- Bestuur
- Commissiestukken Jaarverslag 2000 VVV Stadspromotie
Commissiestukken Jaarverslag 2000 VVV Stadspromotie
Documentdatum | 20-09-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Economische Zaken, Zorg, Ouderenbeleid en Sport |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
AN laarsjes heb ik nooit g( alle ecteur 'Vall Mee Jaarverslag 2000 Stichting VVV/Stadspromotie Heimond h d een glimlach in brabant Markt 211 Postbus 695, 5700 AR Helmond Telefoon: 0492-554184 Telefax: 0492-546866 E-mail: info@vvvhelmond.nl Internet: v",Y~.vvvhelrnond.nl INHOUDSOPGAVE Voorwoord xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx7 VVV / ANWB winkel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx8 Externe diensten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 10 Promotie Evenementen Productontwikkeling Organisatie ....................................... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 13 Huisvesting Organisatiestructuur Bijlagen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 15 Bijlage l; Omzetten VVV/ANWB agentschap winkel Bijlage 2; Resultatenrekening 1999 ten opzichte van 1998 en begroting 1999 Bijlage 3; Kopie accountantsverklaring VB Deloitte &Touche accountants 5 Stichting VVV/Stadspromotie Heimond VOORWOORD Het eerste jaar van het nieuwe millennium was voor Stichting VVV/Stadspromotie Hehnond een bijzonder ener- verend jaar. Per 1 maart 2000 stelde het bestuur officieel de heer Peter-Paiil van Meerwijk aan als nieuwe directeur. Hiermee kreeg de organisatie een nieuwe, daadkrachtige dagelijkse leiding. Mede dankzij deze nieuwe impuls heeft Stichting VVV/Stadspromotie Hehnond zich opvallend gema- nffesteerd in tal van activitei- ten. De rfledia hebben hiervan uitgebreid verslag gedaan, getuige de vele publicaties. In dit jaarverslag zullen de belangrijkste gebeurtenissen en activiteiten van het afge- lopen jaar worden vermeld. Leidraad hierbij zijn de volgen- de hoofddoelstewngen: ¿ Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristisch/recreatieve mogelijkheden in Hehnond en omgeving en het voorlichten omtrent de toe- ristisch/recreatieve mogelijkheden; ¿ Het binnen en buiten de gemeentegrenzen stelselmatig bevorderen van de positieve beeldvorming van Helmond en haar omgeving in de ruimste zin van het woord. In dit jaarverslag is een onderverdeling gemaakt in de infor- matieverstrekking en de externe diensten (promotie, eve- nementen en overige activiteiten) en de organisatie wordt nader toegelicht. Het bestuur dankt de medewerkers van Stichting VVV/Stadspromotie Helmond voor hun inzet en betrok- kenheid in het afgelopen jaar. Mede dankzij hun inbreng is het jaar 2000 succesvol verlopen en kan Stichting VVV/Stadspromotie Helmond met een gerust hart de toe- komst in kijken. J. R Witteveen Voorzitter 7 Stichting VVV/Stadspromotie Heimond VVV/ANWB-WINKEL In het jaar 2000 wisten veel mensen de weg te vinden naar de VVV/ANWB-winkel, die is gevestigd in een karakteristiek Ondanks het wegvallen van de landelijke kaartverkoop van pand aan de Markt 21 1. grootschalige evenementen is door uitgekiend beleid de kaartverkoop van de locale activiteiten (bijvoorbeeld Stichting VVV/Stadspromotie Hehnond heeft een belang- Lentefesüval Arümond, Circus Herman Renz en Plato) rijke voorlichtende rol. Deze wordt voor een groot deel behoorlijk toegenomen. Het publiek waardeert deze ser- vervuld door de medewerkers van de VVV/ANWB-winkel. vice bijzonder. Ook de verenigingen ervaren deze vorm van Het betreft hier niet alleen het verstrekken van (gratis) dienstverlening zeer positief informatie over de toeristisch-recreatieve mogelijkheden en evenementen in en rond Helmond, maar ook het infor- De verkoop van binnenlandse arrangementen is ook toege- meren over landelijke acti- nomen. Dit zijn voorname- viteiten en over bijvoorbeel lijk doe- en musicalarrange- internationale kampeermo- menten geweest. Daarnaast gelijkheden. Dit betekent worden er hotelovernach- o.a. het persoonlijk, schrifte- tingen geboekt voor zowel lijk en telefonisch beantwo- de recreatieve als zakelijke rden van vragen en het ver- markt. Om aan klantenbin- strekken van inlichtingen en ding te doen zijn de men- adviezen en het verkopen sen die eerder bij de VVV/- van de daarbij behorende ANWB-winkel geboekt heb- producten. Het besttii-ir ziet ben door middel van vakan- dit als een belangrijke taak tiekaarten en mailings op en wil daarom graag deze de hoogte gebracht van service aan de inwoners van acties. Helmond blijven aanbieden. Tevens zijn er boekingen Stichting VVV/Stadspromotie verzorgd van lokale dagar- Helmond heeft ook dit jaar rangementen waarbij lokale veel tijd besteed aan het bezienswaardigheden en reorganiseren en verbeteren ondernemers betrokken van de informatieafdeling. Er zijn. is een nieuw computernet- werk geïnstalleerd en de Stichting VVV/Stadspro- medewerkers hebben op dit @/1" motie Helmond is reeds in gebied diverse cursussen 99 begonnen met het gevolgd (o.a. Toerinfo) om ontwikkelen van nieuwe nog sneller en efficiënter te Helmond artikelen met het k-tinnen werken. Alle medewerkers hebben met goed 'Heltnond, een glünlach in Brabant'4ogo. In 2000 zijn deze gevolg de cursussen voltooid. artikelen via de winkel op de markt geïntroduceerd. Zo is de serie reeds bestaande producten uitgebreid met stic- Als proef is de VVV/ANWB-winkel gestart met verschillen- kers, gastendoekjes, caps, gifts en mokken. Deze artikelen de donderdagavondopenstewngen in de zomermaanden zijn populaire cadeautjes gebleken. De winkelverkoop is van 1999. In de zomer van 2000 is dit herhaald. De resulta- dan ook goed verlopen. Ook hebben wij het bedrijfsleven ten waren onvoldoende van aard om dit te continueren. in uitgebreid geïnformeerd over deze nieuwe Helmond- 2001 wordt de situatie opnieuw bekeken, met het oog op souvenirs en vele bedrijven hebben deze artikelen opge- de mogelijk nieuwe huisvesting voorzien van een nieuwe nomen in him kerstpakketten. Wij denken hiermee een winketformule. nieuwe markt te hebben gevonden. 8 Jaarverslag 2000 Ook de VVV-geschenkbon is in 2000 uitstekend verkocht. de maand november een mailing verstuurd, waarop een Om het gebruik bij het bedrijfsleven te bevorderen is er in goede respons kwam. in het jaar 2000 werd voor de twe- de maal gezamenlijk door alle VVV's uit de Peel en Kempen een VVV-geschenkbonboekje uitgegeven. De deelnemende e,ck"@, #efW&4v, winkeliers hebben dit als plezierig ervaren. Stichting VVV/Stadspromotie Hehnond heeft dankzij de inzet van t",4" mevrouw Irene Swinkels het aantal acceptante@n met ruim 70 nieuwe acceptanten weten te verhogen. De hierbij Hoogseizoen voor behorende contributies komen ten goede aan Stichting medewerkers VVV/ANWB VVV/Stadspromotie Helmond. De ANWB houdt elk jaar verschillende malen een 'mystery shopping'-onderzoek bij de VVV/ANWB agentschappen. Gekeken wordt onder meer naar het ontvangst in het agentschap, de indruk van het agentschap, de vaardigheden van de employés en het nemen van afscheid van de klant. Op alle punten scoorde de VVV/ANWB-winkel Hehnond erg goed.Ten opzichte van vorig jaar viel de score zelfs nog hoger uit. Aly 9 Stichting VVV/Stadspromotie Heimond EXTERNE DIENSTEN: STADSPROMOTIE De afdeling Stadspromotie van Stichting VVV/Stads- Evenementenborden bij de invalswegen promotie Helmond houdt zich o,a. bezig met promotie, Stichting VVV/Stadspromotie Helmond is eigenaar en de evenementen (ondersteuning, advisering en organisatie) beheerder van de drie borden langs de invalswegen. In en productontwikkeling. 2000 werden de borden gebruikt om verschillende evene- menten aan te kondigen, waaronder de voorjaarskermis, Promotie Koninginnedag en de zomerkermis. De borden zijn even- Advertenties eens verhuurd aan derden, teneinde de kosten die g@maak Middels twee soorten advertenties heeft Stichting moeten worden om de evenementen te promoten te com- VVV/Stadspromotie Helmond de organisatie, dan wel haar penseren. De opbrengsten van commerciële uitingen zijn producten en diensten onder de aandacht gebracht. ten goede gekomen aan de promotie van de stad. Enerzijds werden 'corporatie iinage'-advertenties geplaatst, Voor 2001 bestaat het plan om alle stadsevenementen via die vooral dienden ter promotie van de organisatie met het deze borden te promoten. nieuwe Helmond-logo en de slogan Hehnond, een ~ach in Brabant. Anderzijds zijn er advertenties geplaatst die de aandacht vestigden op de VVV- enANWB-producten en diensten. Een h d voorbeeld hiervan is de Helmond-souvenirs-advertentie in eend gli-7rlacli in brabant Peelland Perspectief, het business-to-business blad voor het regionale bedrijfsleven. De advertenties ondersteunden in bepaalde gevallen ook bepaalde evenementen, zoals bij- voorbeeld de deelname aan de krant van de Profronde van Stiphout. Andere bladen waarin o.a. werd geadverteerd, zijn: seizoensbrochtire 't Speelhi-üs, Lekker Weg, Brabant Gids, Hetmond Sport Journaal, Traverse, HC Helmond, Trom- petter en de Lindeberg. Bedrijven Kontakt Dagen Stichting VVV/Stadspromotie Heltnond is al jaren de drij- vende kracht achter de organisatie van de Hebnond Promenade, de gezamenlijke presentatie van Hehnondse ondernemers op deze business-to-business beurs. Ook in 2000 hebben 45 bedrijven deelgenomen in Eindhoven. De Evenementenkalender gemeente Helmond heeft eveneens geparticipeerd. De evenementenkalender wordt door Stichting VVV/- Stichting Mooi Zo Goed Zo heeft uit handen van de wet- Stadspromotie Helmond bijgehouden. In 2000 hebben vele houder economische zaken, de heer H. Witteveen, een che- organisaties de weg naar ons weten te vinden zodat wij que in ontvangst genomen ten behoeve van projecten voor hun activiteiten op de kalender kunnen plaatsen. Intniddels inwoners van Helmond. is het de leidraad geworden voor vele overheidsdiensten, zoals o.a. de gemeente, brandweer, politie en stadswacht Stichting VVV/Stadspromotie Hetmond heeft een leidende Helmond. Maandelijks wordt deze evenementenkalender rol bij de organisatie van de voorbesprekingen, de contac- ook op posterformaat geprint en verspreid dankzij de ten met beursorganisator ExpoCare, de opzet en indeling belangenloze inzet van de heer Kifijpers, waarvoor het van de Hehnond Promenade, de publiciteit, de administra- bestuur hem zeer dankbaar is. De evenementenkalender tie en de evaluatie. De deelnemers worden door de inzet hangt op driikbezochte plaatsen, zoals bijvoorbeeld de van Stichting VVV/Stadspromotie Hehnond ontlast bij de bibliotheek. Tevens zijn er incidenteel aparte posters jaarlijkse organisatie van de BKD. gemaakt ter ondersteuning van stadsevenementen, zoals bijvoorbeeld de intocht van Sinterklaas. 1 0 Jaarverslag 2000 Mooi Zo Goed Zo Helmond Helinond regelmatig aanwezig op sponsoravonden en Gedurende het jaar 2000 heeft de heer van Meerwijk deel thuiswedstrijden. uitgemaakt van de begeleidingscommissie van Mooi Zo De directie maakt regehnatig gebruik van de faciliteiten Goed Zo Heh-nond. Via maandelijkse vergaderingen werd door gasten tüt te nodigen. Dit wordt gewaardeerd. projectcoördinator Sandra Schoones ondersteund en gead- viseerd in de uit te voeren projecten ten behoeve van de Regio WV Kempen en Peel Hehnondse samenleving. Stichting VVV/Stadspromotie Stichting VVV/Stadspromotie Helmond onderhoudt regel~ Hetmond heeft een actieve bijdrage geleverd aan het laten matig contact met de regio VVV Kempen en Peel. Beide slagen van verschillende projecten. partijen houden elkaar bijvoorbeeld op de hoogte van ont- wikkelingen in de sector, het uitbrengen van fiets- en wan- Persberichten delroutes of andere toeristisch recreatieve producten. Ook Stichting VVV/Stadspromotie Helmond heeft ook in 2000 wisselen we vaak de gegevens uit met betrekking tot de veelvuldig gezorgd voor het schrijven en verspreiden van evenementenkalender zodat de evenementen nog breder persberichten aan de media, zowel op lokaal, regionaal en gepromoot worden. De voorzitter van Stichting VVV/- nationaal niveau. De stad heeft vele malen (gratis) redacti- Stadspromotie Helmond zit in het bestuur van de regio onele aandacht ontvangen en de organisatoren zijn blij met VVV. de extra publiciteit waardoor er meer bezoekers komen. In 2000 werden vele persberichten verzonden over onder Stichting Museumkring Peelland meer de Carat-concerten, VVV-vakanties, Genesius, jan Visser Museum en Industrieel Erfgoed Helmond zijn Helmonder van het jaar, landelijke fietsdag, openingstijden, aangesloten bij deze stichting. Stichting VVV/Stadspromo- extra koopavonden, het Straattheaterfestival, nieuwe tic Helmond fungeert voor deze stichting als distributie- Hehnond-artikelen, nieuwe fietsroutes, de Bedrijven punt van folclermateriaal. Kontakt Dagen, het Boulevard Festival en de intocht van Sint Nicolaas. Visitekaartjesactie Stichting VVV/Stadspromotie Helmond hecht veel waar(le In juni werden 350.000 visitekaartjes verspreid onder de aan haar persbestand en besteedt dan ook regehnatig tijd inwoners v-&n Helrnond. Ruim 80.000 mensen kregen de aan het uitbreiden en up-to-date houden hiervan. Tevens hebben wij inventarisatie gemaakt van het aantal malen dat wij de stad Hetmond onder de aandacht van de pers heb- ben kunnen brengen. Het aantal persberichten dat in de kranten (Eindhovens Dagblad,Traverse etc.) is verschenen, heeft minimaal het aantal van 150 gehaald. Daarnaast is het aantal rachoberichten ongeveer 50 geweest. Op basis van een gerfiiddeld tarief voor advertenties in de krant van fl. 3.000,- per advertentie kan een commerciële waarde worden afgeleid van minimaal fl. 600.000,-. gelegenheid om via een persoonlijk kaartje, voorzien van Heimond Sport het 'Helmond, een ~ach in Brabant' logo, een bood- De ervaring leert dat veel bedrijven uit Helmond en regio schap achter te laten tijdens bijvoorbeeld de vakantie. naar de voetbalwedstrijden van Helmond Sport komen kij- Achterliggende gedachte was het bewust maken van de ken. Stichting VVV/Stadspromotie Helmond is regelmatig Hebnonder van de vernieuwde identiteit van de stad en bij de wedstrijden aanwezig om zo in contact te k-tmnen van het feit dat alle inwoners in principe mede verant~ komen met deze ondernemers. Deze contacten zijn weer woordehjk (kunnen) zijn voor het uitdragen van een posi- belangrijk om samen met het bedrijfsleven activiteiten op tief beeld van Helmond. Ook werd op deze tnanier het te zetten. nieuwe internetadres wwwvvvhelmond.nl onder de aan- Stichting VVV/Stadspromotie Helmond heeft ook borden dacht gebracht. De media reageerden massaal op deze visi- staan met het logo en slogan 'Helmond een glimlach in tekaartjesactie.Vele regionale en zelfs nationale kranten en Brabant'. Deze uitingen zijn goed te zien op SBS 6. Ook is vakbladen brachten Helmond naar aanleiding van deze de promotiewa-nd van Stichting VVV/Stadspromotie actie in de publiciteit. Stichting VVV/Stadspromotie Helmond Evenementen Evenementenondersteuning en advisering Organiseren van de intocht Sint Nicolaas Het bestuur acht het belangrijk, dat verenigingen uit Stichting VVV/Stadspromotie Helmond heeft op verzoek Hetmond - wanneer zij dit willen - ondersteuning vinden van de gemeente in 2000 voor het eerst de intocht van Sint bij Stichting VVV/Stadspromotie Helmond bij het promo- Nicolaas in Hehnond georganiseerd samen met het reeds ten dan wel opzetten van een evenement. Het kan gaan om bestaande organisatiecornité. I-liervoor zijn vele activiteiten het verlenen van informatie aan belangstellenden, kaart- verricht, waaronder het voorzitten en notuleren van de ver- verkoop, promotie (opname in evenementenkalender en gaderingen, het promoten van de intocht, het opstellen van andere uitingen), publiciteit (schrijven van persberichten) een draaiboek en bijvoorbeeld het aanschaffen van, en het geven van adviezen. In 2000 hebben onder meer de 50 nieuwe Zwarte Pietenpakken. Verder heeft Stichting Stichting Beheer Carat-paviljoen, het Straattheaterfestival VVV/Stadspromotie Hchnond geassisteerd bij alle overige Helmond, Stichting Lentefestival Artimond, werkzaamheden zoals het versieren van de Stichting Bach 2000, de organisatie van boten, overleg met de ondernemersvereni- Chat en Genesius gebruik gemaakt van gingen e.d. De intocht Sint Nieolaas deze diensten. De ervaring in 20,10 2000 heeft naar schatting meer dan was dat steeds meer organisaties 40.000 bezoekers naar het eentrwn aankloppen bij Stichting VVV/- getrokken en wordt beschouwd Stadspromotie Helmond ter als een zeer geslaagd evenement. ondersteuning. Koninginnedag Organiseren van de concerten Stichting Oranje Comité organise- in het Carat-paviljoen rt al jaren de zeer goed bezochte StichtingVVV/Stadspromotie Hehnond slingermarkt. is nauw betrokken bij de organisatie van Stichting VVV/Stadspromotie Hehnond de concerten in het Carat-paviljoen. Zij voert heeft dit evenement in 2000 gepromoot via het secretariaat van de stichting Beheer Carat-pavil- de borden langs de invalswegen en heeft tevens het joen. In 2000 vonden er wederom zo'n 35 concerten pla- festival fmancieel ondersteund. ts verdeeld over een twintigtal zondagen en een aantal zaterdagavonden. In totaal duizenden mensen hebben kun- Nationaal museumweekend nen genieten van de concerten die met name Hehnondse Tijdens het Nationaal Museumweekend in april waren in verenigingen hebben gegeven in het park. Stichting Nederland 550 musea gratis of met een korting toeganke- VVV/Stadspromotie Hebnond heeft het opstellen van het progra-tnma ondersteund, de verenigingen uitgebreid bericht, de persberichten gemaakt en de overige promotie verzorgd. Daarnaast zorgt Stichting VVV/Stadspromotie Helmond voor de notulen van de vergaderingen en overige benodigde secretariële werkzaamheden zoals het verwer- ken van facturen e.d.. Het Eindhovens Dagblad heeft in 2000 deze concertenreeks gesponsord met het plaatsen van wekelijkse advertenties. Evenementendatabank m @m, 9 Stichting VVV/Stadspromotie Heltnond verzamelt. gegevens van evenementen die in Hehnond plaatsvinden in een totaaloverzicht. Deze gegevens worden gebruikt voor lijk voor het publiek. In Helmond hebben het Gemeente- publicaties en voor het coördineren van de vele verschil- museum, de Stichting Industieel Erfgoed, de Gaviolizaal en lende activiteiten. het jan Visser Museum deelgenomen. Stichting VVV/~ Stadspromotie Helmond heeft hiervoor diverse routes en een museumweekendbijlage verspeid. Ook heeft Stichting 1 2 Jaarverslag 2000 ORGANISATIE VVV/Stadspromotie Helmond diverse persberichten gemaakt en zodoende weer volop aandacht gekregen voor Huisvesting dit bijzonder evenement. De VVV/ANWB-winkel is gevestigd in een karakteristiek pand op de Markt 21 1. De afdeling Stadspromotie is Nieuwe evenementen gevestigd op de Ie verdieping. Omdat de locatie 'de De directeur heeft zich actief bezig gehouden met vereni- Helveste' begin 2000 is afgestoten zijn alle meubels ver- gingen en organisaties in verband met het uitbreiden van huisd naar de vestiging op de Markt. De kantoren boven bestaande en het aantrekken van nieuwe evenementen. zijn hiermee ingericht en zijn tevens in een nieuw jasje gestoken, de ruimtes zijn geschilderd en er is nieuwe vloer- bedekking gelegd. Er is een kleine ruimte die dient als magazijn.Vanwege het toegenomen aantal bezoekers en de verdere uitbreiding van diensten en producten in de win- kel voldoet de ruimte niet langer voor onze organisatie. In 2000 heeft de directie en het bestuur regelmatig overleg gevoerd met de gemeente om te komen tot een nieuwe huisvesting. Duidelijk is geworden dat het nieuwe Bosco- tondo geen plaats voor Stichting VVV/Stadspromotie Helmond zal kunnen bieden vandaar dat we kijken naar andere locaties. Het bestuur hoopt dat Stichting VVV/Stadspromotie Helmond vanaf 2001 een geschikte Geprobeerd is om in 2000 een nieuw groot evenement te locatie zal vinden om haar toenemende groei op een goede laten plaatsvinden. Het betreft hier de Kasteeltuin- manier op te kunnen vangen. concerten Heltnond. Helaas is de organisatie hiervan ver- schoven naar 2001 in verband met weerstand tegen het Voor deze nieuwe huisvesting, die uitgerust zal worden gelijktijdig plaatsvinden van verschillende evenementen. met de nieuwe winkelformule, de Uitwinkels BV, heeft het Stichting VVV/Stadspromotie Helmond is er echter van bestuur een bescheiden bedrag gereserveerd. overtuigd dat het een zeer positieve ontwikkeling is als diverse evenementen naast elkaar bestaan en zo zorgen Organisatiestructuur voor het zogenaamde 1 + 1 = 3 effect. Het bestuur Het bestuur van Stichting VVV/Stadspromotie Helmond Productontwikkeling bestond in 2000 uit 6 personen. Een aantal van hen heeft Stadsgidsen een Stadspromotie-achtergond en een paar leden hebben Samen met de afdeling Communicatie van de gemeente vooral kennis van de VVV-structuur. Heltnond is in 1999 een eerste aanzet gegeven voor het werven van gidsen voor rondleidingen in de binnenstad en Het bestuur zag er in 2000 als volgt uit. de architectuur van onze stad. In 2000 is dit plan verder Voorzitter De heer J.R Witteveen opgepakt. Dankzij de inzet van mevrouw Slik en bestuurs- Secretaris/ lid De Hoop zijn er een x-tal stadsgidsen bereid gevonden penningmeester De heer WAJ. van den Reek gedegen rondleidingen te geven tegen een geringe vergoe- Ud De heer PB.N. de Hoop ding. Ifiervoor zijn er een aantal bijeenkomsten georgani- Ijd De heer U.A. Oidtinann seerd om te (toekomstige) stadsgidsen voor te bereiden op Ijd De heer J. M. Franken hi-m taak. In 2001 zullen arrangementen verder ontwikkeld Lid De heer A.AJ. van Schijndel worden waarbij deze stadsgidsen een bijdrage kunnen gaan leveren. De administratie bleef in 2000 in handen van VVV Eindhoven. Deze betaalde uitbesteding is de kwaliteit van de financiële verslaglegging ten goede gekomen. Cijfers worden maandelijks dan wel per kwartaal aan het bestuur voorgelegd, zodat - waar nodig - bijgestuurd kan worden. 1 3 Stichting VVWStadspromotie Heimond In 2000 is de vernieuwing van de automatisering verder geholpen. Mevrouw Irene Swinkels heeft op freelance- opgepakt. Er is een nieuw netwerk van moderne, snelle basis aquirerende werkzaamheden verricht. computers geïnstalleerd. Hierop is het toeristische pro- Stadspromotie/Eveneinenten granima Toerinfo door het gehele gebouw te raadplegen. Mevrouw D. Smits 0,8 fte Ook k-tumen medewerkers voortaan per e-mail commiiffi- Mevrouw Srfiits kreeg een vast dienstverband per 20 maart ceren, wat tijd- en kostenbesparend werkt. 2000. Van 31 maart 1999 tot 19 maart 2000 was zij reeds werkzaam bij de organisatie op uitzendbasis. Tevens is begonnen met de bouw van een nieuwe inter- netsite. Het nieuwe adres wwwvvvheimond.nl moet in Adndnistratie en huishoudelijke dienst 2001 informatie bieden over evenementen, musea, restau- De administratie is ook in 2000 voor maximaal 15 uur per rants en allerlei andere toeristisch recreatieve wetens- week uitbesteed aan de VVV Eindhoven en de schoonina- waardigheden. kwerkzaamheden voor gemiddeld 3 uur per week aan schoonmaakbedrijf TES. Daarnaast is er een nieuwe telefooncentrale geïnstalleerd die het o.a. mogelijk maakt om intern door te verbinden en om bellers even in de wacht te zetten. Voorheen was dit niet mogelijk. De telefonische service en bereikbaarheid zijn hierdoor verbeterd. Het computemetwerk, de internetsite en de tele- fooncentrale waren een kostbare, doch noodza- kelijke investering. Stichting VVV/Stadspromotie Heltnond kan zich nu bedienen van moderne commi"c middelen. De medewerkers In 2000 waren de volgende mensen werkzaam bij Stichting VVV/Stadspromotie Hehnond: Algehele leiding Het bestuur heeft in het najaar van 1999 unaniem per 1 maart 2000 Peter-Paul van Meerwijk benoemd tot de nieuwe directeur De heer P Dopheide heeft als externe adviseur de nieuwe directeur in de eerste maanden onder- steund. informatieafdeling Mevrouw J, Sigmans 1 fte Mevrouw E Hendriks 1 fte Mevrouw Y Slik 1 fte Mevrouw B. Latnbooy 1 fte (per 1 september 2000) Mevrouw T Steenbakkers 1 fte (per 1 september 2000) Mevrouw A. Schuiten 0,5 fte Bovendien hebben stagiaires van een toeristische opleiding en vakantiehulpen de informatieafdeling tijdens de pieken 1 4 Jaarverslag 2000 BIJLAGE 1 omzetten WV/A~ agentschap winkel Omzet per groep 1 999 2000 Begroting 2000 VVV-geschenkbonnen (het hele assortiment) 1.600.000 1.594.000 1.400.000 VW-bemiddeling 187.000 276.000 190.000 Vakantie arrangementen (reisbureau binnenland) 64.000 64.000 311.000 VVV artikelen 128.000 177.000 135.000 ANWB producten 683.000 653.000 715.000 Totaal 2.597.000 2.764.000 2.751.000 Bedragen in hele guldens Toelichting ¿ De totale omzet in 2000 is ten opzichte van 1999 met fl. 167.000,- toegenomen. ¿ De uiteindelijke verkoop van ANWB-prodiicten is iets lager dan begroot. 1-liervoor is geen sluitende verklaring te geven. De inschatting is dus veel te hoog geweest. 1 5 Stichting VVV/Stadspromotie Heimond BIJLAGE 2 Resultatenrekening 2000 ten opzichte van 1999 en begroting 2000 Lasten 1999 2000 Begroting 2000 1.1 Personeelskosten 397,468 532.881 440.000 1.2 Huisvestingskosten 52.944 33.292 31.000 1.3 Bureaukosten 95.361 102.835 95.500 1,4 Reis- en representatiekosten 4.919 26.552 6.000 1.5 Promotiekosten 84.233 236.920 177.500 1.6 Afschrijvingen 5.580 4.987 15.000 1.7 Overige lasten 178.125 2.609 12.000 1.8 Exploitatieresuitaat 4.401 6.729 0 Totaal 823.031 946.805 777.000 Bedragen in hele guldens Toelichting 1.1 Personeelskosten zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit heeft te maken met het feit dat we CAO-gebonden de nodige verhogingen hebben moeten doorvoeren, extra personeel hebben aange- nomen (2 fte) de werkzaamheden van de ad-interitn directeur van januari en februari en begeleidings- kosten met betrekking tot de regiovorming van regio VVV de Peel. 1.4 Reis- en representatiekosten zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit heeft te maken met de arbeidsvo- rwaarden van de nieuwe directeur. Het bestuur heeft besloten een lease auto aan te schaffen voor de directie. 1.5 Promotiekosten zijn hoger uitgevallen dan begroot. Naast de deelname aan de BKD in Eindhoven heb- ben wij in 2000 fl. 146.000,- uitgegeven aan pro- motioncie activiteiten. Deze uitgave hebben onder meer betrekking op: visistekaartjesactie, Helmond Sport, Lentefestival Artimond, intocht Sint Nicolaas, Stadsradio Helinond, evenementenborden en het Straattheaterfestival. Dit zijn out-of-pocket kosten. 1 6 Jaarverslag 2000 Baten 1999 2000 Begroting 2000 2,1 Subsidie gemeente Heimond 486.203 495.000 495.000 2.2 Opbrengst ANWB 119.354 137.316 155.000 2.3 Opbrengst VVV 61.313 60.932 65.000 2.4 Opbrengst geschenkbonnen 64.185 73.572 55.000 2.5 Opbrengst rente minus kosten 1.749 2.630 2.000 2.6 Bijdrage bedrijfsleven 41.391 176.874 0 2.7 Buitengewone baten 48.836 481 5.000 Totaal 823.031 946.805 777.000 Bedragen in hele guldens Toelichting 2.6 Bijdrage bedrijfsleven: naast de bijdrage van de de- Inemers van de BKD, zijnde fl. 120.000,- heeft het bedrijfsleven voor een kleine fl. 60.000,- gepartici- peerd aan de promotionele activiteiten van Stichting VVV/Stadspromotie Hehnond. Het betreft hier o.a. de welkomsborden, intocht Sint Nicolaas, advertenties geschenkbonboekjes en vermeldingen programmaboekje Straattheaterfestival. 1 7 Stichting VVV/Stadspromotie Heimond BIJLAGE 3 kopie accountantsverklaring VB Deloitte &Touche accountants Acmuntants Beukenlaan 60 Eindh postbus 376 s6W AJ Eindhoven Telefoon (040) 291 61 11 T.L.fax (M) 291 63 90 Deloitte &Touche Datum Behandeld door Ons kenme@* 31 mei 2001 J.W. van Asten RA 5816947-10924fWYA/mj Accountantsverklaring Opdracht Wij hebben de jaarrekening 2000 van de Stichting VVV/Stadsprornotie Helmond te Helmond gecontroleerd. De jaarrekening is opgesteld onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de stichting. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake de jaarrekening te verstrekken. Werkzaamheden Onze controle is verricht overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de jaarrekening geen onjuistheden van materieel belang bevat. Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van infortnatie ter onderbouwing van de bedragen en de toelichtingen in de jaarrekening. Tevens omvat een controle een beoordeling van de grondslagen voor financiële verslaggeving die bij het opmaken van de jaarrekening zijn toegepast en van belangrijke schattingen die het bestuur van de stichting daarbij heeft gemaakt, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van de jaarrekening. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel. Oordeel Wij zijn van oordeel dat de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de grootte en de samenstelling van het vermogen op 31 december 2000 en van het resultaat over 2000 in overeenstenuning met in Nederland algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaggeving. Toelichting Zonder afbreuk te doen aan ons onderdeel vestigen wij de aandacht op de vordering op de gemeente Helmond inzake de afrekening van de subsidie over het jaar 1999 ad fl 138.793. Tot op heden is voor deze subsidie nog géén subsidieschikking door de gemeente verstrekt. Deloitte & Touche Accountants d : G.D. Niezink Deloitte Deloim & Touche Accountants is een Maatschap van besloten (beroeps)vennootschappen. Touche Tohmatsu 1 8 Jaarverslag 2000 tthea |