• Bestuur
  • Commissiestukken Jaarverslag 2001 weefwerken

Commissiestukken Jaarverslag 2001 weefwerken

Documentdatum 17-06-2002
Bestuursorgaan Commissie Samenleving en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

k@

,p

innrverslng 2001 ...

1

Jaarverslag Stichting Algemeen

overleg met andere organisaties te werken aan het

rk H ond smeden van de keten van zorg en welzijn.

[n 2001 heeft AMW Heimond daarom aan een

marketingplan gewerkt om de strategische beleidslijnen

voor de komende jaren uitte zetten.

Dit marketingplan is interactief tot stand gekomen in

samenwerking met het bestuur en medewerkers van

AMW Heimond. Managementieden van collega-

Voor u ligt het jaarverslag 2001 van de Stichting instellingen in Helmond zijn hierbij ook betrokken.

Algemeen Maatschappelijk Werk Heimond Belangrijkste uitkomsten van dit marketingplan zijn:

met als titel: 'Weefwerken'. meer samenwerking, de noodzaak tot netwerken en het

'Weefwerken'is de koers die AMW Heimond in 2001 ontwikkelen van een breder groepsaanbod. Hoe dit

ingeslagen is, wat betekent: netwerken, verbindingen geprioriteerd gaat te worden, moet nog worden

leggen, samenwerken met andere instellingen en onderzocht.

gebruik maken van elkaars expertise. De beleidsvoornemens voor 2002 en volgende jaren

worden vermeld in het marketingplan.

In dit jaarverslag valt op dat er een vrij constante stroom

is van cliënten voor AMW Heimond. De doelstelling van

AMW Heimond is cliënten te ondersteunen bij het Onderstaand treft u de gegevens aan over de algemene

wederom greep krijgen op de eigen levensvoorwaarden kenmerken van cliënten van het maatschappelijk werk

en hen stimuleren om volwaardig deel te nemen aan het en het sociaal raadsliedenwerk.

maatschappelijk verkeer. Daarbij wordt gestreefd naar De onderstaande cliëntgegevens van het

kortdurende hulpverlening. maatschappelijk werk zijn gebaseerd op de afgesloten

AMW Heimond is een eerstelijns voorziening en cliënten hulpverleningen. In 2001 hebben 834 hulpverleningen

zouden zonder wachttijd terecht moeten kunnen voor plaatsgevonden, in 2000 waren er 865 hulpverleningen.

hulp. Het blijkt echter dat wij in 2001 niet in staat zijn

geweest cliënten van het maatschappelijk werk direct te De gegevens van het maatschappelijk werk zijn exclusief

helpen en de wachttijd voor cliënten van de sociaal de hulpverleningscijfers van het schoolmaatschappelijk

raadslieden aanvaardbaar te houden. Wij hopen werk, AZC Heimond (asielzoekers) en Heiso.

cliënten van het maatschappelijk werk door formatie- De cliëntgegevens van het sociaal raadsliedenwerk zijn

uitbreiding inzake de Borst-gelden in 2002 wel direct te gebaseerd op het aantal cliëntcontacten. ]n 2001 waren

kunnen helpen. er 4.521 cliëntcontacten, in 2000 waren het er 4.395.

De alsmaar toenemende wachttijd bij het sociaal

raadsliedenwerk noodzaakt ons om in 2002 opnieuw lila ti

maatregelen te nemen. Man 36% 59%

AMW Heimond hecht eraan om kwaliteit te kunnen Vrouw 64% 36%

blijven leveren. Hierbij wordt onder andere gedacht aan Instellingen 5%

het blijven ontwikkelen en implementeren van LI=",

protocollen, het bijscholen van medewerkers, onder Jonger dan 25 15% 4%

andere in het omgaan met de mogelijkheden van de Tussen 26 en 35 29% 17%

informatietechnologie. Om dit kwaliteitsbeleid waar te Tussen 36 en 45 26% 28%

kunnen maken is goed personeelsbeleid een belangrijke Tussen 46 en 55 19% 19%

voorwaarde. Tussen 56 en 65 8% 16%

AMW Heimond vindt het ook belangrijk om, naast de Ouder dan 65 3% 10%

kernfuncties (maatschappelijk werk en sociaal Onbekend 6%

raadsliedenwerk), te innoveren. AMW Heimond heeft dit

in het verslagjaar gedaan door de beleidsvoornemens

zoals vermeld in het jaarverslag 2000, uit te voeren en Loondienst/ziektewet 42% 22%

een nieuw dienstenaanbod te ontwikkelen. Onder de Zelfstandig beroep 1%

paragraaf 'Uitvoering beleidsvoornemens 2001'gaan wij ww 1% 5%

hier nader op in. WAO 8% 14%

Wij willen adequaat blijven inspelen op de steeds AOW/pensioen 5% 11%

veranderende vraag van inwoners van Heimond. ABW 17% 31%

Naar de toekomst gekeken is het voor AMW Heimond Overig/onbekend 26% 17%

noodzakelijk een goed inzicht te hebben in het feit of

het dienstenaanbod nog adequaat is voor de

verschillende doelgroepen. Wij zijn voornemens om in

ALGE MAATSCHAPPELIJK WERK HELMOND

Penningstraat 57

5701 MZ Helmond

Tel. 0492-59 89 89

Aan de geadresseerde Fax 0492-59 89 80

info@amwhelmond.nl

ABN-AMRO bank, rek. 47.45.75.160

Helmond, mei 2002

Geachte mevrouw/heer,

Bijgaand bieden wij u ons jaarverslag aan over het jaar 2001 met als titel: "weefwerken".

De aanbieding van dit jaarverslag wordt overschaduwd door het overlijden na een

kortstondige ziekte van onze directeur, Margo Smeulders, op 6 april 2002.

Zoals ieder jaar leverde zij ook nu weer een zeer belangrijke bijdrage aan de totstandkoming

van dit jaarverslag, kort voor haar heengaan. Aldus heeft dit jaarverslag voor ons een

bijzondere waarde.

De titel van dit jaarverslag, weefwerken, geeft aan, dat het AMW Helmond in hetjaar 2001

een bijzondere nadruk heeft gelegd op netwerken, verbindingen leggen, samenwerken met

andere instellingen en gebruik maken van elkaars expertise.

Het belang daarvan, om niet te zeggen de noodzaak daartoe wordt nog eens bevestigd in het

inmiddels nog onder leiding van Margo Smeulders tot stand gekomen marketingplan, hetwelk

de basis vormt voor ons beleid in 2002 en volgende jaren.

Mocht u naar aanleiding van dit jaarverslag vracen, opmerkingen en/of suggesties hebben,

dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groeten,

namens bestuur en medewerkers,

P lc@ 2

Mr. T. Kn per, voorzitter

Eo FtineT979 [i mi Ter vergelijking: de meest recente landelijke cijfers

Nederlands 74% 27% (gepubliceerd door de VOG) van de problematieken over

Allochtonen 26% 71% 1999 zijn: materieel/sociaal 21%, relationeel 30% en

Onbekend 2% psycho~sociaal 49%.

]n vergelijking met de registratiegegevens van 2000 valt Wijze van aanmelden

op dat: In 2001 kwamen 44% (in 2000 48%) van de cliënten op

¿ bij het sociaal raadsliedenwerk er een stijging is eigen initiatief naar het maatschappelijk werk. Van het

van het aantal cliënten met 3% ten opzichte van aantal verwezen cliënten is 24% door de huisartsen

2000. Het streven om meer ouderen te bereiken verwezen; dit is een stijging van 7% ten opzichte van

heeft geresulteerd in een stijging van 3% ten 2000. 5% is door de politie/wijkagent verwezen.

opzichte van 2000. Samenwerken

¿ bij het maatschappelijk werk blijft het aantal De maatschappelijk werkers hebben tijdens de

afgesloten hulpverleningen nagenoeg gelijk. Het hulpverleningen aan cliënten frequent contact met

doel om meer jongeren en meer allochtonen te andere organisaties. Deze contacten zijn in 2001 zelfs

bereiken is gehaald met een stijging van 4% ten met 63% gestegen ten opzichte van 2000. Van de

opzichte van 2000 bij beide doelgroepen. afgesloten hulpverlening in 2000 hadden de

AMW Heimond biedt algemeen maatschappelijk werk op maatschappelijk werkers 534 maal contact met andere

verschillende manieren aan. organisaties. In 2001 waren er 868 contacten bij 834

afgesloten hulpverleningen.

Organisaties waarmee de maatschappelijk werkers het

meeste samenwerken zijn: huisartsen, thuiszorg,

Om de hulp zo dicht mogelijk bij cliënten plaats te laten maatschappelijke opvang, politie, woningbouw-

vinden, biedt AMW Heimond wijkmaatschappelijk werk verenigingen en budgetwinkel

aan op locaties in de stad. ]n 2001 is besloten om in de

wijk Heimond-West weer een spreekuurpunt te openen Verwijzing bij afsluiting van de hulpverlening

om zo alle cliënten in de wijk te kunnen bereiken. Dit Bij afsluiting van de hulpverlening worden sommige

betekent dat maatschappelijk werk op zeven locaties in cliënten doorverwezen naar een andere instantie. In

de stad wordt aangeboden. 2001 zijn 21% van de cliënten bij afsluiting van de

Naast de procesmatige hulpverleningen worden er hulpverlening verwezen naar de GGZ; 12% naar

zogenaamde korte contacten met cliënten instellingen van maatschappelijke opvang, 7% naar de

geregistreerd. Deze korte contacten duren korter dan Budgetwinkel en 6% naarjeugdhulpverlening

één uur. In 2001 registreerden de maatschappelijk Conclusies ten aanzien van

werkers 1.078 korte contacten. Dit is een stijging van de procesmatig hulpverleningen

16% ten opzichte van 2000.

De voornaamste problematieken waren inkomen, 0 het aantal aanmeidingen is nagenoeg hetzelfde

huisvestingen relatieproblemen. gebleven;

Onderstaand treft u de cijfers aan van de procesmatige 0 het aantal afsluitingen is gedaald met 3,5% (in

hulpverlening. 2000 was dit een daling van 5%);

* bij de problematieken is er een verschuiving te

K-91 -MMIMWIT zien. De psychosociale en relationele

Uit vorig jaar 348 354 problematiek nemen toe terwijl de

Nieuwe aanmeidingen 841 849 materieel/sociale problematiek afneemt.

Totaal in behandeling 1189 1203 Mogelijk heeft dat een relatie met de toename

Afgesloten 834 865 van de duur van de hulpverlening tussen de drie

Naar volgend jaar 355 338 en zes maanden. De kortdurende hulp tussen de

één en drie maanden is afgenomen;

Run@ -91r4limt M- T4,@@-Ze iiimEELIelsjij er is een duidelijke toename in

Materieel/sociaal 26% 31% samenwerkingscontacten. Mogelijk zegt de

Relationeel 30% 28% veranderde problematiek, de toename van de

Psycho-sociaal 44% 41% hulpverleningsduur en de

Materieel/sociaal (%) omvat de probleemvelden: inkomen, samenwerkingscontacten iets over de

besteding, huisvesting, vorming/opleiding, arbeid en maatschappelijke toenemende complexiteit van het werk;

organisaties. Relationeel (%) omvat de probleemvelden: partner, 9 er is een duidelijke toename bij de verwijzingen

ouder/kind, cultuurverschil, slachtoffer en andere. Psycho-sociaal (%)

omvat de probleemvelden: multiprobleemgezin, identiteit, door de huisartsen naar het maatschappelijk

eenzaamheid, verwerking, echtscheiding, gezondheid/verslaving en werk; een mogelijke verklaring hiervoor is de

psychische problemen. toenemende werkdruk van huisartsen.

de wachttijd geeft een stijgende lijn. Dit is verkleint de kans dat er in de toekomst nieuwe schulden

zorgelijk. De uitbreiding van een halve ontstaan.

formatieplaats in 2001 inzake de Borstgelden De samenhang van materiële en immateriële problemen

heeft in 2001 nog geen effect gehad omdat een is hierbij een blijvend punt van aandacht binnen de

andere formatieplaats niet ingevuld kon worden. budgetbegeleiding. De budgetbegeleiding is bedoeld

Daardoor kon het maatschappelijk werk 0,3 fte voor mensen die tevens gebruik maken van de dienst

minder invullen dan in het jaar 2000. Zoals het er 'budgetbeheer', wat wil zeggen dat het inkomen van

nu naar uitziet zal dat in 2002 wel het geval zijn cliënten beheerd wordt. Er zijn inmiddels duidelijke

en is het te verwachten dat de wachttijd dan ook toetsingseriteria waarop de casemanager van de

daadwerkelijk zal afnemen. budgetwinkel en de maatschappelijk werker kunnen

Na het ochtendspreekuur van 9.00 tot 10.00 uur heeft beoordelen of iemand in aanmerking komt voor deze

AMW Heimond van 10.00 tot 17.30 uur een crisisdienst. vorm van hulpverlening.

In 2001 zijn er 74 crisisinterventies tijdens deze In 2001 maakten 68 cliënten gebruik van budget-

kantooruren behandeld. De voornaamste beheer, waarvan er 26 cliënten budgetbegeleiding

problematieken waren huisvesting en relatieproblemen. ontvingen.

De wijze van aanmeiding bij crisisinterventies is Twee medewerkers van het AMW zijn eind 2001

opgeleid om cursussen budgetteren te kunnen

voornamelijk op eigen initiatief van cliënten (64%). Ten aanbieden. Deze cursussen worden in 2002 in

aanzien van de verwijzers is de politie de belangrijkste samenwerking met de Budgetwinkel aangeboden aan

aanmelden van crisissituaties, 22% van de cliënten i's inwoners van Heimond.

door hen verwezen.

Na de crisisinterventie wordt 41% van de cliënten Schoolmaatschappelijk werk

doorverwezen naar het wijkmaatschappelijk werk en Het schoolmaatschappelijk werk op de OK (Onderwijs

27% naar de maatschappelijke opvang. Kansen)-basisscholen is voor het derde jaar uitgevoerd

Naast de crisisdienst tijdens kantooruren is er ook een door schoolmaatschappelijk werkers van AMW

crisisdienst buiten kantooruren. De crisisdienst buiten Heimond.

kantooruren wordt uitgevoerd door maatschappelijk In 2001 is de formatie van het schoolmaatschappelijk

werk De Dommelregio. werk uitgebreid van 38 uur per week naar 72 uur per

week. Hierdoor konden naast de zeven OK-scholen ook

Tijdens het verslagjaar waren er 58 crisisinterventies

drie 2e-ringsscholen worden bediend.

buiten kantooruren; in 2000 waren dit er 69.

Relatieproblemen en psychische problemen waren de Ook de ontwikkeling van de werksoort heeft een nieuwe

voornaamste problematieken. Cliënten nemen meestal impuls gekregen. Een samenwerkingsovereenkomst

zelf het initiatief (51 keer). De belangrijkste verwijzer is tussen BJ-Brabant, Bureau Jeugdzorg en AMW Heimond

de politie (6 keer). resulteerde in één team schoolmaatschappelijk werk

voor basisonderwijs, voortgezet -onderwijs en ROC. Door

Naast individuele hulpverlening is er in het verslagjaar bundeling van kennis en ervaring is men inhoudelijk

ook hulp aangeboden via groepswerk. ]n 2001 is er een sterker geworden. Door bundeling van

assertiviteitstraining voor vrouwen geweest. Deze financieringsstromen kon optimaal gebruik gemaakt

training bestond uit vijftien bijeenkomsten waaraan tien worden van de beschikbare middelen. De samen-

vrouwen deelnamen. werkingsovereenkomst tussen BJ Brabant, Bureau

Tevens is er in 2001 een groepsaanbod Jeugdzorg en AMW Heimond loopt tot en met 31

lcommijnicatietraining'aangeboden voor mannen in december 2003.

samenwerking met ROC Ter Aa. Hieraan namen tien

mannen deel in negen bijeenkomsten. In het verslagjaar zijn 52 hulpverleningen afgesloten. De

belangrijkste problematieken waren: opvoedingsvragen

25%, gedragsproblematiek 17% en relatie ouder/kind

14%.

Een belangrijke functie van de schoolmaatschappelijk

BudgetbegeleidingIBudgetwinkel werker is het vroegtijdig bespreken van zorg/risico-

In 2001 is, naast het bieden van schuldenregelingen leerlingen met de intern begeleider van de school. In

en/of budgetbeheer aan mensen met schulden, de 2001 zijn er 160 leerlingen besproken met de intern

specifieke functie van maatschappelijk begeleider. Mede door deze besprekingen kon de school

werker/budgetbegeleider verder ontwikkeld. Door het de zorg voor de leerlingen verder zelf uitvoeren

creëren van inzicht in inkomsten en uitgaven, het waardoor voorkomen is dat ouders en kinderen in de

hulpverlening kwamen.

opzetten van een overzichtelijke administratie, en het

begeleiden van de cliënt bij het op verantwoorde wijze Doordat de schoolmaatschappelijk werkers meer uren

afstemmen van zijn uitgaven op het beschikbare fysiek op school aanwezig waren, konden leerkrachten

steeds vaker rechtstreeks de schoolmaatschappelijk

budget, kunnen schulden worden afgelost. Hierdoor

werkers consulteren.

Integrale aanpak woonoverlast Decentralisatie van opvang wordt politiek een belangrijk

Op verzoek van het college van B en W is in april 1999 thema. In de praktijk betekent dit kleinschaliger opvang

de pinot 'gecoördineerde aanpak woonoverlast en langere wachtlijsten voor gezinsherenigingen en

Binnenstad-Oost'gestart. In deze pinot participeren gezinsvormingen, die mogelijk meer psychische

AMW, Novadic, GGZ Oost Brabant, Politie, problemen gaan geven. Een steeds grotere groep drukt

Woningbouwvereniging Volksbelang, op de taakstelling van woningbouwverenigingen en

Woningbouwvereniging Woonpartners, SWH en SMO. De onderwijs.

Gemeente Heimond heeft de regierol. Doelstelling is

vermindering c.q. beëindiging van woonoverlast in

Heimond Binnenstad Oost. De sociaal raadslieden hebben dagelijks spreekuur van

AMW Heimond heeft ook in 2001 gefungeerd als 09.00 tot 12.00 uur vanuit het centraal kantoor. Zij

meldpunt en het uitvoerend team aangestuurd. Naast verzorgen sociaal-juridische dienstverlening.

de 5 reeds lopende zaken zijn er in het verslagjaar 18 Bij de sociaal raadslieden zijn de cliëntcontacten en de

nieuwe overlastsituaties gemeld. hulpvragen steeds in stijgende lijn.

In totaal zijn 16 zaken afgesloten (13 na gecoördineerde

aanpak; 3 door verwijzing naar reguliere hulpverlening). T[] r; @MI F M 1

De evaluatie van de pilot heeft in 2001 geresulteerd in 1999 4.233 5.244

een rapport met aanbevelingen, waaronder de 2000 4.395 (+3.8%) 5.156 (-1.7%)

voortgang en uitbreiding van het project. 2001 4.521 (+2.9%) 5.525 (+7.2%)

Met terugwerkende kracht heeft het college van B en W Deze alsmaar toenemende stijging dwingt de instelling

subsidie toegekend voor 2001. om bij gelijkblijvende formatie opnieuw maatregelen te

Chronisch kwetsbaren treffen.

Het vorig jaarverslag vermeldt dat, ten behoeve van een Om de wachttijd van cliënten zo kort mogelijk te houden

geïntegreerde aanpak van de problematiek van is in 2000 besloten dat de raadslieden tijdens het

chronisch kwetsbaren, is besloten om in 2001 hier spreekuur een cliënt maximaal 20 minuten spreken.

concreet invulling aan te geven. Indien er meer tijd nodig is, wordt een vervolgafspraak

De steeds toenemende werkdruk en personele gemaakt. In 2001 bleek deze maatregel niet afdoende.

wisselingen in de binnenstad dwongen ons hierbij een In plaats van met twee raadslieden het spreekuur te

pas op de plaats te maken. Inmiddels groeit het idee verzorgen, moest regelmatig een derde raadslid worden

dat, met het ontstaan van allerlei netwerken rond ingezet. Probleem daarbij is dat de afspraken c.q.

verschillende thema's, een specifieke werkwijze minder uitwerktijd in het gedrang komen.

noodzakelijk is. De bedoeling is om in 2002 opnieuw maatregelen te

Het nieuwe strategische beleidsplan moet duidelijkheid treffen. We denken aan het maximaliseren van het

verschaffen over de vraag hoe we in de nabije toekomst aantal cliënten per spreekuur en kritisch te kijken naar

deze doelgroep zullen bedienen. de aard van de hulpvragen van de cliënten. Met andere

woorden: welke eisen kunnen we aan de

Hulpverlening aan vluchtelingen en winners zelfredzaamheid van cliënten stellen.

Winners zijn mensen die onder de Wet lnburgering Verder blijft een belangrijk aandachtspunt dat andere

Nieuwkomers vallen. instellingen zodanig formulieren ontwikkelen dat

In het verslagjaar is op uitvoerend niveau nadrukkelijk cliënten in staat zijn deze zelf in te vullen.

aandacht besteed aan het toeleiden van vluchtelingen Onderstaand treft u een overzicht aan van de

en winners naar het algemeen maatschappelijk werk. problematieken die tijdens de cliëntcontacten door de

Het aantal aanmeidingen was in 2001 14. sociaal raadslieden zijn behandeld.

De gegevens over hulpverlening aan vluchtelingen en

winners zijn verwerkt in de cijfers van het a;me @el

wijkmaatschappelijk werk. Soc.zekerheid/uitkering 36% 37%

Ten behoeve van een goede inburgering van winners is Werken/arbeidsrecht 4% 13%

samenwerking tussen AMW Heimond, ROC, SWH en de Belastingen 14% 13%

gemeente van belang. Deze samenwerking verloopt Wonen 8% 10%

goed. De verschillende posities en de daarmee Consumentenzaken 13% 13%

samenhangende verantwoordelijkheden zijn het Burger-overheid 10% 9%

afgelopen jaar steeds duidelijker geworden. Personen-/familierecht 3% 3%

De gemeente heeft besloten om in 2001 de regierol Onderwijs 5% 5%

weer op zich te nemen en daarmee het beleid meer Overige onderwerpen 7% 7%

vorm te geven.

AMW Heimond vindt het belangrijk om deze doelgroep

goed in het oog te houden.

Buitenlands Vrouwencentrum specifieke doelgroep heeft de samenwerking tussen

Om meer allochtone vrouwen te bereiken is in 2001 GGZ, Medische Opvang Asielzoekers, de Opvang en het

gestart met een maandelijks spreekuur van sociaal AMW Heimond verdiept.

raadslieden in het Buitenlands Vrouwencentrum. Door In 2001 hebben AMW Heimond en GGZ groepswerk

de toename van vragen van allochtone vrouwen is ontwikkeld en hiervoor een draaiboek samengesteld.

halverwege 2001 het spreekuur geïntensiveerd. Het betreft een preventief groepsaanbod 'omgaan met

Ondanks deze toename bleef het houden van spannings- en pijnklachten'voor vrouwen in het AZC.

spreekuren op deze locatie een dure voorziening Helaas was tot nu toe het AZC-budget niet toereikend

(verhoudingsgewijs weinig vragen in veel tijd). Er zijn 27 om dit groepsaanbod af te nemen.

vrouwen geholpen. De lange duur van procedures en de daarmee

De knelpunten met betrekking tot de werkdruk hebben samenhangende lange verblijfsduur baren ons zorgen.

ertoe geleid dat dit spreekuurpunt helaas geschrapt is. De reeds aanwezige psychosociale problematiek bij

Op verzoek van het Buitenlands Vrouwencentrum asielzoekers wordt door deze lange onzekere situatie

worden nu op afspraak dienstverlening geboden en versterkt.

voorlichting gegeven.

In de periode januari tot en met juni 2001 hebben de Bedrijfsmaatschappelijk werk

sociaal raadslieden voorlichting gegeven over voorlopige Sinds 1997 is AMW Heimond aangesloten bij

teruggaaf 2001 (nieuwe belastingstelsel), Bedrijfsmaatschappelijk Werk Nederland. Bedrijven

vreemdelingenwet, voorzieningen voor minima en kunnen ten behoeve van hun werknemers uit Heimond

nabestaandenuitkering of omgeving uren bedrijfsmaatschappelijk werk inkopen.

]n 2001 is AMW Heimond 5 keer gevraagd een bijdrage

Voorlichting te leveren in het oplossen van arbeidsproblemen.

In maart hebben de sociaal raadslieden voorlichting

gegeven aan de medewerkers van Homestart en in mei Sociaal raadsliedenwerk GeldroplNuenen

aan de vrijwilligers van de SWOH. Op verzoek van onze collega-instelling Stichting

Ook is er aan de Politieke Vrouwenclub in Heimond Maatschappelijk Welzijn Geldrop/Nuenen is in het

voorlichting gegeven. verslaggaar het sociaal raadsliedenwerk gestart met het

houden van spreekuur in Geldrop/Nuenen.

~LW@ir imriI7F-r-Tir. Tevens heeft zij voor deze instelling een nieuwe

medewerker ingewerkt, die in de toekomst het sociaal

Diensten aan derden vallen buiten het reguliere werk en raadsliedenwerk in Geldrop en Nuenen verder zal gaan

budget. Deze diensten worden door derden (en niet door uitbouwen.

de gemeente Heimond) aan de instelling gevraagd en ]n 2002 zal worden bekeken of op verzoek van de

betaald. stichting Maatschappelijk Welzijn Geldrop/Nuenen

Heiso opnieuw diensten geleverd kunnen worden.

Vanaf september 1999 bieden wij Heiso bedrijfs-

maatschappelijk werk aan. De maatschappelijk werker @lliqljl

heeft in het verslagjaar gedurende 20 uur per week Hulpverlening aan Jeugd

diensten geleverd. Buurtnetwerk Jeugdhulpverlening 12- is een preventieve

Een naderende reorganisatie dwong Heiso zich te vorm van hulpverlening aan jeugdigen. In het

bezinnen op de rol en positie van het bedrijfs- programma Welzijn 2001 stelt de gemeente dat

maatschappelijk werk. Heiso heeft besloten om per preventie een belangrijk speerpunt is voor het

1 januari 2002 niet langer gebruik te maken van de uitvoerend welzijnswerk.

diensten van AMW Heimond en heeft het contract

opgezegd. In augustus 2001 is daarom dit buurtnetwerk in de

In de loop van 2002 bezint Atlant groep (de nieuwe binnenstad van start gegaan en gecoördineerd door

organisatie) zich óf en op welke wijze zij de samen- AMW Heimond. Doel van het buurtnetwerk is het

werking met AMW Heimond opnieuw wil vormgeven. vroegtijdig oppikken van signalen van kinderen die het

risico lopen in hun ontwikkeling bedreigd te raken. Deze

Asielzoekerscentrum Christus Koning signalen worden omgezet in adequate hulp aan ouders

Ook in 2001 heeft AMW Heimond maatschappelijk werk en kind. Deelnemers aan het overleg zijn onder andere:

aan het Asielzoekerscentrum Christus Koning scholen, pluspeuterspeelzalen, kinderdagverblijf,

aangeboden. ]n verband met dreigende wachttijden die consultatiebureau, opvoedsteunpunt, schoolarts,

ontoelaatbaar worden geacht, is het aantal uren gespecialiseerde gezinszorg en de wijkmaatschappelijk

maatschappelijk werk met ingang van loktober 2001 werker. Het buurtnetwerk functioneert volgens landelijke

verhoogd van 10 naar 11 uur per week. methodiek en verkeert in een pilotfase. Medio 2002 zal

Gezamenlijke deskundigheidsbevordering o.a. duidelijk worden of het buurtnetwerk bestaansrecht

aangaande persoonlijkheidsstoornissen bij deze heeft. Het buurtnetwerk komt éénmaal per zes weken

bijeen.

Training sociale vaardigheden voor jeugdigen is een Marokkaanse jongeren en hun ouders

vraag waarop nog geen aanbod is geformuleerd. Samen In het programma Welzijn 2001 stelt de gemeente dat

met enkele andere instellingen zal AMW Heimond er specifieke aandacht moet komen voor Marokkaanse

trachten een aanbod te formuleren om deze vraag te jongeren. Ons voornemen was om in 2001 de cursus

kunnen beantwoorden. Het aanbod richt zich hierbij op 'De band met je kind'aan te bieden. Het voorbereiden

de doelgroep acht tot twaalfjarigen. van deze cursus kostte echter zoveel tijd dat het niet

Naar verwachting zal in de toekomst ook de cursus gelukt is om de cursus in 2001 op te starten.

,omgaan met geld'ontwikkeld worden voorjeugdigen. Begin 2002 zal de cursus 'De band metje kind'ten

Het aantal hulpverleningen aan jeugdigen betreft in behoeve van Marokkaanse vaders samen met de SWH

2001 15% van het totaal aantal hulpverleningen. Dit is worden aangeboden.

een stijging van 4% ten opzichte van 2000. De cursus 'Opvoeden in beeld'ten behoeve van

Marokkaanse moeders zal begin 2002 samen met de

De samenwerking met Bureau Jeugdzorg is voortgezet. GGD worden uitgevoerd.

Dit heeft geresulteerd in afspraken om vanuit het Heimond Actief

oogpunt van cliëntvriendelijkheid meteen over en weer Op 1 september is in Heimond het sociale

te kunnen verwijzen, zodat cliënten zo snel mogelijk bij activeringsproject Heimond Actief gestart.

de juiste instelling terecht komen. Heimond Actief beoogt werkzoekenden uit Heimond

De maatschappelijk werkers van AMW Helmond hebben binnenstad toe te leiden naar betaald werk of

onder andere bijscholing gehad op het gebied van vrijwilligerswerk.

gedrags- en opvoedingsproblemen van kinderen. AMW Heimond heeft toegezegd door middel van

Bereik ouderen psychosociale hulpverlening hierin een bijdrage te

]n september 2001 heeft het bestuur van de SWOH leveren.

(Stichting Welzijn Ouderen Heimond) verzocht om De (wijze van) deelname aan het project wordt opnieuw

verdergaande samenwerking met AMW Heimond. besproken wanneer van onze medewerkers andere dan

Aanleiding hiervoor waren de gesprekken met de reguliere activiteiten worden verwacht, of ontstane

gemeente en Prisma over hoe welzijnsinstellingen in de wachtlijsten problemen opleveren in de praktijk.

toekomst het best georganiseerd kunnen worden In 2002 start een uitvoerdersoverleg om

alsmede de kwetsbaarheid van kleine organisaties. werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Hier zal een

AMW Heimond en SWOH hebben besloten om de van onze medewerkers aan deelnemen.

samenwerking op inhoud verder uitte bouwen. Op Mantelzorgers

be tuurlijk niveau is de intentie tot samenwerking De jaarlijkse Dag van de Mantelzorg heeft

uitgesproken. plaatsgevonden op 29 november 2001.

Op dit moment onderzoekt een werkgroep waar de Door de gewijzigde opzet is onze instelling minder actief

inhoudelijke meerwaarde tot samenwerking ligt. Begin betrokken geweest. Onze bijdrage heeft bestaan uit het

2002 worden de resultaten aan beide instellingen gericht werven van mantelzorgers en het aanieveren van

gepresenteerd. materiaal ten behoeve van informatiestands. Daarnaast

Vroegtijdige Interventie hebben vertegenwoordigers van onze instelling het

Probleemhuurders in Heimond (V.I.P.) symposium bezocht.

Sinds ljuni 2001 is het V.I.P. daadwerkelijk van start Tegengaan van mensensmokkel

gegaan. Het project is een samenwerking tussen de AMW Heimond heeft ook in 2001 geparticipeerd in het

gezamenlijke Heimondse woningcorporaties, SMO en netwerk'Tegengaan van mensensmokkel'.

AMW/Budgetwinkel. Dit project wordt gefinancierd door In het verslagjaar zijn er geen nieuwe verwijzingen

de gemeente Heimond en het Juliana Welzijnsfonds. richting AMW Heimond gekomen.

Het project beoogt het terugdringen van het aantal

uithuiszettingen van huurders met financiële (zowel

feitelijk als dreigend) en sociale problemen. ~111 N ril

De benadering van probleemhuurders gebeurt Bestuur

ongevraagd vanuit een gezamenlijke aanpak van de In 2001 is de heer Ben Raaijmakers toegetreden als

deelnemende instanties. Daartoe is een medewerker bestuurslid. Mevrouw Els Font Freide is in 2001

van SMO gestationeerd bij een van de aangetreden als aspirant-bestuurslid.

woningcorporaties. Waar nodig en mogelijk leidt deze

cliënten toe naar AMW Heimond en Budgetwinkel. Werknemersvertegenwoordiging

In de aanvangsfase van het project zijn AMW Helmond In 2001 is er een verkiezing geweest voor de

en Budgetwinkel beperkt ingeschakeld. In 2002 wordt werknemersvertegenwoordiging. De

expliciet geïnvesteerd in de overdracht van cliënten van werknemersvertegenwoordiging bestaat uit drie

SMO naar AMW/Budgetwinkel. medewerkers. In 2002 zal de

Specifiek maatschappelijk werk AMW Heimond is

Mevrouw J. van den Berk AZC Algemeen; mensen kunnen er terecht met al hun

Mevrouw S. de Gooijer schoolmaatsch. werk vragen en problemen

Mevrouw R. Rutten schoolmaatsch. werk Gericht op de verwevenheid van materiële en

Mevrouw J. Vismale schoolmaatsch. werk immateriële problematiek

Mevrouw A. Vereijken Budgetwinkel Toegankelijk; voor iedereen zonder verwijzing

Sociaal raadsliedenwerk Onafhankelijk

Mevrouw B. Garson sociaal raadsvrouw Lokaal

Mevrouw W. Huigen sociaal raadsvrouw Gratis

De heer J. Karssen sociaal raadsman Professioneel

Mevrouw 1. den Mulder sociaal raadsvrouw

wnv AMW Heimond

Mevrouw A. Horsten vrijwilligster 'Weefwerken'

Regionale klachtencommissie AMW Heimond

De heer mr. R Hendriks voorzitter Penningstraat 57

De heer G. Kanters commissielid 5701 MZ Heimond

Mevrouw M. v.d. Neut commissielid tel 0492 59 89 89

Mevrouw M. Verschuuren commissielid fax 0492 59 89 80

e-mail info@amwheimond.ni

productie: emhcies visuele communicatie, venray - grafische

vormgeving: brandaen, utrecht - druk: hoek drukkerij,

oostrum venray - copyright: 2001, algemeen

maatschappelijk werk heimond

Personeel Bestuur

]n 2001 zijn er drie medewerkers vertrokken en zeven De heer mr. T. Knopper voorzitter

nieuwe medewerkers in dienst gekomen. Twee Mevrouw A. Litjens secretaris

medewerkers hebben tijdelijk waargenomen. De heer drs. R. Spoormakers RA penningmeester

Per 31 december 2001 waren er 30 medewerkers in De heer drs. F. Bots lid

dienst. Daarnaast werken binnen de instelling één Mevrouw E. Font Freide aspirant lid

medewerker van STAP, twee stagiaires en één vrijwilliger. De heer drs. G. Klein Hofmeyer lid

Onder het kopje Personalia staan de namen van de De heer drs. B. Raaymakers lid

medewerkers vermeld die in 2002 in dienst zijn. Medewerkers algemeen

In 2001 heeft iedere medewerker de instructies en Mevrouw M. Smeulders directeur

regels die betrekking hebben op'het medewerker zijn'

Mevrouw N. van Hout directie-assistent

binnen de instelling ontvangen. Deze instructies en Mevrouw J. Aerts teamleider

regels zijn vastgelegd in een werknemershandboek. Mevrouw M. den Ouden teamleider

Iedere nieuwe medewerker zal naast het reeds Mevrouw P. van de Mortel secretaresse

gehanteerde hulpverleningshandboek voortaan ook een Mevrouw N. Manders telefonist/receptionist

werknemershandboek ontvangen bij indiensttreding. Mevrouw A. van Stiphout telefonist/receptionist

Arbobeleid Maatschappelijk werk

In 2001 heeft evenals in voorgaande jaren, de Mevrouw Y. Bazi noord

arbodienst Maetis de verzuimcontrole en Mevrouw J. van den Berk wijk

ziektebegeleiding verzorgd. In 2001 bedroeg het De heer H. Brekelmans centrum

ziekteverzuim bij AMW Heimond 5,8% (exclusief (per 1-3-2002)

zwangerschapsverlof). In 2001 zijn er drie medewerkers Mevrouw M. Dors nieuwkomers

geschoold in de bedrijfshulpverlening. vluchtingen / wijk

(per 1-3-2002)

Eén van de punten in de risico-inventarisatie en Mevrouw R. Doyen centrum

-evaluatie is een zowel preventief als curatief beleid op (tot 1-2-2002)

te stellen ten aanzien van seksuele intimidatie, agressie Mevrouw B. van Dijk centrum

en geweld. Mevrouw E. Eiling oost/Dierdonk

In 2001 is er gestart met een projectplan trauma- (stagiaire)

preventie. Dit projectplan is vastgesteld door het sector- Mevrouw C. Eshuis Rijpelberg/

fonds Zorg en Welzijn. AMW Heimond behoort tot de Brouwhuis / wnv

acht pilot-instellingen die deelnemen aan dit project. In De heer D. Hamers centrum

het kader van dit project is er een workshop uitgevoerd Mevrouw A. Kauwenberg centrum

door het Forumtheater met als titel 'De Agressieve Man'. (tot 1-2-2002)

Tevens is er een quickscan uitgevoerd onder de mede- Mevrouw M. van Kemenade wijk/wnv

werkers. In 2002 zal aan de hand van de uitkomst van Mevrouw M. Manders noord

deze quickscan het vervolgtraject worden vastgesteld. Mevrouw H. van Maurik oost/Dierdonk

Mevrouw H. Meeuwis oost/Dierdonk

Mevrouw J. Petri Mierlo-Hout

(Exploitatierekening 01-01 2001 t/m 31-12- 2001) Stiphout /

Heimond-west

Subsidies gemeente Heimond 971.895 De heer H. Schepers Rijpelberg/Brouwhuis

Overige opbrengsten 80.464 De heer H. Souidi nieuwkomers

1.052.359 vluchtelingen

Lonen en salarissen en sociale lasten 714.494 Mevrouw M. Suijs Mierlo-Hout/

Afschrijvingen 17.648 Stiphout /

Overige bedrijfskosten 317.088 Heimond-west

Som der kosten 1.049.230 De heer B. Toufalia Heimond-west

3.129

Rentebaten 7.429

Exploitatieresuitaat 10.558

(Deze financiële gegevens zijn inclusief AZC, Budgetwinkel,

schoolmaatschappelijk werk, bedrijfsmaatschappelijk werk).

werknemersvertegenwoordiging een huishoudelijk De burger centraal

reglement opstellen en zich ondermeer verdiepen in In het programma Welzijn 2001 stelt de gemeente

onderdelen van het personeelsbeleid. onder het hoofdstuk 'De burger centraal' dat

Signaleringscommissie professionele instellingen de cliënt moeten betrekken bij

In 2001 is AMW Heimond gestart met een het aanbod. De instellingen dienen cliënten in de

signaleringscommissie. De signaleringscommissie heeft gelegenheid te stellen om hun oordeel te geven over de

tot doel om maatschappelijke problemen, die geleverde diensten.

maatschappelijk werkers en sociaal raadslieden in hun Eigen aan het maatschappelijk werk en sociaal

werk signaleren, onder de aandacht te brengen bij de raadsliedenwerk is, dat de dienst tot stand komt in

interactie met de cliënt. Met andere woorden: om de

desbetreffende instanties. Een voorbeeld in 2001 is het

tekort aan betaalbare huurwoningen in Heimond. De dienst te laten slagen is een actieve rol van de cliënt

signaleringscommissie heeft dit signaal bij de nodig.

gezamenlijke woningbouwverenigingen neergelegd. Een andere manier om de cliënt te betrekken zou

kunnen zijn via een cliëntenraad. Thema's voor een

Wet Bescherming Persoonsgegevens eventuele cliëntenraad zouden kunnen zijn: het beleid

De privacy van de cliënt heeft bij AMW Heimond altijd de met betrekking tot het hulpverleningsaanbod en de

nodige aandacht gekregen. De code van de wijze waarop dit wordt vorm gegeven. Echter gezien de

maatschappelijk werker is daar duidelijk over en de aard van het werk -kortdurende hulpverlening- is het

sector beschikt over een landelijk model niet haalbaar om een cliëntenraad op te zetten.

privacyregiement. Per 1 september 2001 is de nieuwe Landelijk is dan ook verzocht om ontheffing van deze

Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) ingevoerd. maatregel voor instellingen van maatschappelijk werk

De kern van de nieuwe wetgeving is wat het AMW en sociaal raadsliedenwerk.

Heimond betreft, tweeledig: Een andere wijze om de burger centraal te stellen is te

de instelling moet in een protocol uitleggen wat onderzoeken of de cliënt tevreden is over de geleverde

het doel is van het vastleggen van dienst, een zogenaamd cliënttevredenheidsonderzoek.

cliëntgegevens, namelijk hulpverlening; Ten aanzien van cliënt-tevredenheidsonderzoeken heeft

de instelling vraagt de cliënt toestemming om de de instelling in het verslagjaar gebruik gemaakt van het

cliëntgegevens te gebruiken. De instelling moet aanbod van mevrouw Saskia Noach, studente Sociale

duidelijk maken over welke gegevens het gaat en Wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Zij zal

wie er inzage in hebben. in het kader van haar afstuderen onderzoek doen voor

AMW Heimond naar de haalbaarheid van instrumenten

De nieuwe wet heeft overigens ook betrekking op het voor een cliënt-tevredenheidsonderzoek. Dit onderzoek

voeren van personeelsdossiers. verricht zij interactief door overleg met het

AMW Heimond zal in 2002 het beleid waar nodig managementteam, maatschappelijk werkers en

aanpassen. cliënten. Uiteindelijk dient het onderzoek te resulteren in

Klachten aanbevelingen aan de instelling. Het onderzoek zal

AMW Heimond heeft een intern klachtenregiement. waarschijnlijk in de zomer van 2002 worden afgerond.

Deels om de cliënten die klagen te honoreren in zijn of Automatisering

haar klacht, maar anderszins ook omdat in elke klacht In 2001 zijn er op verschillende spreekuurpunten

feed back op het functioneren van de instelling is te nieuwe telefooncentrales geïnstalleerd om e-mail~

vinden. Indien de interne procedure niet tot een voor voorzieningen te kunnen realiseren. In 2002 krijgt

alle partijen bevredigende oplossing komt is door AMW iedere werknemer een eigen e-mailadres zodat er nog

Heimond in samenwerking met Stichting Welzijn Deurne beter kan worden gecommuniceerd.

en Maatschappelijk Werk De Peelzoom een regionaal Getracht wordt om in 2002 definitief te kiezen voor een

klachtrechtregiement opgesteld. Gezamenlijk hebben nieuw registratieprogramma. Dit programma dient zowel

de drie instellingen een regionale klachtencommissie gegevens te kunnen verwerken voor algemeen en

ingesteld. Klachten die intern niet worden opgelost, specifiek maatschappelijk werk als voor het sociaal

kunnen door de regionale klachtencommissie raadsliedenwerk.

behandeld worden. Van deze regionale klachten- Gestreefd wordt om in de regio Zuid-Oost Brabant

commissie heeft het bestuur van AMW Heimond in eenzelfde software-pakket te kiezen zodat het beheer

2001 over twee van onze medewerkers een klacht ook in gezamenlijkheid kan gebeuren. We kunnen dan

ontvangen. Het bestuur heeft daar passende ook landelijk cijfers vergelijken.

maatregelen in genomen.

El

Uw Reactie
Uw Reactie