- Bestuur
- Commissiestukken Overeenkomst gemeente en SMO activeringsplaatsen arbeidstraining
Commissiestukken Overeenkomst gemeente en SMO activeringsplaatsen arbeidstraining
Documentdatum | 13-05-2002 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Toelichting bij B ei@W-adviesnota TER KENNISNAME Nr Ingekomen van: SE.SOZA.SPO Datum 26 maart 2002 Onderwerp Vaststelling en ondertekening overeenkomst tussen de gemeente Heimond en Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond betreffende de inkoop van activeringsplaatsen arbeidstraining. Het af te sluiten contract heeft betrekking op fase 4 kandidaten. De kandidaten worden door de gemeente, respectievelijk re@fntegratiebeddjven, aangeleverd bij de Stichting Maatschap- pelijke Opvang waarmee het contract gesloten wordt. Door de gemeente wordt een raam- contract gehanteerd. Het concept contract is bijgevoegd. Financiering: Bekostiging vindt plaats uit het toegekende budget Wiw 2002, circulaire Szw, kenmerk FEZIBK/2001167203 CQ, d.d. 9 oktober 2001. Per 1-1-2003 wordt u een voorstel voorgelegd inhoudende de resultaten over 2002 en de (eventuele) voortzetting van het contract. 25032002/SE/sozalg.wundednk 3 Inkoop van activeringsplaatsen bij de Stichting Maatschappelijke Opvang door de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Heimond. Januari 2002 Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 1 van 18 Inhoudsopgave: 1. Inleiding xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 1. 1 Achtergronden xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 1.2 Doel van de inkoop xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 1.3 Samenwerkingscombinaties xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4 1.4 Doelgroep (algemene omschdjving) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4 2. Toelichting op de aan te besteden dienst xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5 3. Beg(ippenkader xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx6 4. Criteria xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 10 4.1 Van toepassing zijnde criteria xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 10 5. Deelname activiteiten t.b.v. sociale activering xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 12 5.1 Verhouding aanbidder en instellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 12 Contract xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 13 Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 2 van 18 1. Inleiding 1.1 Achtergronden De Gemeente Heimond draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Algemene bijstandswet (Abw), de Wet lnkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (loaw) en de Wet ]nkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (loaz). Per 1 januari 2002 wordt een nieuwe gemeentelijke doelgroep toegevoegd, bestaande uit niet uitkeringsgerechtigden en mensen met een uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet (Anw). Vanuit de missie "iedereen kan iets" streeft de Dienst Samenleving en Economie, afdeling Sociale Zaken, van de gemeente Heimond naar een pakket van dienstverlening op het terrein van werk en inkomen ten behoeve van haar kandidaten. Vanuit de gedachte van scheiding tussen regie en uitvoering van de reïntegratietaken koopt de afdeling Sociale Zaken, als onderdeel van integrale reïntegratietrajecten, activeringsplaatsen in bij een aanbidder. Daarbij is het uitgangspunt dat activeringsplaatsen worden ingekocht, die per jaarplaats worden afgerekend. De gemeente Heimond, afdeling Sociale Zaken, koopt voor het jaar 2002 activeringsplaatsen in bij de Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond. Van dit Bestek maken integraal onderdeel uit: - contract - bijlagen bij contract: Naast bovengenoemde inkoop wil de gemeente vorm geven aan het voorkomen dat er een tweedeling in de maatschappij ontstaat van werkenden en niet werkenden. De gemeente heeft een taak zorg te dragen voor een optimale arbeidsparticipatie en het doorbreken en 1 of voorkomen van een sociaal isolement van zoveel mogelijk inwoners. Degenen, voor wie het verrichten van arbeid (nog) niet aan de orde is, kan onbetaalde maatschappelijk zinvolle activiteiten verrichten. Daarmee wordt voor hen een sociaal isolement voorkomen en geeft een kans op verdere ontplooiing. Onbetaalde activiteiten zijn vaak een (eerste) stap in het traject richting betaald werk. Deelname wordt op een aantal fronten gestimuleerd. Arbeidstraining wordt uitdrukkelijk (in beginsel) gezien als een deel van een traject gericht op uitstroom. Met de start van deze inkoop wordt de financiering ten aanzien van de inkoop van afzonderlijke trajecten arbeidstraining en 'weigerachtige' kandidaten gewijzigd. De bedoelde trajecten worden gefinancierd op basis van gerealiseerde plaatsen. De afzonderlijke trajecten worden als zodanig opgenomen in de producten die de afdeling Sociale Zaken voert in het kader van bevordering arbeidsparticipatie. 1.2 Doel van de inkoop Voor het uitvoeren van haar reïntegratietaken sluit de gemeente Heimond contracten met aanbidders. Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 3 van 18 De af te sluiten contracten hebben betrekking op fase 4 kandidaten. De kandidaten worden door de gemeente, respectievelijk reïntegratiebedrijven, aangeleverd bij de aanbidder waarmee een contract gesloten wordt. Door de gemeente wordt een raamcontract gehanteerd. Het contract is bijgevoegd. De te contracteren activeringsplaatsen zijn ten behoeve van kandidaten waarbij onder andere de volgende belemmeringen een rol kunnen spelen: 1 . Fysieke, psychische en 1 of sociale beperkingen 2. Schulden 3. Zorgtaken 4. Gebrekkige taalbeheersing 5. Leeftijd 6. Verslaving 7. Criminaliteit 8. Gebrek aan c.q. verouderde werkervaring 9. Motivatieproblemen Het opheffen van eventuele belemmeringen zal het meeste succes hebben als de activeringsplaats aansluiting heeft op de nog aanwezige mogelijkheden en potenties van de kandidaat. 1.3 Samenwerkingscombinaties Samenwerkingsverbanden vormen met andere instellingen / onderaannemers is toegestaan. 1.4 Doelgroep (algemene omschrijving) De doelgroep die moet worden bediend bestaat uit personen die een uitkering ontvangen ingevolge de Algemene Bijstandswet (Abw), de Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen werknemers (IOAW), de wet lnkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), Algemene nabestaanden wet (ANW) en niet-uitkeringsgerechtigde (her)intreders. Deze personen zijn volgens de methode van De Kansmeter (Centrum Werk en Inkomen) ingedeeld in fase 4. De tot de totale doelgroep behorende personen zijn tussen de 18 en 65 jaar. Voor kandidaten tot 23 jaar is de Wiw een voorliggende voorziening. Personen van 65 jaar en ouder behoren niet tot de doelgroep. De aanbidder levert de producten arbeidstraining en 'weigerachtige' kandidaten als onderdeel in het kader van de sociale activering, gericht op uitstroom van de kandidaat naar (regulier) werk. De kandidaten worden door de gemeente en 1 of reïntegratiebedrijf aangeleverd bij de instelling waarmee een contract gesloten wordt. Die werklozen die zich, in het kader van de werkzaamheden of op andere wijze, spontaan aanmelden bij de aanbidder worden eerst, na accordering door de gemeente, in behandeling genomen, om voor vergoeding van de activeringsplaatsen in aanmerking te komen. In het kader van tussentijdse instroom nieuwe kandidaten kunnen door de casemanagers kandidaten bij de aanbidder aangemeld worden die in het totaal aantal van dit contract in behandeling moeten worden genomen. Met de door de casemanagers tussentijds aangemelde kandidaten wordt binnen 2 weken na aanmeiding een eerste intakegesprek gevoerd. Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 4 van 18 2. Toelichting op de aan te besteden dienst De gemeente Heimond kent een centraal gerichte aanpak van werken vanuit het casemanager concept waarbij de casemanager de regisseursrol vervult. Uitgangspunt daarbij is dat werk gaat voor inkomen. Voor die kandidaten die niet direct doorgeleid kunnen worden naar reguliere arbeid wordt een re@fntegratietraject opgesteld. Tevens heeft de gemeente Heimond een relatief groot bestand van langdurig werkloze kandidaten waarbij getracht wordt ook deze kandidaten, zonodig via de weg van sociale activering, te plaatsen op de (reguliere) arbeidsmarkt. De re@fntegratieplannen worden opgesteld door arbeidsmarktconsulenten van re@integratiebedrijven en deze brengen vervolgens, na goedkeuring aanbesteder, het trajectplan tot uitvoering. In dit reïntegratietraject kunnen diverse producten worden ingezet. In het kader van dit bestek vallen daar ook de producten arbeidstraining en 'weigerachtige kandidaten' onder. Om kandidaten in beweging te brengen naar werk wordt uitgegaan van de werkgerelateerde talenten, die doelgericht benut en ontwikkeld worden door de casemanager, arbeidsmarktconsulent en de kandidaat. Partijen gaan een professionele en respectvolle één op één relatie aan. De casemanager is en blijft hierbij de regiehouder. De keten van activering, loopbaanoriëntatie, begeleiding tot en met bemiddeling en nazorg na plaatsing wordt inhoudelijk door een arbeidsmarktconsulent uitgevoerd en bewaakt. Daarbij worden al, direct vanaf het begin van het traject de uitstroommogelijkheden naar werk betrokken bij de begeleiding en in te zetten producten. Voor de kandidaat heeft deze aanpak een aantal voordelen: ¿ Eén arbeidsmarktconsulent gedurende het gehele traject; ¿ Geen vertraging in de doorloop van het proces; -, Uitstroom naar werk zo snel als verantwoord met begeleiding na plaatsing; Voor de aanbesteder heeft deze aanpak een aantal voordelen: ¿ Geen onnodige administratie; ¿ Geen overdrachtmomenten in de activeringsketen; Kortere doorlooptijden; Snellere uitstroom met gedeeltelijke afronding van het traject na plaatsing. Vast aanspreekpunt voor de casemanager Gezien de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt en het ministeriële voornemen om elke (niet) bijstandsgerechtigde en mensen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet een reïntegratie - of scholingstraject aan te bieden kunnen activeringstrajecten ingezet worden voor sluitende aanpak. De casemanager ondersteunt met de arbeidsmarktconsulent de werkzoekende om de belemmeringen naar werk weg te nemen en kansen te creëren op werk. Daarbij wordt een breed netwerk met hulpverleningsinstellingen onderhouden, en wordt intensief samengewerkt met de kennisinstellingen (b.v. ROC en CW). Zorgtrajecten kunnen een onderdeel zijn in het wegnemen van belemmeringen en creëren van kansen. In het kader van zorgtrajecten kan onder andere worden gedacht aan het inzetten van Budgetwinkel i.v.m. schuidsanering en de Vrijwilligerscentrale met vrijwilligersplaatsen (sociale activering). In het kader van activiteiten, zoals bovenstaand bedoeld, is het begrippenkader zoals aangegeven in hoofdstuk 3 van toepassing. Bestek Gemeente Helmond / Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 5 van 18 3. Begrippenkader Aanbieder de rechtspersoon die door middel van inschrijving een aanbieding doet. Aangepaste arbeid. een specifiek op de cliënt gerichte training waarbij de eisen met betrekking tot dagstructuur, arbeidsduur, werkprestatie en collegiaal geleidelijk aan verhoogd worden. Training wordt voorafgegaan door een odëntatiefase om vast te stellen welk programma het best bij de cliënt past. Activeiingsplaats: het gedurende de periode van één kalenderjaar verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt middels een specifiek op één of meerdere inwoners van de gemeente gerichte activiteit waarbij de eisen, in beginsel, geleidelijk aan verhoogd worden. Per kalenderjaar kunnen in beginsel meerdere inwoners van één en dezelfde activeringsplaats gebruik maken. Additioneel werk: arbeidsplaats die geen reguliere werkgelegenheid verdringt dan wel concurrentievervalsing tot gevolg heeft. Arbeidstraining: Training onder intensieve begeleiding welke gericht op het verrichten van werkzaamheden voor derden gedurende vastgestelde arbeidstijden, voor de periode van maximaal één jaar, ten behoeve van kandidaten die moeilijk plaatsbaar zijn op de arbeidsmarkt vanwege bijvoorbeeld langdurige werkloosheid, lage opleiding of psychiatrisch ziektebeeld. Er is stabiliteit op de diverse leefgebieden. De kandidaten zijn gemotiveerd en in staat tot kwalitatieve en kwantitatieve productie. Middels arbeid en individuele begeleiding (training) is reguliere of gesubsidieerde arbeid in principe weer haalbaar. Arbeidsgehandicapte: een cliënt als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten. Bemiddelen reïntegratietraject: de zelfredzaamheid van de cliënt wordt bevorderd en ondersteund. De cliënt wordt geholpen bij het vinden van vacatures en begeleid bij het solliciteren. De consulent heeft gedurende de bemiddelingsperiode regelmatig contact met de cliënt over de voortgang van de sollicitaties en bereidt die samen met de cliënt voor. @qadat de cliënt werk heeft gevonden wordt nazorg uitgevoerd. Casemanager.- is regisseur en daarmee eindverantwoordelijke voor het beoordelen, vaststellen en het eventueel bijstellen van reïntegratietrajecten. Tevens is de casemanager ten aanzien van cliënten van de afdeling Sociale Zaken waarvoor een reïntegratieplan wordt vastgesteld verantwoordelijk voor de rechtmatige - en doelmatige verstrekking van uitkering in het kader van de Abw, IOAW en IOAZ en is tevens verantwoordelijk voor alle werkzaamheden die hieruit voortkomen. Cliënt.@ een tot de doelgroep behorende persoon, die rechtstreeks of op basis van de uitkomsten van een door het CWI (Centrum Werk en Inkomen) verrichte kwalificerende intake door de gemeente voor deelname aan een traject is aangewezen. De kwalificerende intake en de daaraan gekoppelde fase wordt door de gemeente als indicatie beschouwd. Dagbesteding: intensieve begeleiding welke gericht is op het verrichten van werkzaamheden voor derden gedurende vastgestelde arbeidstijden. De duur van de deelname wordt bij aanvang nog niet bepaald. Kwaliteit van output heeft prioriteit, de kwantiteit minder. Er wordt uitgegaan van de mogelijkheden van de deelnemer. De plaatsing is ten behoeve van kandidaten met psychosociale en/of meervoudige problematiek (hulpverleningsverleden, gestabiliseerde drugsverslaving of thuisloosheid). Arbeidstraining is niet haalbaar. Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 6 van 18 Doelgroep: alle cliënten, in de leeftijd van 18 tot 65 jaar, die in beginsel zijn aangewezen op arbeid in loondienst en een uitkering van de afdeling Sociale Zaken in de gemeente Heimond ontvangen en aldaar woonachtig zijn. Onder de doelgroep wordt tevens verstaan per 1 januari 2002, overeenkomstig de definitie vastgesteld door de Rijksoverheid, de niet uitkedngsgerechtigden en personen met een uitkering krachtens de Algemene nabegtaandenwet (Anw). Voor jongeren in de leeftijd van 18 tot 23 jaar is de Wiw een voorliggende voorziening. Individuele trajectbegeleiding: door individuele en persoonlijke begeleiding de bemiddelbaarheid van de cliënt versterken. Belemmeringen voor arbeidsmarktparticipatie worden in kaart gebracht en waar mogelijk aangepakt en verminderd. Belemmeringen kunnen zijn gelegen in o.a. cultuur, arbeidsethos, woon - 1 thuissituatie, motivatie, sociaal netwerk e.a. Intensieve bemiddeling: de cliënt wordt intensief geholpen bij het vinden van vacatures en begeleid bij het solliciteren. Indien nodig wordt de werkplek bezocht. De activiteiten worden samen met de cliënt uitgevoerd. Samen met de cliënt worden sollicitaties voorbereid. Met werkgevers worden selectie-eisen en -omstandigheden doorgesproken en wordt, indien nodig, gepoogd deze aan te passen op het werkzoekendenprofiel. Na afloop van de sollicitatie wordt deze geëvalueerd als leerdoel voor volgende sollicitaties. Nadat de cliënt is geplaatst wordt nazorg uitgevoerd. Jobhunting: ter ondersteuning en uitbreiding van de "Intensieve Bemiddeling" van werkzoekenden worden plaatsingsmogelijkheden gezocht bij werkgevers, instellingen e.d. Jobcoach: zowel de werknemer 1 kandidaat als de werkgever begeleiden en adviseren om voortijdige uitval te voorkomen en er voor te zorgen dat de werknemer / kandidaat definitief aan het werk blijft. De consulent verdiept zich in de materie en houdt regelmatig (minimaal 4 maal) voortgangsgesprekken met de werkgever en de werknemer 1 kandidaat. De consulent adviseert en begeleidt beide partijen op een zodanige wijze dat zij zelf blijvend oplossingen kunnen vinden en de arbeidsverhouding in stand blijft. Na beëindiging van de dienstverlening zorgt de consulent voor een eindadvies aan de werknemer / kandidaat, de werkgever en de opdrachtgever. Jobcoach kan niet gelijktijdig met het product nazorg worden ingezet. Kandidaat. een tot de doelgroep behorende persoon, die rechtstreeks of op basis van de uitkomsten van een door het CWI (Centrum Werk en Inkomen) verrichte kwalificerende intake door de gemeente voor deelname aan een traject is aangewezen. De kwalificerende intake en de daaraan gekoppelde fase wordt door de gemeente als indicatie beschouwd. - Kennisgeving informatieverstrekking: een kennisgeving is een verplicht bericht op schrift (volgens voorgeschreven model) naar de gemeente Heimond indien de belanghebbende: ¿ Tot tweemaal niet verschijnt op een uitnodiging om samen met hem een reïntegratieplan op te stellen; ¿ In onvoldoende mate tracht arbeid te verkrijgen; ¿ Nalaat passende arbeid te aanvaarden of door eigen toedoen geen passende arbeid verkrijgt; ¿ Door eigen toedoen geen passende arbeid behoudt; ¿ Indien eisen worden gesteld die het aanvaarden of verkrijgen van passende arbeid belemmeren; ¿ Overige mededelingen die van belang zijn voor de gemeente. Aan een kennisgeving zijn geen kosten verbonden. Standaard wordt éénmaal per kwartaal een kennisgeving van elke in traject zijnde belanghebbende, door het reïntegratiebedrijf aan de gemeente verzonden, aangevende de stand van zaken met betrekking tot het reïntegratietraject, Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 7 van 18 Van iedere belanghebbende zonder doorstroom perspectief of belanghebbende die vroegtijdig uitvalt, wordt een kennisgeving informatieverstrekking naar de gemeente Heimond verzonden. De kennisgeving wordt volledig ingevuld en vermeld onder andere argumentatie waarom het opstellen 1 uitvoeren van een re@integratietraject niet haalbaar is. Ook wordt een kennisgeving naar de gemeente Heimond gezonden indien in de voortgang van een traject belangrijke wijzigingen optreden dan wel nieuwe producten worden ingezet. De kennisgeving wordt binnen 1 week, na de zich voordoende (gewijzigde) situatie, verzonden naar de casemanager van de belanghebbende. Nazorg: activiteiten gedurende minimaal de eerste zes maanden na een plaatsing volgens overeenkomst, gericht op bestendiging van de arbeidsinpassing van de cliënt. Ten aanzien van In en doorstroombanen geldt een afzonderlijke definitie van 'nazorg' die nader wordt aangegeven in het bestek. Plaatsing regulier., indien een kandidaat als gevolg van een traject, werk heeft aanvaardt en behouden op een reguliere arbeidsplaats en daardoor minimaal 6 maanden geen beroep op een uitkering hoeft te doen. Met een plaatsing wordt gelijkgesteld, werk in het kader van de Regeling In en Doorstroombanen, werk in het kader van Wiw werkervaringsplaats, werk op uitzendbasis en werk op basis van detachering, niet zijnde een dienstbetrekking in de zin van artikel 4 Wiw. Voor fase 4 cliënten geldt ook plaatsing op een Wiw dienstbetrekking als een plaatsing. Ook het opnemen van een inkomensvormende zelfstandige beroepsuitoefening door een cliënt wordt als een plaatsing aangemerkt. Bij uitval binnen 6 maanden na plaatsing wordt de cliënt opnieuw opgenomen binnen het lopende traject en kunnen geen afzonderlijke kosten in rekening worden gebracht. Plaatsing sociale activering: door een cliënt tijdens een traject verrichten van onbetaalde of betaalde arbeid. Hierbij is het uitgangspunt dat bij een plaatsing het hoogst haalbare werkniveau van een cliënt behaald wordt. Onder onbetaalde arbeid wordt verstaan sociale activering, vrijwilligerswerk of arbeidstraining. Voor onbetaalde arbeid als onderdeel van een traject geldt een plaatsing van minimaal 6 weken. Onbetaalde als hoogst haalbare werkniveau (d.w.z. eindpunt) geldt een plaatsing van minimaal 6 maanden. Plaatsing regulier zelfmelder (niet via reii7tegratiebedrijf aangemelde kandidaat): de aanbidder plaatst een kandidaat, op een voor die kandidaat hoogst haalbare arbeidsplaats, zijnde een gesubsidieerde of reguliere arbeidsplaats. Van plaatsing is sprake als gedurende een periode van minimaal 6 maanden geen beroep op een uitkering wordt gedaan. Met een plaatsing wordt gelijkgesteld, werk in het kader van de Regeling In en Doorstroombanen, werk in het kader van Wiw werkervaringsplaats, werk op uitzendbasis en werk op basis van detachering, niet zijnde een dienstbetrekking in de zin van artikel 4 Wiw. Voor fase 4 cliënten geldt ook plaatsing op een Wiw dienstbetrekking als een plaatsing. Ook het opnemen van een inkomensvormende zelfstandige beroepsuitoefening door een cliënt wordt als een plaatsing aangemerkt. Plaatsing is inclusief zorg voor aanievering bij gemeente van alle vereiste relevante gegevens en documenten. Voorts levert de aanbidder nazorg ter bestendiging van de arbeidsovereenkomst. Voor een arbeidsplaats ingevolge het Besluit in en doorstroombanen geldt tevens één jaar na plaatsing het leveren van begeleiding en (indien mogelijk) realisering van omzetting van een dienstverband voor bepaalde tijd in een dienstverband voor onbepaalde tijd. Plaatsingspercentage: het daadwerkelijk aantal geplaatste cliënten na afloop van de begeleidingsperiode ten opzichte van het aantal in begeleiding genomen cliënten. Cliënten die niet geplaatst worden aan het einde van de begeleidingperiode of de begeleidingperiode voortijdig afbreken of onderbreken worden niet beschouwd als geplaatste cliënten. Wel worden deze cliënten beschouwd als in begeleiding genomen cliënten. Door de gemeente Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 8 van 18 wordt ten aanzien van fase 213 cliënten een percentage van 70 gehanteerd en bij fase 4 een percentage van 65. Bij fase 4 wordt een onderscheid in plaatsingspercentage gemaakt ten aanzien van werkelijke plaatsing op regulier werk dan wel additioneel werk (begrippenkader) ten hoogte van 30%. Indien zorgtrajecten en 1 of sociale activering noodzakelijk zijn en ingezet worden bij fase 4 cliënten wordt uitgegaan van een plaatsingspercentage van 35% specifiek voor die doelgroep. Reïntegratie: het in de arbeidsmarkt opnemen of opnieuw opnemen van uitkedngsgerechtig- den met als doel daar langdurig werkzaam te blijven. Reïntegratieplan: een op een diagnose gebaseerde planmatige beschrijving van de dienstverlening die een cliënt behoeft om een concurrerende positie op de arbeidsmarkt te gaan innemen; en van de dienstverlening in het kader van begeleiding. Hieronder worden begrepen het opstellen van een re@integratieplan en het uitvoeren en begeleiden van het reïntegratietraject, waarbij in de tijd een aantal noodzakelijke deelactiviteiten worden ingezet en de nazorg bij plaatsing volgens overeenkomst gericht op arbeidsinpassing. (Integraal) Reïntegratietraject.- het'geheel van activiteiten, benodigd voor de arbeidsinpassing van een cliënt. Hieronder worden begrepen het opstellen van een reïntegratieplan, het uitvoeren en begeleiden van het refntegratietraject, de intensieve bemiddeling en de nazorg bij een plaatsing volgens overeenkomst. Onder integraal wordt verstaan dat de cliënt van oppakken in een reïntegratietraject tot uitstroom als één traject wordt aangemerkt. Sociale activering: activeren van cliënten met een (zeer) grote afstand tot de (reguliere) arbeidsmarkt, eventueel via de weg van dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaring of gesubsidieerde arbeid. Vrijwilligerswerk: als onderdeel van sociale activering het verkleinen voor een cliënt van de afstand tot de arbeidsmarkt en in staat zijn om één of meerdere dagdelen per week maatschappelijk te laten participeren in vrijwilligerswerk. Cliënten worden intensief begeleid. Van vrijwilligerswerk is sprake bij minimaal 16 uur per week. Wel diagnose Igeen traject.- van de uitgenodigde cliënten, waarbij na diagnose de conclusie wordt getrokken dat het aangaan van een reïntegratietraject geen reële optie is worden de kosten van diagnose vergoed tot een maximum van 5% van het contractueel overeengekomen aantal reïntegratietrajecten. Bestek Gemeente Heimond Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 9 van 18 4. Criteria Als aanbidder dient u aan een aantal criteria te voldoen. 4.1 Van toepassing zijnde criteria Onderstaand wordt nadere -uitleg gegeven en benoemd wat onder de verschillende criteria wordt verstaan. a. Uitvoering dienstverlening inclusief doorlooptiiden 1 . De aanbidder conformeert zich aan het Begrippenkader zoals omschreven in hoofdstuk 3. 2. De aanbidder is projectverantwoordelijk. Voor de onderaannemer gelden dezelfde criteria en verantwoordelijkheden als voor de aanbidder 1 contractant. 3. De aanbidder voert na schriftelijke aanmeiding van een kandidaat door de casemanager binnen twee weken na aanmeiding een intakegesprek. Binnen twee weken na het intake- gesprek stuurt de aanbidder het trajectplan, samen met een registratieformulier ten behoeve van de monitor Scholing en Activering, volledig ingevuld naar de gemeente. 4. De aanbidder wijst de kandidaat een vaste consulent toe voor de gehele behandelpedode. Bij eventuele noodzakelijke wisselingen geeft de aanbidder uiterlijk binnen één week schriftelijk aan de casemanager door wanneer en welke consulent de kandidaat krijgt toegewezen. 5. Trajectbeëindiging door de kandidaat of door de aanbidder, wordt binnen één week na beëindiging schriftelijk door de consulent medegedeeld aan de gemeente Heimond. 6. Bij het niet verschijnen of reageren van een kandidaat op een schriftelijke uitnodiging dient minimaal één schriftelijke uitnodiging voor een nieuwe afspraak te worden verzonden. Indien de kandidaat niet reageert wordt de gemeente Heimond binnen één week schriftelijk op de hoogte gesteld van dit gegeven middels bijgevoegd model kennisgeving. De uitnodigingen worden als bijlage bij de kennisgeving gevoegd. 7. De aanbidder draagt zorg voor het tekenen van het trajectplan door de cliënt en eigen consulent voor akkoord. Het trajectplan dient in drievoud te worden aangeleverd bij de gemeente Heimond volgens bijgevoegd model. 8. Voor het inzetten van een product en het vragen van toestemming hiervoor dient de aanbidder het formulier product-offerte te gebruiken. Het formulier product-offerte dient in drievoud te worden aangeleverd bij de gemeente Heimond volgens bijgevoegd model. b. Verantwoording - en manaaementinformatie 1 . De aanbidder verstrekt de gemeente op verzoek kosteloos een afschrift van het gehele dossier, dan wel een gedeelte hiervan. 2. De aanbidder levert binnen 4 weken na afloop van eik kwartaal de door de gemeente geëiste verantwoordingsinformatie zowel schriftelijk als digitaal (op diskette of per e-mail in een voor de gemeente leesbaar bestand) aan volgens een door de gemeente vast gesteld 'Management informatiemodei'voigens bijgevoegd model. 3. De aanbidder voert met de gemeente minimaal een keer per 2 maanden en voorts zo vaak partijen dit noodzakelijk achten kosteloos overleg over de contractueel overeengekomen resultaten. Bestek Gemeente Helmond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 1 0 van 18 4. Sociale Zaken is eindverantwoordelijk voor de coördinatie van het project. 5. De aanbidder werkt nauw samen met andere re@integratiebedrijven en instellingen waar de gemeente contracten mee heeft gesloten om de mogelijkheden voor uitstroom, in het kader van dit project, optimaal te benutten. 6. In voorkomend geval kan de aanbidder zelf uitstroom en plaatsing op de (reguliere) arbeidsmarkt bewerkstelligen. 7. De aanbidder registreert, administreert en verifieert de deelnemers aan het project overeenkomstig dit bestek en bijbehorende contract met bijlagen. 8. De aanbidder werft kandidaten voor het product arbeidstraining. Deze kandidaten kunnen eerst, na accorde(ing door de gemeente, voor vergoeding in het kader van activering in aanmerking komen. Het product 'weigerachtige' kandidaten komt alleen bij door de gemeente aangedragen kandidaten voor vergoeding in aanmerking. Ook door een aanbidder, waar de gemeente een contract mee heeft afgesloten, aangedragen 'weigerachtige' kandidaten komen voor vergoeding in aanmerking. 9. De aanbidder verzorgt de intake, bemiddeling en nazorg van de deelnemers. Daarbij wordt maatwerk toegepast bij het plaatsen in de door de aanbidder aangeboden trajecten en gaat uit van de wensen en mogelijkheden van de deelnemers. c. Prestatie en kwaliteit van de dienstverlening 1 . De aanbidder is in staat om een onregelmatige toeleiding op te vangen. 2. De aanbidder maakt bij inschakeling derden gebruik van lokale 1 regionale aanbidders voor de in te kopen diensten. d. Aanvullende eisen 1 . De aanbidder is bereid om samen met de afdeling Sociale Zaken, ook in projecten met andere dienstverleners / aanbidders, te werken. De aanbidder is bereid te participeren in andere door de gemeente te initiëren projecten. 2. De aanbidder heeft voor de bescherming van de persoonsgegevens een Privacyregiement dat minimaal voldoet aan de regels gesteld in de Wet Bescherming Persoonsgegevens en het reglement kan op verzoek worden overlegd. 3. De aanbidder heeft voor geschillen met de kandidaten een Klachtenregeling en kan op verzoek worden overlegd. 4. Alle wederzijdse informatie dient vertrouwelijk te worden behandeld, behoudens wettelijke verplichtingen. Aanbieder zal zorgen dat vanuit zijn onderneming geen enkele informatie welke in het kader van dit project beschikbaar komt, aan derden ter beschikking zal worden gesteld. Hierop wordt een uitzondering gemaakt in het onderhavige project door de in te schakelen partners, onderaannemers en 1 of huippersonen; in een dergelijk geval waarborgt de aanbidder de geheimhouding van de door hem in geschakelde partners, onderaannemers en / of hulppersonen. 5. Het is de aanbidder niet toegestaan publiciteit aan dit project te geven, anders dan na schriftelijke toestemming van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Heimond. Bestek Gemeente Heimond / Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 11 van 18 5. Deelname activiteiten t.b.v. sociale activering 5.1 Verhouding aanbieden en instellingen 1 . De instelling draagt zorg voor een werkbegeleider die de kandidaat ondersteuning geeft op het werk. 2. Bij plaatsing zorgt de werkbegeleider voor een duidelijke taakomschrijving en maakt afspraken rondom werkomstandigheden (werktijden, vakanties, deelname aan werkoverleg, etc.). 3. Na uitstroom van de kandidaat draagt de werkbegeleider zorg voor de overige begeleiding van de kandidaat met een nazorg van minimaal 6 maanden. 4. Vier weken na plaatsing vindt een evaluatiegesprek plaats tussen kandidaat en werkbegeleider. Het evaluatiegesprek wordt schriftelijk vastgelegd en een afschrift wordt gezonden aan de casemanager van de kandidaat. 5. Minimaal eenmaal per 12 maanden vindt een voortgangsgesprek (evaluatie) met de kandidaat plaats. Ten aanzien van het voortgangsgesprek vindt geen onderscheidt plaats tussen via de gemeente of via het re@fntegratiebedrijf aangeleverde kandidaten. Van de via de gemeente aangeleverde kandidaten wordt het voortgangsgesprek schriftelijk vastgelegd en in afschrift gezonden aan de casemanager van de kandidaat. 6. De aanbidder levert, aan de afdeling Sociale Zaken, per kwartaal digitaal en schriftelijk alle actieve deelnemers met de informatie aan zoals aangegeven in het management informatiemodel. Bestek Gemeente Heimond / Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 12 van 18 Contract Overeenkomst tussen de gemeente Heimond en de Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond, betreffende de inkoop van activeringsplaatsen arbeidstraining en 'weigerachtige' kandidaten voor het jaar 2002. Partijen Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heimond, hierna te noemen de gemeente, en ten deze vertegenwoordigd door de burgemeester, handelend behoudens goedkeuring door het College van Burgemeester en Wethouders. en Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond, hierna te noemen aanbidder, en ten deze vertegenwoordigd door de heer Drs. B. Hendriks, adjunct directeur Thuislozenzorg en Facilitaire Dienst, Overwegende dat de gemeente op grond van het bepaalde in artikel 1 1 1, eerste en tweede lid, van de Algemene Bijstandswet, in artikel 34, eerste en tweede lid, van de Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en in artikel 34, eerste en tweede lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, tot taak heeft te bevorderen dat uitkehngsgerechtigden gebruik maken van voorzieningen om de inschakeling in het arbeidsproces te bevorderen dan wel die bijdragen aan hun zelfstandige bestaansvoorziening; Overwegende dat de gemeente per 1 januari 2002 de verantwoordelijkheid heeft te bevorderen dat niet uitkeringsgerechtigden en mensen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet, gebruik maken van voorzieningen om de inschakeling in het arbeidsproces te bevorderen dan wel die bijdragen aan hun zelfstandige bestaansvoorziening; komen het volgende overeen: Komen het volgende overeen: Artikel 1 Definities en begrippen 1. Op deze overeenkomst zijn de definities en begrippen van toepassing zoals aangegeven in het Bestek Inkoop activeringsplaatsen Stichting Maatschappelijke Opvang 2002. Het Bestek maakt integraal onderdeel uit van deze overeenkomst. 2. Bij onderaanneming door de aanbidder is de aanbidder volledig aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen door de onderaannemer. Artikel 2 Doel van de overeenkomst De gemeente en aanbidder zullen gedurende de looptijd van deze overeenkomst intensief samenwerken om de activering naar bij voorkeur reguliere arbeid te realiseren van de overeengekomen aantallen behorende tot de doelgroep als bedoeld in de aanhef en woonachtig in de gemeente Heimond. Artikel 3 Dienstverlening ten behoeve van de gemeente 1. Aanbieder biedt de gemeente en / of het reïntegratiebedrijf bepaalde dienstverlening aan, zoals aangegeven in deze overeenkomst en de daartoe behorende bijlagen. Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 13 van 18 Artikel 4 Inkoop 1 . De gemeente zal voor het kalenderjaar 2002 bij aanbidder 25 Gaar)activeringsplaatsen arbeidstraining inkopen. Gelet op de prijs per activeringsplaats, ad E 5.292,- (exclusief BTW), vindt een aftopping plaats tot een maximum bedrag van E 157.437.- (inclusief verschuldigde BTW). 2. Afrekening vindt achteraf plaats op basis van artikel 5 lid 2. Niet verschuldigde BTW wordt naar evenredigheid op het budget in mindering gebracht. Bij compensatie van BTW op enigerlei wijze vindt verrekening plaats. 3. In de loop van het contractjaar, kan na wederzijds overleg en goedkeuring, het aantal activeringsplaatsen naar boven bijgesteld worden, als het aantal kandidaten voor een activeringsplaats hoger blijkt te zijn dan ingeschat. 4. De gemeente behoudt zich het recht voor om gedurende de looptijd van dit contract, buiten de genoemde aantallen van dit contract, specifieke projecten in overleg met andere partners te ontwikkelen voor haar kandidaten. Artikel 5 Financiering 1. Activeringsplaatsen De gemeente betaalt de ingekochte activeringsplaatsen in 2 termijnen te weten 50% van het totaal bedrag na ondertekening van het contract en 50% in het 3 kwartaal van het contractjaar. 2. In de eerste maand na het contractjaar vindt afrekening plaats op basis van de bezettingsgraad van het aantal ingekochte ijaar)activeringsplaatsen. Als bezetting wordt aangemerkt het totaal aantal maanden in tijdsduur bij elkaar opgeteld, die de kandidaten deelnemen aan een activeringsplaats. Bezetting voor delen van maanden worden aangemerkt als gehele maanden. De bezettingsgraad wordt bepaald door het totaal aantal maanden te delen door twaalf (aantal maanden per jaar). 3. Na afrekening als bedoeld in lid 2 maakt de aanbidder binnen 4 weken de niet bezette activeringsplaatsen maal de (gemiddelde) prijs per activeringsplaats als bedoeld in artikel 4 lid 1 over op het (bank)rekeningnummer van de gemeente Heimond. Artikel 6 Casemanagers 1 . De casemanager is als regisseur en daarmee eindverantwoordelijke voor het beoordelen, vaststellen en het eventueel bijstellen van reïntegratietrajecten. 2. De casemanager is ten aanzien van cliënten van de afdeling Sociale Zaken waarvoor een reïntegratieplan wordt vastgesteld verantwoordelijk voor de rechtmatige - en doelmatige verstrekking van uitkering in het kader van de Abw, IOAW en IOAZ en is tevens verantwoordelijk voor alle werkzaamheden die hieruit voortkomen. Artikel 7 Verantwoording en werkprocessen 1. De gemeente ontvangt binnen vier weken na het verstrijken van een kwartaal een verantwoordingsrapportage volgens bijgevoegd management informatie model 2. De werkzaamheden tussen de gemeente en aanbidder worden verricht overeenkomstig de beschrijving werkprocessen zoals opgenomen in bijgevoegd model. 3. De verstrekking van gegevens vindt op cliëntniveau schriftelijk door aanbidder aan de gemeente plaats overeenkomstig bijgevoegd model kennisgeving. 4. De aanbidder voert na schriftelijke aanmeiding van een kandidaat door de casemanager binnen twee weken na aanmeiding een intakegesprek. Binnen twee weken na het intakegesprek stuurt de aanbidder het activeringsplan, samen met het registratie formulier ten behoeve van de monitor Scholing en Activering, volledig ingevuld naar de gemeente. Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 14 van 18 5. De aanbidder draagt zorg voor het tekenen van het trajectplan door de cliënt (zelfmelder) en eigen consulent voor akkoord. Het trajectplan dient in drievoud te worden aangeleverd bij de gemeente Heimond volgens bijgevoegd model. 6. Voor het inzetten van een product en het vragen van toestemming hiervoor dient de aanbidder het formulier product-offerte te gebruiken. Het formulier product-offerte dient in drievoud te worden aangeleverd bij de gemeente Heimond volgens bijgevoegd model. 7. Trajectbeëindiging door de kandidaat of door de aanbidder, wordt binnen één week na beëindiging schriftelijk door de consulent medegedeeld aan de gemeente Heimond volgens bijgevoegd model kennisgeving. 8. Bij het niet verschijnen of reageren van een kandidaat op een schriftelijke uitnodiging dient minimaal één schriftelijke uitnodiging voor een nieuwe afspraak te worden verzonden. Indien de kandidaat niet reageert wordt de gemeente Heimond binnen één week schriftelijk op de hoogte gesteld van dit gegeven middels bijgevoegd model kennisgeving. De uitnodigingen worden als bijlage bij de kennisgeving gevoegd. 9. De aanbidder wijst de kandidaat een vaste consulent toe voor de gehele behandelperiode. Bij eventuele noodzakelijke wisselingen geeft de aanbidder uiterlijk binnen één week schriftelijk aan de gemeenten Heimond door wanneer en welke consulent de kandidaat krijgt toegewezen. 1 0. de aanbidder verstrekt de gemeente kosteloos een afschrift van het gehele dossier, dan wel een gedeelte hiervan. Artikel 8 Verplichtingen van de gemeente 1 . Bij aanmeiding aan aanbidder levert de gemeente respectievelijk het reïntegratiebedrijf van de kandidaten de volgende informatie mee; 0 Naam, voorietters en tussenvoegsel Geslacht Naam echtgenote Adres Postcode en woonplaats Geboortedatum Sofi-nummer Cliëntnummer uitkeringssysteem Inkomen Doelgroep Nadere opmerkingen 2. De gemeente zal binnen zes weken schriftelijk bevestigen dat zij het door aanbidder voorgelegde trajectplan wil laten uitvoeren. Indien deze termijn wordt overschreden neemt de aanbidder contact op met de gemeente. 3. De gemeente zal aanbidder op de hoogte houden van beleid en verordeningen die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de in deze overeenkomst vastgelegde samenwerking. Artikel 9 Verplichtingen aanbidder 1 . Aanbieder levert voor 1 mei van het jaar, volgend op het jaar waarop dit contract betrekking heeft, aan de gemeente een goedkeurende accountantsverklaring die voldoet aan de criteria zoals aangegeven in de van Rijkswege voor de desbetreffende regelingen vastgestelde controle - en rapportageprotocollen, voor de op basis van dit contract aan de gemeente geleverde activeringsplaatsen. Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 15 van 18 Artikel 10 Nietigheid voorwaarden Op deze overeenkomst zijn geen algemene verkoop - of leveringsvoorwaarden van de aanbidder of diens onderaannemer, onder welke naam of welke voorwaarde dan ook, van toepassing. Artikel 1 1 Product Bemiddeling 1 . Bij plaatsing zelfmelder (als bedoeld in definitie hoofdstuk 3 Begrippenkader) door aanbidder van een kandidaat, op een voor die kandidaat hoogst haalbare arbeidsplaats zijnde een gesubsidieerde of reguliere arbeidsplaats, waarbij aanbidder alle werkzaamheden verricht tot en met daadwerkelijke plaatsing inclusief zorg voor aanievedng bij gemeente van alle vereiste relevante gegevens en documenten, wordt een vergoeding verstrekt. 2. Bij bestaan van die plaatsing gedurende een periode van minimaal 6 maanden, wordt een vergoeding verstrekt van E 1565,-. 3. De vergoeding wordt per plaatsing overgemaakt op het rekeningnummer van de aanbidder. 4. Voorts levert aanbidder nazorg ter bestendiging van de arbeidsovereenkomst. Voor een arbeidsplaats ingevolge het Besluit In- en Doorstroombanen tevens één jaar na plaatsing het leveren van begeleiding en (indien mogelijk) realisering van omzetting van een voorlopig dienstverband in een vast dienstverband Artikel 12 Bonus regeling 1. BijrealisatievanmeerdanlOplaatsingenovereenkomstigdedefinitieplaatsingregulier zelfmelder in het begrippen kader, wordt over alle gerealiseerde plaatsingen en vervolg plaatsingen een bonus verstrekt van een E 250,-. Artikel 13 Algemene bepalingen 1. Contractperiode Deze overeenkomst gaat in op 1 januari 2002 en eindigt zonder dat opzegging vereist is van rechtswege op 31 december 2002. Na die datum blijven de bepalingen van deze overeenkomst van kracht, voor zover dit voor de afwikkeling van de overeenkomst noodzakelijk is. 2. Verlenging Deze overeenkomst kan met wederzijds goedvinden maximaal twee maal gedurende één jaar verlengd worden. Een verlenging van deze overeenkomst kan alleen plaats vinden middels ondertekening van een nieuwe overeenkomst voor één jaar. Na maximaal tweemaal verlenging van één jaar vindt opnieuw aanbesteding plaats. Bij verlenging van het contract kan wijziging van het aantal activeringsplaatsen plaats vinden. 3. Nakoming Indien een der partijen tekort schiet in de nakoming van één of meer van zijn verplichtingen uit hoofde van deze overeenkomst, zal de andere partij hem deswege in gebreke stellen, tenzij nakoming van de betreffende verplichtingen reeds blijvend onmogelijk is, in welk geval de nalatige partij onmiddellijk in gebreke is. De ingebrekestelling zal schriftelijk geschieden, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn zal worden gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. De partij die toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen is tegenover de andere partij aansprakelijk voor vergoeding van de door de andere partij geleden c.q. te lijden' schade. Bestek Gemeente Heimond / Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 16 van 18 4. Wijzigingen leder der partijen is gedurende de looptijd van de overeenkomst op basis van daarover gevoerd overleg gerechtigd wijzigingen van of aanvullingen op deze overeenkomst voor te stellen. Wijzigingen van of aanvullingen op deze overeenkomst zijn slechts geldig voor zover zij schriftelijk zijn overeengekomen. De overeenkomst wordt gewijzigd, indien wetgeving dit noodzakelijk maakt. 5. Overmacht Indien een der partijen gedurende een periode van meer dan 20 werkdagen ten gevolge van overmacht niet kan nakomen of tekort schiet in de voldoening van zijn verplichtingen op grond van deze overeenkomst, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijk ingang buiten rechte te ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel en toerekenbare tekortkomingen van door aanbidder ingeschakelde derden. 6. Ontbinding a. Buiten hetgeen elders in deze overeenkomst is bepaald, geldt dat: ieder der partijen gerechtigd is deze overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven buiten rechte geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien de andere partij ook na schriftelijke aanmaning stellende een redelijke termijn in gebreke blijft aan zijn verplichtingen uit deze overeenkomst te voldoen. Dit recht komt ook aan ieder der partijen toe ingeval van voortdurende en 1 of herhaaldelijke tekortkomingen bij het nakomen van verplichtingen, ook indien deze tekortkomingen op zichzelf beschouwd ontbinding mogelijk niet rechtvaardigen. leder der partijen gerechtigd is deze overeenkomst zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling zal zijn vereist, buiten rechte, door middel van een aangetekend schrijven geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien: - ten aanzien van de andere partij surséance van betaling wordt aangevraagd; - ten aanzien van de andere partij faillissement wordt aangevraagd; - op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de andere partij executoriaal beslag wordt gelegd; - de andere partij wordt ontbonden; Partijen zijn verplicht elkaar bij aangetekend schrijven onmiddellijk op de hoogte te stellen zodra zich één van de omschreven feiten of omstandigheden voordoet. b. De overeenkomst wordt voorts ontbonden, indien wet- of regelgeving de in deze overeenkomst vastgelegde inkooprelatie tussen partijen onmogelijk maakt. c. De overeenkomst wordt ontbonden indien en voor zover er na 31 december van het lopende contractjaar geen nieuw contract met aanbidder wordt afgesloten. Bij ontbinding van de overeenkomst, worden in behandeling zijnde reïntegratietrajecten afgewikkeld en behoudt aanbidder voor de afwikkeling van deze trajecten recht op vergoeding door de gemeente conform de onderhavige overeenkomst. 7. Geheimhouding a. Aanbieder en de gemeente behandelen alle informatie over individuen, die zij ten behoeve van de uitvoering van deze overeenkomst van elkaar verkrijgen, vertrouwelijk en waarborgen dat deze informatie niet aan derden bekend wordt. Aanbieder en de gemeente dragen er zorg voor dat deze geheimhoudingsverplichting door hun personeel en door eventueel bij de uitvoering van hun werkzaamheden ingeschakelde derden wordt nageleefd. b. Aanbieder en de gemeente zijn ermee bekend dat de wederzijds verstrekte gegevens over individuen persoonsgegevens zijn in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en dat deze gegevens worden behandeld met inachtneming van het in deze Wet bepaalde. Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 17 van 18 8. Geschillen Geschillen die tussen de partijen ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst zullen worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter. Partijen zullen zich naar beste vermogen inspannen om geschillen in der minne. te regelen, alvorens zich tot de rechter te wenden. 9. Vrijwaring De aanbidder vrijwaart de gemeente voor aanspraken van derden (inclusief kandidaten) tot vergoeding van schade die is ontstaan ten gevolge van de uitvoering van deze overeenkomst. Artikel 14 Bijlagen De bijlagen waarnaar in deze overeenkomst wordt verwezen, maken integraal onderdeel uit van deze overeenkomst. De hier bedoelde bijlagen zijn: Bijlage 1 - bestek, d.d. januari 2002 Bijlage 2 - organogram Bijlage 3 - beschrijving werkprocessen Bijlage 4 - model product-offerte Bijlage 5 - management informatiemodel Bijlage 6 - registratieformulier t.b.v. Scholing en Activering Bijlage 7 - model kennisgeving Bijlage 8 - model trajectplan Bijlage 9 - regulier instrumentarium opdrachtgever De gemeente Heimond Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond namens deze namens deze: W.J.B.M. van Eik Drs. B. Hendriks burgemeester adj. directeur Thuislozenzorg en Facilitaire Dienst, Heimond, 2002 Heimond, 2002 Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 18 van 18 Bijlage 2 Directeur DSE Hoofd Hoofd Hoofd rt & web* BedrVsbureau Jud~e Zaken 1 1 Coördinator Procesmanager Pmcesmanager rocesffianager BudgetMnkel PVE PVE PVE oost west SPO c B~ Case- Case- Bbz MG j Ldenten -~ i ->! norm~ i _j - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - J AckdN~eve B-lagieong KwEditeit3- Bdeic@, sociale ordu~rki mwmerkers ni~er R~he Kwatitdb- Bezwaar ni~ker Data..rtxole 19"baren & -,@J Data-controle Adidnbüabeve REA Dedtmren oncw@ruing Ackdrijs"ove Virderopvag RAD VIAN V~egelirg Huurstbside Archiverirmj Acknirüstrabeve order~ng PVE ProcesVemntwoordelijke Eenheid . . . . . . . SPO Speciale Producten en Ondersteuning Bbz Bijstandsbeslud Zelfstandben IID-banen In- en dooistroombanen Recephe REA ReYntegmtie Arbeidsgehandicapten RAO Regeling kinderopvang Alleenstaande Ouder WIN Wet lnburgedng Nieuwkomers WVG Wet Voorzieningen Gehandicapten Selectiedocument Gemeente Heimond/inkoop reïntegratietrajecten 2002 Bijlage 3 ............... . .. ........... ... .. .. .... - - --- 2 ... v9c@io . ..... J'á- @@@'@.pü'n't..:4i. Noe p ........ ... 4. E lndi@é d... b" d" 4 K Nee V lndi d::::" :i I'ndi.',- "t"d'"d. ...... p@.@kj. e Ja ir. -t- ...1 9 .............. . . 'n 5 . ............... ...... . ...... ... . ........... N' g dt 1 v 9 r,@ n"g, @,@"P,i E' t@@big .... ......... . .......... . .. ....... 6. G om, "ee een.. a d.. .. .. . . .. ...... ntwoor .Indi@én'd! e@g"' 6 7. Uitvoétob:VtiVoioáctl. o@ar( van: Ná@hét ákk C gapen nee d' ..... ....k aótivering@oláh vodt,' d" 8. Eind' H ei j a 7 Indien eiéh@t@,áject @m eerst. ''d .. .... ...... f! Uk 'd .... ...... Vli@ vooraf ffi etm a ctp. 9. E in dë 'acne . ..... .......... .. H éb e t n na 'g' v. ah alt "Ö. Ö't'f .............. eeb:kgnm Dézë-k@e'nnigöéivihg ... .id .... ..... .1 -W :@W b- Hét lndi@en orh i@" Antieke: van Ja . . . . .. ...... inde trá . .............. Postad@es.@.1 Dienst. gekmnié@in.ö 1 Afdeling Sobiái Zi Bijlage 3 Procesbeschrijving opstellen activeringsplan .. ............ ï ........ gay ...... .......... .... . .............. . ...... Nee ...... ...... Ja 4 tra t . ... .... ....... Qr. ....................... Nee ....... ........... . . . . . ....... ....... ...... ......... ............. ..................... -M:oe.!.Ue bedebt er. Ja .................. .. ..... i.... ... f" bij t.:: p 1-@ at dn,@gsp: an d' Fl opstellen. . ...... rb d b gcric of sgnpassfng7 ese rov b,endem op. a.n rft(in rM@U@'fe'r'.t b D"0 k d káhdjdáát weigert të:t'ékë"@. ............ 7 ........... ...... ..................... ................. ..... . .... . .. .... .... ve .. POSP n.t,e @,0 .. .... .. .. iá 'pt)g,tád@es- Bijlage 4 Dienst Samenleving en Economie Afdeling Sociale Zaken PVEISPO Postbus 232 5700 AE Heimond Product-offeft. Achternaam nB indien gehuwd, naam echtgenoot nc Adres nD Postcode en woonplaats nE Geboortedatum nF Geslacht nG Sofi-nummer nH casemanager soza ni Actuele faseindeling 0 - onbekend 1 - direct bemiddelbaar 2 - na kort traject bemiddelbaar 3 - na lang traject bemiddelbaar 4 - (nog) niet bemiddelbaar fase 4-A 5 - fase nog nader te bepalen fase 4-B fase 4-C fase 4-D Uitkeringsgerechtigde Nieuwkomer Oudkomer Niet uitkeringsgerechtigde Anw-er Datum offerte: ............. ............................. Soort traject: Geschatte duur van het totale traject: .. ...................... ...... .... ........... ............ .. .. . ... .... .... In te zetten product Startdatum Einddatum Prijs E E Bovenstaande producten zijn accoord bevonden. Handtekening Naam casemanager Datum Verwerkt in lmwin op: Paraaf: Management informatie - kwartaairal2portage t.b.v. Sociale. ken Heimond Bij(age 6 Organisat Kwartaal Naam Telefoon CD Aangemeld CD Z Overzicht totale be etting door E c@IJ u 0 0 = E Reïnt.bedrijf 0 Inkomsten Betaalde Laatste Start Zelfmelder -'ó bij iniener premie Case- voortgangs Einde Datum Reden Naam gz < = .- = Geb.dd. Sofi-nr. traject Gem. Heimond co per rriaand per maand manager rapportage traject uitstroorn uitstroom Aangemeld en z Overzicht mutaties laatste kwartaal door 0 Reïnt.bedrijf E 2 o Inkomsten Betaalde Laatste Zelfmelder Start bij iniener premie Case- voortgangs Einde Datum Reden Naam Geb.dd. Sofi-nr. traject Gem. Heimond co en z z 0 per maand per maand manager rapportage traject uitstroom uitstroom 1Totaal it inasg lerechtioden Totaal. In- uit- Totaal voorgaande stroom stroom einde kwartaal kwartaal 4e kw - 2001 le kw - 2002 2e kw - 2002 3e kw - 2002 ,4e kw - 2002 Nuci-e ANW Totaal In- uit- Totaal voorgaande stroom stroom einde kwartaal kwartaal 4e, kw - 2001 le kw - 2002 2e kw - 2002 3e kw - 2002 4e kw - 2002 Nieuwkomers Totaal In- uit- Totaal voorgaande stroom stroom einde kwartaal kwartaal 4e kw - 2001 1 e@ kw - 2002 2e kw - 2002 3e kw - 2002 ,4e kw - 2002 Oudkomers Totaal In- uit- Totaal voorgaande stroom stroom einde kwartaal kwartaal 4e kw - 2001 le kw - 2002 2e kw - 2002 3e kw - 2002 4e kw - 2002 Registratieformulier t.b.v. monitor Scholing en Acfivering bij starten traject Bijiedernieuwtestartentrajectplandientbijdeoffertevoorditplan,ditformuliervoliedigingevuldtewordenbijgevoegd. Zonder dit ingevulde formulier kan een traject niet geaccordeerd worden. LINR~ 1 Eliiiiii nA Achternaam n uitkering van soza FBI voorvoegsels Niet Uitkeflngsgerechfigd nC Voorietters Anw-er nD indien gehuwd, meisjesnaam ni Sofinummer n2 Geboortedatum Leeftijdl n3 Geslacht 1-onbekend 2- man 3- vrouw n4 Nieuwkomer 1-onbekend (Indicatie ih.k.v. de WIN) 2-ja 3-nee Opleidingsniveau 0 - niet van toepassing 4 - mbolhavo/vwo-niveau 1 - geen basisopleiding 5 - hbo-niveau 2 - basisniveau 6 - wetenschappelijk onderwijs 3 - lbolmavo-niveau 7 - onbekend Fase indeling bij inschrijving als 0 - onbekend 3 na lang traject bemiddelbaar werkzoekende 1 - direct bemiddelbaar 4 - (nog) niet bemiddelbaar 2 - na kort traject bemiddelbaar 5 - fase nog nader te bepalen Actuele faseindeling 0 - onbekend 3 - na lang traject bemiddelbaar 1 - direct bemiddelbaar 4 - (nog) niet bemiddelbaar 2 - na kort traject bemiddelbaar 5 - fase nog nader te bepalen n8 Datum waarop arbeidsverplichting is opgelegd. Actuele status arbeidsverplichting 1 - arbeidsverplichting is van kracht 2 - er is geen arbeidsverplichting opgelegd 3 - de arbeidsverplichting is opgeschort 4 - er is vrijstelling van de arbeidsverplichting verleend 1n0 indicatie arbeidsgehandicapt 0 - onbekend 1 -ja 2 - nee lnl Aantal beschikbare uren n r- (Uren + minuten voor het verrichten van arbeid) 1n2 Datum inschrijving als werkzoekende (Bij COWIlArbvo) JUitk« 1n3 Datum aanvang uitkeringsperiode 1n4 Uitkerings- / inkomenssituatie - uitkering Abwlioawiloaz 5 - inkomsten uit arbeid 2 - arbeidsongeschiktheidsuitk. 6 - geen uitkering 3 - werkloosheidsuitkering 7 - overig 4 - ANW-uitkerin- Bijlage 6 1n5 Datum einde uitkehngsverhouding 1n6 Reden einde uitkeringsverhouding Ö - niet beëindigd 1 - aanvang studie 2 - aangaan huwelijk/relatie 1 1 - arbeid in dienstbetrekkingtuitkering ziekte 12 - gesubsidieerde arbeidsplaats 13 - zelfstandig beroep of bedrijf 14 - uitkering werkloosheid 15 - arbeidsongeschiktheid 16 - inkomensvoorziening asielzoekers/gedoogden 17 - alimentatie 19 - ander inkomen 31 - geen inlichtingen (onbekend) 32 - verhuizing naar andere gemeente 33 - verhuizing naar buitenland 39 - andere oorzaak 99 - oorzaak bij partner 1n7 Datum aanvang arbeidsverhouding F] 1 - ---I (al dan niet gesubsidieerd en gestart na opname in de monitor) in8 Soort gesubsidieerd dienstverband 0 - niet van toepassing 3 - ID-baan (Nadere specificatie van vraag 17) 1 - WIW-werkervaringsplaats 5 - plaatsing in WSW-verband 2 - WIW-dienstbetrekking 8 - onbekend Datum goedkeuring reïntegratieplan (door casemanager gemeente) 2n0 ingezet traject instrument 0 - niet van toepassing, geen instrument ingezet (Produco 1 - beroepskeuzeadvi'es, assessment, verdere diagnose 2 - educatie LO+ niveau 3 - educatie hoger 4 - oriëntatie- en motivatiegerichte scholing of training 5 - beroepsgerichte scholing of training 6 - arbeidsbemiddeling 10 - premies 1 1 - kinderopvang 12 - onkostenvergoedingen, w.o. reis - en wervingskosten 13 - werkplekaanpassing (extra voorziening i.h.k.v. een handicap) 20 - zorg- of hulpverlening 21 - sociale activering: persoonsgerichte activiteiten 22- sociale activering: maatsch. nuttige activiteiten (bv. vrijwilligerswerk) 2n1 Startdatum toepassing instrument F2-21 Einddatum toepassing instrument F2-3-1 Financieringsbron waaruit het traject- 0 - Niet van toepassing, geen instrument ingezet instrument is bekostigd. 1 - Fonds werk en Inkomen (WIW-scholings - en activeringsbudget) 2 - ESF-gelden 3 - overige financieringsbronnen 8 - geen financieringsbron 2n4 Datum einde dienstverlening 2n5 Reden einde dienstverlening 0 - niet van toepassing, dienstverlening is niet beëindigd 1 - vrijsteilinglopschorting arbeidsverplichting 2 - cliënt weigert trajectaanbod 3 - cliënt stroomt uit naar werk (niet WIW-dienstbetrekking 4 - einde uitkering om iedere andere reden dan werkaanvaarding 5 - einde werkaanvaardingspremie (toetredingskorting) 6 - andere dan mde redenen Naam consulent reintegratiebedrijf KENNISGEVING Bijlage 7 Achternaam nB Adres nC Postcode en woonplaats nD casemanager Soza ni Sofinummer n2 Geboortedatum FASI@R n7 Actuele faseindeling 0 - onbekend 1 - direct bemiddelbaar 2 - na kort traject bemiddelbaar 3 - na lang traject bemiddelbaar 4 - (nog) niet bemiddelbaar fase 4-A 5- fase no-q nader te bepalen fase 4-B fase 4-C fase 4-D [BOV,E@-N 2n5 Reden einde dienstverlening 0 - niet van toepassing, dienstverlening is niet beëindigd 1 - vrijstellinglopschorting arbeidsverplichting 2 - cliënt weigert trajectaanbod 3 - cliënt stroomt uit naar werk (niet WIW-dienstbetrekking 4 - einde uitkering om iedere andere reden dan werkaanvaarding 5 - einde werkaanvaardingspremie (toetredingskorting) 16 - andere dan bovengenoemde redenen, ni.: na 2 uitnodigingen niet verschenen zonder bericht verslavingsproblematiek cliënt is verhuisd lichamelijke beperkingen psychische beperkingen sociale beperkingen taalproblematiek verblijf in detentie zwangerschap onvoldoende gemotiveerd deelnemer geplaatst bij Vrijwilligerscentrale ,plaatsing sociale activering bij: Toelichting op bovenstaande Datum aan"Og arbeidsverhouding (al dan niet gesubsidieerd en gestart na opname in de monitoo in8 soort gesubsidieerd dienstverband 0 - nie@t van t@oepassing (Nadere specificafie van vraag 17) 1 - WIW-werkervaringsplaats 2 - WIW-dienstbetrekking 3 - ID-baan 5 - plaatsing in WSW-verband ri,8 - onbekend Toelichting op bovenstaande Conclusie 1 voorstel Datum opstellen kennisgeving . ............ ................ ........................ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Naam consulent ............................. 11 ............................................ .......................................... Handtekening xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .............. ............. Verwerking binnen Sociale Zaken Datum verwerking in lmwin Datum gezien casemanager .............. ...................... Paraaf medewerker SPO Paraaf casemanager ............. .................... .............................. Bijlage 8 TMJECTPLAN Naam re@integratebeddjf Aangewezen consulent Telefoon ni voorietters + achternaam n2 Adres n3 Postcode en woonplaats n4 Sofinummer n5 Geboortedatum Leeftijd: n6 Geslacht man lvrouw 1 n7 casemanager soza n8 Registratienummer Sociale Zaken m Doelgroep Uitkeringsgerechtigde Nieuwkomer Oudkomer Niet uitkeringsgerechtigde Anw-er n2 REA-indicatie Ja Nee n3 Actuele faseindeling 0 - onbekend 1 - direct bemiddelbaar 2 - na kort traject bemiddelbaar fase 4-A 3 - na lang traject bemiddelbaar fase 4-B 4 - (nog) niet bemiddelbaar fase 4-C 1-1 r5 - fase nog nader te bepalen fase 4-D 9 -e@ -9,00m9p, §-&-cm Ram was in te zetten traject Startdatum traject [-31 (vermoedelijke) einddatum traject 1 n4 in te zetten producten n5 Productofferte bijgevoegd ? Toelichting op bovenstaande vrije tekst Conform gemaakte afspraken, gaan ondergetekenden accoord met het voorgestelde trajectplan. Datum: Datum: Datum: ........ ..................................... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ............... ............................................... ...............1........................ .......................................... .. Handtekening kandidaat Handtekening consulent Handtekening casemanager 6-2-2002 om~ vrije tekst -NEEM Sociale gegevens Gezins- en leefsituatie / kinderen 1 woonsituatie vrije tekst nB lnkomenssituatie kandidaat vrije tekst nC Werk- en inkomenssituatie partner vrije tekst nD Netwerk kandidaat in relatie tot het verkrijgen van werk vrije tekst Mogelijkheden en capaciteiten van do kandidaat nA Specifiekevaardigheden die de kandidaat naar voren brengt vrije tekst nB hobby's en vrije tijdsbesteding vrije tekst nC Visie van de kandidaat op zijn / haar beperkingen en mogelijkheden vrije tekst 6n3 Algemene gegevens vrije tekst 6n4 Gegevens over mogelijkheden / belastbaarheid. vrije tekst Gegevens betreft opleiding en arbeidservaring F6.5 vrije tekst Beleving huidige situatie F6.6 vrije tekst 6n7 Beroepswensen van kandidaat voor soort werk, arbeidsduur, onregelmatig werk, etc. vrije tekst 7n1 Motivatie voor arbeid vrije tekst 7n2 Sterke kanten naar werk vrije tekst 7n3 Belemmeringen en aandachtspunten vrije tekst 7n4 Presentatie vrije tekst 7n5 Initiatief vrije tekst Toelichting 3 bovenstaande vrije tekst 6-2-2002 8n, Afstand tot de arbeidsmarkt vrije tekst Arbeidsmarktperspectfef vrije tekst mam vrije tekst Datum opstellen trajectplan .. ............ . ... .. ..... ............ ....... .. .. ............ ..................................... ................ Naam consulent ............. ..................... .................. ..........1.................. ...................... Handtekening .......... ................................... .......................... ............ Verwerking binnen Sociale Zaken Datum verwerking in lmwin Paraaf medewerker SPO 6-2-2002 BIJLAGE 9 STICHTING MAATSCHAPPELIJKE OPVANG DE WERKPLAATS DAGBESTEDING PRODUCTBESCHRIJVING ALGEMEEN Omschrijving Het verrichten van werkzaamheden voor derden, waarbij arbeidstijden wet maar de duur van deelname niet vastgesteld hoeft te zijn. Kwaliteit van output heeft prioiiteit, de kwantiteit minder. Er wordt uitgegaan van de mogelijkheden van de deelnemer. Doelgroep Mensen met psychosociale enlof meervoudige problematiek (bijvoorbeeld een hulpvedeningsverleden, gestabiliseerde drugverslaving of thuisiodsheid). Arbeidstraining is niet haalbaar. Algemene doelen ¿ inzicht krijgen in het algemene functioneren van de deelnemer ¿ inzicht krijgen in de arbeidspotentie van de deelnemer Doelen richting deelnemer ¿ bieden van daginvulling en structuur ¿ bevorderen van gevoel van eigenwaarde ¿ bevordering van sociale ervaringen ¿ bewaken, cq bevorderen van psychische en lichamelijke stabiliteit ¿ motiveren tot het leveren van kwaliteit Aanbod ¿ houtwerkplaats, houtbewerking ¿ industrieel werk, eenvoudige montage werkzaamheden ¿ boekbinden en papierverwerking, bewerking schilderwerkzaamheden (houten speelgoed) tuinwerkzaamheden losse opdrachten, eigen initiatieven van de deelnemer die aansluiten bij het doel van de Werkplaats, dat wil zeggen dat deze uitvoerbaar en verkoopbaar moeten zijn INSTROOM lnstroomeriteria Werktijden (op korte termijn) tenminste 3 dagdelen per week kunnen werken. Stabiliteit enige psychische en lichamelijke stabiliteit. In mindere perioden dient de toeleider ondersteuning te kunnen bieden. Productie-eisen : In potentie kwaliteit kunnen leveren. Sociale eisen : gemotiveerd zijn, samen willenlkunnen werken, aanspreekbaar zijn op gedrag. lnpasbaarheid er moet plaats zijn en de potentiële deelnemer moet in de groep passen. Leeftijd minimaal 16 jaar. Toeleiding deelname is gekoppeld aan een toeleider. Contra-indicatie de wens van de deelnemer is niet te realiseren. Aanmeidingsprocedure Intern, vanuit SMO Bij de activiteitenbegeleider die verantwoordelijk is voor uw aanmeidingen. Extern Bij het hoofd van de afdeling Dagbesteding (i.v.m. financiële afhandelingen). Hoe Schriftelijke aanmeiding, de gevraagde gegevens zijn: ¿ naam deelnemer, toeleidende instantie en toeleider (contactpersoon) ¿ aanleiding hulpvraag ¿ korte beschrijving achtergrond en persoon ¿ bijzonderheden (bijvoorbeeld medicatie) ¿ eventuele startdatum, duur van deelname en aanwezigheidsrooster ¿ voorkeur voor soort werk 1 afdeling VervolgsMppen Bij de aanmeiding: is al duidelijk dat vraag en aanbod niet te matchen zijn: dit wordt meteen meegedeeld. is er twijfel: de begeleider of het hoofd Dagbesteding bespreekt de aanmeiding in het team en deelt het besluit mondeling en binnen een week mee aan de toeleider. Deze licht de betreffende persoon in. lijkt de deelnemer te voldoen aan de instroomcriteda en er is plaats: er wordt (bij voorkeur) mondeling een afspraak gemaakt voor een intake (binnen een week). Bij een positieve aanmeiding: ¿ worden collega's gekend in het besluit ¿ wordt een mentor aangewezen (Deze doet de intake) ¿ wordt de toeleider gevraagd om de deelnemer hierover in te lichten Uitzonderingen Bij bewoners van Huize d'n Herd geldt een verplichte introductie bij de huishoudelijke dienst en bij twee andere werkplekken (keuken, technische dienst, de Werkplaats of de Bundertjes). Op basis van deze introducties beslist het activiteftenteam of een intake wenselijk is. Dit wordt op het eerstvolgende overleg tussen Huize d'n Herd en De Werkplaats doorgegeven. Formulierenstroom De aanmeidingsgegevens, beslissingen en afspraken worden genoteerd in de dagrapportage door de activiteitenbegeleider. Externe aanmeidingen worden hiertoe doorgegeven door het hoofd Dagbesteding. INTAKE Omschrijving ¿ vindt plaats binnen een week na aanmeiding. ¿ rondleiding en geven van informatie over de Werkplaats en de wijze van begeleiding. ¿ gesprek om inzicht te krijgen in achtergrond, motivatie, interesses, werkervadng. ¿ nader bepalen of de deelnemer aan de instroomedteda voldoet (zie pag. 1): bij een negatief oordeel wordt dit mondeling meegedeeld. ¿ de activiteitenbegeleider vult samen met de deelnemer en toeleider een instroomformutier in . Naast NAW-gegevens bevat dit formulier informatie m.b.t. medicatie, lichamelijke klachten, interesses, werkervadng en voorkeur voor soort werk. 0 Informatie wordt vooraf gekregen uit de 2ehand (datgene wat meegedeeld wordt). ¿ In het team wordt de door de mentor verkregen informatie uit de intake ingebracht (inclusief het instroomformulier). Het team besluit tot al of niet plaatsing van de deelnemer. Bij een positieve intake: ¿ wordt een geschikte werkplek gezocht. ¿ worden collega's gekend in het besluit Formulierenstroom ¿ De activiteitenbegeleider levert het instroomformulier aan bij de administratie van de Werkplaats. ¿ De administratie draagt voor de automatische verwerking van de gegevens en levert het instroomformutier terug aan bij de activiteitenbegeleiding. ¿ De activiteitenbegeleider legt een nieuw dossier aan waaraan het instroomformulier wordt toegevoegd. DOORSTROOM ORIENTATIEPERIODE Omschrijving ¿ aanbieden van activiteiten onder observatie ¿ gedurende 3-6 weken infoffnatie wordt gekregen Uit je hand (direct waarneembaar voor de begeleider) en t hand (betreft situaties buiten het blikveld van de begeleider waar deelnemer(s), toeleider en andere derden over vertellen). Basistechnieken ¿ Geven van positieve aandacht ¿ Geven van adequate feedback ¿ Geven van nwaaroms': korte verklaringen waarmee de begeleider zijn houding en gedrag begrijpelijk maakt. Dit helpt tevens de zelfbepalingvaardigheid van de deelnemer te ontwikkelen ¿ Begin maken met het gebruik van strategieën om de aanpassing van de deelnemer aan de nieuwe situatie te bevorderen UITSTROOM Algemeen Wanneer een deelnemer vertrekt: ¿ volgt een eindevatuatie. Er wordt gestreefd naar het voeren van een eindgesprek met de deelnemer waarin diens ervaringen bij de Werkplaats en het vervolgtraject worden besproken. De deelnemer wordt bovendien uitgenodigd om nog eens langs te komen om te vertellen hoe het met hem gaat. ¿ is de deelnemer (of toeleider) verantwoordelijk voor de verdere daginvulling van de deelnemer. ¿ kan hij zich opnieuw aanmelden. Afhankelijk van de eerdere ervaringen kunnen door het hoofd Dagbesteding en de activiteitenbegeleider wel voorwaarden worden gesteld aan de deelname. Uitstroomredenen en te nemen acties door de begeleiding Reden: Vertrek op eigen initiatief Actie: In een gesprek tracht de activfteitenbegeleider zicht te krijgen op de beweegredenen achter het besluit en probeert hij eventueel de deelnemer hiervan af te brengen. Nagegaan wordt of de toeleider op de hoogte is van het besluit. Indien de deelnemer dit op prijs stelt, verzorgt de activiteitenbegeleider een aantal maanden nazorg in de vorm van informeren hoe het gaat en eventueel ondersteunen. Het je contact in dit kader vindt een week na vertrek plaats. F@-eden@@@ De deelnemer wordt als sanctie verwijderd voor bepaalde tijd. Actie: Indien ee@ de@einem@er blijvend de huisregels negeert of negatief ged ig ni@et verandert, kan hij op verzoek van de activiteitenbegeleider worden geschorst door het hoofd Dagbesteding. Indien dit mogelijk is wordt dit besluit eerst in het team besproken. In geval van een noodsituatie kan de begeleider zelf een deelnemer onmiddellijk verwijderen. In beide gevallen wordt wel altijd een vervolgafspraak gemaakt. Besluit tot definitieve verwijdering wordt door het hoofd genomen. Reden: Er is een andere daginvulling gevonden buiten de Werkplaats. Actie: Indien de toeleider een andere daginvulling heeft gevonden vin@dt over@dracht@@ plaats in overleg met de deelnemer en activiteitenbegeleider. Ligt het initiatief bij de deelnemer dan zal hier vooraf overleg zijn met zijn toeleider, deelnemer en activiteitenbegeleider. Zo niet, dan wordt de toeleider mondeling op de hoogte t ld e en: andere daginv Verkplaats. ct e: n afspraken gemaakt tussen de oude en nieuwe begeleiders@en de@@ er. spe en zijn: ¿ bijzonderheden van de deelnemer ¿ de overgang van de ene werkplek naar de volgende ¿ ervadngen van de begeleiding en van de deelnemer op de oude werkplek ¿ motivatie van de deelnemer op de nieuwe werkplek Reden: Na afloop van een vooraf bepaalde periode vertrekt de deelnemer. Actie: De deelnemer wordt bij vertrek uitgenodigd om nog eens langs te komen. Reden: De deelnemer overlijdt. Acfie: De mentor vult op het mutatieforrnulier in dat de deelnemer is overleden waarna de administratie deze gegevens verwerkt. De mentor van de deelnemer regelt het bezoek naar begrafenis of crematie. Formulierenstroom ¿ De activfteftenbegeleider vult op het mutatiefoffnulier de reden en datum van uitstroom in en levert dit formulier en de rest van het dossier aan bij de administratie. ¿ De administratie verwerkt de gegevens en archiveert het dossier. STICHTING MAATSCHAppELIjKE OPVANG ARBEIDSTRAINING PRODUCTBESCHRIJVING &LGEMEE.N Omschrijving Het verrichten van werkzaamheden voor derden gedurende vastgestelde arbeidstijden, voor de periode van maximaal 1 jaar. Er worden eisen gesteld aan de kwaliteit en kwantiteit van output. Er wordt gestreefd naar vooruitgang in basis- en sociale vaardigheden binnen een vooraf bepaald tijdsbestek. Doelgroep Mensen die moeilijk plaatsbaar zijn op de arbeidsmarkt vanwege bijvoorbeeld langdurige werkeloosheid, lage opleiding of psychiatrisch ziektebeeld. Er is stabiliteit op de diverse leefgebieden. Zij zijn gemotiveerd en in staat tot kwalitatieve en kwantitatieve productie. Middels arbeid en individuele begeleiding (training) is reguliere of gesubsidieerde arbeid in principe weer haalbaar. Doelen ¿ bieden van daginvulling en structuur ¿ bevorderen van gevoel van eigenwaarde ¿ bevorderen van sociale vaardigheden ¿ bewaken, cq bevorderen van psychische en lichamelijke stabiliteit ¿ vergroten van zelfstandigheid en verantwoordelijkheidgevoel ¿ aanleren van sociale en basisvaardigheden ¿ bieden van perspectief op reguliere of gesubsidieerde arbeid Aanbod ¿ houtbewerking ¿ productie en montage werkzaamheden LNSTROO.M lnstroomeriteria Werktijden vast en (op korte termijn) minstens 20 uur per week kunnen werken in blokken van 4 uur. Stabiliteit psychische en lichamelijke stabiliteit. Plroductie@eisen: kwaliteit en kwantiteit op een zo hoog mogelijk constant niveau. Sociale eisen : motivatie en inzet tonen. lnpasbaarheid :ermoetplaatszijnendepotentiëledeelnemermoetindegroeppassen. Leeftijd minimaal 16 jaar. Toeleiding een toeieider als casemanager op de achtergrond, inzetbaar indien nodig. Contra~indicatie: er is geen stabiliteit op andere leefgebieden dan arbeid. Aanmeiding. Zowel intern (SMO) als extern (Stichting Arbeidsplaatsen) wordt aangemeld bij het hoofd van de afdeling Arbeidstraining. Hoe Een aanmeiding wordt schriftelijk gedaan. De naam van de potentiële deelnemer wordt gevraagd en er wordt een afspraak gemaakt voor een informatief gesprek. Dit gesprek heeft de volgende kenmerken en onderdelen. ¿ Rondleiding en het geven van informatie over de Werkplaats en de afdeling Arbeidstraining. ¿ Het hoofd Arbeidstraining tracht inzicht te krijgen in de motivatie en verwachtingen van de deelnemer en in (werk)ervadngen en arbeidsverleden: wat ging wel 1 niet goed en reden vertrek. ¿ Bepaald wordt of de deelnemer aan de instroomcriteria voldoet (zie boven): bij een negatief oordeel wordt dit mondeling meegedeeld. ¿ Informatie wordt vooral verkregen uit de 2e hand (datgene wat meegedeeld wordt). ¿ Aanwezig zijn: de potentiële deelnemer, de toeleider en het hoofd Arbeidstraining. Vervolgstappen Bij de aanmeiding: ziet een of beide partijen af van een vervolg: er worden geen verdere afspraken gemaakt. is er twijfel: het hoofd Arbeidstraining bespreekt de aanmeiding in het team en deelt het besluit mondeling en binnen een week mee aan de toeleider. Deze licht de betreffende persoon in. is er twijfel bij de potentiële deelnemer: hij zal z.s.m., maar zeker binnen één week doorgeven aan de toeleider of hij vdi deelnemen aan Arbeidstraining. De toeleider brengt het hoofd Arbeidstraining hiervan op de hoogte. lijkt de deelnemer te voldoen aan de instroomcriteria en is er plaats: er wordt een afspraak gemaakt voor een intake (binnen een week) of er wordt direct tot intake overgegaan. Formulierenstroom De aanmeidingsgegevens, beslissingen en afspraken worden door het hoofd Arbeidstraining genoteerd in de Dagrapportage. INTAKE Omschrijving ¿ vindt plaats door het hoofd Arbeidstraining binnen een week na aanmeiding of volgt direct op (informaties aanmeidingsgesprek. ¿ uitleg werkwijze van de begeleiding (Clientvolgsysteem = CVS) door het hoofd Arbeidstraining. ¿ er wordt een afspraak gepland voor het 1 eevaluatiegesprek dat na twee tot 4 weken plaats vindt. ¿ het hoofd Arbeidstraining vult samen met de deelnemer en toeleider een lnstroomformulier in. Naast NAW-gegevens bevat dit fortnulier informatie m.b.t. medicatie, lichamelijke klachten, werktijden, vergoedingen, snipperdagen e.d. ¿ Informatie wordt vooral gekregen uit de 2ehand (datgene wat meegedeeld wordt). ¿ Aanwezig zijn de potentiële deelnemer, de toeleider en het hoofd Arbeidstraining. Bij een positief besluit: ¿ wordt een geschikte werkplek gezocht. ¿ wordt een werkbegeleider aangewezen. ¿ worden collega's gekend in het besluit. Formulierenstroom ¿ Het hoofd Arbeidstraining levert het lnstroomformulier aan bij de administratie van de Werkplaats. ¿ De administratie draagt zorg voor de automatische verwerking van de gegevens en levert het lnstroomformulier terug bij het hoofd Arbeidstraining. ¿ Het hoofd Arbeidstraining legt een dossier aan. Dit bevat - instroomformulier - vakantiekaart - psychologische test indien deze is gemaakt en relevant is voor Arbeidstraining (en de deelnemer toestemming geeft voor toevoeging aan het dossier). DOORSTROOM ORIENTATIEPERIODE Omschrijving ¿ Aanbieden van activiteiten onder observatie. ¿ Gedurende 3-6 weken ¿ Informatie wordt verkregen uit je hand (direct waarneembaar door de werkbegeleider) en 2ehand (betreft situaties buiten het blikveld van de werkbegeleider waar deelnemer(s), toeleider en andere derden over vertellen). ¿ De werkbegeleider vult tweewekelijks het Evaluatierapport in volgens de handleiding CVS. Geëvalueerd worden 19 basisvaardigheden en 13 sociale vaardigheden. ¿ Iedere evaluatie wordt met de deelnemer besproken, waarbij hij wordt aangemoedigd actief deel te nemen aan het gesprek. Gevraagd wordt naar zijn ervaringen. Positieve punten worden benadrukt, aandachtspunten worden duidelijk gemaakt door concrete voorbeelden te geven. ¿ Het primaire doel van deze evaluaties is oriëntatie: een beeld krijgen van het (begin)niveau van de basis en sociale vaardigheden van de deelnemer zodat hier een trainingstraject op afgestemd kan worden. Basistechnieken ¿ Geven van positieve aandacht ¿ Geven van adequate feedback ¿ Geven van "waaroms": korte verklaringen waarmee de begeleider zijn houding en gedrag begrijpelijk maakt. Dit helpt tevens de zelfbepalingvaardigheid van de deelnemer te ontwikkelen ¿ Begin maken met het gebruik van strategieën om de aanpassing van de deelnemer aan de nieuwe situatie te bevorderen Formulierenstroom 0 De werkbegeleider voegt het Evaluatierapport toe aan het dossier. UITSTROOM Algemeen Wanneer een deelnemer vertrekt: ¿ Volgt een eindevaluatie waar de deelnemer, de werkbegeleider en de toeleider bij aanwezig zijn. Hierin wordt de Arbeidstraining afgerond. Deze evaluatie wordt genoteerd in een Eindrapport. Dit is een profielschets waarin staat onder welke voorwaarden (groepsgrootte, soort werk, vaardigheden, begeleiding, vaste of fie>dbele werkplek e.d.) de deelnemer het best kan functioneren. ¿ Wordt er een gezamenlijk plan voor de nazorg gemaakt. ¿ Kan hij zich opnieuw aanmelden. Afhankelijk van de eerdere ervaringen kunnen door het hoofd en de werkbegeleiding van de afdeling wel voorwaarden worden gesteld aan de aanmeiding. Uitstroomredenen en te nemen acties door de begeleiding Reden: Vertrek op eigen initiatief Actie: In een gesprek tracht de werkbegeleider zicht te krijgen op de beweegredenen achter het besluit en eventueel de deelnemer hiervan af te brengen. Nagegaan wordt of de toeleider op de hoogte is van het besluit. -Reden: De deelnemer wordt als sanctie verwijderd voor bepaalde tijd. Actie: Indien een deelnemer blijvend de huisregels negeert of negatief gedrag niet verandert, kan hij op verzoek van de werkbegeleider worden geschorst. De toeleider wordt hiervan mondeling op de hoogte gebracht. Hierbij wordt altijd een vervolgafspraak gemaakt. Reden: Er is een volgt iject g >vonden buiten de Werkplaats. Actie: Indien de toeleider een andere werkplek heeft gevonden vindt overdracht plaats in overleg met de deelnemer en werkbegeleider. Ligt het initiatief bij de deelnemer dan zal hier vooraf overleg zijn met zijn toeleider, deelnemer en werkbegeleider. Zo niet, dan wordt de toeleider mondeling op de hoogte gesteld. Voorbeelden: - een stage of een reguliere of gesubsidieerde baan op de arbeidsmarkt - een baan of stage bij de sociale werkvoorziening - een ander werkervaringsproject - scholing - dagbesteding Reden: De deelnemer overlijdt. Actie: De werkbegeleider vult op het mutatieformulier in dat de deelnemer is overleden waarna de administratie deze gegevens verwerkt. De begeleider van de deelnemer regelt het bezoek naar begrafenis of crematie. VRIJWILLIGERSCENTRALE PRODUCTBESCHRIJVING Producten Soc@iale activering (Vrijwilligerswerk) 1 Doelstelling Het verhogen van de maatschappelijke participatie en het doorbreken van sociaal isolement door maatschappelijk zinvolle activiteiten (sociaal activedngsactivfteiten) die een eventueel eerste stap op weg naar betaald werk kunnen betekenen. 2. Doelgroep Kandidaten die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt en langdurig afhankelijk zijn van een uitkering: 3. Inhoud van het product Het bemiddelen van kandidaten voor Sociale Activering naar vdjwilligersplaatsen in Heimond en de regio in de non profit sector en de nazorg bij begeleiding van deelnemers en inienende organisaties. Een actieve rol vervullen bij het stimuleren van doorstroming naar betaalde arbeid. 4. lnstroomcdteda - Fase 4 cliënt: grote afstand tot de arbeidsmarkt. - Gemotiveerd zijn. - Gemaakte afspraken kunnen nakomen. - In staat zijn te communiceren. - In staat zijn eenvoudige opdrachten uit te voeren. - Aandacht besteden aan persoonlijke verzorging. - Geen agressief gedrag vertonen. - Geen sprake van actuele verslavingsproblematiek - Zich verstaanbaar kunnen maken in het Nederlands - Minimaal basisschool of NT2 niveau 3' - Instemmen met contact verwijzend. casemanager en arbeidsmarktconsulent - Openstaan voor werkbegeleiding. 5. Tijdsbeslag A. Begeleiding vanaf de intake. Er is geen eindlimiet vastgesteld: cliënten blijven permanent in beeld. B. Cliënt werkt 16 uren per week als vrijwilliger. C. Gezien het zeer uiteenlopend niveau van de deelnemers en hun vdjwilligers-werkzaamheden verschilt de individuele investering in begeleiding enorm. Vaste onderdelen zijn intake, plaatsing, functionedngsgesprekken en bijeenkomsten voor alle deelnemers. Daarnaast vindt een permanente begeleiding op de werkplek plaats door de inienende organisaties. Bij de start wordt er veel tijd gestoken in de persoonlijke begeleiding, geleidelijk wordt dit minder, tot een uur per maand. De begeleiders van de organisaties worden weer ondersteund door de consulenten van de Vrijwilligerscentrale. Gemiddeld zal er ongeveer 30 uur per deelnemer per jaar geïnvesteerd worden aan directe begeleiding. 6. Werkwijze Met elke potentiële kandidaat worden er intakegesprekken gehouden. Dit om een goed beeld te krijgen van de sterke kanten van de kandidaat. Ook de belemmeringen worden in beeld gebracht, meestal is er sprake van een lichamelijke of psychische kwaal of een problematische thuissituatie. Dit alles wordt vastgelegd in een intakeformulier. Samen met de kandidaat wordt naar het best passende vrijwilligerswerk gezocht. Bij zeer specifieke wensen wordt er gebruik gemaakt van het uitgebreide netwerk of andere kanalen. Ook bij mensen met ernstige lichamelijke of psychische belemmeringen worden geschikte werkplekken gevonden waar een goede begeleiding van de deelnemers gegarandeerd is. Nagenoeg alle kandidaten komen uiteindelijk op een plaats die voorhen het meest geschikt is. Doel van het intakegesprek is ook het vertrouwen te winnen van de kandidaat omdat vaak frustraties een persoonlijke ontwikkeling afremmen. Die frustraties richten zich vooral op de overheid met alle bureaucratische beslommeringen. De kracht zit in het ombuigen van die negatieve houding naar een positieve. Veel deelnemers zijn coöperatief omdat er naar ben geluisterd wordt en meegedacht om tot concrete oplossingen te komen, waarvan het aanvaarden van een vdjwilligerspiek een hele belangrijke is. Het doorbreekt een negatief leefpatroon door actief aan de slag te gaan. Er,wordt zeer veel nadruk gelegd op motivafie van de deelnemer, want dat is een vereiste voor een succesvolle bemiddeling. Komt de kandidaat positief uit de intake, dan wordt contact gelegd met de organisatie waar interesse voor is. De sterke kandidaten doen dit zelfstandig. Bij de andere helft gaat de consulent mee voor een eerste kennismaking op de werkplek. Gaan beide partijen akkoord dan wordt een proe~ode afgesproken. Na deze periode heeft de consulent weer een gesprek met deelnemer en de organisatie om de plaatsing definitief te maken. Hierbij wordt een bewijs van deelname opgesteld waarin details over de plaatsing worden vastgesteld: ingangsdatum, organisatie (non profit), taak en uren per week. Dit bewijs wordt verstuurd naar de casemanager van DAW en naar STAP of KLIQ, zodat iedereen op de hoogte is van de ontwikkelingen van de kandidaat. De administratieve begeleiding van de kandidaten vindt plaats op de Vdjwilligerscentrate. Dit behelst het opstellen van de beschikking, het uitbetalen van de maandelijkse bonus (E 45,38) doorgeven van mutaties en bijhouden van de dossiers. 7. Begeleiding Er wordt meerdere malen contact gelegd met de deelnemers en de inienende organisaties om de ontwikkelingen te volgen. Tijdens functionedngsgesprekken met de deelnemers en de organisaties wordt ingegaan op deze ontwikkelingen. Persoonlijke belemmeringen worden zoveel mogelijk weggenomen en positieve groei wordt sterk aangemoedigd, zoals uitbreiding van taken of uren en het volgen van cursussen. Doorstromingsmogelijkheden naar betaalde arbeid komen bij elke deelnemer aan bod. Ook de organisaties waar vrijwilligers werkzaam zijn, kunnen op ondersteuning en begeleiding rekenen. Er wordt gewerkt aan een geleidelijke opbouw van het aantal uren en'houden rekening met de moeilijkheidsgraad van het gekozen vrijwilligerswerk. Bij deelnemers met ernstige psychische of fysieke belemmeringen wordt extra tijd gestoken in de begeleiding op de werkplek, zodat ook zij aan de gang kunnen blijven. Ook bij calamiteiten op de werkplek fungeren de consulenten als arbiter. Zo nodig worden andere instanties ingeschakeld zoals Novadie, Algemeen Maatschappelijk Werk, Home Start, de Noodkreet, Stichting Leergeld, de Budgetwinkel, de GGZ, etc. 8. Toetsing / resuitaatmeting Veel kandidaten zitten in een maatschappelijk isolement en komen daar door deelname weer uit. De kwaliteit van leven gaat voor hen vooruit, wat te merken is aan de verbetering van de fysieke en psychische conditie van de individuele deelnemer. Voor diegenen voor wie een betaalde baan te hoog gegrepen is, blijft het vrijwilligerswerk een zeer goede dagbesteding. Als consulent wordt gewerkt aan opbloeien van kandidaten en weer actief zijn buitenshuis en dat vertaalt zich in: - men doet weer zinvol werk - er wordt op ze gerekend - men ziet onmiddellijk de gevolgen van hun inzet - men telt weer mee in de maatschappij 9. Medewerkers Consulenten zijn HBO-functies 10. Samenwerkingsparlners Alle regionale profit en non profit organisaties die actief zijn op het gebied van sociale activedng of aanverwante terreinen. BUDGETWINKEL PRODUCTBESCHRIJVING Producten Budgetbeheer Budgetbegeleiding Schuldhuipvedening 1. Doelstelling Een structurele oplossing voor schuldenproblemafiek middels schuldenregeling (curafief) en preventief 1 curatief budgetbeheer in samenhang met budgetbegeleiding. 2. Doelgroep Alle inwoners van de gemeente Heimond die in een problematische schuldensituatie verkeren of dreigen te geraken.. 3 . Inhoud van het product Schuldenregeling middels probleemanalyse, het stellen van voorwaarden welke nodig zijn om tot een structurele oplossing te komen, inventarisatie van schulden, onderhandeling met schuldeisers en het tot stand brengen van een schuidsanering of schuldbemiddeling. Budgetbeheer middels beheer van inkomen op basis van een budgetplan, gekoppeld aan budgetbegeleiding met als doel groeien naar zelfstandig beheer van de financiën Budgetbegeleiding: gedragverandering. 4. lnstroomcdteria Klant dient gemotiveerd te zijn om een maximale inspanning te leveren tot oplossing van het schuldenprobleem, te weten: financieel (zo mogelijk vergroting van draagkracht en bereidheid deze in te zetten alsmede verlaging van uitgaven en immaterieel: werken aan gedragsverandering (oplossing psychosociale problematiek. en aanleren verantwoord beheer van de financiën 5. Tijdsbeslag A. Totale duur van de begeleiding van de cliënt (van de producten). Schuldenregeling: 1 0 uur per traject Budgetbeheer: 22 uur op jaarbasis per klant Budgetbegeleiding: 1 5 uur per traject. B. Totale tijdsinvestering van de cliënt (hoeveel uur wordt er van de cliënt verwacht). Schuldenregeling: 5 uur Budgetbeheer: 22 uur op jaarbasis Budgetbegeleiding: 50 uur per traject. C. Totale tijdsinvestering van de instelling per cliënt. Schuldenregeling en budgetbegeleiding: 25 uur per traject. Budgetbeheer: 15 uur op jaarbasis. 6. Werkwijze Beschrijf de praktische werkwijze van de activiteiten producten. 1 . Aanmeiding 2. lntake- probleemanalyse 3. Inventarisatie 4. Opstellen behandelingsplan 5. Opname budgetbeheer 6. Start budgetbegeleiding 7. Schuldregeling 8. Nazorg. 7. Begeleiding Beschrijf de inhoud van de geboden begeleiding. 1. Probleemanalyse. 2. Benoemen doelstellingen. 3. Traject van 1 0 tot ma)dmaal 15 gesprekken waarin gewerkt wordt aan de gedragverandedng . 4. Nazorg. 8. Toetsing 1 resuitaatmeting Beschrijf het kwalitatieve en kwantitatieve resultaat van het producten (eindtermen). Schuldregeling: een structurele oplossing van het schuldenprobleem door het schuldenpakket hanteerbaar en overzichtelijk te maken en binnen 3 jaar tot nihil wordt teruggebracht. Budgetbeheer en budgetbegeleiding: structurele gedragsverandedng waardoor de klant zo snel mogelijk (doch uiterlijk binnen 3 jaar) zelfstandig zijn financiers kan beheren zonder opnieuw in de problemen te geraken. 9. Medewerkers Beschrijf het functie - en opleidingsniveau van de medewerkers die de activiteiten 1 producten uitvoeren. De functies van intaker schuldhulpverlener en maatschappelijk werker 1 budgetbegeleider zijn HBO-functies (maatschappelijk werk 1 sociale dienstverlening.) 10. Samenwerkingspartners Eventuele partners die betrokken zijn bij de uitvoering van de producten. Gemeente Heimond en Algemeen Maatschappelijk Werk Heimond. |