• Bestuur
  • Commissiestukken voorstel verkoop aandelen obragas holding

Commissiestukken voorstel verkoop aandelen obragas holding

Documentdatum 29-03-2001
Bestuursorgaan Commissie Onderwijs, Cultuur en Financien
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

VOORSTEL VOOR PROVINCIE EN GEMEENTEN INZAKE DE VERKOOP

AANDELEN OBRAGAS HOLDING N.V.

1 Inleiding

De ontwikkelingen op de energiemarkt binnen de Europese Unie zijn zeer ingrijpend en gaan

zeer snel. Tengevolge van EU-richtlijnen zal er worden gekomen tot volledige mededinging

op de Europese energiemarkt. Duidelijk is dat de markt binnen enkele jaren drastisch zal

veranderen en de concurrentie in Europa zal toenemen. Op grond van deze ontwikkelingen op

de Europese en Nederlandse energiemarkt hebben de aandeelhouders van Obragas Holding

N.V. vorig jaar besloten een verkoopproces te starten teneinde via overdracht van aandelen

een partner voor Obragas Holding N.V. te vinden. De aandeelhouders zijn overgegaan tot

ondertekening van een memorandum waarin de beginselen van de verkoop zijn vastgelegd.

Dat proces heeft geleid tot een overeenkomst met het Duitse bedrijf WFG (Westfálische

Ferngas AG), waaraan de Raad van commissarissen en de aandeelhoudersvergadering hun

goedkeuring hebben gegeven. Dat laatste onder voorbehoud van goedkeuring door de Raden

en de Staten.

2. Europese en Nederlandse regelgeving ter zake liberaliserin

De EU beoogt een interne markt tot stand te brengen, dat wil zeggen dat landen geen

belemmeringen mogen opwerpen voor een vrij verkeer van goederen en diensten. Op de

energiemarkt zijn de overheidsmonopolies daarvoor een belemmering: de consument is

aangewezen op één leverancier, hij of zij heeft geen vrije keuze (is een zogeheten gebonden

klant) waar zijn energie in te kopen, laat staan dat hij dat in een ander land zou kunnen.

Om aan die situatie een einde te maken, is voor de gasmarkt in de negentiger jaren Richtlijn

98/30//Eg (de zogeheten Gasrichtlijn) uitgevaardigd, waarin wordt aangegeven hoe de

mogelijkheden voor een meer vrije handel in gas verruimd moeten worden (de zogeheten

liberalisering).

Richtlijnen van de EU dienen vertaald te worden in nationale wetgeving. Dat is in Nederland

geschied door de indiening in maart 1999 van de Gaswet bij het parlement.

Vorig jaar is de wet van kracht geworden en nu staat vast dat:

- vanaf 2002 klanten die meer dan 1 miljoen m3 aardgas afnemen zelf mogen bepalen van

wie ze dit gas betrekken;

- alle klanten vanaf 2004 vrije keuze krijgen;

- de netwerkactiviteiten juridisch gescheiden moeten worden van de commerciële

activiteiten en

- tot 2002 de Minister slechts een privatisering van maximaal 49% zal toestaan ter

bescherming van de gebonden klanten.

Inmiddels heeft de Minister een platform Versnelling liberalisering ingesteld. De voorzitter

daarvan, oud-staatssecretaris W. Dik, heeft recentelijk verklaard nog steeds aan te sturen op

een liberalisering vóór 01-01-2004.

1

3. Positie overheid als aandeelhouder

De huidige organisatie van de gasdistributie en de betrokkenheid van vooral gemeenten

daarbij is ontstaan in de jaren zestig na de vondst van het Groningse aardgas. Het was immers

zaak een netwerk aan te leggen dat er voor zorgde dat bijna alle Nederlanders over de nieuwe

energiedrager konden beschikken. Het was in die tijd logisch dat de lokale overheden dat op

zich namen en regionale distributiemaatschappijen oprichtten. Het waren intergemeentelijke

samenwerkingsorganisaties in de vorm van een n.v.. Er was sprake van een monopolie en dus

was de invloed van de overheid vanzelfsprekend. Bovendien vloeiden zo de verkregen

winsten in de vorm van dividend weer terug naar de gemeenschap.

Dat model is niet meer actueel na de liberalisering, zoals hiervoor besproken. Immers, het

gemeentebestuur mag zich niet meer beroepen de burgers van haar gemeente bij het

nutsbedrijf te vertegenwoordigen want die burgers kunnen in beginsel overal klant zijn.

De noodzaak om aandeelhouder te zijn vervalt daarmee. De relatie gemeente - nutsbedrijf

heeft nu alleen nog maar betrekking op de gemeente als beheerder van de publieke ruimte.

Immers, een groot aantal zijn geen aandeelhouders van bijvoorbeeld Essent. Verder levert

Obragas aardgas aan inwoners van Deume, Asten, Someren, Mierlo en Vught waar de

gemeenten ook geen aandeelhouder zijn.

4. Betrokkenheid landelijke overheid

De landelijke overheid blijft nauw betrokken bij de energievoorziening aangezien:

- deze energievoorziening van vitaal belang is voor de economie;

- kwetsbare groepen beschermd moeten worden;

- de doelstellingen van energiebesparing en duurzaam- heid gerealiseerd moeten worden.

Door de overheid is aan de Minister van Economische Zaken opgedragen toezicht uit te

oefenen op de energievoorzieningen (elektriciteit en gas) en de daaraan gekoppelde bedrijven.

Door deze Minister is deze taak voor een groot gedeelte gedelegeerd aan de Dte (Dienst

uitvoering en toezicht energie). De Dte heeft tot taak toezicht uit te oefenen op de kwaliteit en

de capaciteit van het netwerk, de uitvoering van de Gaswet, de vrije toegang tot het net en de

prijzen welke door de netbeheerder mogen worden gevraagd voor het gebruikmaken van het

net.

Daarnaast is de stapsgewijze invoering van de regulerende energiebelasting gestart en de

uitgifte van groencertificaten voor groene stroom, waarvan de handel dit jaar nog vrij wordt.

Een en ander betekent dat de overheid zich zowel als eigenaar en als stuurder op de

energiemarkt terugtrekt, maar via het toezicht de 'goede werking van de markt gaat regelen.

Discussie is er nog in het parlement of de overheid niet meer betrokken zou moeten blijven bij

het netwerk. We verwachten dat een aanscherping van de bevoegdheden van de Dte op dit

punt de Minister in staat stelt de Kamer over de streep te trekken en dus privatisering van het

netwerk zal toestaan omdat anders de hele privatisering gaat stagneren.

5. Gevolgen voor Obragas

Reeds midden jaren negentig is Obragas als een der eerste bedrijven in Nederland zich gaan

voorbereiden op de liberalisering van de markt en het werken in competitie met anderen.

2

Steekwoorden bij die koersverandering waren meer klantgerichtheid, innovatie en

doelmatigere bedrijfsprocessen.

Obragas heeft daarbij naar samenwerking gezocht met andere energie bedrijven onder andere

op het terrein van ICT en marketing. Verdergaande pogingen tot samenwerking (onder andere

op Brabantse schaal) hebben niet tot een positief resultaat geleid. Intussen dreigde een

relatieve achterstand te ontstaan omdat toekomstige concurrenten wel opschaalden en reeds

grote inspanningen verrichtten om nieuwe markten met succes te kunnen betreden. Hierdoor

moest de verkoop van aandelen als een mogelijke optie worden overwogen. Uiteindelijk werd

daartoe besloten omdat inmiddels ook de consolidatie op Europese schaal was begonnen

waarbij behoorlijke premies werden betaald voor een plaats op de Nederlandse markt.

Bovendien waren sommige gemeenten en de provincie van mening dat sowieso het

aandeelhouderschap van een commercieel opererende onderneming voor een

overheidsinstantie niet passend is.

6. Wijze van aanpa

Bij aanvang van het verkoopproces is door Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen te

Eindhoven in opdracht van de aandeelhouders ten behoeve van de kandidaat-kopers een

juridisch onderzoek ingesteld (een zogenaamd due diligence). Dit onderzoek heeft

geresulteerd in een rapport ("due diligence report"). Voorts is door de ABN-AMRO Bank een

"information memorandum" opgesteld. Daarin is een aantal cruciale bedrijfsaspecten van

Obragas Holding N.V. neergelegd. Vervolgens is een groot aantal nationale - en internationale

energiebedrijven benaderd met de vraag of zij geïnteresseerd waren om deel te nemen aan de

"controlled auction procedure". Naar aanleiding daarvan heeft een aantal energiebedrijven

gereageerd, welke zijn geplaatst op een lijst van mogelijke geïnteresseerden, zogenaamde

'Totential Interested Parties" (PIPS). Deze hebben een niet-bindend bod kunnen uitbrengen

op de aandelen van Obragas Holding N.V..

Deze niet-bindende bindingen zijn door de ABN-AMRO Bank, de Klankbordgroep (welke

bestaat uit vertegenwoordigers van de aandeelhouders, de commissarissen van Obragas

Holding N.V. en externe adviseurs van de ABN-AMRO Bank en Holland Van Gijzen),

beoordeeld.

Uit deze eerste ronde zijn vijf bedrijven gekozen. Deze vijf is toegang verleend tot de

"dataroom" voor het uitvoeren van een due diligence-onderzoek. Daarnaast waren er

verscheidene vraag- en antwoordrondes. In de "dataroom" was aanwezig alle informatie met

betrekking tot Obragas Holding N.V. en haar dochtervennootschappen. Door Obragas

Holding N.V. is zorggedragen voor de inrichting van de dataroom.

Naar aanleiding van het onderzoek en de vragenrondes zijn de bedrijven uitgenodigd om over

te gaan tot het doen van een bindend bod. Door de Klankbordgroep is zorgvuldig gekeken

naar deze bindende biedingen. Daarbij is aandacht besteed aan verschillende aspecten van de

potentiële kopers onder andere aan het business plan welke zij dienden te overleggen.

Na beraad is ervoor gekozen om met twee partijen gelijktijdig de onderhandelingen te

beginnen. Deze keuze kwam voort uit het feit dat er twee biedingen waren die na bestudering

niet ver uit elkaar lagen. De onderhandelingen met beide partijen hebben ertoe geleid dat

gaandeweg aan één partij de voorkeur is gegeven. Door de Klankbordgroep is toen besloten

3

om aan deze partij exclusiviteit te gunnen en dus daarmee de onderhandelingen alleen voort te

zetten

Deze onderhandelingen zijn succesvol afgerond en hebben geleid tot een

verkoopovereenkomst van de aandeelhouders van Obragas Holding N.V. met WFG

(Wesfálische Ferngas AG), gevestigd te Dortmund in Duitsland.

De ondertekening van de overeenkomsten heeft plaatsgevonden op 9 maart jl..

7. Structuur van de overeenkomsten

Hierbij wordt verwezen naar het bijgevoegde memorandum over de verkoopstructuur. Hierin

is opgenomen een beschrijving van de overeenkomsten en de. inhoud daarvan.

8. Positie N.V. Nederlandse Gasunie

Zoals bekend heeft de N.V. Nederlandse Gasunie in eerste instantie aangegeven niet mee te

gaan in verkoop van haar aandelenpakket in Obragas Holding N.V.. Echter, daags voor het

sluiten van de overeenkomst heeft Gasunie alsnog aangegeven te willen deelnemen in de

zogenaamde tweede tranche verkoop (zie hiervoor het memorandum voor een nadere

beschrijving van de structuur). Gasunie is alsnog partij geworden bij de zogenaamde 49/41,05

"Share Purchase Agreement". Deze deelname is geschied door ondertekening van een

zogenaamde "Side Agreement" welke door alle aandeelhouders en de Gasunie is ondertekend.

Deze "Side Agreement" vonnt derhalve een integraal onderdeel van alle verkoopdocumenten.

9. Besluit

Op grond van de juridische documentatie is het van belang dat de gemeenteraden alsmede

Provinciale Staten overgaan tot het nemen van besluiten ter bekrachtiging van de

verkoopdocumenten. Het betreft hier de overeenkomsten welke zijn beschreven in het

memorandum. De gehele overeenkomst is thans in het bezit van de gemeente c.q. provincie.

4

behandeld door A. Engelen

telefoon 0492-594933

ons kenmerk

uw kenmerk dir/ae/AVA

W'17

Helmond 15 maart 2001

bijlage(n)2 RAG

Q

@00

Ai

vla_

steekt extra energie in

goede servicec`

College van Burgemeester en Wethouders

Postbus 950

5700 AZ HELMOND

Onderwerp: verkoop aandelen Obragas Holding N.V.

Geacht College,

Zoals toegezegd doen wij u hierbij toekomen:

Een memorandum, genaamd `Project Olympic" waarin een samenvatting is gegeven van de belangrijk-

ste onderwerpen uit de in de Engelse taal gestelde verkoopdocumenten van de aandelen Obragas Hol-

ding N.V..

Zoals bekend zijn deze verkoopdocumenten op 9 maart j]. onder andere door alle aandeelhouders on-

dertekend.

Een conceptbesluit met toelichting ten behoeve van besluitvorming in Gemeenteraad en Provinciale

Staten.

Beide stukken zullen wij u ook per e-mail toezenden.

Ten behoeve van de discussie in Commissie, Raad of Staten zijn wij bezig met de voorbereiding van een

notitie met de meest gestelde vragen en antwoorden. Deze notitie zal eind week 12 gereed zijn. Suggesties

van uw zijde voor vragen zijn zeer welkom. Graag ontvangen wij deze per fax zodat wij die kunnen ver-

woorden in genoemde notitie.

Zoals reeds aangeboden, zijn de heer G. Schinck, voorzitter Raad van Commissarissen, of ondergetekende

bereid tijdens een Commissie- of Baadsvergadering achtergrondinformatie te geven over onderwerpen die

samenhangen met de verkoop.

U kunt mevrouw A.M. Engelen, directiesecretaresse, tel. 0492 - 59 48 29 bellen voor het maken van een

afspraak.

Met vriendelijke groet,

ir. D.N. Vlugt MBA,

directeur

Obraps Holding NV Havenweg 1 Tel 0492-594 794 nternet htip://,iww,obragas ni Postbank, 1730480 IlandLisregister Eindhoven 17025086

Uw Reactie
Uw Reactie