• Bestuur
  • Commissiestukken BP Groot Schooten Panovenweg Europaweg

Commissiestukken BP Groot Schooten Panovenweg Europaweg

Documentdatum 23-04-2001
Bestuursorgaan Commissie Stedelijke Ontwikkeling
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Bestemmingsplan

"Herziening Groot Schooten 1 Panovenweg - Europaweg"

Inhoud:

Toelichting

Bijlage

Voorschriften

Kaart 0001 85

Procedure:

Terinzagelegging t.b.v. de inspraak d.d. 6 juli 2000

1 e Wettelijke terinzagelegging d.d. 22 februari 2001

Vastgesteld door de Raad d.d. Bijlage no.

2e Wettelijke terinzagelegging d.d.

Goedgekeurd door Gedeputeerde Staten d.d. no.

3e Wettelijke terinzagelegging d.d.

In Werking vanaf d.d.

Gemeente Helmond

Stadsontwikkeling

Ruimtelijke Ordening

R.B./Tekl 05j Panovenweg

20 februari 2001

Toelichting behorende bij bestemmingsplan `Herziening Groot Schooten 1 Panovenweg - Europaweg`.

1. Algemeen.

De gronden waarvoor het onderhavige bestemmingsplan wordt opgesteld zijn gelegen in het vigerende

bestemmingsplan `Groot Schooten" vastgesteld bij raadsbesluit van 5 februari 1985 bijlage no. 27,

goedgekeurd door Gedeputeerde Staten bij besluit d.d. 1 0 december 1985 no. 132.125. In dit plan

hebben de gronden de bestemming "Erf 11`.

2. Planherziening.

2.1. Ligging plangebied

Het plangebied is gelegen tussen het bedrijvenpark Groot Schooten en de lintbebouwing aan de

Hortsedijk. Het betreft een perceel dat is gelegen direct langs de Europaweg.

2.2. Nieuwe ontwikkeling

Het onderhavige perceel maakt onderdeel uit van een 'bouwblok' dat oorspronkelijk toebehoorde aan

de oude ontginningslijn langs de Hortsedijk. Met de bouw van het bedrijf Z+Z en de recentelijk

uitbreiding daarvan is een proces ingezet waarmee het gedeelte van dit blok dat van de Hortsedijk is

afgekeerd, meer wordt betrokken bij het bedrijventerrein Groot Schooten. Door deze percelen voor

bedrijvigheid te ontwikkelen kan een goede afronding gecreëerd worden langs de Panovenweg en de

Europaweg van het bedrijventerrein Groot Schooten.

Om deze ontwikkeling mogelijk te maken dient een bestemmingsplanherziening te worden opgestart.

Hierin zal uitgegaan worden van dezelfde regeling als voor de overige percelen van Groot Schooten.

Dat houdt in dat er een bedrijfsbestemming komt waarbinnen kantoorachtige functies mogelijk zijn, in

relatie tot hoogwaardige bedrijvigheid. Pure zelfstandige kantoorfuncties met een openbare

baliefunctie zijn niet toegestaan op het bedrijventerrein.

2.3. Bebouwing

Met deze planherziening wordt het mogelijk gemaakt dat er een goede stedebouwkundige afronding

gemaakt kan worden van de bebouwingswand langs de Europaweg. Hiertoe dient de nieuwe

bebouwing qua hoogte en massaopbouw aan te sluiten bij de reeds bestaande. De hoofdmassa van

de bebouwing dient daarom te bestaan uit drie lagen, waarbij een vierde laag als afronding mogelijk is

in terug liggende vorm. Om een goede afronding te creeren van de bebouwingswand langs de

Panovenweg wordt het gebouw gesitueerd in het verlengde van de Panovenweg. Hierdoor ontstaat er

tevens een goede stedebouwkundige begeleiding van de bocht in de Panovenweg zelf.

3. Verkeer

3.1. Ontsluiting

De bestaande ontsluiting van het gebied wordt door de voorgestane uitbreiding en bestemmingen in

dit plan niet veranderd: Het gemotoriseerde verkeer wordt ontsloten via de Panovenweg, welke

bereikbaar is via de Steenovenweg - Hortsedijk en de Gasthuisstraat - Schootensedreef. Middels

fietspaden langs de Steenovenweg en de Hortsedijk wordt het plangebied voor fietsers ontsloten op het

stedelijke fietsroutenetwerk. Langs het plangebied loopt over de weg naar Hortsedijk een regionale

busverbinding (streekbus), die ter hoogte van de Steenovenweg hanteert

3.2. Mobiliteits- en bereikbaarheidsprofiel.

Het beleid van de hogere overheid is gericht op het terugdringen van de groei van het autoverkeer. Dit

beleid wordt via het locatiebeleid vertaald naar de Helmondse situatie. Essentieel in het locatiebeleid is

de afstemming van het mobiliteitsprofiel van een bedrijf, kantoor of instelling op het bereikbaarheids-

profiel van de vestigingsplaats.

Het bereikbaarheidsprofiel van het plangebied wordt momenteel gekenmerkt door:

- een goede bereikbaarheid per auto door de situering van het plangebied nabij de afslag autosnelweg

Eindhoven-Heimond (S208);

- een ligging aan de rand van het stedelijk gebied;

BESTEMMINGSPLAN B.R`Herziening Groot Schooten 1

RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg`

2

- bereikbaarheid van de stad door bestaande fietsverbindingen, met nagenoeg overal vrijliggende

fietspaden.

- een openbaar vervoer lijn in de directe nabijheid, echter nog zonder haltevoorziening.

Herz. Groot Schooten 1 Panovenweg - Europaweg wordt op grond van deze kenmerken op dit moment

aangemerkt als een C-locatie. Het mobiliteitsprofiel van de bedrijven die in dit plangebied worden

toegelaten, dient afgestemd te zijn op het in het voorgaande beschreven bereikbaarheidsprofiel. Dit

betekent dat het bedrijvenpark, op basis van het mobiliteitsbeleid, opengesteld wordt voor bedrijven die

arbeidsextensief zijn, weinig tot geen publiek trekken en in hoge mate auto-afhankelijk zijn in hun

bedrijfsactiviteiten. Dit wil zeggen dat de zakelijke kernfuncties een duidelijke binding dienen te hebben

met wegverkeer, bijvoorbeeld in het contact met klanten en de aan- en afvoer van goederen. -

Arbeidsintensieve bedrijven met een stedelijk gerichte publieksfunctie zijn hier uitgesloten. Deze horen

thuis op een A-locatie (het stationskwartier en het centrum).

In de toekomst doen er zich echter een aantal ontwikkelingen voor die er toe zullen leiden dat het

locatieprofiel van Herz. Groot Schooten 1 Panovenweg - Europaweg zal gaan verkleuren.

Achtereenvolgens zijn te noemen:

- de ontwikkeling van het nieuwe stadsuitleggebied Brandevoort heeft tot gevolg dat de ligging aan de

rand van het stedelijk gebied wijzigt in een ligging midden in het stedelijk gebied.

Op de schaal van Helmond is de afstand tot het stadscentrum alsmede het centraal station, met

minder dan 4 kilometer, zeer beperkt.

- een goede autobereikbaarheid blijft weliswaar bestaan, echter door het ombouwen van een gedeelte

van de autosnelweg, tot stedelijke autoboulevard binnen de bebouwde kom (max. snelheid 50 kmlu)

zal de geörienteerdheid op de autobereikbaarheid afnemen.

- de al bestaande fietsverbindingen met de stad krijgen na aanleg van de geprojecteerde non-stop

fietsroutes een hoogwaardiger kwaliteit. Tevens zullen deze routes onderdeel uitmaken van het

regionale netwerk. Eén van de non-stop routes is zelfs gelegen over het bedrijventerrein. (zie kaartje)

met de realisatie van de geprojecteerde langzaam verkeer verbindingen bestaat er een directe

verbinding met de voorstadshalte in 't Hout op zo'n 800 meter. Tevens zal in Brandevoort ook een

nieuwe voorstadshalte gerealiseerd worden. Verder zal de bereikbaarheid door het OV worden

verbeterd door het uitwerken van een vraagafhankelijk OV systeem, welke ook het bedrijventerrein

gaat bedienen.

Herz. Groot Schooten / Panovenweg - Europaweg kan op grond van deze kenmerken aangemerkt

worden als een potentiële B-locatie. Het streven van de gemeente is erop gericht om deze kenmerken,

benodigd voor het gewenste bereikbaarheidsprofiel in te vullen. Het mobiliteitsprofiel van de bedrijven

die in dit plangebied worden toegelaten, dient afgestemd te zijn op het in het voorgaande beschreven

bereikbaarheidsprofiel. Dit betekent dat het bedrijvenpark, op basis van het mobiliteitsbeleid en

anticiperend op het B-profiel, opengesteld wordt voor bedrijven die matig arbeidsintensief zijn, regelmatig

publiek trekken en matig auto-afhankelijk zijn in hun bedrijfsactiviteiten.

Arbeidsintensieve bedrijven met een stedelijk gerichte publieksfunctie blijven hier uitgesloten.

In eerste instantie is het bedrijventerrein Groot Schooten bedoeld voor de vestiging van bedrijven niet

een C-profiel. Het gemeentebestuur streeft er echter naar om het bereikbaarheidsprofiel van de locatie,

binnen de planperiode om te buigen naar een B-profiel. Anticiperend op deze ontwikkeling kunnen in

bijzondere gevallen bedrijven met een B-profiel worden toegelaten. Aan deze bedrijven worden dan wel

extra eisen gesteld, bijvoorbeeld het opstellen van een bedrijfsvervoerplan. Koppeling van meerdere

bedrijfsvervoerplannen kan wellicht het realiseren van een vraagafhankelijk vervoerssysteem voor het

bedrijventerrein bevorderen. Vanaf het moment dat de directe fietsverbinding tussen het bedrijventerrein

en de voorstadshalte't Hout is gerealiseerd is volgens het gemeentebestuur voldaan aan het merendeel

van de B-profiel kenmerken en kan derhalve de extra eis voor bedrijfsvestiging komen te vervallen.

Het onderhavige plan sluit zich aan bij de `Handleiding Mobiliteit Ruimtelijke Plannen` van de provincie

Noord-Brabant, voor wat betreft terminologie, normering en definiëring, betrekking hebbend op

mobiliteis- en bereikbaarheidsprofielen.

3.3. Parkeren.

Het toekennen van een B-profiel aan deze locatie heeft gevolgen voor het maximum aantal parkeer-

plaatsen. Dit wordt gedaan met het oog op het ontmoedigen van het autogebruik en het stimuleren van

BESTEMMINGSPLAN B.P.`Herziening Groot Schooten 1

RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg`

3

alternatieve vervoerswijzen. In Helmond gelden de volgende maximale parkeernormen voor

onderhavige plan: M2

- B-locatie maximaal 1 parkeerplaats per 65 M2 voor zowel kantoren als bedrijven.

- C-locatie maximaal 1 parkeerplaats per 50 voor kantoren,

maximaal 1 parkeerplaats per 100 M2 voor bedrijven.

De B-norm is overeenkomstig het provinciaal beleid. De C-norm echter, is op basis van het gemeentelijk

parkeerbeleid. Het provinciaal beleid kent geen parkeernormen voor C-locaties.

In de handleiding `Mobiliteit Ruimtelijke Plannen" van de provincie Noord-Brabant worden zogenaamde

"ingroei-modellen" voorgesteld voor die situaties, waarin bijvoorbeeld een C-locatie door groeit naar een

B-locatie. Dit heeft namelijk gevolgen voor het maximale aantal toegestane parkeerplaatsen. De

ingroeimodellen gaan er van uit dat het maximaal toegestane aantal parkeerplaatsen, op basis van een

B-profiel, wordt aangelegd op eigen terrein.

4. Waterhuishouding en waterbeheersing.

Het onderhavige plan geeft geen aanleiding tot wijziging in de bestaande waterhuishouding.

Het aanwezige openbaar rioolsysteem kan ongewijzigd gehandhaafd worden. In de gemeente Helmond

zijn overwegend gemengde rioolstelsels (75%) aangelegd. Neerslag die valt op daken en wegen wordt

vermengd met afvalwater van huishoudens en bedrijven getransporteerd naar de

rioolwaterzuiveringsinstallatie. Het transporteren en zuiveren van relatief `schoon` regenwater is geen

duurzame oplossing. De ambitie is om bij grootschalige rioolvervanging, indien technisch haalbaar, altijd

de verharding af te koppelen. Bij het afkoppelen van verharding kan het regenwater afhankelijk van de

lokale situatie, worden geïnfiltreerd in de bodem, tijdelijk worden opgevangen en vastgehouden of

rechtstreeks worden afgevoerd naar oppervlaktewater, indien er voldoende open water voor berging

aanwezig is. Ook zijn er mogelijkheden om het water te gebruiken als huishoudwater 1 industriewater.

Verder is een gerenton een eenvoudig en instructief voorbeeld van hoe anders kan worden omgegaan

met regenwater. Door het water uit de regenton te hergebruiken, wordt de regenwaterafvoer

gereduceerd en het waterverbruik beperkt. Aangezien er in de Panovenweg een gescheiden rioolstelsel

aanwezig is, dient de afvoer van het pand ook gescheiden aangeboden te worden. Tevens dient er naar

gestreefd te worden om met het bouwplan in te spelen op de hierboven en in het waterplan omschreven

doelstellingen en ambities.

5. Milieu.

5.1. Algemeen.

Milieubeleid wordt steeds meer geïncorporeerd in andere beleidsvelden. Verbreding van milieubeleid

naar andere beleidsterreinen (externe integratie) is een belangrijk uitgangspunt in het gemeentelijke

Milieubeleidsplan. Ook in de ruimtelijke planvorming is structureel aandacht voor milieudoeistellingen

noodzakelijk. De milieudoeistellingen worden daartoe integraal en vanaf een zo vroeg mogelijk stadium

in het planvormingsproces meegewogen. Hierdoor zijn de milieubelangen volwaardig afgewogen tegen

andere belangen die evenzeer claims kunnen leggen op de schaars beschikbare ruimte.

Een duurzame ontwikkeling van de stad Helmond is een belangrijk beleidsuitgangspunt dat zijn

doorwerking heeft in meerdere beleidsterreinen. Samen met de externe integratie van milieubeleid leidt

dat ertoe dat de milieuaspecten van dit plan niet alleen in dit hoofdstuk aan de orde komen.

Naast enkele specifieke milieu onderwerpen wordt daarom alleen ingegaan op de meest belangrijke

milieudoelstellingen.

5.2. Geluid.

Het bestemmingsplan valt binnen de zones van wegen. De belangrijkste daarvan is de Europaweg.

Omdat het bestemmingsplan uitsluitend de realisering mogelijk maakt van een bedrijvenbestemming

dan wel een kantoorbestemming welke niet geluidsgevoelig is in het kader van de ruimtelijke ordening, is

geen akoestisch onderzoek noodzakelijk.

Wel zullen aan de gevels van de bedrijven ter plaatse van de kantoorruimten extra eisen worden

gesteld. Bij de aanvraag van een bouwvergunning dient hiertoe door de bouwer een akoestisch

onderzoek naar de te realiseren gevelwering te worden overlegd.

BESTEMMINGSPLAN B.P.`Herziening Groot Schooten 1

RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg`

4

5.3. Lucht.

Uit berekeningen in het kader van de Verkeersmilieukaart van de gemeente Helmond blijkt dat bij

ongewijzigd beleid in het jaar 201 0 geen overschrijdingen te verwachten zijn van concentraties

koolmonoxide, stikstofdioxide, en benzeen ten gevolge van het wegverkeer.

5.4. Bodem.

Deze locatie is nog niet onderzocht. Uit historisch onderzoek zijn geen ontwikkelingen bekend die erop

wijzen dat ter plaatse de bodem verontreinigd zal zijn.

De zekerheid dat wordt voorkomen dat op verontreinigde bodem zal worden gebouwd, wordt verkregen

in het kader van de bouwvergunningsprocedure. Op grond van de Woningwet c.q. de gemeentelijke

bouwverordening zal een onderzoeksrapport worden verlangd inzake de gesteldheid van de bodem.

Aan de hand van de resultaten van het daartoe te verrichten onderzoek kan worden vastgesteld of (en

zonodig) welke saneringsmaatregelen nodig zijn alvorens tot verlening van de bouwvergunning kan

worden overgegaan.

S.S. Bedrijven.

De bedrijven welke in dit plan worden gesitueerd, zullen met normaal te eisen voorschriften in het kader

van de milieuwetgeving het milieu niet aantasten. Bestaande en mogelijke bedrijfsactiviteiten in de

omgeving van het plangebied zijn op een zodanige afstand gelegen dat hiervan geen milieubelasting

voor het plan te verwachten is.

5.6. Duurzaamheid 1 energie.

In de gemeente Helmond wordt gestreefd naar duurzame (nieuw)bouw, waarbij het energieverbruik

zoveel mogelijk wordt teruggedrongen. De gemeente heeft het convenant `Duurzaam bouwen Regio

Eindhoven ondertekend. Ofschoon het convenant primair betrekking heeft op woningen, wordt

aanbevolen ook voor bedrijfs- en kantoorgebouwen de maatregelen uit het convenant zoveel mogelijk

toe te passen. Waar mogelijk zal dit ook in de voorwaarden van een benodigde milieuvergunningen

worden opgenomen.

5.7. Milieubescherming 1 Leefbaarheid.

Het plangebied is niet gelegen in een milieubeschermingsgebied, grondwaterbeschermingsgebied,

stiltegebied of ecologische hoofdstructuur.

5.8. Groenvoorziening, natuur en landschap.

Bij voorkeur inheemse plantensoorten toepassen en hagen als erfafscheidingen. In de gebouwen

zomogelijk vestigingsplekken voor dieren (zwaluwpannen, nestkasten) opnemen.

6. Economische uitvoerbaarheid.

Het totale exploitatiegebied is 2989 m2groot.

De gronden zijn geheel particulier eigendom. De kosten van de planherziening en alle andere kosten

zullen middels een overeenkomst op de realisator verhaald worden.

7. Inspraak.

Het plan heeft in het kader van de inspraak vanaf 6 juli 2000 gedurende 4 weken terinzage gelegen in het

gemeentelijk informatiecentrum aan de Markt. Een en ander heeft niet tot inspraakreacties geleid.

BESTEMMINGSPLAN B.P.'Herziening Groot Schooten 1

RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg`

5

8. Wetteliok overie-g.

Het gevoerde overleg ex artikel 10 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening heeft geleid tot een

inhoudelijke opmerking van de Provinciaal Planologische Commissie. Deze wordt hieronder

weergegeven en voorzien van commentaar.

Samenvatting inhoud:

De commissie is van mening dat voor de duidelijkheid van het plan het begrip "kantoorachtige bedrijven"

gedefinieerd zou moeten worden

Commentaar:

Onder'kantoorachtige bedrijven'wordt verstaan, bedrijven waarbij de bedrijfsmatige activiteiten in de

vorm van productie, opslag enlof reparatiewerkzaamheden een ondergeschikt deel van de

bedrijfsactiviteiten vormen.

Ter verduidelijking van het plan zal deze omschrijving worden opgenomen in artikel 1

'begripsomschrijving'van de planvoorschriften.

BESTEMMINGSPLAN B.P."Herziening Groot Schooten 1

RO 5r 20 februari 2001 Panovenweg - Europaweg`

XI,

0

v

US 2

32

Gedeelte uit vigerend B.P. `Groot Schooten`

schaal 1 1000

i-enseiaar 0 1 0 1

-ju-

tiphout

Warand Z

Help

R 0 0 S_E~.V

--, 01

E

Kas 9

e

0

0

a wn

w

0

Hou '@k

s ors

Groot Go

Bran evoort

rafo

4E1 A

L

Stepekof

3r.ek

Lungendonk

Goorkens

no

A

@en

oesw k

-IERLO

dio-TV Toré

Ligging plangebied

schaal 1 30.000

Jl

ds Jl

LD E

c: w

CD o

CD cr

E

E

(D

Uw Reactie
Uw Reactie