• Bestuur
  • Commissiestukken geluidsbeleid bij evenementen

Commissiestukken geluidsbeleid bij evenementen

Documentdatum 26-02-2002
Bestuursorgaan Commissie Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

datum vergaderinqz,6 c) 2, c@, i

Toelichting bij B en W-adviesnota

Nr

Ingekomen van: BD.BZ.BC

Datum 14-september-2001

Onderwerp Voorstel inzake geluidsbeleid bij evenementen in de gemeente Heimond

In 1998 heeft u de MDRE opdracht gegeven om geluidsmetingen uit te voeren bij een aantal

evenementen ten behoeve van de ontwikkeling van een gemeentelijk geluidsbeleid bij evene-

menten. De neerslag treft u aan in bijgaande notitie "iedere dag feest'.

Uitgangspunt is dat een geluidsniveau aan de gevels van woningen van maximaal 80 dB(A)

toelaatbaar is, mits de tijdsduur van de evenementen beperkt blijft.

In de notitie worden de evenementen ingedeeld in een drietal categorieën afhankelijk van het

geluidsniveau.

Categorie 1 staat voor onversterkte en versterkte muziek met een zendniveau van minder dan

75 dB(A). De gevelbelasting bij de meest nabijgelegen woningen mag de 80 dB(A) niet over-

schrijden. Deze evenementen zijn overal toelaatbaar mits ze om 24.00 uur zijn afgelopen. Te

denken valt aan een buurtbarbecue, onversterkte straatmuziek, een draaiorgel etc. Het aan-

vankelijke voorstel van de MDRE was om het eindtijdstip te bepalen op 20.00 uur.

Categorie 2 staat voor evementen met een geluidsniveau van minder dan 85 dB(A). De gevel-

belastingen bij de meest nabij gelegen woningen mogen de 85 dB(A) niet overschrijden. De

eindtijd van het evenement is 01.00 uur. De meeste activiteiten van beperkte omvang zoals

clubfeesten op sportterreinen vallen onder deze categorie. Aangetekend wordt dat de MDRE

aanvankelijk heeft voorgesteld de eindtijd te bepalen op 23.00 uur zijnde de wettelijke

norm. Op verzoek van de Dienst SB heeft de MDRE als eindtijd 01.00 uur opgenomen. In

dit verband is tevens relevant uw besluit van 28 augustus 2001 waarbij u heeft bepaald

dat op zondag de muziekvergunningen worden verleend tot uiterlijk 24.00 uur. Uw be-

sluit is nog niet verwerkt in de notitie van de MDRE gegeven het voorstel van de Dienst

SB. Een uitspraak uwerzijds is noodzakelijk over de vraag of u persisteert bij uw besluit van 28

augustus 2001 dan wel dat u alsnog vast houdt aan de wettelijke norm van 23.00 uur respec-

tievelijk het voorstel van de Dienst SB.

Categorie 3 staat voor evenementen met een zendniveau boven de 85 dB(A). Dit zijn meestal

feesten met een stedelijk karakter zoals carnaval, kermis, jazzfestivasi, popconcerten etc. Zo-

wel voor de eindtijd als voor de maximale gevelbelastingen bij de meest nabij gelegen wonin-

gen geldt dat deze per evenement worden bepaald.

In onderstaande tabel wordt de bovenstaande normstelling samengevat

Categorie Geluidsniveau Tijdsduur tot Locatie Max. gevelbelasting

1 < 75 dB(A) 24.00 uur Overal 80 dB(A)

2 < 85 dB(A) 01.00 uur Overal, veelal in 80 dB(A)

stadscentrum. Lo-

catie en sterkte

geluidsbron i.o.m.

MDRE

3 > 85 dB(A) Per geval te Zoveel mogeli .k Per geval te bepa-

bepalen verspreid. Locatie ]en

en sterkte geluids-

bron i.o.m. MDRE

Bij duur tot een later tijdstip geldt voor het evenement één categorie hoger

Zie opmerking over besluit van B en w d.d. 28-8-2001 en voorstel Dienst SB

In uitzonderingsgevallen (door cumulatie maximaal 85 dB(A)

Aan de uitvoering van het voorgestelde geluidsbeleid zijn extra kosten verbonden vanwege een

3

Toelichting bij B en W~adviesnota

Nr

Ingekomen van: BD.BZ.BC

Datum 14-september-2001

Onderwerp Voorstel inzake geluidsbeleid bij evenementen in de gemeente Heimond

meer uitgebreide advisering en het uitvoeren van geluidsmetingen door de MDRE. Op dit mo-

ment is een budget beschikbaar van fl 7.500,-. Het is noodzakelijk om dit budget te verhogen

met fl 12.500,- tot fl 20.000,-

Het is mogelijk om deze extra kosten via leges door te belasten naar de organisatoren van

evenementen. Het is evenwel de vraag of dit spoort met het belang dat gehecht wordt aan

kwalitatief hoogwaardige, grootschalige evenementen. Bovendien worden de organisatoren

geconfronteerd met extra kosten naast de extra kosten als gevolg van akoesbsche adviezen

voor het inregelen van geluid, de opstelling Van podia, eventuele geluidsbegrenzer etc.

4

MILIEUDIENST

ILItEM010 EERDROVEN

Vestiging Heimond

(Geluids)overlast van evenementen

in de Gemeente Heimond

"IEDERE DAG FEEST?"

Inhoud Pagina

1. Inleiding 2

Probleemstelling

Samenvatting en leeswijzer

2. Algemeen 3

Evenementen en overlast

Juridisch kader

3. Geluidhinder van evenementen 5

Uitgangspunten voor het onderzoek

Onderzochte evenementen

Resultaten akoestisch onderzoek

Ontvangen klachten

Conclusies

4. Evenementenbeleid 8

Uitgangspunten

Geluidsbeleid bij evenementen

Overige aandachtspunten

Kosten

5 Nawoord 12

Bijlagen: 1 . Geluidsmetingen bij evenementen

2. Kaart akoestisch horecaconcentratiegebied

3. Overzicht Stadsevenementen Heimond 2001

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"Iedere dag feest?" Pagina 1

1. INLEIDING.

Probleemstelling

Evenementen zijn belangrijk voor een stad. Ze trekken toeristen aan, bevorderen het imago van de stad en

versterken de saamhodgheid in buurten en wijken. Maar evenementen kunnen ook voor overlast zorgen. Ir-

dtatie bij buurtbewoners omdat straten worden afgezet en parkeerplaatsen tijdelijk zijn opgeheven, overlast

in de vorm van onveiligheid, vervuiling, vernielingen en vooral ook lawaai.

Voor de gemeente is het soms moeizaam laveren tussen het belang van de stad, dat gebaat is bij de orga-

nisatie van evenementen en het belang van het woongenot van de eigen burgers.

Het evenementenbeleid dat in deze nota wordt gepresenteerd heeft dan ook tot doel de negatieve kanten

van evenementen tot een minimum te beperken. Deze nota is een aanvulling op het Horecabeleidsplan

2000 - 201 0 van de gemeente Heimond.

Onder een evenement wordt verstaan een één- of meerdaagse activiteit, al dan niet terugkerend, op het ge-

bied van de sport, cultuur enlof ontspanning met een binnen- enlof bovengemeentelijke uitstraling en veelal

met een promotioneel, wervend karakter voor de stad Hetmond.

Samenvatting en leeswi*ze

Voor de leefbaarheid in de stad zijn evenementen belangrijk. Ze hebben echter voor de omwonenden ook

negatieve aspecten. Geluidsoverlast komt het meeste voor. Op basis van door de Milieudienst uitgevoerde

geluidsmetingen tijdens evenementen wordt in deze nota een (geluid-) beleid geformuleerd voor evene-

menten.

Uitgangspunt van dit beleid is de eigen verantwoordelijkheid van de organisator. Hij bepaalt het gewenste

geluidsniveau bij zijn evenement. Naarmate het evenement gepaard gaat met hogere geluidsniveaus, zullen

er echter meer beperkingen gelden. Een belangrijke beperking is het aantal evenementen met hoge ge-

luidsniveaus dat op één bepaalde locatie mag worden gehouden. Op basis van de VW - evenementenka-

lender (die in het Horecabeleidsplan werd voorgesteld) kan de gemeente zorgdragen voor een goede ver-

deling.

In Hoofdstuk 2 wordt het algemene kader aangegeven waarbinnen evenementen worden georganiseerd.

Daarbij wordt ingegaan op de vóór- en nadelen van evenementen en het wettelijk kader waarbinnen eve-

nementen kunnen plaatsvinden.

Geluidhinder is een groot en veel voorkomend probleem bij de organisatie van evenementen. Daarom is, in

het kader van de ontwikkeling van het Horeca- en Evenementenbeleid, in 1998 aan de Milieudienst regio

Eindhoven (vestiging Heimond) opdracht gegeven om vooral de akoestische aspecten van evenementen te

onderzoeken. De resultaten van dat onderzoek worden in hoofdstuk 3 beschreven.

In hoofdstuk 4 wordt vervolgens ingegaan op de belangrijkste aandachtspunten bij evenementen en worden

voorstellen geformuleerd voor het reguleren van de negatieve kanten daarvan. Daarbij wordt in hoofdzaak

aandacht gegeven aan geluidsoverlast.

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 2

2. ALGEMEEN

Evenementen en overlast

In Heimond vindt jaarlijks een groot aantal evenementen plaats. Het gaat hierbij onder meer om de kermis-

sen, de carnavalsoptocht, het jazzfestival en andere muziekfestivals, buurtfeesten, sportevenementen en

braderieën.

Deze evenementen worden georganiseerd met meerdere oogmerken:

het creëren van gezelligheid voor bewoners en bezoekers,

het verschaffen van (product)informate aan de Heimondse inwoners en bezoekers;

het verbreden van cultuur- en sportuitingen bij het publiek;

als aantrekkelijk promofiemiddel voor de stad

het trekken van publiciteit

het bevorderen van de sociale interactie

het bevorderen van commerciële activiteiten.

Bijna alle georganiseerde evenementen leveren in meer of mindere mate overlast op voor de omgeving.

Deze overlast kan bestaan uit geluidsoverlast en trillinghinder, geurhinder (b.v. door het bakken van voe-

dingsmiddelen), verkeersoverlast, zwerfafval en vernielingen.

Voor de gemeente is het soms moeizaam laveren tussen het belang van de stad, dat gebaat is bij de orga-

nisatie van evenementen en het belang van het woongenot van de eigen burgers.

Om een zorgvuldige afweging te kunnen maken tussen de wenselijkheid van het houden van bepaalde

evenementen en de (geluids-)overlast die deze evenementen met zich mee kan brengen wil de gemeente

Heimond een beleid ontwikkelen.

Dit beleid moet aan potentiële organisatoren, maar ook vergunningverleners, handhavers en omwonenden

een eenduidig beeld geven van de mogelijkheden en onmogelijkheden bij het organiseren van evenemen-

ten en bovendien rechtsongelijkheid voorkomen.

Onder het begrip evenement wordt verstaan een één- of meerdaagse activiteit, al dan niet terugkerend, op

het gebied van de sport, cultuur enlof ontspanning met een binnen- enlof bovengemeentelijke uitstraling en

met een promotioneel, wervend karakter voor de stad Heimond.

Het overlastbeleid bij evenementen is een aanvulling op het integrale horecabeleid, dat is beschreven in de

nota "de smaak te pakken" (Horecabeleidsplan Heimond 2000-2010). In hoofdstuk 4 wordt hierop nader in-

gegaan.

Juridisch kader

Juridisch gezien bestaan er twee soorten evenementen:

a. Evenementen die worden georganiseerd binnen één of meerdere (horeca)inrichting(en), waarop

de Wet Milieubeheer van toepassing is,

b. Evenementen op "openbaar gebied", waarop de Algemene Politieverordening (APV) van toepas-

sing is.

Een combinatie van beide is ook mogelijk.

Ad. a

Indien een inrichting (bijvoorbeeld een horeca onderneming) beschikt over een vergunning op basis van de

Wet Milieubeheer (Wm) zijn de voorwaarden van die vergunning bij een evenement in die inrichting onver-

kort van toepassing. Indien een inrichting regelmatig evenementen organiseert is het (zowel voor de onder-

nemer als het bevoegd gezag) aan te raden hiervoor afzonderlijke voorschriften in de vergunning op te ne-

men.

Een inrichting kan ook vallen onder een Algemene Maatregel van Bestuur (AmvB) op grond van de Wet Mi-

lieubeheer. Zo vallen de meeste horecabedrijven en sportverenigingen onder de AmvB Horeca-, sport- en

recreatievoorzieningen (1 998). In dat geval gelden algemene regels (en soms nader door het bevoegd ge-

zag gestelde regels), die ook van toepassing zijn bij evenementen. Tot 1 oktober 2001 is een overgangsre-

geling van kracht waardoor voor sommige inrichtingen (nog) specifieke normen gelden.

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"Iedere dag feest?" Pagina 3

In het algemeen is de Wm-vergunning (c.q. AmvB) van toepassing in die situaties dat een evenement wordt

georganiseerd in of op het terrein van een inrichting die onder de Wm valt.

Inrichtingen die vallen onder de Wet Milieubeheer moeten voor een vergunningaanvraag of melding (AmvB)

terecht bij de Milieudienst Regio Eindhoven (vestiging Heimond).

in vrijwel alle vergunningen en in de AmvB zijn geluidsnormen opgenomen, gedifferentieerd voor de dag-

(07.00-1 9.00 uur), de avond- (1 9.00 - 23,00 uur) en de nachtperiode (23.00 ~ 07.00 uur).

Veelal geldt een norm van respectievelijk 50, 45 en 40 dB(A) ter p!aatse van nabijgelegen woningen, in het

centrumgebied (zie bijlage 2) kunnen deze 5 dB(A) hoger zijn. Voor muziekgeluid wordt een 1 0 dB(A) stren-

gere norm gehanteerd. Omdat deze normen relatief streng zijn, is in de meeste vergunningen en in de

AmvB bepaald dat een inrichting maximaal 12 dagen per jaar een ontheffing kan krijgen van de gestelde

geluidsvoorschriften. Een dergelijke ontheffing dient vooraf (en per inrichting) te worden aangevraagd bij de

dienst Stadsbeheer. Tot 1-1 -2001 was dat bij de afdeling "Bestuurs- en juridische zaken" (BJZ) van de Be-

stuursdienst. De individuele ontheffingen kunnen onder voorwaarden (o.a. betreffende begin en eindtijd,

geluids-niveaus e.d.) worden verleend.

Naast deze individuele ontheffingen kan de gemeente collectieve ontheffingen verlenen voor bepaalde de-

len van de stad en aangewezen evenementen, zoals carnaval en kermis. De collectieve ontheffingen wor-

den (met voorwaarden) in een gemeentelijke verordening vastgelegd.

Ad. b

Indien een evenement plaats vindt op openbaar terrein is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van

toepassing. Voor het organiseren van deze evenementen dient men te beschikken over één of meer ver-

gunningen enlof ontheffingen.

Hieraan worden ook voorschriften verbonden, die tot doel hebben mogelijke hinder, overlast en schade

vanwege de inrichting c.q. het evenement te voorkomen of te beperken.

Met betrekking tot geluidhinder gelden geen specifieke bepalingen en heeft het gemeentebestuur de be-

voegdheid per evenement een normering vast te stellen. Worden géén geluidsvoorschriften gesteld dan

gelden in principe de bepalingen uit de APV (en eventueel een WM-vergunning).

In de APV (art. 126d) wordt gesteld: Het is verboden met toestellen of geluidsapparaten dan wel op andere

wijze handelingen te verrichten, waardoor voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhin-

der wordt veroorzaakt, of toe te laten dat deze handelingen worden verricht. Onder geluidhinder verstaat de

Wet geluidhinder in het algemeen geluidsniveaus die ter plaatse van (de gevels van) woningen hoger zijn

dan 50 dB(A) etmaalwaarde. Dat betekent overdag 50 dB(A), 's avonds 45 dB(A) en 's nachts 40 dB(A)

Naast geluidhinderaspecten kunnen voorschriften ter beperking van overlast ook betrekking hebben op de

volgende onderwerpen:

0 Afvalwater

0 Veiligheid

0 Brandblusmiddelen

0 Afvalstoffen

0 Terrassen

0 Verkeer 1 parkeren

Ook indien er niets dan wel onvoldoende is geregeld in de vigerende milieuvergunning (of AmvB) die voor

het evenement van toepassing is, kunnen aanvullende voorwaarden worden gesteld. Verder kunnen nog

specifieke voorwaarden een rol spelen, afhankelijk van de aard van het evenement.

Voor een vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening is eveneens de dienst Stadsbe-

heer verantwoordelijk.

Het vervolg van deze nota heeft vooral betrekking op de geluidsvoorschriften die gesteld worden bij het

verlenen van een vergunning voor evenementen op grond van de APV, alsmede bij ontheffingen van de

geluidsvoorschriften van WM- vergunningen en AmvB's.

(GELUIDS)OVERLA,ST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 4

3. ONDERZOEK GELUIDHINDER VAN EVENEMENTEN

Omdat geluidhinder een groot en veel voorkomend probleem is bij de organisatie van evenementen is, in

het kader van de ontwikkeling van het Horeca- en Evenementenbeleid, aan de Milieudienst regio Eindhoven

(vestiging Heimond) gevraagd om de akoestische aspecten van evenementen te onderzoeken. Ten behoe-

ve hiervan is in 1998 een gericht onderzoek uitgevoerd. Verder is nagegaan of ook uit de reguliere geluids-

metingen in 1999 en 2000 (o.a. kermissen) conclusies getrokken konden worden.

Uitcian-cispunten voor het onderzoek

Aanvullend op de algemene normstelling (50 dB(A) etmaalwaarde) ter plaatse van gevels van woningen

wordt in de Wet geluidhinder gesteld dat, door geluid dat van buiten een woning komt, het geluidsniveau in

geluidgevoelige ruimten niet hoger mag zijn dan 35 dB(A) etmaalwaarde.

Voor evenementen is deze normstelling binnen de woning niet bruikbaar en onnodig streng. Het gaat im-

mers om uitzonderingssituaties en niet om een "dagelijkse' geluidbelasting. Daarbij is een waarde binnen

woningen ook moeilijk handhaafbaar. Een maximaal toelaatbare waarde buiten woningen is eenvoudiger te

controleren.

Ten behoeve van het geluidsonderzoek is in eerste instantie een maximaal toelaatbare waarde bepaald aan

de hand van de publicatie van de Inspectie Milieuhygiëne Limburg "Evenementen met een luidruchtig ka-

raktec'(augustus 1996). In die nota wordt als uitgangspunt gehanteerd dat in de woning, bij gesloten ramen

en deuren, een normaal gesprek mogelijk moet zijn. Gedurende de dag- en avondperiode mag daarom het

geluidsniveau ten gevolge van het evenement in de woning niet hoger te zijn dan 50 dB(A).

Gedurende de nachtperiode speelt niet alleen de spraakverstaanbaarheid een rol, maar zal ook het wel of

niet kunnen slapen een belangrijk toetsingscriterium moeten zijn. Gezien de aard van het geluid (herken-

baarheid van teksten bij muziek enlof het ritme) ondervinden veel mensen reeds bij een geringe verstaan-

baarheid van het geluid slaapproblemen. Het is wel verdedigbaar de nachtperiode bij evenementen later te

laten ingaan dan gebruikelijk (23.00 uur). Uit deze overwegingen volgen de maximale gevelbelastingen als

aangegeven in onderstaande tabel 1. Op basis van deze tabel is tijdens evenementen een maximale gevel-

belasting van 80 dB(A) toelaatbaar.

Tabel 1 Maximale waarden geluid bij evenementen

Periode Basisnorm Maximaal Gevelisolatie Maximale

Binnenniveau Binnenniveau 1g2MLddeidj. Gevelbelast@n@

Dag 35 dB(A) 50 dB(A) 25 - 30 dB(A) 75 - 80 dB(A)

Avond 30 dB(A) 50 dB(A) 25 - 30 dB(A) 75 - 80 dB(A)

Nacht 25 dB(A) 50 dB(A)* 25 - 30 dB(A) 75 - 80 dB(A)

25 dB(A@

Afhankelijk van het evenement is, gedurende 1 á 2 uur (dus tot maximaal 01.00 uur) een hoog binnenniveau acceptabel.

Er is uitgegaan van een goede geluidsisolatie van de gevel. Oudere huizen zullen veelal een lager gevelisolatie hebben, nieuwe

huizen met extra geluidsisolatie (bijvoorbeeld nieuwbouw langs drukke wegen) kunnen een hogere isolatiewaarde hebben. Een sprei-

ding van 5 dB(A) lagere of hogere waarde is mogelijk, maar zal zonodig locatiespecifiek moeten worden nagegaan.

Invallend geluid op de gevel.

Onderzochte evenementen

Om na te gaan of de hierboven geformuleerde theoretische normering ook praktisch hanteerbaar is, heeft

de Milieudienst in 1998 op de volgende locaties en bij de aangegeven evenementen een akoestisch onder-

zoek uitgevoerd:

a. Horecaconcentratiegebied (Markt, Speeihuisplein, Havenplein en Steenweg)

Voorjaars- en zomerkermis

Happy Harbour (Havenplein)

Rodeowedstrijd (Stadsherberg de Kei)

Ja77festival

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 5

b. Caratpaviljoen

Royal Night of the Proms

C. Berkendonk

Familiedag Super de Boer

Bij iedere locatie zijn een aantal waarneempunten gekozen met een bijbehorend ter plaatse toelaatbaar ge-

luidsniveau. Dat niveau is berekend uit enerzijds het maximale toelaatbare geluidsniveau op de woning die

het dichtst op de geluidsbron(nen) is gelegen, de afstand van het waameempunt tot de bron(nen) en de

mogelijke cumulatie van geluidsniveaus.

Aan de organisatoren van de evenementen (c.q. de exploitanten van de attracties) is gevraagd welk ge-

luidsniveau minimaal noodzakelijk werd geacht voor een goed verloop van het evenement.

De verdere uitgangspunten en de resultaten van het akoestisch onderzoek zijn in de bijlagen bij dit rapport

opgenomen.

Resultaten akoestisch onderzoek

Tijdens de beide kermissen zijn, naast metingen op de gebruikelijke waameempunten, op 14 andere plaat-

sen metingen verricht, die een beeld geven van de totale geluidsproductie van de kermis. Uit de resultaten

blijkt dat in 1998, met name gedurende de zomerkermis, door een aantal attracties hoge geluidsniveaus

werden geproduceerd, hetgeen ook heeft geleid tot hoge gevelbelastingen op een aantal locaties. Met name

de geluidsniveaus bij gesproken tekst waren hoog. Ook tijdens het Jazzfestival en de rodeowedstdjd bij

Stadsherberg "de Kei" werden overschrijdingen van de normwaarden gemeten, terwijl bij deze evenementen

op diverse plaatsen hogere normwaarden dan het theoretische maximum van 80 dB(A) zijn gehanteerd. De

reden hiervan was dat door de betreffende organisatoren een hoger geluidsniveau bij het evenement nood-

zakelijk werd geacht dan wel dat deze niveaus slecht te beïnvloeden zijn ("levende muziek" bij Jazz-festival

en Carat paviljoen).

Bij de meetresuitaten moet worden opgemerkt dat 1998 niet het meest optimale jaar was voor het uitvoeren

van geluidsmetingen. Er was sprake van (dreigende) regen en lagere temperaturen, waardoor het publiek

niet in die mate opkwam zoals in voorgaande jaren waardoor de geluidsproductie ook lager bleef.

Ontvangen klachten

De minder optimale weersomstandigheden hebben er waarschijnlijk ook aan bijgedragen (ramen en deu-

ren bleven gesloten) dat het aantal klachten in deze periode beperkt is gebleven.

In onderstaande tabel 2 zijn de klachten vermeld die op evenementen betrekking hadden en bij de politie

zijn ingekomen in de periode van 1 mei 1998 tot en met 31 augustus 1998.

Tabel 2 -- Ontvangen achten bij de Politie n.a.v. evenementen.

Dag Datum Tiidstip Locatie klager Evenement

Zaterdag 16-05-1998 Berkveid Feesttent Dijkse Boys

Zondag 17-05-1998 Berkveid Feesttent Dijkse oys

04-06-1998 l e Haaqstraat Oranje feesttent

04-07-1998 Waalstraat Controlepost Kennedymars

,Zondag 05-07-1998 Horst Evenement Aarie-Rixtel

1Zondag 05-07-1998 Middenloop Controlepost Kennedymars

,Zondag 05-07-1998 19.57 uur Havenweg Happy Harbour

1Zondag 23-08-1998 01.24 uur Hyacintstraat Jazzfestival

Verder is, tijdens de zomerkermis, door de afdeling Voorlichting één klacht ontvangen afkomstig van een

bewoner bij het Speelhuisplein. Bij de Milieudienst werden geen klachten met betrekking tot evenementen

ontvangen.

Drie van de genoemde klachten hadden betrekking op evenementen waarbij ook een akoestisch onderzoek

is uitgevoerd. Uit de bijlagen valt op te maken, dat (tijdens de metingen) aan de normstelling voor de be-

treffende evenementen werd voldaan. Een rechtstreeks verband tussen de klachten en de geluidsniveaus

gedurende de evenementen is niet aangetoond.

Conclusies

Uit het voorgaande blijkt dat niet zozeer het absolute geluidsniveau bepalend is voor het optreden van hin-

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 6

der, maar dat het vaak gaat om een combinatie van factoren. Wetenschappelijke conclusies kunnen niet uit

de geluidsmetingen worden getrokken. Uit onderzoeken elders blijkt wel dat naarmate het aantal malen dat

een evenement plaatsvindt afneemt, de acceptatiegrens hoger komt te liggen. De betrokkenheid van de

omgeving (potentiële klager) bij het evenement speelt daarbij ook een rol. Het ligt daarom dan ook voor de

hand om voor een op te stellen evenementenbeleid uit te gaan van een combinatie van geluidsniveaus en

frequentie van evenementen per locatie.

Met betrekking tot de normstelling is uit de metingen gebleken dat. een maximaal "zend'niveau van de at-

tracties (het geluidsniveau op 2 m'vóór de attracties of podia) van 85 dB(A) realistisch is, terwijl 80 dB(A)

door organisatoren en exploitanten als minimaal te hanteren geluidsniveau wordt ervaren. Ter bescherming

van omwonenden is 85 dB(A) zendniveau een acceptabele grens. Als indicatie geldt dat bij iedere afstands-

verdubbeling het geluidsniveau van één geluidsbron met 3 dB(A) verminderd, dus 82 dB(A) op 4 meter, 79

dB(A) op 8 meter, 76 dB(A) op 16 meter, enz.

In de meeste gevallen blijft hiermee de gevelbelasting lager dan 80 dB(A), zie figuur A. Uit deze figuur blijkt

ook dat meerdere bronnen van 80 tot 85 dB(A) kunnen leiden tot een hogere gevelbelasting, waardoor een

vaste norm van 80 dB(A) als absolute maximale gevelbelasting te rigide is.

Figuur A Gevelbelastingen bie 85 dB(A) "zend"niveau

80 dB(A) 80+80=83 dB(A) 80 dB(A)

76 dB(A)

Uit de figuur blijkt ook dat, waar de aard van het evenement dat mogelijk maakt, best lagere gevelbelastin-

gen kunnen worden bereikt door het verstandig opstellen van de attracties en bepalen van de richting van

de geluidsuitstraling.

Door een vergunningenregime te hanteren waarbij de voorwaarden strenger worden naarmate de "zend" ni-

veaus toenemen, worden de organisatoren van evenementen gedwongen na te denken over de te hanteren

geluidsniveaus en kan invloed worden uitgeoefend op de gevelbelastingen en daarmee de hinder voor de

omwonenden.

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 7

4. EVENEMENTENBELEID

Uitc - spunten

iang

Voor het in dit hoofdstuk geformuleerde beleid met betrekking tot geluidsovedast bij evenementen zijn rand-

voorwaarden opgenomen in het Horecabeleidsplan 2000 -201 0 van de gemeente Heimond. Het beleid is

tevens gebaseerd op de resultaten van het uitgevoerde onderzoek.

Horecabeleidsplan

In het Horecabeleidsplan 2000 - 201 0 staan de volgende algemene aanbevelingen geformuleerd ten aan-

zien van de milieubelasting bij evenementen:

Er komt een voorstel voor milieubelasting bij evenementen (in de buitenruimte), eventueel gekoppeld aan

het reguliere ontheffingenbeleid, op basis van gehouden geluidsexperimenten en nader onderzoek onder

omwonenden en op basis van de volgende beleidskeuzen:

De overheid (de gemeente) verleent steun aan de horeca bij de organisatie van evenementen.

Het doel is om het evenementenaanbod in Heimond te vergroten en te verbeteren.

In een beleid met betrekking tot milieubelasting worden normen opgenomen voor de buitenruimte

(eventueel gekoppeld aan de normen in horecagelegenheden), waarbij gebiedsgewijze afwijken-

de normen kunnen gelden. Voor de horecaconcentratiegebieden Kanaalzone en Oostzijde Markt

moeten hogere maximum normen kunnen gelden.

Het evenementenbeleid dat hierna wordt geformuleerd moet derhalve enerzijds optimale mogelijkheden

bieden aan de organisatoren van evenementen, anderzijds moet de daarbij mogelijke hinder voor omwo-

nenden zoveel mogelijk worden voorkomen.

Hinderbelevingsonderzoek

In het Horecabeleidsplan werd voorgesteld om via een bewonersenquéte de hinderbeleving te onderzoe-

ken. De hinderbeleving bij evenementen is ondergebracht in een meer algemeen milieubelevingsonderzoek

dat eind 2000 is uitgevoerd als onderdeel van de inwonersenquéte. Slechts 0,4% van de ondervraagde

Heimonders blijkt vaak overlast te ondervinden van evenementen. Alleen in de Binnenstad en Heimond

Noordwest liggen deze percentages hoger, respectievelijk 1,2 en 1,3%.

De resultaten kunnen worden gezien als een O-meting voor de uitvoering van dit geluidsbeleid bij evene-

menten. Bij herhaling van het milieubelevingsonderzoek na een paar jaren kan dan worden bezien of het

beleid succesvol is geweest, dan wel bijstelling behoeft.

Conclusies akoestisch onder-zoek

In hoofdstuk 3 werd al aangegeven dat voor de geluidsnormering bij evenementen het best kan worden uit-

gegaan van een combinatie van geluidsniveaus en frequentie van evenementen per locatie. De voorwaar-

den bij het verlenen van een vergunning strenger zijn naarmate de geluidsniveaus toenemen. Ook elders in

Nederland worden deze uitgangspunten gehanteerd.

Als maximaal "zend"niveau van de attracties (het geluidsniveau op 2 m' vóór de attracties of podia) wordt

voor de normale gevallen 85 dB(A) aangehouden. In de meeste gevallen blijft daarmee de gevelbelasting

lager dan 80 dB(A). Dit kan echter per situatie verschillen, zodat bij meerdere "zend"niveaus vanaf 75 dB(A)

maatwerk, in de vorm van nadere advisering met betrekking tot plaatsing podia, richting van het geluid e.d.,

noodzakelijk is.

Geluidbeleid bii evenementen

De geluidsnormering bij evenementen maakt deel uit van het totale gemeentelijke geluidbeleid. Een derge-

lijk integraal gemeentelijk geluidbeleid moet echter nog worden ontwikkeld. Dit zal geschieden in het kader

van de Modernisering Instrumentarium Geluidhinder (MIG) waarbij geluidstaken door hogere overheden aan

de gemeente worden overgedragen. Een vast te stellen geluidsnormering in het kader van het evenemen-

tenbeleid moet gezien worden als een voorloper op het integrale gemeentelijk geluidbeleid.

Categorieën Evenementen

Het "zend"geluidsniveau bepaalt, in combinatie met de eindtijd van het evenement, in welke categorie een

evenement wordt ingedeeld.

Categorie 1 staat voor "onversterkte en versterkte muziek" vanuit één of meerdere bronnen, met een ge-

luidsniveau (gemeten op 2m'vóór de attractie, geluidsboxen of het podium) van maximaal 75 dB(A), Deze

evenementen zijn overal toelaatbaar, mits ze om 24.00 uur zijn afgelopen. In de praktijk blijken dergelijke

geluidsniveaus zelden tot klachten te leiden. Te denken valt aan bijvoorbeeld een buurtbarbecue, onver-

sterkte straatmuziek, een draaiorgel e.d.

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 8

In categorie 11 vallen evenementen met een 'zend" geluidsniveau van 75 tot 85 dB(A). Voor deze evene-

menten geldt dat de opstelling van geluidsboxen, podia e.d. moet geschieden in overleg met de Milieu-

dienst. De gevelbelastingen bij de meest nabijgelegen woningen mogen de 80 dB(A) in principe niet over-

schrijden. Hierdoor zal de hinder beperkt blijven. De eindtijd van het evenement is strikt 24.00 uur, behalve

op de vrijdag en zaterdagavond. Dan geldt als uiterste eindtijd 01.00 uur. De meeste activiteiten in het cen-

trumgebied (kermis, carnaval), maar ook clubfeesten op sportterreinen, activiteiten met een ontheffing van

de geluidsvoorschdften bij horeca-inrichfingen e.d. vallen onder deze categorie. Daar waar hogere gevel-

belastingen dan 80 dB(A) bij woningen niet kunnen worden vermeden, zal de overlast voor de bewoners

beperkt blijven tot enkele malen per jaar.

In categorie 111 vallen tenslotte de evenementen met een "zend" geluidsniveau boven de 85 dB(A). Dit zijn

meestal feesten met een (boven)stedelijk karakter, met hoge geluidsniveaus zoals muziekfestivals, popcon-

certen, e.d. Deze activiteiten worden gespreid over verschillende locaties binnen de stad, zodat overlast

voor omwonenden beperkt blijft. Voor de evenementen in categorie 111 zullen vaak specifieke voorschriften

noodzakelijk zijn. Waar vergunningen in de categorieën 1 en 11 via mandaat kunnen worden verstrekt, zullen

vergunningen voor evenementen in categorie 111 altijd ter fiattering aan het college van Burgemeester en

Wethouders worden voorgelegd.

Een evenement op een vrijdag of zaterdagavond, met een "zend" niveau dat lager is dan 75 DB(A), maar

dat duurt tot 01.00 uur, valt niet in categorie 1, maar in categorie 11. Zou voor dit evenement een eindtijd

worden toegelaten na 01.00 uur, of zou het evenement ook doorgang vinden op de zondagavond, dan valt

het evenement in categorie 111 en zullen zonodig, middels specifieke voorschriften, toch extra voorzieningen

worden verlangd om overlast te voorkomen. Een evenement met een "zend" niveau van 90 dB(A) valt altijd

in categorie li], ook wanneer de eindtijd vóór 24.00 uur ligt.

Voor de categorie 11 en 111 geldt, dat middels akoestische berekeningen de verwachte geluidbelasting op de

gevels van woningen wordt bepaald. Blijkt het niet mogelijk deze gevelbelastingen (door bijvoorbeeld een

andere opstelling van geluidsboxen te kiezen) te verlagen tot waarden onder de 80 dB(A), dan wordt dat per

(woning)gevel geregistreerd. Bij categorie 11 evenementen gaat het daarbij altijd om geringe overschrijdin-

gen, bij categorie 111 evenementen kunnen grotere overschrijdingen plaatshebben. Daarbij geldt dat een der-

gelijke situatie in het centrum maximaal vijfmaal per gevel en in de rest van de stad maximaal driemaal per

gevel en per jaar mag voorkomen. Deze aantallen gelden per evenement en kunnen door het College van

Burgemeester en Wethouders worden aangepast.

In onderstaande tabel wordt de normstelling samengevat:

Tabel 3 indeling evenemen n in categorieën

Categorie Geluidsniveau Tijdsduur tot* Locatie(s Max. gevelbelasting

1 < 75 dB(A) 24.00 uur Overal 80 dB(A)

11 < 85 dB(A) 24.00 uur/ Overal, veelal in stads- 80 dB(A)***

01.00 uur centrum. Locatie en

sterkte geluidsbron i.o.m.

Milieudienst

li] > 85 dB(A) Per geval te Zoveel mogelijk ver- Per evenement bepaald

bepalen spreid. Locatie en sterkte

geluidsbron j.o.m. Milieu-

dienst ****

Bij duur tot een later tijdstip geldt voor het evenement één categorie hoger.

Op vrijdag en zaterdag tot 01.00 uur, overige dagen (ook zondag) tot uiterlijk 24.00 uur.

In uitzondedngsgevallen (door cumulatie) maximaal 85 dB(A), zie ook -

Maximaal vijfmaal per jaar een hogere geluidsbelasting per gevel door evenementen in het centrumgebied.

[n andere stadsdelen maximaal driemaal. B&W kunnen besluiten hiervan af te wijken.

Spreiding van evenementen

In de praktijk blijken gevelbelastingen boven de 80 dB(A) te leiden tot klachten. Daarbij zijn niet alleen de

soort van de muziek en de kwaliteit van de geluidsversterking bepalend voor de mate van overlast, maar

vooral ook de frequentie van dit soort evenementen. Ook het handhaven van de eindtijden speelt een be-

langrijke rol. Voorgesteld wordt daarom de geluidsbelasting door de evenementen in de categorieën 11 en 111

zoveel mogelijk te spreiden.

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"Iedere dag feest?" Pagina 9

Akoestisch horecaconcentratiegebied

In 1993 heeft de gemeente Heimond de grenzen vastgesteld van het akoestische horecaconcentratiege-

bied. Dat is het gedeelte van het centrum, globaal begrenst door de Steenweg, de Kasteeltraverse, de

Noord en Zuid Koninginnewal, de Watermolenwal, de Havenweg en de Christinalaan. De exacte begrenzing

is op kaart A, bijlage 2 aangegeven.

In 1999 is door de Milieudienst Regio Eindhoven onderzoek verricht naar de achtergrondgeluidsniveaus in

dit gebied, met als doel na te gaan of een verhoogde normering voor horeca-inrichtingen in dit gebied mo-

gelijk is. Uit metingen en berekeningen ten aanzien van het heersende wegverkeerslawaai blijkt dat in grote

delen van het horecaconcentratiegebied in de nachtperiode achtergrondniveaus voorkomen onder de 30

dB(A). Op basis van deze resultaten is thans geen verhoogde normering voor horeca-inrichtingen mogelijk.

In het kader van een te ontwikkelen gebiedsgericht beleid (MIG) bestaat wellicht deze mogelijkheid wel. Dit

heeft echter vooral gevolg voor de normstelling van de normale, "dagelijkse" geluidsniveaus van horeca-

inrichtingen. Voor het geluidsbeleid bij evenementen heeft dit geen consequenties.

Het is wel zo dat in dit gebied vaker evenementen zuilen plaatsvinden, dat hoort bij de levendigheid van het

binnenstadsgebied. De kans op hogere gevelbelastingen dan 80 dB(A) zal daardoor in dit gebied groter zijn

dan elders in de stad.

Ontheffingen en vergunningen

In hoofdstuk 2 werd al aangegeven dat de gemeente bij verordening collectieve evenementen, voor aan-

gewezen stadsgebieden, kan aanwijzen. Voorgesteld wordt dit te doen voor de gehele stad gedurende

carnaval en de oud-/ nieuwjaarsdag. Overwogen kan worden dit ook te doen voor het akoestisch horeca-

concentratie(centrum) gebied gedurende de voorjaars- en zomerkermis.

Een ruime(re) aanwijzing van collectieve evenementen is niet noodzakelijk omdat iedere horeca-inrichting

voldoende mogelijkheden heeft voor het vragen van ontheffingen voor individuele evenementen en veel

evenementen in openbaar gebied per (APV) vergunning worden toegestaan. Een individuele ontheffing

maakt bovendien een betere controle mogelijk op de spreiding van geluidhinder door evenementen en

kan ook beter worden gehandhaafd. Een concept verordening "horeca- , sport- en recreatie-inrichtingen

milieubeheer" zal in 2002 worden aangeboden.

Overige aandachtspunten

Een normstelling voor toelaatbare geluidbelastingen alleen is niet voldoende. Er zijn ook afspraken nodig

om deze normstelling na te leven en zonodig te handhaven.

Eigen verantwoordelijkheid

Voor de evenementen in categorie 11 en 111 moet vooraf contact worden opgenomen met de Milieudienst Re-

gio Eindhoven (vestiging Heimond) omtrent de opstelling van podia en geluidsboxen, de wijze van inregelen,

metingen e.d. De gemeente kan de organisatoren van een evenement verplichten muziekbegrenzers te in-

stalleren. De kosten hiervan komen voor rekening van de organisatie.

Organisatoren van evenementen zouden echter zelf ook verantwoordelijkheid moeten nemen om de over-

last voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken en optredende geluidsniveaus (laten) controleren op het

effect ter plaatse van de meest nabijgelegen woningen. Zonodig kan dit ook bij voorschrift worden opgelegd.

De eigen verantwoordelijkheid geldt ook voor het handhaven van de eindtijden van een evenement en voor

de overige voorwaarden en voorschriften die de organisatoren hebben ontvangen.

Handhaving

Het geluidbeleid bij evenementen biedt de organisatoren ervan veel vrijheid. Daarmee wordt wel een beroep

gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van de organisatie om ook de optredende geluidsniveaus binnen

de gestelde grenzen te houden.

Waar nodig zullen politie enlof gemeentefunctionarissen bij geconstateerde overtredingen (en niet alleen

betreffende de geluidsvoorschriften) actief optreden.

In het algemeen ontvangt de organisator bij een geconstateerde overtreding één waarschuwing. Indien

daaraan niet onmiddellijk gevolg wordt gegeven volgt een proces verbaal en wordt het evenement stilge-

legd.

Constateringen van overtredingen kunnen gevolgen hebben voor het organiseren van hetzelfde of een ver-

gelijkbaar evenement in de toekomst. Te denken valt aan:

¿ strengere voorschriften bij een volgend evenement (bijvoorbeeld meet- en rapportageverplich-

ting, geluidsbegrenzing),

¿ het evenement niet meer toestaan,

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 10

het hanteren van een borgstelling.

KJachten

rdachten omtrent evenementen kunnen worden doorgegeven via de Milieuklachtentelefbon die 24 uur per

etmaal en zeven dagen per week bereikbaar is via 040-2594500. Ook bij de politie kunnen klachten worden

doorgegeven. Bij dringende klachten kan een politieambtenaar of geconsigneerde medewerker van de Mili-

eudienst constateren of er sprake is van overtredingen.

Naast een mogelijke onmiddellijke actie als aangegeven onder "ha'ndhaving' worden klachten ook geregi-

streerd en betrokken in de evaluatie van het evenement c.q. de vergunningverlening of ontheffing bij een

volgend evenement.

Evenementenregistratie

Het belang van een registratie van evenementen is hiervoor al aangegeven. Het betreft een aanvulling op

de (WV-) evenementenkalender die het Horecabeleidsplan is vermeld.

De evenementenregistratie heeft een tweeledig doel:

1 . Evenementen in de categorieën 11 en 111 behoeven een zorgvuldige akoestische inpassing om te voor-

komen dat te hoge gevelbelastingen ontstaan. Alleen een vroegtijdige aanmeiding geeft organisatoren

de zekerheid dat de gewenste geluidsniveaus en locaties mogelijk zijn.

2. Een zorgvuldige inpassing is ook noodzakelijk om te voorkomen dat steeds dezelfde bewoners met ho-

ge belastingen te maken krijgen. Bovendien kan het voor omwonenden van evenementenlocaties van

belang zijn om te weten op welke data, welke evenementen in hun omgeving zullen plaats vinden.

Daarom wordt voorgesteld om in afstemming met de (VVV-) evenementenkalender een registratiesysteem

te hanteren waarmee het voor de gemeente inzichtelijk is voor welke evenementen een vergunning of ont-

heffing wordt gevraagd en welke "zend" geluidniveaus (categorie 1,11 of 111) daarbij te verwachten zijn op wel-

ke locaties. Ter indicatie wordt in bijlage 3 voor het jaar 2001 een overzicht gegeven. De registratie zal wor-

den bijgehouden door de dienst Stadsbeheer, waarbij onderstaande procedure wordt gehanteerd.

Procedures

Evenementen worden aangemeld door middel van een (nader vorm te geven) formulier. Hierin moet onder

meer worden aangegeven of het een ontheffing betreft van de Wet Milieubeheer dan wel een vergunning op

grond van de APV (zie art. 52 APV). Tevens wordt de categorie vermeld van het "zend" geluidsniveau en, bij

de categorie 11 en lii, de exacte locatie van het evenement. Voor alle categorieën gaat een afschrift van het

formulier naar de Milieudienst. De Milieudienst adviseert over de te hanteren maximale "zend" geluidsni-

veaus, de opstelling van podia, attracties en geluidsboxen, alsmede de begin- en eindtijden. De Milieu-

dienst geeft bij de categorieën 11 en 111 alle (woon)locaties aan waar een gevelbelasting zal optreden die ho-

ger is dan 80 dB(A). Op basis hiervan kan waar nodig worden geadviseerd een andere locatie voor het eve-

nement (enlof de podia, attracties e.d.) te kiezen. Gevelbelastingen welke niet kunnen worden terugge-

bracht, alsmede hogere belastingen vanwege evenementen in categorie lii, worden per woning geregi-

streerd en meegenomen bij de beoordeling van het volgende evenement. Vergunningen voor evenementen

in categorie 1 en 11 kunnen volgens mandaat worden verleend, de vergunningen voor evenementen in cate-

gorie 111 worden altijd ter fiattering aan B&W voorgelegd.

Tijdens het evenement worden steekproefsgewijze geluidsmetingen uitgevoerd ter controle van de gestelde

voorwaarden. De meetresuitaten, alsmede eventuele handhavingsacties, worden aan de registratie van

Stadsbeheer toegevoegd. Deze gegevens worden meegewogen bij de akoestische beoordeling van een

volgend evenement van dezelfde organisator.

Kosten van het evenementenbeleid.

Aan dit evenementenbeleid zijn extra uitvoeringskosten verbonden, met name vanwege een meer uitge-

breide advisering en het uitvoeren van geluidsmetingen door de Milieudienst. In het budget van Bestuurs-

zaken bij de Milieudienst is voor geluidsmetingen bij evenementen een bedrag opgenomen van Fl. 7.500,-

.( e 3.403,29) Voorgesteld wordt dit budget ten laste van de Bestuursdienst te verhogen tot Fl. 20.000,- (E

9.075,44) en vervolgens te monitoren of dat voldoende is.

Voor de evenementenregistratie door Stadsbeheer zullen ook extra kosten gemaakt moeten worden. De

procedure is echter zo eenvoudig mogelijk gehouden en sluit aan op de bestaande praktijk.

Een bewonersenquéte is al opgenomen in het uitvoeringsprogramma van het Milieubeleidsplan.

De overige werkzaamheden (vergunningen, ontheffingen e.d.) vallen nu ook al binnen de reguliere werk-

zaamheden (budgetten) van de gemeente.

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 1 1

5. NAWOORD

Het in deze nota voorgestelde evenementenbeleid sluit aan op de huidige praktijk, met dien verstande dat

nu is vastgelegd binnen welke randvoorwaarden evenementen kunnen plaatsvinden. Dat schept duidelijk-

heid, zowel voor de organisatoren als voor de omwonenden.

In de formulering van het beleid zijn wel een aantal aannamen gedaan, al of niet onderbouwd met onder-

zoek. Zo is de categorie-indeling gebaseerd op akoestisch onderzoek in Heimond en ervaringen elders,

maar wordt (nog) niet gestaafd door de ervaringen van de omwonenden.

Het aantal evenementen met hoge gevelbelastingen is vooralsnog gebaseerd op een inschatting, een af-

doende registratie ontbreekt.

Het is daarom noodzakelijk, zeker in de eerste jaren, goed te evalueren of het voorgestelde beleid voldoet

aan de verwachtingen van alle betrokkenen. De voorgestelde evenementenregistratie is hiervoor onont-

beedijk. Indien het beleid in 2001 kan ingaan, dan zou een eerste evaluatie in 2003 kunnen plaatsvinden. In

dat geval zou de bewonersenquéte die eind 2000 wordt uitgevoerd ook eind

2002 moeten worden herhaald.

MDREIHMDIAJ

Versie 14-09-2001

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"Iedere dag feest?" Pagina 12

'W2IJLAGE 1 GELUIDMETINGEN BIJ EVENEMENTEN

In deze bijlage wordt in afzonderlijke rapportages per evenement beschreven hoe de geluidsmetingen

volgens een gestandaardiseerde meetmethode zijn uitgevoerd.

Voor het uitvoeren van de metingen is gebruik gemaakt van;

een geluidsniveaumeter Brüei & Kjer Type 2221, dan wel

een geluidsniveaumeter Rion NL 14, dan wel

een geluidsniveaumeter Rion NA 29E, en

een ijkbron Celi type 177

De metingen zijn uitgevoerd op 1.5 m' boven het plaatselijk maaiveid en op zodanige afstand van de ge-

luidsbron dat er geen sprake is geweest van beïnvloeding door stoorgeluid. Tijdens de metingen is zoveel

mogelijk vermeden om te meten tijdens het optreden van stoorgeluiden, zoals het geluid van passerend

verkeer.

De geluidsnormen zijn vastgesteld na overleg met de organisatoren. De geluidssterkte aan de bronnen is

steeds zodanig geweest dat daarmee, naar hun oordeel, goed gewerkt kon worden.

Als maximaal geluidsniveau aan de gevel is 80 dB(A) aangehouden. Waar mogelijk is een lager niveau als

norm vastgelegd. Duidelijke overschrijdingen van de gestelde normen zijn in de tabellen vet gedrukt aange-

geven.

In Tabel A en B zijn de metingen weergegeven welke "standaard" worden uitgevoerd tijdens de kermissen

op een afstand van 2 meter van de attracties teneinde het vastgestelde en waar nodig begrensde geluidsni-

veau per attractie te controleren.

Bij deze metingen wordt het volgende opgemerkt:

Het maximale "zend"niveau van de attracties is, gezien de algemene nomstelling bij de gevels van

de woningen, vastgesteld op 80 dB(A). Vóór aanvang van de kermis zijn waar nodig geluidsbe-

grenzers afgeregeld. Deze zijn ca. 3 dB(A) hoger afgeregeld dan de normstelling omdat tijdens de

metingen geen publiek (geluidsdemping) aanwezig was. Het genormeerde zendniveau werd hier-

door 83 dB(A).

De voorgeschreven begrenzen bij de "Space RolleC' is niet aangebracht, omdat dit technisch niet

mogelijk is gebleken. De geluidsapparatuur is van Franse makelij, en kon niet worden gekoppeld

aan de hier te lande gebezigde begrenzers. Met de exploitant zijn afspraken gemaakt over de

hoogte van het toe te passen geluidsniveau, door markering van de schuiven van het mengpaneel.

Het stemgeluid blijkt evenwel de maatgevende factor te zijn.

De attracties "Crazy mouse" en "Virtual worid" zijn niet begrensd.

Tabel A VOORJAARSKERMIS 1998

Meetdatum Gemeten geluidsniveaus in dB(A) op een hoogte

Van 1.5 meter ter plaatse van:

Attracties op de kop van de markt afzonderlijk op 2 m abtand

(norm 80 1 83 dB(A»

Destroyer (3) Breakdance (4) Autoscooter (5)

18 april 1998 82 84 83

20 april 1998 83 82 81

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"Iedere dag feest?" Pagina 1

BIJLAGE 1 GELUIDMETINGEN BIJ EVENEMENTEN

Tabel B ZOMERKERMIS 1998

Meetdatum Gemeten geluidsniveaus in dB(A) op een hoogte van 1.5 meter ter plaatse van:

Attracties op de kop van de markt afzon- Attracties verspreid af Attracties op de kop van het Speel-k

derlijk op 2 m zondedijk op 2 m huisplein afzonderlijk op 2 m

(norm 80 1 83 dB(A» (norm 80 1 83 dB(A» (norm 80 1 83 dB(A»

Destroyer Beachparty Auto- Crazy Virtual Space rol- Braak Polyp

(3) (4) scooter mouse Worid Ier dance (51)

(5) (20) (45) (46) (47)

12 juli 1998 82 83190 83 1 81 86 82j90 86

13 juli 1998 88181 87184 82 81 86 86190 83190

15 juli 1998 1 82 87 83

-l- heeft betrekking op het niveau van: muziek/gesproken tekst

na geconstateerde overschrijding niveau teruggeregeld.

De nummers van de attracties verwijzen naar de situatietekening (plaatsingsschema) van de kermis.

De metingen in de tabellen C en D zijn uitgevoerd ter plaatse van de gevels van omliggende gebouwen

(woningen).

Tabel C VOORJAARSKERMIS 1998

Meetdatum Gemeten geluidniveaus in dB(A) op een hoogte

en tijd van 1.5 meter ter plaatse van:

1 2 3 4 5 6

18 april 1998 71 77 78 73 76 75

20.30-22.00

20 april 1998 73 75 73 73 73

21.00-22.15

waarneempunt 1 hoek Markt 1 Kerkstraat

waarneempunt 2 ter hoogte van Markt 53 (naast bibliotheek)

waameempunt 3 ter hoogte van Markt 38

waameempunt 4 ter hoogte van Ameidewal 1 01

waarneempunt 5 ter hoogte van Ameidewal 107

waameempunt 6 ter hoogte van Ameidewal 1

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 2

BIJLAGE 1 GELUIDMETINGEN BIJ EVENEMENTEN

Tabel D ZOMERKERMIS 1998

Meetdatum Gemeten geluidniveaus in dB(A) op een hoogte van 1.5 meter ter plaatse van:

en lijd

6 7 8 9 1 0 12 13 1 4 1 5 1 6 1 7

Nmmtelibig 80 80 80 80 6 80 80 80 80 80 80

1 0 juli 1998

1 1 juli 1998

12 juli 1998 72 76 75 73- 74 81 66 72 77 8W 711 79 631 73 83 69

21.05-22.15 85 79 68

13 juli 1 998 71 77 78 73 76 81 -67 72 771 78 om 701 801 661 76 81

21.30-23.00 80 87 77 82 68'

14 juli 1998

15 juli 1998 73 75 73 73 83 67 72 79 f75 79 62 76 80

21.00-22.15

16 juli 1998

Het hier optredende geluidsniveau wordt veroorzaakt door de attractie "Crazy Mouse" zelf, en niet door muziekgeluid.

Op de tweede verdieping bedroeg het geluidsniveau om 21.40 uur 73 dB(A). Om 22.45 uur was dat 71 dB(A). Het niveau op

begane grond bedroeg op dat moment 66 dB(A). Aan de zijde van de sporthal was het geluidniveau op verdieping 63 dB(A)

om 21.45 uur.

heeft betrekking op het niveau van: muziek/gesproken tekst

waarneempunt 1 hoek Markt Kerkstraat

waarneempunt 2 ter hoogte van Markt 53 (naast bibliotheek)

waarneempunt 3 ter hoogte van Markt 38

waameempunt 4 ter hoogte van Ameidewal 1 01

waameempunt 5 ter hoogte van Ameidewal 107

waarneempunt 6 ter hoogte van Ameidewal 1

waarneempunt 7 nabij hoofdingang Ameideflat

waameempunt 8 ter hoogte van Watermolenwal 1

waarneempunt 9 ter hoogte van Watermolenwal 7

waameempunt 1 0 ter hoogte van Markt 123 (appartementsgebouw nabij Speelhuis)

waarneempunt 1 1 ter hoogte van Speelhuisplein 3 - 5

waameempunt 12 ter hoogte van Eizas

waameempunt 13 ter hoogte van De Bleek 69 - 83

waameempunt 14 ter hoogte van Mathijs Vermeulenstraat 42

waarneempunt 15 ter hoogte van Markt 203-205

waarneempunt 16 ter hoogte van Van Dal

waarneempunt 17 ter hoogte van binnenplein Speelhuisplein

Bij de metingen wordt het volgende opgemerkt:

De begrenzen bij de "Space RolleC' is niet aangebracht, omdat dit technisch niet mogelijk is geble-

ken. Het geluidsniveau wordt mede beïnvloed door de geluidsproduktie van de buurman "Virtual

Worid", die niet begrensd is.

Op 13 juli 1998, omstreeks 22.15 uur, is de begrenzen van de "Beach Party" opnieuw verzegeld,

nadat de begrenzen in overleg met de gemeente (K. Snijders) op zondag, 12 juli 1998, door de firma

Roosen hoger is afgesteld

Op dinsdag, 14 juli 1998, is via de afdeling Voorlichting van de gemeente Heimond een klacht ont-

vangen van een bewoner van De Bleek.

Op woensdag, 15 juli 1998, omstreeks 21. 10 uur, gemeten op balkon 78 dB(A), begane grond bui-

ten 77 dB(A), binnen 49 dB(A), in slaapkamer 49 dB(A).

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 3

BIJLAGE 1 GELUIDMETINGEN BIJ EVENEMENTEN

Tabel E EVENEMENT OMGEVING CARATPAVILJOEN, "ROYAL NIGHT OF THE

PROMS", d.d. 19 JULI 1998, VAN 15.30 UUR TOT 23.00 UUR

Meetdatum en tijd Gemeten geluidsniveaus in dB(A) op een

Hoogte van 1.5 meter ter plaatse van:

Norm 50 dB(A)* Woningen woningen Ingang dag-

Warandelaan 53 Bachiaan Verpleging

Ziekenhuis

1 9 juli 1998,

20.50 58.2

20.55 57.8

21.05 51.2

21.15 55.4

22.15 57.7

De hier gehanteerde normstelling was duidelijk te laag, 60 dB(A) lijkt acceptabel.

Tabel F EVENEMENT OMGEVING HAVENPLEIN, "HAPPY HARBOUR", DD. 4 JULI 1998 VAN 21.00

UUR TOT 01.00 UUR EN 5 JULI 1998 VAN 15.00 UUR TOT 23.00 UUR.

Meetdatum en tijd Gemeten geluidniveaus in dB(A) op een hoogte van 1.5 meter

ter plaatse van

Woningen Woningen Woningen

Kanaaldijk N.W. Kasteellaan Eizas

(norm 80 dB(A» (norm 80 dB(A» (norm 75 dB(A»

04-07; 22.05 69.2 72.4 61.1

22.25 76.4

05-07; 21.05 78.1

Tabel G RODEOWEDSTRIJD STADSHERBERG "DE KEI", d.d. 29 AUGUSTUS 1998 VAN 21.00

UUR TOT 01.00 UUR EN 30 AUGUSTUS 1998 VAN 13.00 UUR TOT 23.00 UUR.

Meetdatum en tijd Gemeten geluidniveaus in dB(A) op een hoogte van 1.5 meter

ter plaatse van

Woningen Woningen hoek Christina-

Kasteellaan 617 Kasteellaan 1 011 1 laan - Beatrixiaan

(norm 90 dB(A»* (norm 90 dB(A»*

28-08; 21.05 68.7

22.05 91.5 --

22.10 93.1

29-08; 22.35 -

Experimenteel is hier eenmalig een norm gehanteerd van 90 dB(A). Ook deze norm werd overschreden.

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 4

BIJLAGE 1 GELUIDMETINGEN BIJ EVENEMENTEN

Tabel H EVENEMENT OMGEVING STRANDBAD BERKENDONK, d.d. 18 JULI 1998 EN 19 JULI

1998.

Meetdatum en tijd Gemeten geluidsniveaus in dB(A) op een hoogte van 1.5 meter

ter plaatse van

Woning Woning Woning

Raktweg Heimondsingel Zeelandhof

(norm 60 dB(A» (norm 60 dB(A» (norm 60 dB(A»

18-07; 22.00 49 53 52

19-07; 15.00 53 48

Tabel J JAZZFESTIVAL 1998

Plaats Adres waar Norm Meting

podium do norm

geldt

datum waarde tijdstip datum waarde T-ijdsup datum Waarde tijdstip

1 1 80 21-08 79 22 '45 22-08 23-08

2 80 77 22.43

11 3 85 83 21.50 83 22.35 80 22.03

4 80 21 '55 22.38 78 22.05

5 - 9 22.00 22.45

111 6 80 77 22.13 79 21.40

7 75 63 21.45 6ar72 21.40t21,43 70 21.30

tv 8 90 87 22.35 82 21.55 92 21.55

9 90 94 22.38 90 21 .58 94 22.00

v 10 85

1 1 85 68 22.30 70 22.25

12 77 22.30

vi 1 3 75 7 22.20 1 72 22.05 74 21.50

4 - ---L56 59 211.45

5 60 2 .50

11

Normstelling plaatselijk hoger vanwege 'live-musid'die moeilijk begrensd kan worden.

Plaats podium Adres waar de non-n geldt

1 Podium 1, Markt, St Lambert/Hapetit 1 Markt 3a

2 Markt 19

11 Podium 2, Markt, Verberne/De Kegel 3 Markt 53

podium anders opgesteld. 4 Markt 38a

5 Op 1 0 m voor podium

111 Podium 3, Havenweg, nabij kantoor Obragas 6 Kanaaldijk NW 51

7 Eizas 101

lv Podium 4, Kasteellaan, De Kei 8 Kasteellaan 7

9 Kasteellaan 9

v Podium 5, Steenweg, kop, Parlement 10 Kasteellaan 7

1 1 Kanaaldijk NW 43

12 van 3 podia tezamen

vi Podium 6, Steenweg, Chieftain/Troubadour 1 3 Steenweg 30130a

14 Beatdxiaan/Chdstinalaan

1 5 Chdstinalaan 20

(GELUIDS)OVERLAST VAN EVENEMENTEN IN DE GEMEENTE HELMOND Versie 14-09-01

"iedere dag feest?" Pagina 5

BIJLAGE 2 AKOESTISCH HORECACONCENTRATIEGEBIED

CENTRUM HELMOND

Vastgesteld bij Raadsbesluit 1993 - nr. 138

BIJLAGE 3 STADSEVENEMENTEN HELMOND IN 2001

Datum Evenement Plaats Begin Eind Onthi Cat. Opm.

tijd tijd Vern*

21-1 Concert T. Driessensint. 15.30 Nvt -Nvt

27-1 Playback festival Dansschooi Gelijns Nvt Nvt

Kloosterstraat

28-1 Verhalen vertellen De verwisseling Nvt Nvt

Kanaal

18-2 Concert T. Driesseninst. 15.30 Nvt Nvt

24 t/m Carnaval Alg. 11 Geluidinst.

27-2 wm

25-2 Carnavalsoptocht Centrum 14.30 Idem idem

27-2 Kloonendag Centrum 14.00 Idem idem

04-3 1Koopzondag Centrum Nvt nvt

04-3 1 Clubkampioenschap Wielerbaan wm 11

25-3 1 Motorrijdersbeurs Geseldonk 10.00 17.00 Nvt Nvt

5 tam Voorjaarskermis Centrum APV 11 Onth per

9-4 1 Horecainr ?

14+ Museumweekeind Diverse plaatsen Nvt Nvt

15-4

22-4 Welkomstmarkt Eizaspassage, Speel- 13.00 17.00 APV 1~11

huis e.o.

30-4 Koninginnedag Centrum APV 1 -11

16 t/m Avondwandelvier APV 1 -11

19 - 5 Daagse

24 t/m Artimond Diverse locaties APV -11

27 - 5

27-5 1Koopzondag Centrum Nvt -Nvt

24-5 Binnenstadsronde Centrum APV 11

24-5 Brabantse Grote APV 11

Stedenfietstocht

Zond. Caratconcerten Warandepark APV 11

T/M 7

Boeremert Brouwhuis APV 11

Kastelendag Kasteel Nvt 1 Nvt

- Baanomnium Wielerbaan Wm 11

10 t/m Landjuweel Warandepark APV 11

17 -6

24-6 Straattheaterfest. Centrum APV 1 -11

24-6 Truckers day Kloosterstraat Stiph APV 11

24-6 Streetdance festival Speelhuisplein ikpv- iii

1-7 Wegwedstrijd Industrieterrein APV 11

3 t/m 6 Fietsvierdaagse APV l 1

-7 De Peel

6 t/m Zomerkermis Centrum APV 11

12 -7

16 t/m Int. Jeugdtour Bui- APV 111

21-7 teniust

Na Wielierronde Stip- APV 111

tour hout

Vrijd. Kasteeltuinconcert APV 11

T/m 8

10 t/m Jazz in catstown Centrum APV 11-111

12-8 Wm

8-9 Monumentendag Nvt Nvt

16-9 Koopzondag Nvt Nvt

-@4-9- Modeshow 't Aambeeld Stiph. Nvt Nvt

-é-1 O- Opening Boscoton-- APV 11

do

17-10 IKoopzondag 1 Centrum Nvt Nvt

BIJLAGE 3 STADSEVENEMENTEN HELMOND IN 2001

14-10 Afsluiting seizoen Wielerbaan Wm 1 1

6 t/m Circus APV 11

11-11

18-11 Intocht St. Nicolaas Centrum APV 11

18-11 Koopzondag Centrum Nvt Nvt

2-12 Koopzondag Centrum Nvt Nvt

22-12 Oliebollenrace Wielerbaan wm 11

23-12 Koopzondag Centrum Nvt Nvt

30-12 Koopzondag Centrum Nvt Nvt

Opmerkingen:

Aangegeven is of naar verwachting een vergunning op grond van de APV, dan wel een

ontheffing op basis van de Wm nodig is. De organisator dient hier nader inzicht te geven.

De aangegeven categorie is een inschatfing op basis van bij de Milieudienst bekende

gegevens. Bij de vergunnings- 1 ontheffingsaanvrage moet de organisator aangeven in welke

categorie (gewenste geluidsniveaus en eindtijden) het evenement valt.

Algemeen:

Individuele ontheffingen voor evenementen in (horeca)inrichtingen staan (nog) niet in dit schema op-

genomen.

MDREIHMD

16-03-2001

EVENEMENTENBELEID

Burgemeester en wethouders van Heimond maken bekend dat zij in hun vergadering van 23 oktober

2001 de concept-nota 'Iedere dag feest?' hebben vastgesteld.

Deze concept-nota, die zich richt op het beperken van de negatieve kanten van evenementen, is een

aanvulling op het Horecabeleidsplan 2000 - 201 0 van de gemeente Heimond.

De concept-nota geeft een algemeen kader waarbinnen evenementen kunnen worden

georganiseerd. Daarbij wordt ingegaan op de vóór- en nadelen van evenementen en het wettelijk

kader waarbinnen evenementen kunnen plaatsvinden.

De concept-nota ligt met ingang van 22 november 2001 gedurende vier weken ter inzage bij de

Milieudienst Regio Eindhoven, vestiging Heimond, Zuid Koninginnewal 2 te Heimond en in de

Stadswinkel, Frans Jozef van Thielpark 1 te Heimond.

Gedurende deze periode kan een ieder zijn of haar opmerkingen hierover schriftelijk kenbaar maken

bij ons college, Postbus 950, 5700 AZ Hetmond.

Burgemeester en wethouders van Heimond,

De burgemeester,

mr. W.J.B.M. van Eik.

De secretaris,

mr. A. de Kroon

Afschriften:

Weekblad Traverse editie 21 november 2001

Wethouder E.R.M. Hesen

MDRE/HMD

BD/BZ/BC

v

n",m.oontenbelei

"Burgemeester e@@wetho@áem"va'n"1[4e]mond maken bekend dat

oktober 2001 de congept-nota "ledere dag féest?' hebben

die ch richt op het beperken van de negatieve kaiiteri'v

op het Horecabeleidspián 2000 - 2010 van de gemeent

De concept-nota geeft een algemeen kader waarbinn

,ganiseerd. Daarbij wordt ingegaan op de vóór- en

lijk kader waarbinnen evenementen kunnen pi

van 22 november 2001 gedurende vier weke

vestiging Heimond, Zuid Koninginnewal

Thielpark 1 te Heimond. G

hierover schriftelijk kenbaar

Adressenlijst evenementenbeleid

1 Koninklijke Horeca Nederland, t.a.v. de heer M. Dekkers, De Bergen 5, 5706 RW Heimond;

2 Koninklijke Horeca Nederland, t.a.v. de heer P. v.d. Heuvel, Steenweg 21, 5707 CD

Heimond;

3 Koninklijke Horeca Nederland, t.a.v. de heer J. Bakens, Markt 10, 5701 RK Heimond;

4 Network Protection b.v., t.a.v. de heer H. Donkers, Vossenbeemd 90c, 5705 CL Heimond;

5 Koninklijke Horeca Nederland, t.a.v. de heer B. Hermans, Esdoornstraat 27, 6031 VK

Nederweert;

6 Politie Heimond West, t.a.v. de heer N. Meulendijks, Postbus 645, 5700 AP Heimond;

7 Politie Heimond Centrum, t.a.v. de heer J. Goos, Postbus 297, 5700 AG Heimond;

8 Politie Heimond Oost, t.a.v. afd. leiding, Postbus 6011, 5700 ES Heimond;

9 Stichting Stadswacht, t.a.v. de heer J. van Stiphout, Postbus 680, 5700 AR Heimond;

1 0 Stichting VVV/Stadspromotie, t.a.v. de heer P.P. van Meerwijk, Postbus 695, 5700 AR

Heimond;

1 1 het bestuur van de Stichting Jazz in Catstown, Beethoveni 45, 5707 BP Heimond;

1 2 het bestuur van het Oranjecomitée, t.a.v. de heer R. Peters, Bouvignehof 29, 5709 NT

Heimond;

1 3 Stichting Artimond, t.a.v. de heer W. Verbruggen, Janssenstraat 13, 5708 KK Heimond;

1 4 het bestuur van de Stichting beheer Caratpaviljoen, Postbus 695, 5700 AR Heimond.

Aan de Raad.

Onderwerp: Voorstel tot vaststelling van de notitie "iedere dag feest"

Inleiding

In Heimond worden jaarlijks een groot aantal evenementen georganiseerd. Deze

evenementen zijn belangrijk voor de stad omdat deze zorgen voor vermaak van

de inwoners, toeristen aantrekken, het imago van de stad bevorderen en de

saamhorigheid in buurten en wijken versterken. Deze evenementen kunnen

echter ook voor overlast zorgen voor omwonenden. Met name geluidhinder is

een groot en veel voorkomend probleem bij de organisatie van evenementen. In

1998 zijn door de MDRE de akoestische aspecten onderzocht van evenementen.

geluidsmetingen uit te voeren bij een aantal evenementen ten behoeve van de

ontwikkeling van een gemeentelijk geluidsbeleid bij evenementen. De neerslag

treft u aan in bijgaande notitie "iedere dag feest". De resultaten van het

onderzoek treft U aan in hoofdstuk 3 van de notitie. In hoofdstuk 4 wordt

ingegaan op de belangrijkste aandachtspunten bij evenementen en worden

voorstellen geformuleerd voor het regulieren van de akoestische aspecten.

Resultaten akoestisch onderzoek

Het onderzoek is in 1998 uitgevoerd tijdens de voorjaars- en zomerkermis en op

14 andere plaatsen. Uit de metingen is gebleken dat vooral gedurende de

zomerkermis een aantal attracties hoge geluidsniveaus produceren. Ook bij een

aantal andere in het onderzoek betrokken evenementen werden overschrijdingen

van de normwaarden geconstateerd. Voor verdere informatie verwijzen wij U

naar hoofdstuk 3 van de notitie. Uit de resultaten van de geluidsmetingen kunnen

geen wetenschappelijke conclusies worden getrokken. Wel is het in

algemeenheid zo dat de acceptatiegrens van omwonenden hoger komt te liggen

afhankelijk van het aantal malen dat een evenement plaats vindt. Een

zendniveau van 85 dB(A) is ter bescherming van omwonenden een acceptabele

grens. Organisatoren van evenementen ervaren 80 dB(A) als een minimaal te

hanteren geluidsniveau In de meeste gevallen is de gevelbelasting lager dan 80

dB(A).

Geluidsbeleid bij evenementen

In hoofdstuk 4 van de notitie zijn voorstellen geformuleerd voor het te volgen

geluidsbeleid. Daarbij zijn de randvoorwaarden gehanteerd zoals die zijn

opgenomen in het Horecabeleidsplan 2000 - 201 0. Deze voorstellen zijn

gebaseerd op de indeling in categorieën van de evenementen. Deze indeling is

als volgt:

Categorie 1 staat voor "onversterkte en versterkte muziek" met een

geluidsniveau van maximaal 75 dB(A). In de praktijk blijkt een dergelijk

geluidsniveau zelden te leiden tot klachten. Deze evenementen zijn overal

toelaatbaar mits ze om 24.00 uur zijn afgelopen. Te denken valt aan een

buurtbarbecue, onversterkte straatmuziek, een draaiorgel etc.

Categorie 2 staat voor evenementen met een zendniveau van 75 tot 85 dB(A)'

De gevelbelastingen bij de meest nabij gelegen woningen mogen de 80 dB(A) in

principe niet overschrijden. Voor deze evenementen geldt dat de opstelling van

de geluidsboxen en podia etc. in overleg geschiedt met de MDRE. De eindtijd

van het evenement is 24.00 uur behalve voor de vrijdag en de zaterdag. Dan

geldt als uiterste eindtijd 01.00 uur. De meeste activiteiten in het centrumgebied

(kermis, carnaval) maar ook clubfeesten op sportterreinen en activiteiten met

ontheffing van de geluidsvoorschriften bij Horeca - inrichtingen vallen onder deze

categorie.

Categorie 3 staat voor evenementen met een zendniveau boven de 85 dB(A).

Dit zijn meestal feesten met een (boven)stedelijk karakter zoals muziekfestivals,

popconcerten etc. Zowel voor de eindtijd als voor de maximale gevelbelastingen

bij de meest nabij gelegen woningen geldt dat deze per evenement worden

bepaald.

In onderstaande tabel wordt de bovenstaande normstelling samengevat

Categorie Geluidsniveau Tijdsduur tot Locatie Max.

-acy21~ing

1 < 75 dB(A) 24.00 uur Overal 80 dB(A)

2 < 85 dB(A) 24.00 uur 1 Overal, veelal in 80 dB(A)

01.00 uur stadscentrum.

Locatie en sterkte

geluidsbron i.o.m.

MDRE

3 > 85 dB(A) Per geval te Zoveel mogelijk Per geval te

bepalen verspreid. Locatie bepalen

en sterkte

geluidsbron i.o.m.

MDRE

Aandachtspunten

Een normstelling alleen is niet voldoende. Vanzelfsprekend dienen ook de

organisatoren van evenementen zelf de verantwoordelijkheid op zich te nemen

om de overlast van omwonenden zoveel mogelijk te beperken en optredende

geluidsniveau te (laten) controleren op het effect ter plaatse van de meest

nabijgelegen woningen. De eigen verantwoordelijkheid van de organisatoren

geldt ook voor het handhaven van de eindtijden van de evenementen en voor de

correcte naleving van de door gestelde voorwaarden en voorschriften. In relatie

daarmee zijn in hoofdstuk 4 op pagina 1 0 e.v. een aantal aandachtspunten

geformuleerd. Deze hebben betrekking op handhavingsmaatregelen bij

geconstateerde overtredingen, behandeling van klachten, evenementen -

registratie en te volgen procedures. Wij verwijzen U naar de betreffende

pagina's.

Inspraak

Conform de lnspraakverordening heeft de notitie vanaf 22 november 2001

gedurende 4 weken ter visie gelegen. Daarbij is aan belanghebbenden de

gelegenheid geboden om op de notitie te reageren. Er zijn geen reacties

ontvangen.

Kosten

Aan de uitvoering van het voorgestelde evenementenbeleid zijn kosten

verbonden. Deze kosten hebben betrekking op het uitvoeren van

geluidsmetingen door de MDRE en het verstrekken van adviezen. Deze kosten

bedragen E 5.700,-. Dit bedrag zal mee worden genomen in het nog door uw

Raad vast te stellen milieuwerkprogramma 2002.

Voorstel

2

Uw Reactie
Uw Reactie