Commissiestukken

Documentdatum 26-10-2000
Bestuursorgaan Commissie Onderwijs, Cultuur en Sport
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Beleids- en bedrijfsplan

Theater't Speelhuis

Planning seizoenen 2000-2004

C@

C@

11111111110@ Heimond, oktober 2000

Inhoudsopgave

1. Voorwoord xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx1

2. Doelstellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2

2. 1. Culturele doelstellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2

2.2. Zakelijke doelstellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2

3. Producten en dienstverlening xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3

3.1. Cultuur xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3

3.2. Zakelijk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5

4. Omgeving cultuur en zakelijk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx6

4. l. Verzorgingsgebied xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx6

4.2. Bezoek aan culturele instellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx8

4.3. Zakelijk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 13

5. Programmering, publiciteit en marketing xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 14

5. l. Artistiek en programmatisch plan Theater't Speelhuis .................................. 14

5.2. Programmering Grote Zaal 't Speelhuis in speeldagen .................................. 16

5.3. Programmering Gaviolizaal in speeldagen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 16

5.4. Totalen programmering xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 16

5.5. Toelichting bij de programmering xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 17

5.6. Festivals en evenementen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 18

5.7. Algemene marketing xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 19

5.8. Marketing-mix xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 20

5.9. Educatieve activiteiten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 22

6. Horeca en congressen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23

6.1. Inleiding xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23

6.2. Beschikbare zaten en ruimten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23

6.3. Theaterfoyers en Ronde Zaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23

6.4. Theatercafé xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23

6.5. Artiestencafé xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24

6.6. Grote Zaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24

6.7. Gaviolizaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24

6.8. Theater gebonden horeca xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24

6.9. Zakelijke en feestelijke bijeenkomsten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24

7. Organisatie en personeel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 25

7.1. Organisatiestructuur xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 25

7.2. Capaciteits berekening netto uren per medewerker ....................................... 26

7.3. Directie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 27

7.4. Programmering, publiciteit en marketing xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 28

7.5. Technische dienst xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 29

7.6. Horeca en congressen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 30

7.7. Financiële administratie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 32

7.8. Secretariaat xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 33

8. Begroting 2000 t/m 2004 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 37

Bijlage 1 (bij 3.2) Brandweerverordening voor Theater't Speelhuis d.d. 26-6-2000.45

Bijlage 2 (bij 8) Overzicht tarieven excl. BTW m.i.v. 1-9-1999 .................................. 47

1. Voorwoord

Algemeen

Voor u ligt het beleids- en bedrijfsplan 7heater't Speelhuis, 2000 en verder". Het

plan heeft betrekking op een periode van vier jaar en formuleert de plannen voor de

seizoenen 2000 t/m 2004. Een beleids- en bedrijfsplan is een flexibel document dat

periodiek bijstelling behoeft en vooral zinvol is als samenhangend beeld van een

multifunctioneel kunstbedrijf.

De ambities voor de toekomst van Helmond richten zich op verdere groei en

versterking van de stedelijke allure, zodat Helmond haar centrumfunctie vervult voor

de eigen inwoners en voor de Peelgemeenten. Theater't Speelhuis kan natuurlijk

een instrument van beleid zijn ter bevordering van de gewenste ontwikkeling van de

stad. Voor het culturele leven betekenen deze ontwikkelingen dat uitgegaan mag

worden van een groeiende deelname aan de diverse culturele voorzieningen,

waaronder Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal.

Het aantrekkelijke van een stad wordt voor een groot deel bepaald door de culturele

mogelijkheden die geboden worden. Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal nemen in

dit kader een belangrijke positie in, samen met het Gemeentemuseum, jongeren

popcentrum Plato, de plaatselijke evenementen, activiteiten van kunstzinnige

vorming en het uitgaansieven. Binnenkort zullen die mogelijkheden worden verruimd

met de ingebruikneming van de Pathé filmzalen en het Fiimhuis.

Het woon- en leefklimaat verbetert door goede en bijdetijdse accommodaties.

Bezoek aan een schouwburg vormt veelal het centrale punt van een avondje uit,

waaraan vaak restaurant- enlof cafébezoek wordt gekoppeld. Een volwaardig

uitgaanscentrum met centraal daarin de schouwburg is vaak zelfs mede bepalend

voor een vestigingskeuze. Het geeft de noodzakelijke allure en uitstraling, de

noodzakelijke dynamiek en sfeer en bereikt een groot en geïnteresseerd publiek.

Renovatie Schouwburg

Parallel aan de ontwikkeling van de plannen voor een nieuw onderkomen voor de

Bibliotheek en het Kunstencentrum Helmond is ook een ingrijpende renovatie van het

inmiddels 23 jaar oude Theater't Speelhuis voorgesteld. De intentie is de

karakteristieke elementen van het gebouw van architect Piet Blom, dat door

deskundigen als één van de meest karakteristieke gebouwen uit het einde van de

jaren '70 wordt beschouwd, in oorspronkelijke staat terug te brengen. Verder is het

de bedoeling Theater't Speelhuis technisch volledig te moderniseren en alle

publieksvoorzieningen aan te passen aan de eisen van de tijd.

De renovatie kan in twee fasen worden uitgevoerd en vergt een totale investering

van circa 8,8 miljoen gulden exclusief BTW. De eerste fase, waarbij het toneelhuis

onder handen wordt genomen, start eind september dit jaar.

2. Doelstellingen

2.1. Culturele doelstellingen

¿ Theater't Speelhuis heeft in de eerste plaats een culturele functie. Het

programmeren van een gevarieerd en hoogwaardig aanbod professionele

podiumkunsten voor een breed publiek. Een gevarieerd hoogwaardig programma

van cabaret, musicals, muziektheater, dans, klassiek en modern toneelrepertoire,

klassieke- en lichte muziek, klein gemonteerde opera en operette, jeugd- en

familievoorstellingen.

¿ De Gaviolizaal (kleine zaal) beoogt nieuwe stromingen op het gebied van theater

te signaleren en theatermakers een plek te geven om zich verder te ontwikkelen

en publiek op te bouwen. De nadruk ligt op eigentijds toneel, lichte muziek en

jonge cabaretiers.

Tevens zal aandacht worden besteed aan specifieke podiumkunstuitingen zoals

bijvoorbeeld het allochtoon theater.

¿ Theater't Speelhuis hecht groot belang aan de uitvoering van kunsteducatieve

activiteiten voor het bereiken van een potentieel jong publiek. Basisscholen en

instellingen voor kunsteducatie zorgen jaarlijks voor een ruim aanbod. Onder

invloed van de invoering van CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming) is ook

binnen het voortgezet onderwijs een toenemende belangstelling waar te nemen.

¿ Een belangrijke doelstelling is verder het scheppen van speelruimte voor, en

technisch ondersteunen van de Helmondse amateur-podiumkunsten.

2.2. Zakelijke doelstellingen

¿ Een adequate commerciële en financiële bedrijfsvoering is een essentiële

randvoorwaarde voor de realisering van de primaire, culturele doelstelling.

¿ Een aantal van de niet culturele functies is een onderdeel van het culturele

totaalproduct. Een voorbeeld hiervan is de afdeling horeca en de

horecabesteding van de theaterbezoekers. Andere activiteiten, zoals de verhuur

van delen van 't Speelhuis voor zakelijke of feestelijke bijeenkomsten staan min of

meer los van de culturele functie. Deze activiteiten zijn van belang voor de

continuïteit van de bedrijfsvoering en daarmee ook voor de continuïteit van de

culturele hoofdfunctie.

2

3. Producten en dienstverlening

3.1. Cultuur

Theater't Speelhuis biedt een ruim en gevarieerd aanbod aan producten en

dienstverlening. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven.

Theater't Speelhuis: producten en dienstverlening

Cultureel Zakelijk

Cabaret Theatercafélfoyers

Musicals (klein gemonteerd) Evenementen

Muziektheater Presentaties

Shows/revues Vergaderingen

Klassieke dans Congressen en symposia

Moderne dans

Repertoire toneel Gekoppeld aan

Komedies voorstellingenloptredens

Modern toneel

Buitenlands toneel Lunches en diners

Mime Recepties

Klassieke kamermuziek Personeelsfeesten

Operaloperette (klein gemonteerd)

Lichte muziek

Wereldmuziek

Niet-westerse theatervormen

Jeugd/familietheater

Popmuziek

Jazz

Amateurpodiumkunsten

Educatieve producten

Galerij (beeldende kunst)

3

De contractuele realisering van de culturele programmering loopt via vier

categorieën:

1. Verhuur

2. Gezamenlijk risico

3. Uitkoop

4. Eigen (co-)producties

1. Verhuur

0 professionele voorstellingsverhuur

het betreft voorstellingen waarbij Theater't Speelhuis inkomsten genereert uit

verhuur, kaartverkoop, publiciteit, techniek en horeca.

0 amateurpodiumkunstenbeleid

Vraagt om een zorgvuldige spreiding mede omdat de amateurpodiumkunsten in 90%

van de gevallen weekend-dagen verlangen. Van groot belang met betrekking tot de

politieke legitimering van het theater.

0 amateur- en semï-Professionele voorstellingen van buiten Helmond

Vraagt om een afweging ten opzichte van de Helmondse amateur-podiumkunsten

(concurrentie!) en eigen programmering.

2. Gezamenlisk risico

Uitgangspunt is het delen van het risico bij de voorstellingsexploitaitie op basis van

verschillende vormen van partage (deling recette). De meest voorkomende

contractmodellen die Theater't Speelhuis hanteert zijn:

¿ partageverdeling recette-inkomsten zonder garantie. Risico en

voorstellingsexploitatie ligt geheel bij het gezelschap/producent. Veel

voorkomende verdeling is 90/10, m.a.w. 90 % van de opbrengst is voor de

producent.

¿ partageverdeling met garantie. Theater loopt risico tot hoogte van garantiebedrag.

Meest voorkomende verdeling is 80120, m.a.w. 80% van de opbrengst is voor de

producent.

In de meeste gevallen is de partage-verdeling een veilige contractovereenkomst

waarbij het risico valt te overzien, maar tegelijkertijd de opbrengst voor het theater

beperkt blijft. De wet van vraag-en-aanbod speelt een belangrijke rol in deze

contractvorm.

4

3. Uitkoop

Uitkoopcontracten worden vooral binnen de puur artistieke programmering en

jeugdtheater aangeboden. In dat geval zijn alle risico's voor rekening van het theater.

4. Eigen (co-)producties

In principe produceert theater't Speelhuis niet zelf. Wel wordt er gestreefd naar

andere productievormen.

het opzetten van producties in samenwerking met Artimond en mogelijk andere

toekomstige co-producenten bijvoorbeeld Jazz-festival. In dergelijke gevallen

levert het Theater het product, de repetitietijd en de mankracht (techniek,

marketing etc.) De financiële risico's worden in principe gedeeld.

Conclusies

Theater't Speelhuis minimaliseert het exploitatie risico via de volgende instrumenten:

¿ contracten op basis van diverse vormen van partage

¿ voorstellingen op verhuurbasis met theatertoeslag per verkochte stoel (naast het

verhuurbedrag wordt in het contract vastgelegd dat per verkochte stoel de

huurder een bedrag in rekening wordt gebracht voor kaartverkoop en andere door

de huurder gewenste diensten)

¿ afspraken over publiciteitlpromotie met producenten

3.2. Zakelijk

De verschillende soorten bijeenkomsten cq. evenementen hebben een eigen

karakter met verschillende doelgroepen. Bij de keuze van de verschillende

activiteiten wordt een afweging gemaakt waarbij van belang is:

¿ de plaats binnen de totale dienstverlening van Theater't Speelhuis

¿ de commerciële waarde

¿ veiligheid

In de bijlage bij het bedrijfsplan is op basis van de recente aanbevelingen van de

regionale brandweer een gebruiksadvies geschreven.'

Zie bijlage 1

5

4. Omgeving cultuur en zakelijk

4.1. Verzorgingsgebied

De laatste 20 jaar heeft Helmond een sterke ontwikkeling doorgemaakt. De

verwachting is dat deze groei de komende jaren zal doorzetten. In inwoneraantal zal

de bevolking groeien van 80.000 inwoners in 1999 tot ruim 90.000 in 201 0.

Niet alleen Helmond groeit, de regio De Peel waar Helmond deel van uitmaakt groeit

ook. De ambities voor de toekomst van Helmond richten zich op verdere groei en

versterking van de stedelijke allure, zodat Helmond haar centrumfunctie vervult voor

de eigen inwoners en voor de Peelgemeenten.

Voor Theater't Speelhuis zijn een aantal verzorgingsgebieden te onderscheiden.

Tabel 1

Verzorgingsgebied (peildatum 1-1-1998)

Leeftijd Helmond Asten Deurne Gemert/ Laarbeek Mierlo Someren Totaal In %

Bakel

0-3 4.111 869 1.663 1.468 1.045 448 1.051 10.655 5,3

4-12 8.772 2.018 3.851 3.411 2.674 1.229 2.438 24.393 12,0

13-18 5.334 1.250 2.745 2.199 1.622 889 1.277 15.316 7,6

19-24 5.770 1.165 2.345 1.878 1.594 686 1.174 14.612 7,2

25-39 21.087 3.702 7.773 6.674 5.064 2.278 4.588 51.166 25,2

40-64 23.563 5.237 10.251 8.725 7.260 3.552 5.607 64.195 31,7

65 > 8.979 1.653 3.460 2.900 2.376 1.076 1.956 22.346 11,0

Totaal 77.616 15894 32.088 27.255 21.635 10158 18.091 202.683

in% 38,3 7,8 15,8 13,5 10,7 5,0 8,9 100,0 100,0

bron: Provincie N-Br

Het totale primaire en secundaire verzorgingsgebied van het theater telt ruim

200.000 inwoners, exclusief de groep zeer jeugdigen (0-3 jaar) ruim 190.000

inwoners. Het primaire gebied (Helmond) telt exclusief de zeer jeugdigen ruim

73.000 inwoners en het secondair gebied (Peelgemeenten) ca. 120.000 inwoners

exclusief de zeer jeugdigen.

Als tertiair gebied worden plaatsen als Eindhoven, Geldrop, Nuenen, Weert en

Veghel beschouwd. Uit een recente analyse komt naar voren dat bij de vaste en

incidentele bezoeker aan Theater t' Speelhuis in 1999 de gemeente Helmond met

ruim 66% is vertegenwoordigd, het secundair gebied met 24% en het tertiair gebied

met 1 0%.

6

Daar waar het de bevolkingssamenstelling betreft kan worden geconcludeerd dat het

verzorgingsgebied van Theater't Speelhuis op onderdelen licht afwijkt van de

landelijke kerncijfers.

Tabel 2

Bevolking landelijk Helmond Totaal verzorgingsgebied

0-1 9 jaar 24% 23% 25%

20-64 jaar 62% 65% 64%

65 jaar en ouder 14% 12% 11%

CBS Jaarboek Cultuur 98199

Concurrerende podia

Het verzorgingsgebied kent buiten de eigen faciliteit een aantal concurrerende podia

t.w. in Someren, Gemert, recentelijk Deurne en buiten het verzorgingsgebied

Nuenen. Genoemde niet professionele podia programmeren hoofdzakelijk cabaret,

lichte muziek en amateurkunsten.

Een geduchte concurrent is verder de Stadsschouwburg in Venray, een VSCD

aangesloten theater, met een grote kern bezoekers uit Deurne.

De Stadsschouwburg Eindhoven en het Muziekcentrum zijn voor het

verzorgingsgebied concurrenten op het grootschalige aanbod aan podiumkunsten.

Met name bij de Stadsschouwburg het gesubsidieerd toneel, o.a. Toneelgroep

Amsterdam, en het Zuidelijk Toneel. Verder het operarepertoire en de

musicalproducties van Joop van den Ende.

Het Muziekcentrum voornamelijk met symfonische muziekseries en internationale

sterren van de lichte muziek.

7

4.2. Bezoek aan culturele instellingen

Het Centraal Planbureau heeft onlangs een onderzoek gepubliceerd met de titel

Het bereik van de Kunsten". Deze studie behandelt ondermeer de landelijke publieke

belangstelling voor de podiumkunsten in de periode tussen 1975 en 1995.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ontwikkeling.

Tabel 3

Bezoek aan verschillende typen podiumvoorstellingen en aan cinema, musea en galeries,

bevolking van 6 jaar en ouder, 1979-1995 (in procenten)

1979 1983 1987 1991 1995 verschil trend

1979-1995a 1979-1995b

Toneel 22 22 22 23 23 + +

idem, alleen beroepstoneel 12 12 12 12 0 -0

muziekuitvoeringen klassiek 11 12 13 14 15 + +

ballet 3 4 4 4 3 + +

popmuziek, jazz, musical 12 17 18 21 22 + +

cabaret 1 1 10 10 10 10 0 0

een of meer van deze podiumvoorstellingen 36 38 39 43 43 + +

bioscoop 46 45 41 42 45 0 0

fiimhuis 5 6 6 5 5 + 0

een of meer van deze cinema-instellingen 47 46 42 43 46 0

museum c 25 29 33 34 30 + +

galerie c 17 1 7 19 20 19 + +

een of meer van deze instellingen c 32 34 37 39 35 + +

een of meer van alle genoemde voorstellingen c 63 64 641 651 661 + 1 +

Als participatie breed wordt omschreven (inclusief bezoek aan popconcerten en

bioscopen), dan bezocht twee derde van de Nederlandse bevolking jaarlijks

tenminste eenmaal een culturele instelling. Na de bioscoop (45%), is het museum

(30%) het meest populair. Bij het toneel kan onderscheid gemaakt worden tussen

uitvoeringen van amateurs en professionals. Als beide soorten uitvoeringen

meegeteld worden, dan is toneel (23%) de meest bezochte podiumkunst. Toneel

bereikt dan een even groot deel van de bevolking als popmuziek, jazz en musical

samen. Het bereik van beroepstoneel is echter een stuk kleiner- 23% van de

bevolking had in 1995 toneel bezocht, 12 % beroepstoneel. Het'verschil - 1 1

procentpunt - verwijst naar de groep die wel naar amateurtoneel is geweest, maar

niet naar beroepstoneel.

Over het algemeen is het aantal participanten op jaarbasis licht gestegen. Tussen

1979 en 1995 steeg het percentage participanten van 63 naar 66.

Een relatief sterke toename van de belangstelling valt waar te nemen als uitsluitend

naar de podiumkunsten gekeken wordt. In deze sector steeg het percentage

bezoekers van 36 in 1979 naar 43 in 1995.

Bron- SCP, maart 2000

8

Hieronder wordt een profiel geschetst van het Nederlandse kunstenpubliek aan de

hand van de bezoekfrequentie. Uit de beschikbare onderzoekgegevens kan worden

afgeleid hoeveel personen in een bepaald jaar podiumuitvoeringen hebben bezocht

en hoe vaak zij dat in het bewuste jaar hebben gedaan. Van elke bezoeker is op die

manier een frequentie over een jaar bekend, variërend van 1 tot 12 (eenmaal per

maand en vaker).

Tabel 4

Bezoekfrequentie aan verschillende typen voorstellingen en aan musea, onder

bezoekers van 6 jaar en ouder, 1983 en 1995

3,5 -

3,0 ---- ----- ~-~ -

2,5 ---- ---- --~ ------ ----- ---- -

2,0 ---- ---- -- ~--- ---- ---- ----

1,5 ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----

1,0 ---- ---- ~--- ---- ---- ---- ----

0,5 ---- ---- ---- --- --- ---- ----

0,0 1 1 1

filmhuis bioscoop populaire ballet klassieke beroepstoneel toneel galefie museum

muziek muziek

10 1983 E l W5]

Bron: SCP (AVO'83 en'95)

Bovenstaande tabel laat zien dat onder bezoekers van klassieke concerten de

gemiddelde frequentie in 1983 en 1995 respectievelijk 2,6 en 2,4 bedroeg.

De gemiddelde bezoekfrequentie aan andere vormen van podiumkunst lag in 1995

tussen de 2,0 en 2,5. Afieen balletbezoekers wijken hiervan af. Bioscopen en

fiimhuizen worden met een grotere regelmaat bezocht.

9

Het gemiddelde verhult dat onder de bezoekers velen slechts een of enkele keren

per jaar gaan en slechts weinigen vrijwel iedere maand of nog vaker. Om deze

verschillen zichtbaar te maken, is binnen de groep bezoekers nog een extra

onderscheid aangebracht. Bezoekers die één keer per kwartaal of vaker naar een

podiumvoorstelling of museum gaan zijn apart genomen. Naar deze bezoekers zal

verwezen worden als de `frequentebezoekers`. Personen die tenminste één keer

per jaar gaan, maar minder dan één keer per drie maanden, zullen worden

aangeduid als incidentele bezoekers".

Tabel 5

Bezoek aan verschillende typen voorstellingen en aan musea en galleries,

bevolking van 6 jaar en ouder, 1983 en 1995 (in procenten)

A:bezoek B: frequent C: incidenteel Verhouding

bezoek bezoek B/C*

1983 1995 1983 1995 1983 1995 1983 1995

Toneel 22 23 4 4 18 19 0,21 0,22

idem, beroepsgezeischappen 12 12 2 2 9 10 0,26 0,24

uitvoeringen klassieke muziek 12 15 3 4 9 12 0,30 0,29

ballet 4 3 0 0 3 3 0,13, 0,14

popmuziek, jazz, musical 17 22 3 4 131 18 0,24 0,21

cabaret 10 10. 1 1 9 9 0,07 -0,14

bioscoop 45 451 17 17 29 29 0,58 0,57

fiimhuis, 6 5 2 2 4 4 0,44 0,50

museal 29 301 51 6 26 25 0,19 0,24

galeriel 17 191 31 4 13 15, 0,20, 0,24

Gebaseerd op niet-afgeronde cijfers

Bron: SCP (AVO'83 en'95)

Uitvoeringen van klassieke muziek en toneel trekken relatief veel frequente

bezoekers. Alleen bij bioscopen en filmhuizen ligt het aandeel frequente bezoekers

hoger. De verhouding tussen frequente en incidentele bezoekers bleef vrijwel gelijk.

]n absolute aantallen betekent een stijgende belangstelling echter de komst van

meer incidentele bezoekers.

10

Onderstaande tabel laat zien dat theater met 41 % uitgedrukt in uitvoeringen c.q.

voorstellingen de belangrijkste hoofddiscipline is maar dat het aandeel van de

voorstellingen ruim twee keer zo groot is als het aandeel uitgedrukt in bezoekers,

zijnde 20%. Met 37% van het totaalbezoek is het segment muziek, van serieus tot

jazz, de populairste vorm van podiumkunst.

Tabel 6

Podiumkunsten 2 (Professioneel): uitvoeringen en bezoekers naar hoofddiscipline

199711998.

uitvoeringen bezoeken

2% 5%

7% 6%

23% 1%

32%

27%

o theater u muziek ci muziektheater ci danstheater u diversen

Bron: CBS; Statistiek podiumkunsten.

2 Exclusief popconcert.

Helmonders houden wel van een uifie

Vijf jaar geleden is bij een inwonersenquéte aan de volwassen inwoners van

Helmond gevraagd of zij gebruik maakten van het vaste kunstaanbod. Het gaat om

voorstellingen, tentoonstellingen of andere evenementen in 't Speelhuis, de

Gaviolizaal, het Fiimhuis en het Museum van Helmond. Ook het bioscoopbezoek

buiten Helmond is in het onderzoek aan bod gekomen. Vooruitlopend op het

Helmondse Pathé bioscoopaanbod is het bioscoopbezoek alvast meegenomen in het

vaste kunstaanbod. Het aanbod voorziet zeker in een behoefte. Ruim 60 procent van

de Helmonders beantwoorde bevestigend op de vraag of zij gebruik maakten van het

vaste kunstaanbod. Op kop lag het bioscoopbezoek, bijna 40% was naar de

bioscoop geweest. Theater't Speelhuis scoorde de tweede plaats, 26% had hier een

voorstelling bezocht of één van de andere activiteiten. De Gaviolizaal en het

Helmondse Museum deelden de derde plaats, beide culturele doelen werden door

circa 16% van de Helmonders bezocht. Het Fiimhuis behaalde van deze vijf de

laatste plaats, maar toch bleek één op de 12 volwassenen (8 procent) er geweest te

zijn.

Tabel 7

Bezoek aan het vaste kunstaanbod (O/.)

Bezoekdoel

Miseum

Bioscoop

Fi1rrtiuis

Speelhuis

Gaviolizaal

Geen van de vijf

0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0

Percentage volwassen Helmonders (18-f-)

Bron: inwonersenquéte 1995, O&S Gemeente Heimond

Alle in dit rapport gehanteerde tabellen zijn verkregen door middel van landelijk

publieksonderzoek. Analyse van de markt is noodzakelijk om begrippen als

behoeften, verwachtingen, voorkeuren, imago en effect van publiciteit te leren

kennen. Theater't Speelhuis wil en moet haar publieksbereik vergroten. Een middel

om die kennis te vergaren is publieksonderzoek. Maar publieksonderzoek begint bij

het analyseren van relevante onderzoeken die het Centraal Bureau voor de Statistiek

en het Sociaal en Cultureel Panbureau jaarlijks publiceren. Op basis van die

statistieken kan worden bezien welke lokale ontwikkelingen door landelijke trends

zijn te verklaren. Ook een analyse van de kassadatabase bestanden kan belangrijke

inzichten opleveren. Op dit moment is dat nog niet mogelijk omdat het

kassareserveringssysteem nog te weinig inzicht verschaft in klantgegevens. Het is

zeer noodzakelijk het huidige reserveringssysteem met de nodige marketingrnodules

uit te breiden (rekening gehouden dient te worden met een investering van ca.

f. 150.000,-). Om een eerste inzicht van de eigen markt te verkrijgen wordt in

samenwerking met de VSCD een professioneel publieksonderzoek in gang gezet. Dit

onderzoek zal worden betaald uit het lopende exploitatiebudget.

1 2

4.3. Zakelijk

Op het marktgebied van zakelijke en feestelijke bijeenkomsten is het aanbod in

Helmond zeer beperkt. Het centrum kent een klein hotelaanbod en er zijn beperkte

mogelijkheden m.b.t. zaalaccommodaties. Uit diverse gesprekken met Brabantse

ondernemers en theaterdirecteuren blijkt dat de vraag uit de markt naar goed

geoutilleerde accommodaties sterk toeneemt.

De volgende ontwikkelingen zijn te noemen:

¿ Het aantal zakelijke en feestelijke bijeenkomsten neemt toe

¿ Partijen zijn kritischer ten aanzien van type accommodaties en kiezen voor

kwaliteit

¿ Voor partijen tussen de 200 en 500 deelnemers zijn nauwelijks geschikte

accommodaties te vinden in de regio Helmond

¿ De beoogde technische mogelijkheden van 't Speelhuis/Gaviolizaal zijn uiterst

modern en uitstekend geschikt voor technisch hoogwaardige producties

¿ Na renovatie is theater't Speelhuis mede door haar uitstraling een unieke locatie

Theater't Speelhuis is na de totale renovatie op het marktsegment van de feestelijke

bijeenkomsten vooral uniek door de mogelijkheid theatervoorstellingen te

combineren met een feestelijke samenkomst. Juist de mogelijkheid om met kleine of

grote groepen een voorstelling te bezoeken en vervolgens in dezelfde locatie een

receptie of souper te organiseren is zeer aantrekkelijk en in de regio vrijwel nergens

mogelijk.

Op de zakelijke markt wordt met name bij productpresentaties een beroep gedaan op

hoogwaardige technische faciliteiten, die in principe alleen voorhanden en technisch

uitvoerbaar zijn in een theater. Productpresentaties van verschillende grootte kunnen

na de renovatie probleemloos worden ondergebracht.

1 3

5. Programmering, publiciteit en marketing

5.1. Artistiek en programmatisch plan Theater't Speelhuis

't Speelhuis - Grote zaal

Theater't Speelhuis heeft als taak een breed publiek te bedienen met een keuze uit

alle podiumkunsten.

De theaterzaal van 't Speelhuis leent zich bij uitstek voor middelgrote producties en

dient zich programmatisch te richten op repertoiretoneel, gesubsidieerde of vrije

producties, middelgroot/groot cabaret, musicals, kamermuziek, dans, jazz, lichte

muziek, familie- en jeugdtheater. Er wordt derhalve voor't Speelhuispodium op maat

geprogrammeerd.

¿ De amusementsprofilering loopt vooral via de genres musical, show, revue, lichte

muziek en cabaret/kleinkunst

¿ Verder zal bij toneel gekozen worden voor zogenaamde middenzaalproducties

van vrije producenten en qua vorm en afmeting afwijkend werk van de grote

gesubsidieerde repertoiregezeischappen en regionale toneelkernen. En als het

wordt aangeboden zal ook worden gekozen voor komedie, blijspel en klucht.

¿ Verder fungeert't Speelhuis als bruggenhoofd van de Vlaamse

theaterontwikkeling. De vernieuwende theatervoorhoede van onze zuiderburen

moet een duidelijke plaats krijgen.

¿ Verder zal er jaarlijks een keuze worden gemaakt uit het spraakmakende

Nederlandse hedendaagse dansaanbod

¿ Ten aanzien van klassieke muziek en jazz zal 't Speelhuis podium fungeren als

smaakmaker met een licht educatieve ondertoon. Geen avant-garde

programmering, maar eerder op zoek naar internationaal spelende Nederlandse

topformaties die in series aangeboden een goed beeld schetsen van de huidige

muzikale ontwikkelingen.

¿ Voor familie- en jeugdprogrammering zal gekozen worden uit commerciële vrije

producties en uit ieugdtheater (7+) productiekernen die in ons land, maar

inmiddels ook in het buitenland een hoog aanzien genieten.

1 4

Gaviolizaal - Kleine zaal

De Gaviolizaal kan toekomstig, naast haar cultuur toeristische aspecten, een

hoofdrol spelen in de programmatische- en publieksontwikkeling van beide podia.

Programmatisch ligt het accent voorlopig nog op jong talent in de cabaret- en

kleinkunstsector. Vanaf seizoen 2001-2002, moet er naast het cabaret aanbod, met

name in de weekends, meer ruimte worden gemaakt voor kleinschalige toneel- en

jeugdtheaterproducties uit de zuidelijke provincies, waarbij nieuwe theatermakers de

kans krijgen te experimenteren met oude en nieuwe vormen. Zij zorgen voor een

levendig en vernieuwend aanbod.

Te denken valt aan o.a. de volgende productiekernen:

Productiehuis Brabant, Drie Ons, De Wetten van Kepler, Het Vervolg, Het Huis van

Bourgondië en de jeugdtheatergroepen Artemis en de Stilte.

Tevens zal de programmering worden gevoed door een aantal netwerken:

Theater Netwerk Nederland plus de theaterwerkplaatsen die landelijk het aanbod

voeden

Het margeaanbod en de talentontwikkeling bij de structureel gesubsidieerde

Nederlandse theatergezeischappen.

Door de programmering van jeugdtheater (4+) kan de Gaviolizaal een belangrijke rol

spelen bij de ontwikkeling en het bereiken van een potentieel jong en nieuw

theaterpubliek.

Amateur-podiumkunsten

Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal hebben een gemeentelijke opdracht om een

actief beleid met betrekking tot de Helmondse amateur-podiumkunsten vorm te

geven. In hoofdlijnen betekent dat-

* het beschikbaar stellen van speeldagen en repetitietijd op beide podia

* het ondersteunen van publiciteit en publiekswerving

* het ondersteunen qua vormgeving en techniek- toneelbeeld, lichtplan, enzovoort.

De amateur podiumkunsten in Helmond en omgeving omvatten een aantal grote en

kleine theater- en muziekgroepen die jaarlijks één of meerdere producties brengen.

Theater't Speelhuis moet hierbij niet alleen optreden als "verhuurder' maar de

ontwikkelingen van deze groepen steunen en stimuleren. De afdeling marketing en

publiciteit van't Speelhuis functioneert adviserend en incidenteel mogelijk uitvoerend.

Ook uit marketingoverwegingen en de binding van de Helmondse bevolking aan

theater't Speelhuis is het van belang om een stimulerend beleid te ontwikkelen. Een

dergelijk beleid vraagt inzet van personeel, kennis en middelen.

Het betreft de begeleiding van een aantal gevestigde Helmondse gezelschappen

zoals-

* Helmondse Orkest Vereniging

* Koninklijke Stadsharmonie Phileutonia

* Toneelvereniging St. Genesius

*1 Literair Toneel

15

5.2. Programmering Grote Zaal 't Speelhuis in speeldagen

seizoen seizoen seizoen seizoen

Genre 200012001 200112002 200212003 200312004

toneel 8 8 14 18

dans 5 5 8 10

cabaret 12 12 20 20

musical, muziektheater e.a. 16 16 25 25

lichte muziek/jazz 14 14 20 22

klassiek 5 5 5 10

jeugd/familievoorstellingen 1 1 1 1 15 15

amateurs 1 1 1 1 15 15

educatieve verhuring (BISK) 14 14 15 15

subtotaal 96 96 137 150

verhuringen 15 15 25 30

totaal 't Speelhuis 111 111 162 180

5.3. Programmering Gaviolizaal in speeldagen

seizoen seizoen seizoen seizoen

Genre 200012001 200112002 200212003 200312004

toneel 8 13 8 8

cabaret 16 21 16 16

lichte muziek 9 14 8 8

jeugd/familievoorstellingen 8 12 10 10

amateurs 1 1 15 15 15

educatieve verhuring (BISK) 5 5 5 5

totaal Gaviolizaal 57 80 62 62

5.4. Totalen programmering

seizoen seizoen seizoen seizoen

200012001 200112002 200212003 200312004

totaal 't Speelhuis 111 111 162 180

totaal Gaviolizaal 57 80 62 62

jaarlijks groot techn. onderh. 15 15 15 15

totaal

werkdagen/speeldagen 183 206 239 257

16

5.5. Toelichting bij de programmering

¿ Tijdens het theaterseizoen 200012001 wordt Theater't Speelhuis in de periode

september t/m december 2000 voor een deel gerenoveerd (techniek toneelhuis)

en wordt de Gaviolizaal in die periode extra geprogrammeerd om een volwaardig

programmapakket te waarborgen.

¿ Tijdens het theaterseizoen 200112002 wordt, indien de raad hiermee instemt,

Theater't Speelhuis verder gerenoveerd (gebouw/publieksvoorzieningen). De

Gaviolizaal zal dan tijdens de renovatieperiode (september/februari) extra worden

geprogrammeerd. Het totaal aan speeldagen zal licht stijgen.

¿ Vanaf het seizoen 200212003 (september 2002 t/m juni 2003), is het de intentie

met de programmering van het inmiddels gerenoveerde Theater't Speelhuis een

nieuwe stap te zetten naar een volwaardige programmering met e-en diversiteit

die in overeenstemming is met de diverse doelgroepen binnen het

verzorgingsgebied. Het professionele speelplan van de Gaviolizaal komt definitief

op 42 en't Speelhuis op 107 professionele voorstellingen.

¿ Vanaf het seizoen 200312004 kan een volgende stap gezet worden en zal in dat

geval het aantal speeldagen in Theater't Speelhuis uitkomen op 180, inclusief de

verhuringen. Beschikbaar zijn ca. 40 speelbare weken; 280

speeldagen/werkdagen. De zaalbenutting ligt met 180 speeldagen op ca. 65%.

Dit biedt voldoende mogelijkheid het aantal verhuringen verder te stimuleren in

het voor- en naseizoen.

1 7

5.6. Festivals en evenementen

Theater't Speelhuis streeft naar aansluiting bij en verdere ontwikkeling van

bestaande festivals zoals:

¿ Artimond

Als onderdeel van Artimond's programmering zijn door Theater't Speelhuis twee

producten ontwikkeld t.w. de Cabaretnacht en het Open Podium, beide in de

Gaviolizaal. De Cabaretnacht is een programma van en voor prijswinnaars van

nationale Cabaretfestivals o.a. Leids Cabaret Festival en Amsterdams Kleinkunst

Festival. Per definitie jonge theatermakers die aan het begin staan van hun

podiumcarrière. De Cabaretnacht beoogt een relatief jong publiek te interesseren

en de drempel naar het theater te verlagen.

Het Open Podium beoogt dé plek te zijn en te worden voor regionale beoefenaren

van de verschillende podiumkunsten. Van muziek tot dans, voor amateurs en

voor toekomstige professionals. Een activiteit die tevens dient om de

kunstparticipatie te bevorderen.

Naar onze overtuiging zou Artimond toekomstig een bredere basis verdienen,

waarbij ook alle podiumkunsten onderdeel gaan uitmaken van het festival. Daarbij

zou gekeken moeten worden naar aantrekkelijke (particuliere) locaties en

monumenten in Helmond om als podium te kunnen fungeren.

¿ Jazzfestival

Theater't Speelhuis streeft als podium naar aansluiting met het jaarlijkse

Helmondse Jazzfestival. ]n samenspraak met het Jazzfestival kan in het theater

b.v. de ontwikkeling van de eigentijdse Nederlandse jazz worden belicht in één of

twee voorstellingen. Wellicht bestaat de mogelijkheid het bestaande

buitenpodium aan de zijkant van het theater in de programmering te betrekken.

Als aandachtspunt geldt dat financiering van festivals via overheidssubsidies en

andere fondsvorming in Nederland steeds moeilijker blijkt te worden. Hieraan zal

verder aandacht worden geschonken in de in voorbereiding zijnde cultuurnota.

¿ Evenementen

Theater't Speelhuis ondersteunt een aantal seizoensgebonden evenementen

zoals Carnaval met het Concert Carnavalesque en de Carnavalsklucht van St.

Genesius.

De jaarlijks terugkerende prijsuitreiking van o.a. Sportawards en het Literair Café

als een bijzondere vorm van geïntegreerde programmering.

Het toekomstig in het theater onderbrengen van grote publieksevenementen als

het 60er jaren Popfestival en Prijsbloaze staat ter politieke discussie. E.e.a. vindt

zijn oorzaak in de herinrichting, het microklimaat (luchtverversing) en het

stoelenplan van de grote zaal van 't Speelhuis en nu ook de recent verstrekte

brandweerverordening van de Helmondse Brandweer.

(Zie bijlage 3.2)

1 8

5.7. Algemene marketing

In dit deel van het Bedrijfsplan wordt de vertaalslag gemaakt van het product naar de

markt (het publiek). De bevordering van "ruiV is de kern van marketing. De marketing

van culturele producten is een zeer complex proces. Men heeft te maken met een

extreme diversiteit, een grote mate van subjectieve beleving bij het publiek, een niet

tastbaar product, een meestal eenmalige beleving en een hoge moeilijkheidsgraad

bij de herkenbaarheid c.q. etikettering. Allemaal drempels die in de publiciteit en

promotie genomen moeten worden op de weg van productanalyse naar consument.

Het bedrijfsplan pretendeert geen integrale en volledig operationele

marketingstrategie te brengen. Wel worden de hoofdlijnen gekozen in de te volgen

strategie.

Miranda Boorsma (Boekmanstudies 1998) geeft de volgende definitie van marketing:

"Marketing betreft de activiteiten die een organisatie richt op beïnvloeding van de

interactie met één of meer belangengroepen om de ruil van waarden met één of

meer doelgroepen te bevorderen.(afnemers)."

Marketing heeft dus betrekking op activiteiten die die ruilbevordering beogen. Het is

voor de definitie van marketing niet van belang of de ruil daadwerkelijk tot stand

komt, het gaat om de activiteiten die dat beogen.

Tot voor kort was marketing in de culturele sector taboe, omdat marketing in het

algemeen gelijk werd gesteld met "winst maken". Marketing is dus veel meer een

filosofie, een houding (mentaliteit) van een organisatie en zijn medewerkers.

Daarnaast is marketing een verzameling technieken volgens welke op systematisch

geordende en geplande wijze de transactie met de markt plaatsvindt.

Naar Amerikaans voorbeeld wordt de laatste jaren ook in cultuur, waar winst meestal

niet het eerste doel is, in toenemende mate belang gehecht aan marketing. Het is

echter geen blauwdruk voor succesvol opereren. Producten en markten zijn altijd in

ontwikkeling. Periodieke bijstellingen zijn dan ook onvermijdelijk.

Een onmisbaar hulpmiddel bij het bedrijven van marketing in de theatersector is een

kassa- reserveringssysteem en een daaraan gekoppeld managementinformatie-

systeem waarin van iedere bezoeker relevante gegevens worden opgeslagen. Op

basis van klantanalyses en aanvullend publieksonderzoek kunnen in de toekomst

marketingacties worden ondernomen.

Theater't Speelhuis zal grotere publieksstromen op gang moeten brengen dan het in

het verleden heeft gedaan. Een groeistrategie ligt dan ook voor de hand om de in dit

beleidsplan gestelde doelen te realiseren. Marketing vormt daarbij een onmisbaar

instrument. Er zal toekomstig meer aandacht moeten komen voor reeds bestaande

markten, maar eveneens zullen markten moeten worden ontwikkeld met nieuwe

producten. Met andere woorden, met welk product, tegen welke prijs, op welke

plaats, door middel van welke promotie en door welk personeel(service!) wil Theater

't Speelhuis de markt benaderen. Deze marketing-mix, de vijf marktinstrumenten, de

vijf P's van product, plaats, prijs, promotie en personeel wordt hieronder beschreven.

1 9

5.8. Marketing-mix

Product

Het totaalproduct bestaat uit het artistieke kernproduct en de toegevoegde waarde.

De toegevoegde waarde kan de werking van het kernproduct ondersteunen. Denk

aan educatieve activiteiten bij een voorstelling in de vorm van een inleiding. Ook

horeca ondersteunende activiteiten kunnen het product ondersteunen. Te denken

valt aan een diner/buffet voorafgaand aan de voorstelling tot een kunstexpositie voor

in de pauze.

De toegankelijkheid tot het product wordt in hoge mate bepaald door toegevoegde

waarden als-

openingstijden van de kassa

dag en tijdstip waarop de voorstelling wordt vertoond

informatie over het product en de beschikbaarheid daarvan

de prijs en het gemak waarmee het product gekocht kan worden (reserveringen,

kassaservice, betaalsystemen etc.)

de aangename omgeving, b.v. de houding van het personeel, goede

horecavoorziening, zitcomfort, klimaatregeling, interieur van het theater.

Plaats

Het product moet staan op de juiste plaats omdat een voorstelling wordt ontworpen

voor een bepaalde ruimte. Bijvoorbeeld en lijsttheater of een vlakkevloertheater. Een

grote zaal ('t Speelhuis) of een kleine zaal (Gaviolizaal). Doorgaans gaat dat in

overleg met de productiekernen of de aanbieders(impresariaten).

Maar de accommodatie moet ook aansluiten bij de wens van het publiek. Een aantal

facetten zijn daarbij van belang:

¿ sfeer, vormgeving, logistiek en faciliteiten van het theater

¿ bereikbaarheid en toegankelijkheid (fietsenstalling/parkeergelegenheid, invaliden)

¿ de veiligheid in en rondom het theater

¿ verkrijgbaarheid van het product (vaste avond voor toneel, klassieke muziek,

m.a.w. horizontaal programmeren)

20

Priis (geld en tigd)

De prijs van een artistiek product is bij Theater't Speelhuis nauwelijks een

instrument van marketing omdat de zaalcapaciteit beperkt is en prijsdifferentiatie

(rangindeling), gezien het huidige comfort, voorlopig niet gehanteerd kan worden. Die

indeling is vaak gebaseerd op criteria als zichtlijnen, akoestiek en deels op sociale

motieven.

Bij de inkoop van de verschillende voorstellingen doen zich flinke prijsverschillen

voor. Vanuit de doelstelling "zo klein mogelijk verlies" en getoetst aan regionale

theaterprijzen wordt de prijs per product bepaald.

Prijsdiscriminatie (korting) wordt wel gehanteerd en is een variatie in prijs die

afhankelijk is van de categorie kopers. Voorbeelden van prijsdiscriminatie zijn

speciale tarieven voor bijvoorbeeld:

¿ studerenden (last minute korting)

¿ houders van een Cultureel Jongeren Paspoort

¿ houders van een Pas 65

¿ kinderen

¿ kortingen op series ( lichte muziek, klassieke muziek, toneel/dans en cabaret)

Uit onderzoeken komt in het algemeen niet naar voren dat inkomensverschillen tot

grote verschillen in deelname leiden. In vergelijking met de verschillen die teweeg

worden gebracht door opleiding en beroep, zijn de verschillen naar besteedbaar

inkomen doorgaans gering. Culturele activiteiten zijn in Nederland kennelijk relatief

laag geprijsd en voor de lagere inkomensgroepen met belangstelling voor

podiumbezoek zijn effectieve reductiemaatregelen van kracht.

Verder blijkt ook uit onderzoek dat onder het beter opgeleide bevolkingsdeel in de

leeftijd van 20 tot 50 jaar de vrije tijd sinds de jaren zeventig met circa 4 uur per week

is teruggelopen. De tijdschaarste groeit mede door toenemende mobiliteit en

flexibilisering van de arbeid. De tijd en energie die besteed moet worden aan een

avondje uit wordt als een drempel beschouwd. Regelen van de oppas, het kopen van

kaartjes, het vervoer, dineren/souperen, het kost allemaal tijd. Het theater zou op

deze ontwikkelingen in moeten spelen door tijdsbesparing in ondersteunende

diensten in te bouwen. Bijvoorbeeld door een voorstelling te combineren met een

diner.

Promotie

Het vaststellen van een goede mix aan promotie instrumenten is uiterst belangrijk en

gebeurt doorgaans bij het promoten van producten op basis van een

product/doelgroep analyse. Een continu communiceren met het potentiële publiek,

van frequente- tot incidentele- en niet-gebruikers. Het kan bestaan uit reclame in de

massamedia, reclamemateriaal op distributiepunten, driehoeksborden in de regio,

huisstijl, public relations activiteiten, direct marketing en het ontwikkelen van een

eigen website voor actuele informatieverschaffing tot een periodieke nieuwsbrief per

e-mail. Een goedkope mogelijkheid om intensief contact te houden met het publiek.

21

Er is een toenemende graad van automatisering binnen de kunstsector en als gevolg

van deze ontwikkeling ontstaan nieuwe en effectievere marketing instrumenten

Er komen nieuwe allianties en combinaties. De directie bepleit in dit verband een

nauwere samenwerking met de kunstinstellingen in Heimond, o.a. het museum, het

fiimhuis, het KCH en het poppodium.

Er zijn diverse budgetteringsmethoden die gehanteerd worden bij de vaststelling van

het promotiebudget. Een inmiddels veel gehanteerde methode is het koppelen van

het budget aan een percentage van de programmakosten.

Personeel

De vijfde P van de marketing-mix heeft alles te maken met serviceverlening,

klantvriendelijkheid, betrokkenheid en motivatie van alle theatermedewerkers. De

gouden regel `de klant is koning" staat hier centraal. Maar echte service - en dat is

onverplichte en onbetaalde dienstverlening - is helaas uitermate zeldzaam in zowel

de profit- als de non-profit sector. Het is van groot belang ook alle medewerkers die

in direct contact staan met de consument ( o.a. kassamedewerkers) goed te

informeren over de diverse producten. Het streven naar een productgerichte

organisatie is van groot belang. Door een servicegerichte instelling wordt het imago

van het theater in gunstige zin beïnvloed. Om dit te bereiken zal met enige regelmaat

de marketingtechnieken via training eigen moeten worden gemaakt of worden

onderhouden.

5.9. Educatieve activiteiten

Educatie is een geïntegreerd onderdeel van de unit promotie en marketing en

beperkt zich voorlopig tot:

¿ abonnementen voor de jeugd tot en met 12 jaar (basis onderwijs)

¿ activiteiten ter ondersteuning van de reguliere programmering o.a. inleidingen

gekoppeld aan voorstellingen

¿ rondleidingen

In het kader van het CKV project, verbreding van cultuur onder jongeren bij het

voortgezet onderwijs en toekomstig ook bij het vmbo, zou de theaterdirectie graag

een aantal activiteiten ontwikkelen. O.a. een scholierenabonnement en het

ontwikkelen van buitenlandstalige programmering in nauw overleg met het

voortgezet onderwijs. Om dit te kunnen realiseren zal een geoormerkt educatief

budget vrijgemaakt moeten worden. De mogelijkheden hiertoe zullen worden bezien

bij de voorbereiding van de begroting 2002.

Tevens pleit de directie bij aanvang van het seizoen voor een CKV-open dag, waarbij

de diverse opleidingen en culturele instellingen gezamenlijk inzicht kunnen geven in

het aanbod voor het komende seizoen.

22

6. Horeca en congressen

6.1. Inleiding

Een belangrijk deel van de horecaomzetten komt voort uit culturele activiteiten. Deze

"theatergebonden horeca" bestaat uit opbrengsten, gerealiseerd bij de diverse

buffetten, het theatercafé en de Gaviolizaal. Bij een deel van deze theatergebonden

activiteiten wordt van deze unit in de nabije toekomst een actievere rol verwacht.

Voorbeelden zijn:

* theaterarrangementen ( combinatie van voorstelling en lichte maaltijd in het theater

café)

* bedrijfsarrangementen (combinatie van voorstelling en maaltijd of receptie in een

aparte ruimte)

De unit is ook verantwoordelijk voor de horeca-invulling van de commerciële verhuur

van de verschillende ruimten aan particulieren, instellingen en bedrijven voor

zakelijke en feestelijke bijeenkomsten. Voordat we de verschillende markten nader

beschrijven wordt allereerst een overzicht gegeven van de beschikbare zalen en

ruimten.

6.2. Beschikbare zalen en ruimten

In dit overzicht worden een aantal kenmerken van de verschillende ruimten op een

rijtje gezet. Bij de prijsstelling van de horeca en de verhuur van zalen wordt

uitgegaan van het prijsniveau bij vergelijkbare accommodaties. Per ruimte, activiteit

en gebruiker worden verschillende tarieven gehanteerd (gedifferentieerde

prijsstelling)

6.3. Theaterfoyers en Ronde Zaal

Uitgiftebuffetten in de verschillende foyers. Hier worden koffie, thee en overige

dranken geserveerd aan de bezoekers van voorstellingen of aan deelnemers van

zakelijke en feestelijke bijeenkomsten. Tevens bestaat de gelegenheid voor

genoemde doelgroepen in beide foyers te recipiëren of te lunchenldineren. De

Ronde zaal biedt buiten de genoemde mogelijkheden tevens gelegenheid voor

kleinschalige vergaderingen. Afhankelijk van de opstelling tot ca. 70 personen.

6.4. Theatercafé

Het theatercafé is geopend tijdens voorstellingen. In principe tot maximaal 1 uur na

afloop van de voorstelling. Uiteraard zijn, afhankelijk van de activiteit, ruimere

openingstijden mogelijk. De bezoeker heeft toekomstig, voorafgaand aan een

voorstelling de keuze uit een kleine kaart of warm/koud buffet. De uitstraling is warm,

feestelijk, ongedwongen en vriendelijk. Het theatercafé heeft een capaciteit van 80

zitplaatsen.

23

6.5. Artiestencafé

Deze ruimte is bestemd voor de artiesten en musici die optreden in Theater't

Speelhuis. Daarnaast is het artiestencafé bestemd voor alle betrokkenen bij

producties en dient het artiestencafé als personeelsruimte voor medewerkers van

theater't Speelhuis, Het artiestencafé is "selfsupporting", m.a.w. de ruimte wordt

zodanig ingericht dat directe horecaondersteuning niet nodig is. In het artiestencafé

kunnen (basis) maaltijden worden bereid door medewerkers en artiesten. Niet

geschikt voor verhuring.

6.6. Grote Zaal

De Grote Zaal is geschikt voor zakelijke evenementen zoals vergaderingen,

congressen en symposia. Met name geschikt voor plenaire vergaderingen tot 500

personen.

6.7. Gaviolizaal

Gezien de museale inhoud en verdere vormgeving, na degelijke renovatie, een zeer

geschikte zaal voor presentaties, vergaderingen en lezingen. Mogelijkheden voor

buffetten, lunches en diners, in relatie tot theatervoorstellingen en optredens.

Capaciteit afhankelijk van theatrale of museale activiteit; 1 00 tot 200 personen

6.8. Theater gebonden horeca

De gevarieerde programmering van't Speelhuis en de Gaviolizaal levert per

voorstellingsdag een vooraf redelijk in te schatten aantal bezoekers op. De

benodigde horeca inspanning is doorgaans goed voorspelbaar. Bij de benadering

van de particuliere theaterbezoeker zal in de toekomst voor een actieve benadering

van de markt worden gekozen. Hierbij zal nauw worden samengewerkt met de

theaterkassa en de afdeling marketing en publiciteit.

6.9. Zakelijke en feestelijke bijeenkomsten

Op de markt van zakelijke en feestelijke bijeenkomsten zijn zeer goed combinaties

mogelijk met voorstellingen. Bij voorbeeld een personeelsfeest of een relatie

marketing activiteit gekoppeld aan een ( al dan niet uitgekochte) theatervoorstelling.

Weliswaar overlappen het theaterseizoen en het seizoen voor zakelijke en feestelijke

bijeenkomsten elkaar. Dit heeft zijn beperkingen voor de verhuur. Afstemming tussen

de afdelingen is derhalve van groot belang bij het plannen van zakelijke en feestelijke

bijeenkomsten.

24

7. Organisatie en personeel

7.1. Organisatiestructuur

In het onderstaande schema wordt een schets gegeven van de hoofdstructuur van

theater't Speelhuis in termen van functies van de organisatie.

Om de werking van de organisatie te verduidelijken en om posities in onderlinge

samenhang weer te geven worden korte beschrijvingen per unit gegeven. Nadere

precisering zal plaats vinden door middel van taak- of functiebeschrijvingen.

Directie

Financiële re ta ri a at

adm inistratie

r

r

17@s7reekbureau ppoosten

Technische dienst Publiciteit & Horeca

m arketing

25

7.2. Capaciteits berekening netto uren per medewerker

In het kader van de invoering van de 36-urige werkweek is in 1997 besloten de

tengevolge van de ADV vrijkomende werktijd toe te voegen aan de verlofuren en de

werktijd te handhaven op 7,75 uur per dag.

Bruto aantal werkdagen 261 x 7,75 uur 2022,75 uur

Gemiddeld verlof per medewerker

Basisverlof 165,60 uur

ADV 136,68 uur

Leeftijd 28,80 uur

331,08 1 7,75 uur 43 dagen

Ziekte 6% van 261 dagen 15 dagen

Bijzonder verlof 1 dagen

Feestdagen

(incl. Carnaval

en kermis) 15 dagen

74 dagen x 7,75 573,5 uur

Subtotaal 1449,25 uur

Minus algemene uren, zoals excursies en studiedagen

49,25 uur

Totaal produktieve uren 1400,00 uur

26

7.3. Directie

De directeur van Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal stuurt beide organisaties

aan. Beleidslijnen, zowel artistiek als commercieel, worden door de directie - en

waar nodig met behulp van de staf- of lijnafdelingen - voorbereid en vervolgens

ingebracht in het managementoverleg.

De directeur is voorzitter van het managementteam en bewaakt de hoofddoeistelling.

Hij/zij is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en het algemeen financieel beleid

alsmede voor het voorstellings- en marketingbeleid van het artistieke aanbod. Een

aantal elementen die voortvloeien uit genoemde verantwoordelijkheid zijn als volgt te

omschrijven:

¿ opstellen algemeen beleidsplan per 4 jaar

¿ integrale conceptbegroting en beheer

¿ opstellen conceptjaarrekening en conceptkwartaal-managementrapportages

¿ horeca exploitatie, algemeen marketing- en personeelsbeleid

¿ algemeen beheer Theater't Speelhuis en Gaviolizaal

¿ programmering en planning van het voorstellingsbeleid in beide zalen

¿ vertegenwoordigt beide bedrijven op commercieel en inhoudelijk terrein bij

externe contacten

27

7.4. Programmering, publiciteit en marketing

Deze unit is samen met de directeur verantwoordelijk voor marketing-

beleidsvorming, programmering, budgettering, promotie en publiciteit. De

medewerker Marketing en Publiciteit vervangt de directeur bij zijn afwezigheid en is

derhalve 50% van de weekenden tijdens het theaterseizoen verantwoordelijk voor de

bedrijfsvoering van beide bedrijven.

Deze unit staat in eerste instantie ten dienste van het artistieke beleid. De primaire

taak ligt tenslotte op het artistieke vlak. Marketing van het artistieke product is een

belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. Uiteenlopende producten als

bijvoorbeeld Tineke Schouten en Dansgroep Krisztina de Chátel zullen vertaald

moeten worden in actieve publiekswerving. De directie vindt dat de

marketingtechniek nog teveel op basis van ervaring en intuïtie wordt toegepast.

Mede ook door het ontbreken van een up-to-date kassareserveringssysteem dat

inzicht geeft in de marktbewegingen en een gefundeerd marketingbeleid tot stand

kan brengen. Verregaande automatisering van het bedrijf zou de hoogste prioriteit

moeten hebben. Professionele marketing zorgt ervoor om publiekswerving te

systematiseren door analyse, planning, strategie en budgettering. De unit houdt zich

bezig met productontwikkeling, onderzoek, prijsbeleid, communicatie en distributie.

Zoals eerder gesteld op pagina 12 zal de mogelijkheid voor het up-to-date brengen

van het kassareserveringssysteem worden meegenomen bij de voorbereiding van

het conceptinvesteringsprogramma 2002.

De marketing kan falen omdat de service van de medewerkers afbreuk doet aan het

concept. Interne voorlichting en publieksgerichte trainingen voor kassamedewerkers

en de algemene publieksbegeleiding zijn derhalve van groot belang. Met name

interne voorlichting is een taak voor de afdeling.

Hieronder een globaal overzicht van de taken die moeten worden uitgevoerd-

¿ programmering in nauwe samenwerking met directeur waarvan steeds

uitvoeringsonderdelen als publiciteit, promotie, voorstellingsbegeleiding,

kassaverkoop en educatie deel uitmaken.

¿ Opstellen begrotingen met betrekking tot publiciteit en marketing

¿ Uitvoerende publiciteit op alle onderdelen. Van tekstschrijven tot het opzetten van

campagnes en het kiezen van de juiste mediastrategie.

¿ Het bewaken en bijstellen van de marketingstrategie, het uitvoeren van

marktonderzoek

¿ Opzetten en uitvoeren van educatief beleid o.a. jeugd- en scholierenabonnement

¿ Opzetten van verkoopnetwerken en lange termijnafspraken met

exploitatieafdelingen van de verschillende media; onderhandelen over

advertentiecontracten, drukkerscontracten etc.

¿ Communicatie overleg met producenten, gezelschappen en impresariaten voor

afstemming van landelijke en regionale publiekswerving

¿ Acquireren van advertenties voor eigen uitgaven

¿ Ontwikkelen en uitvoeren van interne communicatie en huisstijl; sturing en

begeleiding bij de marketingfunctie van de kassamedewerkers

¿ Ontwikkelen van verkoop nevenartikelen (merchandising Gaviolizaal)

¿ Ondersteunen van de commerciële tak van het bedrijf in marketing en publiciteit

(verhuringen en horeca)

¿ Begeleiden van amateurverenigingen in publiciteit

28

7.5. Technische dienst

Doelstelling van de technische dienst is het technisch begeleiden en verzorgen van

alle theaterproducties in't Speelhuis en de Gaviolizaal. Daarnaast zal technische

ondersteuning van festivals, congressen, verhuringen en grootschalige evenementen

ook tot de werkzaamheden behoren. Zo ook het onderhoud aan toneelllicht en

geluidstechnische installaties en onderhoud aan gebouw en elektrotechnische

installaties. Het medewerkend hoofd technische dienst is verantwoordelijk voor de

technische planning en de uitvoering van het onderhoud. Hij coördineert de

werkzaamheden ten aanzien van theaterplanning en werkindeling. Kostenbewaking

behoort tot zijn takenpakket.

Capaciteitsberekening techniek in aantal fte's

Theater't Speelhuis heeft drie fulltime theater technici in dienst met in totaal 4200

productieve uren (zie pag. 26). Op dit moment is er geen hoofd van de technische

dienst aangesteld. De werkzaamheden vinden plaats in collegiaal verband.

Het gemiddeld aantal in te zetten uren per voorstelling ( opbouw, begeleiding,

afbreken) bedraagt voor het komende seizoen 200012001 ca. 28 uren en zal de

daarop volgende seizoenen oplopen naar gemiddeld 30 uren en meer per

voorstelling. Deze verhoging heeft te maken met de algemeen toenemende

technische complexiteit bij het opbouwen van voorstellingen en het voldoen aan het

pariteitsbeginsel. Producent en het theater leveren een gelijk aantal technici bij

opbouwlafbraak van voorstellingen. Verder dient er in toenemende mate rekening

gehouden te worden met het arbeidstijden- en rusttijden besluit. Producenten

verleggen de start van het opbouwen van voorstellingen steeds meer naar de

middag om te kunnen voldoen aan genoemde regelingen. De opbouwperiode wordt

derhalve korter en er zal bij tal van voorstellingen door het theater meer manuren

moeten worden ingezet. Ook de uitbreiding van de programmering met

arbeidsintensieve voorstellingen als toneel en musical, zal bijdragen aan de

verhoging van het gemiddeld aantal manuren per voorstelling. Uitgaand van de

eerder uitgezette beleidslijnen in deze nota zal de toename van het aantal

voorstellingen en activiteiten leiden tot personele consequenties.

Onderstaande tabel brengt voor de komende seizoenen het benodigde aantal fte's in

kaart voor de technische dienst-

Seizoen aantal voorstellingen uren totaal uren aantal fte's

200012001 183 28 5124 - 1400 3,7

200112002 206 30 6180 1400 4,4

200212003 239 30 7170 1400 5,1

1200312004 257 30 7710 1400 5,5

De tabel toont aan dat het huidige seizoen met de reeds aanwezige drie fulltime

krachten kan worden volstaan en dat de overblijvende uren ambulant zullen moeten

worden ingevuld. Op basis van de geschetste beleidslijnen zal per januari 2002 een

extra technische kracht moeten worden aangetrokken. Dit dient nogmaals per januari

2003 te geschieden.

29

7.6. Horeca en congressen

De unit Horeca neemt in Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal een centrale plaats

in. De functies die onderdeel uitmaken van de afdeling Horeca zijn nogal divers. Er

kan onderscheid gemaakt worden tussen restauratieve-, logistieke- en

voorstellingsbegeleidings-functies. De unit is verantwoordelijk voor sturing, planning

en begeleiding van de volgende activiteiten-

¿ Voorstellingsbegeleiding, te weten kaartcontrole, garderobe- en

ouvreusediensten-,

¿ Pauzebuffetten,

¿ Theatercafé en artiestencafé

¿ Horeca-activiteiten in de Gaviolizaal

¿ Commerciële (niet artistieke) verhuringen, o.a. congressen, vergaderingen,

presentaties etc.

¿ Voorstellingsgekoppelde horeca-activiteiten, o.a. recepties, lunches, diners, nazit

etc.

¿ Sales voor zaalverhuur, horeca-activiteiten en voorstellingsgekoppelde

activiteiten.

Voor de leiding en operationele sturing is de horecamanager verantwoordelijk. Hij

coördineert de werkzaamheden ten aanzien van planning, werkindeling, inzet

personeel etc. Zaken als productontwikkeling, sales-activiteiten, ontwikkeling

promotiemateriaal, begrotingen, kostenbewaking, managementinformatie en

personeelsbeheer, behoren tot het takenpakket.

Personele invulling

Na een lange periode van een kwalitatief sterk wisselende operationele uitvoering en

sturing van de unit Horeca, is eind 1998 gekozen voor het in eigen beheer uitvoeren

van de horeca-activiteiten. Begin 1999 is een hoofd horeca aangetrokken en via een

detacheringovereenkomst met uitzendbureau Randstad te werk gesteld.

Alle horecamedewerkers die werkzaam zijn in't Speelhuis en de Gavioiizaal worden

op oproepbasis via Randstad betrokken.

Gesteld kan worden dat de eind '98 gekozen constructie een goede kwalitatieve

professionele impuls heeft gegeven aan de unit horeca. Hoge operationele verliezen

in voorafgaande jaren behoren sinds '99 tot het verleden en met gerichte horeca- en

klantvriendelijkheidstrainingen zijn medewerkers meer deelgenoot gemaakt van de

dagelijkse operatie van het theater.

Daarmee is niet gezegd dat er op de korte termijn geen problemen kunnen en zullen

ontstaan bij deze unit.

De werkdruk is hoog, gekwalificeerd personeel is schaars en steeds minder

geïnteresseerd bij de huidige marktvraag op parttime basis te komen werken. Gezien

de markt zal, om dit probleem het hoofd te bieden, voor een nieuwe strategie

gekozen moeten worden.

Tevens dient op korte termijn, voor aanvang van het nieuwe seizoen, een structurele

verbetering te worden doorgevoerd bij de horecaoperatie van de Gaviolizaal. Zowel

30

in materiele als personele zin. De capaciteit van de bestaande voorziening zal

moeten worden aangepast, de inkoop zal worden samengevoegd met die van 't

Speelhuis en de personele bezetting zal moeten worden bijgesteld.

Het streven is erop gericht de Gaviolizaal aantrekkelijker te maken voor cultureel

toerisme, waarbij primair de inhoud van het getoonde maar zeker ook het

serviceniveau en het imago van de Gaviolizaal naar een hoger plan moet worden

getild.

Uit de achterliggende periode kan de conclusie worden getrokken dat het

horecadienstenpakket dat wordt afgenomen via Randstad een zware financiële druk

legt op de horeca-exploitatie. De looncomponent is zonder meer hoog te noemen.

De administratieve voordelen zijn duidelijk. De loonadministratie en het oproepen van

horecapersoneel is in handen van Randstad. De directie pleit voor het op korte

termijn oprichten van een Stichting Publieksvoorzieningen waarin het @

horecapersoneel wordt opgenomen. In feite kunnen alle ambulante medewerkers in

de Stichting Publieksvoorzieningen worden opgenomen. Dat geldt met name voor

ambulant technisch personeel, medewerkers van het bespreekbureau en

suppoosten. Het voordeel is tweeledig. De aansturing is directer en de betrokkenheid

met de werknemer wordt vergroot. De toekomstig beschikbare financiële middelen

kunnen efficiënter worden ingezet, waardoor een steviger basis kan worden gelegd

onder de horeca-exploitatie. Een onderzoek naar de haalbaarheid van deze optie zal

op korte termijn worden afgesloten.

31

7.7. Financiële administratie

De unit Financiële administratie is een staffunctie en heeft de navolgende taken:

¿ informerende en adviserende taak ten aanzien van de directie en de

lijnfunctionarissen

¿ het vastleggen en verwerken van de dagelijkse financiële bedrijfshandelingen van

Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal

¿ het opstellen van twee conceptbegrotingen en twee conceptjaarrekeningen

¿ interne controle

¿ het opstellen van conceptmanagementrapportages

Bovendien voorziet de financiële administratie de directie van financië Ie en daarmee

samenhangende bedrijfseconomische adviezen en staat derhalve in een

ondersteunende relatie tot het managementproces.

Besturing van de bedrijfsprocessen is niet mogelijk zonder goede

informatieverwerking en een betrouwbare informatievoorziening. In het verlengde

daarvan dient de afdeling verantwoordelijkheid te dragen voor beheer, onderhoud en

ontwikkeling van geautomatiseerde administratie-, kassa- en managementsystemen.

Het theaterbedrijf is niet louter een uitgaven huishouding, kredietbeheerder. Het is

bedrijfsmatiger. Het financieel bestuurlijk proces neemt een belangrijke rol in.

Analyseren, begroten, het toedelen en beheren van budgetten.

Op dit moment is de administratieve organisatie te weinig in staat relevante financiële

gegevens te leveren om op directieniveau strategisch management te kunnen

voeren. Het niet kunnen verwerken en rangschikken van cijfermateriaal in een vorm

die uiteindelijk geschikt is voor het nemen van beleidsbeslissingen ligt voor een

belangrijk deel aan de vigerende gemeentelijke verslagleggings-systematiek.

De behoefte van de gemeente aan een eenduidig beknopte financiële verslaglegging

is begrijpelijk, maar spoort onvoldoende met de bedrijfsmatige wensen van de

theaterdirectie breder inzicht in eigen financieel beheer te verkrijgen. In overleg met

het hoofd Financiën van de gemeente zullen de mogelijkheden in deze op korte

termijn worden onderzocht.

32

7.8. Secretariaat

Het secretariaat is een staffunctie en is primair verantwoordelijk voor sturing,

planning en begeleiding van-

¿ commerciële en artistieke verhuringen in Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal

¿ leiding kassabespreekbureau

¿ leiding suppoostendienstlouvreuses

¿ secretariaatsondersteuning voor alle afdelingen

¿ administratieve ondersteuning bij artistieke programmering.

¿ opvang telefoon voor alle afdelingen (telefooncentrale)

¿ bijhouden en bewaken agenda directie

¿ verslaglegging en uitwerking managementteamvergaderingen

¿ uitwerken van beleidsstukken ten behoeve van directie

Kassabespreekbureau

Dit bureau neemt een centrale plaats in voor de publieksservice en draagt zorg voor

de verkoop en reservering van plaatsbewijzen in beide zaten, alsmede de verkoop

van abonnementen en promotionele artikelen. Verder zijn de administratieve taken

een geïntegreerd onderdeel van de functie van kassamedewerker.

De publieksinformatie- en adviesfunctie en de registratie van publieksgegevens zijn

van groot belang voor een adequate serviceverlening en voor de marktstrategie op

termijn. Het kassabespreekbureau zou de reguliere taken moeten verrichten met

behulp van een geavanceerd kassaverkoop- en reserveringssysteem met een

geïntegreerde koppeling, zowel aan het marketingprogramma alsmede de financiële

administratie voor optimaal bedrijfsbeheer. Voor een doeltreffende en uiteindelijk

kostenbesparende marktbenadering is het een eerste vereiste gedetailleerde

klantgegevens op te slaan. Onder andere klantgegevens als naam, adres, postcode,

genre interesse, koopfrequentie en omzet per klant geven een beeld van de markt en

vormen toekomstig de basis voor het voeren van een slagvaardig marketingbeleid.

Een beleid dat zich ten doel stelt meer omzet te genereren. Zoals eerder is

gememoreerd hecht de directie zeer aan het "upgraden" van de

theaterautomatisering.

De openingstijden van het kassabespreekbureau zijn momenteel zeer gelimiteerd en

voldoen niet aan de norm voor middelgrote landelijke theaters. Wij komen hier nog

uitvoerig op terug.

Dinsdag t/m vrijdag 1 1.00 tot 13.30 uur

10.00 tot 13.30 uur

Zaterdag

Op voorstellingsdagen is de kassa tevens geopend, één uur voor aanvang van de

voorstelling tot voorstellingsaanvang.

De bezetting van het kassabespreekbureau is dagelijks één medewerker. Er werken

drie parttime medewerkers bij het kassabespreekbureau.

33

Suppoosten

Deze dienst vervult een functie voor het gebouw, alsmede voor het Kunstencentrum

Helmond en het theater en haar bezoekers.

Hieronder een globale taakbeschrijving:

¿ openen en sluiten gebouw

¿ activeren en deactiveren systemen

¿ toezicht houden

¿ uitgifte van sleutels oefenruimten KCH

¿ klein onderhoud en reparaties niet technische ruimten

¿ voorraadbeheer sanitaire voorzieningen

¿ begeleiding (grote) vergaderingen

¿ dagelijkse controle op de (uitbestede) schoonmaakwerkzaamheden

¿ algemeen aanspreekpunt, ook tijdens theateractiviteiten, voor de bewaking,

EHBO, publiekszorg, programmaverkoop centraal punt etc.

¿ postverwerking

Dagelinkse openingsti%den voor Kunstencentrum Helmond:

Maandag t/m vrijdag 08.00 uur tot 22.30 uur

incidenteel maakt KCH gebruik van het recht ook op

Zaterdag

zaterdagen open te zijn.

Openingstinden voor theater:

Ca. 120 activiteiten per jaar, seizoen 200012001 oplopend naar 180 activiteiten in het

seizoen 200312004

Woensdag t/m zaterdag 09.00 uur tot ca.24.00 uur

Zondag 09.00 uur tot ca.1 8.00 uur

Beide diensten voor het KCH en theater't Speelhuis worden gecombineerd.

Dagelijkse bezetting één medewerker per dienst. Twee vaste medewerkers

(gemeente), waarvan één medewerker voor 80% inzetbaar wegens leeftijdsregeling.

Overige uren worden opgevangen door twee parttimers.

Uit bovenstaande openingstijden blijkt dat er sprake is van de nodige overlapping. De

samenvoeging van beide diensten, waarvoor een verbouwing tijdens de tweede

tranche van de renovatiewerkzaamheden beoogd is, levert veel voordelen op.

34

Bij samenvoeging van beide diensten achter één gezamenlijke informatiebalie-

¿ kan het kassabespreekbureau van maandag t/m zaterdag open van 1 1.00 tot

17.00 uur.

¿ is er sprake van één informatiebalie voor het publiek, voor diensten van het KCH

en het theater.

¿ uitbreiding van diensten mogelijk, bijvoorbeeld als voorverkoopadres voor diverse

evenementen, het Helmondse poppodium en het filmhuis.

¿ grotere betrokkenheid van de suppoosten bij de bedrijvigheid in het gebouw

omdat ze in een roulatiesysteem voor kassadiensten zullen worden ingezet en de

aard van de werkzaamheden interessanter wordt.

¿ telefooncentrale wordt onderdeel van de informatiebalie waardoor de consument

sneller zal worden bediend. Neemt tevens werkdruk weg bij het secretariaat.

¿ aanzienlijke verbetering van de algemene veiligheid in het gebouw. Combinatie

van brandmeldsystemen en toegangscontroles op alle nooduitgangen

overzichtelijk bijeengebracht bij de informatiebalie.

¿ bij openstelling van de informatiebalie kan het gebouw toch gesloten blijven door

scheiding van beide functies.

35

Berekening

. personeelscapaciteit informatiebalie:

¿ Bezetting theaterseizoen september tot juli, ca. 43 weken

¿ Maandag en dinsdag geen voorstelling, woensdagmiddag voorstelling

Bezetting maandag t/m woensdag

Balie algemeen 08.00-22.00uur 14.OOuren-

Extra kassabezetting 11.00 - 17.00 uur 6.00 ur n

20.00 ur n

Weken x uren x dagen 43 x 20 x 3 2580 uren

Bezetting donderdag t/m zaterdag, met voorstellingen

Balie algemeen 08.00 - 24.00 uur 16.00 uren

Extra kassabezetting 11.00 - 17.00 uur 6.00 uren

Avondbezetting ca. 120 19.00 - 21.00 uur 3.00 uren

25.00 uren

Weken x uren x dagen 143 x 25 x 3 3225

Bezetting zondagen, ca. 20

Balie algemeen 08.00 - 24.00 uur 16.00 uren

Extra kassabezetting 13.00 - 15.00 uur 2.00 uren

18.00 uren

Dagen x uren 20 x 18 360 uren

Bezetting buiten theaterseizoen, ca. 9 weken

Maandag t/m Vrijdag

Balie algemeen 09.00 - 17.00 uur 8.00 uren

Weken x uren x dagen 9 x 8 x 5 360 uren

Kassa-uren Gaviolizaal

160 Voorstellingen x 2 uren 1 120,ureni

1Totaal 1 1 6645 uren 1

Totaal uren- totaal productieve uren 6645: 1400 = 4.7 fte

Vooralsnog is het verstandig de vaste bezetting op de 2 fte's te handhaven en de

overige uren ambulant in te vullen.

36

8. Begroting 2000 tam 2004

Bijgaand treft u de begrotingen aan voor de jaren 2000 tot en met 2004. De begroting

2000 is vastgelegd en 2001 is inmiddels in concept gereed en behoeven geen

nadere precisering. De begrotingen vanaf 2002 tot en met 2004 zijn gebaseerd op

het beleids- en bedrijfsplan. Voor de begrotingen 2002 tot en met 2004 treft u op

onderdelen gedetailleerde gegevens aan.

Programmering

De begrote omzetten zijn gebaseerd op het artistieke plan. Aan de hand van de

programmering zijn berekeningen gemaakt van de te verwachten bezoekers, de

omzetten en de marge voor het theater. De berekeningen zijn opgenomen in de

bijlages- `Overzicht van de geraamde bezoekersaantallen en resultaten van de

geplande eigen voorstellingen". Het programmeringsbudget (entreegelden - inkoop)

stijgt in 2002 op basis van het toenemend aantal professionele voorstellingen. Van

131 voorstellingen in 2002 naar respectievelijk 164 en 177 in 2003 en 2004. Uit

ervaring met andere schouwburgen kan met zekerheid worden gesteld dat, na de

volledige renovatie van theater't Speelhuis, de publieksparticipatie c.q.

bezettingsgraad zal toenemen. Het programmeringsbudget loopt derhalve via een

tussenstap in 2003 terug naar fl. 140.000,-- in 2004.

*Bij de ingediende begroting 2001 is destijds voorgesteld de bedragen voor inkoop

en entreegelden vast te stellen op praktijkgerichte reële bedragen. De inkoop zou

worden gesteld op fl. 950.000,-- en de inkomsten op 800.000,-- met derhalve een

gelijkblijvende marge als het voorgaande jaar. In afwachting van het onderhavige

beleids- en bedrijfsplan is voor 2001 de lijn van de begroting 2000 gehandhaafd. De

stap die gezet wordt naar 2002 lijkt nu op papier een hele grote te zijn.

Verhuringen

Theater't Speelhuis

2002 2003 2004

aantal aantal aantal

Amateurs, niet commercieel

Tarief A en B 15 15 15

Bisk, tarief A 15 15 15

Totaal 30 30 30

Gemiddeld per jaar 30 verhuringen á fl. 1 000,--

2002 2003 2004'

aantal aantal aantal

Commercieel, tarief C 25 30 35

fl. 4000,-- per verhuring 100.000 120.000 140.000

37

Publiciteit

Bij het vaststellen van het budget is een percentage gehanteerd van de inkoop. Een

vaak gehanteerde methode bij theaters. Voor de jaren 2002 en 2003 is het

vastgesteld op 15%. Voor 2004 is uitgegaan van 14% en is het budget gelijk aan

2003. In de begroting zijn buiten de algemene kosten voor publiciteit bedragen

opgenomen voor jaarlijks onderzoek en het beheren van de eigen website voor

informatie en kaartverkoop.

Personeel

Verwijzend naar onderstaande tabel 'personeelssamenstelling' is voor het jaar 2002

een groei voorzien bij de unit technische dienst. Ook voor 2003 is een extra

technische kracht in de begroting opgenomen. Bedragen zijn meegenomen onder

huidig personeel.

Tabel personeelssamenstelling

Overzicht vaste personeelsformatie in Fte's

2000 2001 2002 2003 2004

Functiebenaming

Directeur 1 1 1 1 1

Secretariaat 1 1 1 1 1

Financiële administratie 1 1 1 1 1

Suppoosten 1,8 2 2 2 2

Publiciteit/marketing- l- 1 1 1 1

1Technis he dienst 31 3@ 41 5@ 51

1Totaal 8,8 @ 9 1 101 11@ lis

De units kassa-bespreekbureau en horeca steunen volledig op parttime krachten.

De unit suppoosten heeft naast de vaste medewerkers ook parttime krachten

werken.

Inhuren parttime medewerkers infobalie

Na afronding van de renovatie in januarilfebruari 2002 zal de infobalie tevens worden

bemand door parttimers.

2002 3845urenx45,--=173.025x11112=158.600

2003 3845urenx47,50=182.640

2004 3845 uren x 49,-- = 188.405

Inhuren parttime medewerkers techniek

2002 580 uren x 37,50 21.750 x 11112 = 19.940

2003 170 uren x 40,-- 6.800

2004 71 0 uren x 41.50 29.465

38

Horeca

De horeca-exploitatie is geen doel op zich, maar is een belangrijke toegevoegde

waarde aan het artistieke kernproduct. De horeca dient ter ondersteuning van het

kernproduct. Het is van essentieel belang dat de horeca professioneel wordt

uitgevoerd. Uiteraard is het doel erop gericht zo efficiënt mogelijk te draaien. Het

streven is gericht op een kostendekkende operatie.

Aantal horeca gebonden bezoekers

2002 2003 2004

voorstellingen 25.736 30.573 32.095

verhuringen amateurs 5.250 5.250 5.250

verhuringen commercieel 10.000 12.000 12.000

totaal bezoekers 40.986 47.823 49.3451

Gemiddelde omzet over de doelgroepen:

40.986 X 8 328.000

47.823 X 8,50 406.000

49.345 X 9 444.000

Huisvesting

Het gasverbruik zal na renovatie van het ketelhuis op een lager niveau liggen door

rendementsverbeteringen.

Het elektraverbruik zal door het toenemend aantal voorstellingen hoger uitvallen.

Per saldo is de verwachting dat de totale energierekening op het niveau van 2001

kan worden gehandhaafd.

Onderhoud

Onderhoud aan het gebouw en de installaties zal naar verwachting na de renovatie

licht dalen. Hierin is bij de begroting rekening gehouden.

De schoonmaakkosten zullen in verband met de stijgende programmering toenemen.

In de begroting is hiermee rekening gehouden.

Overig bedrijf

Hier zijn geen opvallende stijgingen te verwachten. Bij de begroting is rekening

gehouden met een jaarlijkse lichte stijging

39

Seizoen 2002 12003

Overzicht van de geraamde bezoekersaantallen en resultaten van de geplande eigen voorstellingen

Genre Aantal Zaal Totaal % Aantal Gem. Netto Inkomsten Uitgaven Marge

Voorst. Cap. Cap. Bezetting Bezoekers Prijs

Grote Zaal Het Speelhuis

Toneel 1 4 430 6.020 30 1.806 33 59.598 140.000 -80.402

Dans 8 430 3.440 30 1.032 33 34.056 64.000 -29.944

Cabaret 20 430 8.600 75 6.450 35 225.750 160.000 65.750

Musical 1 Muziektheater 25 430 10.750 75 8.063 40 322.500 375.000 -52.500

Lichte muziek/ Jazz 20 430 8.600 60 5.160 33 170.280 200.000 -29.720

Klassiek 5 430 2.150 30 645 33 21.285 30.000 -8.715

Jeugd 1 Familievoorst. 1 5 430 6.450 40 2.580 25 64.500 97.500 -33.000

Totaal Grote Zaal 107 46.010 56 25.736 897.969 1.066.500 -168.531

Gavioli

Toneel 8 185 1.480 30 444 25 11.100 20.000 -8.900

Cabaret 1 6 185 2.960 60 1.776 25 44.400 54.000 -9.600

Lichte muziek / Jazz 8 185 1.480 50 740 25 18.500 20.000 -1.500

Jeugd 1 Familievoorst. 1 0 185 1.850 45 833 1 5 12.488 30.000 -17.513

Totaal Gavioli 42 7.770 49 3.793 86.488 124.000 -37.513

Grand Totaf 149 53.780 55 29.528 984.457 1.190.500 -206.0"

40

Seizoen 2003 12004

Overzicht van de geraamde bezoekersaantallen en resultaten van de geplande eigen voorstellingen

Genre Aantal Zaal Totaal % Aantal Gem. Netto Inkomsten Uitgaven Marge

Voorst. Cap. Cap. Bezetting Bezoekers Prijs

Grote Zaal Het Speelhuis

Toneel 1 8 430 7.740 35 2.709 35 94.815 198.000 -103.185

Dans 1 0 430 4.300 35 1.505 35 52.675 90.000 -37.325

Cabaret 20 430 8.600 80 6.880 37 254.560 180.000 74.560

Musical 1 Muziektheater 25 430 10.750 80 8.600 43 369.800 400.000 -30.200

Lichte muziek 1 Jazz 22 430 9.460 65 6.149 35 215.215 231.000 -15.785

Klassiek 1 0 430 4.300 35 1.505 35 52.675 65.000 -12.325

Jeugd 1 Familievoorst. 1 5 430 6.450 50 3.225 27 87.075 105.000 -17.925

Totaal Grote Zaal 120 51.600 59 30.573 1.126.815 1.269.000 -142.185

Gavioli

Toneel 8 185 1.480 35 518 26 13.468 22.000 -8.532

Cabaret 1 6 185 2.960 65 1.924 26 50.024 56.000 -5.976

Lichte muziek 1 Jazz 8 185 1.480 50 740 26 19.240 20.000 -760

Jeugd 1 Familievoorst. 1 0 185 1.850 50 925 1 6 14.800 32.000 -17.200

Totaal Gavioli 42 7.770 53 4.107 97.532 130.000 -32.468

Grand Total 162 59.370 58 34.680 1.224.347 1.399.000 -174.653

41

Seizoen 200412005

Overzicht van de geraamde bezoekersaantallen en resultaten van de geplande eigen voorstellingen

Genre Aantal Zaal Totaal % Aantal em. Netto Inkomsten Uitgaven Marge

Voorst. Cap. Cap. Bezetting Bezoekers Prijs

Grote Zaal Het Speelhuis

Toneel 1 8 430 7.740 38 2.941 37 108.824 210.000 -101.176

Dans 1 0 430 4.300 35 1.505 37 55.685 95.000 -39.315

Cabaret 20 430 8.600 85 7.310 39 285.090 200.000 85.090

Musical 1 Muziektheater 25 430 10.750 85 9.138 45 411.188 430.000 -18.813

Lichte muziek 1 Jazz 22 430 9.460 65 6.149 37 227.513 238.000 -10.487

Klassiek 1 0 430 4.300 35 1.505 37 55.685 68.000 -12.315

Jeugd 1 Familievoorst. 1 5 430 6.450 55 3.548 29 102.878 112.500 -9.623

Totaal Grote Zaal 120 51.600 62 32.095 1.246.862 1.353.500 -106.638

Gavioli

Toneel 8 185 1.480 38 562 28 15.747 24.000 -8.253

Cabaret 1 6 185 2.960 65 1.924 28 53.872 60.000 -6.128

Lichte muziek 1 Jazz 8 185 1.480 50 740 28 20.720 22.000 -1.280

Jeugd 1 Familievoorst. 1 0 185 1.850 55 1.018 1 7 17.298 35.000 -17.703

Totaal Gavioli 42 7.770 55 4.244 107.637 141.000 -33.363

Grand Totaf 162 59.370 61 36.339 1.354.499 1.494.500 -140.001

42

Deelobject 520.10 't Speelhuis begroting begroting begroting begroting begroting

2000 2001 2002 2003 2004

Opbrengsten Entreegelden 450.000 450.000 984.457 1.224.347 1.354.499

Kosten Inkoop produkties -600.000 -600.000 -1.190.500 -1.399.000 -1.494.500

Niet in te delen 1 Stelpost 78.000 0 0 0 0

-72.000 -150.000 -206.043 -174.653 -140.001 1

:1 .......................... .........

Iffi.

Opbrengsten Verhuur 142.500 150.000 130.000 150.000 170.000

Kosten Verhuur 0 -15.000 -13.000 -15.000 -17.000

142.500 135.000 117.000 135.000 153.000

Opbrengsten Publiciteit 45.000 50.000 50.000 55.000 55.000

Kosten Publiciteit -120.000 -125.000 -178.575 -210.000 -210.000

-75.000 -75.000 -128.575 -155.000 -155.000

. .... ..

.... .... .

Opbrengsten Bijdragen 0 0 0 0 0

Kosten Huidig personeel -623.593 -691.391 -731.000 -825.000 -825.000

Doorbel. K & C 0 0 0 0 0

Inhuren personeel -146.200 -150.000 -178.000 -189.440 -217.870

Overige vergoedingen -12.000 -12.000 -13.000 -14.000 -15.000

-781.793 -853.391 -922.000 -1.028.440 -1.057.870

Ö pbreng n Personeel horeca 22.800 20.000 20.000 20.000 20.000

Garderobe-gelden 40.000 25.000 25.000 25.000 25.000

Verkoop food/dranken 337.200 337.200 328.000 406.000 444.000

400.000 382.200 373.000 451.000 489.000

Kosten Inhuren personeel -267.000 -267.000 -255.000 -309.000 -336.000

Personeel kleding -8.000 -8.000 -10.000 -11.000 -11.000

Onderh. Installaties -3.000 -2.000 -6.000 -6.000 -6.000

Inkoop food/dranken -112.000 -112.000 -89.000 -110.000 -120.000

Koffieautomaat -4.000 -5.000 -6.000 -7.000 -7.000

Goederen en diensten -6.000 -6.000 -7.000 -8.000 -9.000

Niet in te delen en stelpost/ 0 0 0 0 0

-400.000 -400.000 -373.000 -451.000 -489.000

....................

........................... ........

Opbrengsten 0 0 0 0 0

Kosten Gasverbruik -38.500 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000

Electraverbruik -71.500 -60.000 -60.000 -60.000 -60.000

Waterverbruik 0 -4.000 -4.000 -4.500 -5.000

Belasting (stort)rechten en 1 -18.470 -18.682 -19.000 -20.000 -21.000

Interne verrekening verzek -5.492 -6.013 -6.500 -7.000 -7.500

Goederen en diensten -9.500 -5.000 0 0 0

-143.462 -133.695 -129.500 -131.500 -133.500

Opbrengsten 0 0 0 0 0

Kosten Gebouw -37.000 -37.000 -25.000 -26.250 -27.500

Installaties -58.000 -45.000 -35.000 -36.750 -38.500

Schoonmaakkosten -131.500 -160.000 -177.000 -190.000 -200.000

Goederen en diensten -31.500 -31.500 -32.000 -32.500 -33.000

-258.000 -273.500 -269.000 -285.500 -299.000

43

Opbrengsten 0 0 0 0 0

Kosten Representatie -11.000 -11.000 -11.000 -12.000 -13.000

Beheren 0 0 0 0 0

Portiltelefoon/com m u n icati 0 0 0 0 0

Portilvracht -22.000 -9.000 -9.000 -10.000 -11.000

Telefoon/fax -12.500 -18.000 -18.000 -19.000 -20.000

Administratie -4.500 -14.000 -14.000 -15.000 ~16.000

Bestuurs-en organisatie -5.000 -9.000 -9.000 -9.500 -10.000

Vakbladen 0 0 0 0 0

Drukwerk -7.000 -7.000 -7.000 -7.500 -8.000

LVP reserveringssystemen -7.500 -7.500 -10.000 -10.500 -11.000

Verrekening verzekeringen -1.958 -1.665 -1.750 -1.850 -1.950

Goederen en diensten 0 0 0 0 0

Niet in te delen 1 Stelpost Arbo Voorziening -210.000 0 0 0 0

-281.458 -77.165 -79.750 -85.350 -90.950

WWI, HEM

............

Kosten PO & 1 -27.651 -33.600 -33.600 -33.600 -33.600

Beheerskosten -22.950 -27.760 -27.760 -27.760 -27.760

Automatisering -16.002 -21.600 -21.600 -21.600 -21.600

Financieel beheer -56.710 -60.110 -60.110 -60.110 -60.110

Kunst & Cultuur -194.157 -207.666 -207.666 -207.666 -207.666

Beheer Gem. Gebouwen -128.627 -131.200 -131.200 -131.200 -131.200

-446.097 -481.936 -481.936 -481.936 -481.936

Opbrengsten 1.037.500 1.032.200 1.537.457 1.880.347 2.068.499

Kosten (incl. int doorbel.) -2.952.810 -2.959.687 -3.637.261 -4.087.726 -4.273.756

Netto Kosten Gemeente 1.915.310 1.927.487 2.099.804 2.207.379 2.205.257

Resultaat 0 0 0 0 0

Er resulteert een negatief saldo van 2.099.804 in 2002. Mocht de bouwtermijn doorlopen in het

boekjaar 2002, dan is een verlaging van de netto lasten van de gemeente te voorzien.

44

Bijlage 1 (bij 3.2) Brandweerverordening voor Theater't Speelhuis d.d. 26-6-2000

Huidige situatie

¿ Zaal

In de zaal zijn maximaal 440 personen toegestaan, ongeacht zit- of staanplaatsen

¿ Foyers (incl. café en ronde zaal)

Gezien het aantal nooduitgangen is het toegestane aantal personen 850,

waarvan 440 in de zaal en 41 0 in de foyers.

Nieuwe situatie na geplande verbouwing

¿ Zaal

Het nieuwe stoelenplan is in overeenstemming met de voorschriften, maximaal

430 zitplaatsen. Toegestaan wordt ook 350 staanplaatsen in de zaal en 250

zitplaatsen op de tribunes. Totaal 600 plaatsen.

¿ Foyers (incl. café en ronde zaal)

Als alle foyerdeuren als nooduitgang worden uitgevoerd is het toegestane

maximale aantal 1200 personen, waarvan 600 in de zaal en 600 in de foyers.

Gebruiksadvies directie Theater't Speelhuis bis de brandweerverordening

¿ Bij het blokkeren van één of meerdere nooduitgangen in de foyers door podium-

enlof baropbouw, dient het maximale aantal personen in de foyers per

geblokkeerde nooduitgang, op advies van de brandweer, te worden verminderd

met ca. 1 00 personen.

¿ Door podium enlof baropbouw neemt het beschikbare vloeroppervlak af, per m2

4 personen.

Praktiikvoorbeelden op basis van verordeaLM

60er jaren Pop, na verbouwing theater

Bij dit evenement is sprake van podium- en baropbouw in beide foyers.

Zaalcapaciteit na verbouwing 600 personen zitlstaand

Foyercapaciteit na verbouwing 600

4 geblokkeerde nooduitgangen 400

Toegelaten foyercapaciteit 200 200 personen

Totaal aantal personen 800 personen

45

Prijsbloaze

Gepland evenement februari 2001, in de huidige situatie

0 Bij dit evenement is er sprake van baropbouw in beide foyers

Ie

Huidige zaalcapaciteit 440 personen zitlstaand

Huidige foyercapaciteit 410

3 geblokkeerde nooduitgangen 300

Toegelaten foyercapaciteit 110 1 1 0 personen

Totaal aantal personen 550 personen

Prijsbloaze februari 2002, na verbouwing

Zaaicapaciteit 600 personen zitlstaand

Foyercapaciteit 600

3 geblokkeerde nooduitgangen 300

Toegestane foyercapaciteit 300 300 personen

Totaal aantal personen 900 personen

Algemeen commentaar

¿ Op basis van bovenstaande berekeningen zullen beide organisaties verplicht zijn

het toelatingsbeleid te herzien en het aantal bezoekers naar het voorgeschreven

niveau bij te stellen.

¿ In beide gevallen, als de stoelen uit het midden van de zaal zijn verwijderd, is het

organisatorisch zeer lastig controle te houden op het maximaal toegestane aantal

personen in de zaal. Voor beide evenementen geldt dat de bezoeker de zaal vrij

in en uit kan lopen. Feitelijk zijn alle vluchtwegen van de zaal (1 2) tevens

toegangsdeuren waardoor adequate controle op het in- en uitlopen van het

publiek bij grootschalige evenementen niet of nauwelijks te verwezenlijken valt.

De "en ronde" opstelling is geen noodzaak voor andere evenementen of

bespelingen. Amateurorkesten kunnen gebruik blijven maken van het bestaande

podium. Het Nieuwjaarscircus van Martin Hanson zal naar alle waarschijnlijkheid

komen te vervallen. De publieke belangstelling voor dit circus is echter tanend. Er

is voldoende kwalitatief beter circusaanbod in Helmond. (2 maal per jaar).

Het aanbrengen van een vaste stoelopstelling heeft grote technische voordelen

omdat het installeren van een nieuw microklimaat in de zaal

(luchtbeheerssysteem) eenvoudiger en derhalve goedkoper is uit te voeren dan

met een losse stoelopstelling.

46

Bijlage 2 (bij 8) Overzicht tarieven excl. BTW m.i.v. 1-9-1999

't Speelhuis/Gaviolizaal [-werkdagen ma. t/m do. Weekende vr. t/m zo.

vm 09.00- nm 14.00- av 19.00- vm 09.00- nm 14.00- av 19.00-

13.00 uur 18.00 uur 23.00 uur 13.00 uur 18.00 uur 23.00 uur

't Speelhuis 350,-- 350,-- 475,--I 37 375,-- 500,--

Gaviolizaal 150,-- 150,-- 250,-- 175,-- 175,-- 275,--

M, MI:p", - M.-' 0'.

't Speelhuis 800,-- 800,-- 1.200,-- 900,-- 900,-- 1.300,--

Gaviolizaal 300,-- 300,-- 350,-- 350,-- 350,-- 450,--

. . ... .

't Speelhuis 1.000,-- 1.000,-- 1.600,-- 1.200,-- 1.200,-- 1.800,--

Gaviolizaal 400,-- 1 400,--I 450,-- 450,-- 450,-- 550,--

Ronde zaal 't Speelhuis 150,-- 150,-- 200,-- 200,-- 200,--

Bovenzaal Gaviolizaal- 75,-- 75,-- 100,-- 100,-- 1 00,-- 125,--

Artiestenfoyer i 00,-- 100,--I 150,--Ij 150,-- 150,-- 250,--

Foyers (per foyer) 15 150,--I 200,--Ii 200,-- 200,-- 300,--

Theatercafé 150,-- 150,--I 200,--II 200,-- 200,-- 300,--

Voor de categorieën A en B worden geen manuren in rekening gebracht.

Voor de categorie C zijn de volgende tarieven voor personele ondersteuning van toepassing:

- Huur theaterzaal en Gaviolizaal inclusief 4 manuren technische ondersteuning per dagdeel.

- Extra uren techniek f. 70,-- per uur per persoon.

- Uren horeca f. 47,50 per uur per persoon.

- Uren garderobe f. 37,50 per uur per persoon.

- Uren suppoosten f. 50,-- per uur per persoon.

- Uren op zon- en feestdagen 150%.

- 'En ronde' opstelling f. 1.000,--

47

Uw Reactie
Uw Reactie