• Bestuur
  • Commissiestukken Voorrangskruisingen ontsluitingswegen Dierdonk

Commissiestukken Voorrangskruisingen ontsluitingswegen Dierdonk

Documentdatum 12-06-2001
Bestuursorgaan Commissie Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

]3ehoort bij agenda nr,6

Toelichting bij B en W-adviesnota datum vergadering kl, c@,- c>]

Nr

Ingekomen van: SB.BH.OR

Datum

Onderwerp Verkeersbesluiten instellen voorrangskruisingen op de ontsluifingswegen in Dierdonk en

instellen 30 km/u op alle erftoegangswegen in Dierdonk.

Algemeen

30 kmlu zones

beleid

Evenals alle andere wijken in Hetmond zal de maximum snelheid op de erftoegangswegen

(verblijfsgebieden) in Dierdonk worden teruggebracht tot 30 km/u. Deze maatregel maakt on-

derdeel uit van het pakket van maatregelen dat voortvloeit uit het startprogramma Duurzaam

Veilig. Ook in andere wijken in Heimond wordt de maximum snelheid in de zogenaamde ver-

blijfsgebieden teruggebracht tot 30 km/u.

Categoiisefingsplan Heimond

Op basis van het categoriseringsplan dat is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeersveilig-

heidsplan (in 1997 door de gemeenteraad vastgesteld) en het startprogramma Duurzaam Vei-

lig wordt de maximum snelheid in alle verblijfsgebieden (lerftoegangswegen) teruggebracht tot

30 km/u.

Uit het categoriseringsplan blijkt dat voor Dierdonk alle wegen met uitzondering van de Dier-

donklaan, Waterieliesingel en Coendersberglaan zogenaamde erftoegangswegen zijn.

Deze erftoegangswegen hebben tot doel het bereiken van de woning en niet het ontsluiten van

(delen van) wijken.

De Dierdonklaan, Waterieliesingel en Coendersberglaan zijn zogenaamde ontsluitingswegen.

De ontsluitingswegen zijn bedoeld voor de ontsluiting van (delen van) de wijk. Zo worden onder

andere de school, supermarkt, cultureel centrum en tennisbanen maar ook de totale wijk ont-

sloten via de ontsluitingswegen. De snelheid op ontsluitingswegen blijven volgens Duurzaam

Veilig 50 km/u.

In het Masterplan Dierdonk is ook aangegeven dat de Dierdonklaan, Waterieliesingel en Coen-

dersberglaan de hoofdontsluitingen zijn voor de wijk en als ontsluitingswegen dienen te funge-

ren. Deze wegen zijn ook direct aangesloten op het stedelijk hoofdwegennet.

Inrichting ontsluitingswegen

Bij de bouw van de wijk Dierdonk is uitgegaan van de ontsluitingsfuncfle van de Dierdonklaan,

Waterieliesingel en Coendersberglaan.Het profiel en de inrichting van deze wegen zijn hierop

afgestemd. Alledrie de ontsluitingswegen hebben vrijliggende fietspaden, trottoirs en deels ge-

scheiden rijbanen. De straten onderscheiden zich hiermee, maar ook door het brede profiel,

van andere wegen (erftoegangswegen) in Dierdonk. In het Masterplan Dierdonk is dit ook aan-

gegeven. Door de wijze waarop deze ontsluitingswegen zijn ingericht voldoen deze wegen aan

de landelijke richtlijnen in het kader van Duurzaam Veilig Verkeer met uitzondering van de nu

geldende voorrangsregeling. Op dit moment is de voorrang niet geregeld (bestuurders van

rechts hebben voorrang).

Mening vertegenwoordiging van de wijk Dierdonk

Tijdens een startbijeenkomst in het kader van het sober inrichten van verblijfsgebieden in Dier-

donk is door een aantal bewoners aangegeven dat zij ook de maximum sn

elheid op de ontslui-

tingswegen teruggebracht willen zien.. Een brief van de leden van de werkgroep, waarin zij dit

motiveren is aan dit advies toegevoegd. Concreet betekent dit dat men de functie van de Dier-

donklaan , Coendersberglaan en Waterleliesingel gewijzigd wil zien in erftoegangsfunctie (30

kmlu). Want alleen op dergelijke wegen is vo gens het duurzaam veilig principe een snelheid

van 30 km/u toelaatbaar.

Advies

De wijk Dierdonk wijkt niet af van andere wijken in Heimond welke allemaal ontsluitingswegen

hebben (bijvoorbeeld Rijpelberg: Weg door de Rijpel en Brandevoort de Voort). Vanwege uni-

formiteit, wat binnen het duurzaam veilig principe een heel belangrijke rol speelt, wordt voorge-

steld de wijk Dierdonk niet door erftoegangswegen te laten ontsluiten, maar de functie zoals die

in het categoriseringsplan en het Masterplan Dierdonk beschreven is@; ontsluitingsweg, met een

maximum snelheid van 50 km/u te handhaven.

Iz 31 3

GEt,ilEE@4TE- PELM,@'

Datum:

PAZ

Gemeente Hetmond Afd./ !KOPIE

T.a.v. Wethouder E. Hesen P-araaf

Postbus 950

5700 AZ Helmond

Onderwerp: inrichting gehele wijk Dierdonk als verblijfsgebied in kader van 'Duurzaam Veilig'

Heimond, 31 januari 2001.

Geachte heer Hesen,

Graag willen wij u het volgende voorleggen.

Zoals u zich zult herinneren heeft u op 4 januari 2001 een informatie- en werkbijeenkomst

geleid over de inrichting van Dierdonk met 30 km/uur zones. Tijdens deze bijeenkomst is door

een groot deel van de aanwezigen zeer duidelijk naar voren gebracht dat zij er behoefte aan

heeft om ook de Dierdonklaan, Coendersberglaan en Waterietiesingel aan te merken als 30

km/uur zohes.

Tot onze grote verbazing bleek op de eerste bijeenkomst van de Werkgroep van de wijk met

ambtenaren van uw dienst op 17 januari jl., dat in het ons voorgelegde concept met bovenge-

noemde opmerking in het geheel geen rekening was gehouden.

Wij stellen ons op het standpunt dat ook de Dierdonklaan, Coendersberglaan en Waterlelie-

singel aangemerkt moeten worden als 30 km/u zone. Wij brengen daarbij de volgende argu-

menten naar voren.

Geen doorgaande functie

e De genoemde wegen worden uitsluitend gebruikt voor verkeer dat als bestemming of als

beginpunt de wijk Dierdonk heeft. De wegen hebben geen enkele doorgaande functie;

e Vanwege het betrekkelijk geringe aantal woningen in Dierdonk, zullen verkeersintensiteiten

laag zijn. De doorstroming zal daardoor geen knelpunt zijn-,

e Voor zover de genoemde straten in eerdere plannen aangewezen zijn als 'type 2' wegen

met een belangrijke functie voor de verkeersafwikkeling binnen de stad Heimond, is dit een

verkeerde inschatting. De wegen zijn voor wat betreft functie en verkeersintensiteiten verge-

lijkbaar met bijvoorbeeld de Straakvense Bosdijk in de aangrenzende wijk. Desalniettemin

wordt de Straakvense Bosdijk wél als verbli@sgebied aangemerkt.

Belangrijke functies- verblijf en basisschool

Maar liefst 1 op de 8 huishoudens van Dierdonk ligt aan een van de drie genoemde wegen;

De Basisschool Dierdonk is gelegen aan een van de drie wegen. Het gegeven dat het feite-

lijke adres van de school een andere straatnaam vermeld, doet daar niets aan af,'

Ook het drukbezochte centrum van Dierdonk, met de supermarkt en het sociaal cultureel

centrum, grenst direct aan een van de drie wegen;

Dierdonk is een jonge wijk met veel jonge kinderen. De directe omgeving van de wegen

wordt veel als speelruimte gebruikt (o.a. vanwege de aantrekkingskracht van waterpartijen

en groenstroken).

Voorrangsweg wordt racebaan

Tot onze verbazing vernamen wij op de bijeenkomst van 17 januari dat de genoemde wegen

tevens voorrangswegen zouden moeten worden. Waar nu gelijkwaardige kruisingen het ver-

keer nogdwingen om snelheid te matigen, zal Vanaf dat moment de snelheid fors toene-

men;

<> De betreffende wegen in de Wijk zijn nooit voorrangswegen geweest. Het invoeren van voor-

rang op deze wegen zal gewenning kosten, hetgeen kan leiden tot onduidelijke en gevaar-

lijke situaties;

In de informatie die de gemeente verstrekt heeft aan nieuwkomers in de wijk is nooit mel-

ding gemaakt van een 'voorrangsweg'. Ten minste aan de bewoners van de betreffende

wegen had dit duidelijk gemaakt moeten worden.

Herinrichting als 30 knifu zone is mooier, goedkoper en eenvoudig te realiseren

<, Dierdonk is een wijk die met veel aandacht voor een zorgvuldige en evenwichtige uitstraling

is opgezet. Volgens uw plannen zouden alle zijwegen van de drie wegen voorzien moeten

worden van borden (poortconstructie) plus borden die de voorrangssituatie aangeven. Dit

zal het beeld van de wijk niet ten goede komen;

Het laten vervallen van het plaatsen van deze borden betekent dat fl. 35.000,- aan nuttigere

maatregelen besteed kan worden;

De wegprofielen van de genoemde wegen zijn dusdanig dat 50 km/uur intrinsiek reeds als

te hoog ervaren zal worden (bochten, verspringingen). Het wegprofiel van de Waterlelie-

singel en een deel van de Dierdonklaan is zo smal dat wanneer daar voertuigen elkaar

passeren, hoge snelheden uitgesloten zijn. Op de rechte stukken waar het verkeer de

neiging heeft toch harder te rijden, draagt de voorrangsregel bij aan het matigen van de

snelheid. Veelal zijn dus geen maatregelen nodig;

eventueel in combinatie met een drempel;

<> Verder stellen wij voor om, mede met het oog op de in mei van kracht wordende verkeers-

regel 'fietser van rechts voorrang' op de kruisingen van de Dierdonklaan, Coendersberglaan

en Waterieliesingel met de zijwegen, de voorrang duidelijk aan te geven. Dit zou kunnen

door op eik punt waar voorrang verleend dient te worden het wegdek te markeren met een

streep en de tekst 'rechts voorrang'. Een dergelijke maatregel is effectief en goedkoop en

heeft een verwaarloosbare invloed op het straatbeeld.

Tenslotte willen wij er op wijzen dat ons voorstel geheel in overeenstemming is met de beleids-

richtlijnen van de Rijksoverheid die via'Postbus 51'sariien met de Stichting 3V0 zijn opge-

steld.

Als Werkgroep hebben we op 17 januari constructief meegewerkt aan het beoordelen van

andere knelpunten in de wijk, zoals de omgeving van de Basisschool, op de weg Horstlanden-

park en in het gedeelte 'boswonen'. Wij hebben aan deze medewerking nadrukkelijk het voor-

behoud verbonden dat ten aanzien van het bovenstaande overeenstemming bereikt wordt.

Samengevat komt ons standpunt er op neer dat wanneer de gehele wijk aangemerkt wordt als

verblijfsgebied, dit de verkeersveiligheid zeer ten goede komt.

Wij leggen dan ook het dringende verzoek b" u neer om de ~ @Wijk Dierdonk aan te mer-

ken ais verbligsgebied. Voor zover de beslissing hierover uw bevoegdheden overstijgt, vragen

wij u om ons verzoek op de kortst mogelijke termijn voor te leggen aan het College van B&W

en zonodig tevens op de kortst mogelijke termijn om een besluit van de Gemeenteraad te

vragen.

Uiteraard zijn wij bereid om u mondeling een nadere toelichting te geven.

In afwachting van een spoedig antwoord tekenen wij,

Werkgroep'30 km/u zone DierdonW

R. Rijnen

Nijendaldreef 8

Mede als voorzitter van de Wijkraad Dierdonk

R. van de Kerkhof

Dierdonklaan 68

S. Lagé

Horstlandenpark

M. Kuijpers

Vilsterendreef 26

R. Soethoudt

De Kromme Geer 5

H. van den Eisen

Waterieliesingel 21

Tevens vertegenwoor. ig van de Ouderraad Basisschool Dierdonk

C3

ot

hoof we atroon

Uw Reactie
Uw Reactie