- Bestuur
- Commissiestukken Brandweer jaarverslag 2002 2003
Commissiestukken Brandweer jaarverslag 2002 2003
Documentdatum | 18-10-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: i. .' t.Ji ...&;; D Y Onderwerp: Jaarverslag 2002-2003 Brandweer elmond Inhoud: Aangeboden wordt het gecombineerde jaarverslag 2002-2003 waarin naast de brand- en hulpverleningsgegevens in Helmond o.a. verslag wordt gedaan van het jubilieumjaar 2002. De aandacht mag gevestigd worden op de verscherpte regelgeving en uitvoering die zijn uitwerking vindt in hogere kwaliteitseisen naar de eigen gemeentelijke en brandweerorganisatie, alsook naar de burger toe. .~t:"" Cie ABA 18 Bijlage: a&x~. Met dit verzoek mee te zenden stukken: Jaarverslag 2002-2003 Brandweer Helmond Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie ABA op 18-10-2004 met als doel: ter kennisname Format jaarverslag 02-03 Pagina 1 van 2 JAARVERSLAG 2002-2003 BRANDWEER HELMOND Deumeseweg 135 5701 CE Helmond INHO UDS OPGA VE BLZ. ALGEMEEN[[[3 Pro-actie en Preventie ........... ..... ................ ... ..... """'" ...... ............ """"'" 8 1. 1.1 1.2 2. 2.1 2.2 2.3 3. 4. 4.1 4.2 4.3 4.4 4.5 4.6 5. 5.1 5.2 6. 6.1 6.2 Preparatie en Rampenbestrijding """'" """" ......... """"""" ..... ...... ..... ..... 8 Opleiding............ ..... ............... ............... ....................... ...... ............ .......... 9 Repressie en Nazorg............. ............... ....... """""""""""" .... .................9 Arbeidsomstandigheden.. """"""'" ....... ....................... .................. ........ 10 ORGANISATIE.............. ................................................ """""""""""'" 11 Organisatie Algemeen """"""'" ................................ .......... """"""""'" 11 Organisatiestructuur.............................................. ....................... .......... 12 VERZORGINGSGEBIED EN RISICODEKKING ....................................13 Bebouwing. """""""""" "'" """"""""""" ...... """""""""'" """"""'" .... 13 Bevolking.............. ............... """""""'" """'" ............................... .......... 14 Risicodekking """""""""'" ......... ................................. ........ ............ ...... 14 INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID [[[16 PRO-ACTIE EN PREVENTIE[[[17 Bouwbesluit en Hinderwet[[[ 17 Gebruiksvergunningen .............. ...... .............. """" ......... ............... .........20 Brandbeveiligingsverordening Gemeente Helmond............................... 20 Huisvestiging Preventie Kantoor[[[ 20 Wacht en Bewaking....... ............... ...... .... ...... .............. ............ ................ 23 Voorlichting en Instructie[[[ 23 PREPARATIE[[[23 Blus 7. 8. 8.1 8.2 9. 9.1 10. 11. 12. ALARMERING[[[27 TABELLEN BRAND ................... ....... '" """""'" """""""""'" ................29 Branden (binnen Gemeente) gerangschikt naar object..........................29 Branden (binnen Gemeente) gerangschikt naar oorzaak....................... 30 TABELLEN HULPVERLENING [[[ 31 Hulpverlening (binnen Gemeente) gerangschikt naar object..................31 DIRECTE BRANDSCHADE [[[ 32 UITGAVEN (IN EURO) PER INWONER VAN DE BEVOLKING ............33 RIJDEND MATERIEEL........... ""'" ................ """""""'" ................. ......35 13. OVERIG MATERIEEL................ .......... ........... ......... ............ ..... """""'" 36 13.1 Adembescherming.. ................. ............ ....... ............ """'" ......................36 13.2 Gaspakken/Chemiekleding................. ................ """"""""" ..................36 14. PERSONEEL.......... """"""""""" ....... ..... ........................... ..................37 14.1 Personeelsformatie Beroeps, Vrijwilligers en Externe Ondersteuning.... 37 14.2 Dagdienst....... """"'" .................... ................................. ......... ...............41 14.3 24-Uursdienst..................... .............. .... ..... """""'" ..... ..... ...................... 41 14.4 Vrijwilligers........... ........ .......... """"""""""'" ............................... ..........41 14.5 Mutaties........ ........ ..... ..................... ........ ................. ........ .......................42 14.6 Bevorderingen[[[ 43 14.7 Aanstellingen ....... ......... ............. ............. ....... ........... ...... ........................ ALGEMEEN Voor de Gemeentelijke Brandweer was 2002 het jubileumjaar met een dubbel jubileum: 100 jaar vrijwilligers en 60 jaar beroeps. Honderd jaar geleden, in 1902, vond er een reorganisatie van de brandbestrijding in Helmond plaats. Aan het Gemeentebestuur werd toen aangeboden dat een groep vrijwilligers, veelal leidinggevenden in bedrijven en uit de middenstand, bijstand zouden verlenen bij de brandbestrijding. De vrijwillige Brandweer was geboren. Volgend op eerdere besluiten (Wet op de luchtbescherming) die de bevolking moest beschermen tegen gevaren vanuit de lucht, zoals dat in de eerste wereldoorlog was gebleken, moesten vervolgens grotere gemeenten beroepsbrandweerlieden in 24-uursdiensten aanstellen. Min of meer toevallig, ook in oorlogstijd in 1942, kwamen de eerste twaalf beroepsmensen in dienst van de Helmondse Brandweer. * De vlammetjes geven de grote branden aan die in de loop van 400 jaar woedden en Helmond geheel of gedeeltelijk verwoestten. * De rode helmen markeren de brandweerposten, ook wel spuithuisjes genoemd, aan het begin van de vorige eeuw. 3 Met de raadscommissie ABA werd het jubileumjaar geopend op 14 januari. Uiteraard stond de brandweer wel paraat voor haar eigenlijke taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand en brandgevaar, het optreden bij ongevallen en het coërdineren van de voorbereiding en het bestrijden van een eventuele ramp. Zo waren er in 2002 1248 alarmeringen in totaal, waarvan 375 voor brand, 569 voor hulpverlening en 304 voor loos alarm! vermoeden van brand. Uitspringend was de 16,8 miljoenenbrand bij AST met - erger nog - een verlies van banen. Hieruit moge duidelijk blijken dat het voorkomen en beperken van brand meer is dan alleen maar blussen en redden..... De totale schade aan branden bedroeg ¿ 18.220.000,- . De topper bij de hulpverleningen was de storm op 27 oktober 2002 met 189 alarmeringen met omgewaaide bomen en afgebroken takken onder andere op huizen, auto's straten en wegen. In 2003 waren er in totaal 1142 alarmeringen, waarvan 430 voor brand, 399 voor hulpverlening, waarvan 93 hulpverleningen ten gevolge van de windhoos op 2 juni 2003 en 313 voor loos alarm! vermoeden voor brand. De totale schade aan branden bedroeg ¿ 2.066.715,-. In 2002 werd het geactualiseerd Gemeentelijk Rampenplan als ook het geactualiseerde Beleidsplan Brandweer door de raad geaccordeerd met als speerpunten de handhaving, het oefenbeleid, de dekking Brandevoort en het combi-plaatsen plan ter versterking van zowel de uitrukfunctie alsook de bureautaken. 4 De verscherpte regelgeving als gevolg van de cafébrand in Volendam en van de vuurwerkramp in Enschede heeft met het rijksprogramma "Slagen voor Veiligheid" de Gemeente bereikt. Wat onze Gemeente betreft zal nog een aantal punten nader moeten worden geïmplementeerd naast datgene wat reeds is uitgewerkt, zoals de verdere uitwerking voor toezicht handhaving, het risico-informatiesysteem (RLS.) t.b.v. de risicokaart, versterking van de ambtelijke capaciteit voor brandpreventie, de uitwerking van het regionaal beheersplan rampen bestrijding, de planvorming omtrent gevaarlijke stoffen, de kwaliteitszorg brandweer, de externe veiligheid en de communicatie rondom veiligheid. Voorts werkt de verscherpte regelgeving ook door naar de brandweerorganisatie toe. Zo was er een controle van de Arbeidsinspectie naar de arbeidsomstandigheden, een controle van de Inspectie voor het Brandweerwezen en Rampenbestrijding naar de uitvoering van handhaving en vergunningverlening, alsook naar de geoefendheid van bevelvoerders en officieren. Een controle van de Inspectie VROM naar bouwen, wonen en gebruiksvergunningen. En tot slot was er nog een controle op roken, op elektrische apparatuur en op de uitvoering van de bedrijfshulpverlening. In zijn algemeenheid werd wel een goede score behaald. Alleen de geoefendheid op sommige onderdelen, gemeten naar bepaalde modellen, gaf een lagere score te zien. Een punt van aandacht en zorg mag wel worden genoemd: dat de steeds verfijnder wordende regelgeving zoals voor rijden met signalen, het werken op hoogte, het optreden bij brand, de extra controle van ademluchtapparatuur en het duiken, het werken bijna onmogelijk maakt en er altijd wel even niet volgens de regels gewerkt kan worden. Mede ter versterking van het zo effectief mogelijk interdisciplinaire optreden in geval van een ramp, is het kabinet voornemens te komen tot z.g. veiligheidregio's, gehele of gedeeltelijke integratie van de operationele diensten onder één bestuurlijke autoriteit. Gerelateerd hieraan is in brandweerregionaal verband Zuidoost Brabant een project gestart, "De Glazen Bol", met als doel te komen tot een zover mogelijk geïntegreerde brandweerorganisatie, waarbij wel het gemeentelijk gezag blijft gehandhaafd en de plaatselijke organisatie haar eigen identiteit blijft behouden. 5 In het jubileumjaar (2002) waren er zowel intern als externe gerichte activiteiten voor de bevolking, voor het bestuur en ambtenaren en voor de eigen mensen, waaronder de jeugdbrandweer. . In aanwezigheid van de Raadscommissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden, opende burgemeester W. van Elk het jubileumjaar op 14 januari door het jubileumbord te onthullen. Op zaterdag 9 maart werd een expositie vanwege het 100-jarig bestaan in het Jan Vissermuseum geopend. . . In het voorjaar was er een jeugdbrandweerwedstrijd bij het kasteeL Deelgenomen werd aan de slingermarkt op Koninginnedag. In samenwerking met de afdeling Communicatie van de Gemeente werd een eigen brandweervoorlichtingsfilm vervaardigd. Op 26 mei was er een grootse open dag bij de brandweer. Op 1 juni werd een waterspektakel rondom het Havenplein met "Te land, ter zee en in de lucht" voor de bevolking georganiseerd met meer dan 10.000 belangstellenden. Uitermate geslaagd! Op 29 juni was er het jubileumfeest opgedragen aan vertrekkend Burgemeester Wim van Elk in het kasteel. Op 1 september was er een geweldige Brandweerfamiliedag voor het huidig en voormalig personeel met partners en thuiswonende kinderen. Ook in september waren er de jaarlijkse -maar nu aangeklede bedrijfsbrandweerwedstrijden en een optreden van de Brandweerkapel. Op 13 november was er tot slot een optreden in Circus Renz voor bestuurders en voor de Helmondse ambtenaren, met als thema Integrale Veiligheid gerelateerd aan de Vuurwerkramp: Evenwicht tussen stadsontwikkeling en veiligheid. En uiteindelijk, op 14 juli 2003, werd na enige vertraging, in samenwerking met de Heemkundekring, het Jubileumboek 100 jaar Brandweer op ludieke wijze aan aan burgemeester A. Jacobs overhandigd. . . . . . . . . . 6 ""' . Hieronder een impressie van de gebeurtenissen in het jubileumjaar. Demonstratie tijdens de Open Dag Familiefeest, zonnig en sportief Omlijsting door de eigen Brandweerkapel Overhandiging jubileum boek aan burgemeester Jacobs Een poging tijdens het waterspektakel De jeugdbrandweerwedstrijd in de Kasteeltuin Symposium Integrale Veiligheid bij Circus Renz Opening nieuwe afdeling Preventie door burgemeester Van Elk 7 Pro-actie en preventie Veelal vindt er goed overleg plaats met andere disciplines en gemeentelijke afdelingen om met de veiligheidsaspecten rekening te houden. Echter, om blijvend tot succes te komen, is het nodig dat de veiligheidsfilosofie al toegepast wordt nog voordat de benodigde budgetten en de financiering vastgesteld gaan worden, waarbij ook financieel rekening is gehouden met een zo groot mogelijke minimalisatie van de veiligheidsrisico's Een goede gedachte die in den lande reeds ingang heeft gevonden, is het opnemen van een veiligheidsparagraaf in de bestuurlijke besluitvorming. Meer nog dan vergunningverlening alleen zal met name aan het aspect handhaving maar ook- aan voorlichting en kwaliteitsstelling onvoorwaardelijk uitvoering gegeven moeten worden. Invulling van de actiepunten uit het landelijk thema "Slagen voor veiligheid" zal zeker tot verbeteringen leiden. Preparatie en rampenbestrijding De coordinatie van de gemeentelijke rampenbestrijding is ondergebracht bij de brandweer. In het afgelopen jaar is heel duidelijk geworden dat rampen bestrijding niet alleen een opdracht is voor brandweer politie en GHOR (geneeskundige hulpverlening bij rampen) maar dat ook de gemeente hierin nadrukkelijk partij is. In maart 2002 is het rampenplan na een grondige revisie opnieuw vastgesteld. In samenwerking met de brandweer zijn door de verschillende diensten een 8-tal bijbehorende deelplannen en een rampenbestrijdingsplan geproduceerd welke eveneens door de raad zijn vastgesteld. Een 25-tal medewerkers van de verschillende gemeentelijke diensten inclusief B&W en de gemeentesecretaris hebben een basisopleiding rampenbestrijding en crisisbeheersing gevolgd. Oefeningen van de gemeentelijke rampenstaf worden georganiseerd door de brandweer terwijl deeloefeningen voor de verschillende processen georganiseerd zijn door de diensten zelf. Voor de betrokkenen in het beleidsteam, leden van B&W, diensthoofden en medewerkers, was er een tweedaagse cursus (O.C.R.). Veel aandacht is besteed aan de alarmering van alle medewerkers welke bij de rampenbestrijding betrokken zijn. Helmond heeft deelgenomen als pilot gemeente aan het regionaal systeem Communicator. Het betreft een computer welke telefonisch geactiveerd wordt en vervolgens de medewerkers belt om een boodschap door te geven op zowel gsm, kantoor of privé nummer. In dit systeem zijn 46 personen van de gemeente opgenomen. Het GCC (Gemeentelijk Coordinatie Centrum) is ondergebracht bij de brandweer en voorzien van de nodige communicatiemiddelen, noodstroom en noodwarmtevoorziening. 8 Door het vorderen van het RBR (Regionaal Beheersplan Rampenbestrijding) zullen naar alle waarschijnlijkheid het rampenplan met bijbehorende deelplannen wederom geactualiseerd worden zodat een optimale regionale afstemming bereikt wordt. Ten gevolge van het RBR en de wet Kwaliteitsbevordering Rampenbestrijding welke op stapel staat, zal de voorbereiding op de gemeentelijke processen inclusief het beoefenen daarvan de komende jaren meer aandacht vragen. Opleiding Op het gebied van opleiding en oefening worden plannen ontwikkeld om te komen tot een verbetering, met name op het gebied van realistisch en virtueel oefenen. Helaas kon niet onder vuurbelasting worden geoefend en is wederom slechts een bevelvoerder naar een specifiek oefencentrum in Moreton on the Marsh geweest. De geoefendheid van elk individu is inmiddels permanent via een geautomatiseerd systeem inzichtelijk. Aan de vraag naar B.H.V. -opleidingen kan weer volledig worden voldaan en het vervaardigen van noodplannen wordt voor een deel uitbesteed. Punt van grote zorg blijft een geoefendheid op het niveau van officier van dienst. De dagelijkse druk is te hoog om dit onderdeel goed uit te voeren. In 2002 waren er grote pelotonsveranderingen op het Hatematerrein binnen de kleine kring Peelland. Repressie en nazorg De parate dienst kent 3 ploegen met in totaal 25 personen welke werkzaam zijn in een 24 uurrooster Daarnaast zijn een 4-tal combifunctionarissen in dienst welke veelal overdag meedraaien in de bezetting van de parate ploeg. Voor de avonden worden zij afgelost door een vrijwillig collega waardoor dagelijks de bezetting met 1 functie opgehoogd is. In de weekeinden komt deze aanvulling grotendeels voor rekening van vrijwilligers. 9 Arbeidsomstandigheden Reeds eerder werd door de Arbeidsinspectie in overleg met het ministerie van Binnenlandse Zaken een inspectie uitgevoerd naar de arbeidsomstandigheden van de brandweer en werd ook de brandweer van Helmond met een bezoek vereerd. Mede in dat verband zijn in de verslagjaren de jaarplannen voorkomende uit de risico- inventarisatie uitgewerkt. Tot slot wil ik graag allen danken die zich inzetten voor en bijdragen aan de fysieke veiligheid van onze stad in de wetenschap dat uiterste inspanningen worden verricht om een zo groot mogelijke veiligheid te behalen. 10 Organisatie 1.1. Organisatie algemeen Gelet op de gemeentewet, de brandweer- en rampenwetgeving is op grond van de organi- satieverordening brandweer aan de brandweer opgedragen de repressieve -, preventieve -, preparatieve brandbestrijding, de hulpverlening bij ongevallen, alsmede de coordinatie van de rampenbestrijding. Met de intrekkingswet B.B. is ook het takenpakket van de brandweer, voor wat betreft de bedrijfshulpverleningsdienst, uitgebreid. De landelijke projecten versterking brandweer en de versterking van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen hebben verdere invulling gegeven aan dit beeld, gevolgd door de regionale projecten en het gemeentelijke project beleidsplan brandweer. Momenteel loopt regionaal I landsbreed linterdisciplinair een project "Regionaal Beheersplan Rampenbestrijding". Dit project beoogt een adequaat toegeruste rampenbestrijdingsorganisatie op de rampen die zich kunnen voordoen binnen de samenwerkende gemeenten compleet met uitgewerkte plannen en processen en kwaliteitsbewaking. Te grote risico's moeten worden teruggebracht. Op grond van de gemeenschappelijke regeling regionale brandweer heeft de gemeentelijke brandweer een bijstandverlenende taak aan de deelnemende regiogemeenten in Zuidoost Noord-Brabant. De burgemeester heeft het opperbevel bij brand en rampenbestrijding. Tot 1 juli 2002 was Burgemeester mr. W.J.B.M. van Elk portefeuillehouder van de brandweer. Momenteel is burgemeester A.A.M. Jacobs de portefeuillehouder. De raadscommissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden behandelt de brandweer- en rampenaangelegenheden. In het jaar 2002 waren de commissieleden hiervan: Voorzitter Secretaris Leden W.J.B.M. van Elk mr. F.A.M. Coppes drs. WMH. Dams, RA, HP.M de Bruijn, drs. S. Ferwerda, J.S.AM Jurrius-Hakvoort, G. TH. Klaus, J.H.J. Kuijpers, S. Mokadim, drs. G.B. Praasterink, MP.J. Rieter, J.N.M van Rooij, TJ. W van de Ven en S.H. Yeyden. In het nieuwe duale stelsel (per 1 januari 2003) ziet de commissie er als volgt uit: Voorzitter S.H. Yeyden Secretaris mr. F.A.M. Coppes Leden drs. WMH. Dams (vice-voorzitter), AJ.G. Sauvé, TJ.W v.d. Ven, MA Tijani, EAH. van Kilsdonk, J.H.J. Kuijpers, G. Klaus, S. Ferwerda. TJ. van Mullekom en M. Naoum. 11 1.2. Organisatiestructuur Operationele structuur CVD = Commandant van Dienst OVD = Officier van Dienst BVD= Bevelvoerder van Dienst Niet-operationele structuur I COMMANDANT I I I -. BEDRIJFS - AFDELING AFDELING AFDELING AFDELING BUREAU PRO-ACTIE PREPARATIE PARATE VRIJWilLIGERS PREVENTIE DIENST EN RAMPENBESTRIJDING Opm: voor 2004 is er een organisatieaanpassing voor afdelingen en teams die meer congrueert met de overige gemeentelijke diensten. 12 Gemeentelijke organisatie I Gemeenteraad Griffie College B&W Gemeentesecretaris 8tafafdelingen I Dienst 8&E I I Dienst M&O Dienst 80&B Dienst Brandweer en Rampenbestrijding 2. Verzorgingsgebied en Risicodekking 2.1. Bebouwing 1 januari 1994 29.488 toename in 1993 441 woningen 1 januari 1995 30.468 toename in 1994 980 woningen 1 januari 1996 31.118 toename in 1995 650 woningen 1 januari 1997 31.626 toename in 1996 508 woningen 1 januari 1998 33.013 toename in 1997 1.387 woningen 1 januari 1999 33.491 toename in 1998 478 woningen 1 januari 2000 33.792 toename in 1999 301 woningen - 1 januari 2001 34.188 toename in 2000 396 woningen 1 januari 2002 34.980 toename in 2001 792 woningen 1 januari 2003 35.436 toename in 2002 456 woningen 1 januari 2004 35.781 toename in 2003 345 woningen 13 2.2. Bevolking 1 januari 1994 72.290 toename in 1993 1 januari 1995 73.593 toename in 1994 1 januari 1996 74.930 toename in 1995 1 januari 1997 75.976 toename in 1996 1 januari 1998 78.062 toename in 1997 1 januari 1999 79.345 toename in 1998 1 januari 2000 80.098 toename in 1999 1 januari 2001 80.916 toename in 2000 1 januari 2002 82.871 toename in 2001 1 januari 2003 84.233 toename in 2002 1 januari 2004 85.216 toename in 2003 2.3. Risicodekking 803 inwoners 1.303 inwoners 1.337 inwoners 1.046 inwoners 2.086 inwoners 1.283 inwoners 753 inwoners 818 inwoners 1.955 inwoners 1.362 inwoners 983 inwoners Het grondgebied van de gemeente Helmond is 5.457 ha. Per 31 december 2003 was het aantal inwoners 85.216 en het aantal woningen 35.781. Volgens de oude norm is klasse C het maatgevend brand risico van de gemeente, hetgeen betekent dat na brandmelding de eerste twee voertuigen binnen 6 respectievelijk 8 minuten ter plaatse moeten zijn. Deze grenzen zijn op de hiernavolgende kaart aangegeven. Inmiddels is een ander systeem voor de beoordeling van de gemeentelijke brandweerzorg ingevoerd, geënt op risico's per objecttype, mede afhankelijk van de preventieve voorzieningen en repressieve mogelijkheden waarmee de benodigde brandweerhulp wordt bepaald. Voor de grensgebieden vindt in regionaal verband automatisch bijstand plaats volgens het systeem van operationele grenzen. Ten opzichte van het oude systeem is gemiddeld genomen de benodigde brandweerhulp iets aangescherpt, bijvoorbeeld voor een aantal objecten moet het eerste voertuig binnen 5 en het tweede binnen 7 minuten ter plaatse zijn. Volgens het rapport van de Brandweerinspectiedienst dient de permanente bureaubezetting ten behoeve van de eerste uitruk tenminste 8 personen te zijn en de tweede uitruk moet worden bemand door op te roepen vrijwilligers. Overdag wordt bovendien een beroep gedaan op de zogenaamde dagdienst - en combifunctionarissen. Momenteel wordt de eerste uitruk verzorgd door drie ploegen in een 24-uursdienstverband met een minimum bezetting van 7 personen per ploeg. Aandacht moet worden besteed aan een voldoende dekking van Brandevoort / Groot Schooten / Stiphout bedrijventerrein, waarvoor inmiddels draagvlak is. Inmiddels is besloten om in 2005 te beschikken over een nevenpost Brandweer in Brandevoort. 14 GELDROP Risicodekking binnen 6 minuten ter plaatse -- binnen 8 minuten ter plaatse , Brandweerkazerne WEERT 15 3. Integraal veiligheidsbeleid Na de startnotitie in 1994 is met name aan het sociale veiligheidsaspeet de nodige aandacht geschonken. De integraliteit van de fysieke veiligheid krijgt redelijke aandacht door contacten op de werkvloer op het gebied van pro-actie en preventie en zal in de toekomst verder uitgewerkt dienen te worden, met name moet aandacht besteed worden aan het zo klein mogelijk maken van de veiligheidsrisico's met welke kosten rekening kan worden gehouden nog voordat bijvoorbeeld grondprijzen en andere budgetten worden vastgesteld. Doelstelling is om met een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en aanpak de veiligheid in de samenleving te verbeteren en te waarborgen. In grote lijnen kan het veiligheidsaspeet verdeeld worden in enerzijds sociale veiligheid met grote en kleine criminaliteit en (drugs )overlast en anderzijds de fysieke veiligheid met branden en ongevallen, waaronder milieucalamiteiten en rampen. De brandweer speelt in de fysieke veiligheid een belangrijke rol. De veiligheidsketen kan worden gesloten met de taakvelden pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg. . Pro-actie is het geheel van veiligheidsmaatregelen, beginnende bij het eerste denken over verdere maatschappelijke ontwikkelingen. Dit betekent dat de brandweer betrokken moet zijn bij al die ontwikkelingen, waarbij de fysieke veiligheid een rol kan spelen, waardoor tijdig - vaak op eenvoudige niet kostenverhogende wijze - toch aan veiligheidseisen kan worden voldaan. . Preventie is het geheel van te nemen maatregelen, te beginnen bij het ontwerp tot en met oplevering en gebruik van een object. . Bij preparatie gaat het zowel om de voorbereiding op effectief optreden als om veiligheid van het personeel. . De repressie is de daadwerkelijke inzet bij branden, ongevallen en rampen: "het gezicht van de brandweer". . De nazorg, als sluitstuk in de veiligheidsketen, houdt in het herstel, het terugbrengen, terugkomen in de oorspronkelijke staat, zowel menselijk als technisch, alsmede terugkoppeling om te komen tot een betere situatie dan voorheen. Inzichtelijk zal moeten worden gemaakt en - daar naar ook worden gewerkt - hoe dat de onderscheidene diensten, afdelingen en disciplines tot een uitvoering van het verdergaand integraal veiligheidsbeleid moeten komen. 16 :ie 4. Pro-actie en Preventie Veiligheid als kerntaak van de overheid is te verdelen in onder andere sociale en fysieke veiligheid. De brandweer houdt zich met name bezig met de fysieke veiligheid, te weten ongevallen, branden en rampen. Kennis van en inzicht in onveilige situaties en onveiligheid beleving is noodzakelijk voor een effectief veiligheidsbeleid. Pro-actie is daarbij zeer essentieel om in een vroegtijdig stadium bij planontwikkeling reeds aspecten als brandveiligheid, bereikbaarheid en dergelijke in te brengen. Preventie daarentegen is het vervolg op pro-actie door onder andere het geven van adviezen, het stellen van voorwaarden en verzorgen van informatie en voorlichting. De brandweerwet is het wettelijk kader hiertoe, waar de zorg voor brandveiligheid door burgemeester en wethouders is vastgelegd. Naast de bindende adviesregelingen dient het aspect handhaving met voorrang te worden behandeld. Brandpreventie is in een aantal activiteiten te verdelen, te weten: 4.1. Bouwbesluit en hinderwet Er werden adviezen verstrekt voor bij burgemeester en wethouders aangevraagde bouw- en milieuvergunningen. Verder werd geadviseerd voor technische installaties en bluswatervoorzieningen. De uitgebrachte adviezen zijn gebaseerd op onder andere de Woningwet, Wet Milieubeheer, Bouwbesluit, Bouwverordening, Brandbeveiligings- verordening en tal van andere wetten, verordeningen en normen. De geïnstalleerde automatische branddetectie- en blussystemen werden door de brandweer bij oplevering aan een eindcontrole onderworpen. Op tal van grotere projecten is, in samenwerking met de dienst Stadsontwikkeling, toezicht gehouden op de naleving van gestelde brandveiligheidvoorwaarden. Gezamenlijke controles zijn eveneens met de milieudienst uitgevoerd bij grotere en gecompliceerde inrichtingen. 17 Aantal uitgebrachte adviezen afdeling Preventie voor Gemeente Helmond in 2002 HELMOND schriftelijk Mondeling Bouwaanvragen 83 90 Milieuaanvragen 18 35 Technisch I overige 20 60 1) 2) Telefonisch1) 800 200 200 1.200 De telefonische adviezen zijn gebaseerd op ongeveer vier per dag. Onder technisch loverige wordt verstaan adviezen ten behoeve van technische installaties, Obragas en overige preventieaangelegenheden. Aantal uitgebrachte adviezen afdeling Preventie voor Regionale Brandweer (gewest) in 2002 GEWEST Schriftelijk Mondeling Bouwaanvragen 80 75 Milieuaanvragen 10 15 Technisch I overige 4 50 1) 2) Telefonisch1) 200 50 100 350 De telefonische adviezen zijn gebaseerd op ongeveer één per dag. Onder technisch I overige wordt verstaan adviezen ten behoeve van technische installaties, Obragas en overige preventieaangelegenheden. 18 Aantal uitgebrachte adviezen afdeling Preventie voor Gemeente Helmond in 2003 HELMOND schriftelijk Mondeling Bouwaanvragen 113 50 Milieuaanvragen 35 20 T echnisch/overige 2) 60 1) 2) De telefonische adviezen zijn gebaseerd op ongeveer vier per dag. Onder technisch loverige wordt verstaan adviezen ten behoeve van technische installaties, Obragas en overige preventieaangelegenheden. Aantal uitgebrachte adviezen afdeling Preventie voor Regionale Brandweer (gewest) in 2003 GEWEST Schriftelijk Mondeling Bouwaanvragen 99 65 Milieuaanvragen 8 18 T echnisch/overige 2) 6 63 1) 2) De telefonische adviezen zijn gebaseerd op ongeveer één per dag. Onder technisch I overige wordt verstaan adviezen ten behoeve van technische installaties, Obragas en overige preventieaangelegenheden. 19 Telefonisch 1) 800 200 200 1.200 Telefonisch1) 250 60 90 400 4.2. Gebruiksvergunningen Op grond van de Bouwverordening en de Brandbeveiligingsverordening van de gemeente Helmond dienen bepaalde inrichtingen te zijn voorzien van een gebruiksvergunning. Vergunningplichtig zijn onder andere gebruikers van inrichtingen waar grotere aantallen mensen kunnen verblijven of de risico's groter zijn dan normaal, door bijvoorbeeld opslag van gevaarlijke stoffen. Voor nieuwbouw loopt de procedure parallel aan de bouwvergunning en voor bestaande inrichtingen zal de komende jaren de reeds lopende inhaalslag nog geëffectueerd moeten worden. In het verslagjaar werden 81 gebruiksvergunningen afgegeven. Op verzoek van buurgemeenten wordt in het kader van gebruiksvergunningen tegen betaling ondersteuning geleverd in de vorm van: . Extra controles Horeca n.a.v. Volendam . Extra controles Basisscholen Extra controle risicovolle bedrijven n.a.v. Endschede (samenwerking milieudienst) . 4.3. Brandbeveiligingsverordening gemeente Helmond Voor het brandveilig gebruik van "voor mensen toegankelijke plaatsen" niet zijnde bouwwerken blijft de Brandbeveiligingsverordening van kracht. Hierbij valt te denken aan allerlei terreinen, braderieën, (feest)tenten en dergelijke. Ook hiervoor zijn gebruiksvergunningen afgegeven en werden controles op de naleving van gestelde voorwaarden gehouden. 4.4. Huisvestiging preventie kantoor In 2002 werd boven de instructieruimte een opbouw van 254 m2 kantoorruimte in gebruik genomen door de afdeling Preventie, waarbij rekening is gehouden met het aantal functieplaatsen op de afdeling volgens het brandweerbeleidsplan. 20 Gebruiksvergunningen gemeente Helmond in 2002 AARD INRICHTING GEBRUIKSVERGUNNING CONTROLES T.B.V. VERLEEND GEBRUIKSVERGUNNING Bejaardenoord 1 4 Hotel 0 3 Winkel/warenhuis 4 12 Horeca 8 190 School 1 10 Nachtverblijf 1 2 Dagverblijf 2 9 Kantoor 4 10 Museum 0 1 Gebedshuis 0 1 Ziekenhuis / verpleeginrichting 0 2 Loods / veem / opslagplaats 0 1 Tijdelijk bouwsel 56 15 Theater 0 1 Anders 4 25 21 Gebruiksvergunningen gemeente Helmond in 2003 AARD INRICHTING GEBRUIKSVERGUNNING CONTROLES T.B.v. VERLEEND GEBRUIKSVERGUNNING Bejaardenoord 0 4 Hotel 0 3 Winkel! warenhuis 3 15 Horeca 6 190 School 5 35 Nachtverblijf 1 6 Dagverblijf 0 12 Kantoor 6 13 Museum 0 1 Gebedshuis 0 3 Ziekenhuis ! verpleeginrichting 1 1 Loods ! veem ! opslagplaats 0 2 Tijdelijk bouwsel 61 25 Theater 0 1 Anders 1 30 22 4.5. Wacht en bewaking Bij een aantal activiteiten werd door brandwachten van het korps wacht gelopen of werd door een ploeg met een blusvoertuig bewaking gehouden. Dit gebeurde bij onder andere: . concerten / popfestival (sporthal) . circussen . vuurwerk afsteken . helikopterlandingen . zonnebloemactie Ct Speelhuis / koopochtenden) . duikers ten behoeve van sinterklaasintocht Om bij uitrukken een gebouw snel en zonder schade te kunnen betreden, hoofdzakelijk toegepast bij objecten met brandmeldinstallaties, zijn momenteel 150 brandweersleutel- kluizen geplaatst nabij hoofdtoegangsdeuren. 4.6. Voorlichting I instructie Door het korps zijn het afgelopen jaar diverse bezoeken gebracht aan nieuwe bedrijven en instellingen teneinde goed geïnformeerd te zijn tijdens eventueel optreden bij brand en/of hulpverlening. De afdeling verzorgde verder voorlichting betreffende brandveiligheid voor scholen, bedrijven en andere instellingen. Op enkele scholen werd begeleiding verzorgd bij het ontwerpen en in praktijk brengen van ontruimingsplannen. Via de media, pers en TV werden meerdere malen preventietips aan de Helmondse bevolking gepresenteerd. 5. Preparatie 5.1. Bluswatervoorziening Voor het werken op de waterleiding beschikt de brandweer over 3.639 ondergrondse brandkranen. Getracht wordt om tweejaarlijks, in versneld tempo, controle van het gehele bestand te realiseren. Voorts kan beschikt worden over enkele open en gesloten geboorde putten en kan er afgelegd worden van open water zoals beken, kanalen, sloten, grachten en (overstort) vijvers. 23 5.2. Diversen Op de terreinen van de plaatselijke industrieën zijn: 1. Eigen brandkranen bovengronds 2. Eigen brandkranen ondergronds 3. Blusvijver 6. Externe arbo-diensten 6.1. Bedrijfsnoodplannen Met de invoering van de arbeidsomstandighedenwet wordt het hanteren van een actief (integraal) veiligheidsbeleid voor bedrijven noodzakelijk en ligt dus wettelijk vast. Het onderdeel brandveiligheid is hierin zéér essentieel. De brandweer ondersteunt in deze de bedrijven actief in de vorm van het mede ontwikkelen van beleid en het verzorgen van bedrijfsnoodplannen. Uit het oogpunt van uniformiteit en gegarandeerde nazorg bij mutaties is bij de brandweer een afdeling externe Arbo-diensten ingericht, waar tegen betaling bedrijfsnoodplannen worden vervaardigd. Deze activiteit verhoogt de veiligheid en is kostendekkend. De plannen zijn volgens regionaal model en bestaan uit ontruimings- en procedureplannen, waarbij tevens aanvalsplannen worden vervaardigd. Voor bedrijven en instellingen werden in 2002 14 en in 2003 13 plannen gemaakt. Van bestaande noodplannen van bedrijven en instellingen met verhoogd brand risico zijn er 10 gemuteerd, terwijl voor nieuwbouw en objecten waar ingrijpende veranderingen hebben plaatsgevonden plannen totaal zijn vernieuwd. Verzoeken van bedrijven en instellingen om plannen te produceren blijft gestaag doorgaan, maar door de beperkte personele capaciteit zijn wachttijden veel te lang. In onderzoek is hoe aan deze vraag tegemoet kan worden gekomen temeer daar gebleken is dat de afdeling zeer succesvol is, de interactie brandweer - bedrijfsleven zeer groot is, en de- veiligheid in de bedrijven en instellingen aanmerkelijk wordt vergroot. 24 AANTAL BEDRIJFSNOODPLANNNEN IN 2002 OBJECTEN AANVALSPLAN ONTRUIMINGSPLAN Nieuw mutatie totaal Nieuw mutatie totaal Ziekenhuizen 1 Bejaardenzorgcentra 17 6 19 Gezinsvervangende 7 1 1 tehuizen Groot winkelbedrijven 3 1 Ontmoetingscentra 1 1 1 Hotels I recreatie 3 1 1 Musea I archief 2 Scholen 2 10 Kantoren 1 7 1 1 16 Bedrijven 1 4 60 2 5 41 25 AANTAL BEDRIJFSNOODPLANNNEN IN 2003 OBJECTEN AANVALSPLAN ONTRUIMINGSPLAN Nieuw mutatie totaal Nieuw mutatie totaal Ziekenhuizen 1 1 Bejaardenzorgcentra 3 17 5 4 24 Gezinsvervangende 1 8 1 1 2 tehuizen Groot winkelbedrijven 3 1 2 Ontmoetingscentra 1 1 Hotels I recreatie 3 1 Musea I archief 2 Scholen 2 1 10 Kantoren 1 8 1 17 Bedrijven 1 4 61 2 4 43 6.2. Bedrijfshulpverlening Steeds meer wordt het aanwezig zijn van een adequaat team van bedrijfshulpverle- ners (B.HV.-ers) onder het personeel van bedrijven en instellingen gezien als een vervolg op brandpreventie. Een goede organisatie en eerste aanpak bij incident of calamiteit wordt als zeer belangrijk beschouwd. De B.H.V.-ers hebben een voorpost- functie in afwachting van de komst van de brandweer. De Arbo-wet verplicht zelfs tot het hebben van een voldoende opgeleid team van bedrijfshulpverleners. Het aantal leden is daarbij afhankelijk van de aard, grootte en het aanwezig aantal personen binnen de instelling. 26 Sinds enkele jaren ondersteunt de brandweer bedrijven met het formeren van goede B.HV.-teams in de vorm van opleiding en training. In het jaar 2002 zijn 165 en in 2003 zijn 240 personen opgeleid tot B.HV.-er en hebben na het afleggen van een examen een landelijk erkend certificaat ontvangen. Daarnaast heeft de afdeling een belangrijke taak bij ontruimingsoefeningen op locatie, alsmede in het geven van instructies op locatie. Verder zijn afgelopen jaar 830 eerder opgeleide B.HV.-ers bij de brandweer op herhaling geweest. 7. Alarmering Aantal alarmeringen 100 600 500 400 ~ 300 1'11 1'11 200 0 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 . HUlpt:;r~ening 2001 2002 2003 11 Brand 0 Loos alarm 27 Nadere specificatie alarmeringen 1999 2000 2001 2002 2003 Voor brand in de gemeente 423 351 388 356 405 Idem buiten gemeente 43 49 21 19 25 Voor hulpverlening in gemeente 228 320 265 5331 3692 Idem buiten gemeente 50 49 36 36 30 Voor loos alarm I vermoeden van brand 213 203 272 267 307 Idem buiten de gemeente 37 2 Totaal 957 972 .9.82 1.248 1.142 1 Waarvan 189 hulpverleningen tg.v. de storm d.d. 27-10-2002. 2 Waarvan 93 hulpverleningen tg.v. de windhoos d.d. 02-06-2003. 28 8. Tabellen brand 8.1. Branden (binnen gemeente), gerangschikt naar object BINNENBRANDEN 2000 2001 2002 2003 Gebouwen bestemd voor sloop 7 4 3 10 Bijeenkomstgebouwen 39 45 11 7 Gevangenis, politiecellen 0 Gezondheidszorg 11 35 1 2 In aanbouw, algehele renovatie 0 Industrie, landbouw, veeteelt 66 78 16 10 Kantoorgebouwen 17 12 1 Leegstaande gebouwen 1 1 1 4 Logiesgebouwen 1 0 Onbekend 0 Onderwijs 4 3 3 0 Stationsgebouw 0 Woongebouw 87 111 42 42 Schoorsteenbranden 13 14 8 4 Anders 10 2 Correctie loos alarm gebouwen -135 -199 - - Subtotaal binnenbranden 110 105 95 82 BUITENBRANDEN Vuilcontainers, afvalbakken 75 62 54 79 Afvalbranden gesloten terreinen 16 22 22 27 Berm, bos, heide, natuur 55 58 68 102 Personenauto's 34 64 64 53 Overige auto's en bussen 7 1 10 9 Schepen 0 Anders 54 76 43 53 Subtotaal buiten branden 95 283 261 323 TOTAAL BRANDEN w .3.8lL 356 .4Q5 29 8.2. Branden (binnen gemeente), gerangschikt naar oorzaak GEBOUWEN 1999 2000 2001 2002 2003 Brandstichting 25 31 15 17 23 Spelen met vuur 4 3 3 2 Roken 6 2 2 3 2 Brandgevaarlijke werkzaamheden 3 3 9 4 0 Defect I verkeerd gebruik apparaat: 45 66 76 47 36 Broei I zelfverhitting 1 3 0 Anders 12 4 14 15 4 Onbekend ~ --1! -1Q --1! 15 Subtotaal gebouwen 104 121 134 95 82 BUITEN BRANDEN 2 Brandstichting * * * 111 90 Vandalisme * * * 56 103 Spelen met vuur * * * 11 19 Afbranden bermen I afval * * * 13 9 Ongeluk I aanrijding * * * 2 1 Anders * * * 16 30 Onbekend * * * 52 71 Subtotaal buitenbranden 319 230 254 261 323 TOTAAL BRANDEN 423 .351 .388 .35fi 4Q.5 2 Ten gevolge van een wijziging in de C.B.S.-programmatuur zijn de naar 1998. 1999 en 2000 niet nader gespecificeerd. 30 9. Tabellen hulpverlening 9.1. Hulpverlening (binnen gemeente) gerangschikt naar objece GEBOUWEN3 2000 2001 2002 2003 Woongebouwen * 53 69 46 Winkels * 2 5 0 Gezondheidszorg * 4 0 Onderwijs * 3 2 Andere gebouwen * ~ J.. 11 Subtotaal hulpverleningen gebouwen 74 69 87 59 HULPVERLENINGEN BUITEN3 Wegen * 132 172 132 Personenauto's * 21 45 39 Vrachtauto's * 3 6 8 Overige voertuigen * 4 3 2 Spoorwegen * 2 3 Opslagterreinen industrie * 3 1 Water * 16 20 28 Onbekend * 2 2 0 Andere buiten hulpverleningen * 15 7 4 Storm 27 oktober 2002 * * 189 0 Windhoos 2 juni 2003 93 Subtotaal hulpverlening buiten * 196 257 310 Totaal hulpverleningen 2.28 32Q 2fi5 5a3 3fill 1 In verband met CBS~programmatuur zijn de gegevens van hulpverleningen van 1999 en 2000 niet nader gespecificeerd. 31 10. Directe brandschade gemeente Helmond 2002 2003 Januari ¿ 16.462.404,= ¿ 180.785,= Februari ¿ 172.755,= ¿ 114.375,= Maart ¿ 139.610,= ¿ 200.470,= April ¿ 90.940,= ¿ 436.600,= Mei ¿ 908.590,= ¿ 101.640,= Juni ¿ 188.740,= ¿ 365.625,= Juli ¿ 11.131,= ¿ 161.040,= Augustus ¿ 50.495,= ¿ 48.210,= September ¿ 39.305,= ¿ 13.555,= Oktober ¿ 18.630,= ¿ 258.785,= November ¿ 32.120,= ¿ 130.370,= December ¿ 107.340,= ¿ 55.260,= Totaal ¿ 18.220.060.= ¿ 2.066.715,= 20 ~ ~ Q) c Q) 0 ::- E )( 10 0 70~ 700. 70-2 700~ 70~ 700. ~OQ ~OO ~OO ~OO ~ ~ ~ r ~ ~ ~ 7 ~ ~ jaar 32 11. Uitgaven (in Euro) per inwoner van de bevolking 60 40 0 ... ::::J Cl) uitgaven per inwoner 20 0 1994 1996 1998 2000 2002 2004 jaar . werkelijk . begroot 0 33 uitgaven ontvangsten inwoners per 01-01 per Inwoner -- 1992 2.037.559,= 74.916,= 1.962.643,= 70.474 27,85 1993 2.256.764,= 127.447,= 2.129.317,= 71.487 29,79 1994 2.454.195,= 192.520,= 2.261.675,= 72.290 31,29 1995 2.649.905,= 229.994,= 2.419.912,= 73.593 32,88 1996 2.828.687,= 228.016,= 2.600.670,= 74.930 34,71 1997 2.736.897,= 191.886,= 2.545.011,= 75.976 33,50 - 1998 2.971.659,= 339.144,= 2.632.515,= 78.062 33,72 1999 2.925.108,= 347.328,= 2.577.779,= 79.345 32,49 2000 3.218.960,= 415.725,= 2.803.235,= 80.098 35,00 2001 3.426.076,= 414.262,= 3.011.814,= 80.916 37,22 2002 3.840.833,= 477.053,= 3.363.780,= 82.871 40,59 2003 4.318.067,= 504.485,= 3.814.382,= 84.299 40,25 BEGROTING 2003 4.337.158,= 397.166,= 3.939.992,= 84.299 46,74 2004 4.774.683,= 360.175,= 4.415.508,= 85.216 51,82 Opmerking: De jaarlijkse cijfers zijn niet geïndexeerd, in werkelijkheid zijn de verschillen dus kleiner. Op 1 januari 2003 is het BTW-compensatiefonds ingevoerd. Dit betekent dat de bedragen vanaf 2003 exclusief BTW zijn. FINANCIERING De kosten voortvloeiend uit het instandhouden van de gemeentelijke brandweer, zijn- opgenomen onder productgroep 1 Openbare Orde en Veiligheid in de begroting van de Gemeente Helmond. De bijdrage aan de regionale brandweer Zuid-Oost Noord-Brabant, welk bedrag in het hiervoor genoemd cijfer is opgenomen, bedroeg in 2002 ¿ 334.289.24,= en in 2003 ¿ 348.515,-- . 34 12. Rijdend materieel MERK SOORT BOUWJR INT. NR DAF / Rosenbauer Tankautospuit 1996 830 TS HD / LD, vierwielaandrijving, 6-persoons DAF / Kronenburg Tankautospuit 1994 831 TS HD / LD, vierwielaandrijving, 9-persoons DAF / Kronenburg Tankautospuit 1986 821 TS HD / LD met schuimblusinstallatie, 9-persoons DAF / Kronenburg Tankautospuit 1988 820 TS HD / LD, 9-persoons DAF / Hilton Hoogwerker 2000 851 Hoogwerker, type Hilton T.270 DAF / Riffaud Autoladder 1984 850 Autoladder, 30 meter DAF / Rosenbauer Hulpverleningswagen 1994 870 Hulpverleningsvoertuig, vierwielaandrijving (=regionaal eigendom) DAF 95 Haakarmvoertuig 1991 885 Haakarm-chassis, 4.000 liter gym. (=regionaal eigendom) 476 BiZa Hulpverleningscontainer (=min. BZK) 470 Hulpverleningscontainer (=regionaal eigendom) 467 Schuimbluscontainer (=regionaal eigendom) FIAT / Ducato Bestelwagen 2001 884 Personen- / materieelvoertuig IVEGO 40c13 Bestelwagen 2000 880 Waterongevallenwagen Ford Focus Personenauto 2002 890 Personen- / materieelvoertuig Ford Galaxy Personenauto 1998 891 Verbindings- / commando- / ROGS-voertuig, VG.3 Ford Galaxy Personenauto 1997 892 Gommando- / GVD-voertuig Ford Ka Personenauto 2002 801 Dienstauto Kronenburg Aanhanger 1992 Tweewielige poederblusaanhanger, 250 kg inhoud Kronenburg Aanhanger 1987 Tweewielige poederblusaanhanger, 250 kg inhoud Rosenbauer Motorspuit 1995 Draagbare motorspuit op aanhanger Aanhangwagen / Jumbo 2000 Vierwielige aanhangwagen Boot 2000 Op tweewielige boottrailer, 6 PK Johnson buitenboordmotor 35 13. Overig materieel 13.1. Adembescherming Bauer compressor PersluchUoestel overdruk Complete sets duikuitrusting Bouwjaar 1983 210 liter I min Bouwjaar 2000 Diverse bouwjaren 13.2. Gaspakken I chemiekleding Gaspakken Chemieoveralls Luchtset ten behoeve van de gaspakdragers 36 1 stuks 43 stuks 10 stuks 2 stuks 5 stuks 14. PERSONEEL per 31 december 2003 14.1. Personeelsformatie beroeps, vrijwilligers en externe ondersteuning J.F.M. Bakels AAF. van Beek M.W.H.L de Beer L.LH. Berkers P. de Bie B.H.LA Bloks P.J. Blom AH.J.A Blommers G.F.G. van Bockei RH.T.M. Gooien J.W.A Dankers G.LB. Doorakkers D.J.H. van Doorne Brandwacht 1 e klas Brandmeester Brandwacht 1 e klas Brandwacht 1 e klas Administratief-secretarieel medewerkster Hoofdbrandwacht 1 e klas Brandmeester Brandmeester Onderbrandmeester Onderbrandmeester Hoofdbrandwacht Hoofdbrandmeester R Griensven AJ. van Heijst H.AL Heidens LJ.M. Hendriks P.M. Hendriks J.G.F.B. van Hoof Brandwacht Hoofdbrandwacht Adjunct hoofdcommandeur Hoofdbrandwacht Hoofdbrandwacht Medewerkster huishoudelijke dienst (gedetacheerd) Brandwacht 1 e klas Brandwacht 1 e klas Hoofdbrandwacht J.H.W. van Esch B.H.A Geboers H.G.F.W. van Gerwen J.H.G.M. Grassens A Gregoire-van Grootel T. v.d. Hoorn AP.W. van Horssen AJ.M. Hoskam AH.F.M. Iding RH.T Iding RW.T. Janssen-v.d. Meulengraaf P.J. de Jong J.G.A Kempkens H.P. van Kessel F.W.J. v.d. Kimmenade F.W.G.G. Klaassens Onderbrandmeester Aspirant brandwacht Hoofdbrandwacht - functioneel Brandwacht Onderbrandmeester Onderbrandmeester Hoofdbrandmeester 1 e klas Brandwacht Administratief - secretarieel medewerkster Hoofdbrandwacht Brandmeester Hoofdbrandwacht - functioneel Hoofdbrandwacht Brandwacht 1 e klas 37 M.C.M. Kruisbrink R Kuyt F.W.A.J. van der laak LA. leenders S.P.J. van Lieshout M.A. van Lieshout-Smits G.L.G. v.d. Linden RA.H. Marcus P.M. Martens-Teeuwen P.J.A.M. van Melis LM.G. Nguyen-Paolucci F.W.H.C. van Oorschot P.J.M. van aarschot M.T.F. van Os RL.A.J. Paaps N.J.M. Paulusse T.A.M. Raaijmakers AH. Ruijs P.L.M. van Sambeeck LM.H.J. Sleegers J.N. Slagers G.M.A.M. Sta assen KR. van Stam M.C.F.B. Steegmans C.J.M. van Stiphout P.E.W. Tappel-Verspaget LP.M. van Teeffelen AA.J.J. Terbeek P.G.M. Valks AW.C.M. van Veggel P.J.M. van Veghel P.J.W. Verhallen P.H.M. Verkoelen B.B.A.M. Verlijsdonk P.M.A. Verlijsdonk E.A.J.M. Verspaget Hoofdbrandwacht Hoofdbrandwacht Brandwacht Brandwacht 1 e klas Brandwacht Financieel administratief medewerkster Brandwacht 1 e klas Hoofdbrandwacht Dienstcontroller Hoofdbrandwacht Brandwacht Ad ju nct -hoofd bra nd meester H oofdbrandwa cht -tu nctioneel Brandwacht Brandwacht 1 e klas Brandwacht 1 e klas Hoofdbrandwacht functioneel Aspirant brandwacht Commandeur 1 e klas Hoofdbrandwacht Hoofdbrandwacht Hoofdbrandmeester 1 e klas Hoofdbrandwacht Brandwacht Aspirant brandwacht Sportinstructrice Brandwacht 1 e klas Brandwacht Hoofdbrandwacht Brandmeester Brandmeester Brandmeester Hoofdbrandwacht Brandwacht 1 e klas Onderbrandmeester Medewerkster huishoudelijke dienst (gedetacheerd) 38 EP.C. Vogels H.A.F. Vorspaget EW.A. van Vijfeijken H.W.M. Welten F.M.P. Willems AM.J. de Wit H.S.J.M. Zeeuwen S.T.L.F. Zeeuwen C.C.G.M. Zwanenberg Brandwacht Onderbrandmeester Hoofdbrandwacht Brandwacht Hoofdbrandwacht Hoofdbrandwacht Hoofdbrandwacht Brandwacht 1 e klas Brandwacht 1 e klas 39 Leeftijdsopbouw 31-12-2003 6 S 4 c ~ 2 0 21 22 23 24 25 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 47 48 50 51 52 54 55 58 59 Leeftijd 1111 Beroeps. Vrijwilligers 0 I 40 14.2. Dagdienst 1 adjunct hoofdcommandeur 1 commandeur 1 e klas 2 hoofd brandmeesters 1 e klas 1 hoofdbrandmeester 1 adjunct hoofdbrandmeesters 2 brandmeesters 2 onderbrandmeesters 1 hoofdbrandwacht 1 brandwacht 1 e klas 1 brandwacht 1 diensteontrolIer (parttime) 1 financieel/administratief medewerkster (parttime) 2 administratief - secretarieel medewerksters (parttime) 1 sportinstructrice (parttime) 14.3. 24-uursdienst per 31 december 2003 Ploeg A Ploeg B Ploeg C 1 brandmeester 1 brandmeester 1 brandmeester 1 onderbrandmeester 1 onderbrandmeester 1 onderbrandmeester 2 hoofd brandwachten - funct. 1 hoofd brandwacht - funct. 5 hoofd brandwachten 2 hoofd brandwachten 4 hoofdbrandwachten 1 brandwacht 1 e klas 2 brandwachten 1 brandwacht 1 e klas 1 brandwacht 14.4 VRIJWilLIGERS PER 31 DECEMBER 2003 Ploeg A 1 brandmeester 2 onderbrandmeesters 5 hoofdbrandwachten 5 brandwachten 1 e klas 1 brandwacht 1 aspirant brandwacht Ploeg B Ploeg C 1 adjunct hoofdbrandmeester 2 brandmeesters 1 brandmeester 1 onderbrandmeester 2 onderbrandmeesters 4 hoofdbrandwachten 3 brandwachten 1 e klas 2 hoofdbrandwachten 4 brandwachten 1 e klas 5 brandwachten 1 aspirant brandwacht 3 brandwachten 1 aspirant brandwacht 41 14.5. Mutaties in 2002 IN DIENST ALS BEROEPS Per 01-01-'02 Per 01-01-'02 Per 01-01-'02 Per 01-03-'02 Per 15-03-'02 Per 01-04-'02 Per 01-06-'02 D.J.H. van Doorne A.J. van Heijst LA. leenders W.H.N.M. Bootsma-van Asperen RJ. Janssen-v.d. Meulengraaf M.A. van Lieshout-Smits P.M. Martens-Teeuwen UIT DIENST ALS BEROEPS Per 01-03-'02 Per 01-05-'02 Per 01-12-'02 G.M. Kluijtmans C.W.A.M. van Eemeren J.J.M. Kooiman IN DIENST ALS VRIJWilLIGER Per 01-09-'02 Per 01-09-'02 Per 01-09-'02 Per 01-09-'02 Per 01-09-'02 Per 01-12-'02 T. v.d. Hoorn S.P.J. van Lieshout LM.G. Nguyen-Paolucci A.H. Ruijs M.C.F.B. Steegmans LLH. Berkers UIT DIENST ALS VRIJWilLIGER Per 01-02-'02 Per 01-12-'02 A.G. Ruijs LP.Carper 42 als aspirant brandwacht als brandwacht 1 e klas als brandwacht als administratief - secretarieel medewerkster als administratief - secretarieel medewerkster als financieel administratief medewerkster als dienstcontroller als directiesecretaresse als dienstcontroller gedetacheerd als aspirant brandwacht als aspirant brandwacht als aspirant brandwacht als aspirant brandwacht als aspirant brandwacht als brandwacht 1 e klas hoofdbrandwacht brandwacht 14.6. Bevorderingen F.W.H.C. van aarschot als adjunct-hoofdbrandmeester 14.7. Aanstellingen AJ. van Heijst LA leenders in 2003 als brandwacht 1 e klas als brandwacht IN DIENST ALS BEROEPS Per 01-04-03 Per 01-04-03 Gedetacheerd: Per 01-04-03 Per 01-06-03 F.W.AJ. van der laak EP.C. Vogels A Gregoire P. de Bie IN DIENST ALS VRIJWilLIGER Per 01-09-03 Per 01-09-03 Per 01-09-03 R. van Griensven P.M. Hendriks C.J.M. van Stiphout UIT DIENST ALS BEROEPS Per 01-03-03 Per 01-04-03 Per 23-04-03 AAM. Strijbos A Gijsbers M.AT.M. van aarschot UIT DIENST ALS VRIJWilLIGER Per 01-03-03 Per 01-09-03 Per 01-11-03 Per 01-12-03 G.AM. van Ansem F.J. Heinemans F.J.J.J. Bloemers G.J. Bijnen als brandwacht als combifunctionaris als medewerkster huishoudelijke dienst als adm.-secretarieel medewerkster als brandwacht 1 e klasse als aspirant brandwacht als aspirant brandwacht als hoofdbrandwacht functioneel als medewerkster huishoudelijke dienst als hoofd brandwacht funtioneel als hoofdbrandwacht als hoofdbrandwacht als brandwacht als brandmeester 43 Stagiaires Van 01-06-03 tot 01-03-2004 Bevorderingen Beroeps Per 01-01-03 Per 01-01-03 Vrijwilligers Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-01-03 Per 01-09-03 Per 01-09-03 Per 01-09-03 Per 01-09-03 Per 01-01-03 A Priems T.AM. Raaijmakers N.J.M. Paulussen AA F. van Beek F.W.J. v.d. Kimmenade B.H.L.A. Bloks P.J.M. van aorschot J.H.C.M. Grassens RAH. Marcus P.M.A Verlijsdonk LJ.M. Hendriks H.AF. Vorspaget F.W.G.C. Klaassens RLAJ. Paaps RB.AM. Verlijsdonk S.T.L.F. Zeeuwen M.T.F. van Os T. v.d. Hoorn S. P.J. van Lieshout LM.G. Nguyen M.C.F.B. Steegmans AAJ.J. Terbeek 44 Stage in het kader van 100 pbaa non twi kk e I i ng stra j ect tot hoofdbrandwacht-functioneel tot brandwacht 1 e klas tot brandmeester tot hoofdbrandwacht tot hoofdbrandwacht tot hoofdbrandwacht-functioneel tot onderbrandmeester tot onderbrandmeester tot onderbrandmeester tot onderbrandmeester tot onderbrandmeester tot brandwacht 1 e klas tot brandwacht 1 e klas tot brandwacht 1 e klas tot brandwacht 1 e klas tot brandwacht tot brandwacht tot brandwacht tot brandwacht tot brandwacht tot brandwacht 14.8 Overzicht behaalde diploma's en certificaten in 2002 Brandwacht Diploma D.J.H. van Doorne Certificaat (Brw. Levensreddende handelingen) (Brw Repressie) (Brw Persoonlijke bescherming) Brandwacht Diploma LA. Leenders Certificaat (Brw. Levensreddende handelingen) (Brw Repressie) (Brw Persoonlijke bescherming) (Opl. Crisisbeheersing en rampen bestrijding) Brandwacht Certificaat tM.G. Nguyen - Paolucci (Brw. Levensreddende handelingen) (Brw Persoonlijke bescherming) Brandwacht Certificaat S.P.J. van Lieshout (Brw. Levensreddende handelingen) (Brw Persoonlijke bescherming) Brandwacht Certificaat M.C.F.B. Steegmans (Brw. Levensreddende handelingen) (Brw Persoonlijke bescherming) Brandwacht Certificaat A.H. Ruijs (Brw. Levensreddende handelingen) (Brw Persoonlijke bescherming) Brandwacht Certificaat T. van der Hoorn (Brw. Levensreddende handelingen) (Brw Persoonlijke bescherming) Brandwacht Diploma H.W.M. Welten (Brw. Levensreddende handelingen) - Certificaat (Brw Persoonlijke bescherming) Brandwacht ie klas Diploma R.H.T. Iding Certificaat (Brw 1 Hulpverlening) (Brw 1 Pompbediener) (Brw 1 Repressie) Brandwacht 1 e klas Diploma A.A.J.J. Terbeek Certificaat (Brw 1 Hulpverlening) (Brw 1 Pompbediener) (Brw 1 Repressie) 45 Brandwacht 1 e klas I Certificaat M.W.H.L. de Beer Hoofdbrandwacht Hbt Organisatie) (Hbt Repressie) (Brw 1 Pompbediener) Hoofdbrandwacht Certificaat A.J. van Heijst (Repressie) Onderbrandmeester Diploma J.H.C.M. Grassens Certificaat (Obm Repressie) (Obm Materieel) (Bm Sociale Vaardigheden) (Bm Organisatie) Onderbrandmeester Diploma L.J.M. Hendriks Certificaat (Obm Materieel) (Bm Sociale Vaardigheden) Onderbrandmeester Diploma F.M.P. Willems Certificaat (Obm Gevaarlijke Stoffen) (Obm Repressie) (Obm Materieel) (Obm Sociale Vaardigheden) Brandmeester Diploma P.M.A. Verlijsdonk Certificaat (BM Organisatie) Brandmeester Diploma A.M.J. de Wit Certificaat (Bm Repressie) (Bm Sociale Vaardigheden) (Bm Organisatie) Brandmeester Diploma R. Kuyt Certificaat (Bm Repressie) (Bm Sociale Vaardigheden) (Bm Organisatie) Brandmeester Diploma P.J. de Jong Instructeur Duiken Diploma Instructeur duiken Diploma P.J.A.M. van Melis Instructeur Diploma P.M.A. Verlijsdonk Certificaat Oefenleider Adjunct - A.A.F. van Beek Hoofdbrandwacht Certificaat (Ahb Organisatie) 46 Algemeen Certificaat C.LB. Doorakkers Firewatch Inspecteur Deelname Operationele training OVD's Firewatch Inspecteur Deelname A.J.M. Hoskam Firewatch Inspecteur Deelname F.W.H.C. van Oorschot Firewatch Inspecteur Deelname J.G.A. Kempkens Opleiding Deelname A.H.F.M. Iding Crisisbeheersing en Rampenbestrijding Opleiding Deelname P .LM. van Sambeeck Crisisbeheersing en Rampenbestrijding Gebruiksvergunningen Certificaat J.H.C.M. Grassens Firewatch Inspecteur Deelname 47 Behaalde diploma's en certificaten in 2003: Brandwacht Diploma M.C.F.B. Steegmans Certificaat (Brw Repressie) Brandwacht Diploma tM.G. Nguyen - Paolucci Certificaat (Brw. Repressie) Brandwacht Diploma S.P.J. van Lieshout Certificaat (Brw. Repressie) Brandwacht Diploma A.H. Ruijs Certificaat (Brw. Repressie) Brandwacht Diploma T. van der Hoorn Certificaat (Brw. Repressie) Brandwacht 1 e klasse Diploma LA. leenders Certificaat (Brw.1 Repressie) (Brw.1 Hulpverlener) (Brw.1 Pompbediener) Algemeen (themadag Verslaglegging) Brandwacht 1 e klasse Diploma D.J.H. van Doorne Certificaat (Brw.1 Hulpverlener) (Brw.1 Repressie) (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optreden) Brandwacht 1 e klasse Certificaat A.A.J.J. Terbeek (Brw.1 Gaspakdrager) (Brw.1 Hulpverlener) (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optreden) Brandwacht 1 e klasse Certificaat A.J. van Heijst (Brw.1 Gaspakdrager) (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optreden) Brandwacht 1 e klasse Certificaat A.M.J. de Wit (Brw.1 Gaspakdrager) (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optreden) Brandwacht 1 e klasse Certificaat F.W.A.J. v.d. laak (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optr.) 48 Brandwacht 1 e klasse Certificaat J.C.F.B. van Hoof (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optreden) Brandwacht 1e klasse Certificaat M.C.M. Kruisbrink (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optreden) Brandwacht 1 e klasse Certificaat N.J.M. Paulusse (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optreden) Brandwacht 1 e klasse Certificaat R Kuyt (Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optreden) Hoofdbrandwacht Diploma RH.T. Iding Certificaat (Hbt Organisatie en leidinggeven) (Hbt Repressie) Hoofdbrandwacht Certificaat A.J. van Heijst (Hbt Verkenner gevaarlijke stoffen) (Hbt Hulpverlener) (Hbt Organisatie en leiding geven) Brandmeester Diploma P.M.A. Verlijsdonk Certificaat (Bm Repressie Keuze) (Bm Sociale vaardigheden) (AHBM Organisatie) Brandmeester Diploma J.H.C.M. Grassens Adjunct Certificaat C.F .G. van Bockei Hoofdbrandmeester (Repressie) (Operationeel management) (Organisatie) (Operationele training brandweer) Deelname (Oefenleider) (Instructeur Brandverloop en Re) (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Adjunct Certificaat A.A.F. van Beek Hoofdbrandmeester (Repressie) (Operationeel management) (Operationele training brandweer) (Oefenleider) Algemeen R.A.H. Marcus (persluchtonderhoud drager nive) 49 Algemeen J.H.W. van Esch (persluchtonderhoud drager nive) Algemeen M.C.M. Kruisbrink (persluchtonderhoud drager nive) Algemeen E.W.A. v. Vijfeijken (persluchtonderhoud drager nive) Algemeen P.J. de Jong (persluchtonderhoud drager nive) Algemeen F.W.J. v.d. Kimmenade (persluchtonderhoud drager nive) Algemeen Deelname E.P.C. Vogels (Themadag Verslaglegging) Algemeen Deelname F.M.P. Willems (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname P.M.A. Verlijsdonk (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname N.J.M. Paulusse (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname P.J.A.M. van Melis (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname A.M.J. de Wit (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname E.W.A. van Vijfeijken (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname H.A.F. Vorspaget (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname A.A.J.J. Terbeek (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname T.A.M. Raaijmakers (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname H.G.F.W. van Gerwen (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) 50 Algemeen Deelname RA.H. Marcus (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname R Kuyt (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname M.C.M. Kruisbrink (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname F.W.J. v.d. Kimmenade (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname P.J. de Jong (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname J.C.F. van Hoot (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname A.J. van Heijst (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname J.H.W. van Esch (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Deelname D.J.H. van Doorne (Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik) Algemeen Diploma C.C.G.M. Zwanenberg (Brandweerchauffeur) Algemeen Diploma E.P.C. Vogels (Basisopleiding Rampenbestrijding) 51 14.9. Jubilea in 2002 12,5 JAAR BRANDWEER 1 februari P.E.W. Tappel- Verspaget 1 maart J.F.M. Bakels 1 maart P.G.M. Valks 20 JAAR BRANDWEER 1 juni M.G.M. Kruisbrink 1 augustus RH.T.M. Gooien 35 JAAR BRANDWEER 12 juni J.G.A Kempkens in 2003 12,5 JAAR BRANDWEER 1 januari G.L.G. van der Linden 15 oktober H.AF. Vorspaget 20 JAAR BRANDWEER 1 juli 2003 J.H.G.M. Grassens 25 JAAR BRANDWEER 1 februari P.J. Blom 1 februari AJ.M. Hoskam 1 augustus P.L.M. van Sambeeck 30 JAAR BRANDWEER 1 januari H.S.J.M. Zeeuwen 1 april G.M.AM. Staassen 1 november J.W.A Dankers 52 |