- Bestuur
- Commissiestukken Steenweg
Commissiestukken Steenweg
Documentdatum | 22-10-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijke Ontwikkeling |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Cie. SO d.d. 1 0 -0 Agendepum 1. De situatie De Steenweg is ~ oude aanlooproute vanuit het westen naar de binnenstad. Deze route wordt gekenmerkt door gevarieerde 1 aaneengesloten 1 stedelijke ~wmng met een verschei- denheid aan fünctes: gevarieerde winkels, een belangdik aandeel horeca en wonen. Aan het kanaal staat heel mrkant het hotel Westende. Op een iets bescheidener niveau kent ook de Kromme Steenweg een gevarieerde b~v@ng meteen verscheidenheid aan functies Aan de Zuidzijde wordt het Steenwegkwartier begrensd door de Travme. Er is eigelijk geen sprake van ~uwing langs de Traverse. Hier manifesteren zich vervelende achterkanten van de Steenweg. Het S"nwegkwadW ligt d0t tegen het Centrum aan, slechts afge~den dm het kanaal. De indchbng van de kanaatone 7.al (te starten in 2002) aan de westzijde gecompiel@«d wor- den met een milieu dat verwant is aan dat van de oostzijde. De auto blijft op de kansterk teruggedrongen, zowel in aantal als in snelheid. Het Steenwegkwarber ligt in Heimond rest 1 noordwest. De Steenweg is in deze omgeving een belangdjke ruimtelijke drager. De O.L. Vrouwe keox (en omgeving) is een donünant en beeldbe- palend in dit gebied. Het Steenwegkmrtier grenst aan de @raverse. Uiteraard is de aan~gheid van de Traverse van veel invloed op het project. Er wordt van uit "aan dat (de huidige vorm van) de Traverse op termijn ingrijpend zal vájzigen. Zie voor de begrenzing van het project Steenwegkvvartier kaartbijlage 1. Bijlage 2 geeft de Ming in de omgeving en de positie ten opzichte van het Centrum weer. Stedenbouwkundige randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het Steenweg- kwartier (concq* 15 oktober »01) 1 . De skuahe 2- Posihe in het centrum 1 centrumvisie 3. Amb@des 1 hoofdlijnen 4. Studies 5. Ruimtelijke randvow~rden 5.1. Hotel Wes~ 5.2. Steenweg 5.3. Zijde kaverse .5.4. Kromrm Steenweg 5-5. Binnenpbin 5.6. Openbawe ruimt£> 5.7. 8~kwaliteit 5.8. Parkeren 6. Funcüonele rwdvoorwaarden -7. Toets aan het bestemmingsplan 1 5 o~r 2001 Michei Weijers Bert Welmers 2. Positie in het Centrum De Steenweg is een aanloopfoute naar het Centrum, doch maakt geen ondefdeel uit van het kemvdnkekjebied. in de Centmmvisie (zoals onlangs door BVR gepresenteerd) kdjgt het kemmnkelgebied een stevige impuls door de toevoeging van een imnkelcircuit naar het noorden (Obragas, rondom het s~uis). De Steenweg blijk aaniooproute, doch met een gehed e@en funche en een geheel egen sfeer, ft niet deel unmaakt van het kemvänkebebied , doch daar wel aanvul~ op is. Voorbe~ van deze situabe 1 sfeer treffen we aan in de Stoksbat in Maastricht of de PC Hooftstraat in ArnsWdam. 3. Am~ 1 hoofdlijnen Voor het Steenwegkwartier worden de volgende (hoge) ambities aangegeven. Funchoneel. 1 De specifieke sfeer van het Steenwegkwarber handhaven en uitbouwen op een binnen- plein naast de Steenweg. Verscheidenheid aan kleinschalige functies (specifieke @mn- kets, ateliers, et cetera), die de sfeer van het Steenwe~rter verst"en en recht doen aan de bijzondere positie nabij (maar terzijde van; niet concurrerend met) het Centnim. 2. Ruimte bieden aan een uitbouw van hotel Westende-. hotelkamr*, zaalao~atie en vergaderruimte. Versterking van omvang en kwaliteit: 4 sterren hotel, hoogwaardige uit- strafing. 3. Sreven naar verwevenheid van functies aan de Steenweg en Kfomrne Steenweg, op het binnenplein en van het hotel. 4. Versterken van de woonfunck: toevoegen van een substantieel aantal woningen. Ruimtelijk: 5. De kleinschalige en Mifferen~e bebouwing (en de verscheidenheid aan functies) in de Steenweg handhaven en waar mogelijk versterken. 6. Vo~ van een stedelijk bouwblok in het k~rant van Steenweg, Kromme Steenweg, Traverse en Kanaaldijk. Steddik blok impliceert een oriëntabe van fu~ (in het blok) om de omringende openbare rtámte. 7. Van veel belang is de verwh*ende schalen en verschillende sferen in d# bouwblok tot hun recht te laten komen, De schaal aan de Steenweg dient kleinschalig te blijven-, te- gejijke* dient aan de zijde van de Traverse op de growe schaal ter plaatse en de Oml van Bosootondo ingespeeld te worden. 8. VorWog van een aantrd~e publieke pl-inruimte (voetgangersgebied) binnen dit bouwbk*. Dit plein moet samen met de Steenweg, de Kromme Steenweg (inclusief het pl-inge voor de school), de pleinruimte in Boswtondo en ffi nieuw in te richten openba- re rukm aan het kanaal een aantrekkelijk en bijzonder stedelijk milieu gaan bieden. Belangrijke voorwaarde is aan het plein kleinschalige op het publiek gerichte functies gevestigd worden die de sfeer van de SWnweg aanvullen en aansluiten op de aanwe- Agheid van het hotel- Fw~ in het stedelijk blok dienen derhalve zowel naar buiten (omliggende straten) als naar binnen (het plein) geodénteerd te zijn. g. Cr~ van goede ruimtelijke relaties (voetgangers) tussen binnenplein en ~ngende openbare ruimten. 10. Het project dient aan alle kanten "gezichr te krijgen en de bijzondm kwaliteiten van het gebied uit te stralen. Tegelijkerbjd mag het in zijn oneving ook niet te zeer domine- ren. In zijn uitstraling dient het ondergeschikt te zijn aan het nieuwe centrum, In zijn vo"eving dient het nadrukkelijk rekening te houden met de huidige kwaliteiten van de omgeving, waarin de O.L. Vrouwe kerk een belangrijke positie Inneemt. 11. In beefdkwaliteit sfeer en archiwtuur dient te worden aangesloten op de klassieke tra- dibes, zoals deze gelden voor het Centrum van Heimond. In kaartbijlage 2 is de hoofdlijn voor on"keling aangegeven- 4. &moties Voorafgaand aan het opstellen van randvoorwaarden heeft Stam en de Koning een haalbaar- heidsonderzoek naar de invulling van het Steenwegkwarbet verricht Onderdeel daarvan was een onderzoek naar ruimtelijke mgelijkheden en wensehjkheden. De randvoorwaarden in deze notitie impliceren een gemeenwijke standpunt"aling, die tot stand gekomen is na kennisnam van en discussie over het onderzoek van Stam en de Koning. Bebngdjke thema's van onderzoek en ameging vennen: Het "d van de Steenweg. handhaving ruimtelijke en funchonele kleinschaligheid. Al dan niet verv"en van oude 1 historische gebouwen door nieum van een zelfde of zeft kleinere schaal. Relatie van hotel Steenweg met het proim, Onderzocht is of een directe ~nkelijk- heid vanaf de Kanaald"k via terras Westende en via een poort mogelijk zou zijn. Posibe van de v"ei van Westende ter plaatse van Steenweg 3 en 5. Onderzocht is of bier een afgeleide van het hotel beeldbepalend zou moeten zijn of dat opnieuw 'pand- jes aan de Steenweg" zouden moeten worden gerealiseerd. Vorm en omvang binnenplein of eventueel 2 binnenpl-inen. ScNal en geleding van de wand aan de Traverse. Projectie van een totenelement in het plangebied, inclusief va@anten over hoogte en vorm. -7jrhtijnen. Relatie met het p"nije B~tondo. 5. RuMeiijke randvoorwaarden 5.1. Hotel Westende Het hotel is voornemens een nieuwe vleugel toe te voegen ter plaatse van de panden 3 en 5 aan de Steenweg. Dit biedt tevens een mogelijkheid een goede relatie te leggen met het bin- nenptein en een karakteristieke kop aan de wand Steenweg te houden. In s"nbouwkundige zin wordt hl-miee gekozen voor een duidelijke YW"ing van de huidige sinatie: het gaat niet meer om panden langs de Steenweg maar om een gebouw, afgeleid van het hotel. Ontwikkeling is mogelijk onder de volgende ruimtelijke condibes: Richting van het gebouw duideli@ afgeleid van het hoofdgebouw (de villa). HMte in principe in 3 lagen, met daarop een (hoge) kap Opbouw van het ~uw rustig en waardig, ondergeschikt aan de villa, Aan de zijde van de Steenweg "lage gevel, qua hoogte en massa aansluitend op de gevels van de Steenweg, G~ begeleiding van de entree van binnenplein. Oost- en vestzijde van de vleugel dienen beide een vood uitstraling te hebben. Aan de westzijde inspelen op toekomstige binnenpl-in. In de benedenlaag op het publiek gedchte, extraverte functies vestigen (horeca, vvinkei, etc.). Een hoge onderlaag bepassen. Architectuur aansluitend op principes zoals gehanteerd worden in de binnenstad. Vorming van goede buitenruimte voor hotel Westende, -ineJusW handhaving van de monumentale boom. Naast ontmkkeling van een nieuwe vieugd zijn ook een kwaliteitsverbewng van het hoofdge- bouw /de villa (is in uitvoering) en van de entreezijde aan de Traverse (inclusief verdere ontmk- kei-ing met zalen en hotelruimte) van belang. Zie ook 5.3. 5.2. Steenweg De huidige sb& is uitgangspunt. Voor een groot deel worden bestaande panden gehandhaafd (voor de achlocijde van deze panden zie 5.5). Op enkele punten is een wijziging van de huidige situatie acceptabel. Kop van de Steenweg. Vervanging van de panden 3 en 5 door een vleugel van hoW Westende. Nieuwe stedenbouwkund@e situatie, die niet alleen tot een goede kop van de Steenweg leidt, maar ook een aantrekkelijke entree voor het binnenp in oplevert. Vleugel Westende hoort nadrukkelijk te passen in de Steenweg. Hoogte, massa, mate- áaal en architectuur dienen nauw aan te sluiten op het beeld van de Steenweg. Een e*ave@rte functie in de onderlaag dient de sfeer van de Steenweg te vers"en. Ondanks interessante, Historische verschijningsvorm wordt van de hoek Steenmg 1 Kromme Steenweg geaccepteerd dat vervangende nieuwbouw plaats vindt. Voorwaar- de is dat nader onderzoek uitsluitsel zal geven over bouwtechnische kwaliteit en be- perkte functionaliteit (ongelukkige vb~ten). Dit geldt eveneens voor de voormalige bioscoop, waarvan de gevel overigens van minder waarde is. Nieuwbouw op deze plek moet nadrukkelijk passen in de Steenweg. Dit betekent dat er sprake moet zijn van kleinschalige (beperkte breedtemaat), afzonderlijke panden met een massa, hoogte en sfeer die zeer aansluit bij het histohsche karakter van de straat. Drie panden in plaats van de huidige twee zullen een versterking van het karakter inhouden. De panden be- vatten commerciële functies die de sfeer van de Steenweg versterken, met daarboven woningen. Vanuit de Steenweg moet duidelijk worden dat direct aangrenzend een nieuw en inte- ressant binnenplein aanwezig is. Goed vormgegeven entrees (naast Steenweg 7, aan de Kromme Steenweg) zijn voorwaarde. Schaal en hoogte van de aangrenzende nieuwbouw mogen geen invloed hebben op de Steenweg. 5.3. 7ijde Traverse Aan de zijde van de Travem kan een bouwblok 1 wand ontwikkeld worden met daarin zaten (bij hotel Westende) en commeitwe ruimten met daarboven woningen en eventueel homkamers. De situabe aan de Traverse en tegenover Boscotondo impliceert een andere 1 grotere schaal dan de schaal van de Steenweg. Het project krijgt daarmee duidelijke verwhdten in schaal. Voonowrden: De senal van de bebouvang ~t aansluiten op de Trovem, met name ook op een toekomstige situabe waarbij (w omvang en functie s" teruggedrongen zullen worden, De schaal van de bebouwing moet passen in een opbouw van bebouvdng langs de Travwse die van buiten de stad naar het centrum toerbeemt in intensiteit en hoogte. De schaal van de bebouwing moet aansluiten op de schaal van B~tondo. Voor het project betekent dit dat de hoogte kan va@éren van 4 tot 5 lagen (bijvoorbeeld terug hgg~ vijfde lan) en dat een duidelijke ~ng in de wand moet worden aan- gebrwht (bij voorkeur samenhangend met de verschillende functes in de wand), Verbijzonderingen zijn: Aansluibng met hotel Westende. Doorsteek 1 looproute naar Boscotondo- Dd kan ovengens confh~ wet een functionele relage bissm Westende en zaten. Er zal gezocht moeten worden naar middelen die aan beide invalshoeken recht doen. Entree parke~ider. Hoek met Kromme Steenweg. 5.4. Kromme Steenweg Aan de Kromme Steenweg kunnen oommerciële ruimte met daarboven woningen onmkkeld worden, in een straatwand die een hoogte van 3 tot 4 lagen kent. Voomarden- schaal van de wand passend benen beide schalen van Steenweg en Traverse. Hoogte en geleding bier op af stemmen, alsmede op de schaal aan de overzijde van de skwt. Verbijz~ringen ontstaan ter plaatse van doorgangen naar het binnenplein, Deze ge- ven ook aanleiding tot ~ing. Doorgangen moeten reM% geven naar het pleinije aan de over@ijde van de Kromme Steenweg (voor de school) en naar de hoek nabij de Steenweg. Hoogte 3 tot 4 lagen. - Nadruk op hoeken die aansluiten op de schaal van respectievelijk de Steenweg en de Traverse. 9.4. Binnenplein Het bouwblok vormt een binnenruimte, dat als stedelijk plein moet gaan functioneren. Specifie- ke functies en een bijzondere vormgeving van Mein, wanden en een bebouváng~nt zullen de sfeer op het plein moeten waarmaken. Voorwaarden-. Aan het plein specif(eke functies die het bijzondere karakter van de Steenweg verster- ken en aansluiten op de aanwezigheid van het hoW. Nadrukkelijke odéntafie van deze functies op het plein. Voor de func@es aan de Steenweg (en mogelijk voor een deel aan de Kromme Steenweg en Traveme) betekent dit een tweezijdige odëntabe: zowel op de Steenweg als op het plein. Er dient een samenhangende pleinruimte te worden gecreëerd. De verschillen in schaal (SL<>enweg 1 Traverse) en de achterkanten van de Steenweg moeten waan ingeka- derd in een structuur die een aantrekkelijke pleinopbouw garanderen. Aan de west@ijde van het plein kan een bijzonder ~uvángsaccent worden aange- bracht. Dit accent kan een goede reactie 1 tegenpool vormen op hoW Westende eh ook de verschillen in schaal tussen de pfeinwanden bij elkaar brengen. Dk a~t kan 7 tot 8 lagen hoog zijn. Het bebomngsament op het plein mag niet een onderdeel van de wand Kromme Steenweg (of Steenweg) zijn, in die zin dat het als hoogbouw aan die straat in beeld komt. De vormgeving van dft accent dient van een zeer hoog niveau te zijn en afgestemd op (en wdergewhikt te blijven aan) de O.L.. Vrouwe Kerk. In belangdjke Richtlijnen (Veestraat, Traverse oost en west, Kromme Steenweg zuid) speelt dd gebouw een dui- delijke rot. 5.6. Openbare ruimte Het p~ wordt aan zowel buitenzijde als binnenzijde gekenmedd door publieke ruimten. Steenweg en Kromme Steenweg worden niomntm hedngedcht. De Kanaaldijk west wordt op afzienbare termijn ingericht. Daarbij wordt het autoverkeer aanmerkelijk teruggedrongen (aantal, snelheid, beleving). Dit dient in samenhang te ~ieden met de directe omgeving van Westende. De zone langs de Traverse dient een openbare straat te worden waaraan hotel en de nieuw te bouwen wand staan. De straat kan een bepeme functie voor autoverkeer krij- gen. Binnenptein (inclusief entrees) dienen hoogwaardige als voetgange~ied ingericht te worden. 5.7. geeldkwaliteit Het pr6pd dient aan te sluiten op de beeid~iteit van he( Heimondse centrum en de Steen- weg. Schaal van de bebouwing, architectuur en matehaagebruik spelen hieón een belangrijke rel. Voorwaarden Zorgvuldig aansluiten bij de schaal van de omgeving (inclusief de grote vembillen daarin). Aansluiten bij het Heimondse architectuurbeeld voor het centrum dat is 9~eefd op traditionele en klassieke uitgangspunten. Toepassen van matedalen zoals die in het centrum voorkomen, Baksteen vormt hierin een hoofdbestanddeel . - Het project dient rust een ingetogenheid uit te stralen, sterk in grote lijnen, bjn gedetail- leerd. 5.8. Parkeren. Het project dient te voorzien in de eigen parkeerbehoefte. Dit kan afLOen worden opgelost met een kelder die wordt ontsloten via de wand aan de Traverse. Parkeemorm: pm Hotel Westende: pm Naast een voorziening voor de in het project opgenomen funcfies is een aanvulling met openba- re parkeerplaatsen wenselijk. 6. Funchoncie randvoonmaarden Het project moet aansluiten op de Steenweg en tezamen met de Steenweg een eigen (onder- geschikte) plaats in 1 nabij het centrum verkrijgen. Gevestigde horeca, enkele specffleke Kmii- teitsvánkels spelen daarin een rol. Vestiging van functies die aansluiten bij het hotel is gemnst (vmbeeld: grote zaal m2. en- kele vergadmimten, kapsalon, Wijwtede, et cetera) Functies dienen zich zowel aan de aanliggende straten als het binnenplein te prwenten. Toe- gangen en oW, levendige gevels zijn daarbij essen". Het project is vooral ook een voonproect. In de wanden langs Steenweg, Kromme Steenweg en Traverse en in het bijzondere gebouw aan het binnenplein is op de verdiepingen een woon- funche ge~t. Bijzondere woonv«mn (bijvoorbeeld g~bineerd met werken aan huis) zijn V"OM. Opties dienen opengehouden 1 ingebouwd te worden om - indien dit in de toekomst noodzake- lijk mocht blijken - functies op de begane grond aan het binnenpL<,-in te kanshmren naar ate- liefs, al dan niet rechtstreeks gekoppeld met er boven liggende woningw. Programm-. Wonen: pm Hotel: toevoeging cica 25 kamers in vleugel Steenweg 315, eventueel extra in vleugel langs Traverse. Horeca in benedenlaag Steenweg 315 (bijvoorbeeld italiaan) eventueel andere extraverte funde. Zaten: pm Langs St~wng: huid@e funches, voorzien van extra aan binnenplein Benedenlaag Kromme Steenweg: conbm huidige snuabe detailhandel (specifiek, sfe« van de Steenweg) - Parkei-en, pm 7. Toe% aan het bestemmingsoan PM 441 316 45 1 46 "P 12 089 379 lis rp,4 0 2 . 1 < 0 ,a&* 0 e N w 0 1 .1 ca 36 441 /* 56 20 90 Hr=T P@@INCI 40 4 441 4 3/,4 3 11-,6 9 19 321 97 2-457 4 ?090 7EEL 7PA VE-,9Sc 1) LACit R@'AND |