- Bestuur
- Commissiestukken nota zienswijzen ontwerp BP Braaksestraat
Commissiestukken nota zienswijzen ontwerp BP Braaksestraat
Documentdatum | 26-09-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijke Ontwikkeling |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
NOTA ZIENSWIJZEN ontwerpbestemmingsplan "Braaksestraat". l). Dhr. L. Vereijken, Braaksestraat 5, 5709 JC, Heimond. Inhoud zienswijze: 1. Teleurstelling wordt uitgesproken over het feit dat alleen tegemoet gekomen is aan een verruiming van de situering van de nieuw te bouwen schuur en niet aan een vergroting van het bebouwingsoppervlak van 750 m2 naar minimaal 1200 m2, hetgeen volgens indiener voor de stalling van auto's nodig is. Het verzoek tot vergroting wordt opnieuw gedaan. 2. Het verzoek wordt ingediend om een woonhuis (nieuwbouw of verbouw van een bestaand bijgebouw) te realiseren, voor een van de kinderen, nabij het bestaande woonhuis. Indien deze mogelijkheid opgenomen wordt in het nieuwe bestemmingsplan is vergroting van het bebouwingsoppervlak voor de schuur voor stalling van auto's van 750 m2 naar 1200 m2 niet meer noodzakelijk. Commentaar gemeente: 1 . In het huidige plangebied Braaksestraat zijn twee deelgebieden te onderscheiden, het zuidelijke deel, wat dicht bebouwd is met wonen en bedrijvigheid en het noordelijke deel, waar de woning van Dhr. Vereijken in is gelegen. Het noordelijke deel is een relatief open gebied met een drietal woonboerderijen, een bedrijf en volkstuinen omgeven door een groene zone. Door de openheid aan de noordzijde van het plangebied wordt een geleidelijke overgang gerealiseerd naar de verdiept gelegen Wolfsputterbaan. Zowel de woonbebouwing als de bedrijven bestaan hier uit één bouwlaag met een kap of een plat dak, aansluitend bij het kleinschalige karakter van het voormalige gehucht Kruisschot. Dit kleinschalige karakter is een grote kwaliteit van het gebied en dient behouden te worden. Daarom zal er met (her)nieuwbouw aangesloten moeten worden bij de huidige schaal en grootte van de bebouwing aan de noordzijde van het plangebied. Het op de plankaart vastgelegde oppervlak is uit stedenbouwkundig oogpunt wat er maximaal toelaatbaar is, wil er nog sprake zijn van evenwicht met de omliggende bebouwing. Bovendien is dit al bijna een verdubbeling van het 2 oppervlak van de bestaande schuur van 378 M . Er kan geen medewerking verleend worden aan verdere vergroting van het gebouw. 2. Een karakterisering van het plangebied is gegeven onder punt 1. Essentieel zijn de openheid en het groene karakter van het plangebied. Ook voor het perceel Braaksestraat 5 geldt dat deze openheid gehandhaafd dient te worden. Het oprichten van nog een woning op dit perceel (met waarschijnlijk ook weer bijgebouwen) is in strijd met deze visie. Verbouwing van het aanwezige bijgebouw tot woning doet eveneens afbreuk aan de genoemde kleinschaligheid. Met de gegeven uitbreidingsmogelijkheid voor de schuur zijn hier de uiterste grenzen bereikt. Advies: Geadviseerd wordt om het bestemmingsplan naar aanleiding van de zienswijze niet aan te passen. 14 augustus 2001 - 1 - 39 1 Zienswijzen nota,doc.doc 2). Van den Boomen Advocaten, later ARAG rechtsbijstand namens dhr. F. Hermans, Bakelsedijk 262, 5703 JJ, Heimond. Inhoud zienswijze: 1. Het perceel Bakelsedijk 264 wordt bestemd tot "seksinrichting en woondoeleinden". Het legaliseren van een met overlast en irritatie gepaard gaande situatie, die bestaat vanaf 1974, is onaanvaardbaar. Er is sprake van overlast, doordat slechts een halfsteensmuur het bordeel van de woning van Dhr. Hermans scheidt, alsmede parkeeroverlast en overlast, bestaande uit lawaai van bezoekers op straat. Het bordeel aan de Mierloseweg is vanwege overlast verplaatst naar een locatie elders. 2. Bestemming van genoemd perceel tot "seksinrichting en woondoeleinden" is in strijd met het gemeentelijke en provinciale prostitutiebeleid. Gelet op het publieksgerichte karakter van prostitutiebedrijven en de externe uitstralingseffecten en nachtelijke activiteiten dienen deze voorzieningen gesitueerd te worden bij bestaande stedelijke concentraties van horecavoorzieningen of in centrumgebieden. In ieder geval dienen ze geweerd te worden in een kernrandzone, een woonwijk of een bedrijventerrein. 3 . De exploitatie van Club Boszicht aan Bakelsedijk 264 is vanaf mei 2000 tot op heden gestaakt. Blijkbaar is er geen sprake meer van een bestaande behoefte. Van een bestendigen van de huidige situatie kan derhalve geen sprake zijn. Commentaar gemeente: 1 . Het is juist dat het hier een reeds vele jaren aanwezig bordeel betreft. Door het verdwijnen van het bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht is de gemeente verplicht om beleid te ontwikkelen inzake prostitutie. Onderdeel daarvan is het planologisch regelen van prostitutiebedrijven. Een algeheel verbod is juridisch niet mogelijk. Bestaande prostitutiebedrijven dienen te worden gesaneerd of te worden gelegaliseerd. Dat laatste gebeurt door een positieve bestemming in het bestemmingsplan. Het bestaande prostitutiebedrijf aan de Bakelsedijk komt, gelet op de situering aan een doorgaande weg en de gegroeide situatie, in aanmerking voor legalisering en een dienovereenkomstige bestemming in het bestemmingsplan. De gemeente heeft op grond van de Verordening op de Seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. alsmede andere verordeningen en wettelijke regelingen de mogelijkheid om de bedrijfsvoering aan wettelijke normen te onderwerpen, waardoor eventuele overlast zal worden teruggedrongen. 2. In het kader van het gevoerde wettelijk overleg is door de Provinciale Planologische Commissie (PPC) met de bestemming "seksinrichting en woondoeleinden" voor het onderhavige pand ingestemd. Het gemeentelijk beleid voor de vestiging van nieuwe prostitutiebedrijven is nog niet volledig uitgekristalliseerd. Ten aanzien van bestaande prostitutiebedrijven, waar dan ook gevestigd, geldt, zoals hierboven vermeld, dat het gaat om een keuze tussen saneren of legaliseren, waarbij hier gekozen is voor legaliseren onder nader te stellen voorwaarden. 3 . Het verleden heeft uitgewezen dat er in Helmond een lokale markt is voor tenminste twee bordelen. Op het moment dat met de voorbereidingen van dit bestemmingsplan werd begonnen was er op Bakelsedijk 264 een bordeel gevestigd. Ofschoon de exploitatie tijdelijk is gestaakt, hebben sindsdien meerdere kandidaat-exploitanten zich tot de gemeente gewend met betrekking tot de mogelijkheden ter plaatse en de voorwaarden waaronder exploitatie kan worden voortgezet. Gezien de beoogde groei van Helmond in de komende jaren wordt vastgehouden aan het beleid van twee vestigingsmogelijkheden voor een bordeel. Advies: Geadviseerd wordt de bestemming "seksinrichting en woondoeleinden" voor het pand Bakelsedijk 264 in het bestemmingsplan te handhaven. 14 augustus 2001 - 2 - 39 1 Zienswijzen nota,doc.doc 3). G.J.C.Cooien, Braaksestraat 2, 5709 JB Heimond. Inhoud zienswijze: 1. In het gemeentelijk schrijven van 12 augustus 2000 betreffende het gemeentelijk prostitutiebeleid staat onder beoogde situatie na wetswijziging dat straat- en raamprostitutie verboden blijven. 2. Op de agenda van de commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden van 12 augustus 2000 staat versneld onder artikel 8 "Straatprostitutie" vermeld: Het is verboden door handelingen, houding, woord, gebaar of op andere wijze te trachten als prostitué de aandacht van passanten op zich te vestigen. 3. In het bestemmingsplan staat onder de voorschriften in artikel 1 nr.29 dat onder een seksinrichting in ieder geval wordt verstaan een (raarn)prostitutiebedrijf, waaronder begrepen een seksclub, bordeel, privéhuis, erotische massagesalon etc. Het een en ander lijkt met elkaar in tegenspraak. De inspreken verzoekt om een schriftelijke bevestiging dat raam- en straatprostitutie verboden blijven, en dat er geen coffeeshop gevestigd mag worden. Commentaar gemeente: In artikel 6a, dat betrekking heeft op de bestemming "Seksinrichting en Woondoeleinden" is onder lid 1 doeleindenomschrijving een raamprostitutiebedrijf uitdrukkelijk uitgezonderd. Straatprostitutie valt niet onder de definitie van "seksinrichting" zoals opgenomen in artikel 1 onder nr.29 en is derhalve niet toegestaan. Een coffeeshop betreft eveneens gebruik dat in strijd is met de hier gelegde, bestemmingen, vestiging hiervan is derhalve uitgesloten. Advies: Er is geen aanleiding om het plan aan te passen. 14 augustus 2001 - 3 - 39 1 Zienswijzen nota,doc.doc BESTEMMINGEN WOONDOELEINDEN SEKSINRICHTING WOONDOELEINDEN BEORIJFSDOELEINOEN VERKEERSDOELEINDEN GROEN NUTSVOORZIENINGEN BOVENGRONDSE HOOGSPANNINGSLEIDING (dubbelbestemming) AANDUIDINGEN KADASTRALE GEGEVENS BESTAANDE BEBOUWING PLANGRENS BESTEMMINGSGRENS BOUWGRENS BIJBOUWVLAK BESTEMMING W SOORT DAKVORM KAP -MAX GOOTHOOGTE BESTEMMING SOORT DAKVORMj[at of kap MAX buu @huubli MAX GOOTHOOGTE @ MAX, BEBOUWNGSPERCENTAGE t SITUERING BEDRIJFSWONING HET GEHELE BESTEMMINGSPLAN LIGT BINNEN DE BESCHER~ MINGSZONE VAN HET "GRONDWATERBESCHERMINGSGEBIED" HIERVOOR IS DE PROVINCIALE MILIEUVERORDENING VAN TOEPASSING Vastgesteld door de Raad d.d. Goedgekeurd door Gedeputeerde Staten d.d@ Gemeente Helrnond DIENST STADSONTWIKKELING Afdegng Ruimtelijke Ordening wijknr. Bestenxn4p[m BRAAKSESTRAAT 0 schort 1:1000 dd.13-06-20011L- : 11000 -~1 T&rn-: 000130 _,t 60 . 41 n 13. 1 planherzieffing 1. Aanleiding De directe aanleiding voor deze planherziening zijn de ingediende initiatieven van particulieren, welke niet direct juridisch en ruimtelijk inpasbaar zijn maar waaraan de gemeente Hehnond wel haar medewerking wil verlenen. Daarnaast geldt voor het gebied een groot aantal bestemmingsplannen met veelal sterk verouderde regelingen. Een Lmo bijkomende aanleiding is de noodzaak om bestaande prostitutiebedrijven planologisch te regelen. Door het opstellen van een nieuw ruimtelijk kader kan een gedegen planafweging worden gemaakt met betrekking tot de voorziene initiatieven. Tevens vormt de nieuwe regeling een basis voor verder toekomstige ontwikkelingen. 2. Ligging en begrenzing. Het plangebied ligt aan de oostzijde van Hehnond en maakt deel uit van het voormalige dorp Kruis- schot. Het gebied wordt momenteel omsloten door het kanaal "omleiding Zuid Willemsvaart", de Bakelsebossen en de wijk Dierdonk. De noordelijke plangrens wordt gevonnd door de Wolfsputterbaan, de oost-/zuidgrens door de Bakelsedijk en deoestgrens door de Rijpelbaan. 3. Geldende bestenuningsplannen. Op dit moment gelden voor het plangebied 5 bestemmingsplannen, die deel uitmaken van een 2 tal bestemmingsplangebieden. De bestemmingsplangebieden zijn: - onileiding Zuid Willemsvaart (39); - Dierdonk (49). -3- De hierbinnen vallende bestemmingsplannen zijn: bp "omleiding Zuid-Willemsvaart" (39) door de raad vastgesteld d.d. 24-06-1975 door GS goedgekeurd d.d. 23-06-1976 deels aan goedkeuring onthouden bp "herziening omleiding Zuid-Wfflemsvaart (omgeving Braaksestraat)" (39b) door de raad vastgesteld d.d. 02-09-1981 door GS goedgekeurd d.d. 16-02-1982 bp "herziening Omleiding Zuid-Wfflemsvaart O~tangent - Bakelsedijk)" (39d) door de raad vastgesteld d.d. 04-09-1984 door GS goedgekeurd d.d. 10-04-1985 bp "herziening omleiding Zuid-Willemsvaart (Braaksestraat zuid)" (39e) door de raad vastgesteld d.d. 10-12-1985 door GS goedgekeurd d.d. 06-06-1986 bp "verbindingsweg PW205-PW210 (Wolfs- putter Baan)" (49b) door de raad vastgesteld d.d. 17-02-1996 door GS goedgekeurd d.d. 24-05-1996 Daarnaast is in het verleden een planherziening opgesteld voor de boerderij gelegen aan de Kruisschot 2 met de bijbehorende erven (39f), thans Braaksestraat 1 en 3, teneinde het vestigen van een bedrijf mogelijk te maken. Deze planherziening is echter nooit in procedure gebracht. 39@- lam. 39 39b stedenbouwkundige structuur 1. Historische ontwikkeling. Zoals reeds eerder omschreven maakt het gebied deel uit van het voormalige dorp Kruisschot. Kruisschot was een kleme kern met van oudsher een overwegend agrarische functie. De kern was gelegen aan de doorgaande weg van Bakel naar Hehnond. Door de uitbreidingen rond het centrum van Hebnond en de omlegging van de Zuid- WiUemsvaart is het dorp aan de rand van Hehnond komen te liggen. In het bestemmingsplan "omleiding Zuid-Wfflemsvaart" staat de Braaksestraat dan ook beschreven als een locatie waar bewoners en bedrijven die door de kanaalwerkzaamheden moesten verdwijnen opnieuw konden bouwen. Bij het ontwikkelen van het uitbreidingsplan Dierdonk is de functie van de Bakelsedijk als verbindingsweg tussen Helmond en Bakel vervallen. De Bakelsedijk vormt momenteel een belangrijke verbindingsroute voor Dierdonk met het centrum van Hehnond. Door de realisatie van de Wolfsputterbaan aan de noorzijde van het plan- gebied, als doorgaande route tussen Hehnond en Bakel, is het plangebied ingesloten door infrastructuur. De agrarische functie is door de steeds meer ingesloten ligging geheel komen te vervallen en heeft plaats gemaakt voor wonen en kleinschalige bedrijvigheid. 2. Karakterisering plangebied. Zoals hiervoor is omschreven is het plangebied in de loop der tijd geheel omsloten door verschillende infrastructuren, waardoor het doorgaande karakter van de wegen Braaksestraat en Kruisschot geheel is vervallen. Door deze ingrepen en gezien zowel de woningen als de aanwezige bedrijven voornamelijk naar de Braaksestraat zijn gericht heeft het plangebied een introvert karakter. -5- In het huidige plangebied zijn twee deelgebieden te onderscheiden. Het zuidelijk gedeelte van het plangebied is een dicht bebouwd gebied waar wonen met bedrijvigheid is gemengd. Het gedeelte ten noord-oosten van het plangebied is een relatief open gebied met een drietal woonboerderijen, een bedrijf en moestuinen. Door de openheid aan de noord-oostzijde van het plangebied is bier een geleidelijke, groene overgang naar de (verdiepte) Wolfsputterbaan ontstaan. Zowel de woonbebouwing als de bedrijfsbebouwing bestaat uit 1 bouwlaag afgedekt met een kap of plat dak, aansluitend bij het kleinschalige karakter van het voonnalige dorp Kruisschot. Het gebied is voor autoverkeer alleen via de Braak- sestraat op de Bakelsedijk ontsloten. Voor fiets- verkeer is tevens een directe ontsluiting op de Rijpelbaan aanwezig. Deze ontsluitingsmogelijkheden versterken het introverte karakter van het plangebied. -6- ke on~elliinen 1. Wonen. De woningen die momenteel in het zuidelijke gedeelte van het plangebied voorkomen hebben hoofdzakelijk een directe woonbestemming. Een woning is via een vigerend bestemmingsplan bestemd als bedrijfswoning. Voor zoverre de huidige woningen een oppervlak van minder dan 120 m@ hebben zal de diepte van het bouwvlak worden vergroot naar 12 meter, om aanpassingen ten behoeve van het realiseren van eventuele slaapkamers en of badkamers op de begane grond mogelijk te maken. De woonboerderijen in het noorden zijn in de oor vigerende plannen hoofdzakelijk bestemd v- -- agrarische doeleinden. Dit is echter niet overeenkomstig het huidige gebruik voor woning. In deze planherziening zullen de woningen dan ook worden bestemd tot woondoeleinden, waarbij het bouwvlak wordt beperkt tot de huidige hoofd- bebouwing. Het bijbouwvlak zal beperkt blijven tot een deel van het gehele erf, om zo de bijgebouwen zoveel mogelijk te concentreren en de openheid aan de noordzijde te waarborgen. In het bestemmingsplan voor de Wolfsputterbaan is het mogelijk gemaakt om aan de noordzijde van de Braaksestraat een extra woning op te richten. Deze mogelijkheid zal in dit plan gecontinueerd worden. Daarnaast is een verzoek ingediend om nog een extra woning te kunnen realiseren, op een perceel gelegen tussen de bestaande bebouwing en de genoemde vigerende bouwmogelijkheid. Aangezien hierdoor feitelijk sprake is van het opvullen van een open plek in de noordelijke bebouwingsrand van de Braaksestraat, die de open groene zone langs de Wolfsputterbaan niet of nauwelijks aantast, is realisering van de gevraagde woning acceptabel. In dit deel van het plangebied zullen 3 bestaande woningen, hoofdzakelijk voormalige boerderijen, als zodanig bestemd worden. Daarnaast zal, naast de bestaande bouwtitels en woningen één nieuwe lijst met voorkomende bedrijven: directe bouwtitel worden toegevoegd. - stoffenhandel Smits & Smits Woonsfeer, Braaksestraat l; 2. Werken. - Naaigarenfabriek Corna Garens, Braaksestraat 6; In het plangebied zijn verschillende bedrijven - Vereijken Old-timer verhuur, gevestigd (zie kolom hiernaast) en wordt ook een Braaksestraat 10; aan-huis-gebonden beroep uitgeoefend. Met - Fietsenhandel Kranenpoot, uitzondering van het bedrijfspand aan de Braaksestraat 14. Braaksestraat 1 zijn alle bedrijven in de vigerende plannen positief bestemd. Voor het pand Braaksestraat 1 is in het verleden wel een planherziening opgestart, op basis waarvan via anticipatie ex artikel 19 WRO het bedrijfspand tot stand is gekomen. De desbetreffende planherziening is destijds nooit in procedure gebracht. In het nieuw op te stellen bestemmingsplan zullen alle bedrijven positief worden bestemd. Binnen de vigerende bestemmingen is het, met uitzondering van de fietsenhandel (Braaksestraat 14), niet mogelijk detailhandel uit te oefenen. Deze situatie zal binnen het nieuw op te stellen bestemmingsplan niet wijzigen. Door de eigenaar van het perceel Braaksestraat 5 is een verzoek in gediend om de schuur achter zijn woning te verbouwen en te vergroten ten behoeve van de stalling van huur-auto's. Deze staan momenteel gestald op de Braaksestraat 10. Het pand aan de Braaksestraat 10 zal in gebruik worden genomen voor het opslaan van andere goederen. Om met betrekking tot de exacte situering en vormgeving van de bedrijfsbebouwing, aan de Braaksestraat 5, een zekere vrijheid te behouden zal een ruimer bouwvlak worden aangegeven waarbinnen tot circa 750 n@ bebouwd mag worden. Bij de situering van het bouwvlak is rekening gehouden met de continuering van de groene zone aan de noordzijde van het plangebied en een bebou- wingsvrije zone van 10 meter aan de zijde van de Rijpelbaan. -8- De hoogte van de bebouwing zal worden beperkt ,overeenkomstig de huidige bedrijfsbebouwing. Door de eigenaar van het perceel Braaksestraat 1 is een verzoek ingediend voor het uitbreiden van zijn bedrijfshal. Voor dit gebied is eerder een bestemmingsplan opgesteld "Herziening Omleiding Zuid-Willemsvaart (Kruisschot 2)", maar deze is nimmer vastgesteld. Eerder is eveneens een verzoek gedaan voor grootschalige uitbreiding van zijn bedrijfshal. Dit verzoek is door de gemeente niet gehonoreerd, het standpunt van de gemeente (8 juli 1998) was dat een uitbreiding van bedrijven buiten de aangegeven bedrijventerreinen ongewenst is. Het thans ingediende verzoek betreft een beperkte uitbreiding van de bestaande bedrijfshal. In de eerder opgestelde planherziening was reeds in een beperkte uitbreidingsmogelijkheid voorzien. De nu gevraagde uitbreiding is weliswaar iets groter, maar is noodzakelijk om ter plaatse op een economisch verantwoorde wijze een stoffeerbedrijf te kunnen blijven uitoefenen. De uitbreiding vindt deels plaats in de open groene zone langs de Wolfsputterbaan, maar zal niet verder de zone insteken dan de bebouwingsmogelijkheden op de aangrenzende percelen en is derhalve wel acceptabel. Het bestaande gebouw krijgt dan ook de mogelijkheid tot uitbreiding met een lengte van 20 m, over de volle breedte van het gebouw (12 M). 3. Bordeel. In het pand Bakelsedijk 264 is jarenlang een pros- titutiebedrijf gevestigd. Door het verdwijnen van het bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht is de gemeente verplicht per 1 oktober 2000 de beschikking te hebben over een gemeentelijke verordening met betrekking tot seksinrichtingen. Een zodanige verordening is inmiddels vastgesteld. Het voorgestane beleid dient ook planologisch te worden geregeld. Het -9- prostitutiebedrijf aan de Bakelsedijk komt, gelet op de situermg, m aanmerkmg voor handhavmg en planologische inpassing middels een aangepaste bestemming. Met het oog op een eventueel gebruik als woning is op de betreffende locatie gekozen voor een dubbele bestemming: seksinrichting en woondoeleinden. 4. Parkeren. De nieuw te bouwen woningen zullen op de Braaksestraat middels een eigen inrit worden ontsloten, waarbij geparkeerd kan worden op eigen erf. In de directe omgeving is verder voldoende ruimte aanwezig om te voldoen aan de parkeemorm van 1,5 parkeerplaats per woning zoals staat vernoemd in het regionale verkeers- en vervoersplan (RVVP, 1996) Voor wat betreft de ontsluiting van het te realiseren bedrijfspand aan de Braaksestraat 5 zal de ontsluiting vanuit Braaksestraat of Kruisschot over het erf van de voorliggende woning moeten plaats- vinden, om zo het introverte karakter van het plangebied te behouden, ontsluiting via de Rijpelbaan of Wolfsputterbaan is uitgesloten. Voor wat betreft het parkeren zullen de benodigde voor- zieningen op het eigen terrein moeten worden gerealiseerd. Hierbij moet worden voldaan aan een parkeemorm van 1,5 parkeerplaats per 100 m@ vloeroppervlak zoals staat vernoemd in het regionale verkeers- en vervoersplan (RVVP, 1996) 5. Waterhuishouding en riolering. De voorgenomen uitbreidingen zullen geen problemen opleveren voor de waterhuishouding omdat er slechts verhoudingsgewijs een geringe toename van verharding en dakoppervlak mee gemoeid is. De woningen en het bedrijfspand kunnen worden aangesloten op de bestaande riolering (gemengd stelsel) en nutsvoorzieningen ter plaatse. Uitgangspunt hierbij is om regenwater -10- van wegen en/of daken, daar waar mogelijk, ter plaatse te infiltreren en of op te vangen. Dit om piekafvoeren uit het stedelijk gebied af te vlakken. Aan de voorzijde van een van de nieuw te realiseren woningen is een rioolgemaal met bijbehorende voorzieningen aanwezig. Dit gemaal kan niet worden verplaatst. In het kader van de milieuzoneringen is voor rioolgemalen in deze omvang geen beschenningszone van toepassing. milieu-aspecten 1. Algemeen. Milieubeleid wordt steeds meer geïncorporeerd in andere beleidsvelden. Verbreding van milieubeleid naar andere beleidsterreinen (externe integratie) is een belangrijk uitgangspunt in het gemeentelijke Milieubeleidsplan. Ook in de ruimtelijke planvorming is structureel aandacht voor milieudoelstellingen noodzakelijk. De milieudoelstellingen worden daartoe integraal en vanaf een zo vroeg mogelijk stadium in het planvormingsproces meegewogen. Hierdoor zijn de milieubelangen volwaardig afgewogen tegen andere belangen die evenzeer claims kunnen leggen op de schaars beschikbare ruimte. Een duurzame ontwikkeling van de stad Hehnond is een belangrijk beleidsuitgangspunt dat zijn doorwerking heeft in meerdere beleidsterreinen. Samen met de externe integratie van milieubeleid leidt dat ertoe dat de milieuaspecten van dit plan niet alleen in dit hoofdstuk aan de orde komen. Naast enkele specifieke milieu onderwerpen wordt daarom alleen ingegaan op de meest belangrijke milieudoelstellingen. 2. Geluid. Het bestenmüngs~ valt binnen de zones van wegen. De belangrijkste daarvan zin de Wolfsputterbaan, de Bakelsedi k en de Rijpelbaan. Omdat het bestemmingsplan de realisering mogelijk maakt van een of meerdere geluidgevoelige bestemmingen, is een akoestisch onderzoek vereist. De rapportage van dit onderzoek is separaat bij het bestemmingsplan gevoegd. Uit het onderzoek blijkt dat ten gevolge van de Wolfsputterbaan, ter plaatse van de geluidgevoelige bestemmingen, de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Onderzocht is of door middel van aanvullende maatregelen de overschrijdingen kunnen worden verminderd of ongedaan gemaakt. Dat blijkt niet -12- mogelijk, zodat het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant zal worden verzocht om hogere waarden dan de voorkeursgrenswaarde toe te laten. Als gevolg hiervan zullen aan (de gevels van) de woningen extra eisen worden gesteld. Bij de aanvraag van een bouwvergunning dient hiertoe door de bouwer een nader akoestisch onderzoek te worden overlegd. 3. Lucht. Uit berekeningen in het kader van de Verkeersmilieukaart van de gemeente Hehnond blijkt dat bij ongewijzigd beleid in het jaar 2010 geen overschrijdingen te verwachten zijn van concentraties koohnonoxide, stikstofdioxide, en benzeen ten gevolge van het wegverkeer. 4. Bodem. In dit gebied zijn geen bodemonderzoeken bekend. Uit historisch onderzoek zijn geen ontwikkelingen bekend die erop wijzen dat ter plaatse de bodem verontreinigd zal zijn. Het plangebied kan worden aangemerkt als een onverdachte locatie. De zekerheid dat wordt voorkomen dat op verontreinigde bodem zal worden gebouwd, wordt verkregen in het kader van de bouwvergunningsprocedure. Op grond van de Woningwet c.q. de gemeentelijke bouwverordening zal een onderzoeksrapport worden verlangd inzake de gesteldheid van de bodem. Aan de hand van de resultaten van het daartoe te verrichten onderzoek kan worden vastgesteld of (en zonodig) welke saneringsmaatregelen nodig zijn alvorens tot verlening van de bouwvergunning zal worden overgegaan. 5. Bedrijven. De bedrijfsactiviteiten in dit gebied zullen meestal vallen onder algemene nülieuregelgeving (AmvB's). Indien aan deze regelgeving wordt voldaan is geen milieuoverlast te verwachten. 6. Duurzaamheid 1 energie. In de gemeente Hehnond wordt gestreefd naar duurzame (nieuw)bouw, waarbij het energieverbruik zoveel mogelijk wordt teruggedrongen. De gemeente heeft het convenant "Duurzaam bouwen Regio Eindhoven" ondertekend. In dit convenant is een basispakket opgenomen van 26 (voor projecunatige bouw 34) verplichte en 46 aanbevolen maatregelen (zie bijlage 1 bij de toelichting). De te realiseren woningbouw dient minimaal te voldoen aan de eisen op grond van de Bouwverordening, alsmede aan de verplichte- en minimaal aan 25 (projectbouw 28) van de aanbevolen maatregelen van het convenant "Duurzaam bouwen". Hierop zal in het kader van de afgifte van een bouwvergunning worden getoetst. Bij het realiseren van bedrijfsvestigingen wordt geadviseerd deze maatregelen ook toe te passen, voor zover deze niet op basis van de milieuvergunning verplicht zijn gesteld. 7. NMeubescherming. Het plangebied is gelegen in het grondwaterbe- schermingsgebied (zie kaart bijlage 1 bij de voor- schriften), waardoor de Provinciale Milieuverordening van toepassing is. Ingevolge deze verordening dienen, ter voorkoming van grondwaterbedreigende activiteiten bepaalde inrichtingen in het bestemmingsplan te worden geweerd (de zg. zwarte lijstinrichtingen). In dit bestemmingsplan worden die inrichtingen expliciet uitgesloten. Daarnaast zullen vanwege de aanwezige grondwater-beschermingszone eisen worden gesteld aan terreininrichting, wegen, afwatering e.d. Deze eisen zullen waar nodig worden vastgelegd in de benodigde milieuvergunningen. -14- de uitvoerbaarheid 1. De economische uitvoerbaarheid. Zowel de bedrijfsdoeleinden als de woonbestemmingen zijn particulier eigendom. De door de gemeente te maken kosten zullen op basis van exploitatie-overeenkomst verhaald worden. 2. De maatschappelijke uitvoerhaarheid. Voor wat betreft de maatschappelijke uitvoerbaarheid zal in het kader van artikel 6a WRO door de gemeente inspraakgelegenheid worden geboden. -15- |