- Bestuur
- Commissiestukken Programma van eisen ontwikkelingsgebied Heistraat
Commissiestukken Programma van eisen ontwikkelingsgebied Heistraat
Documentdatum | 11-02-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
0 Pro!gramma van Eisen 11:@: a 0 op "Ontwïkkelóngsgebied Heïstraat e " 0 ,e -e- orice T - fida 1 i 1 i @ Progr Heistraat not PROGRAMMA VAN EISEN "ONTWIKKELINGSGEBIED HEISTR"T EN OMGEVING" INLEIDING Onder meer in reactie op de "Discussienota WOP Binnenstad Oost' hebben marktpartijen aan- gegeven belangstelling te hebben voor het entameren van nieuwe ontwikkelingen in de Hei- straat en omgeving. Deze marktpartijen hebben tevens een inhoudelijke reactie gegeven op de Heistraatvisie (met name op de situering van het vernieuwde wijkwinkelcentrum. Deze reacties alsmede de inspraakresuitaten - zoals verwoord in de "Nota van Verantwoording behorende bij het WOP"- zijn afgewogen ten opzichte van de geldende gemeentelijke stedenbouwkundige visie m.b.t. de Heistraat. De reacties van marktpartijen komen er in essentie op neer, dat zij van mening zijn dat het wijkwinkelcentrum Heistraat in de vernieuwde situatie de vorm moet krijgen van een winkelplein in plaats van een winkeliint zoals in de geldende gemeentelijke visie. Dit om economische en verkeerstechnische (parkeren aan de vóórzijde en niet aan de achterzijde van de winkels) re- denen. Deze visie van marktpartijen is afgewogen en overgenomen in dit Programma van Eisen. Teneinde de noodzakelijke samenwerking met marktpartijen te realiseren zal dit Programma van Eisen in een door alle partijen gedragen planproces moeten leiden tot een uitgewerkt plan voor het Ontwikkelingsgebied Heistraat e.o.. De volgende stappen worden doorlopen: Stap 1: Oriënterende gesprekken met partijen die ten aanzien van de Heistraat- ontwikkeling op het WOP hebben gereageerd. Deze gesprekken vinden plaats tijdens en parallel aan de het opstellen van het Programma van Eisen door de gemeente. Stap 2: lntentieovereenkomst om in een afgemeten periode onder coördinatie van een gezamenlijk aan te stellen supervisor gemeenschappelijk (gemeente én markt- partijen) het gemeentelijk Programma van Eisen voor de Heistraat e.o. verder uit te werken tot een plan en de haalbaarheid te onderzoeken Stap 3: Realisatie-overeenkomst op basis van het uitgewerkte plan. Stap 4: lmplementatie. Uit het voorgaande blijkt dat onderdeel van de eerste te ondernemen stap is: het door de ge- meente opstellen van een Programma van Eisen" voor het ontwikkelingsgebeid Heistraat en Omgeving. In deze notitie wordt een eerste aanzet gegeven om tot een op de Heistraat en Omgeving toe- gespitst programma te komen. Dit programma is uiteraard gebaseerd op de programmatische eisen zoals geformuleerd in de Discussienota WOP d.d. april 2002. Uiteindelijk is het de be- doeling om per te ontwikkelen vlek of aspect binnen het ontwikkelingsgebied een deelplan op te stellen: bijvoorbeeld een deelplan voor het nieuwe winklepiein, voor vervangende woningbouw, voor gevelverbetering, voor de openbare ruimte, voor handhaving, voor beheer, etc.. Voor iedere stap wordt een besluitvormingstraject gevolgd, dat vooraf gegaan wordt door in- spraak en overleg met betrokkenen. 1. BASISINFORMATIE Als basis voor het programma is een aantal basisgegevens vereist: Gebiedsafbakening. Het "Ontwikkelingsgebied Heistraat en Omgeving" ligt binnen een groter stedenbouwkundig ge- heel, namelijk het zgn "Fase Drie-Gebied" zoals aangegeven op kaart 2 in het WOP.. Op bijgevoegde kaart is verduidelijkt hoe het "Ontwikkelingsgebied Heistraat e.o." is gelegen binnen het zgn. "Fase Drie-Gebied", waarvoor in het WOP een voorlopige lange termijn-visie is gepresenteerd. Het "Ontwikkelingsgebied Heistraat e.o. komt op korte termijn aan snee, waar- voor een gedetailleerde planuitwerking tot op blokniveau (en soms pandniveau) noodzakelijk is. -Het gedeelte van de Heistraat dat deel uitmaakt van de Sassenbuurt, is reeds integraal meege- nomen in het op 5 februari 2002 door de Raad vastgestelde stedenbouwkundig plan voor de Sassenbuurt (raadsbesluit 2002 - nr. 19) Eigendomssituatie. Op de eigendomskaart is de eigendomssituatie weergegeven van het als ontwikkelingsgebied Heistraat afgebakende deelgebied. Functionele Gegevens Een functieplattegrond van specifiek de Heistraat is beschikbaar. Daarnaast zijn per pand op- pervlaktegegevens omtrent aanwezige bedrijvigheid, branchering e.d. aanwezig. Bestemmingsgevevens: De vigerende bestemmingsplan-regelingen in de Heistraat zullen in de loop van 2003 per pand in beeld worden gebracht. Digitale Bestand. Naar verwachting zal per 5 december 2002 een digitaal bestand aanwezig zijn, waarin per pand in de Heistraat zijn vermeld: de eigendomssituatie, de functie, de verschijningsvorm e.d. 2. STEDENBOUWKUNDIG KADER Bij de planvorming voor het "Ontwikkelingsgebied Heistraat en Omgeving" dient rekening te worden gehouden met de voorlopige stedenbouwkundige visie uit het WOP ten aanzien van het "Fase Drie Gebied" (zie met name de kaarten 7, 8 en 9 uit het WOP), waarbij onder meer een buurtpark is geprojecteerd in de omgeving van de Karel Raiimakersstraat. Meer specifiek voor het "Ontwikkelingsgebied Heistraat e.o." gelden de volgende randvoor- waarden: E Er wordt voortgebouwd op de van oudsher aanwezige architectonische en stedenbouwkun- dige kwaliteiten en nieuwe ontwikkelingen worden goed ingepast in de bestaande structuur. Het karakter van de Heistraat ais straat met een kleinschalig karakter moet zo veel mogelijk worden behouden. ¿ De herontwikkeling van de Heistraat zal er toe moeten bijdragen dat de functie van de Hei- straat als dé centrale voorzieningen-as in de wijk en als verbindend element tussen de aan weerszijden van de Heistraat gelegen deelgebieden wordt versterkt. De Heistraat zal de uitstraling moeten krijgen van een "voorname woonstraat, gemengd met kwalitatief hoogwaardige voorzieningen en bedrijvigheid". E De openbare ruimte moet zo veel mogelijk structureel opgewaardeerd worden zodanig dat een aangenaam woon- en verblijfsklimaat ontstaat met speciale aandacht voor verkeer, vei- ligheid en parkeeroplossingen. E Uitgangspunt van beleid is het concentreren van de detailhandel op wijk- en buurtniveau (incl. aanverwante horeca) in een wijkwinkelcentrum, dat is gesitueerd rondom een plein: het nieuw te vormen "winkelplein". Randvoorwaarden t.a.v. dit "winkelplein" zijn, dat: - het plein ruimtelijk goed is ingebed in het bestaand stedelijk weefsel; - het bezoekersparkeren aan de voorzijde van de winkels plaats vindt; 2 u U--u WIL @l, E 17. _j erde Fase Herstructurering Binnenstad Oost "He istraat en omgeving" G,ons De,de Fase @lange lem-,ii,11 Ontwikkelingsgebied Heistraat (korte terrnijn) - laden en lossen ten behoeve van de detailhandel zo veel mogelijk inpandig plaatsvindt - speciale aandacht wordt besteed aan een fysiek veilig ontwerp en inrichting van het plein. 3 In de nabijheid van het Tofpost wordt gestreefd naar een concentratie van sociaal- maatschappelijke voorzieningen (wijkhuis-brede school én indien haalbaar: een jongeren- servicepunt, ouderensteunpunt, "Heimond Aktief' e.d.). Zie voorts paragraaf 4. 3. DETAILHANDEL & HORECA M Het vernieuwde wijkwinkelcentrum wordt - zoals gesteld in paragraaf 2 - gesitueerd rondom een plein met onder meer parkeren voor het winkelpubliek aan de voorzijde. E Er dient rekening mee te worden gehouden dat er uiteindelijk op langere termijn ten behoe- ve van het nieuwe winkelplein slechts draagvlak zal zijn voor ca. 3.250 ml v.v.o. (thans is hier 3903 M2 v.v.o. detailhandel aanwezig). 3.250 M2 V.V.O. correspondeert met ca. 4.000 m2 b.v.o. Gebleken is dat marktpartijen ruimte zien voor méér winkel- en horecaruimte in een vernieuwd wijkwinkelcentrum Heistraat. Men denkt hierbij in de orde van grootte van ca. 6.000 M2 b.v.o. Programmatisch wordt uitgegaan van een vernieuwd wijkwinkelcentrum in de orde van grootte van 4.000 M2 b.v.o., waarbij enige afwijking - mits goed onderbouwd - mogelijk is. Dit programmatisch uitgangspunt betekent dat het winkelcentrum in de Heistraat op termijn kleiner zal zijn dan het huidige, immers thans is in de gehele Heistraat ruim 7.000 M2 aan detailhandelsruimte aanwezig. Nadere invulling en concretisering zal moeten plaatsvinden in Stap 2 van het in de Inleiding beschreven planproces: planuitwerking onder coördinatie van een externe supervisor. m Met het oog op de voortschrijdende "downgrading" van het huidige winkelbestand in de Hei- straat, is het van belang dat dit vernieuwde wijkwinkelcentrum binnen relatief kort tijdsbestek - d.w.z. binnen vijf jaar (uiterlijk in 2007) - tot stand komt. m Het gewenste branchepatroon wordt hieronder vermeld, waarbij uitgangspunt is dat in elke van de vermelde branches slechts één vestiging in het vernieuwde winkelcentrum/winkel- plein wordt toegestaan. l' prioriteit 2e prioriteit Supermarkt Huishoudelijke- en cadeau artikelenwinkel Bakker Bloemenwinkel Slager Dierenspeciaalzaak Groentewinkel Kantoorboekhandel Allochtone levensmiddelen Kaas 1 noten 1 reform Allochtone slagerij Apotheek (+) Drogist Hakkenbar Slijter (+/-) Kapper(+) Tabakswinkel 1 tijdschriften Stomerij (+) Postagentschap, incl. pinautomaat Daghoreca (+) -áL,-P-rioriteit -4L'-prio@ritei@t Winkel in zoetwaren -!5;--port@winke@i (+) Juwelier (in het goedkope segment) (+) Schoenen(+) Verf en behang (kleinschalig) Muziekinstrumenten (+) Doe-het-zelf (kleinschalig) Naaimachines (+) Wit- en bruingoed (kleinschalig) (+) Parfumerie (+) Woninginrichting (kleinschalig) (+) Modelbouw (+) Rijwielhandel (+) Schoonheidssalon (+) Computerwinkel (+) (+) wil zeggen: branche is al aanwezig Bij de realisering van het winkelplein in de Heistraat wordt prioriteit gegeven aan ve rpiaat- sing van de aanwezige detailhandel en horeca passend in het hiervoor omschreven bran- chepatroon. Hiertoe wordt door de gemeente een stimuleringsregeling opgesteld, welke is gericht op het 3 - waar nodig - financieel ondersteunen van te verplaatsen ondernemers, van bedrijfsbeëin- digingen, het financieel compenseren van het verdwijnen van de detailhandels- en horeca- bestemming, e.d. Ook de gemeentelijke verwervingsstrategie is primair gericht op het ver- beteren van de detailhandelsstructuur in de Heistraat. ¿ Buiten het vernieuwde wijkwinkelcentrum worden géén nieuwe vestigingen van detailhandel en horeca toegestaan. E Bestaande detailhandels- en horecavestigingen buiten het toekomstig wijkwinkelcentrum die niet vrijwillig wensen mee te werken aan verplaatsing, worden niet actief wegbestemd. Be- treffende vestigingen worden in de gelegenheid gesteld ter plaatse naar behoren te kunnen blijven functioneren, m.a.w. de gemeente werkt mee aan vernieuwingen en (voorzover mo- gelijk) aan beperkte uitbreiding van de bedrijfsoppervlakte. m Het wonen boven winkels in bestaande bebouwing wordt - eventueel door middel van een nog te ontwerpen subsidieregeling - gestimuleerd. 4. AMBACHTELIJKE BEDRIJVIGHEID, COMMERCIËLE DIENSTVERLENING, MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING, SOCIAAL-CULTURELE VOORZIE- NINGEN, ETC.. w Het beleid is er op gericht in de Heistraat zo veel mogelijk overige niet-woonfuncties, niet zijnde detailhandel of horeca, evenwichtig te verdelen over de straat. De bedrijvigheid zal overigens veelal het karakter moeten hebben van "werken aan huis" in atelierachtige ruim- ten, afwisselend gesitueerd tussen of op de begane grond van de woonblokken. Daarbij valt te denken aan: kleinschalige ambachtelijke bedrijvigheid, bijvoorbeeld: - meubelmaker - fietsenmaker - klokkenmaker - graveerbedrijf - reparatiebedrijf - goudsmit - fotograaf kleinschalige commerciële enlof publieksgerichte dienstverlening, bijvoorbeeld: - administratiekantoor - accountantskantoor - verzekeringskantoor - belastingadviseur - bedrijfsadviesbureau - fysiotherapeut - schildersbedrijf - schoonheidssalon - uitzendbureau - reisbureau Hierbij moet worden opgemerkt dat wonen met ateliers over het algemeen in de koopmarkt een moeilijk afzetbaar product is. De doelgroep beschikt veelal niet over voldoende midde- len om dergelijke woningen te financieren. De haalbaarheid van een en ander zal dus nog moeten worden getoetst. "Werken aan huis" is overigens ruimer dan alleen ateliers en kan ook bestaan uit werkruimte aan huis, waarbij de mogelijkheden groter zijn. Specifieke bedrijvigheid en voorzieningen - passend binnen voorgaande algemene op- somming - waarvan vestiging in de Heistraat wordt gestimuleerd, zijn: - Ambachtelijk BedrijvenCentrum (ABC) - kantoor woningbouwvereniging Volksbelang; - nieuw kantoor "Heimond Actief"; - jongerenservicepunt - ouderensteunpunt - gezondheidscentrum (tenzij in Leonarduskerk) Ten aanzien van de genoemde sociaal-maatschappelijke voorzieningen is reeds in para- 4 graaf 2 het streven naar clustering nabij het Tolpost geformuleerd. Dit in aansluiting op het aan het Tolpost geprojecteerde wijkhuis/brede school. m In het door de gemeente aangekochte pand Heistraat 125 zal het "Informatiecentrum Wijk- ontwikkeling" worden gevestigd. Als randvoorwaarde hierbij geldt dat de bij de herstructure- ring van de woningvoorraad betrokken (markt)partijen participeren in de exploitatie van dit centrum. ¿ In het kader van de planontwikkeling (stap 2) dient onderzocht te worden of vervangende nieuwbouw van een moskee (Al Akwakf Al lslami) in de omgeving Pistoriusstraat- Blinkertsestraat haalbaar is. E De bedrijvigheid in de Heistraat dient aan de straatzijde zichtbaar te zijn. 5. WONEN. M Gestreefd dient te worden naar zo veel mogelijk grondgebonden woningen, waarbij in de Heistraat vier bouwlagen zijn toegestaan. Bij voorkeur worden géén eenlaagsappartemen- ten op de begane grond gesitueerd. E Wonen boven niet-woonfuncties in de Heistraat wordt gestimuleerd (zie punt 3). Buiten het vernieuwde wijkwinkelcentrum is in de Heistraat ook wonen op de begane grond een aan- vaardbare functie. M Wat betreft de differentiatie van de nieuwbouw dient te worden gestreefd naar zo veel mo- gelijk koopwoningen (WOP indicatief 62%), 10% van totaal: sociale koop. Het bouwen vam woningen voor senioren krijgt een extra accent. m Werken aan huis of in een atelier wordt in het hele deelgebied door middel van een planolo- gisch toelatingsbeleid gestimuleerd, waarbij de werkruimte in de Heistraat zo veel mogelijk zichtbaar aan de straatzijde is gesitueerd. M Verontreinigde bodems die een belemmering vormen voor woningbouw en andere nieuwe ontwikkelingen, zijn gesaneerd. M Binnenstad Oost valt gedeeltelijk binnen de geluidszones van omringende infrastructuur en het bedrijventerrein Vlisco-Hoogeind. Daar waar binnen deze zones geluidsgevoelige be- stemmingen zijn geprojecteerd, zal in het kader van de bestemmingsplanprocedure akoes- tisch onderzoek noodzakelijk zijn, mogelijk gevolgd door een ontheffingsprocedure t.a.v. de voorkeursgrenswaarde. 6. KWALITEIT BEBOUWING E Het architectonisch beeld van de Heistraat is en blijft divers. De kleinschaligheid van de be- bouwing in de Heistraat moet worden behouden. Uitgegaan wordt van een individuele, pandsgewijze aanpak. Nieuwbouw moet zich voegen in de schaal van de straat. Ook wat betreft de architectuur dient de nieuwbouw zich te voegen in zijn omgeving, m.a.w. er wordt uitgegaan van traditionele architectuur M De aanwezige cultuurhistorisch waardevolle panden dienen zo veel mogelijk te worden be- houden. Wat dit betreft wordt verwezen naar kaart 3 uit het WOP ("de "vaste puntenkaart"), waarop onder meer de monumenten, de panden vermeld in het monumenteninventarisatie- project en de overige beeldbepalende panden in de Heistraat en omgeving zijn aangeduid. In de nader uit te werken plannen dient te worden aangegeven in hoeverre andere bestaan- de bebouwing in met name de Heistraat dermate waardevol is, dat handhaving aanbeveling verdient. M Er dient in de Heistraat sprake te zijn van afwisseling in bouwhoogte, waarbij sprake is van minimaal twee en in beginsel maximaal vier bouwlagen. Plaatselijke accenten van méér dan vier lagen zijn mogelijk. [n de rest van het ontwikkelingsgebied is uitgangspunt: zo veel mogelijk aaneengesloten laagbouw. W Waar nodig en passend binnen de uit te werken plannen voor de Heistraat, wordt gevelver- betering van particuliere panden (geen corporatie-eigendom) in de Heistraat gestimuleerd. 5 De gemeente stelt hiertoe een subsidieregeling op. Ook de reclame-uitingen aan de gevel zullen hierin worden meegenomen. W Geen of minimale voortuinen in de nieuw in te richten woongebieden. 7. VERKEERSCIRCULATIE, PARKEREN. m De Heistraat behoudt tweerichtingsverkeer. M Het gehele deelgebied incl. de Heistraat zal onderdeel uitmaken van de in Binnenstad Oost voorziene 30kmlu-zone met gelijkwaardige kruisingen. E Bewoners, winkel- en bedrijfspersoneel parkeren op eigen terrein, waarbij de te hanteren normen nog nader zullen moeten worden bepaald. ¿ Parkeren t.b.v. wonen boven winkels zal zo veel mogelijk aan de achterzijde van de wonin- gen plaatsvinden. M Het bezoekers-parkeren wordt gesitueerd in het openbaar gebied, waarbij de te hanteren normen nog nader zullen moeten worden bepaald en rekening zal moeten worden gehou- den met de bestaande parkeerbehoefte van ondernemingen die op hun huidige locatie ge- vestigd zullen blijven. M Ten behoeve het vernieuwde wijkwinkelcentrum zal voor het winkelend publiek een gecon- centreerde parkeervoorziening worden aangelegd op het winkelplein aan de vóórzijde van de winkels. In de Heistraat is als aanvulling hierop in beperkte mate parkeren (aan één zijde van de straat) mogelijk. De voorzieningen voor laden en lossen vragen speciale aandacht. E Indien zulks na gedegen studie verantwoord blijkt, zal in het openbare ruimte-plan een fiet- senstalling worden ingepast. 8. BEHEER EN ONDERHOUD W De gemeente draagt zorg voor een continu actief beheer van de openbare ruimte, waaron- der op gezette tijden een buurtschouw: N Braakliggende terreinen zullen - indien niet direct tot definitieve invulling kan worden over gegaan - een tijdelijke inrichting moeten krijgen. M Leegstaande panden dienen extra beheersaandacht van de eigenaren te krijgen. 9. OPENBARE RUIMTE m De Heistraat zal worden ingericht conform de principes van het "Programma van Eisen Openbare Ruimte Binnenstad Oost", inhoudende dat: - herinrichting van het profiel, waarbij eenduidigheid, méér verblijfs- en wandelruimte (brede- re trottoirs en smallere rijbaan) en tevens méér ruimte voor groen (bomen!) ontstaat; - de bestrating, verlichting en het straatmeubilair van hoge kwaliteit zijn. E De herinrichting is gepland ná 2005 (wanneer naar verwachting de nodige bouwprojecten zullen zijn gerealiseerd). 10. ECONOMISCHE STIMULERING E De ondersteuning van startende ondernemers heeft continu de aandacht van de gemeente (startersloket; in later stadium ook via ABC). E Na het gereedkomen van een uitgewerkt plan (zoals bedoeld in stap 2) zal een branche- ringscommissie voor de Heistraat worden ingesteld. m De voorbereiding van (een) bestemmingsplanherziening(en) is voorzien in 2003 E Zodra er duidelijkheid is omtrent planuitwerking als bedoeld in stap 2, zal door de gemeente een regeling m.b.t. financiële ondersteuning van verplaatsingen, bedrijfsbeëindigingen e.d. worden opgesteld. ¿ Het actief stimuleren van evenementen in de Heistraat start in 2003. 6 Het stimuleren van maatschappelijk verantwoord ondernemen ("Buurt aan Zet") is gereed in 2003. 11. HANDHAVING De afgelopen periode is veel geïnvesteerd in het opzetten van een integraal handhavingspro- gramma voor Binnenstad Oost. Dit programma is een concrete uitwerking van het vastgestelde integraal veiligheidsbeleid. Organisaties zoals politie, justitie, corporaties en uiteraard ook ge- meentelijke diensten werken samen binnen de veiligheidsketen . Een ieder zal, vanuit een nauwkeurige afstemming en onder regie van de gemeente, gerichte handhavingsacties ten uit- voer brengen. De Heistraat heeft in dit kader de hoogste prioriteit, waarbij de volgende punten extra accent krijgen: E Formulering van beleid inzake reclame-uitingen en loketten (als toetsingskader voor hand- having) E lntensivering handhaving illegale kamerbewoning/pensions. E Verhoogd toezicht t.a.v. parkeren. ¿ lntensivering jeugdtoezicht. 12. FINANCI9N Het programma zal in principe moeten worden gerealiseerd binnen de middelen die de ge- meente hiervoor beschikbaar heeft gesteld in het gemeentelijk lnvesteringsprogramma/ Meerja- renprogramma Stedelijke Vernieuwing. 13. ORGANISATIE &COMMUNICATIE Voor de ontwikkeling van de Heistraat en Omgeving wordt een multidisciplinair projectteam sa- mengesteld, waarin naast de gemeente ook de geselecteerde marktpartij(en) participeert c.q. participeren. Met de in Binnenstad Oost actieve corporaties, die niet participeren in het project- team, zal voortdurend afstemming plaatsvinden. Wat betreft de communicatie rondom de plannen m.b.t. de Heistraat e.o. wordt voorts verwezen naar het communicatie-hoofdstuk uit het WOP (hst. 8) 14. FASERING Ten behoeve van de aanpak van het deelgebied Heistraat en omgeving zal een fasering moe- ten worden opgesteld, die financieel haalbaar is, die er toe leidt dat er op korte termijn een zichtbare, grote vertaalslag in de gewenste richting kan worden gemaakt in met name de Hei- straat en die er toe leidt dat kleinschalige solitaire ontwikkelingen passend in de visie, doorgang kunnen vinden. Zoals reeds verwoord in paragraaf 3 wordt het van groot belang geacht dat het vernieuwde wijkwinkelcentrum binnen uiterlijk vijf jaar wordt opgeleverd. 15. VASTSTELLINGSPROCEDURE De te doorlopen procedure met dit programma is als volgt: m Overleg met betrokkenen: januari 2003 (o.a. Klankbordgroep Binnenstad Oost: 29januari 2003) m Commissie RF: eind januari/begin februari 2003 m Raad: maart 2003 3 december 2002 Burgemeester en wethouders van Heimond. 7 f- TER KEN@ iSNAM.1- .i teovereenkomst ,w Intent» W@ 19 Heistraat 1c4v0 @ 17 JANUARI 20031 GEMEENTE HELMONB COMBINATIE HELMONB BINNENSTAB OOST VOF INTENTIEOVEREENKOMST HEISTRAAT GEMEENTE HELMOND - COMBINATIE HELMOND BINNENSTAD OOST ONDERGETEKENDEN 1. De burgemeester van Heimond, ten deze handelende in zijn gemelde hoedanigheid en de Gemeente Heimond vertegenwoordigende, behoudens de aanvaarding van deze overeenkomst door het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad van Heimond, Hierna te noemen 'de gemeente' 2. Combinatie Heirnond Binnenstad Oost V.O.F. , gevestigd te 5700 BA Heimond, Ger- wenseweg 76, ten deze rechtens vertegenwoordigd door haar Raad, door W,G.F. Gies- bers en ir. R.A.G.M. Hendriks, Hierna verder te noemen 'de Combinatie' Hierna gezamenlijk ook te noemen 'Partijen'. IN AANMERKING NEMENDE DAT de gemeente in haar Stadsvisie en Meerjarenontwikkelingsprogramma, vastgesteld door de gemeenteraad op 14 oktober 1999, als doelstelling voor de wijk Binnenstad Oost heeft geformuleerd dat deze wijk in 201 0 niet langer een "aandachtsgebied" zal zijn in het kader van het grote stedenbeleid, maar een wijk met een gevarieerd en aantrekkelijk woonmilieu dat concurrerend is met andere wijken in de stad; de gemeente, bekrachtigd bij besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2000, hiertoe een Integraal Programma van Eisen als basis voor het Wijkontwikkelingsprogramma Bin- nenstad Oost heeft vastgesteld; bij raadsbesluit van 5 februari 2002 een "Visie Heistraat" is vastgesteld; de gemeente vervolgens, bekrachtigd bij raadsbesluit d.d. 3 december 2002, het Wijkont- wikkelingsprogramma Binnenstad Oost heeft vastgesteld; door het college van burgemeester en wethouders op 3 december 2002 - behoudens goedkeuring door de Gemeenteraad - een Concept-Programma van Eisen voor het Ont- wikkelingsgebied Heistraat en omgeving is vastgesteld; in het kader van genoemde besluiten intensief overleg heeft plaatsgevonden tussen ge- te en de Combinatie; loeisel van het voorgaande, Partijen thans - voorafgaand aan een definitieve reali- t' overeenkomst - gezamenlijk een planfase (intentiefase) doorlopen: 2 dat de intentiefase betrekking heeft op de periode vanaf de datum van ondertekening van deze overeenkomst tot 1 augustus 2003 Verklaren het volgende te zijn overeengekomen Artikel 1: Definities en doel van de overeenkomst 1. 1. In deze overeenkomst wordt verstaan onder: Plangebied: het op de kaart in bijgevoegd "Concept-Programma van Eisen Ontwik- kelingsgebied Heistraat e.o." met geel aangeduide "Ontwikkelingsgebied Heistraat (korte termijn)". Studiegebied: het op de kaart in bijgevoegd "Concept-Programma van Eisen Ont- wikkelingsgebied Heistraat e.o." met een zwarte omlijning aangeduide gebied "Derde Fase (lange termijn)". Programma: het door het college geaccordeerde "Concept-Programma van Eisen Ontwikkelingsgebied Heistraat e.o." dat als bijlage bij deze intentieovereenkomst is gevoegd. Plan: een gedetailleerde uitwerking van de vastgestelde "Visie Heistraat", het "Wijk- ontwikkelingsprogramma Binnenstad Oost", het "Concept-Programma van Eisen Ontwikkelingsgebied Heistraat e.o." in een samenhangend ruimtelijk-economisch plan voor het Plangebied. Tot het Plan behoren onder meer een beschrijving van de samenhang met rest van de wijk Binnenstad Oost - in het bijzonder met het Studie- gebied - en een faseringsschema. Financiële Verkenning: een middelenplan dat een financiële onderbouwing geeft van de haalbaarheid van de realisatie van het Plan, inclusief: - een risico-analyse; - en de mogelijkheden van verevening tussen rendabele en onrendabele projecten binnen het Plan. Partijen streven hierbij naar een grondexploitatie voor de realisatie van het Plan, die wat betreft opbrengsten en kosten gelijk is. Externe adviseur: een gezamenlijk aan te stellen deskundige die niet werkzaam is bij de gemeente of de Combinatie. De(ze) Overeenkomst: onderhavige lntentieovereenkomst Heistraat. Commerciële/Maatschappelijke Voorzieningen: voorzieningen ten behoeve van detailhandel, horeca, (balie)kantoren, cultuur, recreatie en educatie. Gronden: de eigendommen van de Combinatie in het Plangebied. Onder overdracht van gronden wordt in de onderhavige overeenkomst verstaan de overdracht van eigendommen van de Combinatie aan de gemeente. 1.2. Het doel van deze overeenkomst is dat Partijen beogen vóór 1 augustus 2003 de volgende resultaten te bereiken: - de totstandkoming van het Plan; - de totstandkoming van de Financiële Verkenning; - de totstandkoming van afspraken over een gezamenlijke realisatie van het Plan 3 (realisatie-overeenkomst); het verkrijgen van controle over de grondposities binnen het Plangebied. 1.3. Indien bepalingen uit deze overeenkomst strijdig blijken te zijn met eerder gemaakte afspraken, prevaleert de inhoud van deze overeenkomst. Artikel 2: Uitgangspunten Plan 2.1. Uitgangspunt voor het Plan en de Financiële Verkenning is het "Concept-Programma van Eisen voor het Ontwikkelingsgebied Heistraat en Omgeving" dat als onderdeel van deze overeenkomst is bijgevoegd. 2.2. Het op te stellen Plan respecteert de reeds lopende projecten zoals de in voorberei- ding zijnde bouwplannen en het in gang gezette handhavingstraject. 2.3. Gedurende de ontwikkeling van het Plan vindt terugkoppeling plaats met de corpora- ties die in het Plangebied en Studiegebied eigendommen hebben, in casu Woning- bouwvereniging Volksbelang en Stichting Woonpartners voorzover het aspecten van het Plan betreft die voor deze corporaties direct van belang zijn. Artikel 3: E@!g@ 3.1. De uitvoering van de werkzaamheden om tot de resultaten te komen als genoemd in artikel 2, gebeurt op initiatief van Partijen gezamenlijk en onder regie van de Ge- meente. 3.2 De Combinatie zal expertise inbrengen ten aanzien van verwerving, ontwikkeling en realisatie met betrekking tot wonen en commercieel onroerend goed. 3.3 Ten behoeve van de uitvoering van het Plan heeft de gemeente de intentie om haar publiekrechtelijk instrumentarium in te zetten, waarbij onder meer aan de orde kun- nen zijn: de Wet Voorkeursrecht Gemeente, de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing en de Onteigeningswet. In dit kader is van belang dat de uit deze overeenkomst voor de Gemeente voortvloeiende privaatrech- telijke verplichtingen niet verder reiken dan tot hetgeen redelijkerwijs van de Ge- meente mag worden verlangd in het kader van haar publiekrechtelijke taakuitoefe- ning, alle alsdan in het geding zijnde redelijke belangen in aanmerking genomen. Artikel 4 : Organisatiestructuur 4.1. Partijen zullen een Projectgroep instellen. De Projectgroep zal regelmatig aan Partijen ("Bestuurlijk Overleg Heistraat") verslag doen van haar werkzaamheden. 4.2. De Projectgroep heeft tot taak: het opstellen van het concept-Plan en het zodanig inrichten van het planontwik- kelingsproces, dat de daarvoor noodzakelijke werkzaamheden tijdig worden ver- richt en goed op elkaar worden afgestemd; -Financiële Verkenning; het opstellen van de concept het voorbereiden van de besluitvorming door Partijen. e bemensing van de Projectgroep zal door Partijen in onderling overleg worden vast- gesteld, waarbij: 4 - de Gemeente de projectleider, tevens voorzitter van de Projectgroep levert; - voorzover nodig, voor gemeenschappelijke kosten van Partijen externe adviseurszul- len worden aangesteld, die participeren in de Projectgroep. 4.4. Gedurende de looptijd van deze Overeenkomst participeren Partijen in een gezamen- lijke overlegstructuur ("Bestuurlijk Overleg Heistraat"). Doel van deze overlegstructuur is de voor de Projectgroep relevante besluitvorming ten behoeve van het College van burgemeester en wethouders van Heimond en de Directie van de Combinatie zo goed mogelijk voor te bereiden. Artikel 5: PlanningNoortgangsschema Ten behoeve van de continue voortgang in de planvorming en het proces zullen Partijen ga- zamenlijk een indicatief voortgangsschema opstellen. Partijen zullen hun werkzaamheden zoveel mogelijk verrichten met inachtneming van dat voortgangsschema. Artikel 6:Grondposities en Verwerving Onroerende Zaken 6.1 Na de intentiefase biedt de Combinatie het verworven vastgoed (aanwezige grondpo- sities) - tenzij door Partijen anders is overeengekomen - uitsluitend aan de Ga- meente aan voor een bedrag ter hoogte van de aankoopprijs, aankoopkosten en het resultaat van de exploitatie van het vastgoed. Onder resultaat wordt in dit verband verstaan: het saldo van alle feitelijke opbreng sten en feitelijke kosten. Ten aanzien van de financieringskosten wordt door Partijen jaarlijks een te hanteren rentepercentage vastgesteld; voor het jaar 2003 wordt deze rente bepaald op 5%. 6.2 De Gemeente verwerft per datum van deze overeenkomst onroerende zaken binnen het Plangebied in gezamenlijk overleg volgens een nog nader te bepalen gezamenlijk ke verwervingsstrategie. 6.3 Bij de verwerving als bedoeld in lid 2 ondersteunt de Combinatie de Gemeente zo volledig mogelijk. Dit kan onder andere inhouden dat de Combinatie de verwerving3- onderhandelingen voert enlof in afwijking van lid 2 - na overeenstemming hierover tussen Partijen - overgaat tot het in eigendom verwerven van onroerende zaken in het Plangebied. 6.4 Bij beëindiging van de intentiefase zoals genoemd in artikel 1 0. 1 neemt de Gemeente het door de Combinatie gedurende de intentiefase verworven vastgoed af conform het bepaalde in artikel 6.1, tenzij door Partijen anders wordt overeengekomen. 6.5 Ten aanzien van het vóór 1 januari 2003 binnen het plangebied verworven onroerend goed door één van de marktpartijen behorende tot de Combinatie worden inzake eventuele overname door de Gemeente separaat afspraken gemaakt. 6.6 Gedurende de looptijd van deze Overeenkomst worden alle lasten waaronder mede ,"grepen de rentelasten over de gefinancierde bedragen en baten van de exploitatie verworven vastgoed vanaf de datum van deze overeenkomst gedragen door de ij, die het vastgoed in eigendom verworven heeft. 5 Artikel 7 : Kosten 7.1 Partijen nemen intern gemaakte kosten ten behoeve van werkzaamheden ter uitvoe- ring deze Overeenkomst - zoals onder meer de werkzaamheden in het kader van de Projectgroep als bedoeld in artikel 4.2 - voor eigen rekening. 7.2 Externe kosten ten behoeve van de opstelling van visies en plannen, voortvloeiend uit deze Overeenkomst - zoals onder meer de werkzaamheden van de eventueel aan te trekken externe adviseurs als bedoeld in artikel 4.3 - worden door Partijen ieder voor de helft gedragen. Deze externe kosten worden niet eerder gemaakt dan nadat beide Partijen aan de betreffende opdracht hun goedkeuring hebben verleend. Deze goed- keuring zal schriftelijk worden verleend, dan wel in de overlegstructuur als genoemd in artikel 4.4. 7.3 Gedurende de intentiefase draagt de Gemeente de administratieve kosten van de Projectgroep en verzorgt de Gemeente de financiële administratie. Artikel 8: Bijdrage in Feitelijke Werkzaamheden 8.1. Partijen leveren, naast een bijdrage in de kosten als genoemd in artikel 7 , inspannin- gen en middelen in de vorm van expertise en menskracht op het gebied van publiek- private samenwerkingsverbanden, verwerving en beheer van vastgoed, marktonder- zoek, planontwikkeling, projectontwikkeling, vastgoedexpioitatie en financiering. Artikel 9: Deelprojecten 9.1 Indien zich gedurende de intentiefase ontwikkelingen voordoen in het Plangebied, die het mogelijk maken - anticiperend op het Plan en de Financiële Verkenning - reeds over te gaan tot (deel-)realisatie, zullen Partijen gezamenlijk hierover afspraken ma- ken, mits met de beoogde realisatie niet in strijd met het Concept-Programma van Ei- sen voor het Ontwikkelingsgebied Heistraat en Omgeving en het in voorbereiding zijnde Plan wordt gehandeld. Artikel 1 0 : Duur en Beëindigin 10.1 Deze overeenkomst treedt in werking op het moment van ondertekening en eindigt: indien Partijen na de gezamenlijk vaststelling van het Plan een overeenkomst zijn aangegaan tot realisatie en exploitatie van het Plan. indien Partijen voor 1 augustus 2003 (al dan niet na gezamenlijke vaststelling van het Plan) met betrekking tot de realisatie en exploitatie van het Plan geen overeenkomst zijn aangegaan; Indien de Combinatie failliet wordt verklaard of anderszins wordt beperkt in de bevoegdheid tot het verrichten van rechtshandelingen. 10.2 Partijen kunnen in gezamenlijk overleg deze Overeenkomst maximaal tweemaal ver- ngen voor telkens een periode van maximaal 3 maanden tot uiterlijk 1 februari 004. 6 Artikel 1 1: Periode na de lntentiefase 11.1 Partijen zullen ieder zelfstandig en in volstrekte vrijheid vóór expiratie van deze over- eenkomst een beslissing nemen over het aangaan van een realisatie-/ exploitatie- overeenkomst. De weigering van een Partij om een realisatie-/ exploitatieovereen- komst aan te gaan leidt niet tot enige aansprakelijkheid van deze Partij jegens de an- dere Partij. Artikel 12: Eigendomsrechten 12.1 De gemeente verkrijgt zonder vergoeding van enige kosten bij de beëindiging van deze Overeenkomst alle eigendomsrechten van de gedurende de intentiefase ge- maakte plannen, verkregen resultaten en alle daarmee verband houdende stukken, tenzij zwaar wegende belangen van de Combinatie zich hiertegen verzetten. De Combinatie vrijwaart de Gemeente van claims van derde(n) betreffende door haar verstrekte opdrachten. Artikel 13: Overdracht van Rechten en Verplichtinge 13.1 Overdracht van rechten en verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst aan een derde is uitsluitend mogelijk met voorafgaande toestemming door de andere Partij. Artikel 14: Onvoorziene Omstandigheden 14.1 Indien zich tijdens de intentiefase onvoorziene omstandigheden voordoen, die van nadelige invloed zijn op de uitvoering ervan, zullen Partijen met elkaar in overleg tre- den teneinde vervangende enlof aanvullende afspraken te maken, waarbij Partijen er naar streven zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de strekking van deze Overeen- komst. Artikel 15: Geschillen 15.1 Partijen verplichten zich, om indien er geschillen ontstaan omtrent de uitleg van de bepalingen van deze Overeenkomst dan wel over de uitvoering van deze overeen- komst, met elkaar in overleg te treden, waarbij zal worden getracht dergelijke ge- schillen in der minne te beslechten. 15.2 Alle geschillen die naar aanleiding of in verband met deze overeenkomst of van over- eenkomsten ter uitvoering van de onderhavige overeenkomst tussen Partijen of hun rechtsverkrijgenden mochten ontstaan, van welke aard of omvang die ook mogen zijn en ook al worden zij slechts door een der Partijen als zodanig aangemerkt, zullen, voor zover daarvoor ondanks de nodige inspanning van Partijen tot behoorlijk overleg geen oplossing tussen Partijen is gevonden, worden beslecht door de gewone rech- ter, waarbij Partijen overeenkomen dat deze geschillen beslecht zullen worden naar Nederlands recht. Artikel/1@. @lotbepalingen aar in deze overeenkomst enige beslissing of handeling van de gemeente wordt erlangd, is het daartoe aangewezen orgaan het college van Burgemeester en Wet- houders, tenzij in deze overeenkomst of bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. 7 16.2 Het bij deze overeenkomst gevoegde "Concept-Programma van Eisen voor het Ont- wikkelingsgebied Heistraat en Omgeving" maakt onverbrekelijk deel uit van deze overeenkomst. Dit onder voorbehoud van goedkeuring van dit Programma van Eisen door de Heimondse Gemeenteraad. Aldus opgemaakt in tweevoud en ondertekend, te Heimond d.d. 17 januari 2003. De Combi Gemeente Giesbers drs.A.A.N@, a@@l R.,k.G.M. Hendriks BIJLA GE.- Concept-Programma van Eisen "Ontwikkelinasuebied Heistraat e. o. EXEMPLAAR GEMEENTE 8 |