van het totaal der lasten en voor onzekerheden tot 2% van het totaal der lasten. Rapporteri ngto/era n ties Met inachtneming van artikel 2 lid 4 van de Controleverordening wenst de raad middels de rekeningcommissie (of de daarvoor eventueel in de plaats tredende rekenkamerfunctie) jaarlijks, voorafgaand aan de accountantscontrole, in overleg met de accountant vast te stellen wat de posten van de jaarrekening, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen zijn, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringtoleranties hij daarbij dient te hanteren. Voor de overige rapporteringtoleranties wordt aangesloten bij de goedkeuringstoleranties. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 13 Planning werkzaamheden De werkzaamheden en de daarop aansluitende verslaglegging dienen plaats te vinden binnen de planning en control cyclus van de gemeente Helmond en de daarbij door raad C.q. burgemeester en wethouders vastgelegde tijdslimieten. Elementen prijs Voor de werkzaamheden onder 2.1.1. geldt een vaste prijs, gedifferentieerd naar de geëiste goedkeuringstolerantie. Facturering van meerwerk is slechts mogelijk indien daartoe vooraf een gemotiveerd voorstel wordt ingediend waarin de noodzaak van het meerwerk wordt onderbouwd en waarin een specificatie is opgenomen van het in rekening te brengen meerwerk. Voor dit meerwerk is vooraf schriftelijke toestemming nodig van de directeur Middelen en Ondersteuning. 2.1.2. Controle overiqe verantwoordinqen. De overige activiteiten binnen de certificerende functie zijn gericht op het afgeven van deelverklaringen ten behoeve van verschillende ministeries en derden. Deze werkzaamheden zijn voor een deel planmatig op jaarbasis te bepalen. Voor het overige zijn deze van meer incidentele aard en afhankelijk van activiteiten in de loop van het jaar. Opdrachtgever voor deze accountantswerkzaamheden is B&W van Helmond. Vanuit efficiency overwegingen heeft het de voorkeur dat deze controle's door dezelfde accountant worden verricht als die de jaarrekeningcontrole uitvoert. Daarom maken de werkzaamheden deel uit van dit programma van eisen, echter met inachtneming van artikel 6 lid 2 en 3 van de Controleverordening gemeente Helmond 2004. Het betreft hier onder andere de volgende jaarlijkse verklaringen: verklaringen voortvloeiende uit de regelingen voor het Grote Stedenbeleid Controleprotocol Verantwoording Sociale Pijler GSB (zie bijlage 3) Overige (zien bijlage 3) Overige verklaringen sociale uitkeringen Daarnaast kunnen incidentele verklaringen worden gevraagd op grond van individuele werkzaamheden. Elementen prijs De aanbieding dient een stelpost te bevatten voor de jaarlijkse verklaringen, alsmede een overzicht van de te hanteren uurtarieven ten behoeve van de prijsbepaling van nader overeen te komen meer- en minderwerk voor verklaringen die thans niet zijn voorzien resp. gedurende de looptijd van de overeenkomst niet meer nodig blijken. Met betrekking tot benodigde nieuwe verklaringen wordt door de accountant voorafgaande aan de controle een opgave gedaan van de noodzakelijke geachte controlewerkzaamheden, met een specificatie van het aantal benodigde mensuren, ingedeeld naar de tariefsklasse waarvoor de in de vorige alinea genoemde uurtarieven worden afgegeven. Met betrekking tot een niet meer benodigde verklaring, die is begrepen in de stelpost als bedoeld in de voor-vorige alinea, doet de accountant een opgave van het aantal bestede uren, ingedeeld naar de tariefsklasse waarvoor de genoemde uurtarieven worden afgegeven voor de laatst afgegeven verklaring, op basis waarvan het minderwerk ten opzichte van de stelpost wordt vastgesteld. De verklaringen als bedoeld onder 2.1.2. worden gespecificeerd gefactureerd, met vermelding van bestede uren en gehanteerde tarieven. Meerwerk voor verklaringen die zijn opgenomen onder de stelpost is slechts mogelijk indien daartoe vooraf een gemotiveerd voorstel wordt ingediend waarin de noodzaak van het meerwerk wordt onderbouwd en waarin een specificatie is opgenomen van het in rekening te brengen meerwerk. Voor dit meerwerk is vooraf schriftelijke toestemming nodig van de directeur Middelen en Ondersteuning Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 14 2.2. De bestuurlijke en ambtelijke ondersteuning Dit omvat de overige activiteiten gericht op de ondersteuning van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie vanuit de accountantsfunctie. Te noemen zijn: . activiteiten ten behoeve van de rekeningencommissie, waaronder onder meer het bijwonen van de vergadering van de commissie, gemiddeld 5 keer per jaar; . op basis van externe ontwikkelingen gevraagd en ongevraagd advies geven met betrekking tot de verslaggeving en de organisatie van het financieel beheer; . desgewenst overleg met de portefeuillehouder Financiën, de gemeentesecretaris en de concerncontroller (gemiddeld 4 gesprekken per jaar) . het op verzoek bijwonen van het controllersoverleg (gemiddeld 2 x per jaar) . het - op verzoek- geven van informatie aan, alsmede het adviseren van de leden van het college van burgemeester en wethouders en het M.I. (natuurlijke adviesfunctie) naar aanleiding van de bevindingen van de controles. In de aanbieding moet de visie van de accountant op de natuurlijke adviesfunctie, voor zover die verder reikt dan hetgeen hier is genoemd, tot uitdrukking worden gebracht. Elementen prijs Voor de werkzaamheden onder 2.2. met betrekking tot deze ondersteuning c.q. de natuurlijke adviesfunctie geldt een vaste prijs. 2.3. De adviesfunctie Het betreft hier adviezen van grotere omvang en van meer specialistische aard binnen het ruim gedefinieerde vakgebied accountancy en aanverwante vakgebieden, voor zover niet strijdig met de onafhankelijke positie van de accountant als controleur. De uitvoering van onderzoek vindt slechts plaats na schriftelijke opdrachtbevestiging met probleemformulering en verwacht resultaat. Bij de opdrachtformulering wordt tevens de wijze van inzet geregeld (bijv. participatie in overlegsituaties of zelfstandig uitvoeren van opdrachten). Voor zowel de controle als de adviesfunctie dient het accountantskantoor te beschikken over: . een kwalitatief sterke top (met kennis van zowel de branche als van de regio) die als sparringpartner kan optreden voor het management. De accountant dient in deze een meerwaarde voor de organisatie te betekenen; . een sterk ontwikkelde adviesorganisatie die in staat is de genoemde processen met kennis en mankracht te ondersteunen; . sterk ontwikkelde kennis op het gebied van EDP-audit en op het gebied van Informatie Communicatie en Technologie (ICT). . sterk ontwikkelde kennis op het gebied van Europese regelgeving, onder meer inzake subsidies en aanbestedingen. 3. De gevraagde offerte 3.1. Algemeen De accountantsdiensten zoals omschreven in hoofdstuk 2 bestaan uit een aantal elementen. De voorkeur van de Gemeente gaat ernaar uit om alle elementen desgewenst te kunnen laten uitvoeren door de geselecteerde aanbieder binnen dezelfde overeenkomst. Van alle aanbieders wordt dan ook gevraagd om een offerte uit te brengen voor de totale behoefte. De aanbieding dient een goed beeld te geven van kwaliteit / prijsverhouding die geboden wordt en minimaal de volgende elementen te bevatten: Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 15 Algemeen: . de controlevisie en -aanpak m.b.t. de getrouwheid van de jaarrekening . de controlevisie en -aanpak m.b.t. de rechtmatigheid . de visie op de natuurlijke adviesfunctie; . de ervaring bij gemeenten c.q. lagere overheden, inclusief een opgave van het aantal huidige gemeentelijke controleklanten in de schaal 50-100.000 inwoners en in de schaal 100.000+ gemeenten, met uit iedere klasse tenminste 2 referenties; . de contacten met de belangrijke ministeries, recente publicaties in vakliteratuur . de eventuele betrokkenheid bij en aantoonbare ervaring met actuele ontwikkelingen; Specifiek: . de wijze van aanpak, eisen en wensen ten aanzien van de administratieve organisatie en interne controle binnen de gemeente Helmond; . de stimulans die de accountantscontrole en natuurlijke adviesfunctie zal geven aan de doorontwikkeling van het instrumentarium voor planning en control, met name ook voor de beheersing van strategische en operationele risico's . de samenstelling van het dienstverleningsteam, de bereikbaarheid en beschikbaarheid, de lokale en regionale inbedding; . in hoeverre de accountant van de gemeente Helmond op de hoogte is van de gemeentelijke branche als zodanig, maar ook een beeld heeft van de lokale en regionale situatie, de verhoudingen daarin en de maatschappelijke ontwikkelingen, lokaal en in de regio. . de woonplaats van de belangrijkste teamleden, de vestigingsplaats(-en) van het kantoor en in het aantal overheidskianten in de regio Zuidoost Brabant. . de maatschappelijke activiteiten van het kantoor en/of de teamleden. . de continuïteit van de dienstverlening, in hoeverre de aanbieder de gemeentelijke overheid duurzaam als een van zijn primaire markten beschouwt, hoe lang hij in de gemeentelijke markt actief is, wat zijn huidige marktaandeel is en welke toekomstige ontwikkelingen hij voorziet. Prijs I tariefstelling: . de prijs per jaar voor de diensten genoemd onder 2.1.1., uitgaande van de standaard goedkeuringstoleranties van 1 % resp. 3%. . de meerprijs per jaar voor de diensten genoemd onder 2.1.1., indien de goedkeuringstoleranties resp. 0.5% en 2% bedragen. . de prijs per jaar voor de diensten genoemd onder 2.2. . de stelpost voor de jaarlijkse verklaringen als beschreven onder punt 2.1.2. . de prijs per eenheid (uurtarief per soort medewerker c.q. per categorie werkzaamheden) die betrekking heeft op de diensten die hiervoor zijn aangeduid onder 2.1.2. en 2.3. . alle hiervoor genoemde prijzen worden gevraagd excl. btw, op prijspeil 2004. . tevens dient t.a.v. de genoemde prijzen de wijze van indexering voor de jaren 2005 Um 2008 te worden aangegeven, die enerzijds moet zijn gebaseerd op een controleerbaar CBS indexcijfer en anderzijds het leereffect weerspiegelt. . separaat dient te worden aangegeven onder welke condities en op welke wijze de prijzen van de werkzaamheden neerwaarts kunnen worden bijgesteld naarmate het zelfcontrolerend vermogen van de gemeentelijke organisatie verder toeneemt. 3.2. Beoordeling en gunning De Gemeente zal de uitgebrachte offertes beoordelen naar het principe van de "economische meest voordelige aanbieding" op grond van de opdrachtomschrijving en het programma van eisen en wensen. Belangrijke gunningcriteria zijn de gedifferentieerde prijzen, de controlefilosofie, de ervaring, het team, de continuïteit, en instemming met de in de aanbestedingsstukken opgenomen voorwaarden. De Gemeente kan, indien zij dat nodig acht, bij de aanbieders aanvullende informatie inwinnen waartoe een presentatie kan behoren door de partner I vennoot en de manager die leiding zullen geven aan de uitvoering van de werkzaamheden en aanspreekpunt zullen zijn voor raad, bestuur en management. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 16 De aldus verkregen informatie zal worden meegenomen in de verdere beoordeling. Wanneer een aanbieder op grond van de verkregen informatie in deze fase afvalt kan de Gemeente besluiten om de volgende aanbieder te betrekken in deze procedure. De Gemeente zal vervolgens met de beste aanbieder in contact treden met de intentie om een over- eenkomst aan te gaan. Wanneer partijen niet tot overeenstemming komen zal de Gemeente in contact treden met de volgende aanbieder. 3.3. Prijzen, eisen en wensen De gevraagde offerte dient een duidelijk en gespecificeerd inzicht te geven in de kostenaspecten van de verschillende eisen en wensen en dient de opbouw van dit aanbestedingsdocument duidelijk te volgen. Alle prijzen dienen te worden vermeld in EURO excl. b.t.w. Bij deze offerte-aanvraag zijn bijlagen gevoegd met vermelding van de specifieke eisen en wensen die van toepassing zijn op de levering. Met betrekking tot de eisen wordt U verzocht om van alle genoemde eisen op de conformiteitenlijst te verklaren of u er zonder voorbehoud aan voldoet. U dient daarvoor in de conformiteitenlijst in de daar- voor bestemde kolom een 'ja' te plaatsen. Indien u van mening bent dat een vraag pertinent niet op uw bedrijf/situatie van toepassing is kunt u op de conformiteitenlijst de letters 'n.v.t.' vermelden. Door een vermelding n.v.t. zwakt U de bevestiging dat U zich conformeert aan deze eis niet af, noch voorziet haar daardoor van enige voorwaarden. Waar nadere informatie wordt gevraagd, geeft u deze nadere informatie op een bijlage, genummerd volgens de door ons aangegeven nummering van eisen c.q. wensen. Het mag daarbij uitsluitend gaan om nadere toelichting op de betreffende eis, zonder dat op welke wijze dan ook de bevestiging dat u zich conformeert aan de betrokken eis wordt afgezwakt c.q. van voorwaarden wordt voorzien. Indien niet onvoorwaardelijk wordt ingestemd met alle eisen valt uw offerte af. Met betrekking tot de wensen wordt U verzocht ten aanzien van alle genoemde wensen op het wen- seninvulformulier aan te geven in welke mate en op welke wijze u eraan voldoet. Aanvullende en/of onderbouwende informatie dient uitsluitend verstrekt te worden indien daarom bij de desbetreffende wensen is verzocht. De door aanbieder ingevulde conformiteitenlijst en wenseninvulformulier zullen in beginsel integraal onderdeel uitmaken van de te sluiten (mantel)overeenkomst. Indien nodig kan in de verificatievergadering met betrekking tot zowel de eisen als de wensen om nadere informatie worden gevraagd. 3.4. Inhoud 3.4.1. Taal De offerte en alle verdere communicatie, met inbegrip van de communicatie die gedurende de looptijd van de overeenkomst vereist is, geschiedt in de Nederlandse taal. 3.4.2. Geldiqheid De offerte heeft een gestanddoeningstermijn van tenminste 4 maanden. Tijdens deze periode heeft de offerte het karakter van een onherroepelijk aanbod. 3.4.3. Opmaak De offerte dient met betrekking tot het aan te leveren materiaal en de beantwoording van de gestelde vragen, de volgorde van de hoofdstukken van het programma van eisen en wensen aan te houden. De offerte dient vergezeld te gaan van een begeleidende brief en rechtsgeldig te zijn ondertekend. Alle bladzijden van uw aanbieding dienen te zijn doorgenummerd en gedateerd. Alle bijlagen etc. dienen uniek te zijn genummerd en gedateerd. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 17 Het is de bedoeling dat alle vragen worden beantwoord en het bijbehorende bewijsmateriaal wordt geleverd, de uitgangspunten worden onderschreven, dan wel wordt aangegeven waarom deze niet kunnen worden onderschreven, dan wel dat men met voorstellen in deze komt. Alleen offertes, welke met volledige inachtneming van bovenstaande voorschriften zijn opgemaakt en ingezonden, kunnen in behandeling worden genomen. 3.4.4. Elektronische versie Bestekhouders kunnen op verzoek een elektronische versie van het bestek per e-mail toegezonden krijgen. Het verzoek daartoe kan per e-mail ingediend worden bij de heer AAM. Marneffe RA, adres: a. marneffe@helmond.nl. Bij eventuele verschillen tussen de papieren versie en de elektronische versie dient de papieren versie als de juiste te worden beschouwd. Het auteursrecht op het bestek en de contractuele voorwaarden berust bij de gemeente Helmond. 3.4.5. Ondertekeninq en verzendinq De offerte dient rechtsgeldig te zijn ondertekend en dient in vijftienvoud in een gesloten verpakking uiterlijk op 20 november 2003 voor 12.00 uur aanwezig te zijn bij de heer AAM. Marneffe RA op het adres zoals hieronder vermeld. Inschrijvers worden geacht om de offerte vergezeld te laten gaan van een elektronische versie op diskette of cd-rom. Bij eventuele verschillen zal de papieren versie als de juiste worden beschouwd. Op 20 november 2003 zal van 11.30 uur tot 12.00 uur gelegenheid worden geboden de offertes in gesloten verpakking persoonlijk af te geven aan: De heer AAM. Marneffe RA Gemeente Helmond Weg op den Heuvel 35 5701 NV Helmond Tel.: 0492 587227 Fax: 0492 587170 Toezending van de offertes per post is toegestaan. Het risico van vertraging in de postbestelling ligt bij de aanbieder. Indien de aanbieder gebruik maakt van bezorging door een postdienst, dan dient de aanbieding in een dubbele en duidelijk van elkaar gescheiden verpakking te worden bezorgd. Op de buitenste verpakking met het postadres mag de opdruk van de aanbieder worden vermeld. Op de binnenste verpakking dient groot en duidelijk te worden vermeld: "Vertrouwelijk, Aanbesteding Accountantsdiensten Gemeente Helmond 2003. Niet openen voor 20 november 2003 om 12:00 uur." Op 20 november 2003 om 12:00 uur zullen de verpakkingen worden geopend. Inschrijvers mogen hierbij aanwezig zijn (maximaal twee personen per inschrijver). Hierbij zullen uitsluitend de namen van de aanbieders worden bekendgemaakt. Vervolgens start de beoordelingsprocedure. 4. Procedure 4.1. Richtlijn, procedure van aanbesteding en gunningcriterium De aanbesteding geschiedt op basis van de Europese Richtlijn voor Overheidsopdrachten inzake Diensten, (93/50/EEG, waarin opgenomen Richtlijn 97/52/EEG, hierna te noemen 'Richtlijn'). Op de onderhavige aanbesteding is de openbare procedure van toepassing. Bij de beoordeling geldt het gunningcriterium van de economisch meest voordelige aanbieding. Gunning zal niet plaatsvinden indien er door geen enkele inschrijver in voldoende mate wordt voldaan aan de eisen en wensen zoals omschreven in dit bestek. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 18 4.2. Planning en Data 20 augustus 2003: 13 oktober 2003: Verzenden Enunatieve Aankondiging Publicatieblad van de EG. Verzenden Aankondiging Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen. Uiterste inleverdatum vragen informatiefase. Uiterste verzenddatum antwoorden op vragen uit de informatiefase. Uiterste termijn indienen offertes Inwinnen nadere informatie, eventueel presentatie door de beste aanbieders Verificatie vergadering Ondertekenen contract Ingang dienstverlening 30 oktober 2003: 10 november 2003: 20 november 2003: week 48-50 2003: week 1 2004: week 2 2004: januari 2004: 4.3. Aanbestedingsdocument Dit aanbestedingsdocument dient als uitgangspunt voor het opstellen van een offerte voor de levering als beschreven in hoofdstuk 2. Het aanbestedingsdocument is met de grootste zorg samengesteld. Mocht u desondanks tegenstrijdigheden en/of onvolkomenheden tegenkomen, dan kunt u deze ons separaat, tijdens de informatiefase (zie hoofdstuk 4.4), schriftelijk kenbaar maken. Indien noodzakelijk met opgaaf van prijsconsequenties. 4.4. Informatiefase Voorafgaand aan het indienen van een offerte is het voor bestekhouders mogelijk om aanvullende informatie te verkrijgen. De mogelijkheid bestaat om tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2003 een oriënterend bezoek brengen op locatie. Een verzoek hiertoe dient gericht te worden aan AAM. Marneffe RA, tel. 0492 58 7227 en zal niet op onredelijke gronden worden afgewezen. Een oriënterend bezoek heeft als enig doel om de aanbieder meer inzicht te verschaffen opdat hij een betere aanbieding zal kunnen doen. Hetgeen besproken wordt bij een zo'n bezoek wordt formeel niet meegenomen in de beoordeling van de offerte. Door aanbieder kunnen hier geen rechten aan worden ontleend. Formele vragen naar aanleiding van dit document kunt U uitsluitend schriftelijk stellen, bij voorkeur per e-mail, eventueel per brief of per fax. Alleen op deze wijze gestelde vragen kunnen in beschouwing worden genomen in de aanbestedingsprocedure. Het risico van vertraging in de (post)bestelling ligt bij de aanbieder. De vragen dienen uiterlijk op donderdag 30 oktober 2003 om 16.00 uur in het bezit te zijn van de heer AAM. Marneffe RA onder vermelding van "Vragen EU aanbesteding Accountantsdiensten 2003". Vragen die na deze datum worden aangeleverd, worden niet beantwoord. Alle generieke vragen en de daarbij behorende antwoorden worden uiterlijk maandag 10 november 2003, geanonimiseerd, aan alle mededingers toegezonden en dienen te worden beschouwd als een integraal onderdeel van het aanbestedingsdocument. Indien u van mening bent dat bepaalde informatie, vanwege het bedrijfsgevoelige karakter ervan, niet geschikt is voor verspreiding onder de andere leveranciers, dan dient u dit tijdig kenbaar te maken. Brede publicatie zal in zo'n geval uitsluitend met toestemming plaatsvinden. Het eisen- en wensen pakket is na toezending van de beantwoorde vragen definitief. 4.5. Offertebeoordelingscommissie Opdrachtgever heeft ten behoeve van de beoordeling van de offertes een offertebeoordelingscommis- sie (hierna te noemen 'OBC') samengesteld. Het is, op straffe van uitsluiting, niet toegestaan om in het kader van de aanbestedingsprocedure op een andere dan de in dit document aangegeven wijzen contact te zoeken met de gemeentelijke organisatie of leden van de OBC ter verkrijging van welke informatie dan ook. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 19 4.6. Offertebeoordelingsprocedure Beoordeling van de offerte vindt plaats op basis van het gunningcriterium van de economisch meest voordelige aanbieding. Het offertebeoordelingsproces bevat een aantal fasen. Fase 1. Vaststellen beslisreaels door de aBC Voorafgaand aan de opening van de offertes stelt de aBC de beslisregels vast ta.v.: 1. De beoordeling van de wensen to.V. elkaar. Alle wensen worden voorzien van waardefactoren naar de mate van belangrijkheid. Er worden geen mededelingen gedaan ten aanzien van deze waardefactoren. De leverancier die in vergelijking met de andere leveranciers het meest aan een wens voldoet krijgt hiervoor het maximale aantal punten. De andere leveranciers krijgen punten naar rato. Voor de beoordeling worden de scores per wens vermenigvuldigd met de waardefactoren. 2. Hoe wordt gehandeld als twee of meer leveranciers gelijk eindigen. Fase 2. Beoordelina OD eisen In deze fase beoordeelt de aBC aan de hand van de conformiteitenlijsten of iedere leverancier onvoorwaardelijk voldoet aan alle eisen. Een leverancier die niet aan alle eisen voldoet valt af. Fase 3. Beoordelina OD wensen Vervolgens worden de leveranciers die fase 2 goed zijn doorgekomen beoordeeld naar de mate waarin c.q. de wijze waarop zij ten opzichte van elkaar voldoen aan de wensen (zie beslisregel 1). Opdrachtgever behoudt zich het recht voor om ter vergelijking van het prijsniveau slechts een beperkt aantal prijzen ten opzichte van elkaar te vergelijken. Fase 4. Inwinnen van aanvullende informatie. Op grond van alle beschikbare informatie komt de aBC tot een totaal oordeel en een eerste rangschikking van leveranciers. De Gemeente kan, indien zij dat nodig acht, bij aanbieders aanvullende informatie inwinnen. De aldus verkregen informatie zal worden meegenomen in de verdere beoordeling. Wanneer een aanbieder op grond van de verkregen informatie in deze fase afvalt kan de Gemeente besluiten om de volgende aanbieder te betrekken in deze procedure. Fase 5. Afrondina oordeel. verificatieveraaderina. De leverancier die voldoet aan alle eisen en het hoogste eindtotaal in punten heeft behaald wordt uitgenodigd voor de verificatievergadering. De aBC stelt vast welke documenten en/of nadere informatie de leverancier bij dat gesprek moet overleggen. Tevens wordt vastgesteld welke eisen of wensen nog opheldering behoeven. Verklaringen die bij de verificatievergadering dienen te worden overlegd, mogen niet ouder zijn dan 3 maanden. Blijkt tijdens of na de bespreking met de leverancier dat: . in de offerte onjuiste informatie is verstrekt of; . op een ander punt onoverkomelijke bezwaren bestaan of; . geen definitieve overeenstemming kan worden bereikt over het te sluiten contract of; dan kan de betreffende leverancier alsnog afvallen. In een dergelijk geval wordt de eerstvolgende hoogst geëindigde leverancier uitgenodigd voor een verificatievergadering. 4.7. Gunning Gunning heeft pas plaatsgevonden na ondertekening van de (mantel)overeenkomst Zolang er niet op alle punten volledige overeenstemming is bereikt en er nog geen schriftelijke en door beide partijen ondertekende overeenkomst tot stand is gekomen, is er geen sprake van enige gebondenheid van de opdrachtgever. In dat geval is er ook geen enkele verplichting tot vergoeding van welke schade of kosten dan ook. Iedere leverancier wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van al dan niet gunning. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 30 september 2003, bijlage 164. De raad voornoemd, De griffier, De voorzitter, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 20 5. 5.1. Bijlagen Bijlage 1 Algemene beschrijving Gemeente Helmond Aard en omvana van de opdrachtaever Kengetallen 2002 van de gemeente Helmond: 698 werknemers (584 F.T.E.) Bijna 85.000 inwoners Ruim 35.000 woningen, 460 km wegen Oppervlakte 5.457 ha, 1.035 ha bos en groen Bedrijven: 2.941 Werkgelegenheid: 35.271 banen Bijstand: 2.247 personen In Helmond is de succesvolle Vinex locatie Brandevoort gelegen. Financiële kerncijfers (x ¿ 1 miljoen): 2001 466 143 256 88 10 241 10 Balanstelling Mat. vaste activa Fin. vaste activa Reserves Voorzieningen Totaal "omzet" Resultaat 2002 534 151 251 146 23 242 15 De uitgaven op de gewone dienst bedroegen ¿ 227 miljoen in 2002. De inkomsten bedroegen ruim ¿ 242 miljoen. De investeringen beliepen ¿ 34 miljoen. De voorzieningen zijn exclusief de voorzieningen voor de grondexploitatie die in mindering zijn gebracht op het onderhanden werk. De inkomsten kunnen als volgt worden gespecificeerd: 32.563 16.950 67.481 11 Gemeentefonds 0 Doeluitkeringen 11 Rente 11 Verrekeningen en reserves 11 alB 0 Heffingen en overige belastingen 11 Grondverkopen Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 21 De uitgaven zijn als volgt: 3.624- 29.211 45.324 41.000 lEI Kapitaallasten 0 Energie . Inkopen excl. Investeringen . Verrekeningen . Personeel 0 Duurzame goederen/bouwrijpmaken 0 Inkomensoverdrachten Oraanisatie De ambtelijke organisatie bestaat uit de volgende diensten en afdelingen: Dienst Samenleving en Economie Dienst Stadsontwikkeling en Beheer Dienst Middelen en Ondersteuning Stafafdeling Beleidsondersteuning en Communicatie Stafafdeling Bestuursjuridische Zaken Stafbureau Secretaris Brandweer Tot de Dienst Samenleving en Economie behoren ook het Gemeentemuseum en theater 't Speelhuis. De Dienst Middelen en Ondersteuning omvat onder meer de afdeling Financieel Beleid (onder andere begroting) en de afdeling Financieel Beheer (onder andere jaarrekening). De afdeling Financieel Beheer beheert de centrale financiële administratie die gemuteerd kan worden vanuit de decentrale bedrijfsbureaus van de diensten. De debiteuren- en crediteurenadministratie worden centraal beheerd door de afdeling Financieel Beheer. Ook het betalingsverkeer is bij deze afdeling ondergebracht. Binnen de afdeling bestaan secundaire functiescheidingen. Zowel voor de diensten als voor het concern zijn richtlijnen en procedures vastgelegd in handboeken en schema's. Alle diensten maken gebruik van hetzelfde geautomatiseerde financieel pakket, te weten Eagle van Pink Roccade. Daarnaast gebruikt de organisatie standaardpakketten van Centric voor de belangrijkste applicaties. De applicaties draaien onder een Oracle besturingssysteem. Het geheel van planning en control instrumenten wordt gecobrdineerd door of namens de concerncontroller (de directeur van de dienst M&O). Op dienstniveaus opereren dienstcontrollers. De diensten zijn integraal verantwoordelijk voor het beleid en beheer van de tot hun taakgebied behorende producten en projecten. Er wordt periodiek verantwoording afgelegd via een halfjaarlijkse marap (op dienst- en concernniveau) en de jaarrekening I jaarverslag (met onderliggende dienstverantwoordingen). Doelen en middelen worden vastgelegd in voorjaarsnota, begroting en afdelingsplannen. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 22 5.2. Bijlage 2 Eigen verklaring Verklarinq inqevolqe Artikel 29 EEG Richtlijn 93/50/EEG. alsmede 97/52/EEG. De firma ..................................... ...........................ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door ...... ....................................... (naam) ................................................ .....(functie) verklaart hierbij dat: 1. Zij niet in staat van faillissement, vereffening, akkoord of surséance van betaling verkeert, dan wel zijn werkzaamheden heeft gestaakt of in een andere soortgelijke toestand verkeert ingevolge een gelijkaardige nationaal rechtelijke procedure; 2. Haar faillissement niet is aangevraagd, tegen haar geen procedure van vereffening of akkoord of surséance van betaling dan wel een andere soortgelijke nationaal rechtelijke procedure aanhangig is gemaakt; 3. Zij niet, bij een rechterlijke beslissing die kracht van gewijsde heeft, veroordeeld is geweest voor een delict dat zijn beroepsmoraliteit in het gedrang brengt; 4. Zij niet in de uitoefening van haar beroep een ernstige fout heeft begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende diensten aannemelijk kunnen maken; 5. Zij aan haar verplichtingen heeft voldaan ten aanzien van de betaling van de sociale verzekeringsbijdragen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar zij gevestigd is of van het land van de aanbestedende dienst; 6. Zij aan haar verplichtingen heeft voldaan ten aanzien van de betaling van belastingen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is of van het land van de aanbestedende dienst; 7. Zij zich niet in ernstige mate schuldig heeft gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen die overeenkomstig dit hoofdstuk kunnen worden verlangd; Plaats ................................. ..... Datum...... ......... ....................................... . Handtekening Via deze eigen verklaring geeft u aan dat u in staat bent op verzoek vóór het moment van gunning de volgende officiële bewijsstukken te overleggen: . T.a.v. de punten 1. en 2.: een verklaring van de griffier van de rechtbank die op grond van artikel 2 van de Faillissementswet bevoegd is tot het uitspreken van de faillietverklaring van de aanbieder, of voor het land van herkomst van de onderneming daarvoor geldende documenten. . T.a.v. punt 5.: een verklaring van het Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen, of voor het land van herkomst van de onderneming daarvoor geldende documenten. . T.a.v. punt 6. een verklaring van de inspecteur der rijksbelastingen, die bevoegd is tot heffing van loon en inkomstenbelasting van de aanbieder, of voor het land van herkomst van de onderneming daarvoor geldende documenten. Elke individuele inschrijver moet een rechtspersoonlijkheid bezittende organisatie zijn naar Nederlands recht en BTW plichtig. Ten bewijze dat een aanbieder ingeschreven staat in het nationale han- delsregister dient hij een bewijs van inschrijving van de onderneming te overleggen. De aanbieder moet bescheiden overleggen waaruit blijkt dat de aanbieder adequaat is verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid. Voor beroepsaansprakelijkheid kan ook gelden een verklaring dat aanbieder bij eventuele gunning van de opdracht op eerste verzoek van de aanbestedende dienst een dergelijke verzekering zal afsluiten. De hierboven genoemde verklaringen mogen niet ouder dan één jaar, gelegen voor de uiterste in- zenddatum van aanvraag tot deelneming, zijn. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 23 5.3. Bijlage 3 Overzicht GSB verklaringen 2002 Jaarlijks Verantwoording over gehele Naam budget Verantwoording Periode 2000 Um 2004 1. Werkgelegenheid, gesubsidieerde arbeid a. Wet inschakeling werkzoekenden 20 september b. Regeling in- en doorstroom banen 20 september c. I D-banen 20 september 2. ISV-Stadseconomie niet-fysiek Voor 1.7.2005 3. ISV-Stadseconomie fysiek Voor 1.7.2005 4. ISV-Bodemsanering Voor 1.7.2005 5. ISV-Grootschalig groen in de stad Voor 1.7.2005 6. SIV Leefbaarheidsfonds Voor 15.7.2005 (waarschijnlijk) *) I 7. a. SIV inburgering ouderkomers Voor 15.7.2005 (waarschijnlijk) *) b. Regeling aanvullende bijdrage oudkomers Voor 15.7.2005 (waarschijnlijk) *) I 8. SIV 24-uurs-structuur Voor 15.7.2005 (waarschijnlijk) *) I 9. SIV projecten jeugd en veiligheid Voor 15.7.2005 (waarschijnlijk) *) I 1 O.SIV tegengaan voortijdig schoolverlaten Voor 15.7.2005 (waarschijnlijk) *) 11.Maatschappelijke opvang, vrouwenopvang 15 juli en verslavingszorg 12.lnburgering nieuwkomers 15 juli 13. Breedtesport, sportbeleid 1 april Met accountantsverklaring over gehele periode in 2005 14.0AL T 15juli 15.Schoolbegeleidingsdiensten 15 juli 16.Gemeentelijke 0 n d e rw ij sachte rs ta n den (GOA) Inclusief WE 15juli 17. Kinderopvang 20 sept. totale verantwoording voor 1 nov.'04 I 18. Regeling leefbaarheid, veiligheid en Verantwoording is afgewikkeld. Stadseconomie 1 19. Wijkaanpak en jeugd in ontwikkeling voor 15.7.2005 (waarschijnlijk) *) I 20. Onze buurt aan zet voor 15.7.2005 (waarschijnlijk) *) 21. Criem-project voor 1.10.2005 Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 24 Naam Jaarlijks Verantwoording over gehele budQet VerantwoordinQ Periode 2000 Um 2004 1. GSB B5-middelen Verantwoording is afgewikkeld 2. 4 x2 middelen Verantwoording is afgewikkeld 3. Wijkexperimenten ABCD na afloop project (eind 2004) 4. Museale infrastructuur ( gemeentemuseum) na afloop project (2005) *) Er is thans nog geen zekerheid v.w.b. het het verlengingsjaar 2004. Indien e.e.a. definitief worden geëffectueerd zal, zo is Aangekondigd, de verantwoording verschuiven naar 15.7.2005 (Een aantal regelingen in de sociale pijler van het GSB vallen m.i.v. 2002 onder het controleprotocol Verantwoording Sociale Pijler GSB) 5.4. Bijlage 4 Specifieke eisen en wensen De leverancier dient onvoorwaardelijk te voldoen aan alle onderstaande eisen en dit aan te geven op de conformiteitenlijst. Een leverancier die niet aan alle eisen voldoet valt af. 5.4.1. Leverancierseisen le-e-1 5.4.2. Leverancierswensen le-w-1 De prestaties van de leverancier zijn zo hoog mogelijk t.O.v. de Leverancierseisen. Gespecificeerd aangeven in bijlage. 5.4.3. Offerte-eisen of-e-1 De offerte is ingericht volgens de opgenomen instructie. of-e-2 Aan de offerte zijn voor opdrachtgever geen kosten verbonden, ongeacht of eventuele onderhandelin- gen leiden tot het sluiten van een mantelovereenkomst. In de precontractuele fase draagt leverancier zijn eigen kosten. Zolang er geen volledige overeenstemming is bereikt en een schriftelijke, door beide partijen ondertekende mantelovereenkomst tot stand is gekomen, is er geen sprake van enige gebon- denheid van de opdrachtgever. In dat geval is er ook geen enkele verplichting tot vergoeding van welke schade of kosten dan ook. of-e-3 De offerte heeft een gestanddoeningstermijn van minimaal 6 maanden. Tijdens deze periode heeft de offerte het karakter van een onherroepelijk aanbod. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 25 of-e-4 De offerte is voorzien van naam, telefoonnummer en adresgegevens van een contactpersoon, die op verzoek van de opdrachtgever (telefonisch) toelichting kan geven op de offerte (gegevens contactper- soon bijvoegen als bijlage). of-e-5 De offerte is duidelijk en zonder voorbehoud opgesteld. of-e-6 Het inzenden van de offerte houdt in dat wordt ingestemd met de beschreven procedure van offerte behandeling en gunning. of-e-7 Leverancier heeft zich in het kader van deze aanbesteding niet schuldig gemaakt aan collusie (overleg voorafgaande aan de offerte-indiening waarbij prijzen en wijze van offreren worden afgestemd). 5.4.4. Offerte-wensen of-w-1 De uitgebrachte offerte voldoet ruimschoots aan de gestelde eisen. of-w-2 Tarieven met een uitstekende kwaliteit / prijsverhouding (gegevens toevoegen in bijlage) 5.4.5. Loaistieke eisen lo-e-1 Leverancier dient te werken met een vast aanspreekpunt voor de gemeente. lo-e-8 Leverancier factureert op een verzamelfactuur, achteraf, per maand/of kwartaal lo-e-9 Leverancier specificeert de verzamelfactuur per maand deugdelijk en vermeldt op iedere factuur mini- maal: . de naam van de besteller en het vakteam waarvoor de factuur bestemd is; de daadwerkelijk verrichte werkzaamheden, gespecificeerd naar soorten alsmede het totaalbedrag; de datum van de verrichtingen het BTW bedrag; en bedragen, . . . 5.4.6 LoQistieke wensen lo-w-1 5.4.7. Kwaliteits- en Garantie-eisen kw-e-1 5.4.8. Kwaliteits- en Garantie-wensen kw-w-1 Hoge kwaliteit en borging daarvan. (beschrijving toevoegen) Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 26 5.4.9. Technische eisen te-e-1 5.4.10. Technische wensen te-w-1 Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 27 5.5. Conformiteitenlijst I Eisen en wensen I Akkoord JA I Akkoord NEE I Opmerkingen I Leveranciers eieen le-e-1 le-e-2 le-e-3 I Leveranciers wensen le-w-1 I Offerte eisen of-e-1 of-e-2 of-e-3 I Offerte wensen of-w-1 of-w-2 of-w-3 I Logistieke eisen 10-e-1 10-e-2 10-e-3 I L"!Iislieke wensen 10-w-1 10-w-2 Kwaliteits- en garantie eisen kw-e-1 kw-e-2 kw-e-3 Kwaliteits- en garantie wensen kw-w-1 kw-w-2 kw-w-3 I Technische eisen te-e-1 te-e-2 te-e-3 I Technische wensen te-w-1 te-w-2 te-w-3 Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 28 Toelichting Verordening ex. art. 213 gemeentewet (Controleverordening gemeente Helmond) De Wet dualisering gemeentebestuur heeft de functie van de accountantsverklaring veranderd. Die dient tegenwoordig als ondersteuning van de raad bij het uitoefenen van zijn controlerende taak. Daartoe is een aantal bepalingen rond de opdracht aan de accountant aangescherpt. De belangrijkste verandering is dat de accountantsverklaring niet langer meer alléén een oordeel over het getrouwe beeld bevat, maar een oordeel over het getrouwe beeld en de rechtmatigheid samen. Bovendien moet de opdracht voor de accountantscontrole worden verstrekt door de raad en niet meer door het college. In paragraaf 1 wordt ingegaan op de verschillende verantwoordelijkheden. Rechtmatigheid als onderdeel van de accountantsverklaring is nieuw, daarom wordt er in paragraaf 2 stilgestaan bij dit begrip. De rechtmatigheid diende overigens vóór de Wet dualisering gemeentebestuur ook gecontroleerd te worden, maar de accountant ging daarop alleen in het verslag van bevindingen op in. Thans is er het Besluit accountantscontrole gemeenten dat minimumeisen stelt aan de accountantscontrole. Dit Besluit is voor het eerst van toepassing op de accountantscontrole van de jaarrekening 2004. Het gaat ook in op de mogelijkheid van de raad om deze minimumeisen aan te vullen. In paragraaf 3 worden de minimumeisen besproken en in paragraaf 4 de keuzemogelijkheden die de raad heeft ten aanzien van deze minimumeisen. De laatste verandering is dat in het vijfde lid van artikel 213 expliciet is opgenomen dat de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen direct door de controlerend accountant aan de gemeenteraad worden aangeboden. Ook benadrukt artikel 213, dat de raad de accountant aanwijst. Dit kan niet worden gedelegeerd aan het college. Voorts is het de raad die, binnen de wettelijke kaders, bepaalt wat de opdracht aan de accountant is. Dit is nader geregeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten. In paragraaf 5 wordt daarom ingegaan op de opdracht aan de accountant. Paragraaf 1. Verantwoordelijkheden bij rechtmatigheid Met de Wet dualisering gemeentebestuur wordt de functionele scheiding tussen de raad en het college scherper dan voorheen het geval was. De raad zal zich moeten concentreren op zijn taakstellende en controlerende rollen. Dit betekent dat hij de kaders stelt voor de rechtmatigheid, de relevante wet- en regelgeving en de regelgeving waarvoor de raad een verordende bevoegdheid heeft. De raad stelt ook de kaders voor de accountantscontrole, gebruik makend van de mogelijkheden die artikel 213 en het Besluit accountantscontrole daartoe bieden. De raad zal de opdracht aan de accountant moeten verstrekken en kan aanvullende controle-eisen stellen (zie rapporteringstoleranties, paragraaf 3). I n dit verband is artikel 213 relevant: daarin is bepaald dat de accountant rechtstreeks rapporteert aan de raad. Het college dient zich te richten op zijn bestuursbevoegdheden. Het is primair verantwoordelijk voor de naleving van relevante wet- en regelgeving en daarmee voor de rechtmatigheid van de besteding en inning van het publieke geld binnen een gemeente. Het is niet zo dat de accountant met zijn controle de rechtmatigheid wel zal 'afdekken'. Wel is het zo dat een goede administratieve organisatie (Aa) en daarin opgenomen maatregelen van interne controle (IC) de kans op onrechtmatigheden aanzienlijk beperkt. Ook hierin zal het college zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Met een adequate AO/lC wordt ook de accountant geholpen om te komen tot zijn oordeel. In het algemeen kunnen in dat geval de aanvullende controlewerkzaamheden van de accountant worden beperkt. De accountant is verantwoordelijk voor de uitvoering van de controle in overeenstemming met de vaktechnische randvoorwaarden. Voor de rechtmatigheid is algemene kennis van de relevante wet- en regelgeving van belang. De accountant zal toetsen of de wet- en regelgeving door de gemeente in acht zijn genomen. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 29 De accountantscontrole richt zich op de beoordeling van de opzet, het bestaan en de werking van het systeem van kwaliteitsborging ter uitvoering van de wet- en regelgeving, aangevuld met deelwaarnemingen (steekproeven). Over de interpretatie van wet- en regelgeving zal de accountant overleg moeten voeren met het verantwoordelijke management of met een Uuridische) deskundige. De eindverantwoordelijkheid voor het afgeven van een accountantsverklaring blijft bij de accountant liggen. Als er sprake is van onrechtmatigheden met een materiële betekenis, die gevolgen hebben voor de strekking van de accountantsverklaring; of als de accountant stuit op een overschrijding van de rapporteringstoleranties - indien die zijn overeengekomen - moet rapportering plaatsvinden aan de raad, in het rapport van bevindingen bij de accountantsverklaring. Daarbij spelen zowel kwantitatieve als kwalitatieve (i.c. professional judgement-) overwegingen een rol (zie ook verder). Men kan ervoor kiezen dat de accountant, uit hoofde van zijn natuurlijke adviesfunctie, óók een zogenoemde managementletter uitbrengt met meer gedetailleerde bevindingen die niet direct de verklaring raken. Hij kan daaraan aanbevelingen voor verbeteringen toevoegen. Een dergelijke managementletter is uiteraard bestemd voor het management van het gemeentelijk apparaat en het college. Paragraaf 2. De accountantsverklaring en rechtmatigheid De accountantsverklaring is belangrijk voor de raad, omdat zij een rol speelt bij het oordeel van de raad over de wijze waarop het college het beleid en het daarmee samenhangend financieel beheer heeft uitgevoerd. De accountantsverklaring is vooral belangrijk voor het verlenen van décharge aan het college en voor het eventueel starten van een indemniteitsprocedure. Zie daarvoor ook artikel 198. Vanaf het verslagjaar 2004 bevat de accountantsverklaring een oordeel over het getrouwe beeld én de rechtmatigheid (zie kader 1). Een getrouw beeldverklaring houdt in dat de uitkomsten van het gevoerde financieel beheer getrouw in de jaarrekening worden weergegeven, waarbij rekening wordt gehouden met het doel waarvoor de verantwoording is opgesteld. De doelstellingen moeten worden afgestemd op de belanghebbenden, in dit geval de gemeenteraad. Een getrouw beeld impliceert dat de jaarrekening geen zodanige fouten en/of onzekerheden bevat dat het oordeel van de gebruiker beïnvloed wordt. Het begrip getrouw beeld komt uit het boek 2 BW titel 9, waar de wettelijke vereisten zijn opgenomen die aan een jaarrekening worden gesteld. Daarbij wordt gerefereerd aan het getrouwe beeld van vermogen en resultaat. In het Besluit Begroting en verantwoording provincies en gemeenten is dit begrip gekoppeld aan de financiële positie en de baten en lasten. Een getrouw beeldverklaring is niet nieuw, daarom wordt er hier niet verder op ingegaan. Kader 1 Accountantsverklarina met oordeel over het aetrouwe beeld en rechtmatiaheid Het oordeel van de accountant zoals dat is verwoord in de goedkeurende accountantsverklaring luidt als volgt: 'Wij zijn van oordeel dat de jaarrekening van de gemeente Helmond getrouwen in overeenstemming met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten zowel de baten en lasten over 2004 als de activa en passiva per 31 december 2004 weergeeft, en dat de in deze jaarrekening opgenomen baten en lasten, alsmede de balansmutaties tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de begroting en met van toepassing zijnde wettelijke regelingen waaronder gemeentelijke verordeningen.' Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 30 Wat houdt rechtmatigheid in de accountantsverklaring in? Rechtmatigheid als onderdeel van het oordeel van de accountant is wel nieuw en vergt daarom enige uitleg. Rechtmatigheid in brede zin betekent het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Voor gemeenten zijn dat de wet- en regelgeving van hogere overheden en die van de gemeente zelf. De geldende wet- en regelgeving kan voor een gemeente betrekking hebben op een zeer omvangrijk gebied. Van belang is daarom dat onderscheid wordt gemaakt tussen het juridische begrip rechtmatigheid en het begrip rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole. Dit laatste begrip is beperkter dan het juridische begrip rechtmatigheid en wordt in het Besluit accountantscontrole gemeenten zo goed mogelijk afgebakend. Volledigheidshalve wordt hier nog vermeld dat onrechtmatigheid niet synoniem is met fraude. Bij fraude is altijd sprake van opzet. Rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole vereist dat de baten en lasten in de jaarrekening en de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Aangezien de baten en lasten en de balansmutaties in de jaarrekening een optelsom zijn van diverse financiële beheershandelingen (zoals het beslissen tot het toekennen van een subsidie, het betalen van rekeningen, het opleggen van een belastingaanslag, etc.) staan deze handelingen centraal bij de toets die de accountant verricht; deze moeten gebeuren volgens de regels die gelden. Een voorbeeld: subsidie mag alleen worden toegekend als er een subsidieregeling is en als de aanvragen voldoen aan de eisen zoals gesteld in deze regeling. Voorts moeten alle uitkomsten van de handelingen in het financieel beheer worden vastgelegd in de administratie; het moet traceerbaar zijn welke subsidies zijn toegekend, wanneer betalingen hebben plaatsgevonden enzovoorts. Verder moeten alle financiële beheershandelingen niet alleen voldoen aan specifieke regels (bijvoorbeeld de subsidievoorschriften), maar moeten ze ook in overeenstemming zijn met financiële regels, zoals de financiële verordening en de controleverordening van de gemeente. Tevens moet worden voldaan aan de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, waarin is voorgeschreven aan welke regels de begroting en jaarstukken minimaal dienen te voldoen. Ook dienen de financiële handelingen te passen binnen de door de raad geautoriseerde begroting. In de begroting zijn de maxima voor de lasten per programma vermeld, die de raad heeft vastgesteld. Dit betekent dat de maxima niet mogen worden overschreden zonder aparte autorisatie van de raad. De bedragen moeten op het juiste programma zijn geboekt. Hierboven zijn al enige voorbeelden gegeven van wet- en regelgeving die relevant is voor de rechtmatigheid. Daaronder vallen ook raadsbesluiten die de raad uit hoofde van zijn kaderstellende rol neemt, mits daar een financieel aspect aan is verbonden; het gaat immers om de rechtmatigheid van posten uit de jaarrekening. Een voorbeeld van 'hogere' relevante regelgeving vormen de Europese aanbestedingsrichtlijnen (EAR) die door de Europese Commissie zijn vastgesteld. Als een decentrale overheid - bijvoorbeeld een gemeente - een aanbesteding doet, dan moet worden nagegaan of de EAR van toepassing zijn. Is dat het geval, dan zal de accountant moeten toetsen of de aanbesteding ook conform de EAR heeft plaatsgevonden. Voor een voorbeeld van werkzaamheden van de accountant bij subsidies en uitkeringen zie kader 2. Rechtmatigheid en handelingen en beslissingen van niet financiële aard De vraag wat rechtmatigheid in het kader van de begroting niet inhoudt is ook belangrijk. Kort gezegd komt het erop neer dat handelingen en beslissingen van niet-financiële aard, bijvoorbeeld in relatie tot de arbeidsomstandighedenwet of de privacywetgeving, buiten de reikwijdte van de rechtmatigheidcontrole door de accountant vallen. Dat geldt niet als er indicaties zijn van tekortkomingen die belangrijke financiële risico's opleveren. Van de accountant wordt niet verwacht dat hij handelingen en beslissingen van niet-financiële aard door gegevensgericht onderzoek inhoudelijk toetst, dus door alle onderliggende bescheiden te controleren. Wat hij beoordeelt is het Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 31 systeem van risicoafweging. De centrale vraag daarbij is of dat systeem zodanig is dat het bestuur in staat is een goede afweging te maken. Met andere woorden: hij hanteert een systeemgerichte benadering voor zijn controle. Kader 2 Voorbeeld controlewerkzaamheden Van gemeente uitgaande overdrachtsstromen: subsidies en uitkeringen: Bij de beantwoording van de vraag of een subsidie of een uitkering rechtmatig is, zal de accountant de volgende concrete vragen beantwoorden bij het doen van zijn onderzoek naar deze stromen: . Zijn de verplichtingen m.b.t. subsidies en uitkeringen totstandgekomen binnen de grenzen van de begroting (begrotingscriterium)? . Is voldaan aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een subsidie of uitkering (voorwaardencriterium)? . Zijn de gegevens door de belanghebbende volledig verstrekt en zijn deze inhoudelijk juist en volledig (M en O-criterium 1)? . Is gelet op de bepalingen van de regelgeving het bedrag van de verplichting juist vastgesteld (calculatiecriterium)? . Is gelet op de bepalingen van de regelgeving het tijdstip van betaling juist vastgesteld en is de verplichting op het juiste tijdstip verantwoord (valuteringcriterium)? . Is gelet op de bepalingen van de regelgeving de verplichting aan de juiste persoon/instantie geadresseerd (adresseringscriterium)? Aan de feitelijke uitgave wordt de eis gesteld dat de uitgave is geschied overeenkomstig de daaraan ten grondslag liggende verplichting, d.w.z. voor het juiste bedrag, aan de rechthebbende persoon of instantie en op het juiste tijdstip (conformiteitcriterium)? Het dynamische karakter van rechtmatigheid De controle op rechtmatigheid door de accountant is niet altijd zo eenduidig als ze lijkt. In bepaalde situaties kan sprake zijn van een grijs gebied. Dit komt vooral voor bij nieuwe regelgeving, zoals de richtlijnen voor Europese aanbesteding. De introductie van dergelijke richtlijnen brengt een proces op gang waarin het begrip rechtmatigheid in de praktijk steeds meer wordt uitgewerkt. Het is nog niet duidelijk wanneer het overschrijden van voorgeschreven termijnen moet worden beschouwd als onrechtmatig. Geldt een 'fout' in de procedure, zonder dat daar financiële gevolgen aan verbonden zijn, als een onrechtmatigheid, en zo ja in welke mate? Het begrip 'rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole' heeft een duidelijke onveranderlijke kern, maar de randen kunnen in beweging zijn. Controle op rechtmatigheid is niet nieuw Volledigheidshalve wordt het volgende nog opgemerkt. Ten eerste maakte rechtmatigheid tot 2004 al onderdeel uit van de accountantscontrole. Bij geconstateerde onrechtmatigheden behoorde de accountant daarvan verslag te doen in het rapport van bevindingen (zie het oude artikel 213). In de nieuwe situatie zullen tekortkomingen uit hoofde van rechtmatigheid in het oordeel van de accountant moeten worden betrokken, dat wil zeggen onderdeel uitmaken van de accountantsverklaring. Onrechtmatigheden die de tolerantiegrenzen overschrijden, zullen leiden tot een niet-goedkeurende accountantsverklaring. Ten tweede maakt in de nieuwe situatie de controle van de doelmatigheid géén onderdeel meer uit van de accountantscontrole. Opmerkingen en constateringen ter zake hoeven niet meer in het rapport 1 Misbruik en oneigenlijk gebruik. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 32 van bevindingen te worden opgenomen, zoals in de oude situatie nog wel het geval was (zie het oude artikel 213). De controle op doelmatigheid is dan ook geen taak meer voor de accountant, maar is onderdeel van het onderzoek door de Iocale rekenkamer(functie) en de interne onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid van het college (zie voor dit laatste het nieuwe artikel 213a). Begroti n gsrech tma tig heid Voor het BBV was het gebruikelijk dat begrotingsoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening werden geautoriseerd. Gezien het grote aantal vast te stellen producten was dit logisch. Met het Besluit begroting en verantwoording wordt geautoriseerd op programmaniveau. Omdat het om grote bedragen gaat is, de in het verleden ontstane praktijk, dat de overschrijdingen niet expliciet voor 31 december in een begrotingswijzing aan de raad werden voorgelegd, niet meer wenselijk. Alle overschrijdingen dienen voor 31 december aan de raad te zijn voorgelegd. Mocht dit niet zijn gelukt, en is er feitelijk sprake van begrotingsonrechtmatigheid, dan kunnen bij de jaarrekening deze bedragen alsnog worden geautoriseerd. De raad dient hier dan wel expliciet op gewezen te worden. Afhankelijk van de situatie kan de accountant dan alsnog een goedkeurende verklaring geven, waarbij hij de aantekening maakt dat hij zijn verklaring afgeeft met inachtneming van de voorgenomen goedkeuring van de raad voor deze begrotingswijzigingen. Als de raad instemt met deze begrotingsoverschrijdingen en de jaarrekening vaststelt, kan de accountant de definitieve accountantsverklaring afgeven. Het ligt in de rede dat de raad daarover bij het verlenen van de opdracht met de accountant afspraken maakt. Dit is van belang voor o.a. de indemniteitsprocedure. Het is van belang hier te benadrukken dat het bij de indemniteitsprocedure veelal NIET gaat om begrotingsonrechtmatigheid, maar om andere vormen van onrechtmatigheid. Paragraaf 3. Minimumeisen accountantscontrole Een accountant controleert niet ieder bonnetje of iedere financiële handeling die binnen een gemeente wordt verricht. Dit is theoretisch wel mogelijk, maar de kosten van de accountantscontrole zouden dan buitensporig oplopen. Daarom is de controle gericht op het ontdekken van belangrijke fouten. De accountant maakt hiervoor bij zijn controle onder meer gebruik van toleranties, risicoanalyse en statistische berekeningen. Daarmee wordt de kans beperkt dat de jaarrekening de gebruiker, i.c. de raad, op het verkeerde been zet en blijven tevens de controlewerkzaamheden betaalbaar. In het besluit accountantscontrole gemeenten zijn de minimumeisen aan de accountantscontrole gegeven. Welke deze minimumeisen zijn, wordt hieronder behandeld. In paragraaf 4 komen de mogelijkheden van de raad aan de orde om deze minimumeisen scherper te stellen. In de accountantscontrole bestaan twee gangbare begrippen die de marge voor controle en rapportering aangeven: de goedkeuringstolerantie en de rapporteringstolerantie. Deze toleranties gelden zowel voor het getrouwe beeld als voor de rechtmatigheid. Goed ke u ringstolera n tie Niet iedere fout of onzekerheid zal leiden tot een niet-goedkeurende accountantsverklaring, alleen al omdat de accountant niet iedere afzonderlijke financiële transactie controleert. Omdat de accountant niet alles controleert moet hij bepaalde fouten- en onzekerheidsmarge hanteren. Deze marge wordt de goedkeuringstolerantie genoemd. Kader 3 Definitie goedkeuringstolerantie Definitie: De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 33 Voor de goedkeuringstolerantie wordt onderscheid gemaakt tussen fouten en onzekerheden. Een fout in de jaarrekening kan bijvoorbeeld ontstaan doordat jaarrekeningposten onvolledig zijn opgenomen (bijvoorbeeld het achterwege laten van een voorziening voor groot onderhoud aan het gemeentehuis) of dat de toelichting niet toereikend is (vanwege strijdigheid met het Besluit begroting en verantwoording gemeenten), of dat de waarderingsgrondslag onjuist is (vanwege strijdigheid met het Besluit begroting en verantwoording gemeenten). Een onzekerheid in de controle kan bijvoorbeeld ontstaan door gebreken in de interne controle, waardoor het achteraf niet meer vast te stellen is of bijvoorbeeld een bepaalde uitgave rechtmatig heeft plaatsgevonden of bepaalde baten volledig zijn verantwoord. De goedkeuringstolerantie wordt berekend als een percentage van de totale lasten van de gemeente. Dus als de totale lasten ¿ 1.000.000 zijn en de in kader 4 genoemde percentages worden gebruikt dan mogen voor een goedkeurende verklaring de fouten maximaal ¿ 10.000 bedragen en de onzekerheden maximaal ¿ 30.000. Kader 4 Soorten accountantsverklarinG Soorten accountantsverklaring goedkeurend met beperking Oordeel- onthouding afkeurend Fouten in de jaarrekening ~ 1 % (% van lasten) >1%<3% ;e:3% ~3 % > 3 % < 10 % ;e: 10 % Onzekerheden in de controle (% van lasten) NB. Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook altijd nog een kwalitatieve beoordeling hanteren, het zogenoemde professional judgement speelt ook nog mee. De weging van fouten en onzekerheden maakt ook onderdeel uit van het professional judgement. De goedkeuringstoleranties spelen een belangrijke rol bij het verkrijgen van een goedkeurende accountantsverklaring. Als de goedkeuringstoleranties niet worden overschreden, wordt in beginsel een goedkeurende accountantsverklaring afgegeven. Als één of beide goedkeuringstolerantie(s) wordt (-en) overschreden, zal de accountant geen goedkeurende accountantsverklaring verstrekken. Kader 5 Voorbeeld Als de accountant op basis van statische berekeningen een steekproef uitvoert naar de toekenning van subsidies en constateert dat bij de toekenning een bepaald percentage niet volgens de regels heeft plaatsgevonden zal hij deze 'fout' extrapoleren voor de gehele massa van toegekende subsidies. Op basis hiervan wordt een schatting gemaakt van de mogelijke fout in de jaarrekening. Deze fout wordt meegenomen bij het bepalen of de goedkeuringstoleranties worden overschreden. Indien een niet-goedkeurende accountantsverklaring wordt gegeven zijn er drie mogelijkheden: een verklaring met beperking, een verklaring van oordeelonthouding en een afkeurende verklaring. Het soort accountantsverklaring is afhankelijk van de fouten in de jaarrekening en onzekerheden in de controle. De percentages in bovengenoemde kader zijn voorgeschreven in het Besluit accountantscontrole gemeenten. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 34 Rapporteri ngstolera n tie In de Gemeentewet staat dat de accountant behalve de accountantsverklaring ook een verslag van bevindingen opstelt. In dit verslag moet de accountant onder meer fouten in de jaarrekening en onzekerheden in de controle opnemen die geen invloed hebben op de strekking van de accountantsverklaring, maar die wel van zodanig belang zijn dat deze aan de raad moeten worden gerapporteerd. Kader 6 Definitie ra De rapporteringstolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Indien de raad in de opdrachtverstrekking aan de accountant géén nadere rapporteringstolerantie(s) voorschrijft dan zijn de rapporteringstolerantie(s) gelijk aan de bedragen die voortvloeien uit de goedkeuringstolerantie. Paragraaf 4. Keuzemogelijkheden van de raad De minimumeisen die aan de accountantsverklaring worden gesteld, hebben te maken met de goedkeuringstoleranties en de rapporteringstoleranties. De keuzemogelijkheden van de raad hebben dan ook betrekking op deze twee toleranties. Goedkeu ringstolera n tie De bovengrenzen van de goedkeuringstoleranties zijn 1 % voor de fouten in de jaarrekening en 3% voor onzekerheden in de controle. De raad kan deze percentages echter aanscherpen, dat wil zeggen op een lager percentage dan 1 of 3% vaststellen (zie kader 7). Kader 7 Voorbeeld Voor de fouten in de jaarrekening is een goedkeuringstolerantie van 1 % van de totale lasten van de gemeente geregeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten. Als de totale lasten van de gemeente ¿ 240 miljoen bedragen dan is de maximale fout in de jaarrekening ¿ 2,4 miljoen. Als de raad dit een te hoge marge vindt, dan kan het percentage bijvoorbeeld worden verlaagd naar 0,75%. De maximale fout is dan ¿ 1,8 miljoen. De accountant zal dan meer werkzaamheden verrichten om aan deze eis te voldoen (en is dan dus duurder). De goedkeuringstolerantie kan alleen voor de gehele jaarrekening gelden, er kunnen geen verschillende goedkeuringstoleranties voor onderdelen worden gehanteerd. Wel kan - indien voor bepaalde onderdelen van de gemeente een afzonderlijke verantwoording (deelverantwoording) wordt opgesteld - een strengere goedkeuringstolerantie voor de deelverantwoording worden geëist. Ra pporteri n gstol era n tie De raad heeft als opdrachtgever de mogelijkheid om voor delen van de jaarrekening met de accountant lagere rapporteringstoleranties overeen te komen. Politiek gevoelige artikelen (declaraties van bestuurders, aanbestedingen) of risicovolle projecten van de gemeente (in het kader van PPS bijvoorbeeld) komen daarvoor bijvoorbeeld in aanmerking. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 35 Zoals gezegd zijn de rapporteringstoleranties bepalend voor het opnemen van bevindingen in het verslag van bevindingen door de accountant. De raad kan hogere eisen aan de rapporteringstoleranties stellen, dus strengere normen stellen. Daarmee bepaalt de raad dat over bepaalde onderwerpen eerder elementen van onrechtmatigheden in het verslag van bevindingen worden opgenomen, zonder dat die onderwerpen direct leiden tot een niet-goedkeurende verklaring (redenen van een niet-goedkeurende verklaring moeten in ieder !Jeval worden opgenomen in het verslag van bevindingen). Kader 8 Voorbeeld De raad wil weten of de declaraties van collegeleden rechtmatig zijn. U wenst een rapportering op het moment dat er sprake is van een onrechtmatigheid per collegelid van meer dan ¿ 500. Hoewel op grond van de goedkeuringstoleranties de declaratie nauwelijks controle behoeven, zal de accountant op grond van een lager overeengekomen rapporteringstolerantie de declaraties intensiever controleren. Als de raad niet zelf bepaalt welke bedragen voor de rapporteringstoleranties gehanteerd moeten worden, dan zijn de bedragen van de rapporteringstoleranties gelijk aan de bedragen die voortvloeien uit de goedkeuringstoleranties. Een aanvullende opdrachtverlening aan de accountant is dan niet nodig. Het is, zeker in een duaal stelsel, essentieel dat de raad een afweging maakt over de rapporteringtoleranties van bepaalde programma's of delen van de organisatie. Immers, de raad heeft de verantwoordelijkheid om de activiteiten binnen de gemeente en de jaarrekening van de gemeente te analyseren en afwegingen te maken over de gewenste (specifieke) informatie die van de accountant wordt verlangd. Daarbij moet worden opgemerkt dat een afgesproken lagere rapporteringstolerantie (feitelijk een strengere norm) in het algemeen meer controle-inspanningen vergt en daarmee kan leiden tot hogere controlekosten. Paragraaf 5. De opdracht aan de accountant Als de raad kiest voor (een) afwijkende goedkeuringstolerantie(s) of voor specifieke rapporteringstoleranties, is het belangrijk dat dit expliciet en gemotiveerd zichtbaar in de opdracht aan de accountant staat. In de opdracht aan de accountant moet de raad dan ook aandacht schenken aan de goedkeuringstoleranties en de bedragen voor rapportering in het verslag van bevindingen van de accountant. In principe is het mogelijk - en verdient het zelfs de voorkeur - dat de raad ieder jaar overweegt of hij de opdracht aan de accountant wil wijzigen. Dit hoeft geen bijzonder tijdrovende zaak te zijn. Het kan bijvoorbeeld voldoende zijn te kijken of er onderdelen zijn waarvan het wenselijk is dat die extra gecontroleerd worden en waar vervolgens over wordt gerapporteerd in het verslag van bevindingen. De opdracht aan de accountant staat los van de regels in de controleverordening. De opdracht is namelijk een privaatrechtelijke overeenkomst. De verordening artikel 213 behelst publiek recht en bevat regels, die de raad stelt voor het college. In de verordening artikel 213 kan de raad regels neerleggen voor de verplichtingen die het college heeft jegens de accountant tijdens de accountantscontrole en over de verplichtingen die het college heeft jegens de raad inzake de accountantscontrole. Daarnaast kan de raad in de verordening gedragsregels voor zichzelf opnemen, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 36 zodat de verordening zekerheid voor het college schept over datgene wat het van de raad mag verwachten. De overeenkomst met de accountant wordt in de meeste gemeenten voor meerdere jaren aangegaan. Meestal wordt de dienst aanbesteed. Prijsbepalende factoren bij de aanbesteding zijn onder andere de goedkeuringstoleranties en rapporteringstoleranties. Deze zullen in het programma van eisen bij de aanbesteding moeten worden vastgelegd. Hoewel de aanwijzing van de accountant door de raad dient te geschieden. zullen de werkzaamheden voor de aanbesteding worden verricht door de ambtenaren van de gemeente. De controleverordening zal dan ook regels voor de aanbesteding moeten bevatten. Gewaarborgd moet worden dat de raad de goedkeuringstoleranties en rapporteringstoleranties voor het programma van eisen vaststelt. Bij een Europese aanbesteding moet worden geregeld dat de raad de selectiecriteria voor de keuze van de accountant vaststelt. Zoals gezegd kan de raad ook de accountant verzoeken om een management letter met bevindingen en aanbevelingen, ongeacht de strekking van de accountantsverklaring. De accountant kan hierin voorzien uit hoofde van zijn natuurlijke adviesfunctie. Hiermee worden advies en aanbevelingen bedoeld die direct voortkomen uit zijn controlewerkzaamheden. Die staan geheel los van aparte specifieke adviesopdrachten. Een verzoek om een management letter mag dan ook niet leiden tot een (aanzienlijke) prijsverhoging van de controleopdracht. Een management letter is in beginsel bedoeld voor de gecontroleerde, dus het College. De raad kan daaraan op grond van zijn controlerende rol ook behoefte hebben. De controleverordening zal over een eventuele managementletter regels moeten bevatten; een en ander zal bij het verstrekken van de opdracht aan de accountant expliciet moeten worden overeengekomen. De Controleverordening Helmond 2004 is gebaseerd op de modelverordening van de VNG. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 164 blz. 37 |