- Bestuur
- Commissiestukken vervolgnotitie facilitering raadsleden
Commissiestukken vervolgnotitie facilitering raadsleden
Documentdatum | 21-05-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
SA j Vervolgnotitie facilitering raadsleden Inleiding: Op 23 oktober jongstleden is in de raadscommissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden aan de orde geweest de notitie" Het raadswerk moet goed gefaciliteerd worden". Bij die gelegenheid is door de commissie uitgesproken dat bij de besteding van het eenmalig beschikbare budget van fl100.000, - voor verbetering van de condities waaronder raadsleden hun werk moeten doen vooral gekeken moet worden naar ICT-oplossingen en het verbeteren van de kinderopvang. Toegezegd is dat nadere voorstellen aan de commissie zullen worden voorgelegd. Parallel aan de lokale wens om de facilitering van het raadswerk te verbeteren speelde toentertijd de discussie over het belast zijn van de landelijke vastgestelde onkostenvergoedingen. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft bij brief van 19 december 2000 gemeld dat een aantal componenten onttrokken zal worden aan de kostenvergoeding, in casu de componenten fax/pc, cursussen en congressen. De vraag, die in deze notitie aan de orde komt is hoe belde insteken, lokaal en landelijk, met elkaar verenigd kunnen worden. Financiële randvoorwaarden: Door de gemeenteraad is in de begroting 2001 een bedrag opgenomen voor facilitering van raadsleden ter hoogte van fll 00.000, -. Het gaat om een eenmalige bedrag dat hiervoor gereserveerd is. Als gevolg van de bruteringsoperatie en de keuzes die door de raadsleden zijn gemaakt(fictief werknemerschap) vindt er voor raadsleden jaarlijks een storting plaats in het Gemeentefonds ter hoogte van 12 x fl84, - = fll 008, -. Aangezien 30 raadsleden hiervoor in de huidige raadsperiode in aanmerking komen gaat het om een bedrag groot fl30.240, - op jaarbasis. Ook voor de wethouders en de burgemeester zijn bedragen beschikbaar gekomen als gevolg van de bruteringsoperatie. Hierbij gaat het om 12 x fl169, - = fl2028, -. In totaal gaat het dus om fl10.140, -. Voor de burgemeester gaat het om 12 x fl144, - = fl1728, - De vraag is hoe met de verschillende bedragen omgegaan moet worden Nu in het licht van de komende dualisering van het gemeentelijk bestel het college een andere positie gaat innemen ten opzichte van de gemeenteraad ligt het niet voor de hand genoemde bedragen op één begrotingspost te boeken. Veeleer ligt het in de rede om de voor raadsleden bestemde middelen in een fonds te storten(fl 00.000, ~ incidenteel en fl30.240, - (afhankelijk van het aantal wethouders) structureel). De voor de burgemeester en de wethouders bestemde middelen, in totaal dus fll 1.868, -, kunnen op de post bestuurskosten college geboekt worden. De ratio daarvoor is dat de collegeleden geacht kunnen worden meer kosten te moeten maken in de sfeer van het volgen van congressen en cursussen. Discutabel is nog of een onderscheid gemaakt moet worden tussen de voor de burgemeester enerzijds en de wethouders anderzijds beschikbaar gestelde middelen. Momenteel gebeurt dat wat bestuurskosten betreft, niet. Duidelijk is dat uit de beschikbaar gekomen bedragen geen uitbetalingen in geld kunnen plaatsvinden, omdat deze dan fiscaal belast gaan worden. Terugbetaling van geld wegens deelname aan eerder PC-privéprojecten is derhalve niet aan de orde. Facilitering dient te geschieden in natura. Versie d.d. 20 april 2001 BD/BJZ/FC ICT-voorstellen Heden ten dage hebben zeer veel burgers de beschikking over ICT-apparatuur. Dat geldt ook voor raadsleden, die hetzij vanuit hun werksituatie, hetzij privé hetzij uit hoofde van deelname aan een eerder PC-privéproject de beschikking hebben over ICT-apparatuur. Probleem is dat het gaat om verschillende apparatuur met verschillende gebruiksmogelijkheden. In de afgelopen jaren is gebleken dat de ontwikkelingen zeer snel gaan. Zo is het momenteel al mogelijk de faxfunctie te laten vervullen door een faxkaart in de computer, waar door de aanschaf van een afzonderlijke fax overbodig is geworden. Het vorenstaande leidt tot de conclusie dat het gewenst is dat raadsleden de beschikking krijgen over apparatuur die onderling compatibel is en bruikbaar voor een mogelijke toekomstige aansluiting op het gemeentelijk netwerk. Feitelijk moet de apparatuur ook een meerwaarde hebben voor hen die thuis al een of soms zelfs al meer PC's in gebruik hebben. Dat heeft tot de conclusie geleid dat aanschaf van laptops de voorkeur verdient. Feitelijk biedt dat de mogelijkheid de apparatuur ook mee te nemen, onder meer naar fractievergaderingen in het bestuurscentrum Boscotondo. Op basis van de huidige marktsituatie wordt uitgegaan van een aanschafprijs van circa fl6000,- per stuk. Gezien het benodigde aantal is hiervoor een budget nodig van circa fl180.000,-. Uitgangspunt is dat de aan te schaffen laptops in bruikleen gegeven worden aan de raadsleden en dat de onderhouds-, reparatie-, en de verzekeringskosten voor rekening van de gemeente zijn. Uitgangspunt is dat de afschrijvingsduur minimaal 4 jaar is, zijnde een reguliere raadsperiode. Dekking voor de aanschaffingskosten kan gevonden worden uit het eenmalige faciliteringsbudget ad fll 00.000, - en de jaarlijkse bijdrage aan de bruteringsoperatie groot fl30.240, -. Geoordeeld wordt dat naar verwachting de geraamde dekking toereikend is. Uitgezonderd van de aanschaf van laptops zijn de burgemeester en de wethouders. Gezien de hen geboden faciliteiten op hun werkplek en de voorzieningen op eigen kosten waarover zij thuis beschikken biedt deelname aan het laptopprogramma voor hen geen meerwaarde. Hun eigen bijdrage aan de post bestuurskosten ad fll 1.868, - zal besteed worden in de sfeer van individuele deelname aan congressen en cursussen. Kinderopvang Tijdens de vergadering van de commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden is te kennen geven dat ook middelen gereserveerd moeten worden voor kinderopvang om het raadslidmaatschap ook aantrekkelijk te maken voor jonge ouders. Onderzocht is wat de mogelijkheden daartoe zijn. Rekening houdend met het feit dat raads- en commissievergaderingen vrijwel altijd in de avonduren plaatsvinden stuiten we daarbij op de moeilijkheid dat er voor de tijd tussen 18.00 en 24.00 uur geen reguliere kinderopvang in Helmond geboden wordt. Dat is overigens ook verklaarbaar gelet op gezinssituaties en de slaapgewoonten van kinderen. Dat wil overigens niet zeggen dat zich geen knelpunten kunnen voordoen. Denkbaar is dat raadsleden zelf regelingen treffen met een babysitter. Dat ontrekt zich evenwel aan onze waarnemingen. Om tegemoet te komen aan de wens van de commissie zou daarom een individuele vergoedingsregeling vastgesteld kunnen worden voor raadsleden met kinderen jongeren dan 12 jaar, die buiten hun samenlevingsverband een babysitter moeten inhuren. Om geen open eind regeling te krijgen kan de raad bij verordening vaststellen dat de vergoeding fl25, - per vergadering bedraagt met een maximum van fl500, - per raadslid per jaar. Aangezien genoemd bedrag waarschijnlijk fiscaal belast wordt, moet rekening Versie d.d. 20 april 2001 BD/BJZIFC 2 gehouden worden met een bedrag van circa fll 000,-. Uitgaande van een ramining van 1 0 raadsleden die een beroep doen op deze regeling gaat het om maximaal fl10.000,- op jaarbasis. Congressen en cursussen Onderdeel van de bruteringsoperatie is ook de post congressen en cursussen. Voor dit doel kan besteed worden het restant bedraagt dat resteert na aftrek van de kosten voor de laptops en de babysitvergoeding. Het gaat om een beperkt bedrag. Onzerzijds zijn wij er daarom voorstander van de betreffende cursussen, zo nodig `in company` te organiseren en aan te bieden aan alle leden van de gemeenteraad gezamenlijk. Het lijkt ons zinvol hierover periodiek afspraken te maken met de fractievoorzitters. Te voorzien valt dat de komende dualisering van het gemeentelijk bestel noopt tot het organiseren van bijeenkomsten gericht op kennisoverdracht en meningsvorming over de werking van het nieuwe dualistische systeem. Beslispunten Het gestelde in deze notitie vraagt om een bestuurlijke toetsing door de raadscommissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden zodat daarna uitwerking gegeven kan worden aan de verschillende punten en aansluitend afronding kan plaatsvinden door de gemeenteraad. In casu gaat het om: 1 . Creëring van een begrotingspost facilitering raadsleden bestaande uit fll 00.000, - incidenteel en fl30.240, -, structureel. 2. Boeking van structurele bijdrage voor de burgemeester en de wethouders ad fll 1.868, - op de post bestuurskosten van het college 3. In te stemmen met de aanschaf van laptops voor raadsleden(niet voor de burgemeester en wethouders) 4. In te stemmen met een individuele regeling voor kinderopvang door vaststelling van een babysitregeling ter hoogte van maximaal fl 500, -(netto) per raadslid, uitgaande van fl25, - per vergadering. 5. Slechts collectief aan de gemeenteraad ten laste van de begrotingspost facilitering raadsleden cursussen en congressen aan te bieden, zulks in overleg met de fractievoorzitters. Helmond, 20 april 2001 Burgemeester en wethouders van Helmond Versie d.d. 20 april 2001 BD/BJZ/FC 3 P.O.& 1. JAN 9001 Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties um ingekomen Ons kenmerk BW20001103039 Onderdeel Aan de gemeentebesturen GEMEENTE H Directoraat-generaal Openbaar Bestuur Cl.nr.: PO@T Datum: - Inlichtingen - 5 J A N 21.101 7@AC -32. Afdeling Kabinetszaken PAZ T (070) 426 Afd.IEurolg F (070) 426 9 Paraaf FEE- Uw kenmerk Onderwerp Blad 1 van 1 Rectificatie brief onkostenvergoedingen Aantal bijlagen 1 Bezoekadres Schedeldoekshaven 200 2511 EZ Den Haag Aan u is per abuis een onjuist exemplaar toegezonden van de brief inzake de onkostenvergoedingen bestuurders (dd. 19 december jl.). Hierbij zend ik u een Postadres Postbus 2001 1 correcte versie. 2500 EA Den Haag Hoogachtend, DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES, voor deze, Het pv. Hoofd van de Afdeling Bestuur en Wetgeving H.W. Westerveld Datum 19 december 2000 Ons kenmerk BW20001 Blad Belastingherziening 2001 2 van 5 In de Belastingherziening 2001 worden de wettelijke regels voor de aftrek van beroepskosten en de onbelaste vergoeding van beroepskosten gewijzigd. Bij de fiscale behandeling van vaste kostenvergoedingen wordt het onderscheid tussen de groep die in (fictieve) dienstbetrekking staat (werknemers) en zij die geen dienstbetrekking hebben (niet-werknemers) nog belangrijker. De mogelijkheid van aftrekbare kosten komt voor werknemers te vervallen. Niet@-werknemers behouden de mogelijkheid van aftrekbare kosten, maar komen niet in aanmerking voor een onbelaste vergoeding. Burgemeesters zijn in dienstbetrekking. Wethouders en raadsleden zijn niet in dienstbetrekking, maar kunnen zoals beschreven voor de loonbelasting opteren en worden in dat geval fiscaal als werknemer aangemerkt (fictief werknemerschap). Voor de heffing van inkomstenbelasting / premies volksverzekeringen wordt de beloning (bezoldiging of vergoeding voor de werkzaamheden) in aanmerking genomen hetzij als belastbaar loon (ingeval van werknemerschap), hetzij als belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden (ingeval van niet- werknemerschap). Dit onderscheid is van belang voor de genoemde mogelijkheden om onbelaste vergoedingen te ontvangen dan wel beroepskosten te kunnen aftrekken. Belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden is het gezamenlijk bedrag van het resultaat uit een of meer werkzaamheden die geen belastbare winst of belastbaar loon genereren. Onder deze categorie inkomsten valt hetgeen ambtsdragers genieten indien zij niet (fictief) als werknemer worden aangemerkt. Bij resultaat uit overige werkzaamheden zijn eventuele (vaste) vergoedingen integraal als inkomen belast. Beroepskosten kunnen echter, met inachtneming van een aantal wettelijke beperkingen en normeringen langs dezelfde regels als ondernemers, in mindering op het belastbare resultaat worden gebracht. Genieters van resultaat uit overige werkzaamheden hebben evenals ondernemers een wettelijke administratieverplichting. Samenvattend leidt het bovenstaande tot het volgende overzicht. Vaste kostenvergoedingen a. Wel onder de loonbelasting Voor personen die van rechtswege of door daarvoor te opteren fiscaal als werknemer worden aangemerkt en onder de loonbelasting vallen, geldt met betrekking tot hun vaste kostenvergoeding het volgende. Vaste vergoedingen behoren niet tot het loon voor zover deze naar aard en veronderstelde omvang van de kosten zijn gespecificeerd en daaraan voorts - op Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Datum 1 9 december 2000 Ons kenmerk BW20001 Blad De nieuwe systematiek gaat er vanuit dat een aantal kostencomponenten die 4 van 5 momenteel deel uitmaken van de vaste onkostenvergoeding in de gemeentelijk bedrijfsvoering worden ondergebracht en van daaruit beschikbaar gesteld en dat vervolgens het resterende deel van de onkostenvergoeding wordt gebruteerd. De kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen worden ondergebracht in de bedrijfsvoering. Dit betekent dat deze zaken in de toekomst geacht worden rechtstreeks door de gemeentelijke organisatie te worden verstrekt. Dit houdt bijvoorbeeld in dat facturen direct door de gemeente worden voldaan of dat genoemde voorzieningen in bruikleen worden gegeven. Voor die aangelegenheden waarvoor een (bruto) vergoeding worden verstrekt, is het niveau van de huidige vaste kostenvergoedingen als uitgangspunt genomen. Aan de hand van het SGBO-onderzoek is uitgerekend welk percentage van de totale kosten door deze kostensoorten worden bestreken. Dit betekent dat de gemiddelde uitkomsten van het SGBO-onderzoek niet hebben geleid tot bijstelling, nog in opwaartse nog in neerwaartse zin, van de kostenvergoedingen. Het percentage voor de kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen is in mindering gebracht op de huidige vaste kostenvergoeding. Het uiteindelijke bedrag van de nieuwe vaste kostenvergoeding is gebruteerd tegen het belastingtarief van 52% middels de volgende formule: 100/48 X de nieuwe ongebruteerde vergoeding. De brutering heeft geen betrekking hebben op de categorieën ambtsdragers die niet onder het loonbelastingregime vallen en hiervoor ook niet hebben geopteerd. Dit in verband met de aftrekmogelijkheden per 1-1-2001 van de werkelijk gemaakte kosten op het resultaat uit onderneming (zie boven). Deze ambtsdragers ontvangen de vergoeding zonder de brutering. Voor de uitwerking en de concrete bedragen verwijs ik naar de bijlage bij deze brief. De gemeenten ontvangen voor de kosten van de brutering compensatie via het Gemeentefonds. Zowel de VNG als de vertegenwoordiging van de burgemeesters kunnen, zij het met een kanttekening, instemmen met de lijn van de behandeling van de vaste kostenvergoedingen. De kanttekening betreft de componenten die zoals beschreven uit de vaste vergoeding worden gehaald en in verband daarmee de verlaging van de vergoedingen. Over deze kanttekening zal ik nog overleg voeren met de VNG en het GO burgemeesters. De nieuwe vergoedingsystematiek treedt per 1 januari 2001 in werking. De vereiste aanpassing van de respectievelijke rechtspositiebesluiten zal derhalve met terugwerkende kracht dienen te geschieden. Ik zal u daaromtrent nog nader "-f n "i, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Kostenvergoeding burgemeesters Burgemeesters Inwonersklasse Ambtstoelage Nieuwe Nieuwe per maand ambtstoelage ambtstoelage (huidig 2000) ongebruteerd gebruteerd (2001) (2001) Klasse 1 en 2 680 553 1.152 Klasse 3 en 4 715 581 1.211 Klasse 5 en 6 745 606 1.262 Klasse 7 t/m 1 1 770 626 1.304 SGBO-gemiddelden Burgemeesters (per maand) Fax. PC 87 14% Cursussen, congressen 48 i% Vakliteratuur 21 3% Excursies 9 1 % Bureaukosten, porti 19 3% Contributies, lidmaatschappen 66 10% Ontvangsten 126 20% Representatie 2031 32% Zakelijke giften 62 i o @/-. TOTAAL 6411 100% Toelichting De kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen worden ondergebracht in de bedrijfsvoering. Dit betekent dat deze zaken in de toekomst rechtstreeks door de gemeente worden verstrekt. Op grond van de SGBO-gemiddelden uit 1998 is uitgerekend welk percentage van de totale kosten door deze kostensoorten worden bestreken. Dit percentage is in mindering gebracht op de huidige vaste kostenvergoeding. Het bedrag is vervolgens verhoogd in verband met de consumentenprijsindex. Ingevolge artikel 16, tweede lid, van het Rechtspositiebesluit burgemeesters 1994, wordt de vergoeding verhoogd, indien consumentenprijsin.dex geldende voor de maand september is gestegen. Het prijsindexcijfer is gestegen van 109, 1 (1 999) naar 1 12,3 (2000), hetgeen een stijging inhoudt van 2,9%. Het uiteindelijke bedrag van de nieuwe vaste kostenvergoeding is gebruteerd tegen het belastingtarief van 52% middels de volgende formule: 100148 X de nieuwe ongebruteerde vergoeding. Kostenvergoeding raadsleden Raadsleden Inwonersklasse Vergoeding Nieuwe Nieuwe per maand vergoeding vergoeding (huidig 2000) ongebruteerd gebruteerd (2001) - 6000 95 72 150 6001-8000 99 76 158 8001-10000 109 83 173 10001-12000 119 90 188 12001-14000 133 101 210 14001-18000 151 115 240 18001-24000 175 134 278 24001-30000 204 155 323 30001-40000 242 184 383 40001-50000 294 224 466 50001-60000 313 238 496 60001-80000 336 256 533 80001-100000 355 271 564 100001-125000 379 288 601 125001-150000 398 303 631 150001-250000 417 317 661 250001-375000 4741 3611 751 1375001- 1 5681 4331 902 SGBO-gemiddelden (per Raadsleden maand) Representatie 48,5 17% Vakliteratuur 15 5% Contributies, 27,5 9% lidmaatschappen Telefoonkosten 31,5 11% Bureaukosten, porti -22,5 8% Zakelijke giften 7 2% Bijdrage aan fractiekosten 54,5 19% Ontvangsten 8,5 3%1 Cursussen, congressen 22 8% Fax. PC 51,5 18% Excursies 4,5 2% TOTAAL 2931 100% Toelichting De kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen worden ondergebracht in de bedrijfsvoering. Dit betekent dat deze zaken in de toekomst rechtstreeks door de gemeente worden verstrekt. Op grond van de SGBO-gemiddelden uit 1998 is uitgerekend welk percentage van de totale kosten door deze kostensoorten worden bestreken. Dit percentage is in mindering gebracht op de huidige vaste kostenvergoeding. Het bedrag is vervolgens verhoogd in verband met de consumentenprijsindex. Ingevolge artikel 2, derde lid, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, wordt de vergoeding verhoogd, indien consumentenprijsindex geldende voor de maand september is gestegen. Het prijsindexcijfer is gestegen van 109,1 (1 999) naar 1 1 2,3 (2000), hetgeen een stijging inhoudt van 2,9%. Vereniging van Nederlandse Gemeenten BRIEF AAN DE LEDEN t.a.v. burgemeester en wethouders nummer ons kenmerk datum Lbr.001181 MARZ/CvA/2000005423 15 december 2000 liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii G-Z@I@EE?"TE- nadere informatie bij front-office MARZ (tel. (070) 3738021) onderwerp kostenvergoedingen bestuurders (12) Samenvaffing Met ingang van 2001 komt er een nieuw systeem voor de onkostenvergoedingen van burgemeesters, wethouders en raadsleden. Een aantal kostencomponenten wordt uit de huidige vaste kostenvergoeding gehaald. Het gaat om de kostensoorten: fax, computer, cursussen en congressen. Die zaken kunnen voortaan rechtstreeks door de gemeente worden verstrekt. Daarnaast verandert de belastingtechniek.Voor bestuurders die onder de loonbelasting vallen, wordt de vergoeding die resteert, gebmteerd (dat wil zeggen verhoogd met de verschuldigde belasting) tegen een belastingtarief van 52%. De kosten van de brutering komen voor rekening van het Rijk. Omdat spoed geboden is, gaat de VNG akkoord met invoering van het nieuwe systeem op 1 januari 2001, met de kanttekening dat zij met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op een later tijdstip wil overleggen over de korting op de vaste onkostenvergoeding. De VNG stelt zich op het standpunt dat de regeling voor bewindslieden, waarbij de huidige vaste kostenvergoeding ongekort wordt gebruteerd, ook moet gaan gelden voor lokale bestuurders. Door de brutering gaan de bestuurders er netto met op achteruit, ondanks de belastingheffing over de vaste kostenvergoeding. Daarbij gaan wij er wel van uit dat de gemeente de kostencomponenten verstrekt waarmee de vaste onkostenvergoeding wordt verlaagd. De brutering geldt uitsluitend voor bestuurders die onder de loonbelasting vallen. Voor wethouders en raadsleden die daar niet voor kiezen, zijn de vaste vergoeding en de verstrekkingen in natura van fax, computer, cursussen en congressen belast. Bovendien moeten zij voortaan een administratie bijhouden, met een balans en een verlies- en winstrekening. Daar staat tegenover dat zij onder het nieuwe belastingsteisel (een deel) van de werkelijk gemaakte beroepskosten kunnen aftrekken. Bestuurders die onder het loonbelasting-regime vallen, hebben die mogelijkheid niet. Het niet- werknemerschap is financieel slechts aantrekkelijk voor bestuurders die (veel) meer aftrekbare kosten maken dan de huidige vaste kostenvergoeding. In deze ledenbrief gaan wij nader in op het nieuwe regime voor kosten-vergoedingen en op de afweging om wel of niet voor de loonbelasting te opteren. Aangezien deze ledenbrief ook van direct belang is voor de raadsleden, verzoeken wij u deze ook onder hun aandacht te brengen. Postbus 30435 Nassaulaan 12 Tel. (070)3738393 LV @ JG, 2500 GK Den Haag 2514 JS Den Haag Fax (070)3635682 2 - gebruteerd, ook moet gaan gelden voor lokale bestuurders. Door de brutering van de gekorte vergoeding gaan de betrokken bestuurders er in beginsel netto niet op achteruit, ondanks het feit dat voortaan belasting zal worden geheven over de vaste kostenvergoeding.. Daarbij gaan wij er wel van uit dat de gemeente de kostencomponenten die uit de vaste onkostenvergoeding worden gehaald, gaat verstrekken. Als de vergoeding bij een individuele bestuurder uiteindelijk voor de inkomstenbelasting belast is tegen een lager tarief dan 52%, dan heeft hij een voordeel. Overigens wijzen wij in dit verband op het volgende. De gemeente houdt over de gebruteerde onkostenvergoeding loonbelasting in. Het kan zijn dat het hierbij gevolgde marginale tarief lager is dan bij de eindheffing inkomstenbelasting voor de belastingplichtige wordt vastgesteld, omdat er sprake is van ander arbeidsinkomen naast het inkomen uit het raadslidmaatschap. Voor wethouders en raadsleden die niet kiezen voor een pseudo-dienstbetrekking, vormen de vaste vergoeding en de verstrekkingen in natura van fax, computer, cursussen en congressen belastbaar resultaat uit een werkzaamheid. Daar staat tegenover dat zij onder het nieuwe belastingstelsel (een deel) van de werkelijk gemaakte beroepskosten kunnen aftrekken. Voor bestuurders die voor een pseudo-dienstbetrekking kiezen, vervalt vanaf 2001 de mogelijkheid van kostenaftrek. Het regime voor de niet-werknemer is alleen aantrekkelijk voor bestuurders die (veel) meer aftrekbare kosten maken dan de huidige vaste kostenvergoeding. In deze ledenbrief gaan wij nader in op het nieuwe regime voor kostenvergoedingen en op de afweging om onder het nieuwe belastingstelsel wel of niet voor de loonbelasting te opteren. Belastingherziening 2001 Het zal u met ontgaan zijn dat volgend jaar het belastingstelsel ingrijpend wordt gewijzigd. De wijzigingen hebben ook gevolgen voor de fiscale positie van raadsleden en wethouders en (in beperkte mate) burgemeesters. . Wethouders en raadsleden zijn geen werknemers. Zij zijn gekozen, waardoor de gezagsverhouding ontbreekt en er geen sprake is van een dienstbetrekking. De gemeente en de wethouder/het raadslid kunnen ervoor kiezen hun arbeidsverhouding vrijwillig als een fictieve dienstbetrekking aan te merken. Dit wordt de 'dienstbetrekking op verzoek' genoemd. Men wordt dan een pseudo- werknemer en er wordt loonbelasting ingehouden. De mogelijkheden om voor het loonbelastingregime in aanmerking te komen zijn onder het nieuwe belastingstelsel verruimd. De wethouders en raadsleden kunnen er ongeacht de omvang van hun werkzaamheden voor kiezen. Er gelden niet langer voorwaarden voor de duur van de arbeidsverhouding. Bovendien vervalt de eis dat de fiscus bij voor bezwaar vatbare beschikking moet beslissen. Bestuurder en gemeente kunnen volstaan met een gezamenlijke melding voor de eerste loonbetaling aan de fiscus. In bijlage 1 is een model opgenomen voor die melding. Zoals eerder is aangegeven staat de keuze voor de dienstbetrekking op verzoek voor het politieke ambt los van de eventuele keuze bij de burgerlijke functie. LV C.G j 4 - Belastbaar resultaat uit een werkzaamheid Voor bestuurders die niet kiezen voor inhouding van loonbelasting zijn de vaste kostenvergoedingen en de verstrekk:ingen in natura van fax/pc, cursussen en congressen belastbaar. Zij krijgen geen compensatie voor de belastingheffing omdat zij hun zakelijke kosten kunnen aftrekken. Die kostenaftrek is echter beperkt. Verschillende kostenposten die zijn begrepen in de kostenvergoeding en verstrekldngen zijn slechts voor 90% aftrekbaar. Hierbij gaat het onder meer om representatiekosten, voedsel, drank, congressen en seminars. Een bestuurder dient er bovendien rekening mee te houden dat hij de verstreklang van bijvoorbeeld een pc in één keer tot de belastbare winst moet rekenen, terwijl hij de pc zal moeten activeren en vervolgens in een aantal jaren kan afschrijven ten laste van de winst. Voorts kunnen bestuurders die niet opteren voor loonbelasting niet gebruilanaken van fiscaal aantrekkelijke regelingen die openstaan voor werknemers zoals een spaarloonregeling. Het niet kiezen voor de loonbelasting zal dus waarschijnlijk slechts in een enkel geval financieel aantrekkelijk zijn, namelijk als een raadslid of wethouder zeer hoge aftrekbare kosten heeft die de gemeente bovendien niet vergoedt. In het schema in bijlage 3 hebben wij de verschillen voor wethouders en raadsleden tussen het loonbelastingreginie en belastbaar resultaat uit een werkzaamheid nog eens een rij1je gezet. Wat te doen? Voor bijna alle wethouders en raadsleden zal het financieel aantrekkelijk zijn om met ingang van 2001 te k:iezen voor een dienstbetrekking op verzoek. Men wordt dan pseudo-werknemer, de kostenvergoeding wordt gebruteerd, en er wordt loonbelasting ingehouden. Bestuurders die nu nog niet onder het loonbelastingregime vallen dienen voor de eerste loonbetaling gezamenlijk met de gemeente bij de fiscus te melden dat zij kiezen voor het loonbelastingregime. In bijlage 1 is een model opgenomen voor deze melding. VERENIGING VAN NEDERLANDSE GEMEENTEN @'j prof. dr. J.Th.J. van den Berg, voorzitter directieraad LVeG j Bijlage 2 bij VNG-brief NIARZICYA/2000005423 Voorstel kostenvergoedingen raadsleden Raadsleden Inwonersklasse Vergoeding Nieuwe Nieuwe per maand vergoeding vergoeding (huio!g) ongebruteerd - 6000 95 70 146 6001-8000 99 74 153, 8001-10000 109 81 168 10001-12000 119 88 183 12001-14000 133 98 205 14001-18000 151 112 233 18001-24000 175 130 270 24001-30000 204 151 314 30001-40000 242 179 372 40001-50000 294 217 453 50001-60000 313 231 482 60001-80000 336 249 518 80001-100000 355 263 548 100001-125000 379 280 584 125001-150000 398 294 613 150001-250000 417 308 642 250001-375000 474 351 730 9375001- 5681 421 876 SGBO-gemiddelden (per Raadsleden maand) Representatie 48,5 17% Vakliteratuur 1 5 5% Contributies, 27,5 9% lidmaatschappen Telefoonkosten 31,5 11% Bureaukosten, porti 22,5 R% Zakelijke giften 7 2% Bijdrage aan fractiekosten 54,5 1 g;/-. Ontvangsten 8,5 31/1o C Üt's, 2-2 Fä) &- R S 181% Excursies 4,5 2% ,TOTAAL 293 100%1 Toelichting De kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen worden ondergebracht in de bedrijfsvoering. Dit betekent dat deze zaken in de toekomst rechtstreeks door de organisatie worden verstrekt. Op grond van de SGBO-gemiddelden uit 1998 is uitgerekend welk percentage van de totale kosten door deze kostensoorten worden bestreken. Dit percentage is in mindering gebracht op de huidige vaste kostenvergoeding. Het uiteindelijke bedrag van de nieuwe vaste kostenvergoeding is gebruteerd tegen het belastingtarief van 52% middels de volgende formule: 100148 X de nieuwe ongebruteerde vergoeding. De brutering zal geen betrekking hebben op de categorieën ambtsdragers die niet onder het loonbelastingregime vallen en hiervoor ook niet hebben geopteerd. Dit in verband met de aftrekmogelijkheden per 1-1 -2001 van de werkelijk gemaakte kosten op het resultaat uit onderneming. VPereniging van Nederlandse Gemeenten Bijlage 3 bij VNG-brief MARZ/CvA/2000005423 Loonbelastingregime Belastbaar resultaat uit een werkzaamheid Inhouding loonbelasting die kan worden Aanslag inkomstenbelasting. verrekend met de aanslag inkomstenbelasting. Onbelaste kostenvergoedingen (op declaratie) Alle inkomsten, kostenvergoedingen en en kostenverstrekkingen zijn mogelijk. kostenverstrekkingen zijn bruto. Een gemeente kan bijvoorbeeld onder Als een gemeente een pc verstrekt, is de bepaalde voorwaarden onbelast een pc waarde daarvan belast, onder aftrek van verstrekken. kosten en afschrijving. Vaste onkostenvergoeding is belast.Via Vaste onkostenvergoeding is belast, na brutering wordt belastingheffing vaste (beperkte) aftrek zakelijke kosten. Er vindt onkostenvergoeding gecompenseerd. geen brutering plaats. Geen kostenaftrek. Zakelijke kosten zijn aftrekbaar. Er gelden echter bepaalde beperkingen. Geen administratieverpfichting. Administratieverpfichting: balans plus verlies- en winstrekening. Overige werknemersfaciliteiten, zoals een Geen werknemersfaciliteiten. spaarloonregeling. LV@.GJ |