- Bestuur
- Commissiestukken plan marktbewerking
Commissiestukken plan marktbewerking
Documentdatum | 23-08-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Economische Zaken, Zorg, Ouderenbeleid en Sport |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken INHOUDSOPGAVE Pagina- Inhoudsopgave 2 Achtergrond 3 Industrieel toerisme regio Eindhoven 4 Opzet Project 4 Doelstellingen 4 Doelgroepen 4 Betrokken partijen 4 Uitvoering project 4 Bezoekers 5 Programma 5 Prijs 5 Gidsen 5 Communicatie 6 Communicatie met initiatiefnemers en adviesraad 6 Communicatie met deelnemende bedrijven 6 Communicatie met potentiële doelgroepen 6 Marktbewerking 7 Budget 7 Korte termijn actieplan 7 - algemeen inzetbare middelen 7 - zakelijke markt 8 - onderwijs markt 9 - individuele markt 9 Mogelijkheden toekomstige marktbewerking 9 Schematische weergave marktbewerking industrieel toerisme 10 Slotwoord 11 Recreator Page 2 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken Achtergrond Industrieel toerisme is een vorm van bedrijfsbezoek door belangstellenden, die daarbij de mogelijkheid worden geboden een kijkje achter de schermen te nemen van hedendaagse bedrijfsvoering. Uiteraard verzorgen veel bedrijven al rondleidingen, maar die zijn grotendeels voor eigen zakelijke relaties gereserveerd. Op instigatie van het Ministerie van Economische Zaken waren in Rotterdam en Amsterdam, samen met het bedrijfsleven, reeds met succes attractieve bedrijven tours opgezet, waarvoor belangstellenden via een daarvoor opgericht bureau kunnen boeken. Het blijkt een nieuw en effectief pr-instrument voor deze regio's te zijn. Voor de regio Eindhoven/Heimond is het zeer gewenst de identiteit van de regio als "Leading in Technology" en "Industrial Mainporf' beter voor het voetlicht te plaatsen. In 1999 is dan ook onder de regie van de Kamer van Koophandel voor Oost-Brabant en de Regio WV Kempen & Peel een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden van industrieel toerisme in onze regio. Uit dat onderzoek bleek dat er bij bedrijven voldoende belangstelling was om dit instrument te ontwikkelen. Uiteraard met de normale aarzelingen van bedrijven voor publieksbezoek met betrekking tot het gezonde eigenbelang van het bedrijf (imago, veiligheid, bedrijfsgeheimen etc). Op grond van de bevindingen uit het onderzoek hebben betrokken partijen destijds de conclusie getrokken het project Industrieel Toerisme Regio Eindhoven/Heimond verder te implementeren en subsidies bijeen te brengen om het concreet op te starten. Reereator Page 3 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken Industrieel toerisme regio Eindhoven 0~ PM"eet De gedachte was om de bedrijfsbezoeken in voor de regio representatieve thematische clusters te organiseren, die representatief zijn voor het technologischlindustriële imago van de regio. Uiteraard afhankelijk van de bedrijven die bereid waren mee te doen. Er is in eerste instantie gekozen voor de volgende thema's: - Binnenstad Eindhoven - Food - Industrie - High-techlelectronics (in later stadium) De bereidwillige bedrijven zijn inmiddels ondergebracht in het cluster dat representatief is voor het technologische en industriële karakter van het bedrijf. Afhankelijk van de concrete belangstelling van de bezoeker kan een bedrijfsbezoek in verschillende combinaties worden georganiseerd. Daarnaast worden de bezoekers aanvullende arrangementen aangeboden uit de bestaande en nieuw te ontwikkelen recreatieve groepsprogramma's van de VVV, eventueel inclusief uiteraard hotel en restauratieve accommodaties in de regio. Doelstelling" Het project Industrieel Toerisme Regio Eindhoven/Heimond heeft als doelstellin gen het organiseren van bedrijfsbezoeken bij industriële en dienstverlenende bedrijven in de regio ten einde: ¿ een breder publiek de mogelijkheid te bieden kennis te maken met de "achterkanf' van de technologisch en industriële activiteiten; ¿ hetbedrijfsleveneennieuwpr-instrumentlaantebiedenvoorhettechnologischeenindustriële karakter van de regio. Doelgroepen ¿ De individuelelconsumenten markt ¿ De zakelijk gerelateerde markt ¿ De onderw"s markt li Betrokken partijen ¿ Kamer van Koophandel voor Oost-Brabant ¿ Gemeente Eindhoven ¿ Gemeente Heimond NV Rede Regio VW Kempen & Peel Philips (representant high-tech bedrijven) Bavaria (representant consument gerichte bedrijven) Deze partijen hebben een Adviesraad geïnstalleerd ter begeleiding van het project. Het project is erkend als een Stimulus project. Uitvoering project Het Bureau Bedrijfsbezoeken, ondergebracht bij de Regio VVV Kempen & Peel, houdt zich onder andere bezig met het actief in de markt zetten van het nieuwe product en draagt zorg voor de afhandeling van alle aanvragen en reserveringen. Het project wordt op dit moment geleid door Collin Recreator Page 4 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken Hamming van het externe adviesbureau Reereator. Samen met het Bureau Bedrijfsbezoeken zorgt hij voor de verdere productontwikkeling en een adequate marktbewerking. Bezoekers Programma Dagtours van groepen (helelhalve dagen) met begeleiding van gidsen voor de i ndividuele groepen/consumenten, onderwijsgroepen en zakelijke groepen. - Iedere tour zal een bezoek met één of meer bedrijven betreffen rond het gewenste thema. - De bezoeken zullen 'modulair'worden opgezet zodat verschillende combinaties. afhankelijk van de wensen, kunnen worden gevormd. - Desgewenst zal het bezoek met een attractief recreatief arrangement worden aangevuld - De omvang van de groepen variëren gemiddeld tussen de 5 - 25 personen. grijs Ter dekking van de kosten betalen de bezoekers Nig. 35,00 reserveringskosten per reservering. Deze kosten worden aangevuld met de eventuele kosten voor het bedriifsbezoek en bij te boeken arrangementen. Daarnaast wordt er door Bureau Bedrijfsbezoeken een opslagpercentage van 1 0% gehanteerd over de totale kosten (excl. Reserveringskosten). De kosten dienen ter dekking van de vaste kosten van het Bureau Bedrijfsbezoeken en de variabele kosten van het bezoek (transport, gids,. lunch etc). Die kosten die door het bedrijf worden gemaakt, en waarbij het bedrijf zelf geen zakelijk belang heeft, zullen aan het bewuste bedrijf worden vergoed. Per bedrijf worden hier afzonderlijk afspraken over worden gemaakt. Gidsen De meeste bedrijven hebben zelf een gids die de rondleiding kan verzorgen. Een aantal deelnemende bedrijven heeft reeds aangegeven dat zij op termijn de rondleiding willen laten verzorgen door een VVV-gids. Recreator Page 5 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken Communicatie Communicatie met initiatiefnemers en adviesraad De initiatiefnemers en de adviesraad zullen middels dit marktbewerkingplan en regelmatige evaluatie bijeenkomsten op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen van het project Industrieel Toerisme. Daarnaast zal, indien nodig, gebruik worden gemaakt van de kennis van bovengenoemde mensen door tussentijds contact te zoeken en advies in te winnen. Communicatie met deelnemende bedrijven Alles staat of valt bij goede communicatie tussen de partijen en het creëren van een win-win situatie voor allen. Uitgangspunt is dat de belangen en het imago van het bedrijf voorop staan en dat daarom bij de organisatie van de bedrijfsbezoeken zorgvuldigheid noodzakelijk is. Van de deelnemende bedrijven wordt echter wel een zekere coulance en creatieve opstelling verwacht. De exacte gegevens, wensen, mogelijkheden en beperkingen van deelnemende bedrijven worden vastgelegd in de zogenaamde randvoorwaarden en de participatie overeenkomst. De aanvragen/reserveringen lopen via het Bureau Bedrijfsbezoeken en worden schriftelijk bevestigd. Daarnaast zal er gedurende het jaar meerdere malen contact worden gezocht met de deelnemende bedrijven om ze op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen en om ze betrokken te houden bij het project. Communicatie met potentiële doelgroepen Getracht zal worden om aan de hand van de wensen van de deelnemende bedrijven zoveel mogelijk interessante doelgroepen aan te spreken. Door gebruik te maken van diverse communicatiemiddelen zullen de potentiële doelgroepen gericht worden benadert. Het Bureau Bedrijfsbezoeken is aanspreekpunt voor alle informatie aanvragen/reserveringen. De medewerkers van het bureau zullen in de nabije toekomst begeleid en getraind worden in pro-actieve verkoopstrategieën en het vergaren van marketing informatie. Dit om toekomstige klanten nog beter van dienst te kunnen zijn en toekomstige acties beter op de doelgroepen af te kunnen stemmen. Recreator Page 6 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken Marktbewerking Budge In totaal is er ongeveer Nig. 25.000 beschikbaar voor de communicatielpromotie. Hiervan gaat het grootste deel op aan de brochures en internet en kick-off party, circa Nig. 20.000. Het restant bedrag wordt gebruikt voor de verdere marktbewerking. Korte termi-in actieplan Allereerst onderscheiden we de algemeen inzetbare communicatiemiddelen, te weten: Algemeen inzetbare communicatiemiddelen Recreator Page 7 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedd#sbezoeken Juni 2001 Brochures * uitleg industrieel * näambekendheid Nig. 10.000 toerisme 0 nieuwe boekers * informatieloverzicht deelnemers Juli 2001 lnternet * uitleg industrieel * naambekendhéid Nig. 7.000 toerisme * nieuwe boekers (ind. hosfing 1 jr) ¿ informatieloverzicht deelnemers ¿ vermelding van aantal arrangementen ¿ direct reserveren mogelijkheid NBI Bij alle acties moet de site vermeld wordentil Juniljuli Medewerkers trainen in- extra omzet bij Geen 2001 Bureau Bedrijfs- pro-actieve huidige en nieuwe bezoeken klantbenadering klanten (verkopen vergaren marketing- van bijv. arrange- informatie menten) telefonische acquisitie beter afgestemde marktbewerking 2 augustus kick-off party 1 evenement voor pers, naambekendheid Nig. 500 2001 free publicity deelnemers, adviesraad * free publicity en eigen mensen 0 goodwill kweken Persbericht naar alle deelnemers, pers (niet) uitgenodigde pers Juli t/m Lichtjournalen 1 passanten informeren naambekendheid Geen december VVV kantoor over nieuwe product nieuwe boekers 2001 Daarnaast houden we bij het korte termijnplan rekening met het nog beschikbare budget van ca. Nig. 7.500 en de benodigde specifieke marktbewerking van de verschillende doelgroepen: 1 . Zakelijke markt 2. Onderwijs markt 3. Individuele markt Recreator Page 8 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken 1. Zakelijke mar Juniljuli Fysieke verspreide van de * naambekendheid Nig. 250 2001 verspreiding brochures voorzien van * nieuwe boekers Porto brochures uitgebreide uitleg naar: - deelnemende bedrijven - tocale hotelierie 1 vergaderlocaties juli 2001 Leafiet UK korte uitleg industrieel * naambekendheid Nig. 1.750 toerisme * nieuwe boekers uit beknopt overzicht soort buitenland deelnemers verspreiding via RECB (handboek, beurzen) juli t/m Direct Mail Gerichte periodieke * naambekendheid Porto: december mailingen naar o.a. * nieuwe boekers Nig. 2.500 2001 - personeelsverenigingen nationalelregionale o.b@v. doorbelasfing bedrijven 50% - adressenbestand VW (Nig.3,20 p.stuk x * Telefonische follow-up 40stuks x 40 wkn Nig. 5120) door medewerkers bureau 2. Onderwiis mark Mei 2001 Proef groep * rondleiding van 60 * Testen of tour bij Nig. 750 Scholieren scholieren bij Huijbregts scholieren aanslaat 4 Feedback meten voor toekomstige acties augustus Direct Mail 0 Gerichte periodieke 9 naambekendheid Porto: t/m mailingen naar decanen * nieuwe boekers Nig. 650 december van o.a. * deelnemers in 2001 - vakopleidingen contact brengen o b.v. - middelbare schoten met potentiële doorbelasbng 50% * Telefonische follow-up werknemers @Nig.3,20 p'stuk x door medewerkers 1 Ostuks x 40 wkn bureau Nig. 1280) Recreator Page 9 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken 3. Individuele mar Juli t/m 2x of 3x per jaar redactionele * naambekendheid Nig. 1.600 december 'Inschrijf dagen' aandachtladvertenfies of * nieuwe bezoekers 2001 insert bij regionale h-a-h * genereren extra bladen omzet door individuele consument verkoop paar keer per jaar kans arrangementen geven ook kijkje achter de schermen te kunnen nemen altijd in combinatie met arrangementen Mogelijkheden toekomstige marktbewerking Dit jaar is er een beperkt budget beschikbaar voor promotie doeleinden. Mocht er in de toekomst om wat voor reden dan ook meer budget vrijkomen voor promotionele doeleinden, dan kan bijvoorbeeld nog gedacht worden aan: adverteren in diverse vakbladen radio enlof tv commercials bij de tokäielregionale omroepen bewerking België, Duitsland, Engeland Recreator Page 10 04-07-01 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken SCHEMAIISCHE WEER'üm'@E M@RKIBEWERKING INDUSIRIEET IOERSME @POCH@PFS IWIP@EL @@@E@@ @EOPIJ@@@EIOEEN MC@.O@f @A@@ f @E[ Pdal@i@ M 11C9J0@RNM[IMNIOOR IME@IJ@E 9AP@i ON@E@WIJ@@AP@i l@Ol@i@@E[Eg@Rki 1 !foei M811 Jiloci M811 Recreator Page 10 15-6-2001 Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken Slotwoord Of het project Bureau Bedrijfsbezoeken regio Eindhoven in de toekomst succesvol zal zijn, zal afhangen van de marktbewerking. Het gaat hierbij om een nieuw product voor de regio en de toekomstige marktbewerking moet uitwijzen of de juiste doelgroepen benaderd worden en of hier voldoende omzet uit naar voren komt. Alles staat en valt bij de terugkoppeling van informatie. De medewerksters van het bedrijfsbureau zijn de spil van dit alles. Zij hebben immers nauw contact met de (potentiële) boekers. Vandaar dat er met name gekozen is voor een persoonlijke, gerichte marktbewerking (zie actieplan - direct mail). Het grootste voordeel is dat de medewerkster alle gecontacteerde bedrijven spreken en veel informatie kunnen vergaren. Deze informatie moet vervolgens op regelmatige basis, bijvoorbeeld maandelijks, teruggekoppeld worden naar de projectleiderNW. Op basis hiervan dienen dan de huidige marktbewerkingacties geëvalueerd en indien nodig aangepast te worden. Alleen zo kan de markt effectief bewerkt worden. Belangrijke informatie die in ieder geval teruggekoppeld dient te worden is: Bij nabellen direct mail ¿ in welke branches zijn bedrijven benaderd ¿ spreekt opzet Bureau Bedrijfsbezoeken aan ¿ overige reacties Bij reservering ¿ bron: hoe zijn bedrijven bij Bureau Bedrijfsbezoeken terecht gekomen ¿ bij welk bedrijf boeken ze het bedrijfsbezoek en in welke branche zitten ze zelf ¿ waarom hebben ze voor bedrijfsbezoek regio Eindhoven gekozen ¿ boeken ze nevenprogramma, zo ja wat Door bovenstaande informatie regelmatig terug te koppelen krijg je dus een goed beeld van wie er boekt en waarom. Daarnaast creëer je op deze manier een database van geïnteresseerde bedrijven die misschien niet nu hebben geboekt, maar zeker interessant zijn voor de toekomst. Ik ben er van overtuigd dat wanneer we bovenstaande kunnen bewerkstelligen het project bedrijfsbezoeken regio Eindhoven een daverend succes zal zijn. Zeker gezien de goede mix qua bedrijven en de mogelijkheid de bezoeken uit te breiden met leuke neven programma's Recreator Page 12 04-07@01 |