- Bestuur
- Commissiestukken Dierdonk 30 km zone
Commissiestukken Dierdonk 30 km zone
Documentdatum | 08-04-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. datum vergadering Gemeente Helmond commissit Kostenraming waarbij in de gehele wijk Dierdonk een maximum snelheid van 30 kmiu wordt ingevoerd (conform raadbesluit 7 januari 2003) Kosten bebording en markering: Bebording 30 kmlu: E 300,- Benodigde bevestigingsbeugels E 50,- Plaatsen bebording E 100,- (uitgaande van plaatsen aan lichtmast) Markering dubbele streep ingang 30 km/u E 300,- Globaal geraamde kosten minimaal benodigd pakket van maatregelen bij dit raadsbesluit op de Dierdonklaan en Waterieliesingel: E 65.500.- Totale kosten: E 66.250. Kostenraming waarbij Dierdonklaan, Waterieliesingel en Coendersberglaan als voorrangswegen worden aangewezen met een maximum snelheid van 50 kmiu. Bebording 30 kmlu: E 2.700,- Benodigde bevestigingsbeugels E 500,- Plaatsen bebording E 1.200,- (uitgaande van plaatsen aan lichtmast) Markering dubbele streep ingang 30 km/u E 2.900,- Bebording voorrangswegen E 4.800,- Benodigde bevestigingsbeugels voorrang E 850,- Plaatsen bebording voorrang E 2.200,- Markering voorrang E 10.500,- Totale kosten: E 25.650, Overige opmerking: -Bij deze kostenraming is geen rekening gehouden met de maatregelen die op andere dan de Dierdonklaan, Waterieliesingel en Coendersberglaan straten getroffen worden in het kader van de sobere inrichting van verblijfsgebieden in Dierdonk. Hiervoor is een bedrag van E 78.277,10 (inci BTW en Voorbereiding en Toezicht) beschikbaar. In overleg met enkele bewoners uit de wijk wordt hiervoor een pakket van maatregelen opgesteld. Wiwkverenicitng Rijpelberg p.a. Betuwehof 104 Belangenvereniging 5709 KS EELMOND Wijkraád'Brouwhuis K.V.K. V240217 Postbank 5937855 Aan de leden van de gemeenteraad Van Heimond Postbus 950 5700 AZ HELMOND Datum : 16-03-2003 Ons nummer: 1241 Geachte leden, Naar aanleiding van een in uw vergadering gevoerde discussie over de 30 km zone in Dierdonk zijn ook ter sprake gekomen de wijkontsluitingswegen in Rijpelberg en Brouwhuis. Blijkens berichten is (een deel) van uw raad van mening, dat deze wijkontsluitingswegen in onze wijken ook in aanmerkingen zouden moeten komen voor een 30-km zone. Het lijkt ons goed u te berichten, dat noch de wijkraad Brouwhuis noch de VVVR 1 SWBR de mening zijn toegedaan, deze wijkontsluitingswegen om te bouwen tot een 30-km zone. Daar waar het gaat om Rijpelberg is ertussen de VVVR 1 SWBR en uw college wel discussie over een tweetal locaties op de Weg door de Rijpel waar wij gevraagd hebben om een snelheidsremmende maatregel. Echter nimmer betreft het een 30 km zone inrichting. De Hermesgroep zal door een dergelijke beperking gestimuleerd worden omhaar dreiging om het busvervoer in Brouwhuis te beperken eerder uitvoeren of helemaal niet meer in deze wijk komen. Het leek ons goed u van onze standpunten op de hoogte te stellen. Namens Wijkraad Brouwhuis Namens VVVR 1 SWBR Martin van Hees Rene van der Zanden DTV Consuitants Het verschil van inzicht zou zich moeten richten zich op de motivering van de inhoud van de nieuwe wegencategorisering doch niet op het feit dát een verandering van de functies van wegen aan de orde komt. De motivering voor wijziging van de wegencategorisering in het Verkeersveiligheidsplan is onvoldoende duidelijk en de uitwerking daarvan is niet gebaseerd op de huidige inzichten en richtlijnen. Het Verkeersveiligheidsplan is dus in die zin achterhaald. De bewoners hebben zich consequent uitgesproken voor de aanwijzing van geheel Dierdonk als een groot verblijfsgebied. Toepassing van de algemene principes van duurzaam veilig is niet in tegenspraak met het bieden van maatwerk voor de wegencategorise@ing in Dierdonk. Resumerend wordt geconcludeerd dat de gemeente Heimond in hun voorstel de invoering van Duurzaam Veilig in de wijk Dierdonk baseert op een weliswaar vastgesteld maar inhoudelijk sterk verouderd plan. Voortbordurend op het huidige beleid van rijk, provincie en kennis- en adviesinstellingen is het de beste benadering om een aaneengesloten verblijfsgebied te realiseren. 6.2 Advies Alles overziend en inspelend op de derde conclusie is door DTV Consuitants in deze paragraaf uitgewerkt op welke wijze de wegenordening binnen Dierdonk er uit zou kunnen zien binnen de inmiddels uitgekristalliseerde visie op de implementatie van Duurzaam Veilig. In onderstaande figuur is het resultaat weergegeven. 0 E;ak&13o Brug ELMObi Beke(s2@ - Rijpel 1 6 |