- Bestuur
- Commissiestukken Brabant in balans
Commissiestukken Brabant in balans
Documentdatum | 12-06-2002 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
BRABANT IN BALANS TER KE ï@' N j',z- NAa@ "0'@i PROVINCIE NOORO-BRABANT Provincie Noord-Brabant NBOFDELEMENTEN STREEKPLAN NOORD-BRABANT 2002 Gorinchem GRENS REGIONALE NATUUR- EN AHS-LANDSCHAP STROOMWEG VAARWEG LANDSCHAPSEENHEID (RNLE) AHS-LANDBOUW PROVINCIALE/ STADSGEWESTELIJKE E3EBOUWING NOORD-BRABANT (2001) N GHS-NATUUR GRENS STEDELIJKE REGIO GEBIEDS-ONTSLUITINGSWEG PLANGRENS GHS-LANDBOUW SPOORWEG @i@ SCHAAL 1 :500.000 "BRABANT IS MOOI EN HEEFT VEEL KWALITEITEN, MAAN OE PROVINCIE LIJKT IN SNEL TEMPD TE VERSTENEN EN BE KWALITEITEN STAAN ONDER DRUK. DUS PROVINCIE-. DOE ER WAT AAN VOORDAT HET TE LAAT ISE." DAT IS DE MENING VAN VEEL MENSEN IN NODRD-BRABANT. HET STREEKPLAN NOORD-BRABANT 2002, LIJKT TEGEMOET TE KOMEN AAN DIT GEVOEL VAN DE BRABANDERS. MET DIT STREEKPLAN HUDPT DE PROVINCIE BRABANT MODI TE HOUDEN. DAARBIJ GAAT ZIJ UIT VAN EEN GDED EVENWICHT TUSSEN MENS, ECONOMIE EN NATUUR: BRABANT IN BALANS. Li b Provincie Noord-Brabant 2 BEBOUWING IN BRABAIVI 1080 2088 @-let hoofddoel van het streek,. ... . ... de provincie Noord-Brabant is i zorgvuldig ruimtegebruik. Op bijgevoegde kaartjes ziet u de verstedelijking van Brabant in beeld x gebracht. Die verstedelijking gaat in een steeds sneller tempo. D 'la m kiest de provincie voor een afweging van ruirntegebruik, want als we nu niets doen is Brabant over 1 enkele decennia geheel versl@edelijkt. L-:j SL lok 2 0 8 O 47o 4t IEDERE TIEN JAAR EEN STREEKPLAN Noord-Brabant is een dynamische provincie die een enorme groei doormaakt. Ieder nieuw bedrijf heeft grond nodig. Mensen willen wonen, boeren willen hun bedrijf uitbreiden, de recreatiesector wil meer campings en vakantieterreinen en we willen ons comfortabel kunnen verplaatsen per auto, fiets en openbaar vervoer. Dat alles vraagt ruimte. En dan hebben we het nog niet eens over het water dat de ruimte vraagt en natuurgebieden die we graag uit willen breiden. Maar ruimte is schaars. Het is niet mogelijk om voor de vuist weg aan ieders wensen tegemoet te komen. Dan zou Brabant in korte tijd onleefbaar worden. Daarom stelt de provincie een streekplan op. Een streekplan geeft aan welke uitgangspunten de provincie de komende tienjaar hanteert om de ruimtelijke ontwikkelingen in goede banen te leiden. HET BNTWIKKELINGSPROCRAMMA De hoofdlijnen voor het provinciaal ruimtelijk beleid zijn vastgelegd in het Streekplan Noord-Brabant 2002. Onlosmakelijk verbonden met dit streekplan is het ontwikkelingsprogramma. Hierin worden heel concreet bijdragen genoemd om het toekomstbeeld zoals dat geschetst is in het streekplan te bereiken. Iedere twee jaar wordt het ontwikkelingsprogramma door Provinciale Staten geactualiseerd. Voorheen beperkte de provincie zich tot het maken van plannen en toezicht houden op gemeenten. Nu wil ze ook een meer ontwikkelende rol spelen binnen het ruimtelijk beleid: samen met haar partners wil ze zorgen dat het ruimtelijk beleid ook echt van de grond komt. N 0 0 F 0 D 0 E L HOOFDDOEL VAN HET STREEKPLAN IS DAT ER IN DE TOEKOMST ZORGVULDIGER MDET WDRDEN OMGESPRONGEN MET DE BESCHIKBARE RUIMTE. OM OAT TE BEREIKEN ZIJN VIJF UITGANGSPUNTEN ('PRINCIPES') VAN BELANG: 1. meer aandacht voor de onderste lagen; 2. zuinig ruimtegebruik; 3. concentratie van verstedelijking; 4. zonering van het buitengebied; 5. grensoverschrijdend denken en handelen. In deze brochure worden de vijf principes nader toegelicht. Zij worden geïllustreerd met acties uit het ontwikkelingsprogramma. Voor elk principe zijn een of meerdere relevante acties in de linkerkolom van elke pagina kort samengevat. MEER AANDACHT VOOR DE ONDERSTE LAGEN Stimuleren beeldkwalitelt DE EERSTE LAAG Veel mensen vinden dat de beeld- Het eerste principe is dat er meer aandacht moet zijn voor de onderste lagen. En dat is kwaliteit van de Brabantse ruimte vaak nogal te wensen over laat. letterlijk bedoeld, namelijk de bodem onder onze voeten. De onderste laag wordt De provincie stimuleert daarom het gevormd door het watersysteem en de bodemgesteldheid. Daarmee hangen opstellen van beeldkwaliteitsplannen natuurlijke, landschappelijke en cultuurhistorische waarden samen. Er is een traditie en gaat de discussie rondom beeld- gegroeid van het aanpassen van de bodem en de waterhuishouding aan de behoeften kwaliteit aanzwengelen. Beelden spelen hierbij een belangrijke rol als van het ruimtegebruik. Recente ervaringen met wateroverlast hebben de gedachten communicatiemiddel. Vooral bij de hierover veranderd. Behoud en versterldng van een robuust water- en bodemsysteem aanleg van nieuwe infrastructuur en bedrijventerreinen is het van belang wordt nu belangrijk. Zo wil de provincie water meer de ruimte geven. Onder andere oor de bergingscapacitelt van beken en rivieren te vergroten en door ervoor te zorgen meer aandacht te besteden aan d beeldkwaliteit en landschappelijke dat het water bij grote piekafvoeren niets in de weg wordt gelegd. inpassing. Ook zal bij plannen voor wonen en werken meer rekening gehouden moeten worden met de onderste laag van bodem en water. Een watertoets wordt verplicht gesteld voor nieuwe, voor water belangrijke, ruimtelijke plannen. De watertoets is een instrument dat de gevolgen van een ruimtelijke ingreep voor het watersysteem in beeld brengt en ook aangeeft hoe negatieve effecten worden voorkomen. Meer aandacht voor het water betekent ook, dat waterschappen meer dan vroeger betrokken worden bij de ontwil&eling van plannen. DE TWEEDE LAAG De tweede laag wordt gevormd door de infrastructuur, zoals wegen en spoorrails. De provincie wil graag in de groeiende mobiliteitsbehoefte voorzien en tegelijkertijd Brabant bereikbaar en leefbaar houden. Daarom kiest ze ervoor het gebruik van bestaande wegen en rails te intensiveren. Dit kan door gebruik te maken van nieuwe, innovatieve technieken die oplossingen bieden boven, onder en naast bestaande infrastructuur. Verder wil de provincie het bestaande wegennet op orde brengen. Wegen waarvoor al een tracébesluit is genomen of een bestemmingsplan is goed- gekeurd, zullen vlot worden aangelegd. Brabant en met name de grote steden moeten optimaal bereikbaar zijn. Daarom is het belangrijk dat zij aangesloten zijn op het internationale net van hogesnelheids- treinen. Om de bereikbaarheid binnen Brabant te verbeteren, wordt ingezet op de aanleg van het Brabantstadspoor. Dit is een lightrailsysteem dat de grote steden in Brabant met elkaar verbindt. Aan dit spoor kunnen nieuwe stations en voorstads- haltes worden verknoopt. Buiten Brabant sluit het Brabantstadspoor aan op Nijmegen, Venlo, Weert, Geldermalsen en Dordrecht. De provincie vindt het belangrijk dat in de steden en de stedelijke regio's een snel en betrouwbaar openbaar vervoersysteem wordt gerealiseerd, dat optimaal aansluit op het Brabantstadspoor. Ook stimuleert de provincie het fietsgebruik en de aanleg van nieuwe fietspaden. Goederenvervoer moet zoveel mogelijk plaatsvinden over spoor en water. Grote doorgaande vervoerstromen zullen vooral via de'goederenruit'moeten gaan. Deze ruit bestaat uit de Betuweroute, de Ijzeren Rijn en een spoorverbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. Om het vervoer over water te stimuleren, zijn nieuwe op- en overslagfaciliteiten nodig. Het vraagt ook om verbetering van een aantal kanalen. DE DERDE LAAG De eerste twee lagen, het bodem- en watersysteem en de infrastructuur, moeten in de toekomst meer sturend worden voor de ruimtelijke ontwikkelingen in de derde laag. Deze laag wordt gevormd door het ruimtegebruik voor wonen, werken, landbouw en recreatie. ZUINIG RUIMTEGEBRUIK Stimuleren herstructurering De enorme dynamiek van Noord-Brabant brengt met zich mee dat de druk op de De provincie wil herstructurering ruimte groot is en groot blijft. Natuurlijk, Brabant heeft nog ruimte, maar die ruimte- stimuleren. Dit is een belangrijk speerpunt van het nieuwe ruimtelijke voorraad is 'eindig'. Het tweede principe van de provincie in het streekplan is dan ook beleid. De provincie is bezig om voor dat we zuinig moeten omgaan met de resterende onbebouwde ruimte. Op die manier bedrijventerreinen een herstructu- wil de provincie de ongebreidelde groei van bebouwing afremmen. Waar wel reringsmaatschappij in het leven te gelegenheid is voor uitbreiding,van bebouwing stelt de provincie nadrukkelijk dat dit roepen. Deze zal zich richten op het bundelen van kennis en het inzetten samen moet gaan met een kwaliteitsverbetering elders in het buitengebied. van financiële middelen (fonds- werving). Onderzocht wordt of Sleutelwoorden bij zuinig ruimtegebruik zijn inbreiden, herstructureren en heeft ook een dergelijke maatschappij voor woonwijken en voorzieningen in intensiveren. Inbreiden is het tussenvoegen van nieuwbouw in bestaande bouw. het leven te roepen. Herstructureren heeft betrelddng op het opnieuw en efficiënt inrichten van bestaande, maar verouderde wijl@@en en bedrijventerreinen. Een intensiever gebruik van de ruimte wil de provincie bereiken door compacter te bouwen, meer de hoogte en de diepte in, en door een meervoudig gebruik van de ruimte. Dit laatste betekent dat meerdere functies op één en dezelfde locatie gecombineerd worden. Wonen, werken en zorg gaan bijvoorbeeld goed samen. Maarje kunt hierbij ook denken aan het gebruik van dezelfde ruimte voor bepaalde doeleinden op verschillende tijdstippen van de dag. Intensief ruimtegebruik kan ook breder gezien worden; ook het samengaan van functies als waterberging, landbouw, natuur en recreatie past in deze lijn. In het licht van het principe van zuinig ruimtegebruik ziet de provincie het als een uitdaging om samen met het bedrijfsleven, de betrokken overheden en andere initiatiefnemers de uitbreiding van het stedelijk ruimtebeslag voor nieuwe bedrijven- terreinen in Brabant flink te beperken. 0 CONCENTRATIE VAN VERSTEDELIJKING Brabandstad De provincie zet het beleid dat er op gericht is de verstedelijking te concentreren De relaties en verbindingen tussen de voort. Zo kunnen zich in Brabant sterke steden ontwikkelen en kan het dichtslibben vijf stedelijke regio's die we in Brabant onderscheiden zullen naar verwach- van het landelijk gebied worden tegengegaan. In het streekplan worden vijf stedelijke ting steeds sterker worden. Dit vraagt en vijftien landelijke regio's aangegeven. Aan elke regio, zowel de stede@ijke als de in toenemende mate om afstemming landelijke, is een woningbouwprogramma toegewezen, evenals een regionaal tussen de stedelijke regio's en de ruimtebudget voor de uitbreiding en aanleg van bedrijventerreiiien. grote steden Breda, Eindhoven, Heimond, 's-Hertogenbosch en Tilburg. Hebben we in de toekomst DE STEDELIJKE RECID'S nog wel vijf stedelijke regio's of kunnen De provincie ziet stedelijke regio's als grote, samenhangende verstedelijl@cte gebieden, we beter spreken van één 'Brabant- stad'? Dat wil de provincie graag die zich in de toekomst verder zullen ontwikkelen tot aantrekkelijke woon-, werk- en onderzoeken. Daarbij spelen vragen leefmilieus. De stedelijke regio's nemen het leeuwendeel van de woningbouw voor als: hoe hangen de steden en hun rekening. Ook het grootste deel van de ruimtebehoefte aan bedrijventerreinen stedelijke regio's onderling samen, hoe moet hier worden opgevangen. De stedelijke regio's bieden ruimte voor economische houden we de open ruimten tussen de stedelijke regio's ook echt open en hoe groei van de regio's zelf en de eventuele nieuwvestiging van bedrijven van buiten kunnen we de bereikbaarheid van Noord-Brabant. Daarnaast moeten ze ook ruimte bieden aan grote bedrijven die E3rabantstad verbeteren? vanuit de omliggende landelijke regio's naar de stedelijke regio's verhuizen. Verplaatsing grote bedrijven De provincie wil samen met partners DE LANDELIJKE REGIO'S een Projectbureau Overloop Bedrijven Voor de landelijke regio's geldt dat verdere aantasting van het buitengebied voorkomen instellen. Dit bureau stimuleert dat moet worden. Er kan maar beperkt nieuwbouw plaatsvinden. Uitbreiden kan pas als blijkt bedrijven, die qua aard, schaal en @en functie niet meer passen in e dat nieuwbouw niet binnen het bestaand bebouwd gebied mogelijk is. En dan alleen daar landelijke regio, verhuizen naar een waar dat, gelet op de lagenbenadering, verantwoord is. Dit moet op regionaal niveau bedrijventerrein in een stedelijke regio, worden bekeken. De ruimte in de landelijke regio's moet vooral bestemd blijven voor kleine naar Moerdijk/Moerdijkse Hoek of en middelgrote bedrijven. Grote bedrijven horen in principe thuis op bedrijventerreinen naar een nog te ontwikkelen regionaal bedrijventerrein in een landelijke regio. binnen de stedelijke regio's, op Moerdijk of op één van de regionale bedrijventerreinen. Stimuleringsfonds Vitale Dorpen In de landelijke regio's staat de leefbaarheid van kleine kernen onder druk. Dat uit De provincie wil de leefbaarheid en zich onder meer in een sterke ontgroening en vergrijzing, in een achteruitgang van vitaliteit van de dorpen bevorderen. Hiertoe bestaan al diverse regelingen, voorzieningen en in een verminderde bereikbaarheid via het openbaar vervoer. zoals bijvoorbeeld het Combifonds De provincie wil graag dat de dorpen vitaal blijven. Waar mogelijk zal de provincie dit Maatschappelijke Voorzieningen. via haar ruimtelijk beleid bevorderen. Aanvullend hierop stelt de provincie voor, via een Stimuleringsfonds Vitale Dorpen, geld vrij te maken om functie- menging op het vlak van wonen, wer- STEDELIJKE EN LANDELIJKE REGIO'S ken, zorg en andere maatschappelijke 11 voorzieningen te stimuleren, r ste ZONERING VAN HET BUITENGEBIED Verbeterprojecten buitengebied Het buitengebied van Noord-Brabant blijft in hoofdzaak bestemd voor landbouw, De provincie wil via verbeterprojecten natuur en recreatie. Tot nu toe lag de nadruk vooral op de landbouw, maar er komt een kwaliteitsimpuis geven aan verrommelde gebieden. Kern is, dat in meer en meer aandacht voor natuur, landschap, toerisme en recreatie. Toerisme en ruil voor de bevordering van de recreatie zijn belangrijke activiteiten die bijdragen aan de economische vitaliteit van kwaliteit van natuur, milieu en land- het buitengebied. Niet alles wordt echter geaccepteerd. Recreatievoorzieningen die schap, er in zo'n gebied woningen o1 T veel bezoekers trekken horen namelijk niet thuis in het landelijk gebied. De provincie bedrijven, met de nodige infrastructuur, mogen worden gebouwd. Gedacht kiest in het landelijk gebied nadrukkelijk voor Ideinschalige verblijfsrecreatie. kan bijvoorbeeld worden aan voor- malige stortplaatsen, ontgrondingen- Het buitengebied is in het vorige streekplan verdeeld in een groene hoofdstructuur putten en verrommelde overgangs- i gebieden tussen kern en buitengebied. (GHS) en een agrarische hoofdstructuur (AHS). Deze verdeling houdt de provincie, zij het met enkele kleine wijzigingen, ook aan in dit streekplan. Stimuleringsregeling agrarisch In de GHS staat de natuurfunctie voorop en is plaats voor grondgebonden landbouw natuur- en landschapsbeheer en recreatie met een groen karakter. In de AHS is het in stand houden en versterl(en Noord-Brabant kent vele natuur- en landschapswaarden, juist ook in van de landbouw het belangrijkste uitgangspunt. Ook zijn hier ruime mogelijkheden landbouwgebieden. Agrariërs zijn voor toerisme en recreatie. dikwijls graag bereid om de zorg voor natuur en landschap in hun bedrijfs- De landbouw is met circa 20.000 boeren op 310.000 hectare grond de grootste ruimte- voering in te passen, maar krijgen daardoor wel te maken met inkomsten- gebruil@@er in Brabant en dat zal de komende jaren ook niet veel veranderen. derving. De provincie wil agrariërs De provincie wil toe naar een duurzame, veelzijdige en economisch rendabele land- tegemoet komen met een stimulerings- bouw. Waar welke vorm van landbouw wenselijk en mogelijk is, is mede afhanl-elijk regeling. Tegelijkertijd is het de bedoeling om regionale netwerken van van de draagkracht van de bodem en het watersysteem. agrariërs, vrijwilligers, natuurbe- Het buitengebied van onze provincie wordt de l(omende jaren op de schop genomen in schermingsorganisaties en overheden het kader van het project'Revitalisering Landelijk Gebied'. De zonering in AHS en GHS op te zetten om agrarisch natuur- en in het streekplan is een belangrijk richtpunt voor die revitalisering. landschapsbeheer verder te stimuleren. GRENSOVERSCHRIJDEND DENKEN EN HANDELEN Visie regio Oost-Kempen Noord-Brabant is geen eiland; het vormt geen afgesloten en geïsoleerd gebied. De grensoverschrijdende regio Oost- De beken en rivieren die door Noord-Brabant stromen komen ergens vandaan en gaan Kempen omvat grofweg ne viertioek ergens naar toe. De bodem houdt niet op bij de provinciegrens en activiteiten binnen Eindhoven-Heimond-Lommel-Budel. In deze regio liggen vraagstukken op Brabant hebben directe invloed op omliggende provincies en omgekeerd. Dit vraagt in het gebied van infrastructuur, natuur, toenemende mate om grensoverschrijdend denken en handelen. Het wordt steeds water, verstedelijking en bedrijven- belangrijker om als gemeenten en provincies, maar ook als landen onderling goed terreinen. De provincie zal samen me, samen te werken en activiteiten op elkaar af te stemmen. Met name als het gaat om haar (Belgische) partners een p deze ruimtelijke vraagstukken zaken op het gebied van water, natuur, infrastructuur, verkeer en vervoer en ontwikkelen, waarna ze gezamenlijk bedrijvigheid. aangepakt worden. MEEIR WETEPJ? HET STREEKPLAN NOORD-BRABANT 2002 15 IN EEN E30X SAMEN MET HET ONTW@KKELINGSPROGRAMMA RUIMTELIJKE ORDENING, PLANKAART 1 EN PLANKAA@4T 2 (SCHAAL 1:100,000) EN EEN CD-ROM TE BESTELLEN BIJ HET SERVICE-CENTRUM VAN DE PROVINCIE, HET IS OOK MOGELIJK DE PLAN@ KAARTEN EN DE CD-ROM APART TE BESTELLEN. EEN TOTALE STREEKPLANSET KOST 22 EURO, EEN LOSSE CD-ROM 10 EURD EN EEN SET LOSSE PLANKAARTEN 5 EURO. SERVICE-CENTRUM PROVINCIE NGBRD-BRABANT TELEFDON: 073- 681 25 25 EMAIL: 2525@BRABANT.Nt OP DE CD-ROM STAAN HET STREEKPLAN EN HET BIJBEHORENDE ONTWIKKELINGSPROGRAMMA. OOK DE KAARTBEELDEN BEHOREND BIJ HET STREEKPLAN ZIJN OPGENOMEN. DAARNAAST IS EEN POVV59PÖINT- PRESENTATIE OVER HET STREEKPLAN EN HET ONTWIKKELINGSPROGRAMMA VIA DE CD-ROM OP TE STARTEN. SPECIAAL AAN DE CD-ROM IS DAT ER VERSCHILLENDE ZOEKMOGELIJKHEDEN WORDEN GEBODEN, ZOALS ZOEKEN VIA DE PLANKAARTEN OF DE TREFWOORDENLIJST@ ALLE INFORMATIE OMTRENT HET STREEKPLAN NOOGD-BRABANT 2002 TREFT tJ (}OK AAN OP ON2t !NTERNETSITE WWW.BRABANT.NL/RUIMTE. DE BT)VENGENOEMDE DOCUMENTEN, INCLUSIEF HET KAARTMATERIAAL KUNT U DAAR KOSTELOOS DOWNLOADEN. CULDFON DAARNAAST IS HET MOGELIJK OVER ENKELE SPECIFIEKE ONDERWERPEN BIJ Brochure 'Brabant in Balans' HET SERVICE-CENTRUM SCHRIFTELIJKE INFORMATIE OP TE VRAGEN: April 2002 - WONINGBOUW IN DE DORPEN, ANTWOORD OP TIEN VEEL GESTELDE Uitgave VRAGENIJANUAR12002); Provincie Noord-Brabant - STREEKPLAN EN VIJFDE NOTA: EEN VERGELIJKING VAN BEGRIPPEN Brabantlaan 1 (JANUARI 2002); Postbus 90 1 51 - STREEKPLAN EN REVITALISERING LANDELIJK GEBIED (JULI 2001); 5200 MC 's-Herlogenbosch - BRABANTSTAD (JULI 2001). Telefoon: 073-6812 812 E-mail: overruimteciesproken@brabant.ni www.brabant.ni/ruimte V136R IPJHUÜDELIJKE VRAGEN BVER HET STREEKPLAN (IF HET GNTWIKKELINGS- PROGRAMMA KUNT U TERECHT BIJ DE AFDELING RUIMTELIJKE ORDENING VAN DE Redactie PRDVINCIE EGDRO-BRABANT, TELEFOON: 073-6812391 OF MAILEN NAAR Kernteam Streekplan, 's-Hertogenbosch BVERRUIMTEGESPRDKEN@BRABANT.N Vormgeving Mooijekind ontwerpers, Loenen (Veluwe) Drukwerk Drukkerij de Rijn, Dieren Oplage 5000 (D2002 Aan de inhoud van deze brochure kunnen geen rechten worden ontleend. |