- Bestuur
- Commissiestukken Herziening gebruik rechtmatigheidsformulieren clienten
Commissiestukken Herziening gebruik rechtmatigheidsformulieren clienten
Documentdatum | 19-06-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Welzijn, Sociale Zaken en Culturele Centrumprojecten |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Herziening gebruik rechtmatigheidsformulleren door cliënten Soza. Hoofdstukken. 1. Aanleiding. 2 Opdracht Staf DAW 3 Samenstelling werkgroep 4 Uitwerking opdracht 5 Financiële consequenties 6 Goedkeuringen 7 lmplementatieplan 8 Beheersinformatie 9. Bijlagen. DAW, Heimond, 6 april 2001 Hoofdstuk 1. Aanleiding. De verwerking van de maandelijkse stroom van ongeveer 2600 rechtmatigheidsformulieren van de uitkeringsgerechtigden is redelijk arbeidsintensief. Gezocht is naar een oplossing om de hoeveelheid werk te reduceren en de piekbelasting van dit werk op te lossen. Een oplossing in eerste instantie om de formulieren te scannen en automatisch in het systeem op te nemen stond qua kosten niet in verhouding tot de baten. Verder nadenken hierover resulteerde in het idee om van de cliënten alleen een opgave te vragen als er werkelijk een mutatie plaatsvond. Dit betreft niet alleen informatie die direct betrekking heeft op de wijziging van de uitkering Ook NAW-gegevens kunnen wijzigingen en informatie dient ingediend te worden ten aanzien van de opgelegde verplichtingen te solliciteren. Uit onderzoek blijk dat uit de plus minus 2600 ingediende formulieren een kleine 600 mutaties ontstaan. Het aantal te verwerken formulieren neemt dan behoorlijk af. De piekbelasting wordt dan in grote mate gereduceerd en de kwaliteit van de verwerking neemt bij kleinere aantallen toe. Wel moeten maatregelen genomen worden dat de cliënt de van belang zijnde informatie toch tijdig en volledig verstrekt. Deze landelijk toch unieke aanpak is besproken met de accountant en de rijksconsulent. In eerste instantie hebben beiden positief op deze werkwijze gereageerd echter met de opmerking dat de in te voeren maatregelen en procedure door hen beoordeeld wordt alvorens de gemeente tot implementatie kan overgaan. Anderzijds betekent deze wijziging een behoorlijk administratief-technische ingreep. Het idee is door de Staf DAW goedgekeurd waarna vervolgens de opdracht werd gegeven om een werkgroep samen te stellen om het geheel verder uit te werken. Hoofdstuk 2. Opdracht STAF De Staf heeft de verdere uitwerking geaccordeerd. De opdracht werd als volgt samengevat: "Na te gaan op welke wijze de verzending aan en de verwerking van de rechtmatigheidsformulieren van alle cliënten kan omgezet worden in verzending en verwerking van inkomstenformulieren alleen dan wanneer er mutaties optreden bij de cliënten. Wijziging moet plaatsvinden binnen de huidige wettelijke kaders en moet plaatsvinden met instemming van de accountant en het rijksconsulentschap. Stel een werkgroep samen, waarin vertegenwoordiging is opgenomen van die functionarissen welke met de huidige uitvoering zijn belast of daarmede raakvlakken hebben. Als trekker van dit project werd benoemd het hoofd bedrijfsbureau van de dienst. Plan als ingangsdatum van de nieuwe werkwijze 1 januari 2001 Hoofdstuk 3. Samenstelling werkgroep. Het hoofd bedrijfsbureau heeft met instemming van de staf de volgende werkgroepleden benoemd. Kees de Groot. voorzitter. Les van den Bighelaar. Secretaris. Hans Benders. Vertegenwoordigend lid Soza. Jos Boudewijns. Vertegenwoordigend lid BB Jac Broere Vertegenwoordigend lid SR Gino Filippini Applicatiebeheerder. Peter Boselie ( ad Hoc) Juridische advisering. De werkgroep heeft de opdracht aanvaard en is einde 1999 gestart met de uitvoering van de opdracht. Onmiddellijk bij de start is geïnventariseerd welke acties nodig waren om de opdracht uit te werken. De uit te voeren werkzaamheden zijn zoveel mogelijk onder de leden verdeeld. Al snel bleek echter dat administratief-technisch diverse maatregelen te ontwikkelen waren om implementatie succesvol te laten verlopen. Hoofdstuk 4. Uitwerking opdracht. De inventarisatie leverde de volgende actiepunten op die verder uitgewerkt dienden te worden: 1 . Opheffen van de automatische blokkering in het Gisso-systeem na uitbetaling van de uitkering. Deze blokkering is nu nodig omdat de volgende uitkering aan de cliënt slechts kan worden verstrekt nadat het rechtmatigheidsformulier in Gisso is teruggemeld. 2. Verzending van een loonspecificatie alleen dan wanneer ten gevolge van een mutatie de verstekte uitkering wijzigt. Hiervoor is aanpassing in het Gisso-systeem noodzakelijk. 3. Verzenden van een wijzigingsformulier alleen dan wanneer er in het systeem een mutatie is verwerkt. Dit betekent dat de cliënt geen formulier krijgt toegezonden indien er geen wijziging is ingediend. 4. Verzenden van loonspecificatie en mutatieformulier via de drukkerij. Door geautoma- tiseerde aanievering kan dit sneller en efficiënter. 5. Ontwikkeling van een eigen rechtmatigheidsformulier geënt op de nieuwe werkwijze. Het huidige formulier van Vuga voldoet dan niet meer. 6. Het opnemen van de wijzigingsformulier in het dossier van de cliënt. Bij het uitvoeren van de heronderzoeken zijn alle doorgegeven mutaties nu direct bij de hand. Hiermee wordt de kwaliteit van het onderzoek verhoogd. 7. Ontwikkeling van een sollicitatieformulier. Aangezien in de huidige werkwijze de sollicitaties elke maand werden doorgegeven op het rechtmatigheidsformulier is dit in de nieuwe situatie niet meer mogelijk omdat mutaties niet elke maand bij de cliënt ontstaan. Derhalve dient de cliënt nu op een afzonderlijk formulier de sollicitaties te melden. 8. ccess-bestand ontwikkelen tbv opnemen volledigheid verzenden meidingsformulieren en om informatie op te slaan voortvloeiende uit heronderzoeken en cz en belastingkoppeling om vast te stellen of cliënten aan de opgelegde verplichtingen voldoen. 9. Ontwikkeling van de informatie van de nieuwe werkwijze aan de cliënt. 10. Ontwikkeling van de informatie van de nieuwe werkwijze aan de betreffende instellingen. 1 1. Ontwikkeling van de informatie van de nieuwe werkwijze aan alle betreffende medewerkers. 12. Ontwikkeling van een infomap voor alle cliënten waarin richtlijnen en instructies voor de cliënt zijn opgenomen en welke tevens kan dienen voor de gegevensverzameling voor de client. 13. Het opstellen van een nieuwe procedure "verwerken wijzigingsformulieren". 14. Uitbreiding en aanpassing van het inlichtingenformulier ten gevolge van de nieuwe werkwijze. 15. Uitbreiding en aanpassing van het heronderzoeksformulier ten gevolge van de nieuw werkwijze. 16. Wijzigingsformulier IOAW en IOAZ aanpassen. 17. Overleg met de drukkerij om op geautomatiseerde wijze rechtmatigheidsformulieren en mailers te kunnen verzenden. 18. Advisering van de nieuwe werkwijze door de accountant en de rijksconsulent 19. Goedkeuring Staf DAW, College en kennisgeving aan de commissie De voornoemd actiepunten zijn door de werkgroepleden verder uitgewerkt en opgenomen in het implementatieplan. Hoofdstuk 5. Financiële consequenties. Specificatie van de inverdieneffecten. Portikosten. Verzenden maiters vervalt. Huidige kosten 2600 x12 x f.0,68 f. 21.200 Verzenden van wijzigingsformulier en loonspecificatie bij nieuwe werkwijze. 2600 x 2 + 600 x 1 0 x f.0,68 -f 7.600 Verzenden lnformatiemap inclusief folders en Sollicitatieformulieren 1' jaar 2600 x f. 2,00 -f. 5.200 Verzenden mappen 2e jaar en sollicitatieformulieren Mappen 400 x f.2,00 f. 800,- Sollicitatieformulieren 1 000 x f. 0,68 f. 680 Lagere kosten 1 ejaar f. 8.400. Lagere kosten 2e jaar en volgende jaren f. 12.120 Kosten formulieren. Vervallende kosten van rechtmatigheidsformulieren Vuga 2600 stuks x 12 x f. 1, 1 0 f. 34.300 Kosten wijzigings- en sollicitatieformulieren 12.200 x f. 0, 1 0 -f 1.200 Kosten opbergmap 1 ejaar inclusief folders en sollicitatie- formulieren 3000 stuks a f. 4,25 ~ f. 12.750 2e en volgende jaren 400 st. f. 1.700,- - Lagere kosten 1 ejaar f. 20.350 Lagere kosten 2e en volgende jaar f 31.400 Personeelskosten. Meerkosten opbergen mutatie- en sollicitatieformulieren door registratuur. 12.200 formulieren in 2600 dossiers 300 uren a. f.45,- f. 13.500 Hiervoor 0,2 fte in te zetten. Meerkosten f. 13.500 Resumé. je jaar volgende jaren. Besparing portikosten f. 8.400 f. 12.120 Besparing kosten formulieren f 20.350 f 31.400 Hogere personeelstasten -f 13.500 -f. 13.500 ---- ---- Besparing f. 15.250 f. 30.020 De besparing in te zetten ter dekking van het verzorgen van het richtlijnenhandboek door Schulinck. Kosten vanaf 2001 ad f. 12.950,- tiv dit voordeel te brengen. De overige besparing in te zetten ter dekking van de indirecte kosten van de dienst omdat het budget voor deze kosten sterk onder druk staat. Hoofdstuk 6. Goedkeuringen. De wijziging heeft de volgende goedkeuringen nodig. Deze zijn in volgorde van verkrijging opgenomen. 1 .Advisering accountant. Op 28 maart 2000 is dit idee en de uitwerking daarvan besproken met de accountant. Op zijn voorstel zijn in de administratieve procedure nog kleine wijzigingen doorgevoerd. Het slotdocument is voorgelegd waarna de accountant middels zijn schrijven van 18 juli 2000 schriftelijk heeft geadviseerd om tot invoering over te gaan. 2. Advies Rijksconsulentschap. Deze heeft reeds medegedeeld geen bezwaren te hebben tegen de wijziging. Na het positieve advies van de accountant is in overleg met de rijksconsulent in november 2000 door deze aangegeven zeker invoering te geven aan de nieuwe procedure. 3. Instemming van deze nieuwe werkwijze is verkregen van het Openbaar Ministerie inzake voldoende bewijslast bij geconstateerde fraude. 4. Goedkeuring Staf DAW. Na de beide voorgaande goedkeuringen zal de Staf zich in 2e instantie dienen uit te spreken over de invoering van de nieuwe werkwijze. 5. Goedkeuring College. Via het Mt zal het document ter goedkeuring worden voorgelegd. 6. Kennisgeving commissie. Na de goedkeuring van het college het geheel voorleggen aan de betreffende commissie. Hoofdstuk 7. lmplementatieplan. De invoeringsdatum was oorspronkelijk gepland op 1 januari 2001. Echter ook op die datum zijn de nieuwe belastingmaatregelen van kracht geworden.,invoering van beide wijzigingen op eenzelfde datum zou te veel vergen van zowel de organisatie als wel van de cliënten Derhalve is als invoeringsdatum gekozen 1 september 2001. Na de goedkeuring van het college kan gestart worden met de implementatie van de nieuwe werkwijze. Ten behoeve van de implementatie zullen de volgende acties uitgevoerd dienen te worden. Tevens is aangegeven wie verantwoordelijk is voor de uitvoering. Maatregelen. Planning.afd. Opdracht drukkerij voor vervaardigen ontwikkelde wijzigingsformulieren Juni ....... /Spo ABWIIOAW-IOAZ. Opdracht drukkerij voor vervaardigen van de ontwikkelde Juni ...... /Spo sollicitatieformulieren. Opdracht drukkerij voor vervaardigen ontwikkelde informatie naar de Juni ..... /Spo cliënt en derden Opdracht drukkerij voor vervaardigen ontwikkelde infomap met inhoud Juni ..... /Spo Ten behoeve van de cliënten. Verzending van infomap met inhoud naar cliënten. Juni .... /Spo Voorlichting instellingen en derden over nieuwe werkwijze Juni .... IJZ Voorlichting intern over de nieuwe werkwijze. Juni /JZ Opheffen van de automatische blokkering na de laatste uitkering ..... Juni /BB Verzenden van de mailer alleen bij wijziging betaling cq. nieuwe cliënt Juni .... /BB Invoering accesbestand tbv registratie mutaties conform procedure Juni .... /BB-Spo Wekelijkse uitdraai NAW-gegevens conform procedure Maandelijks/BB Opdracht drukkerij voor vervaardigen ontwikkeld Juni... ./Spo heronderzoeksformulier Opdracht drukkerij voor verzending van mailers, wijzigingsformulieren Juli .... ISPO en sollicitatieformulieren. Opdracht registratuur voor opbergen van wijzigings- en Juli .... /Spo sollicitatieformulieren in cliëntendossier. Hoofdstuk 8. Beheersinformatie. Op dit moment worden uit de rechtmatigheidsformulieren maandelijks tussen de 550 en 600 mutaties per maand opgevoerd. Voorkomen moet worden dat cliënten de wijzigingen niet tijdig doorgeven. De cliënt wordt er in voldoende mate op gewezen om het wijzigingsformulier direct bij het plaatsvinden van een mutatie in te leveren. Anderzijds komt middels de gegevens van de CZ-koppeling, de uitgevoerde heronderzoeken en de belastingkoppeling de informatie naar voren over de tijdigheid van het indienen van de mutatie door de cliënt. Hiermede kan het effect gemeten worden van de tijdigheid van de opgaven. Gestart wordt met het opstellen van een statusformulier. Per cliënt worden gegevens verzameld welke bepalend zijn voor de huidige uitkeringen. Dit statusformulier dient door de cliënt ondertekend te worden. Dit formulier zal vervolgens 2 x per jaar verzonden worden, namelijk in januari en juni. Om discussies met de cliënt te voorkomen inzake tijdige indiening worden alle opgaven bij ontvangst van een datumstempel voorzien. Om de zorgvuldige werking van de nieuwe werkwijze te creëren zal er beheersinformatie gegenereerd worden op cliëntniveau om na te gaan of de cliënt aan zijn verplichtingen voldoet. Er zal via de acces-database maandelijks een bestand gegenereerd worden om vast te stellen welke cliënt niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Middels periodieke heronderzoeken en beëindigingonderzoeken dient vastgesteld te worden of de cliënt de gegevens tijdig heeft doorgegeven. Is dit niet het geval dan wordt dit zowel in de rapportages alsmede in het access-bestand opgenomen. Tevens dient de informatie van de CZ- en Belastingkoppeling gekoppeld te worden met de opgaven van de cliënt. Ook deze afwijkingen zijn in het access-bestand te vermelden. Cliënten welke niet in de bestandsvergelijking van de CZ zijn opgenomen dienen minimaal per kwartaal een statusformulier te ondertekenen. Afwijkingen van de ingediende opgaven worden eveneens in het access-bestand vastleggen. Vanuit het opgebouwde access-bestand zal maandelijks die informatie gegenereerd moeten worden om vast te kunnen stellen of de nieuwe procedure in overeenstemming is met de verwachtingen. Hiermee kan in eerste instantie bereikt worden dat de cliënt op zijn of haar gedrag wordt aangesproken en verder dient dit ter versterking van de nieuwe werkwijze. Na een jaar zal het totaal van de meting in beeld gebracht worden waarna een definitief besluit genomen kan worden over het al dan niet handhaven van de voorgestelde werkwijze. Hoofdstuk 9. Bijlagen. Ter invoering van de nieuwe werkwijze zijn de volgende bijlagen ontwikkeld c.q. aangepast. Bijlagen: - Brief aan bestaande cliënten, - Brief ten behoeve van nieuwe cliënten - Bewaarmap met informatie voor de cliënten waarin ook opgenomen: formulier vakantiemeiding, wijzigingsformulier, formulier overzicht sollicitatieactiviteiten. - Statusformulier. - Heronderzoeksformulier. Procedure nieuwe werkwijze. |