• Bestuur
  • Commissiestukken Jaarplan Helmond politie Brabant Zuidoost

Commissiestukken Jaarplan Helmond politie Brabant Zuidoost

Documentdatum 23-05-2005
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 5 april 2005

Ond,erwerp: Jaarplan Helmond van de politie Brabant Zuid-oost

Inhoud:

In het Jaarplan Helmond 2005 geeft de politie Brabant Zuidoost aan welke taken zij zich stelt in 2005 en hoe

dientengevolge de uren besteding voor het bereiken van die resultaten wordt begroot.

1

Cie ABA

Bijlage:

~ APR. 2001 ~. 5A

Financiële aspecten en dekking: Geen

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Jaarplan Helmond 2005 Politie Zuidoost Brabant

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie ABA op 18 april 2005 en de gemeenteraad op 3 mei 2005 met als doel van het jaarplan

kennis te nemen.

jaarplan politie zo Brabant 2005

Pagina 1 van 2

Inhoudsopgave

4 Bladzijde

Vooraf

2

Algemeen 2005

3-7

Jaarplandiskette

8-10

Prioriteiten

11

Adiviteitenplan

12

Veiligheid

13-19

Leefbaarheid

20-24

Maatschappelijke Integriteit

25-32

Dienstverlening

33

Interne Performance

34

Bijzondere politietaken

35

Bijlage

Verklaring ratio's

36

Jaarplan Helmond 2005

1

Geachte lezer,

Ieder jaar maakt een politieafdeling (in het kader van de vigerende regionale systematiek van de

beleidscyclus) een afdelingsjaarplan, als een concept beleidsplan voor de lokale driehoek van

Burgemeester, Officier van Justitie en politie / afdelingschef(s).

Voor u ligt het gezamenlijke jaarplan voor de 3 Helmondse Afdelingen voor het jaar 2005. De

jaarplannen van de afzonderlijke afdelingen zijn eventueel beschikbaar.

0

Het jaarplan 2005 van de politie is volgend op de door het "bevoegd gezag" uitgestippeld

beleid.

Het bevoegd gezag in deze is meerledig.

De minister van Binnenlandse Zaken heeft (in samenspraak met de Minister van Justitie), met

in het achterhoofd de behoefte aan landelijke aansturing van de politie, met de Korpsbeheerder

van de Regio Brabant Zuid-Oost een convenant gesloten m.b.t. tot de aanpak van een aantal

speerpunten van beleid. De Helmondse afdelingen hebben daarin een afgeleide landelijke (doch

regionaal geconformeerde) opdracht.

Het Regionaal College, (Burgemeesters in de regio en de Hoofdofficier van Justitie) heeft in

samenspraak een aantal regionale uitgangspunten en prioriteiten vastgesteld. Ook hierin

hebben de Helmondse afdelingen een afgeleide regionale opdracht.

De lokale Driehoek stelt, mede op basis van het gemeentelijke integraal Veiligheidsbeleid, de

lokale prioriteiten.

Daar waar het moge lijken dat deze wensen strijdig zijn, dient opgemerkt te worden dat de

wensen en prioriteiten in elkaars verlengde liggen, en dat met de landelijke wensen de lokale

veiligheidssituatie OOK gediend is.

0

0

Het voorliggende jaarplan is dan ook geen lokaal "beleids"- document, doch veelmeer een

capaciteitsbegroting, en een verantwoording "vooraf" van de beschikbare politiecapaciteit, en

hoe deze in Helmond besteed zal gaan worden, en welke resultaten worden nagestreefd.

Uiteraard zal daarbij zo veel als mogelijk is worden aangesloten bij het gemeentelijke

Integraal Veiligheidsplan. In dit jaarplan zult u dan ook op de betreffende plaatsen de

verwijzingen naar dat plan tegenkomen.

De verdeling van de capaciteit is grotendeels gemaakt op basis van ervaringsgegevens van

de afgelopen jaren.

De in het jaarplan opgenomen cijfers zijn dan ook vaak geen "streefwaarden" doch veelmeer

het rekening houden met, op basis van ervaring in combinatie met trends, een bepaald

werkaanbod.

Onverwachte fenomenen (zoals in 2004 de nasleep van de moord op Theo van Gogh) kunnen

de voorgestelde capaciteitsverdeling beïnvloeden en zullen steeds leiden tot het herzien van

de prioriteiten. Deze "beleidskeuzes" en de consequenties daarvan voor de capaciteit, zullen

steeds voorgelegd worden aan de lokale driehoek.

De indeling en vormgeving van dit jaarplan is binnen de politieregio uniform, en qua indeling

georiënteerd op de landelijke standaard van het Informatiemodel Nederlandse Politie.

De politiechef Helmond

Jan van Gestel.

en de afdelingschefs

Rob Lingeman,

Gerard van de Ven,

Marc Plaum,

Helmond Oost

Helmond Centrum

Helmond West

2

Jaarplan Helmond 2005

Algemeen 2005

Extremisme:

De wettelijke basis van de Nederlandse Staat is de Grondwet. Deze wet is het fundament waarop

onze samenleving haar waarden en normen en haar bestaansrecht op baseert. Het recht van vrije

meningsuiting en het vrije recht van geloofsbelijdenis zijn o.a. onlosmakelijk aan onze

democratische rechtstaat verbonden.

Het palet van diversiteit op het gebied van cultuur, godsdienst en politiek veroorzaakt ook

spanningen binnen deze samenleving. Een samenleving die groepen en individuen herbergt die de

grondwettelijke waarden en normen bewust schenden.

Om hun visie c.q. levensbeschouwing kracht bij te zetten gaan zij niet de openbare discussie aan.

Zij grijpen naar de middelen van geweld en intimidatie en gaan daarmee ver over de

tolerantiegrens van het toelaatbare heen. Hiermee ondermijnen zij de veiligheid en de algemeen

geldende waarde en normen van de Nederlandse samenleving.

Na 2 november 2004 is Nederland nadrukkelijk veranderd. Het motief op de moord op Theo van

Gogh heeft een enorme verontwaardiging en een gevoel van onveiligheid veroorzaakt. Een grove

ontoelaatbare aantasting op de Nederlandse rechtsorde. Extreem gedrag roept extreem gedrag op.

Om in een vroeg stadium op extreem gedrag te kunnen reageren zal de politie investeren in haar

informatiepositie in de wijk. Vanuit de omgevingsgerichte aanpak zal extra aandacht gevraagd

worden om informatie betreffende dit onderwerp te verzamelen. Er wordt voorlichting gegeven op

scholen en aan surveillance eenheden om signalen van radicalisering te herkennen.

Deze informatie zal gebruikt worden om vroegtijdig preventief alsook repressief en waar mogelijk

ook integraal in te grijpen. In geval van ernstige strafbare feiten zullen hieraan extra prioriteit

toegekend worden. Tevens zal waarnodig extra toezicht verleend worden door de politie als de

noodzaak daartoe noopt en als andere oplossingen niet mogelijk zijn.

Bewaking/ Beveiliging:

In 2004 zijn wij in onze directe omgeving geconfronteerd met het ongewenste gedrag van

maatschappelijke intolerantie. Binnen de politie - organisatie werd de keuze gemaakt om een

aantal objecten waartegen de dreiging was gericht 24 uur per dag te bewaken. Door deze

onverwachte extra investering moesten andere projecten tijdelijk worden stilgelegd of worden

verplaatst. Dit doorkruiste afspraken met partners die wij als politie voor 2004 hadden gemaakt.

Uiteraard is er binnen het gemaakte activiteitenplan 2005 van de politie Helmond enige flexibele

ruimte. Bij calamiteiten kunnen door de "driehoek" nieuwe prioriteiten worden gesteld. Als dit

echter een zodanige impact heeft op de gehele bedrijfsvoering en dienstverlening van de politie

dan mag vanuit de gemeente verwacht worden dat zij aanvullende maatregelen neemt zoals b.v.

camera toezicht het inhuren van een particulier beveiligingsbureau etc. Op deze manier kan de

politie haar taken rondom opsporing, handhaving en informatievergaring en serviceverlening naar

de burger toe blijven vervullen.

Voetbal:

Voetbal heeft een prominente plaats in het activiteitenplan 2005 van de politie Helmond. Dit kan

ook niet anders met een Helmondse en een Eindhovense vereniging in het betaalde voetbal.

De KNVB wil vanaf volgend seizoen na de gewone competities van de eredivisie en eerste divisie

play- offs laten spelen. Dit moet leiden tot meer spanning en kwaliteit. De Raad van

hoofdcommissarissen en de korpsbeheerders hebben al aangegeven het onaanvaardbaar te vinden

om nog meer capaciteit vrij te maken ten behoeve van het voetbal. De balans tot andere

prioriteiten in de stad zou dan ernstig onder druk komen te staan.

Communicatie:

Dit JaarplanfActiviteitenplan 2005 is een capacitaire begroting van de doelstellingen en activiteiten

die op de genoemde prioriteiten wordt ingezet. Doelstellingen die deels door de centrale overheid

worden aangereikt en deels uit de vraag van de omgeving worden herleid.

Dit plan is openbaar en geeft een beeld van de geprioriteerde inzet van de politie in Helmond voor

2005. Het plan is afgeprocedeerd in het driehoeksoverleg van 26 januari 2005 en wordt besproken

in de commissie ABA van de gemeenteraad Helmond.

3

Jaarplan Helmond 2005

Vanaf september 2004 zijn de drie Helmondse afdelingen onder verantwoordelijkheid gekomen van

een Politiechef.

De "stad Helmond" is verdeeld in 3 afdelingen:

0

0

0

Helmond Centrum

Helmond Oost

Helmond West

De bovengenoemde afdelingen zijn als zelfstandige eenheid gehandhaafd. De afdeling staat onder

leiding van een Afdelingschef. Deze is verantwoordelijk voor de resultaten en de personele zorg

van de afdeling.

Afdeling Formatie 2005

Helmond Centrum

Helmond Oost

Helmond West

5845

4344

4344

Op elke afdeling is een Afdelings Service Centrum ingericht. Dit centrum verzorgt de telefoon-

en publieksdienst op de afdelingsbureaus.

Om een zo groot mogelijke serviceverlening te handhaven en de personele capaciteit zo efficiënt

mogelijk in te zetten hebben de afdelingsbureaus per 15 november 2004 gewijzigde

openingstijden.

Bureau Adres Opening

Helmond Centrum Kasteel Traverse 101 Dagelijks van 08.00-22.00 uur

Helmond Oost Deltaweq 185 00 werkdagen van 09.00 - 18.00 u.

Helmond West Steenovenweq 40-42 Op werkdagen van 09.00-18.00 uur

Het Reaiobureau Mathildelaan 4 te Eindhoven 24 uur per dag, 7 dagen in de week

Buiten deze openingstijden is de politie 24 uur per dag telefonisch bereikbaar via de

telefoonnummers

0900 - 8844 en bij levensbedreigende situaties het nummer 1-1-2.

Internet:

Buiten het volledige dienstenpakket wat de politie kan aanbieden tijdens de openingstijden

verschaft de digitale snelweg inmiddels ook een beperkt dienstenpakket via de website

www.politie.nl. Op deze site kan men momenteel aangifte doen van een beperkt aantal delicten

waarvan de dader onbekend is.

Het gaat om de navolgende delicten:

0

Diefstal van fiets, bromfiets of snorfiets of van andere goederen zoals een jas,

mobiele telefoon, tuinmeubelen.

Diefstal vanuit een auto (auto-inbraak) vanuit een winkel (winkeldiefstal).

Vernieling van een auto, openbaar gebouw, openbaar vervoer of van andere

goederen.

0

0

Vanuit de Gebiedsgebonden politiezorg wordt de Directe Hulpverlening Politie (incidenten met

hoge prioriteit) verricht. Bij deze incidenten wordt de eenheid centraal aangestuurd door de

regionale meldkamer. De aanrijtijd van deze incidenten moet beperkt worden tot maximaal 15

minuten.

4

Jaarplan Helmond 2005

De Gebiedsgebonden Politiezorg is de omgevings- c.q. afdelingsgerichte aanpak waarbij de

buurtbrigadier een belangrijke rol speelt. Deze werkwijze wordt vooral gekenmerkt door

projectmatig werken en de zichtbare aanwezigheid van de politie in de wijk. De werkzaamheden

richten zich vooral op de preventie en de handhaving.

Afdeling Buurt Brig.

r Helmond Centrum

I Helmond Oost

r Helmond West

7

5

6

Helmondse Samenwerkingsverbanden:

Om kennis en efficiencywinst te maken zijn er in Helmond een tweetal samenwerkingsverbanden

opgericht op gebied van bijzondere wetten en verkeer. De Helmondse afdelingen zorgen voor de

personele capaciteit van deze samenwerkingsverbanden. .

Als eerste zal in 2005 op het gebied van Bijzondere wetten samengewerkt gaan worden. Deze

samenwerking is vooral gebaseerd op de noodzakelijke specialisatie binnen dit vakgebied. Het

samenwerkingsverband bestaat uit 2 personeelsleden. De werkzaamheden van deze mensen liggen

vooral op de naleving van de Korpschefwetten t. W.:

0 Wet op de particuliere beveiliging en recherchebureaus

0 Wet Wapens en Munitie

0 Flora en Faunawet

0 Wet Explosieven

Daarnaast zal de nodige aandacht besteed worden aan:

0 Drank en Horecawetgeving

0 Algemeen Plaatselijke Verordening

Werkzaamheden t.b.v. 2005

Wet evin

Wet op de particuliere beveiliging

etc.

Wet Wa ens en Munitie

Drank en Horeca

Streven naar Controle/toezicht

2x gerichte actie

68 verlofhouder controles

Minimaal 128 verloven controleren

2x er .aar controle

4x er 'aar controle

1x er 'aar controle

1x per jaar controle

50 exploitatiecontroles

25 speelautomaatcontroles

De werkzaamheden richten zich vooral op de vergunningverlening, advisering, toezicht en

handhavende activiteiten. Deze werkzaamheden worden verricht in samenwerking met 3

Helmondse afdelingen of externe partners. In de toekomst moet niet uitgesloten worden geacht dat

dit team uitgebreid zal gaan worden met een aantal personeelsleden van de andere territoriale

afdelingen in Peelland of zelfs een regionale afdeling bijzondere wetten zal ontstaan.

Efficiency

In de loop van 2005 zal in het kader van een efficiencyslag en de zorg voor kwaliteit op

verkeersgebied gestart worden met een 2e samenwerkingsverband namelijk de Motorrijders

samengesteld uit personeelsleden van de 3 Helmondse afdelingen. De motorrijders richten zich met

name op de overlast van snor- en bromfietsen in de woonomgeving en gericht verkeerstoezicht.

De Helmondse afdelingen leveren in totaal 9 medewerkers t.b.v. van de club motorrijders. De

motorrijders zullen zich voornamelijk bezig houden met verkeerstoezicht en verkeershandhaving

op die locaties die door de afdelingen worden aangegeven. Door het groot aantal

Jaarplan Helmond 2005

5

handhaving momenten van de medewerkers van het project wordt ook enorm veel criminele

informatie verzameld t.b.v. informatiegestuurde onderzoeken.

Regionale Teams

De ontwikkelingen staan echter niet stil. De Helmondse afdelingen hadden namelijk ook nog een

derde team, namelijk de Gemeenschappelijke Recherche. Dit team is vanaf december 2004

opgeheven en vervangen door een nieuwe recherchestructuur binnen de Regio Politie Brabant

Zuid-Oost.

De Gemeenschappelijke Recherche:

Deze nieuwe structuur gaat uit van een regionale gemeenschappelijke recherche (150

medewerkers) die onderverdeeld is in drie clusters:

0

0

0

De gemeenschappelijke Recherche Helmond plus

De gemeenschappelijke Recherche Kempen

De gemeenschappelijke Recherche Eindhoven

Het cluster GRH+ gaat de lokaal ernstige criminaliteit en de veelvoorkomende criminaliteit

aanpakken van de afdelingen:

0 Deurne-Asten-Someren (DAS)

0 Gemert-Laarbeek (GLA)

0 Helmondse afdelingen.

Bovengenoemde afdelingen leveren ook de startcapaciteit van 40 medewerkers ten behoeve van

het cluster GRH+.

Het activiteitenplan van de GRH+ vloeit voort uit de activiteiten plannen van de territoriale

afdelingen, die op deze manier de GRH+ sturen. In de workload zal echter geprioriteerd moeten

worden.

De afdelingen doen hun eigen casescreening.

De casescreening gebeurt op basis van vijf criteria:

0

0

0

0

0

zwaarte van de zaak

opsporingsindicatie

Iocale impact

regionale prioritering

Iocale prioritering

Wanneer een van de vijf criteria maximaal scoort, neemt de GRH+ altijd de zaak op.

Het Flexteam:

De gemeenschappelijke recherche is niet de enige regionale organisatorische ontwikkeling op het

gebied van samenwerking.

Op het gebied van flexibiliteit gaat in april 2005 in de Regio Politie Brabant Zuid-Oost het

"Flexteam" van start. Dit team bestaat in de startfase uit 25 medewerkers maar groeit uit tot een

team van 40 medewerkers. Ook deze medewerkers worden door alle territoriale afdelingen van de

regio geleverd.

Het team ondersteunt deze territoriale afdelingen tijdens lokale en regionale

handhavingwerkzaamheden. Het team moet in staat zijn snel en adequaat op te treden bij onrust

en incidenten, die de dagelijkse bedrijfsvoering van de afdelingen verstoren. Inzetbaarheid en

flexibiliteit van het team zijn dus essentieel.

De verdeling van werkzaamheden van het "Flexteam":

0 Gebiedsgebonden werkzaamheden; ondersteunen van buurtbrigadiers om te

komen tot territoriale resultaatafspraken

0 Flexwerkzaamheden; onvoorziene werkzaamheden die vragen om een snelle en

flexibele interventie van de politie

0 Evenementen; vooraf bekende werkzaamheden die kunnen leiden tot verstoring

van de dagelijkse bedrijfsvoering van een of meerdere afdelingen.

Inzetvoorwaarden van het "Flexteam":

0 GeOniformeerde handhavingwerkzaamheden, zichtbaar "blauw" op straat.

6

Jaarplan Helmond 2005

D Noodzaak tot snelle preventieve of repressieve interventie op grond van:

. impact, verstoring openbare orde, onrust, slachtofferschap, materiele of

immateriële schade en

. capaciteitsgebrek afdeling, lokale bedrijfsvoering en roosterrust van een

afdeling worden ernstig verstoord of

. imago van de politie, geloofwaardigheid en afbreukrisico. Geen of Iaat

optreden zou het imago van de politie schaden.

D Ondersteunend aan het gebiedsgebonden werk van de buurtbrigadier.

D Een grootschalig (regionaal) evenement of politieoperatie.

D Een grootschalig onvoorzien incident (rampen/conflict-crisis beheersing).

D Achterblijvende resultaatafspraak regionaal en / of lokaal.

De formatie die onder het eerste onderwerp van deze paragraaf vermeld staat mag een bruto

formatiesterkte genoemd worden. De medewerkers die ingezet gaan worden in de

"Gemeenschappelijke recherche" en het "Flexteam" worden afzonderlijk gehuisvest. Deze teams

zullen werkzaamheden verrichten t.b.v. Helmond, Peelland maar ook ten behoeve van de Regio

Brabant Zuid-Oost.

Jaarplan Helmond 2005

7

Capaciteit

aantal FTE's x 1872 uren

CAO-uren

Uren inzet vrijwillige politie

te besteden aan:

1. Veiligheid

2. Leefbaarheid

3. Maatschappelijke Integriteit

4. Dienstverlening

5. Interne Performance

6. Bedrijfs Interne factoren

7. Beheersmatige Ondersteuning

8. Bijzondere politietaken

Totaaloverzicht Inzet Politie

Verschil met beschikbare capaciteit

. Veiligheid

0 Leefbaarheid

. Maatschappelijke integriteit

uren Formatie 2005

~1 ??~ ~nl Specificatie uren

"'I"~A nni Specificatie uren

'I" ~~n nn I Specificatie uren

'" 17Annl Specificatie uren

Specificatie uren

A'I A"" A71 Specificatie uren

"7 ~"n nn I Specificatie uren

""Annnl Specificatie uren

Aangehouden OM verdachten

Veiligheid

Leefbaarheid

Maatschappelijke integriteit

?A1 ~1"'I71

'" 'lol

2%

16%

Totaal verdachten

Verplicht aantal verdachten

Verschil

Aantal staandehoudingen

Opgelegd aantal

Gerealiseerd aantal

Verschil

81. Veiligheid

°2. Leefbaarheid

83. Maatschappelijke Integriteit

84. Dienstverlening

86. Bedrijfs Interne factoren

87. Beheersmatige Ondersteuning

88. Bijzondere politietaken

Jaarplan Helmond 2005

6%

Aan te houden OM verdachten

47%

"~11

"""I

'Iml

1'1o?1

1'1o?1

..

"""Al

" 7771

lOL-'

8

T- I

11YAilinhAjtl

1.1. Huis 386750

1.2. Straat 639300

1.3 Weg 6075 on

1.4 Lichamelijke Integriteit 3041300

1.5. Water 000

1.6 Overige veiligheid 447700

1.7. Lucht n nn

1.8. Rail 000

Totaal (onder)- verdeeld 5122550

N~~~:a~~~~~:O~~~~h"irl

Waarvan in samenwerkingsverband(en)

481001

2. L r

2.1. Drugs I Drank

2.2.0penbare ruimte

2.3. Verkeer

2.4. Wonen

2.5.Bedrijven en Instellingen

2.6. Milieu

2.7 Overige leefbaarheid

Totaal (onder)-verdeeld

N~~r ~::;f~;i;~~;:~rh"irl

Waarvan in samenwerkingsverband(en)

56001

13. Maatschaooeliike Inteariteit

3.1. Illegale handel

3.1.1 Illegale handel (drugs)

3.1.2 Illegale handel (mensen)

3.1.3 Illegale handel (wapens)

3.1.4 Illegale handel (Fraude)

3.2. Zeden Algemeen

3.2.1. Zeden (Kinderporno)

3.2.2. Zeden (Kinderprostitutie)

3.2.3. Zeden (Mensenhandel)

3.3. Milieu

3.4. Jeugd

3.5. Weg Algemeen

3.5.1.Weg (Snelheid)

3.5.2. Weg (Alcohol)

3.5.3. Weg (Helm I Gordel)

3.5.4. Weg (Rood licht)

3.5.5. Weg (Overig)

3.6. Openbare Orde algemeen

3.6.1.0.0 (Evenementen sport)

3.6.2. O.O.(Demonstraties)

3.6.3. O.O.(Evenementen overig)

3.6.4. O.O.(Aantasting O.O.)

3.7. M.I. Overig

3.7.1. M.I. (Discriminatie)

3.7.2. M.I. (Vreemdelingenzorg)

3.7.3. M.I. (Restcategorie)

Totaal (onder)-verdeeld

?OO 00

35000

50000

000

200000

140000

110000

100 00

Waarvan in samenwerkingsverband(en)

20001

14. Dienstverlenina

4. Dienstverlening

4.1. Bereikbaarheid en beschikbaarheid

4.1.a. Bureaubezetting I HOVJ I OVD

4.2. Preventie algemeen

4.3. Slachtofferzorg algemeen

4.4. Klachten algemeen

4.5. Hulpverlening

4.5.1. Hulpverlening aan personen

4.5.2. Hulpverlening aan instanties

4.6. Overige dienstverlening

4.6.1. Restcategorie

Totaal (onderJ-verdeeld

1360:001

19000

0 ~ol

16178: 0 Waarvan in samenwerkingsverband(en)

23001

9

Jaarplan Helmond 2005

5.1. Intake

5.2. Noodhulp

5.3. Toezicht en handhaven

5.4. Opsporen

5.5. Operationele ondersteuninQ

Totaal (onder)-verdeeld

16. Bedriifs interne factoren

6.1 Opleidingen

6.1.1. Docent/lesgeven

6.1.2. Opleiding volgen

6.1.3. Beroepsvaardigheidstraining

6.2. Personeelszaken

6.2.1. Loopbaanbegeleiding

6.2.2. Personeelszorg

6.3. AfweziQheid

6.3.1. Verlof

6.3.2. Schorsing

6.3.3. Ziekteverzuim

6.3.4. Inzet buiten de regio

6.4. OveriQe bedrijfsinterne factoren

6.4.1. Faciliteiten

6.4.2. Logistieke verzorging

6.4.3. RestcateQorie

Totaal (onder)-verdeeld

11.33~:~~1

8.220.00

1.360:981

550.00

41.09600

000

18.301 25

3.00000

000

0 nn

000

83.864 87

17. Beheersmati"e ondersteunin"

7.1. Personeel Algemeen 0 00

7.2. Financien Algemeen n nn

7.3. Beleid en control Algemeen nDD

7.4. Automatisering Algemeen 000

7.5. Communicatie Algemeen 000

7.6. Logistiek en middelen Algemeen 000

7.7. Management Algemeen 16 nnn nr

7.8. Coaching en begeleiding Algemeen 36000

7.9. Planning Algemeen 1280000

7.10. Algemene ondersteuning Algemeen

7.11. Arrestantenzorg Algemeen 1.6no nr

7.12. Werkoverleg Algemeen 000

7.13. BedrijfsopvangAlgemeen 000

7.14. Restcategorie Algemeen 000

Totaal (onder)- verdeeld 47560 or

8. Bïzondere olitietaken

8.1. Executietaak alQemeen

8.2. Beveiliging algemeen

8.3. Grensbewaking algemeen

8.4. Restcategorie algemeen

Totaal (onder)- verdeeld

000

000

000

448000

e factoren

I Naar sDecifica~ea~;~:~~O:~:I~~ ondersteunino I

Naar sDecificatie bi~zon~e~e Dolitietaken

Naar he voo bad

Jaarplan Helmond 2005

10

INP code

1.1.1.

1.2.1.

1.3.1

1.4.1.

1.4.3.

1.4.4.

1.4.5.

1.4.6.

1.4.7.

1.6.1.

2.1.1.

2.2.2.

2.4.2.

2.5.1.

2.5.2.

2.7.1.

3.1.1.

3.1.3.

3.4.1.

3.5.1.

3.5.2.

3.5.3.

3.5.3.

3.5.4.

3.6.1.

3.6.2.

3.6.4.

Doelstellingen Helmond 2005

Omschrijving

Inbraak woningen (aangiften)

Diefstal uit/vanaf motorvoertuigen (aangiften)

Verkeersongevallen (registratiesets)

Zedenmisdrijven (aangiften)

Openlijk geweld tegen personen (aangiften)

Bedreiging (aangiften)

Mishandeling (aangiften)

Straatroof (aangiften)

Overvallen (aangiften)

Brand/ontploffing (aangiften)

Drugs/drankoverlast (meldingen)

Overlast uitgaansgelegenheid/horeca (uren toezicht)

Wone"n huisvredebreuk (Huiselijk geweld)

Diefstal inbraken bedrijven (aangiften)

Winkeldiefstallen (aangiften)

Overige leefbaarheid overlast (meldingen)

Drugshandel (verdachten OM)

Wapenhandel (verdachten OM)

Haltzaken (dossiers)

Snelheidsovertredingen (processen verbaal)

Alcoholmisdrijven (processen verbaal)

Gebruik van gordel (processen verbaal)

Gebruik van helm (processen verbaal)

Rood licht (processen verbaal)

Openbare orde voetbal (uren)

Openbare orde evenementen (uren)

Aantasting openbare orde

Verdachten OM

Staandehoudingen

11

Jaarplan Helmond 2005

Activiteitenolan Helmond:

Het Helmondse Activiteitenplan is een verzameling van drie afdelingsactiviteitenplannen. In die

plannen zijn begrotingen gemaakt op het gebied van capacitaire inzet en doelstellingen.

Doelstellingen die landelijk vanuit het convenant zijn aangereikt maar ook doelstellingen die

regionaal zijn afgesproken.

Vanuit deze afspraken maar ook vanuit de directe omgevingsvraag zijn prioriteiten gesteld. Deze

prioriteiten hebben we in dit plan samengevat tot het Helmondse Activiteitenplan. Omwille van de

leesbaarheid is er voor gekozen om alleen de onderwerpen die als prioriteit 1 aangeduid zijn in dit

plan op te nemen.

Van alle drie de afdelingen zijn afzonderlijke activiteitenplannen beschikbaar indien dit noodzakelijk

mocht blijken.

Op het gebied van veiligheid c.q. criminaliteit zal na de screeningsmethodiek de verdere opsporing

en afwerking geschieden door het cluster gemeenschappelijke recherche Helmond+ m.u.v. par.

1.3.1 verkeersongevallen. Het toezicht in de wijk, preventieve acties en de opname van de

aangiften worden verricht door de territoriale afdelingen.

Jaarplan Helmond 2005

12

Veiligheid

Dit betreft de feitelijke en objectieve veiligheid: kortom de kans voor de burger om ook daadwerkelijk

slachtoffer te worden van een criminele handeling. De burger komt als persoon in het geding. Hij

ondervindt dit aan den lijve.

~ 1. Veiligheid Algemeen

Het te verwachten aantal aangiftes, geformuleerd in de diverse doelstellingen, is gebaseerd op de

gemiddelden van de jaren 2001 tot en met 2003 en de verwachten aangiften over 2004.

In het actieprogramma 2005 behorende bij het Masterplan IVB 2005-2009 heeft de gemeente

Helmond als prioriteit opgenomen een gemeentelijke participatie in de veel plegers aanpak met als

resultaten:

1. aansluitende aanpak veelplegers gericht op repressie dan wel resocialisatie

2. een convenant tussen betrokken partijen.

~ 1.1. Huis

1.1.1. Diefstal! inbraak woning

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Woninginbraken vormen een aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel. De burger als persoon

is in het geding.

Doelstelling politie

Integrale, gerichte aanpak van het aantal woninginbraken.

. ..

Aangiften: 370

Oplossings%: 9

Verdachten O.M.: 35

Opnemen aangifte

Uitwerken aangifte

Buurtonderzoek (analyse)

Technisch onderzoek

Postacties

Voorlichtingavonden

Het opsporen van daders door de GR

Helmond plus

Na bezoek slachtoffers met het motief van

nazorg opsporing en preventie

Het ondersteunen van activiteiten op het

gebied van buurtpreventie

Zie Masterplan 2005-2009

Regisseur integrale veiligheid.

Het deelnemen aan en uitvoeren van de

normstelling van het Politiekeurmerk bij

nieuwbouw en renovatie.

Het bevorderen dat door bouwers wordt

voldaan aan de eisen van het Politie

Keurmerk Veilig Wonen.

Stimuleert en of ondersteunt de voortzetting

van buurtpreventieprojecten en bevordert de

start van nieuwe buurtpreventieprojecten.

Stimuleren van het project Senioren en

Veiligheid.

Het houden van toezicht zodat wordt voldaan

aan de eisen m.b.t. het hang- en sluitwerk

zoals opgenomen in het gewijzigde

Bouwbesluit.

In samenwerking met de politie komen tot

maatre el en inzake ruimtelïke ordenin.

Doelstellin O.M.

1.-

Voorkomen herhaling door woninginbreker

Op maat maatregelen treffen tegen dader

Intensiveren reïntegratie en toezicht ex-

gedetineerden

Het vervolgen van woninginbreker door

zoveel mogelijk toepassing van snelrecht

Aanpak veelplegers;

Een strakke begeleiding bij terugkeer in de

maatschappij door de reclassering;

Waarborgen creëren om recidive te

voorkomen.

13

Jaarplan Helmond 2005

~ 1.2.1. Veiligheid straat:

diefstal af I uit motorvoertuigen

360 522 403 304

119 65 90 90

15 25 29 16

42 48 70 49

I Prioriteit I 1 2 3

X

Probleembeschrijving

Het aantal inbraken in auto's blijft een stijgende lijn vertonen. Auto-inbraak kan worden aangemerkt

als een groot deel drugsgerelateerde delict en terugdringen van het aantal aangiften kan derhalve niet

los worden gezien van de activiteiten t.a.v. drugsoverlast en / of veelplegers.

roei van het aantal auto-inbraken. Teru drin en van de autocriminaliteit.

. ..

Aangiften: 840

Oplossings%: 5,7

Verdachten O.M.: 39

Aangifte opnemen

Buurtonderzoek indien noodzakelijk

Postacties

Voorlichtingscampagnes

Strakkere aanpak drugs(gerelateerde)

criminaliteit

Het inventariseren van autodelict gevoelige

Iaatsen

Doelstellin

1.-

emeente

Zie Masterplan 2005-2009

Het betrekken van de autocriminaliteit bij de

evaluatie bij het parkeerbeleid.

Het initiëren van activiteiten op het gebied

van preventie zoals aanpassing snoeiplan en

nachtverlichting.

Verzor en van voorlichtin.

Doelstellin O.M.

1.-

Maatwerk vervolging

Terugdringen recidive intensiveren

reintegratie en toezicht ex-gedetineerden

Veel plegers in voorlopige hechtenis

Toepassen werkwijze vreemdeling in

strafrechtketen (VRIS)

Toepassen estafette

Tenuitvoerlegging taakstraffen in

publiekrechtelijke samenwerking en 40%

taakstraffen zonder extra begeleiding

Strafrechtelijke opvang verslaafden met

betere toegankelijkheid en beschikbaarheid

dwan voorzienin en

~

" Indicatoren / trend

Aantal aanaiften 928 1393 1003 793

ODlossinasDercentaae 64 5,8 44 28

Aantal verdachten O.M. 16 27 21 9

Verdachten ratio 17 2,1 21 1 1

Probleem beschrijving

De verkeersveiligheid in de afdeling is stabiel. De wegbeheerders hebben de afgelopen jaren flinke

investeringen gedaan om de verkeersveiligheid toe te laten nemen. Dankzij een verbeterde

verkeersinfrastructuur op basis van Duurzaam Veilig Verkeer in samenhang met intensieve

verkeerscontroles is het aantal dodelijke en letselongevallen gedaald.

Het gedrag van een deel van de weggebruikers Iaat nog veel te wensen over. Denk hierbij aan

agressief en ergerlijk rijgedrag en alcohol- en drugsgebruik in het verkeer. Het verlaten van de plaats

van het ongeval neemt af; op sommige plaatsen, zoals parkeerterreinen, maken in 30% van de

ongevallen de bestuurders zich uit de voeten zonder achterlating van gegevens.

Menselijk onjuist verkeersgedrag leidt tot verkeersongevallen met letsel en dodelijke afloop. De mens

moet steeds worden gecontroleerd op het niet overschrijden van de maximum toegestane snelheid,

gedrag bij verkeerslichten, het gebruik van de autogordel en het op de juiste wijze dragen van de

I Prioriteit I

~ 1.3.1. Veiligheid weg: verkeersongevallen

1

X

2

3

14

Jaarplan Helmond 2005

helm. Gebrekkige of in het geheel geen verlichting of reflectie op de fiets maakt mede dat de fietser

de meest kwetsbare verkeersdeelnemer is.

Doelstelling politie

Verbeteren van de veiligheid op straat door vermindering van het aantal verkeersongevalllen.

Het aantalletselongevallen verlagen (Norm = 1998 -30 % in 2010). Toepassen van de

blikschadere elin .

Totaal aantal aanrijdingen: 1430

Aanrijdingen met letsel: 51

Dodelijke slachtoffers door aanrijding: 4

Ziekenhuisgewonden door aanrijding: 43

. .-

Wegenstructuur creëren en

verkeersmaatregelen maatregelen nemen

conform "Duurzaam veilig".

Verminderen aantal doden en gewonden

conform het landelijk model

Doelstellin O.M.

..-

. Maatwerk vervolging.

. Voorkomen recidive.

~

Opnemen en registreren van

verkeersongevallen alsmede het controleren

op de juiste registratie in de registratiesets

Onderzoeken van verlaten plaats ongeval

Adviseren aan wegbeheerders.

Ongevalanalyse door voor het type ongeval

competente medewerkers.

Verkeerscontroles 0 de s eer unten

Optimaal wegenonderhoud

Voortdurende analyse ontwikkeling

verkeersonveiligheid. Vastleggen "Black

spots" en verbeteren verkeersgevaarlijke

situaties.

Overleg met handhavers over juiste

re ressieve aan ak van verkeersovertreders.

.

Toepassen estafette, detentie en alternatieve

bestraffing.

Toepassen maatregelen betreffende

rijbewijzen. Invorderingsprocedure

toepassen.

Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie

Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag

door ri "bewi "shouders.

.

.

, Indicatoren / trend

Aantal aanriidinaen totaal 1708 1707 1453 1234

Ziekenhuisaewonden bij aanriidinaen 51 77 69 34

Dodeliike slachtoffers bij aanrijdinqen 7 8 10 0

Doorriiden na aanriidina (materiele schade) 412 441 409 340

Aanriidinaen materiele schade 1106 1080 874 792

Aanriidinaen met letsel 148 149 143 96

Aantal verdachten O.M. doorrijden na aanrijdina 17 18 26 13

Aantal verdachten O.M. bij overiae aanrijdinGen 20 36 22 10

Probleembeschrijving

Zedenmisdrijven vormen een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de

burger. Het welzijn van de burger is persoonlijk in het geding.

~ 1.4.1. Lichamelijke integriteit: zedenmisdrijven

Doelstelling politie

Bevorderen van de leefbaarheid en het veili

I Prioriteit I

1

X

2

3

. ..

Aangiften: 56

Oplossings%: 40

Verdachten O.M.: 18

Slachtoffers deskundig opvangen en

doorverwijzen voor hulpverlening

Het in behandeling nemen van alle zaken die

ter kennis worden gebracht.

Bevorderen van aangiftebereidheid. Kwaliteit

en discretie zi"n hierbi" kernbe ri en

Jaarplan Helmond 2005

15

Doelstellin

emeente

1.-

Algemene doestelling: stimuleren

samenhangende sociale structuur

Het faciliteren van buurtwerken

Jeugdhulpverlening

In samenwerking met andere gemeenten het

in stand houden van het bureau

slachtofferzor .

70

486

18

250

49

367

25

490

42

429

9

209

~ 1.4.3. Lichamelijke integriteit: openlijk geweld

(persoon)

Probleembeschrijving

Geweldsdelicten vormen een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger.

I Prioriteit I

1

X

2

3

Doelstelling politie

Teru drin en van het aantal

Aangiften: 24

Oplossings%: 90

Verdachten O.M.: 19

. ..

Integrale aanpak

Onderzoeken van de toedracht, ook zonder

aangifte

Trachten het aandeel van elke verdachte

afzonderlijk te bewijzen

Toezicht in horecaconcentratiegebied (zie ook

2.2.2.)

Terugdringen geweld

Creëren van veilig uitgaansklimaat.

Voorkomen van een negatieve beeldvorming

(horeca) Helmond

Zie Masterplan IVB 2005-2009

Cameratoezicht

Integrale aanpak.

Vergunningen- / ontheffing- /

evenementenbeleid.

Bereikbaarheid / aanspreekbaarheid

bevorderen.

Deelname in overlegstructuren.

Regierol gemeente bij het Horecaoverleg.

Inrichting fysieke ruimte (zie ook 2.2.2.)

~

Indicatoren / trend

Aantal aanaiften - 19 25 19

Oolossinasoercentaae - 526 560 895

Aantal verdachten O.M. - 12 21 7

Verdachtenratio - 600 808 35,0

Aantal dossiers O.M. - 6 8 4

~ 1.4.4. Lichamelijke integriteit: bedreiging

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Bedreiging vormt een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger.

Doelstelling politie

Bedreiging komt voor in vele vormen. Twee bijzondere vormen krijgen extra aandacht: huiselijk

geweld en stalking (belaging), omdat deze feiten diep ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van

slachtoffers. Huiselijk geweld is ook een fout voorbeeld voor kinderen die daarvan getuigen.

16

Jaarplan Helmond 2005

Doelstelling Activiteit

Aangiften: 268

Oplossings % : 46,7

Verdachten O.M. : 83

Huiselijk geweldzaken onderzoeken ook

zonder aangifte

Stalking (belaging) alleen onderzoeken na

ontvangen van klacht en verstrijken

bedenktermijn van 8 dagen

Dadergerichte opsporing.

Projectmatig toezicht

horecaconcentratiegebied

Uitvoering protocol huiselijk geweld.

Toepassen geweldsprotocol

Doelstelling Activiteit

Voorkomen herhaling door geweldpleger

Toepassen geweidprotocol

Toepassen huiselijk geweld

Het vervolgen van geweldpleger

Huiselijk geweldzaken vervolgen

183

462

56

306

180

422

77

428

271

528

91

336

242

635

64

251

~ 1.4.5. Lichamelijke integriteit: mishandeling

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Mishandeling vormt een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger.

Aangiften: 415

Oplossings%: 52

Verdachten OM: 190

Aangifte opnemen

Dadergerichte opsporing

Toepassen project huiselijk geweld

Dadergerichte opsporing

emeente

a.-

Bestrijden huiselijk geweld zie Masterplan

2005-2009

Opzetten meld- informatiepunt huiselijk

geweld/ ouderenm is ha ndel i ng

Inzicht in werkzaamheden m.b.t. huiselijk

geweld met indien noodzakelijk

voort an sbes rekin

~

~ Indicat~nd

Aantal aanoiften 424 414 455 336

ODlossinasDercentaae 334 37.2 595 71.7

Aantal verdachten O.M. 127 188 208 109

Verdachten ratio 295 45.0 451 29,5

~ 1.4.6. Lichamelijke integriteit: straatroof

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Berovingen op straat vormen een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de

burger.

Doelstelling politie

Terugdringen van het aantal straatroven.

Jaarplan Helmond 2005

17

Indicator Activiteit

Aangiften: 64

Oplossings%: 31

Verdachten O.M.: 18

Aangifte opnemen

Buurtonderzoek

Dadergerichte opsporing

Nazorg

Technisch onderzoek

Postacties

Voorlichtin avonden

I. -

Op maat treffen van maatregelen tegen

dader

Het zoveel mogelijk toepassen van voorlopige

hechtenis

52 81 69 49

231 124 348 265

13 9 22 8

250 111 319 160

[ Prioriteit I 1 2 3

X

~ 1.4.7. Lichamelijke integriteit: overval

Probleembeschrijving

Overvallen vormen een ernstige aantasting van het persoonlijke veiligheidsgevoel van de burger.

Aangiften: 17

Oplossings%: 43,3

Verdachten O.M.: 20

Aangifte opnemen

Buurtonderzoek

Technisch onderzoek

Dader gerichte opsporing

Postacties

Voorlichtin avonden

Doelstelling O.M. zie 1.4.6.

~

er Indicatoren / trend

Aantal aanaiften 23 24 9 16

Oolossinasoercentaae 78,3 292 667 25,0

Aantal verdachten O.M. 12 11 10 8

Verdachtenratio 500 45.8 100.0 50.0

~ 1.6.1. Overige veiligheid:

brandt ontploffing

Probleem beschrijving

Brand veroorzaakt en vergt opsporingsinspanningen vanwege het onrust- en onveiligheidsgevoel

I Prioriteit I

1

X

2

3

. ..

Aangiften: 134

Oplossings%: 16,7

Verdachten O.M.: 22

Meldin en: 270

18

Jaarplan Helmond 2005

Doelstellin

1.-

Zie Masterplan 2005-2009

Het voorkomen van problemen t.a.v.

openbare orde en veiligheid, preparatie,

repressie en nazorg

Er is een gemeentelijk rampenplan

Inventarisatie van gebruikte gevaarlijke

stoffen bij bedrijven en fabrieken

Toepassen nieuwe vuurwerkbesluit

75% van de gebruikersvergunningen in orde

bouwplannen controleren op brandveiligheid,

altijd alarmopvolging

blussen en daarbij - indien mogelijk

technische sporen - veiligstellen

in navolging op landelijk beleid in voeren van

het Risico Inventarisatie 5 steem R.I.S.

123 169 117 119

426 404 463 361

260 179 89 167

13 7 13 8

106 41 109 62

~ 1.8.1. Rail ongevallen I Prioriteit I 1 2 3

X

Probleembeschrijving

Spoorwegongevallen komen gelukkig slechts sporadisch voor. De politieafdelingen die een spoorlijn

binnen hun gebied hebben worden van tijd tot tijd wel geconfronteerd met zelfdodingen. Op het

moment dat deze zaken zich aandienen wordt veelal in samenspraak met de spoorwegpolitie een

onderzoek ingesteld naar de toedracht van het ongeval.

Doelstelling politie

Bij ongevallen verband houdende de de spoorwegen, al dan iet samen met de spoorwegpolitie een

onderzoek instellen naar de toedracht van het ongeval.

Omdat dit onderwerp voor het eerst is opgenomen in het INP model, zijn vooralsnog hieromtrent geen

indicatoren en of trends te vermelden.

I Prioriteit I ~ I 2 I 3 I

In het samenwerkingsverband van de gemeenschappelijk recherche in het cluster Helmond plus wordt

door de 3 Helmondse afdelingen geparticipeerd. Hiervoor worden totaal 35.200 uur beschikbaar

gesteld.

~ Samenwerkingsverband G.R. Helmond plus

~ Samenwerkingsverband Flexteam I Prioriteit I ~ I 2 I

Ten behoeve van het Flexteam dat medio maart 2005 van start zal gaan worden totaal 8.00 uur

beschikbaar gesteld. De 3 Helmondse afdelingen streven ernaar om in ieder geval elke maand een

"Blauwe Dag" ingeroosterd te krijgen. Hiervoor zal een beroep worden gedaan aan het Flexteam.

~ Samenwerkingsverband Middenniveau I Prioriteit I ~ I 2 I 3

Aan het regionale samenwerkingsverband Middenniveau wordt door de 3 Helmondse afdelingen in

totaal 4800 uur beschikbaar gesteld.

3

19

Jaarplan Helmond 2005

Leefbaarheid

Beschrijft de relatie van de persoon tot zijn omgeving; wat neemt men waar, waar heeft men last van

en is dus rechtstreeks van invloed op de kwaliteit van de leefomgeving. Vaak gaat het om

overtredingen, hetgeen tot gevolg heeft dat niet vaak sprake is van doen van aangifte maar van het

melden bij de politie.

~ 2.1.1. Leefbaarheid drugs/drankoverlast

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Overlast van drank en meer nog drugs heeft invloed op het welzijnsgevoel van de burger. Met name

het gebruik van drugs is voor velen een opstap naar het criminele circuit.

Doelstelling politie

Aan ak overlast veroorzaakt door de handel in en

. ..

Meldingen: 215

Staandehoudingen: 61

Verdachten O.M.: 61

Uren extra: 1600

Controle hangplekken / woonomgeving

Controle / toezicht uitgaansgebied

Doelstellin

1.-

Zie Masterplan 2005-2009

Het plegen van afstemming m.b.t. de inzet

van instellingen, woningverhuurders en de

politie bij de aanpak van woonoverlast op

basis van door de politie uit te brengen

rapportages.

Het sluiten van horecabedrijven, waar

verkoop van alcohol en drugs door horeca-

exploitanten aan jeugd getolereerd wordt.

Het regisseren en activeren van diverse

partners die verantwoordelijkheden hebben.

Het instandhouden van het project

Oversteek.

Op maat treffen van maatregelen tegen de

dader

Lik-op-stuk beleid toepassen

Taakstraf in het officiersmodel

Snelrecht in de vorm van estafette

Instellen van ontnemingvorderingen.

Dealactiviteiten op en rond scholen worden

altijd vervolgd

Strikte vervolging van de WAHOJ-criteria

Actieve aanpak / vervolging

hen ne kwekeri"en.

~

Indicatoren / trend

~

Aantal verdachten O.M. 1 4 4 2

Meldinoen 375 348 249 204

Meldinaenratio 27 27 1.9 1.8

I Prioriteit I

~ 2.2.2. Openbare ruimte

Overlast uitgaansgelegenheid / horeca

Probleembeschrijving

Deze vorm van overlast heeft invloed op het welzijnsgevoel van de burger en heeft slechte invloed op

de leefbaarheid in de wijk.

1

X

2

3

Doelstelling politie

Aanpak overlast in en rondom uitgaansgelegenheden en horeca, door evenementen en in

recreatiegebieden.

Jaarplan Helmond 2005

20

Indicator Activiteit

Meldingen: 86

Controles: horecaproject

Aantal staandehoudingen: 42

Uren (extra): 8000

Toezicht in het publieke domein

Controle sluitingsuur

Deelname aan horecaoverleg

Uitvoeren van het horeca project

Herijken van het horecastappenplan

Toepassen project individuele en collectieve

ontze in

Doelstellin

...

emeente

Zie Masterplan 2005-2009

.& Indicatoren trend

85

06

54

04

97

0.9

.& 2.4.2. Wone~ huisvredebreuk

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Deze vorm van overlast heeft invloed op het welzijnsgevoel van de omgeving en verslechtert de

leefbaarheid in de wijk.

Doelstelling politie

Aan ak overlast in de woonom evin

.

.

Meldingen: 43

Zie ook 1.4.4. en 1.4.5.

Repressief optreden

Doorverwijzing

Indien van toepassing Protocol Huiselijk

Geweld

..-

Vervolgen alle daders huiselijk geweld

Mede uitvoering geven aan project huiselijk

eweld

.&

Indicatoren / trend

Aantal meldingen 45 22 29 15

Aantal meldingen huiselijk geweld 0 0 0 167

Meldinaenratio . 03 0,2 02 01

Aantal aangiften huisvredebreuk 30 16 22 8

ODlossinasDercentaae 433 81.3 955 1000

Aantal verdachten O.M. 6 17 18 5

Verdachtenratio 182 1000 667 50,0

Aanaiften huiselijk geweld bedreiging - - - 23

Aanaiften huiselijk geweld lichamelijk - - - 60

Aanaiften huiselijk geweld psychisch - - - 11

Aantal verdachten ivm huishoudelijk geweld - - - 74

Aantal dossiers O.M. huiselijk geweld - - - 40

2.5.1. Bedrijven / instellingen:

Diefstal/inbraak bedrijven /instellingen

Probleembeschrijving

Inbraken in bedrijven en instellingen leiden tot financieel nadeel voor bedrijven en

verzekeringsmaatschappijen. Veel voorkomende inbraken hebben negatieve invloed op het

welzijnsgevoel.

I Prioriteit I

1

2

X

3

Doelstelling politie

Terugdringen van aangiften door gericht surveilleren. Bevorderen van de zelfredzaamheid door

preventieadviezen en promoten van samenwerkingsverbanden.

21

Jaarplan Helmond 2005

Indicator Activiteit

Aangiften: 330

Oplossings%: 10

Verdachten O.M.: 38

Opnemen aangifte

Instellen van een onderzoek

Opsporen daders

Gerichte surveillance op risicovolle objecten

en bedrijventerreinen indien van toepassing

Adequate reactie op meldingen van

collectieve articuliere beveili in

Bevorderen privaat / publiekrechtelijke

samenwerkin bi" ondernemers.

Doelstellin O.M.

..-

Op maat treffen van maatregelen tegen de

dader

Aanpak veelplegers

~

r Indicatoren / trend

Aantal aanaiften 260 324 352 304

Ophelderinaspercentaqe 123 102 9.7 12,2

Aantal verdachten O.M. 27 27 29 22

Verdachten ratio 104 83 82 72

~ 2.5.2. Bedrijven / instellingen: Winkeldiefstal

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Winkeldiefstallen leiden tot financieel nadeel voor bedrijven.

Doelstelling politie

Reactief optreden bij aangifte. Bevorderen van de zelfredzaamheid door het geven van

reventieadviezen.

Aangiften: 248

Oplossings%: 73

Verdachten O.M.: 205

. ..

Opnemen aangifte

Aanpak veelplegers

Regelmatige aanwezigheid in winkelgebieden

Toe assen ro"ect Collectieve ontze in

Keurmerk Veili winkelen

. .-

Op maat treffen van maatregelen tegen de

dader

Aanpak veelplegers

~

~ Indicatoren / trend 198 =

Aantal aanaiften 290 312 245

Oolossinasoercentaqe 51,4 631 751 702

Aantal verdachten O.M. 98 189 163 56

Verdachten ratio 334 591 615 27,1

~ 2.7.1. Overige leefbaarheid Overlast

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Overlast van jongeren heeft een negatieve invloed op de leefbaarheid in de woonomgeving ende

beleving van het veiligheidsgevoel.

Doelstelling politie

In kaart brengen van overlastveroorzakende jongeren. Terugdringen van overlast, veroorzaakt door

jeugd. Door corrigerend optreden de jeugd uit het criminele circuit trachten te houden.

Leefbaarheid en woongenot in de nabijheid van "hangplekken" bevorderen.

Jaarplan Helmond 2005

22

Indicator Activiteit

Meldingen: 1.300

Controles:

Aantal staandehoudingen: 90

Intensieve controle hangplekken alsmede

aantal op actuele overlast gerichte situaties

Inzet middels JPP, JPT, schooladoptie, Halt en

Stop. De buurtbrigadier investeert stevig in

de jeugdproblematiek in het algemeen en in

de aanpak van deze problematiek in het

bijzonder.

In combinatie met verkeer inzet van

motorrijders voor controle hangplekken

jongeren.

Toezicht op afsteken illegaal en I of

vroegtijdig afsteken van vuurwerk.

Preventieve controle Citygebied en kleinere

winkelcentra in de wijken

Repressief optreden tegen bestuurders van

fietsen en bromfietsen.

Stimuleren project Senioren en Veiligheid

Regelmatig zichtbaar aanwezig zijn op

kermisterreinen en op activiteitenterreinen.

Nick & Linda (nog onbekend of project

door aat

Doelstellin

I..

emeente

~ 2.7.2. Overige leefbaarheid: Bijzondere Wetten

Doelstelling politie

Handhaven van de Bijzondere wetten door middel van gerichte controles op vergunninghouders.

Adviserin ten aanzien van de verstrekkin van "achtaktes en wa enver unnin en.

Zie Masterplan 2005-2009

Gezamenlijke doelstelling: instandhouden van

professionele zorg en maatschappelijke

hulpverlening Bevorderen integrale aanpak

problemen

Bevorderen veiligheid en voorkomen overlast

Opzetten jeugdregistratiesysteem

Bestrijden schoolverzuim

I..

Op maat maatregelen treffen tegen de dader

. ..

Meldingen: 61

Controles: zie algemeen gedeelte pagina 5

Aantal staandehoudin en: 34

Ondersteunen schoolprojecten en vergroten

van de rol van de Helmondse scholen

Ondersteunen Halt bureau

Voert regie binnen het JPT

Klankbordgroepen I wijkraden

Stimuleren woonoverlast overleg

Daar waar nodig inzetten Boa's en

stadswachten

Repressief optreden tegen aanwezigheid van

honden.

Bij constatering van strafbaar handelen wordt

in overleg met de politie ter zake dossier

0 emaakt

1474 1372 1284 1098

105 105 9.9 9.9

8 5 7 6

375 0 288 167

1 1 6 1

125 143 545 125

I Prioriteit I

1

X

2

3

Zie algemeen gedeelte pagina 5

58 38 46 45

04 03 04 04

244 274 272 269

1 4 2 3

0 500 0 1000

2 6 3 1

667 1200 1000 143

23

Jaarplan Helmond 2005

~ Samenwerkingsverband Buurt aan Zet I Prioriteit I ~ I 2

In het kader van het GSB en IVB van de gemeente Helmond, is de afgelopen 3 jaar extra inzet

gepleegd op veiligheid en leefbaarheid in de wijk Binnenstad-Oost. Deze inzet moest extra impulsen

geven aan een positieve ontwikkeling van deze wijk. Verder werden door deze inzet de processen van

de verschillende herstructureringen begeleid en ondersteund. Het vergroten van veiligheid en

leefbaarheid in Binnenstad-Oost, alsmede begeleiding en ondersteuning van de verschillende

herstructureringen zijn nog steeds noodzakelijk. Dit om de nieuwe wijk in het proces van oud naar

nieuw, een goede start te kunnen geven.

3

24

Jaarplan Helmond 2005

Maatschappelijke Integriteit

~ 3. Maatschappelijke Integriteit Algemeen

Landelijk en regionaal gezien wordt hier beschreven het beperken van en optreden tegen (veelal)

georganiseerde misdaad en het omgaan met de multi-etnische samenleving gepaard gaande

criminaliteit.

Lokaal gezien gaat het hier om: handel in verdovende middelen, fraude, jeugdcriminaliteit en

uitvoeringsprojecten op verkeersgebied.

~ 3.1.1. Illegale handel: Drugshandel

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

De integriteit van de samenleving komt in het geding. Georganiseerde handel in drugs is vaak ook

gerelateerd aan andere vormen van zware criminaliteit.

Doelstelling politie

Aanpak van de georganiseerde handel in drugs. Het ontmantelen van criminele organisaties.

Ontnemen van geldelijk gewin uit criminele activiteiten.

Het thuiskweken van hennep zorgt structureel voor overlast in de woonomgeving en gaat gepaard

met een groot veiligheidsrisico. Om dit fenomeen te bestrijden is door diverse partners een convenant

afgesloten met de bedoeling het probleem gezamenlijk aan te pakken. Elke partner levert binnen haar

mogelijkheden een inspanning om het probleem daadkrachtig aan te pakken.

Ontwikkelingen geven aan dat thuiskweken nog steeds lucratief is en met name voor de organisatoren

van deze activiteit. De opbrengsten van het "Groene Goud" worden door die organisatoren aangewend

voor de ontwikkeling van andere lucratieve activiteiten. Indien gekozen blijft worden voor een aanpak

van slechts de thuiskweker en niet de organisatoren, dan blijft het dweilen met de kraan open en zal

de overlast en de evaarzettin bli"ven bestaan.

. ..

Dossier O.M.: 60

Verdachte O.M.: 94

Aantal te ontmantelen hennepkwekerijen: 70

Uren ontmantelen hennepkwekerijen: 1750

Verzamelen van informatie van

dealeradressen, mobiele dealers en telers van

nederwiet, met het doel drugshandelaren op

te sporen.

Onderzoeken tot en ruimingen van

hennepkwekerijen en organisaties.

Onderzoek handel in harddrugs.

Gebruik maken van bijzondere

opsporingsmethoden.

Aanpak van alternatieve verkooppunten

Aanpak van beroepsmatige georganiseerde

teelt van hennep

Berekenen van wederrechtelijk verkregen

voordeel.

Informeren en adviseren omtrent te nemen

bestuurlijke maatregelen.

Zie Masterplan 2005-2009

Het plegen van afstemming m.b.t. de inzet

van instellingen, woningverhuurders en de

politie bij de aanpak van woonoverlast op

basis van door de politie uit te brengen

ra orta es

1.-

Op maat treffen van maatregelen tegen de

dader

Aanpak / vervolgens eigenaren van

hennepkwekerijen in vervolg van lokale

rioriteiten

43

52

26

923

75

100

29

828

70

81

31

936

43

66

35

800

Jaarplan Helmond 2005

25

Probleembeschrijving

De integriteit van de samenleving komt in het geding. De dreiging van terroristische aanslagen heeft

een grote invloed op het veiligheidsgevoel van de burger.

I Prioriteit I

~ 3.1.3. Illegale handel: Wapenhandel

1

X

2

3

Doelstelling politie

Het toenemend bezit en gebruik van vuurwapens leiden tot een stimulans van de illegale handel.

Vuurwapencriminaliteit heeft een grote impact op de samenleving.

Bestrijding van zware georganiseerde wapenhandel. Het ontmantelen van criminele organisaties.

Ontnemen van eldelïk ewin uit criminele activiteiten. Bestrïden van terrorisme.

Dossier O.M.: 7

Verdachte O.M.: 7

Uren (extra): 1000

.

Bevorderen van intensieve controle op

wapens (en drugs) in het uitgaansleven

Binnen 2 x 24 uur reageren op meldingen

van aanwezigheid van een vuurwapen.

Bij aantreffen van een vuurwapen, onderzoek

doen naar de herkomst van dit wapen.

Ondersteunen van regionale onderzoeken.

Het terugdringen van illegale wapenhandel.

De zware criminaliteit is voor de afdeling

Regionale Recherche.

1.-

Op maat maatregelen treffen tegen dader.

~

Indicatoren / trend

Aantal verdachten O.M. 10 9 12 8

Aantal dossiers O.M. 9 9 14 7

Probleembeschrijving

Teveel jeugdigen glijden af in het criminele circuit en veroorzaken veel nadeel voor de maatschappij

en de samenleving.

I Prioriteit I

~ 3.4.1. Jeugd: Jeugdcriminaliteit

1

X

2

3

.

jeugdigen uit het criminele circuit

.

Strafbare feiten gepleegd door jeugdigen, zo

snel mogelijk onderbrengen bij Halt

.

.

.

~

, Indicatoren / trend

Aantal aanqehouden minderiariae verdachten 243 194 314 240

Percentaae HALT verwiizinaen - - - 75

Aantal HALT verwiizinqen - - 83 143

Aantal dossiers O.M. 41 116 173 30

Percentaqe politiesepots minderiariqen 6 3 18 4

Inleiding

Controle op de naleving van verkeersregels die een directe invloed hebben op de verkeersveiligheid

hebben prioriteit. De gemeente en politie Helmond nemen samen deel aan het project LIMIT.

I Prioriteit I

~ 3.5. Weg

1

X

2

3

Doelstelling politie

Bevorderen van de verkeersveili

Verkeersveiligheid

. ..

.

Statische controle.

Controle met lasergun.

Brom / snorfietscontrole.

Deelname aan het emeenteli'k

.

.

.

26

Jaarplan Helmond 2005

~ 3.5.1. Weg: Snelheid

.

Gefaseerde realisering van het concept

Duurzaam Veili

18092 18754 21939

2798 4275 4798

I Prioriteit I 1 2 3

X

Probleembeschrijving

Verkeersonveilig rijgedrag (zoals te hoge snelheid) leidt vaak tot zware ongevallen met (zwaar)

gewonden en/ of dodelijke slachtoffers.

Binnen de bebouwde kommen liggen wegen waar hoge snelheden kunnen worden bereikt. Belangrijke

wijkontsluitingswegen hebben veel conflictpunten, evenals wegen in industriegebieden. Er bestaan 30

km/u zones waarin echter onvoldoende infrastructurele maatregelen zijn genomen

straat. Reactieve aan

Bekeuringen: 11.900

Staandehoudingen: 600

Controles: 2000 uur

Het aantal snelheidsverbalen kan door de afdeling

HCE nimmer gerealiseerd worden omdat de

infrastructuur zich, met uitzondering van een

klein aantal wegen, niet leent voor controle

middels radarapparatuur. De wegen waar

snelheidscontrole middels radarapparatuur wel

mogelijk is, zijn grotendeels voorzien van

flitspalen.

.

Het aantal bestaande flitspalen blijft

gehandhaafd. Bezien of de plaats van de

flitspalen juist is.

Controles in afdelings- of clusterverband.

Inzet van voor bediening van meetapparatuur

en besturen van dienstvoertuigen door

competente medewerkers.

Op de diverse "Black spots" en gevaarlijke

trajecten zonder flitspalen worden

snelheidsovertreders staande gehouden en

meteen aangesproken op het rijgedrag.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de

lasergun en mobiele radar van de cluster.

De regionale Verkeershandhaving verwerkt

afzonderlijk de overtredingen die worden

vastgesteld met de onder hun beheer

staande palen en op de vastgestelde mobiele

controleplaatsen.

Er zijn 30 en 60 km/u zones waar zodanige

infrastructurele verkeersmaatregelen zijn

genomen dat minstens 80% van de

motorvoertuigen zich aan de limiet houdt.

Hier wordt de snelheid gehandhaafd bij

gevaarzetting.

Invorderen rijbewijs en inbeslagneming

voertuig bij grote (50/70 km/u)

overschrijding maximum snelheid.

Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie

Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag

door rijbewijshouders.

Deelnemen aan verkeersoverleg als

gemandateerde Besluit Algemene Bepalingen

inzake het We erkeer BABW

.

.

.

.

.

.

.

.

Jaarplan Helmond 2005

27

1.-

Goed wegbeheer.

Duurzaam veilig 2e fase.

Bevorderen verkeersoverleg met toepassing

BA BW met gemandateerde politie en

anderen.

Gebruiken analyses Adviesdienst Verkeer en

Vervoer. Analyses op locatie.

Doen van O-metingen en meten

vervoersbewegingen en snelheid op

ongevaltrajecten en black spots.

Bevorderen dat de regionale

verkeershandhaving kan worden ingezet op

gevaarlijke trajecten.

Ondersteunen

verkeersveil ig heidsorga n isaties.

Actieve voorlichtin en reventie.

1.-

Gedragingen afdoen via het Centraal

Justitieel Incasso Bureau.

Hoge snelheidsovertredingen maatwerk

vervolging.

Verwerken processen-verbaal en

Tobiasfeiten.

Boetes, detentie en ontzegging

rijbevoegdheid motorvoertuigen.

Invorderingsprocedure toepassen.

Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie

Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag

door ri "bewi 'shouders.

~

Indicatoren / trend

Aantal bekeurinaen 13.386 12.660 15.523 15.637

Aantal staandehoudinaen 197 226 330 532

Probleembeschrijving

Gebruik van alcohol in het verkeer leidt vaak tot zware ongevallen met (zwaar) gewonden en/ of

dodelijke slachtoffers.

I Prioriteit I

1

X

~ 3.5.2. Weg: Alcohol

2

3

Doelstelling politie

Bevorderen van de veili

. ..

Pv's: 177

Aantal verdachten O.M.: 180

Controles: 1685 uur

Blaastesten: 2250

Dadergericht onderzoek naar de invloed van

alcohol, drugs en medicijnen bij

verkeersongevallen en tijdens reguliere

surveillances.

Standaard ademtest bij behandeling

verkeersongeval.

Controles in afdelings- of clusterverband.

Deelnemen aan alle landelijke en regionale

grootschalige alcoholcontroles

Deelnemen aan de jaarlijkse Zuid-

Nederlandse sportkantinecontroles

Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie

Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag

door ri'bewïshouders.

Doelstellin

emeente

1.-

Voorlichting omtrent rijden onder invloed.

Ondersteunen

verkeersvei I igheidsorga n isaties.

Actieve voorlichtin en reventie.

28

Jaarplan Helmond 2005

1.-

Maatwerk vervolging.

Voorkomen recidive.

Toepassen estafette, detentie en alternatieve

bestraffing.

Toepassen maatregelen betreffende

rijbewijzen. Invorderingsprocedure

toepassen.

Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie

Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag

door rïbewïshouders.

75 125 79

75 121 78

15 32 57

I Prioriteit I 1 2 3

X

Aantal dossiers OM

Aantal verdachten OM alcoholmisdrïven

Aantal bekeurin en

~ 3.5.3. Weg: Gebruik gordel/helm

Probleembeschrijving

Het niet (goed) gebruiken van de gordel en of helm leidt vaak tot (zwaar) gewonden en/ of dodelijke

verkeersslach toffers.

straat. Reactieve aan

Bekeuringen gordel: 465

Bekeuringen helm: 465

Staandehoudingen: 1100

Controles: 1400 uur

Controles in afdelings- of clusterverband.

Controle door motorrijders (gordel en helm).

"Staande" controles op het gebruik van

autogordel, dan wel het dragen van een

helm.

Doelstellin

1.-

Zie Masterplan 2005-2009

.

Ondersteunen

verkeersvei I igheidsorgan isaties.

Voorlichting over dragen gordel en helm

Actieve voorlichtin en reventie.

.

.

1.-

. Gedragingen afdoen via het Centraal

Justitieel Incasso Bureau.

Verwerken processen-verbaal en

Tobiasfeiten.

~

Indicatoren / trend

Aantal bekeurinqen 920 1525 1818 1254

Aantal staandehoudinqen 913 1521 1799 1229

~ 3.5.4. Weg: rood licht

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Het negeren van roodlichtsignalen leidt vaak tot verkeersongevallen met (zwaar) gewonden en/ of

dodelijke slachtoffers.

Doelstelling politie

Bevorderen van de veili

Bekeuringen: 1918

Staandehoudingen: 340

Controles: 1100 uur

Uitvoeren van het project LIMIT

Controles in afdelings- of clusterverband.

De regionale Verkeershandhaving verwerkt

afzonderlijk de overtredingen die worden

vastgesteld met de onder hun beheer

staande palen en op de vastgestelde mobiele

controleplaatsen.

Op de diverse "Black spots" en gevaarlijke

trajecten zonder flitspalen worden

overtreders indien mogelijk staande

gehouden en meteen aangesproken op het

ri . ed ra .

. ..

Jaarplan Helmond 2005

29

Inleiding

Politieinzet evenementen is vanwege verkeersveiligheid en handhaving openbare orde. De

verantwoordelijkheid voor een ordelijk en veilig verloop ligt bij de organisatoren van de

evenementen.

Doelstellin

emeente

1.- .

Wegenstructuur creëren en

verkeersmaatregelen maatregelen nemen

conform "Duurzaam veilig 2e fase",

1.-

Maatwerk vervolging.

Voorkomen recidive.

~ 3.6. Openbare orde

Optimaal wegenonderhoud met voortdurende

analyse ontwikkeling verkeersonveiligheid:

Vastleggen "Black spots".

Bezien of verkeersregelinstallaties (VRI's)

nodig zijn of andere verkeersmaatregelen

beter toepasbaar zijn bij verkeersgevaarlijke

situaties. Bijvoorbeeld snelheidsremmers,

uitritconstructies, plateaus, rotondes et

cetera. Bij aanleg rotondes binnen de

bebouwde kom fietsers voorrang. Buiten de

bebouwde kom fietsers geen voorrang.

Optimale zichtbaarheid fietsers in constructie

rotondes.

Bezien of VRI's optimaal zijn ingesteld voor

de verschillende soorten verkeersdeelnemers.

Knipperend oranje voetgangerslicht

toepasbaar?

Overleg met handhavers over juiste

repressieve aanpak van verkeersovertreders.

Ondersteunen

verkeersvei lig heidsorga n isaties.

Actieve voorlichtin en reventie.

Toepassen estafette, detentie en alternatieve

bestraffing.

Toepassen maatregelen betreffende

rijbewijzen. Invorderingsprocedure

toepassen.

Schriftelijke mededeling aan CBR Divisie

Vorderingen na onacceptabel verkeersgedrag

door rïbewïshouders.

2112

203

2103

428

2574

531

2206

571

I Prioriteit I

1

X

2

3

Doelstelling politie

Beheersen van verkeersveiligheid en openbare orde bij sportevenementen.

~ 3.6.1. Openbare orde: Evenementen sport

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Het bijeen komen van grote groepen mensen leidt vaak tot (verkeers-) overlast. Het bewaken van

bepaalde structuren hierbij is noodzakelijk.

Doelstelling politie

Bevorderen van de zelfredzaamheid. Toezicht houden bij evenementen. Het leveren van een bijdrage

aan het ongestoord en ordelijk verloop van evenementen.

Voetbal Helmond Sport

Ook voor het seizoen 2004 - 2005 is er weer een convenant afgesloten waarin de

verantwoordelijkheden van - en de afspraken tussen de ketenpartners betaald voetbal Helmond Sport

zijn vastgelegd. Het convenant is ondertekend door Helmond Sport, supportersvereniging Helmond

Sport, de gemeente Helmond, regiopolitie Brabant Zuid-Oost en justitie Den Bosch.

Helmond sport is een verantwoordelijkheid van Helmond Centrum en krijgt daarbij personele

ondersteuning van de afdelingen in het cluster Peelland. Er worden in 2005 circa 27 thuiswedstrijden

gespeeld. Deze wedstrijd zijn in het kader van de voorbereiding, competitie, nacompetitie en Amstel-

cup, Er vindt een intensieve begeleiding van supporters plaats in het kader van kennen en gekend

worden. Tevens wordt ook deelgenomen aan het adoptiemodel en hierbij worden de supporters bij

Jaarplan Helmond 2005

30

uitwedstrijden begeleidt. Er wordt naar gestreefd het aantal B en C scenario's terug te brengen met

als gevolg dat ook de inzet van personeel zal afnemen.

In totaal zullen er voor de inzetten bij thuiswedstrijden en begeleiding van uitwedstrijden 4570 uren

inzet worden gepleegd.

Voetbal PSV

In het kader van regionale afspraken bestaat er voor de 3 Helmondse afdelingen voor de wedstrijden

van PSV een leveringsplicht t.a.v. de wedstrijden die gespeeld worden in Nederlands en of Europees

com etitieverband.

In samenwerking met de H3 zowel repressief

als preventief toezicht houden bij

voetbalwedstrïden Helmond S ort en PSV

~ 3.6.2. Openbare orde: Evenementen / demonstraties I Prioriteit I ~

Probleem beschrijving

Het bijeen komen van grote groepen mensen leidt vaak tot (verkeers-) overlast. Het bewaken van

bepaalde structuren hierbij is noodzakelijk

2

3

Doelstelling politie

Bevorderen van de zelfredzaamheid. Toezicht houden bï demonstraties

Aantal demonstraties: 2

Aantal uren: 30 uur

In het kader van de openbare orde en

verkeersveiligheid toezicht houden bij een

eventuele demonstratie

. ..

~ 3.6.3. Openbare orde: evenementen overig

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Het bijeen komen van grote groepen mensen leidt vaak tot (verkeers-) overlast. Het bewaken van

bepaalde structuren hierbij is noodzakelijk.

Doelstelling politie

Bevorderen van de zelfredzaamheid. Toezicht houden bï evenementen

Aantal evenementen: 39

Aantal uren: 2100

Het noodzakelijke toezicht houden bij de door

de gemeente en of andere organisaties te

organiseren evenementen zoals: carnaval,

avondvierdaagse, Artimond, kermissen,

Kasteelconcerten, wielerronde, Pro Tour, Jazz

in Catstown en Sinterklaas.

~ 3.6.4. Openbare orde: aantasting openbare orde

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Aantasting van de openbare orde tast de maatschappelijke integriteit aan en het welzijn van de

bevolking.

enbare orde.

Aantal misdrijven: 29

Aantal uren: 3800 uur

Daar waar sprake is van verstoring van de

openbare orde onmiddellijk reactief optreden

Er zijn weliswaar uren begroot, mochten deze

uren niet geheel noodzakelijk zijn dan

kunnen deze ingezet worden ten behoeve van

onvoorzienbare zaken zoals terreurdreiging of

extra toezicht verband houdende hiermee.

~

Indicatoren / trend

Aantal misdrijven 12 10 21 21

Aantal verdachten O.M. 16 9 22 15

ODlossinaDercentaae 857 1000 750 75,0

Jaarplan Helmond 2005

31

~ 3.7.1. Overige maatschappelijke integriteit:

discriminatie

Probleembeschrijving

Discriminatie op grond van afkomst, kleur en of ras is een aantasting van de fundamentele rechten

van de mens.

Doelstelling politie

Aan ak en 0 s orin

I Prioriteit I

1

X

2

3

~ 3.6.2. Overige maatschappelijke integriteit:

vreemdelingenzorg

Probleembeschrijving

Een groot deel van de in Nederland verblijvende vreemdelingen leeft in de illegaliteit. Alleen legaal

verblijf is toegestaan.

I Prioriteit I

1

X

2

3

Doelstelling politie

Hoewel deze zaken formeel bij de vreemdelingendienst liggen, blijft in ieder geval voor de afdelingen

het handhaven en toepassen van de vreemdelingenwetgeving. Daarnaast heeft de afdeling HOO in en

rondom het AZC gebouw in het kader van openbare orde ook een toezichthoudende taak. De afdeling

stelt hiervoor 500 uur beschikbaar.

Islam

Naar aanleiding van de moord op Van Gogh heeft zich in Nederland een ontwikkeling voorgedaan die

extra aandacht en zorg vraagt in de richting van onder andere Islamitische organisaties en daaraan

gerelateerde activiteiten. Met name door de integrale benadering van het fenomeen en in het kader

van veiligheid en handhaven van openbare is er voor de politie een nadrukkelijke rol weggelegd. In

Helmond zijn nagenoeg alle kantoren en gebouwen (moskees) van Islamitische organisaties in het

werkgebied van Helmond Centrum te vinden. Verder woont het overgrote deel van de islamitische

georiënteerde inwoners van Helmond in dit zorggebied en met name in de Binnenstad-Oost.

Het zorgen voor een open discussie en goede communicatie kan bijdragen aan een goede beheersing

van de situatie in de toekomst.

Jaarplan Helmond 2005

32

Dienstverlen i ng

~ 4. Dienstverlening algemeen

Dienstverlening betreft de tevredenheid van de burger over de kwaliteit van de politiezorg, de

bereikbaarheid en de beschikbaarheid en de symboolfunctie van de politie.

~ 4.1. Dienstverlening: Bereikbaarheid en

beschikbaarheid

Probleembeschrijving

De tevredenheid over de politie van de burger wordt in belangrijke mate bepaald door de

bereikbaarheid, de kwaliteit van de dienstverlening en de symboolfunctie van de politie.

I Prioriteit I

1

X

2

3

~ Indicatoren trend

Probleembeschrijving

Slachtoffers van misdrijven hebben vaak behoefte aan vakkundige opvang.

696 686 702

755 757 686

I Prioriteit I 1 2 3

X

~ 4.3. Dienstverlening: Slachtofferzorg

Doelstelling politie

Verlenen van eerste hul aan slachtoffers. Het ade

Aantal doorverwijzingen: 500

. ..

Zorgvuldig omgaan met meldingen en

aangiften van slachtoffers.

Informatie verstrekken over slachtofferhulp

en naar de juiste instanties doorverwijzen.

Uitreiken aangiftemap en advies op basis van

de aangifte.

Harde en zachte normen aan de orde stellen

tijdens vormen van interne en externe

communicatie.

oede 1 e 0 van en doorwi 'zin slachtoffers

~

Indicatoren / trend

I Aantal doorverwiizinaen naar slachtofferhulp/WO 180 63 7,8 7.4

I Aantal verwiizinaen slachtofferzora 1180 476 544 482

~ 4.4. Klachten

I Prioriteit I

1

X

2

3

assen van de re

Benoemen en uitvoeren leerpunten uit

klachten

. ..

Aantal klachten: 26

~ Samenwerkingsverband JPP en JPT I Prioriteit I ~ 2

De samenwerkingsverbanden zijn het Jeugd Preventie Project en het Jeugd Preventie Team.

3

Jaarplan Helmond 2005

33

Interne Performance

Onder Interne Performance wordt verstaan de interne organisatie van het bedrijf. Hierbinnen worden

uren gepland maar niet verantwoord (deze komen terug in de operationele velden 1,2,3,4,7 en 8)

Probleembeschrijving

Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het !NP-model

verantwoord.

I Prioriteit I

~ 5.1. Interne performance: Intake

1

X

2

3

Doelstelling

Op een professionele wijze de eerste opvang van publiek realiseren. De openingstijden van de diverse

bureaus in Helmond staan vermeld in het algemene gedeelte

~ 5.2. Interne performance: Noodhulp

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het !NP-model

verantwoord.

laatse

~ 5.3. Interne performance: Toezicht en handhaven

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het INP-model

verantwoord.

~ 5.4. Interne performance: Opsporen

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het !NP-model

verantwoord.

~

. Indicatoren / trend

Aantal verdachten O.M. 809 1328 1451 809

Percentaae oohelderina aanGiften totaal 147 136 18.7 196

PercentaGe oohelderina misdrijven totaal 175 161 242 254

Verdachten ratio totaal 122 170 22.3 114

Doorloootiid in daaen 615 2977 136.1 758

~ 5.5. Interne performance: Operationele ondersteuning

I Prioriteit I

1

X

2

3

Probleembeschrijving

Dit is planmatig de gerealiseerde uren worden binnen de verschillende reikwijdtes van het INP-model

verantwoord.

Doelstelling politie

Op een vakkundige wijze ondersteunen van de operationele processen.

Het betreft hier de OPC alsmede alle coordinerende taken, muv planning. De uren van de OVD staan

vermeld bij het INP hoofdstuk Dienstverlening.

Jaarplan Helmond 2005

34

Bijzondere Politietaken

Bijzondere politietaken zijn taken die aan de politie zijn opgedragen in het kader van (Iands-)

veiligheid, het uitreiken van arrestatiebevelen en andersoortige werkzaamheden.

~ 8. Bijzondere politietaken

~ 8.1. Bijzondere Politietaken: Executietaak algemeen I Prioriteit I X 1

2

3

Probleembeschrijving

De voorraad executieopdrachten groeit. Rijbewijscontroles worden te weinig uitgevoerd, waardoor

nagenoeg geen innemingen van rijbewijzen Wet Mulder plaatsvindt. Hierdoor groeit het aantal

buitengebruikstellingen van voertuigen. Deze worden evenmin adequaat uitgevoerd, waardoor het

aantal gijzelingen groeit. Cellengebrek frustreert de uitvoering van vonnissen vrijheidsstraffen bij

aanhouding en gijzelingen Wet Mulder. Er kan te weinig druk worden uitgeoefend op wanbetalers bij

geldboetes. Dit alles leidt tot een verkeerd signaal bij wetsovertreders en tot machteloosheid bij de

overheid

De regionale aanpak van veel plegers en het daadwerkelijk vergoeden van schade aan slachtoffers in

samenhang met het voortdurende gebrek aan cellen maakt het noodzakelijk dat vrijheidsbenemingen

centraal wordt geregisseerd. Om te voorkomen dat het cellengebrek nijpender wordt dient de afdeling

meer druk te leggen op het betekenen in persoon van vonnissen, inning van de gelden,

rijbewijscontroles en buitengebruikstelling van voertuigen.

Wetsovertreders worden zich ervan bewust dat men de straffen niet ontloopt bij niet betalen van de

schadevergoedingen aan slachtoffers en boetes en bij het niet uitvoeren van taakstraffen

Doelstelling politie

Alle binnen ekomen stukken worden in

. ..

estuurd.

Vonnis vrijheidsstraf: 65

Vonnis taakstraf: 20

Geldboete arrestatiebevel: 202

Bevragen rijbewijs Wet Mulder: 14.600

Innemen rijbewijs Wet Mulder: 146

Buitengebruikstelling Wet Mulder: 500

Gijzeling Wet Mulder: 95

Dadelijk na ontvangst van de

executieopdracht wordt een aanvang

gemaakt met de uitvoering van

arrestatiebevelen, buitengebruikstelling

voertuigen en gijzeling.

Prioriteit wordt achtereenvolgens gegeven

aan veel plegers, niet vergoeden van schade,

ontneming, geldboetes en gijzeling.

De regionale executiecoordinator voert

overleg met het LCA, Arrestantenzorg en

Frontoffice over de arrestatie inzake

principale vrijheidsstraf, schadevergoeding,

ontneming, geldboetes en gijzeling.

Gezien het ontbreken van celcapaciteit in de

politieregio Brabant Zuidoost wordt met

Arrestantenzorg overleg gevoerd voorafgaand

aan arrestatie of i'zelin voor enkele da en.

Op grond van het executieconvenant alle

opgedragen verzoeken tot arrestatie inzake

principale vrijheidsstraf, schadevergoeding,

ontneming en geldboetes uitvoeren.

Alle opgedragen verzoeken tot gijzeling Wet

Mulder uitvoeren.

80% van de executieopdrachten wordt

binnen 3 maanden afgehandeld; 100% is

binnen 6 maanden af edaan.

Jaarplan Helmond 2005

35

Bijlage

Naam indicator

~ Aangifteratio (totaal)

~ Aangifteratio woningen

~ Aanrijdmgenratio

~ Doorlooptijd (in dagen)

~ Meldingenratio (totaal)

~ Ophelderingspercentage

~ Spoedeisende meldingen

" binnen normtijd (%)

~ Verdachten ratio (totaal)

Formule van berekening / Toelichting

Aangiften (totaal) x 1.000

Inwoners

Het aantal aangiften per 1000 inwoners. De indicator is erop

gericht gebieden met een verschillend aantal inwoners met

elkaar te vergelijken.

Aangiften totaal

Woningen

x 1.000

Het aantal aangiften per 1000 woningen. De indicator is erop

gericht gebieden met een verschillend aantal woningen met

elkaar te vergelijken.

Aanrijdingen

Inwoners

x 1.000

Het aantal aangiften per 1000 inwoners. De indicator is erop

gericht gebieden met een verschillend aantal inwoners met

elkaar te vergelijken.

Gemiddelde

Indicator om de efficiency bij de politie inzichtelijk te maken. Dit

betreft het aantal dagen vanaf het opnemen van een aangifte

tot versturen van een PV naar Justitie.

Meldingen (totaal) x 1.000

Inwoners

Het aantal meldingen per 1000 inwoners. De indicator is erop

gericht gebieden met een verschillend aantal inwoners met

elkaar te vergelijken. Betreft meldingen waarvan vaak geen

aangifte wordt gedaan.

Aangiften o~gehelderd x 100%

aangiften

Geeft het percentage weer van het aantal opgehelderde zaken

op het aantal aangiften.

Aantal spoedeisende meldingen binnen reactienorm

Aantal spoedeisende meldingen

x 100

Geeft weer in welke mate binnen de gestelde normtijd ter

plaatse is gekomen.

(Totaal) aantal verdachten OM

(Totaal) aantal misdrijven

Geeft het resultaat van de inspanningen op gebied van

opsporing van verdachten weer.

x 100

Jaarplan Helmond 2005

36

Uw Reactie
Uw Reactie