• Bestuur
  • Commissiestukken Intentieverklaring samenwerking herstructurering bedrijventerreinen

Commissiestukken Intentieverklaring samenwerking herstructurering bedrijventerreinen

Documentdatum 12-05-2005
Bestuursorgaan Commissie Middelen Ondersteuning en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 5 april 2005

Onderwerp: Intentieverklaring samenwerking herstructurering bedrijventerreinen

Inhoud:

Beslispunten

1. In te stemmen met de intentieverklaring samenwerking herstructurering bedrijventerreinen Ministerie EZ-Provincie

Noord-Brabant - Top 8 gemeenten;

2. De provincie Noord Brabant informeren over uw besluit;

Inleiding

De enorme herstructureringsopgave in Brabant heeft de provincie aanleiding gegeven te komen tot de oprichting van

een Brabantse Herstructureringsmaatschappij Bedrijventerreinen (BHB), die het proces bij gemeentes moet gaan

versnellen.

Op rijksniveau (ministerie van EZ) is voor wat betreft de herstructurering van bedrijventerreinen besloten in te zetten op

zogenaamde topprojecten die een maximale meerwaarde hebben voor de nationale economie.

In totaal gaat het om 49 projecten, waarvan 8 in Brabant. Het gaat hierbij om de B-5 gemeenten, aangevuld met

Roosendaal, Etten-Leur en Waalwijk, omgedoopt tot de Top 8 gemeenten. Door de provincie is een overleg opgestart

met ministerie van EZ en de Top 8-gemeenten, teneinde commitment te creëren en daarmee draagvlak voor de BHB te

genereren, hetgeen geresulteerd heeft in een intentieverklaring.

Beleidsmatige context

Op rijks- provinciaal, regionaal en lokaal niveau bestaat al geruime tijd veel aandacht voor de bevordering van de

duurzame herstructurering van bedrijventerreinen. Er is veel over nut en noodzaak geschreven van het instandhouden

van de kwaliteit van bedrijventerreinen, maar het uitvoeren van concrete herstructureringsprojecten gebeurt nog te

weinig. Dit laatste berust bij de gemeenten, waar het echter vaak ontbreekt aan capaciteit en geld om dit proces in gang

te zetten waarbij de economische functies behouden blijven. Zowel rijk als provincie zetten - na een aantal jaren van

stimuleringsregelingen - nu sterkere middelen in om gemeenten te dwingen tot actie. Genoemd kunnen worden het GSB

111 met brede doeluitkeringen gekoppeld aan inspanningsverplichtingen, het ministerie van EZ met haar Topprojecten en

de provincie met de herstructureringsmaatschappij. In Helmond hebben we met al/edrie te maken, waarbij opgemerkt

kan worden dat van dwang geenszins sprake is. In het kader van ons eigen sociaal-economisch beleid wordt al sinds

vorige eeuw gewerkt aan de herstructurering van Hoogeind, waarvoor capaciteit en middelen beschikbaar zijn. Onlangs

is gestart met het opstellen van een Masterplan Herstructurering Hoogeind, dat nog deze zomer opgeleverd zal worden.

Beoogd effect

Samenwerking tussen provincie, ministerie en Top 8 gemeenten zal de besluitvorming door PS omtrent de

herstructureringsmaatschappij in positieve zin beinvloeden als gevolg waarvan met name de financiele participatie van

de BOM in een of meerdere herstructureringsprojecten op Hoogeind gewaarborgd is. .

Argumenten

1.1 Procesondersteuning en risicodragend vermogen in Hoogeindse herstructureringsprojecten

De provincie Noord Brabant stelt maar liefst 50 % van zowel capaciteit en participatievermogen van de BHB ter

beschikking aan de Top 8 gemeenten. In Helmond is de BHB Lo. reeds betrokken bij het proces op Hoogeind; een

financiele participatie in een of meerdere deelprojecten maakt de kans op succes groter;

1.2 Ministerie van EZ stelt naast financiele middelen ook menskracht beschikbaar

De Topperregeling is ingesteld voor de 49 landelijke Topprojecten. In aanvulling daarop biedt het ministerie van EZ - via

accountmanagement - ondersteuning en advies op specifiek het vlak van staatsteun en mileuaspecten. Indirect weten

we ons op deze wijze ook verzekerd van een rijksbijdrage.

1.3 Kennisuitwisseling en samenwerking op Brabants niveau

In aanvulling op het B-5 overleg vindt onder de noemer Informatie-overleg Topper specifiek op het gebied van

herstructurering kennisuitwisseling en samenwerking plaats tussen de 8 Brabantse gemeenten die praktisch tegelijkertijd

vergelijkbare problematiek aanpakken.

Kanttekeningen

1.1 Verhoogde druk op uitvoering: minder vrijblijvendheid

De aandacht van rijks- en provinciale overheid brengt met zich mee dat de druk op het project herstructurering Hoogeind

verhoogd wordt en van vrijblijvendheid geen sprake meer is.

MOE Intentieverklaring1

Pagina 1 van 2

"'

..

,

"'

Financiële aspecten en dekking:

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie MO&E op 12 mei 2005 met als doel: ter kennisname

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

MOE Intentieverklaring1

Pagina 2 van 2

Uw Reactie
Uw Reactie