- Bestuur
- Commissiestukken supplement terrassenplan
Commissiestukken supplement terrassenplan
Documentdatum | 24-04-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. 2 datum vergadering,2@ 0 Gemeente Helmond BESTUURSDIENST Aan: Leden raadscommissies Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden en Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting Helmond, 27 maart 2001 Ons Kenmerk: Bd/bclnd Doorkiesnr: 587169 Uw kenmerk: Uw brief d.d.: Onderwerp: Supplement Terrassenplan Geachte heerlmevrouw, Op dinsdag 20 maart jongstleden hebben wij het Supplement Terrassenplan in ons college vastgesteld. Dit Supplement behoort bij het door uw raad op 4 april 2000 vastgestelde Terrassenplan, dat onderdeel uitmaakt van het Horecabeleidsplan De smaak te pakken. Het Supplement is een uitwerking van een aantal punten uit genoemd Terrassenplan, voornamelijk de regeling van het exploiteren van terrassen tijdens kermissen, markten en evenementen en bevat nadere kwaliteitseisen terrasmeubilair. Daarnaast bevat het nog een aantal uitwerkingen en toevoegingen. De concept-teksten van dit supplement zijn tot stand gekomen binnen de Kerngroep Integraal Horecabeleid, die ook het Horecabeleidsplan ontwikkelde. Kernpunten uit het Supplement ziin: ¿ Bij kermissen en markten geldt voortaan de reguliere terrasvergunning wél, in tegenstelling tot voorheen, onder voorwaarden. ¿ Voor maximaal vijf grote evenementen per jaar, en op nog maximaal 15 dagen, gelden de terrasvergunningen niet. Deze worden door het college aangewezen. Het kunnen er dus ook minder zijn. Dan geldt een aparte constructie zoals in het supplement beschreven, die voor het eerst tijdens het Jazzfestival 2000 uitgetest is, en goed bevallen is. Exploitanten kunnen dan een terrasvergunning aanvragen via de evenementsorganisatie en betalen daar een deelnamebedrag voor. Het college wijst ook het evenementsgebied aan waarbinnen deze constructie geldt. Voor het jaar 2001 hebben wij als grote evenementen Koninginnedag en Jazz aangewezen. Door een maximaal aantal evenementen en aantal dagen te bepalen is aan de ondernemers tegemoet gekomen om meer zekerheid te verschaffen en aan de andere kant is het aantal zo ruim genomen dat het de mogelijkheid om evenementen te organiseren niet belemmert. ¿ Om de zinssnede `hoogwaardig meubilaie'te kunnen toetsen hebben wij op basis van een advies van de Welstandscommissie nadere kwaiiteitseisen vastgelegd voor het Centrum, het gebied zoals in bijlage 3 van het Supplement omschreven, en voor daarbuiten. Daar zijn tevens overgangsvoorwaarden bij bepaald. De kwaliteitseisen zijn geënt op voorbeelden van bestaande Helmondse terrassen, om geen onredelijke hoge eisen te stellen. (Zie tekst en bijlage 2. van Supplement). Een regeling voor subsidiëring van terrasmeubilair is nog niet gereed. ¿ Voor terrasexploitanten is een verlaging van de precario door ons vastgesteld voor de dagen dat zij door de weekmarkten op zaterdag enlof woensdag hun terras niet kunnen opzetten, hetgeen een verwachte structurele vermindering van opbrengst precario van fl 2600 betekent. Dit is meegenomen in de MARAP je kwartaal 2001. Zuid Koninginnewal 4/tel. 0492-587777/fax 0492-587400 Correspondentieadres: Postbus 95015700 AZ Helmond Bankrelatie: ING Bank 68.20.61.670 De terrasexploitanten krijgen hun terrasvergunning op basis van het Terrassenplan en dit nu dus recent vastgestelde gedeelte van het beleid. Wij stellen u voor het Supplement Terrassenplan ter kennisgeving aan te nemen. Hoogachtend, Burgemeester en Wethouders van H ond, De burgemeester, minuut De secretaris, Bijlage: 1 Zuid Koninginnewal 4/tel. 0492-587777/fax 0492-587400 Correspondentieadres: Postbus 95015700 AZ Heimond Bankrelatie: ING Bank 68.20.61.670 SUPPLEMENT TERRASSENPLAN GEMEENTE HELMOND VASTGESTELD DOOR COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS OP 20 Maart 2001 behorend bij Terrassenplan Gemeente Helmond d.d. 4 april 2000 Uitwerking Paragraaf 1. Terrassenplan (inleiding) Ook voor terrassen die geplaatst worden op eigen grond maar op de weg zijn gelegen, maar die niet 'nagelvast' zijn, is een terrasvergunning, inclusief leges vereist en de verder in dit plan beschreven verplichtingen. Precario-belasting is echter niet vereist, aangezien het geen openbare grond is. Voor de definitie van 'weg' geldt de omschrijving zoals opgenomen in de Algemene Politie Verordening Helmond 1978. (bijlage l.) Uitwerking Paragraaf 2. Terrassenplan (Vergunningsvoorwaarden en uitzonderingsvoorwaarden) B. (duur en ingangsdatum) ¿ Het terrassenplan en dit supplement, inclusief kwaliteitseisen, zullen voor het eerst in 2001 in zijn geheel gaan gelden, gezien de late vaststellingsdatum van het terrassenplan in 2000. Het jaar 2000 moet daarom als overgangsjaar gezien worden. ¿ De lagere tarieven voor leges en precario, die op 4 april 2000 door de gemeenteraad zijn vastgesteld en waarvoor de leges- en precarioverordening 2000 bijgesteld zijn door de raad op 27 juni 2000, zijn wel al ingegaan in 2000 (zoals toegezegd aan terrashouders). De gemeenteraad heeft voor 2001 de tarieven voor precario- en leges alleen op basis van indexering verhoogd, zoals opgenomen in de door de gemeenteraad van Helmond op 9 november 2000 vastgestelde leges- en precarioverordeningen. Verder gold voor 2000 ook al dat het terrasseizoen afgeschaft is en dat voor reguliere terrassen vergunning voor een heel kalenderjaar is gegeven. ¿ Nieuw op basis van de nieuwe Drank- en Horecawet, die op 1 november 2000 is ingegaan, is dat indien de ondernemer een nieuwe terrasvergunning aanvraagt (dus geen verlenainasmelding), dit ook op de Drank- en Horecawetvergunning vermeld moet worden. Hiervoor hoeven ondernemers niet een nieuwe vergunning Drank- en Horecawet aan te vragen want de gemeente stuurt in zo'n geval automatisch een gewijzigde vergunning Drank~ en Horecawet zonder kosten toe. ¿ Voor de terrasvergunninghouders die dit jaar wel al een (deels aan de nieuwe regels van het terrassenplan aangepaste) terrasvergunning hebben, gelden de kwaliteitseisen ook vanaf 2001; zij hoeven hiervoor geen nieuwe vergunning aan te vragen, maar een meldingformulier in te dienen, indien alles ongewijzigd blijft. De inrichtingseisen worden wel nog getoetst, waarbij foto's van terrashouders gevraagd zijn, zoals per brief van 19 oktober 2000 aan de ondernemers medegedeeld is. ¿ De gemeente heeft een aanvraagformulier terrasvergunning ontworpen - naast het verlengingsmeidingsformulier - waarbij alle aspecten die vergunningplichtig zijn van terrassen verwerkt zijn, om de aanvraag te vereenvoudigen. Ook valt hier het aspect opslag meubilair onder. ¿ De (gezamenlijke) rekening voor leges en precario voor jaarvergunningen wordt jaarlijks rond septemberloktober verstuurd; voor het eerst in 2001. Incidentele belastbare feiten (bv. incidentele extra m2 terras die worden aangevraagd voor de kermis), worden wel zo snel mogelijk afgewerkt (en niet opgespaard tot septemberloktober). Voor precario geldt dat, indien een reguliere terrashouder incidenteel meer m2 aanvraagt 2 bijvoorbeeld tijdens de kermis, slechts voor die extra m2 extra precario verschuldigd is voor de aangevraagde periode. Indien het terras incidenteel kleiner is (bijvoorbeeld door wegwerkzaamheden [indien deze meer dan drie weken duren], kan de ondernemer hiervoor bij het college teruggave van precario aanvragen voor die vierkante meters voor het aantal dagen na 3 weken. C. (Terraszoneringskaart) Jaarlijks wordt een nieuwe terraszoneringskaart opgesteld, voor het eerst na 1 november 2000, en deze wordt (schriftelijk) voorgelegd aan de Kerngroep Integraal Horecabeleid, waarop binnen 10 dagen gereageerd kan worden. Vervolgens wordt die door het college vastgesteld, met het doel dat die per 1 januari van het volgend jaar gehanteerd kan worden voor de vergunningverlening. De terraszoneringskaart voor 2001 is door het college gelijktijdig met dit supplement op 20 maart 2001 vastgesteld. E. (inrichtings- en situeringsvereisten) Om bij een vergunningaanvraag voor terrassen alle nieuwe vereisten waaronder de kwaliteitseisen en niet alleen openbare orde en veiligheidseisen te kunnen toetsen is de APV Helmond 1978 aangepast met een nieuw artikel (1 1 a), door de raad op 5 september 2000 vastgesteld. Als verduidelijking van de inrichting-en situeringsvereisten dient duidelijk te zijn dat voor tenten (alle soorten) en bijbehorende inrichting inclusief vlonders e.d. te plaatsen op een regulier terras een aparte vergunning (valt onder evenementenvergunningen) aangevraagd dient te worden bij het college van B&W met bijbehorende leges en precario (= niet nieuw, was in het verleden ook al zo). Dit onder andere om toetsing en advisering door politie, brandweer en andere instanties mogelijk te maken. Dit houdt dus in dat deze tenten gekoppeld zijn aan de evenementen/periode waarvoor zij zijn aangevraagd en dat ze dus niet een semi-permanent karakter kunnen hebben. Dit staat los van een eventuele vergunning voor een evenementsterras aan te vragen bij het organiserend comité van een evenement, voor een door het College van B&W aan te wijzen gebied, op dagen dat de reguliere terrasvergunning niet geldt (zie onder G., overige aspecten). F. (Tiid plaatsing terras en opslag meubilair) Uitgangspunt is dat de opslag van meubilair primair de verantwoordelijkheid is van de terrashouder en dient te geschieden in eigen depot. De gemeente en overige instanties (politie en brandweer) zijn wel bereid om mee te denken met ondernemers indien opslag van meubilair een probleem blijkt. Indien een ondernemer toch meubilair op openbaar terrein wenst op te staan dan dient hij hiervoor een vergunning aan te vragen (via het aanvraagformulier, zie hierna). ¿ Uitgangspunten zijn hierbij in verband met brandveiligheid: geen opslag tegen de gevel. ¿ Uitgangspunt in verband met overzichtelijkheid en doorzichtigheid voor de politie is: lage en kleine stapels, eventueel afgedekt met zeil (circa 2 x 5 x 1,5 meter hoog). ¿ Voorts zal de gemeente ook kijken naar overige visuele aspecten bij de beoordeling van de vergunningaanvraag voor opslag op openbaar terrein. Hoewel een aparte vergunning voor opslag meubilair op de openbare weg benodigd is, kan een ondernemer deze via hetzelfde aanvraagformulier voor een terrasvergunning aanvragen. 3 G. (Overige terrasvergunningsaspecten) Alle overige terrasaspecten genoemd in het plan onder G., die niet vallen onder de terrasvergunning, en waarvoor extra meldingen dan wel vergunningen vereist zijn, zijn ook in het vergunnings- en meldingsformulier opgenomen. Terrasvergunningen bis Markten, Kermissen en Evenementen Voorheen (tot 2001) golden reguliere terrasvergunningen niet tijdens markten, kermissen en evenementen. Gezien de beperkingen, onzekerheden en onduidelijkheden die dit voor de horecaondernemer meebrengt, wordt nu de volgende regeling voorgesteld. Voor wat betreft markten en kermissen wordt de regeling versoepeld: vergunningen blijven gelden maar wel worden daar in overleg met opzichters noodzakelijke grenzen aan gesteld in verband met opstelling van markten en kermissen. Uitgangspunten bij evenementen zijn dat aan de ene kant de mogelijkheid om evenementen te organiseren met bijbehorende speciale evenementsterrassen en bijbehorende evenementsdeelname-gelden niet beperkt worden maar dat toch enige grenzen gesteld worden (benoemen soorten evenementen en maximum aantal dagen en het gebied waarop en waarbinnen de reguliere vergunning niet geldt). 49 Markten Tijdens markten gelden de reguliere terrasvergunningen wel maar de marktmeester bepaalt in hoeverre van het totale terras gebruik gemaakt kan worden in verband met benodigde ruimte voor de markt. Voor de m2 die standaard niet gebruikt kunnen worden tijdens de zaterdag enlof woensdagmarkten krijgt de betreffende terrashouder restitutie van precario, berekend op basis van het jaartarief dat betaald is, in mindering gebracht op de precario- aanslag. Omwille van duidelijkheid en handhaafbaarheid wordt uitgegaan van 52 zaterdagen en voor sommige ondernemers ook 52 woensdagen (die markt heeft ander plaatsbeslag dan de zaterdag). Op basis van de nieuwe tarieven precario 2001, zou het gaan om een totaal bedrag van fl 2600,-- verminderde precario-inkomsten voor de gemeente voor 2001. 0 Kermissen Tijdens kermissen gelden de reguliere térrasvergunningen eveneens, maar de kermiscoördinator van de gemeente en de city-opzichter bepalen na de kermisverpachting in hoeverre van het totale terras gebruik gemaakt kan worden in verband met de benodigde ruimte voor de kermis. Voor de m2 die niet gebruikt kunnen worden tijdens kermissen kan de terrashouder restitutie van precario aanvragen bij het college. Eventuele extra m2 dienen te worden aangevraagd en extra precario is dan verschuldigd voor de periode dat extra m2 terras worden uitgezet. Doordat ieder jaar de plaatsing van attracties anders is, is niet op voorhand aan te geven in hoeverre stukken terras niet gebruikt kunnen worden. Ook het aantal extra m2 dat aangevraagd wordt is niet in te schatten, maar de totale verwachting op basis van voorafgaande jaren is dat dit met elkaar ongeveer in evenwicht is. 0 Evenementen Voor de grootschalige evenementen Jazz, viering Koninginnedag en maximaal nog drie andere door het college per jaar aan te wijzen evenementen (zijnde niet de markten en kermissen) en op maximaal nog vijftien andere door het college aan te wijzen dagen, mag in het, door het college te bepalen gebied waar de festiviteit plaatsvindt, van de reguliere vergunning geen gebruik worden gemaakt. De afdeling Kunst en Cultuur/Evenementencoördinatie geeft jaarlijks voor 1 december aan de vergunning- verlenende afdeling van de gemeente door welke grote evenementen er het komend jaar gepland zijn (indien bekend), zodat die op de jaarlijkse terrasvergunning vermeld kunnen worden. Het college kan daarnaast dan nog gedurende het jaar nog 15 dagen aanwijzen 4 waarvoor deze constructie geldt. Voor 2001 zi n door het college gelijktijdig met het vaststellen van dit supplement de evenementen Koninginnedag en Jazz aangewezen, waarvoor de beschreven constructie geldt. Daarnaast kan het college dus nog maximaal 15 dagen aanwijzen in 2001 waarvoor deze constructie zou gelden. De gemeente toetst of er voldoende relatie bestaat tussen de omvang van het gebied en de geplande activiteiten. Is een te groot gebied gevraagd door de organisator, dan wijst het college het verzoek voor dat deel af en kunnen horecaondernemers aldaar gebruik maken van hun reguliere vergunning. Enkele weken (bij voorkeur zo ruim mogelijk) voor het evenement, krijgen de horecaondernerners binnen het door het college vastgestelde evenementengebied een brief met de mededeling dat de reguliere terrasvergunning ten tijde van dat evenement niet geldt en dat in overleg met de evenementenorganisatie moet worden bezien of toch terras kan worden ingenomen. In dit schrijven wordt het voornemen geuit dat aan degene die in afwijking van de evenementenvergunning een terras plaatst, opgetreden zal worden. Tijdens het evenement zal door of namens de gemeente gecontroleerd worden op het hierboven beschreven beleid, met als uiterste handhavingsinstrumenten, bestuursdwang, dwangsommen enlof intrekking van de vergunning. Uitwerking paragraaf 3. Terrassenplan (inrichtingsvereisten terrassen) Kwaliteit terrasmeubilair en overige inrichtingseisen In het terrassenplan is gesteld "rotanmeubilair is niet verplicht is maar hoogwaardige kwaliteit is. Hoogwaardig betekent in ieder geval dat plastic kuipstoeltjes en bijbehorende tafels niet toegestaan zijn`. Om de kwaliteitstoets ('Wat is hoogwaardige kwaliteit"?) te kunnen uitvoeren was een nadere beschrijving van hoogwaardige kwaliteit noodzakelijk. Daarom is over deze bepaling en te hanteren uitgangspunten advies gevraagd aan de Welstandscommissie van de gemeente Helmond. Het advies van de Welstandscommissie van 19 januari 2001 wordt grotendeels overgenomen. Dit houdt in dat voortaan een onderscheid gemaakt wordt tussen `Welstandseisen terrasmeubilair buiten Centrum", 'Welstandseisen terrasmeubilair binnen Centrum" en 7wijfelgevallen`. Welstandseisen terrasmeubilair buiten Centrum (Centrum 1 g -gebied vo gens bii a, e 33 Een grotere vrijheid van vorm en materiaal is toegestaan dan in het Centrumgebied, waarbij uitvoeringsmaterialen zijn: rotan, kunststof-rotan, hout of metaal of een combinatie hiervan. Ook hoogwaardige kunststof is denkbaar mits voor wat betreft de vormgeving aanvaardbaar. De materiaalkeuze dient zoveel mogelijk aan te sluiten bij de diversiteit van horeca- ondernemingen. Welstandseisen terrasmeubilair binnen Centrum (Centrumgebied volgens bijlage 3.) ¿ Voor terrasmeubilair binnen Centrum dient gestreefd te worden naar meer eenheid in materiaal en vormgeving dan buiten het Centrum, waarbij de kleur, ondanks een eventueel gewenst onderscheid t.o.v. belendende situaties, terughoudend dient te zijn. ¿ Voor de stoelen wordt uitgegaan van (imitatie) rotan conform de (standaard) modellen "Neptune" en "Portofino" uit de voorbeeldenset (zie bijlage 2. voorbeeldenset terrasmeubilair) Hiervan afgeleide combinaties van metaal met (imitatie) rotan zoals bijvoorbeeld de modellen "Florence" en "Acapulco" uit de voorbeeldenset (zie bialagge 2. voorbeeldenset terrasmeubilair) zijn eveneens toepasbaar. ¿ Voor de tafels wordt eveneens uitgegaan van naturelkleurige modellen in hout of rotan eventueel met metalen onderbouw zoals bijvoorbeeld de modellen "Annapart", "Gerona 3" en `Lion 3 en 5`. (zie bijlage 2 voorbeeldenset terrasmeubilair) 5 Twijfelgevallen Bij twijfelgevallen dient het advies van de welstandscommissie te worden ingewonnen. Overpangsregeling welstandseisen terrasmeubilair (niet de overige inrichtingseisen): 1 . Ondernemers buiten het Centrum (Centrumgebied volgens bijlage 3.) hebben tot uiterlijk 1-1 -2003 de tijd om aan de kwaliteitseisen meubilair zoals hierboven beschreven onder `Welstandseisen buiten Centrum" te gaan voldoen, indien dit in 2001 nog niet het geval is. 2. Alle ondernemers binnen het Centrum (Centrumgebied volgens bijlage 3.) die recent, dat wil zeggen in 1999 of 2000, nieuw meubilair aangeschaft of besteld hebben dat niet aan de nadere vereisten voor het Centrum voldoet, desgevraagd aan te tonen door overleggen van kwitanties en dergelijke, dienen bij vervanging door afschrijving alsnog over te gaan tot meubilair dat wel aan de vereisten voldoet. Er wordt een subsidieregeling opgesteld om kwalitatief meubilair bij met name kleinere horecaondernemers te stimuleren. Uitwerking Paragraaf 5. Terrassenplan (Handhaving) Het toezicht op naleving van de terrasvergunningsvereisten wordt door of vanwege de gemeente uitgeoefend. Voor toezicht op en handhaving van aspecten van openbare orde en veiligheid, brandveiligheid en milieu inzake terrassen zijn de instanties genoemd in hetgeen beschreven staat onder handhavingsinstanties van het terrassenplan verantwoordelijk. Als uiterste instrumenten voor het handhaven van vergunningsvereisten worden zonodig bestuursdwang, dwangsommen dan wel intrekking van vergunningen gehanteerd. Hardheidsciausule Indien de toepassing van dit supplement zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van de bepalingen in dit supplement. Uitwerking Paragraaf 7. Terrassenplan (Verdere procedure, ingangsdatum) Het gehele plan (terrassenplan en supplement-) gaat gelden vanaf 20 maart 2001. Financiële aspecten (behalve subsidie voor terrasmeubilair en de nieuwe toevoegingen ten aanzien van restitutie precario bij minder m2 terras bij weekmarkten, bij kermissen en bij wegwerkzaamheden uit dit supplement) zijn al per 1 januari 2000 ingegaan. De vergunningsvereisten uit het terrassenplan en dit supplement worden in leesbare vorm in de horecavergunningenmap voor ondernemers vervat. Aldus vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders van Helmond, Helmond, 20 maart 2001 6 Biolagge 1. Bii Supplement Terrassenplan 1. Omschrijving Centrumgebied (=A) en daarbuiten (=B) algemeen Centrum (A) omvat het gebied van de gemeente Helmond gelegen binnen of aan het Oostende, Noordende, Binderseind, Zuideinde, Kasteeltraverse, de spoorlijn Eindhoven - Venlo tussen Burg. Van Houtlaan en Kanaaldijk N.W., Kanaaldijk N. W., Eikendreef, Kromme Steenweg, Steenweg en Kanaaldijk tot aan het Oostende. Onder het gebied B (Buiten Centrum) wordt begrepen het gebied van de gemeente Helmond niet vallende onder A. Deze grenzen zijn vastgesteld in'het Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010, op 4 april 2000 door de gemeenteraad van Heimond. 2. Onder de "weg" verstaat de Algemene Politieverordening Helmond 1978, herziene tekstuitgave nr. 33 d.d. 5 september 2000: a. wegen paden of trottoirs, welke voor openbaar verkeer openstaan, alsmede daarin gelegen bruggen en duikers, tot die wegen behorende bermen en zijkanten, de stroken tussen verkeersbanen, op- en afritten, glooiingen, bermsloten met hun taluds alsmede bebakeningen en andere van de weg deel uitmakende of daarmee rechtstreeks verbonden werken. b. Parken, plantsoenen, pleinen en open plaatsen, welke, al dan niet met enige beperking voor publiek toegankelijk zijn. C. Voor publiek toegankelijke stoepen, trappen, portieken, gangen, passages, galerijen en openbare urinoirs. Biallagge 2. Bi% Supplement Terrassenplan VOORBEELDENSET TERRASMEUBILAIR: REFERENTIEMODELLEN CENTRUM Geldend voor een deel van het Centrum van Helmond, op een kaart nader aangeduid (zie kaart in flegg@@; voor buiten het Centrumgebied gelden de algemene voorwaarden zoals beschreven in het Supplement Terrassenplan, kopje "Kwaliteit meubilair en andere inrichtingseisen" onder `Welstandseisen terrasmeubilair buiten Centrum". Vastgesteld door het college van B&W van Helmond op 20 maart 2001, behorend bij Supplement Terrassenplan zoals eveneens vastgesteld op 20-3-2001. NOTA BENE: Voor de voorbeeldmodellen zijn modellen van een bepaalde firma bijgevoegd. De gemeente beveelt uitdrukkelijk geen firma aan, het gaat om de vorm en het materiaal van de modellen!!!!! A-4 @riäu@bei@ @.cit@van massief kuiis6@of waar doorheen ro" stalen schroeven tten,`@ó6rileri van The all-weather-ch gësë"efde *Rok- Geheel kunststof terrasstoel 'Neptune' K @ Ig kleu7 naturel, stapelbaar g V, N@' @f Volledig recyclebaarkunststof en in kunststof draad geweven, meteen natuurlijk uitstraling. Perfect zitco-rnfort, zeer stabiel en oersterk, kleurecht, weer- en UV-bestendig. Versmolten. verst~ bin- stuk Oinäen uit éen, "geniet, vo ior optimalé stëviëhëid OP zonde'r'initante s linters p en osse e A 4 Met een extra vlëchKverk versteviRdé onderzijde voor een stevijge 2 stabiele construc@ e en perfecte zit lerrasstoel Port ~MIMM-W-W. -sta Subtiele, natuurlijke uitstraling van steidg imitatjerotan op robuust rotan frame. e-, Tafel: een combinatie van het 'Dominique' zwart gietaluminium onderstel (ook in andere uitvoeringen leverbaar) met een kunst- stof blad. Blad is zowel vierkant als rond in diverse afmetingen leverbaar (zie pagina 6). @uitvöëiiiigéh 1 Teakhouten tafels["Annapart" 90 X 90 ém@, 90 X 160 cm. en als st@1110 X 70 cm. Aljat@"@@ teak de boventoon in exclusief terrasmeubilair. Tóp! 22 J lGerona 3 allum:=inium Lion 4 Trn Biolage 3. Bia Supplement Terrassenplan CENTRUMGEBIED WAARVOOR NADERE WELSTANDSEISEN TERRASMEUBILAIR GELDEN 1 No -v-y 3N INOM 0 LIS log o's LU LLI ap ui ir 2 KASTEEL A |