- Bestuur
- Commissiestukken Actieprogramma fiets 2006
Commissiestukken Actieprogramma fiets 2006
Documentdatum | 18-04-2006 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
l~[:R 1<{e:f~J!\J ~ ~)~\!;~C\;\i1E Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van 8 en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in 8 en W vergadering van: 14 maart 2006 Onderwerp: Actieprogramma Fiets 2006 Inhoud: Ieder jaar wordt een actieprogramma Fiets opgesteld. Voor u ligt het actieprogramma Fiets 2006. Het plan wordt u ter kennisname aangeboden. Financiële aspecten en dekking: Met dit verzoek mee te zenden stukken: Actieprogramma Fiets 2006 Het college van 8 en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie RF 18 april 2006 met als doel: ter ken nis name actieprogramma fiets 2006 (2) Pagina 1 van 2 Actieplan Fiets 2006 Inhoudsopgave 1 INLEIDING [[[3 2 TERUGBLIK 2005 [[[4 3 HUIDIGE SITUATIE [[[ 7 4 MAA TREGELEN[[[9 4.1 MAATREGELEN TER VERBETERING COMPLETERING PRIMAIRE FIETSNETWERK [[[ Actieplan Fiets 2006 1 Inleiding In Helmond is de fiets, zeker voor verplaatsingen tot 7,5 kilometer, een uitstekend alternatief voor de auto. Om het fietsverkeer aantrekkelijk te houden en/of te maken zullen diverse maatregelen getroffen moeten worden. Deze maatregelen worden uitgewerkt in de jaarlijkse actieplannen als concretisering van de in het fietsbeleidsplan uitgezette beleidslijnen. De voorliggende notitie is het Actieplan Fiets 2006. In deze notitie wordt eerst de stand van zaken van het actieplan Fiets 2005 beschreven (hoofdstuk 2). Ook worden de overige maatregelen die zijn uitgevoerd maar niet in het actieplan stonden in hoofdstuk 2 beschreven. In hoofdstuk 3 wordt de huidige situatie beschreven. De maatregelen en het actieplan Fiets 2006 komen in respectievelijk hoofdstuk 4 en 5 aan de orde. Uitgangspunt bij deze notitie is de werkwijze zoals deze in het fietsbeleidsplan omschreven is. Actieplan Fiets 2006 Het zorgdragen voor een veilig en comfortabel fietsnetwerk en stallingsvoorzieningen, waardoor het fietsgebruik aantrekkelijk wordt en blijft en daarmee het fietsaandeel in de modal split minimaal op het huidige niveau blijft. Er heeft een stallingsonderzoek in het centrum plaatsgevonden en op basis van dit onderzoek is op enkele locaties in het centrum het aantal stallingsvoorzieningen uitgebreid. Bij de werkzaamheden in het kader van de herinrichting van zowel Kerkstraat als Markt zullen ook nog stallingsvoorzieningen worden meegenomen. Op het wegvak Engelseweg tussen Churchilllaan en Verlengde Stationsstraat is gestart met de aanleg van een tweerichtingen fietspad. Het fietspad Engelseweg tussen Lage Dijk en Churchilllaan is geschikt gemaakt voor tweerichtingen fietsverkeer. De verkeersregel installaties zullen in januari/ februari hierop worden aangepast. Het fietspad op de Heeklaan tussen de Kanaaldijk en de Houtsdonk is verbreed zodat tweerichtingen fietsverkeer toegestaan is. De verkeersregelinstallatie Heeklaan - Houtsdonk zullen begin 2006 worden aangepast. Bij het parkeerterrein bij de Warande worden fietsenstallingen gerealiseerd. De rekken zullen begin 2006 geplaatst worden. Op verschillende manieren (o.a. krant en masterscreen) is gecommuniceerd over de aanwezige fietsvoorzieningen. Bij 't Cour aan de Zuid Koninginnewal is een bike park geplaatst Nabij de bioscoop en de stadswinkel is het aantal stallingsvoorzieningen in 2005 uitgebreid. Via verschillende berichten in week- en dagbladen, kabelkrant gemeenteTV en regionale TV is aandacht gevraagd voor de verbeterde fietsomstandigheden in Helmond. Een aantal projecten die beschreven staan in het actieplan Fiets 2005 zijn nog niet uitgevoerd: - Vanwege een heroverweging /herprioritering zijn de stallingsvoorzieningen bij winkelcentrum de Bus en winkelcentrum Brouwhorst niet uitgevoerd. De middelen die hiervoor waren opgenomen in het actieplan 2005 worden ingezet voor de uitbreiding van de stallingsvoorzieningen in het centrum. Het college heeft deze herprioritering gemaakt op basis van een notitie over de fiets in het centrum. Indien middelen resteren zullen deze alsnog ingezet worden om 2 Terugblik 2005 In april 2005 is het actieplan Fiets 2005 door het college van Burgemeester en Wethouders vastgesteld. Het actieplan is een uitwerking van het fietsbeleidsplan. De maatregelen die in het actieplan staan dienen namelijk bij te dragen aan het behalen van de doelstelling van het fietsbeleidsplan. Deze doelstelling luidt: ~-~ Om de doelstelling te bereiken wordt de volgende strategie gehanteerd: verbetering/completering van het primaire fietsnetwerk verbeteren stallingsvoorzieningen verbeteren educatie, communicatie en voorlichting monitoren doelstelling In het actieplan worden de grootschalige infrastructurele maatregelen en de maatregelen gericht op communicatie, voorlichting en handhaving beschreven. Uiteraard is er bij reguliere projecten altijd aandacht voor de fietsinfrastructuur, daar waar mogelijk worden verbeteringen meegenomen. Tot op dit moment zijn de volgende maatregelen uit het actieplan Fiets 2005 uitgevoerd of uitgezet: Aanleg van een tweerichtingen fietspad aan de westzijde van de Kanaaldijk NW tussen de Eikendreef en Trambrugweg; De aanleg van dit pad was opgenomen in het actieplan Fiets 2004. Uitvoering zal in 2006 plaatsvinden. Reden voor de verlate uitvoering is gelegen in zowel interne planning als gewenste spreiding wegwerkzaamheden in Helmond. 4 Actieplan Fiets 2006 stallingsvoorzieningen op bepaalde locaties in Helmond te realiseren, uit te breiden of de kwaliteit te verbeteren. Het in het actieplan opgenomen reserveproject (aanleg tweerichtingen fietspad op de Churchilllaan tussen de Engelseweg en Marshallstraat is vanwege onvoldoende budget in 2005 niet uitgevoerd. Acties gericht op potentiële fietsers in het woon werk verkeer (bijv door middel van posters). Uitbreiding en vernieuwing van stallingsvoorzieningen bij station Helmond zal in overleg met Prorail gebeuren. Er vindt op verschillende niveaus overleg plaats om zo snel mogelijk de fietsenstallingen bij het station te vernieuwen en de capaciteit uit te breiden. Uitvoering zal in 2006 plaatsvinden. Op het Oostende is naar de ingang van het ROC ter AA een tweerichtingen fietspad gerealiseerd. Verschillende fietspaden zijn opnieuw herstraat in het kader van onderhoudsprogramma's (o.a. Keizerin Marialaan en Lage Dijk) In het centrum zijn de gemeentelijke bewaakte fietsenstallingen gratis beschikbaar gesteld. Op verschillende wijzen wordt dit gecommuniceerd naar (potentiële) gebruikers. Fietsen door het voetgangersgebied in het centrum wordt buiten de winkelopeningstijden toegestaan. De verkeersbesluiten zijn hiervoor opgesteld. Het platform Verkeersveiligheid heeft enkele activiteiten georganiseerd gericht op Fiets(verlichting). Het Platform Verkeersveiligheid heeft in 2005 2 permanente fietsoefenroutes in gebruik genomen. Deze routes worden ook gebruikt bij de verkeersexamens op de basisscholen. Bij een drietal bushaltes (streeklijnen) zijn in 2005 stallingsvoorzieningen geplaatst. Hierdoor kan de fiets als voor- en natransportmiddel gebruikt worden. Op de gemeentelijke website (www.helmond.nl) wordt aandacht besteed aan het fietsbeleid en de stallingsvoorzieningen in het centrum. Ook zijn enkele links met betrekking tot de fiets toegevoegd en zijn de actieplannen en het belerd terug te vinden op deze site. In het kader van Houd de fiets is in het centrum door de fietsersbond een actie gehouden waarbij aandacht werd gevraagd voor goede sloten tegen fietsendiefstal. In 2005 is er door SWOH een cursus gezond en veilig Fietsen georganiseerd. Deze cursus is bedoeld voor 50 plussers. Zij Ieren zowel theorie (verkeersregels) als praktijk (behendigheidscircuit). De gemeente maakt deze cursus financieel mogelijk. Kosten werden gedekt uit de middelen die vanuit het actieplan Verkeersveiligheid 2005 hiervoor beschikbaar zijn gesteld. De onderstaande maatregelen zijn niet opgenomen in'een actieplan Fiets maar zijn wel uitgevoerd. Deze maatregelen konden worden meegenomen in de reguliere (onderhouds) projecten. Op het fietspad aan de zuidzijde van Nieuwveld is asmarkering ingestraat. Het fietspad kan nu in twee richtingen bereden worden. Op het fietspad aan de westzijde van de Nachtegaallaan tussen de parallelweg van de Nachtegaallaan en de oversteek ter hoogte van Winkelcentrum de Bus is asmarkering ingestraat en daarmee tweerichtingen fietsverkeer ingesteld. Hierdoor is voor veel fietsers uit Helmond Noord naar het winkelcentrum slechts één oversteek ter plaatse noodzakelijk. Het fietspad aan de oostzijde van de Lage Dijk tussen de Engelseweg en de Vossen beemd is verbreed en er is asmarkering aangebracht. Hierdoor is tweerichtingen fietsverkeer mogelijk. De verkeerslichten zijn hier ook op aangepast. Dit bevordert de fietsbereikbaarheid van verschillende bedrijven op Hoogeind. Op het fietspad langs de Rochadeweg tussen de rotonde bij de Verbindingsweg en de rotonde bij de Korendijk is verlichting aangebracht. 5 Actieplan Fiets 2006 Financieel overzicht De middelen die bedoeld waren voor de uitwerking van het actieplan Fiets 2005, zijnde ¿ 380.423,-, zijn inmiddels uitgegeven (aanschaf en plaatsing stallingsvoorzieningen, fietsbewegwijzering, infrastructurele maatregelen en opstellen plannen) of de middelen zijn reeds gereserveerd voor werkzaamheden die (op dit moment) in 2006 worden uitgevoerd als uitwerking van het actieplan Fiets 2005 (fietspaden Heeklaan en Engelseweg en verbetering stallingsvoorzieningen station en centrum). 6 Actieplan Fiets 2006 3 Huidige Situatie hoeven te steken. Het fietspad maakt onderdeel uit van het primaire en regionale fiets netwerk 1. Het tweerichtingen fietspad sluit prima aan op het bestaande tweerichtingen fietspad in de richting Deurne. Onderhoudsstaat van verschillende fietspaden of wegen waar fietsers rijden. Het gaat dan met name om paden die zijn uitgevoerd in open verharding. Op een aantal lokaties waar verkeersregelinstallaties staan is het wenselijk te bezien in hoeverre het mogelijk is bij rood rechtsafslaand fietsverkeer toe te staan. Bij het opstellen van het actieplan 2006 dient rekening gehouden te worden met de volgende (beperkte) ontwikkelingen ten opzichte van actieplan 2005: Nieuwe verzoeken In 2005 zijn enkele nieuwe verzoeken bij de gemeente binnengekomen. Een deel van deze verzoeken konden eenvoudig binnen bestaande budgetten worden ingewilligd. Een aantal anderen verzoeken vragen om grotere investeringen. Het betreft: Verbreden fietspad langs de Aarle Rixtelseweg tussen Bachlaan en Julianalaan, zodat tweerichtingen fietsverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Het verzoek is afkomstig van WilhelminaschooL De oversteek van de Aarle Rixtelseweg kan op deze wijze middels een geregelde oversteek (thv Julianalaan) Het knelpunt wordt opgenomen in de prioriteringslijst (zie bijlage), maar heeft zeker niet de hoogste prioriteit en is daarom niet opgenomen in het hoofdstuk maatregelen (hoofdstuk 4). Begin 2006 zullen wel enkele kleine wijzigingen voor de overstekende fietser worden aangebracht. Deze wijzigingen zullen het oversteken van de Aarle Rixtelseweg verbeteren. Hierover heeft inmiddels overleg plaatsgevonden met de WilhelminaschooL Kosten worden gedekt uit de middelen die beschikbaar zijn voor de aanpak van verkeersonveilige lokaties. Verbreden fietspad langs de Dorpstraat / President Rooseveltlaan ter hoogte van de kruising met de Hortsedijk, zodat tweerichtingen fietsverkeer mogelijk is. Hierbij is het tevens noodzakelijk de verkeerslichten (zowel masten als programma) aan te passen. Fietsers uit bepaalde delen van Stiphout hoeven door deze maatregelen slechts eenmaal over te steken op dit drukke kruispunt. Verbreden fietspad zuidzijde Deurneseweg tussen N279 en Rivierensingel, zodat tweerichtingen fietsverkeer mogelijk is en grote groepen scholieren de Deurneseweg niet over In het actieplan fiets 2006 wordt er van uitgegaan dat de meeste klachten/knelpunten, waar nog geen maatregelen zijn uitgevoerd, en die in het fietsbeleidsplan cq prioriteitenlijst genoemd staan nog actueel zijn. Objectieve verkeersveiliqheid Voor het opstellen van dit actieplan is een nieuwe analyse van de ongevallen voor de periode 2000 tot en met 2004 noodzakelijk. De gemeente beschikt echter nog niet over alle ongevalsgegevens voor 2004. Op dit moment zijn de ziekenhuisgewonden en dodelijke ongevallen verwerkt en beschikbaar. De lichtgewonden en ongevallen met uitsluitend materiele schade worden naar verwachting in april 2006 door Adviesdienst Verkeer en Vervoer aan de gemeente beschikbaar gesteld. Op dat moment zullen wij nieuwe analyses uitvoeren. Indien hieruit blijkt dat er bijzondere aandacht voor bepaalde locaties noodzakelijk is zal de aanpak van deze locaties in het actieplan Verkeersveiligheid 2006 worden meegenomen. 1 Dit fietspad is ten onrechte niet opgenomen in het knelpuntenoverzicht dat is opgenomen in het fietsbeleidsplan. Het fietspad is nu onvoldoende breed en is niet uitgevoerd in asfalt. Tevens zijn er klachten over de verkeersveiligheid. ~...7 Actieplan Fiets 2006 Kentallen Om het fietsgebruik te kunnen monitoren worden hieronder enkele kentallen opgesomd. In de komende actieplannen wordt een en ander verder aangevuld. Aantal ziekenhuisgewonden en doden: 2002 2003 2004 Ziekenhuisgewonden 13 16 7 doden 2 4 0 Modal Split: Gebruik bewaakte stallingen: StalJing\jaar 2003 2004 2005 Speelhuisplein 23.890 19.999 32.902 Kasteel Traverse 38.035 30.606 52.852 Doorneind 19.258 15.318 24.179 Aantal gestalde fietsen in de maanden augustus tot en met december Fietsendiefstallen: Jaar Aantal fietsen 2002 1049 2003 1083 2004 1135 Aantal geregistreerde fietsendiefstallen in Helmond Aantal gestalde fietsen in het centrum: I Aantal fietsen I ~~~5 Aantal gestalde fietsen op zaterdag 12.00 uur in het centrum Aantal ziekenhuisgewonden en doden met veNoerwijze fiets 8 Actieplan Fiets 2006 In dit hoofdstuk worden maatregelen voorgesteld die bijdragen aan het behalen van de doelstelling, zoals deze in het fietsbeleidsplan beschreven staat. In totaal is in 2006 ¿ 100.000,- (programma 12: verbeteren bereikbaarheid IVP 2006 post 230.10) beschikbaar voor de uitwerking van het fietsbeleidsplan cq actieplan Fiets 2006. 2005. Het fietspad Churchilllaan is opgenomen in het Plan Onderhoud Wegen 2006 (POW 2006). De infrastructurele kosten worden uit middelen voor het POW gedekt. De kosten voor de aanpassing van de verkeersregelinstallaties inclusief programmatuur worden geraamd op ¿ 18.000. Deze kosten worden gefinancierd uit de middelen die beschikbaar zijn voor de uitwerking van het actieplan Fiets. 4 Maatregelen Onderscheid wordt gemaakt naar de volgende maatregelen: Maatregelen ter verbetering/completering primaire fiets netwerk stallingsvoorzieningen Educatie, communicatie, voorlichting en handhaving Monitoring Fietspad Hortsediik In 2006 vinden er werkzaamheden plaats op de kruising President Rooseveltlaan - Dorpsstraat - Hortsedijk. Er zullen op de President Rooseveltlaan en de Dorpstraat opstelvakken voor respectievelijk linksafslaand en rechtsafslaand verkeer gerealiseerd worden. Tevens zal de verkeersregelinstallatie vervangen worden. De gemeenteraad heeft eerder ingestemd met het krediet voor deze maatregelen. Voorgesteld wordt gelijktijdig met deze maatregelen het fietspad aan de noordzijde te verbreden en aanpassingen in de verkeersregelinstallatie mee te nemen. De extra kosten worden geraamd op ¿ 10.000,-. Deze maatregelen kunnen niet meegenomen worden in het eerder verstrekte krediet voor de overige maatregelen op deze kruising. Voorgesteld wordt daarom deze te financieren uit het actieplan Verkeersveiligheid. De onderdelen die uit het actieplan 2005 bijvoorbeeld vanwege heroverwegingen geen doorgang hebben gevonden worden zoveel mogelijk in het actieplan 2006 opgenomen. Doordat er nog geen maatregelen zijn uitgevoerd blijven deze maatregelen/lokaties immers een hoge prioriteit houden. Het gaat concreet om de uitbreiding en/of kwaliteitsverbetering van de stallingsvoorzieningen bij winkelcentrum de Bus en Brouwhorst en maatregelen om het fietsgebruik te stimuleren. Daarnaast kunnen maatregelen op de prioriteitenlijst (zie bijlage 2) met een lagere prioriteit eerder worden aangepakt als dit bijvoorbeeld vanwege onderhoudswerkzaamheden (financiële) voordelen heeft. Fietspad Deurnesewea Het is wenselijk het fietspad aan de zuidzijde van de Deurneseweg tussen de N279 en Berkveld tweerichtingen verkeer toe te staan. De breedte van het huidige fietspad zal hiervoor aangepast moeten worden. Kosten hiervan worden geraamd op ¿ 60.000,-. (Inclusief hiervoor noodzakelijk (civieltechnische) aanpassingen aan zowel de kruising Berkveld - Deurneseweg als de aanwezige sloot). Om een goede aansluiting voor fietsverkeer te bieden naar bijvoorbeeld het Gemeenschap van scholen Jan van Brabant (lokatie Rijpelberg/Brouwhuis) en naar bijvoorbeeld station Brouwhuis dient een gedeelte van het fietspad aan de oostzijde van de Rivierensingel tussen de Deltaweg en Deurneseweg ook tweerichtingen gemaakt te worden. De kosten hiervan worden geraamd op ¿ 15.000,- Voorgesteld wordt bovenstaande twee projecten op te nemen in het actieplan Verkeersveiligheid 2006. Dit plan zal in februari 2006 aan het college van Burgemeester en wethouders voor accordering worden voorgelegd. 4.1 Maatregelen ter verbetering completering primaire fietsnetwerk Fietspad Churchilllaan Voorgesteld wordt het fietspad aan de oostzijde van de Churchilllaan te verbreden en te verlengen tot aan de Marshallstraat. Het betreft het reserveproject van het actieplan Fiets 9 '"""" " Actieplan Fiets 2006 Het is wenselijk in het POW 2007 herasfaltering van het fietspad tussen Berkveld en Rivierensingel op te nemen en gelijktijdig met dit onderhoud het pad te verbreden, zodat ook op dit traject twee richtingen fietsverkeer mogelijk is. Hierdoor ontstaat een logische veilige lokale en regionale fietsroute. een stallingsonderzoek dat gehouden zal worden in het voorjaar 2006 moet blijken waar tekorten aan stallingsplaatsen zijn en uitbreiding wenselijk is. . Voorgesteld wordt ook de kwaliteit van de stallingsvoorzieningen nabij winkelcentrum de Bus en Brouwhorst te verbeteren. Hiervoor zullen verschillende bestaande rekken vervangen worden door rekken die voldoen aan fietsparkeur. Voorgesteld wordt hiervoor ¿ 30.000,- te reserveren. Door het aanbieden van rekken waarbij de fiets goed kan worden vastgelegd kan de kans op fietsendiefstal worden teruggebracht. Zowel bij winkelcentrum Brouwhorst als de Bus worden veel (totaal 9% van het aantal geregistreerde aantal fietsdiefstallen in Helmond2) fietsen gestolen. Zowel fietsersbond als winkeliersverenigingen zullen betrokken worden bij dit project. Rechtsaf vrii voor fietsers In enkele gevallen kan om het onnodig wachten voor fietsers bij met verkeerslichten geregelde kruispunten te voorkomen vrij rechtsaf bij rood voor fietsers worden ingesteld. Op veellocaties is dit nu al mogelijk, omdat hier de fietsers via een eigen pad -buiten de verkeersregeling om- hun weg kunnen vervolgen. Op verschillende locaties is dit nu nog niet mogelijk. Voorgesteld wordt te onderzoeken op welke locaties deze regeling verkeersveilig kan worden toegepast. Na het nemen van de benodigde verkeersbesluiten zal middels het aanbrengen van borden bij de verkeersregelinstallatie de regeling aan de weggebruiker kenbaar worden gemaakt. Kosten van deze maatregel worden geraamd op in totaal ¿ 2.000,-. Gratis stallen bewaakte stallinqen Vanaf 1 augustus 2005 zijn de gemeentelijke bewaakte stallingen gratis beschikbaar. Het college heeft dit op 12 juli 2005 besloten. De ervaringen zijn goed. Behalve positieve reacties van gebruikers is het aantal gestalde fietsen in de stallingen fors toegenomen. Gemiddeld is het gebruik van de bewaakte fietsenstallingen in de periode 1 augustus tot en met 31 december 2005 toegenomen met 67% ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Hoewel eerder is aangegeven dat de bewaakte stallingen gratis toegankelijk zijn tot en met de afronding van de werkzaamheden in het kader van de kwaliteitsimpuis bestaande centrum (medio 2006) wordt voorgesteld de bewaakte stallingen ook na deze periode structureel gratis beschikbaar te stellen. De exploitatietekorten die hierdoor ontstaan zullen moeten worden gecompenseerd. Hiervoor dient structureel geld gereserveerd te worden in de begroting voor 2007. In de voorjaarsnota zal hier aandacht aan voor gevraagd worden. Voor 2006 wordt voorgesteld de exploitatietekorten te dekken uit de middelen die beschikbaar zijn voor de uitwerking van het actieplan fiets 2006. In totaal worden de exploitatietekorten voor de periode augustus tot en met december 2006 geraamd op ¿ 20.000,-. Onderhoudswerkzaamheden en herinrichtina Bij het onderhoud of herinrichting van bestaande situaties dient gestreefd te worden naar het meenemen van maatregelen die het fietsgebruik bevorderen en/of eventuele knelpunten oplossen. Te denken valt aan bijvoorbeeld fietsdoorsteken of (kleine) aanpassingen van verkeersregelinstallaties. Voor 2006 wordt hiervoor ¿ 10.000,- gereserveerd. 4.2 Stallingsvoorzieningen Stallinqsvoorzieninaen winkelcentra Naast de aanleg van fietspaden is het belangrijk dat fietsers de fiets veilig en zonder mogelijke schade kunnen stallen. Indien goede stallingsvoorzieningen ontbreken kan dit een reden zijn om voor bepaalde bestemmingen geen gebruik te maken van de fiets. In 2005 zijn en in 2006 worden in het bestaande centrum extra fietsenstallingen geplaatst. In 2006 zal de aandacht gericht worden op de stallingsvoorzieningen bij winkelcentrum de Bus en Brouwhorst. Uit 2 Op basis van cijfers 2002 ..~.10 Actieplan Fiets 2006 Het gratis stallen is een uitstekend middel om het fietsgebruik naar het centrum te stimuleren Handhaving Samen met de politie belangrijke knelpunten aanpakken. In overleg met politie en/of stadswacht onderzoeken hoe de handhaving verbeterd en/of uitgebreid kan worden. In het bijzonder dient de aandacht gericht te worden op: 4.3 Educatie, communicatie, voorlichting en handhaving Educatie: Maatregelen die betrekking hebben op educatie worden meegenomen in het Actieplan Verkeersveiligheid. Het gaat hier onder andere om het "Brabants Verkeersveiligheidslabel", het project "Fietsen kan toch iedereen" en de cursus "Veilig en Gezond fietsen". bromfietsen op fietspaden fietsverlichting roodlichtnegatie. De totale kosten voor het verbeteren van de communicatie, voorlichting en handhaving worden geraamd op ¿ 4.500,-. De fietsersbond zal betrokken worden bij de verdere voorbereiding en uitwerking van enkele communicatieve maatregelen. Communicatie: Naast goede fietsvoorzieningen is communicatie is een belangrijk middel om het fietsaandeel in de modal split positief te kunnen beïnvloeden. 4.4 Monitoring doelstelling Op ie fiets naar het werk In 2006 zullen bedrijven benaderd worden om werknemers te stimuleren voor woon werk verplaatsingen zoveel mogelijk de fiets te gebruiken. Hiervoor zal in 2006 een middag georganiseerd worden voor de grotere bedrijven in Helmond. Tevens zullen bedrijven die actief werknemers stimuleren voor woon werk verkeer gebruik te maken van de fiets ondersteund worden met onder andere campagnemateriaal. De kosten hiervan worden, inclusief promotie materiaal, geraamd op ¿ 11.000,-. Begin 2007 zal het Actieplan Fiets 2007 aan het college worden voorgelegd. De kosten voor deze quick-scan en het opstellen van het actieplan worden geraamd op ¿ 2.500,- De quick-scan gaat in ieder geval in op de performance van het actieplan Fiets 2006. Tevens zal in 2006 een stallingsonderzoek gehouden worden in het centrum. Mede op basis van deze telling zullen de effecten van gratis bewaakte stallingen en de uitbreiding van de stallingsvoorzieningen worden geëvalueerd. De kosten van dit onderzoek worden geraamd op ¿ 2.000,- In het actieplan 2007 worden aan de hand van enkele kentallen de progressie in beeld gebracht. Hiervoor zal onder andere het aantal ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn, het aantal gestolen fietsen, het aantal stallingsplaatsen in het centrum en het aantal gestalde fietsen op een gemiddelde zaterdag in het centrum worden gebruikt. Naast bovenstaande worden de volgende maatregelen voorgesteld: . Uitbreiding van de informatie op de gemeentelijk website . free publicity (wijkbladen/trompetter/kabelkrant) Voorlichting Zoals bij communicatie reeds beschreven staat wordt voorgesteld de gemeentelijke website verder uit te breiden met allerlei tips en wetenswaardigheden over de fiets en het fietsgebruik in Helmond. 11 Actieplan Fiets 2006 5 Actieplan Fiets 2006 Op basis van voorgaande wordt het volgende actieplan Fiets 2006 voorgesteld3. Project Geraamde kosten Verbetering/completering fietsnetwerk Realisatie tweerichtingen fietspad aan de oostzijde van ¿ 18.000,- de Churchilllaan tussen de Engelseweg en de Marshallstraat, inclusief noodzakelijke aanpassingen verkeerslichten Rechtsaf voor fietsers vrij ¿ 2.000,- 0 ndershou dswerkzaa m heden/herin richti n Q ¿ 10.000,- Sta /li ngs voorzien in gen Uitbreidingen kwaliteitsverbetering Winkelcentrum de ¿ 30.000,- bus en Winkelcentrum Brouwhorst Gratis bewaakte stallingen continueren ¿ 20.000,- Educatie, communicatie, voorlichting en handhaving Op de fiets naar ie werk ¿11.000,- Communicatie,voorlichtinQ en handhavinQ ¿ 4.500,- Monitoring Opstellen actieplan 2007 ¿ 2.500,- StallinQsonderzoek centrum ¿ 2.000,- Totale kosten ¿ 100.000,- De totale kosten ¿ 100.000,- kunnen worden gedekt uit de middelen die zijn opgenomen in het investeringsprogramma, post 230.10 (100% dekking RF). 3 De maatregelen die beschreven staan in het actieplan Fiets 2005, maar nog niet uitgevoerd zijn zullen ook in 2006 uitgevoerd worden. 12 Actieplan Fiets 2006 '-,C,' BIJLAGEN 13 Actieplan Fiets 2006 Bijlage 1 Centrum 2006 Uitbreidingen kwaliteitsverbetering ¿ 30.000,-4 Nee, Winkelcentrum de bus en opgenomen in Winkelcentrum Brouwhorst actieplan 2006 Uitbreiding stallingsvoorzieningen ¿ 15.000,- Nee, Warande planning: beain 2006 Proiect Geraamde kosten Uitgevoerd Uitbreiden en/of ¿ 40.000,- Nee, kwaliteitsverbetering overige Planning: publieksaantrekkende openbare 2006 functies (station Helmond) Educatie, communicatie, voomchilngenhandhawna Communicatie ¿ 8.423,- Ja Monitoring Oostellen actieplan 2006 ¿ 2.000,- Ja Totale kosten ¿ 380.423,- Actieplan Fiets 2005 Proiect Geraamde kosten Uitaevoerd V erbeteri n g/ com pleterin g fietsnetwerk Realisatie tweerichtingen fietspad ¿ 35.000,- Ja aan de noordzijde van de Engelseweg tussen Churchilllaan en de Laae Dijk Realisatie tweerichtingen fietspad ¿ 90.000,- Ja aan de zuidzijde van de Heeklaan tussen de Kanaaldijk Z.W en de Houtsdonk Realisatie tweerichtingen fietspad ¿ 135.000,- Nee, op de Engelseweg tussen uitvoering Verlengde Stationsstraat en de vanaf januari Churchilllaan 2006 Reserveproject Realisatie tweerichtingen fietspad ¿ 55.000,- Nee, aan de oostzijde van de actieplan Churchilllaan tussen de 2006/ Enaelseweq en de Marshallstraat POW2006 Stallinos voorzien in Qen Uitbreidinq en kwaliteitsverbeterina ¿ 25.000,- Ja, vervolq in 4 De middelen (¿ 30.000,-) zijn in verband met herprioritering gebruikt voor de uitbreiding van de stallingsvoorzieningen in het centrum. ..~..14 Actieplan Fiets 2006 Bijlage 2 P ri 0 rite ite n lij st Nr. Route 23 Rooseveltlaan / Steenweg 37 Watermolenwal 55 Engelseweg 25b Heeklaan 29 Churchilllaan 42 Oostende 6 Ashorstpad/Dr. Dreeslaan/Gasth uisstraat 9 De Voort 10 Brandevoort (spoorlijnNlits) 16 Slegerstraat Brandevoortsed reef(vlits 27 Weyer-Brouwhuis 28 Groot Goorrroute 78 Stationstunnel 5a Dorpsstraat 12 Hoofdstraat 15 Europaweg 17 Cortenbachstraat 18a Boerhaavelaan 24a Europaweg 26a Kanaaldijk NW 26b Kanaaldijk NW 30 Engelseweg 43 Oostende 49 Wethouder Ebbenlaan 53a Deurneseweg 56a Wethouder van wellaan 56c Wethouder van wellaan 62 Sjef de Kimpepad 11 Geldropseweg score 4,5 4 3,5 3,5 3,5 3,5 3 3 3 3 31 Verlengde Stationsstraat 21 Julianalaan 57 Hurksestraat 71 Engelseweg 77 Helmondsingel 32 Verlengde Stationsstraat 40 luidende 45b Nachtegaallaan 58b Bakelsedijk 63a Weg door de rijpel 65 Rivierensingel 69 Kanaaldijk ZW 2a Lieshoutseweg 3a Braakweg/Schootenseweg 5b Dorpsstraat 18b Boerhaavelaan 22 Wesselmanlaan 53b Deurneseweg 58a Bakelsedijk 61 Het Oude Pad 70a Varenschut 1 Gerwenseweg 2b Lieshoutseweg 80 Deurneseweg 13 Spoorroute ( slegerstraatlmierloseweg) 38 Markstraat 39 Binderseind/Oostende 3b Braakweg 3c Schootenseweg 4 Veedrift 7 Jan Ettenstraat 8 Hortsedijk 14 Pres. Rooseveltlaan 19 Jan van Brabantlaan 20 Aarle-Rixtelseweg 24b Europaweg 25a Heeklaan 33 Weg op den Heuvel 2,5 2,5 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 2,5 2,5 .~ 16 Actieplan Fiets 2006 Nr. Route Score 34 Groenewoud/Zuid 1 koninginnewal 35 Kasteeltraverse 1 36 Noord koninginnewal 1 41 Molenstraat 1 44 Uiverlaan 1 45a Nachtegaallaan 1 46 Nieuwveld 1 47 Venuslaan 1 48a Jan LuykenlaanNinc. Van 1 Goghlaan 48b Jan LuykenlaanNinc. Van 1 Goghlaan 50 Molenstraat 1 51 Kasteeltraverse 1 52 Burgemeester van Houtlaan 1 53c Deurneseweg 1 54 Churchilllaan 1 56b Wethouder van wellaan 1 58c Bakelsedijk 1 59 Rijpelbaan 1 63b Weg door de rijpe! 1 64 Overloop/Biesbosch 1 66 Peeleik 1 67 Piet van Bokhovenpad 1 68 Heibergweg 1 70b Varenschut 1 72 Duizeldonksestraat 1 73 Vossen beemd 1 74 Vossen beemd 1 75 Lage Dijk 1 3b Braakweg 0,5 48b J. Luykenlaan / Vinc. Van 0,5 Goghlaan 53c Deurneseweg 0,5 80 President Rooseveltlaan 0,5 81 Aarle Rixtelseweg 0,5 59 Rijpelbaan 0,5 63b Weg door de Rijpel 67 Piet van Bokhovenpad 68 Heibergweg 60 Wolfsputterbaan 76 Brandevoortsedreef 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 17 Actieplan Fiets 2006 Bijlage 3 K nel p u n ten 0 v e rz i eh t 18 |