• Bestuur
  • Commissiestukken Actieprogramma fiets 2006

Commissiestukken Actieprogramma fiets 2006

Documentdatum 18-04-2006
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

l~[:R 1<{e:f~J!\J ~ ~)~\!;~C\;\i1E

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van 8 en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in 8 en W vergadering van: 14 maart 2006

Onderwerp: Actieprogramma Fiets 2006

Inhoud:

Ieder jaar wordt een actieprogramma Fiets opgesteld. Voor u ligt het actieprogramma Fiets 2006.

Het plan wordt u ter kennisname aangeboden.

Financiële aspecten en dekking:

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Actieprogramma Fiets 2006

Het college van 8 en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie RF 18 april 2006 met als doel: ter ken nis name

actieprogramma fiets 2006 (2)

Pagina 1 van 2

Actieplan Fiets 2006

Inhoudsopgave

1

INLEIDING [[[3

2

TERUGBLIK 2005 [[[4

3

HUIDIGE SITUATIE [[[ 7

4

MAA TREGELEN[[[9

4.1 MAATREGELEN TER VERBETERING COMPLETERING PRIMAIRE

FIETSNETWERK [[[

Actieplan Fiets 2006

1

Inleiding

In Helmond is de fiets, zeker voor verplaatsingen tot 7,5 kilometer,

een uitstekend alternatief voor de auto. Om het fietsverkeer

aantrekkelijk te houden en/of te maken zullen diverse maatregelen

getroffen moeten worden.

Deze maatregelen worden uitgewerkt in de jaarlijkse actieplannen

als concretisering van de in het fietsbeleidsplan uitgezette

beleidslijnen.

De voorliggende notitie is het Actieplan Fiets 2006.

In deze notitie wordt eerst de stand van zaken van het actieplan

Fiets 2005 beschreven (hoofdstuk 2). Ook worden de overige

maatregelen die zijn uitgevoerd maar niet in het actieplan stonden in

hoofdstuk 2 beschreven. In hoofdstuk 3 wordt de huidige situatie

beschreven. De maatregelen en het actieplan Fiets 2006 komen in

respectievelijk hoofdstuk 4 en 5 aan de orde.

Uitgangspunt bij deze notitie is de werkwijze zoals deze in het

fietsbeleidsplan omschreven is.

Actieplan Fiets 2006

Het zorgdragen voor een veilig en comfortabel fietsnetwerk

en stallingsvoorzieningen, waardoor het fietsgebruik

aantrekkelijk wordt en blijft en daarmee het fietsaandeel in

de modal split minimaal op het huidige niveau blijft.

Er heeft een stallingsonderzoek in het centrum plaatsgevonden

en op basis van dit onderzoek is op enkele locaties in het

centrum het aantal stallingsvoorzieningen uitgebreid. Bij de

werkzaamheden in het kader van de herinrichting van zowel

Kerkstraat als Markt zullen ook nog stallingsvoorzieningen

worden meegenomen.

Op het wegvak Engelseweg tussen Churchilllaan en Verlengde

Stationsstraat is gestart met de aanleg van een tweerichtingen

fietspad.

Het fietspad Engelseweg tussen Lage Dijk en Churchilllaan is

geschikt gemaakt voor tweerichtingen fietsverkeer. De

verkeersregel installaties zullen in januari/ februari hierop

worden aangepast.

Het fietspad op de Heeklaan tussen de Kanaaldijk en de

Houtsdonk is verbreed zodat tweerichtingen fietsverkeer

toegestaan is. De verkeersregelinstallatie Heeklaan -

Houtsdonk zullen begin 2006 worden aangepast.

Bij het parkeerterrein bij de Warande worden fietsenstallingen

gerealiseerd. De rekken zullen begin 2006 geplaatst worden.

Op verschillende manieren (o.a. krant en masterscreen) is

gecommuniceerd over de aanwezige fietsvoorzieningen.

Bij 't Cour aan de Zuid Koninginnewal is een bike park

geplaatst

Nabij de bioscoop en de stadswinkel is het aantal

stallingsvoorzieningen in 2005 uitgebreid.

Via verschillende berichten in week- en dagbladen, kabelkrant

gemeenteTV en regionale TV is aandacht gevraagd voor de

verbeterde fietsomstandigheden in Helmond.

Een aantal projecten die beschreven staan in het actieplan Fiets 2005

zijn nog niet uitgevoerd:

- Vanwege een heroverweging /herprioritering zijn de

stallingsvoorzieningen bij winkelcentrum de Bus en

winkelcentrum Brouwhorst niet uitgevoerd. De middelen die

hiervoor waren opgenomen in het actieplan 2005 worden

ingezet voor de uitbreiding van de stallingsvoorzieningen in het

centrum. Het college heeft deze herprioritering gemaakt op

basis van een notitie over de fiets in het centrum. Indien

middelen resteren zullen deze alsnog ingezet worden om

2 Terugblik 2005

In april 2005 is het actieplan Fiets 2005 door het college van

Burgemeester en Wethouders vastgesteld. Het actieplan is een

uitwerking van het fietsbeleidsplan.

De maatregelen die in het actieplan staan dienen namelijk bij te

dragen aan het behalen van de doelstelling van het fietsbeleidsplan.

Deze doelstelling luidt:

~-~

Om de doelstelling te bereiken wordt de volgende strategie

gehanteerd:

verbetering/completering van het primaire

fietsnetwerk

verbeteren stallingsvoorzieningen

verbeteren educatie, communicatie en voorlichting

monitoren doelstelling

In het actieplan worden de grootschalige infrastructurele

maatregelen en de maatregelen gericht op communicatie,

voorlichting en handhaving beschreven. Uiteraard is er bij reguliere

projecten altijd aandacht voor de fietsinfrastructuur, daar waar

mogelijk worden verbeteringen meegenomen.

Tot op dit moment zijn de volgende maatregelen uit het actieplan

Fiets 2005 uitgevoerd of uitgezet:

Aanleg van een tweerichtingen fietspad aan de westzijde

van de Kanaaldijk NW tussen de Eikendreef en

Trambrugweg; De aanleg van dit pad was opgenomen in het

actieplan Fiets 2004. Uitvoering zal in 2006 plaatsvinden.

Reden voor de verlate uitvoering is gelegen in zowel interne

planning als gewenste spreiding wegwerkzaamheden in

Helmond.

4

Actieplan Fiets 2006

stallingsvoorzieningen op bepaalde locaties in Helmond te

realiseren, uit te breiden of de kwaliteit te verbeteren.

Het in het actieplan opgenomen reserveproject (aanleg

tweerichtingen fietspad op de Churchilllaan tussen de

Engelseweg en Marshallstraat is vanwege onvoldoende

budget in 2005 niet uitgevoerd.

Acties gericht op potentiële fietsers in het woon werk

verkeer (bijv door middel van posters).

Uitbreiding en vernieuwing van stallingsvoorzieningen bij

station Helmond zal in overleg met Prorail gebeuren. Er

vindt op verschillende niveaus overleg plaats om zo snel

mogelijk de fietsenstallingen bij het station te vernieuwen en

de capaciteit uit te breiden. Uitvoering zal in 2006

plaatsvinden.

Op het Oostende is naar de ingang van het ROC ter AA een

tweerichtingen fietspad gerealiseerd.

Verschillende fietspaden zijn opnieuw herstraat in het kader

van onderhoudsprogramma's (o.a. Keizerin Marialaan en Lage

Dijk)

In het centrum zijn de gemeentelijke bewaakte fietsenstallingen

gratis beschikbaar gesteld. Op verschillende wijzen wordt dit

gecommuniceerd naar (potentiële) gebruikers.

Fietsen door het voetgangersgebied in het centrum wordt

buiten de winkelopeningstijden toegestaan. De

verkeersbesluiten zijn hiervoor opgesteld.

Het platform Verkeersveiligheid heeft enkele activiteiten

georganiseerd gericht op Fiets(verlichting).

Het Platform Verkeersveiligheid heeft in 2005 2 permanente

fietsoefenroutes in gebruik genomen. Deze routes worden ook

gebruikt bij de verkeersexamens op de basisscholen.

Bij een drietal bushaltes (streeklijnen) zijn in 2005

stallingsvoorzieningen geplaatst. Hierdoor kan de fiets als voor-

en natransportmiddel gebruikt worden.

Op de gemeentelijke website (www.helmond.nl) wordt

aandacht besteed aan het fietsbeleid en de

stallingsvoorzieningen in het centrum. Ook zijn enkele links met

betrekking tot de fiets toegevoegd en zijn de actieplannen en

het belerd terug te vinden op deze site.

In het kader van Houd de fiets is in het centrum door de

fietsersbond een actie gehouden waarbij aandacht werd

gevraagd voor goede sloten tegen fietsendiefstal.

In 2005 is er door SWOH een cursus gezond en veilig Fietsen

georganiseerd. Deze cursus is bedoeld voor 50 plussers. Zij

Ieren zowel theorie (verkeersregels) als praktijk

(behendigheidscircuit). De gemeente maakt deze cursus

financieel mogelijk. Kosten werden gedekt uit de middelen die

vanuit het actieplan Verkeersveiligheid 2005 hiervoor

beschikbaar zijn gesteld.

De onderstaande maatregelen zijn niet opgenomen in'een actieplan

Fiets maar zijn wel uitgevoerd. Deze maatregelen konden worden

meegenomen in de reguliere (onderhouds) projecten.

Op het fietspad aan de zuidzijde van Nieuwveld is

asmarkering ingestraat. Het fietspad kan nu in twee

richtingen bereden worden.

Op het fietspad aan de westzijde van de Nachtegaallaan

tussen de parallelweg van de Nachtegaallaan en de

oversteek ter hoogte van Winkelcentrum de Bus is

asmarkering ingestraat en daarmee tweerichtingen

fietsverkeer ingesteld. Hierdoor is voor veel fietsers uit

Helmond Noord naar het winkelcentrum slechts één

oversteek ter plaatse noodzakelijk.

Het fietspad aan de oostzijde van de Lage Dijk tussen de

Engelseweg en de Vossen beemd is verbreed en er is

asmarkering aangebracht. Hierdoor is tweerichtingen

fietsverkeer mogelijk. De verkeerslichten zijn hier ook op

aangepast. Dit bevordert de fietsbereikbaarheid van

verschillende bedrijven op Hoogeind.

Op het fietspad langs de Rochadeweg tussen de rotonde bij

de Verbindingsweg en de rotonde bij de Korendijk is

verlichting aangebracht.

5

Actieplan Fiets 2006

Financieel overzicht

De middelen die bedoeld waren voor de uitwerking van het actieplan

Fiets 2005, zijnde ¿ 380.423,-, zijn inmiddels uitgegeven (aanschaf

en plaatsing stallingsvoorzieningen, fietsbewegwijzering,

infrastructurele maatregelen en opstellen plannen) of de middelen

zijn reeds gereserveerd voor werkzaamheden die (op dit moment) in

2006 worden uitgevoerd als uitwerking van het actieplan Fiets 2005

(fietspaden Heeklaan en Engelseweg en verbetering

stallingsvoorzieningen station en centrum).

6

Actieplan Fiets 2006

3 Huidige Situatie

hoeven te steken. Het fietspad maakt onderdeel uit van het

primaire en regionale fiets netwerk 1. Het tweerichtingen fietspad

sluit prima aan op het bestaande tweerichtingen fietspad in de

richting Deurne.

Onderhoudsstaat van verschillende fietspaden of wegen waar

fietsers rijden. Het gaat dan met name om paden die zijn

uitgevoerd in open verharding.

Op een aantal lokaties waar verkeersregelinstallaties staan is

het wenselijk te bezien in hoeverre het mogelijk is bij rood

rechtsafslaand fietsverkeer toe te staan.

Bij het opstellen van het actieplan 2006 dient rekening gehouden te

worden met de volgende (beperkte) ontwikkelingen ten opzichte van

actieplan 2005:

Nieuwe verzoeken

In 2005 zijn enkele nieuwe verzoeken bij de gemeente

binnengekomen. Een deel van deze verzoeken konden eenvoudig

binnen bestaande budgetten worden ingewilligd. Een aantal

anderen verzoeken vragen om grotere investeringen. Het betreft:

Verbreden fietspad langs de Aarle Rixtelseweg tussen

Bachlaan en Julianalaan, zodat tweerichtingen fietsverkeer

mogelijk gemaakt kan worden. Het verzoek is afkomstig van

WilhelminaschooL De oversteek van de Aarle Rixtelseweg

kan op deze wijze middels een geregelde oversteek (thv

Julianalaan) Het knelpunt wordt opgenomen in de

prioriteringslijst (zie bijlage), maar heeft zeker niet de

hoogste prioriteit en is daarom niet opgenomen in het

hoofdstuk maatregelen (hoofdstuk 4). Begin 2006 zullen wel

enkele kleine wijzigingen voor de overstekende fietser

worden aangebracht. Deze wijzigingen zullen het

oversteken van de Aarle Rixtelseweg verbeteren. Hierover

heeft inmiddels overleg plaatsgevonden met de

WilhelminaschooL Kosten worden gedekt uit de middelen

die beschikbaar zijn voor de aanpak van verkeersonveilige

lokaties.

Verbreden fietspad langs de Dorpstraat / President

Rooseveltlaan ter hoogte van de kruising met de Hortsedijk,

zodat tweerichtingen fietsverkeer mogelijk is. Hierbij is het

tevens noodzakelijk de verkeerslichten (zowel masten als

programma) aan te passen. Fietsers uit bepaalde delen van

Stiphout hoeven door deze maatregelen slechts eenmaal

over te steken op dit drukke kruispunt.

Verbreden fietspad zuidzijde Deurneseweg tussen N279 en

Rivierensingel, zodat tweerichtingen fietsverkeer mogelijk is

en grote groepen scholieren de Deurneseweg niet over

In het actieplan fiets 2006 wordt er van uitgegaan dat de meeste

klachten/knelpunten, waar nog geen maatregelen zijn uitgevoerd, en

die in het fietsbeleidsplan cq prioriteitenlijst genoemd staan nog

actueel zijn.

Objectieve verkeersveiliqheid

Voor het opstellen van dit actieplan is een nieuwe analyse van de

ongevallen voor de periode 2000 tot en met 2004 noodzakelijk. De

gemeente beschikt echter nog niet over alle ongevalsgegevens voor

2004. Op dit moment zijn de ziekenhuisgewonden en dodelijke

ongevallen verwerkt en beschikbaar. De lichtgewonden en ongevallen

met uitsluitend materiele schade worden naar verwachting in april 2006

door Adviesdienst Verkeer en Vervoer aan de gemeente beschikbaar

gesteld. Op dat moment zullen wij nieuwe analyses uitvoeren.

Indien hieruit blijkt dat er bijzondere aandacht voor bepaalde locaties

noodzakelijk is zal de aanpak van deze locaties in het actieplan

Verkeersveiligheid 2006 worden meegenomen.

1 Dit fietspad is ten onrechte niet opgenomen in het

knelpuntenoverzicht dat is opgenomen in het fietsbeleidsplan.

Het fietspad is nu onvoldoende breed en is niet uitgevoerd in

asfalt. Tevens zijn er klachten over de verkeersveiligheid.

~...7

Actieplan Fiets 2006

Kentallen

Om het fietsgebruik te kunnen monitoren worden hieronder enkele

kentallen opgesomd. In de komende actieplannen wordt een en

ander verder aangevuld.

Aantal ziekenhuisgewonden en doden:

2002 2003 2004

Ziekenhuisgewonden 13 16 7

doden 2 4 0

Modal Split:

Gebruik bewaakte stallingen:

StalJing\jaar 2003 2004 2005

Speelhuisplein 23.890 19.999 32.902

Kasteel Traverse 38.035 30.606 52.852

Doorneind 19.258 15.318 24.179

Aantal gestalde fietsen in de maanden augustus tot en met december

Fietsendiefstallen:

Jaar Aantal fietsen

2002 1049

2003 1083

2004 1135

Aantal geregistreerde fietsendiefstallen in Helmond

Aantal gestalde fietsen in het centrum:

I Aantal fietsen I ~~~5

Aantal gestalde fietsen op zaterdag 12.00 uur in het centrum

Aantal ziekenhuisgewonden en doden met veNoerwijze fiets

8

Actieplan Fiets 2006

In dit hoofdstuk worden maatregelen voorgesteld die bijdragen aan

het behalen van de doelstelling, zoals deze in het fietsbeleidsplan

beschreven staat.

In totaal is in 2006 ¿ 100.000,- (programma 12: verbeteren

bereikbaarheid IVP 2006 post 230.10) beschikbaar voor de

uitwerking van het fietsbeleidsplan cq actieplan Fiets 2006.

2005. Het fietspad Churchilllaan is opgenomen in het Plan Onderhoud

Wegen 2006 (POW 2006). De infrastructurele kosten worden uit

middelen voor het POW gedekt. De kosten voor de aanpassing van de

verkeersregelinstallaties inclusief programmatuur worden geraamd op ¿

18.000. Deze kosten worden gefinancierd uit de middelen die

beschikbaar zijn voor de uitwerking van het actieplan Fiets.

4 Maatregelen

Onderscheid wordt gemaakt naar de volgende maatregelen:

Maatregelen ter verbetering/completering primaire

fiets netwerk

stallingsvoorzieningen

Educatie, communicatie, voorlichting en handhaving

Monitoring

Fietspad Hortsediik

In 2006 vinden er werkzaamheden plaats op de kruising President

Rooseveltlaan - Dorpsstraat - Hortsedijk. Er zullen op de President

Rooseveltlaan en de Dorpstraat opstelvakken voor respectievelijk

linksafslaand en rechtsafslaand verkeer gerealiseerd worden. Tevens

zal de verkeersregelinstallatie vervangen worden. De gemeenteraad

heeft eerder ingestemd met het krediet voor deze maatregelen.

Voorgesteld wordt gelijktijdig met deze maatregelen het fietspad aan de

noordzijde te verbreden en aanpassingen in de verkeersregelinstallatie

mee te nemen. De extra kosten worden geraamd op ¿ 10.000,-. Deze

maatregelen kunnen niet meegenomen worden in het eerder verstrekte

krediet voor de overige maatregelen op deze kruising. Voorgesteld

wordt daarom deze te financieren uit het actieplan Verkeersveiligheid.

De onderdelen die uit het actieplan 2005 bijvoorbeeld vanwege

heroverwegingen geen doorgang hebben gevonden worden zoveel

mogelijk in het actieplan 2006 opgenomen. Doordat er nog geen

maatregelen zijn uitgevoerd blijven deze maatregelen/lokaties

immers een hoge prioriteit houden.

Het gaat concreet om de uitbreiding en/of kwaliteitsverbetering van

de stallingsvoorzieningen bij winkelcentrum de Bus en Brouwhorst

en maatregelen om het fietsgebruik te stimuleren.

Daarnaast kunnen maatregelen op de prioriteitenlijst (zie bijlage 2)

met een lagere prioriteit eerder worden aangepakt als dit

bijvoorbeeld vanwege onderhoudswerkzaamheden (financiële)

voordelen heeft.

Fietspad Deurnesewea

Het is wenselijk het fietspad aan de zuidzijde van de Deurneseweg

tussen de N279 en Berkveld tweerichtingen verkeer toe te staan. De

breedte van het huidige fietspad zal hiervoor aangepast moeten

worden. Kosten hiervan worden geraamd op ¿ 60.000,-. (Inclusief

hiervoor noodzakelijk (civieltechnische) aanpassingen aan zowel de

kruising Berkveld - Deurneseweg als de aanwezige sloot).

Om een goede aansluiting voor fietsverkeer te bieden naar bijvoorbeeld

het Gemeenschap van scholen Jan van Brabant (lokatie

Rijpelberg/Brouwhuis) en naar bijvoorbeeld station Brouwhuis dient een

gedeelte van het fietspad aan de oostzijde van de Rivierensingel

tussen de Deltaweg en Deurneseweg ook tweerichtingen gemaakt te

worden. De kosten hiervan worden geraamd op ¿ 15.000,-

Voorgesteld wordt bovenstaande twee projecten op te nemen in het

actieplan Verkeersveiligheid 2006. Dit plan zal in februari 2006 aan het

college van Burgemeester en wethouders voor accordering worden

voorgelegd.

4.1 Maatregelen ter verbetering completering

primaire fietsnetwerk

Fietspad Churchilllaan

Voorgesteld wordt het fietspad aan de oostzijde van de

Churchilllaan te verbreden en te verlengen tot aan de

Marshallstraat. Het betreft het reserveproject van het actieplan Fiets

9

'"""" "

Actieplan Fiets 2006

Het is wenselijk in het POW 2007 herasfaltering van het fietspad

tussen Berkveld en Rivierensingel op te nemen en gelijktijdig met dit

onderhoud het pad te verbreden, zodat ook op dit traject

twee richtingen fietsverkeer mogelijk is. Hierdoor ontstaat een

logische veilige lokale en regionale fietsroute.

een stallingsonderzoek dat gehouden zal worden in het voorjaar 2006

moet blijken waar tekorten aan stallingsplaatsen zijn en uitbreiding

wenselijk is. .

Voorgesteld wordt ook de kwaliteit van de stallingsvoorzieningen nabij

winkelcentrum de Bus en Brouwhorst te verbeteren. Hiervoor zullen

verschillende bestaande rekken vervangen worden door rekken die

voldoen aan fietsparkeur.

Voorgesteld wordt hiervoor ¿ 30.000,- te reserveren. Door het

aanbieden van rekken waarbij de fiets goed kan worden vastgelegd kan

de kans op fietsendiefstal worden teruggebracht. Zowel bij

winkelcentrum Brouwhorst als de Bus worden veel (totaal 9% van het

aantal geregistreerde aantal fietsdiefstallen in Helmond2) fietsen

gestolen. Zowel fietsersbond als winkeliersverenigingen zullen

betrokken worden bij dit project.

Rechtsaf vrii voor fietsers

In enkele gevallen kan om het onnodig wachten voor fietsers bij met

verkeerslichten geregelde kruispunten te voorkomen vrij rechtsaf bij

rood voor fietsers worden ingesteld. Op veellocaties is dit nu al

mogelijk, omdat hier de fietsers via een eigen pad -buiten de

verkeersregeling om- hun weg kunnen vervolgen. Op verschillende

locaties is dit nu nog niet mogelijk. Voorgesteld wordt te

onderzoeken op welke locaties deze regeling verkeersveilig kan

worden toegepast. Na het nemen van de benodigde

verkeersbesluiten zal middels het aanbrengen van borden bij de

verkeersregelinstallatie de regeling aan de weggebruiker kenbaar

worden gemaakt.

Kosten van deze maatregel worden geraamd op in totaal ¿ 2.000,-.

Gratis stallen bewaakte stallinqen

Vanaf 1 augustus 2005 zijn de gemeentelijke bewaakte stallingen gratis

beschikbaar. Het college heeft dit op 12 juli 2005 besloten. De

ervaringen zijn goed. Behalve positieve reacties van gebruikers is het

aantal gestalde fietsen in de stallingen fors toegenomen. Gemiddeld is

het gebruik van de bewaakte fietsenstallingen in de periode 1 augustus

tot en met 31 december 2005 toegenomen met 67% ten opzichte van

dezelfde periode in 2004. Hoewel eerder is aangegeven dat de

bewaakte stallingen gratis toegankelijk zijn tot en met de afronding van

de werkzaamheden in het kader van de kwaliteitsimpuis bestaande

centrum (medio 2006) wordt voorgesteld de bewaakte stallingen ook na

deze periode structureel gratis beschikbaar te stellen.

De exploitatietekorten die hierdoor ontstaan zullen moeten worden

gecompenseerd. Hiervoor dient structureel geld gereserveerd te

worden in de begroting voor 2007. In de voorjaarsnota zal hier

aandacht aan voor gevraagd worden.

Voor 2006 wordt voorgesteld de exploitatietekorten te dekken uit de

middelen die beschikbaar zijn voor de uitwerking van het actieplan fiets

2006.

In totaal worden de exploitatietekorten voor de periode augustus tot en

met december 2006 geraamd op ¿ 20.000,-.

Onderhoudswerkzaamheden en herinrichtina

Bij het onderhoud of herinrichting van bestaande situaties dient

gestreefd te worden naar het meenemen van maatregelen die het

fietsgebruik bevorderen en/of eventuele knelpunten oplossen. Te

denken valt aan bijvoorbeeld fietsdoorsteken of (kleine)

aanpassingen van verkeersregelinstallaties. Voor 2006 wordt

hiervoor ¿ 10.000,- gereserveerd.

4.2 Stallingsvoorzieningen

Stallinqsvoorzieninaen winkelcentra

Naast de aanleg van fietspaden is het belangrijk dat fietsers de fiets

veilig en zonder mogelijke schade kunnen stallen. Indien goede

stallingsvoorzieningen ontbreken kan dit een reden zijn om voor

bepaalde bestemmingen geen gebruik te maken van de fiets.

In 2005 zijn en in 2006 worden in het bestaande centrum extra

fietsenstallingen geplaatst.

In 2006 zal de aandacht gericht worden op de

stallingsvoorzieningen bij winkelcentrum de Bus en Brouwhorst. Uit

2 Op basis van cijfers 2002

..~.10

Actieplan Fiets 2006

Het gratis stallen is een uitstekend middel om het fietsgebruik naar

het centrum te stimuleren

Handhaving

Samen met de politie belangrijke knelpunten aanpakken. In overleg met

politie en/of stadswacht onderzoeken hoe de handhaving verbeterd

en/of uitgebreid kan worden. In het bijzonder dient de aandacht gericht

te worden op:

4.3 Educatie, communicatie, voorlichting en

handhaving

Educatie:

Maatregelen die betrekking hebben op educatie worden

meegenomen in het Actieplan Verkeersveiligheid. Het gaat hier

onder andere om het "Brabants Verkeersveiligheidslabel", het

project "Fietsen kan toch iedereen" en de cursus "Veilig en Gezond

fietsen".

bromfietsen op fietspaden

fietsverlichting

roodlichtnegatie.

De totale kosten voor het verbeteren van de communicatie, voorlichting

en handhaving worden geraamd op ¿ 4.500,-. De fietsersbond zal

betrokken worden bij de verdere voorbereiding en uitwerking van

enkele communicatieve maatregelen.

Communicatie:

Naast goede fietsvoorzieningen is communicatie is een belangrijk

middel om het fietsaandeel in de modal split positief te kunnen

beïnvloeden.

4.4

Monitoring doelstelling

Op ie fiets naar het werk

In 2006 zullen bedrijven benaderd worden om werknemers te

stimuleren voor woon werk verplaatsingen zoveel mogelijk de fiets

te gebruiken. Hiervoor zal in 2006 een middag georganiseerd

worden voor de grotere bedrijven in Helmond. Tevens zullen

bedrijven die actief werknemers stimuleren voor woon werk verkeer

gebruik te maken van de fiets ondersteund worden met onder

andere campagnemateriaal.

De kosten hiervan worden, inclusief promotie materiaal, geraamd op

¿ 11.000,-.

Begin 2007 zal het Actieplan Fiets 2007 aan het college worden

voorgelegd. De kosten voor deze quick-scan en het opstellen van het

actieplan worden geraamd op ¿ 2.500,-

De quick-scan gaat in ieder geval in op de performance van het

actieplan Fiets 2006.

Tevens zal in 2006 een stallingsonderzoek gehouden worden in het

centrum. Mede op basis van deze telling zullen de effecten van gratis

bewaakte stallingen en de uitbreiding van de stallingsvoorzieningen

worden geëvalueerd. De kosten van dit onderzoek worden geraamd op

¿ 2.000,-

In het actieplan 2007 worden aan de hand van enkele kentallen de

progressie in beeld gebracht.

Hiervoor zal onder andere het aantal ongevallen waarbij fietsers

betrokken zijn, het aantal gestolen fietsen, het aantal stallingsplaatsen

in het centrum en het aantal gestalde fietsen op een gemiddelde

zaterdag in het centrum worden gebruikt.

Naast bovenstaande worden de volgende maatregelen voorgesteld:

. Uitbreiding van de informatie op de gemeentelijk website

. free publicity (wijkbladen/trompetter/kabelkrant)

Voorlichting

Zoals bij communicatie reeds beschreven staat wordt voorgesteld

de gemeentelijke website verder uit te breiden met allerlei tips en

wetenswaardigheden over de fiets en het fietsgebruik in Helmond.

11

Actieplan Fiets 2006

5 Actieplan Fiets 2006

Op basis van voorgaande wordt het volgende actieplan Fiets 2006

voorgesteld3.

Project Geraamde kosten

Verbetering/completering fietsnetwerk

Realisatie tweerichtingen fietspad aan de oostzijde van ¿ 18.000,-

de Churchilllaan tussen de Engelseweg en de

Marshallstraat, inclusief noodzakelijke aanpassingen

verkeerslichten

Rechtsaf voor fietsers vrij ¿ 2.000,-

0 ndershou dswerkzaa m heden/herin richti n Q ¿ 10.000,-

Sta /li ngs voorzien in gen

Uitbreidingen kwaliteitsverbetering Winkelcentrum de ¿ 30.000,-

bus en Winkelcentrum Brouwhorst

Gratis bewaakte stallingen continueren ¿ 20.000,-

Educatie, communicatie, voorlichting en

handhaving

Op de fiets naar ie werk ¿11.000,-

Communicatie,voorlichtinQ en handhavinQ ¿ 4.500,-

Monitoring

Opstellen actieplan 2007 ¿ 2.500,-

StallinQsonderzoek centrum ¿ 2.000,-

Totale kosten ¿ 100.000,-

De totale kosten ¿ 100.000,- kunnen worden gedekt uit de middelen

die zijn opgenomen in het investeringsprogramma, post 230.10

(100% dekking RF).

3 De maatregelen die beschreven staan in het actieplan Fiets 2005,

maar nog niet uitgevoerd zijn zullen ook in 2006 uitgevoerd worden.

12

Actieplan Fiets 2006

'-,C,'

BIJLAGEN

13

Actieplan Fiets 2006

Bijlage 1

Centrum 2006

Uitbreidingen kwaliteitsverbetering ¿ 30.000,-4 Nee,

Winkelcentrum de bus en opgenomen in

Winkelcentrum Brouwhorst actieplan

2006

Uitbreiding stallingsvoorzieningen ¿ 15.000,- Nee,

Warande planning:

beain 2006

Proiect Geraamde kosten Uitgevoerd

Uitbreiden en/of ¿ 40.000,- Nee,

kwaliteitsverbetering overige Planning:

publieksaantrekkende openbare 2006

functies (station Helmond)

Educatie, communicatie,

voomchilngenhandhawna

Communicatie ¿ 8.423,- Ja

Monitoring

Oostellen actieplan 2006 ¿ 2.000,- Ja

Totale kosten ¿ 380.423,-

Actieplan Fiets 2005

Proiect Geraamde kosten Uitaevoerd

V erbeteri n g/ com pleterin g

fietsnetwerk

Realisatie tweerichtingen fietspad ¿ 35.000,- Ja

aan de noordzijde van de

Engelseweg tussen Churchilllaan

en de Laae Dijk

Realisatie tweerichtingen fietspad ¿ 90.000,- Ja

aan de zuidzijde van de Heeklaan

tussen de Kanaaldijk Z.W en de

Houtsdonk

Realisatie tweerichtingen fietspad ¿ 135.000,- Nee,

op de Engelseweg tussen uitvoering

Verlengde Stationsstraat en de vanaf januari

Churchilllaan 2006

Reserveproject

Realisatie tweerichtingen fietspad ¿ 55.000,- Nee,

aan de oostzijde van de actieplan

Churchilllaan tussen de 2006/

Enaelseweq en de Marshallstraat POW2006

Stallinos voorzien in Qen

Uitbreidinq en kwaliteitsverbeterina ¿ 25.000,- Ja, vervolq in

4 De middelen (¿ 30.000,-) zijn in verband met herprioritering gebruikt

voor de uitbreiding van de stallingsvoorzieningen in het centrum.

..~..14

Actieplan Fiets 2006

Bijlage 2

P ri 0 rite ite n lij st

Nr. Route

23 Rooseveltlaan / Steenweg

37 Watermolenwal

55 Engelseweg

25b Heeklaan

29 Churchilllaan

42 Oostende

6 Ashorstpad/Dr.

Dreeslaan/Gasth uisstraat

9 De Voort

10 Brandevoort (spoorlijnNlits)

16 Slegerstraat

Brandevoortsed reef(vlits

27 Weyer-Brouwhuis

28 Groot Goorrroute

78 Stationstunnel

5a Dorpsstraat

12 Hoofdstraat

15 Europaweg

17 Cortenbachstraat

18a Boerhaavelaan

24a Europaweg

26a Kanaaldijk NW

26b Kanaaldijk NW

30 Engelseweg

43 Oostende

49 Wethouder Ebbenlaan

53a Deurneseweg

56a Wethouder van wellaan

56c Wethouder van wellaan

62 Sjef de Kimpepad

11 Geldropseweg

score

4,5

4

3,5

3,5

3,5

3,5

3

3

3

3

31 Verlengde Stationsstraat

21 Julianalaan

57 Hurksestraat

71 Engelseweg

77 Helmondsingel

32 Verlengde Stationsstraat

40 luidende

45b Nachtegaallaan

58b Bakelsedijk

63a Weg door de rijpel

65 Rivierensingel

69 Kanaaldijk ZW

2a Lieshoutseweg

3a Braakweg/Schootenseweg

5b Dorpsstraat

18b Boerhaavelaan

22 Wesselmanlaan

53b Deurneseweg

58a Bakelsedijk

61 Het Oude Pad

70a Varenschut

1 Gerwenseweg

2b Lieshoutseweg

80 Deurneseweg

13 Spoorroute

( slegerstraatlmierloseweg)

38 Markstraat

39 Binderseind/Oostende

3b Braakweg

3c Schootenseweg

4 Veedrift

7 Jan Ettenstraat

8 Hortsedijk

14 Pres. Rooseveltlaan

19 Jan van Brabantlaan

20 Aarle-Rixtelseweg

24b Europaweg

25a Heeklaan

33 Weg op den Heuvel

2,5

2,5

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

1,5

1,5

1,5

1,5

1,5

1,5

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

2,5

2,5

.~ 16

Actieplan Fiets 2006

Nr. Route Score

34 Groenewoud/Zuid 1

koninginnewal

35 Kasteeltraverse 1

36 Noord koninginnewal 1

41 Molenstraat 1

44 Uiverlaan 1

45a Nachtegaallaan 1

46 Nieuwveld 1

47 Venuslaan 1

48a Jan LuykenlaanNinc. Van 1

Goghlaan

48b Jan LuykenlaanNinc. Van 1

Goghlaan

50 Molenstraat 1

51 Kasteeltraverse 1

52 Burgemeester van Houtlaan 1

53c Deurneseweg 1

54 Churchilllaan 1

56b Wethouder van wellaan 1

58c Bakelsedijk 1

59 Rijpelbaan 1

63b Weg door de rijpe! 1

64 Overloop/Biesbosch 1

66 Peeleik 1

67 Piet van Bokhovenpad 1

68 Heibergweg 1

70b Varenschut 1

72 Duizeldonksestraat 1

73 Vossen beemd 1

74 Vossen beemd 1

75 Lage Dijk 1

3b Braakweg 0,5

48b J. Luykenlaan / Vinc. Van 0,5

Goghlaan

53c Deurneseweg 0,5

80 President Rooseveltlaan 0,5

81 Aarle Rixtelseweg 0,5

59 Rijpelbaan 0,5

63b Weg door de Rijpel

67 Piet van Bokhovenpad

68 Heibergweg

60 Wolfsputterbaan

76 Brandevoortsedreef

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

17

Actieplan Fiets 2006

Bijlage 3

K nel p u n ten 0 v e rz i eh t

18

Uw Reactie
Uw Reactie