• Bestuur
  • Commissiestukken Doorstart Jeugd Preventie Teams Helmons

Commissiestukken Doorstart Jeugd Preventie Teams Helmons

Documentdatum 26-08-2002
Bestuursorgaan Commissie Samenleving en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Behoort bij agenda nr. E/-@

datum vergadering c)-L

Gemeente He'lmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van : 18 juni 2002

Onderwerp: Vaststellen notitie "Doorstart Jeugd Preventie Teams Heimond"

Inhoud: De notitie is de basis van de doorstart van de Jeugd Preventie Teams. In samenwerking met de

betrokken instellingen is deze notitie tot stand gekomen. De notitie geeft aan wat het doel is van de Jeugd

Preventie Teams en wat ieders taak en functie is binnen het Jeugd Preventie Team. De werkwijze en

activiteiten die men in gezamenlijkheid initieert en uitvoert staan beschreven. Een convenant, waarin de

samenwerking en het privacy-protocol zijn opgenomen, is onderdeel van de notitie.

Op 14 mei j]. is in de Stuurgroep Integraal Veiligheidsbeleid de notitie besproken en akkoord bevonden.

Voorgestelde beslispunten:

1. In te stemmen met de notitie

2. Het convenant inzake samenwerking en het privacy-protocol te onderschrijven en de Burgemeester

namens het College dit laten tekenen in een speciaal daarvoor belegde bijeenkomst.

3. De notitie ter bespreking voorleggen aan de commissie

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Notitie "Doorstart Jeugd Preventie Teams helmond".

Vul hier in: Mogelijkheid A of B

A Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan de commissie MAAK HIER EEN KEUZE op

doel: bespreking concept-raadsvoorsteilbesluit en, met advies van de commissie, behandeling in de

raad op

VOEG ALTIJD HET CONCEPT RAADSVOORSTEL 1 BESLUIT BIJ DIT FORMAT

B Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan de Commissie SE op 26 augustus 2002 doel: ter kennisname

voor te leggen aan de commissie MAAK HIER EEN KEUZE op doel: MAAK HIER EEN KEUZE

voor te leggen aan de commissie MAAK HIER EEN KEUZE op doel: MAAK HIER EEN KEUZE

commisievoorstel notitie 24 mei

Pagina 1 van 2

boorstart Jeugd Preventie Teams Heimond

2002

Nota voor betere structurering en werking

van de Jeugd Preventie Te

1

Inhoudsopgave

1 . Inleiding 3

2. Historie 4

3. Doelstelling 5

4. Doelgroep 6

5. Jeugd Preventie Team activiteiten 9

6. Inzet instellingen 13

7. Samenwerking en afstemming 17

9. Conclusie 19

Bijlagen

1 . Actiepunten 20

2. Schema JPT werkwijze 21

3. Quick scan 22

4. Activiteitenkaart 26

5. Convenant 28

2

1. Inleiding

Voor u ligt een notitie over de Jeugd Preventie Teams.

In Jeugd Preventie Teams werken het jongerenwerk van Stichting Welzijnsbevordering

Heimond, het straathoekwerk van BJ Brabant, politie en medewerkers van het Jeugd

Preventie Project (Stichting Jeugdzorg) onder regie van de medewerker jeugd en veiligheid

van de gemeente samen aan een integrale aanpak van overlast veroorzaakt door jongeren.

De Jeugd Preventie Teams zijn werkzaam sinds 1997. Alle betrokken partijen hebben in een

evaluatie uit 1999 aangeven dat het een sterkere regierol van de gemeente gewenst was. In

januari 2001 is een medewerker Jeugd en Veiligheid aangesteld die onder andere is belast

met het coördineren van de Jeugd Preventie Teams. Het bleek van belang te zijn om met

alle betrokkenen de afspraken betreffende Jeugd Preventie Teams verder uit te werken; een

duidelijk structuur was gewenst. Om meer duidelijkheid te scheppen voor alle partijen die

betrokken zijn bij de Jeugd Preventie Teams zijn alle partijen regelmatig met elkaar om tafel

gaan zitten, met als resultaat deze notitie.

Deze notitie is de basis van de doorstart van de Jeugd Preventie Teams. De notitie geeft aan

wat het doel is van de Jeugd Preventie Teams en wat ieders taak en functie is om dat doel te

bereiken. De werkwijze en activiteiten die men in gezamenlijkheid initieert en uitvoert staan

beschreven. De notitie is voor de professionals die deelnemen aan de Jeugd Preventie

Teams bruikbaar. Het kader waarbinnen zij dienen samen te werken staat beschreven. De

Jeugd Preventie Teams gaan vanaf 2002 werken volgens de werkwijze die in deze notitie

staan beschreven.

In de notitie zijn formats opgenomen die er onder andere voor dienen om de prestaties van

de Jeugd Preventie Teams te volgen en te meten. Dit is van belang voor onder andere de

zelfanalyse van het Grotestedenbeleid en om inzichtelijk te krijgen wat de aard en omvang is

van de problematieken waarmee de Jeugd Preventie Teams mee te maken hebben.

3

2. Historie

In het Grotestedenbeleid neemt veiligheid een belangrijke plaats in. Verbetering van de

veiligheid is een van de vijf speerpunten. In april 1995 is het Integraal Veiligheidsbeleid

vastgesteld waarin de volgende aspecten aan de orde komen; verkeersveiligheid,

rampenbestrijding, afstemming veiligheidsketen, overlast en criminaliteit, Halt en

(organisatorische) samenwerking en regie.

In 1997 is het Actieplan Veiligheid vastgesteld waarin afspraken tussen politie, justitie en

gemeente (driehoeksoverleg) en gemeente en particulier initiatief zijn opgenomen.

Een aantal instellingen - ook zonder verplichtingen op grond van budget/produktafspraken

met de gemeente - was bereid om een meer lokale insteek te kiezen. Door de, veelal

informele, samenwerkingsverbanden te formaliseren en concrete afspraken te maken over

werkwijze, methodiek en registraties, wordt beoogd het inzicht in het totale veiligheidsbeleid,

te verbeteren en te vergroten.

In het Actieplan Veiligheid zijn afspraken gemaakt hoe er in samenwerking met justitie,

politie, gemeente en het particulier initiatief preventief en repressief samengewerkt kan

worden aan het versterken van de veiligheidsketen gericht op jongeren tussen de 9 en 25

jaar. De samenwerking heet het Veiligheidsnetwerk Heimond.

In eik van de drie stadsdelen is een Jeugd Preventie Team opgericht waarin politie, Stg.

Jeugdzorg (Jeugd Preventie Project) op basis van een gezamenlijk ondertekende verklaring

samenwerken met het jongerenwerk van Stichting Welzijnsbevordering Heimond en het

straathoekwerk van Stichting Majeur. Deze partners vormen gezamenlijk het Jeugd

Preventie Team, dat gericht is op het voorkomen van, bestrijden van en bemiddelen bij

overlast. In hoofdstuk 5 worden de werkwijzen van het Jeugd Preventie Team beschreven.

Op stedelijk niveau werken politie, Openbaar ministerie, reclassering Nederland en Novadic

samen in het team Stelselmatige daderaanpak (SDA). Het team SDA is er op gericht om

recidive te voorkomen. De repressieve aanpak verloopt via het Openbaar Ministerie.

Na een evaluatie in 1999 met de betrokken instellingen en instanties van het Jeugd

Preventie Team en het team Stelselmatige Daderaanpak zijn er een aantal knelpunten

duidelijk geworden, te weten:

- Er is onvoldoende afstemming en samenwerking binnen de preventieve en

repressieve ketens;

- Als gevolg van het bovenstaande is de afstemming tussen de preventieve en de

repressieve keten onvoldoende gerealiseerd;

- De partners in de veiligheidsketen verzoeken een sterkere regierol van de gemeente

Heimond;

- De partners verzoeken een betere aansluiting op het integraal veiligheidsbeleid

waarbij gesteld wordt dat zoveel mogelijk uitgegaan dient te worden van aansluiting

op de bestaande structuren.

Op basis van deze evaluatie zijn er per januari 2001 in aansturing, doelen en werkwijze van

het Veiligheidsnetwerk en daarbinnen van de Jeugd Preventie Teams wijzigingen

aangebracht door o.a. het aanstellen van een medewerker Jeugd en Veiligheid.

De coördinatie is sinds april 2001 in handen van de medewerker Jeugd en Veiligheid. De

medewerker heeft geen formele bevoegdheden, maar wel de regie en kan zo ook JPT-leden

aanspreken op gemaakte afspraken.

4

3. Doelstelling

Over het speerpunt veiligheid staat in de Stadsvisie uit 1999:

"De veiligheid, overal in de stad, overdag en 's avonds, is een basiskwaliteit voor de

leefbaarheid. Bij veiligheid gaat het naast de objectieve veiligheid (feitelijke overlast) zeker

ook over het gevoel van onveiligheid, waardoor mensen zich gehinderd voelen om in hun

sociaal-maatschappelijke en andere verbanden te functioneren. Een bijzondere vorm van

veiligheid is nog de verkeersveiligheid. Op allerlei manieren en op basis van een goed

onderlinge afstemming zal gewerkt moeten worden aan de verbetering van de veiligheid in

Heimond."

Als maatschappelijke effecten noemt de Stadsvisie: vermindering van criminaliteit,

verbetering van veiligheid en veiligheidsbeleving en vermindering van geleden schade.

In het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP) dat is vastgesteld op 14 oktober 1999 is

dit in programmapunt 15 uitgewerkt:

1. Voortzetten van de in de analyse genoemde programmaonderdelen Integraal

Veiligheidsbeleid, (uitbreiden van) toezichthoudende functies, aanpak onveilige plekken,

enzovoorts.

2. Met de netwerken rond de scholen maken we afspraken over signalering en aanpak van

onveiligheid in en om de scholen.

3. Voortzetten van het programma Afstemming binnen de totale veiligheidsketen op basis

van de evaluatie eind 1999.

4. Afronden van de uitvoering van het verkeersveiligheidsplan.

De Jeugd Preventie Teams leveren een bijdrage aan de gewenste maatschappelijke effecten

die zijn geformuleerd in Stadsvisie en het MOP.

Uitgangspunt van de Jeugd Preventie Teams is dat zij zich inzetten om leefbaarheid en

veiligheid in de wijk te handhaven enlof te verbeteren, waarbij aandacht is voor het welzijn

van jongeren.

Doelen van het Jeugd Preventie Team zijn;

1. Een bijdrage leveren aan de verbetering van de fysieke leefomgeving, de sociale

infrastructuur en veiligheid in de wijk.

2. Het voorkomen van, bemiddeling bij en bestrijding van overlast die veroorzaakt wordt

door jongeren in de leeftijd 9-25 jaar.

Subdoelen zijn:

Een bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de wijk;

Het voorkomen dat jongeren in het criminele circuit belanden.

Aanpak:

- Jongeren groepsgericht benaderen;

- Jongeren individueel een hulpverleningstraject aanbieden en uitvoeren;

- Jongeren doorverwijzen naar hulpverlening;

- Groepen jongeren motiveren om deel te nemen aan trainingen op het gebied van

bijvoorbeeld: pesten, vriendschap, alcohol en drugs en sociale vaardigheden;

- Groepen jongeren doorsluizen naar het reguliere jongerenwerk;

- Opzetten en ontwikkelen van communicatie tussen buurtorganisaties, bewoners en

jongeren en instellingen

- Versterken van gerichte samenwerking tussen diverse instellingen

5

4. Doelgroep

De primaire doelgroepen van de Jeugd Preventie Teams zijn jeugd en jongeren in de leeftijd

9-25 jaar die overlast veroorzaken.

Binnen de JPT's spreekt men van categorie 1, 2 en 3 jongeren. De definiëring van groepen

jongeren in categorieën is volgens de indeling die de politie en de ambulante

jeugdhulpverlening gebruiken. De beschrijving is aangevuld met informatie van het project

Nieuwe Perspectieven uit Amsterdam en "Jeugdcriminaliteit in groepsverband ontrafeld" van

Beke, Van Wijk en Ferwerda.

Cate.gorie 1: Hinderligke groepen

Deze groep is de grootste groep. Ze bestaan uit jongeren die in hun eigen wijk op een of

meerdere plekken rondhangen. Qua omvang zijn ze niet groot (gemiddeld tussen de 10-20

personen) in de leeftijd 13-16 jaar. Deze groepen kennen verhoudingsgewijs weinig

wisselingen in samenstelling, maar de groep groeit in de loop der tijd. Bepaalde jongeren

spelen binnen de groep een leidende rol, maar dat wordt niet zo gezien door de andere

groepsleden. De jongeren spijbelen wei eens, maar gaan wel naar school (met name

VBO/MAVO). Ze hebben een redelijk tot goed contact met hun directe leefomgeving en

kunnen nog worden gecorrigeerd in het persoonlijk netwerk. Er zijn incidentele contacten met

politie, hulpverlening, schooidecanen e.d.

Jongeren uit deze groep zijn "gespecialiseerd" in hun hinderlijk gedrag. Hun belangrijkste

bezigheden bestaan uit het bewust of onbewust veroorzaken van hinder en overlast voor hun

omgeving. Ze hangen in groepen rond, provoceren omstanders, veroorzaken

geluidsoverlast, gaan zich soms te buiten aan drank en geregeld aan softdrugs en plegen op

tijd lichte vernielingen. Incidenteel maken groepsleden zich schuldig aan veelal (lichte)

geweids- en vermogensdelicten.

Dergelijke groepen proberen voorzichtig de grenzen uit die gezagsdragers stellen. Deze

groepen bestaan gemiddeld tweeënhalf jaar.

De individuen zijn redelijk tot goed aanspreekbaar. Hun toekomstperspectief is positief.

Categorie 2 : Overlastgevende groepen

Deze groep is aan het afhaken, ze nemen een tussenpositie in: soms lijken ze wat meer op

hinderlijke groepen en soms komen ze erg dicht in de buurt van criminele groepen. De

groepsomvang is het zelfde als bij hinderlijke groepen (gemiddeld tussen de 10-20

personen). De leeftijd ligt een fractie hoger dan bij de hinderlijke groepen, het

opleidingsniveau is veelal een fractie lager dan bij de hinderlijke groepen.

Ze spijbelen veelvuldig. Correcties op gedrag vanuit het persoonlijk netwerk vinden moeilijker

plaats. Er zijn problemen thuis. Ze vallen op door het plegen van kleine vermogens- of

geweidsdelicten waardoor ze in aanraking komen met de politie. Dat verergert de problemen

thuis. Ze ontvluchten de thuissituatie en hangen vaker en langer op straat. De risico's nemen

toe omdat vooral deze jongeren vaak gevoelig zijn voor negatieve invloeden uit de categorie

3 groep, de criminele groep. De groepen opereren minder wijkgebonden. De reden daarvoor

is vooral gelegen in hun vrijetijdsbesteding. Jongeren uit deze jeugdgroepen gaan regelmatig

uit. Er is sprake van fors alcoholgebruik, softdruggebruik en partydrugs als XTC en speed.

De verbondenheid van de jongeren met de eigen leefomgeving gaat over naar

groepsbinding. Daarmee wordt bedoeld dat het gezin en de directe leefomgeving minder

invloed uitoefent op de jongere. De groep speelt een centralere rol in het dagelijks leven van

de erbij aangesloten jongeren. De groep wisselt weinig van samenstelling en instroom van

andere jongeren is gering. Er is een hiërarchie in de groep en een duidelijke machocultuur.

De groep is zich bewuster van hun positie, in die zin dat ze een duidelijke antisociale

houding hebben en deze houding ook koesteren. Geweldpleging wordt niet geschuwd én het

blijft niet altijd bij lichtere vormen. Daar komt bij dat de confrontaties met het openbaar gezag

vaker en ook verder gaan dan bij de hinderlijke jeugdgroepen. De jongeren maken zich min

of meer schuldig aan recreatieve of sociale vormen van criminaliteit. Deze groepen bestaan

gemiddeld vier jaar. Het toekomstperspectief van de jongeren is overwegend laag.

6

Categorie 3: Criminele groepen

Deze groepen zijn veelal groter van samenstelling (gemiddeld 30) en er is brede spreiding in

leeftijd (1 2-25 jaar). Het opleidingsniveau is laag, veel vroegtijdig schoolverlaters,

werkloosheid en veel spijbelgedrag. De jongeren streven niet meer naar een

maatschappelijke carrière. De jongeren opereren niet wijkgebonden maar stedelijk of zelfs

regionaal. De reden is hiervoor deels sociaal (bezoek uitgaanscentra), deels zakelijk (plegen

van criminaliteit). Er bestaat een grote groepsbinding. Er heerst een gesloten cultuur in

wisselende samenstelling (uit "zakelijke" overwegingen). Het zijn over het algemeen harde

kernjongeren en moeilijk aanspreekbaar. Ze handelen en gebruiken eventueel drugs. Er zijn

veelvuldige contacten met politie en justitie. De verbondenheid van de jongeren met de eigen

leefomgeving is zwak of geheel afwezig.

Schema: Aantaljongeren in de leeftijd 12-24 jaar ingedeeld in de categorieën van het JPT

01 4283 78% 5251 82 Redelijk probleemloos

1 867 16% 905 14 Incidenteel licht delicten. Veroorzaken onbewust of

% bewust overlast. Individueel goed aanspreekbaar. Geen

verslaving, maar wel experimenteer gedrag. Een groep

met toekomstperspectief.

2 330 6% 213 3% Groepsbinding is belangrijker dan eigen leefomgeving.

Machocultuur met hiërarchie. Licht crimineel gedrag.

Makkelijk negatief beïnvloedbaar. Laag

toekomstperspectief. Experimenten met drugs.

3 Geen binding met leefomgeving. Gesloten cultuur. Geen

afgeronde opleiding en geen toekomstperspectief.

Kernjongeren die moeilijk aanspreekbaar zijn. Handel in

en (vaker) verslaafd aan drugs.

Doeigroepkeuze Jeugd Preventie Teams

Met groepen jongeren die vallen in categorie 1 en 2 zijn er voor het Jeugd Preventie Team

nog diverse mogelijkheden om te interveniëren. In hoofdstuk 5 staan de activiteiten

aangegeven.

Als uit de inventarisatie blijkt dat het JPT beschikt over de mogelijkheid om te interveniëren

op voornamelijk de aspecten rondhanggedrag en daarmee gepaarde hinder en overlast

wordt er een plan van aanpak ontwikkeld en uitgevoerd. De andere aspecten zoals de

locatie, tolerantie van buurtbewoners worden meegenomen in het plan van aanpak.

Incidenteel komen er groepen jongeren in beeld die extra aandacht verdienen. Binnen het

JPT is er dan het sterke vermoeden dat een groep jeugdigen op jonge leeftijd afhaakt op

diverse gebieden. De problematiek is JPT overstijgend, maar er zijn aspecten van het

groepsgedrag die vragen om inzet van het JPT. De complexiteit en de grootte van de groep

wordt geanalyseerd, waarbij er gekeken wordt naar de verschillende leefgebieden waarin de

jongeren zich begeven.

Na de analyse wordt bepaald of het noodzakelijk is om een specifiek project op te

starten dat buiten het kader van het JPT valt. Het JPT ontwikkelt een globaal plan van

aanpak voor de groep en aan de hand van het plan worden partners gezocht die een

actieve rol hebben bij de aanpak van de groep.

Categorie "O" is vermeld als indicator.

7

Een groep van ongeveer 70 jeugdigen in de leeftijd 9 -13 jaar zijn in beeld bij het Jeugd

Preventie Team. Er zijn signalen dat het met de groep op diverse leefgebieden slecht gaat.

(Veel vrije tijd doorbrengen op straat, ouders hebben weinig invloed op hun kind, resultaten

op school zijn slecht, sterke groepsvorming, zwerfgedrag, contacten met politie, makkelijk te

beïnvloeden door personen die zich bezig houden met criminaliteit, brutaal, etcetera)

Het Jeugd Preventie Team inventariseert de jeugdigen en ontwikkelt een plan van aanpak

waarbij de een duidelijke rol voor diverse instellingen is weggelegd. De complexiteit en

grootte van de groep zorgt ervoor dat er een aparte projectgroep bij elkaar moet komen om

acties op elkaar af te stemmen. Het is een projectgroep die JPT overstijgend is; d.w.z dat

leden van het JPT actief betrokken zijn, maar de samenwerking en afstemming van andere

instellingen essentieel is. Afstemming en samenwerking met bijvoorbeeld het basis- en

voortgezet onderwijs. Schoolmaatschappelijkwerk, Algemeen Maatschappelijkwerk,

leerplicht en kinderwerk levert op dat de jeugdigen en ouders op diverse wijzen worden

bereikt. Een integrale aanpak en op maat gesneden aanpak is van belang.

Categorie 3 jongeren zijn vanuit repressief oogpunt te benaderen door politie en justitie. Een

actieve inzet van het JPT op deze groepen levert weinig tot niets op en de ureninzet gaat ten

koste van de groepen jongeren die vallen in de categorie 1 en 2.

Ouders en wijkbewoners

Een andere doelgroep waarmee het JPT te maken heeft zijn ouders en de wijkbewoners.

Aangezien ouders primair verantwoordelijk zijn voor hun kinderen kan het van belang zijn

ouders te informeren over het gedrag van hun kind. Doordat het JPT in gesprek gaat met

ouders kan het resultaat zijn dat jongeren hun gedrag veranderen.

Wijkbewoners behoren ook tot de doelgroep van het JPT aangezien zij overlast kunnen

ervaren van jongeren die elkaar op straat ontmoeten, maar ook omdat buurtbewoners een

rol kunnen spelen bij de aanpak van de overlastproblematiek. De acties die het JPT kan

nemen richting deze doelgroepen worden verderop beschreven.

Een plein in de Binnenstad is een structurele overlastiocatie. De buurtbewoners hebben een

belangrijke rol bij de aanpak van de overlast op het plein. Het JPT heeft gesprekken gevoerd

met de bewoners. De gesprekken hebben er voor gezorgd dat de buurtbewoners er van

bewust zijn dat communicatie met jongeren er voor kan zorgen dat overlast vermindert.

Voor de groep jongeren die de afgelopen maanden overlast veroorzaakten kan namelijk het

volgend jaar weer een andere groep in de plaats komen. Het is geen structurele oplossing

als het JPT zich alleen richt op de jongeren, de locatie zal waarschijnlijk altijd een plek blijven

waar jongeren elkaar op blijven zoeken. Het JPT tracht buurtbewoners te motiveren om

communicatie met jongeren vanzelfsprekend te gaan vinden, zodat zij op tijd hun grenzen

aan kunnen geven aan de jongeren om er voor te zorgen dat er geen overlast is op het plein.

Parallel aan de gesprekken met de bewoners lopen activiteiten voor jongeren en gesprekken

met de ouders van de jongeren.

8

5. Jeugd Preventie Team Activiteiten

Er zijn drie JPT's werkzaam in Heimond. De JPT's komen tweewekelijks bij elkaar om

overlastiocaties te bespreken, van daaruit worden acties afgesproken. Er wordt besproken

wat de stand van zaken is wat betreft eerder uitgezette acties. Ook worden er individuele

jongeren besproken.

Het streven is om zoveel mogelijk projectmatig te werken. In de praktijk worden echter vaak

ad hoc acties ondernomen. Het komt vaak voor dat er een acuut probleem is dat vraagt om

directe actie. Binnen het JPT-overleg wordt bekeken wie welke actie onderneemt.

Globaal werkt het JPT volgens de onderstaande werkwijze. In bijlage 1 vindt u de globale

werkwijze schematisch weergegeven.

a. inventarisatie groep

Aan de hand van signalen wordt er in het JPT-overleg besproken of een groep

geïnventariseerd moet gaan worden.

Redenen om een groep te inventariseren zijn;

ernst van meldingen

hoeveelheid meldingen

andere signalen omtrent de groep, het groepsgedrag en groepsleden

De inventarisatie is verdeeld in:

doeigroepanalyse

inventarisatie van de aard van overlast, de fysieke woonlieefomgeving, etc.

De verschillende participanten van het JPT leveren vanuit hun deskundigheid een bijdrage

aan de inventarisatie.

In de bijlage vindt u een inventarisatieschema. Dit inventarisatieschema zal als basis dienen

voor informatieverzameling en probleemanalyse. Aan de hand van het schema wordt

duidelijk welke informatie gemist wordt, en kunnen er afspraken worden gemaakt over welk

JPT-lid actie onderneemt. De informatie en de gemaakte afspraken worden op schrift

gesteld. Gegevens over personen worden niet op schrift gesteld, maar wel door de politie

geregistreerd. Afspraken rondom registratie wordt geregeld middels het privacyprotocol.

b. Groep en individuele groepsleden categoriseren.

Aan de hand van de inventarisatie kan het JPT de groep enlof groepsleden categoriseren.

(Zie beschrijving doelgroep). Indien een groep of groepsleden in categorie 3 vallen, worden

met politie afspraken gemaakt omtrent repressief optreden.

Aan de hand van de inventarisatie en het categoriseren kan een probleemdefinitie gegeven

worden. Deze informatie wordt op schrift gesteld.

c. Jeugd Preventie Team acties

Naar aanleiding van bovenstaande stappen wordt in het JPT bekeken welke disciplines

actie ondernemen en waaruit die actie bestaat. Er worden binnen het JPT afspraken

gemaakt over inzet van de werkers.

Een activiteitenkaart wordt gebruikt als handvat voor de werkers om activiteiten planmatig uit

te werken.

Vanaf 2002 worden de activiteiten van de Jeugd Preventie Teams geregistreerd. Via het

inventarisatieschema worden groepen jongeren en overlastiocaties en de relatie tussen

beide in kaart gebracht en bij gehouden.

De politie registreert via hun politiesystemen de jongeren die besproken zijn binnen het JPT.

9

Er zal worden bijgehouden welke acties er zijn ondernomen door het JPT, welke partijen

erbij betrokken zijn en wat het vervolg of resultaat is van de actie.

Daarnaast wordt door het gebruik van de activiteitenkaarten inzichtelijk welke activiteiten er

plaats hebben gevonden, aan de hand van evaluatie worden resultaten bijgehouden.

Hieronder volgt een beschrijving van activiteiten die het JPT uitvoert.

1. Activiteiten gericht op de fysieke omgeving

Hieronder vallen acties gericht op kleine verbeteringen in de fysieke omgeving waar

jongeren elkaar opzoeken.

Aan de hand van de inventarisatie kan duidelijk worden dat de locatie waar jongeren elkaar

ontmoeten bijdraagt aan het veroorzaken van overlast (bijvoorbeeld; er zijn geen

prullenbakken in de buurt, speeltoestellen zijn stuk, trapveidje heeft onderhoud nodig

enzovoorts). Dit soort signalen worden doorgegeven aan wijkbeheer, met de vraag of zij er

iets mee willen of kunnen doen.

Het plaatsen van een Jongeren Ontmoetings Plek (JOP) in de wijk valt, wat het JPT betreft,

niet onder het aanpassen van de fysieke omgeving. Een JOP is volgens de Jeugd Preventie

Teams geen voorziening die geplaatst moet worden in een wijk met als argument dat

wijkbewoners dan geen last meer ervaren van jongeren. De Jeugd Preventie Teams zijn van

mening dat een JOP geplaatst kan worden als resultaat van een proces waarbij

buurtbewoners en jongeren actief betrokken moeten zijn. Zowel de omwonenden als

jongeren moet betrokken blijven bij de JOP na het plaatsen van de voorziening.

2. Contact met jongeren

De verschillende disciplines die samenwerken binnen het JPT hebben contacten met

jongeren. Enerzijds is het contact leggen en onderhouden met groepen jongeren of

individuele jongeren inherent aan de verschillende werkvelden, anderzijds kan in een Jeugd

Preventie Team bijeenkomst blijken dat een groep jongeren niet in beeld is. Naar aanleiding

van die conclusie kan besloten worden dat JPT-leden contact gaan leggen met deze

jongeren, en van daaruit de groep in kaart brengen.

Het onderhouden van dat contact is de basis van waaruit een relatie ontstaat tussen de

jongeren en een JPT-lid. Die relatie zorgt ervoor dat jongeren aanspreekbaar zijn op hun

gedrag en dat jongeren eventueel gemotiveerd kunnen worden om deel te nemen aan

activiteiten. Daarnaast zorgt een goed contact met jongeren ervoor dat tijdig kan worden

ingegaan op signalen.

3. Contact met buurtbewoners

Contactiegging met en het onderhouden van contacten met buurtbewoners is een andere

activiteit van de Jeugd Preventie Teams.

In het kader van het actieplan Integraal Veiligheidsbeleid, dat vanaf 2002 in werking treedt, is

afgesproken dat melders van overlast persoonlijk worden geïnformeerd door een JPT-lid.

Met de melder dient gesproken te worden over de aard van overlast, daarnaast zal het JPT-

lid de melder op de hoogte houden van de activiteiten die het JPT verricht. Een belangrijk

punt voor de Jeugd Preventie Teams is dat de melder of melders, indien mogelijk, actief

betrokken worden bij de probleemoplossing. Met deze activiteit willen de JPT's bereiken dat

het veiligheidsgevoel versterkt wordt, maar ook dat bewoners mede verantwoordelijk zijn

voor de oplossing.

1 0

4. Contact met instellingen

Contacten leggen en onderhouden met diverse instellingen is ook een activiteit van de Jeugd

Preventie Teams. Zo hebben die contacten ervoor gezorgd dat in 2001 de Stadswacht, en

de leerlingbegeleiders van het Ter Kemenade College (Gen. Snijderslaan) en de GS Jan van

Brabant (Oost) zijn aangesloten bij de Jeugd Preventie Teams. Novadic preventie is sinds

oktober 2000 aangesloten bij JPT west. Sinds oktober 2001 is een medewerker van Novadic

participant bij alle Jeugd Preventie Teams.

Daarnaast zijn er contacten met het team Woonoverlast, Bureau Jeugdzorg en Stg.

Jeugdzorg. Indien gewenst zal het JPT contacten gaan leggen met andere instellingen.

Met afdelingen binnen het gemeentelijk apparaat zijn contacten met onder andere de

afdeling Onderwijs en dienst Stadsbeheer, afdeling wijkbeheer. De contacten lopen veelal

via de medewerker Jeugd en Veiligheid

5. Groepsgerichte activiteiten

Groepsgerichte activiteiten van het Jeugd Preventie Team hebben als doel om het

groepsgedrag positief te beïnvloeden. Groepen jongeren die overlast veroorzaken worden

door het JPT uitgenodigd voor een gesprek. Indien de jongeren jonger zijn dan 18 jaar

worden ouderslverzorgers uitgenodigd voor het gesprek met het Jeugd Preventie Team.

Met jongeren en ouders wordt besproken wat het JPT kan betekenen voor de groep. Het

JPT kan kortdurende activiteiten aanbieden gericht op recreatie en educatie. Met

kortdurende activiteiten wordt bedoeld dat het een aantal weken beslaat. Activiteiten

waaraan gedacht kan worden zijn sportactiviteiten in combinatie met trainingen die gericht

zijn op het bijsturen van negatief groepsgedrag. Aan de hand van de inventarisatie van het

JPT is er een indruk van welk negatief gedrag jongeren vertonen. Via training tracht het JPT

de jongeren positief te beïnvloeden

Individuele hulpverlening kan voortvloeien uit de groepsgerichte aanpak.

6. Hulpverlening

Individuele hulpverlening wordt uitgevoerd door het Jeugd Preventie Project (JPP) en het

straathoekwerk. Jongeren kunnen via de politie in een kortdurend hulpverleningstraject

worden geloodst dat wordt uitgevoerd door de JPP-medewerker. De doelgroep van het JPP

zijn jeugd en jongeren in de leeftijd 0-1 8 jaar. Het straathoekwerk voert ook

hulpverleningstrajecten uit. Jongeren komen bij het straathoekwerk terecht via contacten die

de werkers leggen met jongeren op straat of binnen een accommodatie. De doelgroep van

het straathoekwerk zijn jongeren in de leeftijd tot 25 jaar.

Indien gewenst worden jongeren doorverwezen naar Bureau Jeugdzorg die de toegang is tot

geïndiceerde hulp. Het straathoekwerk en het JPP zijn gekwalificeerde verwijzers.

Zoals onder paragraaf 5 "groepsgerichte aanpak" al summier is aangegeven kan individuele

hulpverlening voortvloeien uit de groepsgerichte aanpak van het JPT. De meerwaarde om

via een groepsgerichte aanpak jongeren door te sluizen naar met name het JPP is dat zij de

ouders betrekken bij het hulpverleningstraject van de jongere. Hierdoor is de kans aanzienlijk

hoger dat er vanuit allerlei kanten gewerkt wordt aan het positief beïnvloeden van het gedrag

van jongeren.

7. Activiteiten gericht op wijkbewoners.

De verantwoordelijkheid van het leefbaar en veilig houden van een wijk ligt niet alleen bij

instellingen, maar ligt primair bij de buurtbewoners zelf. Het JPT zet zich in om

buurtbewoners te motiveren zelf initiatieven te nemen richting jongeren die in eerste instantie

gericht zijn op het verbeteren van de communicatie tussen hen en de jongeren. Daarnaast is

het van belang dat het JPT buurtbewoners, wijkorganisaties of verenigingen motiveert om

activiteiten te ontplooien die aansluiten bij de behoeften van jongeren. De rol van het JPT is

daarin ondersteunend en adviserend richting buurtbewoners en eventueel jongeren.

1 1

8. Jeugd Preventie Teams als intermediair

Het JPT bemiddelt tussen buurtbewoners en jongeren. Er zijn afspraken te maken met

jongeren over hoe zij de locatie gebruiken. De buurtbewoners kennis laten maken met de

jongeren zorgt ervoor dat de drempel voor bewoners lager wordt om jongeren aan te

spreken op de afspraken die zijn gemaakt tussen beide. Het JPT is in die gevallen

intermediair, en houdt regelmatig contact met zowel de jongeren als de buurtbewoners.

1 2

6. Inzet instellingen Jeugd Preventie Teams

Jeugd Preventie Teams zijn samengesteld uit medewerkers van politie, het Jeugd Preventie

Project (Stichting Jeugdzorg), het jongerenwerk dat wordt uitgevoerd door Stichting

Welzijnsbevordering Heimond en het straathoekwerk van Stichting Majeur. De coördinatie en

regie is in handen van de gemeente.

De meerwaarde van de samenwerking tussen de instellingen is dat in gezamenlijkheid wordt

bepaald hoe problemen betreffende overlast die veroorzaakt wordt door jongeren wordt

aangepakt. De rol en functies van de betrokken instellingen binnen de Jeugd Preventie

Teams staan hieronder beschreven.

In het Actieplan Jeugd en Veiligheid uit 1997 zijn (subsidie)afspraken gemaakt met diverse

instellingen. Deze afspraken zijn in 2001 besproken met de instellingen en opnieuw

geformuleerd. Onderstaande afspraken betreffende de uren inzet zijn conform de

subsidieafspraken en afspraken die de gemeente heeft met het Rijk ten aanzien van het

Grotestedenbeleid.

De afspraken zijn als volgt;

Politie: 500 uur inzet van politie per afdeling.

Bij deze uren is niet meegerekend de ureninzet voor het bezoeken van overlastplekken.

Vanuit de visie op de politionele jeugdzorg van de regio Brabant Zuidoost is het doel van de

politie er primair op gericht om jongeren buiten het justitiële circuit te houden en verder

afglijden te voorkomen.

Centraal staat het vroegtijdig signaleren van ongewenst gedrag en het daarop snel en

consequent ondernemen van actie. Naast de aandacht voor het preventieve traject dient er

ook aandacht te zijn voor de aanpak van jeugdcriminaliteit (het repressieve traject).

Binnen de ieugdcriminaliteit zijn 3 aandachtvelden benoemd:

1 .Het aantal jongeren dat zich schuldig maakt aan vormen van criminaliteit moet

substantieel dalen.

2. De pakkans moet hoger. (De politie maakt de harde kern van jeugdgroepen inzichtelijk

en realiseert vanuit een integrale benadering zowel aandacht als aanpak.)

3. De recidive moet lager.

De politionele jeugdzorg loopt via de keten:

Informatie - preventie - pro actie - repressie en nazorg

Het Jeugd Preventie Team maakt deel uit van de keten onderdelen informatie en preventie

met een verwijzingsopdracht naar de keten onderdelen repressie en nazorg.

De functie van de politie binnen het Jeugd Preventie Team is;

- Inventariseren van ijeugd) groepen in de afdeling

- Het registreren in voorgeschreven systemen

- Interne analyse door politie

- Inbrengen en afstemming binnen het Jeugd Preventie Team

13

Stichting Jeugdzorg: Jeugd Preventie Project

0,7 fte. per stadsdeel.

Er worden in het totaal 80 geregistreerde hulpverleningstrajecten voor jeugd en jongeren in

de leeftijd 0-1 8 jaar uitgevoerd. Stichting Jeugdzorg rapporteert jaarlijks over de taakstelling.

Hieronder staat de functie van het JPP binnen het Jeugd Preventie Team beschreven.

Ten behoeve van de onder 2 en 3 genoemde functie(s) zijn de jeugd preventiewerkers 2 uur

per 14 dagen op afroep beschikbaar.

Functie(s) JPP binnen het Jeugd Preventie Team:

1 .Uitvoering van hulpverleningstrajecten van binnen de JPP criteria vallende jongeren enlof

hun gezin die door het JPT zijn aangemeld.

2. Doorgeleiding van zaken ten behoeve van Buro Jeugdzorg (in ontwikkeling)

3. Signalering, terugkoppeling en afstemming met het JPT met betrekking tot uit de

werkpraktijk van het JPP naar voren komende zaken.

BJ Brabant: straathoekwerk

Uren voor JPT: 1 fte. HBO straathoekwerk per stadsdeel.

Het straathoekwerk levert in het totaal 60 afgeronde ondersteuningstrajecten per jaar.

Het straathoekwerk kent als onderdeel van de Jeugd Preventie Teams, een tweedelige

doelstelling;

A. Overlastbestrijdingibemiddeling

Via een "outreachende", vindplaatsgerichte benadering wordt door de straathoekwerkers met

de veroorzakers van de overlast (groepen jongeren) contact gelegd. Via een "outreachende"

benadering wordt contact gelegd met die geleding uit het werkgebied die de overlast

ondervindt. De straathoekwerker bemiddelt en brengt waar nodig beide partijen met elkaar in

gesprek, teneinde een voor beide partijen acceptabele oplossing voor het bestaande

probleem te organiseren. De straathoekwerker bemiddelt bij, het aanbieden van , organiseert

en begeleidt activiteiten enlof verblijf (hang)piekken, zulks in samenwerking met name met

het jongerenwerk. Via intensieve samenwerking met de politienetwerkers uit het werkgebied

kan de straathoekwerker waar nodig een snelle toeleiding naar repressieve actie

bewerkstelligen.

B. individuele ondersteuningstrajecten

Via een outreachende, vindplaatsgerichte benadering wordt met jongeren uit de doelgroep

contact gelegd. Vanuit dat contact worden individueel gerichte kortdurende (tot ongeveer 8

contacten) ondersteuningstrajecten voor jongeren uit achterstands-, problematische of tot

ontsporing leidende situaties (inde leeftijdscategorie 12 t/m 23 jaar) opgezet en uitgevoerd,

teneinde een betere positie voor deze jongeren in de samenleving te bewerkstelligen, de

bestaande problematiek te verminderen dan wel escalatie te voorkomen.

Individuele ondersteuningstrajecten worden gericht op de vijf navolgende leefgebieden;

- Arbeid enlof onderwijs

- Vrijetijdsbesteding

- Gezondheid

- Wonen

- Sociale relaties

Waar nodig worden jongeren, via gekwalificeerde verwijzingen, in vervolgtrajecten toegeleid

naar het Bureau Jeugdzorg enlof aansluitende vormen van hulpverlening, dan wel wordt

toegeleid naar repressie.

Via een intensieve samenwerking met de netwerkpartners, met name binnen de JPT'S, vindt

een vroegtijdige signalering plaats. In de JPT's wordt door de straathoekwerkers

14

hulpverleningsexpertise ingebracht. In samenwerking worden binnen de JPT's wijkgerichte

netwerken ontwikkeld, waarbinnen snelle en gerichte communicatie en adequaat handelen

kunnen worden gerealiseerd.

Hierbij moet worden opgemerkt dat er een discussie is over de ondersteuningstrajecten. De

behoefte leeft dat het straathoekwerk minder belast wordt met ondersteuningstrajecten om er

voor te zorgen dat zij meer in de wijk kunnen werken. Er zal echter een oplossing gevonden

moeten worden voor de ondersteuningstrajecten.

BJ Brabant registreert de individuele ondersteuningstrajecten en haar activiteiten in

overlastbestrijding/bemiddeling.

Stichting Welzijnsbevordering Heimond: jongerenwerk

1 fte. Jongerenwerker per stadsdeel waarvan 0,4 fte. in JPT Oost en West. In JPT Centrum

is 0,8 fte. jongerenwerk specifiek gericht op JPT taken. Resterende uren vallen onder

algemene preventieve activiteiten.

De bijdrage van het jongerenwerk aan het Jeugd Preventie Team bestaat uit meerdere

componenten. Specifieke gerichte preventie direct verbonden aan het JPT en een algemene

preventieve bijdrage van het jongerenwerk die niet direct aan incidenten gebonden is.

De specifieke preventie wordt uitgevoerd vanuit het JPT. Volgens de werkwijze zoals deze in

het JPT afgesproken is. Met als componenten informatie verzamelen, analyseren,

beoordelen, structureren en vervolgens zodanig contact leggen en het uitvoeren van gerichte

in het JPT afgesproken acties.

Het jongerenwerk richt zich vanuit het JPT met name op groepen jongeren. Jongerenwerk is

in staat om groepsprocessen te hanteren en door interventies daarin, ontwikkelingen in

positieve zin om te (laten) buigen. Belangrijk aspect daarbij is participatie van betrokkenen

zelf. Het jongerenwerk kan een substantiële bijdrage leveren aan het opzetten en

ontwikkelen van communicatie tussen buurtorganisaties, bewoners en jongeren. Contacten

leggen met overlastmelders is daar een onderdeel van. De kracht van het jongerenwerk ligt

verder in het organiseren van specifieke in het JPT afgesproken activiteiten voor jongeren.

Het jongerenwerk is daarin de spil zij initieert, plant en draagt zorg voor de voorbereiding en

uitvoering van groepsactiviteiten b.v. kortdurende trainingen, informatiebijeenkomsten. Zoals

sportactiviteiten, sociale vaardigheden, themagerichte onderwerpen.

De andere component betreft algemene preventieve activiteiten in de jongerencentra.

Jongeren kunnen deelnemen aan activiteiten in de jongerencentra zoals deze bij recreatie en

ontmoeting en bij educatieve activiteiten beschreven zijn in het productenboek van de SWH.

Door jongeren mogelijkheden in de accommodaties aan te bieden wordt preventief gewerkt,

ook aan het verminderen van overlast. Van groepen die overlast veroorzaken worden zo

mogelijk groepjes jongeren toegeleid naar het jongerenwerk. Daarnaast heeft het

jongerenwerk een breed netwerk en contacten met scholen waardoor de mogelijkheden voor

een aanpak breder zijn. De integrale gebiedsgerichte werkwijze versterkt het repertoire voor

het jongerenwerk en kan bijdragen aan meer structurele oplossingen.

De inzet van het jongerenwerk richt zich nadrukkelijk op de gerichte preventieve activiteiten

en algemene preventieve activiteiten.

Gemeente Heimond

Sinds januari 2001 is er een medewerker Jeugd en Veiligheid aangesteld voor een periode

van 3 jaar die onder andere als taak heeft om de Jeugd Preventie Teams te coördineren.

15

Taken van de medewerker Jeugd en Veiligheid:

- Organisatie Jeugd Preventie Team bijeenkomsten

- Voorzitten van de Jeugd Preventie Team bijeenkomsten

- Beheer budget Jeugd en Veiligheid

- Toezicht houden op afspraken binnen de JPT's

- Zorgdragen voor een interdisciplinaire aanpak

- Zorgdragen voor ontwikkeling methodieken

- Zorgdragen voor deskundigheidsbevordering

- Uitwisseling van informatie tussen de JPT's

- Signaleringsfunctie voor beleidsmedewerkers

- Overleg op management niveau met de betrokken instellingen om ervoor te zorgen

dat het JPT aansluit bij het instellingsbeleid

- Zorgdragen voor jaarlijkse evaluatie en activiteitenplannen

De medewerker Jeugd en Veiligheid werkt samen met de coördinator Integraal

Veiligheidsbeleid zodat er informatie uitwisseling en afstemming is. De Jeugd Preventie

Teams dienen aan te sluiten aan en een bijdrage te leveren aan de uitvoering van het

gemeentelijk Integraal Veiligheidsbeleid.

16

7. Samenwerking en afstemming

In 2001 is er actief gewerkt aan het uitbreiden van de disciplines in het JPT. In de praktijk

bleek dat binnen het JPT bepaalde partners werden gemist in het overleg. Na analyse van

het probleem worden acties uitgezet. De problematiek waar het JPT mee te maken heeft

vraagt om korte lijnen met diverse partners die snel kunnen reageren op een vraag. Indien

door het JPT in gezamenlijkheid wordt vastgesteld dat een overlastiocatie prioriteit heeft is

het van belang dat vanuit verschillende invalshoeken wordt samengewerkt. De vaste

samenwerkingspartners van het JPT beschikken niet over alle kennis en mogelijkheden om

de problemen aan te pakken. Vanaf juni 2001 is gezocht naar samenwerkingspartners die

een bijdrage kunnen leveren. JPT's komen tweewekelijks samen. Sommige nieuwe partners

hebben er voor gekozen een maal per maand de vergaderingen bij te wonen.

Hieronder vindt u de partners met wie afspraken zijn gemaakt omtrent samenwerking en

afstemming.

Novadic

Een medewerker preventie van Novadic is een vaste samenwerkingspartner van het JPT.

Vanaf oktober 2001 is een medewerker van Novadic preventie aangesloten bij het overleg.

Dat jongeren met alcohol en drugs experimenteren is een feit. Van belang voor het JPT is

om op de hoogte te zijn van de trends en het gebruik van alcohol en drugs onder groepen

jongeren. De medewerker kan ook ingezet worden bij activiteiten van het JPT.

Stichting Stadswacht

Vanaf augustus 2001 heeft Stichting Stadswacht zich aangesloten bij de Jeugd Preventie

Teams. Stichting Stadswacht ontvangt regelmatig meldingen van overlast die veroorzaakt

wordt door jongeren. Stg. Stadswacht kan preventief toezicht houden op overlastiocaties. De

andere JPT leden worden door de Stadswacht op de hoogte gehouden van nieuwe locaties

en ontwikkelingen bij bestaande locaties. De politie kan zich zo richten op interventies en

repressief optreden. Van de stadswachten worden geen interventies verwacht.

Ter Kemenade College/SG Jan van Brabant

Vanaf augustus 2001 overlegt de zorgcoördinator van het Ter Kemenade College

maandelijks met het JPT Centrum. In JPT Oost heeft, vanaf augustus 2001, de

zorgcoördinator van de Scholen Gemeenschap Jan van Brabant zich aan gesloten bij het

Jeugd Preventie Team. De meerwaarde om scholen te betrekken bij het JPT is dat jongeren

zowel in hun vrije tijd als op school worden aangesproken op hun gedrag.

In 2002 moeten afspraken worden gemaakt met de scholen worden omtrent privacy.

Justitiekantoor

In februari 2002 is het Justitiekantoor in Heimond geopend, waardoor afstemming met o.a.

het JPT beter realiseerbaar is. De concrete samenwerking zal in 2002 vorm worden

gegeven.

Bureau Jeugdzorg

Eind 2001 zijn er afspraken gemaakt met Bureau Jeugdzorg over afstemming en informatie

uitwisseling. Een contactpersoon vanuit Bureau Jeugdzorg zal worden aangewezen voor de

JPT'S. Medio 2002 zal worden geëvalueerd of de betrokkenheid effectief is.

Er vanuit gaande dat Bureau Jeugdzorg de één-loketfunctie voor de jeugdzorg is, en dat

door Bureau Jeugdzorg jongeren worden geïndiceerd voor o.a. Stg. Jeugdzorg en andere

jeugdzorginstellingen is het aansluiten van Bureau Jeugdzorg een versterking van het

veiligheidsnetwerk.

17

Het JPP (Stg. Jeugdzorg) zou op termijn de rol op zich kunnen nemen om binnen het JPT

als ingang te fungeren voor Bureau Jeugdzorg omdat JPP een onderdeel is van die

instelling.

Knelpunten en aanbevelingen m.b.t. samenwerking en afstemming

Er zal de komende tijd bekeken moeten worden hoe de wijkgerichte teams van de SWH

kunnen aansluiten bij de JPT'S. Samenwerking en afstemming met andere disciplines die

werkzaam zijn binnen een wijk is een meerwaarde. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het

opbouwwerk en kinderwerk dat ingezet zou moeten worden bij de aanpak van bepaalde

problemen. Het ontwikkelen van wijkgerichte teams waarvan JPT een onderdeel zou moeten

worden is een belangrijk thema dat in samenwerking met diverse instellingen moet worden

uitgediept en moet worden vormgegeven.

Een valkuil is dat het JPT te veel participanten krijgt waardoor de bijeenkomsten niet meer

functioneren. Op termijn zal duidelijk worden of een andere overlegstructuur nodig is.

Instellingen nemen deel aan diverse netwerken in Helmond. In de toekomst zal duidelijk

moeten worden welke formele en informele netwerken zijn gericht op jeugd en jongeren in

Heimond. Er vanuit gaande dat er bij die netwerken veel informatie is die wellicht interessant

kan zijn voor andere netwerken lijkt het noodzakelijk om de netwerken in beeld te krijgen om

eventuele dwarsverbanden te kunnen leggen, op die manier kan informatie sneller worden

uitgewisseld en zijn er geen overlappingen.

Jeugdigen kunnen worden door verwezen nadat hij/zij is geïndiceerd door Bureau

Jeugdzorg. De instellingen in de jeugdzorg hebben onder andere te kampen met een tekort

aan capaciteit waardoor jongeren (te) lang moeten wachten op een plaats binnen een

instelling. Jeugdigen blijven daardoor te lang in een situatie die ongezond is voor de jongere

zelf en de directe omgeving. De gevolgen hiervan zijn merkbaar op lokaal niveau, aangezien

professionals van de diverse instellingen die jongeren tegen komen tijdens hun werk, maar

weinig voor de jongere kunnen betekenen.

Binnen de provincie Noord-Brabant is een miljoenentekort becijferd voor de jeugdzorg. Dat

tekort uit zich in een strijd om capaciteit tussen enerzijds residentiele en anderzijds

ambulante jeugdzorg. Op landelijke niveau zijn er ontwikkelingen rondom de wet op de

jeugdzorg.

1 8

8. Conclusie

Doordat deze notitie is geschreven en de afspraken zijn hernieuwd is een gedeelte van de

veiligheidsketen versterkt maar de ketenbenadering in Heimond vraagt aandacht in brede

zin. Belangrijk is te weten dat in Heimond de Jeugd Preventie Teams door een aantal

mensen wordt gezien als middel tegen alle geugd)kwalen. Dat is een niet realistisch beeld.

De Jeugd Preventie Teams kunnen alleen effectief werken als ook de rest van de keten goed

op orde is. Zo moet gedacht worden aan het versterken c.q. verbeteren van netwerken die

gericht zijn op de leeftijdsgroepen 0-6 jarigen en de leeftijdsgroepen 6-12 jarigen.

Interventies bij jeugdigen in deze leeftijdscategorieën en het gezin zijn van belang omdat die

een preventieve werking hebben. Interventies op jonge leeftijd leveren meer resultaat op,

dan interventie op latere leeftijd (1 2-25 jaar). Bij de leeftijdscategorie 12- 25 jaar is de invloed

van ouders minder groot dan op jongere leeftijd.

In het kader van Jeugd en Veiligheid zou de komende jaren onderzocht moeten worden

welke instanties en methodieken ingezet kunnen worden om er voor te zorgen dat de keten

versterkt wordt.

Anderzijds zal ook onderzocht moeten worden hoe het repressieve gedeelte van de keten

verder ontwikkeld kan worden in Heimond. In Heimond functioneert een team Stelselmatige

daderaanpak (SDA) waar de reclassering, Novadic, politie en justitie samenwerken om

recidive te voorkomen. Daarnaast zijn er projecten gericht op het voorkomen van recidive.

Deze projecten (SDA-jeugd, CRIEM- Individuele Trajectbegeleiding) staan echter nog in de

kinderschoenen. Op termijn zal moeten worden onderzocht of deze projecten aansluiten bij

de andere ketens of dat er een hiaat zit tussen de diverse ketens.

Een veilige, maar ook uitdagende leefomgeving is van belang bij het opgroeien van kind naar

volwassenheid. Daarom zal er aandacht moeten zijn voor de fysieke leefomgeving (ruimte

voor kinderen en jongeren om hun vrije tijd door te brengen, accommodaties waar

kinderwerk en jongerenwerk wordt uitgevoerd, etcetera). Ook zal er gekeken moeten worden

naar onderwijs, sport, vrijetijds bestedingsmogelijkheden, binding met de wijk. Deze

opsomming is summier, maar geeft een beeld dat er op vele fronten kritisch bekeken moet

worden of jeugdigen in Heimond op kunnen groeien in een veilige en uitdagende stad.

Kortom, er is nog veel werk te verrichten de komende jaren maar er gebeurt al veel en de

motivatie om te werken aan een uitdagende, leefbare omgeving is duidelijk aanwezig.

1 9

Bijlage 1. Actiepunten

Actiepunt 1. De Jeugd Preventie Teams, in oorspronkelijke samenstelling, beschikken

niet over de benodigde capaciteit, kennis en deskundigheid om effectief te

kunnen optreden bij overlast. Novadic, Stadswacht en scholen, betrekken bij

de Jeugd Preventie Teams is één van de ontwikkelingen die in 2001 heeft

plaatsgevonden. Op basis van ervaring zal moeten blijken welke instellingen

er nog meer betrokken moeten worden bij de aanpak van

overlastproblematiek.

Actie Een evaluatie waaruit moet blijken of de samenwerking met Novadic, Stadswacht

en scholen een meerwaarde is voor de aanpak van de Jeugd Preventie Teams.

Na evaluatie worden afspraken bijgesteld.

Termijn In september 2002 wordt er in overleg met alle betrokkenen een evaluatie

gehouden.

Actiepunt 2. De Jeugd Preventie Teams ervaren de afstemming en aansluiting met de

jeugdzorginstellingen als een knelpunt.

Actie Bureau Jeugdzorg wordt betrokken bij de Jeugd Preventie Teams. Bureau

Jeugdzorg verzorgt de één-loketfunctie voor de jeugdzorg.

Termijn In september 2002 zal worden geëvalueerd of de aansluiting van Bureau

Jeugdzorg aan de JPT's effectief is. Dit valt samen met de evaluatie die

hierboven staat vermeld.

Actiepunt 3. Er zijn diverse informele en formele netwerken in Heimond die gericht zijn

op jeugd en jongeren. Deze netwerken zijn niet geheel in beeld. Informatie-

uitwisseling en samenwerking kan alleen plaats vinden indien met op de

hoogte is van het bestaan van het netwerk.

Actie - Er wordt onderzocht welke netwerken zijn geformeerd rondom jeugd en

jongeren.

- Instellingen die werkzaam zijn in Heimond worden geïnformeerd over de

netwerken, de doelstelling van het netwerk en de contactpersonen.

- Met netwerken die van belang kunnen zijn voor de Jeugd Preventie Teams

worden afspraken gemaakt omtrent samenwerking en afstemming.

Termijn 1. In juni 2002 zijn de informele en formele netwerken in kaart gebracht.

2. In juli 2002 ontvangen instellingen een overzicht.

3. In september 2002 zijn er, indien relevant, afspraken gemaakt met netwerken

die van belang kunnen zijn voor de Jeugd Preventie Teams.

Actiepunt 4. Het ontbreken van afstemming en aansluiting tussen de preventieve keten,

o.a. JPT'S, en de repressieve keten, o.a. het team SDA, is in de praktijk geen

knelpunt voor de Jeugd Preventie Teams. Redenen hiervoor zijn dat indien

het JPT van mening is dat er repressief moet worden opgetreden, via de

politie de lijnen lopen met justitie. De meerwaarde voor het team SDA om

aansluiting te vinden met de preventieve keten is niet geheel duidelijk.

Tot op heden is onvoldoende onderzocht wat de meerwaarde van

afstemming tussen beide ketens zou kunnen zijn.

Actie De medewerker jeugd en Veiligheid inventariseert de behoefte bij partners van het

team SDA naar afstemming met de Jeugd Preventie Teams.

Aan de hand van de inventarisatie wordt onderzocht hoe samenwerking en

afstemming gerealiseerd moet worden

Termijn De inventarisatie zal plaats vinden in de periode januari-april 2002.

20

Bijlage 2: Schema JPT werkwijze

SIGNAAL!

(meldingen, contact met jongeren, ouders, buurtbewoners of

anders)

ir

ACTIE: verzamelen van informatie over de doelgroep en de aard van het

probleem in kaart brengen (instrumenten: inventarisatieschema,

activiteltenkaart, plan van aanpak voorbereiden).

- eventueel vooroverleg met JPT-partners over signaal en het probleem

- eventueel een actie uitvoeren, indien urgent.

e

- signaal enlof probleem inbrengen in JPT

- informatie geven over de al ondernomen actie

Binnen het JPT worden prioriteiten gesteld. Indien het probleem een prioriteit is

wordt in het JPT overleg wordt besproken welke vervolgstappen er ondernomen

moeten worden om een probleem structureel op te lossen.

De werkwijze hiervoor is;

- lnventarisatieschema in gezamenlijkheid invullen: witte vlekken worden

ontdekt en er worden afspraken gemaakt om antwoorden te zoeken. (zie

bijlage)

- D.m.v. het schema worden summier acties beschreven en afspraken

gemaakt over wie de actie uitvoert.

- Een uitwerking van de activiteiten om te komen tot een structurele

oplossing wordt gemaakt in een plan van aanpak.

- Door het JPT wordt in gezamenlijkheid bepaald wie de kartrekker van het

plan van aanpak is.

- Plan van aanpak schrijven

Uitvoering plan van aanpak: terugkoppeling stand van zaken in JPT-

overleg

Concrete activiteiten worden uitgewerkt d.m.v. de activiteitenkaart (zie

bijlage)

21

Bijlage 2.: Quick-scan Jeugd Prevenfie Team

Datum JPT overleg:

Deel 1.

Locatie:

u Bekende overlastplek. Locatie in beeld sinds ..........

ci Nieuwe overlastplek

Groepsnaam:

u Bekende groep. Groep in beeld sinds ...............

ci Onbekende groep

u Meerdere groepen op de locatie aanwezig: per groep deel 2 verder uitwerken

Overlast

ci Gemeld door buurtbewoners aan politie

u Signaal van JPT leden

Aard van overlast

¿ Gevoelsmatige overlast (subjectief

¿ Geluidsoverlast

¿ Brommerslauto's

¿ Vandalisme, vernielingen

¿ Graffiti

Ei Afval

Ei Persoonlijke bedreigingen: verbaallfysiek

Ei Toegepast fysiek geweld

Ei Anders:

Aantal overlastsituaties

Li Incidenteel 1-3 keer per maand

¿ Regelmatig 4-6 keer per maand

¿ Frequent: meer dan 6 keer per maand

Tijden en dagen

Li Maandag tussen ... uuren ... uur

Li Dinsdag tussen ... uuren ... uur

Li Woensdag tussen ... uuren ... uur

Li Donderdag tussen ... uur en .. uur

Li Vrijdag tussen ...uur en ...uur

Li Zaterdag tussen ... uur .... uur

u Zondag tussen .... uuren ..... uur

Kenmerken locatielwijk

u Speeltoestellen voor kinderen aanwezig

ci Voorzieningen voorjongeren aanwezig (benoemen)

Li Plein

Ei Park

La Winkelcentrum

¿ School

¿ Dicht bij huizen

ci Bankjes

u Prullenbakken

Li Voetbalveld/basketbalveid

22

u Accommodatie in de wijk aanwezig

Jongeren

ci Grote van groep:

¿ Leeftijd van groep:

¿ Aantal jongens:

¿ Aantal meisjes:

¿ Allochtone groep: etniciteit:

ci Autochtone groep: verhouding benoemen

¿ Gemengde groep

j Leider van de groep:

j Groep aanspreekbaar?

j Gebruik van genotsmiddelen op ontmoetingspiek

u Alcohol

Ei Wiet

ci XTC

ci Cocaïne

¿ Anders

¿ Mate van gebruik? ........................

Wensen van jongeren

ci verbeteren fysiek omgeving

u sportactiviteiten

Ei recreatieve activiteiten

ci anders..

ci geen wensen

Jongeren vallen in de categorie

u Categorie 1

ci Categorie 2

Ei Categorie 3

Toelichting:

Weten we genoeg?

Ei Verder onderzoek nodig? Verder gaan met deel 2

¿ Actie: Verder gaan met deel 3

j Prioriteit

Li Geen prioriteit

23

Deel 2.

Informatie verzamelen

- jongeren

- ouders

- wijkbewoners

Welke informatie hebben we nodig?

Hieronder invullen wie er welke informatie aanievert

j Politie

¿ Jeugd Preventie Project

¿ Straathoekwerk

o Jongerenwerk

Namen en adressen bekendionbekend:

u Actie door:

Deel 3. Actie

JPT Activiteiten: activiteiten worden uitgewerkt via formulier: zie bijlage

(gericht op jongeren, ouders, wijkbewoners en fysieke omgeving)

Acties

u Contactiegging door Straathoekwerk met de jongeren. In samenwerking met ?

Ei Verbeteren fysieke omgeving door...

Contact opnemen met:

u Individuele jongeren in hulpverlening

Actie door:

Li Verandering groepsproces

Actie door:

24

u Repressief optreden politie

Actie door:

u Activiteiten doorjongerenwerk

afspraken

u Gewenste actie door: school, Bureau Jeugdzorg, leerplichtambtenaar, etc)

u Afstemming met andere instellingen

Afspraken

u Contactiegging met buurtbewoners

afspraken

u Bemiddeling tussen jongeren en buurtbewoners

afspraken

Bijzonderheden:

1. JPT activiteiten worden uitgewerkt op papier aan de hand van het format

activiteitenkaart (bijlage).

2. De activiteitenkaart wordt besproken in het JPT overleg en eventueel aangevuld.

3. Financiën indien er geld nodig is, wordt er een begroting gemaakt. Deze moet voor

uitvoering van de activiteit ingediend te worden bij de coördinator.

25

Bijlage 3. : Activiteitenkaart

Jeugd Preventie Team

Naam activiteit

Aanleiding

Doelgroep

Korte omschrijving

activiteit

Vervolg activiteit

Doelstelling

Subdoelen

Functie

(bv: recreatie, educatie, signalering,

verwijzing, belangbehartiging,

activering, groepsproces, cultuur,

participatie)

Verantwoordelijke

Tijdspad

Samenwerkingspartners

Evaluatie (wanneer en

door wie)

Financiën

26

Bijlage 4.

27

CONVENANT

Inzake samenwerking voor de Jeugd Preventie Teams in de

gemeente Heimond

Partijen:

1. De gemeente Heimond, vertegenwoordigd door de Burgemeester handelend ter

uitvoering van een besluit door B&W van ..(datum)

2. De politie Brabant Zuidoost afdelingen Heimond vertegenwoordigd door de heer

Breedveid

3. Bijzonder Jeugdwerk Brabant vertegenwoordigd door de heer Berkers

4. Stichting Welzijnsbevordering Heimond vertegenwoordigd door mevrouw Christophersen

5. Bureau Jeugdzorg vertegenwoordigd door mevrouw Koning

Overwegende dat:

Partijen middels dit convenant uitvoering willen geven aan de notitie Jeugd Preventie Teams.

Een van de belangrijkste elementen in het welbevinden is het gevoel van veiligheid in de

eigen leefomgeving. Een vermindering van het veiligheidsgevoel wordt veroorzaakt door

groepen jongeren die rondhangen. Partijen achten het wenselijk integraal samen te werken

om het veiligheidsgevoel in de leefomgeving te handhaven c.q. te herstellen door deze

jeugdgroepen te begeleiden naar jongerenwerk en daar waar nodig hulp te verlenen. Deze

samenwerking heeft vorm gekregen in 1997 in de vorm van de Jeugd Preventie Teams.

Deze samenwerking is vastgelegd in een overeenkomst d.d . ...... welke inmiddels is

geëindigd. Partijen achten het wenselijk deze samenwerking te continueren.

Deze overeenkomst regelt de samenwerking conform het gestelde in de notitie alsmede de

gegevens uitwisseling, - verwerking, - beheer.

Partijen komen het volgende overeen;

1. Doel van de samenwerking

Het voorkomen van, de bemiddeling bij en de bestrijding van overlast (openbare orde)door

groepen jongeren in de leeftijd van 9 tot 25 jaar.

Het zo vroeg mogelijk signaleren en eventueel ingrijpen om te voorkomen dat een jeugdige

afglijdt richting criminele circuit dan wel de jeugdige vanuit maatschappelijk oogpunt

marginaliseert. Om de jeugdige adequaat te kunnen helpen moeten de activiteiten van de

betrokken organisaties beter op elkaar worden aangesloten door informatie uit te wisselen

over individuele jongeren en onderling afspraken te maken over de aanpak in een bepaald

geval. Het is noodzakelijk dat jeugdgroepen geanalyseerd worden voordat hierop doelmatige

geïnvesteerd kan worden.

2. Stedelijke sturing

De regisserende rol is opgedragen aan de Regiegroep Integraal Veiligheidsbeleid Heimond.

3. Duur van de samenwerking

Dit convenant treedt in werking op de datum van ondertekening door partijen en wordt

aangegaan voor onbepaalde tijd. Partijen hebben afzonderlijk het recht de samenwerking op

28

te zeggen. De opzegging dient schriftelijk te geschieden en dient met redenen omkleed te

zijn. Er geldt geen opzegtermijn.

4. Privacy protocol

4.1 Vastiegging gegevens

Ten behoeve van het hiervoor omschreven doel worden gegevens vastgelegd in een

politieregister onder beheer van de politie regio Brabant Zuidoost. In dit register worden

gegevens opgenomen van jeugdigen die deel uitmaken van groepen als bedoeld onder punt

1 van dit convenant.

De korpsbeheerder van de politieregio Brabant Zuid Oost treedt op als register beheerder

en is daarvoor verantwoordelijk. De gegevens worden fysiek ondergebracht binnen het

Recherche Basis Systeem (RBS) in een afzonderlijke registratie. Alleen politieregio Politie

Brabant Zuid Oost heeft voor het raadplegen van de informatie toegang tot het politieregister

en is bevoegd deze gegevens door te verstrekken aan leden van dit samenwerkingsverband

met inachtneming van het gestelde in de Wet Politieregisters. Invoer kan geschieden door

alle geautoriseerde medewerkers van de politie Brabant Zuid Oost.

4.2 Informatie verstrekking

De partijen zijn bereid die informatie te verstrekken die noodzakelijk is voor een goede

analyse van de doelgroep waardoor er zowel preventief als repressief de juiste maatregelen

genomen kunnen worden. Partijen verstrekken slechts die informatie die voor hun

gemeenschappelijke doelstellingen noodzakelijk is.

4.3 Geheimhouding

Partijen mogen gegevens die zij op basis van dit samenwerkingsverband ter beschikking

krijgen alleen gebruiken ten behoeve van de taak die zij in dit samenwerkingsverband

hebben.

Partijen verplichten zich voorts tot geheimhouding van de in het JPT verstrekte informatie

naar derden, indien hiervoor geen toestemming is verleend door de informatie verstrekkende

partij.

5. Slotbepalingen

5.1 Evaluatie

1. Jaarlijks wordt dit convenant geëvalueerd op basis van:

a. Rapportage Jeugd Preventie Teams.

b. Informatie voorziening, effecten en uitkomsten.

c. Registratie van de informatie.

d. De beheersaspecten van de informatievoorziening.

5.2 Wijziging convenant/naleving

1. Indien er sprake is van omstandigheden die naar het oordeel van een der partijen zouden

leiden tot herziening van dit convenant, wordt hierover overleg gevoerd tussen alle

partijen.

2. Wijzigingen van dit convenant of aanvullingen daarop zijn slechts geldig voor zover Zij

schriftelijk tussen alle partijen zijn overeengekomen.

3. Dit convenant is niet in rechte afdwingbaar.

29

Aldus overeengekomen en getekend te Heimond, op .............

Gemeente Heimond Politie Brabant Zuidoost

Bijzonder Jeugdwerk Brabant Stichting Welzijnsbevordering Heimond

Bureau-Jeugdzorg

30

Uw Reactie
Uw Reactie