• Bestuur
  • Commissiestukken Nota verantwoording Wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad Oost

Commissiestukken Nota verantwoording Wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad Oost

Documentdatum 17-09-2002
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

B~rt bij agenda ry,

datum vergadering

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Comrnissiebehandeling.

Vastge~ld in B en W vergadering van : 3 september 2002

Onderwerp: Nota van Verantwoording behorende bij het Wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad Oost

Inhoud: In april jl. ontvingen alle raads- en commissieleden het concept-Wijkontwikkelingsprogramma

(WOP) Binnenstad Oost.

Vanaf apdi heeft dit concept-programma als discussienota een uitgebreid communicatie-traject doorlopen. In

bijgevoegde "Nota van Verantwoording behorend bij het WOP Binnenstad Oost'worden de ingebrachte

suggesties en kanttekeningen gerubriceerd en afgewogen m.b.t. de vraag of bijstelling van het WOP

gewenst is. Verwezen wordt met name naar het Résumé in paragraaf 5 van de Nota.

Voorgesteld wordt e.e.a. op 17 september a.s. in de Raadscommissie Ruimtelijk-Fysiek in een opiniërend en

informatief agendapunt te behandelen.

Vervolgens zullen het WOP en bijbehorende documenten op 15 oktober a.s. voor advies aan de Raadscom-

missie Ruimtelijk-Fysiek worden voorgelegd, waarna op 5 november a.s. de vaststelling door de Raad is

gepland.

Nota Verantw BO Comm Format hemm.doc

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Nota van Verantwoording behorend bij het WOP Binnenstad Oost

Het college van B en W verzoekt:

De Nota van Verantwoording behorend bij het WOP Binnenstad Oost voor overleg voor te leggen aan de

Raadscommissie Ruimtelijk-Fysiek op 17 september a.s.

Nota Verantw BO Comm Format hemm.doc

Pagina 1 van 2

@@@ NOTA VAN VERANTVVOORDIN&

1 w

@il 1 11

al

EN

NOTA VAN VEPtANTWOORbING

BEHORENB BIJ HET WIJKONTWIKKELINGSPROGRAMMA BINNENSTAB OOST

CONCEPT

27 AUGUSTUS 2002

1

NOTA VAN VERANTWOORBIN&

BEHOP-ENB BIJ HET WIJKONTWIKKELINGSPROGRAMMA BINNENSTAB OOST

1. Inleiding

In april 2002 verscheen de "Discussienota Wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad Oost"(kortweg: WOP). Rondom dit concept-WOP heeft

een uitgebreide communicatie plaatsgevonden onder meer bestaande uit:

0 Het toezenden van de discussienota aan een reeks van bewoners, belanghebbenden en andere betrokkenen zoals marktpartijen met de

mogelijkheid schriftelijk te reageren;

0 Het houden van een "inloopdag" (op 26 april jl.) in het wijkinformatiecentrum met o.a. de mogelijkheid ter plaatse een formulier met opmer-

kingenlkanttekeningen in te leveren;

0 Het publiceren van het integrale WOP op de gemeentelijke internet-website;

0 Het voeren van overleg met direct betrokkenen als Ondernemersvereniging Heistraat, Woningbouwverenigingen, Marktpartijen, etc...

De ingebrachte suggesties en kanttekeningen worden in deze "Nota van Verantwoording" gerubriceerd en afgewogen m.b.t. de vraag of bijstel-

ling van het WOP gewenst is.

Ons college is verheugd dat onze keuze voor een kwetsbare opstelling in de vorm van het breed verspreiden van een "discussienota" heeft ge-

leid tot een groot aantal reacties van een hoog niveau en uiteenlopend karakter. Er zijn diverse waardevolle suggesties ontvangen, die wij deels

wensen over te nemen en die deels aanleiding zijn tot heroverweging van eerder ingenomen standpunten.

2. Opzet Nota

In de bij deze nota gevoegde Bijlage zijn in de linkerkolom de resultaten van de communicatie in de afgelopen maanden - in samengevatte

vorm - weergegeven.

In de rechterkolom is aangegeven in hoeverre hier in het WOP op wordt ingegaan, in hoeverre dit tegemoet komt aan de insprekerswensen en

bij het niet tegemoetkomen aan de insprekerswensen - welke afwegingen hierbij een rol spelen. Hierbij wordt de indeling van het WOP in vijf

beleidssporen en overige aspecten gevolgd. Als extra categorie is de rubriek "Algemeen" toegevoegd voor reacties die op meerdere beleids-

sporen tegelijk of het gehéle WOP betrekking hebben. De indeling van deze nota is zodoende als volgt:

1. Algemeen 6. Handhaving

2. Sociaal-maatschappelijk 7. Organisatie

3. Ruimtelijk-structureel 8. Communicatie

4. Ruimtelijk-beheer 9. Financiën

5. Wijkeconomie

2

3. Inqekomen Commentaar

Van de volgende instellingen, organisaties en/of personen is commentaar op het WOP ontvangen:

1 ) Gemeenschappelijke reactie van Stichting Algemeen Maatschappelijk Werk Heimond, Stichting Welzijnsbevordering Heimond, ROC ter Aa - Afdeling

Educatie, GGD, Basisschool De Uilenburcht, Heimond Actief en Stichting Welzijn Ouderen Heimond (in de Bijlage aangeduid als: "Diverse Maatschgp-

pgffke flnskW~");

2) Gemeenschappelijke reactie van Vereniging Wijkbeheer Binnenstad, Bewonerswerkgroep "Samen Wonen" Dierenbuurt, Bewonersorganisatie Sassen-

buurt, Winkeliersvereniging Heistraat, Particuliere Woningbezitters Binnenstad, Platform Heimondse Bewonersorganisaties, Bewonersraad Woonpartners.

JongerencentrumDeToekomst,HuurdersbelangenverenigingVolksbelang(indeBijlageaangeduidals:"Veren@"n H«Lkbeheerpa.')

3) Gemeenschappelijke reactie Slagerij Al Jattari Heistraat-Pistoriusstraat 20; Slagerij Sabir Kasabi Binderseind 19A; Altun 2" Hands-Markt Heistraat 103, A.

Ocalan, Heistraat (in de Bijlage aangeduid als: "vier winkeliers").

4) Gehandicapten Overleg Heimond (GOH);

5) Stichting Welzijn Ouderen (SWOH)/Kenniscentrum Ouderen

6) Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond e.o.;

7) Huisartsenpraktijk Willem Prinzenstraat 53;

8) Politie Brabant Zuidoost;

9) Rooms Katholieke Parochie Heilige Lambertus;

10) Dhr. M. Douiyeb namens de Stichting Islamitisch Cultureel Centrum AJwakf Al lslami;

11) Ondernemersvereniging Heistraat;

12) Van Eyck's Wijnkelders B.V., Heistraat

13) Stichting Woonpartners;

14) Woningbouwvereniging Volksbelang;

15) Commissie Wonen;

16) Begeleidingscommissie Grote Stedenbeleid;

17) oordinator ierzwaluwenwerkgroep Nederland afdeling Heimond, J. van Rijt, Hendrik Mesdagstraat 1 l;

18) Voorzitter Huurdersbelangen Organisatie Centrum, H. van Dijk, Bindersestraat 83;

19) S.M.A.B. IJsselmuide, Hemelrijksestraat 16

20) L. Hesius, Bakelsedijk 5 (namens Bewoners Bakelsedijk 3 en 5);

21) E. van Lieshout, Brederodelaan 4;

22) H. van den Eynden, Bakelsedijk 42;

23) F. Verstappen en B. Vanhommerig, Lithoyenseweg 34;

24) P. van Duynhoven, Lithoyenseweg 48;

25) M. Lahlah, Lithoyenseweg 50;

26) J. Bienkowski, Sassenplein g;

27) A. Wagtmans, Sassenstraat 47;

28) M. van Baal, Willem Prinzenstraat 139;

29) M.R. Lathzadeh, Burg, van Houtiaan 105A;

30) . Lambrechts, Willem Prinzenstraat 135;

31) B. v.d. Broek, Wolfstraat 125;

32) Mevr. A. Vogels, Hemelrijksestraat 89;

3

33) Adriaansen, Wezelstraat 2;

34) P. Senders & G. Kanters, Schooistraat 3.

Daarnaast is door een zevental marktpartilen serieus gereageerd is op het W P - in casu:

0 Adriaans & Brinkman Vastgoed BV,

0 Combinatie Hurks Vastgoed/Adriaans Aannemersbedrijf B.V,

0 Heijmans IBC Vastgoedontwikkeling,

0 SFB Vastgoed,

0 Advin Adviseurs en Ingenieurs,

0 Arcadis Infrastructuur, Gebouwen, Milieu en Communications en

0 HBG Vastgoed BV.

Deze reacties hebben betrekking op verzoeken om (risicodragend) te participeren (in het geval van de Sassenbuurt al geëffectueerd) dan wel

als procesbegeleider op te treden of specifieke deskundigheid in te brengen bijvoorbeeld op het terrein van de openbare ruimte.

Ten aanzien van de inhoudelijke aspecten stellen wij vast dat in de situatie van de Heistraat en omgeving de in het WOP gepresenteerde ste-

denbouwkundige visie met name qua economisch perspectief en beoogde parkeeroplossingen niet aansluit bij de marktvisie.

Bijzonder verheugend is het te constateren dat marktpartijen hebben aangegeven om onmiddellijk na afronding van een selectieprocedure ge-

zamenlijk in een PPS-constructie het ruimtelijk-economische plan ten aanzien van de Heistraat e.o. verder uit te willen werken. Wij stellen voor

om een dergelijk plan onder leiding van een supervisor te laten opstellen. Corporaties en andere belanghebbenden worden actief bij het plan-

proces betrokken. Doel is een juiste balans te bereiken tussen de programmatisch gewenste functies, ruimtelijke inpassing, beeldkwaliteit en

economische haalbaarheid. Het streven is zo snel als mogelijk de verscheidene ideeën zoals die in de reacties naar voren komen, zodanig af

te stemmen dat één volwaardig plan ontstaat met zowel een stedenbouwkundige, economische, volkshuisvestelijke, sociaal-maatschappelijke

als financiële paragraaf.

4. Vervoigprocedure

De te volgen procedure met betrekking tot de afwikkeling van het WOP inclusief deze Nota van Verantwoor ing, is a s vo gt:

0 27 augustus: eerste behandeling in het College van B&W; terugkoppeling naar insprekers;

0 17 september: eerste informatieve en opiniërende behandeling in Commissie Ruimtelijk Fysiek:

0 25 september: klankbordgroep Binnenstad Oost;

0 eind september/begin oktober: finale behandeling in het College van B&W;

0 15 oktober: behandeling voor advies in Commissie Ruimtelijk-Fysiek;

0 5 november: vaststelling WOP inclusief nota van wijzigingen door de Gemeenteraad;.

0 Januari-februari 2003: publicatie definitieve WOP zoals vastgesteld door de Gemeenteraad.

Uit deze opsomming blijkt dat er nog een procedure van enkele maanden is te doorlopen alvorens het definitieve WOP beschikbaar is. Ui-

teraard liggen in de tussentijd de activiteiten in Binnenstad Oost niet stil; lopende projecten en activiteiten gaan gewoon door.

4

5. Résumé: Belangrijkste biscussiepunten en Conclusies

Wordt het geheel van ingekomen reacties en ons commentaar - zoals verwoord in de bijlage - overzien, dan kan op hoofdlijnen het volgende

worden geconcludeerd:

a) Van vele kanten is verzocht om een integrale aanpak op sociaal-maatschappelijk gebied, het opzetten van een netwerk van woon-, werk-

en welzijnsvoorzieningen e.d.. Dit alles onder trekkerschap van de gemeente. Wij nemen deze uitdaging aan en zullen zorg dragen voor

een adequate aansturing en coördinatie vanuit de gemeente.

b) Ook is van vele zijden verzocht om participatie in de Projectorganisatie m.b.t. de wijkontwikkeling. Dit verzoek berust deels op een misver-

stand. De in het WOP genoemde projectorganisatie is zeker niet bedoeld als een zuiver ambtelijke organisatie. Met name ook op projectni-

veau achten wij participatie van "derden" gewenst en noodzakelijk.

c) De Vereniging Wijkbeheer Binnenstad vraagt om professionele ondersteuning. Wij onderkennen een zekere behoefte in dit opzicht en mo-

menteel wordt in overleg met de Vereniging Wijkbeheer Binnenstad en de SWH naar een oplossing gezocht.

d) Vele kanttekeningen worden geplaatst bij de realisering van een grootschalige jongerenaccommodatie in Binnenstad Oost. Dit is voor ons

aanleiding geweest om af te stappen van ons eerdere voornemen. Thans willen wij over stappen op een anders opgezet "Jongerenservice-

punt" , dat met name is gericht op activering van en samenwerking met bestaande instellingen. De optie van het voormalig FNV-gebouw als

mogelijke locatie voor een Jongerencentrum komt hiermee definitief te vervallen.

e) Verzocht is om óók na realisering van de nieuwe accommodatie voor wijkhuis/brede school, bestaande buurthuizen als 't Huukske, het

Badhuis en de Bakkerij open te houden. Wij houden echter vast aan de gekozen optie van één centrale sociaal-culturele voorziening met

een functie voor de gehele wijk in de vorm van het wijkhuis/brede school. Dit impliceert dat 't Huukske, het Badhuis en de Bakkerij in 2005 -

bij het gereedkomen van de nieuwe centrale accommodatie - als buurthuizen zullen worden gesloten.

Wij zien af van de optie om een moskee te situeren aan de Wethouder Ebbenlaan. Onze voorkeur voor een nieuwbouwlocatie van de mos-

kee gaat thans uit naar de omgeving van de huidige locatie, d.w.z. de omgeving Blinkertsestraat-Pistoriusstraat,

g) Veel ingekomen reacties hebben betrekking op de Heistraat en omgeving. Zoals uiteengezet in paragraaf 3 zal de komende periode (in een

PPS-constructie) worden gewerkt aan het opstellen van één plan voor het gehele zgn. "Fase Drie-gebied" (Heistraat-Karel Raijmakersstraat

e.o.). Wij hechten er in dit verband aan nogmaals te benadrukken dat de realisering van een Buurtpark-Plus binnen dit deelgebied een es-

sentieel onderdeel vormt van het Masterplan voor de gehele wijk. Dit neemt niet weg dat omtrent de stedenbouwkundige vormgeving, de fi-

nanciering en de fasering van de aanpak van het "Fase Drie-gebied" inclusief het Buurtpark-Plus nog het nodige denkwerk zal moeten wor-

den verricht.

h) Van diverse kanten wordt het voornemen om een 30km/u-zone te realiseren toegejuicht. Dit is voor ons aanleiding aan dit onderdeel van

het WOP prioriteit toe te kennen. Wél is inmiddels gebleken, dat de financiering van de aanleg van een 30km/u-zone in de gehéle wijk nog

niet rond is. Het is daarom twijfelachtig of afronding van dit gehele project in 2003 - zoals vermeld in het concept-WOP - nog haalbaar is.

i) Door diverse organisaties en personen worden kanttekeningen geplaatst bij het handhavingsbeleid. Ook is er kritiek op de tot nu toe be-

reikte resultaten.

Het afgelopen half jaar hebben wij veel geïnvesteerd in het opzetten van een integraal handhavingsprogramma voor Binnenstad Oost. Dit

programma is een concrete uitwerking van het vastgestelde integraal veiligheidsbeleid. Organisaties uit de veiligheidsketen, zoals politie,

justitie, corporaties en uiteraard ook gemeentelijke diensten zullen een multidisciplinair samenwerkingsverband aangaan. Een ieder zal,

vanuit een nauwkeurige afstemming, gerichte handhavingsacties ten uitvoer brengen. Deze acties hebben zowel een strafrechtelijk

5

(processen-verbaal) , bestuursrechtelijk (aanschrijvingen, sluiting etc.) als privaatrechtelijk (ontbinding huurcontract) karakter. In de sfeer

van bijvoorbeeld bestrijding van illegale hennepkwekerijen en nauwe betrokkenheid van instanties bij het jongerencentrum en de buurt-

schouw, werpt deze aanpak reeds zijn vruchten af. Voor het einde van dit jaar wordt deze aanpak geformaliseerd door een samenwerkings-

convenant, alsmede een structurele uitbreiding van de formatie, o.a. uit de zgn. "buurt aan zet middelen". Wij staan eveneens op het stand-

punt dat er op het gebied van de integrale handhaving meer resultaat geboekt moet worden. Ook zal bij de diverse vernieuwingen in de

ruimtelijke en sociaal-maatschappelijke sfeer het aspect veiligheid in brede zin worden meegenomen.

j) Enkele insprekers stellen vragen m.b.t. de financiële aspecten van het WOP.

Op 18 juli jl. werden de contracten inzake de herstructurering van de Sassenbuurt door de drie betrokken partijen (Volksbelang, Combinatie

Hurks-Adriaans en Gemeente) ondertekend. De financiële implicaties van dit contract voor onze gemeente zijn verwerkt binnen het Meerja-

renprogramma Stedelijke Vernieuwing en de begroting van het Grondbedrijf.

Ons streven is om t.a.v. de exploitatie-opzet voor de Dierenbuurt, analoog aan de Sassenbuurt, een voor alle partijen optimale verdeel-

sleutel te vinden. De betrokkenheid van marktpartijen die risicodragend zijn en de nodige expertise inbrengen, is hierbij naar onze mening

van groot belang.

Wat betreft de aanpak van het zgn. "Fase Drie-gebied" en in het bijzonder de Heistraat zijn de financiële consequenties nog niet bekend.

Wél hebben wij anticiperend op de noodzakelijke aanpak reeds extra middelen gereserveerd (binnen het Meerjarenprogramma Stedelijke

Vernieuwing) voor de Heistraat en directe omgeving. Wij geven hiermee nogmaals een duidelijk signaal dat aanpak van dit deelgebied een

hoge prioriteit heeft. Nadat een meer concrete ruimtelijk-economische planopzet voor de Heistraat e.o. is uitgewerkt, kunnen wij aan uw

Raad ook de globale financiële consequenties voorleggen.

In het WOP is voorts sprake van een actief beheer in de gebieden buiten de herstructurering. De bestaande begroting voorziet nog niet in

extra financiële ruimte om deze gebieden, qua beheer op een hoger niveau te brengen. Daarom zullen wij voorstellen uitwerken, die inzage

moeten verschaffen in de benodigde extra middelen. Een extra investering in dit onderdeel van het WOP achten wij van belang, omdat an-

ders ook in deze delen van de wijk de verloedering kan toeslaan.

27 augustus 2002

Burgemeester en wethouders van Heimond

6

BIJLAGE: SAMENVATTING INGEKOMEN REACTIES EN GEMEENTELIJK COMMENTAAP.

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

L.ALGEMEEN

¿ Diverse maatschappelijke instellingen; Vereniging Wijkbeheer c.a.; De positieve reacties op het WOP stemmen ons uiteraard tevreden en geven ons de

Commissie Wonen: overtuiging dat wij op de goede weg zijn. Dit laatste uiteraard in het volle besef dat wij

Het feit dat er nu voor de wijk Binnenstad Oost een integraal uitvoe- er nog niet zijn en dat nog veel werk zal moeten worden verzet om de wijk op het in

ringsgericht programma ligt, ondervindt veel waardering. Het (hoge) het WOP geschetste niveau te brengen. Voorts werken wij graag mee aan landelijke

ambitieniveau van het WOP wordt van vele kanten ondersteund. verzoeken inzake publicaties en case-studies met betrekking tot de wijkontwikkeling

¿ Woningbouwvereniging Volksbelang: Binnenstad Oost. Dit kan ons inziens bijdragen aan de gewenste positieve beeldvor-

Op hoofdlijnen kunnen wij instemmen met de in het concept-WOP ming rondom Binnenstad Oost. Tevens kan dit bijdragen aan het bekend raken el-

beschreven aanpak, de sassenbuurt en omgeving in het bijzonder. ders in den lande van de in onze stad bereikte resultaten op het gebeld van stedelijke

¿ Ook is er landelijk belangstelling voor het WOP. vernieuwing en grote stedenbeleid.

Het "Kenniscentrum Stedelijke Vernieuwing" (KEI) wijdde in het juli-

nummer van haar bulletin A5 een kort artikel aan het verschijnen

van het WO P.

Het NIROV (Nederlands Instituut voor Ruimtelijke Ordening en

Volkshuisvesting) zal het WOP in Binnenstad Oost als een "case-

study" hanteren voor één van de door haar opgezette cursussen.

¿ S. Lambrechts, Willem Prinzenstraat 135 - M. Van Baal, Wiilem

Prinzenplein 139:

Helemaal eens met de plannen.

¿ Begeleidingscommissie Grote Stedenbeleid: Inderdaad, proberen wij de wijkontwikkeling zo veel mogelijk integraal op te pakken.

Benader de wijk op een integrale manier en draag er als gemeente Het feit dat het WOP is opgebouwd uit vijf beleidssporen, die in onderlinge afstem-

zorg voor dat het stedelijk beleid niet strijdig is met de prioriteit voor ming zijn opgezet en uitgewerkt (in activiteiten-programma's) is hiervan een goed

Binnenstad Oost. voorbeeld. Dit laat onverlet dat de bewaking van de integraliteit bij de uitvoering van

Maak dat wat sterk is, sterker. het programma de nodige aandacht vraagt, waarop verder in deze nota nog nader

zal worden ingegaan.

De prioriteit voor Binnenstad Oost heeft uiteraard zijn implicaties voor het totale ge-

meentelijke beleid. Deze prioriteit als onderdeel van het Grote Stedenbeleid komt ook

nadrukkelijk naar voren in het Collegeprogramma in Hoofdzaken 2002 - 2006. Ons

college houdt in dit opzicht onverkort vast aan de Integrale Stadsvisie 201 0 en het

Meerjarenontwikkelingsprogramma zoals vastgesteld in resp. maart 2000 en oktober

1999. De prioriteit voor Binnenstad Oost stelt uiteraard grenzen aan de mogelijkhe-

den elders in de stad. Zo is vooralsnog een lagere prioriteit toegekend aan de wijk-

7

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

ontwikkeling in Heimond-West en Heimond-Noordoost.

Het benutten van de aanwezige potenties (sterke punten) in de wijk is één van de

uitgangspunten van het WOP. Als zodanig worden in het WOP onder meer genoemd:

de aanwezigheid van historische bebouwing en monumenten (kerken, begraafplaats,

etc.), het grote aantal actieve buurtgroepen en bewonersinitiatieven, de verscheiden-

heid aan commerciële, sociaal-maatschappelijke en -culturele voorzieningen, etc.

0 Diverse Maatschappelijke Instellingen: Dit standpunt wordt niet gedeeld door ons college. Het is weliswaar zo dat het WOP

Het WOP is primair opgebouwd vanuit het denkkader en de sys- volgens een bepaalde systematiek is opgezet, doch dit is noodzakelijk om de om-

teemwereid van de locale overheid. Daardoor worden kansen die er vangrijke en complexe operatie inzichtelijk te maken. Los hiervan is het proces om te

liggen om via een proces van interactieve beleidsvorming te komen komen tot een inhoudelijk goed verhaal met een breed politiek-maatschappelijk

tot voldoende gedeelde ambitie en gedragen planvorming en uitvoe- draagvlak sterk vraaggericht, interactief en laagdrempelig ingericht. Voorafgaand aan

ring onvoldoende benut. Wij voelen ons nu te veel re-actor op de het opstellen van deze discussienota is uitvoerig onderzoek verricht, waardoor veel

gemeentelijke plannen, terwijl wij liever als actor samen met de ge- informatie boven tafel is gekomen. De vele positieve reacties sterken ons in ons

meente en wijkbewoners bijdragen aan de beleidsvoorbereiding op standpunt om deze koers vast te houden.

die gebieden waarop wij specifiek deskundig zijn.

0 Vereniging Wijkbeheer c.a.: Het WOP geeft wel degelijk een visie voor de periode tot ongeveer 2010. Immers als

Het WOP is te weinig gebaseerd op de contouren van een eindvisie belangrijke kaders worden onder meer gegeven:

voor de wijk. Te vaak vallen termen als medio, ontwikkeling en in - de doorbreking van de eenzijdige bevolkingsstructuur en eenzijdige woningvoorraad

onderzoek. waarbij rond 201 0 de verhouding huur- vs. Koopwoningen 50 - 50 moet zijn;

- de benoeming van de (tot 201 0) te herstructureren en actief te beheren deelgebie-

den (zie kaart 1 Masterplan);

- de aanduiding van de gewenste functionele structuur (Masterplan);

- het streven naar de realisering van een "buurtpark plus' (M

2. SOCIAAL-MAATSCHAPPELIJK

2. 1. ONDERDEEL SOCIALE INFRASTRUCTUUR

¿ Diverse Maatschappelijke Instellingen: Wij onderschrijven de noodzaak om te komen tot een integrale aanpak op sociaal-

Binnen het sociaal-maatschappelijk beleidsspoor ligt het accent maatschappelijk gebied, het opzetten van een netwerk van woon-, werk- en welzijns-

sterk op de realisering van locaties en gebouwen. Het is te veel een voorzieningen e.d.. Tot nu toe is een en ander nog niet goed van de grond gekomen.

instrumenteel verhaal, een opsomming van naast elkaar staande Een goede coördinatie van een dergelijke aanpak is voorwaarde. Wij zijn bereid als

projecten. Wij missen een samenhangende analyse van maat- gemeente zorg te dragen voor een adequate aansturing en coördinatie en zullen

schappelijke kansen en bedreigingen en in het verlengde hiervan hieraan op korte termijn invulling geven. Wij verwachten wél de nodige inbreng van

een gedegen integrale aanpak op sociaal-maatschappelijk gebied. betrokken partijen zowel in het denkwerk omtrent de vormgeving van dit netwerk als

Wij verzoeken de gemeente dit proces te gaan trekken samen met in de realisering en het doen functioneren van dit netwerk. Tevens wordt van de be-

bewoners/bewonersorganisaties en professionele organisaties. trokken partijen verwacht dat zij daarbij over de grenzen van hun eigen instelling/or-

¿ Commissie Wonen (zie volgende pagina) ganisatie heen kijken.

8

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

¿ Commissie Wonen:

De vertegenwoordiger van de wonen-zorgsector is van mening dat

er een bereikbaar netwerk van wonen, welzijns- en zorgvoorzienin-

gen in de wijk aanwezig dient te zijn, dat in onderlinge samenhang

de problemen aanpakt.

¿ Vereniging Wijkbeheer c.a.:

Het is o.a. wanneer het gaat om de doelgroep "ouderen" niet vol-

doende om alleen gebouwen te realiseren. Nadere uitwerking van

een stuk sociale infrastructuur op dit gebied is gewenst.

¿ Diverse Maatschappelijke Instellingen: In het WOP wordt in par. 2.2. expliciet ingegaan op de bevolkingssamenstelling: ge-

Het WOP zou meer dan nu het geval is, een doorkijk moeten geven streefd wordt naar een meer evenwichtige bevolkingssamenstelling door realisering

naar de gewenste bevolkingssamenstelling van de toekomstige Bin- van een gedifferentieerd woningbouwprogramma. Het voorkomen van een te eenzij-

nenstad. Het gaat daarbij o.a. om de vraag welke mensen worden dig samengestelde bevolking is dus één van de doelen van het WOP.

bedoeld, als in het WOP wordt gesteld dat investeren in de Binnen- Beseft wordt dat bijvoorbeeld maatschappelijke instellingen graag zouden weten hoe

stad primair betekent investeren in mensen. de bevolking van Binnenstad Oost in 2010 is samengesteld naar leeftijd, inkomens-

Specifieke aandacht wordt gevraagd voor het snel toenemende categorie e.d.. Mede gelet op de onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen op de wo-

aandeel allochtonen in de Binnenstad. Dit proces versterkt zichzelf ningmarkt is dit niet goed mogelijk. Wel kan er in zijn algemeenheid iets over worden

en leidt tot ongewenste effecten op het gebied van emancipatie en gezegd. Immers:

integratie. Op dit terrein is specifiek beleid gewenst. Thans bestaat de woningvoorraad in Binnenstad Oost uit circa 3.650 woningen,

waarvan 79% (merendeels goedkope) huurwoningen. Volgens de prognose in par.

3.3.3 zullen tot 201 0 ongeveer 870 woningen worden gesloopt, m.a.w. het grootste

deel (ca. 2.780 woningen) van de huidige goedkope voorraad zal ook in 201 0 nog

aanwezig zijn. Daarmee samenhangend zal de wijk dus ook in 201 0 nog een relatief

sterk accent op de lagere inkomensgroepen kennen.

Wél mag op grond van het bouwprogramma van ruim. 600 koopwoningen (naast ca.

500 huurwoningen) worden verwacht dat een verschuiving zal optreden in de rich-

ting van een hoger, zij het nog altijd minder dan gemiddeld, aandeel midden- en ho-

gere inkomensgroepen in de wijk.

Vereniging Wijkbeheer c.a.: Wij denken niet dat apart beleid de sleutel is voor een succesvolle aanpak van dit

In Binnenstad Oost woont een beperkt aantal mensen die er in meer probleem. Wij hebben de stellige overtuiging dat juist een integrale aanpak er toe kan

of mindere mate een "asociale leefstijl" op na houden. Herhuisves- bijdragen dat de "rotte appels" verdwijnen. In het corrigeren van "asociale leefstijlen"

ting van deze bewoners in andere wijken verschuift het probleem. speelt de directe omgeving een belangrijke rol. Daarnaast is ingrijpen in het kader

Dit probleem moet meer aandacht krijgen in het WOP. Er moet een van het handhavingsbeleid van de overheid - als onderdeel van de integrale aanpak

apart beleid komen voor deze doelgroep, waarbij het gedrag van aan de orde bij ontoelaatbaar en strafbaar gedrag.

deze groep doeltreffend wordt aangepakt.

9

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

Diverse Maatschappelijke Instellingen en Vereniging Wijkbeheer Dit is een zinnige opmerking: in beginsel is inderdaad een integrale aanpak op het ni-

c.a.: veau van de totale wijk aan de orde. Wél is vastgesteld dat met name de sociaal-

In het WOP staat dat in de niet-herstructureringsgebieden extra maatschappelijke problemen in de herstructureringsgebieden extra aandacht verdie-

kwaliteitsimpuisen zullen worden gegeven aan het ruimtelijk beheer. nen..

Wij pleiten óók voor deze gebieden voor een integrale aanpak met

aandacht voor áiie beleidssporen.

2 2 ONDERDEEL PARTICIPATIE

0 Begeleidingscommissie Grote Stedenbeleid: Wij zijn het hier absoluut mee eens! Met het "Buurt-aan-Zet'- programma wordt op dit

Werk aan de betrokkenheid en sociale cohesie! vlak al een belangrijke impuls gegeven.

De bewoners moeten bij de uitvoering van het programma betrokken

worden als er iets te doen is wat hen aangaat, waar ze baat bij heb-

ben en op korte of lange termijn voordeel van hebben (dan kun je ze

benaderen).

Stimuleer het zelfbewustzijn van de mensen in de wijk door ze con-

creet aan de slag te laten gaan en ze hierbij te ondersteunen.

0 Vereniging Wijkbeheer c.a.: Via de buurtcampagne, gefinancierd met middelen uit het "Buurt-aan-Zet"-program-

Er is meer aandacht nodig voor activering van huidige en toekomsti- ma, wordt hier al aandacht aan besteed.

ge bewoners zodat zij zéif, individueel en collectief meer verant- Inzake de vraag om professionele ondersteuning van de Vereniging Wijkbeheer kan

woordelijkheid nemen voor hun leven en wonen in de wijk. wellicht ook vanuit datzelfde programma een oplossing worden geboden. Gesprek-

Voor de Vereniging Wijkbeheer Binnenstad is professionele onder- ken ter zake met de Vereniging Wijkbeheer en SWH zijn gaande.

steuning noodzakelijk.

0 Diverse maatschappelijke Instellingen: In par. 1.4 wordt benadrukt dat het WOP vooral ingaat op die aspecten, waarbij

Wij missen in het WOP alles wat te maken heeft met voorschoois nieuwe ontwikkelingen aan de orde zijn. In een bestaande wijk als Binnenstad Oost

beleid, onderwijs en educatie, terwijl hier al jaren fors in wordt ge;in- "wemelt" het letterlijk van de activiteiten, initiatieven en projecten die van grote bete-

vesteerd. kenis zijn voor het goed functioneren van de wijk en die de komende jaren ook ge-

woon zullen voortgaan. Een inventarisatie van al deze activiteiten is achterwege ge-

laten; gefocust is op de extra inspanningen die nodig zijn (of in het kader van het

GSB recent in gang zijn gezet) om de wijk de nodige verbeteringsimpuisen te geven.

Dit betekent evenwel niet dat deze inspanningen uit beeld zijn.

0 Diverse Maatschappelijke Instellingen: Dit is een suggestie, die zeker het overwegen waard is en waarover wij graag nader

Wij pleiten voor lokaal gezondheidsbeleid op wijkniveau als een in- met de professionele organisaties van gedachten wisselen.

tegraal onderdeel van lokaal sociaal beleid.

0 Diverse Maatschappelijke Instellingen: Wij willen graag de uitdaging aan gaan om samen met u door middel van interactieve

Gepleit wordt voor een nadere positionering van sociale activering beleidsvorming een gezamenlijk sociaal-maatschappelijke programma op te stellen

mede in relatie tot activerend welzijnswerk. Op deze wijze kan een (waarin aandacht voor de sociale infrastructuur, sociaal beheer - integratie en parti-

nog betere bijdrage worden geleverd aan de aanpak van de werk- cipatie). Daarin moet dit aspect zeker ook aandacht krijgen.

loosheid.

1 0

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

Vereniging Wijkbeheer e.a.: Er zal dankbaar gebruik gemaakt worden van mensen met deze expertise bij het uit-

Als je de werkloosheid onder allochtonen wilt aanpakken, dan werkt voeren van deze taakstelling.

dat veel beter als daarbij ook professionals met een allochtone ach-

tergrond worden ingezet.

2.3 ONDERDEEL VOORZIENINGEN

¿ Diverse Maatschappelijke Instellingen: Ten aanzien van het Jongerencentrum willen wij overstappen op een ander concept.

Wij zijn positief over uw voornemens voor de realisering van een Thans opteren wij niet langer voor een grootschalige accommodatie in de vorm van

Wijkhuis/Brede School en een Jongerencentrum. Over het Jonge- een geheel nieuw te bouwen "Jongerencentrum", maar voor een anders opgezet zgn.

rencentrum merken wij op dat er géén aparte accommodaties voor 'Jongerenservicepunt". Dit wil zeggen: een voorziening die met name gericht is op

aparte groepen dienen te komen en dat er onderzoek wordt verricht activering van en samenwerking met bestaande instellingen in de wijk of elders in de

naar de wensen van de jongeren zéif. stad. Dit heeft als belangrijk voordeel dat beter en flexibeler op de wensen en be-

hoeften van jongeren ingespeeld kan worden. Ons inziens zal hierdoor tevens de

mogelijke overlast en spanning tussen onverenigbare activiteiten worden beperkt.

¿ Ondernemersvereniging Heistraat: In de nieuwe voorstellen voor de opzet van het Jongerenservicepunt is het ook mo-

Is naast een Jongerencentrum een apart project allochtone jongeren gelijk dat aparte projecten voor aparte doelgroepen plaatsvinden. Het is nadrukkelijk

(pag. 40) nodig, indien men uitgaat van volledige integratie? niet de bedoeling dat er voor allerlei groepen aparte voorzieningen komen.

¿ Vereniging Wijkbeheer e.a.: In de nieuwe opzet ("Jongerenservicepunt") wordt een leeftijdsgrens tot 18 jaar ge-

Een maximale leeftijdsgrens van 24 jaar voor een Jongerencentrum hanteerd. Vanaf 18 jaar worden de jongeren door geleid naar reguliere trajecten als

wordt afgewezen. De indruk wordt gewekt dat een gebouw dé op- casemanagement (Heimond Actie@, etcetera.

lossing is voor de jongerenproblematiek: is dit werkelijk zo? Gepleit Zoals eerder aangeduid, denken ook wij dat alléén een gebouw zeker niet de oplos-

wordt voor eerst een behoefte-onderzoek en dan pas beslissen over sing zal bieden voor de jongerenproblematiek. In de voormelde gedachten over een

de middelen. ander concept wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan de bij jongeren gepeilde be-

hoeften. Dit kan leiden tot een andere inzet van middelen.

¿ Politie Brabant Zuidoost: In het in voorbereiding zijnde Masterplan voor de Openbare Ruimte zal de suggestie

Een groot deel van de groep jongeren van 16 -19 jaar zal moeilijk om in de openbare ruimte speciale plekken/mogelijkheden/aanleidingen voor jonge-

zijn weg vinden naar voorzieningen als wijkhuis, brede school en ren te creëren worden meegenomen.

jongerencentrum. Hun domein zal de straat blijven met als gevolg

plekken waar zij zullen gaan "hangen". Hou hier in het WOP reke-

ning mee en zet er iets tegenover.

¿ R.K. Parochie Heilige Lambertus: Wij zullen de aangedragen optie serieus onderzoeken en daarover met het Parochie-

Verzocht wordt om te bezien of de genoemde activiteiten en ruimten bestuur in overleg treden.

in het te bouwen Wijkhuis/Brede School in afstemming met de 'ie-

ge", sfeervolle ruimten in de Jozefkerk en in overleg met de Paro-

chie kunnen worden opgezet en ingericht. Ook de vestiging van een

ouderensteunpunt zou hierbij kunnen worden betrokken.

¿ Vereniging Wijkbeheer e.a.: Het nieuwe wijkhuis moet absoluut een plek worden voor alle bewoners van de Bin-

Gevreesd wordt voor "interne overbelasting" van het wijkhuis/brede nenstad-Oost. Dat zoiets kan, bewijst het concept van een wijkhuis/brede school in-

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

school als alle huidige en toekomstige activiteiten en organisaties middels al in andere steden in Nederland. Tegelijk wordt het wijkhuis tóch géén me-

onderdak dienen te krijgen in het nieuwe gebouw. Is dit geheel nog ga-voorziening omdat er juist multifunctioneel van ruimtes gebruik zal worden ge-

beheersbaar? Verdragen alle activiteiten zich wel met elkaar? maakt. De geuite vrees voor vermindering van gezelligheid en persoonlijke benade-

Daarnaast bestaat de vrees dat betaald zal moeten gaan worden ring delen wij dan ook niet.

voor het gebruik van ruimte en voorzieningen. Waakzaamheid t.a.v. de exploitatielasten is inderdaad geboden. Aan dit aspect moet

Leiden de (hoge) exploitatielasten er straks toe dat beknibbeld zal reeds nu vééi aandacht worden besteed. Uitgangspunt voor de gemeente is dat de

gaan worden op de openingstijden, op onderhoud en vervangingsin- exploitatielasten voor één nieuw wijkhuis niet hoger mogen zijn dan die van de diver-

vesteringen? Of gaan straks de huren voor de gebruikers omhoog? se gebouwen, die zullen gaan verdwijnen.

Ook wordt gevreesd voor "externe overbelasting" als gevolg van Uiteraard worden punten als parkeeroverlast, geluid, etc. uitgebreid in de overwegin-

parkeeroverlast, geluidsoverlast en verkeersonveiligheid rondom het gen voor realisatie van een nieuw wijkhuis/brede school meegenomen.

wijkhuis/brede school. Met de stelling t.a.v. realistische planningen zijn wij het helemaal eens; helaas is

De termijnen voor de realisering van maatschappelijke voorzienin- vaak "de wens de vader van de gedachte"', maar dat wekt soms ook te veel/ te hoge

gen moeten realistischer worden ingeschat. Nu moeten de plannin- verwachtingen. Wij doen er alles aan om samen met betrokkenen tot realistische

gen iedere keer worden bijgesteld. plannen te komen.

¿ SWOH: Daar waar mogelijk zal zeker aan de specifieke behoeftes van bepaalde bewoners-

De SWOH kan zich vinden in een multifunctioneel wijkhuis, maar bij groepen worden tegemoet gekomen. Het moge echter duidelijk zijn dat bij een multi-

de opzet moet rekening worden gehouden met de specifieke be- functioneel gebruik van het wijkhuis door áile partijen water bij de wijn gedaan moet

hoeftes van allochtone ouderen. Zo is het voor veel oudere moslim- worden. Het zal niet mogelijk zijn aan alle individuele wensen tegemoet te komen.

vrouwen belangrijk dat de ruimte waarin zij verblijven niet toeganke-

lijk is voor mannen.

¿ Vereniging Wijkbeheer c.a.: De vermeende "a-centrale" ligging is niet van dien aard, dat daardoor gevreesd moet

Een aantal ondertekenaars van de gemeenschappelijke reactie is worden dat mensen wegblijven van het wijkhuis. Wij houden dan ook vast aan de ge-

voorstander van het openhouden van bestaande voorzieningen als kozen optie van één centrale sociaal-culturele voorziening met een functie voor de

't Huukske en de Bakkerij in verband met de a-centrale ligging van gehele wijk in de vorm van het wijkhuis/brede school. Dit juist ook gezien de kansen

het nieuwe wijkhuis. die dit biedt voor het opzetten van het gewenste, samenhangende netwerk op wel-

¿ SWOH: zijnsgebied in de wijk. Dit impliceert dat't Huukske, het Badhuis en de Bakkerij in

Het Badhuis is uitermate geschikt voor onze activiteiten met alloch- 2005 - bij het gereedkomen van de nieuwe centrale accommodatie - als buurthuizen

tone vrouwen. Blijft dit behouden? Graag tijdige betrokkenheid, als zullen worden gesloten.

vervangende ruimte moet worden gezocht. Uiteraard zal de SWOH tijdig in de besprekingen rondom het wijkhuis worden betrok-

ken.

¿ Huisartsenpraktijk Willem Prinzenstraat: Het initiatief om in de Leonarduskerk onder meer een huisartsenpraktijk te realiseren

Aandacht wordt gevraagd voor het zeer dringende huisvestingspro- is een initiatief van "Groeps Care B.V.". De gemeente werkt graag mee aan dit initia-

bleem van de huisartsenpraktijk. Mits een en ander in een accepta- tief, mits een en ander past binnen de monumentale status van de kerk en financieel

bele financiële invulling gerealiseerd kan worden, biedt de Leonar- haalbaar is. Aan "Groeps Care B.V." is verzocht om op zo kort mogelijke termijn de

duskerk een uitstekende oplossing voor dit probleem. Er dient van (financiële) haalbaarheid van de plannen aan te tonen.

gemeentezijde snel "witte rook" voor de plannen m.b.t. de Leonar-

duskerk te worden gegeven.

1 2

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

0 Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond e.o.: Het Wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad Oost is een discussienota, m.a.w. de

Op kaart 1 0 (blz. 78) van het WOP wordt gesproken over " front offi- nota bevat óók ideeën en suggesties welke op dit moment niet als vaststaand beleid

ce uitbreiding en verblijfseenheden tehuis". Vanuit Huize Den Herd kunnen worden aangemerkt. Dit geldt onder andere voor het gestelde op kaart 1 0 uit

bestaan op geen enkele wijze voornemens het tehuis uit te breiden. de nota, waarop onder andere een suggestie wordt gedaan voor de inrichting van de

0 Vereniging Wijkbeheer c.a.: EDAH en omgeving. Als op deze kaart gesproken wordt van "front office uitbreiding

Men is tegen het bebouwen van het voorterrein van Den Herd aan tehuis" en "verblijfseenheden voor tehuis", is niet meer bedoeld dan aan te geven dat

de Bindersestraat. Inmiddels zijn over gebruik en inrichting van dit - wanneer er de komende jaren plannen zouden bestaan tot uitbreiding van Huize

terrein andere afspraken gemaakt. Den Herd - deze in de herontwikkeling van de EDAH en omgeving meegenomen

zouden kunnen worden. Als dergelijke plannen de eerstkomende jaren absoluut niet

aan de orde zijn, zal in de definitieve versie van het WOP elke suggestie in die rich-

ting worden vermeden.

0 Polftie Brabant Zuidoost: Door ons college is inmiddels onderkend dat de locatie Wethouder Ebbenlaan géén

Locatie moskee aan de Wethouder Ebbenlaan is geen goede keuze. goede locatie voor een moskee is. Aan de Stichting Islamitisch Cultureel Centrum Al

0 Dhr. Douiyeb (Stichting Islamitisch Cultureel Centrum, Al Akwakf Is- Akwakf Al lslami hebben wij bericht naar een definitieve oplossing voor nieuwbouw

lami): van de moskee te zoeken binnen Binnenstad Oost. In concreto gaat onze voorkeur

Het is na 15 jaar zoeken en overleggen dringend noodzakelijk dat er daarbij uit naar de omgeving van de huidige locatie, d.w.z. de omgeving Blinkert-

duidelijkheid en vooral zekerheid komt over nieuwbouw van het Is- sestraat-Pistoriusstraat.

lamitisch Centrum. De druk vanuit de gemeenschap neemt sterk toe.

0 Vereniging Wijkbeheer c.a.: Dit pleidooi wordt door ons zonder meer onderschreven. Eén van de belangrijkste re-

Er moet meer aandacht komen voor veilige speelmogelijkheden voor denen om in delen van Binnenstad Oost tot herstructurering over te gaan, is juist de

jonge kinderen in de directe woonomgeving. noodzaak om extra en kwalitatief betere openbare ruimte te creëren. De plannen

voor de Dierenbuurt en Sassenbuurt vormen hiervan een goed voorbeeld. Met name

de binnen deze buurten ontworpen pleinachtige ruimten lenen zich uitstekend voor

veilig spelen in de directe woonomgeving. Het in voorbereiding zijnde Masterplan

Openbare Ruimte zal hier nader invulling aan moeten geven.

0 SWOH: Gaarne zullen wij de SWOH bij de genoemde discussie betrekken.

Gaarne willen wij worden betrokken bij de discussie over een oude-

rensteunpunt in de wijk en bij experimenten op het terrein van ICT-

diensten en -infrastructuur.

3. RUIMTELIJK-STRUCTUREEL (incl. Volkshuisvesting)

3.1 DERDEFASE. HEISTRAAT-KAREL RAIJMAKERSSTRAATE.O.

Woonpartners: In de Samenwerkingsovereenkomst met de Hoop (later overgenomen door Woon-

Ten aanzien van het planonderdeel paragraaf 3.4.4. "Derde Fase, partners) d.d. juni 1999 zijn reeds afspraken gemaakt over de fasering van de her-

Heistraat/Karel Raijmakersstraat e.o" is - de Heistraat uitgezonderd structurering: de omgeving Beverstraat en omgeving Karel Raijmakersstraat zouden

nog nimmer met ons gecommuniceerd. Woonpartners heeft in het aansluitend op de Dierenbuurt worden aangepakt. De woningcomplexen in dit deel-

1 3

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

onderhavige gebied twee woningcomplexen in exploitatie waarvoor gebied werden destijds door de Hoop aangemerkt als behorend tot de minst courante

rekening houdend met de huidige inzichten geen aanleiding bestaat binnen haar woningvoorraad. Als Woonpartners nu stelt dat het hier twee woning-

deze bij de ontwikkeling van een nieuw stedenbouwkundig deelplan complexen betreft ... "waarvoor rekening houdend met de huidige inzichten geen

te betrekken. Woonpartners kan dan ook niet instemmen met de aanleiding bestaat deze bij de ontwikkeling van een nieuw stedenbouwkundig plan te

ideeën in deze paragraaf voor het gebied ten zuiden van de Hei- betrekken"..., is dit voor ons een verassende wending. Dit geldt des te meer, daar in

straat. het kader van de resultaten van het atelier Dierenbuurt (medio 2001) óók met Woon-

partners is gecommuniceerd over het feit dat als consequentie van het bebouwen

van het terrein aan de Pastoor van Leeuwenstraat, elders in de Binnenstad Oost

groen-compensatie moet plaatsvinden. In dat kader is reeds de in het Masterplan

(kaart 1) verwerkte suggestie van een "Buurtpark Plus" in de omgeving van de Karel

Raijmakersstraat aan de orde gekomen.

Bli ft overeind dat Woonpartners zich nooit aan de stedenbouwkundige suggesties in-

zake het Buurtpark Plus en de Derde Fase zoals verder uitgewerkt op kaart 7 t/m 12

van het WOP heeft gecommiteerd. Dit alleen al vanwege het feit dat de financiële im-

plicaties voor Woonpartners nog onduidelijk zijn. Dit geldt overigens evenzeer voor

de gemeente. De aanpak van de Derde Fase, althans het gedeelte ten zuiden van de

Heistraat, speelt zich in de fasering van het WOP hoofdzakelijk af ná 2005. De ge-

meentebegroting kijkt slechts vier jaar vooruit, dus ook voor de gemeente is het

moeilijk aan te geven wat haar inzet vanaf 2006 kan zijn (zie ook WOP paragraaf

9.2).

De conclusie moet dan ook zijn, dat de suggesties in het WOP zoals gesteld op blz.

26 niet meer zijn dan een eerste voorstel van aanpak voor de Derde Fase. Deze

aanpak vergt nog nadere studie, overleg, bijstelling en toetsing van de financiële

haalbaarheid alvorens hierover besluitvorming kan plaatsvinden. Dit neemt niet weg

dat wij het Buurtpark-Plus als een belangrijk onderdeel van het Masterplan voor de

gehéle wijk beschouwen en blijven opteren voor realisering binnen de planhorizon

van het WO P (201 0).

Woningbouwvereniging Volksbelang: Wij verwijzen naar de hiervoor - in reactie op het commentaar van Woonpartners -

ten aanzien van de Derde Fase (Heistraat-Karel Raijmakersstraat geformuleerde conclusie ten aanzien van de Derde Fase.

e.o.) willen wij een voorbehoud maken, daar dit gebied binnen onze

woninqbouwvereniging nog nadere studie vereist.

Vereniging Wijkbeheer c.a.: Wij hebben in het WOP expliciet een visie ten aanzien van de Heistraat geponeerd.

Men is zeer teleurgesteld dat er nog steeds geen visie ligt op de Er is echter nog geen uitgewerkt plan. Zoals uiteengezet in paragraaf 3 zal de ko-

Heistraat. Intussen gaat de neerwaartse spiraal verder. mende periode mede naar aanleiding van de reacties op het WOP, (in een PPS-

constructie) worden gewerkt aan het opstellen van één plan voor het gehele zgn.

'Fase Drie-gebied" (Heistraat-Karel Raijmakersstraat e.o.).

Het feit dat nog nadere studie en beraad moet plaatsvinden m.b.t. de gewenste

structuur en strategie t.a.v de Heistraat, betekent overigens niet dat alle ontwikkelin-

1 4

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

gen in de Heistraat in afwachting hiervan moeten worden stilgelegd. Zo dienen de

korte termijn-bouwplannen voor de hoek Heistraat-Wolfstraat (Woonpartners) en de

hoek Heistraat-Sassenstraat (Volksbelang) gewoon doorgang te vinden.

Van Eyck's Wijnkelders B.V.: Omtrent de detailhandelstructuur en de noodzaak om tot concentratie van de detail-

Voor de Heistraat is géén ontmoedigingsbeleid en het creëren van handel te komen, zijn in het verleden reeds besluiten genomen (zie ook hierna punt

11 eilandsituaties" (voor bepaalde winkels) gewenst. Een duidelijke vi- 5). Van Eyck's Wijnkelders valt buiten het concentratiegebied. Dit laat onverlet dat

sie voor de Heistraat en omgeving is nodig, inclusief voldoende par- Van Eyck's Wijnkelders in de Heistraat naar behoren moet kunnen blijven functione-

keerplaatsen (minimaal 8 voor Wijnhandel), goede aan- en afvoer- ren. Onze gemeente is in overleg met Van Eyck's Wijnkelders om te komen tot een

mogelijkheden en mogelijkheid tot uitbreiding van opslag c.q. ver- verbetering van de huisvestingssituatie van dit bedrijf.

koopruimte.

Ondernemersvereniging Heistraat: In de Heistraat is bebouwing in vier of meer lagen toegestaan (pag. 23). Echter uit-

Wat betreft de architectuur moet in de Heistraat worden gedacht aan gangspunt t.a.v. de Heistraat is wél dat nieuwbouwprojecten zich zo veel mogelijk

forse bouwblokken in vier of meer woonlagen. voegen in de schaal van de straat (pag. 27). M.a.w. variatie in bouwhoogte en archi-

Met name ook aandacht voor ouderenhuisvesting is noodzakelijk. tectuur is gewenst, massaliteit is uit den boze. Dus de bebouwing zal soms ook lager

Gelet op het onveiligheidsgevoel bij bewoners moeten er geen dan vier lagen zijn.

grondgebonden woningen worden gebouwd. Adequate Ouderenhuisvesting is inderdaad een hoge prioriteit voor de Binnenstad.

Zo is onder meer uitgangspunt t.a.v. de nieuwbouw in de Dierenbuurt en Sassen-

buurt, dat 35% van de nieuwe woningen geschikt is voor ouderen.

Grondgebonden woningen achten wij juist bevorderlijk voor de sociale veiligheid.

Immers woningen waarin ook's-avonds wordt geleefd, leveren een betere bijdrage

aan de sociale veiligheid dan winkels, bedrijven e.d. die's-avonds leeg staan.

Mevr. V.d. Broek, Wolfstraat 125: De betreffende locatie van de voormalige Dansschooi Verhoeven heeft altijd een

Het beloofde vrije stukje parkeerplaats hoek Wolfstraat-Heistraat "bouw-bestemming" gehad. Bij de aanleg van de huidige parkeervoorziening is van

(vm.. Dansschooi Verhoeven) wordt volgebouwd. Er is op vele in- meet af aan duidelijk aan de omwonenden te kennen gegeven dat het hier een tijde-

spraakavonden aangegeven dat er te weinig parkeerplaatsen in de lijke voorziening betrof. Het bouwplan voor 17 woningen ter plaatse is inmiddels in

Heistraat en zijstraten zijn. Waar moeten de mensen in de Wolf- procedure met als insteek dat hier zo snel mogelijk met de bouw wordt gestart.

straat straks parkeren en de kinderen spelen? Wat betreft de toekomstige mogelijkheden voor parkeren en spelen wijzen wij er op

dat de omgeving Heistraat-Wolfstraat deel uitmaakt van het zgn. "Derde Fase - ge-

bied". In het WOP zijn reeds eerste suggesties gedaan voor mogelijke oplossingen in

de sfeer van openbare ruimte en parkeren voor dit deelgebied (zie kaart 8 en 12).

Echter zoals in paragraaf 3 aangegeven, is een en ander nog in discussie en zal

eerst op basis van verdere planvorming duidelijk worden óf en zo ja op welke wijze

eventuele maatregelen in deze omgeving zullen worden getroffen.

Ondernemersvereniging Heistraat: Ook wij zien de hoek Advocaat Botsstraat-Heistraat (zuidzijde) als een prima locatie

Ten aanzien van het Volksbelangkantoor geven wij de voorkeur aan voor een nieuw kantoor voor WBV Volksbelang. Echter de keuze voor een nieuwe lo-

de hoek Heistraat-Advocaat Botsstraat. catie van haar kantoor is de primaire verantwoordelijkheid van de woningbouwvere-

Het Ambachtelijk BedrijvenCentrum zou als project naar voren niging zelf. Hierover vindt momenteel overleg plaats met Volksbelang.

1 5

Gemeentelijk Commentaar

Ingekomen Reactie

moeten worden gehaald, hetgeen een snel alternatief voor de Hei-

poort noodzakelijk maakt.

0 Ondernemersvereniging Heistraat: 0 Wij gaan er van uit dat de Heistraat als ontsluitingsweg voor Binnenstad Oost een

Bij de upgrading van de Heistraat past géén versmalling van de rij- tweerichtingsverkeerstraat blijft. In het Masterplan Openbare Ruimte zullen uiteinde-

baan (pag 28). Dit zal de verkeersveiligheid niet verbeteren. lijk de profielen worden bepaald voor de verschillende typen wegen..

4 P. Senders en G. Kanters, Schooistraat 3: 0 De precieze begrenzing waar wordt gesloopt en waar niet, wordt niet bepaald in een

Op kaart 7 (bebouwingssuggesties) blijkt dat er bebouwing wordt stedenbouwkundig plan. Dit is eerst bij de verdere uitwerking in bouwplannen) enlof

gesuggereerd op de plek waar ons schuurtje staat en zelfs nog ver- bestemmingsplan aan de orde. Wat betreft het binnenterrein achter de Schooistraat

der onze plaats op. Wij keuren dit af. Onze suggesties ter verbete- zal dit naar verwachting op korte termijn nog niet aan de orde zijn.

ring van beeldkwaliteit en verbouwing van schuurtje + schutting ko-

men medio 2003.

0 S.M.A.B. ljsselmuide, Hemelrijksestraat 16: Het gaat hier om een fout op de kaart, die zal worden gecorrigeerd.

Op kaart 13 van het WOP staan mijn huis en dat van mijn buurvrouw

als te slopen aangemerkt. Deze huizen zijn pas in 1999 opgeleverd

en ik teken daarom bezwaar aan tegen het voornemen tot sloop.

3.2 DIERENBUURT

0 Adriaansen, Wezelstraat 2: De aanvankelijk in de Dierenbuurt gedachte "terraswoningen" (met parkeren aan de

Geen terraswoningen in de Dierenbuurt achterzijde onder de woning) zijn inmiddels komen te vervallen.

0 E. van Lieshout, Brederolaan 4: De woning Hindestraat 93 valt in het gedeelte van de Hindestraat ten zuiden van de

S.v.p. de woning Hindestraat 93 laten staan, want daar woont mijn Prins Kareistraat. In het kader van de plannen voor de Dierenbuurt is besloten dat dit

moeder. gedeelte van de Hindestraat zal moeten worden vervangen door nieuwbouw. Het

tijdstip van ontruiming van de woning Hindestraat 93 is afhankelijk van de door

Woonpartners gehanteerde sloopplanning.

0 L. Hesius, Bakelsedijk 5: Deze bebouwing maakt onderdeel uit van het stedenbouwkundig plan voor de Die-

De bewoners Bakelsedijk 3 en 5 maken bezwaar tegen de gepro- renbuurt. Nadere uitwerking volgt in het Uitwerkingsplan voor de Jozefkerk en omge-

jecteerde (appartements)bebouwing rondom de Jozefkerk. Door de ving. De te realiseren appartementen zijn niet hoger dan de voormalige pastorie en

hoogte van deze gebouwen wordt hun privacy aangetast en door het het klooster. Bij de wijze van bouwen en oriëntatie van de woningplattegronden is de

wegvallen van parkeerplaatsen c.q. parkeerbehoefte van de nieuwe privacy van de belendende percelen een belangrijk uitgangspunt. Het aankopen van

bebouwing zal de parkeerdruk bij hun woningen toenemen. een extra stukje tuin kan pas worden bekeken, als het Uitwerkingsplan (dat ingaat op

Tevens verzoeken beide bewoners hun achtertuin met een strook de exacte maatvoering) klaar is.

van 1,5 á 2 meter te mogen uitbreiden.

0 R.K. Parochie Heilige Lambertus: Wi. juichen de plannen van het Parochiebestuur toe. In het door de raad vastgestelde

Wij hebben opdracht gegeven om een grondig renovatieplan voor de stedenbouwkundig plan voor de Dierenbuurt is reeds gepleit voor het meer transpa-

R.K. Begraafplaats voor te bereiden. Daarbij wordt o.a. gedacht aan rant maken van de Begraafplaats. Bij de verdere uitwerking van de plannen van de

het meer transparant integreren van de Begraafplaats in de omge- Dierenbuurt zal afstemming met de plannen van de Parochie moeten plaatsvinden.

ving o.a. door middel van een passend hekwerk en het vrij toegan-

kelijk maken (m.u.v. de nachtelijke uren) van het complex door het

1 6

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

plaatsen van poorten.

Wat betreft het toepassen van een duurzaam watersysteem in de

Dierenbuurt wijzen wij u op de inspectierichtlijnen m.b.t. de grond-

waterstand e.a. op begraafplaatsen.

3.3 SASSENBUURT

H. van Dijk, Voorzitter Huurdersbelangen Organisatie Centrum Er wordt géén extra verkeersdruk verwacht van de vervangende nieuwbouw in de

2000: Sassenbuurt. Er worden immers net zo veel woningen bijgebouwd als er worden ge-

Er zal verkeersoverlast komen als gevolg van de bouwplannen voor sloopt. Het aantal verkeersbewegingen zal per saldo niet veel meer worden dan

de Sassenbuurt in het bijzonder als gevolg van het nieuwe apparte- thans het geval is. Bovendien verandert er veel aan de ontsluiting en profilering van

mentencomplex aan de Willem Prinzenstraat. Bij de bouw van de de Willem Prinzenstraat waardoor juist minder (sluip) verkeer hiervan gebruik zal ma-

Residentie Oostende heeft men hier al bezwaar tegen aangetekend. ken.

P. van Duijnhoven, Lithoyenseweg 48 - H. Lahlah, Lithoyenseweg Zoals aangegeven in het stedenbouwkundig plan, is een achterontsluiting voorzien

50 - F. Verstappen en B. Vanhommerig, Lithoyenseweg 34: waarvan ook de bestaande panden gebruik kunnen maken. Hoe die er precies uit

Kan de geprojecteerde achterontsluiting (achter de Sassenstraat) gaat zien en waar die zal uitkomen op de openbare weg en wat voor regeling (pasje)

zodanig worden ontworpen dat wij bij onze garage kunnen komen? er zal gelden, wordt uitgezocht in het kader van bouwplanontwikkeling voor de Sas-

Bij voorkeur een zodanige oplossing dat men de garage recht- senbuurt. De ontsluiting zal overigens uitsluitend voor personenwagens geschikt zijn.

streeks kan bereiken zonder dat men over grond van de buren hoeft

te rijden.

3.4. VOLKSHUISVESTINGSBELEID, BOUWEN EN WONEN.

Vereniging Wijkbeheer c.a.: Onder punt 1 is al het een en ander gesteld over de verhouding huur-koopwoningen

Hoe kijkt de gemeente naar de toekomstige verdeling tussen huur, in de toekomst. Het streven is rond 201 0 in Binnenstad Oost tot een verhouding huur-

sociale huur en koopwoningen in Binnenstad Oost? Het WOP moet koop van 50-50 te komen. Een nadere verdeling van deze verhouding in goedkoop

richtbedragen aangeven voor de onderscheiden categorieën nieuw- en duur is moeilijk te geven; dit is sterk afhankelijk van het bouwprogramma en wo-

bouwwoningen. ningverkoopprogramma waarover - mede gelet op de ontwikkelingen op de woning-

Hoe zorg je er voor dat er in Heimond voldoende relatief goedkope markt - voor de middellange termijn (ná 2005) nog weinig valt te zeggen.

huurwoningen blijven voor mensen met lagere inkomens en starters Wél is er meer duidelijkheid te geven over de bouwprogramma's die op korte termijn

op de woningmarkt? aan snee zullen komen:

]s er marktonderzoek gedaan naar de behoefte aan "atelierwonin- - Dierenbuurt, Indicatief.-

gen" ? . sociale huur: ca. 125 woningen

De verkoop van huurwoningen aan huidige huurders is een zeer middeldure huur ca. 50 woningen

goed middel om de leefbaarheid van de wijk te verbeteren. Deze sociale koop max. 35 woningen

optie wordt in het WOP onvoldoende uitgewerkt. vrije koopsector: ca. 140 woningen

TOTAAL ca. 350 woningen

- Sassenbuurt:

sociale huur: ca. 120 woningen

middeldure huur: ca. 40 woningen

1 7

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

sociale koop: max. 16 woningen.

vrije koopsector: ca. 144 woningen

TOTAAL ca. 320 woningen

Hoek Heistraat- Wolfstraat (vm. Dansschool Verhoeven)

17 goedkope huurwoningen

Het behoud van voldoende sociale huurwoningen ten behoeve van de doelgroep met

lagere inkomens, vormt een van de centrale thema's in de Nota Wonen Hetmond

201 0. In deze nota, waar naar wordt verwezen, komt de gewenste toekomstige om-

vang van deze zgn. "kernvoorraad" aan goedkope woningen uitvoerig aan de orde,

hetgeen onder meer heeft geleid tot een groter bouwprogramma in de sociale huur-

sector voor de korte termijn.

De behoefte aan zgn. "atelierwoningen" is niet in een uitgebreid woningmarktonder-

zoek geanalyseerd. Wél is e.e.a. aan diverse marktpartijen voorgelegd met als uit-

komst dat men inschat dat er - gelet op de ervaringen elders in o.a. Heimond - naar

verwachting vraag zal zijn naar dit type woningen langs hoofdroutes als bijvoorbeeld

de Heistraat.

Vereniging Wijkbeheer c.a.; Ondernemersvereniging Heistraat: 0 Adequate Ouderenhuisvesting is inderdaad een hoge prioriteit voor de Binnenstad.

Met name huisvesting van ouderen vraagt de aandacht. Zo is onder meer uitgangspunt t.a.v. de nieuwbouw in de Dierenbuurt en Sassen-

buurt, dat 35% van de nieuwe woningen geschikt is voor ouderen.

Hr. J. van Rijt, Coördinator Stichting Gierzwaluwenwerkgroep Ne- 0 Wij zullen de suggestie van de Stichting Gierzwaluwenwerkgroep Nederland doorge-

derland, Afdeling Heimond, Hendrik Mesdagstraat 1 1: ven aan de realisatoren van de nieuwbouw.

Natuur in de stad is één van de thema's van duurzaam bouwen. Eén

van de aanbevolen maatregelen in het convenant terzake (nr. 44 flo-

ra & fauna) betreft het inmetselen van nestblokken in nieuwbouw-

projecten. Verzocht wordt om de speciaal op de Nederlandse maten

afgestemde gierzwaluwkasten mee te nemen in de nieuwbouw voor

Binnenstad Oost.

Vereniging Wijkbeheer c.a.: Wij zijn het met deze gedachtegang eens. Wij zullen bevorderen dat de realisatoren -

Er dienen enkele architectonisch zeer markante gebouwen te komen die de eerstverantwoordelijken zijn t.a.v. de architectuur - op belangrijke punten in de

als herkenningspunt in de vernieuwde wijk. wijk markante bebouwing situeren.

1 8

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

¿ GOH: Wat betreft de te realiseren woningbouwplannen wordt BTB impliciet meegenomen in

Mensen met een functiebeperking zijn gebaat bij een goede BTB de reeds in het eerste planstadium (nota van randvoorwaarden) gestelde eisen met

(Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid) van zowel in- betrekking tot aanpasbaar en toegankelijk bouwen. Ook bij de inrichting van de

frastructuur als gebouwen. Reeds in de planfase moet rekening openbare ruimte zal aan BTB aandacht worden besteed. Het op te stellen Masterplan

worden gehouden met deze BTB. Openbare Ruimte zal hieromtrent meer duidelijkheid verschaffen.

¿ M.R. Lathzadeh, Burg, van Houtiaan 105A: Het al dan niet verbeteren van woningen is een zaak van de woningeigenaar, in dit

De woningen aan de Burg. Van Houtiaan laten veel te wensen over. geval Woonpartners. Door Woonpartners is aangegeven dat er - met uitzondering

Oók deze woningen moeten voor verbetering in aanmerking komen. van de 121 woningen aan de Hindestraat-Bakelsedijk (ten noorden van de Prins Ka-

reistraat) - op dit moment geen plannen tot woningverbetering in Binnenstad Oost

bestaan.

4. RUIMTELIJK-BEHEER

0 Mevr. A.J. Vogels, Hemelrijksestraat 89: De hoge struiken aan het Royal Norfolkplein zijn solitaire struiken in lagere beplan-

Het Royal Norfolkplein is vooral 's-avonds sociaal onveilig. Kunnen tingsvakken aan de zijde van de woningen. In combinatie met de zware boombeplan-

in verband hiermee de té hoge struiken worden verwijderd en de ting levert dit op enkele plekken een wat onoverzichtelijke en mogelijk een sociaal

bomen worden gesnoeid? onveilig gevoel op. Verwijderen van deze solitaire heesters achten wij niet noodzake-

lijk; wél zullen wij ze laten snoeien. De bomen met hun zware bladerdak en lage

vertakking dragen mogelijk ook bij aan het "onveilige" gevoel. In het eerstvolgende

"snoeibestek 200212003" zullen waar mogelijk enkele takken worden weggenomen

en /of de bomen worden opgekroond. Men moet echter hier niet te veel van ver-

wachten, de kastanjes hebben een dicht bladerdak en dat is maatgevend.

Daarnaast wordt het verlichtingsniveau van de openbare verlichting onderzocht en

indien hieruit blijkt dat dit niet aan de normen voldoet, zullen lichtmasten worden bij-

geplaatst. Dit zal voor de komende "donkere dagen" worden gerealiseerd.

0 Vereniging Wijkbeheer c.a.: De bijval voor het realiseren van een 30kmlu-zone is voor ons aanleiding aan dit on-

Het plan om een 30km-zone te realiseren krijgt veel bijval. derdeel van het WOP prioriteit toe te kennen.

0 Ondernemersvereniging Heistraat: In het gehele gebied - dus óók op de Bakelsedijk en in de Lithoyenseweg - zal een

30km-zone is akkoord, echter getwijfeld wordt aan het nut van snel- sobere inrichting van de 30- km/u zone worden gerealiseerd. Behalve het plaatsen

heidsremmers. van bebording met daarop de maximum snelheid zullen op enkele plaatsen maatre-

0 H. van den Eijnden, Bakelsedijk 42: gelen genomen moeten worden om de snelheid af te kunnen dwingen. Drempels en

S.v.p. aandacht voor de verkeersveiligheid op de Bakelsedijk e.o.. plateaus zullen hier zondermeer onderdeel van zijn, omdat bewezen is dat deze het

Kan hier een 30km-zone worden gerealiseerd? meeste effect hebben. De locaties hiervan staan nog niet vast, e.e.a. hangt ook sa-

* F. Verstappen en B. Vanhommerig, Lithoyenseweg 34: men met de uitvoering van de diverse fasen, de inspraakresuitaten e.d.. In de Lithoy-

In de Lithoyenseweg wordt regelmatig erg hard gereden. Kunnen er enseweg liggen overigens al drempels en het is nog maar de vraag of nog verdere

snelheidsbeperkende maatregelen ingevoerd worden (bijvoorbeeld snelheidsremming mogelijk is.

gelijktijdig met herstrating). Bij voorkeur obstakels in de vorm van De maatregelen zullen zich concentreren op die gebieden die voorlopig nog niet in

bloembakken o.i.d. en geen drempels. aanmerking komen voor herstructurering. Dit vanwege het voorkomen van kapitaals-

1 9

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

vernietiging en het feit dat in de herstructureringsgebieden de eventueel uit te voeren

maatregelen bij de nieuwe inrichting worden meegenomen.

Wél is inmiddels gebleken, dat de financiering van de aanleg van een 30km/u-zone in

de gehéle wijk nog niet rond is. Het is daarom twijfelachtig of afronding van dit gehele

project in 2003 - zoals vermeld in het concept-WOP - nog haalbaar is. Mogelijk moet

dit worden verschoven naar 2004.

5. WIJKECONOMIE

¿ Ondernemersvereniging Heistraat: In meerdere raadsbesluiten (Raadsbesluit 1997 - nr. 45 inzake 'Toekomstperspectief

Het aantalM2vvo/bvo detailhandel in de Heistraat moet niet worden Heistraat" en Raadsbesluit 2002 - nr. 19 inzake o.a. de "Stedenbouwkundige Visie

ingedamd. De H eistraat heeft een bijzondere positie. Uitbreidingen Heistraat) is als beleidslijn uitgezet dat de detailhandelsfunctie van de Heistraat zich

moeten toegestaan zijn om de levensvatbare continuïteit van de door middel van herlocatie en concentratie zal moeten ontwikkelen in de richting van

winkelsector in de wijk te waarborgen. een wijkwinkeleentrum voor de wijk Binnenstad Oost.

Het aanbod is te eenzijdig, hetgeen moet worden doorbroken met Tegen deze achtergrond wordt in paragraaf 5.3 van het WOP gesproken over een

branches die een toegevoegde waarde hebben. Verwezen wordt toekomstige marktruimte voor de Heistraat van 3.250M2v.v.o. Hiermee is niet gezegd

naar de notitie "Stadsdeelcentrum Heistraaf'van de ondernemers- dat dit aantalM2binnen vijf of tien jaar daadwerkelijk gerealiseerd moet zijn, maar dat

vereniging. er in de plannen voor de Heistraat rekening mee moet worden gehouden dat er uit-

¿ Vereniging Wijkbeheer c.a: eindelijk op grond van economisch onderzoek niet meer basis voor detailhandel in de

het terugdringen van het aantal m2 winkelruimte in de Heistraat tot Heistraat zal zijn dan voor genoemde 3.250M2 (N.B. De huidige EDAH-supermarkt

3.250M2is niet realistisch, omdat je dan naast de bestaande EDAH heeft een omvang van 660m2v.vo.). Daarom is gekozen voor een compact winkel-

nog nauwelijks winkelruimte overhoudt. centrum met een wijkfunctie, waarbij de detailhandel zo veel mogelijk een aangeslo-

Gepleit wordt voor vestiging van enkele kwalitatief goede horecaza- ten front vormt.

ken en een postagentschap + pinautomaat. Uiteraard moet dit winkelcentrum ook "compleef'zijn om goed als wijkwinkelcentrum

te kunnen functioneren: het huidige aanbod in de dagelijkse artikelensector zal dan

ook moeten worden verbreed. Op pag. 37 van het WOP hebben wij aangegeven aan

welk branchepatroon wij denken en waaraan wij vooralsnog wensen vast te houden.

Het in paragraaf 3 aangekondigde, nog op te stellen gemeenschappelijke plan voor

de Heistraat e.o. zal nadere invulling moeten geven aan de hoeveelheden m2 en

(cilobale) branchering waarvoor in de nieuwe opzet wordt gekozen.

¿ Ondernemersvereniging Heistraat: Zoals hiervoor aangegeven zijn wij niet van plan detailhandel in de Heistraat actief

Op pag. 36 wordt enerzijds gesteld dat het "actief weg bestemmen" "weg te bestemmen" om de genoemde circa 3.250M2te bereiken. De nieuwe winkel-

(van winkels) niet aan de orde zal zijn, anderzijds wordt op pag. 38 structuur is gebaseerd op vrijwillige medewerking. Winkeliers die er voor kiezen hun

gesproken over het juridisch vertalen van de voorgestane ontwikke- onderneming op de huidige locatie te continueren, worden daartoe in de gelegenheid

ling in een nieuw bestemmingsplan. gesteld en waar mogelijk zal enige uitbreiding worden toegestaan. Echter nieuwves-

tiging van winkels buiten het concentratiegebied wordt niet toegestaan.

Dit alles kan juridisch worden vertaald in een flexibel bestemmingsplan met als mo-

1 gelijke wijze van bestemmen:

20

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

géén detailhandelsbestemming op locaties buiten het concentratiegebied, waar nu

geen detailhandel aanwezig is;

een positieve bestemming van de aanwezige detailhandel op locaties in het'lunc-

tiewijzigingsgebied" met bijvoorbeeld een wijzigingsbevoegdheid voor ons college

om deze detailhandelsbestemming te wijzigen in een andere bestemming.

¿ Ondernemersvereniging Heistraat: Bij aankoop van panden van ondernemers die hun winkel gaan verplaatsen, wordt al

Verzocht wordt om een "beloningssysteem" in de sfeer van een ho- rekening gehouden met de kosten die moeten worden gemaakt voor de herhuisves-

gere aankoopprijs (van winkelpanden) bij hervestiging in het con- ting.

centratiegebied. Daarnaast is door de Raad op 5 februari 2002 een beperkt budget uitgetrokken voor

het stimuleren van "ondernemersinitiatieven" in de Heistraat. Dit kan o.a. verplaat-

singsinitiatieven betreffen. Nadere regelgeving op dit gebied moet nog worden opge-

steld.

¿ Vereniging Wijkbeheer o.a.: Juist om tegemoet te komen aan de behoefte van de minder draagkrachtige starten-

Omdat marktpartijen een overheersende rol spelen bij de bouw van de ondernemers wordt in het WOP (pag. 36) geopteerd voor realisering van een Am-

nieuwe winkelpanden in de Heistraat worden de prijzen zo hoog, dat bachtelijk BedrijvenCentrum (ABC) in de Heistraat.

een kleine zelfstandige ondernemer nauwelijks mogelijkheden heeft

om een bedrijf te starten.

¿ Vereniging Wijkbeheer o.a.: Het is evident dat de wijkvernieuwing een lange periode in beslag neemt. Dit laat on-

Het gegeven dat het proces van de wijkvernieuwing zo langzaam verlet dat het primaire verzorgingsgebied van de zittende winkeliers - namelijk de wijk

verloopt, heeft ingrijpende gevolgen voor de zittende winkeliers. De Binnenstad Oost met zijn ruim 8.700 inwoners - gedurende het vernieuwingsproces

klandizie loopt steeds verder terug en er is geen zicht op verbete- in tact blijft. Er is ons inziens dan ook geen aanleiding voor een sociaal plan o.i.d.

ring. Er moet een sociaal plan komen om de ondernemers door de (nog afgezien van de vraag of zulks binnen ons bestel van ondernemingsgewijze vrije

moeilijke periode heen te helpen. productie is toegestaan).

¿ Ondernemersvereniging Heistraat: Uiteraard wordt gestreefd naar het bevorderen van werkgelegenheid, waarbij de

In de Binnenstad Oost zal alle aandacht gericht moeten zijn op die commerciële functies een versterkende werking hebben vooral qua uitstraling en ge-

sectoren/branches die nog enigszins een bijdrage kunnen leveren bruik op de totale wijkverbetering. Nadere detaillering vindt plaats bij de verdere uit-

aan verbetering van de bedrijvigheid/werkgelegenheid in de wijk. werking van de plannen.

¿ Vier Winkeliers: De gemeente zal een nieuw bestemmingsplan voor de Heistraat opstellen. Hierbij

Er komen steeds meer (kruideniers)winkels met buitenlandse pro- wordt ingezet op een evenwichtige detailhandelsstructuur. Een en ander zal ook on-

ducten in de Heistraat. Omdat de winkels te weinig winst maken, derwerp zijn van overleg met de Ondernemersvereniging Heistraat.

worden zij weer gesloten of gaat men het assortiment uitbreiden.

Daardoor wordt er ook weinig geïnvesteerd in het onderhoud van de

panden, zodat het aanzien van de Heistraat achteruit gaat. Verzocht

wordt om een strikter vergunningenbeleid voor winkels in de Hei-

straat en de vergunningen beter te controleren.

21

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

¿ Vereniging Wijkbeheer c.a.: In dit verband moet met name worden gedacht aan zgn. "atelier-woningen". Zoals

Is er wel behoefte aan aan huis gebonden ambachtelijke bedrijven? hiervoor al opgemerkt: de behoefte aan zgn. "atelierwoningen" is niet in een ukge-

breid woningmarktonderzoek geanalyseerd. Wél is e.e.a. aan diverse marktpartijen

voorgelegd met als uitkomst dat men inschat dat er - gelet op de ervaringen elders in

o.a. Heimond - naar verwachting vraag zal zijn naar dit type woningen langs hoofd-

routes als bijvoorbeeld de Heistraat.

¿ Vereniging Wijkbeheer c.a.: Het begrip "maatschappelijk verantwoord ondernemen" op zich verdient nog nadere

Wat wordt bedoeld met "stimuleren maatschappelijk verantwoord invulling, maar in principe komt het neer op financiële participatie van ondernemers in

ondernemen"? de sociale aspecten van de wijkverbetering bijvoorbeeld in de vorm van intensieve

samenwerking met bewonersorganisaties, het initiëren van sociaal-culturele activi-

teiten e.d.

6. HANDHAVING

0 Diverse Maatschappelijke Instellingen; Vereniging Wijkbeheer c.a.: Als college zijn wij het met deze stelling volledig eens. Wij zullen ons inspannen om

Wij juichen het toe dat "handhaving" als apart spoor wordt genoemd. samen met de veiligheidspartners het bestaande beleid op dit gebied adequaat in

Een adequaat handhavingsbeleid vormt een belangrijke basis voor praktijk te brengen.

het vertrouwen dat bewoners hebben in de rechtsstaat en haar in-

stituties.

0 Politie Brabant Zuidoost: Akkoord: bestaande regelgeving moet op de zin ervan worden getoetst. De politie is

Aan par. 6.1 dient te worden toegevoegd dat bestaande regelgeving weliswaar de belangrijkste partner als het gaat om handhaving, doch ook andere in-

wordt gecontroleerd op de zin ervan. Controle en aanpak ligt niet stanties zoals gemeente en corporaties hebben een handhavingsverplichting en die-

alleen bij politie via strafrecht, maar vooral ook bij de instantie die de nen dan ook hun bijdrage serieus ter hand te nemen.

regel uitvaardigt.

0 Politie Brabant Zuidoost: 0 Akkoord.

"Politie Keurmerk Veilig Wonen" moet zijn "Keurmerk Veilig Wonen".

0 Politie Brabant Zuidoost: 0 Wij vinden wel dat de politie t.a.v. de operationele aanpak (zichtbare acties etc.) een

Onder 'multidisciplinaire samenwerking" op blz. 42 staat de politie regiefunctie heeft en daarbij als "sterke arm' de overige partners dient te ondersteu-

weer erg voorop met haar repressieve taak, terwijl dit het sluitstuk nen. De stelling "eerst zijn de anderen aan de beurt'onderschrijven wij niet. Het gaat

van een traject zou moeten zijn. Eerst zijn anderen aan de beurt. om de gezamenlijke bundeling van handhavingskrachten, waarbij de politie (zowel

De nieuwe activiteit "handhavingsteam" moet op de jongste inzich- preventief als repressief een voorbeeldfunctie heeft.

ten worden aangepast.

0 Vereniging Wijkbeheer c.a.: De zichtbaarheid van politie en stadswachten is van groot belang, met name op de

Er wordt voor gepleit dat agenten en stadswachten te voet en op de subjectieve veiligheid te verbeteren. De aanwezigheid in de wijk dient dan ook naar

fiets in de wijk surveilleren (leidt tot persoonlijker en directer con- onze mening dan ook mede te voet of per fiets plaats te vinden.

tact). Dat gebeurt nu te veel in auto's.

22

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

4 Politie Brabant Zuidoost: 0 De WOP-nota zal hier op worden aangepast.

De activiteit "veilig op school" is slechts in voorbereiding voor 2 ba-

sisscholen en 2 VO-scholen. Er worden de verkeerde actoren ge-

noemd (stadswachten: niet, anderen: wél)

0 Ondernemersvereniging Heistraat: * Wij zijn het er mee eens dat de continuïteit en intensiteit van de handhaving met na-

Gelet op de ervaringen uit het verleden, wordt getwijfeld aan de me in de omgeving Heistraat nog niet optimaal is. Wij zullen ons inspannen om (zie

"hardheid" van de prioriteiten binnen het beleidsspoor Handhaving: ook paragraaf 5, punt i om hier meer dan tot nu toe handen en voeten aan te geven.

- ondanks de pensionverordening wordt niet opgetreden tegen ille-

gale pensions;

- idem t.a.v. illegale bedrijvigheid in strijd met het vigerende bestem-

mingsplan;

- leegstaande panden worden niet gesloopt;

- de resultaten van het in 2002 gestarte "handhavingsteam" zijn nog

niet groot te noemen waar het gaat om hinderlijk parkeergedrag,

alcohol- en drugsverslaving, etc.

* Vereniging Wijkbeheer o.a.:

Na een periode van intensivering is onze indruk dat de handhaving

nu weer aan het verslappen is.

Gepleit wordt voor een snelle sluiting van winkels die allerlei wetge-

ving overtreden en voor het met de hoogste prioriteit aanpakken van

de illegale kamerverhuur.

0 SWOH: Communicatie is een belangrijke randvoorwaarde met name als het gaat om het be-

De SWOH ziet mogelijkheden om door het verbeteren van commu- spreekbaar maken van overlastsituaties. In het kader van diverse projecten op het

nicatie tussen jongeren en ouderen er toe bij te dragen dat inwoners vlak van de bewonersparticipatie dient te allen tijde (bijvoorbeeld bij het organiseren

zich veiliger voelen in de eigen buurt. van jongerenaativiteiten) de dialoog met de buurt plaats te vinden.

7. ORGANISATIE

Diverse Maatschappelijke Instellingen: Dit verzoek berust deels op een misverstand. De in het WOP genoemde projectorga-

De organisatiestructuur op blz. 44 is bijna geheel een ambtelijke nisatie is zeker niet bedoeld als een zuiver ambtelijke organisatie. Met name ook op

projectstructuur. Wij pleiten voor een gebiedsgerichte integrale aan- projeetniveau achten wi. participatie van "derden" gewenst en noodzakelijk. Bijvoor-

1

sturing op uitvoeringsniveau in samenspraak met bewoners en pro- beeld de Corporaties, Politie, SWH en Justitie participeren reeds binnen de Project-

fessionele organisaties. organisatie. Echter met name binnen enkele beleidssporen moet de participatie nog

Vereniging Wijkbeheer o.a.: beter vorm krijgen. De betrokken projectleiders zijn bezig dit te organiseren.

De organisatiestructuur op blz. 44 is bijna geheel ambtelijk van aard. T.a.v. het sociaal-maatschappelijke beleidsspoor gaan wij graag de uitdaging aan

De organisatiestructuur moet zodanig zijn dat ook op buurt- en sub- om samen met zowel bewoners(organisaties) als professionele organisaties tot een

23

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

buurtniveau een integrale aanpak een integrale uitvoering tot stand goede organisatie te komen, zowel waar het de ontwikkeling van beleid als de uitvoe-

komt. Voorkómen moet worden dat ambtelijke verkokering ontstaat; ring daarvan betreft.

benoem een "uitvoerdec' op de werkvloer die de verkokende eindjes

aan elkaar knoopt.

4 SWOH: 0 Dit zullen wij zeker doen in het kader van sociaal maatschap beleidsspoor (zie ook:

Verzocht wordt de welzijnsinstellingen voor ouderen te betrekken bij paragraaf 5, punten a en b)

de voorbereiding en uitvoering van plannen voor de integrale wijk-

verbetering in Binnenstad Oost.

0 R.K. Parochie Heilige Lambertus: 0 De diverse functies van de RK Parochie Heilige Lambertus in de Binnenstad Oost,

Wij zijn als Parochie noch bij het opstellen van de Plannen voor de zoals de kerk en de begraafplaats zijn van grote waarde. Wij zijn verheugd dat de RK

Dierenbuurt noch bij het opstellen van het WOP betrokken. Gaarne Parochie actief wenst te participeren in de versterking en/of vernieuwing. Inmiddels

vernemen wij welke inbreng onze Parochie kan hebben bij de ont- zijn daartoe ook al op ambtelijk niveau contacten gelegd. Bij de vertaalslag naar con-

wikkeling van met name de Dierenbuurt. Als dat - zoals u aangeeft crete projecten toe zal daarbij actief samengewerkt worden in zgn. projectteams.

- binnen de "Regiegroep" vorm kan krijgen vanwege het betrekken

van maatschappelijke instellingen in de PPS-constructie, staan wij

daar niet afwijzend tegenover.

8. COMMUNICATIE

Begeleidingscommissie Grote Stedenbeleid: Akkoord.

Wijs bij de realisatie van partnership op de gedeelde verantwoorde-

lijkheid en neem de houding aan samen iets te willen klaren.

Wees duidelijk in wat de burgers, maatschappelijk middenveid en

andere partners wanneer kunnen verwachten; kweek onderling ver-

trouwen, waar ook plaats is voor een nuchtere en zakelijke sfeer.

Commissie Wonen: Akkoord.

De vertegenwoordigers van het PHB, GOH en SWOH pleiten voor

een goede communicatie met bewoners en instellingen om in een

vroeg stadium reeds zo veel mogelijk rekening te houden met de

specifieke wensen en eisen van specifieke doelgroepen.

Vereniging Wijkbeheer c.a.: lnformatieverstrekking zal meer plaats vinden vanuit een integraal kader, bijvoorbeeld

Het zou een zegen zijn als er niet langer "verkokende" informatiever- een projectteam, waarin diverse instellingen vertegenwoordigd zijn. Een nieuw in te

strekking, d.w.z. ieder vanuit de eigen organisatie, aan bewoners richten informatiepunt aan de Heistraat 125 zal daaraan een professionele invulling

plaatsvindt, maar informatieverstrekking op basis van het centraal geven.

stellen van de vraag vanuit de bewoners.

Vereniging Wijkbeheer c.a.: Plannen ter verbetering van de woonomgeving worden in een vroegtijdig stadium met

In het WOP worden woonomgevingsverbeteringsplannen genoemd, de betrokken bewoners doorgesproken. Zo is dat thans het geval met de plannen

waarbij bewonersgroepen betrokken zullen moeten worden. In en- voor herinrichting van het Hindeplein, maar dit geldt evenzeer voor andere nog op

24

Ingekomen Reactie Gemeentelijk Commentaar

kele delen van de Binnenstad zijn nog geen bewonersgroepen ac- stapel staande plannen. Daar waar nog geen bewonersgroepen actief zijn, zal aan de

tief; hier zullen deze nog opgezet en begeleid moeten worden. Projectleider Participatiebevordering Binnenstad Oost worden gevraagd een stimule-

rende en ondersteunende rol te vervullen.

¿ J. Bienkowski, Sassenplein 9 - A. Wagtmans, Sassenstraat 47: Op 18 juli jl. zijn de contracten tussen de Gemeente, WBV Volksbelang en de Com-

Waarom hebben wij nog niets vernomen over de sloop; de gehele binatie Hurks-Adriaans inzake de aanpak van de Sassenbuurt ondertekend. Inmid-

buurt verpaupert. We worden te lang aan het lijntje gehouden. dels is - naar analogie van de Dierenbuurt - ook een 'Begeleidingsgroep Sassen-

¿ Vereniging Wijkbeheer c.a: buurf'geformeerd waarin de Bewonersorganisatie Sassenbuurt en de Huurdersbe-

De bewoners zullen nadrukkelijk bij de bouw van nieuwe woningen langenvereniging Volksbelang zijn vertegenwoordigd. Een eerste informatieve bij-

moeten worden betrokken, óók in de Sassenbuurt. Bovendien zullen eenkomst met deze Begeleidingsgroep heeft reeds voor de zomervakantie plaatsge-

huisvrouwen moeten worden betrokken bij de binneninrichting van vonden. Afgesproken is dat rond eind september-begin oktober een tweede bijeen-

de woningen. komst zal plaatsvinden, terwijl rond die tijd ook een algemene informatie-avond voor

áiie bewoners en belanghebbenden is gepland.

¿ GOH: Akkoord: alle insprekers worden op een vaste mailinglijst gezet en op gezette tijden

Het GOH wil graag op de hoogte worden gehouden van de voort- van de relevante ontwikkelingen op hoofdlijnen op de hoogte gehouden. Overigens

gang van het wijkontwikkelingsproces. vormen ook de vergaderingen van de KJankbordgroep (éénmaal per kwartaal) een

1 belangrijk kanaal voor informatie-uitwissel

9. FINANCIEN

Begeleidingscommissie Grote Stedenbeleid: In een dynamisch document als het WOP dat een doorkijk geeft tot aan 2010 zijn niet

Werk het financiële aspect van de aanpak (verder) uit. alle aspecten al tot in de finesses uitgewerkt. Het financiële aspect vraagt - zeker

waar het gaat om de aanpak van de Heistraat en het zgn. "Derde Fase -gebied" -

nog veel aandacht. In het overleg en de onderhandelingen met marktpartijen, corpo-

raties zal hier de komende tijd nog veel energie in moeten worden gestoken, terwijl

ook de gemeente zelf kritisch zal moeten omgaan met de budgetten voor Binnenstad

Oost. Eventuele verschuivingen en herprioritering binnen de budgetten voor Binnen-

stad Oost blijven mogelijk.

Ondernemersvereniging Heistraat: Ons college kent een hogere prioriteit toe aan de Heistraat dan tot nu toe het geval

Het proces van achteruitgang in de Heistraat moet versneld worden was. Wij zijn van mening dat op korte termijn extra impulsen voor de Heistraat nood-

gestopt. Op basis van de financiële paragraaf vragen wij ons af of de zakelijk zijn. Daarom hebben wij in het Meerjarenprogramma Stedelijke Vernieuwing

in het WOP genoemde projecten wel op korte termijn zijn op te 2003 t/m 2006 (volgnummer 821.02 -16b) extra middelen gereserveerd ten behoeve

starten. Is het ICES-budget voldoende voor de gewenste aanpak? van de aanpak van de Heistraat en directe omgeving.

SWOH: Het voorstel van de SWOH wordt serieus onderzocht. Besprekingen over de door de

De SWOH ziet mogelijkheden om de sociale participatie van au- SWOH voorgestelde plannen vinden reeds plaats. Mogelijk kunnen "Buurt-aan-Zet"-

tochtone en allochtone ouderen te vergroten, mits daar de benodig- middelen voor de ideeën ingezet worden.

de financiële middelen voor beschikbaar zijn. Verder zal moeten

worden bezien wat een geschikt platform is voor participatie.

25

Uw Reactie
Uw Reactie