• Bestuur
  • Commissiestukken vervolgnotitie facilitering raadsleden

Commissiestukken vervolgnotitie facilitering raadsleden

Documentdatum 21-05-2001
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

SA

j

Vervolgnotitie facilitering raadsleden

Inleiding:

Op 23 oktober jongstleden is in de raadscommissie Algemene en Bestuurlijke

Aangelegenheden aan de orde geweest de notitie" Het raadswerk moet goed gefaciliteerd

worden". Bij die gelegenheid is door de commissie uitgesproken dat bij de besteding van het

eenmalig beschikbare budget van fl100.000, - voor verbetering van de condities waaronder

raadsleden hun werk moeten doen vooral gekeken moet worden naar ICT-oplossingen en

het verbeteren van de kinderopvang. Toegezegd is dat nadere voorstellen aan de commissie

zullen worden voorgelegd. Parallel aan de lokale wens om de facilitering van het raadswerk

te verbeteren speelde toentertijd de discussie over het belast zijn van de landelijke

vastgestelde onkostenvergoedingen. De Minister van Binnenlandse Zaken en

Koninkrijksrelaties heeft bij brief van 19 december 2000 gemeld dat een aantal componenten

onttrokken zal worden aan de kostenvergoeding, in casu de componenten fax/pc, cursussen

en congressen. De vraag, die in deze notitie aan de orde komt is hoe belde insteken, lokaal

en landelijk, met elkaar verenigd kunnen worden.

Financiële randvoorwaarden:

Door de gemeenteraad is in de begroting 2001 een bedrag opgenomen voor facilitering van

raadsleden ter hoogte van fll 00.000, -. Het gaat om een eenmalige bedrag dat hiervoor

gereserveerd is.

Als gevolg van de bruteringsoperatie en de keuzes die door de raadsleden zijn

gemaakt(fictief werknemerschap) vindt er voor raadsleden jaarlijks een storting plaats in het

Gemeentefonds ter hoogte van 12 x fl84, - = fll 008, -. Aangezien 30 raadsleden hiervoor in

de huidige raadsperiode in aanmerking komen gaat het om een bedrag groot fl30.240, - op

jaarbasis.

Ook voor de wethouders en de burgemeester zijn bedragen beschikbaar gekomen als

gevolg van de bruteringsoperatie. Hierbij gaat het om 12 x fl169, - = fl2028, -. In totaal gaat

het dus om fl10.140, -. Voor de burgemeester gaat het om 12 x fl144, - = fl1728, -

De vraag is hoe met de verschillende bedragen omgegaan moet worden Nu in het licht van

de komende dualisering van het gemeentelijk bestel het college een andere positie gaat

innemen ten opzichte van de gemeenteraad ligt het niet voor de hand genoemde bedragen

op één begrotingspost te boeken. Veeleer ligt het in de rede om de voor raadsleden

bestemde middelen in een fonds te storten(fl 00.000, ~ incidenteel en fl30.240, - (afhankelijk

van het aantal wethouders) structureel). De voor de burgemeester en de wethouders

bestemde middelen, in totaal dus fll 1.868, -, kunnen op de post bestuurskosten college

geboekt worden. De ratio daarvoor is dat de collegeleden geacht kunnen worden meer

kosten te moeten maken in de sfeer van het volgen van congressen en cursussen.

Discutabel is nog of een onderscheid gemaakt moet worden tussen de voor de

burgemeester enerzijds en de wethouders anderzijds beschikbaar gestelde middelen.

Momenteel gebeurt dat wat bestuurskosten betreft, niet.

Duidelijk is dat uit de beschikbaar gekomen bedragen geen uitbetalingen in geld kunnen

plaatsvinden, omdat deze dan fiscaal belast gaan worden. Terugbetaling van geld wegens

deelname aan eerder PC-privéprojecten is derhalve niet aan de orde. Facilitering dient te

geschieden in natura.

Versie d.d. 20 april 2001 BD/BJZ/FC

ICT-voorstellen

Heden ten dage hebben zeer veel burgers de beschikking over ICT-apparatuur. Dat geldt

ook voor raadsleden, die hetzij vanuit hun werksituatie, hetzij privé hetzij uit hoofde van

deelname aan een eerder PC-privéproject de beschikking hebben over ICT-apparatuur.

Probleem is dat het gaat om verschillende apparatuur met verschillende

gebruiksmogelijkheden. In de afgelopen jaren is gebleken dat de ontwikkelingen zeer snel

gaan. Zo is het momenteel al mogelijk de faxfunctie te laten vervullen door een faxkaart in de

computer, waar door de aanschaf van een afzonderlijke fax overbodig is geworden.

Het vorenstaande leidt tot de conclusie dat het gewenst is dat raadsleden de beschikking

krijgen over apparatuur die onderling compatibel is en bruikbaar voor een mogelijke

toekomstige aansluiting op het gemeentelijk netwerk. Feitelijk moet de apparatuur ook een

meerwaarde hebben voor hen die thuis al een of soms zelfs al meer PC's in gebruik hebben.

Dat heeft tot de conclusie geleid dat aanschaf van laptops de voorkeur verdient. Feitelijk

biedt dat de mogelijkheid de apparatuur ook mee te nemen, onder meer naar

fractievergaderingen in het bestuurscentrum Boscotondo.

Op basis van de huidige marktsituatie wordt uitgegaan van een aanschafprijs van circa

fl6000,- per stuk. Gezien het benodigde aantal is hiervoor een budget nodig van circa

fl180.000,-. Uitgangspunt is dat de aan te schaffen laptops in bruikleen gegeven worden

aan de raadsleden en dat de onderhouds-, reparatie-, en de verzekeringskosten voor

rekening van de gemeente zijn. Uitgangspunt is dat de afschrijvingsduur minimaal 4 jaar is,

zijnde een reguliere raadsperiode. Dekking voor de aanschaffingskosten kan gevonden

worden uit het eenmalige faciliteringsbudget ad fll 00.000, - en de jaarlijkse bijdrage aan de

bruteringsoperatie groot fl30.240, -. Geoordeeld wordt dat naar verwachting de geraamde

dekking toereikend is.

Uitgezonderd van de aanschaf van laptops zijn de burgemeester en de wethouders. Gezien

de hen geboden faciliteiten op hun werkplek en de voorzieningen op eigen kosten waarover

zij thuis beschikken biedt deelname aan het laptopprogramma voor hen geen meerwaarde.

Hun eigen bijdrage aan de post bestuurskosten ad fll 1.868, - zal besteed worden in de

sfeer van individuele deelname aan congressen en cursussen.

Kinderopvang

Tijdens de vergadering van de commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden is te

kennen geven dat ook middelen gereserveerd moeten worden voor kinderopvang om het

raadslidmaatschap ook aantrekkelijk te maken voor jonge ouders. Onderzocht is wat de

mogelijkheden daartoe zijn. Rekening houdend met het feit dat raads- en

commissievergaderingen vrijwel altijd in de avonduren plaatsvinden stuiten we daarbij op de

moeilijkheid dat er voor de tijd tussen 18.00 en 24.00 uur geen reguliere kinderopvang in

Helmond geboden wordt. Dat is overigens ook verklaarbaar gelet op gezinssituaties en de

slaapgewoonten van kinderen.

Dat wil overigens niet zeggen dat zich geen knelpunten kunnen voordoen. Denkbaar is dat

raadsleden zelf regelingen treffen met een babysitter. Dat ontrekt zich evenwel aan onze

waarnemingen. Om tegemoet te komen aan de wens van de commissie zou daarom een

individuele vergoedingsregeling vastgesteld kunnen worden voor raadsleden met kinderen

jongeren dan 12 jaar, die buiten hun samenlevingsverband een babysitter moeten inhuren.

Om geen open eind regeling te krijgen kan de raad bij verordening vaststellen dat de

vergoeding fl25, - per vergadering bedraagt met een maximum van fl500, - per raadslid per

jaar. Aangezien genoemd bedrag waarschijnlijk fiscaal belast wordt, moet rekening

Versie d.d. 20 april 2001 BD/BJZIFC 2

gehouden worden met een bedrag van circa fll 000,-. Uitgaande van een ramining van 1 0

raadsleden die een beroep doen op deze regeling gaat het om maximaal fl10.000,- op

jaarbasis.

Congressen en cursussen

Onderdeel van de bruteringsoperatie is ook de post congressen en cursussen. Voor dit doel

kan besteed worden het restant bedraagt dat resteert na aftrek van de kosten voor de

laptops en de babysitvergoeding. Het gaat om een beperkt bedrag. Onzerzijds zijn wij er

daarom voorstander van de betreffende cursussen, zo nodig `in company` te organiseren en

aan te bieden aan alle leden van de gemeenteraad gezamenlijk. Het lijkt ons zinvol hierover

periodiek afspraken te maken met de fractievoorzitters. Te voorzien valt dat de komende

dualisering van het gemeentelijk bestel noopt tot het organiseren van bijeenkomsten gericht

op kennisoverdracht en meningsvorming over de werking van het nieuwe dualistische

systeem.

Beslispunten

Het gestelde in deze notitie vraagt om een bestuurlijke toetsing door de raadscommissie

Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden zodat daarna uitwerking gegeven kan worden

aan de verschillende punten en aansluitend afronding kan plaatsvinden door de

gemeenteraad. In casu gaat het om:

1 . Creëring van een begrotingspost facilitering raadsleden bestaande uit fll 00.000, -

incidenteel en fl30.240, -, structureel.

2. Boeking van structurele bijdrage voor de burgemeester en de wethouders ad fll 1.868, -

op de post bestuurskosten van het college

3. In te stemmen met de aanschaf van laptops voor raadsleden(niet voor de burgemeester

en wethouders)

4. In te stemmen met een individuele regeling voor kinderopvang door vaststelling van een

babysitregeling ter hoogte van maximaal fl 500, -(netto) per raadslid, uitgaande van fl25,

- per vergadering.

5. Slechts collectief aan de gemeenteraad ten laste van de begrotingspost facilitering

raadsleden cursussen en congressen aan te bieden, zulks in overleg met de

fractievoorzitters.

Helmond, 20 april 2001

Burgemeester en wethouders van Helmond

Versie d.d. 20 april 2001 BD/BJZ/FC 3

P.O.& 1.

JAN 9001

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

um ingekomen

Ons kenmerk

BW20001103039

Onderdeel

Aan de gemeentebesturen GEMEENTE H Directoraat-generaal Openbaar

Bestuur

Cl.nr.: PO@T

Datum: - Inlichtingen

- 5 J A N 21.101 7@AC

-32. Afdeling Kabinetszaken

PAZ T (070) 426

Afd.IEurolg F (070) 426

9 Paraaf FEE- Uw kenmerk

Onderwerp Blad

1 van 1

Rectificatie brief onkostenvergoedingen

Aantal bijlagen

1

Bezoekadres

Schedeldoekshaven 200

2511 EZ Den Haag

Aan u is per abuis een onjuist exemplaar toegezonden van de brief inzake de

onkostenvergoedingen bestuurders (dd. 19 december jl.). Hierbij zend ik u een Postadres

Postbus 2001 1

correcte versie. 2500 EA Den Haag

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

voor deze,

Het pv. Hoofd van de Afdeling Bestuur en Wetgeving

H.W. Westerveld

Datum

19 december 2000

Ons kenmerk

BW20001

Blad

Belastingherziening 2001 2 van 5

In de Belastingherziening 2001 worden de wettelijke regels voor de aftrek van

beroepskosten en de onbelaste vergoeding van beroepskosten gewijzigd. Bij de

fiscale behandeling van vaste kostenvergoedingen wordt het onderscheid tussen

de groep die in (fictieve) dienstbetrekking staat (werknemers) en zij die geen

dienstbetrekking hebben (niet-werknemers) nog belangrijker. De mogelijkheid van

aftrekbare kosten komt voor werknemers te vervallen. Niet@-werknemers

behouden de mogelijkheid van aftrekbare kosten, maar komen niet in aanmerking

voor een onbelaste vergoeding.

Burgemeesters zijn in dienstbetrekking. Wethouders en raadsleden zijn niet in

dienstbetrekking, maar kunnen zoals beschreven voor de loonbelasting opteren

en worden in dat geval fiscaal als werknemer aangemerkt (fictief

werknemerschap).

Voor de heffing van inkomstenbelasting / premies volksverzekeringen wordt de

beloning (bezoldiging of vergoeding voor de werkzaamheden) in aanmerking

genomen hetzij als belastbaar loon (ingeval van werknemerschap), hetzij als

belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden (ingeval van niet-

werknemerschap). Dit onderscheid is van belang voor de genoemde

mogelijkheden om onbelaste vergoedingen te ontvangen dan wel beroepskosten

te kunnen aftrekken.

Belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden is het gezamenlijk bedrag van

het resultaat uit een of meer werkzaamheden die geen belastbare winst of

belastbaar loon genereren. Onder deze categorie inkomsten valt hetgeen

ambtsdragers genieten indien zij niet (fictief) als werknemer worden aangemerkt.

Bij resultaat uit overige werkzaamheden zijn eventuele (vaste) vergoedingen

integraal als inkomen belast. Beroepskosten kunnen echter, met inachtneming

van een aantal wettelijke beperkingen en normeringen langs dezelfde regels als

ondernemers, in mindering op het belastbare resultaat worden gebracht.

Genieters van resultaat uit overige werkzaamheden hebben evenals

ondernemers een wettelijke administratieverplichting.

Samenvattend leidt het bovenstaande tot het volgende overzicht.

Vaste kostenvergoedingen

a. Wel onder de loonbelasting

Voor personen die van rechtswege of door daarvoor te opteren fiscaal als

werknemer worden aangemerkt en onder de loonbelasting vallen, geldt met

betrekking tot hun vaste kostenvergoeding het volgende.

Vaste vergoedingen behoren niet tot het loon voor zover deze naar aard en

veronderstelde omvang van de kosten zijn gespecificeerd en daaraan voorts - op

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Datum

1 9 december 2000

Ons kenmerk

BW20001

Blad

De nieuwe systematiek gaat er vanuit dat een aantal kostencomponenten die 4 van 5

momenteel deel uitmaken van de vaste onkostenvergoeding in de gemeentelijk

bedrijfsvoering worden ondergebracht en van daaruit beschikbaar gesteld en dat

vervolgens het resterende deel van de onkostenvergoeding wordt gebruteerd. De

kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen worden ondergebracht in de

bedrijfsvoering. Dit betekent dat deze zaken in de toekomst geacht worden

rechtstreeks door de gemeentelijke organisatie te worden verstrekt. Dit houdt

bijvoorbeeld in dat facturen direct door de gemeente worden voldaan of dat

genoemde voorzieningen in bruikleen worden gegeven.

Voor die aangelegenheden waarvoor een (bruto) vergoeding worden verstrekt, is

het niveau van de huidige vaste kostenvergoedingen als uitgangspunt genomen.

Aan de hand van het SGBO-onderzoek is uitgerekend welk percentage van de

totale kosten door deze kostensoorten worden bestreken. Dit betekent dat de

gemiddelde uitkomsten van het SGBO-onderzoek niet hebben geleid tot

bijstelling, nog in opwaartse nog in neerwaartse zin, van de kostenvergoedingen.

Het percentage voor de kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen is in

mindering gebracht op de huidige vaste kostenvergoeding. Het uiteindelijke

bedrag van de nieuwe vaste kostenvergoeding is gebruteerd tegen het

belastingtarief van 52% middels de volgende formule:

100/48 X de nieuwe ongebruteerde vergoeding.

De brutering heeft geen betrekking hebben op de categorieën ambtsdragers

die niet onder het loonbelastingregime vallen en hiervoor ook niet hebben

geopteerd. Dit in verband met de aftrekmogelijkheden per 1-1-2001 van de

werkelijk gemaakte kosten op het resultaat uit onderneming (zie boven). Deze

ambtsdragers ontvangen de vergoeding zonder de brutering.

Voor de uitwerking en de concrete bedragen verwijs ik naar de bijlage bij deze

brief.

De gemeenten ontvangen voor de kosten van de brutering compensatie via het

Gemeentefonds.

Zowel de VNG als de vertegenwoordiging van de burgemeesters kunnen, zij het

met een kanttekening, instemmen met de lijn van de behandeling van de vaste

kostenvergoedingen. De kanttekening betreft de componenten die zoals

beschreven uit de vaste vergoeding worden gehaald en in verband daarmee de

verlaging van de vergoedingen. Over deze kanttekening zal ik nog overleg voeren

met de VNG en het GO burgemeesters.

De nieuwe vergoedingsystematiek treedt per 1 januari 2001 in werking. De

vereiste aanpassing van de respectievelijke rechtspositiebesluiten zal derhalve

met terugwerkende kracht dienen te geschieden. Ik zal u daaromtrent nog nader

"-f n "i,

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Kostenvergoeding burgemeesters

Burgemeesters

Inwonersklasse Ambtstoelage Nieuwe Nieuwe

per maand ambtstoelage ambtstoelage

(huidig 2000) ongebruteerd gebruteerd

(2001) (2001)

Klasse 1 en 2 680 553 1.152

Klasse 3 en 4 715 581 1.211

Klasse 5 en 6 745 606 1.262

Klasse 7 t/m 1 1 770 626 1.304

SGBO-gemiddelden Burgemeesters

(per maand)

Fax. PC 87 14%

Cursussen, congressen 48 i%

Vakliteratuur 21 3%

Excursies 9 1 %

Bureaukosten, porti 19 3%

Contributies, lidmaatschappen 66 10%

Ontvangsten 126 20%

Representatie 2031 32%

Zakelijke giften 62 i o @/-.

TOTAAL 6411 100%

Toelichting

De kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen worden ondergebracht in de bedrijfsvoering.

Dit betekent dat deze zaken in de toekomst rechtstreeks door de gemeente worden verstrekt.

Op grond van de SGBO-gemiddelden uit 1998 is uitgerekend welk percentage van de totale

kosten door deze kostensoorten worden bestreken. Dit percentage is in mindering gebracht op

de huidige vaste kostenvergoeding.

Het bedrag is vervolgens verhoogd in verband met de consumentenprijsindex. Ingevolge artikel

16, tweede lid, van het Rechtspositiebesluit burgemeesters 1994, wordt de vergoeding

verhoogd, indien consumentenprijsin.dex geldende voor de maand september is gestegen. Het

prijsindexcijfer is gestegen van 109, 1 (1 999) naar 1 12,3 (2000), hetgeen een stijging inhoudt van

2,9%.

Het uiteindelijke bedrag van de nieuwe vaste kostenvergoeding is gebruteerd tegen het

belastingtarief van 52% middels de volgende formule:

100148 X de nieuwe ongebruteerde vergoeding.

Kostenvergoeding raadsleden

Raadsleden

Inwonersklasse Vergoeding Nieuwe Nieuwe

per maand vergoeding vergoeding

(huidig 2000) ongebruteerd gebruteerd

(2001)

- 6000 95 72 150

6001-8000 99 76 158

8001-10000 109 83 173

10001-12000 119 90 188

12001-14000 133 101 210

14001-18000 151 115 240

18001-24000 175 134 278

24001-30000 204 155 323

30001-40000 242 184 383

40001-50000 294 224 466

50001-60000 313 238 496

60001-80000 336 256 533

80001-100000 355 271 564

100001-125000 379 288 601

125001-150000 398 303 631

150001-250000 417 317 661

250001-375000 4741 3611 751

1375001- 1 5681 4331 902

SGBO-gemiddelden (per Raadsleden

maand)

Representatie 48,5 17%

Vakliteratuur 15 5%

Contributies, 27,5 9%

lidmaatschappen

Telefoonkosten 31,5 11%

Bureaukosten, porti -22,5 8%

Zakelijke giften 7 2%

Bijdrage aan fractiekosten 54,5 19%

Ontvangsten 8,5 3%1

Cursussen, congressen 22 8%

Fax. PC 51,5 18%

Excursies 4,5 2%

TOTAAL 2931 100%

Toelichting

De kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen worden ondergebracht in de bedrijfsvoering.

Dit betekent dat deze zaken in de toekomst rechtstreeks door de gemeente worden verstrekt.

Op grond van de SGBO-gemiddelden uit 1998 is uitgerekend welk percentage van de totale

kosten door deze kostensoorten worden bestreken. Dit percentage is in mindering gebracht op

de huidige vaste kostenvergoeding.

Het bedrag is vervolgens verhoogd in verband met de consumentenprijsindex. Ingevolge artikel

2, derde lid, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, wordt de vergoeding

verhoogd, indien consumentenprijsindex geldende voor de maand september is gestegen. Het

prijsindexcijfer is gestegen van 109,1 (1 999) naar 1 1 2,3 (2000), hetgeen een stijging inhoudt van

2,9%.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten

BRIEF AAN DE LEDEN

t.a.v.

burgemeester en wethouders

nummer ons kenmerk datum

Lbr.001181 MARZ/CvA/2000005423 15 december 2000

liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

G-Z@I@EE?"TE-

nadere informatie bij

front-office MARZ (tel. (070) 3738021)

onderwerp

kostenvergoedingen bestuurders (12)

Samenvaffing

Met ingang van 2001 komt er een nieuw systeem voor de onkostenvergoedingen van

burgemeesters, wethouders en raadsleden. Een aantal kostencomponenten wordt uit de huidige

vaste kostenvergoeding gehaald. Het gaat om de kostensoorten: fax, computer, cursussen en

congressen. Die zaken kunnen voortaan rechtstreeks door de gemeente worden verstrekt.

Daarnaast verandert de belastingtechniek.Voor bestuurders die onder de loonbelasting vallen,

wordt de vergoeding die resteert, gebmteerd (dat wil zeggen verhoogd met de verschuldigde

belasting) tegen een belastingtarief van 52%. De kosten van de brutering komen voor rekening van

het Rijk. Omdat spoed geboden is, gaat de VNG akkoord met invoering van het nieuwe systeem

op 1 januari 2001, met de kanttekening dat zij met de minister van Binnenlandse Zaken en

Koninkrijksrelaties op een later tijdstip wil overleggen over de korting op de vaste

onkostenvergoeding. De VNG stelt zich op het standpunt dat de regeling voor bewindslieden,

waarbij de huidige vaste kostenvergoeding ongekort wordt gebruteerd, ook moet gaan gelden voor

lokale bestuurders. Door de brutering gaan de bestuurders er netto met op achteruit, ondanks de

belastingheffing over de vaste kostenvergoeding. Daarbij gaan wij er wel van uit dat de gemeente

de kostencomponenten verstrekt waarmee de vaste onkostenvergoeding wordt verlaagd. De

brutering geldt uitsluitend voor bestuurders die onder de loonbelasting vallen. Voor wethouders en

raadsleden die daar niet voor kiezen, zijn de vaste vergoeding en de verstrekkingen in natura van

fax, computer, cursussen en congressen belast. Bovendien moeten zij voortaan een administratie

bijhouden, met een balans en een verlies- en winstrekening. Daar staat tegenover dat zij onder het

nieuwe belastingsteisel (een deel) van de werkelijk gemaakte beroepskosten kunnen aftrekken.

Bestuurders die onder het loonbelasting-regime vallen, hebben die mogelijkheid niet. Het niet-

werknemerschap is financieel slechts aantrekkelijk voor bestuurders die (veel) meer aftrekbare

kosten maken dan de huidige vaste kostenvergoeding. In deze ledenbrief gaan wij nader in op het

nieuwe regime voor kosten-vergoedingen en op de afweging om wel of niet voor de loonbelasting

te opteren. Aangezien deze ledenbrief ook van direct belang is voor de raadsleden, verzoeken wij u

deze ook onder hun aandacht te brengen.

Postbus 30435 Nassaulaan 12 Tel. (070)3738393 LV @ JG,

2500 GK Den Haag 2514 JS Den Haag Fax (070)3635682

2 -

gebruteerd, ook moet gaan gelden voor lokale bestuurders.

Door de brutering van de gekorte vergoeding gaan de betrokken bestuurders er in beginsel netto

niet op achteruit, ondanks het feit dat voortaan belasting zal worden geheven over de vaste

kostenvergoeding.. Daarbij gaan wij er wel van uit dat de gemeente de kostencomponenten die uit

de vaste onkostenvergoeding worden gehaald, gaat verstrekken. Als de vergoeding bij een

individuele bestuurder uiteindelijk voor de inkomstenbelasting belast is tegen een lager tarief dan

52%, dan heeft hij een voordeel. Overigens wijzen wij in dit verband op het volgende. De

gemeente houdt over de gebruteerde onkostenvergoeding loonbelasting in. Het kan zijn dat het

hierbij gevolgde marginale tarief lager is dan bij de eindheffing inkomstenbelasting voor de

belastingplichtige wordt vastgesteld, omdat er sprake is van ander arbeidsinkomen naast het

inkomen uit het raadslidmaatschap.

Voor wethouders en raadsleden die niet kiezen voor een pseudo-dienstbetrekking, vormen de vaste

vergoeding en de verstrekkingen in natura van fax, computer, cursussen en congressen belastbaar

resultaat uit een werkzaamheid. Daar staat tegenover dat zij onder het nieuwe belastingstelsel (een

deel) van de werkelijk gemaakte beroepskosten kunnen aftrekken. Voor bestuurders die voor een

pseudo-dienstbetrekking kiezen, vervalt vanaf 2001 de mogelijkheid van kostenaftrek. Het regime

voor de niet-werknemer is alleen aantrekkelijk voor bestuurders die (veel) meer aftrekbare kosten

maken dan de huidige vaste kostenvergoeding. In deze ledenbrief gaan wij nader in op het nieuwe

regime voor kostenvergoedingen en op de afweging om onder het nieuwe belastingstelsel wel of

niet voor de loonbelasting te opteren.

Belastingherziening 2001

Het zal u met ontgaan zijn dat volgend jaar het belastingstelsel ingrijpend wordt gewijzigd. De

wijzigingen hebben ook gevolgen voor de fiscale positie van raadsleden en wethouders en (in

beperkte mate) burgemeesters. .

Wethouders en raadsleden zijn geen werknemers. Zij zijn gekozen, waardoor de gezagsverhouding

ontbreekt en er geen sprake is van een dienstbetrekking. De gemeente en de wethouder/het

raadslid kunnen ervoor kiezen hun arbeidsverhouding vrijwillig als een fictieve dienstbetrekking

aan te merken. Dit wordt de 'dienstbetrekking op verzoek' genoemd. Men wordt dan een pseudo-

werknemer en er wordt loonbelasting ingehouden. De mogelijkheden om voor het

loonbelastingregime in aanmerking te komen zijn onder het nieuwe belastingstelsel verruimd. De

wethouders en raadsleden kunnen er ongeacht de omvang van hun werkzaamheden voor kiezen. Er

gelden niet langer voorwaarden voor de duur van de arbeidsverhouding. Bovendien vervalt de eis

dat de fiscus bij voor bezwaar vatbare beschikking moet beslissen. Bestuurder en gemeente

kunnen volstaan met een gezamenlijke melding voor de eerste loonbetaling aan de fiscus. In

bijlage 1 is een model opgenomen voor die melding. Zoals eerder is aangegeven staat de keuze

voor de dienstbetrekking op verzoek voor het politieke ambt los van de eventuele keuze bij de

burgerlijke functie.

LV C.G

j

4 -

Belastbaar resultaat uit een werkzaamheid

Voor bestuurders die niet kiezen voor inhouding van loonbelasting zijn de vaste

kostenvergoedingen en de verstrekk:ingen in natura van fax/pc, cursussen en congressen

belastbaar. Zij krijgen geen compensatie voor de belastingheffing omdat zij hun zakelijke kosten

kunnen aftrekken. Die kostenaftrek is echter beperkt. Verschillende kostenposten die zijn begrepen

in de kostenvergoeding en verstrekldngen zijn slechts voor 90% aftrekbaar. Hierbij gaat het onder

meer om representatiekosten, voedsel, drank, congressen en seminars. Een bestuurder dient er

bovendien rekening mee te houden dat hij de verstreklang van bijvoorbeeld een pc in één keer tot

de belastbare winst moet rekenen, terwijl hij de pc zal moeten activeren en vervolgens in een

aantal jaren kan afschrijven ten laste van de winst. Voorts kunnen bestuurders die niet opteren

voor loonbelasting niet gebruilanaken van fiscaal aantrekkelijke regelingen die openstaan voor

werknemers zoals een spaarloonregeling. Het niet kiezen voor de loonbelasting zal dus

waarschijnlijk slechts in een enkel geval financieel aantrekkelijk zijn, namelijk als een raadslid of

wethouder zeer hoge aftrekbare kosten heeft die de gemeente bovendien niet vergoedt.

In het schema in bijlage 3 hebben wij de verschillen voor wethouders en raadsleden tussen het

loonbelastingreginie en belastbaar resultaat uit een werkzaamheid nog eens een rij1je gezet.

Wat te doen?

Voor bijna alle wethouders en raadsleden zal het financieel aantrekkelijk zijn om met ingang van

2001 te k:iezen voor een dienstbetrekking op verzoek. Men wordt dan pseudo-werknemer, de

kostenvergoeding wordt gebruteerd, en er wordt loonbelasting ingehouden. Bestuurders die nu nog

niet onder het loonbelastingregime vallen dienen voor de eerste loonbetaling gezamenlijk met de

gemeente bij de fiscus te melden dat zij kiezen voor het loonbelastingregime. In bijlage 1 is een

model opgenomen voor deze melding.

VERENIGING VAN NEDERLANDSE GEMEENTEN

@'j

prof. dr. J.Th.J. van den Berg,

voorzitter directieraad

LVeG

j

Bijlage 2

bij VNG-brief NIARZICYA/2000005423

Voorstel kostenvergoedingen raadsleden

Raadsleden

Inwonersklasse Vergoeding Nieuwe Nieuwe

per maand vergoeding vergoeding

(huio!g) ongebruteerd

- 6000 95 70 146

6001-8000 99 74 153,

8001-10000 109 81 168

10001-12000 119 88 183

12001-14000 133 98 205

14001-18000 151 112 233

18001-24000 175 130 270

24001-30000 204 151 314

30001-40000 242 179 372

40001-50000 294 217 453

50001-60000 313 231 482

60001-80000 336 249 518

80001-100000 355 263 548

100001-125000 379 280 584

125001-150000 398 294 613

150001-250000 417 308 642

250001-375000 474 351 730

9375001- 5681 421 876

SGBO-gemiddelden (per Raadsleden

maand)

Representatie 48,5 17%

Vakliteratuur 1 5 5%

Contributies, 27,5 9%

lidmaatschappen

Telefoonkosten 31,5 11%

Bureaukosten, porti 22,5 R%

Zakelijke giften 7 2%

Bijdrage aan fractiekosten 54,5 1 g;/-.

Ontvangsten 8,5 31/1o

C Üt's,

2-2

Fä) &- R S 181%

Excursies 4,5 2%

,TOTAAL 293 100%1

Toelichting

De kostensoorten fax/pc en cursussen, congressen worden ondergebracht in de bedrijfsvoering.

Dit betekent dat deze zaken in de toekomst rechtstreeks door de organisatie worden verstrekt.

Op grond van de SGBO-gemiddelden uit 1998 is uitgerekend welk percentage van de totale

kosten door deze kostensoorten worden bestreken. Dit percentage is in mindering gebracht op

de huidige vaste kostenvergoeding. Het uiteindelijke bedrag van de nieuwe vaste

kostenvergoeding is gebruteerd tegen het belastingtarief van 52% middels de volgende formule:

100148 X de nieuwe ongebruteerde vergoeding.

De brutering zal geen betrekking hebben op de categorieën ambtsdragers die niet onder het

loonbelastingregime vallen en hiervoor ook niet hebben geopteerd. Dit in verband met de

aftrekmogelijkheden per 1-1 -2001 van de werkelijk gemaakte kosten op het resultaat uit

onderneming.

VPereniging van Nederlandse Gemeenten

Bijlage 3

bij VNG-brief MARZ/CvA/2000005423

Loonbelastingregime Belastbaar resultaat uit een werkzaamheid

Inhouding loonbelasting die kan worden Aanslag inkomstenbelasting.

verrekend met de aanslag

inkomstenbelasting.

Onbelaste kostenvergoedingen (op declaratie) Alle inkomsten, kostenvergoedingen en

en kostenverstrekkingen zijn mogelijk. kostenverstrekkingen zijn bruto.

Een gemeente kan bijvoorbeeld onder Als een gemeente een pc verstrekt, is de

bepaalde voorwaarden onbelast een pc waarde daarvan belast, onder aftrek van

verstrekken. kosten en afschrijving.

Vaste onkostenvergoeding is belast.Via Vaste onkostenvergoeding is belast, na

brutering wordt belastingheffing vaste (beperkte) aftrek zakelijke kosten. Er vindt

onkostenvergoeding gecompenseerd. geen brutering plaats.

Geen kostenaftrek. Zakelijke kosten zijn aftrekbaar. Er gelden

echter bepaalde beperkingen.

Geen administratieverpfichting. Administratieverpfichting: balans plus

verlies- en winstrekening.

Overige werknemersfaciliteiten, zoals een Geen werknemersfaciliteiten.

spaarloonregeling.

LV@.GJ

Uw Reactie
Uw Reactie