Financiën

De gemeenteraad bepaalt waaraan de gemeente haar geld uitgeeft. De raad weegt alle plannen en belangen tegen elkaar af en maakt daarin keuzes. Ook controleert de gemeenteraad achteraf of de gemeente het geld volgens afspraak heeft besteed en of de uitgaven niet te hoog zijn. Daarvoor is een goed overzicht nodig. Daarom werken we met een Planning & Control-cyclus.

Alle planning en control documenten verzamelen we op het portaal Planning & Control. 

Ga naar het portaal Planning & Control

Op het P&C-portaal vindt u onder andere informatie over: 

Ambitieakkoord 

Het ambitieakkoord is het plan van de coalitie voor Helmond. In dit akkoord staat waar we de komende jaren aan willen werken en welke doelen daarbij centraal staan. Voor de periode 2022–2026 heet dit akkoord ‘Een sterker Helmond voor iedereen’. 

Voorjaarsnota

In de voorjaarsnota laat het college zien hoe de financiële situatie van de gemeente er volgend jaar uitziet. Het college presenteert hierin de plannen en keuzes voor het komende jaar. De gemeenteraad bespreekt de voorjaarsnota en neemt hierover een besluit. Daarna werkt het college deze plannen verder uit in de begroting.

Begroting 

In de begroting staat wat we het komende jaar willen doen en hoeveel geld daarvoor beschikbaar is. We laten zien hoeveel geld we verwachten binnen te krijgen en waaraan we het geld uitgeven. De begroting helpt ons om keuzes te maken en plannen uit te voeren voor de stad. 

Bekijk de Programmabegroting 2026

Bestuursrapportage (berap) 

In de bestuursrapportage (berap) laten we per programma zien waar we afwijken van de plannen uit de begroting. We beschrijven de voortgang van de doelen, de budgetten, de investeringen en de kredieten. Als er geen afwijkingen zijn, loopt alles volgens planning. Ook geven we een verwachting van het resultaat aan het einde van het jaar. 

De programmabegroting van dat jaar vormt het uitgangspunt. Daarnaast doen we voorstellen om budgetten aan te passen en leggen we uit waarom. 

We stellen twee keer per jaar een bestuursrapportage op: 

  • de eerste per 1 mei;
  • de tweede per 1 oktober. 

Eerst bespreekt een adviescommissie de berap. Daarna leggen we het document voor aan de gemeenteraad, die hierover een besluit neemt. 

Jaarverantwoording 

De jaarverantwoording bestaat uit twee delen: het jaarverslag en de jaarrekening. 

In het jaarverslag staat wat we het afgelopen jaar hebben gedaan. We leggen uit hoe de programma’s zijn uitgevoerd en welke resultaten zijn behaald. Ook laten we zien in hoeverre we de doelen uit de begroting hebben gehaald en wat dit heeft opgeleverd voor de samenleving. 

De jaarrekening laat zien hoe het geld is besteed. U ziet welke inkomsten en uitgaven er waren, vergeleken met de begroting. Ook geeft de jaarrekening inzicht in onze financiële positie. 

Uw Reactie
Uw Reactie