• Bestuur
  • Commissiestukken nota zienswijzen ontwerp BP Braaksestraat

Commissiestukken nota zienswijzen ontwerp BP Braaksestraat

Documentdatum 26-09-2001
Bestuursorgaan Commissie Stedelijke Ontwikkeling
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

NOTA ZIENSWIJZEN ontwerpbestemmingsplan "Braaksestraat".

l). Dhr. L. Vereijken, Braaksestraat 5, 5709 JC, Heimond.

Inhoud zienswijze:

1. Teleurstelling wordt uitgesproken over het feit dat alleen tegemoet gekomen is aan een

verruiming van de situering van de nieuw te bouwen schuur en niet aan een vergroting van het

bebouwingsoppervlak van 750 m2 naar minimaal 1200 m2, hetgeen volgens indiener voor de

stalling van auto's nodig is. Het verzoek tot vergroting wordt opnieuw gedaan.

2. Het verzoek wordt ingediend om een woonhuis (nieuwbouw of verbouw van een bestaand

bijgebouw) te realiseren, voor een van de kinderen, nabij het bestaande woonhuis. Indien deze

mogelijkheid opgenomen wordt in het nieuwe bestemmingsplan is vergroting van het

bebouwingsoppervlak voor de schuur voor stalling van auto's van 750 m2 naar 1200 m2 niet

meer noodzakelijk.

Commentaar gemeente:

1 . In het huidige plangebied Braaksestraat zijn twee deelgebieden te onderscheiden, het

zuidelijke deel, wat dicht bebouwd is met wonen en bedrijvigheid en het noordelijke deel,

waar de woning van Dhr. Vereijken in is gelegen. Het noordelijke deel is een relatief open

gebied met een drietal woonboerderijen, een bedrijf en volkstuinen omgeven door een groene

zone. Door de openheid aan de noordzijde van het plangebied wordt een geleidelijke overgang

gerealiseerd naar de verdiept gelegen Wolfsputterbaan. Zowel de woonbebouwing als de

bedrijven bestaan hier uit één bouwlaag met een kap of een plat dak, aansluitend bij het

kleinschalige karakter van het voormalige gehucht Kruisschot. Dit kleinschalige karakter is

een grote kwaliteit van het gebied en dient behouden te worden. Daarom zal er met

(her)nieuwbouw aangesloten moeten worden bij de huidige schaal en grootte van de

bebouwing aan de noordzijde van het plangebied. Het op de plankaart vastgelegde oppervlak

is uit stedenbouwkundig oogpunt wat er maximaal toelaatbaar is, wil er nog sprake zijn van

evenwicht met de omliggende bebouwing. Bovendien is dit al bijna een verdubbeling van het

2

oppervlak van de bestaande schuur van 378 M . Er kan geen medewerking verleend worden

aan verdere vergroting van het gebouw.

2. Een karakterisering van het plangebied is gegeven onder punt 1. Essentieel zijn de openheid

en het groene karakter van het plangebied. Ook voor het perceel Braaksestraat 5 geldt dat deze

openheid gehandhaafd dient te worden. Het oprichten van nog een woning op dit perceel (met

waarschijnlijk ook weer bijgebouwen) is in strijd met deze visie. Verbouwing van het

aanwezige bijgebouw tot woning doet eveneens afbreuk aan de genoemde kleinschaligheid.

Met de gegeven uitbreidingsmogelijkheid voor de schuur zijn hier de uiterste grenzen bereikt.

Advies:

Geadviseerd wordt om het bestemmingsplan naar aanleiding van de zienswijze niet aan te passen.

14 augustus 2001 - 1 - 39 1 Zienswijzen nota,doc.doc

2). Van den Boomen Advocaten, later ARAG rechtsbijstand namens dhr. F. Hermans,

Bakelsedijk 262, 5703 JJ, Heimond.

Inhoud zienswijze:

1. Het perceel Bakelsedijk 264 wordt bestemd tot "seksinrichting en woondoeleinden". Het

legaliseren van een met overlast en irritatie gepaard gaande situatie, die bestaat vanaf 1974, is

onaanvaardbaar. Er is sprake van overlast, doordat slechts een halfsteensmuur het bordeel van

de woning van Dhr. Hermans scheidt, alsmede parkeeroverlast en overlast, bestaande uit

lawaai van bezoekers op straat. Het bordeel aan de Mierloseweg is vanwege overlast

verplaatst naar een locatie elders.

2. Bestemming van genoemd perceel tot "seksinrichting en woondoeleinden" is in strijd met het

gemeentelijke en provinciale prostitutiebeleid. Gelet op het publieksgerichte karakter van

prostitutiebedrijven en de externe uitstralingseffecten en nachtelijke activiteiten dienen deze

voorzieningen gesitueerd te worden bij bestaande stedelijke concentraties van

horecavoorzieningen of in centrumgebieden. In ieder geval dienen ze geweerd te worden in

een kernrandzone, een woonwijk of een bedrijventerrein.

3 . De exploitatie van Club Boszicht aan Bakelsedijk 264 is vanaf mei 2000 tot op heden

gestaakt. Blijkbaar is er geen sprake meer van een bestaande behoefte. Van een bestendigen

van de huidige situatie kan derhalve geen sprake zijn.

Commentaar gemeente:

1 . Het is juist dat het hier een reeds vele jaren aanwezig bordeel betreft. Door het verdwijnen

van het bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht is de gemeente verplicht om beleid te

ontwikkelen inzake prostitutie. Onderdeel daarvan is het planologisch regelen van

prostitutiebedrijven. Een algeheel verbod is juridisch niet mogelijk. Bestaande

prostitutiebedrijven dienen te worden gesaneerd of te worden gelegaliseerd. Dat laatste

gebeurt door een positieve bestemming in het bestemmingsplan. Het bestaande

prostitutiebedrijf aan de Bakelsedijk komt, gelet op de situering aan een doorgaande weg en

de gegroeide situatie, in aanmerking voor legalisering en een dienovereenkomstige

bestemming in het bestemmingsplan. De gemeente heeft op grond van de Verordening op de

Seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. alsmede andere verordeningen en

wettelijke regelingen de mogelijkheid om de bedrijfsvoering aan wettelijke normen te

onderwerpen, waardoor eventuele overlast zal worden teruggedrongen.

2. In het kader van het gevoerde wettelijk overleg is door de Provinciale Planologische

Commissie (PPC) met de bestemming "seksinrichting en woondoeleinden" voor het

onderhavige pand ingestemd. Het gemeentelijk beleid voor de vestiging van nieuwe

prostitutiebedrijven is nog niet volledig uitgekristalliseerd. Ten aanzien van bestaande

prostitutiebedrijven, waar dan ook gevestigd, geldt, zoals hierboven vermeld, dat het gaat om

een keuze tussen saneren of legaliseren, waarbij hier gekozen is voor legaliseren onder nader

te stellen voorwaarden.

3 . Het verleden heeft uitgewezen dat er in Helmond een lokale markt is voor tenminste twee

bordelen. Op het moment dat met de voorbereidingen van dit bestemmingsplan werd

begonnen was er op Bakelsedijk 264 een bordeel gevestigd. Ofschoon de exploitatie tijdelijk

is gestaakt, hebben sindsdien meerdere kandidaat-exploitanten zich tot de gemeente gewend

met betrekking tot de mogelijkheden ter plaatse en de voorwaarden waaronder exploitatie kan

worden voortgezet. Gezien de beoogde groei van Helmond in de komende jaren wordt

vastgehouden aan het beleid van twee vestigingsmogelijkheden voor een bordeel.

Advies:

Geadviseerd wordt de bestemming "seksinrichting en woondoeleinden" voor het pand Bakelsedijk

264 in het bestemmingsplan te handhaven.

14 augustus 2001 - 2 - 39 1 Zienswijzen nota,doc.doc

3). G.J.C.Cooien, Braaksestraat 2, 5709 JB Heimond.

Inhoud zienswijze:

1. In het gemeentelijk schrijven van 12 augustus 2000 betreffende het gemeentelijk

prostitutiebeleid staat onder beoogde situatie na wetswijziging dat straat- en raamprostitutie

verboden blijven.

2. Op de agenda van de commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden van 12 augustus

2000 staat versneld onder artikel 8 "Straatprostitutie" vermeld: Het is verboden door

handelingen, houding, woord, gebaar of op andere wijze te trachten als prostitué de aandacht

van passanten op zich te vestigen.

3. In het bestemmingsplan staat onder de voorschriften in artikel 1 nr.29 dat onder een

seksinrichting in ieder geval wordt verstaan een (raarn)prostitutiebedrijf, waaronder begrepen

een seksclub, bordeel, privéhuis, erotische massagesalon etc.

Het een en ander lijkt met elkaar in tegenspraak. De inspreken verzoekt om een schriftelijke

bevestiging dat raam- en straatprostitutie verboden blijven, en dat er geen coffeeshop gevestigd mag

worden.

Commentaar gemeente:

In artikel 6a, dat betrekking heeft op de bestemming "Seksinrichting en Woondoeleinden" is onder lid

1 doeleindenomschrijving een raamprostitutiebedrijf uitdrukkelijk uitgezonderd.

Straatprostitutie valt niet onder de definitie van "seksinrichting" zoals opgenomen in artikel 1 onder

nr.29 en is derhalve niet toegestaan.

Een coffeeshop betreft eveneens gebruik dat in strijd is met de hier gelegde, bestemmingen, vestiging

hiervan is derhalve uitgesloten.

Advies:

Er is geen aanleiding om het plan aan te passen.

14 augustus 2001 - 3 - 39 1 Zienswijzen nota,doc.doc

BESTEMMINGEN

WOONDOELEINDEN

SEKSINRICHTING WOONDOELEINDEN

BEORIJFSDOELEINOEN

VERKEERSDOELEINDEN

GROEN

NUTSVOORZIENINGEN

BOVENGRONDSE HOOGSPANNINGSLEIDING

(dubbelbestemming)

AANDUIDINGEN

KADASTRALE GEGEVENS

BESTAANDE BEBOUWING

PLANGRENS

BESTEMMINGSGRENS

BOUWGRENS

BIJBOUWVLAK

BESTEMMING

W SOORT

DAKVORM KAP

-MAX GOOTHOOGTE

BESTEMMING

SOORT

DAKVORMj[at of kap

MAX buu @huubli

MAX GOOTHOOGTE

@ MAX, BEBOUWNGSPERCENTAGE

t SITUERING BEDRIJFSWONING

HET GEHELE BESTEMMINGSPLAN LIGT BINNEN DE BESCHER~

MINGSZONE VAN HET "GRONDWATERBESCHERMINGSGEBIED"

HIERVOOR IS DE PROVINCIALE MILIEUVERORDENING VAN TOEPASSING

Vastgesteld door de Raad d.d.

Goedgekeurd door Gedeputeerde Staten d.d@

Gemeente Helrnond

DIENST STADSONTWIKKELING

Afdegng Ruimtelijke Ordening wijknr.

Bestenxn4p[m

BRAAKSESTRAAT

0 schort 1:1000

dd.13-06-20011L- : 11000 -~1 T&rn-: 000130

_,t 60 . 41

n 13. 1

planherzieffing

1. Aanleiding

De directe aanleiding voor deze planherziening zijn

de ingediende initiatieven van particulieren, welke

niet direct juridisch en ruimtelijk inpasbaar zijn

maar waaraan de gemeente Hehnond wel haar

medewerking wil verlenen. Daarnaast geldt voor

het gebied een groot aantal bestemmingsplannen

met veelal sterk verouderde regelingen. Een Lmo

bijkomende aanleiding is de noodzaak om

bestaande prostitutiebedrijven planologisch te

regelen.

Door het opstellen van een nieuw ruimtelijk kader

kan een gedegen planafweging worden gemaakt

met betrekking tot de voorziene initiatieven.

Tevens vormt de nieuwe regeling een basis voor

verder toekomstige ontwikkelingen.

2. Ligging en begrenzing.

Het plangebied ligt aan de oostzijde van Hehnond

en maakt deel uit van het voormalige dorp Kruis-

schot. Het gebied wordt momenteel omsloten door

het kanaal "omleiding Zuid Willemsvaart", de

Bakelsebossen en de wijk Dierdonk.

De noordelijke plangrens wordt gevonnd door de

Wolfsputterbaan, de oost-/zuidgrens door de

Bakelsedijk en deoestgrens door de Rijpelbaan.

3. Geldende bestenuningsplannen.

Op dit moment gelden voor het plangebied 5

bestemmingsplannen, die deel uitmaken van een 2

tal bestemmingsplangebieden.

De bestemmingsplangebieden zijn:

- onileiding Zuid Willemsvaart (39);

- Dierdonk (49).

-3-

De hierbinnen vallende bestemmingsplannen zijn:

bp "omleiding Zuid-Willemsvaart" (39)

door de raad vastgesteld d.d. 24-06-1975

door GS goedgekeurd d.d. 23-06-1976

deels aan goedkeuring onthouden

bp "herziening omleiding Zuid-Wfflemsvaart

(omgeving Braaksestraat)" (39b)

door de raad vastgesteld d.d. 02-09-1981

door GS goedgekeurd d.d. 16-02-1982

bp "herziening Omleiding Zuid-Wfflemsvaart

O~tangent - Bakelsedijk)" (39d)

door de raad vastgesteld d.d. 04-09-1984

door GS goedgekeurd d.d. 10-04-1985

bp "herziening omleiding Zuid-Willemsvaart

(Braaksestraat zuid)" (39e)

door de raad vastgesteld d.d. 10-12-1985

door GS goedgekeurd d.d. 06-06-1986

bp "verbindingsweg PW205-PW210 (Wolfs-

putter Baan)" (49b)

door de raad vastgesteld d.d. 17-02-1996

door GS goedgekeurd d.d. 24-05-1996

Daarnaast is in het verleden een planherziening

opgesteld voor de boerderij gelegen aan de

Kruisschot 2 met de bijbehorende erven (39f),

thans Braaksestraat 1 en 3, teneinde het vestigen

van een bedrijf mogelijk te maken. Deze

planherziening is echter nooit in procedure

gebracht.

39@-

lam.

39

39b

stedenbouwkundige structuur

1. Historische ontwikkeling.

Zoals reeds eerder omschreven maakt het gebied

deel uit van het voormalige dorp Kruisschot.

Kruisschot was een kleme kern met van oudsher

een overwegend agrarische functie. De kern was

gelegen aan de doorgaande weg van Bakel naar

Hehnond.

Door de uitbreidingen rond het centrum van

Hebnond en de omlegging van de Zuid-

WiUemsvaart is het dorp aan de rand van Hehnond

komen te liggen. In het bestemmingsplan

"omleiding Zuid-Wfflemsvaart" staat de

Braaksestraat dan ook beschreven als een locatie

waar bewoners en bedrijven die door de

kanaalwerkzaamheden moesten verdwijnen

opnieuw konden bouwen.

Bij het ontwikkelen van het uitbreidingsplan

Dierdonk is de functie van de Bakelsedijk als

verbindingsweg tussen Helmond en Bakel

vervallen. De Bakelsedijk vormt momenteel een

belangrijke verbindingsroute voor Dierdonk met

het centrum van Hehnond. Door de realisatie van

de Wolfsputterbaan aan de noorzijde van het plan-

gebied, als doorgaande route tussen Hehnond en

Bakel, is het plangebied ingesloten door

infrastructuur. De agrarische functie is door de

steeds meer ingesloten ligging geheel komen te

vervallen en heeft plaats gemaakt voor wonen en

kleinschalige bedrijvigheid.

2. Karakterisering plangebied.

Zoals hiervoor is omschreven is het plangebied in

de loop der tijd geheel omsloten door verschillende

infrastructuren, waardoor het doorgaande karakter

van de wegen Braaksestraat en Kruisschot geheel is

vervallen. Door deze ingrepen en gezien zowel de

woningen als de aanwezige bedrijven voornamelijk

naar de Braaksestraat zijn gericht heeft het

plangebied een introvert karakter.

-5-

In het huidige plangebied zijn twee deelgebieden te

onderscheiden. Het zuidelijk gedeelte van het

plangebied is een dicht bebouwd gebied waar

wonen met bedrijvigheid is gemengd. Het gedeelte

ten noord-oosten van het plangebied is een relatief

open gebied met een drietal woonboerderijen, een

bedrijf en moestuinen. Door de openheid aan de

noord-oostzijde van het plangebied is bier een

geleidelijke, groene overgang naar de (verdiepte)

Wolfsputterbaan ontstaan. Zowel de

woonbebouwing als de bedrijfsbebouwing bestaat

uit 1 bouwlaag afgedekt met een kap of plat dak,

aansluitend bij het kleinschalige karakter van het

voonnalige dorp Kruisschot.

Het gebied is voor autoverkeer alleen via de Braak-

sestraat op de Bakelsedijk ontsloten. Voor fiets-

verkeer is tevens een directe ontsluiting op de

Rijpelbaan aanwezig. Deze

ontsluitingsmogelijkheden versterken het introverte

karakter van het plangebied.

-6-

ke on~elliinen

1. Wonen.

De woningen die momenteel in het zuidelijke

gedeelte van het plangebied voorkomen hebben

hoofdzakelijk een directe woonbestemming. Een

woning is via een vigerend bestemmingsplan

bestemd als bedrijfswoning. Voor zoverre de

huidige woningen een oppervlak van minder dan

120 m@ hebben zal de diepte van het bouwvlak

worden vergroot naar 12 meter, om aanpassingen

ten behoeve van het realiseren van eventuele

slaapkamers en of badkamers op de begane grond

mogelijk te maken.

De woonboerderijen in het noorden zijn in de

oor

vigerende plannen hoofdzakelijk bestemd v- --

agrarische doeleinden. Dit is echter niet

overeenkomstig het huidige gebruik voor woning.

In deze planherziening zullen de woningen dan ook

worden bestemd tot woondoeleinden, waarbij het

bouwvlak wordt beperkt tot de huidige hoofd-

bebouwing. Het bijbouwvlak zal beperkt blijven tot

een deel van het gehele erf, om zo de bijgebouwen

zoveel mogelijk te concentreren en de openheid aan

de noordzijde te waarborgen.

In het bestemmingsplan voor de Wolfsputterbaan is

het mogelijk gemaakt om aan de noordzijde van de

Braaksestraat een extra woning op te richten. Deze

mogelijkheid zal in dit plan gecontinueerd worden.

Daarnaast is een verzoek ingediend om nog een

extra woning te kunnen realiseren, op een perceel

gelegen tussen de bestaande bebouwing en de

genoemde vigerende bouwmogelijkheid. Aangezien

hierdoor feitelijk sprake is van het opvullen van

een open plek in de noordelijke bebouwingsrand

van de Braaksestraat, die de open groene zone

langs de Wolfsputterbaan niet of nauwelijks

aantast, is realisering van de gevraagde woning

acceptabel.

In dit deel van het plangebied zullen 3 bestaande

woningen, hoofdzakelijk voormalige boerderijen,

als zodanig bestemd worden. Daarnaast zal, naast

de bestaande bouwtitels en woningen één nieuwe lijst met voorkomende bedrijven:

directe bouwtitel worden toegevoegd.

- stoffenhandel Smits & Smits

Woonsfeer, Braaksestraat l;

2. Werken. - Naaigarenfabriek Corna Garens,

Braaksestraat 6;

In het plangebied zijn verschillende bedrijven - Vereijken Old-timer verhuur,

gevestigd (zie kolom hiernaast) en wordt ook een Braaksestraat 10;

aan-huis-gebonden beroep uitgeoefend. Met - Fietsenhandel Kranenpoot,

uitzondering van het bedrijfspand aan de Braaksestraat 14.

Braaksestraat 1 zijn alle bedrijven in de vigerende

plannen positief bestemd. Voor het pand

Braaksestraat 1 is in het verleden wel een

planherziening opgestart, op basis waarvan via

anticipatie ex artikel 19 WRO het bedrijfspand tot

stand is gekomen. De desbetreffende

planherziening is destijds nooit in procedure

gebracht. In het nieuw op te stellen

bestemmingsplan zullen alle bedrijven positief

worden bestemd.

Binnen de vigerende bestemmingen is het, met

uitzondering van de fietsenhandel (Braaksestraat

14), niet mogelijk detailhandel uit te oefenen. Deze

situatie zal binnen het nieuw op te stellen

bestemmingsplan niet wijzigen.

Door de eigenaar van het perceel Braaksestraat 5 is

een verzoek in gediend om de schuur achter zijn

woning te verbouwen en te vergroten ten behoeve

van de stalling van huur-auto's. Deze staan

momenteel gestald op de Braaksestraat 10. Het

pand aan de Braaksestraat 10 zal in gebruik worden

genomen voor het opslaan van andere goederen.

Om met betrekking tot de exacte situering en

vormgeving van de bedrijfsbebouwing, aan de

Braaksestraat 5, een zekere vrijheid te behouden

zal een ruimer bouwvlak worden aangegeven

waarbinnen tot circa 750 n@ bebouwd mag worden.

Bij de situering van het bouwvlak is rekening

gehouden met de continuering van de groene zone

aan de noordzijde van het plangebied en een bebou-

wingsvrije zone van 10 meter aan de zijde van de

Rijpelbaan.

-8-

De hoogte van de bebouwing zal worden beperkt

,overeenkomstig de huidige bedrijfsbebouwing.

Door de eigenaar van het perceel Braaksestraat 1 is

een verzoek ingediend voor het uitbreiden van zijn

bedrijfshal. Voor dit gebied is eerder een

bestemmingsplan opgesteld "Herziening Omleiding

Zuid-Willemsvaart (Kruisschot 2)", maar deze is

nimmer vastgesteld. Eerder is eveneens een

verzoek gedaan voor grootschalige uitbreiding van

zijn bedrijfshal. Dit verzoek is door de gemeente

niet gehonoreerd, het standpunt van de gemeente (8

juli 1998) was dat een uitbreiding van bedrijven

buiten de aangegeven bedrijventerreinen ongewenst

is. Het thans ingediende verzoek betreft een

beperkte uitbreiding van de bestaande bedrijfshal.

In de eerder opgestelde planherziening was reeds in

een beperkte uitbreidingsmogelijkheid voorzien.

De nu gevraagde uitbreiding is weliswaar iets

groter, maar is noodzakelijk om ter plaatse op een

economisch verantwoorde wijze een stoffeerbedrijf

te kunnen blijven uitoefenen. De uitbreiding vindt

deels plaats in de open groene zone langs de

Wolfsputterbaan, maar zal niet verder de zone

insteken dan de bebouwingsmogelijkheden op de

aangrenzende percelen en is derhalve wel

acceptabel. Het bestaande gebouw krijgt dan ook

de mogelijkheid tot uitbreiding met een lengte van

20 m, over de volle breedte van het gebouw (12

M).

3. Bordeel.

In het pand Bakelsedijk 264 is jarenlang een pros-

titutiebedrijf gevestigd. Door het verdwijnen van

het bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht is

de gemeente verplicht per 1 oktober 2000 de

beschikking te hebben over een gemeentelijke

verordening met betrekking tot seksinrichtingen.

Een zodanige verordening is inmiddels vastgesteld.

Het voorgestane beleid dient ook planologisch te

worden geregeld. Het

-9-

prostitutiebedrijf aan de Bakelsedijk komt, gelet op

de situermg, m aanmerkmg voor handhavmg en

planologische inpassing middels een aangepaste

bestemming. Met het oog op een eventueel gebruik

als woning is op de betreffende locatie gekozen

voor een dubbele bestemming: seksinrichting en

woondoeleinden.

4. Parkeren.

De nieuw te bouwen woningen zullen op de

Braaksestraat middels een eigen inrit worden

ontsloten, waarbij geparkeerd kan worden op eigen

erf. In de directe omgeving is verder voldoende

ruimte aanwezig om te voldoen aan de

parkeemorm van 1,5 parkeerplaats per woning

zoals staat vernoemd in het regionale verkeers- en

vervoersplan (RVVP, 1996)

Voor wat betreft de ontsluiting van het te realiseren

bedrijfspand aan de Braaksestraat 5 zal de

ontsluiting vanuit Braaksestraat of Kruisschot over

het erf van de voorliggende woning moeten plaats-

vinden, om zo het introverte karakter van het

plangebied te behouden, ontsluiting via de

Rijpelbaan of Wolfsputterbaan is uitgesloten. Voor

wat betreft het parkeren zullen de benodigde voor-

zieningen op het eigen terrein moeten worden

gerealiseerd. Hierbij moet worden voldaan aan een

parkeemorm van 1,5 parkeerplaats per 100 m@

vloeroppervlak zoals staat vernoemd in het

regionale verkeers- en vervoersplan (RVVP, 1996)

5. Waterhuishouding en riolering.

De voorgenomen uitbreidingen zullen geen

problemen opleveren voor de waterhuishouding

omdat er slechts verhoudingsgewijs een geringe

toename van verharding en dakoppervlak mee

gemoeid is. De woningen en het bedrijfspand

kunnen worden aangesloten op de bestaande

riolering (gemengd stelsel) en nutsvoorzieningen

ter plaatse. Uitgangspunt hierbij is om regenwater

-10-

van wegen en/of daken, daar waar mogelijk, ter

plaatse te infiltreren en of op te vangen. Dit om

piekafvoeren uit het stedelijk gebied af te vlakken.

Aan de voorzijde van een van de nieuw te

realiseren woningen is een rioolgemaal met

bijbehorende voorzieningen aanwezig. Dit gemaal

kan niet worden verplaatst. In het kader van de

milieuzoneringen is voor rioolgemalen in deze

omvang geen beschenningszone van toepassing.

milieu-aspecten

1. Algemeen.

Milieubeleid wordt steeds meer geïncorporeerd in

andere beleidsvelden. Verbreding van milieubeleid

naar andere beleidsterreinen (externe integratie) is

een belangrijk uitgangspunt in het gemeentelijke

Milieubeleidsplan. Ook in de ruimtelijke

planvorming is structureel aandacht voor

milieudoelstellingen noodzakelijk. De

milieudoelstellingen worden daartoe integraal en

vanaf een zo vroeg mogelijk stadium in het

planvormingsproces meegewogen. Hierdoor zijn de

milieubelangen volwaardig afgewogen tegen andere

belangen die evenzeer claims kunnen leggen op de

schaars beschikbare ruimte. Een duurzame

ontwikkeling van de stad Hehnond is een

belangrijk beleidsuitgangspunt dat zijn

doorwerking heeft in meerdere beleidsterreinen.

Samen met de externe integratie van milieubeleid

leidt dat ertoe dat de milieuaspecten van dit plan

niet alleen in dit hoofdstuk aan de orde komen.

Naast enkele specifieke milieu onderwerpen wordt

daarom alleen ingegaan op de meest belangrijke

milieudoelstellingen.

2. Geluid.

Het bestenmüngs~ valt binnen de zones van

wegen. De belangrijkste daarvan zin de

Wolfsputterbaan, de Bakelsedi k en de Rijpelbaan.

Omdat het bestemmingsplan de realisering

mogelijk maakt van een of meerdere

geluidgevoelige bestemmingen, is een akoestisch

onderzoek vereist. De rapportage van dit

onderzoek is separaat bij het bestemmingsplan

gevoegd. Uit het onderzoek blijkt dat ten gevolge

van de Wolfsputterbaan, ter plaatse van de

geluidgevoelige bestemmingen, de

voorkeursgrenswaarde wordt overschreden.

Onderzocht is of door middel van aanvullende

maatregelen de overschrijdingen kunnen worden

verminderd of ongedaan gemaakt. Dat blijkt niet

-12-

mogelijk, zodat het college van Gedeputeerde

Staten van Noord-Brabant zal worden verzocht om

hogere waarden dan de voorkeursgrenswaarde toe

te laten. Als gevolg hiervan zullen aan (de gevels

van) de woningen extra eisen worden gesteld. Bij

de aanvraag van een bouwvergunning dient hiertoe

door de bouwer een nader akoestisch onderzoek te

worden overlegd.

3. Lucht.

Uit berekeningen in het kader van de

Verkeersmilieukaart van de gemeente Hehnond

blijkt dat bij ongewijzigd beleid in het jaar 2010

geen overschrijdingen te verwachten zijn van

concentraties koohnonoxide, stikstofdioxide, en

benzeen ten gevolge van het wegverkeer.

4. Bodem.

In dit gebied zijn geen bodemonderzoeken bekend.

Uit historisch onderzoek zijn geen ontwikkelingen

bekend die erop wijzen dat ter plaatse de bodem

verontreinigd zal zijn. Het plangebied kan worden

aangemerkt als een onverdachte locatie. De

zekerheid dat wordt voorkomen dat op

verontreinigde bodem zal worden gebouwd, wordt

verkregen in het kader van de

bouwvergunningsprocedure. Op grond van de

Woningwet c.q. de gemeentelijke

bouwverordening zal een onderzoeksrapport

worden verlangd inzake de gesteldheid van de

bodem. Aan de hand van de resultaten van het

daartoe te verrichten onderzoek kan worden

vastgesteld of (en zonodig) welke

saneringsmaatregelen nodig zijn alvorens tot

verlening van de bouwvergunning zal worden

overgegaan.

5. Bedrijven.

De bedrijfsactiviteiten in dit gebied zullen meestal

vallen onder algemene nülieuregelgeving

(AmvB's). Indien aan deze regelgeving wordt

voldaan is geen milieuoverlast te verwachten.

6. Duurzaamheid 1 energie.

In de gemeente Hehnond wordt gestreefd naar

duurzame (nieuw)bouw, waarbij het

energieverbruik zoveel mogelijk wordt

teruggedrongen. De gemeente heeft het convenant

"Duurzaam bouwen Regio Eindhoven"

ondertekend. In dit convenant is een basispakket

opgenomen van 26 (voor projecunatige bouw 34)

verplichte en 46 aanbevolen maatregelen (zie

bijlage 1 bij de toelichting). De te realiseren

woningbouw dient minimaal te voldoen aan de

eisen op grond van de Bouwverordening, alsmede

aan de verplichte- en minimaal aan 25

(projectbouw 28) van de aanbevolen maatregelen

van het convenant "Duurzaam bouwen". Hierop

zal in het kader van de afgifte van een

bouwvergunning worden getoetst. Bij het

realiseren van bedrijfsvestigingen wordt

geadviseerd deze maatregelen ook toe te passen,

voor zover deze niet op basis van de

milieuvergunning verplicht zijn gesteld.

7. NMeubescherming.

Het plangebied is gelegen in het grondwaterbe-

schermingsgebied (zie kaart bijlage 1 bij de voor-

schriften), waardoor de Provinciale

Milieuverordening van toepassing is. Ingevolge

deze verordening dienen, ter voorkoming van

grondwaterbedreigende activiteiten bepaalde

inrichtingen in het bestemmingsplan te worden

geweerd (de zg. zwarte lijstinrichtingen). In dit

bestemmingsplan worden die inrichtingen expliciet

uitgesloten. Daarnaast zullen vanwege de

aanwezige grondwater-beschermingszone eisen

worden gesteld aan terreininrichting, wegen,

afwatering e.d. Deze eisen zullen waar nodig

worden vastgelegd in de benodigde

milieuvergunningen.

-14-

de uitvoerbaarheid

1. De economische uitvoerbaarheid.

Zowel de bedrijfsdoeleinden als de

woonbestemmingen zijn particulier eigendom. De

door de gemeente te maken kosten zullen op basis

van exploitatie-overeenkomst verhaald worden.

2. De maatschappelijke uitvoerhaarheid.

Voor wat betreft de maatschappelijke

uitvoerbaarheid zal in het kader van artikel 6a

WRO door de gemeente inspraakgelegenheid

worden geboden.

-15-

Uw Reactie
Uw Reactie