- Bestuur
- Commissiestukken Milieuwerkprogramma Helmond 2002
Commissiestukken Milieuwerkprogramma Helmond 2002
Documentdatum | 17-04-2002 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
io Gemeente Heimond - Commissie Ruimtelijk-Fysiek Beknopte toelichting Onderwerp: Voorstel inzake concept-milieuwerkprogramma 2002 Verzoek aan commissie: ii kennis te nemen >Cadvies uit te brengen n anders, namelijk: Inleiding (achtergrondinformatie 1 aanleiding): Op 4 april 2000 is door de gemeenteraad het Milieubeleidsplan Heimond op Groen vastgesteld. In dit plan is het milieubeleid van de gemeente Heimond voor de periode van 4 jaar vastgelegd. Het milieuwerkprogramma is de jaarlijkse detailuitwerking van Heimond op Groen. De Wet milieubeheer schrijft voor dat de gemeenteraad dit milieuwerkprogramma vaststelt. Voorstel: Het concept milieuwerkprogramma 2002 met inachtneming van onderstaande kanttekeningen vast te stellen. Argumenten voor het voorstel: Het programma is grotendeels tot stand gebracht na overleg tussen de Milieudienst en de gemeentelijke afdelingen die zich bezig houden met de uitvoering van het gemeentelijk milieubeleid. In het programma zijn actuele ontwikkelingen op milieugebied verwerkt, alsmede ervaringen met de evaluatie van het milieuwerkprogramma 2001 (zie kanttekeningen). Kanttekeningen: Wat betreft de vergunningverlening heeft de MDRE net als in 2001 extra budget gevraagd, waarvan de noodzaak door de MDRE niet kan worden onderbouwd. De gemeente beschikt over te weinig informatie over verrichte werkzaamheden, resultaten van werkbezoeken, geconstateerde knelpunten et cetera. Hierdoor ligt het voor de hand een onafhankelijk onderzoek (in de vorm van een benchmark) te laten instellen naar de noodzakelijke middelen voor een adequate uitvoering van de milieuwetgeving. Op basis hiervan kan in de loop van 2002 een gefundeerd besluit worden genomen over het budget voor vergunningverlening. In afwachting hiervan is in het programma het niveau van 2001 aangehouden. Ook voor de handhavingstaken is extra budget gevraagd door de MDRE dat tevens niet onderbouwd is. Vandaar zal de handhaving in het genoemde onderzoek meegenomen worden en is het budget van 2001 in het programma voor 2002 aangehouden. Voor de werkzaamheden die bodemtaken betreffen, is besluitvorming nodig over de uitvoering bevoegd gezagtaken Wet Bodemsanering (agendapunt 7). In afwachting van deze besluitvorming geldt ook dat het niveau van de budgetten van 2001 in het programma voor 2002 gehandhaafd blijven. Financiële consequenties: De budgetten die de verschillende gemeentelijke diensten uitgeven aan de MDRE voor de milieutaken hebben een structureel en een incidenteel (in toelichting "prognose'@ karakter. De totale besteding van alle diensten valt binnen het budget dat in de begroting 2002 gereserveerd is. Partijen betrokken bij opstellen van het voorstel: Milieudienst, Stafafdeling, Dienst Stadsontwikkeling, Dienst Stadsbeheer Uitvoering 1 aanpak en communicatie: Zie werkprogramma Commissievergadering 17 april 2002 Dit format biedt een kort overzicht van de thematiek; de volledige informatie staat in de bijlagen Toelichting bij B en W-adviesnota Behoort bij datum vergaderino' Nr Ingekomen van: BD.BZ.BC Datum 19-december-2001 Onderwerp Voorstel inzake conceptmilieuwerkprogramma 2002 Toelichtir,@g: Op 4 april 2000 is door de gemeenteraad het milieubeleidsplan Heimond Op Groen vastgesteld. In dit plan is het milieubeleid van de gemeente Heimond voor een periode van 4 jaar vastge- legd. Een meerjarenuitvoeringsprogramma met concrete acties maakt deel uit van het plan. Jaarlijks wordt op basis van dit globale programma een meer gedetailleerd milieuwerkpro- gramma gemaakt, waarin ook actuele ontwikkelingen op milieugebied zijn verwerkt. Middels het vaststellen van het milieuwerkprogramma wordt voldaan aan het gestelde in artikel 4.21 van de Wet milieubeheer. Het bij dit voorstel behorende conceptmilieuwerkprogramma 2002 is grotendeels tot stand ge- komen na overleg tussen de Milieudienst en de diverse gemeentelijke afdelingen die zich bezig houden met de uitvoering van het gemeentelijk milieubeleid. Naast een inhoudelijke beschrij- ving van de uit te voeren taken, zijn in het programma de navolgende budgetten opgenomen voor de uitvoering van milieutaken door de Milieudienst regio Eindhoven: 1. Bestuursdienst Structureel C 805.075, - Prognose E 32.718,- 2. Dienst Stadsontwikkeling Structureel E 220. 000, - Prognose E 104.823,- 3 . Dienst Stadsbeheer E 50.767,- 4. Bodem Structureel E 270.968,- Prognose E 301.64 1, - Externe Kosten 9622.983,- Bij het conceptprogramma worden de volgende opmerkingen gemaakt. a. Vergunningverlening In het milieuwerkprogramma 2001 is voor Vergunningverlening een budget opgenomen van E 209.646,- (fl 462.000,-) Voor 2001 had de MDRE een extra budget gevraagd van E 47@646,- (fl 105.000,-) Dit budget heeft u niet toegekend in afwachting van de uitkomsten van de zoge- naamde areaaldiscussie. Voor 2002 vraagt de MDRE een budget van E 271.360,- (fl598.000,-). De MDRE tekent daarbij aan dat een verhoging van het budget met E 62.000,- (fl 136.000,-) noodzakelijk is omdat: ¿ meer overleg en specialistisch onderzoek nodig is om de voorschriften te onderbouwen ¿ door het lage budget minder aandacht in 2001 is besteed voor onder meer het ambtshalve actualiseren van verouderde vergunningen. ¿ door een hoger budget de kwaliteit van de vergunningen kan worden verhoogd In 2000 is het beschikbare budget aanmerkelijk overschreden. Deze overschrijding was het ge- volg van een (niet vooraf door U geflatteerd) hoger aantal bedrijfsbezoeken. Daar stond tegen- over dat het aantal afgegeven vergunningen aanmerkelijk lager was dan was geraamd. De MDRE heeft bij het hoger aantal afgelegde bedrijfsbezoeken aangetekend dat zich dat in 2001 zou vertalen in een hoger aantal vergunningen. In 2001 zal het budget wederom worden overschreden. Het aantal afgegeven vergunningen zal ten opzichte van de raming nog lager uitpakken dan in 2000 het geval was. Het aantal afgeleg- de bedrijfsbezoeken is wederom (zonder uw vooraf gegeven fiat) hoger dan was vastgelegd in het programma. 3 ,Toelichting bij B en W-adviesnota Nr Ingekomen van: BD.BZ.BC Datum 1 9-december-2001 Onderwerp Voorstel inzake conceptmilieuwerkprogramma 2002 Uit de argumenten van de MDRE kan de noodzaak van een budgetverhoging niet worden af- geleid. Meer overleg en meer te actualiseren vergunningen zouden zich dan dit jaar hebben moeten vertalen in het aantal afgegeven vergunningen. Afgaande op de uitkomsten van 2000 en 2001 kan niet zonder meer worden gesteld dat meer budget nodig.De MDRE haalt blijkens die cijfers de afgesproken aantallen vergunningen volstrekt niet. De gerealiseerde aantallen blij- ven fors onder de raming. Ook uit het hogere aantal bedrijfsbezoeken kan een gewenst hoger budget niet worden afgeleid. Daarvoor zou de MDRE specifieke informatie moeten aanreiken over de bevindingen uit die onderzoeken en daar is de MDRE niet zonder meer toe in staat. Hier staat tegenoverover dat in vergelijking met sommige andere gemeenten de beschikbare budgetten voor vergunningverlening niet hoog zijn te noemen. Bij de besteding van het budget voor vergunningverlening functioneert de MDRE als een te ge- sloten eenheid. Er komt geen informatie door over de verrichte werkzaamheden, de werkresul- taten, resultaten van de bedrijfsbezoeken, geconstateerde knelpunten, kwaliteit van de onder- zochte vergunningen, etc. Het enige dat uw bestuur ziet, zijn vergunningsaanvragen waar be- zwaren tegen zijn ingediend. Doordat bedoelde informatie bij de MDRE niet goed wordt vast- gelegd., komt geen goede informatieuitwisseling met uw bestuur tot stand en ontbreekt het aan de juiste gegevens om het verzoek om een hoger budget fundamenteel en op de juiste wijze te kunnen beoordelen. Er is geen sprake van een goede wisselwerking met Heimond op basis van een open werkwijze van de MDRE en (nogmaals) een goede informatieverstrekking. Daarmee wil niet gezegd zijn dat getwijfeld wordt aan de taakopvatting en met name de inzet van de me- dewerkers van de MDRE. Voor die inzet, die groot is, bestaat groot respect. In verband met het bovenstaande wordt voorgesteld een onafhankelijk onderzoek te laten in- stellen (in de vorm van een benchmark) naar de noodzakelijke middelen voor een adequate uit- voering van de milieuwetgeving. Tevens wordt voorgesteld de MDRE te laten aangeven binnen welke financiële bandbreedte naar haar mening de uitvoering van de milieuwetgeving dient plaats te vinden. Op basis van informatie uit de beide exercities kan vervolgens in de loop van 2002 een gefundeerd besluit worden genomen over de gewenste budgetomvang voor vergun- ningverlening. In afwachting van de uitkomsten van de onderzoeken wordt voorgesteld het budget voor vergunningverlening vooralsnog te handhaven op het niveau 2001. b. Handhaving In 2001 is aan de MDRE voor handhaving een budget toegekend van fl600.000,-(E 272.268,13) alsmede een eenmalig budget voor een onderzoek onder de risicovolle bedrijven. Voor 2002 vraagt de MDRE een budget van E 343.057,84 (fl 756.000,-) en een pm - post voor een structu- rele aanpak van risicovolle bedrijven. Een onderbouwing van het verzoek om het budget te ver- hogen met E 71.000,- ( fl 156.000,- ) is niet gegeven. In 2000 is het budget voor handhaving voor 213 deel besteed. Het budget 2001 zal waarschijn- lijk in zijn geheel worden besteed dankzij een inhaalslag in de maanden november en decem- ber. Deze inhaalslag heeft de MDRE ingezet toen uit de kwartaairapportage bleek dat de handhavingswerkzaamheden voor dit jaar achter bleven op de planning. Uit deze feiten kan de noodzaak van een budgetverhoging niet zonder meer worden afgeleid. Voorgesteld wordt om de handhaving te betrekken bij de hiervoor onder a. voorgestelde onder- zoeken en in afwachting van de uitkomsten het handhavingsbudget te handhaven op het niveau 2001. c. Agrarisch overleg De afgelopen jaren is in het milieuwerkprogramma een budget opgenomen voor het actualise- ren van een agrarisch mililieubeleidsplan. Nadat medio dit jaar het beschikbare budget in zijn geheel was besteed, heeft U de activeiten stopgezet in afwachting van door de MDRE te ver- strekken informatie over de verrichte werkzaamheden ten laste van het budget en de bereikte resultaten. Deze informatie is niet ontvangen. 4 Toelichting bij B en W-adviesnota Nr Ingekomen van: BD.BZ.BC Datum 19-december-2001 Onderwerp Voorstel inzake conceptmilieuwerkprogramma 2002 In het conceptwerkprogramma wordt een budget gevraagd van E 3.739,- niet voor het actualise- ren van een agrarisch milieubeleidsplan maar voor het bijwonen van een regionaal agrarisch overleg. Voorgesteld wordt om het gevraagde budget op het programma wel te handhaven doch de fei- telijke besteding op te schorten in afwachting van door de MDRE te verstrekken informatie over de besteding van het budget gedurende de afgelopen jaren met inbegrip van de resultaten en effecten. d. Gemeentelijke interne milieuzorg In het conceptmilieuwerkprogramma is in afwachting van nader overleg een pm - raming opge- nomen voor interne miiieuzorg. Na overleg met de Afdeling Financiën (waar interne milieuzorg onder ressorteert) wordt voorgesteld een budget op te nemen van E 4.537,- (fl 1 0.000,-) e. Bodem In een afzonderlijke bijlage van het conceptmilieuwerkprogramma heeft de MDRE een bud- getoverzicht opgenomen voor de uitvoering van een aantal bodemtaken. De kosten van uitvoe- ring van de bevoegd gezagtaken zijn pm geraamd. Het budgetoverzicht is ontleend aan een conceptrapport van een extern bureau dat ingescha- keld is ten behoeve van de organisatorische en financiële implementatie van de bevoegd ge- zagtaken en daarmee verband houdende andere bodemtaken. Dit rapport wordt waarschijnlijk in januari afrondend besproken in de Projectgroep Bodem. Het rapport zal daarna aan U ter be- sluitvorming worden voorgelegd. Uiteindelijk dient het rapport door de Raad te worden vastge- steld. In afwachting van voornoemde besluitvorming is het prematuur om het financiële deel van bo- vengenoemd rapport op te nemen in het conceptmilieuwerkprogramma. Voorgesteld wordt daarom om in afwachting van separate besluitvorming vooralsnog de bodembudgett@n 2001 voor 2002 te handhaven. Overigens is uw bestuur per 1 januari 2002 bevoegdgezag Wet Bodembescherming. De ver- plichte werkzaamheden (met name het nemen van beschikkingen) die daartoe behoren, dienen uiteraard te worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om de uitvoering van deze werkzaamheden in afwachting van een defintief besluit over de uitbesteding van de bodemwerkzaamheden, tij- delijk op te dragen aan de MDRE en deze werkzaamheden ten laste van de beschikbare rijks- bijdrage op basis van bestede uren af te rekenen. Tenslotte Conform het gestelde in de Wet milieubeheer dient het werkprogramma te worden vastgesteld door de gemeenteraad. Voorgesteld wordt om het programma voorafgaand hieraan om advies voor te leggen aan de commissie Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting. De concept- raadsbijlage alsmede het concept-raadsbesluit treft u bijgaand aan. Na vaststelling van het de- finitieve programma door de gemeenteraad dient het programma te worden toegezonden aan de Inspectie Milieuhygiëne en Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant en te wor- den bekend gemaakt. De concept-brieven en -bekendmaking treft u eveneens bijgaand aan. 5 1 Milieuwerkprogramma Heimond 2002 Heimond, 5 maart 2002 Inhoudsopgave Inhoudsopgave xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx1 1. Inleiding xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2 2. Opzet programma xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 3. Deelprogramma Bestuursdienst xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5 4. Deelprogramma Stadsontwikkeling xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 10 5. Deelprogramma Grondbedrijf xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 12 6. Deelprogramma Stadsbeheer xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 13 Milieuwerkprogramma Heimond 2002 1. Inleiding Op 4 april 2000 is het Milieubeleidsplan Heimond 2000-2004 (Heimond Op Groen) door de gemeenteraad van Heimond vastgesteld. Hiermee is door het gemeentebestuur van Heimond een keuze gemaakt ten aanzien van het ambitieniveau waarmee het lokale milieubeleid de komende jaren zal worden uitgevoerd. De hoofddoelstelling van het milieubeleidsplan is als volgt: "Het realiseren van een gezond leefmilieu voor mens, dier en plant (in Heimond, maar zo mogelijk ook elders) waarin het mogelijk is om veilig en prettig te wonen, te werken en te recreëren, nu en in de toekomst' In het plan is deze, vrij algemene doelstelling verder uitgewerkt tot concrete doelstellingen voor een groot aantal (milieu)taakvelden. Tevens zijn acties omschreven die er voor moeten zorg dragen dat de doelstellingen aan het einde van de planperiode worden bereikt. Om de voortgang van het plan te bewaken is een monitoringssysteem opgenomen dat de basis vormt voor de milieujaarverslagen. De acties die in het plan zijn omschreven zijn vastgelegd in het Meerjarenwerkprogramma. Dit programma op hoofdlijnen vormt in principe de basis voor het jaarlijks op te stellen milieuwerkprogramma. Naast de ambities uit het Milieubeleidsplan wordt bij het opstellen van de werkprogramma's rekening gehouden met ontwikkelingen die bij het vaststellen van het beleidsplan nog niet bekend waren en met de resultaten van het voorgaande jaar. Voor het voorliggende milieuwerkprogramma 2002 houdt dit in dat rekening is gehouden met: - het milieubeleidsplan Heimond Op Groen - het jaarverslag 2000 - nieuwe ontwikkelingen zoals de overdracht van bodemtaken van de provincie naar de gemeente. Door middel van dit milieuprogramma wordt een planmatige uitvoering van het milieubeleid gewaarborgd en worden ook de afspraken met de Milieudienst Regio Eindhoven voor 2002 vastgelegd. Ten aanzien van dit laatstgenoemde as,:@ect gaat het zowel om inhoudelijke afspraken (het uit te voeren werk) als budgettaire afspraken (de beschikbare middelen). Ten aanzien van het inhoudelijke deel is het werkprogramma zoveel mogelijk productgericht opgezet, waarbij duidelijk is aangegeven welke prestaties (b.v. aantal controles bij bedrijven) van de Milieudienst mogen worden verwacht. Hierbij moet worden opgemerkt dat het bij een aantal taken gaat om ramingen die afhankelijk zijn van externe factoren (b.v. vergunningaanvragen voor nieuwe ontwikkelingen bij bedrijven). Milieuwerkprogramma Heimond 2002 2 2. Opzet programma Conform de in het verleden gemaakte afspraken tussen de Milieudienst en de gemeente Heimond is het milieuwerkprogramma opgedeeld in deelprogramma's voor de diverse diensten (Bestuursdienst, Stadsontwikkeling, Stadsbeheer). In afwijking van de vorige werkprogramma's zijn de bodemtaken in een apart overzicht (bodemprogramma) opgenomen. Dit heeft te maken met het feit dat het takenpakket ten aanzien van Bodem door de overdracht van taken van de provincie naar de gemeente aanzienlijk wordt uitgebreid. Over het bodemprogramma vindt nog discussie plaats en zal separaat besluitvorming plaatsvinden, wat uiteindelijk kan leiden tot bijstelling van het programma. Omdat het werkprogramma voor Grondzaken volledig bestaat uit bodemtaken, is het werkprogramma voor deze afdeling volledig g6integreerd in het bodemprogramma. De deelprogramma's voor de diverse diensten zijn als bijlage 1 bij dit programma opgenomen. Bij de indeling van de deelprogramma's is aangesloten op de indeling (en nummering) die gebruikt wordt in het meerjarenprogramma behorende bij het Milieubeleidsplan. Omdat bepaalde taken uit dit meerjarenprogramma niet in het planjaar 2002 worden uitgevoerd, is de nummering niet overal doorlopend. Voor de taken die de Milieudienst uitvoert zijn de budgetten aangegeven die voor deze uitvoering geraamd zijn. Hierbij is de volgende tweedeling gemaakt: - structurele budgetten: Hierover hoeft, na vaststelling van het milieuwerkprogramma, geen aparte besluitvorming meer plaats te vinden. - prognoses: Voor de invulling hiervan zal nog een plan van aanpak worden opgesteld. Het budget is nog niet definitief. Hiervoor is een aparte besluitvormingsprocedure nodig. Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat hiervoor een raadsbesluit noodzakelijk is. Om vertraging van de uitvoering van het werkprogramma te voorkomen, zal nog discussie plaats vinden over het besluitvormingstraject voor deze posten. Per deeltaak is, voor zover mogelijk, aangegeven welke producten zullen worden geleverd. Voor enkele taken (toezicht en handhaving, communicatie, bodem) is een apart, meer gedetailleerd uitvoeringsprogramma toegevoegd. Voor twee taken (gemeentelijke interne milieuzorg en natuur- en milieu-educatie) zal de uitwerking in detail in een later stadium plaats vinden. De deelprogramma's geven een overzicht van de activiteiten die in 2002 zullen worden uitgevoerd. In de hieronder gegeven toelichting per deelprogramma wordt hier nog eens kort op ingegaan, waarbij per onderwerp ook de belangrijkste doelstellingen worden genoemd. Voor een meer gedetailleerde omschrijving van de doelstellingen die bereikt zullen worden door de taken uit te voeren en de motivering voor de keuze van de diverse taken, wordt kortheidshalve verwezen naar het milieubeleidsplan. Regionale uitvoering Bij het opstellen van het milieuwerkprogramma is er van uitgegaan dat alle taken uit het werkprogramma door de Milieudienst exclusief voor de gemeente Heimond worden uitgevoerd. Duidelijk is echter dat er een overlap is met de werkzaamheden die voor andere gemeenten binnen het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven worden uitgevoerd. In het kader van het regionale uitvoeringsprogramma zal worden bezien in hoeverre winst (zowel milieuwinst als kostenbesparing) kan worden behaald door het gezamenlijk uitvoeren van projecten. Hierbij wordt met name gedacht aan afstemming en samenwerking met de gemeente Eindhoven en andere stedelijke gemeenten in de regio. Uiteraard zullen de belangen van de gemeente Heimond hierbij nadrukkelijk worden bewaakt waarbij het milieubeleidsplan van de gemeente Heimond leidend is. Projecten die wellicht voor regionale uitvoering in aanmerking komen zijn: - Opzet aanpak risicovolle bedrijven (p.m.-post); - Bepalen ecologische footprint (onderdeel Lokale Agenda 21); 3 Milieuwerkprogramma Heimond 2002 Rapportage betreffende de luchtkwaliteit; Onderzoek routering vervoer gevaarlijke stoffen; Ontwikkelen gemeentelijk geluidbeleid; Beleidsontwikkelingen ten aanzien van Milieu en Ruimtelijke Ordening (b.v. veiligheid rond spoorwegen); Actualiseren energiebeleidsplan (valt nog buiten het werkprogramma). Naast deze projecten die opgenomen zijn in het werkprogramma of onderdeel vormen van projecten uit het werkprogramma, loopt het regionale project Kenniswijk. Ook hierin komen milieu-aspecten aan de orde en is regionale afstemming mogelijk. Budgetten Bij de vaststelling van het Milieubeleidsplan Heimond Op Groen is structureel een budget van 90.756 euro (f]. 200.000) vrijgemaakt voor de uitvoering van nieuw of aangepast milieubeleid. Dit budget is verdeeld over de vakdiensten en toegevoegd aan het basisbudget dat per dienst voor de inhuur van de Milieudienst in de begroting is opgenomen. In de gemeentebegroting van Heimond zijn voor de uitvoering van milieutaken niet alleen de budgetten opgenomen die voor uitvoering door de Milieudienst Regio Eindhoven zijn geraamd. Onder andere deelproducten in de begroting zijn budgetten opgenomen voor milieutaken als duurzaam bouwen, afvalinzameling en de ontwikkeling en het beheer van groenvoorzieningen. Deze taken worden uitgevoerd door de diverse gemeentelijke afdelingen, al dan niet met ondersteuning door de Milieudienst. Een groot verschil met de vorige werkprogramma's wordt veroorzaakt door het feit dat de bodemtaken aanmerkelijk worden uitgebreid door de overdracht van bevoegd gezag taken. De bodemtaken worden in het programma voor 2002 in een afzonderlijk bodemprogramma gepresenteerd. Voor alle duidelijkheid wordt in onderstaande tabel een overzicht gegeven van de expliciete bodemtaken zoals die in de vorige programma's waren opgenomen. Hierbij wordt opgemerkt dat er daarnaast een aantal milieutaken zijn die voor een deel uit bodemwerk- zaamheden bestaan. Het gaat hierbij onder meer om specialistisch onderzoek in het kader van de Wet milieubeheer en de advisering in het kader van bestemmingsplannen en bouwplannen. Vakdienst-programmanr. Omschrijving bodemtaak Budget 2001 Budget 2001 In Euro - in guldens Bestuursdienst-1 0. 1 Handhaving Besluit Opslag in Ondergrondse Tanks 11.344 25.000 Bestuursdienst-1 0.2 Bodemonderzoek/Projectgroep Bodem 680 15.000 Bestuursdienst-10.2.a Programmering bodemsaneringstaken 4.538 10.000 Dienst Stadsontwikkeling- 1 0. 2 Bodemonderzoek 20.420 45.000 Dienst Stadsontwikkeling- 1 0. 5 Toetsen meldingen Bouwstoffenbesluit 74.874 165.000 Dienst Stad ontwikkeling-10.8 Controle en toezicht Bouwstoffenbesluit 20.874 46.000 Dienst Stadsbeheer- 1 0. 2b Pojecten Stadsbeheer (raming) 136.134 300.000 Grondbedrijf-10.2 Bodemonderzoek (projecten, raming) 349.410 770.000 Grondbedrijf-10.2a Grondwaterbemonsteringen 1.3617 30.000 Naast de budgetten die bedoeld zijn voor de uitvoering van het lokale milieuwerkprogramma, levert de gemeente Heimond een bijdrage aan het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. Een deel van deze bijdrage (concept-begroting: 1,65 euro per inwoner) is bestemd voor de uitvoering van het regionale milieuwerkprogramma. Belangrijke aspecten uit dit programma zijn: ambtelijk en bestuurlijk afstemmingsoverleg, de organisatie van studiedagen, het ontwikkelen van een regionale visie op onderwerpen als duurzame landbouw, duurzame átedenbouw en andere regionale milieuprojecten. Het regionale milieuwerkprogramma is in overleg met de betrokken gemeenten ontwikkeld en vastgesteld. Milieuwerkprogramma Heimond 2002 4 3. Deelprogramma Bestuursdienst Algemeen De programmatische uitvoering van het milieubeleid (werkprogramma, kwartaalberichten, jaarverslag, monitoring) wordt in 2002 voortgezet. In het milieuwerkprogramma 2001 werd aangekondigd dat de indicatorenlijst uit het milieubeleidsplan zou worden herzien. Door de Inspectie Milieuhygiëne is echter gemeld dat de landelijke monitor in 2001 grondig zal worden aangepast. Ook op provinciaal en regionaal niveau zijn ontwikkelingen gaande die van invloed kunnen zijn op de milieumonitoring bij de overheid. Om dubbel werk te voorkomen is het zinvol om de landelijke herziening en overige ontwikkelingen af te wachten en de lokale lijst hierop aan te laten sluiten. Vandaar dat de herziening van de lokale milieumonitor is verschoven naar 2002. De afstemming tussen de gemeentelijke afdelingen en de Milieudienst middels de ambtelijke coördinatiegroep Milieu zal in 2002 worden voortgezet en g6fntensiveerd. Hierbij zal rekening worden gehouden met een evaluatie van de werkwijze van de coördinatiegroep die eind 2001 zal plaats vinden. Naast het overleg van de ambtelijke coördinatiegroep vindt tevens overleg plaats tussen de portefeuiliehouder Milieu en de milieubeleidscoördinator enerzijds en de Milieudienst anderzijds. Dit overleg wordt voorbereid in het Steunteam Heimond van de Milieudienst. Dit team zorgt ervoor dat ontwikkelingen op milieugebied worden gevolgd en worden doorvertaald naar de Heimondse situatie. Het budget voor de afstemming tussen de gemeente en de Milieudienst is de afgelopen jaren te krap gebleken. Vooralsnog is echter hetzelfde budget aangehouden als het voorgaande jaar. Voor milieutechnische ondersteuning bij calamiteiten was de voorgaande jaren een zeer beperkt budget in het werkprogramma opgenomen. Over het algemeen werd bij omvangrijke calamiteiten een extra opdracht verleend. Omdat het moeilijk voorspelbaar is hoeveel dit taakonderdeel jaarlijks kost (calamiteiten zijn immers niet te voorspellen), wordt vanaf 2002 de ondersteuning bij calamiteiten standaard als extra opdracht gezien. Voor kleine incidenten kan het budget voor klachtenbehandeling worden gebruikt. Milieucommunicatie Milieucommunicatie is in de eerste plaats een instrument om de uitvoering van andere milieutaken te ondersteunen. Deze ondersteunende functie is verder uitgewerkt in het communicatieprogramma dat deel uit maakt van dit milieuwerkprogramma (zie bijlage 111). Een belangrijke doelstelling in het milieubeleidsplan is het vergroten van de betrokkenheid bij de uitvoering van het milieubeleid door de verbetering van de dialoog met diverse groeperingen in Heimond in het kader van de zogenaamde Lokale Agenda 21. Tijdens brainstormsessies met het milieucommunicatieplatform zijn in 2001 ideeën gegenereerd voor de invulling van de Heimondse Agenda 21. Een deel van deze ideeën (Ecoteams) is al in de uitvoeringsfase. Het uitvoeren van de overige ideeën zal naar verwachting meer kosten dan het budget dat hiervoor in het beleidsplan was geraamd. Omdat de samenwerking met de doelgroepen wordt gezien als een belangrijk onderdeel van het beleidsplan, is voor dit taakonderdeel voor 2002 een groter budget gereserveerd dan aanvankelijk was gepland. Voor de exacte invulling'hiervan zullen aparte projectvoorstellen worden ingediend. Ten aanzien van natuur- en milieu-educatie hebben in 2001 enkele belangrijke ontwikkelingen plaats gevonden. De belangrijkste ontwikkeling is de verplaatsing van het Natuur- en Milieucentrum Heimond naar 't Cour. Daarnaast is een start gemaakt met het organisatorisch onderbrengen van het centrum bij de Milieudienst Regio Eindhoven. Een en ander zal wellicht leiden tot een veranderde werkwijze in de toekomst. Op dit moment is nog niet bekend of een veranderde werkwijze extra kosten met zich mee zal brengen en of het budget voor het Natuur- en Milieueentrum (momenteel f 50.000) wordt overgeheveld naar de Milieudienst. Vooralsnog is in het werkprogramma voor de Bestuursdienst een p.m.-post opgenomen. Een werkprogramma voor het Natuur- en Milieueentrum zal begin 2002 ter besluitvorming worden voorgelegd aan-het gemeentebestuur. Om milieuvriendelijk gedrag van bedrijven en organisaties te stimuleren, zal in 2002 de tweejaarlijkse Milieuprijs weer worden uitgereikt. 5 Milieuwerkprogramma Heimond 2002 Bedrijven Het instandhouden van het adequate niveau van vergunningverlening, is één van de belangrijkste doelstellingen uit het milieubeleidsplan. De laatste jaren heeft dit niveau echter sterk onder druk gestaan. Een niet-adequaat vergunningenbestand zorgt niet alleen voor rechtsongelijkheid en een mogelijk toegenomen milieubelasting c.q. milieurisico, het vergunningenbestand vormt tevens de basis voor bestemmingsplannen en dient dan ook up-to-date te zijn. In verband met het toegenomen aantal bedrijven, werd hiervoor in het werkprogramma 2001 al structureel een extra budget van fl. 105.000 (47.647 euro) geraamd. Dit budget voor areaaluitbreiding werd echter niet toegekend. Inmiddels is het aantal bedrijven wederom gegroeid en komt door het uitblijven van de extra middelen, het uitvoeringsniveau nog verder onder druk te staan. De milieudienst heeft daarom opnieuw, voor vergunningverlening en het behandelen van meldingen, om een verruiming van het budget gevraagd. Teneinde objectief te kunnen bepalen welke kosten gemoeid mogen zijn met het handhaven van een adequaat uitvoeringsniveau is besloten tot het uitvoeren van een vergelijkend onderzoek door een extern deskundige. In afwachting van de uitslag van dit onderzoek, dat in de eerste maanden van 2002 zal plaatsvinden, is in het werkprogramma vooralsnog het budget van 2001 aangehouden. Overigens is gebleken dat het werkprogramma in 2001 te weinig inzicht gaf in de verdeling van het budget over de diverse taakonderdelen (vooroverleg, vergunningen, meldingen, intrekkingen e.d.). Daarom is in het programma voor 2002 voor een enigszins gewijzigde indeling gekozen en zijn budgetten per deeltaak geraamd. Hierbij is uitgegaan van het volgende schema dat wordt gehanteerd wanneer bij een bedrijf nieuwe ontwikkelingen plaats vinden of worden gepland: Voorover eg een vergunning of melding eidingplichtig bedrijf Melding 8.41 (incl. controle) 7eise7n Vergunningplichtig bedrij eiding 8.1 9 ergunning Opleveringscontrole 1 - Specialistisch onderzoek Bedenkingen en beroep Bij het ramen van de budgetten is rekening gehouden met het feit dat het percentage meidingsplichtige bedrijven nog steeds toeneemt en de gegevens in het bedrijvenbestand hier enigszins op achterlopen. Bij het berekenen van het adequate niveau is uitgegaan van de volgende percentages: Milieuwerkprogramma Heimond 2002 6 cat. 1: 5% vergunningplichtig cat. 2: 25% vergunningplichtig cat. 3: 35% vergunningplichtig cat. 4: 95% vergunningplichtig Rekening houdend met deze percentages en de ervaringscijfers van de afgelopen jaren, kan worden gesteld dat aanmerkelijk minder vergunningen worden aangevraagd dan de afgelopen jaren en dat meer meldingen 8.41 Wm worden ingediend. De vergunningprocedures die nog in behandeling worden genomen, vergen echter steeds meer overleg en specialistisch onderzoek (geluid, bodem, energie e.d.) om de voorschriften te onderbouwen. Omdat de vergunningplicht voor een aantal bedrijfscategoriën samen hangt met de nabijheid van woningen, is de kans op bedenkingen van omwonenden, bij de resterende vergunningprocedures groter dan voorheen. Dit kost eveneens extra capaciteit. Voor kleine wijzigingen bij vergunningplichtige inrichtingen kan worden volstaan met een melding ingevolge art. 8.19 van de Wet milieubeheer. Sinds enige tijd geldt voor de afhandeling van deze meldingen echter een procedure die grotendeels overeenkomt met een vergunningprocedure. De tijdswinst die wordt behaald door te volstaan met een melding 8.19 Wm wordt hiermee weer voor een deel teniet gedaan. Ook het afhandelen van de meldingen 8.41 Wm brengt in veel gevallen extra werkzaamheden met zich mee. Op basis van de nieuwe Algemene Maatregelen van Bestuur kunnen in steeds meer gevallen nadere eisen worden opgelegd. Per ingediende melding moet worden beoordeeld of van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt. Zo nodig dient hiervoor een aanvullende procedure te worden gevolgd. Samengevat kan worden gesteld dat het totale aantal bedrijven toeneemt. Het percentage bedrijven wat daarvan vergunningsplichtig is neemt weliswaar nog steeds af, de werkzaamheden die samenhangen met een vergunning of melding kosten echter aanmerkelijk meer tijd dan voorheen. Door het achterblijven van het budget voor areaaluitbreiding, is in 2001 minder aandacht geschonken aan zaken als de uitvoering van het preventiebeleidsplan en het ambtshalve actualiseren van verouderde vergunningen (b.v. door het opnemen van lozingsvoorschriften). Pas wanneer, op basis van het extern uit te voeren onderzoek, structureel een extra budget voor areaaluitbreiding ( en taakverzwaring) wordt toegekend, kan de kwaliteit van de vergunningen worden verhoogd en in overeenstemming worden gebracht met de doelstellingen uit het milieubeleidsplan. In 2001 is de handhaving van milieuregels bij bedrijven verbeterd door een uitbreiding van de daarvoor beschikbare capaciteit. Deze capaciteit wordt onder meer ingezet om een extra eenmalige actie uit te voeren bij risicovolle bedrijven in Heimond. Inmiddels is al wel gebleken dat het noodzakelijk is om deze bedrijven structureel door een integraal handhavingsteam te bezoeken (Brandweer, Politie, Bouw- en Woningtoezicht, Milieudienst). Voor de lange termijn wordt een notitie voorbereid om te komen tot een integrale en structurele aanpak van risicovolle bedrijven. Daarbij zal ook dieper worden ingegaan op de aard en omvang van de risico's per bedrijf. In dit stadium kan nog niet worden ingeschat of dit extra middelen zal vergen en hoeveel dit zal zijn. Vooralsnog is hiervoor een p.m.-post opgenomen. In het Milieubeleidsplan is ook het actualiseren van het agrarisch milieubeleidsplan opgenomen. Door alle ontwikkelingen in de agrarische sector, heeft de concrete actualisatie nog steeds niet plaats gevonden. Wel vindt op regionaal niveau periodiek afstemmingsoverleg plaats, waarbij de Milieudienst de gemeente Heimond vertegenwoordigt. Dit afstemmingsoverleg zal ook in 2002 worden voortgezet. Het budget hiervoor in 2002 is geraamd op basis van de urenbesteding in de afgelopen jaren. Uit de milieujaarverslagen van de afgelopen jaren is gebleken dat de behandeling van milieuklachten structureel meer capaciteit kost dan begroot. Gelet op het grote aantal geurklachten uit de wijk Brouwhuis, is in 2001 een onderzoek verricht en een notitie hierover opgesteld. De aanpak van een van de mogelijke veroorzakers van de klachten zal waarschijnlijk op termijn leiden tot een vermindering van het aantal klachten. Om de kosten van de 7 Milieuwerkprogramma Heimond 2002 klachtenbehandeling verder te drukken zijn afspraken gemaakt tussen de Milieudienst en de gemeente om de uitvoering van deze taak verder te structureren. In afwachting hiervan is het budget ten opzichte van het voorgaande jaar nagenoeg gelijk gehouden. Een belangrijke doelstelling uit het Milieubeleidsplan is de invulling van de voorbeeldfunctie van de gemeente door de invoering van gemeentelijke interne milieuzorg (GIM). Eind 1 999 is een start gemaakt met de invoering van milieuzorg in de gemeentelijke gebouwen. Dit heeft geleid tot de ondertekening van een milieubeleidsverklaring in 2000, het instellen van een ambtelijke werkgroep, een motivatiecampagne en enkele preventie-onderzoeken. In 2001 is de invoering van milieuzorg doorgezet door een energiebesparingsonderzoek en concrete maatregelen uit te voeren. In 2002 zal dit traject worden doorgezet. Daartoe is in het programma een budget opgenomen van £ 4537,- Verkeer en vervoer Eén van de doelstellingen uit het hoofdstuk Verkeer en Vervoer uit het Milieubeleidsplan is het beperken van de milieu-effecten van verkeer. Naast de geluidsproblematiek moet hierbij ook worden gedacht aan luchtverontreiniging. Het is van belang om een goed beeld te hebben van mogelijke knelpunten, zodat hiermee rekening kan worden gehouden bij het doorvoeren van verkeersmaatregelen. Voor de jaarlijkse rapportage in het kader van de AMVB's Luchtkwaliteit, die hiervoor bedoeld is, is in het budget voor de Bestuursdienst een budget gereserveerd. Dit budget is iets hoger dan het budget van 2001 omdat in 2002 op grond van de regelgeving een meer uitgebreide rapportage moet plaats vinden. In het milieubeleidsplan is voorgesteld om in 2002 een onderzoek uit te voeren naar een mogelijke Loutering ten behoeve van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Gelet op de aandacht die momenteel besteed wordt aan het aspect veiligheid, is het budget voor dit onderzoek onverkort overgenomen in het werkprogramma. In overleg tussen de betrokken gemeentelijke afdelingen en de Milieudienst zal worden nagegaan hoe hier invulling aan wordt gegeven. De overige taken in het kader van het taakveid Verkeer en Vervoer komen aan de orde in hoofdstuk 5 (Deelprogramma Stadsontwikkeling). Bodem De milieutaken ten aanzien van bodem waren in voorgaande milieuprogramma's grotendeels ondergebracht onder de deelprogramma's voor de vakdiensten. Slechts een beperkt deel van de bodemtaken werd uitgevoerd in opdracht van de Bestuursdienst. Op 1 januari 2002 ondergaat het pakket aan bodemtaken een grote verandering in verband met de overdracht van alle bodemtaken en bevoegdheden die er op grond van de Wet bodembescherming zijn, van de provincie naar de gemeente. Naar aanleiding van deze verandering en uitbreiding van het bodemtakenpakket is het totale takenpakket herzien en opnieuw gestructureerd. In het concept-eindrapport van een ingehuurde externe deskundige (MMG) wordt antwoord gegeven op de volgende vragen: 1 . Wat zijn de functies en taken van de gemeente Heimond met betrekking tot bodemsanering in het algemeen en met betrekking tot het lnvesteringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) en de bevoegd gezagrol Wbb in het bijzonder? 2. Op welke wijze is de uitvoering van de huidige bodemtaken thans georganiseerd en op welke wijze kunnen de nieuwe bodemtaken hieraan het beste worden toegevoegd? 3. Welke inhoudelijke, organisatorische en personele gevolgen hebben de (nieuwe) bodemtaken voor de gemeente Heimond enerzijds en de Milieudienst anderzijds? Hoewel over het eindrapport nog discussie plaats vindt (met name over de organisatorische inbedding), is al wel duidelijk welke taken uitgevoerd moeten gaan worden. Voor een aantal taken is ook al duidelijk hoeveel dit gaat kosten. De gegevens waar geen discussie meer over plaats vindt, zijn overgenomen in bijlage IV (bodemprogramma). Definitieve besluitvorming hierover zal begin 2002 plaats gaan vinden. Vooralsnog is besloten om de structurele budgetten voor de uitvoering van bodemtaken te handhaven op het niveau van 2001. De uitvoering van de z.g. bevoegd gezagtaken wordt, totdat hierover nader besluitvorming heeft plaatsgevonden, in het Milieuwerkprogramma Heimond 2002 8 werkprogramma als extra opdracht van de Bestuursdienst verantwoord. De uitvoering van concrete bodemprojecten geschiedt, zolas ook in de voorgaande jaren, op basis van extra opdrachten door de diensten Stadbeheer enlof Stadsontwikkeling. 9 Milieuwerkprogramma Heimond 2002 4. Deelprogramma Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ordening Het ontwikkelen van een gebiedsgericht milieubeleid ten aanzien van milieu-aspecten waarbij dit mogelijk is, is één van de doelstellingen uit het milieubeleidsplan. Een aspect waarover op landelijk niveau ontwikkelingen gaande zijn, is geluid. In het milieubeleidsplan is dan ook als actie opgenomen dat een gemeentelijk geluidbeleid zal worden ontwikkeld. Desondanks is er ambtelijk veel discussie gevoerd over de noodzaak van een dergelijk beleid. Dit heeft tot op heden nog niet geleid tot een concrete opdracht aan de Milieudienst voor de ontwikkeling van het nieuwe beleid. Toch wordt rekening gehouden met uitwerking en uitvoering van het opgestelde projectvoorstel in de loop van 2002. Aansluitend op het gebiedsgerichte geluidbeleid is in het meerjarenprogramma behorende bij het Milieubeleidsplan aangegeven dat in 2001 onderzoek zal worden verricht naar meer gebiedsgerichte milieudoeistellingen. In het kader van de verdergaande integratie van milieu en ruimtelijke ordening (een doelstelling uit het Milieubeleidsplan) is in 2001 een notitie voorbereid onder de titel 'Duurzaam duurt het langst'. De notitie bevindt zich nog in de concept-fase en zal in overleg tussen de betrokken gemeentelijke afdelingen en de Milieudienst nader worden uitgewerkt. Vooralsnog wordt ervan uit gegaan dat de toepassing van de definitieve notitie kan plaats vinden in het kader van het basisbudget voor de milieu-inbreng in ruimtelijke ordening. Een extra taak die niet in het milieubeleidsplan is opgenomen, is de bewaking van de zonering van het industrieterrein Hoogeind. Dit industrieterrein is sinds 1993 gezoneerd krachtens de Wet geluidhinder. Dit betekent dat uitbreidingen en wijzigingen in het bedrijvenbestand moeten worden getoetst aan de vastgestelde geluidzone. Vanwege het ontbreken van een zonebewakingsmodel hebben deze toetsingen in het verleden niet plaats gevonden. Een inhaalslag is dan ook onvermijdelijk. In 2002 zal met deze inhaalslag worden gestart. Vervolgens dienen de gegevens actueel te worden gehouden. Bovendien moet in het kader van de ontwikkeling van Hoogeind en een integrale herziening van het bestemmingsplan rekening worden gehouden met een wijziging van de bestaande zonering. Bouwen en wonen De verbreding en verdieping van het aspect Duurzaam Bouwen behoort tot de doelstellingen uit het hoofdstuk Bouwen en Wonen van het Milieubeleidsplan. Hierbij wordt gedacht aan de uitbreiding met andere sectoren zoals de utiliteitsbouw en de bestaande bouw (duurzaam beheren en renoveren). De afdeling Bouwzaken speelt bij deze ontwikkelingen een coördinerende rol. De Milieudienst zal alleen op verzoek adviserend optreden. Daarnaast adviseert de Milieudienst structureel over de milieu-aspecten van bouwplannen (milieutoets). Voor dit laatste taakonderdeel is het budget enigszins verruimd, gebaseerd op de bestedingen van de afgelopen jaren. Verkeer en vervoer In het werkprogramma 2001 was aangekondigd dat bij de actualisatie van de milieumonitor zou worden gekeken naar mogelijke indicatoren voor verkeer en vervoer. Zoals onder hoofdstuk 3 onder Algemeen is aangegeven, is de actualisatie van de milieumonitor verschoven naar 2002. Dit geldt uiteraard ook voor het opnemen van indicatoren voor verkeer en vervoer. In het kader van de herziening van de hoofdinfrastructuur (HIS) moet de verkeersmilieukaart worden herzien. Het is nog onduidelijk hoeveel dit gaat kosten, maar het budget van 2001 is in eik geval te krap. In verband hiermee is een p.m.-post opgenomen en zal apart offerte worden uitgebracht. Bodem Zie deelprogramma Bestuursdienst. Milieuwerkprogramma Heimond 2002 10 Energie In verband met landelijke ontwikkelingen in het kader van het bestuursakkoord nieuwe stijl (BANS) is tot op heden geen start gemaakt met de actuatisering van het energiebeleid. Wel wordt inmiddels invulling gegeven aan het PV-convenant ter bevordering van photovoitgfsche zonne- energie. Omdat het beleid in ontwikkeling is, kan nog niet worden aangegeven welke consequenties dit zal hebben voor de planjaren 2002 en volgende. Voor de uitvoering van het energiebeleid is in eik geval de Dienst Stadsontwikkeling verantwoordelijk. De Milieudienst ondersteunt deze dienst uitsluitend op verzoek. Milieuwerkprogramma Heimond 2002 5. Deelprogramma Grondbedrijf In de vorige milieuwerkprogramma's was voor het Grondbedrijf een apart deelprogramma opgenomen. Dit deelprogramma bestond volledig uit bodemtaken. Zoals al eerder is aangegeven, zijn de bodemtaken opgenomen in een apart bodemprogramma (zie bijlage IV). Voor de taken die worden uitgevoerd in opdracht van het Grondbedrijf wordt hier naar verwezen. Milieuwerkprogramma Heimond 2002 12 6. Deelprogramma Stadsbeheer Milieucommunicatie Het Klantenbureau van de dienst Stadsbeheer zorgt, evenals de Milieudienst (zie deelprogramma Bestuursdienst) voor het verstrekken van algemene milieu-informatie en het behandelen van klachten. Het gaat hierbij met name om aspecten die niet tot het taakveld van de Milieudienst behoren zoals afvalinzameling en groenbeheer. Bedrijven Een nieuwe taak binnen het deelprogramma voor Stadsbeheer is de milieutechnische advisering in het kader van evenementen. Op grond van het Evenementenbeleid (dat overigens nog door de gemeenteraad vastgesteld moet worden) is de opdrachtverstrekking voor deze ondersteuning verschoven van de Bestuursdienst naar de dienst Stadsbeheer. Inmiddels wordt de Milieudienst vrijwel bij eik evenement ingeschakeld en kost de advisering op basis van het nieuwe beleid ook meer inspanning dan voorheen. Vandaar dat het budget (anticiperend op het nieuwe beleid) is verhoogd tot f]. 20.000 (9075 euro). Natuur en landschap De Dienst Stadsbeheer zorgt voor de uitvoering van dit taakveld van het milieubeleidsplan. Belangrijke aspecten hierbij zijn de uitwerking van het Groene Raamwerk en het Landschapsbeleidsplan. De nadere uitwerking van een Monitoring- en Evaluatieprogramma Natuur vormt hier een onderdeel van. Middels dit programma wordt niet alleen de basis gelegd voor een verantwoord natuurbeleid, maar wordt tevens gewerkt aan de invulling van één van de doelstellingen uit het Milieubeleidsplan: de verbetering van de samenwerking tussen de gemeente en de vrijwilligersorganisaties. Afval Ook voor de uitvoering van dit taakveld is de Dienst Stadsbeheer verantwoordelijk. Door deze dienst wordt verdurend gewerkt aan een verbetering van de inzamelstructuur en de bevordering van preventie en hergebruik. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit in 2002 leiden tot een aanpassing van de afvalinzameling. Uiteindelijk moet het aangepaste afvalbeleid leiden tot het terugdringen van de hoeveelheid (rest)afval per inwoner en een verhoging van het hergebruikspercentage, conform de doelstelling uit het Milieubeleidsplan. De handhaving ten aanzien van afval en hondenpoep is inmiddels aangescherpt, mede door het verlenen van opsporingsbevoegdheid aan de Stadswachten. De Milieudienst adviseert op verzoek over de aanpassing van het beleid. Bodem Zie deelprogramma Stadsontwikkeling. Water In het planjaar 2000 is door de gemeente Heimond en Waterschap de Aa een integrale visie op water vastgesteld. Naast dit waterplan, is ook het Rioleringsplan geactualiseerd. De uitvoering van beide plannen (waaronder het aansluiten van nog niet gerioleerde panden) vindt plaats op initiatief van de Dienst Stadsbeheer en in nauwe samenwerking met andere instanties en gemeentelijke diensten (zoals Stadsontwikkeling). De Milieudienst zorgt op ad hoc basis voor ondersteuning hierbij. Een structurele taak die door de Milieudienst wordt uitgevoerd, is het toezicht op afvalwaterlozingen bij bedrijven. Dit zal in 2002 niet middels speciale handhavingsprojecten worden vormgegeven, maar structureel deel uit-maken van de normale handhavingswerkzaamheden. 1 3 Milieuwerkprogramma Heimond 2002 Bijlagen: 1 Milieuwerkprogramma li Handhavingsprogramma 111 Milieucommunicatieprogramma lv Bodemprogramma 1 Milieuwerkprogramma Heimond 2002 14 Bijlage 1 Milieuwerkprogramma: deelprogramma's Bestuursdienst, Stadsontwikkeling, Stadsbeheer 1 0.1 milieuwerkprogramma incl. voortgangsbewaking 19.631 43.260 oring Opstellen integraal milieuwerkprogramma 1 Periodieke voortgangsrapportage (financieel) 5 Opstellen integraaljaarverslag (incl monitoring) 1 0.2 Afstemming Milieudienst-gemeente incl. alg. ondersteuning 42.065 92.700 Bijwonen bilateraal overleg, steunteam, stuurgroep SB, cie. SS Schriftelijke adviezen inzake milieubeleid- of regelgeving Opstellen beleidsnotities (tenzij elders omschreven) 0.4 Calamiteiten en andere onvoorziene werkzaamheden Afrekening op basis van werkelijke kosten 0.4.a Bijdrage consignatieregeling 2.337 5.1 50 3.1 Algemene milieu-informatie 13.087 28.840 3.2 Natuur- en milieu-educatie (ondersteuning vanuit MDRE) p.m. p.m. Wordt bezien ikv reorganisatie centrum 3.3 Onderzoek verplaatsing Natuur- en Milieucentrum 3.4 1 Bevorderen ecoteam-programma 3.5 Milieucommunicatieplatform en klankbordgroepen 8.413 18.540 Secretariaat milieucommunicatieplatform (4 vergaderingen) 4 Bijdrage onderwerpen milieucommunicatieplatform Bijdrage vergaderingen wijkraden 3.6 Lokale Agenda 21 18.696 41.200 Wordt uitgewerkt middels plan van aanpak 3.7 Onderzoek ecologische footprint 3.8 Uitvoeren milieu-enquete 3.9 Onderzoek kleinschalige milieuprojecten Marokko/Turkije 3.10 Milieuprijs 4.674 10.300 4.1 1Voorlichting bedrijven en omwonenden 9.076 20.000 -ml IM-v, pp w 4.2 1Vooroverleg milieuvergunningen en meldingen 49.916 110.000 4.2 Verlenen milieuvergunningen Algemene werkzaamheden (afstemming BWTIBrandweer e.d.) 5.445 12.000 Verlenen milieuvergunningen (basiswerkzaamheden) 25 34.487 76.000 Actualiseren milieuvergunningen (lozingsvoorschriften) 908 2.000 Meldingen 8.19 wm 8 4.992 11.000 Specialistisch onderzoek ikv vergunningverlening (b.v. geluid) 68.067 150.000 Intrekking vergunningen 6.807 15.000 Bedenkingen en beroep 17.017 37.500 Opleveringscontroles 9.076 20.000 Publicatiekosten 2.950 6.500 4.4 lmplementatie GIM/Uitvoeren maatregelen 4.537 10.000 p.m. p.m. Over inzet van MDRE vindt nog overleg plaats 4.5 Behandelen van meldingen Meldingen 8.41 Wm (basiswerkzaamheden) 81 24.958 55.000 Nadere eisen 908 2.000 4.6 Ontwikkelen integraal horeca- en evenementenbeleid 4.6.a Begeleiding evenementen 4.7 Toezicht en handhaving bij bedrijven 372 270.798 596.760 Zie handhavingsprogramma Zie handhavingsprogramma (bijlage) Riscicovolle bedrijven p.m. p.m. 4.8 Vertegenwoordiging gemeente Heimond in agrarisch overleg 3.739 8.240 4.10 Klachtenbehandeling 47.647 105.000 6.5 Voorlichting i.s.m. GGD over binnenmilieu 4.674 10.300 Wordt uitgewerkt middels plan van aanpak 7.5 Rapportage betreffende de luchtkwaliteit 4.674 10.300 17.6 1Onderzoek routering vervoer gevaarlijke stoffen 9.348 20.600 ]n overleg met Stadsontwikkeling @, , r19 'r i. nasa~ i 1 BEEK~ bodemprogramma i 5.1 Milieu-inbreng in Ruimtelijke Ordening 149.905 330.348 Uitvoering na concrete opdrachten SO ,Afstemmingsoverleg Milieutoets bestemmingsplannen (randvoorwaarden, milieu- paragraaf) Specialistisch onderzoek tbv bestemmingsplannen Ontheffingen Wet geluidhinder Verbeteren integratie Milieu en Ruimtelijke Ordening (globale milieuprofielen per wijk) 5.2 Ontwikkelen gemeentelijk geluidbeleid 104.823 231.000 Conform plan van aanpak 5.3 Formuleren gebiedsgerichte doelstellingen (voorstudie) 5.4 Onderzoek ontwikkeling geografisch systeem 5.5 Toetsen zonering bedrijventerreinen 6.1 Milieutoets bouwplannen 46.739 103.000 Uitvoering na concrete opdrachten SO 6.2 Uitbreiden convenant duurzaam bouwen 6.4 Voorlichting duurzaam bouwen en beheren @ri, uwam 7.2 Ontwikkelen van indicatoren voor verkeer en vervoer 7.3 Beheer en actualisatie verkeersmilieukaart offerte offerte 7.4 Overige werkzaamheden verkeerslawaai 23.370 51.500 Zie bodemprogramma 12.1 Actualiseren en uitvoeren energiebeleidsplan 12.3 Projecten toepassing zonne-energie 12.4 Ontwikkelen energievisie nieuwbouwlocaties 12.5 E alueren EPL-intentieverklaring mmm wenaam 3.1 Algemene milieu-informatie 14.6. a Begeleiding evenementen 9.075 20.000 4.10 Klachtenbehandeling 8.1 Projecten Landschapsbeleidsplan 8.4 Opstellen Monitoring- en evaiuatieprogramma Natuur 8.5.a Uitvoering onkruidbestrijding 8.6 Ontwikkelen en implementeren van faunabeheerbeleid 9.2 Structureren van afval-communicatie 9.6 Handhaving t.a.v. afval structureren 9.7 Continueringluitbreiding wijkschoonmaakacties 9.8 Uitbreiding reguliere reiniging van de stad 9.9 Ontwikkelen en implementeren beleid hondenoverlast 9.10 Ondersteuning afvalbeleid (Projecten) 14.302 31.51 8 Uitvoering na concrete opdracht SB EEN~ Zie bodemprogramma Afrekening werkelijke kosten op projectbasis 1 1.1.a Uitvoering maatregelen waterplan (infiltratie e.d.) 1 1. 2.a Uitvoeren plan van aanpak bodemlozers 11.3 Vergunningverlening/handhaving afvalwaterlozingen bedrijven 1 1.3.a Projecten riolering 18.696 41.200 luitvoering na concrete opdracht SB 1 1.3.b Overige ondersteuning afvalwaterlozingen 8.694 1 9.1 58 Uitvoering na concrete opdracht SB 11.4 Voorlichting waterbesparing (i.s.m. Waterleidingbedrijf) 11.5 Onderzoek invoering Waterspoor Bijlage 11 Handhavingsprogramma Handhavingsprogramma Gemeente Heimond 2002 Bedriifsbezoeken Handhaving van de milieuwetgeving heeft als doel het vasthouden van een optimale naleving van de milieuwetgeving door bedrijven. Daarvoor is het noodzakelijk dat zowel kwantitatief als kwalitatief voldoende bedrijfscontroles worden verricht. Kwantitatief wordt, evenals in 2001, gekozen voor de volgende bezoekfrequenties: Cat. 1 (laagste milieubelasting) Controle 1 x per 1 0 jaar Cat. 2 Controle 1 x per 5 jaar Cat. 3 Controle 1 x per 2 jaar Cat. 4 (hoogste milieubelasting) Controle lx perjaar Uitgaande van de ervaringscijfers van de afgelopen jaren, is aangenomen dat bij 20% van de bedrijven een eerste hercontrole nodig is en bij 5% een tweede hercontrole of andere vervolgactie. Deze uitgangspunten hebben, mede gebaseerd op de samenstelling van het bedrijvenbestand op 1 juli 2001, geresulteerd in het volgende uitvoeringsniveau: Tabel 1. Uitvoeringsniveau controles 2002. Categorie Aantal bedrijven Controles Eerste Tweede hercontroles hercontroles 1 641 64 1 3 3 2 784 157 31 8 3 335 168 34 8 4 82 82 1 6 4 Totaal 1§42 471 23 Handhavingsprobecten De 471 bedrijfscontroles zullen voor een deel in het kader van handhavingsprojecten worden uitgevoerd. Het projectmatig werken zorgt namelijk voor een verhoging van de efficiency. Zowel landelijk, in de regio Eindhoven en lokaal worden ieder jaar handhavingsprojecten geselecteerd. Op basis van deze selectie zullen in 2002 in Heimond de volgende projecten worden uitgevoerd: 1 . Probleembedrijven: In 2001 is een lijst opgesteld met bedrijven die regelmatig aanleiding geven tot (geur- of geluids)overlast, of waarbij regelmatig voorschriften worden overtreden. Bij de controle van deze bedrijven wordt waar mogelijk samengewerkt tussen het bevoegde gezag in het kader van de milieuwetgeving (b.v. de gemeente), de politie en het Openbaar Ministerie. 2. Risicovolle bedrijven In 2001 zijn alle risicovolle bedrijven geïnventariseerd. Deze bedrijven zijn in dat jaar ook bezocht. In 2002 worden opnieuw een aantal (her)controles gepland. Tevens zullen, waar nodig, meer diepgaande veiligheidsanalyses worden uitgevoerd. 3. Emissies Grote emittenten van geluid, geur, VOS en dergelijke controleren op de immissiepunten. Via de boekhouding en metingen ook op emissiepunten. 4. Brancheprojecten In één of meer actiedagen zullen branchegewijze bedrijven -worden gecontroleerd. Actuele branches zijn 'Opslag en transportbedrijven" en bedrijven die werken in continuedienst. Daarbij worden avond en weekeindcontroles voorzien. 5. Milieuzorg Bedrijven met milieuzorgsystemen worden benaderd als gelijkwaardige partners. Toezicht op hoofdlijnen aan de hand van de milieujaarverslagen. 6. Ketenbeheer In het kader van dit project wordt vooral gedacht aan controle op afgewerkte CFK's en handhaving van het Bouwstoffenbesluit. 7. Buitengebied Ten gevolge van de MKZ crisis zijn in 2001 minder acties in het Buitengebied uitgevoerd dan gepland. In 2002 worden extra actiedagen georganiseerd, waarbij aandacht wordt besteed aan flora en fauna, illegaal kappen, dempen van sloten, illegaal ontgronden e.d. 8. Vrijkomende agrarische bebouwingen Aandachtspunten zijn bestemmingsplanbepalingen en toezicht op sloop. Evenals bij de handhavingsacties in het Buitengebied gaat het hier om integrale handhavingsprojecten, waaraan door medewerkers van diverse disciplines wordt deelgenomen. 9. Veehouderijen Dit branchegerichte project richt zich o.a. op de omvang van de veestapel, de opslag en afzet van mest en de lozing van afvalwater. Dit project is in 2001, in verband met de MKZ crisis, niet uitgevoerd. 10. Geluidhinder Het regiobreed 'Gele en rode kaartenproject' uit 2001 wordt voortgezet. Het project moet leiden tot een vermindering van de geluidhinder in de woonomgeving en rond horecabedrijven. 11. CFK-besluit stationaire installaties Dit project richt zich op bedrijven die gebruik maken van stationaire installaties gevuld met CFK's (koelinstallaties e.d.). Voor een deel worden de taken overgenomen die de Inspectie Milieuhygiëne tot dusver op dit gebied vervulde. 1 2. Preventieproject In 2000 is het preventiebeleidsplan Heimond vastgesteld. In het kader van dit project zal bij een 40tal bedrijven uitvoerig worden ingegaan op het voorkomen van hinder, het beperken van afvalstromen enz. 1 3. Handhaving bodemtaken In verband met de overdracht van bevoegd gezagtaken van de provincie naar de gemeente is met ingang van 2002 capaciteit gereserveerd voor handhaving van de kwaliteit van bodem en grondwater, onder meer door toezicht bij bodemsaneringen. Concrete invulling van het handhavingsprogramma De uitgangspunten voor het adequate niveau van handhaving bij bedrijven leveren, gecombineerd met de geplande projecten de volgende concrete invulling van het handhavingsprogramma voor Heimond op: 1 . Standaard bedrijfscontroles In 2002 zullen 471 standaard (integrale) bedrijfscontroles worden uitgevoerd, verdeeld over de categorieën zoals aangegeven in tabel 1. Een deel van de controles valt samen met de handhavingsprojecten bij bedrijven die in tabel 2 zijn vermeld. 2. Handhavingsprojecten Bedrijven Het uitvoeren van bedrijfsbezoeken in het kader van projecten dient meerdere doelen. In de eerste plaats wordt hiermee een gelijke aanpak van de betrokken bedrijven bereikt. De aanpak kan kostenbesparend werken, maar biedt ook de gelegenheid om dieper in te gaan op de aspecten die in het project worden voorgestaan. In een aantal gevallen is extra capaciteit (bijvoorbeeld voor specialistisch onderzoek) noodzakelijk. In tabel 2 staat aangegeven hoeveel bedrijfscontroles in het kader van de diverse projecten worden gepland. Eén bedrijfsbezoek kan plaatsvinden in het kader van meerdere projecten. Totaal zullen ca. 200 bedrijven in het kader van één of meer projecten worden bezocht. Tabel 2. Bedrijfscontroles in het kader van proje ten Project Aantal te controleren bedrijven Probleembedrijven 50 Risicovolle bedrijven 40 Emissies 30 Brancheprojecten 25 Milieuzorgsystemen 5 Veehouderijen 40 Geluidhinder (horeca) 10 CFK beslui 10 Preventieproject .4 3. Handhavingsprojecten Overig Voor de integrale handhaving (waaronder actiedagen in het buitengebied) is capaciteit gereserveerd. Voor controle op de afvoer van afgewerkte CFK's is vooral administratief capaciteit benodigd. In de laatste week voor de jaarwisseling wordt wederom toegezien op de opslag van vuurwerk bij diverse verkooppunten in de stad. Ook deze controles worden uitgevoerd in samenwerking met de brandweer en politie. Tenslotte wordt er bij evenementen zoals kermis en het jazz-festival toegezien op de naleving van (geluids)voorschriften. 4. Handhavingsprojecten Bodem Met de overdracht van bevoegd gezagtaken door de provincie aan de gemeente heimond wordt ook de handhaving Wet Bodembescherming overgedragen. De gemeente zal erop moeten toezien dat de kwaliteit van bodem en grondwater wordt gehandhaafd. Mogelijke overtredingen moeten worden opgespoord en waar nodig moet bestuurlijk worden opgetreden. Bijzondere aandacht heeft hierbij het afvoeren van verontreinigde grond bij bodemsaneringen. Voor de handhaving van het Bouwstoffenbesluit is in het Milieuwerkprogramma een afzonderlijk budget geraamd. Ook voor de handhaving van het Besluit Ondergrondse Opslag in Tanks (BOOT) is in 2002 capaciteit geraamd. 5. Overige handhavingstaken Ten behoeve van een integrale handhaving is een regulier overleg noodzakelijk. De belangrijkste overlegstructuren zijn: - het periodiek overleg tussen de Milieudienst en de drie Heimondse politie- afdelingen; - het afstemmingsoverleg met andere overheidsinstanties (Grote Steden, Peel); - het overleg van het integraal handhavingsteam; - bestuurlijk handhavingsoverleg. In een aantal gevallen is bestuurlijk handhaven noodzakelijk, bijvoorbeeld door het opleggen van een dwangsom of zelfs sluiting van een inrichting. Zorgvuldigheid is daarbij van het grootste belang. In verband met de overdracht van de bevoegd gezagtaken bodem zal het aantal gevallen waarbij bestuurlijke handhaving noodzakelijk is toenemen. Teneinde het bedrijvenbestand up to date te houden wordt regelmatig milieusurveillance uitgevoerd met als doel illegale bedrijven en activiteiten op te sporen. De verschillende handhavende instanties verlenen elkaar hierbij bijstand (oog en oorfunctie). Budget handhavingsprogramma Voor het uitvoeren van het handhavingsprogramma is een kostenraming gemaakt die grotendeels gebaseerd is op de standaardproductprijzen die de Milieudienst hanteert voor integrale controles en hercontroles (tarief 2001 + 3% indexering). In tabel 3 wordt een overzicht gegeven van het geraamde budget. Voor de budgetten die geraamd zijn voor de begeleiding van evenementen en de handhaving bij bodemtaken, wordt verwezen naar andere onderdelen van het milieuwerkpro- gramma. Tabel 3. Raming benodigde budgetten Handhavingsprogramma 2002 Onderdeel Kostenbepaling Totaal in Totaal in Gulden Euro Standaard Bedrijfscontroles 471.400 + 3% 485.542 220.329 Cat. 1: 64 X 600 Cat. 2: 157 X 800 Cat. 3: 170 x 1000 Cat. 4: 82 X 1700 Eerste hercontroles 54.700 + 3% 56.341 25.566 Cat. 1: 1 2 X 400 Cat 2: 31 x 500 Cat 3: 34 X 600 Cat 4: 16 X 850 Tweede hercontroles 9.350 + 3% 9.631 4.370 Cat 1: 3 X 250 Cat 2: 8 X 350 Cat 3: 9 X 600 Cat 4: 3 X 550 Handhavingsprojecten Bedrijven 65.000 29.496 Probleembedrijven Risicovolle bedrijven Emissies 25.000 Brancheprojecten Milieuzorgsystemen 20.000 Veehouderijen Geluidhinder (horeca) 20.000 CFK besluit Preventieproject Handhavingsprojecten Overig 50.000 22.689 Actiedagen buitengebied, incl. 40.000 Vrijkomende agrarische bebouwing Vuurwerkcontroles 10.000 Evenementen zie zie begeleiding begeleiding evenementen evenementen Handhavingsprojecten Bodem zie bodem- zie bodem- Handhaving Wbb / bevoegd gezag programma programma Bouwstoffenbesluit BOOT Overige handhavingstaken 90.000 40.840 Afstemmingsoverleg 30.000 Milieusurveillance 40.000 Bestuurlijke handhaving 20.000 Bestuurlijke handhaving bodem zie bodem- zie bodem- p a programma T=otaal: 756.51 Binnen kosten standaardbedrijfscontroles. Bijlage lii: Milieucommunicatieprogramma Bijlage lii: Milieucommunicatieprogramma Milieucommunicatie moet niet zo zeer worden gezien als een afzonderlijke milieutaak, maar meer als een instrument om de uitvoering van andere milieutaken te ondersteunen. Vandaar dat communicatietaken, niet alleen onder de paragraaf Milieucommunicatie zijn opgenomen, maar daarnaast verspreid in het milieuwerkprogramma voorkomen. Voor een totaal-overzicht van alle milieucommunicatietaken, een detaillering ervan en inzicht in de uitvoerende organisatie, is dit milieucommunicatieprogramma als bijlage bij het werkprogramma opgenomen. Voor alle duidelijkheid is in de kolom Kosten aangegeven waar de betreffende post in het werkprogramma (bijlage 1) kan worden teruggevonden. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de werkprogramma's voor de Bestuursdienst (BD), de dienst Stadsontwikkeling (SO) en de dienst Stadsbeheer (SB). r100 ëin@ Onderwerp l@boeig p L.ALGEMEEN Algemene milieu- Burgers, bedrijven, Draagvlak vergroten Milieucommunicatie- MDRE E 8.413 fl. 18.540 communicatie natuur- en milieu- Alg. milieubewustzijn platform (secretariaat) (BD 3.5) (BD 3.5) organisaties, scholen vergroten en deelname klank- bordgroepen Milieuprogramma Burgers, bedrijven, Kennis Heimondse Programma en verslag MDRE E 1.000 fl. 2.204 en -jaarverslag verenigingen milieubeleidsplan verspreiden onder (BD 3.1 ged.) (BD 3.1 ged.) vergroten belanghebbenden, incl. Terugkoppelen publiciteit in media resultaten Baliefunctie Burgers Informeren Informeren/wegwijzen MDRE E 12.087 fl. 26.636 Bedrijven (BD 3.1 ged.) (BD 3.1 ged.) NMCH Scholen, burgers Uitv. werkzaamheden Werkzaamheden NMCH Gemeente p.m. p.m. Ondersteuning Natuur- en Ondersteuning Vergaderingen MDRE p.m. p.m. Natuur- en Milieucentrum werkgroep Milieucentrum Heimond Milieu- Ambtenaren gemeente Milieucommunicatie Advies en overleg Alle afdelingen In projecten In projecten communicatie- Heimond integraal onderdeel paragraaf in maken van beleid en beleids- en uitvoering uitvoerings- programma's Onderwerp DQeigr9op @kiOM«On in [)dolen Lokale Agenda 21 Burgers, bedrijven en Het opstellen en Projecten Diversen E 18.696 fl. 41.200 organisaties uitvoeren van een (BD 3.6 ged.) (BD 3.6 ged.) activiteitenprogramma Milieuprijs Bedrijven en Het stimuleren van Uitreiken milieuprijs MDRE/Afd. E 4.674 fl. 10.300 1 organisaties 1milieuvriendelijk gedrag l 1 communicatie (BD 3.1 0) 1(BD 3.1 0) 2. BEDRIJVEN Vergunningen/ Alle categorieën Kennis nieuwe en Mondelinge en MDRE E 4.000 fl. 8.815 amvb's, bedrijven bestaande milieu- schriftelijke info tijdens (BD 4.1 ged.) (BD 4.1 ged.) handhaving en Brancheorganisaties/ wetgeving vergroten bedrijfsbezoek bedrijfsbegeleiding ondernemersvereni- Positieve houding t.o.v. Publicaties in vakbladen gingen wetgeving/ handhaving lnformatiebijeen- Vergunningsvoorschrif- komsten ten worden nageleefd Aankondigingen Preventie handhavingacties Vergunningen/ Omwonenden Draagvlak t.a.v. Voorlichtingsavonden MDRE E 1.500 fl. 3.306 amvb's, milieuhinderlijke milieuhinderlijke voor omwonenden (BD 4.1 ged.) (BD 4.1 ged.) handhaving en bedrijven bedrijven vergroten bedrijfsbegeleiding Voorkomen bezwaar- en beroepsprocedures Inventarisatie problemen Duurzaam Bedrijven op Medewerking/draagvlak lnformatiebijeen- Projectgroep E 1.500 fl. 3.306 bedrijventerrein bedrijventerrein bij realisatie duurzaam komsten Milieu en (BD 4.1 ged.) (BD 4.1 ged.) Hoogeind bedrijventerrein economie Preventie Alle categorieën Stimuleren preventie van Branchegerichte MDRE E 2.348 fl. 5.1 74 bedrijven afval en emissies; bijeenkomsten/ Gemeente (BD 4.1 ged.) (BD 4.1 ged.) Brancheorganisaties/ overdragen van kennis voorlichting ondernemersver- aan ambtenaren Algemeen enigingen voorlichtingsmbteriaal ontwikkelen (info-map waarin ook vergunning kan worden bewaard) Workshop medewerkers Onde 1rwerp Doëlgroop etivr ei 3. BOUWEN W"tN Duurzaam bouwen Burgers, bedrijven, Kennisvergroting voor Voorlichtingsfolder Gemeente Binnen Binnen projectontwikkelaars, duurzaam bouwen (dubo-map) uitreiken bij bestaand bestaand architecten, Aanzetten milieubewust grondaankoopl indienen budget SO budget SO bouwbedrijven, woongedrag bouwaanvraag of woningcorporaties melding Positieve resultaten gerealiseerde projecten communiceren Voorlichting Burgers Kennisvergroting over Voorlichting in overleg Gemeente/GGD E 4.674 fl. 10.300 binnenmilieu gezond binnenmilieu met GGD (BD 6.5) (BD 6.5) Zonne-energie (zie ENERGIE 4. AFVAL Afvalcommunicatie Burgers, bedrijven Structureren van Activiteiten??? MDRE, Dienst Budg SB Budget SS afvalcommunicatie; Stadsbeheer + Bevorderen afd. afvalpreventie en communicatie -scheiding; Voorkomen zwerfvuil Hondenpoep Burgers Voorkomen van Publicatie MDRE, Dienst Deelvan Deelvan hondenpoep overlast hondenjournaal Stadsbeheer + totale budget totale budget afd. SB SB communicatie 5. WATER EN ENERGIE Waterplan Burgers, bedrijven, Communiceren Activiteiten?? Gemeente Budget SB Budget SB ambtenaren waterplan Zonne-energie Burgers, bedrijven, Stimuleren afname Promotie zonne-energie MDRE Deelname Deelname projectontwikkelaars, zonnepanelen d.m.v. nuimeting, Gemeente regionaal regionaal architecten, voorlichting, project project 1aannemers nieuwsbrief, folder etc 6. GEMEENTELtikE NEIMILIEUZORGtow GIM Ambtenaren en Creëren van draagvlak Uitvoeren MDRE Deelbudget Deel budget bestuurders gemeente voor invoering GIM communicatieplan GIM Gemeente Gim GIM Heimond Bijlage IV Bodemprogramma 1 TAKENPAKKET BODEM 2002 Pagina 1 Oméchrijving externe kosten structureel @prognose externe kosten @13 BIO (bijzonder inventariserend onderzoek) 47@125 00 287.äis@<)0 li,384,39 ó@631,98 orienterend onderzoek landsdekkend beeld 22.475,00 450.óo0,00 10,1 98,71 204.201,10 opstellen meerjaren programma ISV 19.500@00 periodiek bijstellen ]SV programma 19@425 00 1,8,50, 'o 8, 9@49 afstemming Provincie ISV 0 @i 4'soo$,oo Herijking programmering opstellen meerjaren programma Wbb 6.579,81@ opstellen jaarprogramma Wbb 8i,32-5,00 afstemming Provincie Wbb 11:1.96ó100 839,49 Partijkeuringen Bouwstoffenbesluit 65.000,00 65.000,00 29.495,71 29.495,71 verkennend onderzoek ISV 1 E@0.090,00 68.067,0,3 68.067,03 á0, @O Oò i !Bol 6 76 nader onderzoek ISV 31.5.;0' do l@7 016,76 saneringen ISV Ooioo. 112@500k0ó 17.016,76 51.060,27 advisering juridisch instrumentarium 29i0ó 0 @'O@ l@ 3,431 89 Projectgroep bodem 4.633,26 verkennend onderzoek Wbb 1 1 @5@óóoiQ0 1 i 5@000 00 52.1 84,72 52.184,72 @.015,60 nader onderzoek Wbb 20@000,00 20.0biDÖO 9@Ols,60 saneringen Wbb 12.150d@òO 91.50óó0 5.672 2h 17.016 76 adviezen Wbb 4.360,00 1.973,94 Onderhoud monitoring 1.480,00 671@ 59 rapportage ]SV gemeente Helmond 7@,400 00 3@357 97 rapportage Wbb gemeente Heimond 2.di4@78 bodemkwaliteitskaart actualisatie -7.400.00@ 3.1357. 97: lmplementatie NAZCA/Globis MILIEUDIENST REGIO EINDHOVEN Vestiging Heimond 1-11-01 TAKENPAKKET BODEM 2002 Pagina 2 Omschrijving ciuldens Euro tructureel prognose externe kosten structureel @prognose externe kosten .50.000,00 bodemonderzoek asbest 21.999,01 22.689,01 bodemonderzoek algemeen 21 @@00,00 9@796,17 7.941"15 saneringen algemeen 1 o@000,00 30ioodïoó@@ 4.597,80 13.613,41 adviezen en instructies algemeen 16.530,00 7,500,99 beoordelen onderzoek grondtransacties derden 30.000i00 13@61 3,4i Werkgroep bodem 7.975,00 3.618,90 in het kader van de uitvoering Wet milieubeheer toetsen nuisit onderzoek Wm 14.500,00 6.579,81 toetsen opzet nu(sit onderzoek Wm 7@250,00 3.289,91 in het kader van de uitvoering Woningwet Overleg BWT (1 maal 1 2 weken) 5.800,00 2.631,93 toetsen onderzoek BWT is.ooooo 6.806,70 opstellen bodemparagraaf bestemmingsplannen 1 o@000,00 4@537,80 in het kader van de uitvoeren van het Bouwstoffenbesluit bijhouden meidingregistratie Bouwstoffenbesluit 3.000,00 1.361,34 opstellen handhavingsprogramma Bsb 3.006,06 i.361,34 preventieve handhaving :zs@oooloo 1 1.344 si Handhaving Bouwstoffenbesluit 30.000"00 1 0.000,00@ 13.613,41. toetsing meldingen Bouwstoffenbesluit 55@000,00 24.957,91 voortkomen uit het BOOT bijhouden tankbestand 1 o iooo.,00 4.537,80 opstellen handhavingsprogramma BOOT 3@000@00 1.361,34 toetsen onderzoeklmelding BOOT 3@000,00 1.361,34 Handhaving BOOT 10.000,00 4.537,80 uitvoering van de Wet stedelijke vernieuwing opstellen programma bedrijvenregeling iiioo,oo 5.036,96 ,bedrijvenregeling toepassen subsidieregeling 35 -i 501,00 16.960,37 MILIEUDIENST REGIO EINDHOVEN Vestiging Heimond 1 -1 1 -01 TAKENPAKKET BODEM 2002 Pagina 3 Omschrijving Quidens Euro structureel prognose externe kosten structureel prognose externe kosten toepassen juridisch Instrumentarium ISV 29.600,00 i,3,.431,89 beschikking niet ernstig PM @PM beschikking ernst en urgentie PM beoordeling saneringsonderzoek PM beschikking saneringsplan PM PM beschikking ernst en urgentielsaneringsplan PM PM melding niet in behandeling PM PM onthouding goedkeuring PM PM vaststelling saneringsverslag PM PM beoordeling nazorg-, PM PM@ beoordeling grondwatersanering PM PM behandeling zienswijzen pm behandeling bezwaarschriften PM PM controle uitvoering PM PM, handhaving Pm PM: faciliterende taken regulier overleg B5 (brabantse steden)-- 5. 1 80, 00 2.350,58 Landelijk overleg ISVIBEVER sliáoloo 2@350,58 advisering voorlichting Bouwstoffenbesluit 25.ó00100 441.51 voorlichting advisering asbest 3@700,00 1,678,99 adviezen bedrijvenregeling 24.976,00 11.333,16 ó0 16.336,09 advisering bodem taxaties (makelaars) 36 0,00 informatie aan burgers/baliefunctie i 6.ópo,oo .6.806,70 Beleidsontwikkeling bodem algemeen 5.180,00 2.350,58 Beleid mbt asbest 14i80 6.715,95 QIQO Beleid mbt Bouwstoffenbeslu.it 3@.700@00 1.678"99 9.250@00 4.197,47 Implementatie BEVER 3.357,97 bodembeheerplan beheer actualiseren 7 -@4 Ö@öo ,bijhouden bodemarchief MILIEUDIENST REGIO EINDHOVEN Vestiging Heimond 1 -1 1 -01 TAKENPAKKET BODEM 2002 Pagina 4 Ornschrijving ldens Eura ulal structureel @prognose externe kosten structureel ---7]prognose externe kosten erngroep Actief bodembeheer Brabant i 80,1 oo VNG- overleg Werkgroep bodem (WEB) 5.180,00 Bijdrage kosten Kerngroep ABB 15.000,00 evaluatie bodembeleid 18@500,00 8;394 93 Onderhoud NAZCA/Arcview/Globis 12.Ö25,00 6.456 @7 1 totaal f] 597.1 35,00 fié64.730-,-00 fl 1,397.875,00 270.968,05 äói'.641,32 622.983,51 MILIEUDIENST REGIO EINDHOVEN Vestiging Heimond 1-11-01 |