- Bestuur
- Raadsvoorstellen RV 76 Stedenbouwkundigplan Hatematerrein
Raadsvoorstellen RV 76 Stedenbouwkundigplan Hatematerrein
Documentdatum | 05-03-2002 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Raadsvoorstellen |
Samenvatting |
Bijlage: 76 Raadsvergadering d.d.: 5 maart 2002 B&W d.d.: 19 februari 2002 Dienstlafd.: SO.PBH Onderwerp: Stedebouwkundigplan Hatématerrein Aan de gemeenteraad, 1. Inleiding In december 2000 is uw Raad akkoord gegaan met: - Het "Koopcontract gronden Hatématerrein", waarin de aankoop van ca. 19 ha. grond is geregeld; - De "Samenwerkingsovereenkomst Ontwikkeling Hatématerrein", waarin de samenwerking op hoofdlijnen tussen Gemeente, Van Wijnen en Gamma Holding is geregeld. Hierbij is in principe besloten tot de oprichting van een Grondexploitatiemaatschappij (GEM) voor gezamenlijk risico van de Gemeente en Van Wijnen. In de loop van 2001 is vervolgens intensief gewerkt aan de planontwikkeling op hoofdlijnen. Veel aandacht is hierbij noodzakelijk gebleken van de totstandbrenging van stedelijke samenhang. Het betreft o.a. de relatie met het centrum, met het N.S.-station en met de hoofdwegenstudie. Ook de afstemming tussen de (mogelijke) functies op het Hatématerrein en de programma's die elders in de stad worden gerealiseerd was en blijft een punt van aandacht. Verder is het van belang te onderkennen dat een dergelijk planontwikkelingsproces een continue interactief proces is. Zo wordt de stedenbouwkundige planopzet beïnvloed door aspecten als bodemsanering, geluidberekeningen, civieltechnische gegevens, tussentijdse grondexploitatieberekeningen, verwerkings(on)mogelijkheden enz. Het stedenbouwkundig bureau Soeters/Van Eldonk/Ponec, is er - onder begeleiding van de Gemeente en Van Wijnen - in geslaagd om de complexe opdracht te vertalen in een stedenbouwkundig plan, waarin de bovengenoemde aspecten in samenhang en kwalitatief hoogwaardig zijn verwerkt. In dit voorstel zullen wij een en ander nader toelichten en wordt uw Raad tenslotte verzocht akkoord te gaan met het "Stedenbouwkundig plan Hatématerrein". 2. Ambities De start van de planontwikkeling werd gevormd door het formuleren van de ambities voor dit nieuwe stadsdeel. Door middel van ambtelijk/bestuurlijk overleg tussen de Gemeente en Van Wijnen en door oriënterend overleg in de raadscommissie SO is grip verkregen op de ambities die richtinggevend zijn voor het stedenbouwkundig plan en het te realiseren programma. In hoofdlijnen kunnen de ambities als volgt worden verwoord: Er dient sprake te zijn van stedelijke samenhang, waarbij het Hatémaplan optimaal wordt verankerd in de structuur van de stad. Aspecten die hierbij een rol spelen zijn: - De vastgestelde beleidslijn in de kernstadvisie: uitbreiding van de centrumgordel in zuidelijke richting. Gemeenteraad van Heimond blz. 1 Bijlage: 76 Totstandbrenging van een optimale relatie met het centrale N.S.-station. Totstandbrenging van een optimale relatie met de centrumvisie door realisering van een programma dat complementair is aan dat van het centrum en door realisering van goede ruimtelijke verbindingen. Goede inpassing van het Hatématerrein in relatie tot de toekomstige hoofdwegstructuur. Uitdrukkelijk dient het Hatémaplan te bewerkstelligen dat de Annabuurt uit haar isolement wordt gehaald. w Op deze strategische locatie nabij station en centrum dient een intensief stedelijk studie tot stand te worden gebracht. Dit dient te worden vertaald in: - Een plan met een bovengemiddelde dichtheid - Realisering van een mix van functies - Een plan met stedelijke allure ¿ De specifieke potentie van de locatie dienen te worden benut. Het betreft ~ naast de directe nabijheid van station en centrum- de aanwezigheid van het kanaal en de insteekhaven. 3. De onderdelen van de opdracht nader onder de loep genomen 3.1 Het Hatémaplan in relatie tot het centrale N.S.-station ]n gezamenlijk overleg tussen gemeente, bureau Soeters en BVR heeft een eerste verkenning plaatsgevonden betreffende de toekomst van het centrale N.S.-station in Heimond. Deze verkenning heeft geleid tot het inzicht dat verplaatsing van het N.S.-station in westelijke richting naar een positie tussen het kanaal en de kruising Verlengde Stationsstraat/spoorlijn op uitstekende wijze zou voldoen aan de geformuleerde ambities met name t.a.v. de samenhang centrum/Hatématerrein. Uitgangspunt hierbij is de totstandbrenging van een knooppunt rondom het nieuwe N.S.-station aan de kop van het Hatématerrein. Na consultatie van de raadscommissie SO is dan ook het uitgangspunt vastgesteld dat het stedenbouwkundig plan voor het Hatématerrein dient te worden geënt op de verschuiving van het station. Het plan dient echter zodanig te worden opgezet, dat er eveneens sprake is van een optimale oplossing, indien de stationsverplaatsing uiteindelijk niet haalbaar blijkt. De verdere uitwerking van dit knooppunt zal een afzonderlijk project vormen, waarbij veel partijen zijn betrokken en waarvan een langere looptijd nodig zal zijn dan voor het Hatémaplan. Bij deze verdere uitwerking dient een definitieve oplossing te worden gevonden voor de hoogteligging van het spoor. Duidelijk is in eik geval dat hoog spoor een aantal evidente nadelen met zich meebrengt en dat de inzet dient te zijn gericht op ondertunneling van het spoor. 3.2 De ontsluiting van het plangebied in relatie tot de hoofdwegenstructuur. Om de verkeersafwikkeling van het intensief te bebouwen plangebied goed te reguleren is een extra ontsluitingspunt aan de zuid-westzijde van het plangebied door middel van een brug over het kanaal noodzakelijk. Deze extra aansluiting heeft ook tot doel om de uitstraling van een goede toegankelijkheid c.q. een goede verbinding met de stad te verkrijgen. Op basis van de ontwikkelde scenario's voor de hoofdwegenstructuur kan worden geconcludeerd, dat realisering van de genoemde extra ontsluiting in alle gevallen een logische keuze is. 3.3 Voorlopig programma Bij de start van de opdracht is een voorlopig programma aangegeven dat als leidraad voor de planontwikkeling gold. In dit voorlopig programma waren de functies wonen, kantoren, leisure, onderwijs en bedrijven opgenomen. Voor een aantal programma-onderdelen gold dat de haalbaarheid en de omvang nog onzeker waren. Als gevolg van deze onzekerheid dient het stedenbouwkundigplan flexibel te zijn. Eventuele wijzigingen dienen binnen het stedenbouwkundig plan op te vangen te zijn. Gemeenteraad van Helmond blz. 2 Bijlage: 76 3.4 Het studiegebied De stedenbouwkundige visie dient te worden ontwikkeld van het gehele gebied binnen de spoorlijn, het kanaal, de insteekhaven en de Montgomerylaan. Er worden hierbij 3 deelgebieden onderscheiden, waarvoor de planuitwerking verschillend is: A: Het kemgebied Dit gebied omvat de aangekochte gronden van de GEM plus eventueel (gedeelten van) nog te verwerven terreinen aan de noordzijde. Voor dit gebied is de opgave om een zo concreet mogelijke stedenbouwkundige uitwerking te geven. B: Het zuidelijke gedeelte van het nieuwe knooppunt Dit gebied omvat o.m. de terreinen van de voormalig cacaofabriek, Slits en De Wit (gedeeltelijk). De definitieve stedenbouwkundige planvorming voor dit gebied zal tot stand komen bij de uitwerking van het nieuwe stationsknooppunt. Het is echter noodzakelijk om een goede ruimtelijke en functionele relatie tot stand te brengen tussen het kerngebied en dit nieuwe knooppunt. In het stedenbouwkundige plan Hatématerrein dient e.e.a. voor dit deelgebied inzichtelijk te worden gemaakt door middel van een verkavelingsvoorstel dat een minder definitief karakter heeft De grens tussen de deelgebieden A en B is flexibel. C: De Annabuurt In het stedenbouwkundig plan dient te worden aangegeven op welke wijze de relatie tussen het Hatémaplan en het huidige N.S.-station via de Annabuurt wordt gelegd. Dit is noodzakelijk, omdat het niet zeker is of de verschuiving van het N.S.-station uiteindelijk haalbaar zal blijken. Zelfs indien dit wel het geval is, zal de voorbereiding en uitvoering jaren in beslag nemen. Vanuit bovengenoemde invalshoek dient op structuurniveau te worden aangegeven wat dit betekent voor de Annabuurt (verbindingen/straatprofielen e.d.). Daarnaast dient de planopzet voor het Hatématerrein een bijdrage te leveren aan het wegwerken van het isolement van de Annabuurt. Het uitwerken van de herstructurering van de Annabuurt op het niveau van de bouwblokken en de woonomgeving zal plaatsvinden in het kader van het "Strategisch voorraadbeheer Helmond-West" en hoort niet tot de opdracht voor het stedenbouwkundig plan. 3.5 Specifieke randvoorwaarden In de gemeentelijke Nota van Randvoorwaarden zijn richtlijnen opgenomen t.a.v. de ruimtelijke invulling, milieuaspecten, groen en water, verkeersaspecten, civiel-technische randvoorwaarden e. d. Als meest beïnvloedende aspecten kunnen worden genoemd: - De geluid en geurcontouren als gevolg waarvan aan de zuid- en oostzijde van het plangebied geen woningbouw mag worden gerealiseerd; - De resultaten van het bodemonderzoek; - De benodigde omlegging van de hoge druk gasleiding, waartoe een minimum bebouwingsafstand van 16m', in acht dient te worden opgenomen; - Het uitgangspunt om in het kader van het waterplan te komen tot de hernieuwde inpassing van een tracé voor de Oude Aa binnen het plangebied. 4. Het plan in relatie tot de programmatische uitgangspunten In het boekwerk is het stedenbouwkundig plan op hoofdlijnen uitvoerig omschreven. Naar de mening van ons college is er sprake van een kwalitatief zeer hoogwaardig plan, waarin de genoemde uitgangspunten in een optimale samenhang zijn verwerkt. Bij de planuitwerking is een iets omvangrijker functioneel programma tot stand gekomen dan in het voorlopig programma wat geïndiceerd De onderstaande tabel geeft inzicht in de verschillen. Functie Voorlopig programma Stedenbouwkundigplan plangebied 19 ha. studiegebied 25 ha. ¿ Wonen minimaal 450 woningen ca: 1050 woningen ¿ Kantoren minimaal 15.000 m" bvo 41.800 m' bvo maximaal 40.000 M2 bvo (terrein: 2,5 ha.) ¿ Leisure 30.000 m' bvo 33.900 m2 bvo (terrein: 4 á 4,5 ha.) Gemeenteraad van Heimond blz. 3 Bijlage: 76 ¿ Bedrijven 25.000 m bvo 23.800 m' bvo (terrein: 4 ha.) ¿ Onderwijs ca: 3 ha. Aan rand plangebied De verschillen kunnen grotendeels worden verklaard doordat het programma horende bij het stedenbouwkundig plan over een groter gebied is berekend dan het voorlopig programma; ni. inclusief de bedrijventerreinen aan het kanaal en inclusief het Ruwdoekmagazijn. Daarnaast zijn van invloed geweest: Het uitgangspunt van een hogere bebouwingsdichtheid (conform standpunt commissie SO). Het uitgangspunt van een budgettair neutrale grondexploitatie. Onderstaand wordt per programmaonderdeel aangegeven op welke wijze bij de verdere planuitwerking dient te worden omgegaan met de geconstateerde verschillen. Woningbouw Geconstateerd kan worden dat de intensivering van het programma grotendeels is vertaald in een groter woningbouwprogramma. De verklaring hiervan is gelegen in - het uitgangspunt om de Annabuurt uit zijn isolement te halen, gekoppeld aan de uitdrukkelijke wens van de bewoners om een zodanig aantal nieuwbouwwoningen te realiseren dat er een reëel draagvlak ontstaat voor voorzieningen in de buurt; - de aard en stedenbouwkundige kwaliteit van het plan die een uitstekende woonmilieu opleveren; - het feit dat de programmaonderdelen kantoren en leisure zijn opgevoerd tot een commercieel maximum. De verhoging van het woningaantal vereist dat de verdere specificatie van het woningbouwprogramma zorgvuldig wordt afgestemd op het volkshuisvestingprogramma voor de stad in de komende jaren. Op voorhand wordt voor het Hatémaprogramma de volgende lijn vastgesteld: Het woningbouwprogramma dient voldoende sociale huurwoningen te omvatten (richtlijn 100 á 150 woningen) Uitgangspunt is dat Wocom als afnemer van deze woningen gaat fungeren tegen de gebruikelijke kosten- kwaliteitscriteria. Een en ander in overleg tussen van Wijnen Zuid en Wocom. Wocom heeft inmiddels toegezegd dat men wil overgaan tot upgrading van de Annawijk conform het Plan Strategisch Voorraadbeheer. Het woningbouwprogramma dient voldoende goedkope koopwoningen te omvatten (richtlijn 1 00 á 150 woningen van < e 140.000,--) Opnemen van een aantal huurwoningen, bij voorkeur in de woon-zorg sfeer (richtlijn ca 150 woningen). De doorlooptijd (realisatietijd) van het woningbouwprogramma dient zorgvuldig te worden afgestemd op de overige plannen in de stad. Dit kan betekenen dat de doorlooptijd van de uitvoering dient te worden verhoogd van ca. 6 jaar naar ca. 1 0 jaar. Kantoren In het plan is een kantorenoppervlakte van ca. 42.000 m2 bvo. geprojecteerd, hetgeen ruim boven het aangegeven minimum is gelegen. Een en ander komt voort uit de verhoogde potentie als gevolg van het mogelijke nieuwe stationsknooppunt en uit de onmogelijkheid om in een groot deel van het plangebied woningbouw te projecteren. Een bijkomend aspect is dat er reeds opties zijn voor realisering van een deel van het programma, namelijk een nieuw hoofdkantoor voor Gamma Holding en een kandidaat voor de afname van een kantoorgebouw van 4500 m2 bvo. Momenteel wordt door de afdeling Economische Zaken een inventarisatie gemaakt die dient te leiden tot een geactualiseerde kantorennota. Uitgangspunt is vooralsnog om de aangegeven kantooroppervlakte te handhaven totdat een bijstelling noodzakelijk blijkt. Leisure Gemeenteraad van Helmond blz. 4 Bijlage: 76 In het plan is ca. 34.000 m2 bvo aan leisurefuncties geprojecteerd, deels in de zuidpunt van het plan; deels nabij het nieuwe stationsknooppunt. De verdere specificatie van het leisureprogramma kan plaatsvinden nadat de verkenning op stedelijk niveau is afgerond. Daarna kunnen de leisurefuncties voor het Hatématerrein worden benoemd. Tevens zal dan worden aangegeven of er sprake is van één samenhangende thematische invulling of van meerdere verschillende functies die passen bij de aard van de locatie. Vooralsnog liggen leisurefuncties, die qua aard en schaal iets te groot zijn voor het centrum maar die wel complementair zijn aan het centrum, het meest voor de hand. Hierbij zou gedacht kunnen worden aan functies als een sport en healthvoorziening, beursgebouwltradecentrum e.d. w Bedrijven Aan de oostzijde van het plangebied is 24.000 m2 bvo aan bedrijfsruimte geprojecteerd hetgeen nagenoeg gelijk is aan het voorlopig programma. Deze situering is logisch vanwege de aansluiting op het bedrijventerrein Hoogeind en vanwege de milieurandvoorwaarden. Bezien wordt of een woon/werk milieu hier kan worden geprojecteerd. ¿ Onderwijs T.a.v. de lokatiekeuze voor de MBOIHBO onderwijsvoorziening bestaat nog geen definitieve duidelijkheid. In het toekomstige knooppunt rondom het eventuele nieuwe station is voldoende ruimte aanwezig om een dergelijke functie te projecteren. Ook blijft de mogelijkheid aanwezig om de in het plan aangegeven vlekken van leisure of bedrijven deels om te wisselen voor deze MBO/HBO onderwijsvoorziening. 5. Verwerving aangrenzende bedrijventerreinen De opdracht aan de stedenbouwkundige hield in dat er over de grenzen van de aangekochte gronden heen diende te worden ontworpen. Dit om de stedelijke samenhang tot stand te brengen. De meerwaarde van de gepresenteerde totaalvisie is zo evident, dat zowel de gemeente als van Wijnen er de voorkeur aan geven om de gronden grenzend aan het plangebied te verwerven. Het betreft de bedrijven aan het kanaal (excl. de Cacaofabriek) en het Ruwdoekmagazijn. Dit voornemen betekent dat de betreffende gronden bij de GEM zullen worden ingebracht. De verrichtte exploitatieberekeningen wijzen uit dat een en ander haalbaar is met behoud van een budgettair neutrale grondexploitatie. 6. Relatie Annawijk Een zeer belangrijk uitgangpunt is dat het isolement van de Annawijk dient te worden opgeheven. Het stedenbouwkundig plan voorziet hierin op een drietal niveau's: Door de omvang van het woningbouwprogramma van ca. 1.050 woningen ontstaat een aaneengesloten woongebied van meer dan 1.500 woningen. Op deze wijze wordt een basis gelegd voor realisering van commerciële en publieke gemeenschappelijke voorzieningen. Aard, omvang en situering van bedoelde voorzieningen dient nader te worden uitgewerkt in combinatie met de plannen tot upgrading van de Annawijk. Het plan voorziet in 2 assen die het plangebied verbinden met het centrum en station. Het voornemen is om de as naar het bestaande station door de Annawijk in eik geval voor voetgangers door te trekken naar de overzijde van het spoor. De wijze waarop dit plaats kan vinden is sterk afhankelijk van de toekomst van het station en van de eventuele mogelijkheid tot ondertunneling van het spoor. Aan de zuidzijde van de Hoogeindsestraat wordt woningbouw geprojecteerd die qua bouwmassa wordt afgestemd op de bestaande bouwmassa. De reconstructie van het profiel van de Hoogeindsestraat en de inpassing van de 'Nieuwe Oude Aa' zal een positief effect hebben op de kwaliteit en uitstraling van de Annabuurt. 7. Inspraak 1 communicatie Het concept- stedenbouwkundig plan is besproken met de belangrijkste direct belanghebbenden, namelijk: Gemeenteraad van Helmond blz. 5 Bijlage: 76 de bewoners van de Annabuurt; de Hoogeindsestraat Ondernemerskring (HOK) woningcorporatie Wocom. De verslagen van deze besprekingen zijn bijgevoegd. In het algemeen reageert men zeer positief op het plan en ziet men de verdere uitwerking positief tegemoet. Met name de bewoners zijn positief over het hogere woningaantal vanwege de mogelijkheid tot realiseren 1 handhaving van buurtvoorzieningen. Wel bestaat er enig cynisme over het feit dat eerdere plannen geen doorgang hebben gevonden. De ondernemers hebben sterk benadrukt dat bestaande milieurechten gerespecteerd dienen te worden. Voor het vervolg van de planuitwerking zal een klankbordgroep worden geïnstalleerd waarin alle belanghebbenden zijn vertegenwoordigd. Aandacht is nodig voor de communicatie breed in de stad. Hiertoe wordt een communicatiebureau geselecteerd en zal een communicatieplan worden opgesteld. 8. Vervoigproces Na vaststelling van het stedenbouwkundigplan door uw Raad zullen de volgende vervolgstappen wordt gezet: - Opstellen van een juridisch contract waarmee de GEM definitief wordt opgericht; - Voortzetting van het verwervingsoverleg; - Verdere uitwerking van het programmaonderdeel Leisure; - Benoemen van de te onderscheiden deelprojecten en uitwerking van het eerste deelproject (gelegen in de zuid-west hoek van het plangebied). - Verdere uitwerking van het gewenste architectuurbeeld; - Verdere uitwerking van de kwaliteits en ontwerprichtlijnen van het openbaar gebied. - Nadere studie naar de stationsverplaatsing en het nieuwe knooppunt. De planning is er op gericht om - na sloop en bodemsanering- eind 2003 te starten met de eerste bouwwerkzaamheden Wij zijn van mening dat met het stedenbouwkundig plan van het Hatématerrein de voorgenomen hoogwaardige herstructurering van de zuidelijke centrumrand daadwerkelijk tot stand wordt gebracht. Wij stellen uw Raad voor bijgaand concept-besluit vast te stellen. Het advies van de commissie stedelijke ontwikkeling zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Heimond, De burgemeester, Mr. W.J.B.M. van Eik. De secretaris, Mr. A.C.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Heimond blz. 6 Bijlage: 76 BESLUIT Bijlage: 76 Raadsvergadering d.d.: 5 maart 2002 De raad van de gemeente Heimond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 9 februari 2002. gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: het Stedebouwkundigplan voor het Hatématerrein vast te stellen. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 5 maart 2002, bijlage 76. De raad voornoemd, De voorzitter, De secretaris, Gemeenteraad van Heimond blz. 1 Bijlage: 76 |