• Bestuur
  • Commissiestukken Overeenkomst gemeente en SMO activeringsplaatsen arbeidstraining

Commissiestukken Overeenkomst gemeente en SMO activeringsplaatsen arbeidstraining

Documentdatum 13-05-2002
Bestuursorgaan Commissie Samenleving en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Toelichting bij B ei@W-adviesnota TER KENNISNAME

Nr

Ingekomen van: SE.SOZA.SPO

Datum 26 maart 2002

Onderwerp Vaststelling en ondertekening overeenkomst tussen de gemeente Heimond en Stichting

Maatschappelijke Opvang Heimond betreffende de inkoop van activeringsplaatsen arbeidstraining.

Het af te sluiten contract heeft betrekking op fase 4 kandidaten. De kandidaten worden door

de gemeente, respectievelijk re@fntegratiebeddjven, aangeleverd bij de Stichting Maatschap-

pelijke Opvang waarmee het contract gesloten wordt. Door de gemeente wordt een raam-

contract gehanteerd. Het concept contract is bijgevoegd.

Financiering:

Bekostiging vindt plaats uit het toegekende budget Wiw 2002, circulaire Szw, kenmerk

FEZIBK/2001167203 CQ, d.d. 9 oktober 2001.

Per 1-1-2003 wordt u een voorstel voorgelegd inhoudende de resultaten over 2002 en de

(eventuele) voortzetting van het contract.

25032002/SE/sozalg.wundednk

3

Inkoop van activeringsplaatsen bij de Stichting Maatschappelijke

Opvang door de afdeling Sociale Zaken van de gemeente

Heimond.

Januari 2002

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 1 van 18

Inhoudsopgave:

1. Inleiding xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3

1. 1 Achtergronden xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3

1.2 Doel van de inkoop xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3

1.3 Samenwerkingscombinaties xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4

1.4 Doelgroep (algemene omschdjving) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4

2. Toelichting op de aan te besteden dienst xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5

3. Beg(ippenkader xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx6

4. Criteria xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 10

4.1 Van toepassing zijnde criteria xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 10

5. Deelname activiteiten t.b.v. sociale activering xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 12

5.1 Verhouding aanbidder en instellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 12

Contract xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 13

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 2 van 18

1. Inleiding

1.1 Achtergronden

De Gemeente Heimond draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Algemene

bijstandswet (Abw), de Wet lnkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte

werkloze werknemers (loaw) en de Wet ]nkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (loaz). Per 1 januari 2002 wordt een nieuwe

gemeentelijke doelgroep toegevoegd, bestaande uit niet uitkeringsgerechtigden en mensen

met een uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet (Anw). Vanuit de missie

"iedereen kan iets" streeft de Dienst Samenleving en Economie, afdeling Sociale Zaken, van

de gemeente Heimond naar een pakket van dienstverlening op het terrein van werk en

inkomen ten behoeve van haar kandidaten.

Vanuit de gedachte van scheiding tussen regie en uitvoering van de reïntegratietaken koopt

de afdeling Sociale Zaken, als onderdeel van integrale reïntegratietrajecten,

activeringsplaatsen in bij een aanbidder. Daarbij is het uitgangspunt dat activeringsplaatsen

worden ingekocht, die per jaarplaats worden afgerekend.

De gemeente Heimond, afdeling Sociale Zaken, koopt voor het jaar 2002 activeringsplaatsen

in bij de Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond.

Van dit Bestek maken integraal onderdeel uit:

- contract

- bijlagen bij contract:

Naast bovengenoemde inkoop wil de gemeente vorm geven aan het voorkomen dat er een

tweedeling in de maatschappij ontstaat van werkenden en niet werkenden. De gemeente

heeft een taak zorg te dragen voor een optimale arbeidsparticipatie en het doorbreken en 1 of

voorkomen van een sociaal isolement van zoveel mogelijk inwoners. Degenen, voor wie het

verrichten van arbeid (nog) niet aan de orde is, kan onbetaalde maatschappelijk zinvolle

activiteiten verrichten. Daarmee wordt voor hen een sociaal isolement voorkomen en geeft

een kans op verdere ontplooiing. Onbetaalde activiteiten zijn vaak een (eerste) stap in het

traject richting betaald werk. Deelname wordt op een aantal fronten gestimuleerd.

Arbeidstraining wordt uitdrukkelijk (in beginsel) gezien als een deel van een traject gericht op

uitstroom.

Met de start van deze inkoop wordt de financiering ten aanzien van de inkoop van

afzonderlijke trajecten arbeidstraining en 'weigerachtige' kandidaten gewijzigd. De bedoelde

trajecten worden gefinancierd op basis van gerealiseerde plaatsen. De afzonderlijke

trajecten worden als zodanig opgenomen in de producten die de afdeling Sociale Zaken

voert in het kader van bevordering arbeidsparticipatie.

1.2 Doel van de inkoop

Voor het uitvoeren van haar reïntegratietaken sluit de gemeente Heimond contracten met

aanbidders.

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 3 van 18

De af te sluiten contracten hebben betrekking op fase 4 kandidaten. De kandidaten worden

door de gemeente, respectievelijk reïntegratiebedrijven, aangeleverd bij de aanbidder

waarmee een contract gesloten wordt.

Door de gemeente wordt een raamcontract gehanteerd. Het contract is bijgevoegd.

De te contracteren activeringsplaatsen zijn ten behoeve van kandidaten waarbij onder

andere de volgende belemmeringen een rol kunnen spelen:

1 . Fysieke, psychische en 1 of sociale beperkingen

2. Schulden

3. Zorgtaken

4. Gebrekkige taalbeheersing

5. Leeftijd

6. Verslaving

7. Criminaliteit

8. Gebrek aan c.q. verouderde werkervaring

9. Motivatieproblemen

Het opheffen van eventuele belemmeringen zal het meeste succes hebben als de

activeringsplaats aansluiting heeft op de nog aanwezige mogelijkheden en potenties van de

kandidaat.

1.3 Samenwerkingscombinaties

Samenwerkingsverbanden vormen met andere instellingen / onderaannemers is toegestaan.

1.4 Doelgroep (algemene omschrijving)

De doelgroep die moet worden bediend bestaat uit personen die een uitkering ontvangen

ingevolge de Algemene Bijstandswet (Abw), de Wet inkomensvoorziening ouderen en

gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen werknemers (IOAW), de wet

lnkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

(IOAZ), Algemene nabestaanden wet (ANW) en niet-uitkeringsgerechtigde (her)intreders.

Deze personen zijn volgens de methode van De Kansmeter (Centrum Werk en Inkomen)

ingedeeld in fase 4. De tot de totale doelgroep behorende personen zijn tussen de 18 en 65

jaar. Voor kandidaten tot 23 jaar is de Wiw een voorliggende voorziening. Personen van 65

jaar en ouder behoren niet tot de doelgroep.

De aanbidder levert de producten arbeidstraining en 'weigerachtige' kandidaten als

onderdeel in het kader van de sociale activering, gericht op uitstroom van de kandidaat naar

(regulier) werk.

De kandidaten worden door de gemeente en 1 of reïntegratiebedrijf aangeleverd bij de

instelling waarmee een contract gesloten wordt. Die werklozen die zich, in het kader van de

werkzaamheden of op andere wijze, spontaan aanmelden bij de aanbidder worden eerst, na

accordering door de gemeente, in behandeling genomen, om voor vergoeding van de

activeringsplaatsen in aanmerking te komen.

In het kader van tussentijdse instroom nieuwe kandidaten kunnen door de casemanagers

kandidaten bij de aanbidder aangemeld worden die in het totaal aantal van dit contract in

behandeling moeten worden genomen. Met de door de casemanagers tussentijds

aangemelde kandidaten wordt binnen 2 weken na aanmeiding een eerste intakegesprek

gevoerd.

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 4 van 18

2. Toelichting op de aan te besteden dienst

De gemeente Heimond kent een centraal gerichte aanpak van werken vanuit het

casemanager concept waarbij de casemanager de regisseursrol vervult. Uitgangspunt

daarbij is dat werk gaat voor inkomen. Voor die kandidaten die niet direct doorgeleid kunnen

worden naar reguliere arbeid wordt een re@fntegratietraject opgesteld. Tevens heeft de

gemeente Heimond een relatief groot bestand van langdurig werkloze kandidaten waarbij

getracht wordt ook deze kandidaten, zonodig via de weg van sociale activering, te plaatsen

op de (reguliere) arbeidsmarkt.

De re@fntegratieplannen worden opgesteld door arbeidsmarktconsulenten van

re@integratiebedrijven en deze brengen vervolgens, na goedkeuring aanbesteder, het

trajectplan tot uitvoering. In dit reïntegratietraject kunnen diverse producten worden ingezet.

In het kader van dit bestek vallen daar ook de producten arbeidstraining en 'weigerachtige

kandidaten' onder.

Om kandidaten in beweging te brengen naar werk wordt uitgegaan van de werkgerelateerde

talenten, die doelgericht benut en ontwikkeld worden door de casemanager,

arbeidsmarktconsulent en de kandidaat. Partijen gaan een professionele en respectvolle één

op één relatie aan. De casemanager is en blijft hierbij de regiehouder. De keten van

activering, loopbaanoriëntatie, begeleiding tot en met bemiddeling en nazorg na plaatsing

wordt inhoudelijk door een arbeidsmarktconsulent uitgevoerd en bewaakt. Daarbij worden al,

direct vanaf het begin van het traject de uitstroommogelijkheden naar werk betrokken bij de

begeleiding en in te zetten producten.

Voor de kandidaat heeft deze aanpak een aantal voordelen:

¿ Eén arbeidsmarktconsulent gedurende het gehele traject;

¿ Geen vertraging in de doorloop van het proces;

-, Uitstroom naar werk zo snel als verantwoord met begeleiding na plaatsing;

Voor de aanbesteder heeft deze aanpak een aantal voordelen:

¿ Geen onnodige administratie;

¿ Geen overdrachtmomenten in de activeringsketen;

Kortere doorlooptijden;

Snellere uitstroom met gedeeltelijke afronding van het traject na plaatsing.

Vast aanspreekpunt voor de casemanager

Gezien de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt en het ministeriële voornemen om elke

(niet) bijstandsgerechtigde en mensen met een uitkering op grond van de Algemene

nabestaandenwet een reïntegratie - of scholingstraject aan te bieden kunnen

activeringstrajecten ingezet worden voor sluitende aanpak.

De casemanager ondersteunt met de arbeidsmarktconsulent de werkzoekende om de

belemmeringen naar werk weg te nemen en kansen te creëren op werk. Daarbij wordt een

breed netwerk met hulpverleningsinstellingen onderhouden, en wordt intensief

samengewerkt met de kennisinstellingen (b.v. ROC en CW).

Zorgtrajecten kunnen een onderdeel zijn in het wegnemen van belemmeringen en creëren

van kansen. In het kader van zorgtrajecten kan onder andere worden gedacht aan het

inzetten van Budgetwinkel i.v.m. schuidsanering en de Vrijwilligerscentrale met

vrijwilligersplaatsen (sociale activering).

In het kader van activiteiten, zoals bovenstaand bedoeld, is het begrippenkader zoals aangegeven in

hoofdstuk 3 van toepassing.

Bestek Gemeente Helmond / Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 5 van 18

3. Begrippenkader

Aanbieder de rechtspersoon die door middel van inschrijving een aanbieding doet.

Aangepaste arbeid. een specifiek op de cliënt gerichte training waarbij de eisen met

betrekking tot dagstructuur, arbeidsduur, werkprestatie en collegiaal geleidelijk aan verhoogd

worden. Training wordt voorafgegaan door een odëntatiefase om vast te stellen welk

programma het best bij de cliënt past.

Activeiingsplaats: het gedurende de periode van één kalenderjaar verkleinen van de afstand

tot de arbeidsmarkt middels een specifiek op één of meerdere inwoners van de gemeente

gerichte activiteit waarbij de eisen, in beginsel, geleidelijk aan verhoogd worden. Per

kalenderjaar kunnen in beginsel meerdere inwoners van één en dezelfde activeringsplaats

gebruik maken.

Additioneel werk: arbeidsplaats die geen reguliere werkgelegenheid verdringt dan wel

concurrentievervalsing tot gevolg heeft.

Arbeidstraining: Training onder intensieve begeleiding welke gericht op het verrichten van

werkzaamheden voor derden gedurende vastgestelde arbeidstijden, voor de periode van

maximaal één jaar, ten behoeve van kandidaten die moeilijk plaatsbaar zijn op de

arbeidsmarkt vanwege bijvoorbeeld langdurige werkloosheid, lage opleiding of psychiatrisch

ziektebeeld. Er is stabiliteit op de diverse leefgebieden. De kandidaten zijn gemotiveerd en in

staat tot kwalitatieve en kwantitatieve productie. Middels arbeid en individuele begeleiding

(training) is reguliere of gesubsidieerde arbeid in principe weer haalbaar.

Arbeidsgehandicapte: een cliënt als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de (re)integratie

arbeidsgehandicapten.

Bemiddelen reïntegratietraject: de zelfredzaamheid van de cliënt wordt bevorderd en

ondersteund. De cliënt wordt geholpen bij het vinden van vacatures en begeleid bij het

solliciteren. De consulent heeft gedurende de bemiddelingsperiode regelmatig contact met

de cliënt over de voortgang van de sollicitaties en bereidt die samen met de cliënt voor.

@qadat de cliënt werk heeft gevonden wordt nazorg uitgevoerd.

Casemanager.- is regisseur en daarmee eindverantwoordelijke voor het beoordelen,

vaststellen en het eventueel bijstellen van reïntegratietrajecten. Tevens is de casemanager

ten aanzien van cliënten van de afdeling Sociale Zaken waarvoor een reïntegratieplan wordt

vastgesteld verantwoordelijk voor de rechtmatige - en doelmatige verstrekking van uitkering

in het kader van de Abw, IOAW en IOAZ en is tevens verantwoordelijk voor alle

werkzaamheden die hieruit voortkomen.

Cliënt.@ een tot de doelgroep behorende persoon, die rechtstreeks of op basis van de

uitkomsten van een door het CWI (Centrum Werk en Inkomen) verrichte kwalificerende intake

door de gemeente voor deelname aan een traject is aangewezen. De kwalificerende intake en

de daaraan gekoppelde fase wordt door de gemeente als indicatie beschouwd.

Dagbesteding: intensieve begeleiding welke gericht is op het verrichten van werkzaamheden

voor derden gedurende vastgestelde arbeidstijden. De duur van de deelname wordt bij

aanvang nog niet bepaald. Kwaliteit van output heeft prioriteit, de kwantiteit minder. Er wordt

uitgegaan van de mogelijkheden van de deelnemer. De plaatsing is ten behoeve van

kandidaten met psychosociale en/of meervoudige problematiek (hulpverleningsverleden,

gestabiliseerde drugsverslaving of thuisloosheid). Arbeidstraining is niet haalbaar.

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 6 van 18

Doelgroep: alle cliënten, in de leeftijd van 18 tot 65 jaar, die in beginsel zijn aangewezen op

arbeid in loondienst en een uitkering van de afdeling Sociale Zaken in de gemeente Heimond

ontvangen en aldaar woonachtig zijn. Onder de doelgroep wordt tevens verstaan per 1

januari 2002, overeenkomstig de definitie vastgesteld door de Rijksoverheid, de niet

uitkedngsgerechtigden en personen met een uitkering krachtens de Algemene

nabegtaandenwet (Anw). Voor jongeren in de leeftijd van 18 tot 23 jaar is de Wiw een

voorliggende voorziening.

Individuele trajectbegeleiding: door individuele en persoonlijke begeleiding de

bemiddelbaarheid van de cliënt versterken. Belemmeringen voor arbeidsmarktparticipatie

worden in kaart gebracht en waar mogelijk aangepakt en verminderd. Belemmeringen

kunnen zijn gelegen in o.a. cultuur, arbeidsethos, woon - 1 thuissituatie, motivatie, sociaal

netwerk e.a.

Intensieve bemiddeling: de cliënt wordt intensief geholpen bij het vinden van vacatures en

begeleid bij het solliciteren. Indien nodig wordt de werkplek bezocht. De activiteiten worden

samen met de cliënt uitgevoerd. Samen met de cliënt worden sollicitaties voorbereid. Met

werkgevers worden selectie-eisen en -omstandigheden doorgesproken en wordt, indien

nodig, gepoogd deze aan te passen op het werkzoekendenprofiel. Na afloop van de

sollicitatie wordt deze geëvalueerd als leerdoel voor volgende sollicitaties. Nadat de cliënt is

geplaatst wordt nazorg uitgevoerd.

Jobhunting: ter ondersteuning en uitbreiding van de "Intensieve Bemiddeling" van

werkzoekenden worden plaatsingsmogelijkheden gezocht bij werkgevers, instellingen e.d.

Jobcoach: zowel de werknemer 1 kandidaat als de werkgever begeleiden en adviseren om

voortijdige uitval te voorkomen en er voor te zorgen dat de werknemer / kandidaat definitief

aan het werk blijft. De consulent verdiept zich in de materie en houdt regelmatig (minimaal 4

maal) voortgangsgesprekken met de werkgever en de werknemer 1 kandidaat.

De consulent adviseert en begeleidt beide partijen op een zodanige wijze dat zij zelf blijvend

oplossingen kunnen vinden en de arbeidsverhouding in stand blijft.

Na beëindiging van de dienstverlening zorgt de consulent voor een eindadvies aan de

werknemer / kandidaat, de werkgever en de opdrachtgever. Jobcoach kan niet gelijktijdig

met het product nazorg worden ingezet.

Kandidaat. een tot de doelgroep behorende persoon, die rechtstreeks of op basis van de

uitkomsten van een door het CWI (Centrum Werk en Inkomen) verrichte kwalificerende intake

door de gemeente voor deelname aan een traject is aangewezen. De kwalificerende intake en

de daaraan gekoppelde fase wordt door de gemeente als indicatie beschouwd. -

Kennisgeving informatieverstrekking: een kennisgeving is een verplicht bericht op schrift

(volgens voorgeschreven model) naar de gemeente Heimond indien de belanghebbende:

¿ Tot tweemaal niet verschijnt op een uitnodiging om samen met hem een reïntegratieplan

op te stellen;

¿ In onvoldoende mate tracht arbeid te verkrijgen;

¿ Nalaat passende arbeid te aanvaarden of door eigen toedoen geen passende arbeid

verkrijgt;

¿ Door eigen toedoen geen passende arbeid behoudt;

¿ Indien eisen worden gesteld die het aanvaarden of verkrijgen van passende arbeid

belemmeren;

¿ Overige mededelingen die van belang zijn voor de gemeente.

Aan een kennisgeving zijn geen kosten verbonden.

Standaard wordt éénmaal per kwartaal een kennisgeving van elke in traject zijnde

belanghebbende, door het reïntegratiebedrijf aan de gemeente verzonden, aangevende de

stand van zaken met betrekking tot het reïntegratietraject,

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 7 van 18

Van iedere belanghebbende zonder doorstroom perspectief of belanghebbende die

vroegtijdig uitvalt, wordt een kennisgeving informatieverstrekking naar de gemeente

Heimond verzonden. De kennisgeving wordt volledig ingevuld en vermeld onder andere

argumentatie waarom het opstellen 1 uitvoeren van een re@integratietraject niet haalbaar is.

Ook wordt een kennisgeving naar de gemeente Heimond gezonden indien in de voortgang

van een traject belangrijke wijzigingen optreden dan wel nieuwe producten worden ingezet.

De kennisgeving wordt binnen 1 week, na de zich voordoende (gewijzigde) situatie,

verzonden naar de casemanager van de belanghebbende.

Nazorg: activiteiten gedurende minimaal de eerste zes maanden na een plaatsing volgens

overeenkomst, gericht op bestendiging van de arbeidsinpassing van de cliënt. Ten aanzien

van In en doorstroombanen geldt een afzonderlijke definitie van 'nazorg' die nader wordt

aangegeven in het bestek.

Plaatsing regulier., indien een kandidaat als gevolg van een traject, werk heeft aanvaardt en

behouden op een reguliere arbeidsplaats en daardoor minimaal 6 maanden geen beroep op

een uitkering hoeft te doen. Met een plaatsing wordt gelijkgesteld, werk in het kader van de

Regeling In en Doorstroombanen, werk in het kader van Wiw werkervaringsplaats, werk op

uitzendbasis en werk op basis van detachering, niet zijnde een dienstbetrekking in de zin van

artikel 4 Wiw. Voor fase 4 cliënten geldt ook plaatsing op een Wiw dienstbetrekking als een

plaatsing. Ook het opnemen van een inkomensvormende zelfstandige beroepsuitoefening

door een cliënt wordt als een plaatsing aangemerkt.

Bij uitval binnen 6 maanden na plaatsing wordt de cliënt opnieuw opgenomen binnen het

lopende traject en kunnen geen afzonderlijke kosten in rekening worden gebracht.

Plaatsing sociale activering: door een cliënt tijdens een traject verrichten van onbetaalde of

betaalde arbeid. Hierbij is het uitgangspunt dat bij een plaatsing het hoogst haalbare

werkniveau van een cliënt behaald wordt. Onder onbetaalde arbeid wordt verstaan sociale

activering, vrijwilligerswerk of arbeidstraining. Voor onbetaalde arbeid als onderdeel van een

traject geldt een plaatsing van minimaal 6 weken. Onbetaalde als hoogst haalbare

werkniveau (d.w.z. eindpunt) geldt een plaatsing van minimaal 6 maanden.

Plaatsing regulier zelfmelder (niet via reii7tegratiebedrijf aangemelde kandidaat): de

aanbidder plaatst een kandidaat, op een voor die kandidaat hoogst haalbare arbeidsplaats,

zijnde een gesubsidieerde of reguliere arbeidsplaats. Van plaatsing is sprake als gedurende

een periode van minimaal 6 maanden geen beroep op een uitkering wordt gedaan.

Met een plaatsing wordt gelijkgesteld, werk in het kader van de Regeling In en

Doorstroombanen, werk in het kader van Wiw werkervaringsplaats, werk op uitzendbasis en

werk op basis van detachering, niet zijnde een dienstbetrekking in de zin van artikel 4 Wiw.

Voor fase 4 cliënten geldt ook plaatsing op een Wiw dienstbetrekking als een plaatsing. Ook

het opnemen van een inkomensvormende zelfstandige beroepsuitoefening door een cliënt

wordt als een plaatsing aangemerkt.

Plaatsing is inclusief zorg voor aanievering bij gemeente van alle vereiste relevante

gegevens en documenten. Voorts levert de aanbidder nazorg ter bestendiging van de

arbeidsovereenkomst. Voor een arbeidsplaats ingevolge het Besluit in en doorstroombanen

geldt tevens één jaar na plaatsing het leveren van begeleiding en (indien mogelijk)

realisering van omzetting van een dienstverband voor bepaalde tijd in een dienstverband

voor onbepaalde tijd.

Plaatsingspercentage: het daadwerkelijk aantal geplaatste cliënten na afloop van de

begeleidingsperiode ten opzichte van het aantal in begeleiding genomen cliënten. Cliënten

die niet geplaatst worden aan het einde van de begeleidingperiode of de begeleidingperiode

voortijdig afbreken of onderbreken worden niet beschouwd als geplaatste cliënten. Wel

worden deze cliënten beschouwd als in begeleiding genomen cliënten. Door de gemeente

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 8 van 18

wordt ten aanzien van fase 213 cliënten een percentage van 70 gehanteerd en bij fase 4 een

percentage van 65.

Bij fase 4 wordt een onderscheid in plaatsingspercentage gemaakt ten aanzien van

werkelijke plaatsing op regulier werk dan wel additioneel werk (begrippenkader) ten hoogte

van 30%.

Indien zorgtrajecten en 1 of sociale activering noodzakelijk zijn en ingezet worden bij fase 4

cliënten wordt uitgegaan van een plaatsingspercentage van 35% specifiek voor die

doelgroep.

Reïntegratie: het in de arbeidsmarkt opnemen of opnieuw opnemen van uitkedngsgerechtig-

den met als doel daar langdurig werkzaam te blijven.

Reïntegratieplan: een op een diagnose gebaseerde planmatige beschrijving van de

dienstverlening die een cliënt behoeft om een concurrerende positie op de arbeidsmarkt te

gaan innemen; en van de dienstverlening in het kader van begeleiding.

Hieronder worden begrepen het opstellen van een re@integratieplan en het uitvoeren en

begeleiden van het reïntegratietraject, waarbij in de tijd een aantal noodzakelijke

deelactiviteiten worden ingezet en de nazorg bij plaatsing volgens overeenkomst gericht op

arbeidsinpassing.

(Integraal) Reïntegratietraject.- het'geheel van activiteiten, benodigd voor de arbeidsinpassing

van een cliënt. Hieronder worden begrepen het opstellen van een reïntegratieplan, het

uitvoeren en begeleiden van het refntegratietraject, de intensieve bemiddeling en de nazorg bij

een plaatsing volgens overeenkomst. Onder integraal wordt verstaan dat de cliënt van

oppakken in een reïntegratietraject tot uitstroom als één traject wordt aangemerkt.

Sociale activering: activeren van cliënten met een (zeer) grote afstand tot de (reguliere)

arbeidsmarkt, eventueel via de weg van dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaring of

gesubsidieerde arbeid.

Vrijwilligerswerk: als onderdeel van sociale activering het verkleinen voor een cliënt van de

afstand tot de arbeidsmarkt en in staat zijn om één of meerdere dagdelen per week

maatschappelijk te laten participeren in vrijwilligerswerk. Cliënten worden intensief begeleid.

Van vrijwilligerswerk is sprake bij minimaal 16 uur per week.

Wel diagnose Igeen traject.- van de uitgenodigde cliënten, waarbij na diagnose de conclusie

wordt getrokken dat het aangaan van een reïntegratietraject geen reële optie is worden de

kosten van diagnose vergoed tot een maximum van 5% van het contractueel

overeengekomen aantal reïntegratietrajecten.

Bestek Gemeente Heimond Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 9 van 18

4. Criteria

Als aanbidder dient u aan een aantal criteria te voldoen.

4.1 Van toepassing zijnde criteria

Onderstaand wordt nadere -uitleg gegeven en benoemd wat onder de verschillende criteria

wordt verstaan.

a. Uitvoering dienstverlening inclusief doorlooptiiden

1 . De aanbidder conformeert zich aan het Begrippenkader zoals omschreven in

hoofdstuk 3.

2. De aanbidder is projectverantwoordelijk. Voor de onderaannemer gelden dezelfde criteria

en verantwoordelijkheden als voor de aanbidder 1 contractant.

3. De aanbidder voert na schriftelijke aanmeiding van een kandidaat door de casemanager

binnen twee weken na aanmeiding een intakegesprek. Binnen twee weken na het intake-

gesprek stuurt de aanbidder het trajectplan, samen met een registratieformulier ten

behoeve van de monitor Scholing en Activering, volledig ingevuld naar de gemeente.

4. De aanbidder wijst de kandidaat een vaste consulent toe voor de gehele

behandelpedode. Bij eventuele noodzakelijke wisselingen geeft de aanbidder uiterlijk

binnen één week schriftelijk aan de casemanager door wanneer en welke consulent de

kandidaat krijgt toegewezen.

5. Trajectbeëindiging door de kandidaat of door de aanbidder, wordt binnen één week na

beëindiging schriftelijk door de consulent medegedeeld aan de gemeente Heimond.

6. Bij het niet verschijnen of reageren van een kandidaat op een schriftelijke uitnodiging

dient minimaal één schriftelijke uitnodiging voor een nieuwe afspraak te worden

verzonden. Indien de kandidaat niet reageert wordt de gemeente Heimond binnen één

week schriftelijk op de hoogte gesteld van dit gegeven middels bijgevoegd model

kennisgeving. De uitnodigingen worden als bijlage bij de kennisgeving gevoegd.

7. De aanbidder draagt zorg voor het tekenen van het trajectplan door de cliënt en eigen

consulent voor akkoord. Het trajectplan dient in drievoud te worden aangeleverd bij de

gemeente Heimond volgens bijgevoegd model.

8. Voor het inzetten van een product en het vragen van toestemming hiervoor dient de

aanbidder het formulier product-offerte te gebruiken. Het formulier product-offerte dient in

drievoud te worden aangeleverd bij de gemeente Heimond volgens bijgevoegd model.

b. Verantwoording - en manaaementinformatie

1 . De aanbidder verstrekt de gemeente op verzoek kosteloos een afschrift van het gehele

dossier, dan wel een gedeelte hiervan.

2. De aanbidder levert binnen 4 weken na afloop van eik kwartaal de door de gemeente

geëiste verantwoordingsinformatie zowel schriftelijk als digitaal (op diskette of per e-mail

in een voor de gemeente leesbaar bestand) aan volgens een door de gemeente vast

gesteld 'Management informatiemodei'voigens bijgevoegd model.

3. De aanbidder voert met de gemeente minimaal een keer per 2 maanden en voorts zo

vaak partijen dit noodzakelijk achten kosteloos overleg over de contractueel

overeengekomen resultaten.

Bestek Gemeente Helmond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 1 0 van 18

4. Sociale Zaken is eindverantwoordelijk voor de coördinatie van het project.

5. De aanbidder werkt nauw samen met andere re@integratiebedrijven en instellingen waar

de gemeente contracten mee heeft gesloten om de mogelijkheden voor uitstroom, in het

kader van dit project, optimaal te benutten.

6. In voorkomend geval kan de aanbidder zelf uitstroom en plaatsing op de (reguliere)

arbeidsmarkt bewerkstelligen.

7. De aanbidder registreert, administreert en verifieert de deelnemers aan het project

overeenkomstig dit bestek en bijbehorende contract met bijlagen.

8. De aanbidder werft kandidaten voor het product arbeidstraining. Deze kandidaten kunnen

eerst, na accorde(ing door de gemeente, voor vergoeding in het kader van activering in

aanmerking komen. Het product 'weigerachtige' kandidaten komt alleen bij door de

gemeente aangedragen kandidaten voor vergoeding in aanmerking. Ook door een

aanbidder, waar de gemeente een contract mee heeft afgesloten, aangedragen

'weigerachtige' kandidaten komen voor vergoeding in aanmerking.

9. De aanbidder verzorgt de intake, bemiddeling en nazorg van de deelnemers. Daarbij

wordt maatwerk toegepast bij het plaatsen in de door de aanbidder aangeboden trajecten

en gaat uit van de wensen en mogelijkheden van de deelnemers.

c. Prestatie en kwaliteit van de dienstverlening

1 . De aanbidder is in staat om een onregelmatige toeleiding op te vangen.

2. De aanbidder maakt bij inschakeling derden gebruik van lokale 1 regionale aanbidders

voor de in te kopen diensten.

d. Aanvullende eisen

1 . De aanbidder is bereid om samen met de afdeling Sociale Zaken, ook in projecten met

andere dienstverleners / aanbidders, te werken. De aanbidder is bereid te participeren in

andere door de gemeente te initiëren projecten.

2. De aanbidder heeft voor de bescherming van de persoonsgegevens een

Privacyregiement dat minimaal voldoet aan de regels gesteld in de Wet Bescherming

Persoonsgegevens en het reglement kan op verzoek worden overlegd.

3. De aanbidder heeft voor geschillen met de kandidaten een Klachtenregeling en kan op

verzoek worden overlegd.

4. Alle wederzijdse informatie dient vertrouwelijk te worden behandeld, behoudens

wettelijke verplichtingen. Aanbieder zal zorgen dat vanuit zijn onderneming geen enkele

informatie welke in het kader van dit project beschikbaar komt, aan derden ter

beschikking zal worden gesteld. Hierop wordt een uitzondering gemaakt in het

onderhavige project door de in te schakelen partners, onderaannemers en 1 of

huippersonen; in een dergelijk geval waarborgt de aanbidder de geheimhouding van de

door hem in geschakelde partners, onderaannemers en / of hulppersonen.

5. Het is de aanbidder niet toegestaan publiciteit aan dit project te geven, anders dan na

schriftelijke toestemming van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Heimond.

Bestek Gemeente Heimond / Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 11 van 18

5. Deelname activiteiten t.b.v. sociale activering

5.1 Verhouding aanbieden en instellingen

1 . De instelling draagt zorg voor een werkbegeleider die de kandidaat ondersteuning geeft

op het werk.

2. Bij plaatsing zorgt de werkbegeleider voor een duidelijke taakomschrijving en maakt

afspraken rondom werkomstandigheden (werktijden, vakanties, deelname aan

werkoverleg, etc.).

3. Na uitstroom van de kandidaat draagt de werkbegeleider zorg voor de overige

begeleiding van de kandidaat met een nazorg van minimaal 6 maanden.

4. Vier weken na plaatsing vindt een evaluatiegesprek plaats tussen kandidaat en

werkbegeleider. Het evaluatiegesprek wordt schriftelijk vastgelegd en een afschrift wordt

gezonden aan de casemanager van de kandidaat.

5. Minimaal eenmaal per 12 maanden vindt een voortgangsgesprek (evaluatie) met de

kandidaat plaats. Ten aanzien van het voortgangsgesprek vindt geen onderscheidt

plaats tussen via de gemeente of via het re@fntegratiebedrijf aangeleverde kandidaten.

Van de via de gemeente aangeleverde kandidaten wordt het voortgangsgesprek

schriftelijk vastgelegd en in afschrift gezonden aan de casemanager van de kandidaat.

6. De aanbidder levert, aan de afdeling Sociale Zaken, per kwartaal digitaal en schriftelijk

alle actieve deelnemers met de informatie aan zoals aangegeven in het management

informatiemodel.

Bestek Gemeente Heimond / Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 12 van 18

Contract

Overeenkomst tussen de gemeente Heimond en de Stichting Maatschappelijke

Opvang Heimond, betreffende de inkoop van activeringsplaatsen arbeidstraining en

'weigerachtige' kandidaten voor het jaar 2002.

Partijen

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heimond, hierna te

noemen de gemeente, en ten deze vertegenwoordigd door de burgemeester, handelend

behoudens goedkeuring door het College van Burgemeester en Wethouders.

en

Stichting Maatschappelijke Opvang Heimond, hierna te noemen aanbidder, en ten deze

vertegenwoordigd door de heer Drs. B. Hendriks, adjunct directeur Thuislozenzorg en

Facilitaire Dienst,

Overwegende dat de gemeente op grond van het bepaalde in artikel 1 1 1, eerste en tweede lid,

van de Algemene Bijstandswet, in artikel 34, eerste en tweede lid, van de Wet

inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en in

artikel 34, eerste en tweede lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, tot taak heeft te bevorderen dat

uitkehngsgerechtigden gebruik maken van voorzieningen om de inschakeling in het

arbeidsproces te bevorderen dan wel die bijdragen aan hun zelfstandige bestaansvoorziening;

Overwegende dat de gemeente per 1 januari 2002 de verantwoordelijkheid heeft te

bevorderen dat niet uitkeringsgerechtigden en mensen met een uitkering op grond van de

Algemene nabestaandenwet, gebruik maken van voorzieningen om de inschakeling in het

arbeidsproces te bevorderen dan wel die bijdragen aan hun zelfstandige bestaansvoorziening;

komen het volgende overeen:

Komen het volgende overeen:

Artikel 1 Definities en begrippen

1. Op deze overeenkomst zijn de definities en begrippen van toepassing zoals aangegeven

in het Bestek Inkoop activeringsplaatsen Stichting Maatschappelijke Opvang 2002. Het

Bestek maakt integraal onderdeel uit van deze overeenkomst.

2. Bij onderaanneming door de aanbidder is de aanbidder volledig aansprakelijk voor

eventuele tekortkomingen door de onderaannemer.

Artikel 2 Doel van de overeenkomst

De gemeente en aanbidder zullen gedurende de looptijd van deze overeenkomst intensief

samenwerken om de activering naar bij voorkeur reguliere arbeid te realiseren van de

overeengekomen aantallen behorende tot de doelgroep als bedoeld in de aanhef en

woonachtig in de gemeente Heimond.

Artikel 3 Dienstverlening ten behoeve van de gemeente

1. Aanbieder biedt de gemeente en / of het reïntegratiebedrijf bepaalde dienstverlening aan,

zoals aangegeven in deze overeenkomst en de daartoe behorende bijlagen.

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 13 van 18

Artikel 4 Inkoop

1 . De gemeente zal voor het kalenderjaar 2002 bij aanbidder 25 Gaar)activeringsplaatsen

arbeidstraining inkopen. Gelet op de prijs per activeringsplaats, ad E 5.292,- (exclusief

BTW), vindt een aftopping plaats tot een maximum bedrag van E 157.437.- (inclusief

verschuldigde BTW).

2. Afrekening vindt achteraf plaats op basis van artikel 5 lid 2. Niet verschuldigde BTW

wordt naar evenredigheid op het budget in mindering gebracht. Bij compensatie van BTW

op enigerlei wijze vindt verrekening plaats.

3. In de loop van het contractjaar, kan na wederzijds overleg en goedkeuring, het aantal

activeringsplaatsen naar boven bijgesteld worden, als het aantal kandidaten voor een

activeringsplaats hoger blijkt te zijn dan ingeschat.

4. De gemeente behoudt zich het recht voor om gedurende de looptijd van dit contract,

buiten de genoemde aantallen van dit contract, specifieke projecten in overleg met

andere partners te ontwikkelen voor haar kandidaten.

Artikel 5 Financiering

1. Activeringsplaatsen

De gemeente betaalt de ingekochte activeringsplaatsen in 2 termijnen te weten 50% van

het totaal bedrag na ondertekening van het contract en 50% in het 3 kwartaal van het

contractjaar.

2. In de eerste maand na het contractjaar vindt afrekening plaats op basis van de

bezettingsgraad van het aantal ingekochte ijaar)activeringsplaatsen. Als bezetting wordt

aangemerkt het totaal aantal maanden in tijdsduur bij elkaar opgeteld, die de kandidaten

deelnemen aan een activeringsplaats. Bezetting voor delen van maanden worden

aangemerkt als gehele maanden. De bezettingsgraad wordt bepaald door het totaal

aantal maanden te delen door twaalf (aantal maanden per jaar).

3. Na afrekening als bedoeld in lid 2 maakt de aanbidder binnen 4 weken de niet bezette

activeringsplaatsen maal de (gemiddelde) prijs per activeringsplaats als bedoeld in artikel

4 lid 1 over op het (bank)rekeningnummer van de gemeente Heimond.

Artikel 6 Casemanagers

1 . De casemanager is als regisseur en daarmee eindverantwoordelijke voor het beoordelen,

vaststellen en het eventueel bijstellen van reïntegratietrajecten.

2. De casemanager is ten aanzien van cliënten van de afdeling Sociale Zaken waarvoor

een reïntegratieplan wordt vastgesteld verantwoordelijk voor de rechtmatige - en

doelmatige verstrekking van uitkering in het kader van de Abw, IOAW en IOAZ en is

tevens verantwoordelijk voor alle werkzaamheden die hieruit voortkomen.

Artikel 7 Verantwoording en werkprocessen

1. De gemeente ontvangt binnen vier weken na het verstrijken van een kwartaal een

verantwoordingsrapportage volgens bijgevoegd management informatie model

2. De werkzaamheden tussen de gemeente en aanbidder worden verricht overeenkomstig

de beschrijving werkprocessen zoals opgenomen in bijgevoegd model.

3. De verstrekking van gegevens vindt op cliëntniveau schriftelijk door aanbidder aan de

gemeente plaats overeenkomstig bijgevoegd model kennisgeving.

4. De aanbidder voert na schriftelijke aanmeiding van een kandidaat door de casemanager

binnen twee weken na aanmeiding een intakegesprek. Binnen twee weken na het

intakegesprek stuurt de aanbidder het activeringsplan, samen met het registratie

formulier ten behoeve van de monitor Scholing en Activering, volledig ingevuld naar de

gemeente.

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 14 van 18

5. De aanbidder draagt zorg voor het tekenen van het trajectplan door de cliënt (zelfmelder)

en eigen consulent voor akkoord. Het trajectplan dient in drievoud te worden aangeleverd

bij de gemeente Heimond volgens bijgevoegd model.

6. Voor het inzetten van een product en het vragen van toestemming hiervoor dient de

aanbidder het formulier product-offerte te gebruiken. Het formulier product-offerte dient in

drievoud te worden aangeleverd bij de gemeente Heimond volgens bijgevoegd model.

7. Trajectbeëindiging door de kandidaat of door de aanbidder, wordt binnen één week na

beëindiging schriftelijk door de consulent medegedeeld aan de gemeente Heimond

volgens bijgevoegd model kennisgeving.

8. Bij het niet verschijnen of reageren van een kandidaat op een schriftelijke uitnodiging

dient minimaal één schriftelijke uitnodiging voor een nieuwe afspraak te worden

verzonden. Indien de kandidaat niet reageert wordt de gemeente Heimond binnen één

week schriftelijk op de hoogte gesteld van dit gegeven middels bijgevoegd model

kennisgeving. De uitnodigingen worden als bijlage bij de kennisgeving gevoegd.

9. De aanbidder wijst de kandidaat een vaste consulent toe voor de gehele

behandelperiode. Bij eventuele noodzakelijke wisselingen geeft de aanbidder uiterlijk

binnen één week schriftelijk aan de gemeenten Heimond door wanneer en welke

consulent de kandidaat krijgt toegewezen.

1 0. de aanbidder verstrekt de gemeente kosteloos een afschrift van het gehele dossier, dan

wel een gedeelte hiervan.

Artikel 8 Verplichtingen van de gemeente

1 . Bij aanmeiding aan aanbidder levert de gemeente respectievelijk het reïntegratiebedrijf

van de kandidaten de volgende informatie mee;

0 Naam, voorietters en tussenvoegsel

Geslacht

Naam echtgenote

Adres

Postcode en woonplaats

Geboortedatum

Sofi-nummer

Cliëntnummer uitkeringssysteem

Inkomen

Doelgroep

Nadere opmerkingen

2. De gemeente zal binnen zes weken schriftelijk bevestigen dat zij het door aanbidder

voorgelegde trajectplan wil laten uitvoeren. Indien deze termijn wordt overschreden neemt

de aanbidder contact op met de gemeente.

3. De gemeente zal aanbidder op de hoogte houden van beleid en verordeningen die van

invloed kunnen zijn op de uitvoering van de in deze overeenkomst vastgelegde

samenwerking.

Artikel 9 Verplichtingen aanbidder

1 . Aanbieder levert voor 1 mei van het jaar, volgend op het jaar waarop dit contract

betrekking heeft, aan de gemeente een goedkeurende accountantsverklaring die voldoet

aan de criteria zoals aangegeven in de van Rijkswege voor de desbetreffende regelingen

vastgestelde controle - en rapportageprotocollen, voor de op basis van dit contract aan

de gemeente geleverde activeringsplaatsen.

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 15 van 18

Artikel 10 Nietigheid voorwaarden

Op deze overeenkomst zijn geen algemene verkoop - of leveringsvoorwaarden van de

aanbidder of diens onderaannemer, onder welke naam of welke voorwaarde dan ook, van

toepassing.

Artikel 1 1 Product Bemiddeling

1 . Bij plaatsing zelfmelder (als bedoeld in definitie hoofdstuk 3 Begrippenkader) door

aanbidder van een kandidaat, op een voor die kandidaat hoogst haalbare arbeidsplaats

zijnde een gesubsidieerde of reguliere arbeidsplaats, waarbij aanbidder alle

werkzaamheden verricht tot en met daadwerkelijke plaatsing inclusief zorg voor

aanievedng bij gemeente van alle vereiste relevante gegevens en documenten, wordt

een vergoeding verstrekt.

2. Bij bestaan van die plaatsing gedurende een periode van minimaal 6 maanden, wordt

een vergoeding verstrekt van E 1565,-.

3. De vergoeding wordt per plaatsing overgemaakt op het rekeningnummer van de

aanbidder.

4. Voorts levert aanbidder nazorg ter bestendiging van de arbeidsovereenkomst. Voor een

arbeidsplaats ingevolge het Besluit In- en Doorstroombanen tevens één jaar na plaatsing

het leveren van begeleiding en (indien mogelijk) realisering van omzetting van een

voorlopig dienstverband in een vast dienstverband

Artikel 12 Bonus regeling

1. BijrealisatievanmeerdanlOplaatsingenovereenkomstigdedefinitieplaatsingregulier

zelfmelder in het begrippen kader, wordt over alle gerealiseerde plaatsingen en vervolg

plaatsingen een bonus verstrekt van een E 250,-.

Artikel 13 Algemene bepalingen

1. Contractperiode

Deze overeenkomst gaat in op 1 januari 2002 en eindigt zonder dat opzegging vereist is

van rechtswege op 31 december 2002. Na die datum blijven de bepalingen van deze

overeenkomst van kracht, voor zover dit voor de afwikkeling van de overeenkomst

noodzakelijk is.

2. Verlenging

Deze overeenkomst kan met wederzijds goedvinden maximaal twee maal gedurende één

jaar verlengd worden. Een verlenging van deze overeenkomst kan alleen plaats vinden

middels ondertekening van een nieuwe overeenkomst voor één jaar. Na maximaal

tweemaal verlenging van één jaar vindt opnieuw aanbesteding plaats. Bij verlenging van

het contract kan wijziging van het aantal activeringsplaatsen plaats vinden.

3. Nakoming

Indien een der partijen tekort schiet in de nakoming van één of meer van zijn

verplichtingen uit hoofde van deze overeenkomst, zal de andere partij hem deswege in

gebreke stellen, tenzij nakoming van de betreffende verplichtingen reeds blijvend

onmogelijk is, in welk geval de nalatige partij onmiddellijk in gebreke is. De

ingebrekestelling zal schriftelijk geschieden, waarbij aan de nalatige partij een redelijke

termijn zal worden gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. De partij die

toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen is tegenover de andere

partij aansprakelijk voor vergoeding van de door de andere partij geleden c.q. te lijden'

schade.

Bestek Gemeente Heimond / Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 16 van 18

4. Wijzigingen

leder der partijen is gedurende de looptijd van de overeenkomst op basis van daarover

gevoerd overleg gerechtigd wijzigingen van of aanvullingen op deze overeenkomst voor te

stellen. Wijzigingen van of aanvullingen op deze overeenkomst zijn slechts geldig voor

zover zij schriftelijk zijn overeengekomen. De overeenkomst wordt gewijzigd, indien

wetgeving dit noodzakelijk maakt.

5. Overmacht

Indien een der partijen gedurende een periode van meer dan 20 werkdagen ten gevolge

van overmacht niet kan nakomen of tekort schiet in de voldoening van zijn verplichtingen

op grond van deze overeenkomst, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door

middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijk ingang buiten rechte te

ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan. Onder

overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van

personeel en toerekenbare tekortkomingen van door aanbidder ingeschakelde derden.

6. Ontbinding

a. Buiten hetgeen elders in deze overeenkomst is bepaald, geldt dat:

ieder der partijen gerechtigd is deze overeenkomst door middel van een aangetekend

schrijven buiten rechte geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien de andere partij ook

na schriftelijke aanmaning stellende een redelijke termijn in gebreke blijft aan zijn

verplichtingen uit deze overeenkomst te voldoen. Dit recht komt ook aan ieder der

partijen toe ingeval van voortdurende en 1 of herhaaldelijke tekortkomingen bij het

nakomen van verplichtingen, ook indien deze tekortkomingen op zichzelf beschouwd

ontbinding mogelijk niet rechtvaardigen.

leder der partijen gerechtigd is deze overeenkomst zonder dat enige aanmaning of

ingebrekestelling zal zijn vereist, buiten rechte, door middel van een aangetekend

schrijven geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien:

- ten aanzien van de andere partij surséance van betaling wordt aangevraagd;

- ten aanzien van de andere partij faillissement wordt aangevraagd;

- op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de andere partij executoriaal

beslag wordt gelegd;

- de andere partij wordt ontbonden;

Partijen zijn verplicht elkaar bij aangetekend schrijven onmiddellijk op de hoogte te

stellen zodra zich één van de omschreven feiten of omstandigheden voordoet.

b. De overeenkomst wordt voorts ontbonden, indien wet- of regelgeving de in deze

overeenkomst vastgelegde inkooprelatie tussen partijen onmogelijk maakt.

c. De overeenkomst wordt ontbonden indien en voor zover er na 31 december van het

lopende contractjaar geen nieuw contract met aanbidder wordt afgesloten.

Bij ontbinding van de overeenkomst, worden in behandeling zijnde reïntegratietrajecten

afgewikkeld en behoudt aanbidder voor de afwikkeling van deze trajecten recht op

vergoeding door de gemeente conform de onderhavige overeenkomst.

7. Geheimhouding

a. Aanbieder en de gemeente behandelen alle informatie over individuen, die zij ten

behoeve van de uitvoering van deze overeenkomst van elkaar verkrijgen,

vertrouwelijk en waarborgen dat deze informatie niet aan derden bekend wordt.

Aanbieder en de gemeente dragen er zorg voor dat deze

geheimhoudingsverplichting door hun personeel en door eventueel bij de uitvoering

van hun werkzaamheden ingeschakelde derden wordt nageleefd.

b. Aanbieder en de gemeente zijn ermee bekend dat de wederzijds verstrekte gegevens

over individuen persoonsgegevens zijn in de zin van de Wet Bescherming

Persoonsgegevens en dat deze gegevens worden behandeld met inachtneming

van het in deze Wet bepaalde.

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 17 van 18

8. Geschillen

Geschillen die tussen de partijen ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst zullen

worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter. Partijen zullen zich naar beste

vermogen inspannen om geschillen in der minne. te regelen, alvorens zich tot de rechter

te wenden.

9. Vrijwaring

De aanbidder vrijwaart de gemeente voor aanspraken van derden (inclusief kandidaten)

tot vergoeding van schade die is ontstaan ten gevolge van de uitvoering van deze

overeenkomst.

Artikel 14 Bijlagen

De bijlagen waarnaar in deze overeenkomst wordt verwezen, maken integraal onderdeel uit

van deze overeenkomst. De hier bedoelde bijlagen zijn:

Bijlage 1 - bestek, d.d. januari 2002

Bijlage 2 - organogram

Bijlage 3 - beschrijving werkprocessen

Bijlage 4 - model product-offerte

Bijlage 5 - management informatiemodel

Bijlage 6 - registratieformulier t.b.v. Scholing en Activering

Bijlage 7 - model kennisgeving

Bijlage 8 - model trajectplan

Bijlage 9 - regulier instrumentarium opdrachtgever

De gemeente Heimond Stichting Maatschappelijke Opvang

Heimond

namens deze namens deze:

W.J.B.M. van Eik Drs. B. Hendriks

burgemeester adj. directeur Thuislozenzorg en

Facilitaire Dienst,

Heimond, 2002 Heimond, 2002

Bestek Gemeente Heimond 1 Inkoop activeringsplaatsen SMO 2002 Pagina 18 van 18

Bijlage 2

Directeur

DSE

Hoofd Hoofd Hoofd

rt & web* BedrVsbureau Jud~e Zaken

1 1

Coördinator Procesmanager Pmcesmanager rocesffianager

BudgetMnkel PVE PVE PVE

oost west SPO

c B~ Case- Case- Bbz MG j

Ldenten -~ i ->! norm~ i

_j - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

J AckdN~eve B-lagieong KwEditeit3- Bdeic@, sociale

ordu~rki mwmerkers ni~er R~he

Kwatitdb- Bezwaar

ni~ker Data..rtxole 19"baren &

-,@J Data-controle Adidnbüabeve REA Dedtmren

oncw@ruing

Ackdrijs"ove Virderopvag

RAD

VIAN

V~egelirg

Huurstbside

Archiverirmj

Acknirüstrabeve

order~ng

PVE

ProcesVemntwoordelijke Eenheid . . . . . . .

SPO Speciale Producten en Ondersteuning

Bbz Bijstandsbeslud Zelfstandben

IID-banen In- en dooistroombanen Recephe

REA ReYntegmtie Arbeidsgehandicapten

RAO Regeling kinderopvang Alleenstaande Ouder

WIN Wet lnburgedng Nieuwkomers

WVG Wet Voorzieningen Gehandicapten

Selectiedocument Gemeente Heimond/inkoop reïntegratietrajecten 2002

Bijlage 3

...............

. .. ...........

... .. .. ....

- - ---

2 ...

v9c@io . .....

J'á- @@@'@.pü'n't..:4i.

Noe

p

........ ...

4. E

lndi@é d... b" d"

4

K

Nee

V

lndi d::::" :i

I'ndi.',- "t"d'"d. ......

p@.@kj. e

Ja ir. -t-

...1

9

.............. . .

'n

5

. ............... ...... . ......

... . ...........

N'

g dt 1 v 9 r,@ n"g, @,@"P,i E' t@@big

.... .........

. ..........

. .. .......

6. G

om,

"ee een..

a d.. .. .. . . .. ......

ntwoor

.Indi@én'd! e@g"'

6

7. Uitvoétob:VtiVoioáctl.

o@ar( van:

Ná@hét ákk C gapen

nee d' ..... ....k

aótivering@oláh vodt,' d"

8. Eind'

H ei

j a

7

Indien eiéh@t@,áject @m eerst. ''d .. .... ...... f!

Uk

'd .... ......

Vli@ vooraf ffi etm

a ctp.

9. E in dë 'acne

. ..... .......... ..

H éb e t n na 'g' v. ah alt "Ö. Ö't'f ..............

eeb:kgnm

Dézë-k@e'nnigöéivihg ... .id .... ..... .1 -W

:@W b-

Hét

lndi@en orh i@" Antieke:

van

Ja

. . . . .. ......

inde trá

. ..............

Postad@es.@.1

Dienst. gekmnié@in.ö

1

Afdeling Sobiái Zi

Bijlage 3

Procesbeschrijving opstellen activeringsplan

.. ............

ï ........ gay

...... .......... .... .

.............. . ......

Nee

...... ......

Ja

4

tra t

. ... .... .......

Qr. .......................

Nee

....... ...........

. . . . . .......

....... ...... .........

.............

.....................

-M:oe.!.Ue

bedebt er.

Ja

.................. .. .....

i.... ... f" bij t.::

p 1-@

at dn,@gsp: an

d' Fl

opstellen. . ......

rb d b

gcric of sgnpassfng7 ese rov

b,endem

op. a.n

rft(in

rM@U@'fe'r'.t b

D"0 k d

káhdjdáát weigert të:t'ékë"@.

............

7

........... ......

.....................

.................

..... . ....

. .. .... ....

ve .. POSP

n.t,e @,0

.. .... .. ..

'pt)g,tád@es-

Bijlage 4 Dienst Samenleving en Economie

Afdeling Sociale Zaken PVEISPO

Postbus 232

5700 AE Heimond

Product-offeft.

Achternaam

nB indien gehuwd, naam echtgenoot

nc Adres

nD Postcode en woonplaats

nE Geboortedatum

nF Geslacht

nG Sofi-nummer

nH casemanager soza

ni Actuele faseindeling 0 - onbekend

1 - direct bemiddelbaar

2 - na kort traject bemiddelbaar

3 - na lang traject bemiddelbaar

4 - (nog) niet bemiddelbaar fase 4-A

5 - fase nog nader te bepalen fase 4-B

fase 4-C

fase 4-D

Uitkeringsgerechtigde

Nieuwkomer

Oudkomer

Niet uitkeringsgerechtigde

Anw-er

Datum offerte: ............. ............................. Soort traject:

Geschatte duur van het totale traject: .. ...................... ...... .... ........... ............ .. ..

. ... .... ....

In te zetten product Startdatum Einddatum Prijs

E

E

Bovenstaande producten zijn accoord bevonden.

Handtekening Naam casemanager

Datum

Verwerkt in lmwin op: Paraaf:

Management informatie - kwartaairal2portage t.b.v. Sociale. ken Heimond

Bij(age 6

Organisat

Kwartaal

Naam

Telefoon

CD

Aangemeld

CD Z

Overzicht totale be etting door E c@IJ

u 0 0

= E

Reïnt.bedrijf 0 Inkomsten Betaalde Laatste

Start Zelfmelder -'ó bij iniener premie Case- voortgangs Einde Datum Reden

Naam gz < = .- =

Geb.dd. Sofi-nr. traject Gem. Heimond co per rriaand per maand manager rapportage traject uitstroorn uitstroom

Aangemeld

en z

Overzicht mutaties laatste kwartaal door

0

Reïnt.bedrijf E

2 o Inkomsten Betaalde Laatste

Zelfmelder

Start bij iniener premie Case- voortgangs Einde Datum Reden

Naam Geb.dd. Sofi-nr. traject Gem. Heimond co en z z 0 per maand per maand manager rapportage traject uitstroom uitstroom

1Totaal

it inasg lerechtioden

Totaal. In- uit- Totaal

voorgaande stroom stroom einde

kwartaal kwartaal

4e kw - 2001

le kw - 2002

2e kw - 2002

3e kw - 2002

,4e kw - 2002

Nuci-e ANW

Totaal In- uit- Totaal

voorgaande stroom stroom einde

kwartaal kwartaal

4e, kw - 2001

le kw - 2002

2e kw - 2002

3e kw - 2002

4e kw - 2002

Nieuwkomers

Totaal In- uit- Totaal

voorgaande stroom stroom einde

kwartaal kwartaal

4e kw - 2001

1 e@ kw - 2002

2e kw - 2002

3e kw - 2002

,4e kw - 2002

Oudkomers

Totaal In- uit- Totaal

voorgaande stroom stroom einde

kwartaal kwartaal

4e kw - 2001

le kw - 2002

2e kw - 2002

3e kw - 2002

4e kw - 2002

Registratieformulier t.b.v. monitor Scholing en Acfivering bij starten traject

Bijiedernieuwtestartentrajectplandientbijdeoffertevoorditplan,ditformuliervoliedigingevuldtewordenbijgevoegd.

Zonder dit ingevulde formulier kan een traject niet geaccordeerd worden.

LINR~ 1 Eliiiiii

nA Achternaam n uitkering van soza

FBI voorvoegsels Niet Uitkeflngsgerechfigd

nC Voorietters Anw-er

nD indien gehuwd, meisjesnaam

ni Sofinummer

n2 Geboortedatum Leeftijdl

n3 Geslacht 1-onbekend

2- man

3- vrouw

n4 Nieuwkomer 1-onbekend

(Indicatie ih.k.v. de WIN) 2-ja

3-nee

Opleidingsniveau 0 - niet van toepassing 4 - mbolhavo/vwo-niveau

1 - geen basisopleiding 5 - hbo-niveau

2 - basisniveau 6 - wetenschappelijk onderwijs

3 - lbolmavo-niveau 7 - onbekend

Fase indeling bij inschrijving als 0 - onbekend 3 na lang traject bemiddelbaar

werkzoekende 1 - direct bemiddelbaar 4 - (nog) niet bemiddelbaar

2 - na kort traject bemiddelbaar 5 - fase nog nader te bepalen

Actuele faseindeling 0 - onbekend 3 - na lang traject bemiddelbaar

1 - direct bemiddelbaar 4 - (nog) niet bemiddelbaar

2 - na kort traject bemiddelbaar 5 - fase nog nader te bepalen

n8 Datum waarop arbeidsverplichting is

opgelegd.

Actuele status arbeidsverplichting 1 - arbeidsverplichting is van kracht

2 - er is geen arbeidsverplichting opgelegd

3 - de arbeidsverplichting is opgeschort

4 - er is vrijstelling van de arbeidsverplichting verleend

1n0 indicatie arbeidsgehandicapt 0 - onbekend

1 -ja

2 - nee

lnl Aantal beschikbare uren n r-

(Uren + minuten voor het verrichten van arbeid)

1n2 Datum inschrijving als werkzoekende

(Bij COWIlArbvo)

JUitk«

1n3 Datum aanvang uitkeringsperiode

1n4 Uitkerings- / inkomenssituatie - uitkering Abwlioawiloaz 5 - inkomsten uit arbeid

2 - arbeidsongeschiktheidsuitk. 6 - geen uitkering

3 - werkloosheidsuitkering 7 - overig

4 - ANW-uitkerin-

Bijlage 6

1n5 Datum einde uitkehngsverhouding

1n6 Reden einde uitkeringsverhouding Ö - niet beëindigd

1 - aanvang studie

2 - aangaan huwelijk/relatie

1 1 - arbeid in dienstbetrekkingtuitkering ziekte

12 - gesubsidieerde arbeidsplaats

13 - zelfstandig beroep of bedrijf

14 - uitkering werkloosheid

15 - arbeidsongeschiktheid

16 - inkomensvoorziening asielzoekers/gedoogden

17 - alimentatie

19 - ander inkomen

31 - geen inlichtingen (onbekend)

32 - verhuizing naar andere gemeente

33 - verhuizing naar buitenland

39 - andere oorzaak

99 - oorzaak bij partner

1n7 Datum aanvang arbeidsverhouding F] 1 - ---I

(al dan niet gesubsidieerd en gestart na opname in de monitor)

in8 Soort gesubsidieerd dienstverband 0 - niet van toepassing 3 - ID-baan

(Nadere specificatie van vraag 17) 1 - WIW-werkervaringsplaats 5 - plaatsing in WSW-verband

2 - WIW-dienstbetrekking 8 - onbekend

Datum goedkeuring reïntegratieplan (door casemanager gemeente)

2n0 ingezet traject instrument 0 - niet van toepassing, geen instrument ingezet

(Produco 1 - beroepskeuzeadvi'es, assessment, verdere diagnose

2 - educatie LO+ niveau

3 - educatie hoger

4 - oriëntatie- en motivatiegerichte scholing of training

5 - beroepsgerichte scholing of training

6 - arbeidsbemiddeling

10 - premies

1 1 - kinderopvang

12 - onkostenvergoedingen, w.o. reis - en wervingskosten

13 - werkplekaanpassing (extra voorziening i.h.k.v. een handicap)

20 - zorg- of hulpverlening

21 - sociale activering: persoonsgerichte activiteiten

22- sociale activering: maatsch. nuttige activiteiten (bv. vrijwilligerswerk)

2n1 Startdatum toepassing instrument

F2-21 Einddatum toepassing instrument

F2-3-1 Financieringsbron waaruit het traject- 0 - Niet van toepassing, geen instrument ingezet

instrument is bekostigd. 1 - Fonds werk en Inkomen (WIW-scholings - en activeringsbudget)

2 - ESF-gelden

3 - overige financieringsbronnen

8 - geen financieringsbron

2n4 Datum einde dienstverlening

2n5 Reden einde dienstverlening 0 - niet van toepassing, dienstverlening is niet beëindigd

1 - vrijsteilinglopschorting arbeidsverplichting

2 - cliënt weigert trajectaanbod

3 - cliënt stroomt uit naar werk (niet WIW-dienstbetrekking

4 - einde uitkering om iedere andere reden dan werkaanvaarding

5 - einde werkaanvaardingspremie (toetredingskorting)

6 - andere dan mde redenen

Naam consulent reintegratiebedrijf

KENNISGEVING

Bijlage 7

Achternaam

nB Adres

nC Postcode en woonplaats

nD casemanager Soza

ni Sofinummer

n2 Geboortedatum

FASI@R

n7 Actuele faseindeling 0 - onbekend

1 - direct bemiddelbaar

2 - na kort traject bemiddelbaar

3 - na lang traject bemiddelbaar

4 - (nog) niet bemiddelbaar fase 4-A

5- fase no-q nader te bepalen fase 4-B

fase 4-C

fase 4-D

[BOV,E@-N

2n5 Reden einde dienstverlening 0 - niet van toepassing, dienstverlening is niet beëindigd

1 - vrijstellinglopschorting arbeidsverplichting

2 - cliënt weigert trajectaanbod

3 - cliënt stroomt uit naar werk (niet WIW-dienstbetrekking

4 - einde uitkering om iedere andere reden dan werkaanvaarding

5 - einde werkaanvaardingspremie (toetredingskorting)

16 - andere dan bovengenoemde redenen, ni.:

na 2 uitnodigingen niet verschenen zonder bericht

verslavingsproblematiek

cliënt is verhuisd

lichamelijke beperkingen

psychische beperkingen

sociale beperkingen

taalproblematiek

verblijf in detentie

zwangerschap

onvoldoende gemotiveerd

deelnemer geplaatst bij Vrijwilligerscentrale

,plaatsing sociale activering bij:

Toelichting op bovenstaande

Datum aan"Og arbeidsverhouding

(al dan niet gesubsidieerd en gestart na opname in de monitoo

in8 soort gesubsidieerd dienstverband 0 - nie@t van t@oepassing

(Nadere specificafie van vraag 17) 1 - WIW-werkervaringsplaats

2 - WIW-dienstbetrekking

3 - ID-baan

5 - plaatsing in WSW-verband

ri,8 - onbekend

Toelichting op bovenstaande

Conclusie 1 voorstel

Datum opstellen kennisgeving

. ............ ................ ........................ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Naam consulent

............................. 11 ............................................ ..........................................

Handtekening

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .............. .............

Verwerking binnen Sociale Zaken

Datum verwerking in lmwin Datum gezien casemanager

.............. ......................

Paraaf medewerker SPO Paraaf casemanager

............. .................... ..............................

Bijlage 8 TMJECTPLAN

Naam re@integratebeddjf

Aangewezen consulent Telefoon

ni voorietters + achternaam

n2 Adres

n3 Postcode en woonplaats

n4 Sofinummer

n5 Geboortedatum Leeftijd:

n6 Geslacht man

lvrouw 1

n7 casemanager soza

n8 Registratienummer Sociale Zaken

m

Doelgroep Uitkeringsgerechtigde

Nieuwkomer

Oudkomer

Niet uitkeringsgerechtigde

Anw-er

n2 REA-indicatie Ja

Nee

n3 Actuele faseindeling 0 - onbekend

1 - direct bemiddelbaar

2 - na kort traject bemiddelbaar fase 4-A

3 - na lang traject bemiddelbaar fase 4-B

4 - (nog) niet bemiddelbaar fase 4-C

1-1 r5 - fase nog nader te bepalen fase 4-D

9 -e@ -9,00m9p, §-&-cm Ram was

in te zetten traject

Startdatum traject

[-31 (vermoedelijke) einddatum traject 1

n4 in te zetten producten

n5 Productofferte bijgevoegd ?

Toelichting op bovenstaande

vrije tekst

Conform gemaakte afspraken, gaan ondergetekenden accoord met het voorgestelde trajectplan.

Datum: Datum: Datum:

........ ..................................... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ............... ............................................... ...............1........................ .......................................... ..

Handtekening kandidaat Handtekening consulent Handtekening casemanager

6-2-2002

om~

vrije tekst

-NEEM

Sociale gegevens

Gezins- en leefsituatie / kinderen 1 woonsituatie

vrije tekst

nB lnkomenssituatie kandidaat

vrije tekst

nC Werk- en inkomenssituatie partner

vrije tekst

nD Netwerk kandidaat in relatie tot het verkrijgen van werk

vrije tekst

Mogelijkheden en capaciteiten van do kandidaat

nA Specifiekevaardigheden die de kandidaat naar voren brengt

vrije tekst

nB hobby's en vrije tijdsbesteding

vrije tekst

nC Visie van de kandidaat op zijn / haar beperkingen en mogelijkheden

vrije tekst

6n3 Algemene gegevens

vrije tekst

6n4 Gegevens over mogelijkheden / belastbaarheid.

vrije tekst

Gegevens betreft opleiding en arbeidservaring

F6.5

vrije tekst

Beleving huidige situatie

F6.6

vrije tekst

6n7 Beroepswensen van kandidaat voor soort werk, arbeidsduur, onregelmatig werk, etc.

vrije tekst

7n1 Motivatie voor arbeid

vrije tekst

7n2 Sterke kanten naar werk

vrije tekst

7n3 Belemmeringen en aandachtspunten

vrije tekst

7n4 Presentatie

vrije tekst

7n5 Initiatief

vrije tekst

Toelichting 3 bovenstaande

vrije tekst

6-2-2002

8n, Afstand tot de arbeidsmarkt

vrije tekst

Arbeidsmarktperspectfef

vrije tekst

mam

vrije tekst

Datum opstellen trajectplan

.. ............ . ... .. ..... ............ ....... .. .. ............ ..................................... ................

Naam consulent

............. ..................... .................. ..........1.................. ......................

Handtekening

.......... ................................... .......................... ............

Verwerking binnen Sociale Zaken

Datum verwerking in lmwin

Paraaf medewerker SPO

6-2-2002

BIJLAGE 9 STICHTING MAATSCHAPPELIJKE OPVANG

DE WERKPLAATS DAGBESTEDING

PRODUCTBESCHRIJVING

ALGEMEEN

Omschrijving

Het verrichten van werkzaamheden voor derden, waarbij arbeidstijden wet maar de duur van deelname

niet vastgesteld hoeft te zijn. Kwaliteit van output heeft prioiiteit, de kwantiteit minder. Er wordt uitgegaan

van de mogelijkheden van de deelnemer.

Doelgroep

Mensen met psychosociale enlof meervoudige problematiek (bijvoorbeeld een hulpvedeningsverleden,

gestabiliseerde drugverslaving of thuisiodsheid). Arbeidstraining is niet haalbaar.

Algemene doelen

¿ inzicht krijgen in het algemene functioneren van de deelnemer

¿ inzicht krijgen in de arbeidspotentie van de deelnemer

Doelen richting deelnemer

¿ bieden van daginvulling en structuur

¿ bevorderen van gevoel van eigenwaarde

¿ bevordering van sociale ervaringen

¿ bewaken, cq bevorderen van psychische en lichamelijke stabiliteit

¿ motiveren tot het leveren van kwaliteit

Aanbod

¿ houtwerkplaats, houtbewerking

¿ industrieel werk, eenvoudige montage werkzaamheden

¿ boekbinden en papierverwerking, bewerking

schilderwerkzaamheden (houten speelgoed)

tuinwerkzaamheden

losse opdrachten, eigen initiatieven van de deelnemer die aansluiten bij het doel van de

Werkplaats, dat wil zeggen dat deze uitvoerbaar en verkoopbaar moeten zijn

INSTROOM

lnstroomeriteria

Werktijden (op korte termijn) tenminste 3 dagdelen per week kunnen werken.

Stabiliteit enige psychische en lichamelijke stabiliteit. In mindere perioden dient de toeleider

ondersteuning te kunnen bieden.

Productie-eisen : In potentie kwaliteit kunnen leveren.

Sociale eisen : gemotiveerd zijn, samen willenlkunnen werken, aanspreekbaar zijn op gedrag.

lnpasbaarheid er moet plaats zijn en de potentiële deelnemer moet in de groep

passen.

Leeftijd minimaal 16 jaar.

Toeleiding deelname is gekoppeld aan een toeleider.

Contra-indicatie de wens van de deelnemer is niet te realiseren.

Aanmeidingsprocedure

Intern, vanuit SMO Bij de activiteitenbegeleider die verantwoordelijk is voor uw aanmeidingen.

Extern Bij het hoofd van de afdeling Dagbesteding (i.v.m. financiële afhandelingen).

Hoe

Schriftelijke aanmeiding, de gevraagde gegevens zijn:

¿ naam deelnemer, toeleidende instantie en toeleider (contactpersoon)

¿ aanleiding hulpvraag

¿ korte beschrijving achtergrond en persoon

¿ bijzonderheden (bijvoorbeeld medicatie)

¿ eventuele startdatum, duur van deelname en aanwezigheidsrooster

¿ voorkeur voor soort werk 1 afdeling

VervolgsMppen

Bij de aanmeiding:

is al duidelijk dat vraag en aanbod niet te matchen zijn: dit wordt meteen meegedeeld.

is er twijfel: de begeleider of het hoofd Dagbesteding bespreekt de aanmeiding in het team en

deelt het besluit mondeling en binnen een week mee aan de toeleider. Deze licht de betreffende

persoon in.

lijkt de deelnemer te voldoen aan de instroomcriteda en er is plaats: er wordt (bij voorkeur)

mondeling een afspraak gemaakt voor een intake (binnen een week).

Bij een positieve aanmeiding:

¿ worden collega's gekend in het besluit

¿ wordt een mentor aangewezen (Deze doet de intake)

¿ wordt de toeleider gevraagd om de deelnemer hierover in te lichten

Uitzonderingen

Bij bewoners van Huize d'n Herd geldt een verplichte introductie bij de huishoudelijke dienst en bij twee

andere werkplekken (keuken, technische dienst, de Werkplaats of de Bundertjes). Op basis van deze

introducties beslist het activiteftenteam of een intake wenselijk is. Dit wordt op het eerstvolgende overleg

tussen Huize d'n Herd en De Werkplaats doorgegeven.

Formulierenstroom

De aanmeidingsgegevens, beslissingen en afspraken worden genoteerd in de dagrapportage door de

activiteitenbegeleider. Externe aanmeidingen worden hiertoe doorgegeven door het hoofd Dagbesteding.

INTAKE

Omschrijving

¿ vindt plaats binnen een week na aanmeiding.

¿ rondleiding en geven van informatie over de Werkplaats en de wijze van begeleiding.

¿ gesprek om inzicht te krijgen in achtergrond, motivatie, interesses, werkervadng.

¿ nader bepalen of de deelnemer aan de instroomedteda voldoet (zie pag. 1): bij een negatief

oordeel wordt dit mondeling meegedeeld.

¿ de activiteitenbegeleider vult samen met de deelnemer en toeleider een instroomformutier in .

Naast NAW-gegevens bevat dit formulier informatie m.b.t. medicatie, lichamelijke klachten,

interesses, werkervadng en voorkeur voor soort werk.

0 Informatie wordt vooraf gekregen uit de 2ehand (datgene wat meegedeeld wordt).

¿ In het team wordt de door de mentor verkregen informatie uit de intake ingebracht (inclusief het

instroomformulier). Het team besluit tot al of niet plaatsing van de deelnemer.

Bij een positieve intake:

¿ wordt een geschikte werkplek gezocht.

¿ worden collega's gekend in het besluit

Formulierenstroom

¿ De activiteitenbegeleider levert het instroomformulier aan bij de administratie van de Werkplaats.

¿ De administratie draagt voor de automatische verwerking van de gegevens en levert het

instroomformutier terug aan bij de activiteitenbegeleiding.

¿ De activiteitenbegeleider legt een nieuw dossier aan waaraan het instroomformulier wordt

toegevoegd.

DOORSTROOM

ORIENTATIEPERIODE

Omschrijving

¿ aanbieden van activiteiten onder observatie

¿ gedurende 3-6 weken

infoffnatie wordt gekregen Uit je

hand (direct waarneembaar voor de begeleider) en t hand

(betreft situaties buiten het blikveld van de begeleider waar deelnemer(s), toeleider en andere

derden over vertellen).

Basistechnieken

¿ Geven van positieve aandacht

¿ Geven van adequate feedback

¿ Geven van nwaaroms': korte verklaringen waarmee de begeleider zijn houding en gedrag

begrijpelijk maakt. Dit helpt tevens de zelfbepalingvaardigheid van de deelnemer te ontwikkelen

¿ Begin maken met het gebruik van strategieën om de aanpassing van de deelnemer aan de

nieuwe situatie te bevorderen

UITSTROOM

Algemeen

Wanneer een deelnemer vertrekt:

¿ volgt een eindevatuatie. Er wordt gestreefd naar het voeren van een eindgesprek met de

deelnemer waarin diens ervaringen bij de Werkplaats en het vervolgtraject worden besproken.

De deelnemer wordt bovendien uitgenodigd om nog eens langs te komen om te vertellen hoe het

met hem gaat.

¿ is de deelnemer (of toeleider) verantwoordelijk voor de verdere daginvulling van de deelnemer.

¿ kan hij zich opnieuw aanmelden. Afhankelijk van de eerdere ervaringen kunnen door het hoofd

Dagbesteding en de activiteitenbegeleider wel voorwaarden worden gesteld aan de deelname.

Uitstroomredenen en te nemen acties door de begeleiding

Reden: Vertrek op eigen initiatief

Actie: In een gesprek tracht de activfteitenbegeleider zicht te krijgen op de

beweegredenen achter het besluit en probeert hij eventueel de deelnemer

hiervan af te brengen. Nagegaan wordt of de toeleider op de hoogte is van het

besluit.

Indien de deelnemer dit op prijs stelt, verzorgt de activiteitenbegeleider een

aantal maanden nazorg in de vorm van informeren hoe het gaat en eventueel

ondersteunen. Het je contact in dit kader vindt een week na vertrek plaats.

F@-eden@@@ De deelnemer wordt als sanctie verwijderd voor bepaalde tijd.

Actie: Indien ee@ de@einem@er blijvend de huisregels negeert of negatief ged ig ni@et

verandert, kan hij op verzoek van de activiteitenbegeleider worden geschorst

door het hoofd Dagbesteding. Indien dit mogelijk is wordt dit besluit eerst in het

team besproken. In geval van een noodsituatie kan de begeleider zelf een

deelnemer onmiddellijk verwijderen. In beide gevallen wordt wel altijd een

vervolgafspraak gemaakt. Besluit tot definitieve verwijdering wordt door het hoofd

genomen.

Reden: Er is een andere daginvulling gevonden buiten de Werkplaats.

Actie: Indien de toeleider een andere daginvulling heeft gevonden vin@dt over@dracht@@

plaats in overleg met de deelnemer en activiteitenbegeleider. Ligt het initiatief bij

de deelnemer dan zal hier vooraf overleg zijn met zijn toeleider, deelnemer en

activiteitenbegeleider. Zo niet, dan wordt de toeleider mondeling op de hoogte

t ld

e en: andere daginv Verkplaats.

ct e: n afspraken gemaakt tussen de oude en nieuwe begeleiders@en de@@

er.

spe en zijn:

¿ bijzonderheden van de deelnemer

¿ de overgang van de ene werkplek naar de volgende

¿ ervadngen van de begeleiding en van de deelnemer op de oude

werkplek

¿ motivatie van de deelnemer op de nieuwe werkplek

Reden: Na afloop van een vooraf bepaalde periode vertrekt de deelnemer.

Actie: De deelnemer wordt bij vertrek uitgenodigd om nog eens langs te komen.

Reden: De deelnemer overlijdt.

Acfie: De mentor vult op het mutatieforrnulier in dat de deelnemer is overleden waarna

de administratie deze gegevens verwerkt. De mentor van de deelnemer regelt het

bezoek naar begrafenis of crematie.

Formulierenstroom

¿ De activfteftenbegeleider vult op het mutatiefoffnulier de reden en datum van uitstroom in en

levert dit formulier en de rest van het dossier aan bij de administratie.

¿ De administratie verwerkt de gegevens en archiveert het dossier.

STICHTING MAATSCHAppELIjKE OPVANG

ARBEIDSTRAINING

PRODUCTBESCHRIJVING

&LGEMEE.N

Omschrijving

Het verrichten van werkzaamheden voor derden gedurende vastgestelde arbeidstijden, voor de periode

van maximaal 1 jaar. Er worden eisen gesteld aan de kwaliteit en kwantiteit van output. Er wordt

gestreefd naar vooruitgang in basis- en sociale vaardigheden binnen een vooraf bepaald tijdsbestek.

Doelgroep

Mensen die moeilijk plaatsbaar zijn op de arbeidsmarkt vanwege bijvoorbeeld langdurige werkeloosheid,

lage opleiding of psychiatrisch ziektebeeld. Er is stabiliteit op de diverse leefgebieden. Zij zijn

gemotiveerd en in staat tot kwalitatieve en kwantitatieve productie. Middels arbeid en individuele

begeleiding (training) is reguliere of gesubsidieerde arbeid in principe weer haalbaar.

Doelen

¿ bieden van daginvulling en structuur

¿ bevorderen van gevoel van eigenwaarde

¿ bevorderen van sociale vaardigheden

¿ bewaken, cq bevorderen van psychische en lichamelijke stabiliteit

¿ vergroten van zelfstandigheid en verantwoordelijkheidgevoel

¿ aanleren van sociale en basisvaardigheden

¿ bieden van perspectief op reguliere of gesubsidieerde arbeid

Aanbod

¿ houtbewerking

¿ productie en montage werkzaamheden

LNSTROO.M

lnstroomeriteria

Werktijden vast en (op korte termijn) minstens 20 uur per week kunnen werken in blokken van 4

uur.

Stabiliteit psychische en lichamelijke stabiliteit.

Plroductie@eisen: kwaliteit en kwantiteit op een zo hoog mogelijk constant niveau.

Sociale eisen : motivatie en inzet tonen.

lnpasbaarheid :ermoetplaatszijnendepotentiëledeelnemermoetindegroeppassen.

Leeftijd minimaal 16 jaar.

Toeleiding een toeieider als casemanager op de achtergrond, inzetbaar indien nodig.

Contra~indicatie: er is geen stabiliteit op andere leefgebieden dan arbeid.

Aanmeiding.

Zowel intern (SMO) als extern (Stichting Arbeidsplaatsen) wordt aangemeld bij het hoofd van de afdeling

Arbeidstraining.

Hoe

Een aanmeiding wordt schriftelijk gedaan. De naam van de potentiële deelnemer wordt gevraagd en er

wordt een afspraak gemaakt voor een informatief gesprek. Dit gesprek heeft de volgende kenmerken en

onderdelen.

¿ Rondleiding en het geven van informatie over de Werkplaats en de afdeling Arbeidstraining.

¿ Het hoofd Arbeidstraining tracht inzicht te krijgen in de motivatie en verwachtingen van de

deelnemer en in (werk)ervadngen en arbeidsverleden: wat ging wel 1 niet goed en reden vertrek.

¿ Bepaald wordt of de deelnemer aan de instroomcriteria voldoet (zie boven): bij een negatief

oordeel wordt dit mondeling meegedeeld.

¿ Informatie wordt vooral verkregen uit de 2e hand (datgene wat meegedeeld wordt).

¿ Aanwezig zijn: de potentiële deelnemer, de toeleider en het hoofd Arbeidstraining.

Vervolgstappen

Bij de aanmeiding:

ziet een of beide partijen af van een vervolg: er worden geen verdere afspraken gemaakt.

is er twijfel: het hoofd Arbeidstraining bespreekt de aanmeiding in het team en deelt het besluit

mondeling en binnen een week mee aan de toeleider. Deze licht de betreffende persoon in.

is er twijfel bij de potentiële deelnemer: hij zal z.s.m., maar zeker binnen één week doorgeven

aan de toeleider of hij vdi deelnemen aan Arbeidstraining. De toeleider brengt het hoofd

Arbeidstraining hiervan op de hoogte.

lijkt de deelnemer te voldoen aan de instroomcriteria en is er plaats: er wordt een afspraak

gemaakt voor een intake (binnen een week) of er wordt direct tot intake overgegaan.

Formulierenstroom

De aanmeidingsgegevens, beslissingen en afspraken worden door het hoofd Arbeidstraining

genoteerd in de Dagrapportage.

INTAKE

Omschrijving

¿ vindt plaats door het hoofd Arbeidstraining binnen een week na aanmeiding of volgt direct op

(informaties aanmeidingsgesprek.

¿ uitleg werkwijze van de begeleiding (Clientvolgsysteem = CVS) door het hoofd Arbeidstraining.

¿ er wordt een afspraak gepland voor het 1 eevaluatiegesprek dat na twee tot 4 weken plaats vindt.

¿ het hoofd Arbeidstraining vult samen met de deelnemer en toeleider een lnstroomformulier in.

Naast NAW-gegevens bevat dit fortnulier informatie m.b.t. medicatie, lichamelijke klachten,

werktijden, vergoedingen, snipperdagen e.d.

¿ Informatie wordt vooral gekregen uit de 2ehand (datgene wat meegedeeld wordt).

¿ Aanwezig zijn de potentiële deelnemer, de toeleider en het hoofd Arbeidstraining.

Bij een positief besluit:

¿ wordt een geschikte werkplek gezocht.

¿ wordt een werkbegeleider aangewezen.

¿ worden collega's gekend in het besluit.

Formulierenstroom

¿ Het hoofd Arbeidstraining levert het lnstroomformulier aan bij de administratie van de Werkplaats.

¿ De administratie draagt zorg voor de automatische verwerking van de gegevens en levert het

lnstroomformulier terug bij het hoofd Arbeidstraining.

¿ Het hoofd Arbeidstraining legt een dossier aan. Dit bevat

- instroomformulier

- vakantiekaart

- psychologische test indien deze is gemaakt en relevant is voor Arbeidstraining (en de

deelnemer toestemming geeft voor toevoeging aan het dossier).

DOORSTROOM

ORIENTATIEPERIODE

Omschrijving

¿ Aanbieden van activiteiten onder observatie.

¿ Gedurende 3-6 weken

¿ Informatie wordt verkregen uit je hand (direct waarneembaar door de werkbegeleider) en 2ehand

(betreft situaties buiten het blikveld van de werkbegeleider waar deelnemer(s), toeleider en

andere derden over vertellen).

¿ De werkbegeleider vult tweewekelijks het Evaluatierapport in volgens de handleiding CVS.

Geëvalueerd worden 19 basisvaardigheden en 13 sociale vaardigheden.

¿ Iedere evaluatie wordt met de deelnemer besproken, waarbij hij wordt aangemoedigd actief deel

te nemen aan het gesprek. Gevraagd wordt naar zijn ervaringen. Positieve punten worden

benadrukt, aandachtspunten worden duidelijk gemaakt door concrete voorbeelden te geven.

¿ Het primaire doel van deze evaluaties is oriëntatie: een beeld krijgen van het (begin)niveau van

de basis en sociale vaardigheden van de deelnemer zodat hier een trainingstraject op afgestemd

kan worden.

Basistechnieken

¿ Geven van positieve aandacht

¿ Geven van adequate feedback

¿ Geven van "waaroms": korte verklaringen waarmee de begeleider zijn houding en gedrag

begrijpelijk maakt. Dit helpt tevens de zelfbepalingvaardigheid van de deelnemer te ontwikkelen

¿ Begin maken met het gebruik van strategieën om de aanpassing van de deelnemer aan de

nieuwe situatie te bevorderen

Formulierenstroom

0 De werkbegeleider voegt het Evaluatierapport toe aan het dossier.

UITSTROOM

Algemeen

Wanneer een deelnemer vertrekt:

¿ Volgt een eindevaluatie waar de deelnemer, de werkbegeleider en de toeleider bij aanwezig zijn.

Hierin wordt de Arbeidstraining afgerond. Deze evaluatie wordt genoteerd in een Eindrapport. Dit

is een profielschets waarin staat onder welke voorwaarden (groepsgrootte, soort werk,

vaardigheden, begeleiding, vaste of fie>dbele werkplek e.d.) de deelnemer het best kan

functioneren.

¿ Wordt er een gezamenlijk plan voor de nazorg gemaakt.

¿ Kan hij zich opnieuw aanmelden. Afhankelijk van de eerdere ervaringen kunnen door het hoofd

en de werkbegeleiding van de afdeling wel voorwaarden worden gesteld aan de aanmeiding.

Uitstroomredenen en te nemen acties door de begeleiding

Reden: Vertrek op eigen initiatief

Actie: In een gesprek tracht de werkbegeleider zicht te krijgen op de beweegredenen

achter het besluit en eventueel de deelnemer hiervan af te brengen. Nagegaan

wordt of de toeleider op de hoogte is van het besluit.

-Reden: De deelnemer wordt als sanctie verwijderd voor bepaalde tijd.

Actie: Indien een deelnemer blijvend de huisregels negeert of negatief gedrag niet

verandert, kan hij op verzoek van de werkbegeleider worden geschorst. De

toeleider wordt hiervan mondeling op de hoogte gebracht. Hierbij wordt altijd een

vervolgafspraak gemaakt.

Reden: Er is een volgt iject g >vonden buiten de Werkplaats.

Actie: Indien de toeleider een andere werkplek heeft gevonden vindt overdracht plaats

in overleg met de deelnemer en werkbegeleider. Ligt het initiatief bij de

deelnemer dan zal hier vooraf overleg zijn met zijn toeleider, deelnemer en

werkbegeleider. Zo niet, dan wordt de toeleider mondeling op de hoogte gesteld.

Voorbeelden:

- een stage of een reguliere of gesubsidieerde baan op de arbeidsmarkt

- een baan of stage bij de sociale werkvoorziening

- een ander werkervaringsproject

- scholing

- dagbesteding

Reden: De deelnemer overlijdt.

Actie: De werkbegeleider vult op het mutatieformulier in dat de deelnemer is overleden

waarna de administratie deze gegevens verwerkt. De begeleider van de

deelnemer regelt het bezoek naar begrafenis of crematie.

VRIJWILLIGERSCENTRALE

PRODUCTBESCHRIJVING

Producten Soc@iale activering (Vrijwilligerswerk)

1 Doelstelling

Het verhogen van de maatschappelijke participatie en het doorbreken van sociaal isolement door

maatschappelijk zinvolle activiteiten (sociaal activedngsactivfteiten) die een eventueel eerste stap

op weg naar betaald werk kunnen betekenen.

2. Doelgroep

Kandidaten die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt en langdurig afhankelijk zijn van

een uitkering:

3. Inhoud van het product

Het bemiddelen van kandidaten voor Sociale Activering naar vdjwilligersplaatsen in Heimond en

de regio in de non profit sector en de nazorg bij begeleiding van deelnemers en inienende

organisaties. Een actieve rol vervullen bij het stimuleren van doorstroming naar betaalde arbeid.

4. lnstroomcdteda

- Fase 4 cliënt: grote afstand tot de arbeidsmarkt.

- Gemotiveerd zijn.

- Gemaakte afspraken kunnen nakomen.

- In staat zijn te communiceren.

- In staat zijn eenvoudige opdrachten uit te voeren.

- Aandacht besteden aan persoonlijke verzorging.

- Geen agressief gedrag vertonen.

- Geen sprake van actuele verslavingsproblematiek

- Zich verstaanbaar kunnen maken in het Nederlands

- Minimaal basisschool of NT2 niveau 3'

- Instemmen met contact verwijzend. casemanager en arbeidsmarktconsulent

- Openstaan voor werkbegeleiding.

5. Tijdsbeslag

A. Begeleiding vanaf de intake. Er is geen eindlimiet vastgesteld: cliënten blijven permanent in

beeld.

B. Cliënt werkt 16 uren per week als vrijwilliger.

C. Gezien het zeer uiteenlopend niveau van de deelnemers en hun vdjwilligers-werkzaamheden

verschilt de individuele investering in begeleiding enorm. Vaste onderdelen zijn intake, plaatsing,

functionedngsgesprekken en bijeenkomsten voor alle deelnemers. Daarnaast vindt een

permanente begeleiding op de werkplek plaats door de inienende organisaties. Bij de start wordt

er veel tijd gestoken in de persoonlijke begeleiding, geleidelijk wordt dit minder, tot een uur per

maand. De begeleiders van de organisaties worden weer ondersteund door de consulenten van

de Vrijwilligerscentrale. Gemiddeld zal er ongeveer 30 uur per deelnemer per jaar geïnvesteerd

worden aan directe begeleiding.

6. Werkwijze

Met elke potentiële kandidaat worden er intakegesprekken gehouden. Dit om een goed beeld te

krijgen van de sterke kanten van de kandidaat. Ook de belemmeringen worden in beeld gebracht,

meestal is er sprake van een lichamelijke of psychische kwaal of een problematische

thuissituatie.

Dit alles wordt vastgelegd in een intakeformulier. Samen met de kandidaat wordt naar het best

passende vrijwilligerswerk gezocht. Bij zeer specifieke wensen wordt er gebruik gemaakt van het

uitgebreide netwerk of andere kanalen. Ook bij mensen met ernstige lichamelijke of psychische

belemmeringen worden geschikte werkplekken gevonden waar een goede begeleiding van de

deelnemers gegarandeerd is. Nagenoeg alle kandidaten komen uiteindelijk op een plaats die

voorhen het meest geschikt is. Doel van het intakegesprek is ook het vertrouwen te winnen van

de kandidaat omdat vaak frustraties een persoonlijke ontwikkeling afremmen. Die frustraties

richten zich vooral op de overheid met alle bureaucratische beslommeringen.

De kracht zit in het ombuigen van die negatieve houding naar een positieve.

Veel deelnemers zijn coöperatief omdat er naar ben geluisterd wordt en meegedacht om tot

concrete oplossingen te komen, waarvan het aanvaarden van een vdjwilligerspiek een hele

belangrijke is. Het doorbreekt een negatief leefpatroon door actief aan de slag te gaan. Er,wordt

zeer veel nadruk gelegd op motivafie van de deelnemer, want dat is een vereiste voor een

succesvolle bemiddeling.

Komt de kandidaat positief uit de intake, dan wordt contact gelegd met de organisatie waar

interesse voor is. De sterke kandidaten doen dit zelfstandig. Bij de andere helft gaat de consulent

mee voor een eerste kennismaking op de werkplek.

Gaan beide partijen akkoord dan wordt een proe~ode afgesproken. Na deze periode heeft de

consulent weer een gesprek met deelnemer en de organisatie om de plaatsing definitief te

maken.

Hierbij wordt een bewijs van deelname opgesteld waarin details over de plaatsing worden

vastgesteld: ingangsdatum, organisatie (non profit), taak en uren per week.

Dit bewijs wordt verstuurd naar de casemanager van DAW en naar STAP of KLIQ, zodat

iedereen op de hoogte is van de ontwikkelingen van de kandidaat.

De administratieve begeleiding van de kandidaten vindt plaats op de Vdjwilligerscentrate. Dit

behelst het opstellen van de beschikking, het uitbetalen van de maandelijkse bonus (E 45,38)

doorgeven van mutaties en bijhouden van de dossiers.

7. Begeleiding

Er wordt meerdere malen contact gelegd met de deelnemers en de inienende organisaties om de

ontwikkelingen te volgen. Tijdens functionedngsgesprekken met de deelnemers en de

organisaties wordt ingegaan op deze ontwikkelingen.

Persoonlijke belemmeringen worden zoveel mogelijk weggenomen en positieve groei wordt sterk

aangemoedigd, zoals uitbreiding van taken of uren en het volgen van cursussen.

Doorstromingsmogelijkheden naar betaalde arbeid komen bij elke deelnemer aan bod.

Ook de organisaties waar vrijwilligers werkzaam zijn, kunnen op ondersteuning en begeleiding

rekenen. Er wordt gewerkt aan een geleidelijke opbouw van het aantal uren en'houden rekening

met de moeilijkheidsgraad van het gekozen vrijwilligerswerk. Bij deelnemers met ernstige

psychische of fysieke belemmeringen wordt extra tijd gestoken in de begeleiding op de werkplek,

zodat ook zij aan de gang kunnen blijven.

Ook bij calamiteiten op de werkplek fungeren de consulenten als arbiter. Zo nodig worden andere

instanties ingeschakeld zoals Novadie, Algemeen Maatschappelijk Werk, Home Start, de

Noodkreet, Stichting Leergeld, de Budgetwinkel, de GGZ, etc.

8. Toetsing / resuitaatmeting

Veel kandidaten zitten in een maatschappelijk isolement en komen daar door deelname weer uit.

De kwaliteit van leven gaat voor hen vooruit, wat te merken is aan de verbetering van de fysieke

en psychische conditie van de individuele deelnemer.

Voor diegenen voor wie een betaalde baan te hoog gegrepen is, blijft het vrijwilligerswerk een

zeer goede dagbesteding.

Als consulent wordt gewerkt aan opbloeien van kandidaten en weer actief zijn buitenshuis en dat

vertaalt zich in:

- men doet weer zinvol werk

- er wordt op ze gerekend

- men ziet onmiddellijk de gevolgen van hun inzet

- men telt weer mee in de maatschappij

9. Medewerkers

Consulenten zijn HBO-functies

10. Samenwerkingsparlners

Alle regionale profit en non profit organisaties die actief zijn op het gebied van sociale activedng

of aanverwante terreinen.

BUDGETWINKEL

PRODUCTBESCHRIJVING

Producten Budgetbeheer

Budgetbegeleiding

Schuldhuipvedening

1. Doelstelling

Een structurele oplossing voor schuldenproblemafiek middels schuldenregeling (curafief) en

preventief 1 curatief budgetbeheer in samenhang met budgetbegeleiding.

2. Doelgroep

Alle inwoners van de gemeente Heimond die in een problematische schuldensituatie verkeren of

dreigen te geraken..

3 . Inhoud van het product

Schuldenregeling middels probleemanalyse, het stellen van voorwaarden welke nodig zijn om tot

een structurele oplossing te komen, inventarisatie van schulden, onderhandeling met

schuldeisers en het tot stand brengen van een schuidsanering of schuldbemiddeling.

Budgetbeheer middels beheer van inkomen op basis van een budgetplan, gekoppeld aan

budgetbegeleiding met als doel groeien naar zelfstandig beheer van de financiën

Budgetbegeleiding: gedragverandering.

4. lnstroomcdteria

Klant dient gemotiveerd te zijn om een maximale inspanning te leveren tot oplossing van het

schuldenprobleem, te weten: financieel (zo mogelijk vergroting van draagkracht en bereidheid

deze in te zetten alsmede verlaging van uitgaven en immaterieel: werken aan

gedragsverandering (oplossing psychosociale problematiek. en aanleren verantwoord beheer van

de financiën

5. Tijdsbeslag

A. Totale duur van de begeleiding van de cliënt (van de producten). Schuldenregeling: 1 0 uur

per traject

Budgetbeheer: 22 uur op jaarbasis per klant

Budgetbegeleiding: 1 5 uur per traject.

B. Totale tijdsinvestering van de cliënt (hoeveel uur wordt er van de cliënt verwacht).

Schuldenregeling: 5 uur

Budgetbeheer: 22 uur op jaarbasis

Budgetbegeleiding: 50 uur per traject.

C. Totale tijdsinvestering van de instelling per cliënt.

Schuldenregeling en budgetbegeleiding: 25 uur per traject.

Budgetbeheer: 15 uur op jaarbasis.

6. Werkwijze

Beschrijf de praktische werkwijze van de activiteiten producten.

1 . Aanmeiding

2. lntake- probleemanalyse

3. Inventarisatie

4. Opstellen behandelingsplan

5. Opname budgetbeheer

6. Start budgetbegeleiding

7. Schuldregeling

8. Nazorg.

7. Begeleiding

Beschrijf de inhoud van de geboden begeleiding.

1. Probleemanalyse.

2. Benoemen doelstellingen.

3. Traject van 1 0 tot ma)dmaal 15 gesprekken waarin gewerkt wordt aan de

gedragverandedng .

4. Nazorg.

8. Toetsing 1 resuitaatmeting

Beschrijf het kwalitatieve en kwantitatieve resultaat van het producten (eindtermen).

Schuldregeling: een structurele oplossing van het schuldenprobleem door het schuldenpakket

hanteerbaar en overzichtelijk te maken en binnen 3 jaar tot nihil wordt teruggebracht.

Budgetbeheer en budgetbegeleiding: structurele gedragsverandedng waardoor de klant zo snel

mogelijk (doch uiterlijk binnen 3 jaar) zelfstandig zijn financiers kan beheren zonder opnieuw in de

problemen te geraken.

9. Medewerkers

Beschrijf het functie - en opleidingsniveau van de medewerkers die de activiteiten 1 producten

uitvoeren.

De functies van intaker schuldhulpverlener en maatschappelijk werker 1

budgetbegeleider zijn HBO-functies (maatschappelijk werk 1 sociale dienstverlening.)

10. Samenwerkingspartners

Eventuele partners die betrokken zijn bij de uitvoering van de producten.

Gemeente Heimond en Algemeen Maatschappelijk Werk Heimond.

Uw Reactie
Uw Reactie