- Bestuur
- Raadsvoorstellen RV 193 herindelingsontwerp Regio Eindhoven-Helmond
Raadsvoorstellen RV 193 herindelingsontwerp Regio Eindhoven-Helmond
Documentdatum | 04-09-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Raadsvoorstellen |
Samenvatting |
GEMEENTERAAD VAN HELMOND Bijlage: 193 Raadsvergadering dd.: 4 september 2001 B&W d.d.: 3 juli 2001 Dienstlafd.: BD. BJZ Onderwerp: herindelingsontwerp Regio Eindhoven - Heimond Aan de gemeenteraad, Inleiding: Op 14 mei jongstleden heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een voorstel gepresenteerd tot gemeentelijke herindeling van de regio Eindhoven-Heimond. Het voorstel behelst een aanzienlijke versterking van de centrumgemeenten Eindhoven en Heimond en streeft tevens naar evenwichtige verhoudingen tussen de centrumgemeenten en hun krachtige buurgemeenten, zo stelt de bewindsman in zijn inleiding. Het voorstel bevat: een samenvoeging van Eindhoven met Son en Breugel, Nuenen c.a. en Waaire inclusief enkele grenscorrecties bij Eersel, Oirschot, Best, Geldrop en Mierlo; een aantal grenscorrecties ten gunste van Heimond met Someren, Asten en Mierlo; Een samenvoeging van Geldrop en Mierlo. De minister stelt dat door dit herindelingsvoorstel de beide centrumsteden de noodzakelijke ruimte krijgen om hun rol in de regio beter te spelen. Het voorstel creëert meer keuzeruimte binnnen deze gemeenten voor afwegingen tussen concurrerende functies als woningbouw, bedrijvigheid en behoud en versterking van groei. Tegengestelde belangen kunnen binnen het bestuur van één gemeente de besluitvorming vereenvoudigen en bespoedigen. Daarnaast ontstaat in de visie van de minister een bestuurskrachtige buurgemeente, die in dit grootstedelijk gebied voor de toekomst voldoende potentie bezit. Ingevolge het bepaalde in de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi) is uw raad in de gelegenheid gesteld om op dit herindelingsontwerp te reageren. Deze reactie moet voor 15 september 2001 worden toegestuurd aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Ook burgers zijn in de gelegenheid hun opvattingen aan de minister kenbaar te maken. Na 15 september 2001 zullen de binnengekomen reacties gewogen worden waarna het reguliere wetgevingstraject zal worden ingezet. De beoogde ingangsdatum van de herindeling in de regio Eindhoven-Heimond is 1 januari 2004. Beknopte voorgeschiedenis- Het thans gepresenteerde herindelingsontwerp is hopelijk de laatste procesgang in een slepend debat over de herindeling in Zuidoost-Brabant dat jaren geleden begonnen is met de p icatie van rapport Schampers in 1991. Indertijd had het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant de adviescommissie Schampers in het leven geroepen om te adviseren over gebiedsgerichte vormen van gemeentelijke herindeling. Veel is er na die tijd gebeurd. Complicerende factor voor het Gemeenteraad van Helmond blz. 1 Bijlage: 193 stadsregionaat gebied in Zuidoost- Brabant was de toekenning van de Kaderwetstatus in 1994. Dit had tot gevolg, dat bij de grote herindelingsoperatie in Noord-Brabant per 1 januari 1997 alleen het landelijk deel van Zuidoost-Brabant betrokken was. Als uitvloeisel van de in 1995 door staatssecretaris Van de Vondervoort gepresenteerde nota Vernieuwing Bestuurlijke Organisatie is in 1996 door het college van Gedeputeerde Staten een voorstel gedaan voor een herindeling rond Eindhoven en Hetmond. In het toenmalig plan was onder meer opgenomen de vorming van een nieuwe gemeente Heimond bestaande uit de op te heffen gemeenten Heimond en Mierlo en een deel van Someren (Lungendonk). Nadat aanvankelijk het kabinet op 27 maart 1997 deze zienswijze onderschreef, gooide de enkele weken later aanvaarde motie in de Tweede Kamer over de stadsprovincie roet in het eten. De discussie over de mogelijke komst van een stadsorovincie eindigt met de vaststelling van het regeerakkoord voor het kabinet Kok-2 in 1998. Daarin is vastgelegd dat de herindeling in de stadsregio Eindhoven-Hetmond met kracht moet worden voortgezet. Daarmee waren Gedeputeerde Staten weer aan zet. Op 18 oktober 1999 presenteerde dit college een herindelingsplan waarvan onder ander de vorming van een Dommeidalgemeente, bestaande uit Geldrop, Mierlo en Nuenen c.a. deel uit maakte. lh uw vergadering van 1 1 januari 2000 heeft uw raad van de voorgestelde plannen duidelijk af@tand genomen (raadsbijlage 2000, nr.13). Herhaald is toen dat geopteerd wordt voor samenvoeging van Mierlo (exclusief Razobterrein) en Hetmond en het voegen van delen van de gemeenten Asten (Diesdonk) Someren( Lungendonk en Stipdonk) en een deel van de gemeente Nuenen (strook grond ten zuiden van de A-270) bij Heimond. Het voorstel van het college van Gedeputeerde Staten, dat naar aanleiding van de ontvangen reacties in het voorjaar van 2000 is opgesteld, heeft het niet gered. In de vergadering van Provinciale Staten van Noord-Brabant op 26 juni 2000 is het voorstel om een herindelingsplan vast te stellen voor de stadsregio Eindhoven-Heimond afgewezen met als argument dat de problematiek van beide centrumsteden wel opgelost zou kunnen worden door diverse vormen van samenwerking. Dat besluit is gelukkig voor de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatjes aanleiding geweest om zelf met een herindelingsontwerp te komen. Met de presentatie van het herindelingsontwerp op 14 mei jongstleden ziet het er nu eindelijk naar uit dat binnen afzienbare tijd besluiten genomen kunnen worden met betrekking tot de gemeentelijke indeling in de regio Eindhoven-Heimond. De noodzaak daartoe is dringend aanwezig. Analyse problematiek van centrumstad en regio: In het Herindelingsontwerp Regio Eindhoven- Heimond is in hoofdstuk 2 een goede analyse opgenomen van zowel de economische vitaliteit als de grootstedelijke problematiek van F=indhoven en Heimond. Die analyse vormt een belangrijke onderbouwing van de gepresenteerde voorstellen Eerder is door ons in januari 2001 in een knelpuntenanalyse richting minister al aangegeven dat de huidige bestuurlijke structuur niet is toegesneden op de oplossing van de (groot)stedelijke problematiek. Bij de beoordeling van het herindelingsontwerp is het richtinggevend beleidskader de Integrale Stadsvisie Heimond 201 0. Dit beleidsdocument, dat tot stand is gekomen onder meer in overleg met de buurgemeenten, bevat de visie van het gemeentebestuur op de gewenste ontwikkeling van onze stad in de periode tot 2010. Dit beleidskader is daarnaast bedoeld om het grotestedenbeleid waarover door de 25 GSB-steden in 1991 met het rijk een convenant is afgesloten, ook voor een langere tijdsperiode, op een integrale wijze lokaal te verankeren. In het kader van het herindelingsontwerp is vooral het ruimtelijk-fysiek perspectief van belang. Uw raad heeft toen uitgesproken dat de stedelijke ontwikkelingsrichting zuidwaarts gaat. Dat is nodig voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerrein- en woningbouwlocaties. Andere uitbreidingsmogelijkheden, noodzakelijk om Helmond als volwaardige tweede centrumstad in Zuidoost-Brabant te kunnen laten functioneren zijn er niet. Die trend is in 1991 al onderkend zoals blijkt uit het deze raadsbijlage gevoegd kaartje. Het gaat hierbij om een visie voor de lange termijn, ie verder reikt dan de tijdshorizon van de Integrale Stadsvisie Heimond 2010. Gemeenteraad van Helmond blz. 2 Bijlage: 193 De voorgestelde grenscorrecties bieden Heimond de mogelijkheid om de komende 25 jaar vooruit te kunnen zowel wat betreft, het beschikbaar zijn van nieuwe bedrijventerrein- en woningbouwlocaties alsmede voor wat betreft versterking van het draagvlak van de stad, waardoor mede het beheer van de eentrumvoorzieningen versterkt wordt. Ook in het op 26 juni 2001 door Gedeputeerde Staten vastgesteld ontwerp streekplan Noord-Brabant 2002, Brabant in Balans, wordt met de zuidelijke ontwikkeling van heimond rekening gehouden Effecten van de in het herindelingsontwerp genoemde voorstellen voor Heimond De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties maakt in het gepresenteerde herindelingsontwerp een eigen afweging en komt wat Heimond betreft tot de volgende bevindingen: 1 . Er komt geen fusie van Heimond en Mierlo omdat laatstgenoemde gemeente niet meer substantieel kan bijdragen aan de oplossing van de ruimtelijke problematiek van Heimond. Wel wordt een grenscorrectie tussen Heimond en Mierlo voorgesteld die het onze gemeente mogelijk moet maken te zijner tijd een verbindingsweg over eigen grondgebied aan te leggen tussen de N 266 langs de oude Zuid-Willemsvaart, Lungendonk en de wijk Brandevoort met een aansluiting op de A-270, de weg van Heimond naar Eindhoven. 2. Aan' Heimond wordt toegevoegd het grondgebied van de gemeente Someren ten noorden van de A-67 waardoor dit gebied gebruikt kan worden als kwalitatieve keuzeruimte voor de ontwikkeling van toekomstige woning- en werklocaties in een groene setting. Gesignaleerd wordt dat de planologische invulling en de besluitvorming voor dit gebied naar verwachting zekere enige jaren in beslag zal nemen. De wenselijkheid wordt onderkend dat Heimond als centrumgemeente van meet af aan hiervoor de verantwoordelijkheid kan nemen. 3. De toevoeging van een gedeelte van het grondgebied van de gemeente Asten ten noorden van de A-67 maakt uitbreiding van het bedrijventerrein Zuidoost-Brabant (BZOB) in zuidelijke richting mogelijk. Genoemde locatie is in het Regionaal Structuurplan voor de stadsregio Findhoven-Heimond daterend uit 1997 al eerder genoemd als de enige tocatie in de stadsregio die aansluit op een bestaande stedelijke ontwikkeling én geschikt is voor relatief zware grootschalige bedrijvigheid. In de notitie regionale bedrijventerreinenstructuurvisie uit 2000 van het SRE is duidelijk gesignaleerd dat er een tekort is aan bedrijventerreinen in Zuidoost-Brabant. In planologisch opzicht is het gebied Zuid-Willemszone (Diesdonk) door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant ook betiteld als bij voorkeur geselecteerde zoekruimte. 4. Om de ontwikkeling van het regionaal- en landschapspark Gulbergen geheel binnen de gemeente Eindhoven te laten plaatsvinden stelt de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een grenscorrectie met die gemeente voor, die betrekking heeft op het gehele gebied van de gemeente Mierlo ten noorden van het Eindhovens kanaal. Beoordeling voorstellen: De voorstellen zoals deze door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verwer zijn in het herindelingsontwerp, voldoen aan de criteria zoals neergelegd in het beleidskader gemeentelijke herindeling 1995 (Kamerstuknummer 21.427 nr. 1 1 1) en de beleidsnotitie gemeentelijke herindeling 1998 (Kamerstuknr. 26331, nr.1). Heel expliciet wijzen wij op het criterium dat gemeenten met een centrumfunctie in staat moeten worden gesteld die functie naar behoren uit te voeren, waartoe behoort het realiseren woningbouw, kantoor- of bedrijfslocaties op eigen grondgebied. Als de beoogde grenscorrecties met de gemeenten Asten en Someren doorgang vinden dan wordt aan dat criterium tegemoet gekomen voor de komende jaren. Hetmond kan zich als stad en centrumgemeente daardoor door blijven ontwikkelen ten behoeve van de eigen inwoners en de bevolking uit de omliggende gemeenten en invulling geven aan de stedelijke ontwikkelingsregeling in zuidelijke richting zoals weergegeven in de Stadsvisie 2010. (visueel is dat gemaakt op het bij deze raadsbijlage behorende kaartje). Daarmee is niet gezegd dat die ontwikkeltrajecten, woningbouw en bedrijfsterreinen, gemakkelijk en op korte termijn gerealiseerd zullen kunnen worden, maar zeker is dat Heimond van het begin af aan de regie duidelijk in handen heeft. De ervaring leert dat de doorlooptijden van dergelijke grote projecten geruime fijd vergen. Nu al is een tekort aan bedrijfsterrein manifest aan het worden. De ervaringen met de ontwikkeling van Brandevoort en het Gemeenteraad van Heimond blz. 3 Bijlage: 193 Bedrijventerrein Zuidoost-Brabant (BZOB) illustreren dat de ontwikkel- en voorbereidingstijd, voordat men met de bouw op een nieuwe locatie van start kan gaan, verschillende jaren vraagt. Met teleurstelling hebben wij kennisgenomen van de afwegingen die de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft gemaakt om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat niet Mierlo en Hetmond samengevoegd moeten worden, doch Mierlo en Geldrop. Als argumenten daarvoor worden aangevoerd dat Mierlo niet meer substantieel kan bijdragen aan de ruimtelijke problematiek van Helmond en dat er sprake is van een oriëntatie van Mierlo op Geldrop, welke laatste gemeente te maken heeft met een omvangrijke herstructurering van een verouderd woningbestand. Wij betreuren het dat de minister die argumenten zwaarder heeft laten wegen dan de noodzaak om de sociaal maatschappelijke en sociaal-economische onbalans te verkleinen en bij te dragen aan versterking van het draagvlak van (groot)stedelijke voorzieningen in Heimond. Het argument van de oriëntatie van Mierlo op Geldrop qua onderwijs en gezondheidszorg overtuigt niet. Hier kunnen andere argumenten tegenover gezet worden betrekking hebbend op bestuurlijke ori'e'ntatjes op verschillende terreinen, werkgelegenheidspendel, koopkrachtbesteding, migratiestromen en zelfs onderwijsoriëntatie (46% naar Heimond tegen 27% naar Geldrop). Ook het fysiek aan elkaar grenzen van Heimond en Mierlo is juist een argument voor samenvoeging van beide gemeenten. De argumenten wegend komen wij tot een andere conclusie dan de minister. Nu echter de vorming van de fusiegemeente Geldrop-Mierlo betekent, dat de in 1999 door het college van Gedeputeerde Staten bepleite Dommeidalgemeente er niet komt - er is immers voorzien in samenvoeging van Nuenen c.a. en Eindhoven -, zijn wij van oordeel dat geen onoverkomelijke barrières moeten worden opgeroepen tegen de beoogde fusie. Als de aangeduide delen van Someren en Asten bij Heimond gevoegd worden kan de ontwikkeltaak van de gemeente ook in de toekomst inhoud krijgen. Samenvoeging van Mierlo en Heimond had evenwel aan de vergrote gemeente een meerwaarde gegeven en voor alle inwoners duidelijke voordelen betekent als gevolg van de draagvlakvergroting casu quo het binnen bereik krijgen van een (groot)stedelijk voorzieningenpakket. Nu de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Geldrop en Mierlo te kennen hebben gegeven te willen opteren voor een vrijwillige fusie lijkt de beoogde samenvoeging van Mierlo en Heimond een afgesloten hoofdstuk. In onze ogen is dat een gemiste kans. Bij het in de vorige alinea weergegeven standpunt past een tweetal kanttekeningen. Allereerst heeft die betrekking op de grenscorrectie tussen Eindhoven en Mierlo ten noorden van het Eindhovens kanaal. Door uw raad is in reactie op het herindelingsplan van het college van Gedeputeerde Staten van 18 oktober 1999 bepleit om de westelijke grens van Mierlo aan te houden als de nieuwe gemeentegrens met Eindhoven. De minister draait het nu om. Om inhoudelijke redenen zijn wij van oordeel dat de exacte grensafbakening onderwerp van nader gesprek moet zijn omdat in de plannen van de minister onvoldoende rekening is gehouden met de pal aan de gemeentegrens gelegen VINEX-wijk Brandevoort. Contacten met het Eindhovens gemeentebestuur hebben geleerd dat daar de bereidheid bestaat om in de nabije toekomst in onderling overleg de exacte grensbepaling te bepalen en alsdan een bescheiden grenscorrectie te realiseren. Het tweede punt betreft de grenscorrectie die voorzien is in het noordoosten van de gemeente Mierlo. Dit gebied is nodig om in een later stadium de mogelijkheid open te houden om een zuidelijke ontsluitingsweg te creëren tussen de N-266, het te ontwikkelen woongebied Lungendonk en Mierlo-Hout/Brandevoort met een mogelijkheid van een aansluiting op de A-270. Ofschoon er op dit tijdstip nog geen uitgewerkte plannen zijn achten wij het toch van groot belang dat deze grenscorrecfie thans bij wet geregeld wordt. Wij dringen er bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties er op aan te benodigde grenscorrectie met de gemeente Someren thans bij wet te regelen. Door het gemeente stuur van Someren is voorgesteld dit pas op een later tijdstip te doen op basis van een gelijkluidend raadsbesluit van beide gemeenteraden. Wij achten dat niet verantwoord. Realisering van deze grenscorrectie is nu noodzakelijk vanwege de doorlooptijden bij de ontwikkeling van nieuwe locaties voor woningbouw en bedrijfshuisvesting. Het beheer over het gehele gebied maakt het moqelijk vanaf het begin af aan sturing te geven aan een geïntegreerde ontwikkeling in zuidelijke richting zoals voorgestaan in de Stadsvisie 2010. Nadat wij in het verleden uw raad al hebben gewezen op de mogelijkheid om het gebied Achterbroek te gaan ontwikkelen als bedr'ij'venlocatie, wordt die optie nu mogelijk door het voornemen van de minister om het gehele grondge ed van Someren ten noorden van de A-67 toe te delen aan Heimond. Het leggen van de gemeentegrens aan de zuidkant van de A- Gemeenteraad van Heimond blz. 4 Bijlage: 193 67 biedt de mogelijkheid om ter plekke de aansluiting OP de A-67 te verbeteren teneinde de bereikbaarheid vanuit het zuiden te optimaliseren, zulks mede ten behoeve van het aan de overzijde van de 7uid-Willemsvaart als bedrlivenlocatie te ontwikkelen gebied Zuid-Willemszone( Diesdonk), dat thans nog op Astens grondgebied gelegen is. Uiteraard geldt dat de ontwikkeling van bedrijvenlocaties en woningbouw zal geschieden binnen planologische kaders en rekening houden met de in het geding zijnde ecologische aspecten. Binnen Zuidoost-Brabant is een nijpend tekort aan bedrijventerreinen. Inhoudelijk is dat onderbouwd in de notitie Regionale Bed(ijventerreinenstructuurvisie 2000 van het SRE. Uitbreiding van het bedrijventerrein BZOB in zuidelijke richting op Astens grondgebied is een optie ie oo oor et provinciaal bestuur als reëel erkend wordt. Deze noodzaak is niet weggenomen door het in de laatste jaren op gang gekomen proces van herstructurering en intensivering van bestaande bedrijventerreinen. Het gaat om een bij voorkeur geselecteerde zoekruimte. Te verwachten valt dat het betreffende gebied (gebied Zuid-Willemszone ook wel genoemd Diesdonk) in et ontwerp streekplan dat dit jaar nog gepubliceerd wordt ook als zodanig is aangeduid. De ruimtebehoefte staat buiten kijf. Relevant is dat het betreffende gebied in de zeventiger jaren door het lntergewestelijk Overleg Zuid-Oost Brabant al in beeld is gebracht voor een te ontwikkelen grootschalig bedrijventerrein. De gemeente Asten was toentertijd als een van de partners bij de ontwikkeling betrokken, doch haakte te elfder ure af. Op dit tijdstip kunnen wij de financiële gevolgen van de voorgenomen grenscorrecties nog niet overzien. De Wet arhi biedt de mogelijkheid om tot verrekening tussen gemeenten over te gaan. De voorgenomen grehscorrecties leiden niet tot tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen in november 2003. Overigens geldt voor alle bij de grenscorrecties betrokken gebieden dat met de administratieve gemeentegrenswijzigingen sociale verbanden niet aangetast worden. Onzerziids zal aewerkt worden aan het tot stand brengen van een goede relatie met de bewoners in de bij de betreffende gebieden. Wij hebben er overigens het volste begrip voor dat de voorgestelde grenscorrecties reacties oproepen bij de betrokken gemeentebesturen en bij de bewoners van de bij de beoogde grenscorrecties betrokken gebieden. Macro geredeneerd bieden de beoogde grenscorrecties ook de bewoners en ondernemers uit de betrokken gemeenten de mogelijkheid om zelf voor een woning of een bedrijfsterrein in aanmerking te komen nabij hun huidige woonplek. Die mogelijkheden zou zij niet of in veel minder mate hebben indien de grenscorrecties niet doorgevoerd worden vanwege het restrictieve planologisch beleid van de provincie Noord-Brabant voor kleinere gemeenten. In zoverre bieden de voorgestelde grenscorrecfies ook duidelijke voordelen aan de inwoners van omliggende gemeenten. Afronding: Gezien de urgentie om op korte termijn de beschikking te krijgen over grondgebied buiten de gemeente waarop woon- en bedrijvenfuncties gerealiseerd kunnen worden en de inschatting dat het gepresenteerde voorstel het meest haalbare is, stellen wij uw raad voor conform bijgaand concept- besluit in te stemmen met het ontwerp herindelingsplan regio Eindhoven-Heimond d.d. 14 mei 2001. Het advies van de commissie algemene en bestuurlijke aangelegenheden zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en Wethouders van Heimond, De burgemeester, Mr. W.J.B.M. van Fik De secretaris, Mr. A.C.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Heimond blz. 5 Bijlage: 193 BESLUIT Bijlage: 193 Raadsvergadering d.d.: 4 september 2001 De raad van de gemeente Heimond@, gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 juli 2001. gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: Gezien de urgentie om op korte termijn de beschikking te krijgen over grondgebied, thans gelegen buiten de gemeente, waarop woon- en bedrijvenfuncties gerealiseerd kunnen wo en en e inschatting dat het gepresenteerde voorstel het meest haalbare is, in te stemmen met et ontwerp herindelingsplan regio Eindhoven-Heimond d@d. 14 mei 2001 van de Minister van Binnenlandse n en Koninkrijksrelaties. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 4 september 2001, bijlage 193. De raad voornoemd, De voorzitter, De secretaris, Gemeenteraad van Heimond blz. 1 Bijlage:193 |