- Bestuur
- Commissiestukken voorstel verkoop aandelen obragas holding
Commissiestukken voorstel verkoop aandelen obragas holding
Documentdatum | 29-03-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Onderwijs, Cultuur en Financien |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
VOORSTEL VOOR PROVINCIE EN GEMEENTEN INZAKE DE VERKOOP AANDELEN OBRAGAS HOLDING N.V. 1 Inleiding De ontwikkelingen op de energiemarkt binnen de Europese Unie zijn zeer ingrijpend en gaan zeer snel. Tengevolge van EU-richtlijnen zal er worden gekomen tot volledige mededinging op de Europese energiemarkt. Duidelijk is dat de markt binnen enkele jaren drastisch zal veranderen en de concurrentie in Europa zal toenemen. Op grond van deze ontwikkelingen op de Europese en Nederlandse energiemarkt hebben de aandeelhouders van Obragas Holding N.V. vorig jaar besloten een verkoopproces te starten teneinde via overdracht van aandelen een partner voor Obragas Holding N.V. te vinden. De aandeelhouders zijn overgegaan tot ondertekening van een memorandum waarin de beginselen van de verkoop zijn vastgelegd. Dat proces heeft geleid tot een overeenkomst met het Duitse bedrijf WFG (Westfálische Ferngas AG), waaraan de Raad van commissarissen en de aandeelhoudersvergadering hun goedkeuring hebben gegeven. Dat laatste onder voorbehoud van goedkeuring door de Raden en de Staten. 2. Europese en Nederlandse regelgeving ter zake liberaliserin De EU beoogt een interne markt tot stand te brengen, dat wil zeggen dat landen geen belemmeringen mogen opwerpen voor een vrij verkeer van goederen en diensten. Op de energiemarkt zijn de overheidsmonopolies daarvoor een belemmering: de consument is aangewezen op één leverancier, hij of zij heeft geen vrije keuze (is een zogeheten gebonden klant) waar zijn energie in te kopen, laat staan dat hij dat in een ander land zou kunnen. Om aan die situatie een einde te maken, is voor de gasmarkt in de negentiger jaren Richtlijn 98/30//Eg (de zogeheten Gasrichtlijn) uitgevaardigd, waarin wordt aangegeven hoe de mogelijkheden voor een meer vrije handel in gas verruimd moeten worden (de zogeheten liberalisering). Richtlijnen van de EU dienen vertaald te worden in nationale wetgeving. Dat is in Nederland geschied door de indiening in maart 1999 van de Gaswet bij het parlement. Vorig jaar is de wet van kracht geworden en nu staat vast dat: - vanaf 2002 klanten die meer dan 1 miljoen m3 aardgas afnemen zelf mogen bepalen van wie ze dit gas betrekken; - alle klanten vanaf 2004 vrije keuze krijgen; - de netwerkactiviteiten juridisch gescheiden moeten worden van de commerciële activiteiten en - tot 2002 de Minister slechts een privatisering van maximaal 49% zal toestaan ter bescherming van de gebonden klanten. Inmiddels heeft de Minister een platform Versnelling liberalisering ingesteld. De voorzitter daarvan, oud-staatssecretaris W. Dik, heeft recentelijk verklaard nog steeds aan te sturen op een liberalisering vóór 01-01-2004. 1 3. Positie overheid als aandeelhouder De huidige organisatie van de gasdistributie en de betrokkenheid van vooral gemeenten daarbij is ontstaan in de jaren zestig na de vondst van het Groningse aardgas. Het was immers zaak een netwerk aan te leggen dat er voor zorgde dat bijna alle Nederlanders over de nieuwe energiedrager konden beschikken. Het was in die tijd logisch dat de lokale overheden dat op zich namen en regionale distributiemaatschappijen oprichtten. Het waren intergemeentelijke samenwerkingsorganisaties in de vorm van een n.v.. Er was sprake van een monopolie en dus was de invloed van de overheid vanzelfsprekend. Bovendien vloeiden zo de verkregen winsten in de vorm van dividend weer terug naar de gemeenschap. Dat model is niet meer actueel na de liberalisering, zoals hiervoor besproken. Immers, het gemeentebestuur mag zich niet meer beroepen de burgers van haar gemeente bij het nutsbedrijf te vertegenwoordigen want die burgers kunnen in beginsel overal klant zijn. De noodzaak om aandeelhouder te zijn vervalt daarmee. De relatie gemeente - nutsbedrijf heeft nu alleen nog maar betrekking op de gemeente als beheerder van de publieke ruimte. Immers, een groot aantal zijn geen aandeelhouders van bijvoorbeeld Essent. Verder levert Obragas aardgas aan inwoners van Deume, Asten, Someren, Mierlo en Vught waar de gemeenten ook geen aandeelhouder zijn. 4. Betrokkenheid landelijke overheid De landelijke overheid blijft nauw betrokken bij de energievoorziening aangezien: - deze energievoorziening van vitaal belang is voor de economie; - kwetsbare groepen beschermd moeten worden; - de doelstellingen van energiebesparing en duurzaam- heid gerealiseerd moeten worden. Door de overheid is aan de Minister van Economische Zaken opgedragen toezicht uit te oefenen op de energievoorzieningen (elektriciteit en gas) en de daaraan gekoppelde bedrijven. Door deze Minister is deze taak voor een groot gedeelte gedelegeerd aan de Dte (Dienst uitvoering en toezicht energie). De Dte heeft tot taak toezicht uit te oefenen op de kwaliteit en de capaciteit van het netwerk, de uitvoering van de Gaswet, de vrije toegang tot het net en de prijzen welke door de netbeheerder mogen worden gevraagd voor het gebruikmaken van het net. Daarnaast is de stapsgewijze invoering van de regulerende energiebelasting gestart en de uitgifte van groencertificaten voor groene stroom, waarvan de handel dit jaar nog vrij wordt. Een en ander betekent dat de overheid zich zowel als eigenaar en als stuurder op de energiemarkt terugtrekt, maar via het toezicht de 'goede werking van de markt gaat regelen. Discussie is er nog in het parlement of de overheid niet meer betrokken zou moeten blijven bij het netwerk. We verwachten dat een aanscherping van de bevoegdheden van de Dte op dit punt de Minister in staat stelt de Kamer over de streep te trekken en dus privatisering van het netwerk zal toestaan omdat anders de hele privatisering gaat stagneren. 5. Gevolgen voor Obragas Reeds midden jaren negentig is Obragas als een der eerste bedrijven in Nederland zich gaan voorbereiden op de liberalisering van de markt en het werken in competitie met anderen. 2 Steekwoorden bij die koersverandering waren meer klantgerichtheid, innovatie en doelmatigere bedrijfsprocessen. Obragas heeft daarbij naar samenwerking gezocht met andere energie bedrijven onder andere op het terrein van ICT en marketing. Verdergaande pogingen tot samenwerking (onder andere op Brabantse schaal) hebben niet tot een positief resultaat geleid. Intussen dreigde een relatieve achterstand te ontstaan omdat toekomstige concurrenten wel opschaalden en reeds grote inspanningen verrichtten om nieuwe markten met succes te kunnen betreden. Hierdoor moest de verkoop van aandelen als een mogelijke optie worden overwogen. Uiteindelijk werd daartoe besloten omdat inmiddels ook de consolidatie op Europese schaal was begonnen waarbij behoorlijke premies werden betaald voor een plaats op de Nederlandse markt. Bovendien waren sommige gemeenten en de provincie van mening dat sowieso het aandeelhouderschap van een commercieel opererende onderneming voor een overheidsinstantie niet passend is. 6. Wijze van aanpa Bij aanvang van het verkoopproces is door Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen te Eindhoven in opdracht van de aandeelhouders ten behoeve van de kandidaat-kopers een juridisch onderzoek ingesteld (een zogenaamd due diligence). Dit onderzoek heeft geresulteerd in een rapport ("due diligence report"). Voorts is door de ABN-AMRO Bank een "information memorandum" opgesteld. Daarin is een aantal cruciale bedrijfsaspecten van Obragas Holding N.V. neergelegd. Vervolgens is een groot aantal nationale - en internationale energiebedrijven benaderd met de vraag of zij geïnteresseerd waren om deel te nemen aan de "controlled auction procedure". Naar aanleiding daarvan heeft een aantal energiebedrijven gereageerd, welke zijn geplaatst op een lijst van mogelijke geïnteresseerden, zogenaamde 'Totential Interested Parties" (PIPS). Deze hebben een niet-bindend bod kunnen uitbrengen op de aandelen van Obragas Holding N.V.. Deze niet-bindende bindingen zijn door de ABN-AMRO Bank, de Klankbordgroep (welke bestaat uit vertegenwoordigers van de aandeelhouders, de commissarissen van Obragas Holding N.V. en externe adviseurs van de ABN-AMRO Bank en Holland Van Gijzen), beoordeeld. Uit deze eerste ronde zijn vijf bedrijven gekozen. Deze vijf is toegang verleend tot de "dataroom" voor het uitvoeren van een due diligence-onderzoek. Daarnaast waren er verscheidene vraag- en antwoordrondes. In de "dataroom" was aanwezig alle informatie met betrekking tot Obragas Holding N.V. en haar dochtervennootschappen. Door Obragas Holding N.V. is zorggedragen voor de inrichting van de dataroom. Naar aanleiding van het onderzoek en de vragenrondes zijn de bedrijven uitgenodigd om over te gaan tot het doen van een bindend bod. Door de Klankbordgroep is zorgvuldig gekeken naar deze bindende biedingen. Daarbij is aandacht besteed aan verschillende aspecten van de potentiële kopers onder andere aan het business plan welke zij dienden te overleggen. Na beraad is ervoor gekozen om met twee partijen gelijktijdig de onderhandelingen te beginnen. Deze keuze kwam voort uit het feit dat er twee biedingen waren die na bestudering niet ver uit elkaar lagen. De onderhandelingen met beide partijen hebben ertoe geleid dat gaandeweg aan één partij de voorkeur is gegeven. Door de Klankbordgroep is toen besloten 3 om aan deze partij exclusiviteit te gunnen en dus daarmee de onderhandelingen alleen voort te zetten Deze onderhandelingen zijn succesvol afgerond en hebben geleid tot een verkoopovereenkomst van de aandeelhouders van Obragas Holding N.V. met WFG (Wesfálische Ferngas AG), gevestigd te Dortmund in Duitsland. De ondertekening van de overeenkomsten heeft plaatsgevonden op 9 maart jl.. 7. Structuur van de overeenkomsten Hierbij wordt verwezen naar het bijgevoegde memorandum over de verkoopstructuur. Hierin is opgenomen een beschrijving van de overeenkomsten en de. inhoud daarvan. 8. Positie N.V. Nederlandse Gasunie Zoals bekend heeft de N.V. Nederlandse Gasunie in eerste instantie aangegeven niet mee te gaan in verkoop van haar aandelenpakket in Obragas Holding N.V.. Echter, daags voor het sluiten van de overeenkomst heeft Gasunie alsnog aangegeven te willen deelnemen in de zogenaamde tweede tranche verkoop (zie hiervoor het memorandum voor een nadere beschrijving van de structuur). Gasunie is alsnog partij geworden bij de zogenaamde 49/41,05 "Share Purchase Agreement". Deze deelname is geschied door ondertekening van een zogenaamde "Side Agreement" welke door alle aandeelhouders en de Gasunie is ondertekend. Deze "Side Agreement" vonnt derhalve een integraal onderdeel van alle verkoopdocumenten. 9. Besluit Op grond van de juridische documentatie is het van belang dat de gemeenteraden alsmede Provinciale Staten overgaan tot het nemen van besluiten ter bekrachtiging van de verkoopdocumenten. Het betreft hier de overeenkomsten welke zijn beschreven in het memorandum. De gehele overeenkomst is thans in het bezit van de gemeente c.q. provincie. 4 behandeld door A. Engelen telefoon 0492-594933 ons kenmerk uw kenmerk dir/ae/AVA W'17 Helmond 15 maart 2001 bijlage(n)2 RAG Q @00 Ai vla_ steekt extra energie in goede servicec` College van Burgemeester en Wethouders Postbus 950 5700 AZ HELMOND Onderwerp: verkoop aandelen Obragas Holding N.V. Geacht College, Zoals toegezegd doen wij u hierbij toekomen: Een memorandum, genaamd `Project Olympic" waarin een samenvatting is gegeven van de belangrijk- ste onderwerpen uit de in de Engelse taal gestelde verkoopdocumenten van de aandelen Obragas Hol- ding N.V.. Zoals bekend zijn deze verkoopdocumenten op 9 maart j]. onder andere door alle aandeelhouders on- dertekend. Een conceptbesluit met toelichting ten behoeve van besluitvorming in Gemeenteraad en Provinciale Staten. Beide stukken zullen wij u ook per e-mail toezenden. Ten behoeve van de discussie in Commissie, Raad of Staten zijn wij bezig met de voorbereiding van een notitie met de meest gestelde vragen en antwoorden. Deze notitie zal eind week 12 gereed zijn. Suggesties van uw zijde voor vragen zijn zeer welkom. Graag ontvangen wij deze per fax zodat wij die kunnen ver- woorden in genoemde notitie. Zoals reeds aangeboden, zijn de heer G. Schinck, voorzitter Raad van Commissarissen, of ondergetekende bereid tijdens een Commissie- of Baadsvergadering achtergrondinformatie te geven over onderwerpen die samenhangen met de verkoop. U kunt mevrouw A.M. Engelen, directiesecretaresse, tel. 0492 - 59 48 29 bellen voor het maken van een afspraak. Met vriendelijke groet, ir. D.N. Vlugt MBA, directeur Obraps Holding NV Havenweg 1 Tel 0492-594 794 nternet htip://,iww,obragas ni Postbank, 1730480 IlandLisregister Eindhoven 17025086 |