- Bestuur
- Commissiestukken BP Groot Schooten Panovenweg Europaweg
Commissiestukken BP Groot Schooten Panovenweg Europaweg
Documentdatum | 23-04-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijke Ontwikkeling |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Bestemmingsplan "Herziening Groot Schooten 1 Panovenweg - Europaweg" Inhoud: Toelichting Bijlage Voorschriften Kaart 0001 85 Procedure: Terinzagelegging t.b.v. de inspraak d.d. 6 juli 2000 1 e Wettelijke terinzagelegging d.d. 22 februari 2001 Vastgesteld door de Raad d.d. Bijlage no. 2e Wettelijke terinzagelegging d.d. Goedgekeurd door Gedeputeerde Staten d.d. no. 3e Wettelijke terinzagelegging d.d. In Werking vanaf d.d. Gemeente Helmond Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ordening R.B./Tekl 05j Panovenweg 20 februari 2001 Toelichting behorende bij bestemmingsplan `Herziening Groot Schooten 1 Panovenweg - Europaweg`. 1. Algemeen. De gronden waarvoor het onderhavige bestemmingsplan wordt opgesteld zijn gelegen in het vigerende bestemmingsplan `Groot Schooten" vastgesteld bij raadsbesluit van 5 februari 1985 bijlage no. 27, goedgekeurd door Gedeputeerde Staten bij besluit d.d. 1 0 december 1985 no. 132.125. In dit plan hebben de gronden de bestemming "Erf 11`. 2. Planherziening. 2.1. Ligging plangebied Het plangebied is gelegen tussen het bedrijvenpark Groot Schooten en de lintbebouwing aan de Hortsedijk. Het betreft een perceel dat is gelegen direct langs de Europaweg. 2.2. Nieuwe ontwikkeling Het onderhavige perceel maakt onderdeel uit van een 'bouwblok' dat oorspronkelijk toebehoorde aan de oude ontginningslijn langs de Hortsedijk. Met de bouw van het bedrijf Z+Z en de recentelijk uitbreiding daarvan is een proces ingezet waarmee het gedeelte van dit blok dat van de Hortsedijk is afgekeerd, meer wordt betrokken bij het bedrijventerrein Groot Schooten. Door deze percelen voor bedrijvigheid te ontwikkelen kan een goede afronding gecreëerd worden langs de Panovenweg en de Europaweg van het bedrijventerrein Groot Schooten. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken dient een bestemmingsplanherziening te worden opgestart. Hierin zal uitgegaan worden van dezelfde regeling als voor de overige percelen van Groot Schooten. Dat houdt in dat er een bedrijfsbestemming komt waarbinnen kantoorachtige functies mogelijk zijn, in relatie tot hoogwaardige bedrijvigheid. Pure zelfstandige kantoorfuncties met een openbare baliefunctie zijn niet toegestaan op het bedrijventerrein. 2.3. Bebouwing Met deze planherziening wordt het mogelijk gemaakt dat er een goede stedebouwkundige afronding gemaakt kan worden van de bebouwingswand langs de Europaweg. Hiertoe dient de nieuwe bebouwing qua hoogte en massaopbouw aan te sluiten bij de reeds bestaande. De hoofdmassa van de bebouwing dient daarom te bestaan uit drie lagen, waarbij een vierde laag als afronding mogelijk is in terug liggende vorm. Om een goede afronding te creeren van de bebouwingswand langs de Panovenweg wordt het gebouw gesitueerd in het verlengde van de Panovenweg. Hierdoor ontstaat er tevens een goede stedebouwkundige begeleiding van de bocht in de Panovenweg zelf. 3. Verkeer 3.1. Ontsluiting De bestaande ontsluiting van het gebied wordt door de voorgestane uitbreiding en bestemmingen in dit plan niet veranderd: Het gemotoriseerde verkeer wordt ontsloten via de Panovenweg, welke bereikbaar is via de Steenovenweg - Hortsedijk en de Gasthuisstraat - Schootensedreef. Middels fietspaden langs de Steenovenweg en de Hortsedijk wordt het plangebied voor fietsers ontsloten op het stedelijke fietsroutenetwerk. Langs het plangebied loopt over de weg naar Hortsedijk een regionale busverbinding (streekbus), die ter hoogte van de Steenovenweg hanteert 3.2. Mobiliteits- en bereikbaarheidsprofiel. Het beleid van de hogere overheid is gericht op het terugdringen van de groei van het autoverkeer. Dit beleid wordt via het locatiebeleid vertaald naar de Helmondse situatie. Essentieel in het locatiebeleid is de afstemming van het mobiliteitsprofiel van een bedrijf, kantoor of instelling op het bereikbaarheids- profiel van de vestigingsplaats. Het bereikbaarheidsprofiel van het plangebied wordt momenteel gekenmerkt door: - een goede bereikbaarheid per auto door de situering van het plangebied nabij de afslag autosnelweg Eindhoven-Heimond (S208); - een ligging aan de rand van het stedelijk gebied; BESTEMMINGSPLAN B.R`Herziening Groot Schooten 1 RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg` 2 - bereikbaarheid van de stad door bestaande fietsverbindingen, met nagenoeg overal vrijliggende fietspaden. - een openbaar vervoer lijn in de directe nabijheid, echter nog zonder haltevoorziening. Herz. Groot Schooten 1 Panovenweg - Europaweg wordt op grond van deze kenmerken op dit moment aangemerkt als een C-locatie. Het mobiliteitsprofiel van de bedrijven die in dit plangebied worden toegelaten, dient afgestemd te zijn op het in het voorgaande beschreven bereikbaarheidsprofiel. Dit betekent dat het bedrijvenpark, op basis van het mobiliteitsbeleid, opengesteld wordt voor bedrijven die arbeidsextensief zijn, weinig tot geen publiek trekken en in hoge mate auto-afhankelijk zijn in hun bedrijfsactiviteiten. Dit wil zeggen dat de zakelijke kernfuncties een duidelijke binding dienen te hebben met wegverkeer, bijvoorbeeld in het contact met klanten en de aan- en afvoer van goederen. - Arbeidsintensieve bedrijven met een stedelijk gerichte publieksfunctie zijn hier uitgesloten. Deze horen thuis op een A-locatie (het stationskwartier en het centrum). In de toekomst doen er zich echter een aantal ontwikkelingen voor die er toe zullen leiden dat het locatieprofiel van Herz. Groot Schooten 1 Panovenweg - Europaweg zal gaan verkleuren. Achtereenvolgens zijn te noemen: - de ontwikkeling van het nieuwe stadsuitleggebied Brandevoort heeft tot gevolg dat de ligging aan de rand van het stedelijk gebied wijzigt in een ligging midden in het stedelijk gebied. Op de schaal van Helmond is de afstand tot het stadscentrum alsmede het centraal station, met minder dan 4 kilometer, zeer beperkt. - een goede autobereikbaarheid blijft weliswaar bestaan, echter door het ombouwen van een gedeelte van de autosnelweg, tot stedelijke autoboulevard binnen de bebouwde kom (max. snelheid 50 kmlu) zal de geörienteerdheid op de autobereikbaarheid afnemen. - de al bestaande fietsverbindingen met de stad krijgen na aanleg van de geprojecteerde non-stop fietsroutes een hoogwaardiger kwaliteit. Tevens zullen deze routes onderdeel uitmaken van het regionale netwerk. Eén van de non-stop routes is zelfs gelegen over het bedrijventerrein. (zie kaartje) met de realisatie van de geprojecteerde langzaam verkeer verbindingen bestaat er een directe verbinding met de voorstadshalte in 't Hout op zo'n 800 meter. Tevens zal in Brandevoort ook een nieuwe voorstadshalte gerealiseerd worden. Verder zal de bereikbaarheid door het OV worden verbeterd door het uitwerken van een vraagafhankelijk OV systeem, welke ook het bedrijventerrein gaat bedienen. Herz. Groot Schooten / Panovenweg - Europaweg kan op grond van deze kenmerken aangemerkt worden als een potentiële B-locatie. Het streven van de gemeente is erop gericht om deze kenmerken, benodigd voor het gewenste bereikbaarheidsprofiel in te vullen. Het mobiliteitsprofiel van de bedrijven die in dit plangebied worden toegelaten, dient afgestemd te zijn op het in het voorgaande beschreven bereikbaarheidsprofiel. Dit betekent dat het bedrijvenpark, op basis van het mobiliteitsbeleid en anticiperend op het B-profiel, opengesteld wordt voor bedrijven die matig arbeidsintensief zijn, regelmatig publiek trekken en matig auto-afhankelijk zijn in hun bedrijfsactiviteiten. Arbeidsintensieve bedrijven met een stedelijk gerichte publieksfunctie blijven hier uitgesloten. In eerste instantie is het bedrijventerrein Groot Schooten bedoeld voor de vestiging van bedrijven niet een C-profiel. Het gemeentebestuur streeft er echter naar om het bereikbaarheidsprofiel van de locatie, binnen de planperiode om te buigen naar een B-profiel. Anticiperend op deze ontwikkeling kunnen in bijzondere gevallen bedrijven met een B-profiel worden toegelaten. Aan deze bedrijven worden dan wel extra eisen gesteld, bijvoorbeeld het opstellen van een bedrijfsvervoerplan. Koppeling van meerdere bedrijfsvervoerplannen kan wellicht het realiseren van een vraagafhankelijk vervoerssysteem voor het bedrijventerrein bevorderen. Vanaf het moment dat de directe fietsverbinding tussen het bedrijventerrein en de voorstadshalte't Hout is gerealiseerd is volgens het gemeentebestuur voldaan aan het merendeel van de B-profiel kenmerken en kan derhalve de extra eis voor bedrijfsvestiging komen te vervallen. Het onderhavige plan sluit zich aan bij de `Handleiding Mobiliteit Ruimtelijke Plannen` van de provincie Noord-Brabant, voor wat betreft terminologie, normering en definiëring, betrekking hebbend op mobiliteis- en bereikbaarheidsprofielen. 3.3. Parkeren. Het toekennen van een B-profiel aan deze locatie heeft gevolgen voor het maximum aantal parkeer- plaatsen. Dit wordt gedaan met het oog op het ontmoedigen van het autogebruik en het stimuleren van BESTEMMINGSPLAN B.P.`Herziening Groot Schooten 1 RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg` 3 alternatieve vervoerswijzen. In Helmond gelden de volgende maximale parkeernormen voor onderhavige plan: M2 - B-locatie maximaal 1 parkeerplaats per 65 M2 voor zowel kantoren als bedrijven. - C-locatie maximaal 1 parkeerplaats per 50 voor kantoren, maximaal 1 parkeerplaats per 100 M2 voor bedrijven. De B-norm is overeenkomstig het provinciaal beleid. De C-norm echter, is op basis van het gemeentelijk parkeerbeleid. Het provinciaal beleid kent geen parkeernormen voor C-locaties. In de handleiding `Mobiliteit Ruimtelijke Plannen" van de provincie Noord-Brabant worden zogenaamde "ingroei-modellen" voorgesteld voor die situaties, waarin bijvoorbeeld een C-locatie door groeit naar een B-locatie. Dit heeft namelijk gevolgen voor het maximale aantal toegestane parkeerplaatsen. De ingroeimodellen gaan er van uit dat het maximaal toegestane aantal parkeerplaatsen, op basis van een B-profiel, wordt aangelegd op eigen terrein. 4. Waterhuishouding en waterbeheersing. Het onderhavige plan geeft geen aanleiding tot wijziging in de bestaande waterhuishouding. Het aanwezige openbaar rioolsysteem kan ongewijzigd gehandhaafd worden. In de gemeente Helmond zijn overwegend gemengde rioolstelsels (75%) aangelegd. Neerslag die valt op daken en wegen wordt vermengd met afvalwater van huishoudens en bedrijven getransporteerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Het transporteren en zuiveren van relatief `schoon` regenwater is geen duurzame oplossing. De ambitie is om bij grootschalige rioolvervanging, indien technisch haalbaar, altijd de verharding af te koppelen. Bij het afkoppelen van verharding kan het regenwater afhankelijk van de lokale situatie, worden geïnfiltreerd in de bodem, tijdelijk worden opgevangen en vastgehouden of rechtstreeks worden afgevoerd naar oppervlaktewater, indien er voldoende open water voor berging aanwezig is. Ook zijn er mogelijkheden om het water te gebruiken als huishoudwater 1 industriewater. Verder is een gerenton een eenvoudig en instructief voorbeeld van hoe anders kan worden omgegaan met regenwater. Door het water uit de regenton te hergebruiken, wordt de regenwaterafvoer gereduceerd en het waterverbruik beperkt. Aangezien er in de Panovenweg een gescheiden rioolstelsel aanwezig is, dient de afvoer van het pand ook gescheiden aangeboden te worden. Tevens dient er naar gestreefd te worden om met het bouwplan in te spelen op de hierboven en in het waterplan omschreven doelstellingen en ambities. 5. Milieu. 5.1. Algemeen. Milieubeleid wordt steeds meer geïncorporeerd in andere beleidsvelden. Verbreding van milieubeleid naar andere beleidsterreinen (externe integratie) is een belangrijk uitgangspunt in het gemeentelijke Milieubeleidsplan. Ook in de ruimtelijke planvorming is structureel aandacht voor milieudoeistellingen noodzakelijk. De milieudoeistellingen worden daartoe integraal en vanaf een zo vroeg mogelijk stadium in het planvormingsproces meegewogen. Hierdoor zijn de milieubelangen volwaardig afgewogen tegen andere belangen die evenzeer claims kunnen leggen op de schaars beschikbare ruimte. Een duurzame ontwikkeling van de stad Helmond is een belangrijk beleidsuitgangspunt dat zijn doorwerking heeft in meerdere beleidsterreinen. Samen met de externe integratie van milieubeleid leidt dat ertoe dat de milieuaspecten van dit plan niet alleen in dit hoofdstuk aan de orde komen. Naast enkele specifieke milieu onderwerpen wordt daarom alleen ingegaan op de meest belangrijke milieudoelstellingen. 5.2. Geluid. Het bestemmingsplan valt binnen de zones van wegen. De belangrijkste daarvan is de Europaweg. Omdat het bestemmingsplan uitsluitend de realisering mogelijk maakt van een bedrijvenbestemming dan wel een kantoorbestemming welke niet geluidsgevoelig is in het kader van de ruimtelijke ordening, is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk. Wel zullen aan de gevels van de bedrijven ter plaatse van de kantoorruimten extra eisen worden gesteld. Bij de aanvraag van een bouwvergunning dient hiertoe door de bouwer een akoestisch onderzoek naar de te realiseren gevelwering te worden overlegd. BESTEMMINGSPLAN B.P.`Herziening Groot Schooten 1 RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg` 4 5.3. Lucht. Uit berekeningen in het kader van de Verkeersmilieukaart van de gemeente Helmond blijkt dat bij ongewijzigd beleid in het jaar 201 0 geen overschrijdingen te verwachten zijn van concentraties koolmonoxide, stikstofdioxide, en benzeen ten gevolge van het wegverkeer. 5.4. Bodem. Deze locatie is nog niet onderzocht. Uit historisch onderzoek zijn geen ontwikkelingen bekend die erop wijzen dat ter plaatse de bodem verontreinigd zal zijn. De zekerheid dat wordt voorkomen dat op verontreinigde bodem zal worden gebouwd, wordt verkregen in het kader van de bouwvergunningsprocedure. Op grond van de Woningwet c.q. de gemeentelijke bouwverordening zal een onderzoeksrapport worden verlangd inzake de gesteldheid van de bodem. Aan de hand van de resultaten van het daartoe te verrichten onderzoek kan worden vastgesteld of (en zonodig) welke saneringsmaatregelen nodig zijn alvorens tot verlening van de bouwvergunning kan worden overgegaan. S.S. Bedrijven. De bedrijven welke in dit plan worden gesitueerd, zullen met normaal te eisen voorschriften in het kader van de milieuwetgeving het milieu niet aantasten. Bestaande en mogelijke bedrijfsactiviteiten in de omgeving van het plangebied zijn op een zodanige afstand gelegen dat hiervan geen milieubelasting voor het plan te verwachten is. 5.6. Duurzaamheid 1 energie. In de gemeente Helmond wordt gestreefd naar duurzame (nieuw)bouw, waarbij het energieverbruik zoveel mogelijk wordt teruggedrongen. De gemeente heeft het convenant `Duurzaam bouwen Regio Eindhoven ondertekend. Ofschoon het convenant primair betrekking heeft op woningen, wordt aanbevolen ook voor bedrijfs- en kantoorgebouwen de maatregelen uit het convenant zoveel mogelijk toe te passen. Waar mogelijk zal dit ook in de voorwaarden van een benodigde milieuvergunningen worden opgenomen. 5.7. Milieubescherming 1 Leefbaarheid. Het plangebied is niet gelegen in een milieubeschermingsgebied, grondwaterbeschermingsgebied, stiltegebied of ecologische hoofdstructuur. 5.8. Groenvoorziening, natuur en landschap. Bij voorkeur inheemse plantensoorten toepassen en hagen als erfafscheidingen. In de gebouwen zomogelijk vestigingsplekken voor dieren (zwaluwpannen, nestkasten) opnemen. 6. Economische uitvoerbaarheid. Het totale exploitatiegebied is 2989 m2groot. De gronden zijn geheel particulier eigendom. De kosten van de planherziening en alle andere kosten zullen middels een overeenkomst op de realisator verhaald worden. 7. Inspraak. Het plan heeft in het kader van de inspraak vanaf 6 juli 2000 gedurende 4 weken terinzage gelegen in het gemeentelijk informatiecentrum aan de Markt. Een en ander heeft niet tot inspraakreacties geleid. BESTEMMINGSPLAN B.P.'Herziening Groot Schooten 1 RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg` 5 8. Wetteliok overie-g. Het gevoerde overleg ex artikel 10 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening heeft geleid tot een inhoudelijke opmerking van de Provinciaal Planologische Commissie. Deze wordt hieronder weergegeven en voorzien van commentaar. Samenvatting inhoud: De commissie is van mening dat voor de duidelijkheid van het plan het begrip "kantoorachtige bedrijven" gedefinieerd zou moeten worden Commentaar: Onder'kantoorachtige bedrijven'wordt verstaan, bedrijven waarbij de bedrijfsmatige activiteiten in de vorm van productie, opslag enlof reparatiewerkzaamheden een ondergeschikt deel van de bedrijfsactiviteiten vormen. Ter verduidelijking van het plan zal deze omschrijving worden opgenomen in artikel 1 'begripsomschrijving'van de planvoorschriften. BESTEMMINGSPLAN B.P."Herziening Groot Schooten 1 RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg` XI, 0 v US 2 32 Gedeelte uit vigerend B.P. `Groot Schooten` schaal 1 1000 i-enseiaar 0 1 0 1 -ju- tiphout Warand Z Help R 0 0 S_E~.V --, 01 E Kas 9 e 0 0 a wn w 0 Hou '@k s ors Groot Go Bran evoort rafo 4E1 A L Stepekof 3r.ek Lungendonk Goorkens no A @en oesw k -IERLO dio-TV Toré Ligging plangebied schaal 1 30.000 Jl ds Jl LD E c: w CD o CD cr E E (D |