- Bestuur
- Commissiestukken Agenda voor de Toekomst
Commissiestukken Agenda voor de Toekomst
Documentdatum | 16-04-2002 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. SC- 15 datum vergader;.ng i Notitie ten behoeve van de commissie SE van 16 april 2002 Onderwerp: Concept convenant 'Agenda voor de Toekomst' met de minister van Szw en bijbehorend Plan van Aanpak. Voorstel: Ter bespreking Door de VNG is een intentieverklaring ondertekent met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze intenties zijn verder geconcretiseerd in bestuurlijke afspraken over 2001-2004. Met de Agenda voor de Toekomst wordt een meerjarig plan opgesteld om de keten van reïntegratie zo snel mogelijk sluitend te maken, waarbij aandacht is besteed aan alle relevante invalshoeken. Centraal element daarbij is de integrale invoering van het casemanagement, als hulpmiddel om alle bijstandscliënten zo optimaal mogelijk naar werk en 1 of participatie te leiden. Op gemeentelijk niveau worden daartoe ook nadere afspraken gemaakt over de termijnen waarbinnen de sluitende aanpak is gerealiseerd, te bereiken volumedaling, terugdringing van het aantal ontheffingen van de arbeidsverplichtingen en het verbeteren van de aanpak van de fraude. Ook worden afspraken gemaakt over de stroomlijning van het gemeentelijk minimabeleid, het verbeteren van de informatievoorziening en een kwaliteitsslag cliëntenparticipatie. Door de gemeenten worden er afspraken gemaakt die er toe moeten leiden dat gemeenten meer beleidsruimte krijgen om hun verantwoordelijkheid voor de uitvoering efficiënter invulling te geven. Financiën Voor de bekostiging van deze extra inspanningen wordt door de minister extra middelen beschikbaar gesteld. Er wordt gesubsidieerd op basis van het totale aantal gerealiseerde trajecten en de gerealiseerde uitstroom. De hoogte van de (in beginsel) beschikbare budgetten is opgenomen in het convenant. De budgetten dienen besteed te worden aan die onderwerpen waar de middelen genoemd zijn. Door de gemeente wordt teneinde de hoofdlijnen in de ontwikkelingen ook tussentijds te kunnen volgen, een kwartaairapportage opgesteld. Voor de in het Plan van Aanpak genoemde projecten is inmiddels financiering beschikbaar. Met het ministerie van Szw vindt nader overleg plaats om de in het Plan van Aanpak genoemde projecten alsnog, al dan niet gedeeltelijk, te bekostigen uit de budgetten genoemd in het convenant onder'intensivering activering nieuwkomers'en onder'experimenten'. Door de gemeente kunnen projecten ingebracht worden om voor vergoeding in aanmerking te komen. Via deze weg kunnen mogelijk middelen vrijgespeeld worden die op andere wijze ten behoeve van reïntegratie ingezet kunnen worden. Door het college is bijgevoegd concept convenant Agenda voor de Toekomst tussen de gemeente Heimond en de minister van Szw vastgesteld en wordt akkoord gegaan met de inhoud van het Plan van Aanpak dat als bijlage is bijgevoegd. 9 april 2002 college van burgemeester en wethouders AGENDA VOOR DE TOEKOMST 2001 - 2004 bestuurlijke afspraken tussen de Minister van SZW en de gemeente Heimond. Op 24 april 2001 hebben Minister Vermeend van SZW en wethouder Bovens namens de VNG de @@bestuurlijke afspraken in het kader van de 'Agenda voor de Toekomst ondertekend. De inzet is gericht ,pp een verdere daling van het aantal bijstands-, IOAW- en IOAZ-gerechtigden. De gemeenten Almelo, @Arnhem, Breda, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Heerlen, Heimond, Hengelo, 's-Hertogenbosch, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Schiedam, Tilburg, Venlo en Zwolle (kortweg bekend als de G21) sluiten zich gezamenlijk aan bij deze inzet. Dit geldt ook voor de gemeenten Alkmaar, Amersfoort, Emmen, Lelystad en Zaanstad (ook de G5 genoemd). De G21 plus deze gemeenten worden hieronder'de G26' genoemd. Actieve en integrale aanpak noodzakelijk Het dlliëntenbestand van de G26 is in de afgelopen periode fors gedaald en het ciiëntenbestand in het merendeel van de G26 bestaat nu vooral uit personen zonder arbeidsverplichting op grond van leeftijd of zorgtaken, en personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4). Het toeleiden van dit cliëntenbestand naar activering of arbeid kan een kwestie van lange adem zijn en vraagt in ieder geval om een actieve en integrale aanpak. Gezamenlijke aanpak De G26 willen dit gezamenlijk oppakken. Daarom hebben de G26 een plan opgesteld, waarin de aanpak die de G26-gemeenten voorstaan is uitgewerkt. De integrale aanpak heeft betrekking op een breed scala van activiteiten, waarbij ook aangesloten wordt bij de doelstellingen van het Grote Steden Beleid. De G26 willen een extra impuls geven aan activering en uitstroom (ook voor de nieuwe doelgroepen). Ook wordt een impuls gegeven aan het minimabeleid en het handhavingsbeleid. Bij deze aanpak past ook een intensivering van de kinderopvang en ruimte voor experimenten. Het plan van aanpak dat de G26 hebben opgesteld dient als kader voor de verdere uitwerking. Om ook op de lokale situatie toegesneden afspraken te kunnen maken, worden -binnen de kaders van de onderstaande afspraken en het plan van aanpak- nadere individuele afspraken gemaakt tussen SZW en de afzonderlijke gemeenten die deel uitmaken van de G26. Dit wordt per gemeente vastgelegd in de vorm van een beschikking waarin wordt opgenomen: enerzijds,detaakstellingvoorwatbetrefthetaantaltrajectenendedoeistellingtenaanzienvande uitstroom naar (gesubsidieerd) werk is vastgelegd op basis van de raamovereenkomst; anderzijds de tegenprestatie in rijksmiddelen ten behoeve van de kosten van casemanagement, intensivering kinderopvang en financiële bijdragen voor specifieke projecten en experimenten. Deze afspraken zijn aanvullend op de reeds gemaakte afspraak met gemeenten dat de aanpak van de nieuwe instroom per 2001 sluitend is. Via de sluitende aanpak nieuwe instroom wordt bereikt dat iedereen die een Abw uitkering aanvraagt zoveel mogelijk direct wordt bemiddeld naar werk of adequaat naar werk wordt toegeleid. Heimond De gemeente Heimond heeft relatief veel langdurig werklozen met een laag opieidingsniveau (fase 4). De hoge werkloosheid concentreert zich in specifieke wijken, te weten Binnenstad-oost, Heimond-west en Heimond-noord en cumuleert met andere problematiek. Deze wi ken zijn in het kader van het Grote Steden Beleid (GSB-beleid) benoemd als aandachtsgebieden. De realisering van uitstroom wordt bemoeilijkt door grote verschillen tussen werkervaring en opleidingsniveau langdurig werklozen in relatie met de beschikbare vacatures. Middels een gedegen arbeidsmarktbeleid wil de gemeente Heimond de economische positie versterken door verbetering van de arbeidsmarkt aan de vraag- én de aanbodzijde. De vraag naar arbeid wordt gestimuleerd door (meer) werkgelegenheid te creëren. Het gaat hier om het bevorderen van de economische bedrijvigheid, door onder andere het scheppen van nieuwe ruimte voor bedrijvigheid en het stimuleren van ondernemerschap. Aan de aanbodzijde gaat het om het terugdringen van werkloosheid, en verbetering van de kwaliteit van het aanbod aan arbeidskrachten. Belangrijke instrumenten zijn hier het onderwijs en de activering van uitkeringsgerechtigden. Een bedreiging in de huidige economische situatie vormt het probleem van de afstemming van vraag en aanbod. Aan de ene kant hebben werkgevers grote problemen bij het werven van personeel. Hier tegenover staat een werkloosheid van (per 1 januari 2002) nog altijd 3835 personen. Een belangrijke uitdaging voor het arbeidsmarktbeleid vormt het vinden van de juiste match tussen vraag en aanbod. De Agenda van Toekomst wordt door de gemeente Heimond dan ook in een breder perspectief van arbeidsmarktbeleid geplaatst om te komen tot integrale aanpak van (langdurige) werkloosheid. Onder voorbehoud van goedkeuring van deze bestuurlijke afspraken door de raad voor 1 mei 2002, komt de gemeente Heimond met de Minister van SZW het volgende overeen: De door de gemeente Heimond te leveren extra inspanning bestaat uit het volgende: 0 1805 trajecten t.b.v. Abw-, loaw-en loaz-gerechtigden in de periode 2001 - 2004, verdeeld naar jaarschijven: 2e helft 2001271 2002 542 0 2003 542 2004 451 0 Ten opzichte van de huidige situatie betekent dit enerzijds een toename van 40% in aantallen trajecten en anderzijds zowel een intensivering van de begeleiding op deze trajecten als een verbreding van de aanpak, gericht op het realiseren van een sluitende keten van zorg, scholing, activering en arbeidstoeleiding. De verwachting is dat door de intensievere begeleiding de uitval uit de trajecten substantieel zal dalen (nu 30%) en dat door de inzet van gecombineerde zorg-en activeringstrajecten een deel van de "niet-kunners" (nu 35-40%) op termijn een nieuw perspectief kan worden geboden. 0 De uitstroom uit deze trajecten geschiedt volgens het bijgevoegde plan van aanpak, en resulteert in een uitstroompercentage van 40% per 2006 voor Abw-gerechtigden. 5 De positieve uitstroom uit de Wiw-dienstbetrekking voor volwassenen van de na 1 januari 1998 ingestroomde Wiw-ers wordt opgehoogd naar tenminste 30% vanaf 2003, waarbij het uitgangspunt is dat dit hoger is dan het landelijk gemiddelde in 2003. 0 Het realiseren van trajecten en uitstroom voor allochtonen minimaal naar evenredigheid. Daarnaast worden projecten uitgevoerd die zich specifiek op allochtonen richten, 0 een actieve benadering van hoogopgeleide vluchtelingen, met inzet van internationale' diplomawaardering en erkenning van elders verworven compenties en intensief maatwerk NT2 en eventueel vervolgopleiding (waaronder duaal) om hoger opgeleide vluchtelingen efficiënt te laten uitstromen naar werk op bijbehorend niveau. 0 een actieve benadering van niet-uitkeringsgerechtigden. De gemeente Heimond neemt hierbij in aanmerking dat een groot deel van deze groep bestaat uit herintredende vrouwen, allochtone vrouwen en nieuwkomers. De gemeente Heimond heeft de intentie om mee te werken aan het afsluiten van een uitvoeringsconvenant zoals bedoeld in het plan van aanpak herintredende vrouwen en in samenhang met de af te sluiten landelijke raamovereenkomst. De gemeente Heimond zal andere partijen zoals werkgevers stimuleren de uitvoeringsovereenkomst mee te tekenen. 0 Het voortzetten van een kwalitatief goede cliëntenparticipatie als integraal onderdeel van de beleidscyclus. 0 Het realiseren van een hoogwaardig handhavingsbeleid. 2 Het realiseren van een integrale inbedding van de werkwijze van trajectplaatsing en trajectbegeleiding (casemanagement) in de werkprocessen van de organisatie waarbij dit heeft geleid tot een zichtbare versnelling en vergroting van de effectiviteit van de sluitende aanpak. Intensieve activering van nieuwkomers (statushouders asiel) De Minister van SZW stelt daarvoor, onder de hieronder genoemde voorwaarden, de volgende ri*ksmiddelen beschikbaar: Een bijdrage aan de invoering van een intensieve aanpak van het casemanagement (trajectplaatsing en trajectbegeleiding) en de ombouw van de uitvoeringsorganisatie gericht op uitstroom en activering en een bijdrage aan de intensivering van kinderopvang. Voor casemanagement is beschikbaar: E 2.075.775.-. Als bijdrage aan een intensivering van de kinderopvang een bedrag van maximaal E 554.799.- voor Oe periode 2001 tot en met 2004, te verdelen naar rato van het aantal trajecten per jaar. Als bijdrage voor intensieve activering van nieuwkomers (statushouders asiel) een bedrag van E 164.940.- voor de periode 2001 en 2002, te verdelen naar rato van het aantal trajecten voor 2001 en 2002. Ten behoeve van experimenten een bedrag van maximaal E 341.285.- voor de perio e tot en met 2004, te verdelen naar rato van het aantal trajecten per jaar. Hierbij is er sprake van een trekkingsrecht; er wordt pas geld beschikbaar gesteld op basis van concrete projectvoorstellen. Daarnaast zijn nog centrale budgetten beschikbaar van E 15.882.308,- voor door meerdere gemeenten uit de G26 in samenwerking uit te werken experimentvoorstellen in de periode 2001 tot en met 2004 en E 1.361.341,- voor de onder 6.5. van het G26-plan van aanpak bedoelde kwaliteitsverbetering. Als voor 'Waarden voor de bijdrage van het Rijk gelden: 1 .Op 1 jmii 2002, en vervolgens jaarlijks op 1 juli, wordt een evaluatie uitgevoerd teneinde te bepalen of de gemaakte afspraken over het jaar daaraan voorafgaand zijn gerealiseerd en of er, gelet op de conjuncturele situatie, aanleiding kan ontstaan om de afspraken bij te stellen. 2. De bevoorschotting van de bijdrage aan het casemanagement (trajectplaatsing en trajectbegeleiding), inclusief de bijdrage voor kinderopvang, vindt jaarlijks plaats op basis van 100%. 3. De afrekening over het afgelopen kalenderjaar vindt uiterlijk 1 juli na dat jaar plaats op basis van de volgende systematiek: jaarlijks wordt 50% van de middelen bepaald op basis van het overeengekomen aantal trajecten in dat jaar en 50% van de middelen wordt bepaald op basis van de overeengekomen uitstroom in dat jaar. De resultaten worden op basis van deze systematiek vastgesteld en naar evenredigheid afgerekend. Een uitzondering geldt voor de periode 1-7-2001 tot en met 31-12-2001, waarin voor 100% afgerekend wordt op aantallen trajecten (omdat in deze periode nog geen uitstroom plaatsvindt) en de periode 1-1 -2005 tot en met 31-12-2006 waarin voor 1 00% afgerekend wordt op plaatsingen (omdat d an in het kader van deze afspraken geen trajecten meer gestart worden). 4. De projecten worden gefinancierd op basis van lumpsum, waarbij als voorwaarde geldt de goedkeuring van de nog in te dienen projectplannen. 5. De bijdrage kinderopvang wordt verstrekt t. b.v. extra ruimte om in de volgende met kinderopvang samenhangende kosten te voorzien: ¿ Vervoer van en naar kinderopvang; ¿ Overbrugging van de periode tussen twee trajectenleen traject en werkaanvaarding; ¿ Experimentele en daardoor duurdere vormen van kinderopvang; ¿ "Collectieve" kinderopvang gekoppeld aan de scholingsinstelling; ¿ Informele opvang als tijdelijke oplossing als nog geen formele kinderopvang; beschikbaar is en er acute behoefte aan kinderopvang bestaat. 6. Een half jaar voordat de Wet basisvoorziening kinderopvang in werking treedt, wordt vastgesteld op welke wijze de bijdrage voor kinderopvang wordt voortgezet. 7. Ten behoeve van een adequate informatievoorziening wordt overeengekomen dat de gegevens voor de Abw statistiek zorgvuldig, tijdig en betrouwbaar worden aangeleverd. De monitor scholing en activering wordt overeenkomstig het tijdpad in de regeling informatie Wet inschakeling 3 werkzoekenden gerealiseerd. Gezien het streven om extra gegevensuitvraag te beperken stemmen de G26 ermee in dat door het CBS in dit kader samen te stellen kengetallen en overzichten voor SZW beschikbaar komen. 8. Voor het overige gelden de voorwaarden zoals opgenomen in de Algemene Regeling SZW subsidies op basis van de Kaderwet SZW subsidies (inclusief een accountantsverklaring). De Minister van Sociale Zaken Gemeente Heimond, en Werkgelegenheid, namens deze, wethouder MDSZ (W.A. Vermeend) Bijlage: Agenda voor de Toekomst 2001 - 2004, plan van aanpak - G26 4 CONCEPT Gemeente Helmond DIENST SAMENLEVING EN ECONOMIE Agenda van de toekomst Plan van Aanpak 2002 Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond CONCEPT lnhoudsop-ga Inleiding xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 Reïntegratie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5 Casemanagement xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx6 Professionalisering inkoop en registratie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx8 Experimenten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx9 Project Werktaat: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx9 Project Vluchtelingenvrouwen in Beeld xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 1 1 Project lnburgering xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 13 lntensivering Armoedebeleid xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 14 Project Proloog xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 16 Project Heimond Actief xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 18 Handhavingsbeleid xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 20 Algemeen: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 20 Sociale Recherche: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 20 Afkortingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23 Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 2 CONCEPT Inleiding De gemeente Helmond heeft sinds 1996, bij de invoering van de nieuwe Abw, zich tot doel gesteld, om een verandering in de bedrijfsvoering door te voeren van een 'uitkeringsfabriek' naar een goed functionerend uitstroombedrijf, en deze verandering met voortvarendheid ter hand te nemen. Een proces dat nog niet geheel afgerond is gelet op de vele ontwikkelingen in de uitvoering, registratie en de diversiteit in taken. De gemeente Heimond kent een centraal gerichte aanpak van werken vanuit het casemanager concept waarbij de casemanager de regisseursrol vervult. Uitgangspunt daarbij is dat werk gaat voor inkomen. Voor die cliënten (fase 2 en 3) die niet direct doorgeleid kunnen worden naar reguliere arbeid wordt een reïntegratietraject opgesteld. Daarnaast heeft de gemeente Heimond een relatief groot bestand van langdurig werkloze cliënten (fase 4) waarbij getracht wordt ook deze cliënten, zonodig via de weg van sociale activering, te plaatsen op de (reguliere) arbeidsmarkt. De reïntegratieplannen worden opgesteld door arbeidsmarktconsulenten van reïntegratiebedrijven en brengen vervolgens, na goedkeuring door de casemanagers, het reïntegratieplan tot uitvoering. In dit reïntegratietraject kunnen diverse producten worden ingezet. Om cliënten in beweging te brengen naar werk wordt uitgegaan van de werkgerelateerde talenten, die doelgericht benut en ontwikkeld worden door de casemanager, arbeidsmarktconsulent en de cliënt. Partijen gaan een professionele en respectvolle één op één relatie aan. De casemanager is en blijft hierbij de regiehouder. De keten van activering, loopbaanoriëntatie, begeleiding tot en met bemiddeling en nazorg na plaatsing wordt inhoudelijk door een arbeidsmarktconsulent uitgevoerd en bewaakt. Daarbij worden al direct vanaf het begin van het traject de uitstroommogelijkheden naar werk sterk betrokken bij de begeleiding en in te zetten middelen 1 producten. Gedurende de looptijd van het reïntegratietraject blijft de arbeidsmarkttoeleider verantwoordelijk voor het gehele traject. De casemanager (regisseur) is en blijft eindverantwoordelijk. Voor de kandidaat heeft deze aanpak een aantal voordelen: ¿ Eén coach gedurende het gehele traject; ¿ Geen vertraging in de doorloop van het proces; c> Uitstroom naar werk zo snel als verantwoord met begeleiding na plaatsing. Voor de opdrachtgever heeft deze aanpak een aantal voordelen: ¿ Geen onnodige administratie; ¿ Geen overdrachtmomenten in de activeringsketen; ¿ Kortere doorlooptijden; ¿ Snellere uitstroom met gedeeltelijke afronding van het traject na plaatsing. Gezien de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt en het ministeriële voornemen om elke bijstandsgerechtigde een reïntegratie - of scholingstraject aan te bieden worden arbeidsactiveringstrajecten ingezet voor sluitende aanpak. De casemanager ondersteunt met de arbeidsmarktconsulent de werkzoekende om de belemmeringen naar werk weg te nemen en kansen te creëren op werk. Daarbij wordt een breed netwerk met hulpverleningsinstellingen onderhouden, en wordt intensief samengewerkt met kennisinstellingen. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 3 CONCEPT Zorgtrajecten kunnen een onderdeel zijn in het wegnemen van belemmeringen en creëren van kansen. In het kader van zorgtrajecten kan onder andere worden gedacht aan het inzetten van bijzondere bijstand, Budgetwinkel i.v.m. schuidsanering, de Stichting Maatschappelijke Opvang met dagbesteding en vormen van aangepaste arbeid, arbeidstraining en de Vrijwilligerscentrale met sociale activering. De gemeente Heimond heeft, om alle doelgroepen optimaal te kunnen bedienen, diverse projecten opgestart c.q. is bezig met de ontwikkeling van: intensivering case management professionalisering inkoop en registratie project Werktaal (duaal traject inburgering) project Vluchtelingenvrouwen in Beeld project lnburgering (i.s.m. Taskforce) intensivering armoedebeleid project Proloog (kandidaten met psychische problematiek) project Heimond Actief (integrale wijkontwikkeling) Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond CONCEPT Rdintegratie De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zijn intussen legio. De economische groei heeft een versterkt aanbod van vacatures tot gevolg gehad, en daarmee een sterk verbeterde uitstroommogelijkheid voor werkloze uitkeringsgerechtigden. Dit schept nieuwe mogelijkheden voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De kansen op (re)integratie, eventueel met bijscholing en begeleiding, zijn voor deze groepen in beginsel verbeterd. Momenteel is, als gevolg van de afvlakkende arbeidsmarkt, het moeilijker om uitstroom te realiseren. Werd eerder slechts een beperkte groep bereikt, nu is het noodzakelijk het activeringsbeleid toe te passen op alle uitkeringsgerechtigden die (op termijn) kunnen werken. Uitgangspunt daarbij is 'iedereen binnen zijn mogelijkheden een (niet vrijblijvend) passend aanbod te doen'. Er wordt gewerkt volgens de maatwerkmethode: in beginsel wordt iemand direct bemiddeld naar een openstaande vacature vanuit het beginsel 'werk gaat voor inkomen'. Zo niet, dan wordt een passend traject gezocht. Vrijwilligerswerk, scholing en training, en werkervaring en begeleiding kunnen hiervan onderdelen zijn. Middelen zoals loonkostensubsidies en kinderopvang kunnen ondersteunend werken. Uiteindelijk doel is ook hier de uitstroom naar regulier werk. De afdeling Sociale Zaken is ambitieus, er vinden echter complicaties plaats in de verdergaande uitstroom omdat steeds meer wordt doorgedrongen tot de harde kern van langdurig werklozen, waarin steeds meer geïnvesteerd moet worden om tot uitstroom te komen. Ook vindt er een zekere afvlakking plaats van de vraag naar werknemers op de arbeidsmarkt. In het vierde kwartaal van 2001 is het aantal cliënten niet 1 nauwelijks gedaald. Sluitende aanpak houdt in dat het activeringsbeleid wordt toegepast op alle uitkeringsgerechtigden die (op termijn) kunnen werken. De afdeling Sociale Zaken heeft inmiddels de sluitende aanpak voor alle uitkeringsgerechtigden uit fase 2 en 3 gerealiseerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de werkgelegenheidsinstrumenten Wiw, Rea en Besluit In en doorstroombanen en de Regeling kinderopvang en buitenschooise opvang alleenstaande ouders. Gestreefd wordt nu naar een sluitende aanpak voor de fase 4 uitkeringsgerechtig- den, waartoe ongeveer 80% van alle uitkeringsgerechtigden die (op termijn) inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt behoort. Alle casemanagers van de afdeling Sociale Zaken hebben een vast cliëntenbestand. In het kader van de sluitende aanpak hebben de casemanagers het inzicht in de mogelijkheden van hun klanten richting arbeidsmarkt. De casemanagers hebben de regiefunctie van alle handelingen van aanvraag uitkering tot het realiseren uitstroom. Programmapunt in het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP) is het stimuleren en bevorderen van ondernemerschap. Voor het potentieel aan startende ondernemers is dringend behoefte aan een structureel startersbeleid met één informatie- en ondersteuningsloket. De gemeente is bezig met het doorontwikkelen van een integraal startersbeleid, bestaande uit de pijlers begeleiding, huisvesting en financiering. De gemeente neemt deel aan de Benchmark Sociale Diensten, georganiseerd door onder andere Stimulansz en SGBO met het ministerie Szw als subsidieverstrekker. Deze benchmark is gericht op de processen en resultaten in een sociale dienst. Heimond neemt deel in een kring met de gemeenten Tilburg, Breda, Den Bosch, Haarlem, Heerlen, Leeuwarden, Maastricht en Dordrecht. Doelstelling hierbij is om via vergelijking middels 'het verhaal achter de cijfers'tot een betere uitstroom, inzet van middelen en werkprocessen te komen. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 5 CONCEPT Casemanagement Vanaf 1996 is de uitvoering van de Sociale Zekerheid aan forse veranderingen onderhevig geweest. Door de gemeente is omstreeks 1997 reeds een aanvang gemaakt met een Veranderingstraject en de invoering van het casemanagement. Zowel qua uitvoering, economisch tij als aard en omvang van het klantenbestand is sindsdien veel gewijzigd. Op lokaal niveau is de afdeling Sociale Zaken intensief bezig geweest om de dienstverlening bij deze veranderingen aan te laten sluiten. Begin 2000 heeft de afdeling Sociale Zaken de eerste fase van het in 1997 ingezette veranderingstraject afgerond. De bijstandsconsulenten werden casemanagers; de uitkeringsgerechtigden werden klanten. De meest elementaire werkprocessen zijn omgevormd om de nieuwe aanpak te ondersteunen en te faciliteren. Als afronding van dit veranderingsproces was het noodzakelijk dat casemanagers getraind werden voor de nieuwe werkwijze. Kennis van wet en regelgeving was namelijk wel voldoende maar met name in de contactuele sfeer dienden vaardigheden te worden verbeterd. De keus voor dit opleidingstraject werd uiteindelijk een NLP-training. Dit om met name de communicatieve vaardigheden van de casemanagers te verbeteren. Goede communicatieve vaardigheden gelden in dit proces dan ook als randvoorwaarde. Daarbij kwam dat ook de arbeidsmarkttoeleiders van reïntegratiebedrijven in deze materie goed onderlegd waren waardoor in de samenwerking met deze consulenten ook vele "samenwerkingsslagen" konden worden gemaakt. In samenspraak met de Fontys Hogeschool werd een algemene NLP-training toegesneden naar de specifieke Heimondse situatie, ambities en scholingsbehoeften. Het resultaat was een communicatietraining gedurende 7 dagen. Uit de evaluatie bleek dat men had het gevoel een goed pakket aan instrumentarium aangereikt te hebben gekregen waarmee nagenoeg elke klant doortastend "bediend" kon worden. Na een jaar ontstond de behoefte aan een zgn. NLP-opfriscursus. Bekend is in zijn algemeenheid dat de vaardigheden in trainingen en scholingen opgedaan na verloop van tijd enigszins inzakken. Dit wil de afdeling Sociale Zaken minimaliseren en de insteek is casemanagement verder intensiveren en verdiepen. Het idee werd gelanceerd om onder leiding van de arbeidsmarkttoeleiders, werkzaam bij het reïntegratiebedrijf waar de gemeente een contract voor levering van re.i.ntegratietrajecten mee had gesloten, maandelijks een bijeenkomst van anderhalf tot twee uur te beleggen. In deze bijeenkomsten, te houden op unit respectievelijk casemanager niveau, zou aan de hand van casusbehandeling de casemanager met de NLP-bagage kunnen blijven oefenen en deze op peil houden c.q. nog verder ontwikkelen. De opzet en doel voor deze bijeenkomsten is: ¿ Wederzijdse kennis 1 vaardighedenoverdracht en versterking hiervan ¿ Platform voor vakinhoudelijke ontwikkelingen ¿ Deskundigheidsbevordering ¿ NLP methodiek verder te integreren en te verankeren binnen de organisatie en medewerkers. Op deze wijze is een structurele intervisie als "coachingsmodel on the job" tot stand gekomen en deze intervisie blijkt goed te werken. In 2001 zijn met alle vier units van Sociale Zaken dergelijke maandelijkse bijeenkomsten geweest. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 6 CONCEPT Vanuit de ervaringen die deze bijeenkomsten hebben opgeleverd is tevens een bredere inventarisatie gemaakt van knelpunten in de organisatie en 1 of werkprocessen. Dit heeft geleid tot een aantal voorstellen gedaan om dit permanente scholing en vaardighedentraject nog verder te verbeteren: ¿ Coaching on the job. ¿ Teambuilding. ¿ lnwerkprogramma nieuwe (tijdelijke) medewerkers. Coaching on the Job (Buddy-model) Het buddymodel gaat er van uit dat elke consulent een zogenaamde buddy heeft. Aan de hand van één of een beperkt aantal klanten wordt deze buddy betrokken in het proces wat de casemanager met zijn of haar klant heeft. Concreet betekent dit: ¿ Elke casemanager selecteert een klant uit zijn bestand. ¿ Met die klant wordt een traject uitgestippeld wat moet leiden tot activering 1 bemiddeling. ¿ Dit proces met deze klant wordt gecoacht door een collega casemanager en de betreffende procesmanager (ad hoc arbeidsmarkttoeleider). ¿ De duo's die hiervoor gevormd moeten worden, worden samengesteld door de procesmanager. ¿ De procesmanager houdt rekening met passendheid en leermogelijkheden van het duo. ¿ Na eik contact evalueren de casemanagers het gesprek 1 proces. ¿ De procesmanager overlegt structureel met eik duo. Duidelijk zal zijn dat deze aanpak, voor een beperkt aantal klanten, een heel goed instrument kan zijn. Er zijn voordelen voor zowel klant als medewerker(s). De te leveren inspanning en tijd kan gezien worden als een structurele, blijvende kwaliteitsimpuis. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 7 CONCEPT Professionalisering inkoop en registratie Door de afdeling Sociale Zaken is een professionaliseringstraject ingezet voor inkoop van re@integratie trajecten en de wijze van registratie van het cliëntenbestand. Omstreeks oktober 2001 is gestart met de ontwikkeling en beschrijving van een selectiedocument en bestek voor inkoop van re@integratietrajecten fase 2, 3 en 4 volgens de niet-openbare aanbestedingsprocedure zoals gedefinieerd in de Europese richtlijn voor overheidsopdrachten Diensten (92150/EEG), de wijzigingsrichtlijn (97152/EEG) en de landelijke regelgeving op grond van SUWI. De mogelijkheid voor indienen verzoek voor deelname is inmiddels gestoten en de gemeente bevindt zich nu in de offertefase. Overeenkomstig de gestelde termijnen kan per 1 juni 2002 één of meerdere contracten gesloten worden. Ook wordt met een aantal (welzijns)instellingen, waar de gemeente een subsidie en inkoop relatie mee had, middels onderhandse aanbesteding, een contract gesloten. Insteek daarbij is dat de subsidierelatie vanuit Sociale Zaken wordt afgebouwd in een beperkte periode en dat tevens professionalisering van de in te kopen producten en verantwoording plaats vindt. Daarnaast werd de afdeling Sociale Zaken steeds meer geconfronteerd met de problematiek om cliënten goed in beeld te krijgen, te hebben en te houden. Om in het brede scala van zorg tot uitstroom kandidaten optimaal te kunnen begeleiden naar in beginsel reguliere arbeid is een goed automatiseringssysteem onontbeerlijk. Door de afdeling Sociale Zaken werd dit voorheen gedaan via het uitkeringssysteem met beperkte mogelijkheden om kandidaten te volgen, aangevuld met verschillende niet gekoppelde databases in Access. De afdeling Sociale Zaken heeft inmiddels een cliëntvolgsysteem aangekocht waarvan nu de implementatie zich in een afrondende fase bevindt. Met dit cliëntvolgsysteem krijgt de afdeling Sociale Zaken betere mogelijkheden om kandidaten gericht te begeleiden naar in beginsel uitstroom. Zorgtrajecten, sociale activering en gesubsidieerde arbeid kunnen daar onderdeel in zijn. Door de gemeente is voorts een openbare aanbestedingsprocedure in gang gezet voor aanschaf van een nieuw uitkeringssysteem voor haar cliëntenbestand. Invoering van het nieuwe uitkeringssysteem staat gepland voor begin 2003. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 8 CONCEPT Experimenten Project Werktaal Het project Werktaal is bedoeld voor de doelgroep nieuwkomers in het kader van de WIN. Het betreft een duaal traject voor inburgering, waarin werken, leren en ervaren in samenhang met elkaar vorm hebben gekregen. Uitgangspunten bij het project zijn, dat: ¿ Motivatie en betrokkenheid voor inburgering groter is indien dit direct aansluit bij de directe leefomgeving 1 leefwereid van betrokkenen; ¿ lnburgering meer kans op succes biedt indien voor betrokkene toekomstperspectief gecreëerd kan worden in de vorm van uitzicht op een baan; ¿ Integratie in samenleving en bedrijfsleven alleen dan goed tot stand kan komen als alle betrokkenen hier actief in participeren, op elkaar afstemmen en gezamenlijk hiervoor verantwoordelijkheid dragen. Een tweede doelgroep binnen het project bestaat uit medewerkers binnen bedrijven, die als taak hebben als mentor op te treden voor de deelnemende allochtonen. Als zodanig biedt dit mentorschap een extra mogelijkheid aan (oudere) werknemers om zich verder te ontplooien, hetgeen weer leidt tot een kennisversterking binnen het bedrijfsleven op het gebied van reïntegratie van anderstaligen. Gezien de uitgangspunten van het project wordt een andere aanpak vereist. Er is gekozen voor werkend leren, voor leren op de werkvloer, vanuit eigen ervaringen. De opzet is een meerdere partijen aanpak in de vorm van ketendienstverlening. Door de inbreng van meerdere partijen ontstaat draagvlak, synergie en financiële mogelijkheden. Het programma valt uiteen in de volgende onderdelen: ¿ werving en selectie ¿ diagnose ¿ werk - leren Potentiële deelnemers worden door de casemanager van de gemeente Heimond gescreend aan de hand van een van tevoren opgesteld instroomprofiel. Belangrijk hierbij zijn: Kansrijk zijn voor slagen in het duaal traject; Geïnteresseerd zijn in opgeleid worden tot werk; De kandidaten krijgen na deze eerste selectie een uitgebreide Intake. Hierin wordt m.n. gekeken naar: ¿ Motivatie en beroepshouding; ¿ Reeds genoten opleidingen of kwalificaties in land van herkomst; ¿ Persoonlijke omstandigheden 1 gezinssituatie; ¿ Voorkeur 1 geschiktheid voor potentiële banen. Op basis van de indruk van de voorselectie en intake komt de kandidaat wel 1 niet in aanmerking voor de duaal traject of beter op zijn plek is op een andere plaats. De diagnose fase is ingebouwd om vast te kunnen stellen wat de 'beginsituatie' is van de deelnemer t.o.v. de minimumeisen die gesteld zijn aan deelname van leer 1 werktraject dat bij bedrijven plaatsvindt. De nadere diagnose vindt individueel plaats in een aantal sessies. Daarbij wordt optioneel gebruik gemaakt van testmateriaal teneinde capaciteiten, leervermogen, beheersing van de taal e.d. vast te stellen. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 9 CONCEPT Ten behoeve van de deelnemers wordt een individueel trajectplan opgesteld. Indien nodig wordt een voortraject ingezet om de deelnemers de basiskennis 1 vaardigheden te laten verkrijgen voor deelname aan het werk 1 leertraject. Ook hier wordt gekozen voor duale aanpak door het opdoen van taal en communicatievaardigheden in omgeving en samenleving. Degenen, die de diagnosefase en het voortraject zijn gepasseerd, stromen door naar het hoofdbestanddeel van het project: het werkleren. In het kader van het project zullen deelnemers bij voorkeur worden geplaatst bij bedrijven, die aangeven de deelnemer minimaal 6 maanden werk te willen bieden, waarbij er uitzicht is op een vervolgperiode. Tevens zijn deelnemende bedrijven bereid om het bedrijfsgedeefte van de training bij hen uit te laten voeren. Naast het werken bezoeken de deelnemers gedurende 2 dagdelen per week een deelnemend Regionaal Opleidingscentrum (ROC). Hier krijgen zij door ROC docenten o.a. de volgende producten aangeboden: training sociale vaardigheden, taalonderwijs, omgaan met computers e.d. Zij volgen zoveel mogelijk een individueel programma, waarbinnen ook groepsgewijze onderdelen. Doel van dit programma onderdeel is om de volgende aan te brengen: Kennis van Nederlandse arbeidsverhoudingen, bedrijfsculturen, e.d.; Kennis van de Nederlandse taal: gestreefd wordt naar een CITO 2 niveau; Sociale vaardigheden, die vereist zijn om de werknemersrol te spelen; Kennis en vaardigheden voor de computer, toegesneden op het werk 1 de werkplek van de deelnemer. In het project worden de deelnemers zoveel mogelijk gestimuleerd om (daarna) deel te nemen aan Beroepsbegeleidende leerweg (BBL trajecten van voormalig leerlingwezen). Dit verschaft hun een eerste startkwalificatie. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 10 CONCEPT Project Vluchtelingenvrouwen in Beeld Ook de gemeente Heimond heeft een populatie allochtonen, met name vrouwen, die onvoldoende deelnemen aan het sociaal maatschappelijk verkeer. Deze groep is onvoldoende de Nederlandse taal machtig, participeert maatschappelijk niet c.q. nagenoeg niet in activiteiten en dreigt te 'verkommeren achter de geraniums'. Uit onderzoek in de gemeente Heimond blijkt behoefte te bestaan aan een project 'vluchtelingenvrouwen'. Dit blijkt met name uit de gehouden behoefte-inventarisatie onder 'Heimondse' instellingen. Betrokken instellingen constateren onder andere het volgende: Een gering aantal vrouwen wordt bereikt en of toegeleid naar (vervolg)onderwijs en arbeid Vluchtelingenvrouwen verkeren in een isolement; de noodzaak om (integratie)activiteiten te organiseren is groot Een integrale aanpak is van groot belang. Met integraal wordt het volgende bedoeld: activiteiten in verschillende sectoren (vrije tijd, onderwijs, arbeid, maatschappelijke ondersteuning) die door verschillende (werk)organisaties op elkaar afgestemd worden aangeboden. Het (nieuwe) aanbod dient zoveel mogelijk in aansluiting op het huidige takenpakket van betrokken werkorganisaties uitgevoerd worden. De instellingen en organisaties hebben in de gesprekken hun medewerking aan de uitvoering van het project toegezegd. Hierbij gaat het om inhoudelijke, uitvoering - en financiële inzet. Geconstateerd kan worden dat er een gedegen draagvlak voor activiteiten ten behoeve van vluchtelingenvrouwen in Heimond aanwezig is. Het ontwikkelde werkmodel biedt kansen en handvatten voor vluchtelingenvrouwen en werkorganisaties in Heimond. Door het Bureau voor Emancipatiezaken (Den Bosch) is telefonisch onderzoek verricht bij diverse organisaties die actief zijn op het gebied van vluchtelingenwerk. Alle geënquéteerde organisaties ondersteunen het Heimondse initiatief vanwege de integrale aanpak en het vernieuwende karakter. Vooralsnog zal gestart worden met activiteiten voor vrouwen met verblijfsstatus. Gaandeweg de projectperiode zal, in samenwerking met het Heimondse AZC en andere betrokkenen, gezocht worden naar opties ter financiering van activiteiten die ook gericht zijn op vrouwen die verblijven in het AZC. De algemene doelstelling beoogd dat het huidige voorzieningenaanbod wordt afgestemd op wensen, behoeften en situatie van vluchtelingenvrouwen. Dit betekent concreet: ¿ het realiseren van casemanagement maatschappelijke begeleiding voor vluchtelingenvrouwen ¿ het starten van zelfhulpgroepen ¿ het realiseren van sociaal-culturele activiteiten voor vluchtelingenvrouwen specifiek en het toegankelijk maken van bestaande activiteiten in o.a. buurthuizen, vrouwencentrum ¿ het realiseren van een effectief model Trajecten op Maat waarin vrouwen worden toegeleid naar scholing, arbeid en trajecten Sociale Activering. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond CONCEPT De doelstellingen worden gefaseerd gestart: ¿ april 2003: instellingen en organisaties zijn zelfstandig gestart met de uitvoering van activiteiten ¿ februari 2003- maart 2004: instellingen en organisaties voeren activiteiten uit in samenhang en samenwerking met derden Op een werkconferentie in het voorjaar 2002, waarbij alle betrokken instellingen en organisaties worden uitgenodigd, worden de doelstellingen kwalitatief en kwantitatief (verder) geconcretiseerd en het definitieve werkplan en werkmodel vastgesteld, waarna gedurende twee jaar het pilot-project wordt uitgevoerd in Heimond. Na evaluatie en bijstelling wordt het model definitief vastgesteld en vervolgens als instrument aangeboden aan instellingen, organisaties en gemeenten (implementatiefase) in andere steden. Belangrijke uitgangspunten in het project zijn: ¿ activiteiten zijn afgestemd op wensen, situatie van vluchtelingenvrouwen ¿ Heimondse instellingen en organisaties zijn, op basis van taakstellingen, verantwoordelijk voor de uitvoering van activiteiten ¿ de projectcoördinator vervult een tijdelijke initiërende aanvullende rol ¿ na afloop van de tweejarige projectperiode vinden activiteiten voor vluchtelingenvrouwen in Heimond (zelfstandig) doorgang ¿ de opgedane ervaringen tijdens de projectperiode vormen de basis voor het definitieve werkmodel. Evaluatie vindt plaats in samenwerking met betrokkenen: vluchtelingenvrouwen en (werk)organisaties. Inmiddels zijn er met een groot aantal betrokken werkorganisaties gesprekken gehouden waarin het activiteitenplan en inzet in grote lijnen is vastgesteld. De gemeente Heimond (afdeling Sociale Zaken) heeft de intentie uitgesproken het lokale pilot-project te willen financieren. Ook de provincie Noord-Brabant heeft cofinanciering toegezegd. In de vervolg fase worden activiteiten voor vluchtelingenvrouwen voorbereid en uitgevoerd. De lokale samenwerking - en verantwoordelijkhedenstructuur wordt definitief geregeld. Het pilot-project is op het einde van deze fase geëvalueerd en beschreven. Tijdens de tweejarige uitvoeringsfase worden de volgende activiteiten uitgevoerd: ¿ Zelfhulpgroepen voor vluchtelingenvrouwen ¿ Maatschappelijke begeleiding ¿ Sociaal-culturele activiteiten ¿ Trajecten op maat ¿ Kinderopvang ¿ lnterculturalisering 'deskundigheid op maat' Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 12 CONCEPT Project fnburgering Door de gemeente is het besluit genomen om inburgering een forse impuls te geven. Dit mede onder druk van de Tweede Kamer, de Taskforce lnburgering i.c. ministerie van BZK en na signalering vanuit interne en externe belanghebbenden. De problematiek kan algemeen samengevat worden als het ontbreken van integraal inburgeringbeleid voor oud- en nieuwkomers. De doelstelling van het project is het organiseren van (bestuurlijke én ambtelijke) regie en sturing via drie sporen. De sporen bestaan uit: ¿ Integraal (integratie)beleid vanuit inburgeringperspectief en leefbaarheidperspectief (bestuurlijke prioriteiten) ¿ Doelmatige en doelgerichte inzet van middelen die voor inburgering kunnen worden gebruikt door ontschotting van budgetlijnen (bestuurlijke regie) Professionele inkoop vanuit inburgeringperspectief en bedrijfsvoeringperspectief (bestuurlijke regie) Het project is er op gericht dat er na afronding de volgende resultaten zijn: ¿ Beleidsdocument waarin integrale missie met betrekking tot integratie vanuit inburgeringperspectief en leefbaarheidperspectief voor oudkomers en nieuwkomers. ¿ Werkdocument waarin de missie gekoppeld wordt aan een advies met betrekking tot de doelmatige en doelgerichte inzet van middelen beschikbaar voor inburgering en een advies over de positionering van inburgering binnen de 'nieuwe' organisatie. ¿ Plan van aanpak, ter voorbereiding op de daadwerkelijke veranderingen De opbrengsten voor de belanghebbende op middellange en lange termijn kunnen als volgt samengevat worden: ¿ Verantwoorde besteding en rapportage van onder andere GSB middelen t.b.v. inburgering (WIN, oudkomer middelen, WEB), ¿ Verantwoorde managementinformatie op basis waarvan (besturing kan plaatsvinden, ¿ Professioneel inburgeringbeleid voor oud- en nieuwkomers met optimaal rendement, e Output gestuurde financiering (toekomstperspectief van BZK 1 OCW 1 VWS) ¿ Professionele invulling van de beleids- en bestedingsruimte die de gemeente krijgt in de bijdrageregelingen van het Rijk ¿ Zakelijke en professionele relatie met uitvoerende instanties ¿ Beleidsdocument, werkdocument en plan van aanpak waarmee invulling wordt gegeven aan de verbeterimpuis voor wat betreft inburgering ¿ Professionele invulling van de centrumfunctie van Heimond op het terrein van educatie en inburgering Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 1 3 CONCEPT lntensivering Armoedebeleid De 'Startnotitie invulling armoedebeleid' van oktober 2000 heeft als uitgangspunten ter verbetering van de situatie van ongeveer 3000 Heimondse huishoudens met armoedeproblematiek: ¿ Maatwerk over en weer. Voor wat hoort wat: álie voorzieningen die kunnen bijdragen aan verbetering van de specifieke situatie van een cliënt komen aan bod. De cliënt op zijn beurt doet alles wat van hem (bijvoorbeeld richting werk of oplossing van de schuldenproblematiek) kan worden verlangd om zijn situatie te verbeteren. ¿ Een actieve individuele benadering. Door de mensen thuis te bezoeken en spreekuren te houden in verzorgings- en verpleeghuizen en woonzorgcentra. De verdere uitwerking is opgedragen aan een interne werkgroep. Aan de hand van een notitie van deze werkgroep zijn een aantal principekeuzes gemaakt, zoals: ¿ De gehele doelgroep wordt in drie jaar benaderd, ¿ Iedereen krijgt een huisbezoek, tenzij men aangeeft daar geen prijs op te stellen. ¿ De huisbezoeken worden afgelegd door gespecialiseerde medewerkers. De case- managers zijn betrokken bij het vervolg (zoals afwerken aanvragen, aangeven wat van de cliënt wordt verwacht etc.). ¿ Verder zijn als aandachtspunten onder meer geformuleerd: gedegen opleiding van degenen die de huisbezoeken afleggen, verbeteren van de gebruiks- en klantvriendelijkheid van formulieren, en goede richtlijnen en werkinstructies. De Stichting Leergeld is gevraagd uitvoering aan het project te verlenen. Zij verleent in haar huidige opzet financiële en 1 of materiële hulp aan kinderen van 4 jaar tot en met 18 jaar, die in hun ontplooiing tekort dreigen te schieten, omdat het gezin waartoe ze behoren onvoldoende financiële middelen heeft en de voorliggende voorzieningen ontoereikend zijn. De intermediairs van Leergeld zijn langdurig werkloze ervaringsdeskundigen uit de doelgroep (lage drempel) die op vrijwillige basis de aanvragers middels een huisbezoek benaderen. Voor de intermediairs betekent dit meer zelfvertrouwen en zelfontplooiing, het gevoel 'er weer bij te horen', het opdoen van sociale en praktische vaardigheden en het vergroten van hun kansen op arbeidsintegratie. De Stichting Leergeld staat positief tegenover een vorm van samenwerking. Het mes zou dan aan meer kanten snijden: ¿ De doelgroep benadert de doelgroep. ¿ Een groter bereik van de doelgroep. ¿ Leergeld verleent op dit moment hulp waar de voorliggende voorzieningen ontoereikend zijn. ¿ Sociale activering van de intermediairs. Uiteraard zijn er zaken die bij een benadering van de doelgroep in deze vorm in het bijzonder de aandacht verdienen: ¿ De intermediairs moeten zijn toegerust voor het werk dat van hen wordt verwacht. ¿ De continuïteit moet zijn gewaarborgd. ¿ De privacy moet zijn gewaarborgd. Van de nieuwe werkwijze wordt (voor klant en organisatie) optimaal gebruik gemaakt indien de huisbezoeken door de intermediairs resulteren in concrete aanvragen die nog slechts bij Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 14 CONCEPT Sociale Zaken 'administratief', middels ciaimbeoordeling, rapportage, beschikking en betaling, verwerkt hoeven te worden. De intermediairs moeten voorts steeds kunnen beschikken over goede informatie middels richtlijnen, werkinstructies en anderszins. In dit verband is intern al de behoefte aangegeven aan een uitgebreide Sociale kaart en normering van wat nodig is. In het kader van de continuïteit wordt gedacht aan een persoonlijk groeimodel voor de intermediairs om zelf interessant te worden voor de (reguliere) arbeidsmarkt. Mogelijkheden in dit verband zijn: ¿ Een gesubsidieerde arbeidsplaats. Bijvoorbeeld een Wiw-dienstverband. ¿ Vrijwilligerswerk met een vergoeding. Hiervoor zou kunnen worden aangesloten bij het project Sociale Activering dat onder bepaalde voorwaarden een vergoeding voor onbetaalde activiteiten (van in beginsel minimaal 16 uur per week) kent. Gedacht wordt aan een vaste kern van intermediairs met een gesubsidieerde arbeidsplaats voor 32 of 36 uur per week. Ook kan een aantal intermediairs voor een wat beperkter aantal uren als vri williger aan de slag. Zij ontvangen een vergoeding en kunnen wellicht later doorstromen naar een gesubsidieerde arbeidsplaats. Met het oog op de werkwijze dienen de nodige voorbereidende werkzaamheden te worden verricht. Met een aantal is inmiddels een aanvang genomen. De belangrijkste werkzaamheden in dit verband zijn: ¿ Ontwerpen van inlichtingen- en aanvraagformulier en checklisten ¿ Vereenvoudiging regelingen en voorzieningen ¿ Ontwerpen van richtlijnen en werkinstructies e.d. Selectie van de doelgroep (in volgorde van duur minimumuitkering) uit het uitkeringsbestand en OZB-kwijtscheidingsbestand Werven van de intermediairs. In de loop van 2002 kan worden gestart, in eerste instantie met de opleiding van de intermediairs, waarna de eerste huisbezoeken volgens de nieuwe werkwijze worden afgelegd. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 1 5 CONCEPT Project Proloog inleiding: Door de gemeente Heimond is aan aanbidders de vraag voorgelegd of deze organisaties dienstverlening kan aanbieden die er op gericht is cliënten met psychische beperkingen van de gemeentelijke sociale dienst voor te bereiden op een traject naar arbeid. Daarop hebben een tweetal reïntegratiebedrijven (contractpartners van de afdeling Sociale Zaken) toegezegd hierin te kunnen voorzien. Probleemstelling: Zoals vele gemeenten kent ook de gemeente Heimond het fenomeen van personen die (langdurig) zijn aangewezen op een uitkering van de sociale dienst om redenen van psychische aard. Daarbij wordt gedacht aan percentages van 30- 40% van het totale bestand. Voor een aantal van deze cliënten geldt dat zij geholpen kunnen worden via de methode Proloog. Uitgangspunt daarbij is dat de dienstverlening zich richt op personen voor wie plaatsing in duurzame betaalde arbeid binnen ca. 2 jaar mogelijk wordt geacht. Op grond van dit uitgangspunt kan een aantal mensen niet geholpen worden. Bij een deel van deze mensen komt dit doordat de psychische beperkingen al dan niet gecombineerd met andere soorten problematiek van een dusdanige aard zijn dat duurzame betaalde arbeid ook op termijn geen optie is. Bij andere is sprake van een situatie waarbij dat op het moment van onderzoek niet aan de orde is. Dit omdat een arbeidstoeleiding traject zich op dat moment niet verdraagt met behandeling door de medische sector (met name GGZ) of doordat een traject voorafgegaan dient te worden door andere vormen van ondersteuning zoals arbeidsrehabilitatie, oplossing schuldproblemen etc. Door de afdeling Sociale Zaken is aangegeven dat er bij een behoorlijk aantal cliënten sprake is van een situatie dat men niet of in onvoldoende mate gebruik maakt van noodzakelijke hulpverlening. Dit kan gaan om het niet raadplegen van huisarts, psycholoog of psychiater terwijl dit wel noodzakelijk wordt geacht of om het niet trouw zijn aan een ingezette noodzakelijk geachte therapie. Voor de casemanagers blijkt het moeilijk grip te krijgen op deze situatie, niet in de laatste plaats omdat ze doorgaans niet over de expertise beschikken de gedragingen van deze cliënten in het juiste perspectief te plaatsen. Door dit alles ontwikkelen deze cliënten zich vaak tot de 'blijvers in de bijstand'. Door de gemeente wordt gezocht naar een methode om deze mensen positief in beweging te krijgen, in beginsel met als resultaat een traject naar duurzame betaalde arbeid. Wanneer dat niet mogelijk is naar vormen van gesubsidieerde arbeid of sociale activering. Minimaal wordt een analyse nagestreefd van de aard van de problematiek en het perspectief daarvan op termijn. Oplossing: Door de reïntegratiebedrijven is voorgesteld de expertise die zij hebben opgebouwd binnen de op deze doelgroep gespecialiseerde dienstverlening in te zetten als 'proloog' op toekomstige trajecten. Dat zou kunnen door de gespecialiseerde medewerkers in te zetten bij het nader analyseren van de gesignaleerde problematiek, een aanpak te initiëren en het verloop daarvan te monitoren. Uitgangspunt daarbij is dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van voorliggende voorzieningen ter bestrijding van de gesignaleerde problemen. Dit geldt zowel t.a.v. de in te schakelen hulpverleners als de in te zetten middelen (ziekenfonds, AWBZ, etc.). Dat betekent dat de specialistische medewerker zich niet als hulpverlener gaat gedragen en niet a-priori een beroep wordt gedaan op de middelen van de gemeente ter financiering van hulpverlening waar die zich wel bereid heeft verklaard daarvoor zonodig middelen voor beschikbaar te stellen. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 1 6 CONCEPT De proloog bestaat uit twee delen. In het eerste deel ligt het accent op de probleemanalyse en het starten met de aanpak ervan. Het tweede deel richt zich met name op monitoren van het uit te voeren plan van aanpak. Omdat de problematiek zich zeer divers kan aanbieden en er nog geen specifiek ervaring is opgedaan met het op deze wijze inzetten van de expertise, wordt de dienstverlening aangeboden in de vorm van een project, in eerste instantie gericht op een beperkt aantal cliënten. In eerste instantie wordt gedacht aan ongeveer 15 kandidaten. Uiteraard vindt er gedurende het traject monitoring en een evaluatie plaats. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 1 7 CONCEPT Project Heimond Actief Op basis van de Kernstadvisie heeft de gemeente Helmond in november 1999 het Meerjaren Ontwikkelings Programma (MOP) opgesteld. In het Meerjaren Ontwikkelings Programma staan drie hoofdonderwerpen centraal: ¿ Versterking en verbreding van de economische functie van de stad als geheel; ¿ Versterking van de economische, culturele, toeristische en recreatieve functie van het stadscentrum (centrumontwikkeling) Versterking van het woon-, leef-, en werkklimaat van de wijken (wijkontwikkeling). Binnenstad-Oost is één van de drie aandachtgebieden waarvoor een wijkontwikkelingsplan is opgesteld. Het doel is om Binnenstad-Oost zowel economisch, fysiek als sociaal te vernieuwen. De wijk Binnenstad-Oost heeft te maken met een hoog percentage werkloos werkzoekende inwoners. De verwachting is dat werkloze werkzoekenden ten tijde van grootschalige renovatiewerkzaamheden in de woonwijk en 1 of veranderingen in de woonomgeving een grotere bereidheid vertonen zich te (her)oriënteren op hun sociaal-economische positie. Voor de aanpak van de problemen ten aanzien van werkloze werkzoekenden in de wijk Binnenstad-Oost is aan Sociale Zaken verzocht een project "intensivering casemanagement" op te zetten. Het project heeft de naam 'Heimond Actief' gekregen. Het project is een onderdeel van het totale plan Binnenstad-Oost. Een integrale aanpak van de wijk is dan ook het streven. Om het project Heimond Actief te doen slagen wordt samengewerkt met een drietal partijen (twee reïntegratiebedrijven en Fontys Hogeschool) welke reeds de expertise in huis hebben om met de betreffende doelgroepen op een adequate aan het werk te gaan, in het bezit zijn van een uitgebreid netwerk en waar de reïntegratiemiddelen Sociale Zaken op een efficiënte wijze kunnen worden ingezet. Het project wordt op een locatie in de Binnenstad-Oost, Heistraat 105, uitgevoerd Een belangrijk deel van de doelgroep betreft langdurig werklozen (fase 4), mensen die niet direct bemiddelbaar zijn naar werk. Zij hebben dikwijls te maken met meerdere sociale problemen: o.a. schulden, fysieke en psychische gezondheidsklachten, zorgplichten ten aanzien van familieleden, soms ook familiale conflicten, justitiële en verslavingsperikelen, enz. De laatste jaren lag de nadruk van het beleid op doorstroming naar de arbeidsmarkt. Ook sociale activering (o.a. vrijwilligerswerk) wordt in beginsel gezien als opstap naar een arbeidstraject. Soms is dit een reële haalbare doelstelling. Voor een grote groep is dit echter geen reëel perspectief, zeker niet op korte termijn. Het speerpuntproject Heimond Actief betreft een combinatie van een "ontwikkelingstraject" en een "uitvoeringstraject", die tegelijkertijd in samenhang met elkaar worden gerealiseerd. In een eerste fase (eerste werkjaar) heeft het "uitvoeringstraject" het karakter van een "pinot" (experimenteer- en opbouwfase) en is er tegelijkertijd veel aandacht voor "ontwikkeling". In een volgende fase krijgt het "uitvoeringstraject" een vastere vorm en wordt ontwikkeling vertaald naar "ondersteuning bij verdere implementatie en ontwikkeling op specifieke nader te bepalen onderdelen". Het uitvoeringstra*ect heeft betrekking op: het ontwikkelen van contacten met de doelgroep: hierbij worden verschillende benaderingen gehanteerd, o.a. "formeel aanschrijven" zoals nu reeds gebeurd, maar ook informeel aanspreken via sociale netwerken en activiteiten, huisbezoeken, Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 18 CONCEPT folders, e.d. ¿ opzetten van samenwerking met het lokale sociale netwerk in de buurt, gericht op het bereiken van de doelgroep én het inspelen op activiteiten, voorzieningen en andere mogelijkheden in de buurt ¿ het opzetten van individuele activeringstrajecten, gebaseerd op een bredere intake, combinatie van activiteiten, inschakelen van verschillende instrumenten (zorg en welzijn, vrijwilligerswerk, trajectbemiddeling); daarnaast kan ook gedacht worden aan groepsgerichte activeringsprogramma's; ¿ het aansluiten op lokale ontwikkelingen en projecten in de buurt: o.a. de sociale begeleiding van mensen die te maken hebben met herhuisvesting, het jongerenproject, het ICT 1 digitaal trapveld, projecten gericht op allochtoon ondernemerschap, het omzetten van informele naar formele bedrijvigheid, activiteiten en projecten van lokale bewonersgroepen gericht op het verbeteren van de lokale leefomgeving. De ontwikkeling en ondersteuning heeft betrekking op: Ondersteuning van de methodiekontwikkeling vanuit het samenvoegen van "case- management", "integrale trajectbemiddeling" en "sociale activering": ontwikkelen van nieuwe werkprocessen en methodische benaderingen ten aanzien van contactieggen, intake, trajectbegeleiding en -bemiddeling, op basis van reeds aanwezige kennis en deskundigheid; Ontwikkelen van samenwerkingsrelaties tussen de uitvoerders van het speerpuntproject en de lokale sociale en functionele netwerken in de wijk; ¿ Ontwikkelen van synergie met andere speerpuntprojecten van "Vernieuwing Binnenstad Oost"; ¿ Het trainen en coachen van de betrokken uitvoerders en de nieuwe samenwerkings- netwerken. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 1 9 CONCEPT Handhavingsbeleid Door de gemeente vinden op diverse vlakken ontwikkelingen plaats voor een intensivering van het handhavingsbeleid. Algemeen In de gemeente wordt het casemanagement model gehanteerd waarbij de casemanager verantwoordelijk is voor een vast aantal cliënten. De verantwoordelijkheid reikt van intake via uitbetaling tot en met uitstroom. De casemanager hanteert maximaal de wettelijk vastgestelde termijnen als tijdruimte voor het door de aanvrager 1 cliënt kunnen inleveren van de diverse gegevens en bewijsstukken. Bij het in gebreke blijven van de aanvrager 1 cliënt wordt de zaak afgehandeld met gebruikmaking van de daartoe bestaande wettelijke mogelijkheden. De verstrekte gegevens en bewijsstukken worden door de casemanager gecontroleerd op juistheid en volledigheid via de daartoe ter beschikking staande diensten en instellingen. Bij het in gebreke blijven van de aanvrager 1 cliënt wordt de zaak afgehandeld met gebruikmaking van de daartoe bestaande wettelijke mogelijkheden. De periodieke heronderzoeken op doelmatigheid en rechtmatigheid worden overeenkomstig vastgestelde termijnen uitgevoerd. De casemanager hanteert bij de afwerking de termijnen waarbinnen het heronderzoek afgewerkt dient te zijn zoals aangegeven in wettelijke bepalingen en het onderzoeksplan. De termijnen worden bewaakt. Bij aanvragers 1 cliënten die niet direct terug naar de arbeidsmarkt kunnen worden geleid, wordt via casemanagement de maatwerkmethode toegepast en een passend traject gezocht. De casemanager beoordeelt in samenwerking met een bemiddelaar van het reïntegratiebedrijf wat voor de individuele cliënt de meest aangewezen weg is naar (reguliere) arbeid. De regiefunctie in dit proces tussen bemiddelaar en casemanager ligt bij de casemanager. De casemanager past daarbij de wettelijk toegestane mogelijkheden toe en draagt zorg dat termijnen gehandhaafd worden. Onderzoek naar arbeidsmarktperspectief vindt in beginsel bij eik regulier heronderzoek plaats. Indien de situatie van de cliënt daartoe aanleiding geeft, gelet op bijvoorbeeld activiteiten van de cliënt, leeftijd o.i.d., vindt een tussentijds deelonderzoek afwijkend van het onderzoeksplan plaats specifiek gericht op arbeidsmarktperspectief. Gegevensuitwisseling met derden instanties (b.v. reïntegratiebedrij@ wordt uitgevoerd op zowel cliëntniveau als op managementniveau. Gegevensuitwisseling wordt zowel schriftelijk als digitaal uitgevoerd. Per kwartaal wordt middels het door de deelnemende reïntegratie bedrijven aangeleverde kwartaalverslag overleg gevoerd en vindt zonodig besturing en nader werkoverleg plaats. Door de gemeente wordt naast reguliere reïntegratiebedrijven met diverse andere organisaties (welzijnsinstellingen) samengewerkt om de inschakeling van bijstandsgerechtigden in het arbeidsproces te bevorderen. Daartoe worden trajecten ingekocht variërend van trajecten voor fase 2 tot fase 4 en van vrijwilligerswerk tot dagopvang. Sociale Recherche ¿ Ontwikkeling Risicoprofiel. Sociale recherche is inmiddels projectmatig bezig om gegevens te onderzoeken op basis waarvan een lokale risicobeoordeling en een risicoprofiel wordt gemaakt. In den lande worden meerdere initiatieven op dit vlak ondernomen maar er is nog geen uitontwikkelde methodiek. Het voornemen is om een nieuwe methodiek in te kunnen zetten, waarmee een extra impuls kan worden gegeven aan controle en activering. ¿ Ondersteuning. Het klantgebonden werken bij Sociale Zaken, met voor elke case-manager een vast Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 20 CONCEPT klantenbestand, heeft geleid tot beter zicht op fraude. Het aantal verzoeken tot ondersteuning is daardoor fors toegenomen. Het blijkt bovendien een van de beste manieren om fraude te voorkomen en te bestrijden. Ondersteuning is dan ook een item dat voorrang heeft gekregen: ¿ Zelfstandige onderzoeken. Met de nieuwe werkwijze -rechtstreekse rapportage aan de beslissingsbevoegde bij Sociale Zaken- is een kwaliteitsslag gemaakt met betrekking tot de doorlooptijden. ¿ Participatie multidisciplinaire onderzoeken en projectmatige aanpak. Actuele ontwikkelingen op dit gebied betreffen. - De Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD). De SIOD is bedoeld voor complexe vormen van zware criminaliteit op het terrein van sociale zekerheid en werkgelegenheid, en fraude die dit terrein overschrijdt. Het plan was om de opsporingstaken bij sociale recherche weg te halen en die over te brengen naar de SIOD. Op basis van voortschrijdend inzicht is men nu tot de conclusie gekomen dat sociaal rechercheurs bij de gemeenten hun volledige bevoegdheden dienen te behouden om hun werk naar behoren te kunnen doen. - Stimulansz. Deze nieuwe stichting neemt het voortouw om te kijken naar mogelijke verbeteringen in de fraudebestrijding. Onder andere wordt gedacht aan opschaiing van bestaande samenwerkingsverbanden van sociale recherche. Het bureau Sociale recherche is een sterk voorstander van samenwerking en neemt daartoe regelmatig initiatieven. De zoektocht naar nieuwe en verbeterde handhavingmethodieken blijft permanent in ontwikkeling om daarmee ook een kwaliteitsverbetering in de fraudebestrijding te bewerkstelligen. ¿ Samenwerking met andere gemeenten. Mede op initiatief van de gemeente Heimond is er een nauw samenwerkingsverband ontstaan tussen de 5 grote steden in Brabant op het gebied van sociale recherche. Deze samenwerking zal in 2002 geïntensiveerd worden ten behoeve van: - Hoogwaardige Handhaving middels controle op maat: situaties en categorieën waar op basis van analyse van cijfers, tips en ervaringen meer risico's worden verondersteld, worden intensiever gecontroleerd. - Het benoemen van de werksoorten 1 producten om een goede benchmark te kunnen uitvoeren. Er zal ook gekeken worden naar de mogelijkheden van nog verdere samenwerking in de regio Peelland, onder andere in het kader van het lnlichtingenbureau. ¿ Sociale recherche is bezig om een 'training fraudealertheid'te ontwikkelen voor de case- managers. In deze training wordt onder andere aandacht besteed aan de lokale risicobeoordeling en risicoprofielen. In den lande worden meerdere initiatieven op dit vlak ondernomen, maar er is nog geen volledige uitontwikkelde methodiek. Daarnaast wordt het accent gelegd op de 'controle op maat' principe. Het sluit bovendien aan bij de kennisbank'Hoogwaardige Handhaving Abw'zoals dat door het Ministerie van Szw is ontwikkeld. ¿ Sociale recherche heeft binnen de huidige formatie een splitsing aangebracht tussen controle en opsporing. Deze proef is gestart naar aanleiding van een kabinetsbesluit tot de vorming van de SIOD (Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst) waarbij het Ministerie van justitie een aantal randvoorwaarden heeft gesteld. Vanaf 1 juli 2001 zijn 3 rechercheurs als'controleambtenaar'werkzaam. Zij werken op basis van de controlemogelijkheden van de Algemene bijstandswet en leggen het accent op de rechtmatigheid van de uitkering indien fraude wordt vastgesteld < e 6000 dan handelt men dat in de controlesfeer af. Daarboven vindt overdracht plaats naar "opsporing", waarvoor nog 2 fte's beschikbaar zijn. Ondanks de korte ervaringen heeft deze werkwijze over het algemeen meer voor- dan nadelen. Het grote voordeel bij de controleonderzoeken zijn de lage doorlooptijden en de resultaten die geboekt worden. Er worden korte slagen gemaakt en huisbezoeken afgelegd. Vaak kan een kromme situatie Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Helmond 21 CONCEPT worden rechtgezet. Het is bij uitstek een middel dat de uitstroom bevordert. Als knelpunt wordt de "warme overdracht" naar opsporing ervaren. Bij constatering van fraude tijdens een controleonderzoek wordt weliswaar gestreefd om het onderzoek aansluitend door @lopsporing" te laten afwerken, maar dit levert in de praktijk capaciteitsproblemen op bij "opsporing". Inmiddels is al wel duidelijk dat er extra capaciteit noodzakelijk is om het experiment echt kans van slagen te geven. Over de eerste ervaringen is contact geweest met het Ministerie van Szw. Het bureau sociale recherche is inmiddels projectmatig bezig om gegevens te onderzoeken op basis waarvan een lokale risicobeoordeling en een risicoprofiel wordt gemaakt. In den lande worden nu meerdere initiatieven op dit vlak ondernomen maar er is nog geen uit ontwikkelde methodiek. Het voornemen is om een nieuwe methodiek in te kunnen zetten. Hiermee kan extra impuls gegeven worden aan controle en activering. Mede op initiatief van de gemeente Heimond is er een nauw samenwerkingsverband ontstaan met de 5 grote steden in Brabant, op het gebied van sociale recherche. Deze samenwerking zal in het komende jaar geïntensiveerd worden op de gebieden Hoogwaardige Handhaving (controle op maat) en het benoemen van de werksoorten 1 producten om daarmee de benchmark vergelijking beter te kunnen uitvoeren. Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 22 CONCEPT Afkortingen Abw Algemene bijstandswet AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten AZC Asielzoekerscentrum BZK Ministerie van Binnenlandse Zaken en Konink@ijksrelaties GGZ Gemeenschappelijke Gezondheidszorg GSB Grote Stedenbeleid ICT Informatie en comminicatie technologie NLP Neuro Lingufstisch Programmeren ocw Ministerie van Onderwijs- Cultuur Wetenschappen OZB Onroerende zaakbelasting Rea Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten ROC Regionaal Opleidingscentrum vws Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport WEB Wet educatie beroepsonderwijs Win Wet inburgering nieuwkomers Wiw Wet inschakeling werkzoekenden Agenda van de Toekomst Plan van Aanpak gemeente Heimond 23 |