• Bestuur
  • Commissiestukken Brandweer jaarverslag 2002 2003

Commissiestukken Brandweer jaarverslag 2002 2003

Documentdatum 18-10-2004
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: i. .' t.Ji ...&;; D Y

Onderwerp: Jaarverslag 2002-2003 Brandweer elmond

Inhoud: Aangeboden wordt het gecombineerde jaarverslag 2002-2003 waarin naast de brand- en

hulpverleningsgegevens in Helmond o.a. verslag wordt gedaan van het jubilieumjaar 2002. De aandacht

mag gevestigd worden op de verscherpte regelgeving en uitvoering die zijn uitwerking vindt in hogere

kwaliteitseisen naar de eigen gemeentelijke en brandweerorganisatie, alsook naar de burger toe.

.~t:""

Cie ABA

18

Bijlage:

a&x~.

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Jaarverslag 2002-2003 Brandweer Helmond

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie ABA op 18-10-2004 met als doel: ter kennisname

Format jaarverslag 02-03

Pagina 1 van 2

JAARVERSLAG

2002-2003

BRANDWEER

HELMOND

Deumeseweg 135

5701 CE Helmond

INHO UDS OPGA VE

BLZ.

ALGEMEEN[[[3

Pro-actie en Preventie ........... ..... ................ ... ..... """'" ...... ............ """"'" 8

1.

1.1

1.2

2.

2.1

2.2

2.3

3.

4.

4.1

4.2

4.3

4.4

4.5

4.6

5.

5.1

5.2

6.

6.1

6.2

Preparatie en Rampenbestrijding """'" """" ......... """"""" ..... ...... ..... ..... 8

Opleiding............ ..... ............... ............... ....................... ...... ............ .......... 9

Repressie en Nazorg............. ............... ....... """""""""""" .... .................9

Arbeidsomstandigheden.. """"""'" ....... ....................... .................. ........ 10

ORGANISATIE.............. ................................................ """""""""""'" 11

Organisatie Algemeen """"""'" ................................ .......... """"""""'" 11

Organisatiestructuur.............................................. ....................... .......... 12

VERZORGINGSGEBIED EN RISICODEKKING ....................................13

Bebouwing. """""""""" "'" """"""""""" ...... """""""""'" """"""'" .... 13

Bevolking.............. ............... """""""'" """'" ............................... .......... 14

Risicodekking """""""""'" ......... ................................. ........ ............ ...... 14

INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID [[[16

PRO-ACTIE EN PREVENTIE[[[17

Bouwbesluit en Hinderwet[[[ 17

Gebruiksvergunningen .............. ...... .............. """" ......... ............... .........20

Brandbeveiligingsverordening Gemeente Helmond............................... 20

Huisvestiging Preventie Kantoor[[[ 20

Wacht en Bewaking....... ............... ...... .... ...... .............. ............ ................ 23

Voorlichting en Instructie[[[ 23

PREPARATIE[[[23

Blus

7.

8.

8.1

8.2

9.

9.1

10.

11.

12.

ALARMERING[[[27

TABELLEN BRAND ................... ....... '" """""'" """""""""'" ................29

Branden (binnen Gemeente) gerangschikt naar object..........................29

Branden (binnen Gemeente) gerangschikt naar oorzaak....................... 30

TABELLEN HULPVERLENING [[[ 31

Hulpverlening (binnen Gemeente) gerangschikt naar object..................31

DIRECTE BRANDSCHADE [[[ 32

UITGAVEN (IN EURO) PER INWONER VAN DE BEVOLKING ............33

RIJDEND MATERIEEL........... ""'" ................ """""""'" ................. ......35

13. OVERIG MATERIEEL................ .......... ........... ......... ............ ..... """""'" 36

13.1 Adembescherming.. ................. ............ ....... ............ """'" ......................36

13.2 Gaspakken/Chemiekleding................. ................ """"""""" ..................36

14. PERSONEEL.......... """"""""""" ....... ..... ........................... ..................37

14.1 Personeelsformatie Beroeps, Vrijwilligers en Externe Ondersteuning.... 37

14.2 Dagdienst....... """"'" .................... ................................. ......... ...............41

14.3 24-Uursdienst..................... .............. .... ..... """""'" ..... ..... ...................... 41

14.4 Vrijwilligers........... ........ .......... """"""""""'" ............................... ..........41

14.5 Mutaties........ ........ ..... ..................... ........ ................. ........ .......................42

14.6 Bevorderingen[[[ 43

14.7 Aanstellingen ....... ......... ............. ............. ....... ........... ...... ........................

ALGEMEEN

Voor de Gemeentelijke Brandweer was 2002 het jubileumjaar met een dubbel jubileum:

100 jaar vrijwilligers en 60 jaar beroeps.

Honderd jaar geleden, in 1902, vond er een reorganisatie van de brandbestrijding in

Helmond plaats. Aan het Gemeentebestuur werd toen aangeboden dat een groep

vrijwilligers, veelal leidinggevenden in bedrijven en uit de middenstand, bijstand zouden

verlenen bij de brandbestrijding. De vrijwillige Brandweer was geboren. Volgend op eerdere

besluiten (Wet op de luchtbescherming) die de bevolking moest beschermen tegen gevaren

vanuit de lucht, zoals dat in de eerste wereldoorlog was gebleken, moesten vervolgens

grotere gemeenten beroepsbrandweerlieden in 24-uursdiensten aanstellen. Min of meer

toevallig, ook in oorlogstijd in 1942, kwamen de eerste twaalf beroepsmensen in dienst van

de Helmondse Brandweer.

* De vlammetjes geven de grote branden aan die in de loop van 400 jaar woedden en Helmond

geheel of gedeeltelijk verwoestten.

* De rode helmen markeren de brandweerposten, ook wel spuithuisjes genoemd, aan het

begin van de vorige eeuw.

3

Met de raadscommissie ABA werd het jubileumjaar geopend op 14 januari.

Uiteraard stond de brandweer wel paraat voor haar eigenlijke taak:

het voorkomen, beperken en bestrijden van brand en brandgevaar, het optreden bij

ongevallen en het coërdineren van de voorbereiding en het bestrijden van een eventuele

ramp.

Zo waren er in 2002 1248 alarmeringen in totaal, waarvan 375 voor brand, 569 voor

hulpverlening en 304 voor loos alarm! vermoeden van brand.

Uitspringend was de 16,8 miljoenenbrand bij AST met - erger nog - een verlies van banen.

Hieruit moge duidelijk blijken dat het voorkomen en beperken van brand meer is dan alleen

maar blussen en redden.....

De totale schade aan branden bedroeg ¿ 18.220.000,- .

De topper bij de hulpverleningen was de storm op 27 oktober 2002 met 189 alarmeringen

met omgewaaide bomen en afgebroken takken onder andere op huizen, auto's straten en

wegen.

In 2003 waren er in totaal 1142 alarmeringen, waarvan 430 voor brand, 399 voor

hulpverlening, waarvan 93 hulpverleningen ten gevolge van de windhoos op 2 juni 2003 en

313 voor loos alarm! vermoeden voor brand. De totale schade aan branden bedroeg ¿

2.066.715,-.

In 2002 werd het geactualiseerd Gemeentelijk Rampenplan als ook het geactualiseerde

Beleidsplan Brandweer door de raad geaccordeerd met als speerpunten de handhaving, het

oefenbeleid, de dekking Brandevoort en het combi-plaatsen plan ter versterking van zowel de

uitrukfunctie alsook de bureautaken.

4

De verscherpte regelgeving als gevolg van de cafébrand in Volendam en van de

vuurwerkramp in Enschede heeft met het rijksprogramma "Slagen voor Veiligheid" de

Gemeente bereikt. Wat onze Gemeente betreft zal nog een aantal punten nader moeten

worden geïmplementeerd naast datgene wat reeds is uitgewerkt, zoals de verdere uitwerking

voor toezicht handhaving, het risico-informatiesysteem (RLS.) t.b.v. de risicokaart,

versterking van de ambtelijke capaciteit voor brandpreventie, de uitwerking van het regionaal

beheersplan rampen bestrijding, de planvorming omtrent gevaarlijke stoffen, de kwaliteitszorg

brandweer, de externe veiligheid en de communicatie rondom veiligheid.

Voorts werkt de verscherpte regelgeving ook door naar de brandweerorganisatie toe. Zo was

er een controle van de Arbeidsinspectie naar de arbeidsomstandigheden, een controle van

de Inspectie voor het Brandweerwezen en Rampenbestrijding naar de uitvoering van

handhaving en vergunningverlening, alsook naar de geoefendheid van bevelvoerders en

officieren.

Een controle van de Inspectie VROM naar bouwen, wonen en gebruiksvergunningen. En tot

slot was er nog een controle op roken, op elektrische apparatuur en op de uitvoering van de

bedrijfshulpverlening.

In zijn algemeenheid werd wel een goede score behaald. Alleen de geoefendheid op

sommige onderdelen, gemeten naar bepaalde modellen, gaf een lagere score te zien. Een

punt van aandacht en zorg mag wel worden genoemd: dat de steeds verfijnder wordende

regelgeving zoals voor rijden met signalen, het werken op hoogte, het optreden bij brand, de

extra controle van ademluchtapparatuur en het duiken, het werken bijna onmogelijk maakt

en er altijd wel even niet volgens de regels gewerkt kan worden.

Mede ter versterking van het zo effectief mogelijk interdisciplinaire optreden in geval van een

ramp, is het kabinet voornemens te komen tot z.g. veiligheidregio's, gehele of gedeeltelijke

integratie van de operationele diensten onder één bestuurlijke autoriteit.

Gerelateerd hieraan is in brandweerregionaal verband Zuidoost Brabant een project gestart,

"De Glazen Bol", met als doel te komen tot een zover mogelijk geïntegreerde

brandweerorganisatie, waarbij wel het gemeentelijk gezag blijft gehandhaafd en de

plaatselijke organisatie haar eigen identiteit blijft behouden.

5

In het jubileumjaar (2002) waren er zowel intern als externe gerichte activiteiten voor de

bevolking, voor het bestuur en ambtenaren en voor de eigen mensen, waaronder de

jeugdbrandweer.

.

In aanwezigheid van de Raadscommissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden,

opende burgemeester W. van Elk het jubileumjaar op 14 januari door het jubileumbord te

onthullen.

Op zaterdag 9 maart werd een expositie vanwege het 100-jarig bestaan in het Jan

Vissermuseum geopend.

.

.

In het voorjaar was er een jeugdbrandweerwedstrijd bij het kasteeL

Deelgenomen werd aan de slingermarkt op Koninginnedag.

In samenwerking met de afdeling Communicatie van de Gemeente werd een eigen

brandweervoorlichtingsfilm vervaardigd.

Op 26 mei was er een grootse open dag bij de brandweer.

Op 1 juni werd een waterspektakel rondom het Havenplein met "Te land, ter zee en in de

lucht" voor de bevolking georganiseerd met meer dan 10.000 belangstellenden.

Uitermate geslaagd!

Op 29 juni was er het jubileumfeest opgedragen aan vertrekkend Burgemeester Wim van

Elk in het kasteel.

Op 1 september was er een geweldige Brandweerfamiliedag voor het huidig en

voormalig personeel met partners en thuiswonende kinderen.

Ook in september waren er de jaarlijkse -maar nu aangeklede

bedrijfsbrandweerwedstrijden en een optreden van de Brandweerkapel.

Op 13 november was er tot slot een optreden in Circus Renz voor bestuurders en voor

de Helmondse ambtenaren, met als thema Integrale Veiligheid gerelateerd aan de

Vuurwerkramp: Evenwicht tussen stadsontwikkeling en veiligheid.

En uiteindelijk, op 14 juli 2003, werd na enige vertraging, in samenwerking met de

Heemkundekring, het Jubileumboek 100 jaar Brandweer op ludieke wijze aan

aan burgemeester A. Jacobs overhandigd.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

6

""'

.

Hieronder een impressie van de gebeurtenissen in het jubileumjaar.

Demonstratie tijdens de Open Dag

Familiefeest, zonnig en sportief

Omlijsting door de eigen Brandweerkapel

Overhandiging jubileum boek aan burgemeester

Jacobs

Een poging tijdens het waterspektakel

De jeugdbrandweerwedstrijd in de Kasteeltuin

Symposium Integrale Veiligheid bij Circus Renz

Opening nieuwe afdeling Preventie door

burgemeester Van Elk

7

Pro-actie en preventie

Veelal vindt er goed overleg plaats met andere disciplines en gemeentelijke afdelingen om

met de veiligheidsaspecten rekening te houden. Echter, om blijvend tot succes te komen, is

het nodig dat de veiligheidsfilosofie al toegepast wordt nog voordat de benodigde budgetten

en de financiering vastgesteld gaan worden, waarbij ook financieel rekening is gehouden met

een zo groot mogelijke minimalisatie van de veiligheidsrisico's Een goede gedachte die in

den lande reeds ingang heeft gevonden, is het opnemen van een veiligheidsparagraaf in de

bestuurlijke besluitvorming.

Meer nog dan vergunningverlening alleen zal met name aan het aspect handhaving maar ook-

aan voorlichting en kwaliteitsstelling onvoorwaardelijk uitvoering gegeven moeten worden.

Invulling van de actiepunten uit het landelijk thema "Slagen voor veiligheid" zal zeker tot

verbeteringen leiden.

Preparatie en rampenbestrijding

De coordinatie van de gemeentelijke rampenbestrijding is ondergebracht bij de brandweer.

In het afgelopen jaar is heel duidelijk geworden dat rampen bestrijding niet alleen een

opdracht is voor brandweer politie en GHOR (geneeskundige hulpverlening bij rampen) maar

dat ook de gemeente hierin nadrukkelijk partij is.

In maart 2002 is het rampenplan na een grondige revisie opnieuw vastgesteld. In

samenwerking met de brandweer zijn door de verschillende diensten een 8-tal bijbehorende

deelplannen en een rampenbestrijdingsplan geproduceerd welke eveneens door de raad zijn

vastgesteld. Een 25-tal medewerkers van de verschillende gemeentelijke diensten inclusief

B&W en de gemeentesecretaris hebben een basisopleiding rampenbestrijding en

crisisbeheersing gevolgd. Oefeningen van de gemeentelijke rampenstaf worden

georganiseerd door de brandweer terwijl deeloefeningen voor de verschillende processen

georganiseerd zijn door de diensten zelf. Voor de betrokkenen in het beleidsteam, leden van

B&W, diensthoofden en medewerkers, was er een tweedaagse cursus (O.C.R.).

Veel aandacht is besteed aan de alarmering van alle medewerkers welke bij de

rampenbestrijding betrokken zijn. Helmond heeft deelgenomen als pilot gemeente aan het

regionaal systeem Communicator. Het betreft een computer welke telefonisch geactiveerd

wordt en vervolgens de medewerkers belt om een boodschap door te geven op zowel gsm,

kantoor of privé nummer. In dit systeem zijn 46 personen van de gemeente opgenomen.

Het GCC (Gemeentelijk Coordinatie Centrum) is ondergebracht bij de brandweer en voorzien

van de nodige communicatiemiddelen, noodstroom en noodwarmtevoorziening.

8

Door het vorderen van het RBR (Regionaal Beheersplan Rampenbestrijding) zullen naar alle

waarschijnlijkheid het rampenplan met bijbehorende deelplannen wederom geactualiseerd

worden zodat een optimale regionale afstemming bereikt wordt. Ten gevolge van het RBR

en de wet Kwaliteitsbevordering Rampenbestrijding welke op stapel staat, zal de

voorbereiding op de gemeentelijke processen inclusief het beoefenen daarvan de komende

jaren meer aandacht vragen.

Opleiding

Op het gebied van opleiding en oefening worden plannen ontwikkeld om te komen tot een

verbetering, met name op het gebied van realistisch en virtueel oefenen. Helaas kon niet onder

vuurbelasting worden geoefend en is wederom slechts een bevelvoerder naar een specifiek

oefencentrum in Moreton on the Marsh geweest.

De geoefendheid van elk individu is inmiddels permanent via een geautomatiseerd systeem

inzichtelijk. Aan de vraag naar B.H.V. -opleidingen kan weer volledig worden voldaan en het

vervaardigen van noodplannen wordt voor een deel uitbesteed. Punt van grote zorg blijft een

geoefendheid op het niveau van officier van dienst. De dagelijkse druk is te hoog om dit

onderdeel goed uit te voeren. In 2002 waren er grote pelotonsveranderingen op het

Hatematerrein binnen de kleine kring Peelland.

Repressie en nazorg

De parate dienst kent 3 ploegen met in totaal 25 personen welke werkzaam zijn in een 24

uurrooster Daarnaast zijn een 4-tal combifunctionarissen in dienst welke veelal overdag

meedraaien in de bezetting van de parate ploeg. Voor de avonden worden zij afgelost door

een vrijwillig collega waardoor dagelijks de bezetting met 1 functie opgehoogd is. In de

weekeinden komt deze aanvulling grotendeels voor rekening van vrijwilligers.

9

Arbeidsomstandigheden

Reeds eerder werd door de Arbeidsinspectie in overleg met het ministerie van Binnenlandse

Zaken een inspectie uitgevoerd naar de arbeidsomstandigheden van de brandweer en werd

ook de brandweer van Helmond met een bezoek vereerd.

Mede in dat verband zijn in de verslagjaren de jaarplannen voorkomende uit de risico-

inventarisatie uitgewerkt.

Tot slot wil ik graag allen danken die zich inzetten voor en bijdragen aan de fysieke veiligheid

van onze stad in de wetenschap dat uiterste inspanningen worden verricht om een zo groot

mogelijke veiligheid te behalen.

10

Organisatie

1.1.

Organisatie algemeen

Gelet op de gemeentewet, de brandweer- en rampenwetgeving is op grond van de organi-

satieverordening brandweer aan de brandweer opgedragen de repressieve -, preventieve -,

preparatieve brandbestrijding, de hulpverlening bij ongevallen, alsmede de coordinatie van

de rampenbestrijding. Met de intrekkingswet B.B. is ook het takenpakket van de brandweer,

voor wat betreft de bedrijfshulpverleningsdienst, uitgebreid. De landelijke projecten

versterking brandweer en de versterking van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen

en rampen hebben verdere invulling gegeven aan dit beeld, gevolgd door de regionale

projecten en het gemeentelijke project beleidsplan brandweer. Momenteel loopt regionaal I

landsbreed linterdisciplinair een project "Regionaal Beheersplan Rampenbestrijding".

Dit project beoogt een adequaat toegeruste rampenbestrijdingsorganisatie op de rampen

die zich kunnen voordoen binnen de samenwerkende gemeenten compleet met

uitgewerkte plannen en processen en kwaliteitsbewaking. Te grote risico's moeten

worden teruggebracht. Op grond van de gemeenschappelijke regeling regionale brandweer

heeft de gemeentelijke brandweer een bijstandverlenende taak aan de deelnemende

regiogemeenten in Zuidoost Noord-Brabant. De burgemeester heeft het opperbevel bij

brand en rampenbestrijding. Tot 1 juli 2002 was Burgemeester mr. W.J.B.M. van Elk

portefeuillehouder van de brandweer. Momenteel is burgemeester A.A.M. Jacobs de

portefeuillehouder. De raadscommissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden

behandelt de brandweer- en rampenaangelegenheden. In het jaar 2002 waren de

commissieleden hiervan:

Voorzitter

Secretaris

Leden

W.J.B.M. van Elk

mr. F.A.M. Coppes

drs. WMH. Dams, RA, HP.M de Bruijn, drs. S. Ferwerda,

J.S.AM Jurrius-Hakvoort, G. TH. Klaus, J.H.J. Kuijpers, S. Mokadim,

drs. G.B. Praasterink, MP.J. Rieter, J.N.M van Rooij, TJ. W van de Ven

en S.H. Yeyden.

In het nieuwe duale stelsel (per 1 januari 2003) ziet de commissie er als volgt uit:

Voorzitter S.H. Yeyden

Secretaris mr. F.A.M. Coppes

Leden drs. WMH. Dams (vice-voorzitter), AJ.G. Sauvé, TJ.W v.d. Ven, MA Tijani,

EAH. van Kilsdonk, J.H.J. Kuijpers, G. Klaus, S. Ferwerda. TJ. van Mullekom

en M. Naoum.

11

1.2.

Organisatiestructuur

Operationele structuur

CVD = Commandant van Dienst

OVD = Officier van Dienst

BVD= Bevelvoerder van Dienst

Niet-operationele structuur

I COMMANDANT I

I

I -.

BEDRIJFS - AFDELING AFDELING AFDELING AFDELING

BUREAU PRO-ACTIE PREPARATIE PARATE VRIJWilLIGERS

PREVENTIE DIENST EN

RAMPENBESTRIJDING

Opm: voor 2004 is er een organisatieaanpassing voor afdelingen en teams die meer

congrueert met de overige gemeentelijke diensten.

12

Gemeentelijke organisatie

I Gemeenteraad

Griffie

College B&W

Gemeentesecretaris

8tafafdelingen

I Dienst 8&E I

I Dienst M&O

Dienst 80&B

Dienst Brandweer

en Rampenbestrijding

2.

Verzorgingsgebied en Risicodekking

2.1.

Bebouwing

1 januari 1994 29.488 toename in 1993 441 woningen

1 januari 1995 30.468 toename in 1994 980 woningen

1 januari 1996 31.118 toename in 1995 650 woningen

1 januari 1997 31.626 toename in 1996 508 woningen

1 januari 1998 33.013 toename in 1997 1.387 woningen

1 januari 1999 33.491 toename in 1998 478 woningen

1 januari 2000 33.792 toename in 1999 301 woningen -

1 januari 2001 34.188 toename in 2000 396 woningen

1 januari 2002 34.980 toename in 2001 792 woningen

1 januari 2003 35.436 toename in 2002 456 woningen

1 januari 2004 35.781 toename in 2003 345 woningen

13

2.2. Bevolking

1 januari 1994 72.290 toename in 1993

1 januari 1995 73.593 toename in 1994

1 januari 1996 74.930 toename in 1995

1 januari 1997 75.976 toename in 1996

1 januari 1998 78.062 toename in 1997

1 januari 1999 79.345 toename in 1998

1 januari 2000 80.098 toename in 1999

1 januari 2001 80.916 toename in 2000

1 januari 2002 82.871 toename in 2001

1 januari 2003 84.233 toename in 2002

1 januari 2004 85.216 toename in 2003

2.3. Risicodekking

803 inwoners

1.303 inwoners

1.337 inwoners

1.046 inwoners

2.086 inwoners

1.283 inwoners

753 inwoners

818 inwoners

1.955 inwoners

1.362 inwoners

983 inwoners

Het grondgebied van de gemeente Helmond is 5.457 ha.

Per 31 december 2003 was het aantal inwoners 85.216 en het aantal woningen 35.781.

Volgens de oude norm is klasse C het maatgevend brand risico van de gemeente, hetgeen

betekent dat na brandmelding de eerste twee voertuigen binnen 6 respectievelijk 8 minuten ter

plaatse moeten zijn. Deze grenzen zijn op de hiernavolgende kaart aangegeven.

Inmiddels is een ander systeem voor de beoordeling van de gemeentelijke brandweerzorg

ingevoerd, geënt op risico's per objecttype, mede afhankelijk van de preventieve voorzieningen

en repressieve mogelijkheden waarmee de benodigde brandweerhulp wordt bepaald. Voor de

grensgebieden vindt in regionaal verband automatisch bijstand plaats volgens het systeem van

operationele grenzen. Ten opzichte van het oude systeem is gemiddeld genomen de

benodigde brandweerhulp iets aangescherpt, bijvoorbeeld voor een aantal objecten moet het

eerste voertuig binnen 5 en het tweede binnen 7 minuten ter plaatse zijn.

Volgens het rapport van de Brandweerinspectiedienst dient de permanente bureaubezetting

ten behoeve van de eerste uitruk tenminste 8 personen te zijn en de tweede uitruk moet

worden bemand door op te roepen vrijwilligers. Overdag wordt bovendien een beroep gedaan

op de zogenaamde dagdienst - en combifunctionarissen.

Momenteel wordt de eerste uitruk verzorgd door drie ploegen in een 24-uursdienstverband met

een minimum bezetting van 7 personen per ploeg.

Aandacht moet worden besteed aan een voldoende dekking van Brandevoort / Groot

Schooten / Stiphout bedrijventerrein, waarvoor inmiddels draagvlak is.

Inmiddels is besloten om in 2005 te beschikken over een nevenpost Brandweer in

Brandevoort.

14

GELDROP

Risicodekking

binnen 6 minuten ter plaatse

-- binnen 8 minuten ter plaatse

, Brandweerkazerne

WEERT

15

3.

Integraal veiligheidsbeleid

Na de startnotitie in 1994 is met name aan het sociale veiligheidsaspeet de nodige aandacht

geschonken.

De integraliteit van de fysieke veiligheid krijgt redelijke aandacht door contacten op de

werkvloer op het gebied van pro-actie en preventie en zal in de toekomst verder uitgewerkt

dienen te worden, met name moet aandacht besteed worden aan het zo klein mogelijk

maken van de veiligheidsrisico's met welke kosten rekening kan worden gehouden nog

voordat bijvoorbeeld grondprijzen en andere budgetten worden vastgesteld.

Doelstelling is om met een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en aanpak de

veiligheid in de samenleving te verbeteren en te waarborgen. In grote lijnen kan het

veiligheidsaspeet verdeeld worden in enerzijds sociale veiligheid met grote en kleine

criminaliteit en (drugs )overlast en anderzijds de fysieke veiligheid met branden en

ongevallen, waaronder milieucalamiteiten en rampen.

De brandweer speelt in de fysieke veiligheid een belangrijke rol. De veiligheidsketen kan

worden gesloten met de taakvelden pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg.

. Pro-actie is het geheel van veiligheidsmaatregelen, beginnende bij het eerste denken over

verdere maatschappelijke ontwikkelingen. Dit betekent dat de brandweer betrokken moet

zijn bij al die ontwikkelingen, waarbij de fysieke veiligheid een rol kan spelen, waardoor

tijdig - vaak op eenvoudige niet kostenverhogende wijze - toch aan veiligheidseisen kan

worden voldaan.

. Preventie is het geheel van te nemen maatregelen, te beginnen bij het ontwerp tot en met

oplevering en gebruik van een object.

. Bij preparatie gaat het zowel om de voorbereiding op effectief optreden als om veiligheid

van het personeel.

. De repressie is de daadwerkelijke inzet bij branden, ongevallen en rampen:

"het gezicht van de brandweer".

. De nazorg, als sluitstuk in de veiligheidsketen, houdt in het herstel, het terugbrengen,

terugkomen in de oorspronkelijke staat, zowel menselijk als technisch, alsmede

terugkoppeling om te komen tot een betere situatie dan voorheen.

Inzichtelijk zal moeten worden gemaakt en - daar naar ook worden gewerkt - hoe dat de

onderscheidene diensten, afdelingen en disciplines tot een uitvoering van het verdergaand

integraal veiligheidsbeleid moeten komen.

16

:ie

4.

Pro-actie en Preventie

Veiligheid als kerntaak van de overheid is te verdelen in onder andere sociale en fysieke

veiligheid. De brandweer houdt zich met name bezig met de fysieke veiligheid, te weten

ongevallen, branden en rampen. Kennis van en inzicht in onveilige situaties en

onveiligheid beleving is noodzakelijk voor een effectief veiligheidsbeleid.

Pro-actie is daarbij zeer essentieel om in een vroegtijdig stadium bij planontwikkeling reeds

aspecten als brandveiligheid, bereikbaarheid en dergelijke in te brengen.

Preventie daarentegen is het vervolg op pro-actie door onder andere het geven van adviezen,

het stellen van voorwaarden en verzorgen van informatie en voorlichting.

De brandweerwet is het wettelijk kader hiertoe, waar de zorg voor brandveiligheid door

burgemeester en wethouders is vastgelegd. Naast de bindende adviesregelingen dient het

aspect handhaving met voorrang te worden behandeld.

Brandpreventie is in een aantal activiteiten te verdelen, te weten:

4.1.

Bouwbesluit en hinderwet

Er werden adviezen verstrekt voor bij burgemeester en wethouders aangevraagde bouw- en

milieuvergunningen. Verder werd geadviseerd voor technische installaties en

bluswatervoorzieningen. De uitgebrachte adviezen zijn gebaseerd op onder andere de

Woningwet, Wet Milieubeheer, Bouwbesluit, Bouwverordening, Brandbeveiligings-

verordening en tal van andere wetten, verordeningen en normen.

De geïnstalleerde automatische branddetectie- en blussystemen werden door de brandweer

bij oplevering aan een eindcontrole onderworpen.

Op tal van grotere projecten is, in samenwerking met de dienst Stadsontwikkeling, toezicht

gehouden op de naleving van gestelde brandveiligheidvoorwaarden. Gezamenlijke controles

zijn eveneens met de milieudienst uitgevoerd bij grotere en gecompliceerde inrichtingen.

17

Aantal uitgebrachte adviezen afdeling Preventie

voor Gemeente Helmond in 2002

HELMOND schriftelijk Mondeling

Bouwaanvragen 83 90

Milieuaanvragen 18 35

Technisch I overige 20 60

1)

2)

Telefonisch1)

800

200

200

1.200

De telefonische adviezen zijn gebaseerd op ongeveer vier per dag.

Onder technisch loverige wordt verstaan adviezen ten behoeve van technische

installaties, Obragas en overige preventieaangelegenheden.

Aantal uitgebrachte adviezen afdeling Preventie

voor Regionale Brandweer (gewest) in 2002

GEWEST Schriftelijk Mondeling

Bouwaanvragen 80 75

Milieuaanvragen 10 15

Technisch I overige 4 50

1)

2)

Telefonisch1)

200

50

100

350

De telefonische adviezen zijn gebaseerd op ongeveer één per dag.

Onder technisch I overige wordt verstaan adviezen ten behoeve van technische

installaties, Obragas en overige preventieaangelegenheden.

18

Aantal uitgebrachte adviezen afdeling Preventie

voor Gemeente Helmond in 2003

HELMOND schriftelijk Mondeling

Bouwaanvragen 113 50

Milieuaanvragen 35 20

T echnisch/overige 2) 60

1)

2)

De telefonische adviezen zijn gebaseerd op ongeveer vier per dag.

Onder technisch loverige wordt verstaan adviezen ten behoeve van technische

installaties, Obragas en overige preventieaangelegenheden.

Aantal uitgebrachte adviezen afdeling Preventie

voor Regionale Brandweer (gewest) in 2003

GEWEST Schriftelijk Mondeling

Bouwaanvragen 99 65

Milieuaanvragen 8 18

T echnisch/overige 2) 6 63

1)

2)

De telefonische adviezen zijn gebaseerd op ongeveer één per dag.

Onder technisch I overige wordt verstaan adviezen ten behoeve van technische

installaties, Obragas en overige preventieaangelegenheden.

19

Telefonisch 1)

800

200

200

1.200

Telefonisch1)

250

60

90

400

4.2.

Gebruiksvergunningen

Op grond van de Bouwverordening en de Brandbeveiligingsverordening van de gemeente

Helmond dienen bepaalde inrichtingen te zijn voorzien van een gebruiksvergunning.

Vergunningplichtig zijn onder andere gebruikers van inrichtingen waar grotere aantallen

mensen kunnen verblijven of de risico's groter zijn dan normaal, door bijvoorbeeld opslag

van gevaarlijke stoffen.

Voor nieuwbouw loopt de procedure parallel aan de bouwvergunning en voor bestaande

inrichtingen zal de komende jaren de reeds lopende inhaalslag nog geëffectueerd moeten

worden. In het verslagjaar werden 81 gebruiksvergunningen afgegeven. Op verzoek van

buurgemeenten wordt in het kader van gebruiksvergunningen tegen betaling ondersteuning

geleverd in de vorm van:

. Extra controles Horeca n.a.v. Volendam

.

Extra controles Basisscholen

Extra controle risicovolle bedrijven n.a.v. Endschede (samenwerking milieudienst)

.

4.3.

Brandbeveiligingsverordening gemeente Helmond

Voor het brandveilig gebruik van "voor mensen toegankelijke plaatsen" niet zijnde bouwwerken

blijft de Brandbeveiligingsverordening van kracht. Hierbij valt te denken aan allerlei terreinen,

braderieën, (feest)tenten en dergelijke. Ook hiervoor zijn gebruiksvergunningen afgegeven en

werden controles op de naleving van gestelde voorwaarden gehouden.

4.4.

Huisvestiging preventie kantoor

In 2002 werd boven de instructieruimte een opbouw van 254 m2 kantoorruimte in gebruik

genomen door de afdeling Preventie, waarbij rekening is gehouden met het aantal

functieplaatsen op de afdeling volgens het brandweerbeleidsplan.

20

Gebruiksvergunningen gemeente Helmond in 2002

AARD INRICHTING GEBRUIKSVERGUNNING CONTROLES T.B.V.

VERLEEND GEBRUIKSVERGUNNING

Bejaardenoord 1 4

Hotel 0 3

Winkel/warenhuis 4 12

Horeca 8 190

School 1 10

Nachtverblijf 1 2

Dagverblijf 2 9

Kantoor 4 10

Museum 0 1

Gebedshuis 0 1

Ziekenhuis / verpleeginrichting 0 2

Loods / veem / opslagplaats 0 1

Tijdelijk bouwsel 56 15

Theater 0 1

Anders 4 25

21

Gebruiksvergunningen gemeente Helmond in 2003

AARD INRICHTING GEBRUIKSVERGUNNING CONTROLES T.B.v.

VERLEEND GEBRUIKSVERGUNNING

Bejaardenoord 0 4

Hotel 0 3

Winkel! warenhuis 3 15

Horeca 6 190

School 5 35

Nachtverblijf 1 6

Dagverblijf 0 12

Kantoor 6 13

Museum 0 1

Gebedshuis 0 3

Ziekenhuis ! verpleeginrichting 1 1

Loods ! veem ! opslagplaats 0 2

Tijdelijk bouwsel 61 25

Theater 0 1

Anders 1 30

22

4.5.

Wacht en bewaking

Bij een aantal activiteiten werd door brandwachten van het korps wacht gelopen of werd

door een ploeg met een blusvoertuig bewaking gehouden.

Dit gebeurde bij onder andere:

. concerten / popfestival (sporthal)

. circussen

. vuurwerk afsteken

. helikopterlandingen

. zonnebloemactie Ct Speelhuis / koopochtenden)

. duikers ten behoeve van sinterklaasintocht

Om bij uitrukken een gebouw snel en zonder schade te kunnen betreden, hoofdzakelijk

toegepast bij objecten met brandmeldinstallaties, zijn momenteel 150 brandweersleutel-

kluizen geplaatst nabij hoofdtoegangsdeuren.

4.6.

Voorlichting I instructie

Door het korps zijn het afgelopen jaar diverse bezoeken gebracht aan nieuwe bedrijven en

instellingen teneinde goed geïnformeerd te zijn tijdens eventueel optreden bij brand en/of

hulpverlening. De afdeling verzorgde verder voorlichting betreffende brandveiligheid voor

scholen, bedrijven en andere instellingen.

Op enkele scholen werd begeleiding verzorgd bij het ontwerpen en in praktijk brengen van

ontruimingsplannen. Via de media, pers en TV werden meerdere malen preventietips aan de

Helmondse bevolking gepresenteerd.

5.

Preparatie

5.1.

Bluswatervoorziening

Voor het werken op de waterleiding beschikt de brandweer over 3.639 ondergrondse

brandkranen. Getracht wordt om tweejaarlijks, in versneld tempo, controle van het gehele

bestand te realiseren.

Voorts kan beschikt worden over enkele open en gesloten geboorde putten en kan er

afgelegd worden van open water zoals beken, kanalen, sloten, grachten en (overstort)

vijvers.

23

5.2.

Diversen

Op de terreinen van de plaatselijke industrieën zijn:

1. Eigen brandkranen bovengronds

2. Eigen brandkranen ondergronds

3. Blusvijver

6.

Externe arbo-diensten

6.1.

Bedrijfsnoodplannen

Met de invoering van de arbeidsomstandighedenwet wordt het hanteren van een actief

(integraal) veiligheidsbeleid voor bedrijven noodzakelijk en ligt dus wettelijk vast. Het onderdeel

brandveiligheid is hierin zéér essentieel. De brandweer ondersteunt in deze de bedrijven actief

in de vorm van het mede ontwikkelen van beleid en het verzorgen van bedrijfsnoodplannen.

Uit het oogpunt van uniformiteit en gegarandeerde nazorg bij mutaties is bij de brandweer een

afdeling externe Arbo-diensten ingericht, waar tegen betaling bedrijfsnoodplannen worden

vervaardigd. Deze activiteit verhoogt de veiligheid en is kostendekkend. De plannen zijn

volgens regionaal model en bestaan uit ontruimings- en procedureplannen, waarbij tevens

aanvalsplannen worden vervaardigd. Voor bedrijven en instellingen werden in 2002 14 en in

2003 13 plannen gemaakt.

Van bestaande noodplannen van bedrijven en instellingen met verhoogd brand risico zijn er 10

gemuteerd, terwijl voor nieuwbouw en objecten waar ingrijpende veranderingen hebben

plaatsgevonden plannen totaal zijn vernieuwd. Verzoeken van bedrijven en instellingen om

plannen te produceren blijft gestaag doorgaan, maar door de beperkte personele capaciteit zijn

wachttijden veel te lang.

In onderzoek is hoe aan deze vraag tegemoet kan worden gekomen temeer daar gebleken is

dat de afdeling zeer succesvol is, de interactie brandweer - bedrijfsleven zeer groot is, en de-

veiligheid in de bedrijven en instellingen aanmerkelijk wordt vergroot.

24

AANTAL BEDRIJFSNOODPLANNNEN IN 2002

OBJECTEN AANVALSPLAN ONTRUIMINGSPLAN

Nieuw mutatie totaal Nieuw mutatie totaal

Ziekenhuizen 1

Bejaardenzorgcentra 17 6 19

Gezinsvervangende 7 1 1

tehuizen

Groot winkelbedrijven 3 1

Ontmoetingscentra 1 1 1

Hotels I recreatie 3 1 1

Musea I archief 2

Scholen 2 10

Kantoren 1 7 1 1 16

Bedrijven 1 4 60 2 5 41

25

AANTAL BEDRIJFSNOODPLANNNEN IN 2003

OBJECTEN AANVALSPLAN ONTRUIMINGSPLAN

Nieuw mutatie totaal Nieuw mutatie totaal

Ziekenhuizen 1 1

Bejaardenzorgcentra 3 17 5 4 24

Gezinsvervangende 1 8 1 1 2

tehuizen

Groot winkelbedrijven 3 1 2

Ontmoetingscentra 1 1

Hotels I recreatie 3 1

Musea I archief 2

Scholen 2 1 10

Kantoren 1 8 1 17

Bedrijven 1 4 61 2 4 43

6.2.

Bedrijfshulpverlening

Steeds meer wordt het aanwezig zijn van een adequaat team van bedrijfshulpverle-

ners (B.HV.-ers) onder het personeel van bedrijven en instellingen gezien als een

vervolg op brandpreventie. Een goede organisatie en eerste aanpak bij incident of

calamiteit wordt als zeer belangrijk beschouwd. De B.H.V.-ers hebben een voorpost-

functie in afwachting van de komst van de brandweer.

De Arbo-wet verplicht zelfs tot het hebben van een voldoende opgeleid team van

bedrijfshulpverleners. Het aantal leden is daarbij afhankelijk van de aard, grootte en

het aanwezig aantal personen binnen de instelling.

26

Sinds enkele jaren ondersteunt de brandweer bedrijven met het formeren van goede

B.HV.-teams in de vorm van opleiding en training. In het jaar 2002 zijn 165 en in

2003 zijn 240 personen opgeleid tot B.HV.-er en hebben na het afleggen van een

examen een landelijk erkend certificaat ontvangen. Daarnaast heeft de afdeling een

belangrijke taak bij ontruimingsoefeningen op locatie, alsmede in het geven van

instructies op locatie. Verder zijn afgelopen jaar 830 eerder opgeleide B.HV.-ers bij

de brandweer op herhaling geweest.

7.

Alarmering

Aantal alarmeringen

100

600

500

400

~ 300

1'11

1'11

200

0

1994

1995

1996

1997 1998 1999 2000

. HUlpt:;r~ening

2001

2002

2003

11 Brand

0 Loos alarm

27

Nadere specificatie alarmeringen

1999 2000 2001 2002 2003

Voor brand in de gemeente 423 351 388 356 405

Idem buiten gemeente 43 49 21 19 25

Voor hulpverlening in gemeente 228 320 265 5331 3692

Idem buiten gemeente 50 49 36 36 30

Voor loos alarm I vermoeden van brand 213 203 272 267 307

Idem buiten de gemeente 37 2

Totaal 957 972 .9.82 1.248 1.142

1 Waarvan 189 hulpverleningen tg.v. de storm d.d. 27-10-2002.

2 Waarvan 93 hulpverleningen tg.v. de windhoos d.d. 02-06-2003.

28

8. Tabellen brand

8.1. Branden (binnen gemeente), gerangschikt naar object

BINNENBRANDEN 2000 2001 2002 2003

Gebouwen bestemd voor sloop 7 4 3 10

Bijeenkomstgebouwen 39 45 11 7

Gevangenis, politiecellen 0

Gezondheidszorg 11 35 1 2

In aanbouw, algehele renovatie 0

Industrie, landbouw, veeteelt 66 78 16 10

Kantoorgebouwen 17 12 1

Leegstaande gebouwen 1 1 1 4

Logiesgebouwen 1 0

Onbekend 0

Onderwijs 4 3 3 0

Stationsgebouw 0

Woongebouw 87 111 42 42

Schoorsteenbranden 13 14 8 4

Anders 10 2

Correctie loos alarm gebouwen -135 -199 -

-

Subtotaal binnenbranden 110 105 95 82

BUITENBRANDEN

Vuilcontainers, afvalbakken 75 62 54 79

Afvalbranden gesloten terreinen 16 22 22 27

Berm, bos, heide, natuur 55 58 68 102

Personenauto's 34 64 64 53

Overige auto's en bussen 7 1 10 9

Schepen 0

Anders 54 76 43 53

Subtotaal buiten branden 95 283 261 323

TOTAAL BRANDEN

w

.3.8lL

356

.4Q5

29

8.2. Branden (binnen gemeente), gerangschikt naar oorzaak

GEBOUWEN 1999 2000 2001 2002 2003

Brandstichting 25 31 15 17 23

Spelen met vuur 4 3 3 2

Roken 6 2 2 3 2

Brandgevaarlijke werkzaamheden 3 3 9 4 0

Defect I verkeerd gebruik apparaat: 45 66 76 47 36

Broei I zelfverhitting 1 3 0

Anders 12 4 14 15 4

Onbekend ~ --1! -1Q --1! 15

Subtotaal gebouwen 104 121 134 95 82

BUITEN BRANDEN 2

Brandstichting * * * 111 90

Vandalisme * * * 56 103

Spelen met vuur * * * 11 19

Afbranden bermen I afval * * * 13 9

Ongeluk I aanrijding * * * 2 1

Anders * * * 16 30

Onbekend * * * 52 71

Subtotaal buitenbranden 319 230 254 261 323

TOTAAL BRANDEN

423

.351

.388

.35fi

4Q.5

2 Ten gevolge van een wijziging in de C.B.S.-programmatuur zijn de naar 1998. 1999 en 2000 niet nader

gespecificeerd.

30

9. Tabellen hulpverlening

9.1. Hulpverlening (binnen gemeente) gerangschikt naar objece

GEBOUWEN3 2000 2001 2002 2003

Woongebouwen * 53 69 46

Winkels * 2 5 0

Gezondheidszorg * 4 0

Onderwijs * 3 2

Andere gebouwen * ~ J.. 11

Subtotaal hulpverleningen gebouwen 74 69 87 59

HULPVERLENINGEN BUITEN3

Wegen * 132 172 132

Personenauto's * 21 45 39

Vrachtauto's * 3 6 8

Overige voertuigen * 4 3 2

Spoorwegen * 2 3

Opslagterreinen industrie * 3 1

Water * 16 20 28

Onbekend * 2 2 0

Andere buiten hulpverleningen * 15 7 4

Storm 27 oktober 2002 * * 189 0

Windhoos 2 juni 2003 93

Subtotaal hulpverlening buiten * 196 257 310

Totaal hulpverleningen

2.28

32Q

2fi5

5a3

3fill

1 In verband met CBS~programmatuur zijn de gegevens van hulpverleningen van 1999 en 2000 niet nader gespecificeerd.

31

10. Directe brandschade gemeente Helmond

2002 2003

Januari ¿ 16.462.404,= ¿ 180.785,=

Februari ¿ 172.755,= ¿ 114.375,=

Maart ¿ 139.610,= ¿ 200.470,=

April ¿ 90.940,= ¿ 436.600,=

Mei ¿ 908.590,= ¿ 101.640,=

Juni ¿ 188.740,= ¿ 365.625,=

Juli ¿ 11.131,= ¿ 161.040,=

Augustus ¿ 50.495,= ¿ 48.210,=

September ¿ 39.305,= ¿ 13.555,=

Oktober ¿ 18.630,= ¿ 258.785,=

November ¿ 32.120,= ¿ 130.370,=

December ¿ 107.340,= ¿ 55.260,=

Totaal

¿

18.220.060.=

¿ 2.066.715,=

20

~

~

Q)

c

Q)

0

::-

E

)(

10

0

70~ 700. 70-2 700~ 70~ 700. ~OQ ~OO ~OO ~OO

~ ~ ~ r ~ ~ ~ 7 ~ ~

jaar

32

11.

Uitgaven (in Euro) per inwoner van de bevolking

60

40

0

...

::::J

Cl)

uitgaven per inwoner

20

0

1994

1996

1998

2000

2002

2004

jaar

. werkelijk . begroot 0

33

uitgaven

ontvangsten

inwoners

per 01-01

per

Inwoner

--

1992 2.037.559,= 74.916,= 1.962.643,= 70.474 27,85

1993 2.256.764,= 127.447,= 2.129.317,= 71.487 29,79

1994 2.454.195,= 192.520,= 2.261.675,= 72.290 31,29

1995 2.649.905,= 229.994,= 2.419.912,= 73.593 32,88

1996 2.828.687,= 228.016,= 2.600.670,= 74.930 34,71

1997 2.736.897,= 191.886,= 2.545.011,= 75.976 33,50 -

1998 2.971.659,= 339.144,= 2.632.515,= 78.062 33,72

1999 2.925.108,= 347.328,= 2.577.779,= 79.345 32,49

2000 3.218.960,= 415.725,= 2.803.235,= 80.098 35,00

2001 3.426.076,= 414.262,= 3.011.814,= 80.916 37,22

2002 3.840.833,= 477.053,= 3.363.780,= 82.871 40,59

2003 4.318.067,= 504.485,= 3.814.382,= 84.299 40,25

BEGROTING

2003 4.337.158,= 397.166,= 3.939.992,= 84.299 46,74

2004 4.774.683,= 360.175,= 4.415.508,= 85.216 51,82

Opmerking: De jaarlijkse cijfers zijn niet geïndexeerd, in werkelijkheid zijn de verschillen

dus kleiner.

Op 1 januari 2003 is het BTW-compensatiefonds ingevoerd. Dit betekent dat

de bedragen vanaf 2003 exclusief BTW zijn.

FINANCIERING

De kosten voortvloeiend uit het instandhouden van de gemeentelijke brandweer, zijn-

opgenomen onder productgroep 1 Openbare Orde en Veiligheid in de begroting van de

Gemeente Helmond.

De bijdrage aan de regionale brandweer Zuid-Oost Noord-Brabant, welk bedrag in het

hiervoor genoemd cijfer is opgenomen, bedroeg in 2002 ¿ 334.289.24,= en in 2003

¿ 348.515,-- .

34

12.

Rijdend materieel

MERK SOORT BOUWJR INT. NR

DAF / Rosenbauer Tankautospuit 1996 830 TS HD / LD, vierwielaandrijving, 6-persoons

DAF / Kronenburg Tankautospuit 1994 831 TS HD / LD, vierwielaandrijving, 9-persoons

DAF / Kronenburg Tankautospuit 1986 821 TS HD / LD met schuimblusinstallatie, 9-persoons

DAF / Kronenburg Tankautospuit 1988 820 TS HD / LD, 9-persoons

DAF / Hilton Hoogwerker 2000 851 Hoogwerker, type Hilton T.270

DAF / Riffaud Autoladder 1984 850 Autoladder, 30 meter

DAF / Rosenbauer Hulpverleningswagen 1994 870 Hulpverleningsvoertuig, vierwielaandrijving (=regionaal eigendom)

DAF 95 Haakarmvoertuig 1991 885 Haakarm-chassis, 4.000 liter gym. (=regionaal eigendom)

476 BiZa Hulpverleningscontainer (=min. BZK)

470 Hulpverleningscontainer (=regionaal eigendom)

467 Schuimbluscontainer (=regionaal eigendom)

FIAT / Ducato Bestelwagen 2001 884 Personen- / materieelvoertuig

IVEGO 40c13 Bestelwagen 2000 880 Waterongevallenwagen

Ford Focus Personenauto 2002 890 Personen- / materieelvoertuig

Ford Galaxy Personenauto 1998 891 Verbindings- / commando- / ROGS-voertuig, VG.3

Ford Galaxy Personenauto 1997 892 Gommando- / GVD-voertuig

Ford Ka Personenauto 2002 801 Dienstauto

Kronenburg Aanhanger 1992 Tweewielige poederblusaanhanger, 250 kg inhoud

Kronenburg Aanhanger 1987 Tweewielige poederblusaanhanger, 250 kg inhoud

Rosenbauer Motorspuit 1995 Draagbare motorspuit op aanhanger

Aanhangwagen / Jumbo 2000 Vierwielige aanhangwagen

Boot 2000 Op tweewielige boottrailer, 6 PK Johnson buitenboordmotor

35

13.

Overig materieel

13.1.

Adembescherming

Bauer compressor

PersluchUoestel overdruk

Complete sets duikuitrusting

Bouwjaar 1983 210 liter I min

Bouwjaar 2000

Diverse bouwjaren

13.2. Gaspakken I chemiekleding

Gaspakken

Chemieoveralls

Luchtset ten behoeve van de gaspakdragers

36

1 stuks

43 stuks

10 stuks

2 stuks

5 stuks

14.

PERSONEEL per 31 december 2003

14.1.

Personeelsformatie beroeps, vrijwilligers en externe ondersteuning

J.F.M. Bakels

AAF. van Beek

M.W.H.L de Beer

L.LH. Berkers

P. de Bie

B.H.LA Bloks

P.J. Blom

AH.J.A Blommers

G.F.G. van Bockei

RH.T.M. Gooien

J.W.A Dankers

G.LB. Doorakkers

D.J.H. van Doorne

Brandwacht 1 e klas

Brandmeester

Brandwacht 1 e klas

Brandwacht 1 e klas

Administratief-secretarieel medewerkster

Hoofdbrandwacht 1 e klas

Brandmeester

Brandmeester

Onderbrandmeester

Onderbrandmeester

Hoofdbrandwacht

Hoofdbrandmeester

R Griensven

AJ. van Heijst

H.AL Heidens

LJ.M. Hendriks

P.M. Hendriks

J.G.F.B. van Hoof

Brandwacht

Hoofdbrandwacht

Adjunct hoofdcommandeur

Hoofdbrandwacht

Hoofdbrandwacht

Medewerkster huishoudelijke dienst

(gedetacheerd)

Brandwacht 1 e klas

Brandwacht 1 e klas

Hoofdbrandwacht

J.H.W. van Esch

B.H.A Geboers

H.G.F.W. van Gerwen

J.H.G.M. Grassens

A Gregoire-van Grootel

T. v.d. Hoorn

AP.W. van Horssen

AJ.M. Hoskam

AH.F.M. Iding

RH.T Iding

RW.T. Janssen-v.d. Meulengraaf

P.J. de Jong

J.G.A Kempkens

H.P. van Kessel

F.W.J. v.d. Kimmenade

F.W.G.G. Klaassens

Onderbrandmeester

Aspirant brandwacht

Hoofdbrandwacht - functioneel

Brandwacht

Onderbrandmeester

Onderbrandmeester

Hoofdbrandmeester 1 e klas

Brandwacht

Administratief - secretarieel medewerkster

Hoofdbrandwacht

Brandmeester

Hoofdbrandwacht - functioneel

Hoofdbrandwacht

Brandwacht 1 e klas

37

M.C.M. Kruisbrink

R Kuyt

F.W.A.J. van der laak

LA. leenders

S.P.J. van Lieshout

M.A. van Lieshout-Smits

G.L.G. v.d. Linden

RA.H. Marcus

P.M. Martens-Teeuwen

P.J.A.M. van Melis

LM.G. Nguyen-Paolucci

F.W.H.C. van Oorschot

P.J.M. van aarschot

M.T.F. van Os

RL.A.J. Paaps

N.J.M. Paulusse

T.A.M. Raaijmakers

AH. Ruijs

P.L.M. van Sambeeck

LM.H.J. Sleegers

J.N. Slagers

G.M.A.M. Sta assen

KR. van Stam

M.C.F.B. Steegmans

C.J.M. van Stiphout

P.E.W. Tappel-Verspaget

LP.M. van Teeffelen

AA.J.J. Terbeek

P.G.M. Valks

AW.C.M. van Veggel

P.J.M. van Veghel

P.J.W. Verhallen

P.H.M. Verkoelen

B.B.A.M. Verlijsdonk

P.M.A. Verlijsdonk

E.A.J.M. Verspaget

Hoofdbrandwacht

Hoofdbrandwacht

Brandwacht

Brandwacht 1 e klas

Brandwacht

Financieel administratief medewerkster

Brandwacht 1 e klas

Hoofdbrandwacht

Dienstcontroller

Hoofdbrandwacht

Brandwacht

Ad ju nct -hoofd bra nd meester

H oofdbrandwa cht -tu nctioneel

Brandwacht

Brandwacht 1 e klas

Brandwacht 1 e klas

Hoofdbrandwacht functioneel

Aspirant brandwacht

Commandeur 1 e klas

Hoofdbrandwacht

Hoofdbrandwacht

Hoofdbrandmeester 1 e klas

Hoofdbrandwacht

Brandwacht

Aspirant brandwacht

Sportinstructrice

Brandwacht 1 e klas

Brandwacht

Hoofdbrandwacht

Brandmeester

Brandmeester

Brandmeester

Hoofdbrandwacht

Brandwacht 1 e klas

Onderbrandmeester

Medewerkster huishoudelijke dienst

(gedetacheerd)

38

EP.C. Vogels

H.A.F. Vorspaget

EW.A. van Vijfeijken

H.W.M. Welten

F.M.P. Willems

AM.J. de Wit

H.S.J.M. Zeeuwen

S.T.L.F. Zeeuwen

C.C.G.M. Zwanenberg

Brandwacht

Onderbrandmeester

Hoofdbrandwacht

Brandwacht

Hoofdbrandwacht

Hoofdbrandwacht

Hoofdbrandwacht

Brandwacht 1 e klas

Brandwacht 1 e klas

39

Leeftijdsopbouw 31-12-2003

6

S 4

c

~ 2

0

21 22 23 24 25 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 47 48 50 51 52 54 55 58 59

Leeftijd

1111 Beroeps. Vrijwilligers 0 I

40

14.2. Dagdienst

1 adjunct hoofdcommandeur

1 commandeur 1 e klas

2 hoofd brandmeesters 1 e klas

1 hoofdbrandmeester

1 adjunct hoofdbrandmeesters

2 brandmeesters

2 onderbrandmeesters

1 hoofdbrandwacht

1 brandwacht 1 e klas

1 brandwacht

1 diensteontrolIer (parttime)

1 financieel/administratief medewerkster (parttime)

2 administratief - secretarieel medewerksters (parttime)

1 sportinstructrice (parttime)

14.3.

24-uursdienst per 31 december 2003

Ploeg A Ploeg B Ploeg C

1 brandmeester 1 brandmeester 1 brandmeester

1 onderbrandmeester 1 onderbrandmeester 1 onderbrandmeester

2 hoofd brandwachten - funct. 1 hoofd brandwacht - funct. 5 hoofd brandwachten

2 hoofd brandwachten 4 hoofdbrandwachten 1 brandwacht 1 e klas

2 brandwachten 1 brandwacht 1 e klas

1 brandwacht

14.4 VRIJWilLIGERS PER 31 DECEMBER 2003

Ploeg A

1 brandmeester

2 onderbrandmeesters

5 hoofdbrandwachten

5 brandwachten 1 e klas

1 brandwacht

1 aspirant brandwacht

Ploeg B Ploeg C

1 adjunct hoofdbrandmeester 2 brandmeesters

1 brandmeester 1 onderbrandmeester

2 onderbrandmeesters

4 hoofdbrandwachten

3 brandwachten 1 e klas

2 hoofdbrandwachten

4 brandwachten 1 e klas

5 brandwachten

1 aspirant brandwacht

3 brandwachten

1 aspirant brandwacht

41

14.5.

Mutaties

in 2002

IN DIENST ALS BEROEPS

Per 01-01-'02

Per 01-01-'02

Per 01-01-'02

Per 01-03-'02

Per 15-03-'02

Per 01-04-'02

Per 01-06-'02

D.J.H. van Doorne

A.J. van Heijst

LA. leenders

W.H.N.M. Bootsma-van Asperen

RJ. Janssen-v.d. Meulengraaf

M.A. van Lieshout-Smits

P.M. Martens-Teeuwen

UIT DIENST ALS BEROEPS

Per 01-03-'02

Per 01-05-'02

Per 01-12-'02

G.M. Kluijtmans

C.W.A.M. van Eemeren

J.J.M. Kooiman

IN DIENST ALS VRIJWilLIGER

Per 01-09-'02

Per 01-09-'02

Per 01-09-'02

Per 01-09-'02

Per 01-09-'02

Per 01-12-'02

T. v.d. Hoorn

S.P.J. van Lieshout

LM.G. Nguyen-Paolucci

A.H. Ruijs

M.C.F.B. Steegmans

LLH. Berkers

UIT DIENST ALS VRIJWilLIGER

Per 01-02-'02

Per 01-12-'02

A.G. Ruijs

LP.Carper

42

als aspirant brandwacht

als brandwacht 1 e klas

als brandwacht

als administratief - secretarieel

medewerkster

als administratief - secretarieel

medewerkster

als financieel administratief

medewerkster

als dienstcontroller

als directiesecretaresse

als dienstcontroller

gedetacheerd

als aspirant brandwacht

als aspirant brandwacht

als aspirant brandwacht

als aspirant brandwacht

als aspirant brandwacht

als brandwacht 1 e klas

hoofdbrandwacht

brandwacht

14.6.

Bevorderingen

F.W.H.C. van aarschot

als adjunct-hoofdbrandmeester

14.7.

Aanstellingen

AJ. van Heijst

LA leenders

in 2003

als brandwacht 1 e klas

als brandwacht

IN DIENST ALS BEROEPS

Per 01-04-03

Per 01-04-03

Gedetacheerd:

Per 01-04-03

Per 01-06-03

F.W.AJ. van der laak

EP.C. Vogels

A Gregoire

P. de Bie

IN DIENST ALS VRIJWilLIGER

Per 01-09-03

Per 01-09-03

Per 01-09-03

R. van Griensven

P.M. Hendriks

C.J.M. van Stiphout

UIT DIENST ALS BEROEPS

Per 01-03-03

Per 01-04-03

Per 23-04-03

AAM. Strijbos

A Gijsbers

M.AT.M. van aarschot

UIT DIENST ALS VRIJWilLIGER

Per 01-03-03

Per 01-09-03

Per 01-11-03

Per 01-12-03

G.AM. van Ansem

F.J. Heinemans

F.J.J.J. Bloemers

G.J. Bijnen

als brandwacht

als combifunctionaris

als medewerkster huishoudelijke dienst

als adm.-secretarieel medewerkster

als brandwacht 1 e klasse

als aspirant brandwacht

als aspirant brandwacht

als hoofdbrandwacht functioneel

als medewerkster huishoudelijke dienst

als hoofd brandwacht funtioneel

als hoofdbrandwacht

als hoofdbrandwacht

als brandwacht

als brandmeester

43

Stagiaires

Van 01-06-03

tot 01-03-2004

Bevorderingen

Beroeps

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Vrijwilligers

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-01-03

Per 01-09-03

Per 01-09-03

Per 01-09-03

Per 01-09-03

Per 01-01-03

A Priems

T.AM. Raaijmakers

N.J.M. Paulussen

AA F. van Beek

F.W.J. v.d. Kimmenade

B.H.L.A. Bloks

P.J.M. van aorschot

J.H.C.M. Grassens

RAH. Marcus

P.M.A Verlijsdonk

LJ.M. Hendriks

H.AF. Vorspaget

F.W.G.C. Klaassens

RLAJ. Paaps

RB.AM. Verlijsdonk

S.T.L.F. Zeeuwen

M.T.F. van Os

T. v.d. Hoorn

S. P.J. van Lieshout

LM.G. Nguyen

M.C.F.B. Steegmans

AAJ.J. Terbeek

44

Stage in het kader van

100 pbaa non twi kk e I i ng stra j ect

tot hoofdbrandwacht-functioneel

tot brandwacht 1 e klas

tot brandmeester

tot hoofdbrandwacht

tot hoofdbrandwacht

tot hoofdbrandwacht-functioneel

tot onderbrandmeester

tot onderbrandmeester

tot onderbrandmeester

tot onderbrandmeester

tot onderbrandmeester

tot brandwacht 1 e klas

tot brandwacht 1 e klas

tot brandwacht 1 e klas

tot brandwacht 1 e klas

tot brandwacht

tot brandwacht

tot brandwacht

tot brandwacht

tot brandwacht

tot brandwacht

14.8

Overzicht behaalde diploma's en certificaten in 2002

Brandwacht Diploma D.J.H. van Doorne

Certificaat (Brw. Levensreddende handelingen)

(Brw Repressie)

(Brw Persoonlijke bescherming)

Brandwacht Diploma LA. Leenders

Certificaat (Brw. Levensreddende handelingen)

(Brw Repressie)

(Brw Persoonlijke bescherming)

(Opl. Crisisbeheersing en rampen bestrijding)

Brandwacht Certificaat tM.G. Nguyen - Paolucci

(Brw. Levensreddende handelingen)

(Brw Persoonlijke bescherming)

Brandwacht Certificaat S.P.J. van Lieshout

(Brw. Levensreddende handelingen)

(Brw Persoonlijke bescherming)

Brandwacht Certificaat M.C.F.B. Steegmans

(Brw. Levensreddende handelingen)

(Brw Persoonlijke bescherming)

Brandwacht Certificaat A.H. Ruijs

(Brw. Levensreddende handelingen)

(Brw Persoonlijke bescherming)

Brandwacht Certificaat T. van der Hoorn

(Brw. Levensreddende handelingen)

(Brw Persoonlijke bescherming)

Brandwacht Diploma H.W.M. Welten

(Brw. Levensreddende handelingen) -

Certificaat

(Brw Persoonlijke bescherming)

Brandwacht ie klas Diploma R.H.T. Iding

Certificaat (Brw 1 Hulpverlening)

(Brw 1 Pompbediener)

(Brw 1 Repressie)

Brandwacht 1 e klas Diploma A.A.J.J. Terbeek

Certificaat (Brw 1 Hulpverlening)

(Brw 1 Pompbediener)

(Brw 1 Repressie)

45

Brandwacht 1 e klas I Certificaat M.W.H.L. de Beer

Hoofdbrandwacht Hbt Organisatie)

(Hbt Repressie)

(Brw 1 Pompbediener)

Hoofdbrandwacht Certificaat A.J. van Heijst

(Repressie)

Onderbrandmeester Diploma J.H.C.M. Grassens

Certificaat (Obm Repressie)

(Obm Materieel)

(Bm Sociale Vaardigheden)

(Bm Organisatie)

Onderbrandmeester Diploma L.J.M. Hendriks

Certificaat (Obm Materieel)

(Bm Sociale Vaardigheden)

Onderbrandmeester Diploma F.M.P. Willems

Certificaat (Obm Gevaarlijke Stoffen)

(Obm Repressie)

(Obm Materieel)

(Obm Sociale Vaardigheden)

Brandmeester Diploma P.M.A. Verlijsdonk

Certificaat (BM Organisatie)

Brandmeester Diploma A.M.J. de Wit

Certificaat (Bm Repressie)

(Bm Sociale Vaardigheden)

(Bm Organisatie)

Brandmeester Diploma R. Kuyt

Certificaat (Bm Repressie)

(Bm Sociale Vaardigheden)

(Bm Organisatie)

Brandmeester Diploma P.J. de Jong

Instructeur Duiken Diploma

Instructeur duiken Diploma P.J.A.M. van Melis

Instructeur Diploma P.M.A. Verlijsdonk

Certificaat Oefenleider

Adjunct - A.A.F. van Beek

Hoofdbrandwacht Certificaat (Ahb Organisatie)

46

Algemeen Certificaat C.LB. Doorakkers

Firewatch Inspecteur Deelname

Operationele training

OVD's

Firewatch Inspecteur Deelname A.J.M. Hoskam

Firewatch Inspecteur Deelname F.W.H.C. van Oorschot

Firewatch Inspecteur Deelname J.G.A. Kempkens

Opleiding Deelname A.H.F.M. Iding

Crisisbeheersing en

Rampenbestrijding

Opleiding Deelname P .LM. van Sambeeck

Crisisbeheersing en

Rampenbestrijding

Gebruiksvergunningen Certificaat J.H.C.M. Grassens

Firewatch Inspecteur Deelname

47

Behaalde diploma's en

certificaten in 2003:

Brandwacht Diploma M.C.F.B. Steegmans

Certificaat (Brw Repressie)

Brandwacht Diploma tM.G. Nguyen - Paolucci

Certificaat (Brw. Repressie)

Brandwacht Diploma S.P.J. van Lieshout

Certificaat (Brw. Repressie)

Brandwacht Diploma A.H. Ruijs

Certificaat (Brw. Repressie)

Brandwacht Diploma T. van der Hoorn

Certificaat (Brw. Repressie)

Brandwacht 1 e klasse Diploma LA. leenders

Certificaat (Brw.1 Repressie)

(Brw.1 Hulpverlener)

(Brw.1 Pompbediener)

Algemeen (themadag Verslaglegging)

Brandwacht 1 e klasse Diploma D.J.H. van Doorne

Certificaat (Brw.1 Hulpverlener)

(Brw.1 Repressie)

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig

optreden)

Brandwacht 1 e klasse Certificaat A.A.J.J. Terbeek

(Brw.1 Gaspakdrager)

(Brw.1 Hulpverlener)

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig

optreden)

Brandwacht 1 e klasse Certificaat A.J. van Heijst

(Brw.1 Gaspakdrager)

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig

optreden)

Brandwacht 1 e klasse Certificaat A.M.J. de Wit

(Brw.1 Gaspakdrager)

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig

optreden)

Brandwacht 1 e klasse Certificaat F.W.A.J. v.d. laak

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig optr.)

48

Brandwacht 1 e klasse Certificaat J.C.F.B. van Hoof

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig

optreden)

Brandwacht 1e klasse Certificaat M.C.M. Kruisbrink

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig

optreden)

Brandwacht 1 e klasse Certificaat N.J.M. Paulusse

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig

optreden)

Brandwacht 1 e klasse Certificaat R Kuyt

(Brw.1 Hulpverlening bij grootschalig

optreden)

Hoofdbrandwacht Diploma RH.T. Iding

Certificaat (Hbt Organisatie en leidinggeven)

(Hbt Repressie)

Hoofdbrandwacht Certificaat A.J. van Heijst

(Hbt Verkenner gevaarlijke stoffen)

(Hbt Hulpverlener)

(Hbt Organisatie en leiding geven)

Brandmeester Diploma P.M.A. Verlijsdonk

Certificaat (Bm Repressie Keuze)

(Bm Sociale vaardigheden)

(AHBM Organisatie)

Brandmeester Diploma J.H.C.M. Grassens

Adjunct Certificaat C.F .G. van Bockei

Hoofdbrandmeester (Repressie)

(Operationeel management)

(Organisatie)

(Operationele training brandweer)

Deelname (Oefenleider)

(Instructeur Brandverloop en Re)

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Adjunct Certificaat A.A.F. van Beek

Hoofdbrandmeester (Repressie)

(Operationeel management)

(Operationele training brandweer)

(Oefenleider)

Algemeen R.A.H. Marcus

(persluchtonderhoud drager nive)

49

Algemeen J.H.W. van Esch

(persluchtonderhoud drager nive)

Algemeen M.C.M. Kruisbrink

(persluchtonderhoud drager nive)

Algemeen E.W.A. v. Vijfeijken

(persluchtonderhoud drager nive)

Algemeen P.J. de Jong

(persluchtonderhoud drager nive)

Algemeen F.W.J. v.d. Kimmenade

(persluchtonderhoud drager nive)

Algemeen Deelname E.P.C. Vogels

(Themadag Verslaglegging)

Algemeen Deelname F.M.P. Willems

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname P.M.A. Verlijsdonk

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname N.J.M. Paulusse

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname P.J.A.M. van Melis

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname A.M.J. de Wit

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname E.W.A. van Vijfeijken

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname H.A.F. Vorspaget

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname A.A.J.J. Terbeek

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname T.A.M. Raaijmakers

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname H.G.F.W. van Gerwen

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

50

Algemeen Deelname RA.H. Marcus

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname R Kuyt

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname M.C.M. Kruisbrink

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname F.W.J. v.d. Kimmenade

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname P.J. de Jong

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname J.C.F. van Hoot

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname A.J. van Heijst

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname J.H.W. van Esch

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Deelname D.J.H. van Doorne

(Nivo 1 Onderhoud MKII FJ duik)

Algemeen Diploma C.C.G.M. Zwanenberg

(Brandweerchauffeur)

Algemeen Diploma E.P.C. Vogels

(Basisopleiding Rampenbestrijding)

51

14.9. Jubilea

in 2002

12,5 JAAR BRANDWEER

1 februari P.E.W. Tappel- Verspaget

1 maart J.F.M. Bakels

1 maart P.G.M. Valks

20 JAAR BRANDWEER

1 juni M.G.M. Kruisbrink

1 augustus RH.T.M. Gooien

35 JAAR BRANDWEER

12 juni J.G.A Kempkens

in 2003

12,5 JAAR BRANDWEER

1 januari G.L.G. van der Linden

15 oktober H.AF. Vorspaget

20 JAAR BRANDWEER

1 juli 2003 J.H.G.M. Grassens

25 JAAR BRANDWEER

1 februari P.J. Blom

1 februari AJ.M. Hoskam

1 augustus P.L.M. van Sambeeck

30 JAAR BRANDWEER

1 januari H.S.J.M. Zeeuwen

1 april G.M.AM. Staassen

1 november J.W.A Dankers

52

Uw Reactie
Uw Reactie