- Bestuur
- Commissiestukken Jaarplan Helmond politie Brabant Zuidoost
Commissiestukken Jaarplan Helmond politie Brabant Zuidoost
Documentdatum | 23-05-2005 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 5 april 2005 Ond,erwerp: Jaarplan Helmond van de politie Brabant Zuid-oost Inhoud: In het Jaarplan Helmond 2005 geeft de politie Brabant Zuidoost aan welke taken zij zich stelt in 2005 en hoe dientengevolge de uren besteding voor het bereiken van die resultaten wordt begroot. 1 Cie ABA Bijlage: ~ APR. 2001 ~. 5A Financiële aspecten en dekking: Geen Met dit verzoek mee te zenden stukken: Jaarplan Helmond 2005 Politie Zuidoost Brabant Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie ABA op 18 april 2005 en de gemeenteraad op 3 mei 2005 met als doel van het jaarplan kennis te nemen. jaarplan politie zo Brabant 2005 Pagina 1 van 2 Inhoudsopgave 4 Bladzijde Vooraf 2 Algemeen 2005 3-7 Jaarplandiskette 8-10 Prioriteiten 11 Adiviteitenplan 12 Veiligheid 13-19 Leefbaarheid 20-24 Maatschappelijke Integriteit 25-32 Dienstverlening 33 Interne Performance 34 Bijzondere politietaken 35 Bijlage Verklaring ratio's 36 Jaarplan Helmond 2005 1 Geachte lezer, Ieder jaar maakt een politieafdeling (in het kader van de vigerende regionale systematiek van de beleidscyclus) een afdelingsjaarplan, als een concept beleidsplan voor de lokale driehoek van Burgemeester, Officier van Justitie en politie / afdelingschef(s). Voor u ligt het gezamenlijke jaarplan voor de 3 Helmondse Afdelingen voor het jaar 2005. De jaarplannen van de afzonderlijke afdelingen zijn eventueel beschikbaar. 0 Het jaarplan 2005 van de politie is volgend op de door het "bevoegd gezag" uitgestippeld beleid. Het bevoegd gezag in deze is meerledig. De minister van Binnenlandse Zaken heeft (in samenspraak met de Minister van Justitie), met in het achterhoofd de behoefte aan landelijke aansturing van de politie, met de Korpsbeheerder van de Regio Brabant Zuid-Oost een convenant gesloten m.b.t. tot de aanpak van een aantal speerpunten van beleid. De Helmondse afdelingen hebben daarin een afgeleide landelijke (doch regionaal geconformeerde) opdracht. Het Regionaal College, (Burgemeesters in de regio en de Hoofdofficier van Justitie) heeft in samenspraak een aantal regionale uitgangspunten en prioriteiten vastgesteld. Ook hierin hebben de Helmondse afdelingen een afgeleide regionale opdracht. De lokale Driehoek stelt, mede op basis van het gemeentelijke integraal Veiligheidsbeleid, de lokale prioriteiten. Daar waar het moge lijken dat deze wensen strijdig zijn, dient opgemerkt te worden dat de wensen en prioriteiten in elkaars verlengde liggen, en dat met de landelijke wensen de lokale veiligheidssituatie OOK gediend is. 0 0 Het voorliggende jaarplan is dan ook geen lokaal "beleids"- document, doch veelmeer een capaciteitsbegroting, en een verantwoording "vooraf" van de beschikbare politiecapaciteit, en hoe deze in Helmond besteed zal gaan worden, en welke resultaten worden nagestreefd. Uiteraard zal daarbij zo veel als mogelijk is worden aangesloten bij het gemeentelijke Integraal Veiligheidsplan. In dit jaarplan zult u dan ook op de betreffende plaatsen de verwijzingen naar dat plan tegenkomen. De verdeling van de capaciteit is grotendeels gemaakt op basis van ervaringsgegevens van de afgelopen jaren. De in het jaarplan opgenomen cijfers zijn dan ook vaak geen "streefwaarden" doch veelmeer het rekening houden met, op basis van ervaring in combinatie met trends, een bepaald werkaanbod. Onverwachte fenomenen (zoals in 2004 de nasleep van de moord op Theo van Gogh) kunnen de voorgestelde capaciteitsverdeling beïnvloeden en zullen steeds leiden tot het herzien van de prioriteiten. Deze "beleidskeuzes" en de consequenties daarvan voor de capaciteit, zullen steeds voorgelegd worden aan de lokale driehoek. De indeling en vormgeving van dit jaarplan is binnen de politieregio uniform, en qua indeling georiënteerd op de landelijke standaard van het Informatiemodel Nederlandse Politie. De politiechef Helmond Jan van Gestel. en de afdelingschefs Rob Lingeman, Gerard van de Ven, Marc Plaum, Helmond Oost Helmond Centrum Helmond West 2 Jaarplan Helmond 2005 Algemeen 2005 Extremisme: De wettelijke basis van de Nederlandse Staat is de Grondwet. Deze wet is het fundament waarop onze samenleving haar waarden en normen en haar bestaansrecht op baseert. Het recht van vrije meningsuiting en het vrije recht van geloofsbelijdenis zijn o.a. onlosmakelijk aan onze democratische rechtstaat verbonden. Het palet van diversiteit op het gebied van cultuur, godsdienst en politiek veroorzaakt ook spanningen binnen deze samenleving. Een samenleving die groepen en individuen herbergt die de grondwettelijke waarden en normen bewust schenden. Om hun visie c.q. levensbeschouwing kracht bij te zetten gaan zij niet de openbare discussie aan. Zij grijpen naar de middelen van geweld en intimidatie en gaan daarmee ver over de tolerantiegrens van het toelaatbare heen. Hiermee ondermijnen zij de veiligheid en de algemeen geldende waarde en normen van de Nederlandse samenleving. Na 2 november 2004 is Nederland nadrukkelijk veranderd. Het motief op de moord op Theo van Gogh heeft een enorme verontwaardiging en een gevoel van onveiligheid veroorzaakt. Een grove ontoelaatbare aantasting op de Nederlandse rechtsorde. Extreem gedrag roept extreem gedrag op. Om in een vroeg stadium op extreem gedrag te kunnen reageren zal de politie investeren in haar informatiepositie in de wijk. Vanuit de omgevingsgerichte aanpak zal extra aandacht gevraagd worden om informatie betreffende dit onderwerp te verzamelen. Er wordt voorlichting gegeven op scholen en aan surveillance eenheden om signalen van radicalisering te herkennen. Deze informatie zal gebruikt worden om vroegtijdig preventief alsook repressief en waar mogelijk ook integraal in te grijpen. In geval van ernstige strafbare feiten zullen hieraan extra prioriteit toegekend worden. Tevens zal waarnodig extra toezicht verleend worden door de politie als de noodzaak daartoe noopt en als andere oplossingen niet mogelijk zijn. Bewaking/ Beveiliging: In 2004 zijn wij in onze directe omgeving geconfronteerd met het ongewenste gedrag van maatschappelijke intolerantie. Binnen de politie - organisatie werd de keuze gemaakt om een aantal objecten waartegen de dreiging was gericht 24 uur per dag te bewaken. Door deze onverwachte extra investering moesten andere projecten tijdelijk worden stilgelegd of worden verplaatst. Dit doorkruiste afspraken met partners die wij als politie voor 2004 hadden gemaakt. Uiteraard is er binnen het gemaakte activiteitenplan 2005 van de politie Helmond enige flexibele ruimte. Bij calamiteiten kunnen door de "driehoek" nieuwe prioriteiten worden gesteld. Als dit echter een zodanige impact heeft op de gehele bedrijfsvoering en dienstverlening van de politie dan mag vanuit de gemeente verwacht worden dat zij aanvullende maatregelen neemt zoals b.v. camera toezicht het inhuren van een particulier beveiligingsbureau etc. Op deze manier kan de politie haar taken rondom opsporing, handhaving en informatievergaring en serviceverlening naar de burger toe blijven vervullen. Voetbal: Voetbal heeft een prominente plaats in het activiteitenplan 2005 van de politie Helmond. Dit kan ook niet anders met een Helmondse en een Eindhovense vereniging in het betaalde voetbal. De KNVB wil vanaf volgend seizoen na de gewone competities van de eredivisie en eerste divisie play- offs laten spelen. Dit moet leiden tot meer spanning en kwaliteit. De Raad van hoofdcommissarissen en de korpsbeheerders hebben al aangegeven het onaanvaardbaar te vinden om nog meer capaciteit vrij te maken ten behoeve van het voetbal. De balans tot andere prioriteiten in de stad zou dan ernstig onder druk komen te staan. Communicatie: Dit JaarplanfActiviteitenplan 2005 is een capacitaire begroting van de doelstellingen en activiteiten die op de genoemde prioriteiten wordt ingezet. Doelstellingen die deels door de centrale overheid worden aangereikt en deels uit de vraag van de omgeving worden herleid. Dit plan is openbaar en geeft een beeld van de geprioriteerde inzet van de politie in Helmond voor 2005. Het plan is afgeprocedeerd in het driehoeksoverleg van 26 januari 2005 en wordt besproken in de commissie ABA van de gemeenteraad Helmond. 3 Jaarplan Helmond 2005 Vanaf september 2004 zijn de drie Helmondse afdelingen onder verantwoordelijkheid gekomen van een Politiechef. De "stad Helmond" is verdeeld in 3 afdelingen: 0 0 0 Helmond Centrum Helmond Oost Helmond West De bovengenoemde afdelingen zijn als zelfstandige eenheid gehandhaafd. De afdeling staat onder leiding van een Afdelingschef. Deze is verantwoordelijk voor de resultaten en de personele zorg van de afdeling. Afdeling Formatie 2005 Helmond Centrum Helmond Oost Helmond West 5845 4344 4344 Op elke afdeling is een Afdelings Service Centrum ingericht. Dit centrum verzorgt de telefoon- en publieksdienst op de afdelingsbureaus. Om een zo groot mogelijke serviceverlening te handhaven en de personele capaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten hebben de afdelingsbureaus per 15 november 2004 gewijzigde openingstijden. Bureau Adres Opening Helmond Centrum Kasteel Traverse 101 Dagelijks van 08.00-22.00 uur Helmond Oost Deltaweq 185 00 werkdagen van 09.00 - 18.00 u. Helmond West Steenovenweq 40-42 Op werkdagen van 09.00-18.00 uur Het Reaiobureau Mathildelaan 4 te Eindhoven 24 uur per dag, 7 dagen in de week Buiten deze openingstijden is de politie 24 uur per dag telefonisch bereikbaar via de telefoonnummers 0900 - 8844 en bij levensbedreigende situaties het nummer 1-1-2. Internet: Buiten het volledige dienstenpakket wat de politie kan aanbieden tijdens de openingstijden verschaft de digitale snelweg inmiddels ook een beperkt dienstenpakket via de website www.politie.nl. Op deze site kan men momenteel aangifte doen van een beperkt aantal delicten waarvan de dader onbekend is. Het gaat om de navolgende delicten: 0 Diefstal van fiets, bromfiets of snorfiets of van andere goederen zoals een jas, mobiele telefoon, tuinmeubelen. Diefstal vanuit een auto (auto-inbraak) vanuit een winkel (winkeldiefstal). Vernieling van een auto, openbaar gebouw, openbaar vervoer of van andere goederen. 0 0 Vanuit de Gebiedsgebonden politiezorg wordt de Directe Hulpverlening Politie (incidenten met hoge prioriteit) verricht. Bij deze incidenten wordt de eenheid centraal aangestuurd door de regionale meldkamer. De aanrijtijd van deze incidenten moet beperkt worden tot maximaal 15 minuten. 4 Jaarplan Helmond 2005 De Gebiedsgebonden Politiezorg is de omgevings- c.q. afdelingsgerichte aanpak waarbij de buurtbrigadier een belangrijke rol speelt. Deze werkwijze wordt vooral gekenmerkt door projectmatig werken en de zichtbare aanwezigheid van de politie in de wijk. De werkzaamheden richten zich vooral op de preventie en de handhaving. Afdeling Buurt Brig. r Helmond Centrum I Helmond Oost r Helmond West 7 5 6 Helmondse Samenwerkingsverbanden: Om kennis en efficiencywinst te maken zijn er in Helmond een tweetal samenwerkingsverbanden opgericht op gebied van bijzondere wetten en verkeer. De Helmondse afdelingen zorgen voor de personele capaciteit van deze samenwerkingsverbanden. . Als eerste zal in 2005 op het gebied van Bijzondere wetten samengewerkt gaan worden. Deze samenwerking is vooral gebaseerd op de noodzakelijke specialisatie binnen dit vakgebied. Het samenwerkingsverband bestaat uit 2 personeelsleden. De werkzaamheden van deze mensen liggen vooral op de naleving van de Korpschefwetten t. W.: 0 Wet op de particuliere beveiliging en recherchebureaus 0 Wet Wapens en Munitie 0 Flora en Faunawet 0 Wet Explosieven Daarnaast zal de nodige aandacht besteed worden aan: 0 Drank en Horecawetgeving 0 Algemeen Plaatselijke Verordening Werkzaamheden t.b.v. 2005 Wet evin Wet op de particuliere beveiliging etc. Wet Wa ens en Munitie Drank en Horeca Streven naar Controle/toezicht 2x gerichte actie 68 verlofhouder controles Minimaal 128 verloven controleren 2x er .aar controle 4x er 'aar controle 1x er 'aar controle 1x per jaar controle 50 exploitatiecontroles 25 speelautomaatcontroles De werkzaamheden richten zich vooral op de vergunningverlening, advisering, toezicht en handhavende activiteiten. Deze werkzaamheden worden verricht in samenwerking met 3 Helmondse afdelingen of externe partners. In de toekomst moet niet uitgesloten worden geacht dat dit team uitgebreid zal gaan worden met een aantal personeelsleden van de andere territoriale afdelingen in Peelland of zelfs een regionale afdeling bijzondere wetten zal ontstaan. Efficiency In de loop van 2005 zal in het kader van een efficiencyslag en de zorg voor kwaliteit op verkeersgebied gestart worden met een 2e samenwerkingsverband namelijk de Motorrijders samengesteld uit personeelsleden van de 3 Helmondse afdelingen. De motorrijders richten zich met name op de overlast van snor- en bromfietsen in de woonomgeving en gericht verkeerstoezicht. De Helmondse afdelingen leveren in totaal 9 medewerkers t.b.v. van de club motorrijders. De motorrijders zullen zich voornamelijk bezig houden met verkeerstoezicht en verkeershandhaving op die locaties die door de afdelingen worden aangegeven. Door het groot aantal Jaarplan Helmond 2005 5 handhaving momenten van de medewerkers van het project wordt ook enorm veel criminele informatie verzameld t.b.v. informatiegestuurde onderzoeken. Regionale Teams De ontwikkelingen staan echter niet stil. De Helmondse afdelingen hadden namelijk ook nog een derde team, namelijk de Gemeenschappelijke Recherche. Dit team is vanaf december 2004 opgeheven en vervangen door een nieuwe recherchestructuur binnen de Regio Politie Brabant Zuid-Oost. De Gemeenschappelijke Recherche: Deze nieuwe structuur gaat uit van een regionale gemeenschappelijke recherche (150 medewerkers) die onderverdeeld is in drie clusters: 0 0 0 De gemeenschappelijke Recherche Helmond plus De gemeenschappelijke Recherche Kempen De gemeenschappelijke Recherche Eindhoven Het cluster GRH+ gaat de lokaal ernstige criminaliteit en de veelvoorkomende criminaliteit aanpakken van de afdelingen: 0 Deurne-Asten-Someren (DAS) 0 Gemert-Laarbeek (GLA) 0 Helmondse afdelingen. Bovengenoemde afdelingen leveren ook de startcapaciteit van 40 medewerkers ten behoeve van het cluster GRH+. Het activiteitenplan van de GRH+ vloeit voort uit de activiteiten plannen van de territoriale afdelingen, die op deze manier de GRH+ sturen. In de workload zal echter geprioriteerd moeten worden. De afdelingen doen hun eigen casescreening. De casescreening gebeurt op basis van vijf criteria: 0 0 0 0 0 zwaarte van de zaak opsporingsindicatie Iocale impact regionale prioritering Iocale prioritering Wanneer een van de vijf criteria maximaal scoort, neemt de GRH+ altijd de zaak op. Het Flexteam: De gemeenschappelijke recherche is niet de enige regionale organisatorische ontwikkeling op het gebied van samenwerking. Op het gebied van flexibiliteit gaat in april 2005 in de Regio Politie Brabant Zuid-Oost het "Flexteam" van start. Dit team bestaat in de startfase uit 25 medewerkers maar groeit uit tot een team van 40 medewerkers. Ook deze medewerkers worden door alle territoriale afdelingen van de regio geleverd. Het team ondersteunt deze territoriale afdelingen tijdens lokale en regionale handhavingwerkzaamheden. Het team moet in staat zijn snel en adequaat op te treden bij onrust en incidenten, die de dagelijkse bedrijfsvoering van de afdelingen verstoren. Inzetbaarheid en flexibiliteit van het team zijn dus essentieel. De verdeling van werkzaamheden van het "Flexteam": 0 Gebiedsgebonden werkzaamheden; ondersteunen van buurtbrigadiers om te komen tot territoriale resultaatafspraken 0 Flexwerkzaamheden; onvoorziene werkzaamheden die vragen om een snelle en flexibele interventie van de politie 0 Evenementen; vooraf bekende werkzaamheden die kunnen leiden tot verstoring van de dagelijkse bedrijfsvoering van een of meerdere afdelingen. Inzetvoorwaarden van het "Flexteam": 0 GeOniformeerde handhavingwerkzaamheden, zichtbaar "blauw" op straat. 6 Jaarplan Helmond 2005 D Noodzaak tot snelle preventieve of repressieve interventie op grond van: . impact, verstoring openbare orde, onrust, slachtofferschap, materiele of immateriële schade en . capaciteitsgebrek afdeling, lokale bedrijfsvoering en roosterrust van een afdeling worden ernstig verstoord of . imago van de politie, geloofwaardigheid en afbreukrisico. Geen of Iaat optreden zou het imago van de politie schaden. D Ondersteunend aan het gebiedsgebonden werk van de buurtbrigadier. D Een grootschalig (regionaal) evenement of politieoperatie. D Een grootschalig onvoorzien incident (rampen/conflict-crisis beheersing). D Achterblijvende resultaatafspraak regionaal en / of lokaal. De formatie die onder het eerste onderwerp van deze paragraaf vermeld staat mag een bruto formatiesterkte genoemd worden. De medewerkers die ingezet gaan worden in de "Gemeenschappelijke recherche" en het "Flexteam" worden afzonderlijk gehuisvest. Deze teams zullen werkzaamheden verrichten t.b.v. Helmond, Peelland maar ook ten behoeve van de Regio Brabant Zuid-Oost. Jaarplan Helmond 2005 7 Capaciteit aantal FTE's x 1872 uren CAO-uren Uren inzet vrijwillige politie te besteden aan: 1. Veiligheid 2. Leefbaarheid 3. Maatschappelijke Integriteit 4. Dienstverlening 5. Interne Performance 6. Bedrijfs Interne factoren 7. Beheersmatige Ondersteuning 8. Bijzondere politietaken Totaaloverzicht Inzet Politie Verschil met beschikbare capaciteit . Veiligheid 0 Leefbaarheid . Maatschappelijke integriteit uren Formatie 2005 ~1 ??~ ~nl Specificatie uren "'I"~A nni Specificatie uren 'I" ~~n nn I Specificatie uren '" 17Annl Specificatie uren Specificatie uren A'I A"" A71 Specificatie uren "7 ~"n nn I Specificatie uren ""Annnl Specificatie uren Aangehouden OM verdachten Veiligheid Leefbaarheid Maatschappelijke integriteit ?A1 ~1"'I71 '" 'lol 2% 16% Totaal verdachten Verplicht aantal verdachten Verschil Aantal staandehoudingen Opgelegd aantal Gerealiseerd aantal Verschil 81. Veiligheid °2. Leefbaarheid 83. Maatschappelijke Integriteit 84. Dienstverlening 86. Bedrijfs Interne factoren 87. Beheersmatige Ondersteuning 88. Bijzondere politietaken Jaarplan Helmond 2005 6% Aan te houden OM verdachten 47% "~11 """I 'Iml 1'1o?1 1'1o?1 .. """Al " 7771 lOL-' 8 T- I 11YAilinhAjtl 1.1. Huis 386750 1.2. Straat 639300 1.3 Weg 6075 on 1.4 Lichamelijke Integriteit 3041300 1.5. Water 000 1.6 Overige veiligheid 447700 1.7. Lucht n nn 1.8. Rail 000 Totaal (onder)- verdeeld 5122550 N~~~:a~~~~~:O~~~~h"irl Waarvan in samenwerkingsverband(en) 481001 2. L r 2.1. Drugs I Drank 2.2.0penbare ruimte 2.3. Verkeer 2.4. Wonen 2.5.Bedrijven en Instellingen 2.6. Milieu 2.7 Overige leefbaarheid Totaal (onder)-verdeeld N~~r ~::;f~;i;~~;:~rh"irl Waarvan in samenwerkingsverband(en) 56001 13. Maatschaooeliike Inteariteit 3.1. Illegale handel 3.1.1 Illegale handel (drugs) 3.1.2 Illegale handel (mensen) 3.1.3 Illegale handel (wapens) 3.1.4 Illegale handel (Fraude) 3.2. Zeden Algemeen 3.2.1. Zeden (Kinderporno) 3.2.2. Zeden (Kinderprostitutie) 3.2.3. Zeden (Mensenhandel) 3.3. Milieu 3.4. Jeugd 3.5. Weg Algemeen 3.5.1.Weg (Snelheid) 3.5.2. Weg (Alcohol) 3.5.3. Weg (Helm I Gordel) 3.5.4. Weg (Rood licht) 3.5.5. Weg (Overig) 3.6. Openbare Orde algemeen 3.6.1.0.0 (Evenementen sport) 3.6.2. O.O.(Demonstraties) 3.6.3. O.O.(Evenementen overig) 3.6.4. O.O.(Aantasting O.O.) 3.7. M.I. Overig 3.7.1. M.I. (Discriminatie) 3.7.2. M.I. (Vreemdelingenzorg) 3.7.3. M.I. (Restcategorie) Totaal (onder)-verdeeld ?OO 00 35000 50000 000 200000 140000 110000 100 00 Waarvan in samenwerkingsverband(en) 20001 14. Dienstverlenina 4. Dienstverlening 4.1. Bereikbaarheid en beschikbaarheid 4.1.a. Bureaubezetting I HOVJ I OVD 4.2. Preventie algemeen 4.3. Slachtofferzorg algemeen 4.4. Klachten algemeen 4.5. Hulpverlening 4.5.1. Hulpverlening aan personen 4.5.2. Hulpverlening aan instanties 4.6. Overige dienstverlening 4.6.1. Restcategorie Totaal (onderJ-verdeeld 1360:001 19000 0 ~ol 16178: 0 Waarvan in samenwerkingsverband(en) 23001 9 Jaarplan Helmond 2005 5.1. Intake 5.2. Noodhulp 5.3. Toezicht en handhaven 5.4. Opsporen 5.5. Operationele ondersteuninQ Totaal (onder)-verdeeld 16. Bedriifs interne factoren 6.1 Opleidingen 6.1.1. Docent/lesgeven 6.1.2. Opleiding volgen 6.1.3. Beroepsvaardigheidstraining 6.2. Personeelszaken 6.2.1. Loopbaanbegeleiding 6.2.2. Personeelszorg 6.3. AfweziQheid 6.3.1. Verlof 6.3.2. Schorsing 6.3.3. Ziekteverzuim 6.3.4. Inzet buiten de regio 6.4. OveriQe bedrijfsinterne factoren 6.4.1. Faciliteiten 6.4.2. Logistieke verzorging 6.4.3. RestcateQorie Totaal (onder)-verdeeld 11.33~:~~1 8.220.00 1.360:981 550.00 41.09600 000 18.301 25 3.00000 000 0 nn 000 83.864 87 17. Beheersmati"e ondersteunin" 7.1. Personeel Algemeen 0 00 7.2. Financien Algemeen n nn 7.3. Beleid en control Algemeen nDD 7.4. Automatisering Algemeen 000 7.5. Communicatie Algemeen 000 7.6. Logistiek en middelen Algemeen 000 7.7. Management Algemeen 16 nnn nr 7.8. Coaching en begeleiding Algemeen 36000 7.9. Planning Algemeen 1280000 7.10. Algemene ondersteuning Algemeen 7.11. Arrestantenzorg Algemeen 1.6no nr 7.12. Werkoverleg Algemeen 000 7.13. BedrijfsopvangAlgemeen 000 7.14. Restcategorie Algemeen 000 Totaal (onder)- verdeeld 47560 or 8. Bïzondere olitietaken 8.1. Executietaak alQemeen 8.2. Beveiliging algemeen 8.3. Grensbewaking algemeen 8.4. Restcategorie algemeen Totaal (onder)- verdeeld 000 000 000 448000 e factoren I Naar sDecifica~ea~;~:~~O:~:I~~ ondersteunino I Naar sDecificatie bi~zon~e~e Dolitietaken Naar he voo bad Jaarplan Helmond 2005 10 INP code 1.1.1. 1.2.1. 1.3.1 1.4.1. 1.4.3. 1.4.4. 1.4.5. 1.4.6. 1.4.7. 1.6.1. 2.1.1. 2.2.2. 2.4.2. 2.5.1. 2.5.2. 2.7.1. 3.1.1. 3.1.3. 3.4.1. 3.5.1. 3.5.2. 3.5.3. 3.5.3. 3.5.4. 3.6.1. 3.6.2. 3.6.4. Doelstellingen Helmond 2005 Omschrijving Inbraak woningen (aangiften) Diefstal uit/vanaf motorvoertuigen (aangiften) Verkeersongevallen (registratiesets) Zedenmisdrijven (aangiften) Openlijk geweld tegen personen (aangiften) Bedreiging (aangiften) Mishandeling (aangiften) Straatroof (aangiften) Overvallen (aangiften) Brand/ontploffing (aangiften) Drugs/drankoverlast (meldingen) Overlast uitgaansgelegenheid/horeca (uren toezicht) Wone"n huisvredebreuk (Huiselijk geweld) Diefstal inbraken bedrijven (aangiften) Winkeldiefstallen (aangiften) Overige leefbaarheid overlast (meldingen) Drugshandel (verdachten OM) Wapenhandel (verdachten OM) Haltzaken (dossiers) Snelheidsovertredingen (processen verbaal) Alcoholmisdrijven (processen verbaal) Gebruik van gordel (processen verbaal) Gebruik van helm (processen verbaal) Rood licht (processen verbaal) Openbare orde voetbal (uren) Openbare orde evenementen (uren) Aantasting openbare orde Verdachten OM Staandehoudingen 11 Jaarplan Helmond 2005 Activiteitenolan Helmond: Het Helmondse Activiteitenplan is een verzameling van drie afdelingsactiviteitenplannen. In die plannen zijn begrotingen gemaakt op het gebied van capacitaire inzet en doelstellingen. Doelstellingen die landelijk vanuit het convenant zijn aangereikt maar ook doelstellingen die regionaal zijn afgesproken. Vanuit deze afspraken maar ook vanuit de directe omgevingsvraag zijn prioriteiten gesteld. Deze prioriteiten hebben we in dit plan samengevat tot het Helmondse Activiteitenplan. Omwille van de leesbaarheid is er voor gekozen om alleen de onderwerpen die als prioriteit 1 aangeduid zijn in dit plan op te nemen. Van alle drie de afdelingen zijn afzonderlijke activiteitenplannen beschikbaar indien dit noodzakelijk mocht blijken. Op het gebied van veiligheid c.q. criminaliteit zal na de screeningsmethodiek de verdere opsporing en afwerking geschieden door het cluster gemeenschappelijke recherche Helmond+ m.u.v. par. 1.3.1 verkeersongevallen. Het toezicht in de wijk, preventieve acties en de opname van de aangiften worden verricht door de territoriale afdelingen. Jaarplan Helmond 2005 12 Veiligheid Dit betreft de feitelijke en objectieve veiligheid: kortom de kans voor de burger om ook daadwerkelijk slachtoffer te worden van een criminele handeling. De burger komt als persoon in het geding. Hij ondervindt dit aan den lijve. ~ 1. Veiligheid Algemeen Het te verwachten aantal aangiftes, geformuleerd in de diverse doelstellingen, is gebaseerd op de gemiddelden van de jaren 2001 tot en met 2003 en de verwachten aangiften over 2004. In het actieprogramma 2005 behorende bij het Masterplan IVB 2005-2009 heeft de gemeente Helmond als prioriteit opgenomen een gemeentelijke participatie in de veel plegers aanpak met als resultaten: 1. aansluitende aanpak veelplegers gericht op repressie dan wel resocialisatie 2. een convenant tussen betrokken partijen. ~ 1.1. Huis 1.1.1. Diefstal! inbraak woning I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Woninginbraken vormen een aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel. De burger als persoon is in het geding. Doelstelling politie Integrale, gerichte aanpak van het aantal woninginbraken. . .. Aangiften: 370 Oplossings%: 9 Verdachten O.M.: 35 Opnemen aangifte Uitwerken aangifte Buurtonderzoek (analyse) Technisch onderzoek Postacties Voorlichtingavonden Het opsporen van daders door de GR Helmond plus Na bezoek slachtoffers met het motief van nazorg opsporing en preventie Het ondersteunen van activiteiten op het gebied van buurtpreventie Zie Masterplan 2005-2009 Regisseur integrale veiligheid. Het deelnemen aan en uitvoeren van de normstelling van het Politiekeurmerk bij nieuwbouw en renovatie. Het bevorderen dat door bouwers wordt voldaan aan de eisen van het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Stimuleert en of ondersteunt de voortzetting van buurtpreventieprojecten en bevordert de start van nieuwe buurtpreventieprojecten. Stimuleren van het project Senioren en Veiligheid. Het houden van toezicht zodat wordt voldaan aan de eisen m.b.t. het hang- en sluitwerk zoals opgenomen in het gewijzigde Bouwbesluit. In samenwerking met de politie komen tot maatre el en inzake ruimtelïke ordenin. Doelstellin O.M. 1.- Voorkomen herhaling door woninginbreker Op maat maatregelen treffen tegen dader Intensiveren reïntegratie en toezicht ex- gedetineerden Het vervolgen van woninginbreker door zoveel mogelijk toepassing van snelrecht Aanpak veelplegers; Een strakke begeleiding bij terugkeer in de maatschappij door de reclassering; Waarborgen creëren om recidive te voorkomen. 13 Jaarplan Helmond 2005 ~ 1.2.1. Veiligheid straat: diefstal af I uit motorvoertuigen 360 522 403 304 119 65 90 90 15 25 29 16 42 48 70 49 I Prioriteit I 1 2 3 X Probleembeschrijving Het aantal inbraken in auto's blijft een stijgende lijn vertonen. Auto-inbraak kan worden aangemerkt als een groot deel drugsgerelateerde delict en terugdringen van het aantal aangiften kan derhalve niet los worden gezien van de activiteiten t.a.v. drugsoverlast en / of veelplegers. roei van het aantal auto-inbraken. Teru drin en van de autocriminaliteit. . .. Aangiften: 840 Oplossings%: 5,7 Verdachten O.M.: 39 Aangifte opnemen Buurtonderzoek indien noodzakelijk Postacties Voorlichtingscampagnes Strakkere aanpak drugs(gerelateerde) criminaliteit Het inventariseren van autodelict gevoelige Iaatsen Doelstellin 1.- emeente Zie Masterplan 2005-2009 Het betrekken van de autocriminaliteit bij de evaluatie bij het parkeerbeleid. Het initiëren van activiteiten op het gebied van preventie zoals aanpassing snoeiplan en nachtverlichting. Verzor en van voorlichtin. Doelstellin O.M. 1.- Maatwerk vervolging Terugdringen recidive intensiveren reintegratie en toezicht ex-gedetineerden Veel plegers in voorlopige hechtenis Toepassen werkwijze vreemdeling in strafrechtketen (VRIS) Toepassen estafette Tenuitvoerlegging taakstraffen in publiekrechtelijke samenwerking en 40% taakstraffen zonder extra begeleiding Strafrechtelijke opvang verslaafden met betere toegankelijkheid en beschikbaarheid dwan voorzienin en ~ " Indicatoren / trend Aantal aanaiften 928 1393 1003 793 ODlossinasDercentaae 64 5,8 44 28 Aantal verdachten O.M. 16 27 21 9 Verdachten ratio 17 2,1 21 1 1 Probleem beschrijving De verkeersveiligheid in de afdeling is stabiel. De wegbeheerders hebben de afgelopen jaren flinke investeringen gedaan om de verkeersveiligheid toe te laten nemen. Dankzij een verbeterde verkeersinfrastructuur op basis van Duurzaam Veilig Verkeer in samenhang met intensieve verkeerscontroles is het aantal dodelijke en letselongevallen gedaald. Het gedrag van een deel van de weggebruikers Iaat nog veel te wensen over. Denk hierbij aan agressief en ergerlijk rijgedrag en alcohol- en drugsgebruik in het verkeer. Het verlaten van de plaats van het ongeval neemt af; op sommige plaatsen, zoals parkeerterreinen, maken in 30% van de ongevallen de bestuurders zich uit de voeten zonder achterlating van gegevens. Menselijk onjuist verkeersgedrag leidt tot verkeersongevallen met letsel en dodelijke afloop. De mens moet steeds worden gecontroleerd op het niet overschrijden van de maximum toegestane snelheid, gedrag bij verkeerslichten, het gebruik van de autogordel en het op de juiste wijze dragen van de I Prioriteit I ~ 1.3.1. Veiligheid weg: verkeersongevallen 1 X 2 3 14 Jaarplan Helmond 2005 helm. Gebrekkige of in het geheel geen verlichting of reflectie op de fiets maakt mede dat de fietser de meest kwetsbare verkeersdeelnemer is. Doelstelling politie Verbeteren van de veiligheid op straat door vermindering van het aantal verkeersongevalllen. Het aantalletselongevallen verlagen (Norm = 1998 -30 % in 2010). Toepassen van de blikschadere elin . Totaal aantal aanrijdingen: 1430 Aanrijdingen met letsel: 51 Dodelijke slachtoffers door aanrijding: 4 Ziekenhuisgewonden door aanrijding: 43 . .- Wegenstructuur creëren en verkeersmaatregelen maatregelen nemen conform "Duurzaam veilig". Verminderen aantal doden en gewonden conform het landelijk model Doelstellin O.M. ..- . Maatwerk vervolging. . Voorkomen recidive. ~ Opnemen en registreren van verkeersongevallen alsmede het controleren op de juiste registratie in de registratiesets Onderzoeken van verlaten plaats ongeval Adviseren aan wegbeheerders. Ongevalanalyse door voor het type ongeval competente medewerkers. Verkeerscontroles 0 de s eer unten Optimaal wegenonderhoud Voortdurende analyse ontwikkeling verkeersonveiligheid. Vastleggen "Black spots" en verbeteren verkeersgevaarlijke situaties. Overleg met handhavers over juiste re ressieve aan ak van verkeersovertreders. . Toepassen estafette, detentie en alternatieve bestraffing. Toepassen maatregelen betreffende rijbewijzen. Invorderingsprocedure toepassen. Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag door ri "bewi "shouders. . . , Indicatoren / trend Aantal aanriidinaen totaal 1708 1707 1453 1234 Ziekenhuisaewonden bij aanriidinaen 51 77 69 34 Dodeliike slachtoffers bij aanrijdinqen 7 8 10 0 Doorriiden na aanriidina (materiele schade) 412 441 409 340 Aanriidinaen materiele schade 1106 1080 874 792 Aanriidinaen met letsel 148 149 143 96 Aantal verdachten O.M. doorrijden na aanrijdina 17 18 26 13 Aantal verdachten O.M. bij overiae aanrijdinGen 20 36 22 10 Probleembeschrijving Zedenmisdrijven vormen een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger. Het welzijn van de burger is persoonlijk in het geding. ~ 1.4.1. Lichamelijke integriteit: zedenmisdrijven Doelstelling politie Bevorderen van de leefbaarheid en het veili I Prioriteit I 1 X 2 3 . .. Aangiften: 56 Oplossings%: 40 Verdachten O.M.: 18 Slachtoffers deskundig opvangen en doorverwijzen voor hulpverlening Het in behandeling nemen van alle zaken die ter kennis worden gebracht. Bevorderen van aangiftebereidheid. Kwaliteit en discretie zi"n hierbi" kernbe ri en Jaarplan Helmond 2005 15 Doelstellin emeente 1.- Algemene doestelling: stimuleren samenhangende sociale structuur Het faciliteren van buurtwerken Jeugdhulpverlening In samenwerking met andere gemeenten het in stand houden van het bureau slachtofferzor . 70 486 18 250 49 367 25 490 42 429 9 209 ~ 1.4.3. Lichamelijke integriteit: openlijk geweld (persoon) Probleembeschrijving Geweldsdelicten vormen een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger. I Prioriteit I 1 X 2 3 Doelstelling politie Teru drin en van het aantal Aangiften: 24 Oplossings%: 90 Verdachten O.M.: 19 . .. Integrale aanpak Onderzoeken van de toedracht, ook zonder aangifte Trachten het aandeel van elke verdachte afzonderlijk te bewijzen Toezicht in horecaconcentratiegebied (zie ook 2.2.2.) Terugdringen geweld Creëren van veilig uitgaansklimaat. Voorkomen van een negatieve beeldvorming (horeca) Helmond Zie Masterplan IVB 2005-2009 Cameratoezicht Integrale aanpak. Vergunningen- / ontheffing- / evenementenbeleid. Bereikbaarheid / aanspreekbaarheid bevorderen. Deelname in overlegstructuren. Regierol gemeente bij het Horecaoverleg. Inrichting fysieke ruimte (zie ook 2.2.2.) ~ Indicatoren / trend Aantal aanaiften - 19 25 19 Oolossinasoercentaae - 526 560 895 Aantal verdachten O.M. - 12 21 7 Verdachtenratio - 600 808 35,0 Aantal dossiers O.M. - 6 8 4 ~ 1.4.4. Lichamelijke integriteit: bedreiging I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Bedreiging vormt een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger. Doelstelling politie Bedreiging komt voor in vele vormen. Twee bijzondere vormen krijgen extra aandacht: huiselijk geweld en stalking (belaging), omdat deze feiten diep ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van slachtoffers. Huiselijk geweld is ook een fout voorbeeld voor kinderen die daarvan getuigen. 16 Jaarplan Helmond 2005 Doelstelling Activiteit Aangiften: 268 Oplossings % : 46,7 Verdachten O.M. : 83 Huiselijk geweldzaken onderzoeken ook zonder aangifte Stalking (belaging) alleen onderzoeken na ontvangen van klacht en verstrijken bedenktermijn van 8 dagen Dadergerichte opsporing. Projectmatig toezicht horecaconcentratiegebied Uitvoering protocol huiselijk geweld. Toepassen geweldsprotocol Doelstelling Activiteit Voorkomen herhaling door geweldpleger Toepassen geweidprotocol Toepassen huiselijk geweld Het vervolgen van geweldpleger Huiselijk geweldzaken vervolgen 183 462 56 306 180 422 77 428 271 528 91 336 242 635 64 251 ~ 1.4.5. Lichamelijke integriteit: mishandeling I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Mishandeling vormt een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger. Aangiften: 415 Oplossings%: 52 Verdachten OM: 190 Aangifte opnemen Dadergerichte opsporing Toepassen project huiselijk geweld Dadergerichte opsporing emeente a.- Bestrijden huiselijk geweld zie Masterplan 2005-2009 Opzetten meld- informatiepunt huiselijk geweld/ ouderenm is ha ndel i ng Inzicht in werkzaamheden m.b.t. huiselijk geweld met indien noodzakelijk voort an sbes rekin ~ ~ Indicat~nd Aantal aanoiften 424 414 455 336 ODlossinasDercentaae 334 37.2 595 71.7 Aantal verdachten O.M. 127 188 208 109 Verdachten ratio 295 45.0 451 29,5 ~ 1.4.6. Lichamelijke integriteit: straatroof I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Berovingen op straat vormen een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger. Doelstelling politie Terugdringen van het aantal straatroven. Jaarplan Helmond 2005 17 Indicator Activiteit Aangiften: 64 Oplossings%: 31 Verdachten O.M.: 18 Aangifte opnemen Buurtonderzoek Dadergerichte opsporing Nazorg Technisch onderzoek Postacties Voorlichtin avonden I. - Op maat treffen van maatregelen tegen dader Het zoveel mogelijk toepassen van voorlopige hechtenis 52 81 69 49 231 124 348 265 13 9 22 8 250 111 319 160 [ Prioriteit I 1 2 3 X ~ 1.4.7. Lichamelijke integriteit: overval Probleembeschrijving Overvallen vormen een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger. Aangiften: 17 Oplossings%: 43,3 Verdachten O.M.: 20 Aangifte opnemen Buurtonderzoek Technisch onderzoek Dader gerichte opsporing Postacties Voorlichtin avonden Doelstelling O.M. zie 1.4.6. ~ er Indicatoren / trend Aantal aanaiften 23 24 9 16 Oolossinasoercentaae 78,3 292 667 25,0 Aantal verdachten O.M. 12 11 10 8 Verdachtenratio 500 45.8 100.0 50.0 ~ 1.6.1. Overige veiligheid: brandt ontploffing Probleem beschrijving Brand veroorzaakt en vergt opsporingsinspanningen vanwege het onrust- en onveiligheidsgevoel I Prioriteit I 1 X 2 3 . .. Aangiften: 134 Oplossings%: 16,7 Verdachten O.M.: 22 Meldin en: 270 18 Jaarplan Helmond 2005 Doelstellin 1.- Zie Masterplan 2005-2009 Het voorkomen van problemen t.a.v. openbare orde en veiligheid, preparatie, repressie en nazorg Er is een gemeentelijk rampenplan Inventarisatie van gebruikte gevaarlijke stoffen bij bedrijven en fabrieken Toepassen nieuwe vuurwerkbesluit 75% van de gebruikersvergunningen in orde bouwplannen controleren op brandveiligheid, altijd alarmopvolging blussen en daarbij - indien mogelijk technische sporen - veiligstellen in navolging op landelijk beleid in voeren van het Risico Inventarisatie 5 steem R.I.S. 123 169 117 119 426 404 463 361 260 179 89 167 13 7 13 8 106 41 109 62 ~ 1.8.1. Rail ongevallen I Prioriteit I 1 2 3 X Probleembeschrijving Spoorwegongevallen komen gelukkig slechts sporadisch voor. De politieafdelingen die een spoorlijn binnen hun gebied hebben worden van tijd tot tijd wel geconfronteerd met zelfdodingen. Op het moment dat deze zaken zich aandienen wordt veelal in samenspraak met de spoorwegpolitie een onderzoek ingesteld naar de toedracht van het ongeval. Doelstelling politie Bij ongevallen verband houdende de de spoorwegen, al dan iet samen met de spoorwegpolitie een onderzoek instellen naar de toedracht van het ongeval. Omdat dit onderwerp voor het eerst is opgenomen in het INP model, zijn vooralsnog hieromtrent geen indicatoren en of trends te vermelden. I Prioriteit I ~ I 2 I 3 I In het samenwerkingsverband van de gemeenschappelijk recherche in het cluster Helmond plus wordt door de 3 Helmondse afdelingen geparticipeerd. Hiervoor worden totaal 35.200 uur beschikbaar gesteld. ~ Samenwerkingsverband G.R. Helmond plus ~ Samenwerkingsverband Flexteam I Prioriteit I ~ I 2 I Ten behoeve van het Flexteam dat medio maart 2005 van start zal gaan worden totaal 8.00 uur beschikbaar gesteld. De 3 Helmondse afdelingen streven ernaar om in ieder geval elke maand een "Blauwe Dag" ingeroosterd te krijgen. Hiervoor zal een beroep worden gedaan aan het Flexteam. ~ Samenwerkingsverband Middenniveau I Prioriteit I ~ I 2 I 3 Aan het regionale samenwerkingsverband Middenniveau wordt door de 3 Helmondse afdelingen in totaal 4800 uur beschikbaar gesteld. 3 19 Jaarplan Helmond 2005 Leefbaarheid Beschrijft de relatie van de persoon tot zijn omgeving; wat neemt men waar, waar heeft men last van en is dus rechtstreeks van invloed op de kwaliteit van de leefomgeving. Vaak gaat het om overtredingen, hetgeen tot gevolg heeft dat niet vaak sprake is van doen van aangifte maar van het melden bij de politie. ~ 2.1.1. Leefbaarheid drugs/drankoverlast I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Overlast van drank en meer nog drugs heeft invloed op het welzijnsgevoel van de burger. Met name het gebruik van drugs is voor velen een opstap naar het criminele circuit. Doelstelling politie Aan ak overlast veroorzaakt door de handel in en . .. Meldingen: 215 Staandehoudingen: 61 Verdachten O.M.: 61 Uren extra: 1600 Controle hangplekken / woonomgeving Controle / toezicht uitgaansgebied Doelstellin 1.- Zie Masterplan 2005-2009 Het plegen van afstemming m.b.t. de inzet van instellingen, woningverhuurders en de politie bij de aanpak van woonoverlast op basis van door de politie uit te brengen rapportages. Het sluiten van horecabedrijven, waar verkoop van alcohol en drugs door horeca- exploitanten aan jeugd getolereerd wordt. Het regisseren en activeren van diverse partners die verantwoordelijkheden hebben. Het instandhouden van het project Oversteek. Op maat treffen van maatregelen tegen de dader Lik-op-stuk beleid toepassen Taakstraf in het officiersmodel Snelrecht in de vorm van estafette Instellen van ontnemingvorderingen. Dealactiviteiten op en rond scholen worden altijd vervolgd Strikte vervolging van de WAHOJ-criteria Actieve aanpak / vervolging hen ne kwekeri"en. ~ Indicatoren / trend ~ Aantal verdachten O.M. 1 4 4 2 Meldinoen 375 348 249 204 Meldinaenratio 27 27 1.9 1.8 I Prioriteit I ~ 2.2.2. Openbare ruimte Overlast uitgaansgelegenheid / horeca Probleembeschrijving Deze vorm van overlast heeft invloed op het welzijnsgevoel van de burger en heeft slechte invloed op de leefbaarheid in de wijk. 1 X 2 3 Doelstelling politie Aanpak overlast in en rondom uitgaansgelegenheden en horeca, door evenementen en in recreatiegebieden. Jaarplan Helmond 2005 20 Indicator Activiteit Meldingen: 86 Controles: horecaproject Aantal staandehoudingen: 42 Uren (extra): 8000 Toezicht in het publieke domein Controle sluitingsuur Deelname aan horecaoverleg Uitvoeren van het horeca project Herijken van het horecastappenplan Toepassen project individuele en collectieve ontze in Doelstellin ... emeente Zie Masterplan 2005-2009 .& Indicatoren trend 85 06 54 04 97 0.9 .& 2.4.2. Wone~ huisvredebreuk I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Deze vorm van overlast heeft invloed op het welzijnsgevoel van de omgeving en verslechtert de leefbaarheid in de wijk. Doelstelling politie Aan ak overlast in de woonom evin . . Meldingen: 43 Zie ook 1.4.4. en 1.4.5. Repressief optreden Doorverwijzing Indien van toepassing Protocol Huiselijk Geweld ..- Vervolgen alle daders huiselijk geweld Mede uitvoering geven aan project huiselijk eweld .& Indicatoren / trend Aantal meldingen 45 22 29 15 Aantal meldingen huiselijk geweld 0 0 0 167 Meldinaenratio . 03 0,2 02 01 Aantal aangiften huisvredebreuk 30 16 22 8 ODlossinasDercentaae 433 81.3 955 1000 Aantal verdachten O.M. 6 17 18 5 Verdachtenratio 182 1000 667 50,0 Aanaiften huiselijk geweld bedreiging - - - 23 Aanaiften huiselijk geweld lichamelijk - - - 60 Aanaiften huiselijk geweld psychisch - - - 11 Aantal verdachten ivm huishoudelijk geweld - - - 74 Aantal dossiers O.M. huiselijk geweld - - - 40 2.5.1. Bedrijven / instellingen: Diefstal/inbraak bedrijven /instellingen Probleembeschrijving Inbraken in bedrijven en instellingen leiden tot financieel nadeel voor bedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Veel voorkomende inbraken hebben negatieve invloed op het welzijnsgevoel. I Prioriteit I 1 2 X 3 Doelstelling politie Terugdringen van aangiften door gericht surveilleren. Bevorderen van de zelfredzaamheid door preventieadviezen en promoten van samenwerkingsverbanden. 21 Jaarplan Helmond 2005 Indicator Activiteit Aangiften: 330 Oplossings%: 10 Verdachten O.M.: 38 Opnemen aangifte Instellen van een onderzoek Opsporen daders Gerichte surveillance op risicovolle objecten en bedrijventerreinen indien van toepassing Adequate reactie op meldingen van collectieve articuliere beveili in Bevorderen privaat / publiekrechtelijke samenwerkin bi" ondernemers. Doelstellin O.M. ..- Op maat treffen van maatregelen tegen de dader Aanpak veelplegers ~ r Indicatoren / trend Aantal aanaiften 260 324 352 304 Ophelderinaspercentaqe 123 102 9.7 12,2 Aantal verdachten O.M. 27 27 29 22 Verdachten ratio 104 83 82 72 ~ 2.5.2. Bedrijven / instellingen: Winkeldiefstal I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Winkeldiefstallen leiden tot financieel nadeel voor bedrijven. Doelstelling politie Reactief optreden bij aangifte. Bevorderen van de zelfredzaamheid door het geven van reventieadviezen. Aangiften: 248 Oplossings%: 73 Verdachten O.M.: 205 . .. Opnemen aangifte Aanpak veelplegers Regelmatige aanwezigheid in winkelgebieden Toe assen ro"ect Collectieve ontze in Keurmerk Veili winkelen . .- Op maat treffen van maatregelen tegen de dader Aanpak veelplegers ~ ~ Indicatoren / trend 198 = Aantal aanaiften 290 312 245 Oolossinasoercentaqe 51,4 631 751 702 Aantal verdachten O.M. 98 189 163 56 Verdachten ratio 334 591 615 27,1 ~ 2.7.1. Overige leefbaarheid Overlast I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Overlast van jongeren heeft een negatieve invloed op de leefbaarheid in de woonomgeving ende beleving van het veiligheidsgevoel. Doelstelling politie In kaart brengen van overlastveroorzakende jongeren. Terugdringen van overlast, veroorzaakt door jeugd. Door corrigerend optreden de jeugd uit het criminele circuit trachten te houden. Leefbaarheid en woongenot in de nabijheid van "hangplekken" bevorderen. Jaarplan Helmond 2005 22 Indicator Activiteit Meldingen: 1.300 Controles: Aantal staandehoudingen: 90 Intensieve controle hangplekken alsmede aantal op actuele overlast gerichte situaties Inzet middels JPP, JPT, schooladoptie, Halt en Stop. De buurtbrigadier investeert stevig in de jeugdproblematiek in het algemeen en in de aanpak van deze problematiek in het bijzonder. In combinatie met verkeer inzet van motorrijders voor controle hangplekken jongeren. Toezicht op afsteken illegaal en I of vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Preventieve controle Citygebied en kleinere winkelcentra in de wijken Repressief optreden tegen bestuurders van fietsen en bromfietsen. Stimuleren project Senioren en Veiligheid Regelmatig zichtbaar aanwezig zijn op kermisterreinen en op activiteitenterreinen. Nick & Linda (nog onbekend of project door aat Doelstellin I.. emeente ~ 2.7.2. Overige leefbaarheid: Bijzondere Wetten Doelstelling politie Handhaven van de Bijzondere wetten door middel van gerichte controles op vergunninghouders. Adviserin ten aanzien van de verstrekkin van "achtaktes en wa enver unnin en. Zie Masterplan 2005-2009 Gezamenlijke doelstelling: instandhouden van professionele zorg en maatschappelijke hulpverlening Bevorderen integrale aanpak problemen Bevorderen veiligheid en voorkomen overlast Opzetten jeugdregistratiesysteem Bestrijden schoolverzuim I.. Op maat maatregelen treffen tegen de dader . .. Meldingen: 61 Controles: zie algemeen gedeelte pagina 5 Aantal staandehoudin en: 34 Ondersteunen schoolprojecten en vergroten van de rol van de Helmondse scholen Ondersteunen Halt bureau Voert regie binnen het JPT Klankbordgroepen I wijkraden Stimuleren woonoverlast overleg Daar waar nodig inzetten Boa's en stadswachten Repressief optreden tegen aanwezigheid van honden. Bij constatering van strafbaar handelen wordt in overleg met de politie ter zake dossier 0 emaakt 1474 1372 1284 1098 105 105 9.9 9.9 8 5 7 6 375 0 288 167 1 1 6 1 125 143 545 125 I Prioriteit I 1 X 2 3 Zie algemeen gedeelte pagina 5 58 38 46 45 04 03 04 04 244 274 272 269 1 4 2 3 0 500 0 1000 2 6 3 1 667 1200 1000 143 23 Jaarplan Helmond 2005 ~ Samenwerkingsverband Buurt aan Zet I Prioriteit I ~ I 2 In het kader van het GSB en IVB van de gemeente Helmond, is de afgelopen 3 jaar extra inzet gepleegd op veiligheid en leefbaarheid in de wijk Binnenstad-Oost. Deze inzet moest extra impulsen geven aan een positieve ontwikkeling van deze wijk. Verder werden door deze inzet de processen van de verschillende herstructureringen begeleid en ondersteund. Het vergroten van veiligheid en leefbaarheid in Binnenstad-Oost, alsmede begeleiding en ondersteuning van de verschillende herstructureringen zijn nog steeds noodzakelijk. Dit om de nieuwe wijk in het proces van oud naar nieuw, een goede start te kunnen geven. 3 24 Jaarplan Helmond 2005 Maatschappelijke Integriteit ~ 3. Maatschappelijke Integriteit Algemeen Landelijk en regionaal gezien wordt hier beschreven het beperken van en optreden tegen (veelal) georganiseerde misdaad en het omgaan met de multi-etnische samenleving gepaard gaande criminaliteit. Lokaal gezien gaat het hier om: handel in verdovende middelen, fraude, jeugdcriminaliteit en uitvoeringsprojecten op verkeersgebied. ~ 3.1.1. Illegale handel: Drugshandel I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving De integriteit van de samenleving komt in het geding. Georganiseerde handel in drugs is vaak ook gerelateerd aan andere vormen van zware criminaliteit. Doelstelling politie Aanpak van de georganiseerde handel in drugs. Het ontmantelen van criminele organisaties. Ontnemen van geldelijk gewin uit criminele activiteiten. Het thuiskweken van hennep zorgt structureel voor overlast in de woonomgeving en gaat gepaard met een groot veiligheidsrisico. Om dit fenomeen te bestrijden is door diverse partners een convenant afgesloten met de bedoeling het probleem gezamenlijk aan te pakken. Elke partner levert binnen haar mogelijkheden een inspanning om het probleem daadkrachtig aan te pakken. Ontwikkelingen geven aan dat thuiskweken nog steeds lucratief is en met name voor de organisatoren van deze activiteit. De opbrengsten van het "Groene Goud" worden door die organisatoren aangewend voor de ontwikkeling van andere lucratieve activiteiten. Indien gekozen blijft worden voor een aanpak van slechts de thuiskweker en niet de organisatoren, dan blijft het dweilen met de kraan open en zal de overlast en de evaarzettin bli"ven bestaan. . .. Dossier O.M.: 60 Verdachte O.M.: 94 Aantal te ontmantelen hennepkwekerijen: 70 Uren ontmantelen hennepkwekerijen: 1750 Verzamelen van informatie van dealeradressen, mobiele dealers en telers van nederwiet, met het doel drugshandelaren op te sporen. Onderzoeken tot en ruimingen van hennepkwekerijen en organisaties. Onderzoek handel in harddrugs. Gebruik maken van bijzondere opsporingsmethoden. Aanpak van alternatieve verkooppunten Aanpak van beroepsmatige georganiseerde teelt van hennep Berekenen van wederrechtelijk verkregen voordeel. Informeren en adviseren omtrent te nemen bestuurlijke maatregelen. Zie Masterplan 2005-2009 Het plegen van afstemming m.b.t. de inzet van instellingen, woningverhuurders en de politie bij de aanpak van woonoverlast op basis van door de politie uit te brengen ra orta es 1.- Op maat treffen van maatregelen tegen de dader Aanpak / vervolgens eigenaren van hennepkwekerijen in vervolg van lokale rioriteiten 43 52 26 923 75 100 29 828 70 81 31 936 43 66 35 800 Jaarplan Helmond 2005 25 Probleembeschrijving De integriteit van de samenleving komt in het geding. De dreiging van terroristische aanslagen heeft een grote invloed op het veiligheidsgevoel van de burger. I Prioriteit I ~ 3.1.3. Illegale handel: Wapenhandel 1 X 2 3 Doelstelling politie Het toenemend bezit en gebruik van vuurwapens leiden tot een stimulans van de illegale handel. Vuurwapencriminaliteit heeft een grote impact op de samenleving. Bestrijding van zware georganiseerde wapenhandel. Het ontmantelen van criminele organisaties. Ontnemen van eldelïk ewin uit criminele activiteiten. Bestrïden van terrorisme. Dossier O.M.: 7 Verdachte O.M.: 7 Uren (extra): 1000 . Bevorderen van intensieve controle op wapens (en drugs) in het uitgaansleven Binnen 2 x 24 uur reageren op meldingen van aanwezigheid van een vuurwapen. Bij aantreffen van een vuurwapen, onderzoek doen naar de herkomst van dit wapen. Ondersteunen van regionale onderzoeken. Het terugdringen van illegale wapenhandel. De zware criminaliteit is voor de afdeling Regionale Recherche. 1.- Op maat maatregelen treffen tegen dader. ~ Indicatoren / trend Aantal verdachten O.M. 10 9 12 8 Aantal dossiers O.M. 9 9 14 7 Probleembeschrijving Teveel jeugdigen glijden af in het criminele circuit en veroorzaken veel nadeel voor de maatschappij en de samenleving. I Prioriteit I ~ 3.4.1. Jeugd: Jeugdcriminaliteit 1 X 2 3 . jeugdigen uit het criminele circuit . Strafbare feiten gepleegd door jeugdigen, zo snel mogelijk onderbrengen bij Halt . . . ~ , Indicatoren / trend Aantal aanqehouden minderiariae verdachten 243 194 314 240 Percentaae HALT verwiizinaen - - - 75 Aantal HALT verwiizinqen - - 83 143 Aantal dossiers O.M. 41 116 173 30 Percentaqe politiesepots minderiariqen 6 3 18 4 Inleiding Controle op de naleving van verkeersregels die een directe invloed hebben op de verkeersveiligheid hebben prioriteit. De gemeente en politie Helmond nemen samen deel aan het project LIMIT. I Prioriteit I ~ 3.5. Weg 1 X 2 3 Doelstelling politie Bevorderen van de verkeersveili Verkeersveiligheid . .. . Statische controle. Controle met lasergun. Brom / snorfietscontrole. Deelname aan het emeenteli'k . . . 26 Jaarplan Helmond 2005 ~ 3.5.1. Weg: Snelheid . Gefaseerde realisering van het concept Duurzaam Veili 18092 18754 21939 2798 4275 4798 I Prioriteit I 1 2 3 X Probleembeschrijving Verkeersonveilig rijgedrag (zoals te hoge snelheid) leidt vaak tot zware ongevallen met (zwaar) gewonden en/ of dodelijke slachtoffers. Binnen de bebouwde kommen liggen wegen waar hoge snelheden kunnen worden bereikt. Belangrijke wijkontsluitingswegen hebben veel conflictpunten, evenals wegen in industriegebieden. Er bestaan 30 km/u zones waarin echter onvoldoende infrastructurele maatregelen zijn genomen straat. Reactieve aan Bekeuringen: 11.900 Staandehoudingen: 600 Controles: 2000 uur Het aantal snelheidsverbalen kan door de afdeling HCE nimmer gerealiseerd worden omdat de infrastructuur zich, met uitzondering van een klein aantal wegen, niet leent voor controle middels radarapparatuur. De wegen waar snelheidscontrole middels radarapparatuur wel mogelijk is, zijn grotendeels voorzien van flitspalen. . Het aantal bestaande flitspalen blijft gehandhaafd. Bezien of de plaats van de flitspalen juist is. Controles in afdelings- of clusterverband. Inzet van voor bediening van meetapparatuur en besturen van dienstvoertuigen door competente medewerkers. Op de diverse "Black spots" en gevaarlijke trajecten zonder flitspalen worden snelheidsovertreders staande gehouden en meteen aangesproken op het rijgedrag. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de lasergun en mobiele radar van de cluster. De regionale Verkeershandhaving verwerkt afzonderlijk de overtredingen die worden vastgesteld met de onder hun beheer staande palen en op de vastgestelde mobiele controleplaatsen. Er zijn 30 en 60 km/u zones waar zodanige infrastructurele verkeersmaatregelen zijn genomen dat minstens 80% van de motorvoertuigen zich aan de limiet houdt. Hier wordt de snelheid gehandhaafd bij gevaarzetting. Invorderen rijbewijs en inbeslagneming voertuig bij grote (50/70 km/u) overschrijding maximum snelheid. Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag door rijbewijshouders. Deelnemen aan verkeersoverleg als gemandateerde Besluit Algemene Bepalingen inzake het We erkeer BABW . . . . . . . . Jaarplan Helmond 2005 27 1.- Goed wegbeheer. Duurzaam veilig 2e fase. Bevorderen verkeersoverleg met toepassing BA BW met gemandateerde politie en anderen. Gebruiken analyses Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Analyses op locatie. Doen van O-metingen en meten vervoersbewegingen en snelheid op ongevaltrajecten en black spots. Bevorderen dat de regionale verkeershandhaving kan worden ingezet op gevaarlijke trajecten. Ondersteunen verkeersveil ig heidsorga n isaties. Actieve voorlichtin en reventie. 1.- Gedragingen afdoen via het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Hoge snelheidsovertredingen maatwerk vervolging. Verwerken processen-verbaal en Tobiasfeiten. Boetes, detentie en ontzegging rijbevoegdheid motorvoertuigen. Invorderingsprocedure toepassen. Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag door ri "bewi 'shouders. ~ Indicatoren / trend Aantal bekeurinaen 13.386 12.660 15.523 15.637 Aantal staandehoudinaen 197 226 330 532 Probleembeschrijving Gebruik van alcohol in het verkeer leidt vaak tot zware ongevallen met (zwaar) gewonden en/ of dodelijke slachtoffers. I Prioriteit I 1 X ~ 3.5.2. Weg: Alcohol 2 3 Doelstelling politie Bevorderen van de veili . .. Pv's: 177 Aantal verdachten O.M.: 180 Controles: 1685 uur Blaastesten: 2250 Dadergericht onderzoek naar de invloed van alcohol, drugs en medicijnen bij verkeersongevallen en tijdens reguliere surveillances. Standaard ademtest bij behandeling verkeersongeval. Controles in afdelings- of clusterverband. Deelnemen aan alle landelijke en regionale grootschalige alcoholcontroles Deelnemen aan de jaarlijkse Zuid- Nederlandse sportkantinecontroles Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag door ri'bewïshouders. Doelstellin emeente 1.- Voorlichting omtrent rijden onder invloed. Ondersteunen verkeersvei I igheidsorga n isaties. Actieve voorlichtin en reventie. 28 Jaarplan Helmond 2005 1.- Maatwerk vervolging. Voorkomen recidive. Toepassen estafette, detentie en alternatieve bestraffing. Toepassen maatregelen betreffende rijbewijzen. Invorderingsprocedure toepassen. Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag door rïbewïshouders. 75 125 79 75 121 78 15 32 57 I Prioriteit I 1 2 3 X Aantal dossiers OM Aantal verdachten OM alcoholmisdrïven Aantal bekeurin en ~ 3.5.3. Weg: Gebruik gordel/helm Probleembeschrijving Het niet (goed) gebruiken van de gordel en of helm leidt vaak tot (zwaar) gewonden en/ of dodelijke verkeersslach toffers. straat. Reactieve aan Bekeuringen gordel: 465 Bekeuringen helm: 465 Staandehoudingen: 1100 Controles: 1400 uur Controles in afdelings- of clusterverband. Controle door motorrijders (gordel en helm). "Staande" controles op het gebruik van autogordel, dan wel het dragen van een helm. Doelstellin 1.- Zie Masterplan 2005-2009 . Ondersteunen verkeersvei I igheidsorgan isaties. Voorlichting over dragen gordel en helm Actieve voorlichtin en reventie. . . 1.- . Gedragingen afdoen via het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Verwerken processen-verbaal en Tobiasfeiten. ~ Indicatoren / trend Aantal bekeurinqen 920 1525 1818 1254 Aantal staandehoudinqen 913 1521 1799 1229 ~ 3.5.4. Weg: rood licht I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Het negeren van roodlichtsignalen leidt vaak tot verkeersongevallen met (zwaar) gewonden en/ of dodelijke slachtoffers. Doelstelling politie Bevorderen van de veili Bekeuringen: 1918 Staandehoudingen: 340 Controles: 1100 uur Uitvoeren van het project LIMIT Controles in afdelings- of clusterverband. De regionale Verkeershandhaving verwerkt afzonderlijk de overtredingen die worden vastgesteld met de onder hun beheer staande palen en op de vastgestelde mobiele controleplaatsen. Op de diverse "Black spots" en gevaarlijke trajecten zonder flitspalen worden overtreders indien mogelijk staande gehouden en meteen aangesproken op het ri . ed ra . . .. Jaarplan Helmond 2005 29 Inleiding Politieinzet evenementen is vanwege verkeersveiligheid en handhaving openbare orde. De verantwoordelijkheid voor een ordelijk en veilig verloop ligt bij de organisatoren van de evenementen. Doelstellin emeente 1.- . Wegenstructuur creëren en verkeersmaatregelen maatregelen nemen conform "Duurzaam veilig 2e fase", 1.- Maatwerk vervolging. Voorkomen recidive. ~ 3.6. Openbare orde Optimaal wegenonderhoud met voortdurende analyse ontwikkeling verkeersonveiligheid: Vastleggen "Black spots". Bezien of verkeersregelinstallaties (VRI's) nodig zijn of andere verkeersmaatregelen beter toepasbaar zijn bij verkeersgevaarlijke situaties. Bijvoorbeeld snelheidsremmers, uitritconstructies, plateaus, rotondes et cetera. Bij aanleg rotondes binnen de bebouwde kom fietsers voorrang. Buiten de bebouwde kom fietsers geen voorrang. Optimale zichtbaarheid fietsers in constructie rotondes. Bezien of VRI's optimaal zijn ingesteld voor de verschillende soorten verkeersdeelnemers. Knipperend oranje voetgangerslicht toepasbaar? Overleg met handhavers over juiste repressieve aanpak van verkeersovertreders. Ondersteunen verkeersvei lig heidsorga n isaties. Actieve voorlichtin en reventie. Toepassen estafette, detentie en alternatieve bestraffing. Toepassen maatregelen betreffende rijbewijzen. Invorderingsprocedure toepassen. Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag door rïbewïshouders. 2112 203 2103 428 2574 531 2206 571 I Prioriteit I 1 X 2 3 Doelstelling politie Beheersen van verkeersveiligheid en openbare orde bij sportevenementen. ~ 3.6.1. Openbare orde: Evenementen sport I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Het bijeen komen van grote groepen mensen leidt vaak tot (verkeers-) overlast. Het bewaken van bepaalde structuren hierbij is noodzakelijk. Doelstelling politie Bevorderen van de zelfredzaamheid. Toezicht houden bij evenementen. Het leveren van een bijdrage aan het ongestoord en ordelijk verloop van evenementen. Voetbal Helmond Sport Ook voor het seizoen 2004 - 2005 is er weer een convenant afgesloten waarin de verantwoordelijkheden van - en de afspraken tussen de ketenpartners betaald voetbal Helmond Sport zijn vastgelegd. Het convenant is ondertekend door Helmond Sport, supportersvereniging Helmond Sport, de gemeente Helmond, regiopolitie Brabant Zuid-Oost en justitie Den Bosch. Helmond sport is een verantwoordelijkheid van Helmond Centrum en krijgt daarbij personele ondersteuning van de afdelingen in het cluster Peelland. Er worden in 2005 circa 27 thuiswedstrijden gespeeld. Deze wedstrijd zijn in het kader van de voorbereiding, competitie, nacompetitie en Amstel- cup, Er vindt een intensieve begeleiding van supporters plaats in het kader van kennen en gekend worden. Tevens wordt ook deelgenomen aan het adoptiemodel en hierbij worden de supporters bij Jaarplan Helmond 2005 30 uitwedstrijden begeleidt. Er wordt naar gestreefd het aantal B en C scenario's terug te brengen met als gevolg dat ook de inzet van personeel zal afnemen. In totaal zullen er voor de inzetten bij thuiswedstrijden en begeleiding van uitwedstrijden 4570 uren inzet worden gepleegd. Voetbal PSV In het kader van regionale afspraken bestaat er voor de 3 Helmondse afdelingen voor de wedstrijden van PSV een leveringsplicht t.a.v. de wedstrijden die gespeeld worden in Nederlands en of Europees com etitieverband. In samenwerking met de H3 zowel repressief als preventief toezicht houden bij voetbalwedstrïden Helmond S ort en PSV ~ 3.6.2. Openbare orde: Evenementen / demonstraties I Prioriteit I ~ Probleem beschrijving Het bijeen komen van grote groepen mensen leidt vaak tot (verkeers-) overlast. Het bewaken van bepaalde structuren hierbij is noodzakelijk 2 3 Doelstelling politie Bevorderen van de zelfredzaamheid. Toezicht houden bï demonstraties Aantal demonstraties: 2 Aantal uren: 30 uur In het kader van de openbare orde en verkeersveiligheid toezicht houden bij een eventuele demonstratie . .. ~ 3.6.3. Openbare orde: evenementen overig I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Het bijeen komen van grote groepen mensen leidt vaak tot (verkeers-) overlast. Het bewaken van bepaalde structuren hierbij is noodzakelijk. Doelstelling politie Bevorderen van de zelfredzaamheid. Toezicht houden bï evenementen Aantal evenementen: 39 Aantal uren: 2100 Het noodzakelijke toezicht houden bij de door de gemeente en of andere organisaties te organiseren evenementen zoals: carnaval, avondvierdaagse, Artimond, kermissen, Kasteelconcerten, wielerronde, Pro Tour, Jazz in Catstown en Sinterklaas. ~ 3.6.4. Openbare orde: aantasting openbare orde I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Aantasting van de openbare orde tast de maatschappelijke integriteit aan en het welzijn van de bevolking. enbare orde. Aantal misdrijven: 29 Aantal uren: 3800 uur Daar waar sprake is van verstoring van de openbare orde onmiddellijk reactief optreden Er zijn weliswaar uren begroot, mochten deze uren niet geheel noodzakelijk zijn dan kunnen deze ingezet worden ten behoeve van onvoorzienbare zaken zoals terreurdreiging of extra toezicht verband houdende hiermee. ~ Indicatoren / trend Aantal misdrijven 12 10 21 21 Aantal verdachten O.M. 16 9 22 15 ODlossinaDercentaae 857 1000 750 75,0 Jaarplan Helmond 2005 31 ~ 3.7.1. Overige maatschappelijke integriteit: discriminatie Probleembeschrijving Discriminatie op grond van afkomst, kleur en of ras is een aantasting van de fundamentele rechten van de mens. Doelstelling politie Aan ak en 0 s orin I Prioriteit I 1 X 2 3 ~ 3.6.2. Overige maatschappelijke integriteit: vreemdelingenzorg Probleembeschrijving Een groot deel van de in Nederland verblijvende vreemdelingen leeft in de illegaliteit. Alleen legaal verblijf is toegestaan. I Prioriteit I 1 X 2 3 Doelstelling politie Hoewel deze zaken formeel bij de vreemdelingendienst liggen, blijft in ieder geval voor de afdelingen het handhaven en toepassen van de vreemdelingenwetgeving. Daarnaast heeft de afdeling HOO in en rondom het AZC gebouw in het kader van openbare orde ook een toezichthoudende taak. De afdeling stelt hiervoor 500 uur beschikbaar. Islam Naar aanleiding van de moord op Van Gogh heeft zich in Nederland een ontwikkeling voorgedaan die extra aandacht en zorg vraagt in de richting van onder andere Islamitische organisaties en daaraan gerelateerde activiteiten. Met name door de integrale benadering van het fenomeen en in het kader van veiligheid en handhaven van openbare is er voor de politie een nadrukkelijke rol weggelegd. In Helmond zijn nagenoeg alle kantoren en gebouwen (moskees) van Islamitische organisaties in het werkgebied van Helmond Centrum te vinden. Verder woont het overgrote deel van de islamitische georiënteerde inwoners van Helmond in dit zorggebied en met name in de Binnenstad-Oost. Het zorgen voor een open discussie en goede communicatie kan bijdragen aan een goede beheersing van de situatie in de toekomst. Jaarplan Helmond 2005 32 Dienstverlen i ng ~ 4. Dienstverlening algemeen Dienstverlening betreft de tevredenheid van de burger over de kwaliteit van de politiezorg, de bereikbaarheid en de beschikbaarheid en de symboolfunctie van de politie. ~ 4.1. Dienstverlening: Bereikbaarheid en beschikbaarheid Probleembeschrijving De tevredenheid over de politie van de burger wordt in belangrijke mate bepaald door de bereikbaarheid, de kwaliteit van de dienstverlening en de symboolfunctie van de politie. I Prioriteit I 1 X 2 3 ~ Indicatoren trend Probleembeschrijving Slachtoffers van misdrijven hebben vaak behoefte aan vakkundige opvang. 696 686 702 755 757 686 I Prioriteit I 1 2 3 X ~ 4.3. Dienstverlening: Slachtofferzorg Doelstelling politie Verlenen van eerste hul aan slachtoffers. Het ade Aantal doorverwijzingen: 500 . .. Zorgvuldig omgaan met meldingen en aangiften van slachtoffers. Informatie verstrekken over slachtofferhulp en naar de juiste instanties doorverwijzen. Uitreiken aangiftemap en advies op basis van de aangifte. Harde en zachte normen aan de orde stellen tijdens vormen van interne en externe communicatie. oede 1 e 0 van en doorwi 'zin slachtoffers ~ Indicatoren / trend I Aantal doorverwiizinaen naar slachtofferhulp/WO 180 63 7,8 7.4 I Aantal verwiizinaen slachtofferzora 1180 476 544 482 ~ 4.4. Klachten I Prioriteit I 1 X 2 3 assen van de re Benoemen en uitvoeren leerpunten uit klachten . .. Aantal klachten: 26 ~ Samenwerkingsverband JPP en JPT I Prioriteit I ~ 2 De samenwerkingsverbanden zijn het Jeugd Preventie Project en het Jeugd Preventie Team. 3 Jaarplan Helmond 2005 33 Interne Performance Onder Interne Performance wordt verstaan de interne organisatie van het bedrijf. Hierbinnen worden uren gepland maar niet verantwoord (deze komen terug in de operationele velden 1,2,3,4,7 en 8) Probleembeschrijving Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het !NP-model verantwoord. I Prioriteit I ~ 5.1. Interne performance: Intake 1 X 2 3 Doelstelling Op een professionele wijze de eerste opvang van publiek realiseren. De openingstijden van de diverse bureaus in Helmond staan vermeld in het algemene gedeelte ~ 5.2. Interne performance: Noodhulp I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het !NP-model verantwoord. laatse ~ 5.3. Interne performance: Toezicht en handhaven I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het INP-model verantwoord. ~ 5.4. Interne performance: Opsporen I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het !NP-model verantwoord. ~ . Indicatoren / trend Aantal verdachten O.M. 809 1328 1451 809 Percentaae oohelderina aanGiften totaal 147 136 18.7 196 PercentaGe oohelderina misdrijven totaal 175 161 242 254 Verdachten ratio totaal 122 170 22.3 114 Doorloootiid in daaen 615 2977 136.1 758 ~ 5.5. Interne performance: Operationele ondersteuning I Prioriteit I 1 X 2 3 Probleembeschrijving Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het INP-model verantwoord. Doelstelling politie Op een vakkundige wijze ondersteunen van de operationele processen. Het betreft hier de OPC alsmede alle coordinerende taken, muv planning. De uren van de OVD staan vermeld bij het INP hoofdstuk Dienstverlening. Jaarplan Helmond 2005 34 Bijzondere Politietaken Bijzondere politietaken zijn taken die aan de politie zijn opgedragen in het kader van (Iands-) veiligheid, het uitreiken van arrestatiebevelen en andersoortige werkzaamheden. ~ 8. Bijzondere politietaken ~ 8.1. Bijzondere Politietaken: Executietaak algemeen I Prioriteit I X 1 2 3 Probleembeschrijving De voorraad executieopdrachten groeit. Rijbewijscontroles worden te weinig uitgevoerd, waardoor nagenoeg geen innemingen van rijbewijzen Wet Mulder plaatsvindt. Hierdoor groeit het aantal buitengebruikstellingen van voertuigen. Deze worden evenmin adequaat uitgevoerd, waardoor het aantal gijzelingen groeit. Cellengebrek frustreert de uitvoering van vonnissen vrijheidsstraffen bij aanhouding en gijzelingen Wet Mulder. Er kan te weinig druk worden uitgeoefend op wanbetalers bij geldboetes. Dit alles leidt tot een verkeerd signaal bij wetsovertreders en tot machteloosheid bij de overheid De regionale aanpak van veel plegers en het daadwerkelijk vergoeden van schade aan slachtoffers in samenhang met het voortdurende gebrek aan cellen maakt het noodzakelijk dat vrijheidsbenemingen centraal wordt geregisseerd. Om te voorkomen dat het cellengebrek nijpender wordt dient de afdeling meer druk te leggen op het betekenen in persoon van vonnissen, inning van de gelden, rijbewijscontroles en buitengebruikstelling van voertuigen. Wetsovertreders worden zich ervan bewust dat men de straffen niet ontloopt bij niet betalen van de schadevergoedingen aan slachtoffers en boetes en bij het niet uitvoeren van taakstraffen Doelstelling politie Alle binnen ekomen stukken worden in . .. estuurd. Vonnis vrijheidsstraf: 65 Vonnis taakstraf: 20 Geldboete arrestatiebevel: 202 Bevragen rijbewijs Wet Mulder: 14.600 Innemen rijbewijs Wet Mulder: 146 Buitengebruikstelling Wet Mulder: 500 Gijzeling Wet Mulder: 95 Dadelijk na ontvangst van de executieopdracht wordt een aanvang gemaakt met de uitvoering van arrestatiebevelen, buitengebruikstelling voertuigen en gijzeling. Prioriteit wordt achtereenvolgens gegeven aan veel plegers, niet vergoeden van schade, ontneming, geldboetes en gijzeling. De regionale executiecoordinator voert overleg met het LCA, Arrestantenzorg en Frontoffice over de arrestatie inzake principale vrijheidsstraf, schadevergoeding, ontneming, geldboetes en gijzeling. Gezien het ontbreken van celcapaciteit in de politieregio Brabant Zuidoost wordt met Arrestantenzorg overleg gevoerd voorafgaand aan arrestatie of i'zelin voor enkele da en. Op grond van het executieconvenant alle opgedragen verzoeken tot arrestatie inzake principale vrijheidsstraf, schadevergoeding, ontneming en geldboetes uitvoeren. Alle opgedragen verzoeken tot gijzeling Wet Mulder uitvoeren. 80% van de executieopdrachten wordt binnen 3 maanden afgehandeld; 100% is binnen 6 maanden af edaan. Jaarplan Helmond 2005 35 Bijlage Naam indicator ~ Aangifteratio (totaal) ~ Aangifteratio woningen ~ Aanrijdmgenratio ~ Doorlooptijd (in dagen) ~ Meldingenratio (totaal) ~ Ophelderingspercentage ~ Spoedeisende meldingen " binnen normtijd (%) ~ Verdachten ratio (totaal) Formule van berekening / Toelichting Aangiften (totaal) x 1.000 Inwoners Het aantal aangiften per 1000 inwoners. De indicator is erop gericht gebieden met een verschillend aantal inwoners met elkaar te vergelijken. Aangiften totaal Woningen x 1.000 Het aantal aangiften per 1000 woningen. De indicator is erop gericht gebieden met een verschillend aantal woningen met elkaar te vergelijken. Aanrijdingen Inwoners x 1.000 Het aantal aangiften per 1000 inwoners. De indicator is erop gericht gebieden met een verschillend aantal inwoners met elkaar te vergelijken. Gemiddelde Indicator om de efficiency bij de politie inzichtelijk te maken. Dit betreft het aantal dagen vanaf het opnemen van een aangifte tot versturen van een PV naar Justitie. Meldingen (totaal) x 1.000 Inwoners Het aantal meldingen per 1000 inwoners. De indicator is erop gericht gebieden met een verschillend aantal inwoners met elkaar te vergelijken. Betreft meldingen waarvan vaak geen aangifte wordt gedaan. Aangiften o~gehelderd x 100% aangiften Geeft het percentage weer van het aantal opgehelderde zaken op het aantal aangiften. Aantal spoedeisende meldingen binnen reactienorm Aantal spoedeisende meldingen x 100 Geeft weer in welke mate binnen de gestelde normtijd ter plaatse is gekomen. (Totaal) aantal verdachten OM (Totaal) aantal misdrijven Geeft het resultaat van de inspanningen op gebied van opsporing van verdachten weer. x 100 Jaarplan Helmond 2005 36 |